quote:
quote:The protests began last week, after Yanukovych said he would not sign the EU pact as planned at a summit in Vilnius last Friday, following extreme pressure from Russia and dire economic forecasts. Daily protests appeared to be petering out when riot police violently cleared Independence Square, hub of the 2004 Orange Revolution, of its last few hundred protesters early on Saturday morning. The move, combined with a subsequent court ban on further protests, backfired, as several hundred thousand people took to the streets on Sunday.
Mocking the authorities' claim that the square had been cleared in order to erect a giant plastic Christmas tree, protesters dismantled the half-made tree, using its branches to build makeshift barricades and draping flags with obscene slogans about Yanukovych on its carcass. Later in the evening they moved to take over two official buildings, with no police resistance.
quote:
De Oekraïne word platgeslagen tussen aanbeeld Rusland en hamer EU. En de burger, de bevolking, heeft weer het nakijken. Alle reden voor burgers om massaal de straat op te gaan om te laten zien waar de macht behoort te liggen.quote:Al meer dan een week wordt in Kiev gedemonstreerd. De koers die president Janoekovitsj volgt - hij gaf de voorkeur aan Oekraïnes banden met Rusland boven nauwere samenwerking met de EU - wordt lang niet door iedere Oekraïner begrepen. Ook al bood Brussel diepere politieke samenwerking en vrije handel, de handelsbetrekkingen met Moskou konden niet op het spel worden gezet, aldus de onderbouwing van Janoekovitsj.
Demonstraties voor de EUquote:
Huidige regering is al Pro-EUquote:
quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Demonstraties voor de EU![]()
Ja lang leve de EU, vol democratie
Nee ik bedoel gewoon een revolutie.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Huidige regering is al Pro-EU
quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef Rivalo het volgende:
[..]
[..]
Nee ik bedoel gewoon een revolutie.![]()
Politiek doe je ergens anders maar, ik wil gewoon beweging zien.
Doet er toch niet toe, uitkomst blijft gelijkquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:30 schreef WitteMuur het volgende:
[..]Je wil beweging zien maar het maakt niet uit waarvoor ze zijn...
Chaosquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:31 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Doet er toch niet toe, uitkomst blijft gelijk
Moet je elke ochtend de tv even op Nederland 1 zetten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef Rivalo het volgende:
Politiek doe je ergens anders maar, ik wil gewoon beweging zien.
Helaas nog geen revoluties tegengekomen op het tafeltje van Herman van der Zandt.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Moet je elke ochtend de tv even op Nederland 1 zetten.
deze actie op de foto zou wel eens in scene gezet kunnen zijn.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:11 schreef WitteMuur het volgende:
Het Westen van Oekraine demonstreert dus, het oosten is pro-Rusland en zijn dus tegen de demonstraties.
Tevens nog een foto van de "vreemzame" demonstranten.
[ afbeelding ]
Nee, er zijn bijvoorbeeld ook vele video's waarin de politie wordt geslagen met stokken door de demonstranten.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:27 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
deze actie op de foto zou wel eens in scene gezet kunnen zijn.
Wel beweging, dont push it.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:45 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Helaas nog geen revoluties tegengekomen op het tafeltje van Herman van der Zandt.
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
niet alleen zuivelproducten,maar ook bloemen en bloembollen en aardappelsquote:Op dinsdag 3 december 2013 22:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...
Ja, dat doen ze dus omdat Oekraïne toenadering zocht met de EU.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Liever de EU dan Rusland denken ze daar. Weetje nog laatst hoe onze zuivelproducten opeens geweigerd werden door rusland omdat er iets 'mis' mee zou zijn na dat gedoe met greenpeace en het ambassade personeel? Dat soort onzin flikt rusland dus constant met oekraine...
iets met de gaskraan dichtdraaien ja, in ieder geval dreigen en een kwestie om geldquote:Op dinsdag 3 december 2013 22:37 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Ja, dat doen ze dus omdat Oekraïne toenadering zocht met de EU.
En ME'ers die "opgepakte" demonstranten helemaal in elkaar rammen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:28 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Nee, er zijn bijvoorbeeld ook vele video's waarin de politie wordt geslagen met stokken door de demonstranten.
Ja, want bijvoorbeeld Roemenië is er erg op vooruit gegaan sinds ze bij de EU zitten..quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:50 schreef Monnet het volgende:
Op den duur kan het bijna niet anders dan dat Oekraïne in de richting van Europa beweegt. Rusland kan zijn grip niet voor altijd blijven houden.
Europese ontwikkeling gaat traag, dus voor hetzelfde geld zijn we straks tien jaar verder. Het is te hopen voor de Oekraïners dat het sneller gebeurt.
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:01 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Ja, want bijvoorbeeld Roemenië is er erg op vooruit gegaan sinds ze bij de EU zitten..
Het kan wel een "economische tijger" worden genoemd, het gewone volk ziet daar weinig tot niks van terug. Niet voor niks wil de meerderheid terug naar het Ceaușescu tijdperk, ondanks wat daar mis mee was. Ik betwijfel of ze in wel Oekraïne een beter leven gaan krijgen met toenadering tot het Westen... Rusland zal gelijk ook de gasprijs sterk verhogen of gewoon dicht draaien met nog vele andere vervelende maatregelen, en dat wil/kan de EU niet compenseren.quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monnet het volgende:
[..]
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.
Relevanter: het gaat niet om 'bij de EU zitten' - Oekraïne is niet eens kandidaat-lidstaat. Het gaat om toenadering naar de West-Europese landen in plaats van Rusland. Op den duur is het niet vol te houden om de lijn-Poetin vast te houden. De Oekraïners willen respect voor mensenrechten en ze willen de rule of law. Ook het door jou genoemde Roemenië heeft zo'n ontwikkeling doorgemaakt en werd ooit de economische tijger van Oost-Europa genoemd. Dat de financiële crisis het land hard heeft geraakt doet daar niet aan af.
Zoals ik al zei, het kan wellicht een decennium duren maar op den duur zal Oekraïne meer in de Europese dan de Russische invloedssfeer vallen.
Ik zie net deze op facebook voorbijkomen:quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:15 schreef WitteMuur het volgende:
Nog een foto van de vreedzame demonstranten:
[ afbeelding ]
Toch kan je heel moeilijk of eigenlijk echt niet het Russisch beleid prefereren boven het EU-beleid. Tenzij je een autoritair bestuur wilt. Bij de EU blijft het bij nalatigheid, geld willen vangen en wanbeleid. In Rusland kan je echter veel makkelijker in de gevangenis worden gegooid wanneer de overheid iets zegt wat je niet zint.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:13 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Massaal de straat opgaan gaat die macht alleen maar versterken, er staan daar revolutionairen uit die macht met megafoons die demonstranten toe te schreeuwen, dat vuur nog verder opstoken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De Oekraïne word platgeslagen tussen aanbeeld Rusland en hamer EU. En de burger, de bevolking, heeft weer het nakijken. Alle reden voor burgers om massaal de straat op te gaan om te laten zien waar de macht behoort te liggen.
Als ze een pro-EU beleid gaan voeren dan draait Rusland de gas kan dicht of verhoogt de prijs sterk tezamen met nog veel andere vervelende maatregelen. Dat weegt niet op tegen de voordelen van de EU, als die er zijn.quote:Op woensdag 4 december 2013 08:55 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Toch kan je heel moeilijk of eigenlijk echt niet het Russisch beleid prefereren boven het EU-beleid. Tenzij je een autoritair bestuur wilt. Bij de EU blijft het bij nalatigheid, geld willen vangen en wanbeleid. In Rusland kan je echter veel makkelijker in de gevangenis worden gegooid wanneer de overheid iets zegt wat je niet zint.
Rusland heeft inderdaad een grote economische macht waarmee het Oekraïne de wil kan opleggen. Dat gebeurt nu. Of Rusland op deze wijze Oekraïne op lange termijn aan zich kan blijven binden zal moeten blijken, ik denk zelf van niet. Dat laatste zinnetje is erg typisch en laat zien hoe je erin staat, maar ik neem aan dat je begrijpt dat de EU eveneens een enorme economische machtspositie heeft.quote:Op woensdag 4 december 2013 14:06 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Als ze een pro-EU beleid gaan voeren dan draait Rusland de gas kan dicht of verhoogt de prijs sterk tezamen met nog veel andere vervelende maatregelen. Dat weegt niet op tegen de voordelen van de EU, als die er zijn.
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef Aloulou het volgende:
Ik weet niet hoe de politieke verhoudingen zijn in Oekranie maar volgens mij bestaat 70% uit Oekraniers en circa 25/30% de Russische minderheid. Ervanuitgaande dat van de Oekraniers zeker 50% helemaal niets van Rusland en de Russische onderdrukking in het Sovjet-tijdperk moeten hebben lijkt me dat dit een kwestie van tijd is. Tenzij er ook veel Oekraniers zijn die niet warm worden om voor de EU te kiezen ipv Rusland, maar gezien de historie en gevoeligheden lijkt me dat dat er niet veel zijn.
Er was een pro-EU regering na de Oranje revolutie, echter is in de presidentsverkiezingen van 2010 Tymosjenko verslagen door de pro-Rusland Janoekovytsj. Ook in de parlementsverkiezingen van 2012 heeft pro-Rusland een meerderheid gewonnen (Partij van de Regio's, Communistische Partij en 10 onafhankelijken).quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef Aloulou het volgende:
Ik weet niet hoe de politieke verhoudingen zijn in Oekranie maar volgens mij bestaat 70% uit Oekraniers en circa 25/30% de Russische minderheid. Ervanuitgaande dat van de Oekraniers zeker 50% helemaal niets van Rusland en de Russische onderdrukking in het Sovjet-tijdperk moeten hebben lijkt me dat dit een kwestie van tijd is. Tenzij er ook veel Oekraniers zijn die niet warm worden om voor de EU te kiezen ipv Rusland, maar gezien de historie en gevoeligheden lijkt me dat dat er niet veel zijn.
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.quote:Op zondag 8 december 2013 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.
Gelukkig maar, Oekraïne hoort niet in de EU.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.
Inderdaad ja, meeer doden dan de Holocaust enzo. dat is best relevant.quote:Op zondag 8 december 2013 18:13 schreef waht het volgende:
[..]
De misdaden van de USSR zoals de veroorzaakte hongersnood wegen voor de meerderheid veel zwaarder. Dat Rusland weer die kant op wil wordt begrijpelijk niet met open armen ontvangen. De obstakels zijn een president die z'n politieke machtsbasis dankt aan de burgers die wel voor Rusland kiezen en het feit dat deze meneer steun van het Kremlin krijgt. Daartegen moet het volk vechten, aan de EU hebben ze op dit moment weinig, dat kunnen ze pas verzilveren als de handel op stoom komt.
Dat begrijp ik ook niet. Wel prachtig om te zien hoe het neerging.quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef arjan1112 het volgende:
huh. stond dat ding er nog dan? die hebben ze toch allemaal in 1990 al neergehaald?
Er staan er nog aardig wat:quote:Op zondag 8 december 2013 18:02 schreef arjan1112 het volgende:
huh. stond dat ding er nog dan? die hebben ze toch allemaal in 1990 al neergehaald?
Hoezo niet? Het is toch een europees land ?quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Gelukkig maar, Oekraïne hoort niet in de EU.
Er heerst relatief veel armoede en het is allemaal nogal marginaal.quote:Op zondag 8 december 2013 18:52 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoezo niet? Het is toch een europees land ?
er staat er ook een in Enschede !!quote:Op zondag 8 december 2013 18:51 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Er staan er nog aardig wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_statues_of_Vladimir_Lenin
Ook van kameraad Stalin staan er nog aardig wat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_statues_of_Stalin
Uhuh, vlekkeloze verkiezingen waren dat.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
Niet dus, gezien de meerderheid voor een pro-Rusland president/parlement stemt na een pro-EU regering.
Klopt:quote:Op zondag 8 december 2013 19:01 schreef waht het volgende:
[..]
Uhuh, vlekkeloze verkiezingen waren dat.
Want jij was er natuurlijk bij en zag massale fraude, en de internationale waarnemers zijn natuurlijk blind.quote:
Volgens mij zitten ze daar al.... onder andere door rusland.quote:Op maandag 9 december 2013 01:51 schreef Reuzelbek het volgende:
De demonstranten laten zich voor het karretje spannen. Blijkbaar willen ze dolgraag Griekenland achterna.
De deal van het associatie verdrag zou economisch nog nadeliger zijn dan de deal van Rusland.quote:Op maandag 9 december 2013 01:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij zitten ze daar al.... onder andere door rusland.
Alhoewel ik je mening deel dat het voor de EU enkel zinnig kan zijn zijn invloed uit te breiden ook naar de Oekraine en ook Oekraine kan hieruit zeker voordelen halen (al is het aleen maar een sterkere positie tov zijn buurland)...quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monnet het volgende:
[..]
Het is naar mijn mening nog te vroeg om daarover te oordelen. Ze zijn nog geen zes jaar lid.
Relevanter: het gaat niet om 'bij de EU zitten' - Oekraïne is niet eens kandidaat-lidstaat. Het gaat om toenadering naar de West-Europese landen in plaats van Rusland. Op den duur is het niet vol te houden om de lijn-Poetin vast te houden. De Oekraïners willen respect voor mensenrechten en ze willen de rule of law. Ook het door jou genoemde Roemenië heeft zo'n ontwikkeling doorgemaakt en werd ooit de economische tijger van Oost-Europa genoemd. Dat de financiële crisis het land hard heeft geraakt doet daar niet aan af.
Zoals ik al zei, het kan wellicht een decennium duren maar op den duur zal Oekraïne meer in de Europese dan de Russische invloedssfeer vallen.
griekenland heeft dan ook nog altijd ten opzichtte van 1999 een economische groei van bijna 35-40%quote:Op maandag 9 december 2013 01:51 schreef Reuzelbek het volgende:
De demonstranten laten zich voor het karretje spannen. Blijkbaar willen ze dolgraag Griekenland achterna.
Tja, als ik hun was zou ik ook niet of heel moeilijk ook de nadelige gevolgen van de EU overzien. Niet zo gek natuurlijk aangezien ze heel lang in de verschrikking van de Sovjet-Unie zaten.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Dance99Vv het volgende:
men zoekt daar ergens naar hoop , een betere toekomst wat rusland ze niet echt geeft, dat "vrije"westen idee
Net of de hele bevolking er achter staatquote:Op maandag 9 december 2013 13:51 schreef Bombshell het volgende:
Het moet wel erg triest gesteld zijn in dat land als je zo hard demonstreert om bij de EU te mogen. Voor de eurofiel is het natuurlijk een bevestiging dat zij het antwoord zijn op alles.
quote:Op maandag 9 december 2013 14:37 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Tja, als ik hun was zou ik ook niet of heel moeilijk ook de nadelige gevolgen van de EU overzien. Niet zo gek natuurlijk aangezien ze heel lang in de verschrikking van de Sovjet-Unie zaten.
Je bent een communist?quote:Op maandag 9 december 2013 15:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]In de USSR was niemand dakloos, had iedereen werk, genoeg voedsel om te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg. Vergelijk dat nu eens met het huidige Oekraïne...
Arme landen hebben heel veel voordeel van de europese uniequote:Op maandag 9 december 2013 13:51 schreef Bombshell het volgende:
Het moet wel erg triest gesteld zijn in dat land als je zo hard demonstreert om bij de EU te mogen. Voor de eurofiel is het natuurlijk een bevestiging dat zij het antwoord zijn op alles.
Kan wel zo zijn, maar feit is dat de meeste mensen nu democratie, respect voor de mensenrechten en normale beloningen willen voor hun werk (lees: een normaal loon). Helaas is de corruptie gigantisch in het land sinds ze onafhankelijk en niet-communistisch zijn geworden. Kan best begrijpen dat het zeer moeilijk is om een goed democratisch beleid te voeren terwijl je ook nog de corruptie hard moet tegengaan. Als dat systeem nog steeds niet 100% in de hand hebt is dat buitengewoon moeilijk.quote:Op maandag 9 december 2013 15:07 schreef WitteMuur het volgende:
[..]In de USSR was niemand dakloos, had iedereen werk, genoeg voedsel om te leven en was er gratis onderwijs en gezondheidszorg. Vergelijk dat nu eens met het huidige Oekraïne...
Corruptie in Polen is wel flink aangepaktquote:Op maandag 9 december 2013 15:18 schreef arjan1112 het volgende:
Had een tijdje terug het eisen lijstje van de solidariteit vakbond in communistisch polen opgezocht
je vraagt je wel af wat ze nou eigenlijk opgeschoten zijn
ze hebben het ene kutsysteem omgeruild voor het andere
A 2013 survey in Poland found that 83% of surveyed Polish citizens think that corruption is a major problem for their country, particularly prevalent among politicians (62 percent) and in the health-care sector (53 percent). A growing number of citizens (57%) is concerned that there no political will to fight corruption.quote:Op maandag 9 december 2013 15:42 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Corruptie in Polen is wel flink aangepakt
Is natuurlijk verre van perfect maar Polen doet het volgens de cijfers van Transparency International iets beter dan de meeste andere Centraal - en Oost-Europese landen. http://www.transparency.org/country#POL Polen heeft een score van 60, maar bv. Tsjechie een score van 48. De ex-Sovjet landen Wit-Rusland, Oekraine en Rusland zelf zijn er het ergst aan toe. Buiten de ex Sovjet-landen zelf is Albanie het meest corrupt.quote:Op maandag 9 december 2013 15:53 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
A 2013 survey in Poland found that 83% of surveyed Polish citizens think that corruption is a major problem for their country, particularly prevalent among politicians (62 percent) and in the health-care sector (53 percent). A growing number of citizens (57%) is concerned that there no political will to fight corruption.
Dus? Jij zegt dat het flink aangepakt is, maar wat die cijfers zeggen is alleen dat Polen het beter doet dan die landen die je opnoemt.quote:Op maandag 9 december 2013 16:08 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Is natuurlijk verre van perfect maar Polen doet het volgens de cijfers van Transparency International iets beter dan de meeste andere Centraal - en Oost-Europese landen. http://www.transparency.org/country#POL Polen heeft een score van 60, maar bv. Tsjechie een score van 48. De ex-Sovjet landen Wit-Rusland, Oekraine en Rusland zelf zijn er het ergst aan toe. Buiten de ex Sovjet-landen zelf is Albanie het meest corrupt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |