quote:
quote:The protests began last week, after Yanukovych said he would not sign the EU pact as planned at a summit in Vilnius last Friday, following extreme pressure from Russia and dire economic forecasts. Daily protests appeared to be petering out when riot police violently cleared Independence Square, hub of the 2004 Orange Revolution, of its last few hundred protesters early on Saturday morning. The move, combined with a subsequent court ban on further protests, backfired, as several hundred thousand people took to the streets on Sunday.
Mocking the authorities' claim that the square had been cleared in order to erect a giant plastic Christmas tree, protesters dismantled the half-made tree, using its branches to build makeshift barricades and draping flags with obscene slogans about Yanukovych on its carcass. Later in the evening they moved to take over two official buildings, with no police resistance.
quote:
De Oekrane word platgeslagen tussen aanbeeld Rusland en hamer EU. En de burger, de bevolking, heeft weer het nakijken. Alle reden voor burgers om massaal de straat op te gaan om te laten zien waar de macht behoort te liggen.quote:Al meer dan een week wordt in Kiev gedemonstreerd. De koers die president Janoekovitsj volgt - hij gaf de voorkeur aan Oekranes banden met Rusland boven nauwere samenwerking met de EU - wordt lang niet door iedere Oekraner begrepen. Ook al bood Brussel diepere politieke samenwerking en vrije handel, de handelsbetrekkingen met Moskou konden niet op het spel worden gezet, aldus de onderbouwing van Janoekovitsj.
Demonstraties voor de EUquote:
Huidige regering is al Pro-EUquote:
quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Demonstraties voor de EU![]()
Ja lang leve de EU, vol democratie
Nee ik bedoel gewoon een revolutie.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Huidige regering is al Pro-EU
quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef Rivalo het volgende:
[..]
[..]
Nee ik bedoel gewoon een revolutie.![]()
Politiek doe je ergens anders maar, ik wil gewoon beweging zien.
Doet er toch niet toe, uitkomst blijft gelijkquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:30 schreef WitteMuur het volgende:
[..]Je wil beweging zien maar het maakt niet uit waarvoor ze zijn...
Chaosquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:31 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Doet er toch niet toe, uitkomst blijft gelijk
Moet je elke ochtend de tv even op Nederland 1 zetten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef Rivalo het volgende:
Politiek doe je ergens anders maar, ik wil gewoon beweging zien.
Helaas nog geen revoluties tegengekomen op het tafeltje van Herman van der Zandt.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Moet je elke ochtend de tv even op Nederland 1 zetten.
deze actie op de foto zou wel eens in scene gezet kunnen zijn.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:11 schreef WitteMuur het volgende:
Het Westen van Oekraine demonstreert dus, het oosten is pro-Rusland en zijn dus tegen de demonstraties.
Tevens nog een foto van de "vreemzame" demonstranten.
[ afbeelding ]
Nee, er zijn bijvoorbeeld ook vele video's waarin de politie wordt geslagen met stokken door de demonstranten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:27 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
deze actie op de foto zou wel eens in scene gezet kunnen zijn.
Wel beweging, dont push it.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:45 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Helaas nog geen revoluties tegengekomen op het tafeltje van Herman van der Zandt.
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
niet alleen zuivelproducten,maar ook bloemen en bloembollen en aardappelsquote:Op dinsdag 3 december 2013 22:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...
Ja, dat doen ze dus omdat Oekrane toenadering zocht met de EU.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...
iets met de gaskraan dichtdraaien ja, in ieder geval dreigen en een kwestie om geldquote:Op dinsdag 3 december 2013 22:37 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Ja, dat doen ze dus omdat Oekrane toenadering zocht met de EU.
En ME'ers die "opgepakte" demonstranten helemaal in elkaar rammen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:28 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Nee, er zijn bijvoorbeeld ook vele video's waarin de politie wordt geslagen met stokken door de demonstranten.
Ja, want bijvoorbeeld Roemeni is er erg op vooruit gegaan sinds ze bij de EU zitten..quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:50 schreef Monnet het volgende:
Op den duur kan het bijna niet anders dan dat Oekrane in de richting van Europa beweegt. Rusland kan zijn grip niet voor altijd blijven houden.
Europese ontwikkeling gaat traag, dus voor hetzelfde geld zijn we straks tien jaar verder. Het is te hopen voor de Oekraners dat het sneller gebeurt.
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:01 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Ja, want bijvoorbeeld Roemeni is er erg op vooruit gegaan sinds ze bij de EU zitten..
Het kan wel een "economische tijger" worden genoemd, het gewone volk ziet daar weinig tot niks van terug. Niet voor niks wil de meerderheid terug naar het Ceaușescu tijdperk, ondanks wat daar mis mee was. Ik betwijfel of ze in wel Oekrane een beter leven gaan krijgen met toenadering tot het Westen... Rusland zal gelijk ook de gasprijs sterk verhogen of gewoon dicht draaien met nog vele andere vervelende maatregelen, en dat wil/kan de EU niet compenseren.quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monnet het volgende:
[..]
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.
Relevanter: het gaat niet om 'bij de EU zitten' - Oekrane is niet eens kandidaat-lidstaat. Het gaat om toenadering naar de West-Europese landen in plaats van Rusland. Op den duur is het niet vol te houden om de lijn-Poetin vast te houden. De Oekraners willen respect voor mensenrechten en ze willen de rule of law. Ook het door jou genoemde Roemeni heeft zo'n ontwikkeling doorgemaakt en werd ooit de economische tijger van Oost-Europa genoemd. Dat de financile crisis het land hard heeft geraakt doet daar niet aan af.
Zoals ik al zei, het kan wellicht een decennium duren maar op den duur zal Oekrane meer in de Europese dan de Russische invloedssfeer vallen.
Ik zie net deze op facebook voorbijkomen:quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:15 schreef WitteMuur het volgende:
Nog een foto van de vreedzame demonstranten:
[ afbeelding ]
Toch kan je heel moeilijk of eigenlijk echt niet het Russisch beleid prefereren boven het EU-beleid. Tenzij je een autoritair bestuur wilt. Bij de EU blijft het bij nalatigheid, geld willen vangen en wanbeleid. In Rusland kan je echter veel makkelijker in de gevangenis worden gegooid wanneer de overheid iets zegt wat je niet zint.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Massaal de straat opgaan gaat die macht alleen maar versterken, er staan daar revolutionairen uit die macht met megafoons die demonstranten toe te schreeuwen, dat vuur nog verder opstoken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De Oekrane word platgeslagen tussen aanbeeld Rusland en hamer EU. En de burger, de bevolking, heeft weer het nakijken. Alle reden voor burgers om massaal de straat op te gaan om te laten zien waar de macht behoort te liggen.
Als ze een pro-EU beleid gaan voeren dan draait Rusland de gas kan dicht of verhoogt de prijs sterk tezamen met nog veel andere vervelende maatregelen. Dat weegt niet op tegen de voordelen van de EU, als die er zijn.quote:Op woensdag 4 december 2013 08:55 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Toch kan je heel moeilijk of eigenlijk echt niet het Russisch beleid prefereren boven het EU-beleid. Tenzij je een autoritair bestuur wilt. Bij de EU blijft het bij nalatigheid, geld willen vangen en wanbeleid. In Rusland kan je echter veel makkelijker in de gevangenis worden gegooid wanneer de overheid iets zegt wat je niet zint.
Rusland heeft inderdaad een grote economische macht waarmee het Oekrane de wil kan opleggen. Dat gebeurt nu. Of Rusland op deze wijze Oekrane op lange termijn aan zich kan blijven binden zal moeten blijken, ik denk zelf van niet. Dat laatste zinnetje is erg typisch en laat zien hoe je erin staat, maar ik neem aan dat je begrijpt dat de EU eveneens een enorme economische machtspositie heeft.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:06 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Als ze een pro-EU beleid gaan voeren dan draait Rusland de gas kan dicht of verhoogt de prijs sterk tezamen met nog veel andere vervelende maatregelen. Dat weegt niet op tegen de voordelen van de EU, als die er zijn.
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef Aloulou het volgende:
Ik weet niet hoe de politieke verhoudingen zijn in Oekranie maar volgens mij bestaat 70% uit Oekraniers en circa 25/30% de Russische minderheid. Ervanuitgaande dat van de Oekraniers zeker 50% helemaal niets van Rusland en de Russische onderdrukking in het Sovjet-tijdperk moeten hebben lijkt me dat dit een kwestie van tijd is. Tenzij er ook veel Oekraniers zijn die niet warm worden om voor de EU te kiezen ipv Rusland, maar gezien de historie en gevoeligheden lijkt me dat dat er niet veel zijn.
Er was een pro-EU regering na de Oranje revolutie, echter is in de presidentsverkiezingen van 2010 Tymosjenko verslagen door de pro-Rusland Janoekovytsj. Ook in de parlementsverkiezingen van 2012 heeft pro-Rusland een meerderheid gewonnen (Partij van de Regio's, Communistische Partij en 10 onafhankelijken).quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef Aloulou het volgende:
Ik weet niet hoe de politieke verhoudingen zijn in Oekranie maar volgens mij bestaat 70% uit Oekraniers en circa 25/30% de Russische minderheid. Ervanuitgaande dat van de Oekraniers zeker 50% helemaal niets van Rusland en de Russische onderdrukking in het Sovjet-tijdperk moeten hebben lijkt me dat dit een kwestie van tijd is. Tenzij er ook veel Oekraniers zijn die niet warm worden om voor de EU te kiezen ipv Rusland, maar gezien de historie en gevoeligheden lijkt me dat dat er niet veel zijn.
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.quote:Op zondag 8 december 2013 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.
Gelukkig maar, Oekrane hoort niet in de EU.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.
Inderdaad ja, meeer doden dan de Holocaust enzo. dat is best relevant.quote:Op zondag 8 december 2013 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.
Dat begrijp ik ook niet. Wel prachtig om te zien hoe het neerging.quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef arjan1112 het volgende:
huh. stond dat ding er nog dan? die hebben ze toch allemaal in 1990 al neergehaald?
Er staan er nog aardig wat:quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef arjan1112 het volgende:
huh. stond dat ding er nog dan? die hebben ze toch allemaal in 1990 al neergehaald?
Hoezo niet? Het is toch een europees land ?quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Gelukkig maar, Oekrane hoort niet in de EU.
Er heerst relatief veel armoede en het is allemaal nogal marginaal.quote:Op zondag 8 december 2013 18:52 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoezo niet? Het is toch een europees land ?
er staat er ook een in Enschede !!quote:Op zondag 8 december 2013 18:51 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Er staan er nog aardig wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_statues_of_Vladimir_Lenin
Ook van kameraad Stalin staan er nog aardig wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_statues_of_Stalin
Uhuh, vlekkeloze verkiezingen waren dat.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.
Klopt:quote:Op zondag 8 december 2013 19:01 schreef waht het volgende:
[..]
Uhuh, vlekkeloze verkiezingen waren dat.
Want jij was er natuurlijk bij en zag massale fraude, en de internationale waarnemers zijn natuurlijk blind.quote:
Volgens mij zitten ze daar al.... onder andere door rusland.quote:Op maandag 9 december 2013 01:51 schreef Reuzelbek het volgende:
De demonstranten laten zich voor het karretje spannen. Blijkbaar willen ze dolgraag Griekenland achterna.
De deal van het associatie verdrag zou economisch nog nadeliger zijn dan de deal van Rusland.quote:Op maandag 9 december 2013 01:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij zitten ze daar al.... onder andere door rusland.
Alhoewel ik je mening deel dat het voor de EU enkel zinnig kan zijn zijn invloed uit te breiden ook naar de Oekraine en ook Oekraine kan hieruit zeker voordelen halen (al is het aleen maar een sterkere positie tov zijn buurland)...quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monnet het volgende:
[..]
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.
Relevanter: het gaat niet om 'bij de EU zitten' - Oekrane is niet eens kandidaat-lidstaat. Het gaat om toenadering naar de West-Europese landen in plaats van Rusland. Op den duur is het niet vol te houden om de lijn-Poetin vast te houden. De Oekraners willen respect voor mensenrechten en ze willen de rule of law. Ook het door jou genoemde Roemeni heeft zo'n ontwikkeling doorgemaakt en werd ooit de economische tijger van Oost-Europa genoemd. Dat de financile crisis het land hard heeft geraakt doet daar niet aan af.
Zoals ik al zei, het kan wellicht een decennium duren maar op den duur zal Oekrane meer in de Europese dan de Russische invloedssfeer vallen.
griekenland heeft dan ook nog altijd ten opzichtte van 1999 een economische groei van bijna 35-40%quote:Op maandag 9 december 2013 01:51 schreef Reuzelbek het volgende:
De demonstranten laten zich voor het karretje spannen. Blijkbaar willen ze dolgraag Griekenland achterna.
Tja, als ik hun was zou ik ook niet of heel moeilijk ook de nadelige gevolgen van de EU overzien. Niet zo gek natuurlijk aangezien ze heel lang in de verschrikking van de Sovjet-Unie zaten.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Dance99Vv het volgende:
men zoekt daar ergens naar hoop , een betere toekomst wat rusland ze niet echt geeft, dat "vrije"westen idee
Net of de hele bevolking er achter staatquote:Op maandag 9 december 2013 13:51 schreef Bombshell het volgende:
Het moet wel erg triest gesteld zijn in dat land als je zo hard demonstreert om bij de EU te mogen. Voor de eurofiel is het natuurlijk een bevestiging dat zij het antwoord zijn op alles.
quote:Op maandag 9 december 2013 14:37 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Tja, als ik hun was zou ik ook niet of heel moeilijk ook de nadelige gevolgen van de EU overzien. Niet zo gek natuurlijk aangezien ze heel lang in de verschrikking van de Sovjet-Unie zaten.
Je bent een communist?quote:Op maandag 9 december 2013 15:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]In de USSR was niemand dakloos, had iedereen werk, genoeg voedsel om te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg. Vergelijk dat nu eens met het huidige Oekrane...
Arme landen hebben heel veel voordeel van de europese uniequote:Op maandag 9 december 2013 13:51 schreef Bombshell het volgende:
Het moet wel erg triest gesteld zijn in dat land als je zo hard demonstreert om bij de EU te mogen. Voor de eurofiel is het natuurlijk een bevestiging dat zij het antwoord zijn op alles.
Kan wel zo zijn, maar feit is dat de meeste mensen nu democratie, respect voor de mensenrechten en normale beloningen willen voor hun werk (lees: een normaal loon). Helaas is de corruptie gigantisch in het land sinds ze onafhankelijk en niet-communistisch zijn geworden. Kan best begrijpen dat het zeer moeilijk is om een goed democratisch beleid te voeren terwijl je ook nog de corruptie hard moet tegengaan. Als dat systeem nog steeds niet 100% in de hand hebt is dat buitengewoon moeilijk.quote:Op maandag 9 december 2013 15:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]In de USSR was niemand dakloos, had iedereen werk, genoeg voedsel om te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg. Vergelijk dat nu eens met het huidige Oekrane...
Corruptie in Polen is wel flink aangepaktquote:Op maandag 9 december 2013 15:18 schreef arjan1112 het volgende:
Had een tijdje terug het eisen lijstje van de solidariteit vakbond in communistisch polen opgezocht
je vraagt je wel af wat ze nou eigenlijk opgeschoten zijn
ze hebben het ene kutsysteem omgeruild voor het andere
A 2013 survey in Poland found that 83% of surveyed Polish citizens think that corruption is a major problem for their country, particularly prevalent among politicians (62 percent) and in the health-care sector (53 percent). A growing number of citizens (57%) is concerned that there no political will to fight corruption.quote:Op maandag 9 december 2013 15:42 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Corruptie in Polen is wel flink aangepakt
Is natuurlijk verre van perfect maar Polen doet het volgens de cijfers van Transparency International iets beter dan de meeste andere Centraal - en Oost-Europese landen. http://www.transparency.org/country#POL Polen heeft een score van 60, maar bv. Tsjechie een score van 48. De ex-Sovjet landen Wit-Rusland, Oekraine en Rusland zelf zijn er het ergst aan toe. Buiten de ex Sovjet-landen zelf is Albanie het meest corrupt.quote:Op maandag 9 december 2013 15:53 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
A 2013 survey in Poland found that 83% of surveyed Polish citizens think that corruption is a major problem for their country, particularly prevalent among politicians (62 percent) and in the health-care sector (53 percent). A growing number of citizens (57%) is concerned that there no political will to fight corruption.
Dus? Jij zegt dat het flink aangepakt is, maar wat die cijfers zeggen is alleen dat Polen het beter doet dan die landen die je opnoemt.quote:Op maandag 9 december 2013 16:08 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Is natuurlijk verre van perfect maar Polen doet het volgens de cijfers van Transparency International iets beter dan de meeste andere Centraal - en Oost-Europese landen. http://www.transparency.org/country#POL Polen heeft een score van 60, maar bv. Tsjechie een score van 48. De ex-Sovjet landen Wit-Rusland, Oekraine en Rusland zelf zijn er het ergst aan toe. Buiten de ex Sovjet-landen zelf is Albanie het meest corrupt.
Ik volg de cijfers van Transparency International al een tijdje. En ik meen me te herinneren dat Polen een paar jaar geleden nog een 5,0 scoorde. Een 6,0 is net voldoende dus er valt nog een hele hoop te verbeteren. Neemt niet weg dat de corruptie in Italie en Griekenland erger is geworden dan in Polen.quote:Op maandag 9 december 2013 16:10 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Dus? Jij zegt dat het flink aangepakt is, maar wat die cijfers zeggen is alleen dat Polen het beter doet dan die landen die je opnoemt.
Jij zei dat corruptie flink aangepakt is in Polen tov voor 1989.quote:Op maandag 9 december 2013 16:13 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik volg de cijfers van Transparency International al een tijdje. En ik meen me te herinneren dat Polen een paar jaar geleden nog een 5,0 scoorde. Een 6,0 is net voldoende dus er valt nog een hele hoop te verbeteren. Neemt niet weg dat de corruptie in Italie en Griekenland erger is geworden dan in Polen.
Voor 1989 was alles anders, daar heb ik helaas geen cijfers van ofzo. Maar nogal wiedes dat corruptie vrijwel niet voor kon komen. De enigen die de mensen konden bestelen waren van de regering.quote:Op maandag 9 december 2013 16:23 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Jij zei dat corruptie flink aangepakt is in Polen tov voor 1989.
De SU was een groot paradijsquote:Op maandag 9 december 2013 15:07 schreef WitteMuur het volgende:
Wat ik zei (niemand dakloos, iedereen had werk, genoeg voedsel om van te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg) is gewoon een feit.quote:Op maandag 9 december 2013 17:56 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De SU was een groot paradijs
Achterlijke mongool die je bent
Op papier. Uiteraard.quote:Op maandag 9 december 2013 18:05 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Wat ik zei (niemand dakloos, iedereen had werk, genoeg voedsel om van te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg) is gewoon een feit.
Ook in realiteit.quote:
Er waren hartstikke veel daklozen hoor. Mensen die buiten de administratie vielen, ex gevangen, Mensen met een psychische afwijking. Etc.quote:
Holodomor, iemand?quote:Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Er waren hartstikke veel daklozen hoor. Mensen die buiten de administratie vielen, ex gevangen, Mensen met een psychische afwijking. Etc.
Werkloos kon je ook gewoon zijn. Als je bv geweigerd werd door plaatselijke autoriteiten.
Maar op zo'n moment verdween je gewoon uit de administratie.
Voldoende artsen inderdaad. Maar Medicijnen alleen voor de partijmensen. Het is maar wat je zorg wilt noemen.
Hongersnood heeft nooit bestaan in de USSR zeker?
Ook Wikipedia zegt dat er geen daklozen waren in de USSRquote:Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Er waren hartstikke veel daklozen hoor. Mensen die buiten de administratie vielen, ex gevangen, Mensen met een psychische afwijking. Etc.
Werkloos kon je ook gewoon zijn. Als je bv geweigerd werd door plaatselijke autoriteiten.
Maar op zo'n moment verdween je gewoon uit de administratie.
Voldoende artsen inderdaad. Maar Medicijnen alleen voor de partijmensen. Het is maar wat je zorg wilt noemen.
Hongersnood heeft nooit bestaan in de USSR zeker?
Lees anders eens een geschiedenisboek man.quote:Op maandag 9 december 2013 20:38 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Ook Wikipedia zegt dat er geen daklozen waren in de USSR
Not having permanent residency was legally considered a crime.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homelessness#Russia_and_the_USSR
Kom maar eens met een betrouwbare bron die het tegenover gestelde beweerd.
Geweigerd op basis van?
Onzin, medicijnen waren gewoon voor handen voor de Sovjet-bevolking.
Er waren inderdaad veel doden in Oekrane rond 1933. De oorzaken zijn sabotage, de koelakken slachten hun dieren liever dan dat ze worden gecollectiviseerd (bijvoorbeeld het aantal van paarden daalde van 30 miljoen tot 15 miljoen tussen 1928 en 1933). De tweede oorzaak is de droogte die bepaalde gebieden in Oekrane raakte in 1930, 1931 en 1932. De derde oorzaak was een tyfus-epidemie . (Dr. Hans Blumenfeld, internationally respected city planner and recipient of the Order of Canada, worked as an architect in Makayevka, Ukraine during the famine. He wrote: `There is no doubt that the famine claimed many victims. I have no basis on which to estimate their number .... Probably most deaths in 1933 were due to epidemics of typhus, typhoid fever, and dysentery. Waterborne diseases were frequent in Makeyevka; I narrowly survived an attack of typhus fever.' )
The fourth cause of the famine was the inevitable disorder provoked by the reorganization
of agriculture and the equally profound upheaval in economic and social relations: lack of experience,
improvization and confusion in orders, lack of preparation and leftist radicalism among some of the
poorer peasants and some of the civil servants.
The famine did not last beyond the period prior to the 1933 harvest. Extraordinary measures were taken by the Soviet government to guarantee the success of the harvest that year. In the spring, thirty-five million poods of seeds, food and fodder were sent to Ukraine. The organization and management of kolkhozy was improved and several thousand supplementary tractors, combines and trucks were delivered.
http://rumera.ru/wp-conte(...)r-view-of-Stalin.pdf
Jij zegt:quote:Op maandag 9 december 2013 21:04 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Lees anders eens een geschiedenisboek man.
Dat geen huisvesting hebben illegaal was zegt natuurlijk al helemaal niets.
Drugsgebruik zal ook wel illegaal zijn geweest. Bestond dus ook niet![]()
Communisme logica![]()
In Iran hebben ze op die manier zelfs het 'homoprobleem' opgelost. Bestaan gewoon niet klaar![]()
En de hongersnood in de USSR kwam door sabotageDie fantastische communisten hadden alles prima voor elkaar maar die verdomde kapitalisten weer he
![]()
Als ze dat willen, moeten ze eerst een andere president kiezen (alhoewel ik de twijfels heb of de verkiezingen daar eerlijk genoeg verlopen). Een pro-westers type zoals Joetsjenko was.quote:
Volgens internationale waarnemers waren de verkiezingen in 2010 eerlijk.quote:Op dinsdag 10 december 2013 08:45 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Als ze dat willen, moeten ze eerst een andere president kiezen (alhoewel ik de twijfels heb of de verkiezingen daar eerlijk genoeg verlopen). Een pro-westers type zoals Joetsjenko was.
quote:"Janoekovitsj wil EU-deal tekenen"
EU-buitenlandcordinator Ashton zegt dat de Oekraense president Janoekovitsj nog altijd de intentie heeft om een handels- en associatieakkoord met de Europese Unie te tekenen. Ze deed haar uitspraken na een gesprek met Janoekovitsj in Kiev.
"Janoekovitsj heeft mij duidelijk gemaakt dat hij van plan is om het akkoord te tekenen", zei Ashton. De economische en financile problemen van Oekrane kunnen volgens haar worden verzacht door de banden met de EU aan te halen. Ze wees op de investeringen waar het land dan op kan rekenen.
Boycot
Janoekovitsj zag vorige maand onder druk van Rusland af van ondertekening. Moskou zou hebben gedreigd met een olie- en gasboycot. Oekrane is op het gebied van energie sterk afhankelijk van Rusland.
De weigering van Janoekovitsj om te tekenen heeft geleid tot felle protesten in Kiev. De betogers eisen het aftreden van de president en de regering.
Volgens correspondent David Jan Godfroid valt niet te verwachten dat er alsnog snel een akkoord wordt getekend met de EU. Janoekovitsj wil vooral de deur naar de EU openhouden, zegt hij.
Yanukovych is volgens mij inderdaad veel meer realist dan die protesteerders, die lijken te denken dat als ze de Russen schofferen en zich daarvan afwenden, de EU wel lekker hun rekeningen gaat betalen en bv gratis gas terug gaat pompen naar de Oekraine...quote:
quote:
Het artikel gaat verder.quote:UPDATE Honderden anti-regeringsdemonstranten zijn in Kiev de oproerpolitie te lijf gegaan met stokken, stenen en brandbommen. De politie reageerde met schokgranaten, traangas en waterkanonnen, maar was getalsmatig ver in de minderheid. Er vielen vele gewonden, onder wie zo'n 70 politieagenten, zo heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken gezegd.
De vlam sloeg in de pan toen een groep radicale actievoerders zich een weg wilde banen naar het parlementsgebouw in de Oekraense hoofdstad. De ordetroepen hadden met politiebusjes en rijen agenten een verdedigingslinie rond de volksvertegenwoordiging opgetrokken. Een busje werd in brand gestoken en sommige betogers braken het plaveisel op om stoeptegels in stukken te slaan en daarmee de politie te bekogelen.
Het is in Oekrane onrustig sinds president Viktor Janoekovitsj twee maanden geleden de banden met de Europese Unie bevroor en in plaats daarvan financile steun zocht bij Rusland. De protesten waren omvangrijk, maar verliepen grotendeels vreedzaam. Zondag liepen ze echter volledig uit de hand.
Die laatste fotoquote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:15 schreef rakotto het volgende:
Andere fotos en video: http://www.bbc.co.uk/news(...)low_twitter_bbcworld
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je bent wel een typisch dictatorvriendje he.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:21 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Die laatste fotoen dat zijn zogenaamd vredelievende demonstranten..
Ik weet natuurlijk niet wat meneer de agent denkt of gedaan, maar vrede kan niet altijd bereikt worden zonder geweld h.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:21 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Jij bent echt een ideaal mens voor een dictator.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:21 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Die hypocriete Russische flapdrop moet z'n mond eens houden, de pot verwijt de ketelquote:http://nos.nl/artikel/600246-rusland-eu-blijf-weg-uit-kiev.html
Rusland: EU, blijf weg uit Kiev
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov vreest dat de situatie in Kiev volledig uit de hand loopt. Tegelijkertijd riep hij Europese landen op om zich niet te bemoeien met de politieke crisis in Oekrane.
Afgelopen nacht waren er opnieuw rellen in Kiev. Betogers raakten slaags met de politie. De demonstranten gooiden met molotovcocktails en stenen en de politie zette traangas en rubberkogels in.
Op deze livestream is te zien dat de agenten en de betogers nog steeds tegenover elkaar staan op het Medanplein in Kiev. De demonstranten hebben het plein in handen, maar zijn omgeven door agenten.
Nieuwe wetten
De Oekraense regering heeft vorige week nieuwe wetten aangenomen die het moeilijker maken om te demonstreren. Het wordt bijvoorbeeld verboden om zonder toestemming tenten op te zetten.
De betogers in Kiev verblijven al maanden in tenten op het Medanplein. Ze staan er uit protest tegen president Janoekovitsj en zijn banden met Rusland, ten koste van de banden met de EU. De betogers zijn ook woest over de nieuwe wetten.
In december lieten verschillende Europese ministers zich zien tussen de demonstranten. Lavrov zegt daar nu over dat hij dat smakeloos vindt. "Het zijn landen die diplomatieke verhoudingen hebben met Oekrane en die tegelijkertijd tussen de demonstranten staan."
Je hebt anderhalve maand geleden de beelden gemist hoe de vredelievende politie en ME te werk is gegaan?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:21 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
quote:Doden bij nieuw protest Kiev
Bij een nieuw gewelddadig treffen tussen demonstranten en de politie in de Oekranse hoofdstad Kiev zijn twee doden gevallen. Het lichaam van een van de twee doden vertoonde volgens mediaberichten kogelwonden, maar de politie bevestigt dat niet.
Een andere man van 22 jaar viel van een hoogte van 13 meter te pletter, toen hij volgens de betogers door de politie achterna werd gezeten.
In Kiev is de politie nu bezig barricades van de demonstranten op te breken. De protesten tegen de regering van president Janoekovitsj begonnen twee maanden geleden, toen hij een samenwerkingspact met de Europese Unie niet wilde ondertekenen en juist toenadering tot Rusland zocht.
De afgelopen dagen drong de politie de demonstranten op het Plein van de onafhankelijkheid enkele tientallen meters terug, maar die hebben hun oude posities weer ingenomen.
In Oekrane is de wet nu ingegaan die de demonstratievrijheid beperkt en een harder politieoptreden mogelijk maakt. De demonstranten hebben zich daardoor niet laten weerhouden de protesten voort te zetten. Dit weekend worden weer tienduizenden mensen in Kiev verwacht.
twitter:YourAnonNews twitterde op woensdag 22-01-2014 om 09:35:42Photo: Large crowds of protesters gather in Kiev http://t.co/LXRGq4core reageer retweet
Eind jaren '80 waren er een hoop betogingen tegen de kernwapens, en een ruime meerderheid van de bevolking wilde ze weg, maar ze liggen hier nog steeds. Maar als een minderheid in Oost-Europa iets wil, dan moeten ze het ook krijgen blijkbaar.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:08 schreef J.B. het volgende:
Tja, als maandenlang vreedzaam protesteren 0,0 effect sorteert en er vervolgens, als kers op de taart, sterk vrijheidsbeperkende wetgeving wordt doorgeduwd kan je dergelijke toestanden verwachten. De vraag lijkt niet te zijn f het uit de hand loopt, maar wanneer.
quote:EU dreigt met maatregelen tegen Kiev
De voorzitter van de Europese Commissie, Jos Manuel Barroso, overweegt maatregelen tegen Oekrane wegens het toenemende geweld tegen antiregeringsbetogers.
"We zijn zeer bezorgd over de ontwikkelingen in Oekrane en volgen ze op de voet. Daarbij overwegen we mogelijke acties door de Europese Unie en de gevolgen voor onze onderlinge betrekkingen", zei hij woensdag op een persconferentie in Brussel.
Barroso wilde niet speculeren over wat voor sancties de EU zou kunnen treffen. Wel verwachtte hij dat lidstaten over zouden gaan tot strafmaatregelen tegen Kiev.
Hij riep de Oekraense autoriteiten op stappen te nemen om de spanning te verminderen en een dialoog met de oppositie aan te gaan.
Gewelddadig
De Commissie is ook zeer bezorgd over de recent ingevoerde beperkingen van de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting in Oekrane.
De protestacties tegen de Oekraense president Viktor Janoekovitsj duren nu al maanden.
Ook woensdag kwam het weer tot een gewelddadig treffen. Drie personen vonden de dood in de confrontaties. Twee van hen werden dodelijk getroffen door kogels, de derde bezweek aan de verwondingen na een val.
Is dat politie die molotovs gooit?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yepquote:Op woensdag 22 januari 2014 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Is dat politie die molotovs gooit?
twitter:YourAnonNews twitterde op woensdag 22-01-2014 om 17:57:35The riot police are rioting. reageer retweet
alsof de overheid ooit geweldloos reageert op grote demonstraties (usa, brazilie, griekenland, egypte etc etc etc etc)quote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:21 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Want een eeuw bij Rusland in de tas zitten heeft ze zo veel opgeleverd? Het BNP per capita is europees gezien alleen in Moldavi lager (Albani is bijvoorbeeld al aanzienlijk 'rijker' ($3800 tegenover $2500)), het land is gewoon straatarm en verschrikkelijk corrupt, veel slechter dan nu kan het gewoon niet worden. Als je ziet hoe Polen zich ontwikkeld heeft tegenover Oekrane is deze toestand niet meer dan logisch.quote:Op woensdag 22 januari 2014 19:16 schreef Polyfemos het volgende:
Ik denk niet dat Oekraine veel voordeel zal hebben als ze toenadering zoeken tot de EU. Bovendien valt er een groot blok weg bij Rusland.
quote:
quote:De demonstranten in Oekrane hebben er een reden bij om de straat op te gaan: politiegeweld. In de hoofdstad Kiev uitten vanavond ruim 50.000 mensen hun woede over het optreden van de ordetroepen.
Dat lijkt me sterkquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:28 schreef waht het volgende:
Oekrane wacht hetzelfde lot als Syri, alleen hopelijk met wat minder erge gevolgen. Poetin wil invloed behouden in de vorm van handelsafhankelijkheid, marinebases en politieke vrienden.
Zijn dit nou agenten die meedoen met de demonstraties of is het gewoon excessief politiegeweld tegen betogers?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geweld tegen protesteerders.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zijn dit nou agenten die meedoen met de demonstraties of is het gewoon excessief politiegeweld tegen betogers?
Gaat nooit gebeuren. Oekrane grenst aan EU- en NATO-landen en Rusland. Die laten het nooit zo ver komen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 22:28 schreef waht het volgende:
Oekrane wacht hetzelfde lot als Syri, alleen hopelijk met wat minder erge gevolgen. Poetin wil invloed behouden in de vorm van handelsafhankelijkheid, marinebases en politieke vrienden.
Ik denk niet dat Oekrane net als Syri gaat worden, maar mocht het wel gebeuren dan zie ik de EU niet helpen... Omdat = geen interesses voor zover ik het weet. Tenminste, niet zo waard.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren. Oekrane grenst aan EU- en NATO-landen en Rusland. Die laten het nooit zo ver komen.
Ik doel niet op een burgeroorlog, enkel op interne strijd.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren. Oekrane grenst aan EU- en NATO-landen en Rusland. Die laten het nooit zo ver komen.
Geen interesse is onzin. Je kunt een conflict niet negeren als het zich aan je grens afspeelt.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:18 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Oekrane net als Syri gaat worden, maar mocht het wel gebeuren dan zie ik de EU niet helpen... Omdat = geen interesses voor zover ik het weet. Tenminste, niet zo waard.
EU gaat de conflict niet aan tegen Rusland voor een paar Oekraniers die niet eens lid zijn van de EU. Het is geen Libi waar ze zo 1,2,3 olieafspraakjes kunnen maken.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Geen interesse is onzin. Je kunt een conflict niet negeren als het zich aan je grens afspeelt.Bovendien leidt een burgeroorlog meestal (kijk naar Syri - Turkije) ook tot grensconflicten.
Massaal de straat op om daar te worden toegesproken door een of andere revolutionair uit het systeem, of thuis vervolgens massaal de politiek volgen, gaat niet de macht naar het volk toebrengen waar het hoort, maar naar die machthebbers. Zo komt het Oekrainse volk weer in eenzelfde ijzeren greep terrecht (hetzelfde geldt voor de Egyptische bevolking)quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De Oekrane word platgeslagen tussen aanbeeld Rusland en hamer EU. En de burger, de bevolking, heeft weer het nakijken. Alle reden voor burgers om massaal de straat op te gaan om te laten zien waar de macht behoort te liggen.
Nee, daarom zeg ik dat ze het gaan voorkomen. Niemand wil daar een conflict. Maar aan de andere kant wil Roemeni ook geen Russische invloed aan zijn grens, en Rusland vice versa voor de EU (lees: Amerika).quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:27 schreef rakotto het volgende:
[..]
EU gaat de conflict niet aan tegen Rusland voor een paar Oekraniers die niet eens lid zijn van de EU. Het is geen Libi waar ze zo 1,2,3 olieafspraakjes kunnen maken.
Phalanx!!!!!quote:
Wat was de Balkan ook alweer in de vorige '14?quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:20 schreef Schurkenstaat het volgende:
Breuklijnland.
Potentieel kruitvat.
Ziek plaatje dit zeg.twitter:AntDeRosa twitterde op donderdag 23-01-2014 om 07:10:14Ukraine opposition issues ultimatum, will "go on offensive" if demands aren't met http://t.co/TIfUKHY10d http://t.co/xJyyu4Zj7n reageer retweet
Dit dan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wat een tyfustuig daar in Kiev. Molotovs gooien naar agenten etc. Gewoon gelijk met een tankwagen over dat tuig heen rijden
Zonder molotovs zijn ze niet zo stoer meer.quote:
Waarom nemen ze die foto? Propaganda?quote:
Wie weet, kan. Alles kan.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:20 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Waarom nemen ze die foto? Propaganda?
Nounou, overdrijven kan ook.quote:Op woensdag 22 januari 2014 22:28 schreef waht het volgende:
quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wat een tyfustuig daar in Kiev. Molotovs gooien naar agenten etc. Gewoon gelijk met een tankwagen over dat tuig heen rijden
Ja want agenten in de fik steken omdat je tegen de overheid bent is ok.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]![]()
Wat een slavenhouding heb jij. Jij houdt wel van goede en strenge autoriteit is het niet ?
Je moet wel even weten dat er eerst vreedzaam werd gedemonstreerd en dat als reactie de overheid een wet invoerde die demonstreren verboodquote:Op donderdag 23 januari 2014 19:33 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want agenten in de fik steken omdat je tegen de overheid bent is ok.
Anders luisteren ze niet.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:33 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Als de overheid, incl. agenten aggressief tegen de bevolking gaan doen, dan verdienen ze dat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:33 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
De boel proberen rustig te houden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef theunderdog het volgende:
Wat doen die kerkelijke figuren daar bij die demonstraties met hun kruizen ???
Dat is een grap toch ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef rakotto het volgende:
[..]
De boel proberen rustig te houden.
Het zijn priesters uit de Orthodoxe kerk en ik vermoed dat zij daar geplaatst zijn door de regering om zogenaamd de goede Christenen te laten herinneren dat geweld niet de oplossing is.quote:
quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:37 schreef rakotto het volgende:
[..]
Het zijn priesters uit de Orthodoxe kerk en ik vermoed dat zij daar geplaatst zijn door de regering om zogenaamd de goede Christenen te laten herinneren dat geweld niet de oplossing is.
ja ze nationaliseren gewoon wat westerse bezittingen net als in ruslandquote:Op donderdag 23 januari 2014 22:02 schreef J.B. het volgende:
Wat overigens ook geen onbelangrijke factor in dit hele verhaal is is dat de oudste zoon van Janoekovitsj zich op een nogal dubieuze manier in bijzonder hoog tempo heeft opgewerkt tot de op n na rijkste man van Oekrane.
dat is soms wat ik me ook afvraag, het zijn toch naast agenten ook burgers. daar moeten er toch ook bijzitten die juist tegen de regering zijn. Maar denk dat het losgaan voor een groot deel bij de demonstranten ligt afgelopen dagen. heb aardig wat stenen zien vliegen en brandende agenten gezien.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:20 schreef venomsnake het volgende:
Toch weer ongelooflijk hoe de politie los gaat op de eigen bevolking. Je vraagt je soms af wat die debielen beweegt om bij "het korps" te gaan.
Uit eigen beweging sluit je per definitie uit omdat...?quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:37 schreef rakotto het volgende:
[..]
Het zijn priesters uit de Orthodoxe kerk en ik vermoed dat zij daar geplaatst zijn door de regering om zogenaamd de goede Christenen te laten herinneren dat geweld niet de oplossing is.
twitter:Yaro_RT twitterde op donderdag 23-01-2014 om 23:12:33While opposition demonstrates little progress in Kiev, Cherkasy goes nuts. Protesters and police clash over regional administration building reageer retweet
In Lviv is het kantoor van de gouverneur vandaag bestormd en werd hij gedwongen zijn ontslagbrief te tekenen, dat heeft hij later overigens weer ingetrokken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:40 schreef sonnyspek het volgende:
twitter:Yaro_RT twitterde op donderdag 23-01-2014 om 23:12:33While opposition demonstrates little progress in Kiev, Cherkasy goes nuts. Protesters and police clash over regional administration building reageer retweet
Dit zag ik gister live op de stream. Redelijk bizar om te zien. Er waren gewoon wat kisten vuurwerk in het vuur gegooid want het ging alle kanten op.quote:
De propaganda zender van Rusland lijkt me niet handig om info vandaan te halen bij deze kwestie.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:40 schreef sonnyspek het volgende:
Wat een onzin...quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:51 schreef theunderdog het volgende:
De Oekranse lotsbestemming ligt zondemeer bij Rusland en in het uiterste geval bij een toenadering tot Europa zonder de Russen te bruskeren. Rusland gunt hen autonomie in zoverre zij zich niet pro-Westers opstellen. De Zwarte Zee is en blijft strategisch te belangrijk. De huur van de grote marinebasis Sebastopol is in feite een good will vanwege de Russen. Indien Oekrane een Westers regime zou krijgen door manipulaties van Washington (zoals met de Oranje-revolutie die door hen werd opgezet), dan rechtvaardigt dit desnoods militair ingrijpen vanwege de Russen. De Amerikaanse buitenlandse politiek is er op gericht de Euraziatische landmassa te verdelen en zwak te houden, door de kloof tussen Europa en Rusland zo wijd mogelijk te houden en ondertussen de Russen verder in te dammen of hen ingedamd te houden. Vandaar dat die uitbreiding van de NATO richting het oosten als een daad van agressie mag en moet beschouwd worden.
kloptquote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:51 schreef theunderdog het volgende:
De Oekranse lotsbestemming ligt zondemeer bij Rusland en in het uiterste geval bij een toenadering tot Europa zonder de Russen te bruskeren. Rusland gunt hen autonomie in zoverre zij zich niet pro-Westers opstellen. De Zwarte Zee is en blijft strategisch te belangrijk. De huur van de grote marinebasis Sebastopol is in feite een good will vanwege de Russen. Indien Oekrane een Westers regime zou krijgen door manipulaties van Washington (zoals met de Oranje-revolutie die door hen werd opgezet), dan rechtvaardigt dit desnoods militair ingrijpen vanwege de Russen. De Amerikaanse buitenlandse politiek is er op gericht de Euraziatische landmassa te verdelen en zwak te houden, door de kloof tussen Europa en Rusland zo wijd mogelijk te houden en ondertussen de Russen verder in te dammen of hen ingedamd te houden. Vandaar dat die uitbreiding van de NATO richting het oosten als een daad van agressie mag en moet beschouwd worden.
quote:
quote:
Onzin. Die hele marinebasis heeft om te beginnen 0,niks met goodwill te maken. Recentelijk is dat pachtcontract voor ik meen 30 jaar verlengd, maar niet omdat Oekrane dat wilde. Die zijn de basis liever kwijt dan rijk maar toen ze niet wilden verlengen dreigde Rusland (zoals gebruikelijk) de gaskraan dicht te draaien en wat handelsbarirres op te richten. Dat Amerika achter de oranjerevolutie zit is, evenals een hoop andere beweringen in dit stuk, pertinente onzin.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 12:51 schreef theunderdog het volgende:
Gewoon een selfie maken terwijl de wereld in brand staatquote:
Echt mooie ogenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Gewoon een selfie maken terwijl de wereld in brand staat.
Oostblokmeisjesquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Duizenden jaren.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Phalanx!!!!!
Zo vet om te zien. Hoe oud is dat wel niet?
Zelfs McCain & Co. waren ter plekke aanwezig, bedeelden voedsel ect...quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:13 schreef J.B. het volgende:
[..]
Onzin. Die hele marinebasis heeft om te beginnen 0,niks met goodwill te maken. Recentelijk is dat pachtcontract voor ik meen 30 jaar verlengd, maar niet omdat Oekrane dat wilde. Die zijn de basis liever kwijt dan rijk maar toen ze niet wilden verlengen dreigde Rusland (zoals gebruikelijk) de gaskraan dicht te draaien en wat handelsbarirres op te richten. Dat Amerika achter de oranjerevolutie zit is, evenals een hoop andere beweringen in dit stuk, pertinente onzin.
En met een stel ogenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:34 schreef jogy het volgende:
[..]
De Romeinse tank. 12x12 met je rugbyfiguur en rammen.quote:
quote:Ukraine clashes resume, fires light up night sky
Associated Press= KIEV, Ukraine (AP) As riots spread from Ukraine's embattled capital to nearly half of the country, President Viktor Yanukovych promised Friday to reshuffle his government and make other concessions but a top opposition leader said nothing short of his resignation would do.
Hours after the president's comments, huge fireballs lit up the night sky in central Kiev and plumes of thick black smoke rose from burning tires at giant barricades erected by protesters.
Clashes resumed at the barricades, which are just yards from lines of riot police and also made up of bags of ice and scraps of furniture.
Angry demonstrators hurled firebombs, rocks and fireworks at officers. Riot police responded with tear gas and several dozen protesters were rushed to a makeshift medical triage area to be treated. Several arrests were made.
"We will force the authorities to respect us," 27-year-old protester Artur Kapelan said. "Not they, but we will dictate the conditions of a truce."
The fighting had stopped earlier this week as opposition leaders entered into face-to-face talks with Yanukovych.
But hundreds of demonstrators in ski masks and helmets were still armed with sticks, stones and firebombs at those Kiev barricades, just yards away from police lines.
After nearly two months of ignoring mass demonstrations calling for his ouster, Yanukovych offered to meet some of their demands, after crowds angered by the deaths of at least two protesters and allegations of abuse by authorities besieged government buildings in scores of cities in western Ukraine.
At a meeting with religious leaders, Yanukovych vowed that, at a special parliament meeting on Tuesday, he would push through changes to his Cabinet, grant amnesty to dozens of jailed activists and amend harsh anti-protest legislation.
But Vitali Klitschko, an opposition leader who is a former world heavyweight boxing champion, declared the only way to end the street protests known as the Maidan after the central Kiev square occupied by demonstrators is for Yanukovych to resign.
"Just a month ago, the Maidan would have gone home," Klitschko told reporters Friday night, according to the Interfax news agency. "Today, people are demanding the president's resignation."
The protest law enacted last week appeared to have backfired on Yanukovych, sparking confrontations in which demonstrators threw stones and firebombs at police, who responded with tear gas and rubber bullets. The violence since Sunday was a harsh contrast to the determined peacefulness of the anti-government protests that have gripped the country for the last two months.
The rallies broke out after Yanukovych scrapped a key treaty with the European Union in order to secure a bailout loan from Russia. President Vladimir Putin had pressed hard to keep Ukraine in his nation's political and economic orbit, but more Ukrainians favor closer ties with the 28-nation EU than an new alliance with Russia.
At least two demonstrators were killed this week in clashes with police and protesters have seized government offices in cities in western Ukraine, where support for Yanukovych is thin.
In a separate incident, a protester was found dead outside Kiev this week after going missing from a hospital together with a prominent activist who was beaten but survived.
Meanwhile, protester anger boiled over as one activist recounted Friday how he was stripped naked, beaten and humiliated by police after being detained this week at a barricade in Kiev.
"They wanted to break my spirit and dignity but I stood firm," said Mykhailo Havrilyuk.
His plight shocked the country when a video of the abuse was posted online, showing him standing naked in the snow, covered in bruises and taunted by policemen.
On Friday, protesters continued occupying government buildings in a number of cities in western Ukraine, having forced two governors to resign and chasing another out of his office. Government buildings in many other cities were besieged by angry crowds.
Swedish Foreign Minister Carl Bildt, who spent several years backing the scrapped EU agreement with Ukraine, suggested that Yanukovych was losing control over the country. He posted a map of Ukraine on his Twitter account, where many regions were shown engulfed by protests.
"If Kiev regime tries a military solution to this situation, it will be very bloody and it will fail," Bildt tweeted.
EU enlargement commissioner Stefan Fuele flew to Kiev on Friday to meet with Yanukovych and the opposition and try to broker a solution. The West has been urging Yanukovych to compromise with the protesters as well as threatening sanctions against his government.
"The country is sliding towards dictatorship and we must stop that," said Denis Nakhmanovich, a 33-year-old protester. "Molotov cocktails are louder than any empty words from politicians."
quote:
quote:10:07 GMT:
Ukraine's energy minister, Eduard Stavytsky, says protesters were prevented from seizing the main energy ministry building in Kiev.
"There was an attempt to seize the building. About 100 armed people came. I went to them and said that if they did not leave the building peacefully then the whole energy system of Ukraine could collapse," Stavytsky said, as cited by Reuters.
The protesters are still blocking the entry into the Ministry according to the official, who described it as “a direct threat to the whole of the Ukrainian energy system.”
09:45 GMT:
The building of the Ukrainian Ministry of Energy and Coal mining, in the center of Kiev, has been occupied by activists from the “Common action” movement, according to the organization’s leader, Aleksandr Danilyuk, interviewed by the Ukrainian 5th Channel.
09:42 GMT:
Protesters in Vinnitsa, central Ukraine, have occupied the city council building, says Itar-Tass citing a report by the Ukrainian 5th Channel. Police were unable to prevent the crowd from getting inside the building. The protesters are demanding that the authorities step down.
quote:
Weet iemand hier meer van?quote:Voormalig minister van Defensie Anatoliy Gritsenko riep demonstranten op met legale wapens op het Onafhankelijkheidsplein en de belangrijkste straten van Kiev te patrouilleren. Volgens de oud-minister konden veteranen en veiligheidsbedrijven zich daarvoor inzetten.
Activisten hebben vandaag in diverse steden in het westen van Oekrane regeringsgebouwen bezet. Naar verluidt hebben honderden leden van de oproerpolitie zich bij de demonstranten gevoegd.
Zou een goede ontwikkeling zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 15:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Weet iemand hier meer van?
twitter:YourAnonNews twitterde op zaterdag 25-01-2014 om 15:14:47It has been confirmed that the entire militia units in Ivano-Frankivsk, Rivne, and Vynnytsia have flipped side to the protesters. #Ukraine reageer retweet
Loopt volledig uit de hand..quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:10 schreef YazooW het volgende:
Gaat goed daar...
http://rt.com/on-air/ukraine-kiev-police-protesters/
Zijn geen moslims in het spel, of mag ik dat niet zeggen?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 22:16 schreef Baklava95 het volgende:
Over Syri zijn er nu 109 topicreeks-delen.
Over Egypte zijn er nu 206 topicreeks-delen.
Maar OEkranine heeft na 1 a 2 maanden nog geeneens de eerste deel gehaald.![]()
![]()
Hoe zou dat komen.
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 25-01-2014 om 23:08:04Rioters throw Molotovs as they storm convention center reportedly sheltering police in Kiev http://t.co/333fneLosa http://t.co/Wx1Yh3ZmrN
reageer retweet
De protesten waren vreedzaam maar er veranderde niets en de druppel die de emmer deed overlopen is de invoer van wetgeving die protesteren min of meer verbiedt. In Rusland hielp dat een paar jaar geleden uitstekend, maar de Oekraners laten dat zich niet zo goed welgevallen en dan krijg je dus dit.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Oke jongens ik snap het niet meer
Ik dacht eerst dat de demonstranten het 'goede' gevecht vochten. maar nu is dat inmiddels omgeslagen begrijp ik?
Ja, maar die vriendin zegt dus dat het juist nu de ultra-rechtse zijn die beginnen te rellen. Dus voor rusland. terwijl er eerst tegen de invloed van rusland gedemonstreerd werd... Ik vat het niet meerquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:27 schreef J.B. het volgende:
[..]
De protesten waren vreedzaam maar er veranderde niets en de druppel die de emmer deed overlopen is de invoer van wetgeving die protesteren min of meer verbiedt. In Rusland hielp dat een paar jaar geleden uitstekend, maar de Oekraners laten dat zich niet zo goed welgevallen en dan krijg je dus dit.
Hmmm op die manier... wat ik wel gelezen heb is dat de, in eerste instantie vrij eensgezinde demonstranten, uiteengevallen zijn in een heel aantal groepen waarvan het grootste deel nog steeds demonstreert voor een democratische transitie naar westers model maar er ook een stel nazigroeperingen actief zijn. Volgens mij komen ze wel overeen in die mate dat ze nog steeds anti-Janoekovitsj en anti-Rusland zijn. Maar ja, ik zit niet in Kiev dus het zijne weet ik er ook niet van.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, maar die vriendin zegt dus dat het juist nu de ultra-rechtse zijn die beginnen te rellen. Dus voor rusland. terwijl er eerst tegen de invloed van rusland gedemonstreerd werd... Ik vat het niet meer
Volgens mij is de politie vertrokken.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zijn er nou mensen in dat gebouw de boel aan het slopen?
Edit: nee dus. Althans volgens Reddit staan er agenten juist binnen omdat ze al zagen aankomen dat het bestormd zou worden.
Ze gaf me een link naar dit kaartje en wat ik begreep is rood = slecht. Maar ik begrijp er verder geen barst vanquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:40 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hmmm op die manier... wat ik wel gelezen heb is dat de, in eerste instantie vrij eensgezinde demonstranten, uiteengevallen zijn in een heel aantal groepen waarvan het grootste deel nog steeds demonstreert voor een democratische transitie naar westers model maar er ook een stel nazigroeperingen actief zijn. Volgens mij komen ze wel overeen in die mate dat ze nog steeds anti-Janoekovitsj en anti-Rusland zijn. Maar ja, ik zit niet in Kiev dus het zijne weet ik er ook niet van.
Ik kan cyrillisch lezen, in dat gele staat massaprotest, oranje sturm en iets wat lijkt op blokkade en de rest begrijp ik nietquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze gaf me een link naar dit kaartje en wat ik begreep is rood = slecht. Maar ik begrijp er verder geen barst vanIk vroeg nog of rood zich nou uitbreidt of inkrimpt en toen zei ze dat ik het kaartje moest lezen. Ja, leuk, maar ik kan het niet begrijpen in die taal
Google het maar zei ze. Volgens mij is ze gerriteerd door de situatie
http://cs14102.vk.me/c7007/v7007528/813a/fS2EDquWiPU.jpg
Egypte en Syrie zijn al 3 jaar bezig?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 22:16 schreef Baklava95 het volgende:
![]()
Hoe zou dat komen.
Inderdaad, volgens mij werd er hetzelfde gepost over Egypte toendertijd (dat ik er geen topics over waren)quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Egypte en Syrie zijn al 3 jaar bezig?
Rood is goed. Als in regeringsgebouwen bezet door demonstranten. Tenminste dat lees ik op reddit. Je moet /r/europe eens checken.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze gaf me een link naar dit kaartje en wat ik begreep is rood = slecht. Maar ik begrijp er verder geen barst vanIk vroeg nog of rood zich nou uitbreidt of inkrimpt en toen zei ze dat ik het kaartje moest lezen. Ja, leuk, maar ik kan het niet begrijpen in die taal
Google het maar zei ze. Volgens mij is ze gerriteerd door de situatie
http://cs14102.vk.me/c7007/v7007528/813a/fS2EDquWiPU.jpg
Dan is ze pro-Rusland.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ze gaf me een link naar dit kaartje en wat ik begreep is rood = slecht.
Vaagheid. Want ik weet namelijk dat ze juist heel erg anti-rusland is. Ze had het er onlangs nog over hoe rusland Oekraine vaak express dwars zit met hele lullige zaken (export opeens stilleggen voor bepaalde producten bijvoorbeeld) en ze wil maar wat graag weg daar.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan is ze pro-Rusland.
De oppositie is misschien verdeeld, maar heel oost-ukraine is pro-Rusland, en die zouden nu ook gaan demonstreren.
De radicale rechtsen zijn anti-regering, en zijn het geweld begonnen. Maar de rest van de oppositie is het daar niet volmondig mee eens of oneens.
Ik heb vandaag een duidelijker kaartje gezien, ik kan hem natuurlijk niet meer vinden.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vaagheid. Want ik weet namelijk dat ze juist heel erg anti-rusland is. Ze had het er onlangs nog over hoe rusland Oekraine vaak express dwars zit met hele lullige zaken (export opeens stilleggen voor bepaalde producten bijvoorbeeld) en ze wil maar wat graag weg daar.
Herkenbaar.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een duidelijker kaartje gezien, ik kan hem natuurlijk niet meer vinden.
Ze hebben nog humor ook de demonstrantentwitter:djmoskou twitterde op zaterdag 25-01-2014 om 23:33:31Omsingelaars Huis Van Oekrane bieden oproerpolitie die daar binnen zit een vrije aftocht. Zou de ultieme vernedering zijn. reageer retweet
twitter:Yaro_RT twitterde op zondag 26-01-2014 om 00:39:40The police have turned on a huge light towards protesters' barricades at Hrushevskogo http://t.co/447xHgjbtt reageer retweet
Jij weet blijkbaar een slim antwoord gezien jequote:Op zaterdag 25 januari 2014 22:16 schreef Baklava95 het volgende:
![]()
Hoe zou dat komen.
twitter:aleidsteenman twitterde op zondag 26-01-2014 om 00:47:46Ontvoerde #Euromaidan-demonstrant dood gevonden in Noord Kiev, handen samengebonden en sporen van marteling. http://t.co/1JCEPD21pj reageer retweet
Dat is geen phalanx.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Phalanx!!!!!
Zo vet om te zien. Hoe oud is dat wel niet?
Ok.quote:
Kijk geen films over die tijd. Niet vooroordelen.quote:Op zondag 26 januari 2014 10:29 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat lijkt op een testudo formatie.
Iemand die phalanx roept heeft alleen wat films gezien.
quote:
Ha!quote:“Er is bijna geen provinciehoofdstad waar het bestuursapparaat op dit moment niet wordt bestormd of geblokkeerd of wat dan ook. Afgaande op televisiebeelden van het (niet regeringsgezinde) kanaal 24 lijkt de Maidan, het aanvankelijk vreedzame burgerprotest tegen de regering, ook in het Russisch-talige Oosten nu ‘momentum’ te krijgen.”
twitter:AFP twitterde op zondag 26-01-2014 om 22:29:17BREAKING: Ukrainian protesters seize justice ministry in Kiev reageer retweet
Enigszins, in Sumy zijn regeringsgebouwen bezet en geblokkeerd, in Kiev idem, in Donetsk protesten en in Dnjeprpetrovsk wordt een regeringsgebouw aangevallen of iets dergelijks waarbij gewonden zijn gevallen.quote:Op zondag 26 januari 2014 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Ha!
Kanaal 24, spreekt er iemand Russisch of Oekraens?
Bedanktquote:Op zondag 26 januari 2014 23:07 schreef J.B. het volgende:
[..]
Enigszins, in Sumy zijn regeringsgebouwen bezet en geblokkeerd, in Kiev idem, in Donetsk protesten en in Dnjeprpetrovsk wordt een regeringsgebouw aangevallen of iets dergelijks waarbij gewonden zijn gevallen.
Edit: ook in Charkiv protesten, in Odessa idem (maar daar ook pro-Russische protesten), Lugansk kwam ook voorbij maar daar kon ik geen chocola van maken. Simferopol idem, maar kwamen mannen met mitrailleurs en pantservoertuigen op beeld
Dit is niet Syri met een oorlog en stammen of zoquote:Op maandag 27 januari 2014 00:11 schreef Eenskijken het volgende:
ik snap er geen fuck van. wtf is er uberhaupt aan de hand daar? wie staat voor wie en wie steunt wie?
En dat Oekrane nog geen 25 jaar bestaat en de meeste burgers dus zijn opgegroeid in Sovjet Rusland. De jonge generatie die nu op straat staat is dat niet. Maar ja, ik zei er niet voor niets bij dat het een korte samenvatting is.quote:Op maandag 27 januari 2014 00:29 schreef arjan1112 het volgende:
Wat nog niet genoemd is dat oekraine sinds 2008 eigenlijk failliet is; en dat de president probeert om met steun van de eu of rusland de eindjes aan elkaar te knopen
Wat ik niet snap is.quote:Op maandag 27 januari 2014 00:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is niet Syri met een oorlog en stammen of zo![]()
Heel erg kort samengevat:
Er was gepland dat Oekrane een verdrag met de EU zou sluiten. Daardoor zou vrije handel met de EU - waaronder buurlanden Polen en Hongarije - mogelijk worden. Op het laatste moment tekende president Yanukovych dat verdrag niet, maar haalde in plaats daarvan de banden met Rusland aan. Een groot deel van de bevolking is pro-EU en een groot deel is pro-Rusland. De oppositie is pro-EU. Die riepen de mensen op om te gaan demonstreren tegen de president om hem te forceren toch Rusland de rug toe te keren. Dat ging een tijd lang goed. Op een gegeven moment kwam president Yanukovych op het briljante idee om dan maar druk te gebruiken om de betogingen neer te slaan. Gigantische politiemachten werden de straat op gestuurd en er werd in no-time een wet aangenomen met de meest absurde bepalingen om demonstreren onmogelijk te maken. Dat hielp niet.
Ondertussen escaleren confrontaties tussen 'betogers' die inmiddels gewapend met molotovcocktails, stenen, stokken en op de politie buitgemaakte wapens met hand en tand vecht tegen de ordehandhaving. Er wordt om talloze gebouwen gevochten, ministeries worden bezet en ontzet en aan beide zijden vallen honderden gewonden. Er worden zowel agenten als betogers door de andere partij gekidnapt en ernstig mishandeld en het aantal doden staat op 3 (volgens de regering) tot 7 (volgens de oppositie).
Nee, de EU heeft uitdrukkelijk aangegeven er geen enkel probleem mee te hebben maar dictator Poetin wil het absoluut niet.quote:Op maandag 27 januari 2014 09:40 schreef theguyver het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is.
waarom niet vriendjes worden met beide zowel EU als Mother Russia.
Er valt toch vast wel tot een overeenkomst te komen
Drom, misschien gewoon ff met m rond de tafel gaan zitten flesje wodka en paar joints en wat strippers valt er vast wel met m te praten,quote:Op maandag 27 januari 2014 10:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nee, de EU heeft uitdrukkelijk aangegeven er geen enkel probleem mee te hebben maar dictator Poetin wil het absoluut niet.
Bronquote:KIEV -
De Oekraense premier Mykola Azarov heeft zijn ontslag ingediend. Dat heeft de regering dinsdag in Kiev laten weten. Hij trad af vr de stemming van het parlement over een motie van wantrouwen tegen de regering. Het Oost-Europese land is al weken middelpunt van gewelddadige confrontaties tussen demonstranten en de politie.
De 66-jarige Azarov wil met zijn vrijwillige terugtreden helpen om een oplossing te vinden voor de crisis in het land. ,,Ik heb persoonlijke de beslissing genomen om de president te vragen mijn ontslag te accepteren'', aldus Azarov in een verklaring. In Oekrane wordt al wekenlang geprotesteerd tegen de regering en president Viktor Janoekovitsj.
Oekrane is na de val van de Sovjet-Unie in 1991 onafhankelijk, maar politiek sterk verdeeld. In het westen van Oekrane wil de bevolking graag dat het land zich bij de Europese Unie aansluit, terwijl het oosten, waar Russisch de voertaal is, pleit voor sterke banden met Rusland.
Ik snap niet waarom de politie niet gewoon gaat schieten.quote:Op maandag 27 januari 2014 13:12 schreef stoeltafel het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)overheidsgebouw.html
Check vanaf 1:20, heb de politie zelden zo passief gezien.
Check vanaf 3:28
Wanneer dat zou gebeuren heb je binnen de kortste keren dus echt de poppen aan het dansen, en spreek je over een burgeroorlog.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:15 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom de politie niet gewoon gaat schieten.
Omdat ze hetzelfde vinden als de demonstranten.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:15 schreef Kirov het volgende:
[..]
Omdat ze geen Syri/Joegoslavi 2.0 willen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:15 schreef Kirov het volgende:
[..]
Burgeroorlog, gezien het westen dan de rebellen gaat bewapenen met wapens..quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:15 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, wat als de Pro-Rusland partijen opnieuw winnen?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:37 schreef arjan1112 het volgende:
ok de premier is afgetreden; de president heeft de anti-demonstratie wet ingetrokken wanneer treed ie af en schrijft ie verkiezingen uit ? Dat is denk ik voldoende om de protesten te doen stoppen.
dan krijg je weer een opstandquote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, wat als de Pro-Rusland partijen opnieuw winnen?
Ja, dat bedoel ik.quote:
Ja, hij heeft die macht. Maar nee hij gaat ze niet inzetten volgens hemzelf.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:50 schreef amsoor het volgende:
Waar staat het leger precies? Dacht gelezen te hebben dat zij een statement hadden gemaakt om afzijdig te blijven (iemand bronnen daarvoor?)
Wat als president Janoekovitsj ze inzet om orde op zaken te stellen? Of heeft hij die macht (nog) niet?
quote:wo 29 jan 2014, 12:37
Oud-president: Oekrane op rand burgeroorlog
KIEV -
Oekrane staat op de rand van een burgeroorlog. Met die indringende waarschuwing opende oud-president Leonid Kravtsjoek woensdag een spoeddebat in het parlement. De politici bespreken onder meer of er een amnestieregeling moet komen voor opgepakte demonstranten.
Foto: Reuters
Kravtsjoek was de eerste president van Oekrane nadat het land in 1991 onafhankelijk werd. „Heel de wereld erkent dat de staat zich op de rand van een burgeroorlog bevindt”, hield hij de volksvertegenwoordigers voor. Hij drukte hen dan ook op het hart „met het grootste verantwoordelijkheidsgevoel te handelen”.
quote:
quote:De demonstrant is op een lijst van gezochte mensen gezet op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken, bericht de BBC vrijdag. Hij wordt verdacht van het organiseren van massale onrust. Behalve oppositieaanhangers doken ook agenten op in het ziekenhuis waar Boelatov ligt.
Boelatov veroorzaakte vrijdagochtend internationale verontwaardiging toen hij vertelde dat hij onder meer gekruisigd is, zijn handen doorboord zijn, en zijn oor is afgesneden. Boelatov was een week vermist. Hij zei niet wie zijn ontvoerders waren.
Volgens de autoriteiten is Boelatov onder bescherming van de politie gesteld. Maar oppositieleiders, onder wie Vitali Klitsjko, zeiden dat de politie hem juist had willen arresteren. Doordat artsen snel leiders van de oppositie hadden gebeld, is dat voorkomen.
http://m.theglobeandmail.(...)ed+Web+Article+Linksquote:Canadian embassy staffer’s car torched
A car belonging to a staff member of the Canadian Embassy in Ukraine was set ablaze Friday in what appeared to be retribution for her attendance at anti-government rallies in Kiev.
“An arson attack on the car of locally engaged staff was reported to police and to the Ministry of Foreign Affairs. The MFA undertook to ensure a full investigation,” said Rick Roth, director of communications for Foreign Minister John Baird.
The attack came six days after Prime Minister Stephen Harper announced that Canada would deny visas to unnamed top Ukrainian officials in response to escalating violence against protesters.
A photo widely shared on Twitter showed a woman, identified as Inna Tsarkova – a political and economic affairs officer at the Canadian Embassy in Kiev – pulling at the door of a red, four-door hatchback while a small fire blazed inside the car.
In a Facebook exchange, the 49-year-old Ms. Tsarkova confirmed that it was her car that had been attacked. She said the incident was “not accidental. [It was] well directed.”
A source said that Ukrainian police were “unsupportive” in dealing with the case, and that officials had suggested Ms. Tsarkova had been targeted because of her participation in protests against President Viktor Yanukovych.
The website for Zik, a pro-opposition television channel, said Ms. Tsarkova’s car was one of eight lit on fire Friday night, all of them belonging to opposition supporters. “Car arson attacks are done by government-hired goons who operate with the connivance of the police,” the report claimed.
The Kiev-born Ms. Tsarkova had made no secret of her political beliefs: the main image on her Facebook page is a merging of the words “Ukraine” and “Europe” so the “EU” in the middle is highlighted. The anti-government protests began on Nov. 21, after Mr. Yanukovych spurned a trade deal with the European Union in favour of closer ties with Russia.
The 49-year-old Ms. Tsarkova is also a member of Automaidan, a group of motorists that organized mobile protests around Kiev. According to media reports, she was convicted in December of participating in a car rally outside a residence belonging to Mr. Yanukovych, and had her driver’s license revoked for six months. She did not respond to questions about the case on Saturday, but is believed to be appealing.
Ms. Tsarkova defended her decision to join the protests against Mr. Yanukovych’s government. “I don’t want my daughter, and others like her, to suddenly find themselves in prison under the ’protection’ of a big and an absolutely dominant and aggressive brother.”
Ms. Tsarkova also belongs to a Facebook group calling for former prime minister Yulia Tymoshenko to be freed from jail. Ms. Tymoshenko has been in jail since 2011, when she was convicted of embezzlement and abuse of power on charges that many Ukrainians believe were politically motivated.
“Like all Ukrainian citizens, local Embassy staff have a right to engage in legal expression of their views,” Mr. Roth said in an e-mail. “The government of Ukraine needs to listen to the Ukrainian people and to urgently work with the opposition to find a peaceful solution to this crisis. This is the only way to stop the violence and put Ukraine back on the path to freedom, democracy, respect for human rights and the rule of law.”
Canada has strongly sided with the protesters throughout the showdown on the streets. Mr. Harper warned recently that Ukraine was sliding back towards its “anti-democratic Soviet past” under Mr. Yanukovych.
The antigovernment protests – peaceful for most of the past 10 weeks – have devolved into violence in recent days. At least six people have been killed, and hundreds injured.
On Saturday, U.S. Secretary of State John Kerry and Russian Foreign Minister Sergei Lavrov accused each other of meddling in the conflict. “Nowhere is the fight for a democratic, European future more important today than in Ukraine,” Mr. Kerry said after meeting leaders of the anti-Yanukovych opposition at a conference in Munich. “The United States and EU stand with the people of Ukraine in that fight.”
http://www.nbcnews.com/id(...)europe/#.Uu4R3hAinn4quote:KIEV (Reuters) - Masked men in combat gear have become a feature of the anti-government protest camp that has taken over central Kiev, but one stands out for his weapon of choice - the piano.
For the Pianist-Extremist, whose impromptu performances on the frozen street outside City Hall have delighted fellow demonstrators, the paramilitary costume, like his stage name, is an ironic barb aimed at Ukrainian authorities who condemn those demanding closer ties with Europe as dangerous militants.
"They call us extremists and criminals, but this is not the case. People are here for patriotism, not for money or violence," the mystery maestro told Reuters on Saturday, politely declining to reveal the face beneath the ski mask.
With the protests now in their third month since President Viktor Yanukovich spurned an EU trade deal in favor of a deal with Ukraine's old master Moscow, his music makes a pleasant change to the banging of oil drums that has been the soundtrack of the movement around the square known as Maidan.
"The music helps people and strengthens their morale," the anonymous virtuoso said as he picked out a piece by contemporary Italian composer Ludovico Einaudi on a battered old upright painted in the national colors of blue and yellow.
"It is the spirit of the revolution."
Violence this month, in which at least six people have died, has been accompanied by the emergence of groups of masked men, many carrying staves and clubs, who say they are providing security for demonstrators against attacks by riot police.
"My music shows that the people here are normal, educated people," said the pianist, who would say only that he studied at a music college in western Ukraine and was now in his 20s.
"We want a better - European - future for Ukraine," he added, brown eyes the only part of his face visible under the green woollen balaclava helmet he wore above black fatigues.
"I want to show the people of Europe what is happening in Ukraine," he said. "The authorities here are criminals, and we will see them punished."
Uitstekende vraag.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Dan zal Europa gaan kermen dat de winst op niet- democratische wijze is binnengehaald.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Is het echt zo simpel johquote:Op zondag 2 februari 2014 12:48 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Dan zal Europa gaan kermen dat de winst op niet- democratische wijze is binnengehaald.
Als het westen haar zin niet krijgt, is alles zo fout als maar kan. Democratie op zijn best...
quote:
quote:Ukraine’s anti-government protesters have gathered at the country’s Ministry of Defence in Kiev, calling on the army not to intervene as the opposition and the ruling party seek a solution through talks with the president, mediated by EU Foreign Policy Chief Catherine Ashton.
The demonstrators, organised by a nationalist opposition party Svoboda, sang Ukraine’s anthem at the Ministry on Wednesday and urged the military through loudspeakers “to hear the people and not to go against them.”
“They gave an oath to protect the people of Ukraine, but there were talks going on recently, saying that the army should stand by the riot police and the government,” Nikalai Lynich, a demonstrator, told Al Jazeera as he marched from the Ministry to the Independence Square, where anti-government protesters have been camped behind the barricades for more than two months.
“If the military uses force against the protesters, the whole public will go against them,” he added.
Ja leuk, die is al eens gekozen met een meerderheid. Daarna besloot Putin gas als dwangmiddel in te gaan zetten. Toen ging het volk morren en moest meneer vertrekken. De meerderheid is er wel degelijk, Putin houdt het land alleen in een wurggreep.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:45 schreef Schurkenstaat het volgende:
Storend, die Europese bemoeienis.
Er is een oppositie in Oekrane, dat is duidelijk. Maar wat willen ze nu precies, -bij Europa? En dan? Wat houdt -bij Europa- voor hen in? Voorlopig lijkt het alsof een minderheid dit wil, slechts een minderheid. Hoewel, dit teken moet men natuurlijk uiterst serieus nemen omdat het de wil van een volk is. Het lijkt erop dat zoiets democratisch opgelost kan worden door bij verkiezingen een pro-Europees leider te kiezen. Kennelijk heeft die leider niet voldoende draagvlak onder de gehele bevolking, want er is niet voor gekozen na democratische verkiezingen.
En dan al de Nederlandse kranten, de Volkskrant weer voorop natuurlijk die alleen de kant van de oppositie publiceren. Krijgt de Volkskrant soms EU-subsidie? Natuurlijk, een terugkerend ritueel is ook dat elke zogenaamde (pro-Westerse) revolutie een held toegeschoven krijgt die in alle Europese media ruimschoots de ruimte krijgt voor zijn of haar lot. Nu is er iemand met een beschadigd gezicht die zegt aan een kruis genageld te zijn. Slechts een individu met een ongecontroleerd verhaal. We hebben hetzelfde gezien in Iran, Libi, Afghanistan. Altijd wordt een individu naar voren geschoven om het Europese publiek te overtuigen van de ernst van de zaak. Zuivere propaganda. Krijgt deze revolutie ook weer een kleurtje? Dat is het tweede patroon.
Deze revolutie wordt deels veroorzaakt door Europese ophitserij, waar onder andere Frans Timmermans aan bijdraagt. Onverantwoord, destructief en in het belang van wie? Het zou beter zijn dat de revolutie de wil van het volk -een meerderheid- is en van binnenuit komt, zoals alle succesvolle revoluties. Vergeet niet: een revolutie is onhoudbaar, oncontroleerbaar en dwingt elke regering tot aftreden. Uiteindelijk bepaalt het volk toch, hoe repressief het regime zich ook opstelt.
Oekrane is een prille democratie maar lijkt op de goede weg. Waarom zegt Europa niet, stem op je leider bij de verkiezingen? Dat moet de wil van een volk representeren.
Europa zou zich op haar beurt eens wat neutraler moeten opstellen bij dit soort gelegenheden en zich richten op de feiten in plaats van creeren van massa-propaganda. Het geval Oekrane is een geval waar je Rusland bij nodig hebt, omdat het een verdeelde natie is zoals Belgi bijvoorbeeld. In Oekrane wonen veel Russen en is een groot deel Rusland georinteerd. Ook is de economie meer Rusland georinteerd. In plaats van Rusland herhaaldelijk te schofferen zou het in het belang zijn van zowel Europa, Oekrane en iedere stakeholder om de Russen aan tafel uit te nodigen en politiek tot een oplossing te komen. Een territoriale opdeling van de huidige natie Oekrane behoort tot die (duurzame) opties. Maar dit kan alleen aan tafel opgelost worden, in plaats van via propaganda door massamedia, ophitserij en storende bemoeienissen. Europa is voor Oekrane een fata morgana, omdat het zich zo (misleidend) opstelt. En wat is misleidender dan een fata morgana?
Besloot hij gas als dwangmiddel in te zetten, of betaalde Oekrane niet?quote:Op woensdag 5 februari 2014 20:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja leuk, die is al eens gekozen met een meerderheid. Daarna besloot Putin gas als dwangmiddel in te gaan zetten. Toen ging het volk morren en moest meneer vertrekken. De meerderheid is er wel degelijk, Putin houdt het land alleen in een wurggreep.
Dwangmiddel. Gebeurt overigens wel vaker, toen Oekrane het pachtcontract van de marinehaven in Sevastopol niet wilde verlengen dreigde Poetin ook de gaskraan dicht te draaien met als gevolg dat het contract alsnog getekend werd. Er wordt door Rusland constant een chantagetechniek gehanteerd door middel van importbelemmeringen en het dichtdraaien van de gaskraan.quote:Op donderdag 6 februari 2014 08:21 schreef Schurkenstaat het volgende:
[..]
Besloot hij gas als dwangmiddel in te zetten, of betaalde Oekrane niet?
Verwonder u slechts. De EU staat nu op het punt Oekrane sancties op te leggen. De VS idem. Het zal nooit goed zijn, dat kun je gerust stellen.quote:Op donderdag 6 februari 2014 09:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dwangmiddel. Gebeurt overigens wel vaker, toen Oekrane het pachtcontract van de marinehaven in Sevastopol niet wilde verlengen dreigde Poetin ook de gaskraan dicht te draaien met als gevolg dat het contract alsnog getekend werd. Er wordt door Rusland constant een chantagetechniek gehanteerd door middel van importbelemmeringen en het dichtdraaien van de gaskraan.
Dat is mij bekend en ik vind dat gezien de recente gebeurtenissen ook volstrekt logisch. De vergelijking met het Russische chantagebeleid gaat hier overigens niet op en dat verhaal van de monogamie ook niet. De EU heeft uitdrukkelijk aangegeven tijdens het onderhandelen van het vrijhandelsakkoord dat het geen enkel probleem was indien Oekrane k een vrijhandelsakkoord zou tekenen met Rusland (en Wit-Rusland en Kazachstan). Degene die monogamie opdringt is Poetin, hij is ook de voornaamste veroorzaker van de problemen die nu ontstaan zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2014 09:30 schreef Schurkenstaat het volgende:
[..]
Verwonder u slechts. De EU staat nu op het punt Oekrane sancties op te leggen. De VS idem.
Oekrane is een land met twee bedpartners, terwijl haar van beide kanten monogamie wordt opgedrongen.
Dat ben ik niet met je eens. Dit mes snijdt duidelijk aan twee kanten.quote:Op donderdag 6 februari 2014 09:37 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is mij bekend en ik vind dat gezien de recente gebeurtenissen ook volstrekt logisch. De vergelijking met het Russische chantagebeleid gaat hier overigens niet op en dat verhaal van de monogamie ook niet. De EU heeft uitdrukkelijk aangegeven tijdens het onderhandelen van het vrijhandelsakkoord dat het geen enkel probleem was indien Oekrane k een vrijhandelsakkoord zou tekenen met Rusland (en Wit-Rusland en Kazachstan). Degene die monogamie opdringt is Poetin, hij is ook de voornaamste veroorzaker van de problemen die nu ontstaan zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |