abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 december 2013 @ 11:20:24 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134443489
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:56 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Jep, 1 druppel zwarte verf in een potje witte verf, zorgt ervoor dat de verf in het potje niet volledig wit meer is.

Zie in dit verband ook 1 van de simpelste gelijkenissen die Jezus vertelde:
Lukas 7

[..]

Dus de meest afgrijselijke verkrachter en moordenaar die tevens duivels en afgoden aanbidt zal, als hij om vergeving vraagt, meer liefde aan god betonen dan iemand die vroom en bescheiden geleefd heeft?
  donderdag 19 december 2013 @ 11:27:07 #177
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_134443674
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jouw God heeft wel wetten en ook straffen ingesteld voor overtredingen en die straffen zijn toch echt niet allemaal gelijk.
De straffen waar jij over spreekt zijn te vergelijken met de rechtspraak volgens het wetboek zoals wij die in onze maatschappij ook kennen. De straffen die daarin staan hebben geen invloed op het 'Laatste Oordeel' waar de 'schapen en de bokken' gescheiden zullen worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geen zonde bij God? De bijbel denkt daar anders over.

1 Kon 22,23

Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in de mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.
Leuk dat je de bijbel laat buikspreken :X

De context is wel wat anders:
quote:
20 De HEER vroeg: “Wie gaat Achab overhalen om tegen Ramot in Gilead ten strijde te trekken, zijn ondergang tegemoet?” De een zei dit en de ander dat, 21 en ten slotte trad een van de geesten op de HEER toe en zei: “Ik zal hem overhalen.” “Hoe wil je dat doen?” vroeg de HEER. 22 “Ik zal naar hem toe gaan en leugens spreken door de mond van al zijn profeten,” zei de geest. “Doe dat,” zei de HEER. “Het zal je beslist lukken.” 23 Welnu, zo heeft de HEER in de mond van al deze profeten van u leugens gelegd. Hij heeft het juist slecht met u voor.’
Je ziet hier dat God 1 van de geesten toelaat om leugens te laten spreken door de profeten onder de supervisie van Achab. En ik geloof dat het best satan geweest kan zijn, die dat wilde doen, maar dat kan ik hier niet uithalen. En dat satan bij God in de buurt kan komen laat Job 1 zien. En dus laat God het toe om leugens te spreken tegen Achab. Maar als je dan kijkt wat de bijbel nog meer zegt over deze koning, dan zie je dit een hoofdstuk eerder staan;

quote:
Inderdaad, niemand heeft zich er meer dan Achab op toegelegd te doen wat slecht is in de ogen van de HEER. En het was zijn vrouw Izebel die hem daartoe aanzette.
Dan kan ik de 'toorn' van God hier wel begrijpen...

quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus de meest afgrijselijke verkrachter en moordenaar die tevens duivels en afgoden aanbidt zal, als hij om vergeving vraagt, meer liefde aan god betonen dan iemand die vroom en bescheiden geleefd heeft?
Ik denk dat de basis ligt in het uitgangspunt wat jij hier neemt. De manier waarop jij deze zaken neerzet, komt voort uit de basis dat wij onze redding moeten verdienen door goed te leven, door de weegschaal van goede en slechte dingen door te laten slaan naar de kant van de goede dingen.
Maar ik geloof dat in het christendom, de genade van God doorslaggevend is en niet de resultaten van mijn harde proberen om goed te leven. De wet is een middel om onze zonde te laten zien, om te begrijpen dat ik niet recht tegenover God kan staan vanuit mijn eigen daden.

Juist in de gelijkenis die ik hiervoor postte zie je dat het initiatief vanuit de schuldeiser komt, niet vanuit de schuldenaar. En dat een christen ernaar streeft om verder zo 'goed' mogelijk te leven, komt voort uit dankbaarheid, niet uit de reden dat we ons best moeten doen om onze redding te verdienen.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
  donderdag 19 december 2013 @ 11:33:39 #178
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134443856
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:27 schreef MaleDuck het volgende:
Je ziet hier dat God 1 van de geesten toelaat om leugens te laten spreken door de profeten onder de supervisie van Achab. En ik geloof dat het best satan geweest kan zijn, die dat wilde doen, maar dat kan ik hier niet uithalen. En dat satan bij God in de buurt kan komen laat Job 1 zien. En dus laat God het toe om leugens te spreken tegen Achab. Maar als je dan kijkt wat de bijbel nog meer zegt over deze koning, dan zie je dit een hoofdstuk eerder staan;

Dus is er zonde bij God. Ik reageerde op Sjoemie die het tegenovergesteld beweerde.

Hier nog eentje:

2 Tessalonicensen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

God zorgt er zelf voor dat mensen een leugen geloven.

Maar ook op andere plekken in de bijbel staat dat god zelf voor het kwade (de zonde) zorgt.

(Jesaja 45:7) Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

(Klaagliederen 3:38) Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?

(Amos 3:6) Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
  donderdag 19 december 2013 @ 11:49:23 #179
236410 MaleDuck
pi_134444289
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus is er zonde bij God. Ik reageerde op Sjoemie die het tegenovergesteld beweerde.

Hier nog eentje:

2 Tessalonicensen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

God zorgt er zelf voor dat mensen een leugen geloven.

Maar ook op andere plekken in de bijbel staat dat god zelf voor het kwade (de zonde) zorgt.

(Jesaja 45:7) Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

(Klaagliederen 3:38) Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?

(Amos 3:6) Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
Wat mij opvalt is dat je vooral losse teksten pakt om je standpunt te bewijzen, ik heb helaas nu de tijd niet om van al deze verzen de context te zien en te begrijpen wat er staat.
Maar als ik de tekst in Thessalonicenzen (wat een rot woord blijft dat :P ) bekijk, dan gaat het heel duidelijk over de wetteloze mens en satan, waarover Paulus zegt:

quote:
Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard.
Ik geloof dat God vanuit zijn rechtvaardigheid en soevereiniteit ook straf, toorn, kwaad als eigenschappen heeft, maar dat staat niet gelijk aan zonde. En volgens mij wijst geen van de teksten die jij aanhaalt erop dat God zichzelf de vader van de zonde noemt. Maar daarvoor zou ik de teksten goed in hun context moeten bestuderen en zien wat er voor woorden in de grondtekst gebruikt worden.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_134445365
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat heeft hij gedaan om het volk op de goede weg proberen te houden, zolang ze op aarde leven.
maar voor het eeuwige leven maakt is een zonde een zonde hoe klein of groot ook en zul je daar verantwoording voor moeten afleggen als je voor God staat.
Op die manier klopt het wel, dat je voor iedere zonde voor God komt te staan maar ik bedoelde eigenlijk dat het 1 erger beoordeeld zal worden dan het ander nadat wij verantwoording hebben afgelegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door ikwilkennisopdoen op 19-12-2013 12:38:25 ]
  donderdag 19 december 2013 @ 12:38:03 #181
236410 MaleDuck
pi_134445613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:28 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Op die manier klopt het wel, dat je voor iedere zonde voor God komt te staan maar ik bedoelde eigenlijk dat het 1 erger beoordeeld zal worden dan het ander nadat wij verantwoording hebben afgelegd.
Vanuit dit standpunt kan ik begrijpen dat je niet gelooft dat Jezus God en mens tegelijk was, als ik je eerdere posts goed heb gelezen.
Het bijzondere is dat de reden voor de Joodse leiders om Jezus om te brengen was, omdat hij claimde God te zijn. (Check o.a. Luk 5:21; Luk 22:63-71).
Dan vraag ik me af of je überhaupt iets gelooft van wat Jezus gezegd heeft?

Eigenlijk trek je met jouw uitspraak de genade van Jezus in twijfel, hetgeen wat de basis is van het christendom.
pi_134445787
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:38 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Vanuit dit standpunt kan ik begrijpen dat je niet gelooft dat Jezus God en mens tegelijk was, als ik je eerdere posts goed heb gelezen.
Het bijzondere is dat de reden voor de Joodse leiders om Jezus om te brengen was, omdat hij claimde God te zijn. (Check o.a. Luk 5:21; Luk 22:63-71).
Dan vraag ik me af of je überhaupt iets gelooft van wat Jezus gezegd heeft?

Eigenlijk trek je met jouw uitspraak de genade van Jezus in twijfel, hetgeen wat de basis is van het christendom.
Ik trek idd de genade van Jezus op de dag der Opstanding in twijfel ja, ik geloof namelijk dat God zal oordelen. Betekent niet dat Jezus geen genadig persoon was en goed op de hoogte was van de genade van God maar dat zijn waren de andere profeten ook.

De verzen die jij noemt wijzen in geen enkele mogelijkheid op de goddelijkheid van Jezus of dat hij dit ooit beweerd zou hebben. Er zijn ook nogis hardstikke veel christenen die ook niet in de goddelijkheid van Jezus geloven.
pi_134445924
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:28 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

God noemt alleen je zonden op denk ik, Hij zal net zeggen hoe erg ze waren, dat maakt ook verder niet uit.
Maar als je in je Leven Jezus hebt aan genomen als je redder zal hij je advocaat zijn en inprincipe ook voor jouw in de plaats voor God staan. Net zoals hij Dus voor de zonden van alle mensen aan het kruis is gegaan en de dood over wonnen heeft.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 19 december 2013 @ 13:07:07 #184
236410 MaleDuck
pi_134446397
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:45 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

De verzen die jij noemt wijzen in geen enkele mogelijkheid op de goddelijkheid van Jezus of dat hij dit ooit beweerd zou hebben.
Laat ik me vooral richten op deze zin van je post. Ik zal de teksten die ik aanhaalde uitleggen:

In Lukas 5 doet de situatie zich voor dat Jezus tegen een verlamde man zegt dat zijn zonden hem zijn vergeven. Als reactie hierop reageerden de Farizeeën: Wie is deze Man Die godslastering spreekt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen? (vers 21).

De Farizeeën deden deze uitspraak vanuit de volgende verzen van het Oude Testament:
Psalm 32:5 Mijn zonde maakte ik U bekend,
mijn ongerechtigheid bedekte ik niet.
Ik zei: Ik zal mijn overtredingen
belijden voor de HEERE.
En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde. Sela

Jesaja 43:25 Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt omwille van Mijzelf,
en aan uw zonden denk Ik niet.

De reactie Jezus op de Farizeeën spreekt boekdelen:
Lukas 5
23Wat is gemakkelijker, te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op en ga lopen?
24 Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde om zonden te vergeven (zei Hij tegen de verlamde): Ik zeg u, sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.

Jezus reageert duidelijk op de vraag van de Farizeeën en ontkent in zijn antwoord het standpunt van de Farizeeën niet. Hij bevestigt alleen dat de 'Zoon des mensen' macht heeft om zonden te vergeven. Hiermee stelt hij zich dus gelijk aan God.

Jezus gebruikt voor zichzelf vaak deze titel: Zoon des mensen; ofwel Mensenzoon.
Die titel komt niet uit het niks en was voor de Farizeeën ook meteen duidelijk. Zie hiervoor Daniël 7:
13 Ik keek toe in de nachtvisioenen,
en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand
als een Mensenzoon.
Hij kwam tot de Oude van dagen
en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbijkomen.
14 Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap,
en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren.
Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden,
en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.

De Farizeeën kenden deze titel en associeerde die met Iemand vanuit de hemel kwam.

Daarnaast spreekt Johannes 17 ook duidelijk erover dat God de Vader en Jezus 1 zijn. Maar het duidelijkst vind ik nog het moment dat Jezus gedoopt wordt, dat de heilige Geest op Jezus neerdaalt en dat er een stem uit de hemel klinkt: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!

En als je tijd over hebt, kan je Hebreeën 1 ook nog lezen, daar staat het ook vrij duidelijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:45 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Er zijn ook nogis hardstikke veel christenen die ook niet in de goddelijkheid van Jezus geloven.
Voor mij is alleen wat de bijbel zegt van belang in het vormen van mijn mening en die is er zoals je kan lezen best duidelijk over...

[ Bericht 9% gewijzigd door MaleDuck op 19-12-2013 13:15:09 ]
  donderdag 19 december 2013 @ 14:15:12 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134448984
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:07 schreef MaleDuck het volgende:
Jezus reageert duidelijk op de vraag van de Farizeeën en ontkent in zijn antwoord het standpunt van de Farizeeën niet. Hij bevestigt alleen dat de 'Zoon des mensen' macht heeft om zonden te vergeven. Hiermee stelt hij zich dus gelijk aan God.
Tsja verwarring alom. Hieronder wat quotes waaruit blijkt dat jezus géén god is.

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

(kan een god zichzelf verlaten?)

(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

(Johannes 14:28) Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

(Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

(Math 20:23).............. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

(1 Petrus 3:22) Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel,.......
pi_134453332
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

God noemt alleen je zonden op denk ik, Hij zal net zeggen hoe erg ze waren, dat maakt ook verder niet uit.
Maar als je in je Leven Jezus hebt aan genomen als je redder zal hij je advocaat zijn en inprincipe ook voor jouw in de plaats voor God staan. Net zoals hij Dus voor de zonden van alle mensen aan het kruis is gegaan en de dood over wonnen heeft.
Wat heeft het kruis te maken met de zonden van anderen en op welk vers is dat dan weer gebaseerd? God kan mensen tog gewoon vergeven vanuit Zijn genade zonder dat er iemand voor hoeft te sterven of zijn er beperkingen aan de genadigheid van God? Dat je wel of geen genade krijgt voor het erkennen of ontkennen van God en de boodschap van Jezus is logisch maar verder...
  donderdag 19 december 2013 @ 16:22:26 #187
236410 MaleDuck
pi_134453646
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Tsja verwarring alom. Hieronder wat quotes waaruit blijkt dat jezus géén god is.

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

(Mattheus 27:46) En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

(Johannes 14:28) Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

(Johannes 6:38) Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

(Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

(Math 20:23).............. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

(1 Petrus 3:22) Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel,.......
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren, maar volgens mij kom jij dan weer met andere verzen, waar het volgens jou uit blijkt... Dus gaat het eindigen in een welles / nietes spelletje en dat schiet niet op.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:12 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Wat heeft het kruis te maken met de zonden van anderen en op welk vers is dat dan weer gebaseerd? God kan mensen tog gewoon vergeven vanuit Zijn genade zonder dat er iemand voor hoeft te sterven of zijn er beperkingen aan de genadigheid van God? Dat je wel of geen genade krijgt voor het erkennen of ontkennen van God en de boodschap van Jezus is logisch maar verder...
De Galatenbrief geeft duidelijk antwoord op de link tussen vergeving en het kruis. Vooral aan het einde van hoofdstuk 2 en in heel hoofdstuk 3 houdt Paulus een betoog over de waarde van het kruis en de noodzaak van genade vanuit God. Daarnaast houdt hij ook de wet en genade naast elkaar.
pi_134454716
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:12 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

dat kun je dus al in genesis lezen :)
toen de mens tegen God zondigde is er een breuk ontstaan tussen God en de mens.en die breuk is dus weer op gevuld door dat Jezus gestorven is voor onze daden.
En alleen Jezus kon dat doen omdat hij zonder zonden was.
De dood/ duivel kon Jezus niet vast houden in het graf omdat er dus geen enkele zonde aan Jezus kleefde waarop hij hem vast kon houden en daarom kon Hij dus weer opstaan uit het graf.
I am a child of God
God is not dead.
pi_134454922
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:22 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren, maar volgens mij kom jij dan weer met andere verzen, waar het volgens jou uit blijkt... Dus gaat het eindigen in een welles / nietes spelletje en dat schiet niet op.

[..]

De Galatenbrief geeft duidelijk antwoord op de link tussen vergeving en het kruis. Vooral aan het einde van hoofdstuk 2 en in heel hoofdstuk 3 houdt Paulus een betoog over de waarde van het kruis en de noodzaak van genade vanuit God. Daarnaast houdt hij ook de wet en genade naast elkaar.
dat is dus wat ik ook al eens aan gehaald heb, dat mensen alleen naar losse verzen kijken maar niet naar de tekst er om heen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_134455952
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat kun je dus al in genesis lezen :)
toen de mens tegen God zondigde is er een breuk ontstaan tussen God en de mens.en die breuk is dus weer op gevuld door dat Jezus gestorven is voor onze daden.
De dood/ duivel kon Jezus niet vast houden in het graf omdat er dus geen enkele zonde aan Jezus kleefde waarop hij hem vast kon houden en daarom kon Hij dus weer opstaan uit het graf.
In Genesis staat helemaal niks over Jezus, je leest alles door een Romeins/christelijke bril.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:30:23 #191
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134456028
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
Kijk daar gaat het mis. God is almachtig kan kan alles. Dan kan hij dus ook zonden vergeven zònder dat daar bloed voor moet vloeien.

Waarom werkelijk alle goden (JHWH niet uitgezonderd) met bloed tevreden gesteld moeten worden is mij een raadsel.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:32:40 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134456116
quote:
Leuk allemaal weer die losse verzen, ik kan ze allemaal verklaren
Ja ik ken het gekronkel van gelovigen als ze op vreemde teksten gewezen worden.

In Matth 19 zegt Jezus duidelijk dat hij NIET god is. Niemand, dus ook hij zelf niet, is goed. Behalve god.
pi_134456349
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kijk daar gaat het mis. God is almachtig kan kan alles. Dan kan hij dus ook zonden vergeven zònder dat daar bloed voor moet vloeien.

Waarom werkelijk alle goden (JHWH niet uitgezonderd) met bloed tevreden gesteld moeten worden is mij een raadsel.
Precies God wordt nogal beperkt op die manier.
Oh ja, maar eigenlijk alleen de God uit de Bijbel en de Goden zoals Ba'al waaraan offers werden gebracht. In de Koran wordt bijv. helemaal uitgelegd dat bloed offers etc. geen nut hebben en zeker geen effect op Hem, ze bereiken Hem niet eens. In het Hindoeisme hebben dergelijke offers ook geen waarde en is dit ook verboden.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:42:23 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134456427
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:39 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Precies God wordt nogal beperkt op die manier.
Oh ja, maar eigenlijk alleen de God uit de Bijbel en de Goden zoals Ba'al waaraan offers werden gebracht. In de Koran wordt bijv. helemaal uitgelegd dat bloed offers etc. geen nut hebben en zeker geen effect op Hem, ze bereiken Hem niet eens. In het Hindoeisme hebben dergelijke offers ook geen waarde en is dit ook verboden.
Nee Allah inderdaad niet. Maar verder zijn (af)goden wereldwijd bloeddorstig.
pi_134456533
quote:

[..]

[..]

Als Jezus echt God was zou dat een heel belangrijk gegeven zijn en zou dat zeker duidelijk vermeld worden en niet afhankelijk zijn van interpretaties en een relatief laat gekomen geloof uit de hele geschiedenis. Zolang er welles-niettes spelletjes kunnen bestaan is het zeker niet duidelijk genoeg en kan God niet verwachten dat wij als onwetende mensen dat er niet in terug zien. Ik zei dat er veel christenen zijn die niet in de goddelijkheid van Jezus geloven om aan te tonen dat het dus zeker om een interpretatie gaat die niet alleen van niet-christenen afkomstig is.

De verzen waar je eerder naar verwees slaan nog steeds met geen mogelijkheid op de goddelijkheid van Jezus dus dan kun je beter jouw interpretatie van een vertaling van het verhaal vooraf plaatsen anders zal je het alleen maar onduidelijker maken.

Het was een conclusie van de Farizeeen omdat zij zich duidelijk niet konden beseffen hoe dicht Jezus bij God stond, Jezus kon dit soort zaken beoordelen maar op de dag des Oordeels zal alleen God oordelen en kan Jezus slechts als een eventuele getuige dienen.

Zoals Hoatzin aangaf zijn er veel verzen die erop wijzen dat Jezus een dienaar van God was maar dat valt eigenlijk uit het hele testament eerder te concluderen dan dat hij God zelf was. Als jij niets zou weten over de drie-eenheid zou je dit er echt nooit maar dan ook nooit uithalen.. en de drie-eenheid is zoals de bijbel ze noemt een heidens gedachtegoed dat al ten tijde van Babylon was verzonnen en weetikveel hoeveel verschillende variaties kent.

Jij zegt dat Hoatzin losse verzen plakt om zijn standpunt te bewijzen (ookal maakt het voor zijn overtuiging volgens mij verder niet veel verschil) maargoed zelf doe je dat ook dus haal eerst de balk uit je eigen oog.

Hoe kun jij trouwens weten waar de Farizeeen ten tijden van Jezus zich precies op baseerden? Zoals je in dat stukje dat je hebt geplaatst kunt lezen is de term mensenzoon al bekend want er wordt een vergelijking gemaakt. En sinds wanneer is God de zoon van een mens? Sorry dat ik het zo stel maar een God die uit een vagina komt?

Hoe kun je trouwens bedenken dat Jezus God is? een stukje van zijn geest dat in Jezus zat (maar dat zit volgens de bijbel niet alleen in Jezus?) of Zijn hele geest in 1 keer? Dan zouden hij en de mensen die hem zagen meteen sterven. En wie onderhield de schepping op dat moment?

In de woorden tijdens de doop van Jezus zegt God dat Hij zijn welbehagen in Jezus heeft en dit betekent volgens jou dat jezus goddelijk is, en dat is dan het duidelijkste stukje.. ver gezocht.
Dat jij tegen Hoatzin zegt dat de verzen die hij plaatst allemaal door jou verklaard kunnen worden zegt ook genoeg want je vult ieder vers gewoon volgens je eigen gedachtegang in terwijl anderen dat niet eens hoeven te doen.

Uit Hebreeen 1 haal ik het verder ook niet.

Kun je de duidelijke stukken uit de Gelatenbrief misschien plaatsen want anders moet ik gaan zoeken zonder te weten naar wat precies.

Even los daarvan maar waarom zou Paulus eigenlijk moeten uitleggen dat God alleen vergeeft via het kruis en hem een beperking opleggen? Jezus kon zelf alles prima uitleggen en Paulus heeft het uitgelegd vanuit zijn persoonlijke visie daarop, hij heeft Jezus niet eens gekend en het kan misschien wel wat inzichten bieden maar zijn interpretatie als feiten aannemen is nogal gevaarlijk. Ik ben zelf van mening dat Paulus de eerste anti-Christ is, of de oorzaak daarvan, maar tog heb ik deze gedachtegoed nog niet uit zijn brieven gehaald..

[ Bericht 0% gewijzigd door ikwilkennisopdoen op 19-12-2013 17:51:38 ]
pi_134456580
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee Allah inderdaad niet. Maar verder zijn (af)goden wereldwijd bloeddorstig.
En Brahma ook niet, maarja ik heb een vermoeden dat het oorspronkelijk ook om dezelfde God ging net als bij de bijbel.
pi_134456876
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Holy shit , je begint net als een orthodoxe rabbijn te lijken

Ik wil je niet altijd quoten maar ik heb wat opmerkingen over jouw zin. Deze zin is niet helemaal juist. Het heeft geen zin om hier dieper op in te gaan want we zullen nooit weten wat hij gezegd heeft ,als je vanuit gaat dat hij dit uberhaubt gezegd heeft, of dat dit plaats gevonden heeft. Volgens sommige bronnen riep hij de Profeet Elia aan. En zei niet ''waarom' maar waartoe .

Overigens komt deze zin gewoon van onze Koning David (Psalm 22)
pi_134457334
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Holy shit , je begint net als een orthodoxe rabbijn te lijken

Ik wil je niet altijd quoten maar ik heb wat opmerkingen over jouw zin. Deze zin is niet helemaal juist. Het heeft geen zin om hier dieper op in te gaan want we zullen nooit weten wat hij gezegd heeft ,als je vanuit gaat dat hij dit uberhaubt gezegd heeft, of dat dit plaats gevonden heeft. Volgens sommige bronnen riep hij de Profeet Elia aan. En zei niet ''waarom' maar waartoe .

Overigens komt deze zin gewoon van onze Koning David (Psalm 22)
Ik geloof niet perse dat het plaatsgevonden heeft want veel dingen en gebeurtenissen uit de bijbel kloppen gewoon niet maar Hoatzin baseerd zich hierbij denk ik ook op de verzen uit de Bijbel en niet op hetgeen waar hij zelf vanuit gaat. Je kan het op vele manieren interpreteren maar Jezus riep God wel vaker aan in het Nieuwe Testament dus kun je ook de vraag stellen; riep God zichzelf aan?
pi_134457341
Om het nog ingewikkelder te maken

Volgens mattheus zei Jezus:

Volgens Marcus:

pi_134457385
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:09 schreef Skillsy het volgende:
Om het nog ingewikkelder te maken

Volgens mattheus zei Jezus:

[ afbeelding ]

Volgens Marcus:

[ afbeelding ]
Ja maar die 4 verhalen spreken elkaar heel vaak tegen als het om details gaat. Alleen de hoofdlijn is ongeveer hetzelfde. De betekenis is hier wel hetzelfde en dit is ook een vertaling, niet de taal waarin Jezus het zei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')