http://www.nrc.nl/nieuws/(...)etfora-tegen-wet-in/quote:De Nederlandse inlichtingendienst AIVD breekt in op de servers van internetfora. Op die manier worden de gegevens van alle gebruikers van die webfora verzameld. Vaak zijn dat onbekende personen van wie nog niet is vastgesteld of zij een bedreiging zijn voor de rechtsorde.
Dat blijkt uit een geheim document van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA, dat is gelekt door voormalig NSA-medewerker Edward Snowden. Deskundigen vinden dat de werkwijze van de AIVD in strijd is met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).
Op grond van deze wet uit 2002 mag de AIVD ‘speciale bevoegdheden’ inzetten tegen staatsgevaarlijke personen of organisaties. Daaronder valt ook de bevoegdheid om in te breken op computers. Maar deze wet is niet toegesneden op nieuwe vormen van hacken, waarbij hele netwerken worden geïnfecteerd en de data van grote aantallen gebruikers in één keer kunnen worden weg gesluisd.
Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken valt de methode „binnen het kader” van de Wiv en zijn webfora een legitiem doelwit als het vermoeden bestaat dat er staatsgevaarlijke activiteiten plaats vinden. Webfora zijn een belangrijk podium voor jihadisten en andere radicale groepen waar de AIVD onderzoek naar doet.
‘DIT LEIDT TOT EEN SURVEILLANCESTAAT’
Hoogleraar informatierecht Nico van Eijk stelt echter dat de AIVD een grens overgaat. „Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat.”
Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht in de informatiesamenleving aan de universiteit Leiden, vindt dat de AIVD met deze „ongelooflijke privacyinbreuk” een pijler onder de rechtsstaat „weg zaagt”.
Het geheime NSA-document dat deze krant heeft ingezien, is een gespreksverslag van een ontmoeting tussen de NSA en vertegenwoordigers van de AIVD en de militaire inlichtingendienst MIVD. Tijdens deze bijeenkomst, op 14 februari van dit jaar, legden de Nederlanders uit dat ze bij het hacken van webfora de hele database met gebruiksgegevens leegzuigen. De Nederlanders, schrijft de NSA, „verzamelen MySQL databases door CNE.”
MySQL is de meest gebruikte software voor het bouwen van databases voor webfora. In de database worden niet alleen alle berichten van een gebruiker opgeslagen, maar ook zijn persoonlijke informatie, zoals de naam waaronder hij zich heeft geregistreerd.
AIVD GEBRUIKT INFORMATIE OM ‘TARGETS’ TE IDENTIFICEREN
Uit het NSA-gespreksverslag blijkt dat de AIVD de informatie uit de database gebruikt om mogelijke ‘targets’ van de dienst te identificeren. De AIVD onderzoekt ook manieren om de informatie te exploiteren. „Ze onderzoeken”, schrijft de NSA, „of ze de data uit de webfora kunnen combineren met gegevens van andere sociale media, en proberen goede manieren te vinden om de data die ze al hebben te minen”, het analyseren van data.
De Wiv stelt strenge eisen aan de inzet van ‘bijzondere bevoegdheden’, zoals het hacken van een computer. Een van die vereisten is dat er voldoende identificerende kenmerken zijn om een doelwit aan te kunnen wijzen. De toezichthouder op de inlichtingendiensten, CTIVD, publiceerde in 2011 een kritisch rapport over ongerichte zoekacties in satellietverkeer door de militaire inlichtingendienst MIVD. Het onderzoek doen naar „breed geformuleerde categorieën van personen en organisaties” is volgens de CTIVD „niet in overeenstemming met de wet.”
Volgens jurist Constant Hijzen is bij het hacken van de fora sprake van eenzelfde situatie. „Als alle bezoekers onder de zoekactie vallen, zonder dat je weet wat de identiteiten van de mensen zijn, ga je ongericht te werk.”
De Amerikaanse overheid laat in een reactie weten dat publicatie van staatsgeheimen de nationale veiligheid schaadt. Om die reden publiceert deze krant belangrijke technische details niet.
Dat is dan ook naar KPD verplaatst en loopt daar gewoon door. Maar daar kunnen ze natuurlijk ook mee kijken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 03:57 schreef Seam het volgende:
Natuurlijk, ken je het breezerschandaal van fok niet?
Ik bedoel de handleiding om breezersletjes te neuken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 03:58 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat is dan ook naar KPD verplaatst en loopt daar gewoon door. Maar daar kunnen ze natuurlijk ook mee kijken.
mwah, denk het niet, bij Fok! zijn er toch nauwelijks interessante mensen.quote:Zou Fok! daar ook onder vallen?
die is behoorlijk de sjaak als ze zijn echte naam aan zijn gebruikersnaam weten te koppelen jaquote:
gast watquote:Op zaterdag 30 november 2013 05:52 schreef dl3b het volgende:
Ben ik even blij dat ik hier nooit heb gevraagd of kutolie echt bestaat...
Weet ik veel, ik zei dat ik blij was dat ik nooit gevraagd heb of het bestaat.quote:
stiekem was het een verkapte vraagquote:Op zaterdag 30 november 2013 06:10 schreef dl3b het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik zei dat ik blij was dat ik nooit gevraagd heb of het bestaat.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 06:11 schreef hugecooll het volgende:
[..]
stiekem was het een verkapte vraag
Nee komt daar vandaan, best lachen.quote:Op donderdag 28 november 2013 17:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Jij bent toch die mongool die zweert bij goedkope kutolie?
Zie hier het resultaat.
Jawel hoor :quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:37 schreef Paul het volgende:
Hoi fans, hier spreekt de AIVD, wij hebben al bijna 10 jaar het account van Paul gehackt. Voorheen paultjuhhh. Zo'n debiel persoon bestaat uiteraard niet in het echt.
Met vriendelijke groet,
De AIVD.
Dat is wel wat overdreven in de DDR werkte 25% van de beroepsbevolking bij de stasiquote:Op zaterdag 30 november 2013 08:03 schreef LXIV het volgende:
"Extremisten gebruiken webfora, en daarom zijn webfora een legitiem doelwit". Dat is natuurlijk een drogreden. Zo kun je ook zeggen "extremisten schrijven brieven, en daarom is het openen van alle brieven legitiem". en daarmee het briefgeheim opheffen.
Wij zijn ondertussen al veel stappen verder dan de stasi.
Die deelt z'n volledige revolutionaire agenda hier.quote:
Dat was toch Yildiz?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef Mint_Clansell het volgende:
Fok! houden ze geloof ik niet echt nauwlettend in de gaten, anders hadden ze Meki en zijn tas ballonnen wel onderschept op Utrecht CS. Die gozer had van te voren zijn hele daad hier uitgestippeld.
Allicht, trekt genoeg extremistische gekkies aan dit forum.quote:Op zaterdag 30 november 2013 03:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)etfora-tegen-wet-in/
Zou Fok! daar ook onder vallen?
En wie zegt dat ze daar niet van geleerd hebben?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef Mint_Clansell het volgende:
Fok! houden ze geloof ik niet echt nauwlettend in de gaten, anders hadden ze Meki en zijn tas ballonnen wel onderschept op Utrecht CS. Die gozer had van te voren zijn hele daad hier uitgestippeld.
Ik ben heul interessant!quote:Op zaterdag 30 november 2013 04:41 schreef barthol het volgende:
[..]
mwah, denk het niet, bij Fok! zijn er toch nauwelijks interessante mensen.
Oh ja.quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:53 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat was toch Yildiz?
Maar toen hadden ze nog niet al die handige techniek die er nu wel is, dat is nu dus ook niet meer nodig....quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:03 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Dat is wel wat overdreven in de DDR werkte 25% van de beroepsbevolking bij de stasi
Hoeveel werknemers heeft de aivd ? 10.000 ?
zo'n actie alleen al is natuurlijk een legitieme reden om FOK! Leeg te trekken als je de redenatie van de AIVD volgtquote:Op zaterdag 30 november 2013 10:37 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Oh ja.En het was Den Haag, nu ik mij herinner.
8 jaar geleden ofzo? Is veel verandert in internet landquote:Op zaterdag 30 november 2013 09:48 schreef Mint_Clansell het volgende:
Inderdaad. En we zijn inmiddels ook al te ver om het tij te keren. Die tijd ligt al jaren achter ons.quote:Op zaterdag 30 november 2013 08:03 schreef LXIV het volgende:
Wij zijn ondertussen al veel stappen verder dan de stasi.
Niet op Fok!.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
8 jaar geleden ofzo? Is veel verandert in internet land
Die kutsearch werkte 8 jaar geleden niet eens manquote:Op zaterdag 30 november 2013 10:57 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Oh, ik wist niet dat de Aivd de zoekfunctie van FOK toepast om data te verzamelen.
En de cirkel is rond, dat was dus de reden waarom Yildiz kon doen wat hij deed!quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:57 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die kutsearch werkte 8 jaar geleden niet eens man!
Geen idee. Ik gok zomaar dat ze wel kunnen vragen maar dat Danny zonder gerechtelijk bevel helemaal niets doorgeeft. Met uitzondering dan als de wet wordt overtreden, dan wel natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:56 schreef quirina het volgende:
Ze hoeven niet eens te hacken op fora.
Als er gemerkt wordt dat een user zich bijvoorbeeld extremistisch uit/gedraagt mogen ze gewoon de gegevens van die user opvragen bij de beheerder van het betreffende forum.
Toch?
Dat Yildiz gedoe was geloof ik in 2005? Toen werkte de servers ook niet. Al die downtime, good old days...quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:57 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die kutsearch werkte 8 jaar geleden niet eens man!
Kan mij wel herinneren dat als je 2-3 zinnen van die brief intikte op een zoekmachine je eerste hit zijn topic was, maar het toch 2-3 dagen duurde voordat ze dat (of iig zijn username) gevonden hadden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:59 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Dat Yildiz gedoe was geloof ik in 2005? Toen werkte de servers ook niet. Al die downtime, good old days...
Volgens mij was ie zelf naar de politie gestapt toen ie erachter kwam dat ie werd gezocht bij Opsporing Verzocht. AIVD van toen was volgens mij meer een hobbyclubje.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:01 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Kan mij wel herinneren dat als je 2-3 zinnen van die brief intikte op een zoekmachine je eerste hit zijn topic was, maar het toch 2-3 dagen duurde voordat ze dat (of iig zijn username) gevonden hadden.
Een taakstraf en boete, geloof ik.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:02 schreef quirina het volgende:
Hebben ze dan nog iets met Yildiz gedaan dan?
NWS / yildiz is de lul :)quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:04 schreef quirina het volgende:
Ik wil wel eens weten wat Yildiz gedaan heeft. Ik ken dat topic niet.
Ballonnen achtergelaten als bom op een station ofzo?
Als het goed is hebben we hier in Nederland, in tegenstelling tot in Amerika nog NIET die wet waarin gezegd wordt dat websitebeheerders niks mogen zeggen over onderzoeken, zoals een tijd geleden met die mailserver van Snowden die de stekker er acuut uit trok om zo hun gegevens niet af te hoeven staan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
Geen idee. Ik gok zomaar dat ze wel kunnen vragen maar dat Danny zonder gerechtelijk bevel helemaal niets doorgeeft. Met uitzondering dan als de wet wordt overtreden, dan wel natuurlijk.
Misschien dat danny daar iets over kan zeggen, maar gezien hij verstandig genoeg is om op de Piraten Partij te stemmen gok ik zomaar dat hij niks geeft als men daar vriendelijk om vraagt.
Maargoed, dat is een blinde gok natuurlijk. PM hem eens zou ik zeggen
En waar is het originele topic? Waarin hij verteld wat ie gaat doen?quote:
Dan doet meer dan de helft van BNW *ping*quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:00 schreef quirina het volgende:
Nou AIVD we helpen ff met wat zoekwoorden.
Jihad,911,Mossad,Bilderberg,Bin Laden,
CIA,FBI,FEMA
Yeah rightquote:Op zaterdag 30 november 2013 04:03 schreef Idisrom het volgende:
En ja, FOK volgt er volgens mij ook onder.
Hoeneckers natte droom. Nog maar 1 stap richting een dergelijke staat is een handhavingsorgaan.quote:
Maroc.nl lijkt mij ook wel een goede kandidaat.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zal wel gaan om bepaalde fora waaronder onze grote vrinden van SF. Of is het posten van lolcats ook staatsgevaarlijk?
De gemiddelde Fokker is een goedaardige nerd, daar heeft de AIVD niks aan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:26 schreef gelly het volgende:
Genoeg figuren hier die de ideologie van Breivik onderschrijven, dus waarom zou de AIVD hen niet als potentieel gevaar zien ?
Brevik speelde ook online spelletjes en z'n manifest was slechts een post op een forum.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:28 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
De gemiddelde Fokker is een goedaardige nerd, daar heeft de AIVD niks aan.
Wijblijvenhier.nl bestaat nu al ruim 8 jaar en heeft meer dan 3000 artikelen gepubliceerd. Slechts één keer heeft de AIVD op basis van de reacties onder de artikelen ons gedwongen om een IP-adres vrij te geven. Dat adres was – niet geheel verrassend – van een moslim. Niet-moslims worden minder snel als dreigend ervaren, zelfs niet wanneer ze met termen als ‘deportatie’, ‘afschieten’ en ‘verkrachten’ smijten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:56 schreef quirina het volgende:
Ze hoeven niet eens te hacken op fora.
Als er gemerkt wordt dat een user zich bijvoorbeeld extremistisch uit/gedraagt mogen ze gewoon de gegevens van die user opvragen bij de beheerder van het betreffende forum.
Toch?
1 post?quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:29 schreef gelly het volgende:
[..]
Brevik speelde ook online spelletjes en z'n manifest was slechts een post op een forum.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:01 schreef venomsnake het volgende:
Tyfus overheid, je krijgt bijna zin om dan maar via een netwerk als TOR te gaan internetten.
Valt er überhaupt iets tegen te doen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:09 schreef eight het volgende:
Danny, welke maatregelen ga je treffen om dit voortaan te voorkomen?
Breivik is op een bepaald moment zo geworden natuurlijk. (want als baby had ie deze ideeen waarschijnlijk niet)quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:29 schreef gelly het volgende:
[..]
Brevik speelde ook online spelletjes en z'n manifest was slechts een post op een forum.
Als je niks te verbergen hebt...quote:
Ok.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:28 schreef Ludd het volgende:
Worden jullie niet een beetje moe van het wekelijkse 'nieuws' omtrent het schenden van privacy-principes door de overheid bekend gemaakt door Snowden? Ik wel.
Accepteer gewoon dat alles wat je doen getapt wordt, dan kan het alleen maar meevallen.
Niet meer op de VVD stemmen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:09 schreef eight het volgende:
Danny, welke maatregelen ga je treffen om dit voortaan te voorkomen?
Dat sowieso: adsense.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:34 schreef eight het volgende:
Ik heb sinds een tijdje firefox lightbeam geïnstalleerd en die geeft aan dat FOK! hier ruim op de eerste plaats staats met de meeste webtrackers. Momenteel telt FOK! bij mij 119 webtrackers terwijl stalkingsites als google of facebook er slechts 39 en 25 telt.
Het heeft misschien niets te maken met hacken maar het geeft wel aan dat FOK! veel informatie deelt met 3rd parties.
Weet ik het. Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:43 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
En waar is het originele topic? Waarin hij verteld wat ie gaat doen?
quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:07 schreef Charismatisch het volgende:
FOK! gehackt, belangrijke info!
http://frontpage.fok.nl/s(...)elangrijke-info.html
Kom je op tijd meequote:Op zaterdag 30 november 2013 14:07 schreef Charismatisch het volgende:
FOK! gehackt, belangrijke info!
http://frontpage.fok.nl/s(...)elangrijke-info.html
Dit dus,quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:45 schreef Kowloon het volgende:
Er wordt nu enigszins grappend gereageerd in dit topic, maar het gaat hier wel om een zeer ernstige situatie. Internet heeft wereldwijd een enorme welvaart en menselijke ontwikkeling gebracht. Communicatie heeft een enorme vlucht genomen waardoor afstanden minder van belang zijn geworden. Producten kunnen van over de hele wereld eenvoudig besteld worden. Er zijn initiatieven zoals Wikipedia tot stand gekomen. Misleidende informatie verspreidt door politici, maatschappelijke organisaties en demagogen kan eenvoudig worden gecheckt. En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.
De eigenschappen van internet die voor al die welvaart en menselijke ontwikkeling gezorgd hebben staan nu meer en meer onder druk. Rechters besluiten op basis van wetgeving dat internetproviders niet alle informatie meer mogen doorgeven. Google wordt verplicht bepaalde zoekresultaten te verwijderen. Netneutraliteit staat dus onder druk. Dan zijn er nog de afluisterpraktijken van de geheime diensten en het openbaar ministerie. Vanwege deze vergaande monitoring zal bijvoorbeeld een klokkenluider zich steeds meer afvragen of hij zijn misstanden wel zo anoniem op internet kan zetten als hij denkt. Het is immers onmogelijk om vast te stellen wanneer de overheid over je schouder mee kijkt.
Ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar ik reageer ook vooral met cynisme omdat ik niet weet hou we dit kunnen stoppen. Mensen als Snowdon of Assange zijn er helaas maar zelden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:45 schreef Kowloon het volgende:
Er wordt nu enigszins grappend gereageerd in dit topic, maar het gaat hier wel om een zeer ernstige situatie. Internet heeft wereldwijd een enorme welvaart en menselijke ontwikkeling gebracht. Communicatie heeft een enorme vlucht genomen waardoor afstanden minder van belang zijn geworden. Producten kunnen van over de hele wereld eenvoudig besteld worden. Er zijn initiatieven zoals Wikipedia tot stand gekomen. Misleidende informatie verspreidt door politici, maatschappelijke organisaties en demagogen kan eenvoudig worden gecheckt. En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.
De eigenschappen van internet die voor al die welvaart en menselijke ontwikkeling gezorgd hebben staan nu meer en meer onder druk. Rechters besluiten op basis van wetgeving dat internetproviders niet alle informatie meer mogen doorgeven. Google wordt verplicht bepaalde zoekresultaten te verwijderen. Netneutraliteit staat dus onder druk. Dan zijn er nog de afluisterpraktijken van de geheime diensten en het openbaar ministerie. Vanwege deze vergaande monitoring zal bijvoorbeeld een klokkenluider zich steeds meer afvragen of hij zijn misstanden wel zo anoniem op internet kan zetten als hij denkt. Het is immers onmogelijk om vast te stellen wanneer de overheid over je schouder mee kijkt.
Onze leiders ten val brengen en onze regimes afbreken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:38 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar ik reageer ook vooral met cynisme omdat ik niet weet hou we dit kunnen stoppen. Mensen als Snowdon of Assange zijn er helaas maar zelden.
Misschien moeten "wij" deze mensen en hun mogelijke navolgers meer ondersteunen ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Enlighten us.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:00 schreef Fir3fly het volgende:
Lijkt wel of mensen vergeten zijn wat de definitie van een forum is.
Gelukkig zijn er mensen die nog wel wakker zijn.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:45 schreef Kowloon het volgende:
Openbaarheid.quote:
Juist. Daar waar je openbaar discussieert, loop je het risico dat anderen meeluisteren.quote:
quote:Hoe hack je een forum?
Door NOS internet-expert Rachid Finge
De AIVD verzamelt databases van internetfora, blijkt uit een gelekt NSA-document dat NRC Handelsblad publiceerde. Maar wat betekent dat eigenlijk? En wat kun je met zo'n database?
Een open boek
Alle gegevens die je op een internetforum ziet, worden opgeslagen in een database. Denk bijvoorbeeld aan alle onderwerpen (topics) die worden besproken en de bijbehorende berichten en reacties van gebruikers.
Wanneer je een forum bezoekt, worden gegevens uit de database gehaald en op je scherm weergegeven. De software achter het forum moet ervoor zorgen dat alleen de opgevraagde gegevens uit de database komen, dus bijvoorbeeld alleen de berichten die bij een bepaald topic horen.
Hackers die bij de database van een forum willen komen, richten zich eigenlijk nauwelijks op de database zelf, maar juist op de forumsoftware. Als de beveiliging niet op orde is, kunnen ze de software manipuleren. Je krijgt dan niet alleen de benodigde gegevens, maar veel meer dan dat, mogelijk ook privé-gegevens. De database is dan een open boek.
De mogelijkheden
In de database zit meer dan alleen de net genoemde onderwerpen en berichten. Denk ook aan de e-mailadressen van de gebruikers, een versleutelde versie van hun wachtwoord en hun ip-adres. Internetfora bieden gebruikers bovendien de mogelijkheid om privéberichten naar elkaar te sturen, zonder dat anderen dat zien. Ook zulke berichten zitten in databases die de AIVD verzamelt.
Met iemands e-mailadres kun je al gauw meer te weten komen over de eigenaar, bijvoorbeeld door het e-mailadres op te zoeken in Google, Facebook of Twitter. Een ip-adres verraadt onder meer bij welke internetprovider je klant bent en vaak ook in welke gemeente je woont. En ook al zijn de wachtwoorden versleuteld; iemand met genoeg tijd en geld kan ze uiteindelijk achterhalen, zeker wanneer je een zwak wachtwoord gebruikt ('password'? '123456'?). Als je bedenkt dat veel mensen één wachtwoord op meerdere plekken gebruiken, dan is de kans groot dat het wachtwoord op een internetforum ook toegang geeft tot iemands e-mailaccount.
En wie weet wat voor pikants er te vinden is in privéberichten die forumgebruikers naar elkaar sturen...
De gegevens in de database van een forum zijn voor inlichtingendiensten dus op zichzelf al waardevol, maar zijn dus ook een vertrekpunt om nog meer over iemand te weten te komen.
Succes?
De vraag is hoe succesvol de inlichtingendiensten zijn in hun hackpogingen. Dat blijkt niet uit het NSA-document. Hackers zijn afhankelijk van beveiligingsproblemen en programmeerfouten. Fabrikanten van forumsoftware brengen regelmatig updates uit om zulke problemen op te lossen, maar dan moeten forumeigenaren de software wel regelmatig updaten.
Waarschijnlijk hebben inlichtingendiensten als de AIVD dus vooral succes wanneer forumeigenaren laks zijn met het updaten van de software.
quote:
Vreemd verhaal van die NOS-journalist, is naar mijn idee onjuist. Uit de documenten blijkt dat ze zich juist op de database richten ("acquire mySQL databases") (plaatje van Tweakers.net):quote:Hackers die bij de database van een forum willen komen, richten zich eigenlijk nauwelijks op de database zelf, maar juist op de forumsoftware. Als de beveiliging niet op orde is, kunnen ze de software manipuleren. Je krijgt dan niet alleen de benodigde gegevens, maar veel meer dan dat, mogelijk ook privé-gegevens. De database is dan een open boek.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onze leiders ten val brengen en onze regimes afbreken.Ze liepen hier net nog langs mijn raam, kenteken opgezocht en onvindbaar! Man en vrouw, type inlichtingen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik ben zo'n goeie jonguh...
“When there is no desire, all things are at peace.”
Wat tot een surveillancestaat leidt is de propaganda (de waarschuwing) die volgt na het hacken van internetfora.quote:‘DIT LEIDT TOT EEN SURVEILLANCESTAAT’
Hoogleraar informatierecht Nico van Eijk stelt echter dat de AIVD een grens overgaat. „Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat.”
quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:16 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Wat tot een surveillancestaat leidt is de propaganda (de waarschuwing) die volgt na het hacken van internetfora.
Deze hoogleraar heeft niet in de gaten dat het zijn eigen waarschuwing is die leidt tot verzet tegen het afluisteren en hacken door de staat, en die organisatie daardoor (verloopt altijd via de politiek) uiteindelijk kan leiden tot een herhaling van de geschiedenis.
Tappen, afluisteren, informatievergaren door zoekmachines, cookies loggen, hacken door de staat, doen allemaal hetzelfde, zorgen voor verzet tegen die 'big brother' praktijken. En dit verzet leidt tot organisatie via de grootste massa-organisaties in het land, de politieke partijen.
Kun je dat als mod dan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:51 schreef Specularium het volgende:
Je zou maar de hele dag die gare DM's van iedereen hier moeten lezen,.
Het lijkt mij ook logisch dat je je als NSA hacker richt op operatingsysteem en database. Daar heb je weinig van en je hebt daarna heel veel toegang. Journalisten hebben vaak leuke verhaaltjes.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Vreemd verhaal van die NOS-journalist, is naar mijn idee onjuist. Uit de documenten blijkt dat ze zich juist op de database richten ("acquire mySQL databases") (plaatje van Tweakers.net):
[ afbeelding ]
We konden dit profiel gewoon linken aan jouw stormfront.org-account.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
Ik neem aan dat ze na 12 jaar weten dat ik vooral grappige bedoelde posts plaats op dit forum, mods? Toch?
Nee dit hoeft niet. Als je de cookies acepteert op een website geef je direkt toestemming om ook de inhoud prijstegeven aan inlichtingendiensten. Dat was de hele opzet. Bedankt pechtold ea.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Speelt Danny nog die prive berichten door naar de NSA eigenlijk?
Was maar een grapje! niet meteen bannen!
Maar FOK! is het grootste forum van Nederland, dus lijkt me geen gekke gedachte als het gehacked is.
Of userposts in al die gare topics. Waarom doe je dit eigenlijk en hoe lang ben je al moderator?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:51 schreef Specularium het volgende:
Je zou maar de hele dag die gare DM's van iedereen hier moeten lezen,.
Ik hoop het voor je Ryanquote:Op zaterdag 30 november 2013 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
Ik neem aan dat ze na 12 jaar weten dat ik vooral grappige bedoelde posts plaats op dit forum, mods? Toch?
Ik zou (als ik jouw was) geen kampeergas meer gaan kopen bij de boerenschuur.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
De AIVD heeft zelfs speciaal een logaritme bedacht om jouw post te categoriseren door middel van verschillende maten van 'grappigheid' zodat het makkelijker doorzoekbaar is.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De AIVD heeft zelfs speciaal een logaritme lol-lol-rofl-lol algoritme bedacht om jouw post te categoriseren door middel van verschillende maten van 'grappigheid' zodat het makkelijker doorzoekbaar is.
Ik heb trouwens wel een keer een telefoontje gekregen, wilde iemand weten of ik jouw posts begreep... Zei ik: nee, hoezo?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zou (als ik jouw was) geen kampeergas meer gaan kopen bij de boerenschuur.
En dan kun je als de bestequote:Op zaterdag 30 november 2013 19:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ach, een beetje slowchatten dan is hun aandacht gauw verslapt hoor.
Ja, dat doen ze natuurlijk wel hè...quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:26 schreef Karina het volgende:
[..]
En dan kun je als de bestegelukkig zeg ik op FOK! nooit rare dingen. Al hoop ik niet dat ze mijn DM en PM box lezen
Ja ik weet het, ik hield mezelf even voor de gek. Leegmaken heeft nu ook geen zin meer natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat doen ze natuurlijk wel hè...
Nee, die hebben ze allemaal uitgedraaid en slingeren nu rond ten burele hè.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:27 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja ik weet het, ik hield mezelf even voor de gek. Leegmaken heeft nu ook geen zin meer natuurlijk.
Damn. Daar gaat mijn kans op een baan...quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, die hebben ze allemaal uitgedraaid en slingeren nu rond ten burele hè.
Topic is gehacked.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:08 schreef Drugshond het volgende:
FB / Zijn we gehacked, door de AIVD ?
Wat zeggen de beheerders zelf.
Jawel, je kunt wel een baan krijgen, maar niet de baan die jij wil wrs...quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:30 schreef Karina het volgende:
[..]
Damn. Daar gaat mijn kans op een baan...
Nee niet die snuffelbaan bij de AIVDquote:Op zaterdag 30 november 2013 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jawel, je kunt wel een baan krijgen, maar niet de baan die jij wil wrs....
Stage bij de directeur...quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:34 schreef Karina het volgende:
[..]
Nee niet die snuffelbaan bij de AIVD
Ja, ik mag nu niets meer zeggen, net gebeld door de directeur...quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:51 schreef Karina het volgende:
[..]
Chanteren![]()
Nee hoor is maar een grapje, meneer de directeur
Ah jij bent underkoffer AIVD, gesnapt!quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik mag nu niets meer zeggen, net gebeld door de directeur....
They made me an offer I couldn't refuse.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:16 schreef Karina het volgende:
[..]
Ah jij bent underkoffer AIVD, gesnapt!
Oh shit nu heb JIJ mijn dm's gelezenquote:Op zaterdag 30 november 2013 20:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
They made me an offer I couldn't refuse..
Ja, en die van iedereen op FOK!.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:19 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh shit nu heb JIJ mijn dm's gelezen
quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en die van iedereen op FOK!..
Volgens mij zit er niets strafbaars tussenquote:Op zaterdag 30 november 2013 20:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gek genoeg valt dat vergeleken met jouw oeuvre wel mee....
Ze smullen ervan, ze willen allemaal een afspraakje met je maken, en een baan ligt ook voor het oprapen voor je.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:26 schreef Karina het volgende:
[..]
Volgens mij zit er niets strafbaars tussen
De meeste leden in BNW zijn juist alleen maar BNW onderwerpen aan het afzeiken en afkraken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:23 schreef Hexagon het volgende:
Oei dat wordt oppassen voor de leden in BNW
Haha geef maar door dat ik nog zonder baan zitquote:Op zaterdag 30 november 2013 20:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze smullen ervan, ze willen allemaal een afspraakje met je maken, en een baan ligt ook voor het oprapen voor je..
Dwz als je nog geen baan hebt althans, of ik dat even wilde vragen.
Nee, veel van die lui worden juist ingezet om desinformatie te verspreiden hè.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De meeste leden in BNW zijn juist alleen maar BNW onderwerpen aan het afzeiken en afkraken.
Seriously tho?quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Haha geef maar door dat ik nog zonder baan zit
Shit joh, volgens mij had je het erover dat je wellicht werkloos zou worden binnenkort...quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:35 schreef Karina het volgende:
[..]
Wist je toch al dacht ik? Ja. vanaf morgen officieel.
Ja vandaar ook per 1 december. Anders had het 1 februari kunnen worden, dit was voordeliger voor mij.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Shit joh, volgens mij had je het erover dat je wellicht werkloos zou worden binnenkort...
Je valt iig nog onder de oude WW hè, en je krijgt wrs nog aardig wat geld mee?
Echt mazzel dan idd... maar open een topic in 40+, joh, misschien dat anderen met hetzelfde bijltje kappen of wellicht bang zijn na 1 januari ermee te kappen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:38 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja vandaar ook per 1 december. Anders had het 1 februari kunnen worden, dit was voordeliger voor mij.
Volgens mij is er al een topic van. Ik kan beter in het 'werkloos' topic kijken (of hoe het ook heet).quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Echt mazzel dan idd... maar open een topic in 40+, joh, misschien dat anderen met hetzelfde bijltje kappen of wellicht bang zijn na 1 januari ermee te kappen?
Onwillekeurig als je niet werkloos bent en van zekere leeftijd bent, vraag je je af hoe het jou zou vergaan hè... Ik bedoel we zijn geen 30 meer hè...quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:41 schreef Karina het volgende:
[..]
Volgens mij is er al een topic van. Ik kan beter in het 'werkloos' topic kijken (of hoe het ook heet).
Kletskous
Nee klopt plus ik heb al in jaaaaren niet meer gesolliciteerd. Ook dat is even wennen weer.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:43 schreef Ryan3 het volgende:
Onwillekeurig als je niet werkloos bent en van zekere leeftijd bent, vraag je je af hoe het jou zou vergaan hè... Ik bedoel we zijn geen 30 meer hè...
Solliciteren gaat tegenwoordig een stuk makkelijker met internet, dat wel. Gewoon mailtjes versturen is het tegenwoordig.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:47 schreef Karina het volgende:
[..]
Nee klopt plus ik heb al in jaaaaren niet meer gesolliciteerd. Ook dat is even wennen weer.
Maar goed Ryan, we gaan weer lekker off topic he
Dat doe ik dus ook, hele korte mail plus CV, die overigens iets te lang is nog. Moet ik eigenlijk nog wat inkorten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Solliciteren gaat tegenwoordig een stuk makkelijker met internet, dat wel. Gewoon mailtjes versturen is het tegenwoordig.
Je cv is daarbij het belangrijkste element, dat alleen opsturen en een korte introductie is al genoeg.
Hij heeft wel de tijd genomen voor dit diepgravende onderzoek.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:43 schreef ToT het volgende:
Plasterk: AIVD houdt zich aan de wet
Zal wel gaan om forums waarop echt tot geweld opgeroepen wordt, en dat er dan een gerechtelijk bevel wordt gegeven om mensen die echt gevaarlijke dingen roepen, op te sporen en te arresteren.
Post opzoeken waarin iemand iets gevaarlijks roept, username noteren, server hacken, gegevens van diegene opzoeken (ip-adres vooral) en daar ff vriendelijk aankloppen.
Ja, 1 A4 volstaat, dus dingen uit de jaren 80 daarover een samenvatting.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:50 schreef Karina het volgende:
[..]
Dat doe ik dus ook, hele korte mail plus CV, die overigens iets te lang is nog. Moet ik eigenlijk nog wat inkorten.
Oei ik heb 5 pagina'squote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, 1 A4 volstaat, dus dingen uit de jaren 80 daarover een samenvatting.
En vervolgens martelen in Roemenië oid idd.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:43 schreef ToT het volgende:
Plasterk: AIVD houdt zich aan de wet
Zal wel gaan om forums waarop echt tot geweld opgeroepen wordt, en dat er dan een gerechtelijk bevel wordt gegeven om mensen die echt gevaarlijke dingen roepen, op te sporen en te arresteren.
Post opzoeken waarin iemand iets gevaarlijks roept, username noteren, server hacken, gegevens van diegene opzoeken (ip-adres vooral) en daar ff vriendelijk aankloppen.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En vervolgens martelen in Roemenië oid idd.
Really?quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Karina het volgende:
[..]
Oei ik heb 5 pagina'swaren er 6... 1 A4 wordt wel heeel summier.
Ja ik weet het. Echt heel lastig joh. Ik heb zoveel gedaan (ook BINNEN dezelfde organisatie).quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Really?
Nee, dat moet kleiner hoor...
Dat moet je op een mooie manier kunnen samenvatten, mensen op een P&O zijn heel erg picky...quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:00 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja ik weet het. Echt heel lastig joh. Ik heb zoveel gedaan (ook BINNEN dezelfde organisatie).
Ja weet ik. Al valt zo een gigantische CV natuurlijk WEL opquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat moet je op een mooie manier kunnen samenvatten, mensen op een P&O zijn heel erg picky...
Ze hoeven de NSB er niet bij te halen meer hè, bij jou.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:03 schreef Peunage het volgende:
هههة. لا تخافون.BOEM. هذه إضحوكة فقط. 12:34
Kut ik ging het googelen, nu staat het in mijn googledingeshistorie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:03 schreef Peunage het volgende:
هههة. لا تخافون.BOEM. هذه إضحوكة فقط. 12:34
Ja, dat lezen ze überhaupt niet idd, in die zin valt het op.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:10 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja weet ik. Al valt zo een gigantische CV natuurlijk WEL op
tl;dr dusquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat lezen ze überhaupt niet idd, in die zin valt het op.
Je zit graag thuis?quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Karina het volgende:
[..]
Oei ik heb 5 pagina'swaren er 6... 1 A4 wordt wel heeel summier.
Misschien snappen ze jou ook gewoon nietquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:13 schreef BansheeBoy het volgende:
Op Fok! komen ze volgens mij niet. Ik spreek al meer dan een jaar of 12 vrijuit hier.²
Broeder Abu Ryan!quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze hoeven de NSB er niet bij te halen meer hè, bij jou.
Ja ik was al blij met 1 pagina erafquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:14 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je zit graag thuis?
Beperk het dan tot de zaken die relevant zijn voor de baan waarnaar je solliciteert
max 2 pagina's en misschien is een lettertype kleiner dan 22 ook wel handigquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:14 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja ik was al blij met 1 pagina eraf
Dat lijkt me sterk. Taalkundig ben ik best duidelijk en ook mijn default mimiek helpt daarbij.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:14 schreef Karina het volgende:
[..]
Misschien snappen ze jou ook gewoon niet
Van dat laatste krijg ik altijd een beetje de kriebels eerlijk gezegd...quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Taalkundig ben ik best duidelijk en ook mijn default mimiek helpt daarbij.²
Je moet wel weer goede en slechte eigenschappen van je er bij verzinnen, daar houden die in feite hippies van pz ook altijd van, kunnen ze wat psych-praat in een sollicitatiegesprek mengen.quote:
En hobbies he? Moderator op FOK! zou dat wat zijnquote:Op zaterdag 30 november 2013 21:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet wel weer goede en slechte eigenschappen van je er bij verzinnen, daar houden die in feite hippies van pz ook altijd van, kunnen ze wat psych-praat in een sollicitatiegesprek mengen.
Indien relevant wel, maar zeg je nickname er niet bij.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:17 schreef Karina het volgende:
[..]
En hobbies he? Moderator op FOK! zou dat wat zijn
Nah. Dat geloof ik niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, veel van die lui worden juist ingezet om desinformatie te verspreiden hè.
quote:De Amerikaanse overheid laat in een reactie weten dat publicatie van staatsgeheimen de nationale veiligheid schaadt. Om die reden publiceert deze krant belangrijke technische details niet.
Dat komt omdat wij liever klagen over buitenlanders en werklozen .quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:45 schreef Kowloon het volgende:
2quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:28 schreef Ludd het volgende:
Worden jullie niet een beetje moe van het wekelijkse 'nieuws' omtrent het schenden van privacy-principes door de overheid bekend gemaakt door Snowden? Ik wel.
Accepteer gewoon dat alles wat je doen getapt wordt, dan kan het alleen maar meevallen.
Hij werkt nu toch bij Geenstijl?quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
En de cirkel is rond, dat was dus de reden waarom Yildiz kon doen wat hij deed!
quote:Op zondag 1 december 2013 19:12 schreef Baklava95 het volgende:
Ik heb heel veel controversiële posts op deze forum en de rest van fok.nl.
Ik hoop dat ze mijn gegevens niet verzameld hebben.![]()
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |