Daar heb je gelijk in, dat is ook een mogelijkheid. Hoe dan ook blijft het een triest verhaal...quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:41 schreef Thisbe het volgende:
Het verbaast me niet echt, als ik zie hoe sommige oude mensen zich bewust totaal afzonderen van de wereld.
In mijn eigen familie is zoiets ook gebeurd, al ging het hier 'maar' om een week. De vrouw van deze man was overleden, hij had geen kinderen, en hij wenste geen mensen over de vloer.
Een vriendelijke neef bleef hem elke week bellen omdat hij bezorgd over hem was, en hij was niet bepaald vriendelijk tegen zijn neef. Die neef heeft hem uiteindelijk ook gevonden (met hulp van de politie).
Het ligt dus lang niet altijd aan een ongeïnteresseerde omgeving. Sommige mensen zijn gewoon agressief en willen geen contact.
Like gelijk ook alle facebookpagina's over hulp aan 'vielhiermaarwatin'.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:54 schreef Sangha het volgende:
Jeetje, daar word ik even stil van. Een maand onopgemerkt is al lang, een jaar helemaal, maar 10 jaar?! Ongelofelijk! Maar is er dan helemaal geen familielid die dacht hoe is het met mam, tante, zus, oma, noem maar op.
Geen kennissen, buren? Artsen, hulpverleners? En dan de diverse instanties die niets hebben vernomen? Nee dikke nee, wat een triestheid ten top. Ik ga een kaarsje branden voor deze vrouw...
Ik begrijp waarom je denkt dat het geen nut heeft, dat geeft niets.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:45 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Like gelijk ook alle facebookpagina's over hulp aan 'vielhiermaarwatin'.Heeft even veel nut!
Dat was ook een beetje triest idd. Mevrouw vond het wel spannend allemaal. En ja die zielige kinderen. Dat buurvrouw al 10 jaar de pijp uit is was wat minder belangrijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 08:47 schreef Leandra het volgende:
En de aandachtshoerende buurvrouw stond op SBS6 te vertellen hoe naar ze het vond dat haar kinderen al die jaren met alleen 23 cm baksteen muur ertussen naast die mevrouw hadden geslapen.
Wat voor nut heeft het dan?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:47 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ik begrijp waarom je denkt dat het geen nut heeft, dat geeft niets.
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:39 schreef Leandra het volgende:
Mwah, zelfs als alles automatisch gaat is er bij de nutsbedrijven/netwerkbeheerder toch behoorlijk wat mis als ze 10 jaar lang geen meteropname hebben gedaan maar puur op schatting werken.
Dan doen ze een schatting en verwerken ze dat automatisch in de reeds lopende betalingen en zolang die betaald worden... who cares...quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?
Ja da's een goeie maar misschien toch nog een paar keer bellen, brieven schrijven. Als daar geen reactie op komt zou er wat aan de hand kunnen zijn. Maar ja om dan maar de politie te bellen? Moeilijk dit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Maar wat moet je dan als niemand de deur opendoet om je binnen te laten om de standen op te nemen?
Inderdaad, en niemand die denkt 'waarom krijgen we geen nieuwe buren?'... vaag...quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
10 jaar maar blijven denken dat je buurvrouw bij familie woont.
En dat dat huis gewoon 10 jaar lang leeg zou blijven staan.
Absurd.
quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
Absurd.
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:27 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en niemand die denkt 'waarom krijgen we geen nieuwe buren?'... vaag...
Ah oke, ja dan word je waarschijnlijk wat minder alert op dat soort dingen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:32 schreef MsMessy het volgende:
[..]
[..]
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.
Valt wel mee hoor.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:12 schreef DrMabuse het volgende:
Absurd.
Wat maakt dat uit?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft het dan?
Ik zie n vrouwtje van 74 dit niet doen hoor. Misschien naïef, maar soit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:32 schreef MsMessy het volgende:
[..]
[..]
Er zijn genoeg woningen in Rotterdam (maar ook andere plaatsen) die amper bewoond worden omdat ze worden aangehouden om uitkeringen op te kunnen blijven strijken. Mijn buren zijn er ook maar enkele weken per jaar, de rest van het jaar bevinden ze zich volgens mij in warmere oorden. Er zijn hier dan ook brievenbussen bij de flat die soms een beetje beginnen uit te puilen.
En je denkt niet dat SBS6 gewoon alleen dit fragment heeft gebruikt en waarschijnlijk dus ook e.e.a. van de reactie van de buurvrouw níet heeft uitgezonden?quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:50 schreef Sangha het volgende:
[..]
Dat was ook een beetje triest idd. Mevrouw vond het wel spannend allemaal. En ja die zielige kinderen. Dat buurvrouw al 10 jaar de pijp uit is was wat minder belangrijk.
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zie n vrouwtje van 74 dit niet doen hoor. Misschien naïef, maar soit.
En inderdaad, die vreselijke buurvrouw. Als daar meer van wonen in de straat, dan vind ik het niet raar dat de mevrouw al tien jaar niet is opgemerkt.
Daarvoor hoef je niet in een pauperbuurt te wonen.quote:
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:03 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!
Dat is waar, in de stad is men over het algemeen wel wat meer op zichzelf. Al zijn er ook buurten in de stad waar men wat meer op de hoogte is van elkaar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je niet in een pauperbuurt te wonen.
Dat vind ik echt te ver gaan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.
Mensen kiezen er vaak ook voor, hè? Echt niet iedereen zit op sociale controle van of sociaal contact met buren of buurtgenoten te wachten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is waar, in de stad is men over het algemeen wel wat meer op zichzelf. Al zijn er ook buurten in de stad waar men wat meer op de hoogte is van elkaar.
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:03 schreef Sangha het volgende:
[..]
Inderdaad, en behalve die ene buurvrouw zouden er toch meer buren in de buurt zijn waarvan je kan / mag aannemen dat ze een beetje om die oude dame bekommeren?!
Nee, dat snap ik maar toch weet men in buurten waar wat meer sociale controle is dat dat oude vrouwtje twee weken geleden nog voor het raam zat. Van die wereldvreemde types die niets met een ander te maken willen hebben wonen meestal gewoon in pauperbuurten en niet in het betere segment.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mensen kiezen er vaak ook voor, hè? Echt niet iedereen zit op sociale controle van buren of buurtgenoten te wachten.
Yep. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje 'goedkoop scoren' om maar meteen weer te roepen dat de omgeving zich niet voldoende ingespannen heeft e.d.quote:Op vrijdag 22 november 2013 12:41 schreef Thisbe het volgende:
Het verbaast me niet echt, als ik zie hoe sommige oude mensen zich bewust totaal afzonderen van de wereld.
In mijn eigen familie is zoiets ook gebeurd, al ging het hier 'maar' om een week. De vrouw van deze man was overleden, hij had geen kinderen, en hij wenste geen mensen over de vloer.
Een vriendelijke neef bleef hem elke week bellen omdat hij bezorgd over hem was, en hij was niet bepaald vriendelijk tegen zijn neef. Die neef heeft hem uiteindelijk ook gevonden (met hulp van de politie).
Het ligt dus lang niet altijd aan een ongeïnteresseerde omgeving. Sommige mensen zijn gewoon agressief en willen geen contact.
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.quote:
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?
Klopt maar de nieuwe buurtbewoners kregen te horen dat mevrouw bij haar dochter woonde en dat de woning mogelijk werd aangehouden voor onbekende redenen. Dus dan let je al helemaal niet meer op. En van de directe buren blijken meerderen er nog geen tien jaar te wonen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.
Dat dachten ze, maar dat klopte dus niet. Waarom moeten ze zich daarvoor doodschamen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.
Omdat ze dat mijn inziens helemaal niet dachten. Ze waren gewoon te belabberd om er eens een kijkje te nemen. Maarja, dat staat niet zo mooi op tv.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat dachten ze, maar dat klopte dus niet. Waarom moeten ze zich daarvoor doodschamen?
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, maar tien jaar is wel erg lang. Iedereen heeft zijn boodschappen zowiezo nodig. Je zou dan zo iemand op zijn minst buiten moeten zien of in de plaatselijke super.
Dat is dus jouw aanname. En op grond van jouw aanname moeten ze zich doodschamen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Omdat ze dat mijn inziens helemaal niet dachten. Ze waren gewoon te belabberd om er eens een kijkje te nemen. Maarja, dat staat niet zo mooi op tv.
Het geld zal op haar rekening staan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Hoe gaan we de diverse uitkeringen en toeslagen terugvorderen? Iemand daar al aan gedacht?
Hoe weet je dat er niks mis is? Je ziet hem immers nooit.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.
Ja, dat zal het Rotterdamse tekort direct doen oplossen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Hoe gaan we de diverse uitkeringen en toeslagen terugvorderen? Iemand daar al aan gedacht?
Mijn vriend vertrekt toevallig net zo vroeg naar zijn werk als de buurman.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er niks mis is? Je ziet hem immers nooit.
Aha okquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn vriend vertrekt toevallig net zo vroeg naar zijn werk als de buurman.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Daar kan mooi haar uitvaart van betaald worden als er inderdaad geen familie blijkt te zijn. Wordt het tenminste nog een beetje nette dienst.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:33 schreef Phlogi2013 het volgende:
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:37 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Daar kan mooi haar uitvaart van betaald worden als er inderdaad geen familie blijkt te zijn. Wordt het tenminste nog een beetje nette dienst.
Het gaat niet om opletten, maar opvallen. Het zou je toch opvallen als je je buuf al lange tijd niet meer ziet. Of je der nou mag of niet is minder relevant evenals of ze nou sociale controle wil of niet. Maar ik snap je punt wel hoor; het is een moeilijk iets.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Als die dame een oude zuurpruim was en nogal op zichzelf, dan kan het zijn dat er niet veel mensen überhaupt naar haar om zouden kijken. Ga jezelf na, zou je erg op iemand letten die nogal een kluizenaar is en sociaal contact overduidelijk schuwt?
dat zou typisch "Nederlands" gedrag zijn.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.
Hoe weet jij of er niks mis met de man is? Da's ook een aanname...quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb een buurman die ik al drie jaar nooit op straat of in de supermarkt tegenkom. Ik zou hem niet kunnen beschrijven. Toch is er verder niks mis met die man. En ik kom ook gewoon dagelijks buiten.
Inderdaad, zal best eens druk kunnen worden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien heeft ze nu plots wel familie die een erfenisje wel zien zitten.
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:58 schreef Toekito het volgende:
[..]
dat zou typisch "Nederlands" gedrag zijn.
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.
Echt, hoe triest ben je dan.
Als er geld mee gemoeid gaat, zijn mensen tot heel veel in staat.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...
Ik hoop dat zoiets me op zou vallen, maar ik kom zelf al niet heel vaak mijn buren tegen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:58 schreef Sangha het volgende:
[..]
Het gaat niet om opletten, maar opvallen. Het zou je toch opvallen als je je buuf al lange tijd niet meer ziet. Of je der nou mag of niet is minder relevant evenals of ze nou sociale controle wil of niet. Maar ik snap je punt wel hoor; het is een moeilijk iets.
Ik had zelf een oude buurman die nogal 'op zich zelf was', ik zag hem steeds minder voorbij lopen en hij zag er steeds slechter uit. Ik had eigenlijk geen contact met hem maar heb toch even aangebeld of alles goed was.
Was niet zo, hij was ernstig ziek en at al weken niet. Hij barstte in huilen uit, had niemand meer en geen hulp van wie dan ook. Ik heb hulp ingeschakeld, voor huishouden, persoonlijke verzorging, maar ook artsen e.d. Na ziekenhuisbezoek bleek hij ernstige darmkanker te hebben. Een maand later was hij dood.
Kijk ik had graag gewild dat hij eerder een seintje had gegeven dat het niet goed ging, dan hadden we eerder hulp kunnen regelen en wie weet had hij het gered. Daarentegen had ik ook eerder een keer langs kunnen gaan om te vragen hoe het ging.
Zo'n onderbuurvrouw heb ik ook. Haar man overleed deze zomer, en ik zag haar vandaag bij de brievenbus. Toen ik vroeg hoe het met haar ging, haalde ze haar schouders op en liep weg. En ze is niet doof!quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Yep. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje 'goedkoop scoren' om maar meteen weer te roepen dat de omgeving zich niet voldoende ingespannen heeft e.d.
Ik heb hier een stokoude buurvrouw op de galerij wonen. Heb haar in twee jaar tijd welgeteld één keer gezien en een praatje mee gemaakt dan wel proberen te maken. Het bleek overduidelijk dat ze geen behoefte heeft aan contact met 'vreemden' en dat hebben de overige bewoners op de galerij ook al aan mij bevestigd. Het is gewoon een 'einzelgänger'.
Als die mevrouw op een gegeven moment dood in huis blijkt te liggen, dan zou het zomaar een hele tijd kunnen duren voordat dat ontdekt wordt. Triest, sneu, maar bepaald niet doordat 'de omgeving' daar dan 'schuld' aan heeft.
Yep. Treurig, want ook al ben je 'oud', het is en blijft toch je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je op z'n minst nog met een paar mensen normaal sociaal contact onderhoudt. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je de deur bij elkaar plat loopt, of zo.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:10 schreef Thisbe het volgende:
Zo'n onderbuurvrouw heb ik ook. Haar man overleed deze zomer, en ik zag haar vandaag bij de brievenbus. Toen ik vroeg hoe het met haar ging, haalde ze haar schouders op en liep weg. En ze is niet doof!
Dit soort 'familie' zou ik als bejaarde dan ook liever kwijt zijn dan rijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je hebt ze er echt bijzitten. Of bij geer en goor een paar weken terug. Een oud vrouwtje was opgenomen in het ziekenhuis en in die tijd hadden een stel neven en nichten het huis ff doorzocht en spullen meegenomen.
Echt, hoe triest ben je dan.
In de beginnende stadia van dementie kunnen mensen met de meest verschrikkelijke verhalen komen hoor. Ik vond het heel bizar dat ze dit zonder wederhoor zomaar uitzonden. Haar wc verhaal was namelijk ook nogal onrealistisch.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:05 schreef Sangha het volgende:
[..]
Gezien ja, dat is triester dan triest, als je zoiets doet dan ben je echt zielig. Maar goed, misschien heeft ze het fout. Ik kan het me haast niet voorstellen...
ja lekker iedereen z'n lelijk en onhandig ding in de tuin laten zetten omdat er nu 1 iemand gevonden is die al lang dood wasquote:Op vrijdag 22 november 2013 18:19 schreef MakkieR het volgende:
Persoonlijk denk ik dat je zo'n probleem heel makkelijk kunt oplossen. In de vroege ochtenduren bezorg ik kranten en kom ik diverse brievenbussen tegen. Ik pleit ervoor dat elke gemeente, elke woning voorziet van een groene brievenbus die door de bewoner en bezorger geopend kan worden. Ik zie deze regelmatig al, maar ze zijn er veel te weinig. zo'n brievenbus raakt vol en vaak heb ik de persgroep gebeld mocht de bus te lang vol zijn. Op dat moment kan het agentschap contact proberen te leggen met de bewoner en zou de agentschap in contact moeten staan bij politie wanneer de situatie echt zorgelijk wordt. Dan bedoel ik echt weken lang niet naar de post omgekeken bij herhaaldelijke pogingen tot contact.
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:23 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ja lekker iedereen z'n lelijk en onhandig ding in de tuin laten zetten omdat er nu 1 iemand gevonden is die al lang dood was
quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:17 schreef Frutsel het volgende:
Dan doen ze een schatting en verwerken ze dat automatisch in de reeds lopende betalingen en zolang die betaald worden... who cares...
Ja, precies. Geen reactie, automatische afschrijving die gewoon loopt. Geen reden om iets te ondernemen. Als er geen automatische afschrijving was, hadden ze wel een deurwaarder ingeschakeld en dan hadden ze haar vermoedelijk eerder gevonden. Want die gaan op een gegeven moment naar binnen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:26 schreef Sangha het volgende:
Ja da's een goeie maar misschien toch nog een paar keer bellen, brieven schrijven. Als daar geen reactie op komt zou er wat aan de hand kunnen zijn. Maar ja om dan maar de politie te bellen? Moeilijk dit.
ook lekker makkelijk voor inbrekers....quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.
Je begrijpt toch wel dat deze groene brievenbus allang bestaat en dus ook voor jouw zogenaamde inbrekers?quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:27 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ook lekker makkelijk voor inbrekers....
nee zo'n ding komt er niet bij mij
yep en daar wordt ook al dankbaar gebruik van gemaakt door het dievengildequote:Op vrijdag 22 november 2013 18:28 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat deze groene brievenbus allang bestaat en dus ook voor jouw zogenaamde inbrekers?
Maar je wil dus miljoenen van die postbussen verplicht bij mensen in de tuin zetten met bijbehorende honderden miljoenen aanschaf, onderhouds en controlekosten, nog afgezien van de morele vraag of jij mag beslissen met geweld over hoe mensen hun post willen hebben om een non probleem op te lossen? Die vrouw was allang deaud en merkte er niks van dat er 10 jaar niemand naar haar omkeek.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt ze mooi of lelijk vinden, het is wel degelijk een sociale controle of iemand lang afwezig is zonder dat je daarvoor een huis betreedt.
dat lijkt me overdreven anders zou nooit iemand deze brievenbussen willen nemen maar los van dat er zijn ook andere brievenbussen die vol raken het is echt geen onbekend fenomeen. Ik wil zeggen dat bij een gleuf aan de deur een sociale controle voor bezorgers in ieder geval niet mogelijk is. Bij brievenbussen wel.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:29 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
yep en daar wordt ook al dankbaar gebruik van gemaakt door het dievengilde
en die dingen zijn alleen bedoeld voor kranten/post en niet voor reclame
klopt, willen ze ook niet, maar mensen zijn het nu verplicht als hun gewone brievenbus meer dan x meter van de weg af staat om zo de postbode niet teveel te moeten laten lopen.....quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:32 schreef MakkieR het volgende:
[..]
dat lijkt me overdreven anders zou nooit iemand deze brievenbussen willen nemen
Integendeel, die mensen hebben een uitermate goede eigenschap getoond: namelijk het zich niet bemoeien met dingen die hen niet aangaan en zichzelf niet ongevraagd opdringen. Niet iedereen heeft daar behoefte aan. Dat ze er al tien jaar ligt is voor haar zelf totaal niet interessant, daar heeft ze namelijk niets van gemerkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies. En dat de buren zo voor de camera verschijnen snap ik ook niet. Ik zou me als buur zijnde doodschamen.
Ik zit niet op (nog) meer sociale controle te wachten, persoonlijk.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
als ze 10 jaar lang zichtbaar in een stoel achter het raam of half in de open deuropening lag en men er iedere dag overheen moest stappen kan ik het schokkend vindenquote:Op vrijdag 22 november 2013 18:38 schreef ruver1997 het volgende:
Duidelijk teken van het niet bekommeren om de medemens, uitermate schokkend.
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:34 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, willen ze ook niet, maar mensen zijn het nu verplicht als hun gewone brievenbus meer dan x meter van de weg af staat om zo de postbode niet teveel te moeten laten lopen.....
Dat vind je deze kwestie blijkbaar ook niet vervelend, want het gaat hier wel degelijk om sociale controle.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik zit niet op (nog) meer sociale controle te wachten, persoonlijk.
dus voor de mogelijkheid dat ik ooit dood in huis kan liggen (waar ik zelf niets van merk) moet ik wel de rest van mijn leven steeds buiten dat ding legen om mijn post te kunnen lezen?quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.
prima dat is jouw keuze.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:41 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
dus voor de mogelijkheid dat ik ooit dood in huis kan liggen (waar ik zelf niets van merk) moet ik wel de rest van mijn leven steeds buiten dat ding legen om mijn post te kunnen lezen?
geef mij dan maar de 10 jaren dood in huis optie!
niet als je het op wil dringen dat iedereen zo'n postbus moet hebben....quote:
Dat werkt alleen als je weet wie er woont. Het kan prima zo zijn dat ik in de supermarkt regelmatig afreken bij een van mijn buren (of een van de kinderen ervan), maar het niet weet omdat ik geen idee heb hoe ze eruit zien. Dat heeft verder niets met desinteresse te maken, maar je kunt nu eenmaal niet iedereen kennen. Dat geldt ook voor mensen die naast je wonen. Je kunt, als je ze niet (her)kent hoogstens een vermoeden hebben dat iemand ergens woont als je ze meerdere malen ergens binnen ziet gaan of naar buiten ziet komen. Bij diverse van mijn buren zie ik dat nooit gebeuren, omdat we gewoon een totaal ander ritme hebben van thuiskomen en weggaan. Het is wel eens voorgekomen dat ik er drie weken over heb gedaan om een pakje dat bij een van hen was bezorgd in handen te krijgen, en daarbij deed ik echt moeite om ze thuis te treffen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, ik zie deze gebeurtenis als een zeer vervelend incident, wat helaas kàn gebeuren, hoeveel sociale controle je ook op mensen loslaat. Maar dus wel als een incident, en niet als iets waarvoor we weer (extra) regelgeving en controle op de samenleving moeten loslaten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:41 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat vind je deze kwestie blijkbaar ook niet vervelend, want het gaat hier wel degelijk om sociale controle.
Uhh maar kunnen we er zo niet nog een paar wetten opnoemen, die we niet leuk vinden maar we ons wel aan moeten houden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:43 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
niet als je het op wil dringen dat iedereen zo'n postbus moet hebben....
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom? De buren ' dachten' dat mevrouw naar haar dochter verhuisd was. Hoe kan je dat nou denken als je nooit andere mensen in het pand hebt gezien, als nog dezelfde gordijnen er hangen, e.d.
Dit dus.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.
Dan zou daar wel eens meer publiciteit aan mogen worden gegeven. Er zullen genoeg mensen zijn die het prettig zouden vinden als ze snel gevonden worden en zo'n brievenbus een veilig idee vinden.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Deze stelling zegt misschien iets over de egoïsme van de desbetreffende klagers. Punt is deze bussen zijn er en ik vind ze erg handig als krantenbezorger. De persgroep krijgt zeker een telefoontje mocht de bus niet tijdig geleegd worden. Dit kan klinken als vervelend, maar je kunt het ook als positief zien. Een blijk dat toch iemand naar jouw omkijkt.
Ik weet welke gordijnen mijn buren hebben hoor. Niet omdat ik erop let, maar als je er elke dag langs loopt, dan kijk je er toch (onopgemerkt) naar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:44 schreef cricket het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben wel iets beters te doen dan een lijstje bijhouden welke buren welke gordijnen hebben hangen.
Het is een 'oplossing' voor een probleem dat niet bestaat. Dat er iemand 10 jaar of langer dood in een huis ligt, daar heeft helemaal niemand last van. De dode niet, want die is dood. De buren niet, want die merken het blijkbaar niet. Nabestaanden ook niet, want die zijn er blijkbaar niet (als je biologisch gezien wel familie bent, maar geen contact hebt, dan ben je geen nabestaande).quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar is helemaal niets raars aan. Er zijn genoeg mensen die een verlopen paspoort hebben. En ook genoeg woningen die geen of nauwelijks gas of stroom verbruiken, dat kan diverse oorzaken hebben. Dat er geen stroom of gas werd verbruikt hoeft overigens niet waar te zijn. Als ze in de winter is overleden kan best de kachel hebben aangestaan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:10 schreef havanagila het volgende:
Waarschijnlijk al tien jaar lang geen stroom/gas/waterverbruik, paspoort al jaren verlopen, en niemand die even in de auto stapt of de politie er op afstuurt? absurd.
En wat te denken van een huisarts? Kijkt die niet zo nu en dan in zijn patientenbestand?quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:10 schreef havanagila het volgende:
Dat ja, ik kan er nog wel inkomen dat iemand geen familie/vrienden heeft en niet met de buren omgaat, maar dat de gemeente en energieleveranciers etc niks opvalt....
Waarschijnlijk al tien jaar lang geen stroom/gas/waterverbruik, paspoort al jaren verlopen, en niemand die even in de auto stapt of de politie er op afstuurt? absurd.
Niet elke bejaarde is hulpbehoevend. Als ze al jaren niet bij de huisarts is geweest is er voor hem geen reden om aan te nemen dat dat nu opeens wel nodig is. Bovendien heeft een gemiddelde huisarts altijd een bepaald percentage patienten in zijn lijst staan die al lang verhuisd zijn maar gewoon geen nieuwe huisarts hebben genomen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
En wat te denken van een huisarts? Kijkt die niet zo nu en dan in zijn patientenbestand?
Waarom? Die heeft wel genoeg te doen met mensen die met onzin op zijn spreekuur verschijnen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:21 schreef Nia het volgende:
Een huisarts moet toch een keer contact zoeken, denk ik dan.
Mja, ik vind dat toch raar. Een vrouw van nu 84 die in geen 10 jaar medische zorg nodig heeft gehad? Het kan, alles kan, maar alles bij elkaar is het een heel vreemde zaak.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:20 schreef cricket het volgende:
[..]
Niet elke bejaarde is hulpbehoevend. Als ze al jaren niet bij de huisarts is geweest is er voor hem geen reden om aan te nemen dat dat nu opeens wel nodig is. Bovendien heeft een gemiddelde huisarts altijd een bepaald percentage patienten in zijn lijst staan die al lang verhuisd zijn maar gewoon geen nieuwe huisarts hebben genomen.
Tja, definieer 'medische zorg nodig hebben'. Niet iedereen gaat om elk wissewasje naar een huisarts. Een hoop bejaarden zijn ook fit genoeg om dat niet te hoeven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mja, ik vind dat toch raar. Een vrouw van nu 84 die in geen 10 jaar medische zorg nodig heeft gehad? Het kan, alles kan, maar alles bij elkaar is het een heel vreemde zaak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |