Mijn maat is gewoon rood komen te staan, rond de 1000 euro, bank heeft gebeld dat ie het ZSM moet storten, ze zeiden 1 week hij zei kan het later, bijv. een maand, ze zeiden ok we gaan je bevestiging opsturen. Die maat mag dus niet rood staan he.quote:Op maandag 16 december 2013 14:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Met de komst van SEPA kun je niet meer storneren als de andere partij rood staat of daardoor rood komt te staan.
Als iemand het geld van zijn betaalrekening naar een spaarrekening heeft gezet kun je het dus niet meer terughalen.
Daarom vraag ik me ook af hoeveel ze daadwerkelijk kunnen terughalen; ik vermoed niet heel veel.
quote:Op zondag 15 december 2013 13:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou blijkbaar kan je wel 23.000 in het rood komen te staan. Dat is dan ook weer niet zo netjes van de bank.
Het totale bedrag is nu al 188 miljoen trouwens. Eerst nog iets meer dan 100.
http://www.at5.nl/artikel(...)van-miljoenenblunder
[..]
Maar natuurlijk, je krijgt 23k op je betaalrekening gestort en het eerste wat je doet is het zo snel mogelijk op je spaarrekening zetten 'voor de administratie'quote:'Om te voorkomen dat het misloopt in mijn administratie heb ik het op mijn spaarrekening gezet.'
Maar hij stond dus al rood, of heeft hij een beetje teveel opgesnoept van het geld waar hij geen recht op had? Eigen schuld dan.quote:Op maandag 16 december 2013 15:26 schreef yup het volgende:
[..]
Mijn maat is gewoon rood komen te staan, rond de 1000 euro, bank heeft gebeld dat ie het ZSM moet storten, ze zeiden 1 week hij zei kan het later, bijv. een maand, ze zeiden ok we gaan je bevestiging opsturen. Die maat mag dus niet rood staan he.
Dus het kan weldegelijk wel.
Alleen, is dit teruggeboekt als een SEPA? Ik kan ook niet meer opnemen of uitgeven dan ik heb, maar als de rente wordt afgeboekt door de bank zelf dan ga ik toch echt de rode cijfers in als er niet ggenoeg op mijn rekening staat.quote:Op maandag 16 december 2013 14:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Met de komst van SEPA kun je niet meer storneren als de andere partij rood staat of daardoor rood komt te staan.
Als iemand het geld van zijn betaalrekening naar een spaarrekening heeft gezet kun je het dus niet meer terughalen.
Daarom vraag ik me ook af hoeveel ze daadwerkelijk kunnen terughalen; ik vermoed niet heel veel.
Bedrag X wordt foutief op je rekening bijgeschreven waarna bedrag X er weer wordt afgeschreven. Hoe kun je dan ¤15.000 in de min staan, behalve dan als je bij voorbaat al ¤15.000 in de min stond?quote:Op maandag 16 december 2013 15:43 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Alleen, is dit teruggeboekt als een SEPA? Ik kan ook niet meer opnemen of uitgeven dan ik heb, maar als de rente wordt afgeboekt door de bank zelf dan ga ik toch echt de rode cijfers in als er niet ggenoeg op mijn rekening staat.
Op at5 stond ook een verhaal van iemand die nu 15.000 euro in de min staat.
Als je de voorgaande reacties leest, dan gaat het een stuk duidelijker worden.quote:Op maandag 16 december 2013 15:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bedrag X wordt foutief op je rekening bijgeschreven waarna bedrag X er weer wordt afgeschreven. Hoe kun je dan ¤15.000 in de min staan, behalve dan als je bij voorbaat al ¤15.000 in de min stond?
Ja, mensen die zelf het geld van de rekening hebben gehaald, maar dat is dan ook gewoon mooi dom.quote:Op maandag 16 december 2013 15:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je de voorgaande reacties leest, dan gaat het een stuk duidelijker worden.
quote:De gemeente moet de misser van 188 miljoen euro afschrijven als mooie kerstbonus voor minima
23,9% eens
Jup, falende profiteurs.quote:Op maandag 16 december 2013 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja, mensen die zelf het geld van de rekening hebben gehaald, maar dat is dan ook gewoon mooi dom.
Niet eens een heel slecht idee, daar het gros van die mensen het meteen in de lokale economie zal pompen. Juweliers, TV-boeren, kledingzaken, slijterijen, kroegen en drugsdealers zullen er flink profijt van hebben. De gemeente gooit het toch weg. Mooie les voor zequote:
Nou... gedupeerd...... dat is wel wat overdreven. het is niet alsof ze er op achteruit gaan ofzo.quote:Ik sta 23000 euro in de min', aldus een gedupeerde tegen AT5.
Hoezo? Niet eens alle minima hebben zo'n bonus gekregen en een groot deel lost er ook schulden van af.quote:Op maandag 16 december 2013 15:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet eens een heel slecht idee, daar het gros van die mensen het meteen in de lokale economie zal pompen. Juweliers, TV-boeren, kledingzaken, slijterijen, kroegen en drugsdealers zullen er flink profijt van hebben. De gemeente gooit het toch weg. Mooie les voor ze
Alleen jammer dat de rest van de burgerij er volgend jaar dan voor opdraait
Afgeloste schulden zijn ook goed voor de economie. Degene bij wie men in het rood stond zal er erg blij mee zijn. En de schuldenaar kan weer nieuwe schulden makenquote:Op maandag 16 december 2013 16:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo? Niet eens alle minima hebben zo'n bonus gekregen en een groot deel lost er ook schulden van af.
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.quote:'Minima mogen miljoenen houden'
AMSTERDAM -
De duizenden Amsterdamse minima die per ongeluk 188 miljoen ontvingen, mogen het geld gewoon houden. Juridisch gezien heeft de gemeente geen poot om op te staan. Dat heeft de fractievoorzitter van RED Amsterdam laten uitzoeken.
Roderic Evans-Knaup, fractievoorzitter van RED, heeft de kwestie aan een advocaat voorgelegd. "Als naam en rekeningnummer kloppen, dan is het een gewone overboeking en moet je de begunstigde vragen om het bedrag terug te storten," zegt Evans-Knaup in PowNews.
In een brief heeft de gemeentelijke dienst belastingen van Amsterdam maandag zijn excuses aangeboden voor de fout die vorige week is gemaakt bij het overmaken van de woonkostenbijdrage. Hierdoor kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was.
Verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst heeft opdracht gegeven voor een extern onderzoek naar de oorzaak. In totaal is 188 miljoen euro te veel overgemaakt. "Het geld is van de gemeente en het geld moet terug naar de gemeente," aldus Hilhorst.
de meningen zijn verdeeld. Ik heb het een keer gehad met ene kleiner bedrag maar juridisch gezien moest ik het terugbetalen omdat het overduidelijk om een fout ging. Dat zei ten minste mijn advocaat toen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.
Nog nooit van onverschuldigde betaling gehoord? Ik neem aan dat al die lui die zo snugger zijn om het geld direct uit te geven straks bij jou aan mogen schuiven tijdens het kerstdiner?
Preciesquote:Op dinsdag 17 december 2013 11:50 schreef Gunner het volgende:
Dit is toch ook overduidelijk een fout?
Precies.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:31 schreef ImMaxa het volgende:
Tot de laatste cent terugbetalen. Dit is duidelijk een fout. Als ik opeens meer dan 20.000 euro op mijn rekening krijg gestort zou ik dat dus mooi laten staan tot het ofwel ongedaan gemaakt wordt ofwel de persoon die de fout maakte mij contacteert, en dan gaat het gewoon weer terug. Klinkt voor mij niet meer dan logisch.
Net zoiets als een geldautomaat die per ongeluk verkeerde biljetten uitspuugt. Is overduidelijk een fout, dus teveel gekregen geld teruggeven of er gaat extra van je rekening af. Niet meer dan logisch lijkt me.
Totaal geen medelijden met die figuren die het geld snel opnemen of wegsluizen.
Bij onverschuldigde betaling kun je ook niet zomaar even de bedragen zelf terughalen bij de ontvanger. Ik vind het uiterst discutabel dat dat in deze gevallen wel is gedaan, men had de mensen om terugbetaling moeten verzoeken in plaats van het zelf af te schrijven van hun rekeningen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.
Nog nooit van onverschuldigde betaling gehoord? Ik neem aan dat al die lui die zo snugger zijn om het geld direct uit te geven straks bij jou aan mogen schuiven tijdens het kerstdiner?
nee het is een geld issue.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij onverschuldigde betaling kun je ook niet zomaar even de bedragen zelf terughalen bij de ontvanger. Ik vind het uiterst discutabel dat dat in deze gevallen wel is gedaan, men had de mensen om terugbetaling moeten verzoeken in plaats van het zelf af te schrijven van hun rekeningen.
Blijkbaar gelden de regels die voor burgers gelden niet voor de gemeente of ze zijn inderdaad volledig fout bezig geweest.
En dus hebben de mensen die het geld geparkeerd hadden op een spaarrekening een goed punt dat ze de kosten voor rood staan gaan terugvorderen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee het is een geld issue.
Storneringen zijn goedkoper. Het mag officieel niet.
ja, maar als je op dezelfde dag van stornering het geld weer van de spaarrekening zouden afhalen naar hun betaalrekening betaal je geen debet rente.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En dus hebben de mensen die het geld geparkeerd hadden op een spaarrekening een goed punt dat ze de kosten voor rood staan gaan terugvorderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |