En wat heb je nu aan die kennis?quote:Op zondag 8 december 2013 19:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
als de geschriften niet zouden bestaan zouden we er wrs niets vanaf weten.
Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Oké nog een keer.
De OT ( oude testament) beschrijven innerlijke rollen. Het beschrijft hoe iemand Israel kan worden ( verlangen naar de Schepper). Avraham was zo iemand, hij bestudeerde het Heelal en gaf het startsein. Adam, bevond zich in een staat (eretz) Israel , een staat die ook wel Azilut genoemd. Een andere wereld een Hogere wereld. Deze mensen bevonden zich in zowel het aardse, onze wereld, als in een Hogere wereld. Dit beschrijven zij met voorwerpen uit deze wereld.
Hetzelfde met Moshe ( Mozes) Hij beschrijft zijn egoisme ( het woord Egypte wordt hiervoor gebruikt) Hij moest zijn egoisme corrigeren. De zee die open ging was zijn ego ( links zijn intellect, rechts zijn geloof) uiteindelijk mocht het "volk' wel Israël in ( het Hogere wereld) . Maar dit betekent niet dat er andere mensen zijn. Het gaat om Moshe ( Mozes) zelf.
Dit is wat ze in al hun heilige boeken beschreven hebben, zoals de Mishna, de Talmud, Het Boek van Zohar, de Tanakh en andere
Je leest nu de Bijbel letterlijk , het letterlijk lezen is normaal, die wordt ook geaccepteerd ( door de mensen ) maar ook door het Jodendom en Christendom.
Dat doet iedereen.quote:Op zondag 8 december 2013 22:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.
Ja dat bedoel ik ermee, en de hersenen hebben voedsel/energie nodig om te kunnen werken.quote:Op zondag 8 december 2013 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je daarmee bedoelt dat het een emergent verschijnsel is dat voortkomt uit een structuur zoals de hersenen, dan zou dat zomaar kunnen kloppen.
Kan je daar wat meer over vertellen? Ben je zelf moslim en waarom?quote:Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Je praat volgens mij behoorlijk volgens je eigen perspectief, ipv de meerdere lezingen over Abraham in de godsdiensten mee te nemen in je conclusie, in de Islam is hij bijvoorbeeld meer dan wat jij hier neerzet.
Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.quote:
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?quote:Op maandag 9 december 2013 12:56 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.
Dit stukje heb ik uit je antwoord geknipt kennsizoeker.
Wij denken anders. Iedere handeling wordt in lichaam en geest opgeslagen. Tijdens sterven komt deze karmische energie los op een nauwkeurig beschreven manier.
Het is dit restbewustzijn wat eigenlijk een mix is van alles wat je hebt gedaan en gedacht en je karakterkleur die JIJ hebt gecultiveerd die een stuk na het sterven op BASIS van deze eigenschappen een reincarnatie zoekt. Hierom zal een Amerikaan vaak een god worden. Een bankdirecteur een halfgod, een pedofiel wordt een hongerende (Afrikaan wellicht) een begerige wordt een mens en een domme wordt een dier.
Alweer causaliteit, je hebt je eigen toekomst in je eigen hand. Dat denken wij Boeddhisten, er zijn eigenlijk geen hogere machten die ons leven bepalen,. Wij zijn autonoom en zelfstandig.
de meest vrije mensen wellicht.
Wij jammeren ook niet als we kanker krijgen. We weten dat er (karmische) oorzaken voor zijn.
Maar hier gaan we de hardheid van boeddhisme aanraken en de meeste mensen worden hier erg bang van.
En ik denk dat zelfs een schepper of het oerbewustzijn of het licht of hoe je het dan ook noemt aan de wet van causaliteit moet gehoorzamen.
wel wil ik nog opmerken dat veel mensen denken dat wiskunde en aardse natuurwetten overal gelden maar dat dit slechts geldt voor de grofstoffelijke wereld en dat om deze reden de wet van causaliteit in een nog onzichtbaarder wereld wellicht ook niet meer geldig is?
Hoi weer.quote:Op maandag 9 december 2013 19:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?
Dat iets hard overkomt betekent niet dat het de waarheid niet is, de waarheid kan soms hard zijn.
Was je het trouwens wel eens met dit stukje wat ik stuurde;
De hersenen besturen ons bewustzijn tijdens dit leven, en die moeten weer gevoed worden met energie door voedsel, op die manier blijft t weer chemie maar hetgeen onze hersenen stuurt en ons unieke persoonlijkheden brengt zou misschien ons bewustzijn kunnen zijn dat na de dood voortbestaat.
En wat is dan het antwoord dat de programmeur buiten of boven het syteem van zijn creatie staat, dus dat God niet aan deze wetten onderworpen hoeft te zijn, zeker als je hem losdenkt van de stoffelijke wereld? Hoezo moet hij daaraan onderworpen zijn dan?
Heb je misschien een paar voorbeelden wat het bestaan van reincarnatie voor jou aannemelijk maakt? Misschien kan ik van daaruit weer verder onderzoeken.
Ik heb ook nog niet helemaal uit je antwoord begrepen wie of wat de reincarnatie bestuurd, hieruit lees ik dat het bewustzijn op basis van dit leven zelf zijn nieuwe gedaante zal zoeken?
Ik geloof wel dat we ons eigen leven in de hand hebben maar t systeem van wedergeboorte en karma moet tog door iemand beoordeeld worden? Boeddha leert wel wat goed en fout is maar hoe komt het dat deze dingen op basis van intentie goed of fout zijn want wie beoordeeld dat of heeft dat in eerste instantie ingevoerd?
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid mensen en dieren die toeneemt, moeten dit bijna wel zielen van goden zijn, kunnen er ook nieuwe zielen ontstaan en hoe zijn de eerste zielen ontstaan?
Dit soort vragen komen als eerst in mijn hoofd op als ik de scheppende, oordelende en besturende kracht van reincarnatie wegdenk, dat lijkt mij tot nu toe zeer onwaarscheinlijk maar misschien kan jij het verduidelijken, ookal begrijp ik dat het moeilijk is uit te leggen.
En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:58 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De handeling van het verkrachten en slachten van een jong kind schijnt ongunstige sporen achter te laten die dan ook weer vrij komen tijdens en net na het stervensproces en je weder geboorte beïnvloeden. Slecht voor JEZELF derhalve.
Omdat je in deze theorie dus sporen in je lijf achterlaat en uiteindelijk over je zelf oordeelt zul je aan het werk moeten. Inzien dat wat je deed niet bijster slim was. Je houding door nadenken veranderen waarna je gedrag verandert en met een prettige motivatie zal ik maar zeggen de rest van je leven wat betere dingen doen? Alweer de vraag, hebben we bewustzijn en kunnen we zelf iets beslissen? Of zijn we slechts chemie en tsja wat dan Hoatzin? Wat denk jij?quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?
In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.quote:Het lichaam begint na het sterven ongeveer binnen drie dagen te rotten, ik denk dat het daarom volgens alle religies binnen die drie dagen begraven of gecremeerd moet zijn maar dat het minimaal drie dagen moet duren heb ik nooit in welke religie ook gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodquote:Op woensdag 11 december 2013 14:05 schreef erodome het volgende:
[..]
In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.
Bij zo goed als allemaal gaat dat in de geloofsvorm om de ziel die nog weg moet gaan, die dus die 3 dagen er nog is en wel wat gezelschap kan gebruiken(in mijn traditie is het bv vrij normaal om voor te lezen, muziek te maken, dingen die het persoon kon waarderen en die helpen een positieve sfeer te creeeren). Maar ik denk dat er een nogal aardse grond achter zit, door min. 3 dagen te wachten wist je zeker dat iemand echt dood was, aan het eind van die 3 dagen merk je de ontbinding wel op, de kans dat iemand toch nog stiekem opstaat is dan wel weg. Dood was niet altijd zo makkelijk met zekerheid vast te stellen, zelfs nu staan er nog heel af en toe mensen op die doodverklaard zijn.
Daarnaast is het een mooi rouwproces voor de nabestaanden.
Maar ook in deze moderne tijd is het helemaal niet zo gewoon om binnen 3 dagen iemand te begraven/cremeren. Er moet een hoop geregeld worden, meestal is binnen 3 dagen veelste snel om alles geregeld te krijgen. Ik meen dat het er in de praktijk op neerkomt dat het max 10 dagen mag duren, uit mijn hoofd, 6/7 werkdagen?
Dus als het geen algemeen iets is kan al niet meer gezegd worden dat alle religies dit doen tog? en daarom zei ik tegen Nietvandezewereld dat dat niet zo is.quote:Op woensdag 11 december 2013 15:34 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat het erg afhangt van het klimaat hoe men met de doden omging, in warme gebieden gaat het allemaal wat sneller dan in koudere gebieden. Binnen 24 uur mag hier niet trouwens, 36 uur is het minimum.
Zoals gezegd is in mijn traditie een wake van 3 dagen de norm, we hebben geen vaste geloofsboeken, maar we hebben wel bronnen(soms wat beperkt, maar soms niet zo beperkt). Dat is idd geen wet, het is niet verplicht, maar het is wel de norm, de normale gang van zaken.
De drie dagen komen vanuit een hele oude traditie, waarin het getal 3 heilig is, de 3 fasen van het leven, de 3 fasen van de maan, de drie-eenheid van de goden, ga zo maar door. Er wordt geloofd dat de ziel nog bij het lichaam taalt/kan talen, na 3 dagen is dat wel klaar.
Vanuit traditie was je de dode, je balsemt de dode, je waakt bij de dode en na 3 dagen begraaf je de dode.
Het binnen 3 dagen is geen algemeen iets, dat er verder vele verschillende rituelen zijn weet ik.
Dat stukje over putrefactie is grappig, maar wij laten onze doden over het algemeen niet zomaar rondslingeren, er wordt wel gewassen en met olieen e.d. gewerkt om de boel netjes te houden.
Mijn vader werd na 4 dagen gecremeerd(geen religie erachter ofzo) en die zag er nog prima uit op dag 4, geheel respectabel.
Oke bedankt, dat was een lange maar ook informatieve reactiequote:Op woensdag 11 december 2013 16:36 schreef Skillsy het volgende:
Als we de sidra Wajechi lezen vertelt het ons dat de Egyptenaren 70 dagen om het verlies van Yaakov rouwden en dat Josef en zijn broers 7 dagen om hem rouwden voordat hij in de grot van Machpela werd begraven.
De joodse begrafenisgebruiken en rouwriten zijn sinds de bijbelse tijd veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Een voorbeeld: hoewel het ballsemen van een dood lichaam om ontbondiong te voorlomen in de tijd van Yaajov en Josef werd geaccepteerd waren de joodse autoroiteiten uit een latere perioden tegen dit gebruik. Daarvoor werd een aantal redenen gegeven. Ten eerste:
Balemenen schort de lewqaja (begrafenis) op. De joodse traditie gaf (denk ik uit bezorgheid voor de gezondheoid van de gemeenschap )de voorkeur aan om onmioddelijk begraven. Sommige verklaarders opperen sowieso dat het voorschrift om onmiddellijk te begraven mogelijlk is afgeleid uit G'ds opmerking tegen Adam: "Stof ben je en tot stof zul je weerkeren" (Beresjit 3:19 is dit te lezen) en van de opdracht om iemand die is terechtgesteld niet te laten hangen maar dezelfde dag nog te begraven.
Ten tweede: balsemen voorkomt het natuurlijke verbal van het lichaam en is eigenlijk een ontheiliging van de licjaam. In de Joodse traditie wordt het menselijk lichaam beschoiuwd als een heilig omhulsel voor de ziel. Het moet daarom met respect en zonder enige verminking of onnatuurlijk ingrijpen in het ontbindingsproces worden begraven.
Ten derde: men was ook tegen valsemen omdat de persoon die rouwt de werkelijkheid van de dood moet accepteren en balsemen belemmert dit. Rabbijn M. Lamm zegt het zo uit: " de kinst van de balsemer is de kunt van de totale ontkenning. Balsemen probeert een illusie te crieeren en maakt het (uiteraard waaron de mate waarin het balsemen slaagt) de persoon die rout selfst moeilijker om het verdriet te boven te komen"
De visie van het Jodendom is de voorschrift dat het lichaam mlet weerkeren tot stof waarvan het gemaakt werd. Daarom wordt balsemen in het huidige Jodendom vermeden tenzij de wet of de omstandigheden het vereisen bvb : het vervoeren van de lijk voor begrafenis in een ander land
Begraven is door de Joden meest gepraktiseerde methode om het lichaam op te ruimen en is in feite de enige methode die de traditie liever heeft. Sowieso is duidelijk dat de Joden in de oudheid andere methhoden (zoals het plaatsen in grotten) prakitiseerden. Hoewel crematie als het plaatsen in een mausoleum worden geaccepteerd door het LJG is begraven de norm binnnen het Jodendom. In orthodoxe kringen is cremeren dus verboden ( zie aantal jaar geleden waar een crematie center in Israel werd aangevallen door ultra orthodoxe joden)
Onder de verklaarders uit de oudheid is uiteraard een disccussie geweest over de vraag of Josef zijn vader Yaakov wel of niet had moeten laten balsemen. Rabbi Jehoeda HaNasi meende zelfs dat Josef een ernstige fout had begaan en dat zijn leven vroegtijdig eindigde omdat hij zijn vader bij diens dood niet eerde.
Andere rabbijnen stellen dat Josef zijn vader eerde door zijn instructies om hem in "eretz Israel" bij zijn familioe te begraven uitvoerde. Door gem te balsemen maakten zij zijn lichaam reisvaardig zodat het kon worden meegenomen op de lange reis van Gosjhen naar Chewron.
Hoewel de joodse traditie tegen b alsemen is en tegen iedere opschorting van de lewaja bleef er ruimte voor speciale omstandigheden.
De Joodse traditie schrijft verschillende rouwperioden voor na de dood van een naaste familielid. Deze rouwperioden veerschillen in zwaarte. (Voor de geinteresseerden) zijn deze:
Aweloet : de naam heeft betrekking op de gehele rouwperiode
Aninoet: de periode tussen het sterven en de lewaja (begrafenis)
Sijwa: de 7 dagen van rouw die volgen op de lewaja . Rouwenden worden dan aangemoedigd om tijdens deze dagen thuis te blijven ( met uitzondering van de Sjabbat he of de joodse feestdagen voor het gebed) De eerste 3 dagen van de sjiwaperiode worden beschouwd als de meest intensieve.
Sjelosjim: de periode van 30 dagen ( de sjiwa incluis) is wanneer het nromale leven langzaam weer zijn gang gaat krijgen en degenen die rouwen hun dagelijkse bezigheden terugkeren terwijl ze wel een aantal aspecten van het rouwen in acht blijven nemen. In deze periode moet men vreugdevolle sociale gebeurtenissen vermijden!!
De eerste 11 maanden= de periode dat iemand die rouwt kaddisj zegt voor een ouder.
Zo gaat het een beetje binnen het Jodendom.
leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editenquote:Op woensdag 11 december 2013 16:54 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Had trouwens niet verwacht dat jij het woord Jezus op zown manier zou gebruiken.. wat zit er achter?
Nou en!quote:Op woensdag 11 december 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editen
En watte? Jezus zoon? Waarachter?
Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?quote:Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef Skillsy het volgende:
Sjezus sorry voor de spelfouten maar heb het op mijn mobiel getypt
Het is wel lachwekkendquote:
Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn levenquote:Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?
De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?quote:Op woensdag 11 december 2013 17:57 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is wel lachwekkend
[..]
Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn leven
Erg? Nee joh
Voor mensen kan het heel erg zijn klopt. Mensen hoeven niet te zwijgen.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:19 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?
En: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken.
Voor jou en mij misschien niet perse erg maar wellicht voor anderen wel, ik geloof wel dat het zoiezo beter is om te zwijgen dan mensen (onbewust) te kwetsen.
Moet niet maar kan soms wel beter voor jezelf en anderen uitpakken.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Voor mensen kan het heel erg zijn klopt. Mensen hoeven niet te zwijgen.
Ja daar ben ik het wel mee eens maar er is tog ook een verschil tussen kritiek geven of gewoon mensen beledigen terwijl dat eigenlijk niet nodig is?quote:Op woensdag 11 december 2013 18:37 schreef ems. het volgende:
ensen moeten dan ook leren zich niet zo snel gekwetst te voelen door wat andere mensen zeggen. Maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.
Voor mezelf? Zonder veel uit te wijken. Ik zei Sjezus. Dat is G'ds naam niet ( Note: zie je hoe ik God schrijf) En GVD is eveneens G''ds naam niet. Snap eigenlijk niet waarom je iets van de 10 uitspraken erbij haalt.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Moet niet maar kan soms wel beter voor jezelf en anderen uitpakken.
nu zit ik advies te geven terwijl k eigenlijk alleen maar wilde zeggen dat ik het niet verwacht had.
Zeker, maar dan kan je net zo goed je schouders ophalen en de belediging negeren. Het is alleen een belediging als je je beledigd voelt. Voel je dus simpelweg niet beledigd.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja daar ben ik het wel mee eens maar er is tog ook een verschil tussen kritiek geven of gewoon mensen beledigen terwijl dat eigenlijk niet nodig is?
True, maar niemand praat in z'n sollicitatie zoals hij 'in het echt' praat. Als het goed is ben je te hard bezig met likken.quote:Ik probeer me wel bewust te zijn op wat voor manier ik dingen breng en of ik daar misschien mensen mee kan kwetsen in ieder geval, tijdens een sollicitatie wil je tog ook vlot kunnen praten zonder bepaalde gewoontes in je taalgebruik te moeten inhouden?
Nee. Maar "je moeder is stom gelukkig is ze dood" is een stuk persoonlijker dan kritiek uiten op een eventuele god of geloof.quote:Als iemands moeder net is overleden zeg je tog ook niet als het over moeders gaat en die persoon begint te huilen, moet je maar mee om kunnen gaan en jezelf niet zo snel aangesproken voelen?
Omdat anderen het gebod wel betrekking op deze uitspraken vinden hebben, jij en ik misschien niet maar waarom zouden we alleen aan onszelf denken en wat wij wel of niet acceptabel vinden, dat is per persoon verschillend. Maarja laat maar dat is iets kleins, niet heel belangrijk.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Voor mezelf? Zonder veel uit te wijken. Ik zei Sjezus. Dat is G'ds naam niet ( Note: zie je hoe ik God schrijf) En GVD is eveneens G''ds naam niet. Snap eigenlijk niet waarom je iets van de 10 uitspraken erbij haalt.
Ik heb mijn bewuste quote in mijn heugen geedit, voor de zekerheid ( voor het geval ik ga branden in de hel en de Tsaddik in gevaar breng)
Hmm nouja of een opmerking over je moeder, jezelf of je god gaat maakt misschien voor iemand anders geen verschil in hoe persoonlijk het kan worden opgevat. Als het een negatieve impact op iemand heeft laat ik die persoon zelf liever in zijn of haar waarde tot die persoon er zelf over begint en dan kan ik altijd nog zeggen hoe ik erover denk.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Zeker, maar dan kan je net zo goed je schouders ophalen en de belediging negeren. Het is alleen een belediging als je je beledigd voelt. Voel je dus simpelweg niet beledigd.
In het geval van godsdienst heb je eigenlijk helemaal geen excuus, want de god in kwestie zal de kwaadspreker in kwestie uiteindelijk zelf wel rechtzetten.
[..]
True, maar niemand praat in z'n sollicitatie zoals hij 'in het echt' praat. Als het goed is ben je te hard bezig met likken.
[..]
Nee. Maar "je moeder is stom gelukkig is ze dood" is een stuk persoonlijker dan kritiek uiten op een eventuele god of geloof.
Maar zelfs in zo'n extreem geval is relativeren een groot goed. Wat maakt het uit wat één of ander willekeurig persoon over je moeder zegt? Als het iemand is die je goed kent en waar je om geeft begrijp ik de emotionele impact, maar een random die je moeder helemaal nooit heeft gekend? Laat hem lekker praten. (of snoer hem de mond)
En dat ben ik ook helemaal met je eens. Leven en laten leven. Het enige punt dat ik wilde maken is dat, áls je beledigd bent door wat dan ook, je het jezelf makkelijk kan maken als je leert relativeren. Geenszins probeer ik mensen aan te sporen om maar in de wilde weg te gaan beledigenquote:Op woensdag 11 december 2013 19:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hmm nouja of een opmerking over je moeder, jezelf of je god gaat maakt misschien voor iemand anders geen verschil in hoe persoonlijk het kan worden opgevat. Als het een negatieve impact op iemand heeft laat ik die persoon zelf liever in zijn of haar waarde tot die persoon er zelf over begint en dan kan ik altijd nog zeggen hoe ik erover denk.
Over mijn spelfouten in de tekst blijkbaarquote:Op woensdag 11 december 2013 21:01 schreef k3vil het volgende:
Waar gaat het hier eigenlijk nog over?
Vanalles, veel mensen zijn verloren geraakt toen deel 1 vol gekletst was maar er komt vanzelf wel weer wat hoor. Als je zelf je verhaal wilt doen kan dat ook natuurlijkquote:Op woensdag 11 december 2013 21:01 schreef k3vil het volgende:
Waar gaat het hier eigenlijk nog over?
Religieuze mensen zijn veelal mensen die dogma aanhangen en het werkwoord geloven verwarren met het aanhangen van een dogma. Geloven is dan gereduceerd tot het geloven inquote:Op woensdag 11 december 2013 21:21 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Vanalles, veel mensen zijn verloren geraakt toen deel 1 vol gekletst was maar er komt vanzelf wel weer wat hoor. Als je zelf je verhaal wilt doen kan dat ook natuurlijk
Een dogma komt meestal tog juist voort uit iemands geloof doordat men hier zo stellig van overtuigd raakt dat er niets anders meer mogelijk is?quote:Op woensdag 11 december 2013 21:37 schreef k3vil het volgende:
[..]
Religieuze mensen zijn veelal mensen die dogma aanhangen en het werkwoord geloven verwarren met het aanhangen van een dogma. Geloven is dan gereduceerd tot het geloven in
Het orginele geloven is wat anders dan hierboven geschreven.
quote:Op woensdag 11 december 2013 22:15 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Een dogma komt meestal tog juist voort uit iemands geloof religie (stroming) doordat men hier zo stellig van overtuigd raakt dat er niets anders meer mogelijk is?
Eigenlijk is iedereen religieus want iedereen heeft wel een bepaalde levensovertuiging, door andere manieren van denken en bestaan meteen af te keuren hang je in principe ook een dogma aan.
ja dat is waar.quote:Op woensdag 11 december 2013 22:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Waarom perse stroming? het kan op iedere overtuiging van toepassing zijn.
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!quote:Op donderdag 12 december 2013 13:42 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik weet niet of er geinteresseerden zijn maar vind het wel leuk om deze gelijkenis die ik laatst tegenkwam tussen het Nieuwe Testament en de Koran hier te plaatsen. De overeenkomsten naast elkaar leggen vind ik persoonlijk namelijk leuker dan de verschillen te benadrukken:
Matteus 6.
7. Gebruikt geen ijdel verhaal van woorden als gij bidt, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8. Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9. Bid daarom als volgt:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10.Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11. Geef ons heden ons dagelijks brood.
12. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij ook anderen vergeven.
13. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid,
amen.
Al-Fatiha is het hoofdstuk uit de Koran dat het meest wordt gereciteerd, het is daarom dat dit korte hoofdstuk vooraan geplaatst is in de rangschikking van de Koran. Er bestaat geen islamitisch gebed zonder Al-Fatiha:
1. In naam van Allah, de Edelmoedige, de Barmhartige.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Creatie.
3. De Edelmoedige, de Barmhartige.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij,
6. Leid ons op het der rechtschapenen,
7. Het pad dergenen, over wie gunsten zijn - niet dat van hen, over wie minachting is, noch dat der dwalenen.
Ameen.
Shmoneh Esreh (ha Amidah)quote:Op donderdag 12 december 2013 13:42 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik weet niet of er geinteresseerden zijn maar vind het wel leuk om deze gelijkenis die ik laatst tegenkwam tussen het Nieuwe Testament en de Koran hier te plaatsen. De overeenkomsten naast elkaar leggen vind ik persoonlijk namelijk leuker dan de verschillen te benadrukken:
Matteus 6.
7. Gebruikt geen ijdel verhaal van woorden als gij bidt, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8. Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9. Bid daarom als volgt:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10.Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11. Geef ons heden ons dagelijks brood.
12. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij ook anderen vergeven.
13. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid,
amen.
Al-Fatiha is het hoofdstuk uit de Koran dat het meest wordt gereciteerd, het is daarom dat dit korte hoofdstuk vooraan geplaatst is in de rangschikking van de Koran. Er bestaat geen islamitisch gebed zonder Al-Fatiha:
1. In naam van Allah, de Edelmoedige, de Barmhartige.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Creatie.
3. De Edelmoedige, de Barmhartige.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij,
6. Leid ons op het der rechtschapenen,
7. Het pad dergenen, over wie gunsten zijn - niet dat van hen, over wie minachting is, noch dat der dwalenen.
Ameen.
Zeg wetenschapper, als je uitspraken doet, zet ze dan niet neer als feit je komt zo nogal dom over.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!
Het wereldje is kleiner dan je denkt...
(christenen èn moslims worden overigens woest als ze bovenstaande lezen en ontkennen het daarom doorgaans ook botweg, het past niet in het straatje )
past ook niet in jouw straatje?quote:Op donderdag 12 december 2013 16:24 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zeg wetenschapper, als je uitspraken doet, zet ze dan niet neer als feit je komt zo nogal dom over.
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor. Dit is mij altijd geleerd. Dus maAmin ( geloven) neEMaN ( trouw/vertrouwen) Het woord AMeN komt alleen voor in de gebeden. Het is geen naam voor G'd oidquote:Op donderdag 12 december 2013 16:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
past ook niet in jouw straatje?![]()
Wie poneert hier nu?quote:Op donderdag 12 december 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor.
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.quote:Amen= waarheid. Als iemand de waarheid zegt dan kan ik antwoorden met "waarheid' ! dat wil zeggen dat ik het met hem eens ben en dit betekent ''Amen''. En natuurlijk is in de spirituele ""waarheid"" ide naam van de Schepper: Aleph Mem Tav .
Oké het was je mening? Ik dacht dat je het als feit neer zette. Ik ben geen Hebreeuwse taal kenner als jij.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie poneert hier nu?
[..]
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.
"Waarheid" of "Zo is het" zijn betekenissen die er (later) aan zijn toegedicht.
mijn mening dus en ook die van vele anderen
Ik heb dit op de facebook pagina van een Islamitische vrouw gelezen, Christenen zijn doorgaans van mening dat het Arabische gebed van moslims (omdat ze het zelf niet verstaan/begrijpen) lange betekenisloze recitaties zijn en gebruiken Matteus 6.7 om aan te tonen dat hun manier van bidden heidens is.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!
Het wereldje is kleiner dan je denkt...
(christenen èn moslims worden overigens woest als ze bovenstaande lezen en ontkennen het daarom doorgaans ook botweg, het past niet in het straatje )
Zo kun je van ieder woord wel de letters er uit halen en vertellen uit welke letters van het Hebreeuwse alfabet het woord ''opgebouwd'' is maar dat zegt veel mensen denk ik niet zoveel. Het is denk ik iets duidelijker door te zeggen dat in de woorden AMeN, maAMiN (gelovigen) en nA'eMaN (vertrouwen) alle drie de letters AMN voor komen. De vraag is waar deze stam vandaan komt en er bestaat een vermoeden dat het van de naam Amon afkomstig is. Ra staat hier weer los van.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor. Dit is mij altijd geleerd. Dus maAmin ( geloven) neEMaN ( trouw/vertrouwen) Het woord AMeN komt alleen voor in de gebeden. Het is geen naam voor G'd oid
Amen= waarheid. Als iemand de waarheid zegt dan kan ik antwoorden met "waarheid' ! dat wil zeggen dat ik het met hem eens ben en dit betekent ''Amen''. En natuurlijk is in de spirituele ""waarheid"" ide naam van de Schepper: Aleph Mem Tav .
Uiteraard ben ik geen bijbelkenner noch van Semitische talen. Aboluut niet . Ik dacht zelfs dat Amen helemaal niet voorkomt in de Torah (???)
Maar Amen-ra klinkt ook heel logisch. Het is alleen geen feit. Dat wil ik zeggen. Jij zet het neer alsof het ook een feit is. En dat is het niet. Past prima in mijn straatje hoor. het klinkt zelfs logischer dan wat ik geleerd heb ( of wat ervan heb onthouden).
Ik vind dat je moet oppassen met dingen neer te zetten als waarheid. Ik dacht juist dat de wetenschap hierin heel voorzichtig was.
De stam AMN staat in de Semetische taalfamilie (en sommige andere talen) wel degelijk voor alle woorden die in verband staan met oprechtheid en het bevestigen/geloven van iets.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie poneert hier nu?
[..]
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.
"Waarheid" of "Zo is het" zijn betekenissen die er (later) aan zijn toegedicht.
mijn mening dus en ook die van vele anderen
Ow jammer dat ik dit pas na mn vorige reactie lees, had me wat typwerk bespaard.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:06 schreef Skillsy het volgende:
ebrew letters of emunah and he’emin are alef-mem-nun, equivalent to the English
a-m-n. The alert reader will immediately notice that these letters spell, Amen, which means “So be it. It is so.” One adjective based on the same root is ne-eman, firm, loyal, tru
Ik heb zoals ik al eerder gemeld heb geen kennis van Semitische talen ( alsjeblieft niet) Ik weet alleen dat de standpunt van Amon een vermoeden is, geen feit.quote:Op donderdag 12 december 2013 23:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Zo kun je van ieder woord wel de letters er uit halen en vertellen uit welke letters van het Hebreeuwse alfabet het woord ''opgebouwd'' is maar dat zegt veel mensen denk ik niet zoveel. Het is denk ik iets duidelijker door te zeggen dat in de woorden AMeN, maAMiN (gelovigen) en nA'eMaN (vertrouwen) alle drie de letters AMN voor komen. De vraag is waar deze stam vandaan komt en er bestaat een vermoeden dat het van de naam Amon afkomstig is. Ra staat hier weer los van.
Ja dat klopt is alleen een vermoeden omdat het veel op elkaar lijkt. Zou best ergens dezelfde oorsprong kunnen hebben maar in deze religies gaat het om de stam AMN of die stam nou uit de naam Amon vandaan komt of zoals ik zelf eerder vermoed de naam Amon uit de stam AMN, het heeft verder geen invloed op de betekenis. Ook heb ik een vermoeden dat Amon oorspronkelijk (dus zonder de Egyptische invloeden) dezelfde God is als YHWH en Allah.quote:Op donderdag 12 december 2013 23:43 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik heb zoals ik al eerder gemeld heb geen kennis van Semitische talen ( alsjeblieft niet) Ik weet alleen dat de standpunt van Amon een vermoeden is, geen feit.
Om meerdere redenen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 01:16 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Hoezo zou je geen kennis van Semetische talen willen hebben? Ookal ken ik ook lang niet alles merk ik wel dat het heel handig kan zijn.
Ja de Omkar staat er in de Arabische wereld om bekend dat als je het een kwart slag naar rechts draait er Allah staat in het Arabisch:quote:Op vrijdag 13 december 2013 10:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Dan is er nog een boeddhist die iets anders leerde. Komt ook best uit een oude cultuur.
Ohm
OhmHet ohm (of aum) teken staat voor een heilige lettergreep uit hindoeïstische en boeddhistische gebeden.
Het symbool staat voor eeuwigheid, oneindigheid en het universum. Het symbool wordt als oorsprong gezien voor alle gebeden en mantra's. De meest voorkomende verklaring voor het teken is dat de '3' staat voor de god van de schepping en de 'O' staat voor de stilte en de eenheid van god. Over het ontstaan van het symbool is veel onzeker, maar waarschijnlijk zal dit ergens tussen 3100 en 3200 jaar voor Christus geweest zijn.
Ow, ff de link erbij voor het teken als je het wilt zien.
http://www.digiden.nl/nl/symbolen-en-tekens/m-o/614-ohm
Nee, eerlijk, ik weet het niet. We vullen nog aan dat de klank op een chakra inwerkt maar dat is het dan wat mij betreft.quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:56 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja de Omkar staat er in de Arabische wereld om bekend dat als je het een kwart slag naar rechts draait er Allah staat in het Arabisch:
[ afbeelding ]
In het Sanskriet zijn het tog gewoon letters die het woord Aum vormen in ons Alfabet, de o/u is geschreven als 3 en zijn dezelfde letter dus staat die letter dan voor de eenheid van God en de God van de schepping tegelijk? En waar staan de A en M voor of weet je het ook niet precies?
Achja hoe minder we weten des te meer valt er nog te ontdekken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:09 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee, eerlijk, ik weet het niet. We vullen nog aan dat de klank op een chakra inwerkt maar dat is het dan wat mij betreft.
Volgens mij was de betekenis van die letters in de Koran onbekend maar kan het door het te vertalen naar andere talen (of een ander alfabet) een soort cijfercode opleveren die iets zou kunnen betekenen. Maar of het ook gegrond is.. ik doe er voor de zekerheid maar geen uitspraken over.quote:Op vrijdag 13 december 2013 21:45 schreef Tevik het volgende:
die vaak aan het begin van elke heilige tekst van de hindoes staat) doet me ook denken aan de afkortingen waarmee veel hoofdstukken van de Koran beginnen, zoals:
"ALM. Dat is het boek waaraan geen twijfel is, een leidraad voor de godsbewusten." (Koran 2:1-2)
"HM. Een openbaring van de Meest-Barmhartige, de Vergevingsgezinde. (Koran, 41:1-2)
Is het wel bekend wat OHM betekent?quote:Op vrijdag 13 december 2013 23:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Volgens mij was de betekenis van die letters in de Koran onbekend maar kan het door het te vertalen naar andere talen (of een ander alfabet) een soort cijfercode opleveren die iets zou kunnen betekenen. Maar of het ook gegrond is.. ik doe er voor de zekerheid maar geen uitspraken over.
ALM etc. zijn geen afkortingen, zijn gewoon letters die op zichzelf staan en waarvan niemand weet wat de betekenis is, de daarop volgende verzen staan er ook weer los van. Jij bedoeld denk ik dat wat er in Nederlandse vertalingen tussen haakjes achter staat? Dat blijkt gewoon onzin te zijn dat gebaseerd is op ongegronde speculaties.quote:Op zaterdag 14 december 2013 00:13 schreef Tevik het volgende:
[..]
Is het wel bekend wat OHM betekent?
De betekenis van de afkortingen in de Koran kun je volgens mij vaak vinden in het eerste/tweede vers dat na de afkortingen komt.
Dat is niet wat ik bedoelde. Analyseer in het Arabisch het eerste vers dat na die afkortingen komt, misschien dat het dan 'duidelijk' wordt.quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:04 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Jij bedoeld denk ik dat wat er in Nederlandse vertalingen tussen haakjes achter staat?
Ik wil mijn geloof niet tot één geloof beperken, iedereen heeft denk ik sterke punten voor zijn of haar overtuiging en ik hoop van alle kanten het goede mee te nemen en ook uit te dragen. Misschien dat sommigen mij hindoe, christen of moslim verklaren maar dat kan ik op dit moment zelf niet, en hindoe worden kan volgens het Hindoeisme zelf ook niet. Ik noem mezelf in eerste instantie gewoon mens, iets dat wij allemaal gemeen hebben. Ik geloof wel dat er 1 God is en dat veel religies waaronder ook Islam om die goddelijke bron heen gebouwd zijn. Ik ben op dit moment denk ik een religieuze agnost/humanist. En jij?quote:Op zaterdag 14 december 2013 07:35 schreef Tevik het volgende:
Ben je zelf Moslim? In het Arabisch worden de letters onder andere "al-muqatta'at" genoemd, wat je zou kunnen vertalen als de afgekorte. Er wordt daarmee geen betekenis aan de "afkortingen" gegeven, het is gewoon een verwijzing.
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde. Analyseer in het Arabisch het eerste vers dat na die afkortingen komt, misschien dat het dan 'duidelijk' wordt.
Om hier even op terug te komen heb ik een vraagje over hoe jij tegen parasitaire verschijnselen aankijkt, wat is het doel van het bestaan van parasieten? is het een beproeving? Zijn ze in dat geval dan zo ontwikkelt of is het een gevolg van degeneratie?quote:Op vrijdag 6 december 2013 16:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De natuur, het universum. Hoe dat in elkaar zit
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:11 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik wil mijn geloof niet tot één geloof beperken, iedereen heeft denk ik sterke punten voor zijn of haar overtuiging en ik hoop van alle kanten het goede mee te nemen en ook uit te dragen. Misschien dat sommigen mij hindoe, christen of moslim verklaren maar dat kan ik op dit moment zelf niet, en hindoe worden kan volgens het Hindoeisme zelf ook niet. Ik noem mezelf in eerste instantie gewoon mens, iets dat wij allemaal gemeen hebben. Ik geloof wel dat er 1 God is en dat veel religies waaronder ook Islam om die goddelijke bron heen gebouwd zijn. Ik ben op dit moment denk ik een religieuze agnost/humanist. En jij?
Oke sorry, ik wist alleen dat het geen afkortingen waren als onderdeel van een langer woord.
Ik dacht dat muqatta'at betekende dat iets heel kort duurde/uitgesproken werd want zo ken ik het woord muqatta.
Hmm nee de volgende verzen staan er los van, zeggen verder niets over de letters.
Wormenvoedsel.quote:Op zaterdag 14 december 2013 18:23 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?
Dezelfde hoop moleculen als voorheen maar het werkt niet meer. Althans niet meer samen als een organisme dat als geheel een bewustzijn heeft.quote:
Ben je altijd moslim geweest of bekeerd en wat maakt het geloof voor jou bijzonder in geloofwaardigheid in tegenstelling tot andere religies?quote:Op zaterdag 14 december 2013 18:23 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?
Ik ben wel overtuigd dat de Koran van God afkomstig is, en herken dat ook wel in allerlei andere geschriften, zoals de Thora, Evangeliën, Bhagavad Gita, etc.
Ja maar ik gaf aan de Koran wel te geloven en ik begrijp de meeste Arabische woorden in de Koran en Tafsir dus dat hoeft niet uitgelegd te worden maar in de praktijk wordt het door de mensen die de religie aanhangen niet zo opgevat.quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:02 schreef Tevik het volgende:
Je gebruikt termen die ik heel anders begrijp. Termen als “Moslim”, “geloof”, etc. Onder Moslims kun je een groep mensen begrijpen die een bepaalde religie aanhangen, maar de oorspronkelijke betekenis in de Koran is dat van iemand die zich heeft ‘overgegeven’ (aan God). Het is dus eigenlijk een universele term. Iemand die nooit van de Islam/Moslims heeft gehoord kan zich hebben ‘overgegeven’ aan God en zelfs een betere “Moslim” zijn dan de Moslims. In de Koran wordt die benaming om die reden ook gebruikt voor Profeten vóór Profeet Mohammed. “Geloof” is voor mij ook geen synoniem voor religie.
Al-aqsa moskee wordt in de Koran (17:1) genoemd als “al-masjid al-aqsa”. Al-aqsa betekent in het Arabisch “het verste”, dus “het verste Moskee”. Al-masjid is Arabisch voor: plek waar geknield wordt. Die plek bestond dus in de tijd van de Profeet, alleen hebben Moslims op die “verre plek” later een Moskee gebouwd.
De hel wordt in stand gehouden door haar bewoners, zolang zij hun lessen niet willen leren zal het blijven bestaan, in die zin ‘kan’ het eeuwig zijn. In de Koran worden haar bewoners daarom haar “brandstof” genoemd, begrijp je? Geen brandstof, geen hel. Ik verkondig dit niet als waarheid noch discussieer ik er graag over, want ik ken het ongeziene niet.
Fijn toch om te zien dat er mensen zijn die de hel precies kunnen beschrijven.quote:Op zondag 15 december 2013 11:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Het brandstof van de hel zullen volgens de Koran ook stenen zijn en dit is weer mogelijk doordat het een ander soort vuur zal zijn dan dat wij hier kennen. Als de hel afhankelijk is van ''brandstof'' hoeven dat dus geen mensen of djins te zijn. Ook zal de hel al branden op het moment dat de eerste groep erin gedreven zal worden.
Ik een moslim achtergrond? hoe kom je daarbij? zoals ik aangaf ben ik atheistisch opgevoed en daar heb ik wel afstand van genomen.quote:Op maandag 16 december 2013 20:46 schreef vaarsuvius het volgende:
@ ikwilkennisopdoen
Snap je nu waarom ik met die 'creationistische invloeden' kwam 2 weken geleden? Veel moslims zijn creationist (de meesten?) en het was op 1 dec al wel duidelijk voor me dat je op een of andere manier een moslimachtergrond hebt.
Mijn complimenten voor jou voor het verder kijken en afstand nemen van die elementen van de religie waar je zelf niet achter kan staan. Je kunt met die instelling de goede zaken behouden en misschien een steentje bijdragen aan hervorming van de slechte zaken.
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.quote:Op maandag 16 december 2013 12:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Fijn toch om te zien dat er mensen zijn die de hel precies kunnen beschrijven.
Definitie hel: De hel, dat is gewoonlijk de plaats waar mensen in zullen komen die niet of anders geloven dan wat ik geloof.
De hel is wel een plek voor ongelovigen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.
Er is ook een hele omschrijving van wat een ongelovige is, iemand die in de Koran geloofd kan net zo goed een ongelovige zijn. Andere woorden die veel voor dezelfde mensen gebruikt worden zijn onrechtvaardigen, ondankbaren, onbedachtzamen etc.quote:Op maandag 16 december 2013 23:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De hel is wel een plek voor ongelovigen.
Iemand die in de Koran en dus Allahs boodschap geloofd is geen ongelovige volgens de Islam, maximaal een zondaar en of wanneer niet oprecht een munafiq, hypocriet, maar die gelooft dan niet echt in Allah. Verder is idd een oordeel voor wie gelovig is alleen aan Allah weggelegd, maar per definitie zal een ongelovige in de hel terechtkomen.quote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Er is ook een hele omschrijving van wat een ongelovige is, iemand die in de Koran geloofd kan net zo goed een ongelovige zijn. Andere woorden die veel voor dezelfde mensen gebruikt worden zijn onrechtvaardigen, ondankbaren, onbedachtzamen etc.
De munafiqin komen volgens de Koran net zo goed in de hel terecht, zoals je zegt geloven die niet ''echt'' en zo worden ze dus als ongelovig omschreven.quote:Op maandag 16 december 2013 23:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iemand die in de Koran en dus Allahs boodschap geloofd is geen ongelovige volgens de Islam, maximaal een zondaar en of wanneer niet oprecht een munafiq, hypocriet, maar die gelooft dan niet echt in Allah. Verder is idd een oordeel voor wie gelovig is alleen aan Allah weggelegd, maar per definitie zal een ongelovige in de hel terechtkomen.
Oh jawel, dan adviseer ik je toch echt om je beter in te lezen, de Koran laat naast de moslims alleen nog de mensen van het boek ( de groepen die trouw zijn gebleven aan de leer en Allah ) toe volgens een vers, de rest die willens en wetens iets anders dan de Islam neemt, die zal eindigen in de hel.quote:Op maandag 16 december 2013 23:48 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De munafiqin komen volgens de Koran net zo goed in de hel terecht, zoals je zegt geloven die niet ''echt'' en zo worden ze dus als ongelovig omschreven.
Er kan vanuit de Koran niet simpelweg geconcludeerd worden dat de hel een omschrijving is van een plek voor anders gelovigen.
Een moslim is iemand die zich aan Allah onderwerpt en ook anders gelovigen zoals de mensen van het boek kunnen dit dus zijn.quote:Op maandag 16 december 2013 23:52 schreef Triggershot het volgende:
boek ( de groepen die trouw zijn gebleven aan de leer en Allah ) toe volgens een vers, de rest die willens en wetens iets anders dan de Islam neemt, die zal eindigen in de hel.
Iedereen die zich aan de wil van Allah onderwerpt ja, dus een Boedhist, Hindoe, Sjamaan, Shintoist, Polytheist etc per definitie naar de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:01 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Een moslim is iemand die zich aan Allah onderwerpt en ook anders gelovigen zoals de mensen van het boek kunnen dit dus zijn.
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou, het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:03 schreef ems. het volgende:
Een moslim is iemand die ratio opzij zet en wat dingen uit een boek voor waarheid aanneemt om zich beter over zichzelf te voelen.
Ach, dont feed the troll, ems. roept altijd wel van die idiote dingen door zijn ratio opzij te zetten, voelt hij zich beter door.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou, het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.
Nee hoor, dat zeg ik alleen over moslims.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou,
Moslims doen exact hetzelfde. Christenen doen exact hetzelfde. Wat de definitie van moslim is is hoogstens subjectief te noemen.quote:het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ach, dont feed the troll, ems. roept altijd wel van die idiote dingen door zijn ratio opzij te zetten, voelt hij zich beter door.
Iemand die de Islam als religie nooit heeft gekent kan daar volgens diezelfde religie ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Het gaat volgens de Koran om mensen die het begrepen hebben en vervolgens voor eigen belangen hun oude gewoontes aanhouden, maakt niet uit of het dan een monotheist, polytheist of atheist is. monotheisten, en miss ook wel die van het Hindoeisme kunnen allemaal naar het paradijs, het wordt per persoon beoordeeld.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iedereen die zich aan de wil van Allah onderwerpt ja, dus een Boedhist, Hindoe, Sjamaan, Shintoist, Polytheist etc per definitie naar de hel.
Zoals je in mijn vorige reactie kon lezen ging het over willens en wetens een ander geloof dan de Islam kiezen. Niet onwetenden die onder de noemer van 'djahil' vallen. Wanneer je willens en wetens een ander geloof dan de Islam hebt - waar ik even ook de mensen van het boek voor het gemak onder schaar - dan ga je naar de hel als anders gelovige.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:44 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Iemand die de Islam als religie nooit heeft gekent kan daar volgens diezelfde religie ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Het gaat volgens de Koran om mensen die het begrepen hebben en vervolgens voor eigen belangen hun oude gewoontes aanhouden, maakt niet uit of het dan een monotheist, polytheist of atheist is. monotheisten, en miss ook wel die van het Hindoeisme kunnen allemaal naar het paradijs, het wordt per persoon beoordeeld.
Maar de meningsverschillen die monotheisten van verschillende religies hebben zullen volgens de Koran op de dag des Oordeels duidelijk worden en de mensen die naar eigen verlangens dus willens en wetens idd doorgingen zullen per geval beoordeeld worden. Ook zo voor de mensen die in de Koran geloven en hun meningsverschillen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zoals je in mijn vorige reactie kon lezen ging het over willens en wetens een ander geloof dan de Islam kiezen. Niet onwetenden die onder de noemer van 'djahil' vallen. Wanneer je willens en wetens een ander geloof dan de Islam hebt - waar ik even ook de mensen van het boek voor het gemak onder schaar - dan ga je naar de hel als anders gelovige.
Dan heb je het meer over zondaren, ik heb het over mensen die bewust zichzelf buiten de Islam plaatsen, sowieso zal iedereen individueel beoordeeld worden, wat je ook bent of doet, maar over de groep waar ik over spreek heeft de Koran al een lot over uitgeroepen, dan kan je nog steeds wel zeggen van per geval, de Koran zegt iets anders.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:52 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Maar de meningsverschillen die monotheisten van verschillende religies hebben zullen volgens de Koran op de dag des Oordeels duidelijk worden en de mensen die naar eigen verlangens dus willens en wetens idd doorgingen zullen per geval beoordeeld worden. Ook zo voor de mensen die in de Koran geloven en hun meningsverschillen.
A wild assupmtion appears. Goed en kwaad is, zoals eerder gezegd, ook zo relatief als de pest. Wat de een tot de hemel rekent ziet de ander als de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan.
Nou ondanks dat er gevangenissen zijn lopen de meeste mensen gelukkig vrij rond.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan. Goed is de afwezigheid van kwaad...
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:58 schreef ems. het volgende:
A wild assupmtion appears. Goed en kwaad is, zoals eerder gezegd, ook zo relatief als de pest. Wat de een tot de hemel rekent ziet de ander als de hel.
Waarom? Ik zie niet waarom het één het ander zou legitimeren.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef highender het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.
Je zegt het alleen over moslims maar noemt direct daarna ookal de christenen? Je hebt eerder ookal een uitspraak over mensen met een andere overtuiging in het algemeen gedaan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:44 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zeg ik alleen over moslims.
[..]
Moslims doen exact hetzelfde. Christenen doen exact hetzelfde. Wat de definitie van moslim is is hoogstens subjectief te noemen.
De ene moslim roept dat de andere moslim geen moslim is omdat hij alcohol drinkt. Heeft hij het verkeerd? Nee, het is een kwestie van perspectief.
Daarom, je niet druk maken om 'definities'. Als miljarden mensen zeggen dat iets of iemand wel of geen moslim is omdat hij zich wel of niet aan bepaalde regels houdt is dat hooguit een mening. Jij zegt dat een moslim iemand is die zich aan allah zou onderwerpen. Dus omdat jij dat zegt is dat ook meteen zo? Iemand die wel in allah gelooft maar zich niet "onderwerpt" is direct geen moslim meer? Wie ben jij om dat te beslissen?
[..]
Hmm is kwaad niet de afwezigheid van goedquote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan. Goed is de afwezigheid van kwaad...
Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:04 schreef ems. het volgende:
Waarom? Ik zie niet waarom het één het ander zou legitimeren.
En definieer "goed".
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan hequote:Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef highender het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.
Dat is niet relevant, zie reactie aan ems.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:10 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan he
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:09 schreef highender het volgende:
[..]
Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?
Mattheus 25:46 in alle vertalingenquote:Op dinsdag 17 december 2013 01:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:18 schreef highender het volgende:
[..]
Mattheus 25:46 in alle vertalingen
Graag, is het boek ook uitgegeven?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:20 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb laatst een boek geschreven over verschillende geloven, ik ben zelf filosofisch over de boeken zoals de bijbel en de koran. Ik weet niet of het nuttig is om mijn mening en uitleg te geven over het niet bestaan van een god of de beeldspraak erom heen.
Laat maar weten:)
Als we maar met vrede met elkaar leven en begrip tonen voor elkaar. Dan komt alles goed!
quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?
veel christenen geloven trouwens dat na de bestraffing/vergelding in de hel de ziel vernietigd zal worden en nooit meer terug komt.
quote:2 de koe 39
Maar zij die ongelovig zijn en Onze tekenen loochenen, zij zijn het die in het vuur thuishoren, zij zullen daarin altijd blijven."
quote:2 de koe 81
Ja zeker! Wie slechtheid begaat en wie door zijn fout omgeven wordt, zij zijn het dus die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 162
Zij zullen daarin altijd blijven; zij krijgen geen strafverlichting en ook geen uitstel.
quote:2 de koe 217
Zij vragen jou over de heilige maand, over het strijden erin. Zeg: "Erin te strijden is een ernstige zaak, maar het versperren van Gods weg, het niet in Hem en de heilige moskee geloven en het verdrijven van de mensen die erbij horen gelden bij God als ernstiger. Verzoeking is ernstiger dan te doden. Zij zullen pas ophouden tegen jullie te strijden wanneer zij jullie van jullie godsdienst hebben afgebracht; als zij dat zouden kunnen. Wie van jullie zich van hun godsdienst afkeren en dan als ongelovigen sterven, dat zijn zij wier daden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals vruchteloos zijn. Zij zijn het die in het vuur thuis horen; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 257
God is de beschermer van hen die geloven: Hij brengt hen uit de duisternis naar het licht. Maar zij die ongelovig zijn, hun bondgenoten zijn de Taghoet: zij brengen hen uit het licht naar de duisternis. Zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.quote:2 de koe 275
Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden: "Handel is gelijk aan woeker." Maar God heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoudt, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar God verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:28 schreef highender het volgende:
[..]
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?
Nee, ik bedoel dat een paradijs en een hel gelijktijdig zouden kunnen bestaan, m.i. niet. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Triggershot het volgende:
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:32 schreef highender het volgende:
. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.
Maar zoals ik al zei, lastig, gezien ik ook snap waar jij vandaan komt, Abu Bakr, de eerste Kalief (opvolger van Mohammed ) heeft een bekende spreuk wat me aan jouw vraag doet denken:
"Oh Allah laat mijn lichaam zo groot zijn dat er niets anders in de hel past, want als ik weet dat de rest in het paradijs is, dan pas voel ik mij in het paradijs".
Maar als jij de mening van anderen respecteerd hoezo schrijf je dan een boek waarin je dit niet doet? misschien begrijp ik je verkeerd maar oprecht kritiek geven is iets anders dan spotten he.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb besloten om het boek niet uit te geven, want ik respecteer wel het geloof zelf. De wereld zit niet op zo'n boek te wachten. Het veroorzaakt alleen maar ophef. Ik wil wel wat delen op dit forum zetten, maar het boek zelf wil ook niet gaan delen, omdat we in vrede met elkaar moeten leven en elkaars mening en gedachtes moeten respecteren.
Wat?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?
My pleasure.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:40 schreef highender het volgende:
[..]
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.
begrijp je Arabisch? heb een voorbeeld vanuit de Koran surah Bayina die ken je denk ik wel:quote:
Oke maar de mensen die de Bijbel en Koran geschreven of overgeleverd hebben meenden dit met goddelijke inspiratie te doen, mensen die hiervan zijn overtuigd geloven niet dat het verdraaid of een mening is maar een weergave van de feiten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:52 schreef Ruimtje het volgende:
e boeken zoals de Bijbel en de Koran worden vaak vergeleken met elkaar en wanneer iets wordt vergeleken met elkaar, dan is het altijd ergens begonnen. Een boek is ten alle tijden geschreven door mens. Vanuit die waarheid kunnen we ook vast stellen dat het net zo goed een goed boek zou kunnen zijn. Het feit dat het door een mens is geschreven stelt ook vast dat het niet de waarheid is, want een mens heeft het eigenschap van liegen en bedriegen.
Om even terug te komen dat boeken zoals de Bijbel en de Koran worden/werden vergeleken met elkaar sluit ook vast dat het ten nadelen van elkaar is gebracht. Vanuit dat begrip zou het een ander mens het beter kunnen begrijpen en daardoor het uiteindelijk kunnen gaan geloven of gaan volgen in hun levenspad.
Een boek zoals de Bijbel of de Koran zijn begrippen waarin een begrip zoals een feit zou kunnen worden vast gelegd, maar wat is een feit losstaand van het geen dat het de waarheid is of zou kunnen zijn. Feiten in woorden van namen en/of betekenissen zijn afgesproken meningen die zijn afgesproken en/of vastgesteld door mensen.
Feiten over woorden zijn een begrip, een afgesproken mening die wordt nageleefd of wordt beleefd. Feiten over feiten zijn feiten wat door woorden wordt versterkt en waar menig mens om heen kan draaien, vanwege het feit dat het vaststaat of staat geschreven wat eigenlijk helemaal niet de waarheid hoeft te zijn of de betekenis te hoeven hebben die het zou moeten hebben. Dingen en vraagstukken die wij niet begrijpen kunnen wij ook gaan begrijpen want zover reiken onze hersenen niet. Dat is een rede waardoor we woorden zouden kunnen verdraaien zodat het de waarheid zou kunnen bezegelen zonder het eigenlijk zeker te weten.
Dit is voor nu even het begin of het einde.
Je kent arabisch en je hebt je verdiept in de koran. lijkt me toch een duidelijke aanwijzing voor een moslim achtergrond. NB ik zei er gister al bij 'op een of andere manier', dat hoeft niet geboorte te zijn, je kunt je er ook op latere leeftijd voor zijn gaan interesserenquote:Op maandag 16 december 2013 22:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik een moslim achtergrond? hoe kom je daarbij? zoals ik aangaf ben ik atheistisch opgevoed en daar heb ik wel afstand van genomen.
Creationisme is geen theorie in de wetenschappelijke betekenis van het woord zoals in evolutietheorie.quote:Mijn mening over creationisme is nog niet veranderd, het is een theorie die niet bewezen is en geen invloed op mijn levensovertuiging heeft net als de evolutie theorie.
Kun je eens wat voorbeelden geven van foute informatie?quote:Op maandag 16 december 2013 22:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.
Wat jij hier schrijft wordt vaak door de grootste groep onder de aanhangers van iedere religie geroepen idd (omdat de massa meestal niet voor zichzelf lijkt na te denken) en ik geef juist aan tegen dit soort kortzichtige gedachtegoed te zijn.
Ik las in eerdere reacties van jou ook een paar keer foutieve informatie, ik kan je adviseren eerst de dingen die je hebt gehoord of gelezen even op te zoeken en te controleren. Tuurlijk kan je de verkeerde informatie gelezen hebben maar om te voorkomen dat alles wat je weet uiteindelijk uit vermoedens van anderen bestaat is het gewoon een aanrader. Wat jij nu zegt is namelijk ook een typische uitspraak die je niet zelf bedacht hebt en is eigenlijk even kortzichtig als dat van die gelovige massa.
Als je het zo bekijkt heb ik heel veel achtergronden denk ik.quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:41 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je kent arabisch en je hebt je verdiept in de koran. lijkt me toch een duidelijke aanwijzing voor een moslim achtergrond. NB ik zei er gister al bij 'op een of andere manier', dat hoeft niet geboorte te zijn, je kunt je er ook op latere leeftijd voor zijn gaan interesseren
[..]
Het laatste dat ik me van jou herinner was die bewering over Amon-Ra al bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:44 schreef hoatzin het volgende:
Kun je eens wat voorbeelden geven van foute informatie?
Wat was daar fout aan?quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:25 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het laatste dat ik me van jou herinner was die bewering over Amon-Ra al bijvoorbeeld.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 02:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
begrijp je Arabisch? heb een voorbeeld vanuit de Koran surah Bayina die ken je denk ik wel:
'Inna Al-Ladhīna Kafarū Min 'Ahli Al-Kitābi Wa Al-Mushrikīna Fī Nāri Jahannama Khālidīna Fīhā 'Ūlā'ika Hum Sharru Al-Barīyati.
Jazā'uuhum `Inda Rabbihim Jannātu `Adnin Tajrī Min Taĥtihā Al-'Anhāru Khālidīna Fīhā 'Abadāan Rađiya Allāhu `Anhum Wa Rađū `Anhu Dhālika Liman Khashiya Rabbahu.
Nogmaals, je punt is? Zo zijn er nog ook nog eens meerdere verzen in de Koran dat de straffen van ongelovigen niet verminderd zal worden en zullen ze ook geen helpers hebben. De hel is van tijdelijk aard voor gelovigen die zonden hebben begaan, niet voor ongelovigen.quote:
74. Verily, the Mujrimun (criminals, sinners, disbelievers, etc.) will be in the torment of Hell to abide therein forever.
75. (The torment) will not be lightened for them, and they will be plunged into destruction with deep regrets, sorrows and in despair therein.
76. We wronged them not, but they were the Zalimun (polytheists, wrong-doers).
77. And they will cry: "O Malik (Keeper of Hell)! Let your Lord make an end of us." He will say: "Verily you shall abide forever."
quote:
Indeed, those who disbelieve and commit wrong [or injustice] - never will Allah forgive them, nor will He guide them to a path.
Except the path of Hell; they will abide therein forever. And that, for Allah , is [always] easy.
Dacht je dat ik het zelf bedacht had? Nee hoor, mijn opmerking is niets mis mee.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De hele bewering, anders kan je beter mijn reactie daarop teruglezen en het zelf opzoeken.
Zeker niet zelf bedacht, het is een best wel bekende bewering maar klopt niet zoals k eerder heb uitgelegd. Je blijft het geloven zonder het op te zoeken terwijl het een kwestie is van ff een boek open slaan of op wikipedia kijken.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dacht je dat ik het zelf bedacht had? Nee hoor, mijn opmerking is niets mis mee.
En zo gelooft ieder zijn eigen ding. Moet kunnen he?quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Zeker niet zelf bedacht, het is een best wel bekende bewering maar klopt niet zoals k eerder heb uitgelegd. Je blijft het geloven zonder het op te zoeken terwijl het een kwestie is van ff een boek open slaan of op wikipedia kijken.
Het punt is dat steeds het woord in wordt gebruikt bij de hel terwijl er over het paradijs meerdere keren letterlijk wordt gezegd dat ze eeuwig is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals, je punt is? Zo zijn er nog ook nog eens meerdere verzen in de Koran dat de straffen van ongelovigen niet verminderd zal worden en zullen ze ook geen helpers hebben. De hel is van tijdelijk aard voor gelovigen die zonden hebben begaan, niet voor ongelovigen.
En als je dan nog steeds twijfelt neem even Surat Nisa erbij
[..]
Voor het geval je erover heen gelezen hebt:quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:47 schreef hoatzin het volgende:
ieder zijn eigen ding. Moet kunnen he?
Serieus, volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt he? De vers die jij citeert als onderbouwing in Surat Al-Bayina staat er over het paradijs 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan' - zij zullen hierin eeuwig verblijven.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:49 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het punt is dat steeds het woord in wordt gebruikt bij de hel terwijl er over het paradijs meerdere keren letterlijk wordt gezegd dat ze eeuwig is.
Hoeveel verzen we ook plaatsen, er zal steeds hetzelfde staan.
Het gaat er niet om dat ik twijfel, ik ben zelf de hele Koran al door gegaan en heb steeds gekeken wat er precies stond, ben ook bij meerdere moskeeen geweest en heb gevraagd om het aan te tonen vanuit de Arabische Koran maar ze konden het niet aanwijzen.
Zoals ik zei is het vasthouden aan een de algemene dogmatiek die niet vanuit de Koran onderbouwd kan worden hetgeen mij het meest afstoot aan de islamitische gemeenschap.
En over t paradijs staat er in meerdere verzen dat het zelf eeuwig is en over de hel niet 1 keer.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Serieus, volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt he? De vers die jij citeert als onderbouwing in Surat Al-Bayina staat er over het paradijs 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan' - zij zullen hierin eeuwig verblijven.
In de vers van Surat Nisa, die ik citeer staat er exact, maar dan ook precies dezelfde en letterlijke bewoordingen voor de hel, 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan'. Als je Arabisch kunt lezen zoals je stelt dat je dit kan, dan kan je het ook voor jezelf nagaan in het Arabisch wat ik heb geplaatst hiero. Als je dat verwerpt, moet je ook van je eigen voorbeeld een stap terug doen, gezien ze exact hetzelfde zeggen, alleen over verschillende oorden.
Volgens mij is het geen kwestie niet kunnen laten zien, maar heb jij het zelf niet gezien als gevolg van je eigen dogmatiek, ik durf namelijk te stellen dat de meeste niet-moslims hier ook namelijk zullen stellen aan de hand van verzen die ik hier heb gegeven dat de Koran claimt dat de hel letterlijk is, derhalve niets met dogmatiek te maken, maar juist op basis van deze verzen.
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven? De verzen die jij over het paradijs haalt, kan ik exact hetzelfde over de hel halen, precies zelfde met verschil van straf / beloning - hel / paradijs. Als jij aan de hand van de verzen waarin staat dat omdat men eeuwig in het paradijs zal verblijven, het paradijs eeuwig is, prima, hetzelfde met de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
En over t paradijs staat er in meerdere verzen dat het zelf eeuwig is en over de hel niet 1 keer.
Ik ben het zelf nagegaan en als ik erover heen heb gelezen kan ik ook aan jou vragen om dit aan te tonen maar zal denk ik niet zoveel opleveren. Het gaat ook nogis tegen iedere logica van een rechtvaardige vergelding in.
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.quote:Waarom zou het mijn eigen dogmatiek zijn? eerst dacht ik dat de hel volgens de Koran eeuwig was vanwege de bestaande dogmatiek en was ik er zelfs van overtuigd. Dat het letterlijk is weet ik maar dat het eeuwig is... laat maar zien.
Allah heeft het hier over een blijvende straf, geen tijdelijke straf, neem daarin mee dat in andere verzen Allah spreekt dat zij er voor altijd en eeuwig in zullen verblijven, niet kunnen ontsnappen er aan, niemand ze kan helpen en ook geen strafvermindering krijgen.quote:36. Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.
37. Zij zullen uit het vuur willen komen, maar zij zullen er niet kunnen uitgaan en dit zal voor hen een blijvende straf zijn.
Nee over het paradijs staat dat het eeuwig is + dat ze er eeuwig in zullen verblijven en over de hel staat nergens dat het eeuwig is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven? De verzen die jij over het paradijs haalt, kan ik exact hetzelfde over de hel halen, precies zelfde met verschil van straf / beloning - hel / paradijs. Als jij aan de hand van de verzen waarin staat dat omdat men eeuwig in het paradijs zal verblijven, het paradijs eeuwig is, prima, hetzelfde met de hel.
Geen idee wat jij onder eeuwig verstaat, maar als ik zeg dat er geen dood is om jou te verlossen, dat je daarin voor altijd zult blijven, niemand je zal helpen of straf verminderen, dan is dat een eeuwige straf, in een eeuwige oord. Wat rechtvaardiging betreft, misschien is het een idee om te denken dat jouw rechtvaardigheidgevoel en die van God niet hetzelfde zijn?
[..]
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.
[..]
Allah heeft het hier over een blijvende straf, geen tijdelijke straf, neem daarin mee dat in andere verzen Allah spreekt dat zij er voor altijd en eeuwig in zullen verblijven, niet kunnen ontsnappen er aan, niemand ze kan helpen en ook geen strafvermindering krijgen.
1+1=2
Neem daarbij dat je helemaal niets hebt aangehaald om aan te tonen dat de hel opgaat houden met bestaan of dat ongelovigen maar iets periodieks krijgen.
Bijbel:quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Nee over het paradijs staat dat het eeuwig is + dat ze er eeuwig in zullen verblijven en over de hel staat nergens dat het eeuwig is.
ja daar waren we het al over eens ja.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bijbel:
De bestraffing van de kwaadaardigen in de hel wordt door de Schriftteksten heen beschreven als een “eeuwig vuur” (Matteüs 25:41), een "onblusbaar vuur" (Matteüs 3:12), "versmading en eeuwig afgrijzen" (Daniël 12:2, NBG51 vertaling), een plaats “waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft” (Marcus 9:44-49), een plaats van “pijnigingen” en “vlammen” (Lucas 16:23,24), een "eeuwige verstoting" of “eeuwig verderf” (2 Tessalonicenzen 1:9), een plaats van pijniging “in vuur en zwavel” waar “rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid” (Openbaring 14:10,11), en een “poel van vuur en zwavel” waar de slechten “dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid” (Openbaring 20:10). Jezus geeft Zelf aan dat de bestraffing in de hel eeuwigdurend zal zijn – niet alleen de rook en de vlammen (Matteüs 25:46).
Kortom, de bijbelse hel of bestraffing duurt eeuwig. Of waren we het daar al over eens?
Het Arabisch kan ik uiteraard niet lezen, maar de Engelse vertaling die je erbij gaf (74 en 77) lijkt me inderdaad vrij duidelijk op 'eeuwig' te wijzen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:42 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het Arabisch kan ik uiteraard niet lezen, maar de Engelse vertaling die je erbij gaf (74 en 77) lijkt me inderdaad vrij duidelijk op 'eeuwig' te wijzen.
Maar ik weet niet de context van dat stukje
Duidelijk. En ik ben het met je eens dat een eeuwige hel per definitie niet in overeenstemming is met een gedeelte waar een rechtvaardige vergelding beschreven wordt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.
Waar het over gaat is dat er zegmaar niet in de Koran staat dat de hel zelf eeuwig is. Er zijn bijvoorbeeld islamitische geleerden die geloven dat de hel tijdelijk is maar het verblijf daarin eeuwig, dus zolang de hel bestaat. Volgens de Hadith gaan sommige mensen na hun bestraffing alsnog naar het paradijs maar de meesten blijven dan voor eeuwig in de hel. Er staat aan de andere kant hetzelfde over het paradijs, dus dat ze er eeuwig in zullen verblijven maar daarnaast ook dat het paradijs zelf eeuwig is. In de Koran staat ook dat het een duidelijk boek is en zo iets belangrijks zou zeker benadrukt moeten worden omdat het principe hel verder net als het paradijs tot in details wordt uitgelegd.
Ik heb de hele Koran in het Arabisch doorgezocht en voor het geval ik het over het hoofd gezien zou hebben, heb ik het ook echt aan heel veel moslims gevraagd bij verschillende moskeeen van verschillende stromingen om mij een Arabisch vers te tonen waar staat dat de hel zelf eeuwig is maar heb dit nog nooit onder ogen gekregen. Bij bepaalde moskeeen zeiden mensen zelf al gelijk dat ze ook niet in een eeuwige hel geloven en begonnen vervolgens over het gedachtegoed van hun eigen stroming te vertellen. Er lijken op dat gebied zelfs meer verzen te wijzen op een tijdelijke hel die gevolgd zal worden door vernietiging dan een eeuwig bestaande hel.
Ja oke wij kunnen God niet bevatten maar volgens gelovigen wil God via de religieuze teksten duidelijk maken wie Hij is. Als iemand dus geloofd dat de Koran het woord van God is en Hij Zichzelf daar rechtvaardig in omschrijft met een hele omschrijving van wat rechtvaardigheid in zou moeten houden, en vervolgens toch tegen de rechtvaardigheid van Zijn eigen omschrijving in gaat handelen, is Zijn woord over dat Hij rechtvaardig zou zijn vanuit Zijn eigen perspectief al vals.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Duidelijk. En ik ben het met je eens dat een eeuwige hel per definitie niet in overeenstemming is met een gedeelte waar een rechtvaardige vergelding beschreven wordt.
Het enige antwoord van gelovigen daarop is dan dat Gods wegen niet door de mens te begrijpen zijn , dat God een andere beeld heeft van rechtvaardigheid dan wij mensen. Dat is een optie, maar het lijkt me niet echt een goede reclame voor God. Veel atheïsten vinden de god van het OT ( Torah) dan ook een 'jerk' en vinden dat wij als mensheid tegenwoordig een betere ethiek ontwikkeld hebben dan die van het antieke godsbeeld.
Vind ik een aparte zin en begrijp die niet goed. Hebben zij weleens rondgekeken in de wereld anno 2013?? De ellende , oorlogen en shit die wij toch zelf veroorzaakt hebben? Versta je wat ik bedoel? Ongeacht of je nu wel of niet in god(en) gelooft. Mensen zijn altijd geneigd om anderen de schuld te geven.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
Veel atheïsten vinden de god van het OT ( Torah) dan ook een 'jerk' en vinden dat wij als mensheid tegenwoordig een betere ethiek ontwikkeld hebben dan die van het antieke godsbeeld.
Maar wat hij/zij zegt is niets nieuws toch? Ibn Taymiyya, waar salafisten graag naar verwijzen, had volgens mij ook de opinie van de hel "niet voor eeuwig was" (whatever that may mean). Of hij week hierin in ieder geval van de orthodoxe standaard visie af. Volgens mij ook door zijn leerling Ibn al-Qayyim opgetekend. Die dacht ik dezelfde overtuiging had.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven?
Ethiek gaat over wat we wenselijk vinden. Dat we nu een 'hoger ontwikkelde' moraal hebben dan 2000 jaar geleden (geen slavernij, universele rechten voor de mens, inclusief vrouwen en kinderen etc) betekent niet dat al ons gedrag automatisch ook veel beter is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:12 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Vind ik een aparte zin en begrijp die niet goed. Hebben zij weleens rondgekeken in de wereld anno 2013?? De ellende , oorlogen en shit die wij toch zelf veroorzaakt hebben? Versta je wat ik bedoel? Ongeacht of je nu wel of niet in god(en) gelooft. Mensen zijn altijd geneigd om anderen de schuld te geven.
Dit lijkt me een zijsprong, heeft niet direct iets met moraal en goden te makenquote:Om even dieper op in te gaan. Generaties komen en gaan maar de vraag naar de zin van het leven blijft. Dit gebeurdt vooral in tijd van oorlog en wereldwijd lijden en als wij door rampen getroffen worden. Wat is de zin van het leven dat ons zoveel kost? Is geluk alleen maar de afwezigeid van lijden? In Pirkej Avot staat :
"tegen je wil wordt je geboren, tegen je wil leef je , en tegen je wil sterf je''
We zijn inderdaad dieren en onze ver ontwikkeld intellect is zowel een zegen (omdat het ons kennis brengt om ons leven makkelijker te maken) als een last (omdat we moeilijke vragen hebben bedacht waar we geen antwoord op weten, en dat geeft ons een onbevredigend gevoel.) Religie is een methode om daar mee om te gaan, al werkt religie niet voor iedereenquote:Elke generatie draagt zijn eigen last. De natuur heeft ons uitgerust met eigenschappen en we zijn gedwongen hiermee te leven. Onze intelligentie kan niet veel meer inzien dat we gebonden zijn aan deze aangeboren eigenschappen en dat we daar niet tegenin kunnen gaan. We zijn aan de genade van de onredelijke natuur overgeleverd en weten niet waar zij ons heen leidt. De constante strijd tussen mensen en tussen landen lijken we op dieren die instinctief vechten, toch leggen we ons onbewust niet neer bij die overeenkomst met primitieve dieren.
Oké goed uitgelegd, dank je. Volkomen eens.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:53 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ethiek gaat over wat we wenselijk vinden. Dat we nu een 'hoger ontwikkelde' moraal hebben dan 2000 jaar geleden (geen slavernij, universele rechten voor de mens, inclusief vrouwen en kinderen etc) betekent niet dat al ons gedrag automatisch ook veel beter is.
[..]
Dit lijkt me een zijsprong, heeft niet direct iets met moraal en goden te maken
[..]
We zijn inderdaad dieren en onze ver ontwikkeld intellect is zowel een zegen (omdat het ons kennis brengt om ons leven makkelijker te maken) als een last (omdat we moeilijke vragen hebben bedacht waar we geen antwoord op weten, en dat geeft ons een onbevredigend gevoel.) Religie is een methode om daar mee om te gaan, al werkt religie niet voor iedereen
als ik dat zo lees zou de hel dus eigenlijk een soort gevangenis zijn waar je een straf uit zit van een x aantal jaren en daarna wordt je vernietigd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.
Waar het over gaat is dat er zegmaar niet in de Koran staat dat de hel zelf eeuwig is. Er zijn bijvoorbeeld islamitische geleerden die geloven dat de hel tijdelijk is maar het verblijf daarin eeuwig, dus zolang de hel bestaat. Volgens de Hadith gaan sommige mensen na hun bestraffing alsnog naar het paradijs maar de meesten blijven dan voor eeuwig in de hel. Er staat aan de andere kant hetzelfde over het paradijs, dus dat ze er eeuwig in zullen verblijven maar daarnaast ook dat het paradijs zelf eeuwig is. In de Koran staat ook dat het een duidelijk boek is en zo iets belangrijks zou zeker benadrukt moeten worden omdat het principe hel verder net als het paradijs tot in details wordt uitgelegd.
Ik heb de hele Koran in het Arabisch doorgezocht en voor het geval ik het over het hoofd gezien zou hebben, heb ik het ook echt aan heel veel moslims gevraagd bij verschillende moskeeen van verschillende stromingen om mij een Arabisch vers te tonen waar staat dat de hel zelf eeuwig is maar heb dit nog nooit onder ogen gekregen. Bij bepaalde moskeeen zeiden mensen zelf al gelijk dat ze ook niet in een eeuwige hel geloven en begonnen vervolgens over het gedachtegoed van hun eigen stroming te vertellen. Er lijken op dat gebied zelfs meer verzen te wijzen op een tijdelijke hel die gevolgd zal worden door vernietiging dan een eeuwig bestaande hel.
Weet ik niet, alles dat ik erover kan zeggen komt uit de religieuze schriften en de verschillende interpretaties van de aanhangers en hetgeen ik daaruit concludeer. Die x aantal jaren worden wel omschreven als heel erg lang en in de gevangenis is de straf eigenlijk het inleveren en uitzitten van een bepaalde levenstijd die je wordt afgenomen, terwijl er in de hel ook vuur, pijn en vernedering zal zijn volgens de geschriften. De ernst van de daden en intenties zouden volgens de Koran ook de gradatie en hoeveelheid in straf bepalen.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
s ik dat zo lees zou de hel dus eigenlijk een soort gevangenis zijn waar je een straf uit zit van een x aantal jaren en daarna wordt je vernietigd?
Maar dat is tog ook een onrechtvaardige gedachte? Het gaat er zoiezo om met welke bedoelingen je iets doet ten eerste maar ook is het ontnemen van iemands leven niet meer terug te draaien en zal het je je helen leven blijven achtervolgen etc. omdat de toekomst voor die persoon en familie nooit meer hetzelfde zal zijn terwijl het stelen van een snoepje verder weinig invloed heeft.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar "mijn" God maakt geen verschil tussen zonden.
Voor God is het stelen van lolly inprincipe net zo erg als een moord.
Zonde is zonde voor God, hoe klein of groot die ook is.
Maar hoe weet jij hoe God zonde ziet? In de Bijbel is dat erg oppervlakkig beschreven, weinig details bedoel ik daarmee.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik geef alleen aan hoe God zonde ziet, niet hoe de mens er mee omgaat.
Maar de bijbel is gewoon heel duidelijk over hoe zonde tegenover God staat.
En waar baseer je dit allemaal op dan? Ik haal dit soort dingen echt niet uit de Bijbel.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Omdat bij God geen zonde kan zijn, bij God is geen tussen weg mogelijk.
Het geloof is in principe heel zwart/ wit.
Je gelooft of je gelooft niet als je dus niet geloofd en Jezus niet aanvaard.
Zeg je dus dat je hem niet kent dan heb je dus geen recht op het eeuwige leven, omdat je hem afwijst.
Maar ik zal kijken waar het staat in de bijbel over zonde voor God.
In Johanned 3 vers 12, iets daarvoor dus staat:quote:Op woensdag 18 december 2013 14:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
johannes 3 vanaf vers 16
Is zo'n beetje de kern van het christelijk geloof.
En dit geeft dus eigenlijk ook al aan dat er bij God gewoon geen zonde kan zijnv hoe klein of hoe groot die dus ook is.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
Omdat er geen zonde bij God kan zijn. Dus zonde is zonde het stelen van een lolly is zonde en een moord is zonde. God maakt daar gewoon geen onderscheidt, alleen de mens heeft daar onderscheidt in gemaakt.quote:Op woensdag 18 december 2013 15:33 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
In Johanned 3 vers 12, iets daarvoor dus staat:
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden het hemelse zou zeggen?
Die in Jezus geloofd.. wat moet er van Jezus geloofd worden dan volgens jouw interpretatie want iedere christelijke stroming interpreteert het weer anders? Ik geloof wel in de boodschap van Jezus maar niet dat er iets goddelijks aan Jezus was net als de joden en de moslims. Zoals in vers 12 te lezen is gaat het voor mij ook om de dingen die hij zei.
Als Jezus ons leert van je moet dat en dat doen en dat moet je laten dan probeer je dat zoiezo te doen als je hem geloofd (want dat is het licht), door hem te volgen kunnen wij en de hele aarde gered worden. Waarom zou je denken dat iemand die zegt ja de boodschap van Jezus is waar en vervolgens allemaal moorden pleegt helemaal niet beoordeeld zal worden? Door ernaar te leven erken je het pas.
Zoals er staat: want hun daden waren slecht, daarom hielden ze meer van de duisternis en niet van het licht/leiding van Jezus en God oordeeld op daden.
Waar haal jij dan weer uit dat iedere zonde even erg is in de ogen van God en dat er geen tussenweg mogelijk is? Dat alles zwart wit zou zijn beperkt het alleen maar om zelf verder te denken en ik vind het persoonlijk een ondergewaardeerde eigenschap die je aan het geloof toekent.
Uhm ik heb juist zelf een regel ervoor erbij gehaald die mijn verhaal kan onderbouwen, door het niet uit zijn context te halen lijkt alleen deze conclusie logisch, waar moeten we anders in geloven van Jezus dan?quote:Op woensdag 18 december 2013 15:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
omdat de mensen zoals jij nu dus ook doet er precies maar 1 regel uit pikken en daar iets moois van maken, in plaats van de hele context te lezen, dus ook de regels er voor en er na.
[..]
Omdat er geen zonde bij God kan zijn. Dus zonde is zonde het stelen van een lolly is zonde en een moord is zonde. God maakt daar gewoon geen onderscheidt, alleen de mens heeft daar onderscheidt in gemaakt.
Mijn vraag blijft hetzelfde, wat van Jezus moeten wij geloven als het zijn woorden niet zijn?quote:Op woensdag 18 december 2013 15:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
romeinen 3 vers 21t/m 31 verwoord het misschien iets beter wat ik bedoel met geen onderscheidt:
21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. 26 [2526]
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
Ja dat geloof ik ook, ik geloof ook in de boodschap van Jezus en wat hij deed maar volgens de meeste chirstenen ben ik ongelovig want ik geloof niet dat het van de kruisiging afhangt.quote:Op woensdag 18 december 2013 16:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als hitler er verder niet naar handelt dan zou God hem dus niet vergeven, omdat hitler er dan ook geen berouw over zijn zonden heeft gehad, als je gelooft dan Probeer je ook zo goed en kwaad als het kan om de zonden na te laten en niet meer te doen, maar er bestaat altijd de kans dat je toch weer een zonde doet, maar als je dan op recht weer berouw toont en die zonde belijdt aan Jezus/ God zal hij je vergeven. als je dat dus niet doet blijft die zonde tussen jou en God in staan.
als je dus nog onbeleden zonden hebt aan het eind der tijden dan kom je nog wel voor God te staan, Maar als je dus wel Jezus hebt aan genomen in je leven zal hij als een advocaat naast je staan en vrij pleiten.
En de genade en vergeving is gratis, maar je moet wel in Jezus geloven en wat hij voor jou heeft gedaan.
Nee eigenlijk niet, dat heeft meer te maken met het gereed zijn voor de terugkeer van Jezus dacht ik.quote:Op woensdag 18 december 2013 16:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Je bedoelt net zoals die 5 wijze en 5 domme meisjes uit de gelijkenis?
Ik denk dat het zelfs los van elkaar staatquote:Op woensdag 18 december 2013 20:09 schreef ems. het volgende:
Kortom: Je kan maar beter flink zondigen anders is Jezus voor niets gestorven?
Jouw God heeft wel wetten en ook straffen ingesteld voor overtredingen en die straffen zijn toch echt niet allemaal gelijk.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar "mijn" God maakt geen verschil tussen zonden.
Voor God is het stelen van lolly inprincipe net zo erg als een moord.
Zonde is zonde voor God, hoe klein of groot die ook is.
Geen zonde bij God? De bijbel denkt daar anders over.quote:Op woensdag 18 december 2013 15:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
Omdat er geen zonde bij God kan zijn.
dat heeft hij gedaan om het volk op de goede weg proberen te houden, zolang ze op aarde leven.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jouw God heeft wel wetten en ook straffen ingesteld voor overtredingen en die straffen zijn toch echt niet allemaal gelijk.
Tja snappen doe ik dat niet maar vooruit. Inderdaad krijgt de mens voor het jatten van een koekje (of een vrucht van de verboden boom) in feite de doodstraf.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat heeft hij gedaan om het volk op de goede weg proberen te houden, zolang ze op aarde leven.
maar voor het eeuwige leven maakt is een zonde een zonde hoe klein of groot ook en zul je daar verantwoording voor moeten afleggen als je voor God staat.
Check Romeinen 6quote:Op woensdag 18 december 2013 20:09 schreef ems. het volgende:
Kortom: Je kan maar beter flink zondigen anders is Jezus voor niets gestorven?
Dit is het leuke spanningsveld tussen genade en wet.quote:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?
Jep, 1 druppel zwarte verf in een potje witte verf, zorgt ervoor dat de verf in het potje niet volledig wit meer is.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tja snappen doe ik dat niet maar vooruit. Inderdaad krijgt de mens voor het jatten van een koekje (of een vrucht van de verboden boom) in feite de doodstraf.
quote:41 ‘Er was eens een geldschieter die twee schuldenaars had: de een was hem vijfhonderd denarie schuldig, de ander vijftig. 42 Omdat ze het geld niet konden terugbetalen, schold hij beiden hun schuld kwijt. Wie van de twee zal hem de meeste liefde betonen?’ 43 Simon antwoordde: ‘Ik veronderstel degene aan wie hij het grootste bedrag heeft kwijtgescholden.’ Hij zei tegen hem: ‘Dat is juist geoordeeld.’
Dus de meest afgrijselijke verkrachter en moordenaar die tevens duivels en afgoden aanbidt zal, als hij om vergeving vraagt, meer liefde aan god betonen dan iemand die vroom en bescheiden geleefd heeft?quote:Op donderdag 19 december 2013 10:56 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Jep, 1 druppel zwarte verf in een potje witte verf, zorgt ervoor dat de verf in het potje niet volledig wit meer is.
Zie in dit verband ook 1 van de simpelste gelijkenissen die Jezus vertelde:
Lukas 7
[..]
De straffen waar jij over spreekt zijn te vergelijken met de rechtspraak volgens het wetboek zoals wij die in onze maatschappij ook kennen. De straffen die daarin staan hebben geen invloed op het 'Laatste Oordeel' waar de 'schapen en de bokken' gescheiden zullen worden.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jouw God heeft wel wetten en ook straffen ingesteld voor overtredingen en die straffen zijn toch echt niet allemaal gelijk.
Leuk dat je de bijbel laat buiksprekenquote:Op donderdag 19 december 2013 09:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geen zonde bij God? De bijbel denkt daar anders over.
1 Kon 22,23
Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in de mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.
Je ziet hier dat God 1 van de geesten toelaat om leugens te laten spreken door de profeten onder de supervisie van Achab. En ik geloof dat het best satan geweest kan zijn, die dat wilde doen, maar dat kan ik hier niet uithalen. En dat satan bij God in de buurt kan komen laat Job 1 zien. En dus laat God het toe om leugens te spreken tegen Achab. Maar als je dan kijkt wat de bijbel nog meer zegt over deze koning, dan zie je dit een hoofdstuk eerder staan;quote:20 De HEER vroeg: “Wie gaat Achab overhalen om tegen Ramot in Gilead ten strijde te trekken, zijn ondergang tegemoet?” De een zei dit en de ander dat, 21 en ten slotte trad een van de geesten op de HEER toe en zei: “Ik zal hem overhalen.” “Hoe wil je dat doen?” vroeg de HEER. 22 “Ik zal naar hem toe gaan en leugens spreken door de mond van al zijn profeten,” zei de geest. “Doe dat,” zei de HEER. “Het zal je beslist lukken.” 23 Welnu, zo heeft de HEER in de mond van al deze profeten van u leugens gelegd. Hij heeft het juist slecht met u voor.’
Dan kan ik de 'toorn' van God hier wel begrijpen...quote:Inderdaad, niemand heeft zich er meer dan Achab op toegelegd te doen wat slecht is in de ogen van de HEER. En het was zijn vrouw Izebel die hem daartoe aanzette.
Ik denk dat de basis ligt in het uitgangspunt wat jij hier neemt. De manier waarop jij deze zaken neerzet, komt voort uit de basis dat wij onze redding moeten verdienen door goed te leven, door de weegschaal van goede en slechte dingen door te laten slaan naar de kant van de goede dingen.quote:Op donderdag 19 december 2013 11:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus de meest afgrijselijke verkrachter en moordenaar die tevens duivels en afgoden aanbidt zal, als hij om vergeving vraagt, meer liefde aan god betonen dan iemand die vroom en bescheiden geleefd heeft?
Dus is er zonde bij God. Ik reageerde op Sjoemie die het tegenovergesteld beweerde.quote:Op donderdag 19 december 2013 11:27 schreef MaleDuck het volgende:
Je ziet hier dat God 1 van de geesten toelaat om leugens te laten spreken door de profeten onder de supervisie van Achab. En ik geloof dat het best satan geweest kan zijn, die dat wilde doen, maar dat kan ik hier niet uithalen. En dat satan bij God in de buurt kan komen laat Job 1 zien. En dus laat God het toe om leugens te spreken tegen Achab. Maar als je dan kijkt wat de bijbel nog meer zegt over deze koning, dan zie je dit een hoofdstuk eerder staan;
Wat mij opvalt is dat je vooral losse teksten pakt om je standpunt te bewijzen, ik heb helaas nu de tijd niet om van al deze verzen de context te zien en te begrijpen wat er staat.quote:Op donderdag 19 december 2013 11:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus is er zonde bij God. Ik reageerde op Sjoemie die het tegenovergesteld beweerde.
Hier nog eentje:
2 Tessalonicensen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.
God zorgt er zelf voor dat mensen een leugen geloven.
Maar ook op andere plekken in de bijbel staat dat god zelf voor het kwade (de zonde) zorgt.
(Jesaja 45:7) Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
(Klaagliederen 3:38) Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?
(Amos 3:6) Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
Ik geloof dat God vanuit zijn rechtvaardigheid en soevereiniteit ook straf, toorn, kwaad als eigenschappen heeft, maar dat staat niet gelijk aan zonde. En volgens mij wijst geen van de teksten die jij aanhaalt erop dat God zichzelf de vader van de zonde noemt. Maar daarvoor zou ik de teksten goed in hun context moeten bestuderen en zien wat er voor woorden in de grondtekst gebruikt worden.quote:Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard.
Op die manier klopt het wel, dat je voor iedere zonde voor God komt te staan maar ik bedoelde eigenlijk dat het 1 erger beoordeeld zal worden dan het ander nadat wij verantwoording hebben afgelegd.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat heeft hij gedaan om het volk op de goede weg proberen te houden, zolang ze op aarde leven.
maar voor het eeuwige leven maakt is een zonde een zonde hoe klein of groot ook en zul je daar verantwoording voor moeten afleggen als je voor God staat.
Vanuit dit standpunt kan ik begrijpen dat je niet gelooft dat Jezus God en mens tegelijk was, als ik je eerdere posts goed heb gelezen.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:28 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Op die manier klopt het wel, dat je voor iedere zonde voor God komt te staan maar ik bedoelde eigenlijk dat het 1 erger beoordeeld zal worden dan het ander nadat wij verantwoording hebben afgelegd.
Ik trek idd de genade van Jezus op de dag der Opstanding in twijfel ja, ik geloof namelijk dat God zal oordelen. Betekent niet dat Jezus geen genadig persoon was en goed op de hoogte was van de genade van God maar dat zijn waren de andere profeten ook.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:38 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Vanuit dit standpunt kan ik begrijpen dat je niet gelooft dat Jezus God en mens tegelijk was, als ik je eerdere posts goed heb gelezen.
Het bijzondere is dat de reden voor de Joodse leiders om Jezus om te brengen was, omdat hij claimde God te zijn. (Check o.a. Luk 5:21; Luk 22:63-71).
Dan vraag ik me af of je überhaupt iets gelooft van wat Jezus gezegd heeft?
Eigenlijk trek je met jouw uitspraak de genade van Jezus in twijfel, hetgeen wat de basis is van het christendom.
God noemt alleen je zonden op denk ik, Hij zal net zeggen hoe erg ze waren, dat maakt ook verder niet uit.quote:Op donderdag 19 december 2013 12:28 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Op die manier klopt het wel, dat je voor iedere zonde voor God komt te staan maar ik bedoelde eigenlijk dat het 1 erger beoordeeld zal worden dan het ander nadat wij verantwoording hebben afgelegd.
Laat ik me vooral richten op deze zin van je post. Ik zal de teksten die ik aanhaalde uitleggen:quote:Op donderdag 19 december 2013 12:45 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De verzen die jij noemt wijzen in geen enkele mogelijkheid op de goddelijkheid van Jezus of dat hij dit ooit beweerd zou hebben.
Voor mij is alleen wat de bijbel zegt van belang in het vormen van mijn mening en die is er zoals je kan lezen best duidelijk over...quote:Op donderdag 19 december 2013 12:45 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Er zijn ook nogis hardstikke veel christenen die ook niet in de goddelijkheid van Jezus geloven.
Tsja verwarring alom. Hieronder wat quotes waaruit blijkt dat jezus géén god is.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:07 schreef MaleDuck het volgende:
Jezus reageert duidelijk op de vraag van de Farizeeën en ontkent in zijn antwoord het standpunt van de Farizeeën niet. Hij bevestigt alleen dat de 'Zoon des mensen' macht heeft om zonden te vergeven. Hiermee stelt hij zich dus gelijk aan God.
Wat heeft het kruis te maken met de zonden van anderen en op welk vers is dat dan weer gebaseerd? God kan mensen tog gewoon vergeven vanuit Zijn genade zonder dat er iemand voor hoeft te sterven of zijn er beperkingen aan de genadigheid van God? Dat je wel of geen genade krijgt voor het erkennen of ontkennen van God en de boodschap van Jezus is logisch maar verder...quote:Op donderdag 19 december 2013 12:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God noemt alleen je zonden op denk ik, Hij zal net zeggen hoe erg ze waren, dat maakt ook verder niet uit.
Maar als je in je Leven Jezus hebt aan genomen als je redder zal hij je advocaat zijn en inprincipe ook voor jouw in de plaats voor God staan. Net zoals hij Dus voor de zonden van alle mensen aan het kruis is gegaan en de dood over wonnen heeft.
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren, maar volgens mij kom jij dan weer met andere verzen, waar het volgens jou uit blijkt... Dus gaat het eindigen in een welles / nietes spelletje en dat schiet niet op.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tsja verwarring alom. Hieronder wat quotes waaruit blijkt dat jezus géén god is.
(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.
(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
(kan een god zichzelf verlaten?)
(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 14:28) Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
(Math 20:23).............. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.
(1 Petrus 3:22) Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel,.......
De Galatenbrief geeft duidelijk antwoord op de link tussen vergeving en het kruis. Vooral aan het einde van hoofdstuk 2 en in heel hoofdstuk 3 houdt Paulus een betoog over de waarde van het kruis en de noodzaak van genade vanuit God. Daarnaast houdt hij ook de wet en genade naast elkaar.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:12 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Wat heeft het kruis te maken met de zonden van anderen en op welk vers is dat dan weer gebaseerd? God kan mensen tog gewoon vergeven vanuit Zijn genade zonder dat er iemand voor hoeft te sterven of zijn er beperkingen aan de genadigheid van God? Dat je wel of geen genade krijgt voor het erkennen of ontkennen van God en de boodschap van Jezus is logisch maar verder...
dat kun je dus al in genesis lezenquote:Op donderdag 19 december 2013 16:12 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Wat heeft het kruis te maken met de zonden van anderen en op welk vers is dat dan weer gebaseerd? God kan mensen tog gewoon vergeven vanuit Zijn genade zonder dat er iemand voor hoeft te sterven of zijn er beperkingen aan de genadigheid van God? Dat je wel of geen genade krijgt voor het erkennen of ontkennen van God en de boodschap van Jezus is logisch maar verder...
dat is dus wat ik ook al eens aan gehaald heb, dat mensen alleen naar losse verzen kijken maar niet naar de tekst er om heen.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:22 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren, maar volgens mij kom jij dan weer met andere verzen, waar het volgens jou uit blijkt... Dus gaat het eindigen in een welles / nietes spelletje en dat schiet niet op.
[..]
De Galatenbrief geeft duidelijk antwoord op de link tussen vergeving en het kruis. Vooral aan het einde van hoofdstuk 2 en in heel hoofdstuk 3 houdt Paulus een betoog over de waarde van het kruis en de noodzaak van genade vanuit God. Daarnaast houdt hij ook de wet en genade naast elkaar.
In Genesis staat helemaal niks over Jezus, je leest alles door een Romeins/christelijke bril.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat kun je dus al in genesis lezen
toen de mens tegen God zondigde is er een breuk ontstaan tussen God en de mens.en die breuk is dus weer op gevuld door dat Jezus gestorven is voor onze daden.
En alleen Jezus kon dat doen omdat hij zonder zonden was.
De dood/ duivel kon Jezus niet vast houden in het graf omdat er dus geen enkele zonde aan Jezus kleefde waarop hij hem vast kon houden en daarom kon Hij dus weer opstaan uit het graf.
Kijk daar gaat het mis. God is almachtig kan kan alles. Dan kan hij dus ook zonden vergeven zònder dat daar bloed voor moet vloeien.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
En alleen Jezus kon dat doen omdat hij zonder zonden was.
Ja ik ken het gekronkel van gelovigen als ze op vreemde teksten gewezen worden.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:22 schreef MaleDuck het volgende:
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren
Precies God wordt nogal beperkt op die manier.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk daar gaat het mis. God is almachtig kan kan alles. Dan kan hij dus ook zonden vergeven zònder dat daar bloed voor moet vloeien.
Waarom werkelijk alle goden (JHWH niet uitgezonderd) met bloed tevreden gesteld moeten worden is mij een raadsel.
Nee Allah inderdaad niet. Maar verder zijn (af)goden wereldwijd bloeddorstig.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Precies God wordt nogal beperkt op die manier.
Oh ja, maar eigenlijk alleen de God uit de Bijbel en de Goden zoals Ba'al waaraan offers werden gebracht. In de Koran wordt bijv. helemaal uitgelegd dat bloed offers etc. geen nut hebben en zeker geen effect op Hem, ze bereiken Hem niet eens. In het Hindoeisme hebben dergelijke offers ook geen waarde en is dit ook verboden.
Als Jezus echt God was zou dat een heel belangrijk gegeven zijn en zou dat zeker duidelijk vermeld worden en niet afhankelijk zijn van interpretaties en een relatief laat gekomen geloof uit de hele geschiedenis. Zolang er welles-niettes spelletjes kunnen bestaan is het zeker niet duidelijk genoeg en kan God niet verwachten dat wij als onwetende mensen dat er niet in terug zien. Ik zei dat er veel christenen zijn die niet in de goddelijkheid van Jezus geloven om aan te tonen dat het dus zeker om een interpretatie gaat die niet alleen van niet-christenen afkomstig is.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:22 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren, maar volgens mij kom jij dan weer met andere verzen, waar het volgens jou uit blijkt... Dus gaat het eindigen in een welles / nietes spelletje en dat schiet niet op.
[..]
De Galatenbrief geeft duidelijk antwoord op de link tussen vergeving en het kruis. Vooral aan het einde van hoofdstuk 2 en in heel hoofdstuk 3 houdt Paulus een betoog over de waarde van het kruis en de noodzaak van genade vanuit God. Daarnaast houdt hij ook de wet en genade naast elkaar.
En Brahma ook niet, maarja ik heb een vermoeden dat het oorspronkelijk ook om dezelfde God ging net als bij de bijbel.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee Allah inderdaad niet. Maar verder zijn (af)goden wereldwijd bloeddorstig.
Holy shit , je begint net als een orthodoxe rabbijn te lijkenquote:Op donderdag 19 december 2013 14:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
(kan een god zichzelf verlaten?)
Ik geloof niet perse dat het plaatsgevonden heeft want veel dingen en gebeurtenissen uit de bijbel kloppen gewoon niet maar Hoatzin baseerd zich hierbij denk ik ook op de verzen uit de Bijbel en niet op hetgeen waar hij zelf vanuit gaat. Je kan het op vele manieren interpreteren maar Jezus riep God wel vaker aan in het Nieuwe Testament dus kun je ook de vraag stellen; riep God zichzelf aan?quote:Op donderdag 19 december 2013 17:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Holy shit , je begint net als een orthodoxe rabbijn te lijken
Ik wil je niet altijd quoten maar ik heb wat opmerkingen over jouw zin. Deze zin is niet helemaal juist. Het heeft geen zin om hier dieper op in te gaan want we zullen nooit weten wat hij gezegd heeft ,als je vanuit gaat dat hij dit uberhaubt gezegd heeft, of dat dit plaats gevonden heeft. Volgens sommige bronnen riep hij de Profeet Elia aan. En zei niet ''waarom' maar waartoe .
Overigens komt deze zin gewoon van onze Koning David (Psalm 22)
Ja maar die 4 verhalen spreken elkaar heel vaak tegen als het om details gaat. Alleen de hoofdlijn is ongeveer hetzelfde. De betekenis is hier wel hetzelfde en dit is ook een vertaling, niet de taal waarin Jezus het zei.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:09 schreef Skillsy het volgende:
Om het nog ingewikkelder te maken
Volgens mattheus zei Jezus:
[ afbeelding ]
Volgens Marcus:
[ afbeelding ]
Hmm Hoatzin gelooft denk ik wel dat Jezus dit zei, anders zal hij wel onderzoek hebben gedaan en getracht te proberen wat er nou werkelijk staat. Nu plukt hij wat versjes van Wiki of internet en gelooft dus ook dat Jezus dit zo heeft gezegd. Ik zeg niet dat hij in Jezus gelooft, dat is duidelijk niet het geval.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik geloof niet perse dat het plaatsgevonden heeft want veel dingen en gebeurtenissen uit de bijbel kloppen gewoon niet maar Hoatzin baseerd zich hierbij denk ik ook op de verzen uit de Bijbel en niet op hetgeen waar hij zelf vanuit gaat. Je kan het op vele manieren interpreteren maar Jezus riep God wel vaker aan in het Nieuwe Testament dus kun je ook de vraag stellen; riep God zichzelf aan?
Dat valt weer te verklaren omdat we hier spreken over een Midrash vorm. het NT is een Midrash. Marcus zet Jezus anders neer en moet hiervoor ook zijn best voor doen. Evenals de andere schrijvers. Je kan goed zien dat dit geschreven is door Joodse schrijvers, die spreken elkaar ook altijd zo lekker tegen.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:10 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja maar die 4 verhalen spreken elkaar heel vaak tegen als het om details gaat. Alleen de hoofdlijn is ongeveer hetzelfde.
Zou kunnenquote:Op donderdag 19 december 2013 18:21 schreef Skillsy het volgende:
Jezus sprak waarschijnlijk Aramaic, maar let op in Galiea werd er een ander dialect op het Aramaic gesproken.
Mattheus haalt zijn tekst uit de Targoem Septuaginta. Omdat hij een Midrash verhaal schrijft (overJezus) en dit wilt neerzetten moet het vanuit deze Targoem gekomen zijn, en deze was in het Koine (Griekse spreektaal) . Wilde Mattheus Jezus als iemand uit de Tanakh neerzetten moest hij dus zijn best doen in zijn geschriften om Jezus ook zo neer te zetten, maar aangezien hij de Targoem Septuaginta gebruikte zie je dus veel tegenstrijdigheden met de van orgine Hebreeuwse Tanakh.
De Targoem is tog een griekse vertaling van het Oude Testament vanuit het Hebreeuws? Is die Armeense Targoem daar weer een vertaling van of wat is dat precies?quote:Op donderdag 19 december 2013 18:51 schreef Skillsy het volgende:
Zie hier de Hebreeuwse tekst van Psalm 22:2 :
[ afbeelding ]
En hier dezelfde Hebreeuwse tekst uit Psalm 22:2 maar uit de Aramaic Targoem :
[ afbeelding ]
Niet Armeens maar Aramees. Targoem = vertaling ( Targoemim meervoud) Nee het is de vertaling van de Torah ( 5 boeken van Moshe). Het OT = Tanakhquote:Op donderdag 19 december 2013 19:20 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De Targoem is tog een griekse vertaling van het Oude Testament vanuit het Hebreeuws? Is die Armeense Targoem daar weer een vertaling van of wat is dat precies?
Waarom of waartoe (waarvoor), is dat belangrijk? Als hij god was, zoals menigeen beweert, is dat volslagen onzin want dan wist hij alles.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Holy shit , je begint net als een orthodoxe rabbijn te lijken
Ik wil je niet altijd quoten maar ik heb wat opmerkingen over jouw zin. Deze zin is niet helemaal juist. Het heeft geen zin om hier dieper op in te gaan want we zullen nooit weten wat hij gezegd heeft ,als je vanuit gaat dat hij dit uberhaubt gezegd heeft, of dat dit plaats gevonden heeft. Volgens sommige bronnen riep hij de Profeet Elia aan. En zei niet ''waarom' maar waartoe .
Overigens komt deze zin gewoon van onze Koning David (Psalm 22)
Nee Hoatzin gelooft niet dat Jezus dat zei. Mijn bijbelkennis is echter prima. Ik weet wat er werkelijk staat dat hoef je me niet voor te kauwen.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:14 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hmm Hoatzin gelooft denk ik wel dat Jezus dit zei, anders zal hij wel onderzoek hebben gedaan en getracht te proberen wat er nou werkelijk staat. Nu plukt hij wat versjes van Wiki of internet en gelooft dus ook dat Jezus dit zo heeft gezegd. Ik zeg niet dat hij in Jezus gelooft, dat is duidelijk niet het geval.
Hij zegt overigens exact hetzelfde als de Orthodoxe rabbijn uit Queens waar ik ooit over Jezus sprak. Ik zag heel eventjes in Hoatzin die lang behaarde kwade rabbijn voor mijn neus. Die scheeuwde exact hetzelfde
Waartoe zeg je het dan? Als het toch niet belangrijk is? Waartoe??quote:Op donderdag 19 december 2013 20:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom of waartoe (waarvoor), is dat belangrijk? Als hij god was, zoals menigeen beweert, is dat volslagen onzin want dan wist hij alles.
Geen idee, jij hebt hier de Bijbel kennis zoals je zegt:quote:Koning David? Heeft die überhaupt bestaan? Heeft dat plaatsgevonden? De psalmen worden aan hem toegeschreven maar is dat juist? Weet jij het?
Het valt mij op dat deze uitspraak van ene zekere Jezus veel overeenkomsten heeft met de uitspraak van ene zekere David in zijn /haar Psalm 22:2. Of het van David is of Paulus de boskabouter maakt mij eigenlijk niks uit.quote:Op donderdag 19 december 2013 20:18 schreef hoatzin het volgende:
Mijn bijbelkennis is echter prima. Ik weet wat er werkelijk staat dat hoef je me niet voor te kauwen.
Lange tenen? Hij schreeeuwde namelijk precies wat jij citeerde. Niet dat jij behaard bent en schreeuwt, nee de citatie was hetzelfde.quote:Op donderdag 19 december 2013 20:18 schreef hoatzin het volgende:
Verder vraag ik je vriendelijk wat beleefder te zijn. Ik schreeuw niet.
Ja sorry ik weet dat het Aramees is maar typ uit automatisme steeds Armeens omdat het er veel op lijkt en ik soms niet zo oplettend ben, ik zal er volgende keer aan proberen te denken omdat het ook zo ongeinteresseert overkomt.quote:Op donderdag 19 december 2013 19:52
[quote][b]Op donderdag 19 december 2013 19:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Niet Armeens maar Aramees. Targoem = vertaling ( Targoemim meervoud) Nee het is de vertaling van de Torah ( 5 boeken van Moshe). Het OT = Tanakh
In de periode van de 2e tempel in Jerusalem tot aan zijn vernieting in jet jaar 70 van onze jaartelling verschenen er veel verschillende torah vertalingen in het Aramees, Grieks, Egyptisch , Medisch en Elamees. De meeste zijn verloren gegaan.
De beroemste "vertaling' is de Septuaginta ( in 285-247 vCH) door 72 rabbijnen zou zijn geschreven. Het Christendom kozen de kerkvaders deze Septuaginta als hun officiele Torah tekst.
De bekendste en meest complete tekst is de Targoem Onkolos uit de derde eeuw die net als Targoem Aquila gemaakt is door iemand die bekeert is tot het Jodendom. Targoem Onkolos werd de belangrijkste vertaling binnen de joodse traditie en staat in bijna elke 'rabbijnse Tanakh'' naast de Torah tekst.
Je hebt nog vele andere Targoemim oa de Targoem Tafsir de bekendste Arabische vertaling ( uit de 9e eeuw door Saädia ben Jesef HaGaon) Tafsir betekent 'commentaar'
Sorry maar ik citeerde jou. Jij roert het aan, ik niet.quote:Op donderdag 19 december 2013 21:00 schreef Skillsy het volgende:
Waartoe zeg je het dan? Als het toch niet belangrijk is? Waartoe??
Ja en? Er staan wel meer overeenkomsten in de bijbel. En deze zin is/lijkt helemaal niet zo vreemd, die zal wel vaker uitgesproken zijn.quote:Het valt mij op dat deze uitspraak van ene zekere Jezus veel overeenkomsten heeft met de uitspraak van ene zekere David in zijn /haar Psalm 22:2. Of het van David is of Paulus de boskabouter maakt mij eigenlijk niks uit.
Volgens de verhalen brachten Ezra en Nechemia de Torah uit Babylonie mee maar ze ontdekte dat de Joden aldaar al meer dan 3 generaties geen Hebreeuws spraken. Ze spraken Aramees, de meerderheidstaal van de Babylonische cultuur. Dus terwijl Ezra en Nechmia de Torah in het Hebreeuws voorlazen gaven ze er ook een targoem bij. Dit is de vroege traditie om de Torah te vertalen in de spreektaal en haar inhoud uit te leggen. Door de Torah voor te lezen en te vertalen raakte het volk dus vertrouwd met haar verhalen EN wetten.quote:Op donderdag 19 december 2013 21:02 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik vroeg naar de Aramese Targoem omdat ik niet wist of het vanuit het Grieks of Hebreeuws was vertaald maar na dit te lezen neem ik aan de Hebreeuwse?
Ik denk dat de auteurs van het NT dit juist expres aangehaald hebben. Duidelijk vormen van Midrash. Zij wilden iets duidelijk maken in hun teksten.quote:Op donderdag 19 december 2013 21:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sorry maar ik citeerde jou. Jij roert het aan, ik niet.
[..]
Ja en? Er staan wel meer overeenkomsten in de bijbel. En deze zin is/lijkt helemaal niet zo vreemd, die zal wel vaker uitgesproken zijn.
Volgens mij kronkel jij net zo hard op de weerlegging van de teksten die ik je liet zien. Dus vandaar dat ik net al zei dat het een welles / nietes spelletje gaat worden op deze manier.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja ik ken het gekronkel van gelovigen als ze op vreemde teksten gewezen worden.
In Matth 19 zegt Jezus duidelijk dat hij NIET god is. Niemand, dus ook hij zelf niet, is goed. Behalve god.
Mag ik vragen waarom je dan zoveel interesse toont in een boek wat voor jou onzin bevat?quote:Op donderdag 19 december 2013 18:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik geloof niet perse dat het plaatsgevonden heeft want veel dingen en gebeurtenissen uit de bijbel kloppen gewoon niet
Leg mij eens uit hoe jij deze tekst ziet dan.quote:Op vrijdag 20 december 2013 08:51 schreef MaleDuck het volgende:
Volgens mij kronkel jij net zo hard op de weerlegging van de teksten die ik je liet zien.
Omdat ik me (miss wel vanuit mn overtuiging) interesseer in antropologie en antroposofie en omdat religie daar een groot onderdeel van is. Ook zeg ik niet dat er geen goeie dingen in staan maar historisch gezien en qua tegenstrijdigheden klopt het gewoon niet helemaal. Onzin? dat zijn jouw woorden.quote:Op vrijdag 20 december 2013 08:51 schreef MaleDuck het volgende:
Mag ik vragen waarom je dan zoveel interesse toont in een boek wat voor jou onzin bevat?
Ik heb het hierboven kort uitgelegd. Misschien is het ook goed om uit te leggen hoe ik teksten benader en hoe ik dan tot mijn conclusies kom. Ik heb door schade en schande geleerd om meer waarde te leren hechten aan de context van bijbelteksten, daarom reageer ik ook vrij fel op het gepost van losse teksten, omdat er zoveel invloeden kunnen zijn die de tekst volledig uit zijn verband haalt.quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe jij deze tekst ziet dan.
Streng christelijk opgevoed. Inmiddels atheïst. Ik zie geen enkele voor mij valide reden om in een god te geloven.quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:57 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Ik heb het hierboven kort uitgelegd. Misschien is het ook goed om uit te leggen hoe ik teksten benader en hoe ik dan tot mijn conclusies kom. Ik heb door schade en schande geleerd om meer waarde te leren hechten aan de context van bijbelteksten, daarom reageer ik ook vrij fel op het gepost van losse teksten, omdat er zoveel invloeden kunnen zijn die de tekst volledig uit zijn verband haalt.
Als je dus zo naar deze tekst kijkt, zie je dat het een inleidende zin is voor een gesprek met de rijke jongeling. Deze jongeling had zijn zaakjes goed op orde en leefde netjes volgens de wetten van die tijd, dat kan je opmaken uit de rest van het gesprek. Dus het onderwerp van dit gesprek was zelfrechtvaardiging, dus de uitspraak die we hier bekijken probeer ik dus vanuit die context te zien.
En zoals ik hierboven zei moet ik hier eens goed naar kijken, zien wat de grondtekst voor woorden gebruikt en hoe deze woorden in deze context passen.
Mag ik vragen wat jouw overtuiging is qua religie, noem je jezelf christen, agnost, atheist, boedhist, moslim of iets anders?
Welke overtuiging hang je dan precies aan?quote:Op vrijdag 20 december 2013 10:51 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Omdat ik me (miss wel vanuit mn overtuiging) interesseer in antropologie en antroposofie en omdat religie daar een groot onderdeel van is. Ook zeg ik niet dat er geen goeie dingen in staan maar historisch gezien en qua tegenstrijdigheden klopt het gewoon niet helemaal. Onzin? dat zijn jouw woorden.
Oké, goed om te weten. Mag ik je dan vragen waarom je dan in deze discussie Jezus wel ziet als een 'dienaar van God' als er naar jouw inzicht geen God bestaat?quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Streng christelijk opgevoed. Inmiddels atheïst. Ik zie geen enkele voor mij valide reden om in een god te geloven.
Zo zie ik hem niet. (meer)quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:07 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten. Mag ik je dan vragen waarom je dan in deze discussie Jezus wel ziet als een 'dienaar van God' als er naar jouw inzicht geen God bestaat?
Maar nog steeds wel geinteresseerd in het gesprek over religie, dat vind ik dan wel weer interessant. Is mijn uitleg over de manier waarop ik teksten uit de bijbel benader duidelijk?quote:
Voor mij wel. Juist de manier waarop jij redeneert vind ik interessant.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:13 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Maar nog steeds wel geinteresseerd in het gesprek over religie, dat vind ik dan wel weer interessant. Is mijn uitleg over de manier waarop ik teksten uit de bijbel benader duidelijk?
Oké dat is goed om te horen, anders kan ik beter vanaf nu mijn mond houdenquote:Op vrijdag 20 december 2013 11:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor mij wel. Juist de manier waarop jij redeneert vind ik interessant.
Ergens is het wel vreemd dat niet één of alle van de discipelen, die zo dicht bij Jezus stonden, zijn werk zozeer hebben voortgezet maar een volslagen buitenbeentje, nl Paulus? Vind je niet? Wat hebben die discipelen anders voor nut gehad, nadat ze jaren met hem hebben opgetrokken? Van het meerendeel hoor je niets meer...
Paulus was een gnosticus maar hij weet bijna niets van het leven van Jezus, behalve zijn dood en opstanding.
Interessante benadering, alleen hoe trek je conclusies over wat er wel en niet waar is. En hoe denk je over het hiernamaals of wat er gebeurd na de dood? Zeker omdat hierin de eisen/gevolgen van al de verschillende religies nogal in verschillen.quote:
Er is ook nog zoiets als ervaring. Je kan een ladder beklimmen en met je eigen oog 'zien' waar het naartoe leidt. Een mooie voorbeeld kun je in de Koran vinden, het verhaal van Ibrahim: Hij had in het begin geen heilige Boeken tot zijn beschikking, er kwamen geen Engelen naar hem toe om hem de waarheid te vertellen, zijn ouders konden hem geen leiding geven, de gemeenschap waarin hij leefde waren dwalenden, etc. toch door zijn 'oprechtheid' in zijn zoektocht, vallen en opstaan, fouten maken en die corrigeren, is zijn inspanning opgemerkt en beloond. Hij wordt een voorbeeld voor ons genoemd, omdat aan iedereen die gave is gegeven.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:31 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik geloof zelf wel dat er een waarheid bestaat maar dat het moeilijk is die zelf te ‘’raden’’ vanuit 1 perspectief. Wij zijn volledig afhankelijk van de informatie die ons gegeven is vanuit wetenschappelijke, religieuze en folosofische teksten. Het onzienlijke kent alleen God en hij kan hier eventueel kennis over delen (zoals in de religieuze teksten), vanuit hetgeen wij kunnen waarnemen (wetenschap) kunnen zaken als het hiernamaals, en het doel van het leven niet aangetoond of bewezen worden omdat het niet tastbaar is. Het kan alleen waar zijn als het vanuit logische beredenering klopt.
Ja die ervaring bedoelde ik met onze beredenering ook eigenlijk. Abraham is idd een mooi voorbeeld maar hij had tog ook de Suhufi Ibrahim volgens de Islam?quote:Op vrijdag 20 december 2013 16:03 schreef Tevik het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als ervaring. Je kan een ladder beklimmen en met je eigen oog 'zien' waar het naartoe leidt. Een mooie voorbeeld kun je in de Koran vinden, het verhaal van Ibrahim: Hij had in het begin geen heilige Boeken tot zijn beschikking, er kwamen geen Engelen naar hem toe om hem de waarheid te vertellen, zijn ouders konden hem geen leiding geven, de gemeenschap waarin hij leefde waren dwalenden, etc. toch door zijn 'oprechtheid' in zijn zoektocht, vallen en opstaan, fouten maken en die corrigeren, is zijn inspanning opgemerkt en beloond. Hij wordt een voorbeeld voor ons genoemd, omdat aan iedereen die gave is gegeven.
Ik geloof in een beloning of bestraffing op basis van daden en intenties, mensen die oprecht zijn zullen vanwegen de herkenning vanzelf bij God uitkomen en mensen die onoprecht zijn (en bijvoorbeeld het geloof verwerpen omdat het bepaalde regels heeft die ze niet bevalt of zelfs alleen om wat anderen ervan zullen denken) zal God op diezelfde manier de ogen sluiten. Alles dat wij doen komt voort uit dankbaarheid/liefde of egoisme en trots. In iedere religie is terug te vinden hoe wij uit dankbaarheid en liefde kunnen handelen en niet volgens onze eigen begeerten etc. en dat wij hier niet alleen de voordelen in dit leven van zullen ondervinden maar ook in de volgende. De twee grootste verschillen zijn eigenlijk het geloof in reincarnatie of het geloof in een eenmalig oordeel. In mijn gesprek eerder in dit topic met Nietvandezewereld hebben we het erover gehad en is denk ik ook wel uit te lezen waarom ik in een eenmalig oordeel geloof en niet in reincarnatie.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:17 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Interessante benadering, alleen hoe trek je conclusies over wat er wel en niet waar is. En hoe denk je over het hiernamaals of wat er gebeurd na de dood? Zeker omdat hierin de eisen/gevolgen van al de verschillende religies nogal in verschillen.
Klopt, aan hem waren ook geschriften geopenbaard, maar dat kwam pas later na zijn zoektocht.quote:Op vrijdag 20 december 2013 16:43 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja die ervaring bedoelde ik met onze beredenering ook eigenlijk. Abraham is idd een mooi voorbeeld maar hij had tog ook de Suhufi Ibrahim volgens de Islam?
En geloof jij ook dat het Brahmanisme een stroming is die uit het geloof en de geschriften van Abraham is voortgekomen? En over Zoroaster spreekt de Koran verder niet, hoe zie je hem? ik heb een vermoeden dat dit Jonas/Yunus is omdat hij meteen door het volk aangenomen werd als profeet en het geloof van Zoroaster in hetzelfde gebied is ontstaan en ook zo snel verspreid werd. Het is in ieder geval ook 1 van de grootste monotheistische religies uit de geschiedenis. Jammer dat de orriginele teksten bijna allemaal vernietigd en verloren zijn geraakt, maarja het zal wel niks belangrijks hebben bevat wat later niet opnieuw bekend gemaakt is dan. Het was vroeger ook veel meer van de mondelinge doorgave en onthouden terwijl wij soms zelfs lijstjes maken van wat we vandaag nog gaan doen of kopen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:24 schreef Tevik het volgende:
pt, aan hem waren ook geschriften geopenbaard, maar dat kwam pas later na zijn zoektocht.
Dat weet ik niet, er is wel een gelijkenis tussen de namen Abraham en Brahma, alleen wordt Brahma gezien als de enige Hoogste God. Er is daarmee dan ook wel een gelijkenis met één van belangrijkste namen van Allah, namelijk Rahman (de Meest Barmhartige). De geschriften van Abraham zijn niet gevonden, maar soms haalt de Koran wel passages daaruit aan, ter herinnering van wat daarin stond.quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:41 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
En geloof jij ook dat het Brahmanisme een stroming is die uit het geloof en de geschriften van Abraham is voortgekomen? En over Zoroaster spreekt de Koran verder niet, hoe zie je hem? ik heb een vermoeden dat dit Jonas/Yunus is omdat hij meteen door het volk aangenomen werd als profeet en het geloof van Zoroaster in hetzelfde gebied is ontstaan en ook zo snel verspreid werd. Het is in ieder geval ook 1 van de grootste monotheistische religies uit de geschiedenis. Jammer dat de orriginele teksten bijna allemaal vernietigd en verloren zijn geraakt, maarja het zal wel niks belangrijks hebben bevat wat later niet opnieuw bekend gemaakt is dan. Het was vroeger ook veel meer van de mondelinge doorgave en onthouden terwijl wij soms zelfs lijstjes maken van wat we vandaag nog gaan doen of kopen bijvoorbeeld.
Ja qua tijd en plaatst van oorsprong zou de link tussen Abraham en t Brahmanisme ook goed kunnen kloppen dus vandaar.quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:24 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, er is wel een gelijkenis tussen de namen Abraham en Brahma, alleen wordt Brahma gezien als de enige Hoogste God. Er is daarmee dan ook wel een gelijkenis met één van belangrijkste namen van Allah, namelijk Rahman (de Meest Barmhartige). De geschriften van Abraham zijn niet gevonden, maar soms haalt de Koran wel passages daaruit aan, ter herinnering van wat daarin stond.
Zarathustra zou best wel een Profeet kunnen zijn geweest, heb er geen moeite mee om hem zo te accepteren, net zoals Boeddha. De Koran deelt mee dat aan elke volk wel een Boodschapper/Profeet is gezonden:
“Voorwaar, Wij hebben jou met de Waarheid gezonden, als een verkondiger van verheugende tijdingen en als een waarschuwer. En er was geen volk, of er verkeerde onder hen een waarschuwer.” (Koran, 35:24)
"En voorzeker, Wij hebben vóór jou Boodschappers gezonden. Over sommigen hebben Wij jou verteld en over sommigen hebben Wij jou niet verteld." [Koran, 40:78]
Ik weet niet of Jonas/Yunus en Zarathustra dezelfde persoon is. Heb je weleens wat gelezen over Oannes? Wel mooi en interessant al die religies, mythes en mysteries.
Ik lurk hier voornamelijk en het valt me op dat je heel veel tekens hebt geplaatst, 10 jaar nodig gehad lees ik net maar (of ik heb het gemist, bij voorbaat excuus) heb jouw redenering 'van bepaalde natuurwetten' net even gemist. En dan ook nog de redenering dat die 'Schepper' iets met jou persoonlijk van doen heeft, lijkt me best relevant.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:31 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Vanuit mijn beredenering van bepaalde natuurwetten bijvoorbeeld ben ik er wel van overtuigd dat er een Schepper is
Een theist, iedere draaiende machine heeft energie toevoer nodig anders zal het stilvallen(Chaos-theorie). De antwoorden waar religieuze mensen volgens atheisten naar zoeken in religies hebben denk ik wel een goddelijke invloed, dat simpelweg ''alles'' is verzonnen lijkt me sterk.quote:Op zaterdag 21 december 2013 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
@ ikwilkennis...
Zie je jezelf als theïst of als deïst? Je lijkt namelijk wel in een of andere vorm van een god te geloven. Dit is overigens prima met agnosticisme te combineren......
Dat zijn ook variaties van Abzuquote:Op zaterdag 21 december 2013 12:22 schreef ems. het volgende:
Maar hoe dan met Zeus, Thor etc etc? Die zijn nep?
Sterker nog Ba'al en Hubal de twee meest bekende afgoden van het Oude Testament en de Islam zijn ook dezelfde als Zeus en Odin.quote:
Zeus en Odin zijn zoiezo dezelfde en Ba'al en Hubal ook dat staat vast. Vanwege de positie als oppergog en stormgod binnen de drie-eenheid die ook overal een variatie van hetzelfde is, hun vrouwen waren allemaal de moedergodin die een soort slang was en in verband stond met de maan, kunnen we bijna met zekerheid vaststellen dat Zeus en Ba'al ook dezelfde waren. Dan zijn er nog de bijkomende verschijnselen zoals hun titel als hemelstier en de adelaren waarmee ze omgeven waren etc. etc. Teveel vergelijkingen om zo op te noemen maar als je zou willen kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:11 schreef ems. het volgende:
Ik zie geen aanleiding om dat aan te nemen, eigenlijk.
Je moet denk ik heel koppig zijn om ervan uit te gaan dat het allemaal apart verzonnen is, alles wijst er op dat het variaties van dezelfde goden triade zijn en waren. Je kan natuurlijk in hele erge toeval geloven maar over het algemeen wordt aangenomen dat dat niet zo is. De mensen die hier onderzoek naar doen ontdekken steeds meer overeenkomsten en zien aan hetgeen naast of bij een afbeelding afgebeeld staat soms nog eerder om welke god of godin het gaat dan aan de afbeelding van de godheid zelf.quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:29 schreef ems. het volgende:
Dat het allemaal goden zijn en ze een soortgelijke symboliek hanteren zegt meer iets over de mensheid de ze verzonnen heeft dan de goden zelf. Dat maakt het nog niet automatisch dezelfde goden.
Waarom zou dat niet kunnen? De mens wil nou eenmaal alles verklaren en wat is er handiger dan godheden/heid erbij te verzinnen die onopgeloste problemen oplost? Bovendien wordt men op die manier beloond met het eeuwige leven. Het probleem van de oorsprong van deze goden wordt er alleen niet mee verklaard.quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Een theist, iedere draaiende machine heeft energie toevoer nodig anders zal het stilvallen(Chaos-theorie). De antwoorden waar religieuze mensen volgens atheisten naar zoeken in religies hebben denk ik wel een goddelijke invloed, dat simpelweg ''alles'' is verzonnen lijkt me sterk.
Ja het is mogelijk dat het is verzonnen maar zoals ik zei lijkt dat me sterk gezien de inhoudt ervan, betekent niet dat ik veel bijkomende verhalen zoals in het Hindoeisme en sommige bijbelse verhalen bijvoorbeeld niet sterk betwijfel, sommige dingen lijken behoorlijk opgeblazen en onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? De mens wil nou eenmaal alles verklaren en wat is er handiger dan godheden/heid erbij te verzinnen die onopgeloste problemen oplost? Bovendien wordt men op die manier beloond met het eeuwige leven. Het probleem van de oorsprong van deze goden wordt er alleen niet mee verklaard.
Goden zijn goden. Logisch dat veel van die eigenschappen overeenkomen. Maar zoals ik al zei: Dat zijn eigenlijk dan ook de eigenschappen die de mens aan hun idee van goden toepassen. Behalve dat het goden zijn en dat ze dus bepaalde krachten en machten bezitten zie ik dan ook niet echt reden om onomstotelijk te kunnen aannemen dat het allemaal ook echt dezelfde goden waren, noch dat het afspiegelingen waren van ba'al of wie dan ook.quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:48 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Je moet denk ik heel koppig zijn om ervan uit te gaan dat het allemaal apart verzonnen is, alles wijst er op dat het variaties van dezelfde goden triade zijn en waren.
Dat beweer ik dan ook niet. Integendeel zelfs, doch is toeval inderdaad ook niet uitgesloten.quote:Je kan natuurlijk in hele erge toeval geloven maar over het algemeen wordt aangenomen dat dat niet zo is.
Vanzelfsprekend. Ik ben ook geen expert van hoe bepaalde goden eruit zouden zien, ik ben veel meer bekend met hun vermeende daden en meningen.quote:De mensen die hier onderzoek naar doen ontdekken steeds meer overeenkomsten en zien aan hetgeen naast of bij een afbeelding afgebeeld staat soms nog eerder om welke god of godin het gaat dan aan de afbeelding van de godheid zelf.
Dus je geloofd niet dat de inheemse religies die precies dezelfde aspecten en symboliek gebruikten allemaal variaties van hetzelfde zijn? En je beweert ook niet dat ze misschien met hele grote toeval apart van elkaar verzonnen zijn?quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Goden zijn goden. Logisch dat veel van die eigenschappen overeenkomen. Maar zoals ik al zei: Dat zijn eigenlijk dan ook de eigenschappen die de mens aan hun idee van goden toepassen. Behalve dat het goden zijn en dat ze dus bepaalde krachten en machten bezitten zie ik dan ook niet echt reden om onomstotelijk te kunnen aannemen dat het allemaal ook echt dezelfde goden waren, noch dat het afspiegelingen waren van ba'al of wie dan ook.
[..]
Dat beweer ik dan ook niet. Integendeel zelfs, doch is toeval inderdaad ook niet uitgesloten.
[..]
Vanzelfsprekend. Ik ben ook geen expert van hoe bepaalde goden eruit zouden zien, ik ben veel meer bekend met hun vermeende daden en meningen.
Niet per sé, nee. Ongetwijfeld zullen er overeenkomsten zijn maar zoals ik al 2 keer heb toegelicht is dat geen reden om dan maar aan te nemen dat het per definitie om dezelfde goden gaat.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:59 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dus je geloofd niet dat de inheemse religies die precies dezelfde aspecten en symboliek gebruikten allemaal variaties van hetzelfde zijn?
Dit heb ik zonet ook al verteld. Toeval? Nee, want de mens zal altijd een bepaald idee hebben bij een godheid. Zeker in de wat minder ontwikkelde tijden waarin de godenverhalen tot stand kwamen. Dan is het logisch dat er veel overeenkomsten gezien worden, ookal zijn het goden waarvan er één in Afrika is verzonnen en één in Indonesië.quote:En je beweert ook niet dat ze misschien met hele grote toeval apart van elkaar verzonnen zijn?
Een tijger en leeuw hebben als je ver genoeg teruggaat in de familie van de katachtigen ook ergens dezelfde oorsprong. Is wel te vergelijken met die goden ja.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:10 schreef ems. het volgende:
[..]
Niet per sé, nee. Ongetwijfeld zullen er overeenkomsten zijn maar zoals ik al 2 keer heb toegelicht is dat geen reden om dan maar aan te nemen dat het per definitie om dezelfde goden gaat.
Een tijger vertoont ook overeenkomsten met een leeuw, maar dat maakt het niet automatisch hetzelfde dier.
[..]
Dit heb ik zonet ook al verteld. Toeval? Nee, want de mens zal altijd een bepaald idee hebben bij een godheid. Zeker in de wat minder ontwikkelde tijden waarin de godenverhalen tot stand kwamen. Dan is het logisch dat er veel overeenkomsten gezien worden, ookal zijn het goden waarvan er één in Afrika is verzonnen en één in Indonesië.
Zoals ik dus al zei, dat is eerder een aspect wat voortkomt uit onze menselijkheid dan iets wat, in mijn ogen iig, automatisch tot een connectie behoort tussen verschillende godsdiensten.
Niet geheel onlogisch gezien de gebruikelijke gezinsstructuur van vader/moeder/kind. Religie is in de eerste plaats immers een afspiegeling van de mens.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:29 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Volgens jou hadden ze dus overal precies hetzelfde idee om een drie-eenheid met een moedergodin, oppergod en onderhoudende/zoon god te verzinnen
Soms, ja.quote:waarboven nog een oergeest stond, die soms opeens binnen monotheistische religies op verschillende plaatsen opdook en veel diepgaandere gedachten en termen voortbrachten dan de dominerende inheemse religies op dat moment.
Ideeën over religie zijn inderdaad door de jaren heen met elkaar gemixed. Ook geloof is onderhevig aan globalisatie en met de huidige relatieve simpelheid van cultuur-uitwisseling is het dan ook een logisch gevolg dat de verschillen tussen de hedendaagse grote godsdiensten bijna verwaarloosbaar zijn.quote:Dan werden de monotheistische religies volgens de historische registraties later vaak weer vermengd met de inheemse religies waardoor het soms zelf een onderdeel van de dominerende religie werd.
Wat heb ik nou ondertussen 3x herhaald over wat jij 'toevallig' noemt?quote:Alle daaraan verbonden symbolen, cultussen en eigenschappen waren ook toevallig over heel de wereld hetzelfde per godheid maar wel gewoon apart verzonnen (vanuit overeenkomende menselijke gedachten).
Dat ik jouw logica tegenspreek viel natuurlijk te verwachten. Jij houdt er immers een ander begrip van logica op na dan ik. Het zijn niet "allemaal" variaties van hetzelfde. Er zijn inderdaad bepaalde godsdiensten die duidelijk dezelfde structuur aanhouden. Er zijn ook genoeg, minder grote godsdiensten die dat niet doen.quote:Als jij geen reden hebt om aan te nemen dat het allemaal variaties van hetzelfde zijn spreek je de meeste geologen, encyclopedieen en mijn logica tog wel tegen maargoed dat is dan jouw overtuiging.
Ik zie niet wat dat er mee te maken heeft.quote:Ik vind dit bijna vergelijkbaar met mensen die zeggen dat ze geen reden hebben om aan te nemen dat er bijvoorbeeld dinosaurussen hebben bestaan terwijl daar ook genoeg aanwijzingen voor zijn.
Er zijn legio tastbare bewijzen voor het bestaan dinosaurussen, voor goden niet.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:29 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik vind dit bijna vergelijkbaar met mensen die zeggen dat ze geen reden hebben om aan te nemen dat er bijvoorbeeld dinosaurussen hebben bestaan terwijl daar ook genoeg aanwijzingen voor zijn.
Het zijn niet zomaar bepaalde religies met dezelfde structuur, dit is wereldwijd terug gevonden, ook bij de Indianen, Aboriginals en inheemse Chinese/Japanse religies.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:38 schreef ems. het volgende:
[..]
Niet geheel onlogisch gezien de gebruikelijke gezinsstructuur van vader/moeder/kind. Religie is in de eerste plaats immers een afspiegeling van de mens.
[..]
Soms, ja.
[..]
Ideeën over religie zijn inderdaad door de jaren heen met elkaar gemixed. Ook geloof is onderhevig aan globalisatie en met de huidige relatieve simpelheid van cultuur-uitwisseling is het dan ook een logisch gevolg dat de verschillen tussen de hedendaagse grote godsdiensten bijna verwaarloosbaar zijn.
[..]
Wat heb ik nou ondertussen 3x herhaald over wat jij 'toevallig' noemt?
[..]
Dat ik jouw logica tegenspreek viel natuurlijk te verwachten. Jij houdt er immers een ander begrip van logica op na dan ik. Het zijn niet "allemaal" variaties van hetzelfde. Er zijn inderdaad bepaalde godsdiensten die duidelijk dezelfde structuur aanhouden. Er zijn ook genoeg, minder grote godsdiensten die dat niet doen.
Het enige waar ik het mee oneens ben is dat jij er vanuit gaat dat alle godsdiensten dezelfde grondvestigingen hebben. En de overeenkomsten díe er zijn kunnen op zoveel manieren verklaard worden.
[..]
Ik zie niet wat dat er mee te maken heeft.
Het gaat niet om het bestaan van die goden, het gaat erom dat inheemse religies allemaal variaties van hetzelfde zijn en dat het ontkennen daarvan hierbij in de buurt komt.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:56 schreef Kijkertje het volgende:
zijn legio tastbare bewijzen voor het bestaan dinosaurussen, voor goden niet.
Dat is toch helemaal niet zo vreemd? De mens heeft ook de landbouw op verschillende plaatsen tegelijkertijd uitgevonden. Er zullen in culturen wat dat betreft vast wel meer overeenkomsten zijn.quote:Op zaterdag 21 december 2013 21:00 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het gaat niet om het bestaan van die goden, het gaat erom dat inheemse religies allemaal variaties van hetzelfde zijn en dat het ontkennen daarvan hierbij in de buurt komt.
Heb je enig idee hoe gedetailleerd de overeenkomsten zijn?quote:Op zaterdag 21 december 2013 21:04 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zo vreemd? De mens heeft ook de landbouw op verschillende plaatsen tegelijkertijd uitgevonden. Er zullen in culturen wat dat betreft vast wel meer overeenkomsten zijn.
Ik denk zelfs dat goden noodzakelijk waren voor de vroege mens. Een verklaring voor het onbegrepene en het biedt houvast en saamhorigheid. Sterke punten om te overleven.quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? De mens wil nou eenmaal alles verklaren en wat is er handiger dan godheden/heid erbij te verzinnen die onopgeloste problemen oplost? Bovendien wordt men op die manier beloond met het eeuwige leven. Het probleem van de oorsprong van deze goden wordt er alleen niet mee verklaard.
Het is blijkbaar een formule die werkt. Een geloof biedt zoals Hoatzin ook al aangeeft houvast en saamhorigheid (ook veiligheid speelt een grote rol). Er zijn in zo'n gemeenschap allerlei redenen om te "geloven" en allerlei redenen voor de leiders om het volk te laten "geloven". Dat er in details overeenkomsten zijn heeft te maken met ons zelfbeeld als mens. Dat waar het volk in gelooft werkt. Alle andere ideeën hebben het gewoon niet gehaald. Het is de evolutie van geloof.quote:Op zaterdag 21 december 2013 22:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe gedetailleerd de overeenkomsten zijn?
En die hebben toevallig ook allemaal gezinnetjes met een vader, een moeder een een zoon/dochter. Vanzelfsprekend reflecteren ze bepaalde gewoontes en cultuur-eigenschappen op hun goden. Dat is ook hetgeen wat godsdienst des te ongeloofwaardiger maakt.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:58 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het zijn niet zomaar bepaalde religies met dezelfde structuur, dit is wereldwijd terug gevonden, ook bij de Indianen, Aboriginals en inheemse Chinese/Japanse religies.
Vrijwel elke niet-joods/christelijk/islamitisch geloof heeft een heel andere structuur. Dat ze overeenkomsten hebben is, voor de zoveelste keer, op zoveel manieren uit te leggen dat je je wel moet blindstaren op die overeenkomsten om ze allemaal tot één beginsel te categoriseren.quote:Als er zoveel zijn, kun je dan een paar inheemse godsdiensten noemen die niets met deze goden te maken hadden?
Heb je enig idee hoe gedetailleerd de overeenkomsten in landbouw, oorlogsvoering en politiek zijn? Zelfs van volkeren die elkaar tot een bepaalde tijd in de geschiedenis nooit ontmoet hadden?quote:Op zaterdag 21 december 2013 22:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe gedetailleerd de overeenkomsten zijn?
Inderdaad! Ik heb me altijd verbaasd dat God/Goden zo weinig creatief zijn. De mens scheppen naar je eigen evenbeeld is zowel ijdel als een gebrek aan creativiteit.quote:Op zondag 22 december 2013 02:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Alles valt terug te rekenen op het mens-zijn. Hell, het gelovig-zijn an sich is al een typisch menselijke karaktereigenschap. Dat de goden in kwestie vaak allerlei menselijke trekjes hebben is ook een klaarblijkelijk voorbeeld van de menselijke arrogantie.
Zoals ik eerder zei kunnen geologen eerder aan de bijhorende symboliek zien om welke Godheid het gaat en welke positie deze had binnen de ''formule'' dan aan de afgebeelde God zelf.quote:Op zondag 22 december 2013 00:01 schreef Kijkertje het volgende:
et is blijkbaar een formule die werkt. Een geloof biedt zoals Hoatzin ook al aangeeft houvast en saamhorigheid (ook veiligheid speelt een grote rol). Er zijn in zo'n gemeenschap allerlei redenen om te "geloven" en allerlei redenen voor de leiders om het volk te laten "geloven". Dat er in details overeenkomsten zijn heeft te maken met ons zelfbeeld als mens. Dat waar het volk in gelooft werkt. Alle andere ideeën hebben het gewoon niet gehaald. Het is de evolutie van geloof.
Voor de duidelijkheid geloof ik zelf absoluut niet in die goden, of iets wel of niet geloofwaardig is is niet eens van toepassing.quote:Op zondag 22 december 2013 02:52 schreef ems. het volgende:
[..]
En die hebben toevallig ook allemaal gezinnetjes met een vader, een moeder een een zoon/dochter. Vanzelfsprekend reflecteren ze bepaalde gewoontes en cultuur-eigenschappen op hun goden. Dat is ook hetgeen wat godsdienst des te ongeloofwaardiger maakt.
[..]
Vrijwel elke niet-joods/christelijk/islamitisch geloof heeft een heel andere structuur. Dat ze overeenkomsten hebben is, voor de zoveelste keer, op zoveel manieren uit te leggen dat je je wel moet blindstaren op die overeenkomsten om ze allemaal tot één beginsel te categoriseren.
[..]
Heb je enig idee hoe gedetailleerd de overeenkomsten in landbouw, oorlogsvoering en politiek zijn? Zelfs van volkeren die elkaar tot een bepaalde tijd in de geschiedenis nooit ontmoet hadden?
Alles valt terug te rekenen op het mens-zijn. Hell, het gelovig-zijn an sich is al een typisch menselijke karaktereigenschap. Dat de goden in kwestie vaak allerlei menselijke trekjes hebben is ook een klaarblijkelijk voorbeeld van de menselijke arrogantie.
Het Christendom (en zo ook de 2 grootste stromingen van het Boeddhisme bijvoorbeeld) heeft de drie-eenheid overgenomen uit de inheemse religie van de grieken en romeinen waar ook dezelfde drie-eenheid aan is toegevoegd. Lees anders mijn stuk bovenaan 10 en dan is het denk ik een stuk duidelijker. Die drie-eenheid is idd een verzinsel maar is wel wereldwijd dezelfde met precies dezelfde overeenkomsten. Je kunt bijvoorbeeld ook dit lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Moedergodin om de gelijkenissen tussen de moedergodin te lezen. Onderaan staan culturen waarin dit voorkomt/kwam maar dit is redelijk beperkt en het zijn alleen de bekendste. Dezelfde symboliek is tot nu toe wereldwijd nog bij bijna iedere afgebeelde godin aangetroffen.quote:Op zondag 22 december 2013 03:49 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Inderdaad! Ik heb me altijd verbaasd dat God/Goden zo weinig creatief zijn. De mens scheppen naar je eigen evenbeeld is zowel ijdel als een gebrek aan creativiteit.
Het feit dat een god wordt aangeduid als "de vader" en niet als "de moeder" en dat het ook "de zoon" en niet "de dochter" van die god is die de wereld komt verlossen van zijn zonden kan er toch alleen maar op duiden dat dit verzinselen zijn uit een maatschappij die door mannen gedomineerd wordt?
Laat staan dat zo'n god de vorm van een nog lagere diersoort kan aannemen zoals bijvoorbeeld een varken (toch ook een heel intelligente dier). Misschien is er ooit wel iemand geweest die dat idee heeft geopperd maar dat heeft de geschiedenis niet gehaald in ieder geval.
Een god die niets weg heeft van de mens, die daar duidelijk "boven" staat is in zijn bestaan nog moeilijker te verklaren dan de mens zelf en daar was die god nou juist voor uitgevonden.
ok. Die goden? Welke goden?quote:Op zondag 22 december 2013 11:53 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid geloof ik zelf absoluut niet in die goden, of iets wel of niet geloofwaardig is is niet eens van toepassing.
Ik wilde jou eigenlijk net hetzelfde vragen. Heb je ook ooit wel eens voor jezelf nagedacht?quote:Al die geloven hebben ook dezelfde structuur die overduidelijk naar voren komt dus daar hoeft niet naar gezocht te worden. Vraagje; heb je je er ooit wel in verdiept? ik begin een vermoeden te krijgen van niet.
Uiteindelijk wel ja. Maar dat is niet altijd zo geweest. Pas rond 1250 kwam het geavanceerde China pas in contact met europa en het midden oosten, bijvoorbeeld. Enigszins dankzij onze fijne vriend Genghis Kahn, trouwens, die best één reden genoemd mag worden dat de euro-godsdiensten op dit moment zo groot zijn.quote:De meeste volken hadden trouwens gewoon contact met elkaar,
Dat de mensen allemaal mensen waren was ook juist de oorzaak dat de verschillende godsdiensten zoveel van elkaar weg hadden.quote:dat de politiek ongeveer hetzelfde was is juist de oorzaak van de verspreiding van deze religie waarin de leiders makkelijk een soort halfgoden rol konden aannemen.
Oermensen hadden ook al religie. Religie bestaat al zolang de mens bestaat.quote:Zoals duidelijk is geworden uit de geologie ontstonden de eerste beschavingen met religie (ook met de drie-eenheid en bijbehorende symboliek) in Mesopotamie en zijn ze van daaruit verspreid, ze hebben behalve taal verschillen verder geen grote veranderingen in hun politiek met aanhangende religie aangebracht.
Ik ontken niet dat godsdiensten overeenkomsten hebben, nee.quote:Als je dit ontkent ga je niet alleen tegen hetgeen ik hier schrijf in maar tegen de algemeen wetenschappelijke opvatting.
Jij kent hem vast wel ems, maar voor andere lezers:quote:Op zondag 22 december 2013 02:52 schreef ems. het volgende:
Die kende ik ook wel ja, is ook duidelijk dat dergelijke goden gewoon verzonnen zijn.quote:Op zondag 22 december 2013 17:58 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Jij kent hem vast wel ems, maar voor andere lezers:
'De stervelingen menen dat de goden verwekt zijn evenals zij, en kleren, een stem en gestalte hebben als zij... ja, als de ossen en paarden en leeuwen handen bezaten en kunstwerken konden scheppen, zoals de mensen, zouden de paarden de goden als paarden afbeelden, de ossen daarentegen als ossen.’ Xenophanes ca 500 BCE
Sommige heldere geesten hadden dit 2500 jaar geleden al door.
De clou is dat dat voor alle goden op gaat......quote:Op zondag 22 december 2013 18:24 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Die kende ik ook wel ja, is ook duidelijk dat dergelijke goden gewoon verzonnen zijn.
Het slaat in ieder geval met geen enkele mogelijkheid op de God waar ik in geloof.quote:Op zondag 22 december 2013 22:07 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
De clou is dat dat voor alle goden op gaat......
Jij hebt geen voorstelling van / bij jouw God? geen enkel godsbeeld? Het hoeft niet zo plastisch te zijn als bij de oude Grieken, die er letterlijk beelden van maakten.... De achterliggende gedachte is dat alle goden geschapen zijn uit de verbeelding van mensen, en dat kan ook een abstract 'beeld' zijn.quote:Op zondag 22 december 2013 22:15 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het slaat in ieder geval met geen enkele mogelijkheid op de God waar ik in geloof.
Ik geloof niet in een sterfelijke god, een god die verwekt is of uberhaupt een begin had of een gestalte dat kleding of voedsel of iets dergelijks nodig heeft zoals wij.
In tegenstelling tot andere goden? lel.quote:Op zondag 22 december 2013 18:24 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Die kende ik ook wel ja, is ook duidelijk dat dergelijke goden gewoon verzonnen zijn.
Nee, ik zie God als de bron van energie, zoals Mummu, Amon, Parama Parusha en Allah etc. omschreven zijn. De enige monotheistische omschrijvingen van God waar ik niet in geloof zijn bijv. die in de bijbel en het Hindoeisme, maargoed bijna iedereen kent de polytheistische invloeden daarvan.quote:Op zondag 22 december 2013 23:27 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Jij hebt geen voorstelling van / bij jouw God? geen enkel godsbeeld? Het hoeft niet zo plastisch te zijn als bij de oude Grieken, die er letterlijk beelden van maakten.... De achterliggende gedachte is dat alle goden geschapen zijn uit de verbeelding van mensen, en dat kan ook een abstract 'beeld' zijn.
?quote:Op zondag 22 december 2013 23:33 schreef ems. het volgende:
[..]
In tegenstelling tot andere goden? lel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |