abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133976997
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:57 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja werkt psychologisch

[..]

Het is cultuur bepaald. Het heeft weinige met geloven te maken evenals :

[..]

Binnen het Jodendom is het vooral cultureel. De besnijdenis wordt nog altijd gedaan ook onder niet-gelovige Joden (sterk onderdeel van de Joodse cultuur) eveneens doop/communie vormsel enz. Zeker in het zuiden van het land worden nog altijd vele van deze rituelen uitgevoerd en ook onder niet-gelovigen.

[..]

Kabbala is geen geloof. Ja het is een wetenschap. Maar moet je zelf onderzoeken

[..]

Boedisme is een religie

[..]

De Zohar is geen boek , het zijn commentaren van mensen die in een andere (spirituele )wereld begeven. Je kan de Zohar niet zomaar aanraken.

Indien je de Torah bevat, kun je inzien wat de sjoresj van je nefesh is

Nogmaals "Naaseh ve Nishma"
De doop en besnijdenis komen beiden uit het geloof vandaan dus kun je niet zeggen dat het weinig met geloof te maken heeft. Mensen die het puur voor het culturele doen houden alleen zichzelf voor de gek.
Hoe bedoel je je kan de Zohar niet zomaar aanraken? staat op internet. of bedoel je begrijpen?
pi_133980256
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:22 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

De doop en besnijdenis komen beiden uit het geloof vandaan dus kun je niet zeggen dat het weinig met geloof te maken heeft.
Geloof (emoena genoemd) in de Bijbel is, en zal altijd, en was altijd, de enige Torah (Bijbel)-regel. Waarom, er zijn er toch 613 geboden??

De rituelen, regels e.d. hebben wel een relatie met de principes in de Torah, maar de mensen kennen ze niet of soms zijn ze zelfs niet juist.

quote:
Hoe bedoel je je kan de Zohar niet zomaar aanraken? staat op internet. of bedoel je begrijpen?
Ja
pi_133981811
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Ja dat soort dingen zijn ook niet perse nadelig voor anderen maarja dat mag volgens de meeste religies ook wel dus wat dat betreft maken dat soort dingen niets uit.
Je moet altijd bewust zijn van waarom je dingen doet, mee eens maar sommige dingen die volgens veel religies niet mogen zouden zonder die religie veel meer gedaan worden uit verlangens (tegen beter weten in) Geloof je niet dat als je altijd toegeeft aan dat soort zaken je uiteindelijk onderworpen bent aan jezelf?
Welke zaken dan?
En ik ben ik, ik ben de meester en de slaaf van mezelf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_133983514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:02 schreef RobbieRonald het volgende:

Wat is voor jou het beste voorbeeld waarin je kan zien dat er wel een goed achter moet zitten?
De natuur, het universum. Hoe dat in elkaar zit
pi_133983675
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:56 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Satan wil God ervan overtuigen dat onze schepping overbodig was omdat zijn soort al bestond. God heeft hem uitstel gegeven tot de dag des Oordeels en hij probeert zoveel mogelijk mensen van het pad van God af te krijgen zodat hij zijn ego kan troosten en tog gelijk krijgt. Hij en de mensen die hem hun hele leven lang volgen in het hebben van kwade intenties zullen daar (ja volgens de Bijbel) een bestraffing voor krijgen. En dit is hoe Satan in de Bijbel, Mesopotamische kleitabletten, Apocriefen en Koran beschreven word dus is niet op mijn eigen ideeen gebaseerd maar haal ik uit de boeken die ik lees.
De mensen die Satan bewust/onbewust volgen zullen idd bestraft worden. Heb ik nooit ontkent.
De straf is echter is dat ze geen eeuwig leven zullen ontvangen in het paradijs.
Niet een eeuwige pijniging door een zogenaamde liefdevolle God zoals de Bijbel zegt.

Waar haal jij uit dat Satan zegt dat onze schepping overbodig was? Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

quote:
Wat er in de Bijbel en Koran staat wat Jezus betreft heeft niets met historisch correct te maken zoals ik al eerder aangaf. Het enige verschil wat betreft de status van Jezus is dat Jezus niet als goddelijk of een goddelijke zoon gezien word en verder niets, dat is niks historisch maar is een geloofsovertuiging.
Wel als je kijkt naar 1 van de duizenden voorspelligen uit het OT over die Jezus. Dat het Gods Zoon is. (en nee christelijke gedachte is niet dat Jezus God is of een Goddelijke Zoon....)
pi_133984004
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:30 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat is geen voorbeeld.
Conscience do cost.
pi_133985046
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke zaken dan?
En ik ben ik, ik ben de meester en de slaaf van mezelf.
Verlangens naar rijkdom, seks, macht, status, genot van voedsel/kruiden en drank en ga zo maar door, veel mensen hebben slechts enkelen hiervan en weten hier ook wel een goede balans in te vinden maar je kan er ook in doorschieten als je er steeds aan toegeeft. Dat gaat dan vaak ten koste van anderen.
pi_133985323
Een "goede balans" is dan ook een kwestie van perspectief. Geen vaststaand feit.
Conscience do cost.
pi_133985373
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:00 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Verlangens naar rijkdom, seks, macht, status, genot van voedsel/kruiden en drank en ga zo maar door, veel mensen hebben slechts enkelen hiervan en weten hier ook wel een goede balans in te vinden maar je kan er ook in doorschieten als je er steeds aan toegeeft. Dat gaat dan vaak ten koste van anderen.
Balans is altijd belangrijk, ook jezelf geen kwaad doen hoort erbij.
Maar verlangens naar rijkdom maken dat je hard werkt, innovatief bent e.d.. Verlangen naar macht vind ik een wat lastige om me voor te stellen, maar misschien als je wat wil veranderen in de wereld dat je dan gedreven bent de politiek in te gaan, of jezelf omhoog te werken om dat bedrijf te runnen(of afdeling), dat kan je ook gebruiken om dingen beter te maken.
Verlangen naar seks is heel normaal, zolang je niet liegt e bedriegt en op je gezondheid let is daar niets mis mee. Verlangen naar voedsel kan je een goede kok maken, heerlijke maaltijden op tafel zetten die de familie binden. Een drankje op z'n tijd is ook niets mis mee, drugs kunnen je wereld verruimen mits met mate.

Toegeven aan je verlangens staat niet gelijk aan doorschieten daarin, nogmaals, het gaat niet alleen om anderen kwaad doen, maar ook om jezelf kwaad doen, als je die 2 in het oog houdt, zorgt dat je beide niet doet kan je doen met je verlangens wat je wil, lijkt het mij alleen maar goed wat te doen met je verlangens.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_133986972
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:33 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De mensen die Satan bewust/onbewust volgen zullen idd bestraft worden. Heb ik nooit ontkent.
De straf is echter is dat ze geen eeuwig leven zullen ontvangen in het paradijs.
Niet een eeuwige pijniging door een zogenaamde liefdevolle God zoals de Bijbel zegt.

Waar haal jij uit dat Satan zegt dat onze schepping overbodig was? Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

[..]

Wel als je kijkt naar 1 van de duizenden voorspelligen uit het OT over die Jezus. Dat het Gods Zoon is. (en nee christelijke gedachte is niet dat Jezus God is of een Goddelijke Zoon....)
Ik zeg niet dat mensen eeuwig bestraft zullen worden, ik geloof wel dat wat je bewust fout doet en hier geen spijt van krijgt of op zijn minst wil inzien dat het niet goed was dat zoiezo terug gekaatst zal worden naar dezelfde persoon. Of dat nou hier is of in de volgende wereld dat kan allebei en ligt van de ernst van de situatie etc. af.
Een rechtvaardige God zal ook rechtvaardig oordelen en naar de omstandigheden en intenties kijken maar zal iemand met kwade energie/bedoelingen die zich steeds bij iemand blijft ophopen niet zomaar laten sterven en verder niets, wat is het doel daarvan? leert iemand daarvan? daarom geloof ik best dat een bestraffing heeel lang kan duren en dat het per persoon verschillend is maar in ieder geval niet eeuwig want ook daar leren mensen niks van. Het is in ieder geval niet onlosmakelijk met rechtvaardigheid. In een God die alleen liefde is geloof ik niet, liefdevol kan 1 van de vele eigenschappen van God zijn maar Hij is veel meer beschreven als Rechtvaardig. Als een enge vent een klein meisje ontvoerd en jaren lang opsluit en laat sterven, verdiend hij geen straf die gelijkwaardig is aan hetgeen hij gedaan heeft? Als er alleen een eeuwige dood is zullen veel mensen juist hardstikke opgelucht zijn. En in Matteus heeft Jezus zelf gezegd dat de heidenen of hypocrieten naar de hel zullen gaan.

Profeten en hun vrome volgelingen werden in de Joodse traditie de zonen van God genoemd, niet alleen Jezus. Het verschil is dat de Islam zegt dat het een vergelijking is en geen Goddelijke zoon in de vorm dat God voortplantings organen heeft of dat hij zijn eigen ziel in 3en heeft verdeeld en Jezus dus zo Zijn verwant is. Veel Christenen zeggen/geloven dat wel en in veel Bijbel vertalingen staat dat het Gods enig geboren zoon is en dus een ander soort zoon dan de rest.
In de voorspellingen van het Oude Testament zien de Joden zelfs de persoon Jezus zoals hij nu bekend is niet als de beloofde Messias hoor, Joden geloven bijv. al niet dat Jezus de Goddelijke zoon van God is. De Joden en Moslims zijn het zelfs volledig eens over wie en hoe de Messias had moeten zijn (een profeet om de Joodse wet te verklaren/versterken) en de rol die Paulus heeft gespeeld in het vormen van het valse Christendom, de eerste anti-Christ dus.
De eerste volgelingen van Jezus waren en bleven gewoon Joden en er was helemaal geen duidelijk verschil tot Paulus dat ervan heeft gemaakt (terwijl Jezus zijn boodschap had vervult en daarom was opgenomen)

[ Bericht 0% gewijzigd door ikwilkennisopdoen op 06-12-2013 18:02:44 ]
pi_133988375
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Balans is altijd belangrijk, ook jezelf geen kwaad doen hoort erbij.
Maar verlangens naar rijkdom maken dat je hard werkt, innovatief bent e.d.. Verlangen naar macht vind ik een wat lastige om me voor te stellen, maar misschien als je wat wil veranderen in de wereld dat je dan gedreven bent de politiek in te gaan, of jezelf omhoog te werken om dat bedrijf te runnen(of afdeling), dat kan je ook gebruiken om dingen beter te maken.
Verlangen naar seks is heel normaal, zolang je niet liegt e bedriegt en op je gezondheid let is daar niets mis mee. Verlangen naar voedsel kan je een goede kok maken, heerlijke maaltijden op tafel zetten die de familie binden. Een drankje op z'n tijd is ook niets mis mee, drugs kunnen je wereld verruimen mits met mate.

Toegeven aan je verlangens staat niet gelijk aan doorschieten daarin, nogmaals, het gaat niet alleen om anderen kwaad doen, maar ook om jezelf kwaad doen, als je die 2 in het oog houdt, zorgt dat je beide niet doet kan je doen met je verlangens wat je wil, lijkt het mij alleen maar goed wat te doen met je verlangens.
Het gaat denk ik ook om de reden er achter, waarom wil je rijk worden en wat ben je ermee van plan bijvoorbeeld. Ben je liefdadig en wil je op een normale manier jezelf onderhouden is het zeker niet verkeerd en dan is het ook weer geen probleem volgens de meeste religies. Als je er hard voor werkt is er ook niks mis mee maar kom je er op manieren aan die ten koste gaan van anderen en je bent daarvan op de hoogte komt de eerste keus al naar voren. Kies je je eigen verlangens of denk je aan anderen?

En ik denk altijd; Wat de een meer heeft dat heeft de ander minder tenzij er meer van het product gemaakt word of opduikt.

Alcohol en drugs zijn levensgevaarlijk, mensen denken er mee om te kunnen gaan maar het is 1 van de grootste doods en gewelds oorzaken in de wereld, niet alleen buitenshuis maar het maakt ook veel gezinnen kapot. Alles kan verslavend werken natuurlijk maar dit soort middelen en bijvoorbeeld gokken zijn extra nadelig.

Maarja ik hou dus net als jij denk ik altijd de voor en nadelen voor mezelf en anderen in gedachten en natuurlijk de reden, is het uit egoisme of uit liefde.
pi_133989669
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:01 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Alcohol en drugs zijn levensgevaarlijk, mensen denken er mee om te kunnen gaan maar het is 1 van de grootste doods en gewelds oorzaken in de wereld, niet alleen buitenshuis maar het maakt ook veel gezinnen kapot. Alles kan verslavend werken natuurlijk maar dit soort middelen en bijvoorbeeld gokken zijn extra nadelig.
Fout. Het zijn de mensen die het veroorzaken. Of ze wel of geen biertje drinken, heisje nemen of snuifje snuiven staat er 9 van de 10 keer los van. De schuld geven aan hun verslaving is eigenlijk niets anders dan de schuld afschuiven.
Conscience do cost.
pi_133990215
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:34 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Ik zeg niet dat mensen eeuwig bestraft zullen worden, ik geloof wel dat wat je bewust fout doet en hier geen spijt van krijgt of op zijn minst wil inzien dat het niet goed was dat zoiezo terug gekaatst zal worden naar dezelfde persoon. Of dat nou hier is of in de volgende wereld dat kan allebei en ligt van de ernst van de situatie etc. af.
Een rechtvaardige God zal ook rechtvaardig oordelen en naar de omstandigheden en intenties kijken maar zal iemand met kwade energie/bedoelingen die zich steeds bij iemand blijft ophopen niet zomaar laten sterven en verder niets, wat is het doel daarvan? leert iemand daarvan? daarom geloof ik best dat een bestraffing heeel lang kan duren en dat het per persoon verschillend is maar in ieder geval niet eeuwig want ook daar leren mensen niks van. Het is in ieder geval niet onlosmakelijk met rechtvaardigheid. In een God die alleen liefde is geloof ik niet, liefdevol kan 1 van de vele eigenschappen van God zijn maar Hij is veel meer beschreven als Rechtvaardig. Als een enge vent een klein meisje ontvoerd en jaren lang opsluit en laat sterven, verdiend hij geen straf die gelijkwaardig is aan hetgeen hij gedaan heeft? Als er alleen een eeuwige dood is zullen veel mensen juist hardstikke opgelucht zijn. En in Matteus heeft Jezus zelf gezegd dat de heidenen of hypocrieten naar de hel zullen gaan.
1. Daarin ben ik het met je eens, mensen zullen inderdaad naar hun daden en gedachten gestraft worden.

2. De Bijbel leert dat die bestraffing de eeuwige dood is. Wat een straf is, je wordt iets fantastisch onthouden. Pred 9:5,10 bv leert dat er na de dood niets meer is. Ook geen pijniging dus.

3. Oke jij gelooft dus niet in een liefdevolle God, prima. Maar de Bijbel leert wel dat de God uit de Bijbel liefde is. Dus in dat op zicht gekeken past een plaatje als een hel er niet eens bij.
Of jij nou gelooft dat die God liefde is of niet, gaat even om wat de Bijbel zegt.

4. Eeuwige dood is een straf, ja ok deze wereld is niet fijn nee. Maar de Bijbel voorzegt een paradijs op aarde, waar alles perfect is. Dat mislopen is best een straf ;)
En nee Jezus leert geen hel..... Wanneer luister je nou dat het woord hel niet eens in de Bijbel staat.

Profeten en hun vrome volgelingen werden in de Joodse traditie de zonen van God genoemd, niet alleen Jezus. Het verschil is dat de Islam zegt dat het een vergelijking is en geen Goddelijke zoon in de vorm dat God voortplantings organen heeft of dat hij zijn eigen ziel in 3en heeft verdeeld en Jezus dus zo Zijn verwant is. Veel Christenen zeggen/geloven dat wel en in veel Bijbel vertalingen staat dat het Gods enig geboren zoon is en dus een ander soort zoon dan de rest.
In de voorspellingen van het Oude Testament zien de Joden zelfs de persoon Jezus zoals hij nu bekend is niet als de beloofde Messias hoor, Joden geloven bijv. al niet dat Jezus de Goddelijke zoon van God is. De Joden en Moslims zijn het zelfs volledig eens over wie en hoe de Messias had moeten zijn (een profeet om de Joodse wet te verklaren/versterken) en de rol die Paulus heeft gespeeld in het vormen van het valse Christendom, de eerste anti-Christ dus.
De eerste volgelingen van Jezus waren en bleven gewoon Joden en er was helemaal geen duidelijk verschil tot Paulus dat ervan heeft gemaakt (terwijl Jezus zijn boodschap had vervult en daarom was opgenomen)
[/quote]
pi_133990291
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]

3. Oke jij gelooft dus niet in een liefdevolle God, prima. Maar de Bijbel leert wel dat de God uit de Bijbel liefde is. Dus in dat op zicht gekeken past een plaatje als een hel er niet eens bij.
Of jij nou gelooft dat die God liefde is of niet, gaat even om wat de Bijbel zegt.
Maar hoe valt dat te rijmen met de moordlustige God uit het oude testament?
pi_133990335
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:42 schreef OllieWilliams het volgende:

Maar hoe valt dat te rijmen met de moordlustige God uit het oude testament?
Wat was daar moordlustig aan dan?
Kijk eens naar de vloed... De rechtvaardigen bleven over, of de vernietiging van Sodom en Gomorra
pi_133990489
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat was daar moordlustig aan dan?
Kijk eens naar de vloed... De rechtvaardigen bleven over, of de vernietiging van Sodom en Gomorra
Wat daar moordlustig aan is? Nou, dat hij er geen enkel probleem van maakt om volledige volken uit te roeien.
pi_133990557
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:48 schreef OllieWilliams het volgende:

Wat daar moordlustig aan is? Nou, dat hij er geen enkel probleem van maakt om volledige volken uit te roeien.
Moordlustig is iemand die van moorden houdt, het moet of/en uit plezier doet.
Dat is in het OT niet het geval, bij God niet.
pi_133990687
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]

1. Daarin ben ik het met je eens, mensen zullen inderdaad naar hun daden en gedachten gestraft worden.

4. Eeuwige dood is een straf, ja ok deze wereld is niet fijn nee. Maar de Bijbel voorzegt een paradijs op aarde, waar alles perfect is. Dat mislopen is best een straf ;)
Maar wat als je niet beseft dat je verkeerd bent ?( wat ook subjectief is) In principe heb je het dan helemaal niet moeilijk Dus of je nu gelooft of niet, het maakt niks uit.
pi_133990899
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:50 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat? God is almachtig, dus kan hij ook wel wat subtieler en minder tegenstrijdig met zijn eigen regels ervoor zorgen dat de goddelozen zich wat beter gingen gedragen.
pi_133992402
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:50 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Om maar even een inkoppertje te maken: Hitler.
Conscience do cost.
pi_133993155
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:30 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat is wel héél algemeen... Wat is voor jou hét allerbeste voorbeeld waarin je kunt zien dat er een god achter moet zitten? Moet toch niet zo moeilijk zijn als je het overal kunt zien?
pi_133996614
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:26 schreef ems. het volgende:
9 van de 10 keer los van. De schuld geven aan hun verslaving is eigenlijk niets anders dan de schuld afschuiven.
Ze zijn verslaafd geraakt door er aan te beginnen
pi_133996709
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:02 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Ze zijn verslaafd geraakt door er aan te beginnen
:? ok. En?
Conscience do cost.
pi_133996777
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:54 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Maar wat als je niet beseft dat je verkeerd bent ?( wat ook subjectief is) In principe heb je het dan helemaal niet moeilijk Dus of je nu gelooft of niet, het maakt niks uit.
Wat goed en fout is zou via de religie duidelijk moeten worden.
pi_133998527
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:05 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Wat goed en fout is zou via de religie duidelijk moeten worden.
Ik zie dat niet zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')