En wat heb je nu aan die kennis?quote:Op zondag 8 december 2013 19:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
als de geschriften niet zouden bestaan zouden we er wrs niets vanaf weten.
Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Oké nog een keer.
De OT ( oude testament) beschrijven innerlijke rollen. Het beschrijft hoe iemand Israel kan worden ( verlangen naar de Schepper). Avraham was zo iemand, hij bestudeerde het Heelal en gaf het startsein. Adam, bevond zich in een staat (eretz) Israel , een staat die ook wel Azilut genoemd. Een andere wereld een Hogere wereld. Deze mensen bevonden zich in zowel het aardse, onze wereld, als in een Hogere wereld. Dit beschrijven zij met voorwerpen uit deze wereld.
Hetzelfde met Moshe ( Mozes) Hij beschrijft zijn egoisme ( het woord Egypte wordt hiervoor gebruikt) Hij moest zijn egoisme corrigeren. De zee die open ging was zijn ego ( links zijn intellect, rechts zijn geloof) uiteindelijk mocht het "volk' wel Israël in ( het Hogere wereld) . Maar dit betekent niet dat er andere mensen zijn. Het gaat om Moshe ( Mozes) zelf.
Dit is wat ze in al hun heilige boeken beschreven hebben, zoals de Mishna, de Talmud, Het Boek van Zohar, de Tanakh en andere
Je leest nu de Bijbel letterlijk , het letterlijk lezen is normaal, die wordt ook geaccepteerd ( door de mensen ) maar ook door het Jodendom en Christendom.
Dat doet iedereen.quote:Op zondag 8 december 2013 22:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.
Ja dat bedoel ik ermee, en de hersenen hebben voedsel/energie nodig om te kunnen werken.quote:Op zondag 8 december 2013 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je daarmee bedoelt dat het een emergent verschijnsel is dat voortkomt uit een structuur zoals de hersenen, dan zou dat zomaar kunnen kloppen.
Kan je daar wat meer over vertellen? Ben je zelf moslim en waarom?quote:Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Je praat volgens mij behoorlijk volgens je eigen perspectief, ipv de meerdere lezingen over Abraham in de godsdiensten mee te nemen in je conclusie, in de Islam is hij bijvoorbeeld meer dan wat jij hier neerzet.
Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.quote:
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?quote:Op maandag 9 december 2013 12:56 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.
Dit stukje heb ik uit je antwoord geknipt kennsizoeker.
Wij denken anders. Iedere handeling wordt in lichaam en geest opgeslagen. Tijdens sterven komt deze karmische energie los op een nauwkeurig beschreven manier.
Het is dit restbewustzijn wat eigenlijk een mix is van alles wat je hebt gedaan en gedacht en je karakterkleur die JIJ hebt gecultiveerd die een stuk na het sterven op BASIS van deze eigenschappen een reincarnatie zoekt. Hierom zal een Amerikaan vaak een god worden. Een bankdirecteur een halfgod, een pedofiel wordt een hongerende (Afrikaan wellicht) een begerige wordt een mens en een domme wordt een dier.
Alweer causaliteit, je hebt je eigen toekomst in je eigen hand. Dat denken wij Boeddhisten, er zijn eigenlijk geen hogere machten die ons leven bepalen,. Wij zijn autonoom en zelfstandig.
de meest vrije mensen wellicht.
Wij jammeren ook niet als we kanker krijgen. We weten dat er (karmische) oorzaken voor zijn.
Maar hier gaan we de hardheid van boeddhisme aanraken en de meeste mensen worden hier erg bang van.
En ik denk dat zelfs een schepper of het oerbewustzijn of het licht of hoe je het dan ook noemt aan de wet van causaliteit moet gehoorzamen.
wel wil ik nog opmerken dat veel mensen denken dat wiskunde en aardse natuurwetten overal gelden maar dat dit slechts geldt voor de grofstoffelijke wereld en dat om deze reden de wet van causaliteit in een nog onzichtbaarder wereld wellicht ook niet meer geldig is?
Hoi weer.quote:Op maandag 9 december 2013 19:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?
Dat iets hard overkomt betekent niet dat het de waarheid niet is, de waarheid kan soms hard zijn.
Was je het trouwens wel eens met dit stukje wat ik stuurde;
De hersenen besturen ons bewustzijn tijdens dit leven, en die moeten weer gevoed worden met energie door voedsel, op die manier blijft t weer chemie maar hetgeen onze hersenen stuurt en ons unieke persoonlijkheden brengt zou misschien ons bewustzijn kunnen zijn dat na de dood voortbestaat.
En wat is dan het antwoord dat de programmeur buiten of boven het syteem van zijn creatie staat, dus dat God niet aan deze wetten onderworpen hoeft te zijn, zeker als je hem losdenkt van de stoffelijke wereld? Hoezo moet hij daaraan onderworpen zijn dan?
Heb je misschien een paar voorbeelden wat het bestaan van reincarnatie voor jou aannemelijk maakt? Misschien kan ik van daaruit weer verder onderzoeken.
Ik heb ook nog niet helemaal uit je antwoord begrepen wie of wat de reincarnatie bestuurd, hieruit lees ik dat het bewustzijn op basis van dit leven zelf zijn nieuwe gedaante zal zoeken?
Ik geloof wel dat we ons eigen leven in de hand hebben maar t systeem van wedergeboorte en karma moet tog door iemand beoordeeld worden? Boeddha leert wel wat goed en fout is maar hoe komt het dat deze dingen op basis van intentie goed of fout zijn want wie beoordeeld dat of heeft dat in eerste instantie ingevoerd?
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid mensen en dieren die toeneemt, moeten dit bijna wel zielen van goden zijn, kunnen er ook nieuwe zielen ontstaan en hoe zijn de eerste zielen ontstaan?
Dit soort vragen komen als eerst in mijn hoofd op als ik de scheppende, oordelende en besturende kracht van reincarnatie wegdenk, dat lijkt mij tot nu toe zeer onwaarscheinlijk maar misschien kan jij het verduidelijken, ookal begrijp ik dat het moeilijk is uit te leggen.
En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:58 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De handeling van het verkrachten en slachten van een jong kind schijnt ongunstige sporen achter te laten die dan ook weer vrij komen tijdens en net na het stervensproces en je weder geboorte beïnvloeden. Slecht voor JEZELF derhalve.
Omdat je in deze theorie dus sporen in je lijf achterlaat en uiteindelijk over je zelf oordeelt zul je aan het werk moeten. Inzien dat wat je deed niet bijster slim was. Je houding door nadenken veranderen waarna je gedrag verandert en met een prettige motivatie zal ik maar zeggen de rest van je leven wat betere dingen doen? Alweer de vraag, hebben we bewustzijn en kunnen we zelf iets beslissen? Of zijn we slechts chemie en tsja wat dan Hoatzin? Wat denk jij?quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?
In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.quote:Het lichaam begint na het sterven ongeveer binnen drie dagen te rotten, ik denk dat het daarom volgens alle religies binnen die drie dagen begraven of gecremeerd moet zijn maar dat het minimaal drie dagen moet duren heb ik nooit in welke religie ook gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodquote:Op woensdag 11 december 2013 14:05 schreef erodome het volgende:
[..]
In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.
Bij zo goed als allemaal gaat dat in de geloofsvorm om de ziel die nog weg moet gaan, die dus die 3 dagen er nog is en wel wat gezelschap kan gebruiken(in mijn traditie is het bv vrij normaal om voor te lezen, muziek te maken, dingen die het persoon kon waarderen en die helpen een positieve sfeer te creeeren). Maar ik denk dat er een nogal aardse grond achter zit, door min. 3 dagen te wachten wist je zeker dat iemand echt dood was, aan het eind van die 3 dagen merk je de ontbinding wel op, de kans dat iemand toch nog stiekem opstaat is dan wel weg. Dood was niet altijd zo makkelijk met zekerheid vast te stellen, zelfs nu staan er nog heel af en toe mensen op die doodverklaard zijn.
Daarnaast is het een mooi rouwproces voor de nabestaanden.
Maar ook in deze moderne tijd is het helemaal niet zo gewoon om binnen 3 dagen iemand te begraven/cremeren. Er moet een hoop geregeld worden, meestal is binnen 3 dagen veelste snel om alles geregeld te krijgen. Ik meen dat het er in de praktijk op neerkomt dat het max 10 dagen mag duren, uit mijn hoofd, 6/7 werkdagen?
Dus als het geen algemeen iets is kan al niet meer gezegd worden dat alle religies dit doen tog? en daarom zei ik tegen Nietvandezewereld dat dat niet zo is.quote:Op woensdag 11 december 2013 15:34 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat het erg afhangt van het klimaat hoe men met de doden omging, in warme gebieden gaat het allemaal wat sneller dan in koudere gebieden. Binnen 24 uur mag hier niet trouwens, 36 uur is het minimum.
Zoals gezegd is in mijn traditie een wake van 3 dagen de norm, we hebben geen vaste geloofsboeken, maar we hebben wel bronnen(soms wat beperkt, maar soms niet zo beperkt). Dat is idd geen wet, het is niet verplicht, maar het is wel de norm, de normale gang van zaken.
De drie dagen komen vanuit een hele oude traditie, waarin het getal 3 heilig is, de 3 fasen van het leven, de 3 fasen van de maan, de drie-eenheid van de goden, ga zo maar door. Er wordt geloofd dat de ziel nog bij het lichaam taalt/kan talen, na 3 dagen is dat wel klaar.
Vanuit traditie was je de dode, je balsemt de dode, je waakt bij de dode en na 3 dagen begraaf je de dode.
Het binnen 3 dagen is geen algemeen iets, dat er verder vele verschillende rituelen zijn weet ik.
Dat stukje over putrefactie is grappig, maar wij laten onze doden over het algemeen niet zomaar rondslingeren, er wordt wel gewassen en met olieen e.d. gewerkt om de boel netjes te houden.
Mijn vader werd na 4 dagen gecremeerd(geen religie erachter ofzo) en die zag er nog prima uit op dag 4, geheel respectabel.
Oke bedankt, dat was een lange maar ook informatieve reactiequote:Op woensdag 11 december 2013 16:36 schreef Skillsy het volgende:
Als we de sidra Wajechi lezen vertelt het ons dat de Egyptenaren 70 dagen om het verlies van Yaakov rouwden en dat Josef en zijn broers 7 dagen om hem rouwden voordat hij in de grot van Machpela werd begraven.
De joodse begrafenisgebruiken en rouwriten zijn sinds de bijbelse tijd veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Een voorbeeld: hoewel het ballsemen van een dood lichaam om ontbondiong te voorlomen in de tijd van Yaajov en Josef werd geaccepteerd waren de joodse autoroiteiten uit een latere perioden tegen dit gebruik. Daarvoor werd een aantal redenen gegeven. Ten eerste:
Balemenen schort de lewqaja (begrafenis) op. De joodse traditie gaf (denk ik uit bezorgheid voor de gezondheoid van de gemeenschap )de voorkeur aan om onmioddelijk begraven. Sommige verklaarders opperen sowieso dat het voorschrift om onmiddellijk te begraven mogelijlk is afgeleid uit G'ds opmerking tegen Adam: "Stof ben je en tot stof zul je weerkeren" (Beresjit 3:19 is dit te lezen) en van de opdracht om iemand die is terechtgesteld niet te laten hangen maar dezelfde dag nog te begraven.
Ten tweede: balsemen voorkomt het natuurlijke verbal van het lichaam en is eigenlijk een ontheiliging van de licjaam. In de Joodse traditie wordt het menselijk lichaam beschoiuwd als een heilig omhulsel voor de ziel. Het moet daarom met respect en zonder enige verminking of onnatuurlijk ingrijpen in het ontbindingsproces worden begraven.
Ten derde: men was ook tegen valsemen omdat de persoon die rouwt de werkelijkheid van de dood moet accepteren en balsemen belemmert dit. Rabbijn M. Lamm zegt het zo uit: " de kinst van de balsemer is de kunt van de totale ontkenning. Balsemen probeert een illusie te crieeren en maakt het (uiteraard waaron de mate waarin het balsemen slaagt) de persoon die rout selfst moeilijker om het verdriet te boven te komen"
De visie van het Jodendom is de voorschrift dat het lichaam mlet weerkeren tot stof waarvan het gemaakt werd. Daarom wordt balsemen in het huidige Jodendom vermeden tenzij de wet of de omstandigheden het vereisen bvb : het vervoeren van de lijk voor begrafenis in een ander land
Begraven is door de Joden meest gepraktiseerde methode om het lichaam op te ruimen en is in feite de enige methode die de traditie liever heeft. Sowieso is duidelijk dat de Joden in de oudheid andere methhoden (zoals het plaatsen in grotten) prakitiseerden. Hoewel crematie als het plaatsen in een mausoleum worden geaccepteerd door het LJG is begraven de norm binnnen het Jodendom. In orthodoxe kringen is cremeren dus verboden ( zie aantal jaar geleden waar een crematie center in Israel werd aangevallen door ultra orthodoxe joden)
Onder de verklaarders uit de oudheid is uiteraard een disccussie geweest over de vraag of Josef zijn vader Yaakov wel of niet had moeten laten balsemen. Rabbi Jehoeda HaNasi meende zelfs dat Josef een ernstige fout had begaan en dat zijn leven vroegtijdig eindigde omdat hij zijn vader bij diens dood niet eerde.
Andere rabbijnen stellen dat Josef zijn vader eerde door zijn instructies om hem in "eretz Israel" bij zijn familioe te begraven uitvoerde. Door gem te balsemen maakten zij zijn lichaam reisvaardig zodat het kon worden meegenomen op de lange reis van Gosjhen naar Chewron.
Hoewel de joodse traditie tegen b alsemen is en tegen iedere opschorting van de lewaja bleef er ruimte voor speciale omstandigheden.
De Joodse traditie schrijft verschillende rouwperioden voor na de dood van een naaste familielid. Deze rouwperioden veerschillen in zwaarte. (Voor de geinteresseerden) zijn deze:
Aweloet : de naam heeft betrekking op de gehele rouwperiode
Aninoet: de periode tussen het sterven en de lewaja (begrafenis)
Sijwa: de 7 dagen van rouw die volgen op de lewaja . Rouwenden worden dan aangemoedigd om tijdens deze dagen thuis te blijven ( met uitzondering van de Sjabbat he of de joodse feestdagen voor het gebed) De eerste 3 dagen van de sjiwaperiode worden beschouwd als de meest intensieve.
Sjelosjim: de periode van 30 dagen ( de sjiwa incluis) is wanneer het nromale leven langzaam weer zijn gang gaat krijgen en degenen die rouwen hun dagelijkse bezigheden terugkeren terwijl ze wel een aantal aspecten van het rouwen in acht blijven nemen. In deze periode moet men vreugdevolle sociale gebeurtenissen vermijden!!
De eerste 11 maanden= de periode dat iemand die rouwt kaddisj zegt voor een ouder.
Zo gaat het een beetje binnen het Jodendom.
leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editenquote:Op woensdag 11 december 2013 16:54 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Had trouwens niet verwacht dat jij het woord Jezus op zown manier zou gebruiken.. wat zit er achter?
Nou en!quote:Op woensdag 11 december 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editen
En watte? Jezus zoon? Waarachter?
Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?quote:Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef Skillsy het volgende:
Sjezus sorry voor de spelfouten maar heb het op mijn mobiel getypt
Het is wel lachwekkendquote:
Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn levenquote:Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?
De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?quote:Op woensdag 11 december 2013 17:57 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het is wel lachwekkend
[..]
Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn leven
Erg? Nee joh
Voor mensen kan het heel erg zijn klopt. Mensen hoeven niet te zwijgen.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:19 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?
En: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken.
Voor jou en mij misschien niet perse erg maar wellicht voor anderen wel, ik geloof wel dat het zoiezo beter is om te zwijgen dan mensen (onbewust) te kwetsen.
Moet niet maar kan soms wel beter voor jezelf en anderen uitpakken.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Voor mensen kan het heel erg zijn klopt. Mensen hoeven niet te zwijgen.
Ja daar ben ik het wel mee eens maar er is tog ook een verschil tussen kritiek geven of gewoon mensen beledigen terwijl dat eigenlijk niet nodig is?quote:Op woensdag 11 december 2013 18:37 schreef ems. het volgende:
ensen moeten dan ook leren zich niet zo snel gekwetst te voelen door wat andere mensen zeggen. Maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.
Voor mezelf? Zonder veel uit te wijken. Ik zei Sjezus. Dat is G'ds naam niet ( Note: zie je hoe ik God schrijf) En GVD is eveneens G''ds naam niet. Snap eigenlijk niet waarom je iets van de 10 uitspraken erbij haalt.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Moet niet maar kan soms wel beter voor jezelf en anderen uitpakken.
nu zit ik advies te geven terwijl k eigenlijk alleen maar wilde zeggen dat ik het niet verwacht had.
Zeker, maar dan kan je net zo goed je schouders ophalen en de belediging negeren. Het is alleen een belediging als je je beledigd voelt. Voel je dus simpelweg niet beledigd.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja daar ben ik het wel mee eens maar er is tog ook een verschil tussen kritiek geven of gewoon mensen beledigen terwijl dat eigenlijk niet nodig is?
True, maar niemand praat in z'n sollicitatie zoals hij 'in het echt' praat. Als het goed is ben je te hard bezig met likken.quote:Ik probeer me wel bewust te zijn op wat voor manier ik dingen breng en of ik daar misschien mensen mee kan kwetsen in ieder geval, tijdens een sollicitatie wil je tog ook vlot kunnen praten zonder bepaalde gewoontes in je taalgebruik te moeten inhouden?
Nee. Maar "je moeder is stom gelukkig is ze dood" is een stuk persoonlijker dan kritiek uiten op een eventuele god of geloof.quote:Als iemands moeder net is overleden zeg je tog ook niet als het over moeders gaat en die persoon begint te huilen, moet je maar mee om kunnen gaan en jezelf niet zo snel aangesproken voelen?
Omdat anderen het gebod wel betrekking op deze uitspraken vinden hebben, jij en ik misschien niet maar waarom zouden we alleen aan onszelf denken en wat wij wel of niet acceptabel vinden, dat is per persoon verschillend. Maarja laat maar dat is iets kleins, niet heel belangrijk.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Voor mezelf? Zonder veel uit te wijken. Ik zei Sjezus. Dat is G'ds naam niet ( Note: zie je hoe ik God schrijf) En GVD is eveneens G''ds naam niet. Snap eigenlijk niet waarom je iets van de 10 uitspraken erbij haalt.
Ik heb mijn bewuste quote in mijn heugen geedit, voor de zekerheid ( voor het geval ik ga branden in de hel en de Tsaddik in gevaar breng)
Hmm nouja of een opmerking over je moeder, jezelf of je god gaat maakt misschien voor iemand anders geen verschil in hoe persoonlijk het kan worden opgevat. Als het een negatieve impact op iemand heeft laat ik die persoon zelf liever in zijn of haar waarde tot die persoon er zelf over begint en dan kan ik altijd nog zeggen hoe ik erover denk.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Zeker, maar dan kan je net zo goed je schouders ophalen en de belediging negeren. Het is alleen een belediging als je je beledigd voelt. Voel je dus simpelweg niet beledigd.
In het geval van godsdienst heb je eigenlijk helemaal geen excuus, want de god in kwestie zal de kwaadspreker in kwestie uiteindelijk zelf wel rechtzetten.
[..]
True, maar niemand praat in z'n sollicitatie zoals hij 'in het echt' praat. Als het goed is ben je te hard bezig met likken.
[..]
Nee. Maar "je moeder is stom gelukkig is ze dood" is een stuk persoonlijker dan kritiek uiten op een eventuele god of geloof.
Maar zelfs in zo'n extreem geval is relativeren een groot goed. Wat maakt het uit wat één of ander willekeurig persoon over je moeder zegt? Als het iemand is die je goed kent en waar je om geeft begrijp ik de emotionele impact, maar een random die je moeder helemaal nooit heeft gekend? Laat hem lekker praten. (of snoer hem de mond)
En dat ben ik ook helemaal met je eens. Leven en laten leven. Het enige punt dat ik wilde maken is dat, áls je beledigd bent door wat dan ook, je het jezelf makkelijk kan maken als je leert relativeren. Geenszins probeer ik mensen aan te sporen om maar in de wilde weg te gaan beledigenquote:Op woensdag 11 december 2013 19:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hmm nouja of een opmerking over je moeder, jezelf of je god gaat maakt misschien voor iemand anders geen verschil in hoe persoonlijk het kan worden opgevat. Als het een negatieve impact op iemand heeft laat ik die persoon zelf liever in zijn of haar waarde tot die persoon er zelf over begint en dan kan ik altijd nog zeggen hoe ik erover denk.
Over mijn spelfouten in de tekst blijkbaarquote:Op woensdag 11 december 2013 21:01 schreef k3vil het volgende:
Waar gaat het hier eigenlijk nog over?
Vanalles, veel mensen zijn verloren geraakt toen deel 1 vol gekletst was maar er komt vanzelf wel weer wat hoor. Als je zelf je verhaal wilt doen kan dat ook natuurlijkquote:Op woensdag 11 december 2013 21:01 schreef k3vil het volgende:
Waar gaat het hier eigenlijk nog over?
Religieuze mensen zijn veelal mensen die dogma aanhangen en het werkwoord geloven verwarren met het aanhangen van een dogma. Geloven is dan gereduceerd tot het geloven inquote:Op woensdag 11 december 2013 21:21 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Vanalles, veel mensen zijn verloren geraakt toen deel 1 vol gekletst was maar er komt vanzelf wel weer wat hoor. Als je zelf je verhaal wilt doen kan dat ook natuurlijk
Een dogma komt meestal tog juist voort uit iemands geloof doordat men hier zo stellig van overtuigd raakt dat er niets anders meer mogelijk is?quote:Op woensdag 11 december 2013 21:37 schreef k3vil het volgende:
[..]
Religieuze mensen zijn veelal mensen die dogma aanhangen en het werkwoord geloven verwarren met het aanhangen van een dogma. Geloven is dan gereduceerd tot het geloven in
Het orginele geloven is wat anders dan hierboven geschreven.
quote:Op woensdag 11 december 2013 22:15 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Een dogma komt meestal tog juist voort uit iemands geloof religie (stroming) doordat men hier zo stellig van overtuigd raakt dat er niets anders meer mogelijk is?
Eigenlijk is iedereen religieus want iedereen heeft wel een bepaalde levensovertuiging, door andere manieren van denken en bestaan meteen af te keuren hang je in principe ook een dogma aan.
ja dat is waar.quote:Op woensdag 11 december 2013 22:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Waarom perse stroming? het kan op iedere overtuiging van toepassing zijn.
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!quote:Op donderdag 12 december 2013 13:42 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik weet niet of er geinteresseerden zijn maar vind het wel leuk om deze gelijkenis die ik laatst tegenkwam tussen het Nieuwe Testament en de Koran hier te plaatsen. De overeenkomsten naast elkaar leggen vind ik persoonlijk namelijk leuker dan de verschillen te benadrukken:
Matteus 6.
7. Gebruikt geen ijdel verhaal van woorden als gij bidt, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8. Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9. Bid daarom als volgt:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10.Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11. Geef ons heden ons dagelijks brood.
12. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij ook anderen vergeven.
13. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid,
amen.
Al-Fatiha is het hoofdstuk uit de Koran dat het meest wordt gereciteerd, het is daarom dat dit korte hoofdstuk vooraan geplaatst is in de rangschikking van de Koran. Er bestaat geen islamitisch gebed zonder Al-Fatiha:
1. In naam van Allah, de Edelmoedige, de Barmhartige.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Creatie.
3. De Edelmoedige, de Barmhartige.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij,
6. Leid ons op het der rechtschapenen,
7. Het pad dergenen, over wie gunsten zijn - niet dat van hen, over wie minachting is, noch dat der dwalenen.
Ameen.
Shmoneh Esreh (ha Amidah)quote:Op donderdag 12 december 2013 13:42 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik weet niet of er geinteresseerden zijn maar vind het wel leuk om deze gelijkenis die ik laatst tegenkwam tussen het Nieuwe Testament en de Koran hier te plaatsen. De overeenkomsten naast elkaar leggen vind ik persoonlijk namelijk leuker dan de verschillen te benadrukken:
Matteus 6.
7. Gebruikt geen ijdel verhaal van woorden als gij bidt, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8. Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9. Bid daarom als volgt:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10.Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11. Geef ons heden ons dagelijks brood.
12. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij ook anderen vergeven.
13. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid,
amen.
Al-Fatiha is het hoofdstuk uit de Koran dat het meest wordt gereciteerd, het is daarom dat dit korte hoofdstuk vooraan geplaatst is in de rangschikking van de Koran. Er bestaat geen islamitisch gebed zonder Al-Fatiha:
1. In naam van Allah, de Edelmoedige, de Barmhartige.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Creatie.
3. De Edelmoedige, de Barmhartige.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij,
6. Leid ons op het der rechtschapenen,
7. Het pad dergenen, over wie gunsten zijn - niet dat van hen, over wie minachting is, noch dat der dwalenen.
Ameen.
Zeg wetenschapper, als je uitspraken doet, zet ze dan niet neer als feit je komt zo nogal dom over.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!
Het wereldje is kleiner dan je denkt...
(christenen èn moslims worden overigens woest als ze bovenstaande lezen en ontkennen het daarom doorgaans ook botweg, het past niet in het straatje )
past ook niet in jouw straatje?quote:Op donderdag 12 december 2013 16:24 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zeg wetenschapper, als je uitspraken doet, zet ze dan niet neer als feit je komt zo nogal dom over.
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor. Dit is mij altijd geleerd. Dus maAmin ( geloven) neEMaN ( trouw/vertrouwen) Het woord AMeN komt alleen voor in de gebeden. Het is geen naam voor G'd oidquote:Op donderdag 12 december 2013 16:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
past ook niet in jouw straatje?![]()
Wie poneert hier nu?quote:Op donderdag 12 december 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor.
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.quote:Amen= waarheid. Als iemand de waarheid zegt dan kan ik antwoorden met "waarheid' ! dat wil zeggen dat ik het met hem eens ben en dit betekent ''Amen''. En natuurlijk is in de spirituele ""waarheid"" ide naam van de Schepper: Aleph Mem Tav .
Oké het was je mening? Ik dacht dat je het als feit neer zette. Ik ben geen Hebreeuwse taal kenner als jij.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie poneert hier nu?
[..]
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.
"Waarheid" of "Zo is het" zijn betekenissen die er (later) aan zijn toegedicht.
mijn mening dus en ook die van vele anderen
Ik heb dit op de facebook pagina van een Islamitische vrouw gelezen, Christenen zijn doorgaans van mening dat het Arabische gebed van moslims (omdat ze het zelf niet verstaan/begrijpen) lange betekenisloze recitaties zijn en gebruiken Matteus 6.7 om aan te tonen dat hun manier van bidden heidens is.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
en dat amen en ameen komen dan weer van....Amen Ra, oftewel Amon, de zonnegod uit Egypte!
Het wereldje is kleiner dan je denkt...
(christenen èn moslims worden overigens woest als ze bovenstaande lezen en ontkennen het daarom doorgaans ook botweg, het past niet in het straatje )
Zo kun je van ieder woord wel de letters er uit halen en vertellen uit welke letters van het Hebreeuwse alfabet het woord ''opgebouwd'' is maar dat zegt veel mensen denk ik niet zoveel. Het is denk ik iets duidelijker door te zeggen dat in de woorden AMeN, maAMiN (gelovigen) en nA'eMaN (vertrouwen) alle drie de letters AMN voor komen. De vraag is waar deze stam vandaan komt en er bestaat een vermoeden dat het van de naam Amon afkomstig is. Ra staat hier weer los van.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:47 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Amen is afgeleid van het Hebreeuwse stam ALEPH-MEM-NUN het heeft geen Christelijke origne hoor. Dit is mij altijd geleerd. Dus maAmin ( geloven) neEMaN ( trouw/vertrouwen) Het woord AMeN komt alleen voor in de gebeden. Het is geen naam voor G'd oid
Amen= waarheid. Als iemand de waarheid zegt dan kan ik antwoorden met "waarheid' ! dat wil zeggen dat ik het met hem eens ben en dit betekent ''Amen''. En natuurlijk is in de spirituele ""waarheid"" ide naam van de Schepper: Aleph Mem Tav .
Uiteraard ben ik geen bijbelkenner noch van Semitische talen. Aboluut niet . Ik dacht zelfs dat Amen helemaal niet voorkomt in de Torah (???)
Maar Amen-ra klinkt ook heel logisch. Het is alleen geen feit. Dat wil ik zeggen. Jij zet het neer alsof het ook een feit is. En dat is het niet. Past prima in mijn straatje hoor. het klinkt zelfs logischer dan wat ik geleerd heb ( of wat ervan heb onthouden).
Ik vind dat je moet oppassen met dingen neer te zetten als waarheid. Ik dacht juist dat de wetenschap hierin heel voorzichtig was.
De stam AMN staat in de Semetische taalfamilie (en sommige andere talen) wel degelijk voor alle woorden die in verband staan met oprechtheid en het bevestigen/geloven van iets.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie poneert hier nu?
[..]
Nog eentje. Ik vind het prima dat je commentaar op me hebt hoor maar kijk dan ook even in de spiegel.
"Waarheid" of "Zo is het" zijn betekenissen die er (later) aan zijn toegedicht.
mijn mening dus en ook die van vele anderen
Ow jammer dat ik dit pas na mn vorige reactie lees, had me wat typwerk bespaard.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:06 schreef Skillsy het volgende:
ebrew letters of emunah and he’emin are alef-mem-nun, equivalent to the English
a-m-n. The alert reader will immediately notice that these letters spell, Amen, which means “So be it. It is so.” One adjective based on the same root is ne-eman, firm, loyal, tru
Ik heb zoals ik al eerder gemeld heb geen kennis van Semitische talen ( alsjeblieft niet) Ik weet alleen dat de standpunt van Amon een vermoeden is, geen feit.quote:Op donderdag 12 december 2013 23:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Zo kun je van ieder woord wel de letters er uit halen en vertellen uit welke letters van het Hebreeuwse alfabet het woord ''opgebouwd'' is maar dat zegt veel mensen denk ik niet zoveel. Het is denk ik iets duidelijker door te zeggen dat in de woorden AMeN, maAMiN (gelovigen) en nA'eMaN (vertrouwen) alle drie de letters AMN voor komen. De vraag is waar deze stam vandaan komt en er bestaat een vermoeden dat het van de naam Amon afkomstig is. Ra staat hier weer los van.
Ja dat klopt is alleen een vermoeden omdat het veel op elkaar lijkt. Zou best ergens dezelfde oorsprong kunnen hebben maar in deze religies gaat het om de stam AMN of die stam nou uit de naam Amon vandaan komt of zoals ik zelf eerder vermoed de naam Amon uit de stam AMN, het heeft verder geen invloed op de betekenis. Ook heb ik een vermoeden dat Amon oorspronkelijk (dus zonder de Egyptische invloeden) dezelfde God is als YHWH en Allah.quote:Op donderdag 12 december 2013 23:43 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik heb zoals ik al eerder gemeld heb geen kennis van Semitische talen ( alsjeblieft niet) Ik weet alleen dat de standpunt van Amon een vermoeden is, geen feit.
Om meerdere redenen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 01:16 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Hoezo zou je geen kennis van Semetische talen willen hebben? Ookal ken ik ook lang niet alles merk ik wel dat het heel handig kan zijn.
Ja de Omkar staat er in de Arabische wereld om bekend dat als je het een kwart slag naar rechts draait er Allah staat in het Arabisch:quote:Op vrijdag 13 december 2013 10:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Dan is er nog een boeddhist die iets anders leerde. Komt ook best uit een oude cultuur.
Ohm
OhmHet ohm (of aum) teken staat voor een heilige lettergreep uit hindoeïstische en boeddhistische gebeden.
Het symbool staat voor eeuwigheid, oneindigheid en het universum. Het symbool wordt als oorsprong gezien voor alle gebeden en mantra's. De meest voorkomende verklaring voor het teken is dat de '3' staat voor de god van de schepping en de 'O' staat voor de stilte en de eenheid van god. Over het ontstaan van het symbool is veel onzeker, maar waarschijnlijk zal dit ergens tussen 3100 en 3200 jaar voor Christus geweest zijn.
Ow, ff de link erbij voor het teken als je het wilt zien.
http://www.digiden.nl/nl/symbolen-en-tekens/m-o/614-ohm
Nee, eerlijk, ik weet het niet. We vullen nog aan dat de klank op een chakra inwerkt maar dat is het dan wat mij betreft.quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:56 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ja de Omkar staat er in de Arabische wereld om bekend dat als je het een kwart slag naar rechts draait er Allah staat in het Arabisch:
[ afbeelding ]
In het Sanskriet zijn het tog gewoon letters die het woord Aum vormen in ons Alfabet, de o/u is geschreven als 3 en zijn dezelfde letter dus staat die letter dan voor de eenheid van God en de God van de schepping tegelijk? En waar staan de A en M voor of weet je het ook niet precies?
Achja hoe minder we weten des te meer valt er nog te ontdekken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:09 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee, eerlijk, ik weet het niet. We vullen nog aan dat de klank op een chakra inwerkt maar dat is het dan wat mij betreft.
Volgens mij was de betekenis van die letters in de Koran onbekend maar kan het door het te vertalen naar andere talen (of een ander alfabet) een soort cijfercode opleveren die iets zou kunnen betekenen. Maar of het ook gegrond is.. ik doe er voor de zekerheid maar geen uitspraken over.quote:Op vrijdag 13 december 2013 21:45 schreef Tevik het volgende:
die vaak aan het begin van elke heilige tekst van de hindoes staat) doet me ook denken aan de afkortingen waarmee veel hoofdstukken van de Koran beginnen, zoals:
"ALM. Dat is het boek waaraan geen twijfel is, een leidraad voor de godsbewusten." (Koran 2:1-2)
"HM. Een openbaring van de Meest-Barmhartige, de Vergevingsgezinde. (Koran, 41:1-2)
Is het wel bekend wat OHM betekent?quote:Op vrijdag 13 december 2013 23:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Volgens mij was de betekenis van die letters in de Koran onbekend maar kan het door het te vertalen naar andere talen (of een ander alfabet) een soort cijfercode opleveren die iets zou kunnen betekenen. Maar of het ook gegrond is.. ik doe er voor de zekerheid maar geen uitspraken over.
ALM etc. zijn geen afkortingen, zijn gewoon letters die op zichzelf staan en waarvan niemand weet wat de betekenis is, de daarop volgende verzen staan er ook weer los van. Jij bedoeld denk ik dat wat er in Nederlandse vertalingen tussen haakjes achter staat? Dat blijkt gewoon onzin te zijn dat gebaseerd is op ongegronde speculaties.quote:Op zaterdag 14 december 2013 00:13 schreef Tevik het volgende:
[..]
Is het wel bekend wat OHM betekent?
De betekenis van de afkortingen in de Koran kun je volgens mij vaak vinden in het eerste/tweede vers dat na de afkortingen komt.
Dat is niet wat ik bedoelde. Analyseer in het Arabisch het eerste vers dat na die afkortingen komt, misschien dat het dan 'duidelijk' wordt.quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:04 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Jij bedoeld denk ik dat wat er in Nederlandse vertalingen tussen haakjes achter staat?
Ik wil mijn geloof niet tot één geloof beperken, iedereen heeft denk ik sterke punten voor zijn of haar overtuiging en ik hoop van alle kanten het goede mee te nemen en ook uit te dragen. Misschien dat sommigen mij hindoe, christen of moslim verklaren maar dat kan ik op dit moment zelf niet, en hindoe worden kan volgens het Hindoeisme zelf ook niet. Ik noem mezelf in eerste instantie gewoon mens, iets dat wij allemaal gemeen hebben. Ik geloof wel dat er 1 God is en dat veel religies waaronder ook Islam om die goddelijke bron heen gebouwd zijn. Ik ben op dit moment denk ik een religieuze agnost/humanist. En jij?quote:Op zaterdag 14 december 2013 07:35 schreef Tevik het volgende:
Ben je zelf Moslim? In het Arabisch worden de letters onder andere "al-muqatta'at" genoemd, wat je zou kunnen vertalen als de afgekorte. Er wordt daarmee geen betekenis aan de "afkortingen" gegeven, het is gewoon een verwijzing.
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde. Analyseer in het Arabisch het eerste vers dat na die afkortingen komt, misschien dat het dan 'duidelijk' wordt.
Om hier even op terug te komen heb ik een vraagje over hoe jij tegen parasitaire verschijnselen aankijkt, wat is het doel van het bestaan van parasieten? is het een beproeving? Zijn ze in dat geval dan zo ontwikkelt of is het een gevolg van degeneratie?quote:Op vrijdag 6 december 2013 16:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De natuur, het universum. Hoe dat in elkaar zit
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:11 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik wil mijn geloof niet tot één geloof beperken, iedereen heeft denk ik sterke punten voor zijn of haar overtuiging en ik hoop van alle kanten het goede mee te nemen en ook uit te dragen. Misschien dat sommigen mij hindoe, christen of moslim verklaren maar dat kan ik op dit moment zelf niet, en hindoe worden kan volgens het Hindoeisme zelf ook niet. Ik noem mezelf in eerste instantie gewoon mens, iets dat wij allemaal gemeen hebben. Ik geloof wel dat er 1 God is en dat veel religies waaronder ook Islam om die goddelijke bron heen gebouwd zijn. Ik ben op dit moment denk ik een religieuze agnost/humanist. En jij?
Oke sorry, ik wist alleen dat het geen afkortingen waren als onderdeel van een langer woord.
Ik dacht dat muqatta'at betekende dat iets heel kort duurde/uitgesproken werd want zo ken ik het woord muqatta.
Hmm nee de volgende verzen staan er los van, zeggen verder niets over de letters.
Wormenvoedsel.quote:Op zaterdag 14 december 2013 18:23 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?
Dezelfde hoop moleculen als voorheen maar het werkt niet meer. Althans niet meer samen als een organisme dat als geheel een bewustzijn heeft.quote:
Ben je altijd moslim geweest of bekeerd en wat maakt het geloof voor jou bijzonder in geloofwaardigheid in tegenstelling tot andere religies?quote:Op zaterdag 14 december 2013 18:23 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, wat ik ben. Een mens? Misschien. Als het lichaam in de aarde verdwijnt, wat blijft er van dat mens dan over?
Ik ben wel overtuigd dat de Koran van God afkomstig is, en herken dat ook wel in allerlei andere geschriften, zoals de Thora, Evangeliën, Bhagavad Gita, etc.
Ja maar ik gaf aan de Koran wel te geloven en ik begrijp de meeste Arabische woorden in de Koran en Tafsir dus dat hoeft niet uitgelegd te worden maar in de praktijk wordt het door de mensen die de religie aanhangen niet zo opgevat.quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:02 schreef Tevik het volgende:
Je gebruikt termen die ik heel anders begrijp. Termen als “Moslim”, “geloof”, etc. Onder Moslims kun je een groep mensen begrijpen die een bepaalde religie aanhangen, maar de oorspronkelijke betekenis in de Koran is dat van iemand die zich heeft ‘overgegeven’ (aan God). Het is dus eigenlijk een universele term. Iemand die nooit van de Islam/Moslims heeft gehoord kan zich hebben ‘overgegeven’ aan God en zelfs een betere “Moslim” zijn dan de Moslims. In de Koran wordt die benaming om die reden ook gebruikt voor Profeten vóór Profeet Mohammed. “Geloof” is voor mij ook geen synoniem voor religie.
Al-aqsa moskee wordt in de Koran (17:1) genoemd als “al-masjid al-aqsa”. Al-aqsa betekent in het Arabisch “het verste”, dus “het verste Moskee”. Al-masjid is Arabisch voor: plek waar geknield wordt. Die plek bestond dus in de tijd van de Profeet, alleen hebben Moslims op die “verre plek” later een Moskee gebouwd.
De hel wordt in stand gehouden door haar bewoners, zolang zij hun lessen niet willen leren zal het blijven bestaan, in die zin ‘kan’ het eeuwig zijn. In de Koran worden haar bewoners daarom haar “brandstof” genoemd, begrijp je? Geen brandstof, geen hel. Ik verkondig dit niet als waarheid noch discussieer ik er graag over, want ik ken het ongeziene niet.
Fijn toch om te zien dat er mensen zijn die de hel precies kunnen beschrijven.quote:Op zondag 15 december 2013 11:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Het brandstof van de hel zullen volgens de Koran ook stenen zijn en dit is weer mogelijk doordat het een ander soort vuur zal zijn dan dat wij hier kennen. Als de hel afhankelijk is van ''brandstof'' hoeven dat dus geen mensen of djins te zijn. Ook zal de hel al branden op het moment dat de eerste groep erin gedreven zal worden.
Ik een moslim achtergrond? hoe kom je daarbij? zoals ik aangaf ben ik atheistisch opgevoed en daar heb ik wel afstand van genomen.quote:Op maandag 16 december 2013 20:46 schreef vaarsuvius het volgende:
@ ikwilkennisopdoen
Snap je nu waarom ik met die 'creationistische invloeden' kwam 2 weken geleden? Veel moslims zijn creationist (de meesten?) en het was op 1 dec al wel duidelijk voor me dat je op een of andere manier een moslimachtergrond hebt.
Mijn complimenten voor jou voor het verder kijken en afstand nemen van die elementen van de religie waar je zelf niet achter kan staan. Je kunt met die instelling de goede zaken behouden en misschien een steentje bijdragen aan hervorming van de slechte zaken.
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.quote:Op maandag 16 december 2013 12:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Fijn toch om te zien dat er mensen zijn die de hel precies kunnen beschrijven.
Definitie hel: De hel, dat is gewoonlijk de plaats waar mensen in zullen komen die niet of anders geloven dan wat ik geloof.
De hel is wel een plek voor ongelovigen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.
Er is ook een hele omschrijving van wat een ongelovige is, iemand die in de Koran geloofd kan net zo goed een ongelovige zijn. Andere woorden die veel voor dezelfde mensen gebruikt worden zijn onrechtvaardigen, ondankbaren, onbedachtzamen etc.quote:Op maandag 16 december 2013 23:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De hel is wel een plek voor ongelovigen.
Iemand die in de Koran en dus Allahs boodschap geloofd is geen ongelovige volgens de Islam, maximaal een zondaar en of wanneer niet oprecht een munafiq, hypocriet, maar die gelooft dan niet echt in Allah. Verder is idd een oordeel voor wie gelovig is alleen aan Allah weggelegd, maar per definitie zal een ongelovige in de hel terechtkomen.quote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Er is ook een hele omschrijving van wat een ongelovige is, iemand die in de Koran geloofd kan net zo goed een ongelovige zijn. Andere woorden die veel voor dezelfde mensen gebruikt worden zijn onrechtvaardigen, ondankbaren, onbedachtzamen etc.
De munafiqin komen volgens de Koran net zo goed in de hel terecht, zoals je zegt geloven die niet ''echt'' en zo worden ze dus als ongelovig omschreven.quote:Op maandag 16 december 2013 23:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iemand die in de Koran en dus Allahs boodschap geloofd is geen ongelovige volgens de Islam, maximaal een zondaar en of wanneer niet oprecht een munafiq, hypocriet, maar die gelooft dan niet echt in Allah. Verder is idd een oordeel voor wie gelovig is alleen aan Allah weggelegd, maar per definitie zal een ongelovige in de hel terechtkomen.
Oh jawel, dan adviseer ik je toch echt om je beter in te lezen, de Koran laat naast de moslims alleen nog de mensen van het boek ( de groepen die trouw zijn gebleven aan de leer en Allah ) toe volgens een vers, de rest die willens en wetens iets anders dan de Islam neemt, die zal eindigen in de hel.quote:Op maandag 16 december 2013 23:48 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De munafiqin komen volgens de Koran net zo goed in de hel terecht, zoals je zegt geloven die niet ''echt'' en zo worden ze dus als ongelovig omschreven.
Er kan vanuit de Koran niet simpelweg geconcludeerd worden dat de hel een omschrijving is van een plek voor anders gelovigen.
Een moslim is iemand die zich aan Allah onderwerpt en ook anders gelovigen zoals de mensen van het boek kunnen dit dus zijn.quote:Op maandag 16 december 2013 23:52 schreef Triggershot het volgende:
boek ( de groepen die trouw zijn gebleven aan de leer en Allah ) toe volgens een vers, de rest die willens en wetens iets anders dan de Islam neemt, die zal eindigen in de hel.
Iedereen die zich aan de wil van Allah onderwerpt ja, dus een Boedhist, Hindoe, Sjamaan, Shintoist, Polytheist etc per definitie naar de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:01 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Een moslim is iemand die zich aan Allah onderwerpt en ook anders gelovigen zoals de mensen van het boek kunnen dit dus zijn.
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou, het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:03 schreef ems. het volgende:
Een moslim is iemand die ratio opzij zet en wat dingen uit een boek voor waarheid aanneemt om zich beter over zichzelf te voelen.
Ach, dont feed the troll, ems. roept altijd wel van die idiote dingen door zijn ratio opzij te zetten, voelt hij zich beter door.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou, het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.
Nee hoor, dat zeg ik alleen over moslims.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dat zeg je over iedereen met een andere overtuiging dan dat van jou,
Moslims doen exact hetzelfde. Christenen doen exact hetzelfde. Wat de definitie van moslim is is hoogstens subjectief te noemen.quote:het zegt misschien wel meer over jou dat jij denkt dat het zo makkelijk is om mensen in een hokje te plaatsen.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ach, dont feed the troll, ems. roept altijd wel van die idiote dingen door zijn ratio opzij te zetten, voelt hij zich beter door.
Iemand die de Islam als religie nooit heeft gekent kan daar volgens diezelfde religie ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Het gaat volgens de Koran om mensen die het begrepen hebben en vervolgens voor eigen belangen hun oude gewoontes aanhouden, maakt niet uit of het dan een monotheist, polytheist of atheist is. monotheisten, en miss ook wel die van het Hindoeisme kunnen allemaal naar het paradijs, het wordt per persoon beoordeeld.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iedereen die zich aan de wil van Allah onderwerpt ja, dus een Boedhist, Hindoe, Sjamaan, Shintoist, Polytheist etc per definitie naar de hel.
Zoals je in mijn vorige reactie kon lezen ging het over willens en wetens een ander geloof dan de Islam kiezen. Niet onwetenden die onder de noemer van 'djahil' vallen. Wanneer je willens en wetens een ander geloof dan de Islam hebt - waar ik even ook de mensen van het boek voor het gemak onder schaar - dan ga je naar de hel als anders gelovige.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:44 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Iemand die de Islam als religie nooit heeft gekent kan daar volgens diezelfde religie ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Het gaat volgens de Koran om mensen die het begrepen hebben en vervolgens voor eigen belangen hun oude gewoontes aanhouden, maakt niet uit of het dan een monotheist, polytheist of atheist is. monotheisten, en miss ook wel die van het Hindoeisme kunnen allemaal naar het paradijs, het wordt per persoon beoordeeld.
Maar de meningsverschillen die monotheisten van verschillende religies hebben zullen volgens de Koran op de dag des Oordeels duidelijk worden en de mensen die naar eigen verlangens dus willens en wetens idd doorgingen zullen per geval beoordeeld worden. Ook zo voor de mensen die in de Koran geloven en hun meningsverschillen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zoals je in mijn vorige reactie kon lezen ging het over willens en wetens een ander geloof dan de Islam kiezen. Niet onwetenden die onder de noemer van 'djahil' vallen. Wanneer je willens en wetens een ander geloof dan de Islam hebt - waar ik even ook de mensen van het boek voor het gemak onder schaar - dan ga je naar de hel als anders gelovige.
Dan heb je het meer over zondaren, ik heb het over mensen die bewust zichzelf buiten de Islam plaatsen, sowieso zal iedereen individueel beoordeeld worden, wat je ook bent of doet, maar over de groep waar ik over spreek heeft de Koran al een lot over uitgeroepen, dan kan je nog steeds wel zeggen van per geval, de Koran zegt iets anders.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:52 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Maar de meningsverschillen die monotheisten van verschillende religies hebben zullen volgens de Koran op de dag des Oordeels duidelijk worden en de mensen die naar eigen verlangens dus willens en wetens idd doorgingen zullen per geval beoordeeld worden. Ook zo voor de mensen die in de Koran geloven en hun meningsverschillen.
A wild assupmtion appears. Goed en kwaad is, zoals eerder gezegd, ook zo relatief als de pest. Wat de een tot de hemel rekent ziet de ander als de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan.
Nou ondanks dat er gevangenissen zijn lopen de meeste mensen gelukkig vrij rond.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan. Goed is de afwezigheid van kwaad...
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:58 schreef ems. het volgende:
A wild assupmtion appears. Goed en kwaad is, zoals eerder gezegd, ook zo relatief als de pest. Wat de een tot de hemel rekent ziet de ander als de hel.
Waarom? Ik zie niet waarom het één het ander zou legitimeren.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef highender het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.
Je zegt het alleen over moslims maar noemt direct daarna ookal de christenen? Je hebt eerder ookal een uitspraak over mensen met een andere overtuiging in het algemeen gedaan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:44 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zeg ik alleen over moslims.
[..]
Moslims doen exact hetzelfde. Christenen doen exact hetzelfde. Wat de definitie van moslim is is hoogstens subjectief te noemen.
De ene moslim roept dat de andere moslim geen moslim is omdat hij alcohol drinkt. Heeft hij het verkeerd? Nee, het is een kwestie van perspectief.
Daarom, je niet druk maken om 'definities'. Als miljarden mensen zeggen dat iets of iemand wel of geen moslim is omdat hij zich wel of niet aan bepaalde regels houdt is dat hooguit een mening. Jij zegt dat een moslim iemand is die zich aan allah zou onderwerpen. Dus omdat jij dat zegt is dat ook meteen zo? Iemand die wel in allah gelooft maar zich niet "onderwerpt" is direct geen moslim meer? Wie ben jij om dat te beslissen?
[..]
Hmm is kwaad niet de afwezigheid van goedquote:Op dinsdag 17 december 2013 00:57 schreef highender het volgende:
Wanneer er een hel bestaat dan kan er geen paradijs bestaan. Goed is de afwezigheid van kwaad...
Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:04 schreef ems. het volgende:
Waarom? Ik zie niet waarom het één het ander zou legitimeren.
En definieer "goed".
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan hequote:Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef highender het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een paradijs absoluut goed moet zijn, dat kan m.i. enkel wanneer er geen hel bestaat.
Dat is niet relevant, zie reactie aan ems.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:10 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
die twee zouden gescheiden van elkaar bestaan he
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:09 schreef highender het volgende:
[..]
Zou jij het een absoluut perfect verblijf vinden wanneer jij je ervan bewust bent dat er 'ergens anders' mensen voor eeuwig gestraft worden?
Mattheus 25:46 in alle vertalingenquote:Op dinsdag 17 december 2013 01:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Uuh nee, wie zegt dat de hel eeuwig is? het zou een rechtvaardige vergelding op basis van iemands daden en intenties zijn tog. en wie zegt dat er in het paradijs negatieve gevoelens en gedachtes bestaan?
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:18 schreef highender het volgende:
[..]
Mattheus 25:46 in alle vertalingen
Graag, is het boek ook uitgegeven?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:20 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb laatst een boek geschreven over verschillende geloven, ik ben zelf filosofisch over de boeken zoals de bijbel en de koran. Ik weet niet of het nuttig is om mijn mening en uitleg te geven over het niet bestaan van een god of de beeldspraak erom heen.
Laat maar weten:)
Als we maar met vrede met elkaar leven en begrip tonen voor elkaar. Dan komt alles goed!
quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Hadden we t niet over de Koran op dit moment?
veel christenen geloven trouwens dat na de bestraffing/vergelding in de hel de ziel vernietigd zal worden en nooit meer terug komt.
quote:2 de koe 39
Maar zij die ongelovig zijn en Onze tekenen loochenen, zij zijn het die in het vuur thuishoren, zij zullen daarin altijd blijven."
quote:2 de koe 81
Ja zeker! Wie slechtheid begaat en wie door zijn fout omgeven wordt, zij zijn het dus die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 162
Zij zullen daarin altijd blijven; zij krijgen geen strafverlichting en ook geen uitstel.
quote:2 de koe 217
Zij vragen jou over de heilige maand, over het strijden erin. Zeg: "Erin te strijden is een ernstige zaak, maar het versperren van Gods weg, het niet in Hem en de heilige moskee geloven en het verdrijven van de mensen die erbij horen gelden bij God als ernstiger. Verzoeking is ernstiger dan te doden. Zij zullen pas ophouden tegen jullie te strijden wanneer zij jullie van jullie godsdienst hebben afgebracht; als zij dat zouden kunnen. Wie van jullie zich van hun godsdienst afkeren en dan als ongelovigen sterven, dat zijn zij wier daden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals vruchteloos zijn. Zij zijn het die in het vuur thuis horen; zij zullen daarin altijd blijven.
quote:2 de koe 257
God is de beschermer van hen die geloven: Hij brengt hen uit de duisternis naar het licht. Maar zij die ongelovig zijn, hun bondgenoten zijn de Taghoet: zij brengen hen uit het licht naar de duisternis. Zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.quote:2 de koe 275
Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden: "Handel is gelijk aan woeker." Maar God heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoudt, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar God verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven.
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:28 schreef highender het volgende:
[..]
Hoe kijk jij daar tegenaan Triggershot?
Nee, ik bedoel dat een paradijs en een hel gelijktijdig zouden kunnen bestaan, m.i. niet. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Triggershot het volgende:
Een eeuwigheid in hel bedoel je? Je vraag is wat abstract.
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:32 schreef highender het volgende:
. Dus stel dat jij ergens verblijft dat als paradijs moet doorgaan en jij je er toch van bewust bent dat er ergens anders mensen voor eeuwig gestraft worden.
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat is nog alleen hoofdstuk 2.
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Moreel gezien moeilijk te beantwoorden, ik bedoel geloof wel dat het ergens compatibel is met elkaar, ik leef in Nederland, een ware paradijs, een ander leeft in Afrika, tussen ziektes, honger en geweld, een ware hel. Doet voor mij persoonlijk niets af van dat Nederland een paradijs is, en natuurlijk de nodige 'wat erg' aspect die je hebt bij het horen van zulks leed.
Maar zoals ik al zei, lastig, gezien ik ook snap waar jij vandaan komt, Abu Bakr, de eerste Kalief (opvolger van Mohammed ) heeft een bekende spreuk wat me aan jouw vraag doet denken:
"Oh Allah laat mijn lichaam zo groot zijn dat er niets anders in de hel past, want als ik weet dat de rest in het paradijs is, dan pas voel ik mij in het paradijs".
Maar als jij de mening van anderen respecteerd hoezo schrijf je dan een boek waarin je dit niet doet? misschien begrijp ik je verkeerd maar oprecht kritiek geven is iets anders dan spotten he.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:29 schreef Ruimtje het volgende:
Ik heb besloten om het boek niet uit te geven, want ik respecteer wel het geloof zelf. De wereld zit niet op zo'n boek te wachten. Het veroorzaakt alleen maar ophef. Ik wil wel wat delen op dit forum zetten, maar het boek zelf wil ook niet gaan delen, omdat we in vrede met elkaar moeten leven en elkaars mening en gedachtes moeten respecteren.
Wat?quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik heb het hier eerder eventjes over gehad in dit topic dus miss kan je dat beter ff terug lezen. Er zijn ook islamitische geleerden die van mening zijn/waren dat de hel niet eeuwig was maar wel de bestraffing eeuwig zou duren zolang de hel bestaat en dit is ook veel logischer. Er staat in het Arabisch heel vaak in de Koran dat het paradijs zelf eeuwig is en dat de mensen daar IN eeuwig zullen verblijven maar over de hel alleen dat zij daar IN eeuwig zullen verblijven. Aangezien de Koran aangeeft duidelijk te zijn vind ik het vergezocht hier een andere betekenis achter te zoeken. Waarom zou een rechtvaardige God voor eeuwig straffen als het volgens deze God een eerlijke vergelding voor iemands daden en intenties zou zijn?
My pleasure.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:40 schreef highender het volgende:
[..]
Mooie spreuk en blij dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik mag die Abu Bakr denk ik wel, thanks voor de respons.
begrijp je Arabisch? heb een voorbeeld vanuit de Koran surah Bayina die ken je denk ik wel:quote:
Oke maar de mensen die de Bijbel en Koran geschreven of overgeleverd hebben meenden dit met goddelijke inspiratie te doen, mensen die hiervan zijn overtuigd geloven niet dat het verdraaid of een mening is maar een weergave van de feiten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:52 schreef Ruimtje het volgende:
e boeken zoals de Bijbel en de Koran worden vaak vergeleken met elkaar en wanneer iets wordt vergeleken met elkaar, dan is het altijd ergens begonnen. Een boek is ten alle tijden geschreven door mens. Vanuit die waarheid kunnen we ook vast stellen dat het net zo goed een goed boek zou kunnen zijn. Het feit dat het door een mens is geschreven stelt ook vast dat het niet de waarheid is, want een mens heeft het eigenschap van liegen en bedriegen.
Om even terug te komen dat boeken zoals de Bijbel en de Koran worden/werden vergeleken met elkaar sluit ook vast dat het ten nadelen van elkaar is gebracht. Vanuit dat begrip zou het een ander mens het beter kunnen begrijpen en daardoor het uiteindelijk kunnen gaan geloven of gaan volgen in hun levenspad.
Een boek zoals de Bijbel of de Koran zijn begrippen waarin een begrip zoals een feit zou kunnen worden vast gelegd, maar wat is een feit losstaand van het geen dat het de waarheid is of zou kunnen zijn. Feiten in woorden van namen en/of betekenissen zijn afgesproken meningen die zijn afgesproken en/of vastgesteld door mensen.
Feiten over woorden zijn een begrip, een afgesproken mening die wordt nageleefd of wordt beleefd. Feiten over feiten zijn feiten wat door woorden wordt versterkt en waar menig mens om heen kan draaien, vanwege het feit dat het vaststaat of staat geschreven wat eigenlijk helemaal niet de waarheid hoeft te zijn of de betekenis te hoeven hebben die het zou moeten hebben. Dingen en vraagstukken die wij niet begrijpen kunnen wij ook gaan begrijpen want zover reiken onze hersenen niet. Dat is een rede waardoor we woorden zouden kunnen verdraaien zodat het de waarheid zou kunnen bezegelen zonder het eigenlijk zeker te weten.
Dit is voor nu even het begin of het einde.
Je kent arabisch en je hebt je verdiept in de koran. lijkt me toch een duidelijke aanwijzing voor een moslim achtergrond. NB ik zei er gister al bij 'op een of andere manier', dat hoeft niet geboorte te zijn, je kunt je er ook op latere leeftijd voor zijn gaan interesserenquote:Op maandag 16 december 2013 22:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik een moslim achtergrond? hoe kom je daarbij? zoals ik aangaf ben ik atheistisch opgevoed en daar heb ik wel afstand van genomen.
Creationisme is geen theorie in de wetenschappelijke betekenis van het woord zoals in evolutietheorie.quote:Mijn mening over creationisme is nog niet veranderd, het is een theorie die niet bewezen is en geen invloed op mijn levensovertuiging heeft net als de evolutie theorie.
Kun je eens wat voorbeelden geven van foute informatie?quote:Op maandag 16 december 2013 22:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat ik niet in een eeuwige bestraffing geloof en daarom hadden we het even over de hel volgens de Koran en gaf ik aan hoe t in de Koran omschreven wordt. De hel wordt daar niet omschreven als een plek voor anders gelovigen, het is een plek voor ''slechte'' mensen, of ze nou wel of niet in de Koran geloven, ze kunnen er allebei in terecht komen en anders gelovigen kunnen ook naar t paradijs.
Wat jij hier schrijft wordt vaak door de grootste groep onder de aanhangers van iedere religie geroepen idd (omdat de massa meestal niet voor zichzelf lijkt na te denken) en ik geef juist aan tegen dit soort kortzichtige gedachtegoed te zijn.
Ik las in eerdere reacties van jou ook een paar keer foutieve informatie, ik kan je adviseren eerst de dingen die je hebt gehoord of gelezen even op te zoeken en te controleren. Tuurlijk kan je de verkeerde informatie gelezen hebben maar om te voorkomen dat alles wat je weet uiteindelijk uit vermoedens van anderen bestaat is het gewoon een aanrader. Wat jij nu zegt is namelijk ook een typische uitspraak die je niet zelf bedacht hebt en is eigenlijk even kortzichtig als dat van die gelovige massa.
Als je het zo bekijkt heb ik heel veel achtergronden denk ik.quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:41 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je kent arabisch en je hebt je verdiept in de koran. lijkt me toch een duidelijke aanwijzing voor een moslim achtergrond. NB ik zei er gister al bij 'op een of andere manier', dat hoeft niet geboorte te zijn, je kunt je er ook op latere leeftijd voor zijn gaan interesseren
[..]
Het laatste dat ik me van jou herinner was die bewering over Amon-Ra al bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 december 2013 08:44 schreef hoatzin het volgende:
Kun je eens wat voorbeelden geven van foute informatie?
Wat was daar fout aan?quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:25 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het laatste dat ik me van jou herinner was die bewering over Amon-Ra al bijvoorbeeld.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 02:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
begrijp je Arabisch? heb een voorbeeld vanuit de Koran surah Bayina die ken je denk ik wel:
'Inna Al-Ladhīna Kafarū Min 'Ahli Al-Kitābi Wa Al-Mushrikīna Fī Nāri Jahannama Khālidīna Fīhā 'Ūlā'ika Hum Sharru Al-Barīyati.
Jazā'uuhum `Inda Rabbihim Jannātu `Adnin Tajrī Min Taĥtihā Al-'Anhāru Khālidīna Fīhā 'Abadāan Rađiya Allāhu `Anhum Wa Rađū `Anhu Dhālika Liman Khashiya Rabbahu.
Nogmaals, je punt is? Zo zijn er nog ook nog eens meerdere verzen in de Koran dat de straffen van ongelovigen niet verminderd zal worden en zullen ze ook geen helpers hebben. De hel is van tijdelijk aard voor gelovigen die zonden hebben begaan, niet voor ongelovigen.quote:
74. Verily, the Mujrimun (criminals, sinners, disbelievers, etc.) will be in the torment of Hell to abide therein forever.
75. (The torment) will not be lightened for them, and they will be plunged into destruction with deep regrets, sorrows and in despair therein.
76. We wronged them not, but they were the Zalimun (polytheists, wrong-doers).
77. And they will cry: "O Malik (Keeper of Hell)! Let your Lord make an end of us." He will say: "Verily you shall abide forever."
quote:
Indeed, those who disbelieve and commit wrong [or injustice] - never will Allah forgive them, nor will He guide them to a path.
Except the path of Hell; they will abide therein forever. And that, for Allah , is [always] easy.
Dacht je dat ik het zelf bedacht had? Nee hoor, mijn opmerking is niets mis mee.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
De hele bewering, anders kan je beter mijn reactie daarop teruglezen en het zelf opzoeken.
Zeker niet zelf bedacht, het is een best wel bekende bewering maar klopt niet zoals k eerder heb uitgelegd. Je blijft het geloven zonder het op te zoeken terwijl het een kwestie is van ff een boek open slaan of op wikipedia kijken.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dacht je dat ik het zelf bedacht had? Nee hoor, mijn opmerking is niets mis mee.
En zo gelooft ieder zijn eigen ding. Moet kunnen he?quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Zeker niet zelf bedacht, het is een best wel bekende bewering maar klopt niet zoals k eerder heb uitgelegd. Je blijft het geloven zonder het op te zoeken terwijl het een kwestie is van ff een boek open slaan of op wikipedia kijken.
Het punt is dat steeds het woord in wordt gebruikt bij de hel terwijl er over het paradijs meerdere keren letterlijk wordt gezegd dat ze eeuwig is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals, je punt is? Zo zijn er nog ook nog eens meerdere verzen in de Koran dat de straffen van ongelovigen niet verminderd zal worden en zullen ze ook geen helpers hebben. De hel is van tijdelijk aard voor gelovigen die zonden hebben begaan, niet voor ongelovigen.
En als je dan nog steeds twijfelt neem even Surat Nisa erbij
[..]
Voor het geval je erover heen gelezen hebt:quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:47 schreef hoatzin het volgende:
ieder zijn eigen ding. Moet kunnen he?
Serieus, volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt he? De vers die jij citeert als onderbouwing in Surat Al-Bayina staat er over het paradijs 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan' - zij zullen hierin eeuwig verblijven.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:49 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Het punt is dat steeds het woord in wordt gebruikt bij de hel terwijl er over het paradijs meerdere keren letterlijk wordt gezegd dat ze eeuwig is.
Hoeveel verzen we ook plaatsen, er zal steeds hetzelfde staan.
Het gaat er niet om dat ik twijfel, ik ben zelf de hele Koran al door gegaan en heb steeds gekeken wat er precies stond, ben ook bij meerdere moskeeen geweest en heb gevraagd om het aan te tonen vanuit de Arabische Koran maar ze konden het niet aanwijzen.
Zoals ik zei is het vasthouden aan een de algemene dogmatiek die niet vanuit de Koran onderbouwd kan worden hetgeen mij het meest afstoot aan de islamitische gemeenschap.
En over t paradijs staat er in meerdere verzen dat het zelf eeuwig is en over de hel niet 1 keer.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Serieus, volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt he? De vers die jij citeert als onderbouwing in Surat Al-Bayina staat er over het paradijs 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan' - zij zullen hierin eeuwig verblijven.
In de vers van Surat Nisa, die ik citeer staat er exact, maar dan ook precies dezelfde en letterlijke bewoordingen voor de hel, 'Khālidīna Fīhā 'Abadāan'. Als je Arabisch kunt lezen zoals je stelt dat je dit kan, dan kan je het ook voor jezelf nagaan in het Arabisch wat ik heb geplaatst hiero. Als je dat verwerpt, moet je ook van je eigen voorbeeld een stap terug doen, gezien ze exact hetzelfde zeggen, alleen over verschillende oorden.
Volgens mij is het geen kwestie niet kunnen laten zien, maar heb jij het zelf niet gezien als gevolg van je eigen dogmatiek, ik durf namelijk te stellen dat de meeste niet-moslims hier ook namelijk zullen stellen aan de hand van verzen die ik hier heb gegeven dat de Koran claimt dat de hel letterlijk is, derhalve niets met dogmatiek te maken, maar juist op basis van deze verzen.
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven? De verzen die jij over het paradijs haalt, kan ik exact hetzelfde over de hel halen, precies zelfde met verschil van straf / beloning - hel / paradijs. Als jij aan de hand van de verzen waarin staat dat omdat men eeuwig in het paradijs zal verblijven, het paradijs eeuwig is, prima, hetzelfde met de hel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:08 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
En over t paradijs staat er in meerdere verzen dat het zelf eeuwig is en over de hel niet 1 keer.
Ik ben het zelf nagegaan en als ik erover heen heb gelezen kan ik ook aan jou vragen om dit aan te tonen maar zal denk ik niet zoveel opleveren. Het gaat ook nogis tegen iedere logica van een rechtvaardige vergelding in.
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.quote:Waarom zou het mijn eigen dogmatiek zijn? eerst dacht ik dat de hel volgens de Koran eeuwig was vanwege de bestaande dogmatiek en was ik er zelfs van overtuigd. Dat het letterlijk is weet ik maar dat het eeuwig is... laat maar zien.
Allah heeft het hier over een blijvende straf, geen tijdelijke straf, neem daarin mee dat in andere verzen Allah spreekt dat zij er voor altijd en eeuwig in zullen verblijven, niet kunnen ontsnappen er aan, niemand ze kan helpen en ook geen strafvermindering krijgen.quote:36. Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.
37. Zij zullen uit het vuur willen komen, maar zij zullen er niet kunnen uitgaan en dit zal voor hen een blijvende straf zijn.
Nee over het paradijs staat dat het eeuwig is + dat ze er eeuwig in zullen verblijven en over de hel staat nergens dat het eeuwig is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven? De verzen die jij over het paradijs haalt, kan ik exact hetzelfde over de hel halen, precies zelfde met verschil van straf / beloning - hel / paradijs. Als jij aan de hand van de verzen waarin staat dat omdat men eeuwig in het paradijs zal verblijven, het paradijs eeuwig is, prima, hetzelfde met de hel.
Geen idee wat jij onder eeuwig verstaat, maar als ik zeg dat er geen dood is om jou te verlossen, dat je daarin voor altijd zult blijven, niemand je zal helpen of straf verminderen, dan is dat een eeuwige straf, in een eeuwige oord. Wat rechtvaardiging betreft, misschien is het een idee om te denken dat jouw rechtvaardigheidgevoel en die van God niet hetzelfde zijn?
[..]
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.
[..]
Allah heeft het hier over een blijvende straf, geen tijdelijke straf, neem daarin mee dat in andere verzen Allah spreekt dat zij er voor altijd en eeuwig in zullen verblijven, niet kunnen ontsnappen er aan, niemand ze kan helpen en ook geen strafvermindering krijgen.
1+1=2
Neem daarbij dat je helemaal niets hebt aangehaald om aan te tonen dat de hel opgaat houden met bestaan of dat ongelovigen maar iets periodieks krijgen.
Bijbel:quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Nee over het paradijs staat dat het eeuwig is + dat ze er eeuwig in zullen verblijven en over de hel staat nergens dat het eeuwig is.
ja daar waren we het al over eens ja.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bijbel:
De bestraffing van de kwaadaardigen in de hel wordt door de Schriftteksten heen beschreven als een “eeuwig vuur” (Matteüs 25:41), een "onblusbaar vuur" (Matteüs 3:12), "versmading en eeuwig afgrijzen" (Daniël 12:2, NBG51 vertaling), een plaats “waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft” (Marcus 9:44-49), een plaats van “pijnigingen” en “vlammen” (Lucas 16:23,24), een "eeuwige verstoting" of “eeuwig verderf” (2 Tessalonicenzen 1:9), een plaats van pijniging “in vuur en zwavel” waar “rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid” (Openbaring 14:10,11), en een “poel van vuur en zwavel” waar de slechten “dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid” (Openbaring 20:10). Jezus geeft Zelf aan dat de bestraffing in de hel eeuwigdurend zal zijn – niet alleen de rook en de vlammen (Matteüs 25:46).
Kortom, de bijbelse hel of bestraffing duurt eeuwig. Of waren we het daar al over eens?
Het Arabisch kan ik uiteraard niet lezen, maar de Engelse vertaling die je erbij gaf (74 en 77) lijkt me inderdaad vrij duidelijk op 'eeuwig' te wijzen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[
Je kunt van de ene dogma in de andere vervallen natuurlijk, dat is niet uit te sluiten, maar ik vraag me nou eens af hoe een niet-moslim de verzen die ik hier tot nu toe heb geplaatst leest, of het nu eeuwig of niet, gezien jij begon of dogma.
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:42 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het Arabisch kan ik uiteraard niet lezen, maar de Engelse vertaling die je erbij gaf (74 en 77) lijkt me inderdaad vrij duidelijk op 'eeuwig' te wijzen.
Maar ik weet niet de context van dat stukje
Duidelijk. En ik ben het met je eens dat een eeuwige hel per definitie niet in overeenstemming is met een gedeelte waar een rechtvaardige vergelding beschreven wordt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.
Waar het over gaat is dat er zegmaar niet in de Koran staat dat de hel zelf eeuwig is. Er zijn bijvoorbeeld islamitische geleerden die geloven dat de hel tijdelijk is maar het verblijf daarin eeuwig, dus zolang de hel bestaat. Volgens de Hadith gaan sommige mensen na hun bestraffing alsnog naar het paradijs maar de meesten blijven dan voor eeuwig in de hel. Er staat aan de andere kant hetzelfde over het paradijs, dus dat ze er eeuwig in zullen verblijven maar daarnaast ook dat het paradijs zelf eeuwig is. In de Koran staat ook dat het een duidelijk boek is en zo iets belangrijks zou zeker benadrukt moeten worden omdat het principe hel verder net als het paradijs tot in details wordt uitgelegd.
Ik heb de hele Koran in het Arabisch doorgezocht en voor het geval ik het over het hoofd gezien zou hebben, heb ik het ook echt aan heel veel moslims gevraagd bij verschillende moskeeen van verschillende stromingen om mij een Arabisch vers te tonen waar staat dat de hel zelf eeuwig is maar heb dit nog nooit onder ogen gekregen. Bij bepaalde moskeeen zeiden mensen zelf al gelijk dat ze ook niet in een eeuwige hel geloven en begonnen vervolgens over het gedachtegoed van hun eigen stroming te vertellen. Er lijken op dat gebied zelfs meer verzen te wijzen op een tijdelijke hel die gevolgd zal worden door vernietiging dan een eeuwig bestaande hel.
Ja oke wij kunnen God niet bevatten maar volgens gelovigen wil God via de religieuze teksten duidelijk maken wie Hij is. Als iemand dus geloofd dat de Koran het woord van God is en Hij Zichzelf daar rechtvaardig in omschrijft met een hele omschrijving van wat rechtvaardigheid in zou moeten houden, en vervolgens toch tegen de rechtvaardigheid van Zijn eigen omschrijving in gaat handelen, is Zijn woord over dat Hij rechtvaardig zou zijn vanuit Zijn eigen perspectief al vals.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Duidelijk. En ik ben het met je eens dat een eeuwige hel per definitie niet in overeenstemming is met een gedeelte waar een rechtvaardige vergelding beschreven wordt.
Het enige antwoord van gelovigen daarop is dan dat Gods wegen niet door de mens te begrijpen zijn , dat God een andere beeld heeft van rechtvaardigheid dan wij mensen. Dat is een optie, maar het lijkt me niet echt een goede reclame voor God. Veel atheïsten vinden de god van het OT ( Torah) dan ook een 'jerk' en vinden dat wij als mensheid tegenwoordig een betere ethiek ontwikkeld hebben dan die van het antieke godsbeeld.
Vind ik een aparte zin en begrijp die niet goed. Hebben zij weleens rondgekeken in de wereld anno 2013?? De ellende , oorlogen en shit die wij toch zelf veroorzaakt hebben? Versta je wat ik bedoel? Ongeacht of je nu wel of niet in god(en) gelooft. Mensen zijn altijd geneigd om anderen de schuld te geven.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
Veel atheïsten vinden de god van het OT ( Torah) dan ook een 'jerk' en vinden dat wij als mensheid tegenwoordig een betere ethiek ontwikkeld hebben dan die van het antieke godsbeeld.
Maar wat hij/zij zegt is niets nieuws toch? Ibn Taymiyya, waar salafisten graag naar verwijzen, had volgens mij ook de opinie van de hel "niet voor eeuwig was" (whatever that may mean). Of hij week hierin in ieder geval van de orthodoxe standaard visie af. Volgens mij ook door zijn leerling Ibn al-Qayyim opgetekend. Die dacht ik dezelfde overtuiging had.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Triggershot het volgende:
Dat het paradijs eeuwig is of dat zij daarin eeuwig verblijven?
Ethiek gaat over wat we wenselijk vinden. Dat we nu een 'hoger ontwikkelde' moraal hebben dan 2000 jaar geleden (geen slavernij, universele rechten voor de mens, inclusief vrouwen en kinderen etc) betekent niet dat al ons gedrag automatisch ook veel beter is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:12 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Vind ik een aparte zin en begrijp die niet goed. Hebben zij weleens rondgekeken in de wereld anno 2013?? De ellende , oorlogen en shit die wij toch zelf veroorzaakt hebben? Versta je wat ik bedoel? Ongeacht of je nu wel of niet in god(en) gelooft. Mensen zijn altijd geneigd om anderen de schuld te geven.
Dit lijkt me een zijsprong, heeft niet direct iets met moraal en goden te makenquote:Om even dieper op in te gaan. Generaties komen en gaan maar de vraag naar de zin van het leven blijft. Dit gebeurdt vooral in tijd van oorlog en wereldwijd lijden en als wij door rampen getroffen worden. Wat is de zin van het leven dat ons zoveel kost? Is geluk alleen maar de afwezigeid van lijden? In Pirkej Avot staat :
"tegen je wil wordt je geboren, tegen je wil leef je , en tegen je wil sterf je''
We zijn inderdaad dieren en onze ver ontwikkeld intellect is zowel een zegen (omdat het ons kennis brengt om ons leven makkelijker te maken) als een last (omdat we moeilijke vragen hebben bedacht waar we geen antwoord op weten, en dat geeft ons een onbevredigend gevoel.) Religie is een methode om daar mee om te gaan, al werkt religie niet voor iedereenquote:Elke generatie draagt zijn eigen last. De natuur heeft ons uitgerust met eigenschappen en we zijn gedwongen hiermee te leven. Onze intelligentie kan niet veel meer inzien dat we gebonden zijn aan deze aangeboren eigenschappen en dat we daar niet tegenin kunnen gaan. We zijn aan de genade van de onredelijke natuur overgeleverd en weten niet waar zij ons heen leidt. De constante strijd tussen mensen en tussen landen lijken we op dieren die instinctief vechten, toch leggen we ons onbewust niet neer bij die overeenkomst met primitieve dieren.
Oké goed uitgelegd, dank je. Volkomen eens.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:53 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ethiek gaat over wat we wenselijk vinden. Dat we nu een 'hoger ontwikkelde' moraal hebben dan 2000 jaar geleden (geen slavernij, universele rechten voor de mens, inclusief vrouwen en kinderen etc) betekent niet dat al ons gedrag automatisch ook veel beter is.
[..]
Dit lijkt me een zijsprong, heeft niet direct iets met moraal en goden te maken
[..]
We zijn inderdaad dieren en onze ver ontwikkeld intellect is zowel een zegen (omdat het ons kennis brengt om ons leven makkelijker te maken) als een last (omdat we moeilijke vragen hebben bedacht waar we geen antwoord op weten, en dat geeft ons een onbevredigend gevoel.) Religie is een methode om daar mee om te gaan, al werkt religie niet voor iedereen
als ik dat zo lees zou de hel dus eigenlijk een soort gevangenis zijn waar je een straf uit zit van een x aantal jaren en daarna wordt je vernietigd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld gestraft zult worden voor 100 slechte daden, dan kun je dit x 10 of x 1000 bestraffen maar uiteindelijk zullen iemands slechte daden allemaal vergolden zijn. Het principe van een eeuwige hel gaat dus tegen een rechtvaardige vergelding op basis van zorgvuldig afgewogen daden in. Als de hel volgens een Koranvers tog eeuwig zou zijn gaat het ook tegen alle andere verzen over deze rechtvaardige vergelding in waardoor het boek voor mij bijna niet meer serieus te nemen is.
Waar het over gaat is dat er zegmaar niet in de Koran staat dat de hel zelf eeuwig is. Er zijn bijvoorbeeld islamitische geleerden die geloven dat de hel tijdelijk is maar het verblijf daarin eeuwig, dus zolang de hel bestaat. Volgens de Hadith gaan sommige mensen na hun bestraffing alsnog naar het paradijs maar de meesten blijven dan voor eeuwig in de hel. Er staat aan de andere kant hetzelfde over het paradijs, dus dat ze er eeuwig in zullen verblijven maar daarnaast ook dat het paradijs zelf eeuwig is. In de Koran staat ook dat het een duidelijk boek is en zo iets belangrijks zou zeker benadrukt moeten worden omdat het principe hel verder net als het paradijs tot in details wordt uitgelegd.
Ik heb de hele Koran in het Arabisch doorgezocht en voor het geval ik het over het hoofd gezien zou hebben, heb ik het ook echt aan heel veel moslims gevraagd bij verschillende moskeeen van verschillende stromingen om mij een Arabisch vers te tonen waar staat dat de hel zelf eeuwig is maar heb dit nog nooit onder ogen gekregen. Bij bepaalde moskeeen zeiden mensen zelf al gelijk dat ze ook niet in een eeuwige hel geloven en begonnen vervolgens over het gedachtegoed van hun eigen stroming te vertellen. Er lijken op dat gebied zelfs meer verzen te wijzen op een tijdelijke hel die gevolgd zal worden door vernietiging dan een eeuwig bestaande hel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |