Bronquote:Vrouw ligt tien jaar dood in huis Rotterdam
Bewerkt door: Redactie
21-11-13 - 20:14 bron: ANP
Volgens RTV Rijnmond gaat het om een woning in de Jan Porcellisstraat. © Google Streetview.
UPDATE In Rotterdam heeft een vrouw ongeveer tien jaar dood in haar huis gelegen. Agenten ontdekten haar stoffelijk overschot nadat bouwvakkers, die in de straat aan het werk waren, bij haar geen gehoor kregen toen ze aanbelden. Ze waarschuwden daarop de politie.
De politie zegt dat de vrouw op 74-jarige leeftijd is overleden. In de tien jaar heeft niemand haar overlijden opgemerkt. Ze is een natuurlijke dood gestorven.
Agenten zagen bij de deur een stapel ongeopende post en de woning van de bejaarde vrouw maakte een desolate indruk.
Waarom zouden er betalingsachterstanden ontstaan? AOW wordt automatisch gestort, en de huur gaat er ongetwijfeld ook automatisch vanaf. Net zoals eigenlijk alle dingen die periodiek gaan bij de meeste mensen. Alleen bij eenmalige aankopen zou dat mis kunnen gaan, maarja, die had ze niet, want dood.quote:Op donderdag 21 november 2013 20:56 schreef roos85 het volgende:
Je zou toch verwachten dat er betalingsachterstanden e.d. ontstaan en dat het eerder ontdekt had kunnen worden.
Lichamen mumificeren zodra alle spieren, vlees e.d. 'op' zijn....quote:Op donderdag 21 november 2013 20:57 schreef ddej het volgende:
K snap niet waarom dat lichaam niet vloeibaar wordt na een paar weken/maanden/jaren
Lang leve de individualisering van de samenleving in Nederland. Ik, ik, ik, ik, ik. En niet 'wij, wij, wij, wij, wij'.quote:Op donderdag 21 november 2013 20:56 schreef roos85 het volgende:
[..]
Bron
Wat triest en onbegrijpelijk dat iemand 10 jaar dood in een woning kan liggen zonder dat het wordt opgemerkt.
Je zou toch verwachten dat er betalingsachterstanden e.d. ontstaan en dat het eerder ontdekt had kunnen worden.
Denk niet dat ze nog erg goed te identificeren was hoorquote:Op donderdag 21 november 2013 20:57 schreef ddej het volgende:
K snap niet waarom dat lichaam niet vloeibaar wordt na een paar weken/maanden/jaren
Ik vrees dat ze heel eenzaam geweest moet zijn voor haar overlijden.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:07 schreef DjinN het volgende:
Dat vind ik echt dieptriest...tien jaar lang niemand die zich af heeft gevraagd waar de mevrouw was...de buren die zich niet afvragen waar ze was, familie....heel naar
Ik vind dat een tragische gedachte. Dat er geen enkele instantie was ook die naar haar omkeek.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:09 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vrees dat ze heel eenzaam geweest moet zijn voor haar overlijden.
De tijd sinds haar dood is voor niemand naar. Zelf is ze dood en heeft er dus niets van gemerkt, en nabestaanden zijn er blijkbaar niet, dus is er ook niemand om in tranen. Voor wat betreft doodgaan is dat eigenlijk een ideale situatie, al geeft het wel behoorlijk wat rommel.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:07 schreef DjinN het volgende:
Dat vind ik echt dieptriest...tien jaar lang niemand die zich af heeft gevraagd waar de mevrouw was...de buren die zich niet afvragen waar ze was, familie....heel naar
als het huidige VVD beleid 15 jaar geleden al was ingevoerd had deze vrouw idd geen 10 jaar dood in haar huis gelegenquote:Op donderdag 21 november 2013 21:17 schreef Quiche_lorraine het volgende:
al van scheefwonen. Het wordt tijd dat er een taskforce terzake wordt
Dat ben ik met je eens, maar de enige die daar voor verantwoordelijk is is de mevrouw zelf.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind dat een tragische gedachte. Dat er geen enkele instantie was ook die naar haar omkeek.
Je hebt niet altijd alles zelf in de hand. Zeker op die leeftijd verlies je geliefden, familie, vrienden. En als je dan ook nog ziek zou zijn, dan heeft niet iedereen zin in die zorgen.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:21 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar de enige die daar voor verantwoordelijk is is de mevrouw zelf.
Sociale contacten moet je zelf onderhouden.
Je rol als gezellige buurvrouw of geliefd famillielid vul je zelf in.
Het was een vrouw.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:22 schreef Aptoide het volgende:
Zou z'n uitgaven patroon niet opvallen?
Waarom zou een instantie naar haar om moeten kijken? Dat ze bejaard was wil niet zeggen dat ze hulpbehoevend was. Dat ze dood is gegaan ook niet, er zijn genoeg ouderen waarbij het opeens op is, en ze niet weer wakker worden.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind dat een tragische gedachte. Dat er geen enkele instantie was ook die naar haar omkeek.
Gewoon, omdat het niet fijn is als iemand letterlijk niemand meer heeft.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:24 schreef cricket het volgende:
[..]
Waarom zou een instantie naar haar om moeten kijken? Dat ze bejaard was wil niet zeggen dat ze hulpbehoevend was. Dat ze dood is gegaan ook niet, er zijn genoeg ouderen waarbij het opeens op is, en ze niet weer wakker worden.
Wat voor instantie had je daarbij in gedachten? De instantie-voor-mensen-die-niemand-meer-hebben? Je hebt ook genoeg mensen die juist liever zo weinig mogelijk contact met anderen hebben. Daarnaast is het vooralsnog onduidelijk hoelang die situatie voor haar dood zo was (hoe lang de periode erna is geweest is voor niemand interessant). Het kan zelfs nog zo zijn dat het voor haar dood helemaal niet eenzaam is geweest, maar dat men gewoon gestopt is met contact zoeken toen ze zelf ook niet meer reageerde.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het niet fijn is als iemand letterlijk niemand meer heeft.
Ja, alles kan. Daarom schreef ik ook dat het een tragische gedachte was.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:29 schreef cricket het volgende:
[..]
Wat voor instantie had je daarbij in gedachten? De instantie-voor-mensen-die-niemand-meer-hebben? Je hebt ook genoeg mensen die juist liever zo weinig mogelijk contact met anderen hebben. Daarnaast is het vooralsnog onduidelijk hoelang die situatie voor haar dood zo was (hoe lang de periode erna is geweest is voor niemand interessant). Het kan zelfs nog zo zijn dat het voor haar dood helemaal niet eenzaam is geweest, maar dat men gewoon gestopt is met contact zoeken toen ze zelf ook niet meer reageerde.
Ik ga voor de 15 jaarquote:Op donderdag 21 november 2013 21:05 schreef quo_ het volgende:
Volgens mij een nieuw nederlands record "onopgemerkt dood in huis liggen".
Gewoon een huisje ergens achteraf. Of misschien juist midden in de stad. En dan zo instellen dat er over 15 jaar automatisch een link naar je webcam laten tweeten. En niet vertellen waar het huis staat dat het een soort spelshow wordt. Dat je dode lichaam op de webcam komt terwijl je op een stapel geld ligt. Er komt natuurlijk wel allemaal lijkvocht op het geld. Maar dat is juist extra cool. Moet je natuurlijk wel 15 jaar vooruit kijken wat mensen dan als twitter gebruiken. Maarja als het hele plan mislukt heb je dat zelf toch niet door, dus maakt eigenlijk niet uit ook.quote:
Ze hadden er blijkbaar geen last van en duidelijk ook geen contact....viel ze blijkbaar nooit op dat er geen licht aan was 's avonds en dat ze de buurvrouw echt nooit zagen......jarenlang.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:27 schreef Evertjan het volgende:
je zal er maar 10 jaar naast hebben gewoond als buren
Volgens de buren ging het verhaal dat ze bij haar dochter zou zijn ingetrokken en deze woning aanhield. Dat komt voor en is zeker plausibel.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:19 schreef trovey het volgende:
Ze hadden er blijkbaar geen last van en duidelijk ook geen contact....viel ze blijkbaar nooit op dat er geen licht aan was 's avonds en dat ze de buurvrouw echt nooit zagen......jarenlang.![]()
Niet iedereen wil dat (of kan dat). Misschien had ze geen behoefte aan contact met anderen.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:21 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sociale contacten moet je zelf onderhouden.
Je rol als gezellige buurvrouw of geliefd famillielid vul je zelf in.
Mm, dan zie je haar nooit meer....weet niet of ik dat moet geloven. Zal zeker niet opgaan mocht het een huurhuis zijn.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:26 schreef cricket het volgende:
[..]
Volgens de buren ging het verhaal dat ze bij haar dochter zou zijn ingetrokken en deze woning aanhield. Dat komt voor en is zeker plausibel.
Verderop hier in de straat was er een huis 'aangehouden', en er waren diverse mensen dringend naar de bewoner(s) op zoek (lekkage bij de buren ofzo). Dat heeft ruim een half jaar geduurd voordat ze erachter waren dat er eigenlijk niemand meer in woonde. Buren hadden ook geen idee Dus zo raar is dat niet. Wel of geen contact met de buren zegt ook niet zoveel.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:55 schreef trovey het volgende:
Mm, dan zie je haar nooit meer....weet niet of ik dat moet geloven.
Bij het nieuwsbericht waar de buren instonden bleek dat die buren een koophuis hebben, maar ook bij een huurhuis kan het prima. Als zij niet zegt dat ze er feitelijk niet meer woont, en er is geen overlast, dan maalt niemand erom.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:55 schreef trovey het volgende:
Mm, dan zie je haar nooit meer....weet niet of ik dat moet geloven. Zal zeker niet opgaan mocht het een huurhuis zijn.
Gelukkig heeft ze er zelf helemaal niks van gemerkt.quote:Op donderdag 21 november 2013 22:19 schreef trovey het volgende:
[..]
Ze hadden er blijkbaar geen last van en duidelijk ook geen contact....viel ze blijkbaar nooit op dat er geen licht aan was 's avonds en dat ze de buurvrouw echt nooit zagen......jarenlang.![]()
Dieptriest om zo te eindigen.
Paar maanden geleden bij mij in de flat politie die op het punt stond om de deur van een oud vrouwtje te forceren omdat mevrouw dagenlang niks van zich had laten horen. Gaf aan de deur ook geen gehoor en de woning zag er verlaten uit. Net voor ze naar binnen gingen kwam mevrouw met haar rollator aangelopen. Die was lekker wezen chillen bij een kennis in het bejaardentehuis een stukje verderop.quote:Op donderdag 21 november 2013 23:07 schreef cricket het volgende:
[..]
Verderop hier in de straat was er een huis 'aangehouden', en er waren diverse mensen dringend naar de bewoner(s) op zoek (lekkage bij de buren ofzo). Dat heeft ruim een half jaar geduurd voordat ze erachter waren dat er eigenlijk niemand meer in woonde. Buren hadden ook geen idee Dus zo raar is dat niet. Wel of geen contact met de buren zegt ook niet zoveel.
De Spanjaard genoemd in dat bericht lag er 20 jaar.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
NWS / Man ligt 15 jaar dood op bed
In Frankrijk.
Nouja, tis niet dat ze er last van had tijdens die 10 jaar ofzo.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:07 schreef DjinN het volgende:
Die kon de extra AOW wel goed gebruiken...quote:Op donderdag 21 november 2013 20:58 schreef Tassendief het volgende:
En familie mistte haar ook niet?
Dit hoe kan dat nou?quote:Op donderdag 21 november 2013 21:15 schreef de_boswachter het volgende:
'Agenten zagen bij de deur een ongeopende stapel post'
10 jaar post..... hoeveel moet dat wel niet zijn
En de PTT man (toen nog) en TNT postbodes hebben nooit iets gemerkt
Ik zeg dat iemand van die postbezorgers medeplichtig is.
Het kunnen gevallen zijn dat er geen directe familie meer is.quote:Op donderdag 21 november 2013 20:58 schreef Tassendief het volgende:
En familie mistte haar ook niet?
Zal wel aardig wat op haar bankrekening hebben staan, alleen hoe gaat dat dan met de meteropnemer?quote:Op donderdag 21 november 2013 22:25 schreef Euribob het volgende:
Dooie bejaarden moet je als familie blijkbaar gewoon laten liggen, dan stroomt het geld vanzelf binnen.
Dan kan ook...quote:Op vrijdag 22 november 2013 00:32 schreef eigendeegcookie het volgende:
of de nabestaanden moeten bijbetalen omdat de kachel 10 zomers lang gebrand heeft.
Ligt ook niet voor de hand. Maar de dood is een groot mysterie...Ik weet niet of de dood een overgang naar iets anders is ofzo.quote:Op vrijdag 22 november 2013 00:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je dood bent, ben je dood hè, ik bedoel ze komt niet terug om te spoken...
Beetje zoals voor je geboorte, schat ik in..quote:Op vrijdag 22 november 2013 00:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ligt ook niet voor de hand. Maar de dood is een groot mysterie...Ik weet niet of de dood een overgang naar iets anders is ofzo.
Dat zal ongetwijfeld gebeurd zijn onder juiste luchtvochtigheid.quote:Verder denk ik dat de vrouw gemummificeerd is geworden, anders moeten buren toch iets hebben gemerkt.
Immers putrefactie gaat gepaard met enorme stank en trekt ongedierte aan...
Denk ik ook wel eens....quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Beetje zoals voor je geboorte, schat ik in..
Luchtvochtigheid is idd van cruciaal belang. Net als bij verzepen.quote:[..]
Dat zal ongetwijfeld gebeurd zijn onder juiste luchtvochtigheid.
Pas geleden hadden ze ergens in Parijs een man gevonden die zich had opgehangen, 8 jaar eerder, wrs eveneens gemummificeerd...
Toch weinig kans dat de kachel aan stond....quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:03 schreef Webschip het volgende:
[..]
Denk ik ook wel eens....
[..]
Luchtvochtigheid is idd van cruciaal belang.
Hoge temperatuur stimuleert juist putrefactie ipv mummificatie. Gewoon droog huis kan al genoeg zijn volgens mij.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch weinig kans dat de kachel aan stond....
Je moet bij de CSI gaan werken joh.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:08 schreef Webschip het volgende:
[..]
Hoge temperatuur stimuleert juist putrefactie ipv mummificatie. Gewoon droog huis kan al genoeg zijn volgens mij.
Verder is van invloed voor mummificatie dat overledene niet zwaarlijving was (weinig vet) en evt al uitgedroogd was voor ze stierf. En dat is - gezien de leeftijd - goed mogelijk.
Boeiende materie.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet bij de CSI gaan werken joh..
Ja, klopt, hoewel het allemaal wat minder mondaine is als dat ze in de gelijknamige serie laten zien natuurlijk... en daar zaten al afleveringen bij die je gewoon niet wil meemaken...quote:
Ja, idd, dat vroeg ik me ook al af, maar ja als je de deur niet opendoet, wat kunnen ze dan doen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:12 schreef Piperidine het volgende:
In tien jaar tijd verwacht je toch wel dat er iemand van de Nuon ofzo langskomt?
Dat soort series kijk ik nooit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, hoewel het allemaal wat minder mondaine is als dat ze in de gelijknamige serie laten zien natuurlijk... en daar zaten al afleveringen bij die je gewoon niet wil meemaken...
toen ze binnen waren mischien.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:15 schreef de_boswachter het volgende:
'Agenten zagen bij de deur een ongeopende stapel post'
10 jaar post..... hoeveel moet dat wel niet zijn
En de PTT man (toen nog) en TNT postbodes hebben nooit iets gemerkt
Ik zeg dat iemand van die postbezorgers medeplichtig is.
Ik vond CSI in het begin ook niet echt interessant, maar paar maanden geleden toch alles wel gezien (Las Vegas dan). Die docu's over die vrouwelijke coroner is ook wel aardig om te zien idd.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:14 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat soort series kijk ik nooit.
Veel liever de echte docu's, niet de Amerikaanse.
Het lijkt me leuk als zo'n serie bij het NFI wordt opgenomen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vond CSI in het begin ook niet echt interessant, maar paar maanden geleden toch alles wel gezien (Las Vegas dan). Die docu's over die vrouwelijke coroner is ook wel aardig om te zien idd.
Er waren laatst twee van die lui bij P&W en die vertelden dat het wel allemaal wat minder spannend is als CSI, maar een interessante docu kun je er wel van maken iig...quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:17 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het lijkt me leuk als zo'n serie bij het NFI wordt opgenomen.
Zeker weten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er waren laatst twee van die lui bij P&W en die vertelden dat het wel allemaal wat minder spannend is als CSI, maar een interessante docu kun je er wel van maken iig...
haar bankrekening zal wel naar de staat gaan aangezien ze blijkbaar geen familie heeft.quote:Op donderdag 21 november 2013 21:24 schreef Evertjan het volgende:
10 jaar onterecht AOW ontvangen dat zal Mark Rutte niet leuk vinden
je doet je naam geen eer aanquote:Op vrijdag 22 november 2013 08:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik ben er gewoon al jaren lang langs gelopen he! Niets gemerkt!!!111
Ik weet niet hoe vaak jij met je fiets door het huis van de buurvrouw knalt?quote:
nooit, maar jij had tijdens het surveilleren toch de lijklucht en stapel post op moeten merkenquote:Op vrijdag 22 november 2013 08:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe vaak jij met je fiets door het huis van de buurvrouw knalt?
Op Rtl loopt nu een docuserie over forensische opsporing in Nederland; plaats delict of zoiets. Best interessant.quote:Op vrijdag 22 november 2013 01:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er waren laatst twee van die lui bij P&W en die vertelden dat het wel allemaal wat minder spannend is als CSI, maar een interessante docu kun je er wel van maken iig...
zat mensen die hun oude huis aanhouden zodat ze voor de overheid en instanties nog als alleenwonend te boek staan en dus meer geld vangenquote:Op vrijdag 22 november 2013 08:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat de bewoners dachten dat ze verhuisd was naar haar dochter, vind ik gewoon een kutsmoes. Als dat zo was zou het huis toch op een gegeven moment leeg staan? Je gaat toch niet voor gas, electra, e.d jarenlang betalen als je er niet woont?
De bewoners waren gewoon te belabberd om zich er eens in te verdiepen.
Komop, een vrouwtje van toendertijd 74?quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:34 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
zat mensen die hun oude huis aanhouden zodat ze voor de overheid en instanties nog als alleenwonend te boek staan en dus meer geld vangen
Ben je bekend met Rotterdam en dan met de Rotterdamse wijk Delfshaven?quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat de bewoners dachten dat ze verhuisd was naar haar dochter, vind ik gewoon een kutsmoes. Als dat zo was zou het huis toch op een gegeven moment leeg staan? Je gaat toch niet voor gas, electra, e.d jarenlang betalen als je er niet woont?
De bewoners waren gewoon te belabberd om zich er eens in te verdiepen.
Ik weet haar precise uitspraak niet en zeker niet die op SBS maar in het ochtend journal (of was het RTL nieuws) kon je het op twee manier opvatten. Ongelukkig verwoord en misschien zelfs ongelukkig bedoeld maar wel op twee manier op te vatten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:47 schreef Leandra het volgende:
En de aandachtshoerende buurvrouw stond op SBS6 te vertellen hoe naar ze het vond dat haar kinderen al die jaren met alleen 23 cm baksteen muur ertussen naast die mevrouw hadden geslapen.
Ik woon zelf in Rotterdam, maar niet Delfshaven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ben je bekend met Rotterdam en dan met de Rotterdamse wijk Delfshaven?
Nou nee, in een hoop dorpen is de sociale controle nog wel dusdanig dat dit niet snel zal gebeuren.quote:Op vrijdag 22 november 2013 09:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Rotterdam, maar niet Delfshaven.
Maar dit kan gewoon in elk willekeurig dorp/ stad gebeuren...
Niet verwonderlijk, daar ze al 10 jaar dood isquote:'Verder hadden we niet veel contact.'
Dit inderdaad.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:47 schreef Leandra het volgende:
En de aandachtshoerende buurvrouw stond op SBS6 te vertellen hoe naar ze het vond dat haar kinderen al die jaren met alleen 23 cm baksteen muur ertussen naast die mevrouw hadden geslapen.
Dat mens komt nu ook steeds langs op het journaal met dr jankverhaaltje over de 23 cm baksteen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:47 schreef Leandra het volgende:
Ze is al eventjes dood hoor.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:54 schreef Sangha het volgende:
Ik ga een kaarsje branden voor deze vrouw...
Achteraf gezien heb ik het gisteravond waarschijnlijk ook in het journaal gezien, maar ik vond het zo typisch SBS dat ik me niet kon voorstellen dat het bij het journaal was.... maar toen ik vanmorgen zag op welke zender de TV stond realiseerde ik me dat het het journaal was waar ze nu kennelijk ook al gewoon bij de buren aanbellen om "journalistiek" te bedrijven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:48 schreef -0- het volgende:
[..]
Dat mens komt nu ook steeds langs op het journaal met dr jankverhaaltje over de 23 cm baksteen.
Mwah, zelfs als alles automatisch gaat is er bij de nutsbedrijven/netwerkbeheerder toch behoorlijk wat mis als ze 10 jaar lang geen meteropname hebben gedaan maar puur op schatting werken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:03 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, tien jaar is erg triest, maar laten we wel wezen: niet triester dan één jaar of vijf jaar, toch?
Ik kan me voorstellen dat je je in het eerste jaar nog afvraagt waar iemand blijft, maar na dat jaar heeft iedereen al lang de rust bij een huis geaccepteerd en is het geen kwestie meer.
Daar heb je gelijk in, dat is ook een mogelijkheid. Hoe dan ook blijft het een triest verhaal...quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:41 schreef Thisbe het volgende:
Het verbaast me niet echt, als ik zie hoe sommige oude mensen zich bewust totaal afzonderen van de wereld.
In mijn eigen familie is zoiets ook gebeurd, al ging het hier 'maar' om een week. De vrouw van deze man was overleden, hij had geen kinderen, en hij wenste geen mensen over de vloer.
Een vriendelijke neef bleef hem elke week bellen omdat hij bezorgd over hem was, en hij was niet bepaald vriendelijk tegen zijn neef. Die neef heeft hem uiteindelijk ook gevonden (met hulp van de politie).
Het ligt dus lang niet altijd aan een ongeïnteresseerde omgeving. Sommige mensen zijn gewoon agressief en willen geen contact.
Like gelijk ook alle facebookpagina's over hulp aan 'vielhiermaarwatin'.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:54 schreef Sangha het volgende:
Jeetje, daar word ik even stil van. Een maand onopgemerkt is al lang, een jaar helemaal, maar 10 jaar?! Ongelofelijk! Maar is er dan helemaal geen familielid die dacht hoe is het met mam, tante, zus, oma, noem maar op.
Geen kennissen, buren? Artsen, hulpverleners? En dan de diverse instanties die niets hebben vernomen? Nee dikke nee, wat een triestheid ten top. Ik ga een kaarsje branden voor deze vrouw...
Ik begrijp waarom je denkt dat het geen nut heeft, dat geeft niets.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:45 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Like gelijk ook alle facebookpagina's over hulp aan 'vielhiermaarwatin'.Heeft even veel nut!
Dat was ook een beetje triest idd. Mevrouw vond het wel spannend allemaal. En ja die zielige kinderen. Dat buurvrouw al 10 jaar de pijp uit is was wat minder belangrijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:47 schreef Leandra het volgende:
Wat voor nut heeft het dan?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:47 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ik begrijp waarom je denkt dat het geen nut heeft, dat geeft niets.
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:39 schreef Leandra het volgende:
Mwah, zelfs als alles automatisch gaat is er bij de nutsbedrijven/netwerkbeheerder toch behoorlijk wat mis als ze 10 jaar lang geen meteropname hebben gedaan maar puur op schatting werken.
Dan doen ze een schatting en verwerken ze dat automatisch in de reeds lopende betalingen en zolang die betaald worden... who cares...quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?
Ja da's een goeie maar misschien toch nog een paar keer bellen, brieven schrijven. Als daar geen reactie op komt zou er wat aan de hand kunnen zijn. Maar ja om dan maar de politie te bellen? Moeilijk dit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?
Inderdaad, en niemand die denkt 'waarom krijgen we geen nieuwe buren?'... vaag...quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
10 jaar maar blijven denken dat je buurvrouw bij familie woont.
En dat dat huis gewoon 10 jaar lang leeg zou blijven staan.
Absurd.
quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
Absurd.
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:27 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en niemand die denkt 'waarom krijgen we geen nieuwe buren?'... vaag...
Ah oke, ja dan word je waarschijnlijk wat minder alert op dat soort dingen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:32 schreef MsMessy het volgende:
[..]
[..]
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.
Valt wel mee hoor.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
Absurd.
Wat maakt dat uit?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft het dan?
Ik zie n vrouwtje van 74 dit niet doen hoor. Misschien naïef, maar soit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:32 schreef MsMessy het volgende:
[..]
[..]
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.
En je denkt niet dat SBS6 gewoon alleen dit fragment heeft gebruikt en waarschijnlijk dus ook e.e.a. van de reactie van de buurvrouw níet heeft uitgezonden?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:50 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat was ook een beetje triest idd. Mevrouw vond het wel spannend allemaal. En ja die zielige kinderen. Dat buurvrouw al 10 jaar de pijp uit is was wat minder belangrijk.
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zie n vrouwtje van 74 dit niet doen hoor. Misschien naïef, maar soit.
En inderdaad, die vreselijke buurvrouw. Als daar meer van wonen in de straat, dan vind ik het niet raar dat de mevrouw al tien jaar niet is opgemerkt.
Daarvoor hoef je niet in een pauperbuurt te wonen.quote:
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:03 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!
Dat is waar, in de stad is men over het algemeen wel wat meer op zichzelf. Al zijn er ook buurten in de stad waar men wat meer op de hoogte is van elkaar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je niet in een pauperbuurt te wonen.
Dat vind ik echt te ver gaan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.
Mensen kiezen er vaak ook voor, hè? Echt niet iedereen zit op sociale controle van of sociaal contact met buren of buurtgenoten te wachten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is waar, in de stad is men over het algemeen wel wat meer op zichzelf. Al zijn er ook buurten in de stad waar men wat meer op de hoogte is van elkaar.
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:03 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!
Nee, dat snap ik maar toch weet men in buurten waar wat meer sociale controle is dat dat oude vrouwtje twee weken geleden nog voor het raam zat. Van die wereldvreemde types die niets met een ander te maken willen hebben wonen meestal gewoon in pauperbuurten en niet in het betere segment.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mensen kiezen er vaak ook voor, hè? Echt niet iedereen zit op sociale controle van buren of buurtgenoten te wachten.
Yep. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje 'goedkoop scoren' om maar meteen weer te roepen dat de omgeving zich niet voldoende ingespannen heeft e.d.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:41 schreef Thisbe het volgende:
Het verbaast me niet echt, als ik zie hoe sommige oude mensen zich bewust totaal afzonderen van de wereld.
In mijn eigen familie is zoiets ook gebeurd, al ging het hier 'maar' om een week. De vrouw van deze man was overleden, hij had geen kinderen, en hij wenste geen mensen over de vloer.
Een vriendelijke neef bleef hem elke week bellen omdat hij bezorgd over hem was, en hij was niet bepaald vriendelijk tegen zijn neef. Die neef heeft hem uiteindelijk ook gevonden (met hulp van de politie).
Het ligt dus lang niet altijd aan een ongeïnteresseerde omgeving. Sommige mensen zijn gewoon agressief en willen geen contact.
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.quote:
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?
Klopt maar de nieuwe buurtbewoners kregen te horen dat mevrouw bij haar dochter woonde en dat de woning mogelijk werd aangehouden voor onbekende redenen. Dus dan let je al helemaal niet meer op. En van de directe buren blijken meerderen er nog geen tien jaar te wonen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.
Dat dachten ze, maar dat klopte dus niet. Waarom moeten ze zich daarvoor doodschamen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.
Omdat ze dat mijn inziens helemaal niet dachten. Ze waren gewoon te belabberd om er eens een kijkje te nemen. Maarja, dat staat niet zo mooi op tv.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat dachten ze, maar dat klopte dus niet. Waarom moeten ze zich daarvoor doodschamen?
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.
Dat is dus jouw aanname. En op grond van jouw aanname moeten ze zich doodschamen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Omdat ze dat mijn inziens helemaal niet dachten. Ze waren gewoon te belabberd om er eens een kijkje te nemen. Maarja, dat staat niet zo mooi op tv.
Het geld zal op haar rekening staan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Hoe gaan we de diverse uitkeringen en toeslagen terugvorderen? Iemand daar al aan gedacht?
Hoe weet je dat er niks mis is? Je ziet hem immers nooit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.
Ja, dat zal het Rotterdamse tekort direct doen oplossen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Hoe gaan we de diverse uitkeringen en toeslagen terugvorderen? Iemand daar al aan gedacht?
Mijn vriend vertrekt toevallig net zo vroeg naar zijn werk als de buurman.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er niks mis is? Je ziet hem immers nooit.
Aha okquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn vriend vertrekt toevallig net zo vroeg naar zijn werk als de buurman.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Daar kan mooi haar uitvaart van betaald worden als er inderdaad geen familie blijkt te zijn. Wordt het tenminste nog een beetje nette dienst.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:37 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Daar kan mooi haar uitvaart van betaald worden als er inderdaad geen familie blijkt te zijn. Wordt het tenminste nog een beetje nette dienst.
Het gaat niet om opletten, maar opvallen. Het zou je toch opvallen als je je buuf al lange tijd niet meer ziet. Of je der nou mag of niet is minder relevant evenals of ze nou sociale controle wil of niet. Maar ik snap je punt wel hoor; het is een moeilijk iets.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?
dat zou typisch "Nederlands" gedrag zijn.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.
Hoe weet jij of er niks mis met de man is? Da's ook een aanname...quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.
Inderdaad, zal best eens druk kunnen worden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:58 schreef Toekito het volgende:
[..]
dat zou typisch "Nederlands" gedrag zijn.
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.
Echt, hoe triest ben je dan.
Als er geld mee gemoeid gaat, zijn mensen tot heel veel in staat.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...
Ik hoop dat zoiets me op zou vallen, maar ik kom zelf al niet heel vaak mijn buren tegen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:58 schreef Sangha het volgende:
[..]
Het gaat niet om opletten, maar opvallen. Het zou je toch opvallen als je je buuf al lange tijd niet meer ziet. Of je der nou mag of niet is minder relevant evenals of ze nou sociale controle wil of niet. Maar ik snap je punt wel hoor; het is een moeilijk iets.
Ik had zelf een oude buurman die nogal 'op zich zelf was', ik zag hem steeds minder voorbij lopen en hij zag er steeds slechter uit. Ik had eigenlijk geen contact met hem maar heb toch even aangebeld of alles goed was.
Was niet zo, hij was ernstig ziek en at al weken niet. Hij barstte in huilen uit, had niemand meer en geen hulp van wie dan ook. Ik heb hulp ingeschakeld, voor huishouden, persoonlijke verzorging, maar ook artsen e.d. Na ziekenhuisbezoek bleek hij ernstige darmkanker te hebben. Een maand later was hij dood.
Kijk ik had graag gewild dat hij eerder een seintje had gegeven dat het niet goed ging, dan hadden we eerder hulp kunnen regelen en wie weet had hij het gered. Daarentegen had ik ook eerder een keer langs kunnen gaan om te vragen hoe het ging.
Zo'n onderbuurvrouw heb ik ook. Haar man overleed deze zomer, en ik zag haar vandaag bij de brievenbus. Toen ik vroeg hoe het met haar ging, haalde ze haar schouders op en liep weg. En ze is niet doof!quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Yep. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje 'goedkoop scoren' om maar meteen weer te roepen dat de omgeving zich niet voldoende ingespannen heeft e.d.
Ik heb hier een stokoude buurvrouw op de galerij wonen. Heb haar in twee jaar tijd welgeteld één keer gezien en een praatje mee gemaakt dan wel proberen te maken. Het bleek overduidelijk dat ze geen behoefte heeft aan contact met 'vreemden' en dat hebben de overige bewoners op de galerij ook al aan mij bevestigd. Het is gewoon een 'einzelgänger'.
Als die mevrouw op een gegeven moment dood in huis blijkt te liggen, dan zou het zomaar een hele tijd kunnen duren voordat dat ontdekt wordt. Triest, sneu, maar bepaald niet doordat 'de omgeving' daar dan 'schuld' aan heeft.
Yep. Treurig, want ook al ben je 'oud', het is en blijft toch je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je op z'n minst nog met een paar mensen normaal sociaal contact onderhoudt. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je de deur bij elkaar plat loopt, of zo.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:10 schreef Thisbe het volgende:
Zo'n onderbuurvrouw heb ik ook. Haar man overleed deze zomer, en ik zag haar vandaag bij de brievenbus. Toen ik vroeg hoe het met haar ging, haalde ze haar schouders op en liep weg. En ze is niet doof!
Dit soort 'familie' zou ik als bejaarde dan ook liever kwijt zijn dan rijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.
Echt, hoe triest ben je dan.
In de beginnende stadia van dementie kunnen mensen met de meest verschrikkelijke verhalen komen hoor. Ik vond het heel bizar dat ze dit zonder wederhoor zomaar uitzonden. Haar wc verhaal was namelijk ook nogal onrealistisch.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...
ja lekker iedereen z'n lelijk en onhandig ding in de tuin laten zetten omdat er nu 1 iemand gevonden is die al lang dood wasquote:Op vrijdag 22 november 2013 18:19 schreef MakkieR het volgende:
Persoonlijk denk ik dat je zo'n probleem heel makkelijk kunt oplossen. In de vroege ochtenduren bezorg ik kranten en kom ik diverse brievenbussen tegen. Ik pleit ervoor dat elke gemeente, elke woning voorziet van een groene brievenbus die door de bewoner en bezorger geopend kan worden. Ik zie deze regelmatig al, maar ze zijn er veel te weinig. zo'n brievenbus raakt vol en vaak heb ik de persgroep gebeld mocht de bus te lang vol zijn. Op dat moment kan het agentschap contact proberen te leggen met de bewoner en zou de agentschap in contact moeten staan bij politie wanneer de situatie echt zorgelijk wordt. Dan bedoel ik echt weken lang niet naar de post omgekeken bij herhaaldelijke pogingen tot contact.
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:23 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ja lekker iedereen z'n lelijk en onhandig ding in de tuin laten zetten omdat er nu 1 iemand gevonden is die al lang dood was
quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:17 schreef Frutsel het volgende:
Dan doen ze een schatting en verwerken ze dat automatisch in de reeds lopende betalingen en zolang die betaald worden... who cares...
Ja, precies. Geen reactie, automatische afschrijving die gewoon loopt. Geen reden om iets te ondernemen. Als er geen automatische afschrijving was, hadden ze wel een deurwaarder ingeschakeld en dan hadden ze haar vermoedelijk eerder gevonden. Want die gaan op een gegeven moment naar binnen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:26 schreef Sangha het volgende:
Ja da's een goeie maar misschien toch nog een paar keer bellen, brieven schrijven. Als daar geen reactie op komt zou er wat aan de hand kunnen zijn. Maar ja om dan maar de politie te bellen? Moeilijk dit.
ook lekker makkelijk voor inbrekers....quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.
Je begrijpt toch wel dat deze groene brievenbus allang bestaat en dus ook voor jouw zogenaamde inbrekers?quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:27 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ook lekker makkelijk voor inbrekers....
nee zo'n ding komt er niet bij mij
yep en daar wordt ook al dankbaar gebruik van gemaakt door het dievengildequote:Op vrijdag 22 november 2013 18:28 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat deze groene brievenbus allang bestaat en dus ook voor jouw zogenaamde inbrekers?
Maar je wil dus miljoenen van die postbussen verplicht bij mensen in de tuin zetten met bijbehorende honderden miljoenen aanschaf, onderhouds en controlekosten, nog afgezien van de morele vraag of jij mag beslissen met geweld over hoe mensen hun post willen hebben om een non probleem op te lossen? Die vrouw was allang deaud en merkte er niks van dat er 10 jaar niemand naar haar omkeek.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.
dat lijkt me overdreven anders zou nooit iemand deze brievenbussen willen nemen maar los van dat er zijn ook andere brievenbussen die vol raken het is echt geen onbekend fenomeen. Ik wil zeggen dat bij een gleuf aan de deur een sociale controle voor bezorgers in ieder geval niet mogelijk is. Bij brievenbussen wel.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:29 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
yep en daar wordt ook al dankbaar gebruik van gemaakt door het dievengilde
en die dingen zijn alleen bedoeld voor kranten/post en niet voor reclame
klopt, willen ze ook niet, maar mensen zijn het nu verplicht als hun gewone brievenbus meer dan x meter van de weg af staat om zo de postbode niet teveel te moeten laten lopen.....quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:32 schreef MakkieR het volgende:
[..]
dat lijkt me overdreven anders zou nooit iemand deze brievenbussen willen nemen
Integendeel, die mensen hebben een uitermate goede eigenschap getoond: namelijk het zich niet bemoeien met dingen die hen niet aangaan en zichzelf niet ongevraagd opdringen. Niet iedereen heeft daar behoefte aan. Dat ze er al tien jaar ligt is voor haar zelf totaal niet interessant, daar heeft ze namelijk niets van gemerkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.
Ik zit niet op (nog) meer sociale controle te wachten, persoonlijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
als ze 10 jaar lang zichtbaar in een stoel achter het raam of half in de open deuropening lag en men er iedere dag overheen moest stappen kan ik het schokkend vindenquote:Op vrijdag 22 november 2013 18:38 schreef ruver1997 het volgende:
Duidelijk teken van het niet bekommeren om de medemens, uitermate schokkend.
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:34 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, willen ze ook niet, maar mensen zijn het nu verplicht als hun gewone brievenbus meer dan x meter van de weg af staat om zo de postbode niet teveel te moeten laten lopen.....
Dat vind je deze kwestie blijkbaar ook niet vervelend, want het gaat hier wel degelijk om sociale controle.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik zit niet op (nog) meer sociale controle te wachten, persoonlijk.
dus voor de mogelijkheid dat ik ooit dood in huis kan liggen (waar ik zelf niets van merk) moet ik wel de rest van mijn leven steeds buiten dat ding legen om mijn post te kunnen lezen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.
prima dat is jouw keuze.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:41 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
dus voor de mogelijkheid dat ik ooit dood in huis kan liggen (waar ik zelf niets van merk) moet ik wel de rest van mijn leven steeds buiten dat ding legen om mijn post te kunnen lezen?
geef mij dan maar de 10 jaren dood in huis optie!
niet als je het op wil dringen dat iedereen zo'n postbus moet hebben....quote:
Dat werkt alleen als je weet wie er woont. Het kan prima zo zijn dat ik in de supermarkt regelmatig afreken bij een van mijn buren (of een van de kinderen ervan), maar het niet weet omdat ik geen idee heb hoe ze eruit zien. Dat heeft verder niets met desinteresse te maken, maar je kunt nu eenmaal niet iedereen kennen. Dat geldt ook voor mensen die naast je wonen. Je kunt, als je ze niet (her)kent hoogstens een vermoeden hebben dat iemand ergens woont als je ze meerdere malen ergens binnen ziet gaan of naar buiten ziet komen. Bij diverse van mijn buren zie ik dat nooit gebeuren, omdat we gewoon een totaal ander ritme hebben van thuiskomen en weggaan. Het is wel eens voorgekomen dat ik er drie weken over heb gedaan om een pakje dat bij een van hen was bezorgd in handen te krijgen, en daarbij deed ik echt moeite om ze thuis te treffen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, ik zie deze gebeurtenis als een zeer vervelend incident, wat helaas kàn gebeuren, hoeveel sociale controle je ook op mensen loslaat. Maar dus wel als een incident, en niet als iets waarvoor we weer (extra) regelgeving en controle op de samenleving moeten loslaten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:41 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat vind je deze kwestie blijkbaar ook niet vervelend, want het gaat hier wel degelijk om sociale controle.
Uhh maar kunnen we er zo niet nog een paar wetten opnoemen, die we niet leuk vinden maar we ons wel aan moeten houden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:43 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
niet als je het op wil dringen dat iedereen zo'n postbus moet hebben....
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.
Dit dus.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.
Dan zou daar wel eens meer publiciteit aan mogen worden gegeven. Er zullen genoeg mensen zijn die het prettig zouden vinden als ze snel gevonden worden en zo'n brievenbus een veilig idee vinden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.
Ik weet welke gordijnen mijn buren hebben hoor. Niet omdat ik erop let, maar als je er elke dag langs loopt, dan kijk je er toch (onopgemerkt) naar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.
Het is een 'oplossing' voor een probleem dat niet bestaat. Dat er iemand 10 jaar of langer dood in een huis ligt, daar heeft helemaal niemand last van. De dode niet, want die is dood. De buren niet, want die merken het blijkbaar niet. Nabestaanden ook niet, want die zijn er blijkbaar niet (als je biologisch gezien wel familie bent, maar geen contact hebt, dan ben je geen nabestaande).quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar is helemaal niets raars aan. Er zijn genoeg mensen die een verlopen paspoort hebben. En ook genoeg woningen die geen of nauwelijks gas of stroom verbruiken, dat kan diverse oorzaken hebben. Dat er geen stroom of gas werd verbruikt hoeft overigens niet waar te zijn. Als ze in de winter is overleden kan best de kachel hebben aangestaan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:10 schreef havanagila het volgende:
Waarschijnlijk al tien jaar lang geen stroom/gas/waterverbruik, paspoort al jaren verlopen, en niemand die even in de auto stapt of de politie er op afstuurt? absurd.
En wat te denken van een huisarts? Kijkt die niet zo nu en dan in zijn patientenbestand?quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:10 schreef havanagila het volgende:
Dat ja, ik kan er nog wel inkomen dat iemand geen familie/vrienden heeft en niet met de buren omgaat, maar dat de gemeente en energieleveranciers etc niks opvalt....
Waarschijnlijk al tien jaar lang geen stroom/gas/waterverbruik, paspoort al jaren verlopen, en niemand die even in de auto stapt of de politie er op afstuurt? absurd.
Niet elke bejaarde is hulpbehoevend. Als ze al jaren niet bij de huisarts is geweest is er voor hem geen reden om aan te nemen dat dat nu opeens wel nodig is. Bovendien heeft een gemiddelde huisarts altijd een bepaald percentage patienten in zijn lijst staan die al lang verhuisd zijn maar gewoon geen nieuwe huisarts hebben genomen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
En wat te denken van een huisarts? Kijkt die niet zo nu en dan in zijn patientenbestand?
Waarom? Die heeft wel genoeg te doen met mensen die met onzin op zijn spreekuur verschijnen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:21 schreef Nia het volgende:
Een huisarts moet toch een keer contact zoeken, denk ik dan.
Mja, ik vind dat toch raar. Een vrouw van nu 84 die in geen 10 jaar medische zorg nodig heeft gehad? Het kan, alles kan, maar alles bij elkaar is het een heel vreemde zaak.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:20 schreef cricket het volgende:
[..]
Niet elke bejaarde is hulpbehoevend. Als ze al jaren niet bij de huisarts is geweest is er voor hem geen reden om aan te nemen dat dat nu opeens wel nodig is. Bovendien heeft een gemiddelde huisarts altijd een bepaald percentage patienten in zijn lijst staan die al lang verhuisd zijn maar gewoon geen nieuwe huisarts hebben genomen.
Tja, definieer 'medische zorg nodig hebben'. Niet iedereen gaat om elk wissewasje naar een huisarts. Een hoop bejaarden zijn ook fit genoeg om dat niet te hoeven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mja, ik vind dat toch raar. Een vrouw van nu 84 die in geen 10 jaar medische zorg nodig heeft gehad? Het kan, alles kan, maar alles bij elkaar is het een heel vreemde zaak.
Niks blijkbaar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:30 schreef Nia het volgende:
Een indentiteitsbewijs is verplicht toch? Haar gemeente heeft haar dan toch een brief gestuurd dat ze haar ID of paspoort moet laten verlengen. Als mensen daar geen gehoor aan geven, wat doen de gemeente dan in zo'n geval?
Nee, het kunnen tonen van een geldige is in bepaalde situaties verplicht. Het bezitten niet.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:30 schreef Nia het volgende:
Een indentiteitsbewijs is verplicht toch? Haar gemeente heeft haar dan toch een brief gestuurd dat ze haar ID of paspoort moet laten verlengen. Als mensen daar geen gehoor aan geven, wat doen de gemeente dan in zo'n geval?
Hoe krom is dat. Je bent niet verplicht er 1 te bezitten, maar je bent wel verplicht hem te tonen in sommige situaties?quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:32 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het kunnen tonen van een geldige is in bepaalde situaties verplicht. Het bezitten niet.
Ja.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe krom is dat. Je bent niet verplicht er 1 te bezitten, maar je bent wel verplicht hem te tonen in sommige situaties?
Van de 8 dingen die je noemt krijg ik van 5 al jaren geen post meer. Maar goed, stel elk van die 8 zou elke 2 weken een brief/poststuk sturen. Dan heb je ongeveer 2000 brieven. Dat is een flinke stapel, maar in de meeste woningen zonder apart postvak gaat dat zonder problemen passen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:41 schreef Nia het volgende:
Er moet toch aardig wat papier voor haar deur hebben gelegen. Als je reclame en huis-aan-huis bladen niet meetelt krijg je ondanks dat toch een aardige vracht aan papier van je zorgverzekeraar, je bankafschriften, gemeentelijke belastingen, voorschotten zorgtoeslag, stembiljetten, verzekeringspolissen, de kabelmaatschappij, telefoonrekeningen etc etc.
Alsof op elke burendag altijd alle buren op komen dagen. En dan nog, het idee was dat ze er al niet meer woonde maar de woning gewoon aanhield.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
1 ding is zeker, ze doen niet aan burendag in die straat.
Het IS ook een bijzaak. Dat ze er tien jaar heeft gelegen is helemaal geen probleem. Zelf is ze dood, dus heeft ze er geen last van. De buren hadden dus ook geen last, dus daar zit ook geen probleem. Voorafgaand aan haar dood kan ze eenzaam zijn geweest, maar zelfs dat hoeft niet eens het geval te zijn, alleen is niet hetzelfde als eenzaam. Bovendien is het niet gezegd dat die periode, als ze al eenzaam was, lang heeft geduurd, of uberhaubt heeft plaatsgevonden. Contacten verwateren soms, en het kan ook goed dat sommigen wel eens hebben gebeld maar het toch hebben opgegeven. Als je niet in de eerste periode na het overlijden wordt gevonden (laten we zeggen een maand, of twee maanden misschien) is het uiteindelijke vindmoment vooral een gevolg van toeval (of stankoverlast). Dat het 10 jaar heeft geduurd is op geen enkele manier anders dan dat het 10 maanden zou hebben geduurd.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net de drie-minuten durend interview met de buurvrouw gezien. In de eerste minuut verteld ze rustig over de werkzaamheden in de straat en daarna komt het bekende 23 centimeter baksteen-verhaal. Dat de buurvrouw 10 jaar dood lag, ach dat is maar een bijzaak.
Misselijk mens.
Rigor mortis.quote:Op donderdag 21 november 2013 20:59 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
Lichamen mumificeren zodra alle spieren, vlees e.d. 'op' zijn....
Bij mij gaat dat er echt niet in dat de buren dachten dat zij haar woning aanhield. Voor een jaartje ja, maar voor 10 jaar, nee.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:57 schreef cricket het volgende:
[..]
Alsof op elke burendag altijd alle buren op komen dagen. En dan nog, het idee was dat ze er al niet meer woonde maar de woning gewoon aanhield.
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Bovendien zie ik het niet zo voor me dat ze dat op een kalender gaan bijhouden. Als het leeg staat, dan staat het leeg, waarom zou je je af gaan vragen hoe lang dat al zo is? 'Het is al een hele poos zo'. Hoe lang is een hele poos? Tja. En al zouden ze dat niet geloven, dan volgt daar niet automatisch uit dat ze er dus weer woont.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij mij gaat dat er echt niet in dat de buren dachten dat zij haar woning aanhield. Voor een jaartje ja, maar voor 10 jaar, nee.
Dat duurt hoogstens 4 dagen hèquote:
Meeste lawaai in flatgebouwen komt van je bovenburen, wat dat betreft wel lekker rustigquote:Op vrijdag 22 november 2013 21:06 schreef Nia het volgende:
Buurman Hans heeft haar niet met koffers zien weggaan. Buurman Hans hoort haar nooit lopen over haar tapijt of laminaat (in oude stadswoningen hoor je altijd wel iets van elkander in een portiek). Buurman Hans heeft zijn bovenbuurvrouw die kort daarvoor haar gezicht ernstig had bezeerd nooit meer gezien. Buurman Hans vindt blijkbaar niets vreemd.
Als ik die buurman Hans was geweest had het mij niet lekker gezeten en was ik toch vroeg of laat een keer een trap omhoog gelopen en bij bovenbuurvrouw aangebeld om te checken of alles goed met haar is.
Die dingen zijn ook allemaal niet zo vreemd. Alleen als je ze uit context plaatst, zoals hier, bij een geval dat een uitzondering is. Als je iemand sowieso niet zo vaak ziet gaat pas na een hele tijd opvallen dat het 'alweer een tijdje geleden is', als het al opvalt - zo vaak zie je elkaar immers niet. De stap naar denken 'ze zal wel al maanden dood in huis liggen' is vervolgens wel wat apart.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:06 schreef Nia het volgende:
Buurman Hans heeft haar niet met koffers zien weggaan. Buurman Hans hoort haar nooit lopen over haar tapijt of laminaat (in oude stadswoningen hoor je altijd wel iets van elkander in een portiek). Buurman Hans heeft zijn bovenbuurvrouw die kort daarvoor haar gezicht ernstig had bezeerd nooit meer gezien. Buurman Hans vindt blijkbaar niets vreemd.
quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:27 schreef Nia het volgende:
Als een lichaam letterlijk boven je hoofd weg aan het rotten is, ruik je dan op den duur niet iets vreemds? En wat te denken van vliegen? Mensen hebben al hevige conflicten als naaste buren teveel huisdieren houden.
En bejaarden hebben de kachel regelmatig vrij hoog staan, dus dat kan prima.quote:Het is heel goed mogelijk dat omwonenden in de Rotterdamse Jan Porcellisstraat nooit hebben gemerkt dat er tien jaar lang een stoffelijk overschot in een woning lag. Dat zegt Marc Mulders van Forensisch Artsen Rotterdam Rijnmond.
Over het algemeen gaat de ontbinding van het menselijk lichaam in het vochtige Nederlandse klimaat met een sterke geur gepaard. De bacteriën die in het lichaam zitten, bijvoorbeeld in het spijsverteringskanaal, kunnen doordat het afweersysteem wegvalt vrij spel krijgen.
Gassen door bacteriën
Op dat moment begint de verrotting van het lichaam. De dode cellen worden voedsel voor deze bacteriën, waarbij gassen en andere afbraakproducten vrijkomen. Die verschillende gassen zorgen voor de typische lijkenlucht.
Mummificatie
In een droge en warme lucht verdampt het lichaamsvocht veel sneller. Het lichaam droogt dan in korte tijd uit. Dit wordt ook wel mummificatie (indroging) onder natuurlijke omstandigheden genoemd, iets wat niet vaak voorkomt. Dus als de temperatuur in het huis van de vrouw hoog was en de lucht droog, is het heel goed mogelijk dat de lijkenlucht veel minder was en dat de buren niets geroken hebben.
Huur.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:37 schreef Nia het volgende:
Haar voordeur zit nog goed in de lak en ook haar kozijnen zien er nog prima uit. Beste kwaliteit. Was het een koopwoning of een huurwoning?
Als je er niet steeds aanzit kan zoiets lang goed blijven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:37 schreef Nia het volgende:
Haar voordeur zit nog goed in de lak en ook haar kozijnen zien er nog prima uit. Beste kwaliteit. Was het een koopwoning of een huurwoning?
De meeste schilders zijn discreet genoeg om niet naar steeds binnen te gluren. Zeker als ze in bed ligt en het goed kan zijn dat er iemand ligt te slapen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:41 schreef Nia het volgende:
Deuren en ramen van huurwoningen worden toch om de paar jaar geschilderd? Ik moest altijd mijn ramen en mijn voordeur opendoen voor de schilders. Als je dan de ramen niet opendoet worden ze dan met dichte ramen geschilderd. Maar dan moet er toch een schilder vroeg of laat op een stelling boven door haar ramen naar binnen hebben kunnen kijken, zowel aan de voor- als aan de achterkant van de woning?
Aandacht.quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:25 schreef Toekito het volgende:
Ik snap de dochter niet. Door in de media te verschijnen krijgt ze straks alle bagger over zich heen.
als je 68 bent.....had wat wijsheid verwacht.quote:
quote:Háár moeder lag 10 jaar dood in huis
De vrouw die 10 jaar dood in huis lag, zonder dat één iemand haar miste, blijkt tóch een kind te hebben. De 68-jarige dochter reisde gistermiddag 'met een onwezenlijk gevoel' naar de Jan Porcellisstraat in Rotterdam-West. In een gesprek met het AD vertelt dochter Evelyne dat ze haar moeder 20 jaar geleden voor het laatst sprak. 'Ik was een ongewenst kind en dat liet ze voortdurend blijken.'
Evelyne (68)* herkende op het ochtendjournaal de gordijnen van de woning die ze in betere tijden soms bezocht. Het is het huis van haar moeder, die 10 jaar dood in haar woning in Rotterdam lag.
'Ik heb altijd gedacht dat er een dag zou komen dat er een politieagent voor mijn deur zou staan. Dat hij dan zou komen vertellen dat mijn moeder was overleden. Ik zou niet eens verbaasd zijn dat ze al maanden in huis zou liggen, maar 10 jaar? 10 jaar?'
Geen contact
Na het herkennen van de woning op de televisie reist Evelyne met haar echtgenoot af naar Rotterdam. 'Ik weet niet eens waarom ik hier ben,' bekent ze zachtjes. Ze herhaalt de woorden diverse keren. En nee, de zojuist neergelegde rode roos voor de deur is niet van haar.
De relatie tussen moeder en dochter is nooit liefdevol geweest, vertelt ze aarzelend. Het laatste contact dateert van 20 jaar geleden. De precieze reden van de breuk wil ze niet kwijt. Maar het was niet meer dan een aanleiding, de oorzaak van de verwijdering zat dieper.
'Mijn moeder was behoorlijk gesloten,' vertelt ze. 'Al dacht ik dat ze nog wel contact had met een paar mensen. Wij hadden een moeizame verhouding. Mijn moeder was 16 jaar toen ik werd geboren. Dat was in Nederlands-Indië, ten tijde van de politionele acties. Ik heb mijn vader nooit gekend.'
Oorlogstrauma
De man van Evelyne vertelt dat zijn gestorven schoonmoeder een levensgroot oorlogstrauma met zich meedroeg. Het stond altijd tussen moeder en dochter in. Uit de geschiedenisboeken van de periode van de politionele acties doemen beelden op van honger, uitputting, doodsangst en verkrachting. Maar op welke wijze zijn schoonmoeder heeft geleden onder de ontberingen van de Japanse bezetter? Hij kan er slechts naar gissen. Ze verstarde als hij ernaar vroeg.
Evelyne heeft de politie zelf ingeseind over haar bestaan. Als ze terugkijkt, voelt ze zich niet schuldig. 'Ik heb wel een triest gevoel. Maar wat had ik kunnen doen? Ze wilde mij niet zien.' Haar moeder is nooit uit haar gedachten geweest, vertelt Evelyne. 'Natuurlijk heb ik veel aan haar gedacht, maar voor contact moet er wel tweerichtingsverkeer zijn.'
Doe normaal.quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
.... wetende dat er een mediageile dochter rondloopt.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:57 schreef k_man het volgende:
Wat een onzin wordt hier verteld over de dochter.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:57 schreef k_man het volgende:
Wat een onzin wordt hier verteld over de dochter.
Ja en journalisten zijn zo goed in het accepteren van die boodschapquote:Op zaterdag 23 november 2013 10:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
De dochter had ook gewoon kunnen zegge
n tegen de journalist dat ze het gewoon hierbij wil laten mocht ze,aangesproken zijn door hem. Maar in plaats daarvan doet ze,alles haarfijn uit de doeken over haar moeder. En dat vind ik niet kies.
Aangepast. Was inderdaad te impulsief.quote:Op zaterdag 23 november 2013 10:36 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja en journalisten zijn zo goed in het accepteren van die boodschap
Mediageil, laat je nakijken, echt...
Ik denk overigens dat je je over de gemeente geen zorgen hoeft te maken: 10 jaar AOW min huur, gwl, verzekeringen, belastingen e.d. is voldoende om een begrafenis te kunnen betalen. De gemeente zal het hooguit regelen (lees: Dela bellen).
Het hangt er maar vanaf waar je interesses liggen. Dat je af en toe ziet wat voor gordijnen ze hebben hangen wil niet zeggen dat je op een ander moment dat ook zomaar kunt reproduceren wat voor kleur en patroon ze hebben. Laat staan dat het opvalt als er opeens andere hangen. Dat opvallen lukt de meeste mensen hoogstens als ze de gordijnen regelmatig zien en ze behoorlijk afwijken van de rest (in een flat heeft iedereen zwarte gordijnen behalve een huis wat witte heeft bijvoorbeeld). Van de mensen bij wie ik regelmatig over de vloer kom zou ik echt niet kunnen zeggen wat voor gordijnen ze hebben hangen. Sterker nog, als iemand me op straat zou vragen wat de kleur van mijn eigen gordijnen is, dan zou ik eerst eens heel diep na moeten denken. Ook valt mij echt niet op dat ik zelf al 10 jaar dezelfde heb hangen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 19:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik weet welke gordijnen mijn buren hebben hoor. Niet omdat ik erop let, maar als je er elke dag langs loopt, dan kijk je er toch (onopgemerkt) naar.
De moeder was 16 jaar toen haar dochter werd geboren. Holy cow, dat is idd een levensgroot oorlogstrauma - ik denk niet dat wij de aangewezen personen zijn om te oordelen over wat moeder of dochter hadden moeten doen.quote:
Dat heeft weinig zin, iedereen blijft toch achter haar aan lopen. Door alvast preventief een verhaaltje af te geven kun je dat (deels) voorkomen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 10:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
De dochter had ook gewoon kunnen zegge
n tegen de journalist dat ze het gewoon hierbij wil laten mocht ze,aangesproken zijn door hem. Maar in plaats daarvan doet ze,alles haarfijn uit de doeken over haar moeder. En dat vind ik niet kies.
Het werkt altijd zo dat als niemand zich opwerpt op de betaling te regelen dat de gemeente dat doet. Wel is standaard dat ze dat proberen te verhalen op eventuele juridische nabestaanden. Het kan dus in theorie zijn dat er bij je wordt aangeklopt voor de kosten voor iemand waarvan je eigenlijk het bestaan niet eens kent.quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ben trouwens benieuwd of de gemeente nu alsnog de uitvaart gaat betalen wetende dat er een dochter rondloopt.
Nou inderdaad..quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zit te wachten op het moment dat er ergens een ambtenaar wakker wordt en beseft dat mevrouw al tien jaar geen recht had op AOW en dit dus moet terugbetalen....
Stel nou dat de huur al die jaren automatisch is afgeschreven, zou de woningbouwvereniging dan ook moeten betalen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zit te wachten op het moment dat er ergens een ambtenaar wakker wordt en beseft dat mevrouw al tien jaar geen recht had op AOW en dit dus moet terugbetalen....
De meeste mensen hebben heel veel buren, als het om buren gaat waarmee je geen contact hebt en die je toch al nooit ziet gaat dat echt niet opvallen. En als het al opvalt, dan is het op z'n vroegst maanden later, als in 'haar zie ik ook nooit meer'. Dat ze dan al die maanden al dood in huis ligt is niet een hele logische gedachte.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:04 schreef HansSoeting het volgende:
Bizar gewoon dat als iemand overlijd het onopgemerkt blijft, je zou toch zeggen dat buren dit merken en betaalachterstanden... en familie en vrienden en/of werk?
Ze heeft natuurlijk wél gebruik gemaakt van de faciliteiten....quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel nou dat de huur al die jaren automatisch is afgeschreven, zou de woningbouwvereniging dan ook moeten betalen?
Wanneer ze dit zouden doen, wel. Alleen dan zal dochter de erfenis moeten weigeren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:08 schreef roos85 het volgende:
[..]
Nou inderdaad..
Zouden ze dit op die dochter kunnen verhalen?
Betaalachterstanden? Really? Die vrouw heeft 10 jaar lang AOW gekregen en geen gas/water/licht gebruikt en ook geen boodschappen gedaan. Die vrouw is schatrijk ondertussen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:04 schreef HansSoeting het volgende:
Bizar gewoon dat als iemand overlijd het onopgemerkt blijft, je zou toch zeggen dat buren dit merken en betaalachterstanden... en familie en vrienden en/of werk?
Stroom en gas zijn al die tijd automatisch afgeschreven.quote:Op zaterdag 23 november 2013 10:44 schreef delano.888 het volgende:
Ik denk dat er aardig was geld staat op de rekening van mevrouw. Ze heeft immers 10 jaar lang niks uitgegeven aan eten/stroom/gas maar wel inkomsten gehad.
Maar dat gaat natuurlijk gewoon naar de dochter, want zo werkt dat, dus zal die ook de begrafenis moeten betalen?
Nou ja, bij een overlijden wordt AOW sowieso stopgezet, maar het is niet zo dat de huur opeens niet meer betaald hoeft te worden als de woning nog een paar maanden wordt aangehouden wegens lopende zaken afhandelen. Dus dat vergelijk gaat niet op.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel nou dat de huur al die jaren automatisch is afgeschreven, zou de woningbouwvereniging dan ook moeten betalen?
Dat wordt een fikse eindafrekening, danquote:Op zaterdag 23 november 2013 11:11 schreef roos85 het volgende:
[..]
Stroom en gas zijn al die tijd automatisch afgeschreven.
Eneco heeft de standen geschat.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)-huis-rotterdam-west
Ja dat snap ik maar dan nog is er niks gebruikt. Dus eneco kan de meterstanden nu gaan checken en het onterechte gebruikt terug betalen. Lijkt me gewoon normaal dat dat zo gaat. Het is immers niet gebruikt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:11 schreef roos85 het volgende:
[..]
Stroom en gas zijn al die tijd automatisch afgeschreven.
Eneco heeft de standen geschat.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)-huis-rotterdam-west
Dit was voor het geval de SVB de AOW gaat terughalen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:11 schreef cricket het volgende:
[..]
Nou ja, bij een overlijden wordt AOW sowieso stopgezet, maar het is niet zo dat de huur opeens niet meer betaald hoeft te worden als de woning nog een paar maanden wordt aangehouden wegens lopende zaken afhandelen. Dus dat vergelijk gaat niet op.
Als mevrouw de verwarming gewoon had aanstaan is er wel degelijk gas gebruikt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar dan nog is er niks gebruikt. Dus eneco kan de meterstanden nu gaan checken en het onterechte gebruikt terug betalen. Lijkt me gewoon normaal dat dat zo gaat. Het is immers niet gebruikt.
Je zou zeggen van wel inderdaad.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat wordt een fikse eindafrekening, dan(als in: Eneco mag gaan terugbetalen)
Weet je niet. De cv kan wel gefunctioneerd hebben en het ligt er maar aan op welke temperatuur de thermostaat stond.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar dan nog is er niks gebruikt. Dus eneco kan de meterstanden nu gaan checken en het onterechte gebruikt terug betalen. Lijkt me gewoon normaal dat dat zo gaat. Het is immers niet gebruikt.
Dat hoeft niet. Aangezien er niets is opgevallen qua stankoverlast kan de oorzaak de temperatuur in de woning zijn geweest. Bejaarden hebben de kachel sowieso regelmatig erg hoog staan. Als die dus de afgelopen 10 jaar steeds aan heeft gestaan kan er best een gemiddeld gebruik uit komen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat wordt een fikse eindafrekening, dan(als in: Eneco mag gaan terugbetalen)
Een cv dat zonder onderhoud tien jaar lang blijft functioneren? Het kan (ik weet niet of er sprake is van stadsverwarming bijvoorbeeld), natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je niet. De cv kan wel gefunctioneerd hebben en het ligt er maar aan op welke temperatuur de thermostaat stond.
In dit geval zullen ze er waarschijnlijk een aparte beslissing over nemen, maar over het algemeen gaat zoiets maar een paar jaar terug. Meestal wordt dat gebruikt richting energiebedrijven, maar andersom werkt natuurlijk net zo goed.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Electra? Daarnaast is er niet gekookt, natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:13 schreef cricket het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Aangezien er niets is opgevallen qua stankoverlast kan de oorzaak de temperatuur in de woning zijn geweest. Bejaarden hebben de kachel sowieso regelmatig erg hoog staan. Als die dus de afgelopen 10 jaar steeds aan heeft gestaan kan er best een gemiddeld gebruik uit komen.
Ja maar veel minder want er word niet gedoucht (grote gasverbruiker) niet gekookt, geen stroom gebruikt, etc etc etc.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:13 schreef roos85 het volgende:
[..]
Als mevrouw de verwarming gewoon had aanstaan is er wel degelijk gas gebruikt.
Mwah, in 10 jaar tijd slaat die op een gegeven moment wel uit hoor. Misschien na een paar maanden al.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:13 schreef roos85 het volgende:
Als mevrouw de verwarming gewoon had aanstaan is er wel degelijk gas gebruikt.
Ja, daarom ook gemiddeld verbruik. Kachel ook aan op momenten dat hij anders niet aan zou staan compenseert weer voor verbruik wat er niet is geweest. Ik stel niet dat het verbruik zonder meer hetzelfde zal zijn geweest, maar een grote afwijking hoeft er ook niet te zijn. Qua elektra hebben de meeste mensen altijd wel een aantal apparaten aanstaan, dus dat is vast ook geen nul.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Electra? Daarnaast is er niet gekookt, natuurlijk.
Hier zat ik dus ook net aan te denken he. Wie zal diegene zijn die zo onbeschoft is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat Eneco waarschijnlijk te veel heeft ontvangen aan voorschot, bestrijdt trouwens niemand. Alleen dat er nul gebruik zou zijn wordt betwijfeld.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:19 schreef delano.888 het volgende:
Goed punt, ik moet mijn cv ook wel af en toe herstarten.
Ik ben het met je eens dat er een hoop onzinverhalen nu gaan over de dochter. Maar in het verhaal staat wel dat ze zelf contact heeft opgenomen met de politie. Het feit dat ze haar eigen naam niet wil gebruiken zegt idd genoeg, lijkt me niet dat ze mediageil is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 09:57 schreef k_man het volgende:
Wat een onzin wordt hier verteld over de dochter. Als ze graag aandacht wil, zou haar naam dan gefingeerd moeten worden? En wie zegt dat zij zelf de media heeft opgezocht? Uit dat artikel in het AD zou je ook kunnen opmaken dat een journalist haar daar heeft aangesproken.
Ik weet niet of je de dochter iets kunt verwijten. Ouders en kinderen raken wel vaker gebrouilleerd en dat kan allerlei oorzaken hebben. Misschien heeft ze inderdaad een heel vervelende jeugd gehad, zonder veel liefde van haar moeder. Misschien was haar moeder echt een onuitstaanbaar mens geworden door haar oorlogstrauma.
Ik vind het niet kies om nu die dochter af te gaan kammen. Ik vind het juist verdrietig voor de dochter. Een paar jaar geleden heeft ze nog een poging gedaan om het goed te maken, hoorde ik zojuist op het nieuws. Met een bosje bloemen stond ze op Moederdag voor de deur. Er werd niet opengedaan en dat voelde als een afwijzing. In werkelijkheid was haar moeder toen echter al jaren dood.
Vind jij dan dat het bedrag dat nog op de rekening staat aan uitbetaalde AOW als erfenis naar de dochter moet?quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier zat ik dus ook net aan te denken he. Wie zal diegene zijn die zo onbeschoft is.
Regeltjes zijn regeltjes, ordnung muss sein!
Je vindt het stuitend met de kennis van nu. Ik vind het niet zo stuitend dat ze al die jaren aannam dat de eigenaar van de woning (ik neem nu aan dat het een koopwoning was) elders woonde.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:49 schreef DrMabuse het volgende:
Als buurvrouw tien jaar in zo'n situatie wonen (zie foto) , een vaag verhaal blijven koesteren "dat de vrouw bij een dochter woont" en het helemaal normaal vinden dat er 10 jaar lang niks in / met het huis gebeurd.
Ik denk dat die buurvrouw het gewoon heerlijk rustig vond zo en nu iets moet zeggen om haar gebrek aan sociaal gevoel en sociale controle te verbloemen.
En buurtbewoners die nu zeggen "Ja , het was raar , we hadden eigenlijk iets moeten doen".
Ik vind het ronduit stuitend.
[ afbeelding ]
Laat dat lekker. Collectief falen. Hier is geen intentie geweest om de boel te belazeren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vind jij dan dat het bedrag dat nog op de rekening staat aan uitbetaalde AOW als erfenis naar de dochter moet?
Ik zag ook ergens een foto van haar voordeur. 1 roosje lag er. Ook best een sneu gezicht.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:49 schreef DrMabuse het volgende:
Als buurvrouw tien jaar in zo'n situatie wonen (zie foto) , een vaag verhaal blijven koesteren "dat de vrouw bij een dochter woont" en het helemaal normaal vinden dat er 10 jaar lang niks in / met het huis gebeurd.
Ik denk dat die buurvrouw het gewoon heerlijk rustig vond zo en nu iets moet zeggen om haar gebrek aan sociaal gevoel en sociale controle te verbloemen.
En buurtbewoners die nu zeggen "Ja , het was raar , we hadden eigenlijk iets moeten doen".
[ afbeelding ]
Waarom zou het geld dat over is niet gewoon terug kunnen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Laat dat lekker. Collectief falen. Hier is geen intentie geweest om de boel te belazeren.
Waarom zou een overijverige gemeente ambtenaar hier een punt van moeten maken? Die kan zich beter concentreren op de levenden.
Het is een huurwoning.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je vindt het stuitend met de kennis van nu. Ik vind het niet zo stuitend dat ze al die jaren aannam dat de eigenaar van de woning (ik neem nu aan dat het een koopwoning was) elders woonde.
Aah, kijk, hier hebben we dus zo'n ambtenaar.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou het geld dat over is niet gewoon terug kunnen?
Vertel jij eens wat de gedachte is achter dat het wel terug moet naar de instanties.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou het geld dat over is niet gewoon terug kunnen?
quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je vindt het stuitend met de kennis van nu. Ik vind het niet zo stuitend dat ze al die jaren aannam dat de eigenaar van de woning (ik neem nu aan dat het een koopwoning was) elders woonde.
Leg eens uit , hoe had ik het eerder moeten weten om het stuitend te vinden?quote:Je vindt het stuitend met de kennis van nu
Het hoeft niet perse terug naar de betreffende instanties, maar er is net zo goed geen reden waarom het naar de dochter zou moeten, alleen maar omdat daar een biologische relatie bestaat. Die dochter geeft zelf aan dat ze als ongewenst werd gezien, dus er is geen reden om aan te nemen dat de vrouw zou willen dat er, als er geen tien jaar tussen zouden zitten, er wel iets naar haar dochter zou gaan.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:55 schreef Sangha het volgende:
Vertel jij eens wat de gedachte is achter dat het wel terug moet naar de instanties.
Het punt is dat de informatie die je hebt te gekleurd is. Daarom vind je het stuitend. Niet omdat het dat is (want dat is het niet).quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:07 schreef DrMabuse het volgende:
Leg eens uit , hoe had ik het eerder moeten weten om het stuitend te vinden?
En dat weet / bepaal jij?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:08 schreef cricket het volgende:
[..]
Het punt is dat de informatie die je hebt te gekleurd is. Daarom vind je het stuitend. Niet omdat het dat is (want dat is het niet).
Waarom ben ik een ambtenaar omdat ik dat vind?quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aah, kijk, hier hebben we dus zo'n ambtenaar.
Waarom vind jij van wel dan?
Ok, ja dan denk ik dus dat als ze het wel zou aannemen, dat ze dan ook nog allerlei vorderingen wellicht zou moeten betalen. Dus ze zou het ook af kunnen wijzen. Heb geen idee hoe dit werkt in de praktijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:07 schreef cricket het volgende:
[..]
Het hoeft niet perse terug naar de betreffende instanties, maar er is net zo goed geen reden waarom het naar de dochter zou moeten, alleen maar omdat daar een biologische relatie bestaat. Die dochter geeft zelf aan dat ze als ongewenst werd gezien, dus er is geen reden om aan te nemen dat de vrouw zou willen dat er, als er geen tien jaar tussen zouden zitten, er wel iets naar haar dochter zou gaan.
Ik snap de vraag niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:07 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[..]
Leg eens uit , hoe had ik het eerder moeten weten om het stuitend te vinden?
Tja, die mevrouw heeft wel 10 jaar onterecht een AOW ontvangen. Daarbij heeft ze ook 10 jaar lang onterecht huur, gas water, licht en verzekeringen betaald. Al met al zal ze elke maand toch in de plus gezeten hebben anders had er al lang een deurwaarder aangeklopt. Verreken dat zootje eerst maar eens en kijk dan wat er over is. En als die dochter een wettige dochter is dan heeft ze zeker recht op wat er over is. En als er een negatief saldo over blijft dan is ze daar ook aansprakelijk voor. Maar ze kan dan natuurlijk de erfenis verwerpen....quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:07 schreef cricket het volgende:
[..]
Het hoeft niet perse terug naar de betreffende instanties, maar er is net zo goed geen reden waarom het naar de dochter zou moeten, alleen maar omdat daar een biologische relatie bestaat. Die dochter geeft zelf aan dat ze als ongewenst werd gezien, dus er is geen reden om aan te nemen dat de vrouw zou willen dat er, als er geen tien jaar tussen zouden zitten, er wel iets naar haar dochter zou gaan.
Op basis van de inmiddels beschikbare informatie is prima te bepalen dat al die 'het is niet mogelijk dat...' opmerkingen totale flauwekul zijn. Dat het iets is wat niet vaak voor zal komen is iets anders, maar dat zorgt er niet voor dat het opeens erger (of beter) wordt dan het is.quote:
Om welk pand gaat het, met de gordijnen of met de rolluiken?quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:49 schreef DrMabuse het volgende:
[ afbeelding ]
Precies daar doel ik een beetje op!quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, die mevrouw heeft wel 10 jaar onterecht een AOW ontvangen. Daarbij heeft ze ook 10 jaar lang onterecht huur, gas water, licht en verzekeringen betaald. Al met al zal ze elke maand toch in de plus gezeten hebben anders had er al lang een deurwaarder aangeklopt. Verreken dat zootje eerst maar eens en kijk dan wat er over is. En als die dochter een wettige dochter is dan heeft ze zeker recht op wat er over is. En als er een negatief saldo over blijft dan is ze daar ook aansprakelijk voor. Maar ze kan dan natuurlijk de erfenis verwerpen....
Ja, over de povere redenatie dat die vraag zou volgen uit mijn stelling.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:12 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Eerlijk en tegelijk ook duidelijk.
De bovenverdieping.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:14 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Om welk pand gaat het, met de gordijnen of met de rolluiken?
Ze heeft hier dezelfde juridische mogelijkheden als bij elk ander normaal overlijden. Aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Ook zou ze het deels aan kunnen vechten als ze niets zou krijgen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:10 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ok, ja dan denk ik dus dat als ze het wel zou aannemen, dat ze dan ook nog allerlei vorderingen wellicht zou moeten betalen. Dus ze zou het ook af kunnen wijzen. Heb geen idee hoe dit werkt in de praktijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |