abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132465661
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_132465927
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:01 schreef Individual het volgende:
550.000 likes op pietitie: https://www.facebook.com/pietitie

18 uur sinds de oprichting. :)
Massahysterie

Er is een serieus plan voor vernietiging van cultureel erfgoed , maar dat vind men veel minder erg
C&H / Vernietiging van cultureel erfgoed
pi_132466030
Ik vind het zeer kwalijk dat een voorzitter van een commissie die onbevooroordeeld onderzoek moet doen, zulke uitspraken doet. Om vervolgens te stellen dat we het maar met Santa Claus moeten doen, want1 Santa Claus is genoeg. Als je zo'n uitspraak doet laat je al zien dat je geen enkel besef hebt van het onderwerp dat je onderzoekt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:24:00 #4
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466041
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:23 schreef hoink581 het volgende:
Ik vind het zeer kwalijk dat een voorzitter van een commissie die onbevooroordeeld onderzoek moet doen, zulke uitspraken doet. Om vervolgens te stellen dat we het maar met Santa Claus moeten doen, want1 Santa Claus is genoeg. Als je zo'n uitspraak doet laat je al zien dat je geen enkel besef hebt van het onderwerp dat je onderzoekt.
Het is wat.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 10:24:49 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132466149
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Het is wat.
Wat is dit nu weer voor een kutreactie? :')
pi_132466194
quote:
Goed stuk, grotendeels mee eens. Mensen als Quinsy Gario en Verene Shepherd willen helemaal niet dat een cultuur tolerant en zo goed als kleurenblind wordt. Dan kunnen zij geen geld en aanzien meer verdienen met hun rassenstrijd tegen de imperialistische witmans.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:30:10 #8
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:28 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een kutreactie? :')
Ik voel met u mee.
pi_132466205
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Het is wat.
ONZ is verderop.
pi_132466226
Gelukkig is er ook nog serieus nieuws. In de UK kun je je scharrelkip vanaf nu uitrusten met een veiligheidshesje.

Wel vraag ik me af waarom ze nou weer een stigmatiserende bruine kip voor deze foto moeten gebruiken. Witte kippen kunnen wel uitkijken bij het oversteken?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:31:44 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_132466232
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

ONZ is verderop.
Daar zou al deze druktemakerij over een kinderfeestje beter passen inderdaad.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:32:04 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466241
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

ONZ is verderop.
Zeven topics over wat lawaaimakers, hoe zou u dat als 'Nieuws' kwalificeren?
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 10:32:20 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_132466249
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:31 schreef remlof het volgende:

[..]

:D

Dat sowieso, het is zielige flauwekul to begin with.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:32:56 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132466265
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Omdat het overal in het nieuws IS misschien? Journaal, praatprogramma's, de krant, internet, bij de waterkoeler....
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 10:33:29 #15
pi_132466273
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Iedereen heeft het erover op dit moment nochtans..
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:33:55 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132466282
Jezus vierde ook Sinterklaas trouwens. Hier als zwarte piet in Portobello, Panama:

reset
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:35:30 #17
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466319
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Iedereen heeft het erover op dit moment nochtans..
Iedereen heeft het ook over het weer, dat maakt het nog geen nieuws.
pi_132466329
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Wat is meer stupide, dat "kinderfeestje" of de ophef erover?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:36:57 #19
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132466350
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:35 schreef Reya het volgende:

[..]

ja maar.. ja maar.. ik wil dat nie-hie-hie-hiet!! :'( :'( :'(
reset
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:37:07 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_132466352
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat is meer stupide, dat "kinderfeestje" of de ophef erover?
De ophef. Boeien als die helpers van de Sint een andere of geen kleur krijgen.
pi_132466357
quote:

[..]

De VN heeft het wel over "weer" (klimaat), waar ze ook niets van kunnen voorspellen.

En over zwarte Piet. :')

Syrische kindjes in de sneeuw zijn vast blij met zoveel compassie voor de verdrukten van de samenleving.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 10:37:30 #22
pi_132466359
quote:

[..]

Het weer van vandaag is ook nieuws. Ajax die niet kunnen voetballen is ook nieuws. Het is allemaal makkelijk, ja, maar dat houdt de burger eenmaal bezig, begrijpelijke zaken.
pi_132466408
Hoe langer ik er over nadenk hoe vreemder ik het allemaal vind...
Ik bedoel, waarom zou je als zwarte aanstoot nemen aan een zwarte piet? Ik vind dit gewoon een teken van zwakte, bijna typerend voor de hedendaagse zwakke maatschappij die niet meer voor zichzelf op kan komen en vrijwel alles aanstootgevend vind, puur omdat het aanstootgevend zou kunnen zijn. Het is een bijna vrijwillige slachtofferrol waar sommigen zich in plaatsen, een rol waar je toch niet trots op kan zijn? Want noem eens 1 negatief aspect aan zwarte piet? De discussie lijkt zich een beetje te richten op het feit dat Zwarte Piet zwart is (gezien het feit dat mensen opeens om blauwe pieten roepen.. En dan is het probleem helemaal opgelost)... Maar dat is toch geen argument?

Ik bedoel, ik kan ook gaan klagen dat de knecht van Batman een blanke oudere man is en dat ik mij daarmee gediscrimineerd voel. Maar omdat ik gewoon er bewust van ben dat de principiële gedachte achter de butler van Batman totaal niet racistisch is boeit het mij weinig. En ik weet 100% zeker dat alle anti-Zwarte Pieten ook wel realiseren dat Sinterklaas in PRINCIPE geen racistisch feest is, maar een traditioneel kinderfeest is waar nooit racistische gebeurtenissen in voorkomen. Zo kan ik mij niet voorstellen dat een Prem in de periode november - 5 december consequent meer wordt gediscrimineerd dan in de andere maanden...

Ik vind het daarom maar een beetje zielig eigenlijk.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132466413
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:37 schreef remlof het volgende:

[..]

De ophef. Boeien als die helpers van de Sint een andere of geen kleur krijgen.
Het idee alleen al om een eeuwenoud cultureel gebruik aan te gaan passen aan de eerste de minste* jankende negert, dat vind jij geen bezwaar? :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

woensdag 23 oktober 2013 @ 10:40:51 #25
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466447
quote:
6s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De VN heeft het wel over "weer" (klimaat), waar ze ook niets van kunnen voorspellen.

En over zwarte Piet. :')

Syrische kindjes in de sneeuw zijn vast blij met zoveel compassie voor de verdrukten van de samenleving.
De VN is een weinig interessante praatbarak, daar moet je niet te veel van verwachten.
pi_132466458

Is dit trouwens niet racistisch?
Heeft de VN nog een telefoonnummer ofzo?
pi_132466489
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:40 schreef Reya het volgende:

[..]

De VN is een weinig interessante praatbarak, daar moet je niet te veel van verwachten.
Zo presenteren ze zich anders niet. Is het niet hét wereldlijke orgaan dat "de lieve Vrede in stand moet houden en bevorderen"? :o

Je cynisme verblindt je, Reya.

woensdag 23 oktober 2013 @ 10:43:58 #28
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132466507
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zo presenteren ze zich anders niet. Is het niet hét wereldlijke orgaan dat "de lieve Vrede in stand moet houden en bevorderen"? :o

Je cynisme verblindt je, Reya.
Absoluut, ik ben een bittere oude man geworden.
pi_132466545
De Verenigde Nazi's, jawel.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:46:12 #30
104871 remlof
Europees federalist
pi_132466563
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het idee alleen al om een eeuwenoud cultureel gebruik aan te gaan passen aan de eerste de minste* jankende negert, dat vind jij geen bezwaar? :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb geen enkel bezwaar. En dat 99,99% van de "zwarte" bevolking het onzin vindt is niet waar.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 10:46:17 #31
pi_132466564
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:45 schreef waht het volgende:
De Verenigde Nazi's, jawel.
Raap me op.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 10:50:33 #32
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466655
https://www.facebook.com/pietitie
684K likes. Gaan ze de 700K halen voor 11 uur?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 10:51:35 #33
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466681
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

SPOILER
Sommige mensen hebben geen enkel probleem met het overboord gooien van je eigen culturele erfgoed ten faveure van dat van anderen. Helaas.
pi_132466801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:51 schreef Danny het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben geen enkel probleem met het overboord gooien van je eigen culturele erfgoed ten faveure van dat van anderen. Helaas.
De producten van xx jaar zelfhaat en weg met ons beleid door de Nederlandse overheid.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:57:26 #35
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_132466837

Zie ik daar nou 2 witte Pieten er tussen staan :o

/edit 3 zelfs
Ik ben inmiddels overleden
pi_132466853
pi_132466885
Het gaat mij niet om het sinterklaasfeest, maar ik erger me kapot aan dat mens van de VN.
Ze heeft mening al klaar voordat ze uberhaupt weet waar ze over praat.
Waarom 2 santa clauses zegt ze ook nog, ze snapt duidelijk niks van de traditie.

Dit feest is wellicht onstaan in de koloniale tijd, maar tegenwoordig hebben de zwarte pieten allang niks meer met slavernij te maken (zo is het ook niet onstaan in het sinterklaasverhaal)
Ze helpen de oude man de kados brengen omdat hij het niet kan, met veel plezier!
De zwarte pieten zijn eigenlijk de helden van het sinterklaasfeest, dus als je er al aanstoot aan geeft omdat je vind dat ze op negers lijken dan zijn ze hier geenszins in een kwaad daglicht gesteld.

If anything zal het feest misschien juist elk jaar mensen weer misschien stil kunnen laten staan bij het verleden met slavernij. Dat kan geen kwaad dacht ik zo!
pi_132466889
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:51 schreef Danny het volgende:

[..]

Ik beslis voor mezelf wat "mijn cultuur" is, dankjewel.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:00:59 #39
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466913
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:59 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Ik beslis voor mezelf wat "mijn cultuur" is, dankjewel.
De cultuur van hun land dan. Als jij de Nederlandse cultuur overboord wil gooien moet je ergens anders gaan wonen. Vind ik.
pi_132466925
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:00 schreef Danny het volgende:

[..]

De cultuur van hun land dan. Als jij de Nederlandse cultuur overboord wil gooien moet je ergens anders gaan wonen. Vind ik.
Dit slaat natuurlijk ook weer als een lul op een drumstel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132466944
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:57 schreef Enchanter het volgende:
[ afbeelding ]

Zie ik daar nou 2 witte Pieten er tussen staan :o

/edit 3 zelfs
Dat waren stoute kindertjes die Spanje zijn gebracht :'(
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:02:18 #42
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466945
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit slaat natuurlijk ook weer als een lul op een drumstel.
sterk tegenargument ^O^
pi_132466955
quote:

[..]

Ga jij maar ergens anders wonen.
pi_132466978
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:02 schreef Danny het volgende:

[..]

sterk tegenargument ^O^
Waarom zou ik tegenargumenten aanvoeren tegen een argumentloos statement?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:03:56 #45
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466989
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:02 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Ga jij maar ergens anders wonen.
Geen. Reactie. Waard.
:')
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:04:21 #46
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132466999
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zou ik tegenargumenten aanvoeren tegen een argumentloos statement?
ik hoopte op een coherente post van je, voor één keer. Dat was ijdele hoop. Had ik kunnen weten.
pi_132467008
quote:

[..]

Wat is dan exact 'de Nederlandse cultuur'? En is dat allemaal heilig? Nogmaals, het is allemaal dom gezeur over de zwarte Pieten maar probeer toch met fatsoenlijke argumenten te komen in plaats van dit soort gezochte ellende.
pi_132467010
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:03 schreef Danny het volgende:

[..]

Geen. Reactie. Waard.
:')
Hoezo, jij zegt hetzelfde.

Iemand die kritiek levert op het Sinterklaasfeest moet maar ergens anders wonen.

Dan zeg ik: iemand die kritiek levert op de kritiek op het Sinterklaasfeest moet maar ergens anders gaan wonen.
pi_132467030
quote:

[..]

johhh wie wilt de Nederlandse cultuur overboord gooien dan .
Vergis jij je niet? Dat iemand een ander idee van Nederlandszijn heeft en dat je dat niet erkent als ook een vorm van Nederlandsheid
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:06:31 #50
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_132467056
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

johhh wie wilt de Nederlandse cultuur overboord gooien dan .
Vergis jij je niet? Dat iemand een ander idee van Nederlandszijn heeft en dat je dat niet erkent als ook een vorm van Nederlandsheid
Wacht, er zijn mensen die het sinterklaasfeest niet zien als Nederlandse cultuur? Dan vraag ik me oprecht af wat wel Nederlandse cultuur is.
pi_132467058
In Iran hebben zij blijkbaar ook een soort zwarte piet die wel een door de VN beschermde status heeft... http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rmd-door-de-VN.dhtml Kan Verene Shepherd misschien even haar heldere licht op deze zaak doen schijnen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_132467059
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:04 schreef Danny het volgende:

[..]

ik hoopte op een coherente post van je, voor één keer. Dat was ijdele hoop. Had ik kunnen weten.
Waarom zouden aspecten van de Nederlandse cultuur niet aan de kaak gesteld mogen worden? Van mij hoeft dat hele Sinterklaas-gedoe niet te veranderen, maar het staat mensen natuurlijk vrij om vraagtekens te plaatsen bij het feest, zonder dat ze op moeten rotten.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:07:07 #53
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467067
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat is dan exact 'de Nederlandse cultuur'? En is dat allemaal heilig? Nogmaals, het is allemaal dom gezeur over de zwarte Pieten maar probeer toch met fatsoenlijke argumenten te komen in plaats van dit soort gezochte ellende.
De Nederlandse cultuur is er een van vrijheid. En die vrijheden worden steeds verder ingeperkt, met name door mensen die kennelijk geen andere woorden hebben geleerd dan 'raciesme' en 'diskriminatie!' (en 'kankerhollanders!' onder sommige groepen). En de hollanders die dat ok vinden zijn eigenlijk nog erger.
pi_132467078
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:07 schreef Danny het volgende:

[..]

De Nederlandse cultuur is er een van vrijheid.
Nou, dat zien we. Als iemand een andere mening heeft, mag hij oprotten van jou.
pi_132467079
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zouden aspecten van de Nederlandse cultuur niet aan de kaak gesteld mogen worden? Van mij hoeft dat hele Sinterklaas-gedoe niet te veranderen, maar het staat mensen natuurlijk vrij om vraagtekens te plaatsen bij het feest, zonder dat ze op moeten rotten.
Overspelige vrouwen met pek en veren bedekt op een platte kar door het dorp trekken was ook lang Nederlandse cultuur. Zonde dat dat gestopt is!
pi_132467092
quote:

[..]

De Nederlandse cultuur is er een van vrijheid. En die vrijheden worden steeds verder ingeperkt, met name door mensen die kennelijk geen andere woorden hebben geleerd dan 'raciesme' en 'diskriminatie!' (en 'kankerhollanders!' onder sommige groepen). En de hollanders die dat ok vinden zijn eigenlijk nog erger.
Je hebt het over vrijheden terwijl je op dezelfde pagina roept dat iemand die er een andere mening op nahoudt maar op moeten rotten.
pi_132467114
quote:

[..]

De Nederlandse cultuur is er een van vrijheid. En die vrijheden worden steeds verder ingeperkt,
Aha, dan heb je het over 'De Nederlandse cultuur' gedurende 20-30 jaar?
quote:
met name door mensen die kennelijk geen andere woorden hebben geleerd dan 'raciesme' en 'diskriminatie!' (en 'kankerhollanders!' onder sommige groepen).
Waarom ga jij daar zo in mee dan?

quote:
En de hollanders die dat ok vinden zijn eigenlijk nog erger.
Net als degenen die als een echte Henk of Ingrid helemaal loos gaan hierover?
pi_132467141
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:06 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wacht, er zijn mensen die het sinterklaasfeest niet zien als Nederlandse cultuur? Dan vraag ik me oprecht af wat wel Nederlandse cultuur is.
Ik ken die mensen niet.
En je afvragen wat wel Nederlandse cultuur is , is een vraag van alle tijden en zeer nuttig daarmee bezig te zijn.
Maar nav deze hysterie die over het land rolt...heb ik zelf steeds meer het idee dat ik persoonlijk nooit zwarte piet zou willen spelen. Misschien wel, maar dan niet een opgetutte Piet.
Is dat afschaffing van de Nederlandse cultuur. Niks hoor .. het is een ander idee over een 1 stukje
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:10:26 #59
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132467153
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je hebt het over vrijheden terwijl je op dezelfde pagina roept dat iemand die er een andere mening op nahoudt maar op moeten rotten.
Vrijheid voor iedereen is anarchie. Niet echt een oplossing, want anarchie is meteen het recht van de sterkste.

Als we de 3/4 regel aanhouden is er niets aan de hand. :)
reset
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:12:00 #60
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467201
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:06 schreef xzaz het volgende:

[..]

halalvlees, offer -en suikerfeesten, kopschoppen. dat soort dingen.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als dat gedaan wordt door een aandachtshoer die probeert zijn 'kunstenaar' zijn een boost te geven, en als daarbij de complete bevolking zomaar even als racist wordt afgedaan? Nee dank je. En ja, het mag natuurlijk (nog, want we hebben nog steeds DEELS vrije meningsuiting), maar daar mag dan evengoed tegen worden geprotesteerd. Behalve als je een linksmens met een identiteitscomplex bent. Dan heeft alleen de jankende minderheid recht van spreken en is iedereen die daar tegenin gaat automatisch racist.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:12:53 #61
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467226
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Overspelige vrouwen met pek en veren bedekt op een platte kar door het dorp trekken was ook lang Nederlandse cultuur. Zonde dat dat gestopt is!
Ja mooi, een kinderfeest daarmee vergelijken. Dat maakt je bijna net zo dom en ongeloofwaardig als die lui die bij die hoorzitting begonnen over jodensterren :')
pi_132467233
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:12 schreef Danny het volgende:
Als dat gedaan wordt door een aandachtshoer die probeert zijn 'kunstenaar' zijn een boost te geven, en als daarbij de complete bevolking zomaar even als racist wordt afgedaan? Nee dank je. En ja, het mag natuurlijk (nog, want we hebben nog steeds DEELS vrije meningsuiting), maar daar mag dan evengoed tegen worden geprotesteerd. Behalve als je een linksmens met een identiteitscomplex bent. Dan heeft alleen de jankende minderheid recht van spreken en is iedereen die daar tegenin gaat automatisch racist.
Wie heeft het er dan over dat er niet tegen dat gezever mag worden geprotesteerd?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:13:18 #63
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467244
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

dat roep ik niet. lezen. Ik zeg dat die wat mij betreft ergens anders zouden moeten gaan wonen. Dat is mijn mening.
pi_132467247
quote:

[..]

Dus de autogordel, rookverbod, boetes op wildplassen en Tim Kuijk hebben we allemaal aan de 'dicriminatie-schreeuwers' te danken? :')
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_132467258
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:13 schreef Danny het volgende:

[..]

dat roep ik niet. lezen. Ik zeg dat die wat mij betreft ergens anders zouden moeten gaan wonen. Dat is mijn mening.
Dat komt op hetzelfde neer.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:14:05 #66
pi_132467271
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:13 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Dus de autogordel, rookverbod, boetes op wildplassen en Tim Kuijk hebben we allemaal aan de 'dicriminatie-schreeuwers' te danken? :')
Gelukkig is dit een hele goede vergelijking.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:14:37 #67
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467286
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie heeft het er dan over dat er niet tegen dat gezever mag worden geprotesteerd?
uit jouw reacties maak ik op dat wij niet zo moeten zeuren. en dan zeg ik; buk nog even wat dieper voor de racismepenis.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:15:02 #68
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132467304
quote:
Dat 'ras' geen sociale constructie is, wil niet zeggen dat die constructie niet bestaat.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:15:14 #69
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:13 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

ik zou eerst even de dosis crack uit laten werken voordat je probeert coherent te reageren :D
pi_132467311
quote:

[..]

halalvlees, offer -en suikerfeesten, kopschoppen. dat soort dingen.

[..]

Voor iemand die van "vrijheid" houdt hou je er wel erg van om dom te schelden (lees: intimideren) ipv met argumenten te komen.
pi_132467317
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Gelukkig is dit een hele goede vergelijking.
Dank voor je compliment :)
Lurf is the message and the message is Lurf
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:16:17 #72
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Voor iemand die van "vrijheid" houdt hou je er wel erg van om dom te schelden (lees: intimideren) ipv met argumenten te komen.
ik had jou al gediskwalificeerd vanwege eerdere reacties dus als je een reactie verwacht moet ik je teleurstellen.
pi_132467336
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:15 schreef Danny het volgende:

[..]

ik zou eerst even de dosis crack uit laten werken voordat je probeert coherent te reageren :D
hihi
pi_132467345
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:16 schreef Danny het volgende:

[..]

ik had jou al gediskwalificeerd vanwege eerdere reacties dus als je een reactie verwacht moet ik je teleurstellen.
so much for "vrijheid"
pi_132467351
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:13 schreef Danny het volgende:

[..]

Wens je dat Quinsy toe? Ook als hij blank is?
pi_132467366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:14 schreef Danny het volgende:

[..]

uit jouw reacties maak ik op dat wij niet zo moeten zeuren. en dan zeg ik; buk nog even wat dieper voor de racismepenis.
Dan heb jij blijkbaar moeite met lezen. Ik reageerde enkel op jouw opmerking dat mensen die ons 'cultureel erfgoed' willen veranderen, wat jouw betreft op mogen hoepelen. Dat vind ik onzin, omdat ik vind dat het iedereen vrij staat zijn of haar bezwaren kenbaar te maken. Voor- en tegenstanders.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:17:39 #77
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467381
Lieve mensen die onze huidige zwarte piet als iets racistisch ziet.
kijk naar u zelf heeft u een huidskleur als een roetmop met wat blanke huid tussendoor.
Heeft u ook geregeld een vel gekleurd pak aan met een plof broek jasje en ditto hoed met veer.
Donkere grote krullen en knalrode lippen en grote ronde oorbellen in?
Bent u in het bezit van een grote jutte zak en een roede, loopt u dan zo dagelijks over straat.
Dan vind ik dat je een vergelijking mag maken.

Mocht u zichzelf vinden lijken op het evenbeeld van zwarte piet en voelt u daardoor beledigt, koop een nieuwe spiegel.

dank u :)
Er staat nog een vraag voor u open!!
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:18:11 #78
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467392
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wens je dat Quinsy toe? Ook als hij blank is?
huidskleur heeft er geen reet mee te maken. Als je de nederlandse cultuur niet aanstaat, ga dan gewoon weg. Ongeacht wie of wat je bent. Ga dan naar een plek waar je je WEL thuis voelt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:19:25 #79
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467421
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:18 schreef Danny het volgende:

[..]

huidskleur heeft er geen reet mee te maken. Als je de nederlandse cultuur niet aanstaat, ga dan gewoon weg. Ongeacht wie of wat je bent. Ga dan naar een plek waar je je WEL thuis voelt.
Vraag me af wat er zou gebeuren.
zwarte piet word verboden..

Word dan iedereen die zich in de oude traditie kleed de cel in gegooid?
pi_132467422
quote:

[..]

Dus je bent niet vrij om dingen binnen een cultuur te bekritiseren.
pi_132467430
quote:

[..]

Maar hij heeft nooit gezegd dat de Nederlandse cultuur hem niet aanstaat. Dus je beschuldigt hem onterecht.
pi_132467438
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Neeheee want dan moet je ergens anders wonen joh!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:20:20 #83
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467439
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan heb jij blijkbaar moeite met lezen. Ik reageerde enkel op jouw opmerking dat mensen die ons 'cultureel erfgoed' willen veranderen, wat jouw betreft op mogen hoepelen. Dat vind ik onzin, omdat ik vind dat het iedereen vrij staat zijn of haar bezwaren kenbaar te maken. Voor- en tegenstanders.
Natuurlijk mag dat, maar waarom wordt er dan zo krampachtig gereageerd als iemand kritiek uit op een jengelende moskee of de ramadan?

Maar jou kennende is dat HEEEEL wat anders...
Get woke, go broke!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:20:24 #84
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Ja hoor, als je een goed punt hebt voor kritiek.
pi_132467461
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef JanCees het volgende:

[..]

Neeheee want dan moet je ergens anders wonen joh!
Waarom is de Nederlandse cultuur dan "vrijheid" volgens Danny. :')
pi_132467462
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:19 schreef theguyver het volgende:

[..]

Vraag me af wat er zou gebeuren.
zwarte piet word verboden..

Word dan iedereen die zich in de oude traditie kleed de cel in gegooid?
Dat is veel te duur. Zweepslagen is goedkoper. Oude slaventraditie weer voor de dag halen
pi_132467476
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Omdat iedereen lekker hypocriet is
pi_132467479
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef theguyver het volgende:

[..]

Ja hoor, als je een goed punt hebt voor kritiek.
"Mensen mogen best kritiek hebben, maar ze moeten wel een goed punt hebben, dat ik er mee eens ben zeg maar, anders mogen ze oprotten"

:') :') :')
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:23:08 #89
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467508
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Iedereen heeft recht op kritiek, wij jammeren ook over de islamitische cultuur.
Maar iets gelijk afschaffen omdat, je zelf vergelijkt met, schoorsteen veger een moor of een bevrijd slaaf.
heeft dat weinig met kritiek te maken.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:24:16 #90
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467526
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar hij heeft nooit gezegd dat de Nederlandse cultuur hem niet aanstaat. Dus je beschuldigt hem onterecht.
Wie beschuldig ik onterecht? Ik stel dat IK VIND dat als de Nederlandse cultuur niet aanstaat je beter kunt vertrekken. Ongeacht wie je bent. Als je tegen een sinterklaasfeest bent omdat je dat racistisch vindt dan vind je iedereen die aan dat feest meedoet dus racisten. Dat is 95% van de bevolking die in jouw ogen dan een racist is. IK zou niet in een land willen wonen waar 95% racistisch is. Anderen hebben daar blijkbaar GEEN moeite mee. Die willen alleen dat één van die dingen die die hollandse kutracisten doen wordt uitgebannen. Dat dat die 95% hollanders daar niet minder racistisch van maakt maakt kennelijk niet uit.

Of zou het toch gewoon aandachtstrekkerij zijn en een zieke drang om jezelf te slachtofferen (in de hoop er geld uit te slaan?)
pi_132467534
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef theguyver het volgende:

[..]

Iedereen heeft recht op kritiek, wij jammeren ook over de islamitische cultuur.
Maar iets gelijk afschaffen omdat, je zelf vergelijkt met, schoorsteen veger een moor of een bevrijd slaaf.
heeft dat weinig met kritiek te maken.
Afschaffen is nooit het beoogde doel van Zwarte Piet is Racisme geweest. Het aanpassen van het Sinterklaasfeest zodat iedereen ermee kan leven, dat is het doel.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:24:33 #92
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467536
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:21 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

"Mensen mogen best kritiek hebben, maar ze moeten wel een goed punt hebben, dat ik er mee eens ben zeg maar, anders mogen ze oprotten"

:') :') :')
nee kritiek mag je van mij part hebben.

Wat vind jij racistisch aan zwarte piet?
pi_132467545
Ik snap de ophef niet, het feit dat wij Nederlanders blijkbaar niet inzien dat het racistisch is..
Eigenlijk wordt daardoor al heel duidelijk dat het hele feest niet racistisch is bedoeld.
Die VN unit mag blij zijn dat wij het niet zien, blijkbaar kijken wij niet naar een verschil in ras..
Zij wel daarentegen,
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:25:03 #94
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467546
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:24 schreef JanCees het volgende:

[..]

Afschaffen is nooit het beoogde doel van Zwarte Piet is Racisme geweest. Het aanpassen van het Sinterklaasfeest zodat iedereen ermee kan leven, dat is het doel.
En de gulden midden weg is?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:25:53 #95
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132467556
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Natuurlijk mag dat, maar waarom wordt er dan zo krampachtig gereageerd als iemand kritiek uit op een jengelende moskee of de ramadan?

Ik weet niet precies wat dit met deze discussie van doen heeft, maar door wie en wanneer wordt er dan krampachtig gereageerd als men kritiek heeft op een moskee of de ramadan? Kritiek hebben op de Islam is anno 2013 helemaal bon ton. Geenstijl en de PVV zijn er groot mee geworden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132467570
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:25 schreef theguyver het volgende:

[..]

En de gulden midden weg is?
De Zwarte Piet aanpassen, dus zonder volzwart geschminkt gezicht, zonder creolen en kroeshaar. Maar blijkbaar klampen veel mensen zich vast en kunnen niet eens normaal beide perspectieven bekijken zonder te zeggen dat degene die wat roepen maar moeten oprotten.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:27:09 #97
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:26 schreef JanCees het volgende:

[..]

De Zwarte Piet aanpassen, dus zonder volzwart geschminkt gezicht, zonder creolen en kroeshaar. Maar blijkbaar klampen veel mensen zich vast en kunnen niet eens normaal beide perspectieven bekijken zonder te zeggen dat degene die wat roepen maar moeten oprotten.
Dus wat wil je er aan aanpassen dan?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:27:19 #98
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467595
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:21 schreef JanCees het volgende:

[..]

Omdat iedereen lekker hypocriet is
Het staat mensen vrij te protesteren tegen wat dan ook (ook zwarte piet). Alleen snappen linksmensen niet dat vrijheid twee kanten op werkt en het anderen dus vrij staat te protesteren tegen dat protest. Dat het ze vrij staat te vinden dat je beter ergens anders kunt gaan wonen als je je ergens niet thuis voelt of je je niet aan de geldende regels en gebruiken wenst te houden. Vrijheid is niet alleen maar politiek correct mogen zeuren. Je mag ook lekker ongenuanceerd tegen de linkse kulideologie protesteren. DAT is vrijheid. Iedereen gelijk. Maar nu gaan een aantal van jullie dit weer een linkse spin geven en woorden verdraaien. Toe maar.
pi_132467603
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:24 schreef theguyver het volgende:

[..]

nee kritiek mag je van mij part hebben.

Wat vind jij racistisch aan zwarte piet?
niets, maar het stoort me hoe de discussie gevoerd wordt.

alsof je geen kritiek mag leveren op een cultuur. een cultuur met zelfkritiek is een cultuur om trots op te zijn.
pi_132467639
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:24 schreef Danny het volgende:

[..]

Wie beschuldig ik onterecht? Ik stel dat IK VIND dat als de Nederlandse cultuur niet aanstaat je beter kunt vertrekken. Ongeacht wie je bent.
Dus je zegt niet dat Quinsy de Nederlandse cultuur niet aanstaat.

quote:
Als je tegen een sinterklaasfeest bent omdat je dat racistisch vindt dan vind je iedereen die aan dat feest meedoet dus racisten. Dat is 95% van de bevolking die in jouw ogen dan een racist is.
'
Dit is te kort door de bocht gaan. Iemand kan prima vinden dat iets racistisch zonder te vinden dat de deelnemers racisten zijn

quote:
. Die willen alleen dat één van die dingen die die hollandse kutracisten doen wordt uitgebannen
Even voor de duidelijkheid. Jij scheldt Nederlanders uit voor kutracisten.
Niet Quinsy... en ik ken verder niemand die dat deed onlangs

quote:
Of zou het toch gewoon aandachtstrekkerij zijn en een zieke drang om jezelf te slachtofferen (in de hoop er geld uit te slaan?)
Je negeert dat veel zwarte mensen niet happy zijn met het sintfeest ?
Je generaliseert al die onvrede tot in weze laagstaande motieven?
Het lijkt er wel op, als je het zo formuleert
pi_132467640
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat er geen kritiek mag worden geuit op de ramadan of een jengelende moskee. Ik vind dergelijke kritiek wellicht onzin, maar dat staat mij vrij, dacht ik zo.

Overigens vind ik de kritiek op Zwarte Piet ook onzin, maar het staat die mevrouw vrij haar mening te uiten.
pi_132467652
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:04 schreef Danny het volgende:

[..]

Je post laat gewoon een bepaalde mentaliteit zien die daadwerkelijk nergens op slaat. Met die mentaliteit moet je gewoon lekker de gehele dag fc kampioenen gaan kijken en aan je lul trekken.

Beweren dat "immigranten" geen kritiek mogen hebben op de cultuur van een land waar ze verblijven is een nihilistische en kleinburgerlijke bewering.
pi_132467668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:27 schreef Danny het volgende:

[..]

Het staat mensen vrij te protesteren tegen wat dan ook (ook zwarte piet). Alleen snappen linksmensen niet dat vrijheid twee kanten op werkt en het anderen dus vrij staat te protesteren tegen dat protest. Dat het ze vrij staat te vinden dat je beter ergens anders kunt gaan wonen als je je ergens niet thuis voelt of je je niet aan de geldende regels en gebruiken wenst te houden. Vrijheid is niet alleen maar politiek correct mogen zeuren. Je mag ook lekker ongenuanceerd tegen de linkse kulideologie protesteren. DAT is vrijheid. Iedereen gelijk. Maar nu gaan een aantal van jullie dit weer een linkse spin geven en woorden verdraaien. Toe maar.
Hoe kun je nu in zeggen dat vrijheid twee kanten op werkt en tegelijkertijd dat je op moet rotten als je kritiek hebt op iets?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:30:26 #104
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467672
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat er geen kritiek mag worden geuit op de ramadan of een jengelende moskee. Ik vind dergelijke kritiek wellicht onzin, maar dat staat mij vrij, dacht ik zo.

Overigens vind ik de kritiek op Zwarte Piet ook onzin, maar het staat die mevrouw vrij haar mening te uiten.
ja, dan zijn we het daar over eens. Maar als (jaja, niet 100% wetenschappelijk etc) 91% van de nederlanders het niet eens is met die mevrouw, waarom wordt de mening van die mevrouw dan toch leidend?

What ever happened to democracy?
Get woke, go broke!
pi_132467673
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:27 schreef Danny het volgende:

[..]

Het staat mij gewoon niet aan hoe veel mensen reageren tegen 'tegenstanders' waardoor er gewoon geen normale discussie mogelijk is.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:30:33 #106
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467678
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:27 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dus wat wil je er aan aanpassen dan?
het gaat niet om de zwarte piet, het gaat om het boeken van een overwinning en het langzaam doen afbrokkelen van de Nederlandse weerstand tegen afbraak van hollandse gebruiken, cultuur, normen en waarden. Als je nu zwarte piet gaat aanpassen pakken ze volgende keer in plaats van die vinger de rest van je arm. Zo werkt dat. Eén keer toegeven en je komt nooit meer van het gezeik af.
pi_132467701
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Danny het volgende:

[..]

het gaat niet om de zwarte piet, het gaat om het boeken van een overwinning en het langzaam doen afbrokkelen van de Nederlandse weerstand tegen afbraak van hollandse gebruiken, cultuur, normen en waarden. Als je nu zwarte piet gaat aanpassen pakken ze volgende keer in plaats van die vinger de rest van je arm. Zo werkt dat. Eén keer toegeven en je komt nooit meer van het gezeik af.
Ok, ik ben blij dat Sinterklaas bij jou ook nog steeds om de kinderen draait.
pi_132467708
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef HeatWave het volgende:

[..]

ja, dan zijn we het daar over eens. Maar als (jaja, niet 100% wetenschappelijk etc) 91% van de nederlanders het niet eens is met die mevrouw, waarom wordt de mening van die mevrouw dan toch leidend?

What ever happened to democracy?
Hoe kom je erbij dat haar mening leidend is?
pi_132467713
quote:

[..]

Ja mooi, een kinderfeest daarmee vergelijken. Dat maakt je bijna net zo dom en ongeloofwaardig als die lui die bij die hoorzitting begonnen over jodensterren :')
Jij komt aan met vrij domme uitspraken over 'De Nederlandse cultuur', trekken we dat een klein beetje door dan ga je flippen. Dan vraag ik me af wie dat dom of ongeloofwaardig maakt :D.

En nogmaals (de derde keer nu geloof ik), al dat gedoe over Zwarte Piet is dom gezeur maar zorg dat je je argumenten op orde hebt wanneer je heel boos en verontwaardigd doet, anders komt het zo sneu over.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:32:13 #110
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467745
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat haar mening leidend is?
Omdat er al meerdere gemeenten zijn die de kleurenpiet gaan invoeren, en omdat de discussie nog steeds speelt.

Was dit een bedrijf geweest was het afgewezen, volgend punt op de agenda aub.
Get woke, go broke!
pi_132467747
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Danny het volgende:

[..]

Precies, geef ze een vinger en ze pakken je arm.

We moeten ons verdedigen!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:32:24 #112
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467750
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:27 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

niets, maar het stoort me hoe de discussie gevoerd wordt.

alsof je geen kritiek mag leveren op een cultuur. een cultuur met zelfkritiek is een cultuur om trots op te zijn.
Aan de ene kant wel aan de andere kant niet.
Ik ben met de hele groep eens hoor als we naar de jaren 50 en 60 kijken werd iemand met een donkere huidskleur zo afgebeeld.
Het nadeel is dat niemand het sinterklaas feest als rasicistich zien maar een deel van onze cultuur, niet alleen de nederlanders maar ook het grote deel allochtonen die vinden het ook een mooi feest om te vieren elk jaar.

Wat mij stoort is dat mensen er juist voor willen zorgen dit hele kinder feest dan maar op de schop te gaan gooien.
Omdat hun er iets in ziet waar de rest niet eens over nadenkt en de kinderen voor wie het feest is, denkt er al helemaal niet over na
pi_132467769
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:32 schreef theguyver het volgende:

[..]

Ik ben met de hele groep eens hoor als we naar de jaren 50 en 60 kijken werd iemand met een donkere huidskleur zo afgebeeld.
Het nadeel is dat niemand het sinterklaas feest als rasicistich zien maar een deel van onze cultuur, niet alleen de nederlanders maar ook het grote deel allochtonen die vinden het ook een mooi feest om te vieren elk jaar.

Wat mij stoort is dat mensen er juist voor willen zorgen dit hele kinder feest dan maar op de schop te gaan gooien.
Omdat hun er iets in ziet waar de rest niet eens over nadenkt en de kinderen voor wie het feest is, denkt er al helemaal niet over na
Een paar gekleurde pieten mee laten lopen is niet "op de schop gooien"
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:33:40 #114
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467781
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus je zegt niet dat Quinsy de Nederlandse cultuur niet aanstaat.
Als hij een probleem heeft met zwarte piet (wat ik betwijfel, hij doet het imo alleen maar vanwege de publiciteit en zijn 'carriere'. Ken heel die gast verder niet en wil dat graag zo houden), dan heeft hij kennelijk een probleem met een belangrijk deel van de Nederlandse cultuur en het Nederlands erfgoed ja.

quote:
Dit is te kort door de bocht gaan. Iemand kan prima vinden dat iets racistisch zonder te vinden dat de deelnemers racisten zijn
Dus als ik me verkleed als zwarte piet is dat racistisch, maar ik kan er gewoon mee doorgaan want ik ben geen racist?

quote:
Even voor de duidelijkheid. Jij scheldt Nederlanders uit voor kutracisten.
Niet Quinsy... en ik ken verder niemand die dat deed onlangs
Nee, ik maakte gebruik van beeldspraak en sarcasme.

quote:
Je negeert dat veel zwarte mensen niet happy zijn met het sintfeest ?
Er zijn er veel meer die het gewoon meevieren. De niet-jankzakkers zeg maar.

quote:
Je generaliseert al die onvrede tot in weze laagstaande motieven?
Het lijkt er wel op, als je het zo formuleert
Klopt
pi_132467788
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Omdat er al meerdere gemeenten zijn die de kleurenpiet gaan invoeren, en omdat de discussie nog steeds speelt.

Vind dat niet echt een teken dat de mening van die dame leidend is. Die gemeenten worden namelijk nergens toe gedwongen. Het staat hen vrij een eigen afweging te maken. Zo sprak ik net de voorzitter van het lokale Sinterklaascomite, en die piekert er niet over het feest te veranderen.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:34:11 #116
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467796
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En het staat ons vrij daar ONZE mening over te geven. Zou ik denken. Jij denkt daar kennelijk anders over.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:34:26 #117
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132467808
Vorig jaar vonden de Amerikanen dat argument dat als je het niet eens bent met Piet je dan maar moet oprotten ook al opvallend:
quote:
The debate comes after a decade in which the Dutch have rolled back many aspects of their famed tolerance policies, and in which anti-immigrant sentiment has risen sharply. Zwarte Piet is frequently defended as part of Dutch cultural heritage, and those who don't like it are often bluntly invited to leave the country. Many Dutch say Pete's black face derives from the soot he picked up climbing down chimneys to deliver presents – although that hardly explains the frizzy hair and big lips.

In the U.S., stereotypical black makeup – called blackface – was phased out in the civil-rights era. But in Britain, a TV show featuring blackface lasted until the late 1970s before the practice became taboo. Blackface crops up in other European countries from time to time, such as in a theater performance in Germany this year, but it's only in the Netherlands that it's institutionalized in the form of Black Pete.
http://www.huffingtonpost(...)acist_n_2237076.html

Sowieso goed stuk van de Huffingtonpost, daar staat de discussie van vorig jaar eigenlijk wel goed samengevat, plus alle merkwaardigheden die er bij kwamen kijken ^O^
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:35:07 #118
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467829
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je post laat gewoon een bepaalde mentaliteit zien die daadwerkelijk nergens op slaat. Met die mentaliteit moet je gewoon lekker de gehele dag fc kampioenen gaan kijken en aan je lul trekken.

Beweren dat "immigranten" geen kritiek mogen hebben op de cultuur van een land waar ze verblijven is een nihilistische en kleinburgerlijke bewering.
ok
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:35:07 #119
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467830
quote:

[..]

Ik vind het reinste onzin, want die gemeentes spelen de paar klagers in de kaart.

Kerstman, kwetsend voor mensen met overgewicht
valentijns dag, kwetsend voor weduwen en weduwnaars
Pasen, kwetsend voor dieren liefhebbers
hemelvaart, kwetsend voor mensen met hoogtevrees.
pinksteren, voor mensen die kleurenblind zijn.
nieuwjaarsdag, voor mensen met OCD
Oudejaarsdag, voor mensen met heimwee,
Sneeuwpoppen, verbieden, rascistisch voor blanken.
vader en moederdag, kwetsend voor weesjes
1 april , kwetsend voor mensen met SPS
kerstbomen, verbieden voor boomknuffelaars.
pi_132467872
En waarom ben je gelijk links als je met dit debat een andere mening hebt?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:36:26 #121
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467875
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef JanCees het volgende:

[..]

Het staat mij gewoon niet aan hoe veel mensen reageren tegen 'tegenstanders' waardoor er gewoon geen normale discussie mogelijk is.
Gelukkig zijn de anti-pietgekkies heel normaal in hun reacties. Want het is heel normaal dat je roept dat vieren van het sinterklaasfeest de zwarte gemeenschap terug gooit in de slavernij en dat zwarte piet behouden betekent dat je negers net zo goed een jodenster op kunt plakken :')
pi_132467876
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Danny het volgende:

[..]

En het staat ons vrij daar ONZE mening over te geven. Zou ik denken. Jij denkt daar kennelijk anders over.
Omgekeerd net zo. Maar nee, dan moet je oprotten.
pi_132467879
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef theguyver het volgende:

[..]

Ik vind het reinste onzin, want die gemeentes spelen de paar klagers in de kaart.

Wow. Just wow.
pi_132467900
quote:

[..]

Slaven zijn honderden jaren als stront behandeld. Niet te vergelijken, wel leuk hoor deze facebook berichtjes zonder enige onderbouwing. :)
pi_132467907
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vind dat niet echt een teken dat de mening van die dame leidend is. Die gemeenten worden namelijk nergens toe gedwongen. Het staat hen vrij een eigen afweging te maken. Zo sprak ik net de voorzitter van het lokale Sinterklaascomite, en die piekert er niet over het feest te veranderen.
Toch zou het het beste zijn als we weer de regenboogpiet van enkele jaren terug opnieuw invoeren en Zwarte Piet afschaffen. Zo wordt het een echt volksfeest, waar iedereen aan kan meedoen. Kleine moeite, veel winst. Maar blijkbaar is pragmatisch denken over deze kwestie ten strengste verboden.
pi_132467908
quote:

[..]

Volgens heb ik herhaaldelijk aangegeven dat het prima is dat er kritiek wordt geuit op de dame die Zwarte Piet in de ban wil doen. Sterker, ik heb verschillende malen meegedaan met de uitjoel-praktijken.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:37:21 #127
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467910
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Wow. Just wow.
:+
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:37:27 #128
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132467913
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:32 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dat kinderen het niet racistisch vinden betekent niet dat het niet racistisch is. Kinderen zijn voor mij niet de ethische maatstaf. En het Sinterklaasfeest hoeft ook niet 'helemaal op de schop' te gaan. Zwarte Piet is slechts een heel klein onderdeel van een heel groot feest. Één detail werkelijk. Alleen Zwarte Piet aanpassen is dus voldoende. Zijn wij werkelijk zó gehecht aan Zwarte Piet in de huidige vorm dat we het, ook al is het overduidelijk racistisch, niet willen aanpassen, omdat we het nu eenmaal 'al jarenlang zo doen'?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:37:47 #129
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132467923
quote:

[..]

Nou, succes ermee.
--
pi_132467932
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef Danny het volgende:

[..]

Gelukkig zijn de anti-pietgekkies heel normaal in hun reacties. Want het is heel normaal dat je roept dat vieren van het sinterklaasfeest de zwarte gemeenschap terug gooit in de slavernij en dat zwarte piet behouden betekent dat je negers net zo goed een jodenster op kunt plakken :')
Dat is ook normaal en hopelijk ook een individu die dat roept.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:38:04 #131
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132467933
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij komt aan met vrij domme uitspraken over 'De Nederlandse cultuur', trekken we dat een klein beetje door dan ga je flippen. Dan vraag ik me af wie dat dom of ongeloofwaardig maakt :D.

En nogmaals (de derde keer nu geloof ik), al dat gedoe over Zwarte Piet is dom gezeur maar zorg dat je je argumenten op orde hebt wanneer je heel boos en verontwaardigd doet, anders komt het zo sneu over.
ok
quote:

[..]

Die mongool van een plasterk wil ook al gekleurde pieten: Plasterk wil groene en blauwe pieten
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:39:36 #132
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132467976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef JanCees het volgende:

[..]

Slaven zijn honderden jaren als stront behandeld. Niet te vergelijken, wel leuk hoor deze facebook berichtjes zonder enige onderbouwing. :)
Ja maar doen we dat nu nog?
En ik denk dat je beter iedereen kan vragen hoe zie je zwart6e piet.
denk dat iedereen wel een ander verhaal heeft gehoord.
Ik denk dat de mensen die zich beledigt voelen even in de spoegel moeten kijken.
Ja in de jaren 50 en 60 werd een neger zo uitgebeeld tegenwoordig is dat heel anders.
En zwarte piet is gewoon blijven hangen en heel belangrijk feest geworden in onze cultuur.
pi_132467994
Ik vraag me af, is dit terugkerend fenomeen juist niet mooi om alle Nederlanders die van Nederland houden te binden? Kijk eens naar de overweldigende support en eensgezindheid! Alleen tijdens de WK zie je dezelfde taferelen. Hup Holland Hup, laat Zwarte Piet niet in z'n hempie staan!
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132467995
quote:

[..]

Wat hebben gemeenten hier precies mee te maken? Die regelen over het algemeen hooguit een paar pieten voor een feestje voor de kinderen van hun personeel.
pi_132468016
Plasterk. _O_
pi_132468023
quote:

[..]

Je mening geven is meer dan prima. Maar domme onzin lullen bij wijze van 'argument' komt wat minder handig over.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:41:57 #137
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468057
Plasterk _O_

Precies zoals ik al voorspelde. Lekker de voorstanders even hun emoties laten uitrazen en vervolgens achterover geleund zitten wachten aangezien de mensen die het wel snappen uiteindelijk het feest organiseren. Zwarte Piet is binnen een paar jaar verdwenen.
--
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:42:01 #138
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468059
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef theguyver het volgende:

[..]

Ja maar doen we dat nu nog?
En ik denk dat je beter iedereen kan vragen hoe zie je zwart6e piet.
denk dat iedereen wel een ander verhaal heeft gehoord.
Ik denk dat de mensen die zich beledigt voelen even in de spoegel moeten kijken.
Ja in de jaren 50 en 60 werd een neger zo uitgebeeld tegenwoordig is dat heel anders.
En zwarte piet is gewoon blijven hangen en heel belangrijk feest geworden in onze cultuur.
Dat. En omdat er nu - wat - 0,00001% van de Nederlanders opeens gaat huilebalken moeten we metéén in het gelid springen en DIRECT aanpassen. Want stel je vóór dat ook maar één iemand zich beledigd voelt. Dat kan natuurlijk niet.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:42:31 #139
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468084
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je mening geven is meer dan prima. Maar domme onzin lullen bij wijze van 'argument' komt wat minder handig over.
ok
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:43:02 #140
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468099
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:41 schreef Ryon het volgende:
Plasterk _O_

Precies zoals ik al voorspelde. Lekker de voorstanders even hun emoties laten uitrazen en vervolgens achterover geleund zitten wachten aangezien de mensen die het wel snappen uiteindelijk het feest organiseren. Zwarte Piet is binnen een paar jaar verdwenen.
het is iedereen vrij om een sinterklaasfeest te organiseren, daar heeft ome Plasterk 0,0 invloed op.

Gelukkig maar, want met jouw gedachtengang mag je op je verjaardag binnenkort geen alcohol meer schenken thuis.
Get woke, go broke!
pi_132468114
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:42 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat. En omdat er nu - wat - 0,00001% van de Nederlanders opeens gaat huilebalken moeten we metéén in het gelid springen en DIRECT aanpassen. Want stel je vóór dat ook maar één iemand zich beledigd voelt. Dat kan natuurlijk niet.
Jij voelt je toch ook door hun beledigd omdat het sinterklaas wat je door je pappie en mammie is geleerd een klein beetje wordt aangepast. En daar moeten wij dan allemaal maar naar gaan luisteren?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:43:35 #142
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468124
Ik vind het eigenlijk best stuitend hoeveel mensen hier nog gewoon bereid zijn om voor huilebalken te buigen. Teken dat Nederland toch nog behoorlijk aan het afglijden is. Zonde.
pi_132468137
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:38 schreef Danny het volgende:

[..]

ok
Gezien onderstaande reactie van je dringt het nog niet erg door. Je beseft dat je vooral zelf degene bent die nu voor gek staat met je gevloek en getier?
quote:
[..]

Die mongool van een plasterk wil ook al gekleurde pieten: Plasterk wil groene en blauwe pieten
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:44:58 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468171
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef HeatWave het volgende:

[..]

het is iedereen vrij om een sinterklaasfeest te organiseren, daar heeft ome Plasterk 0,0 invloed op.

Gelukkig maar, want met jouw gedachtengang mag je op je verjaardag binnenkort geen alcohol meer schenken thuis.
Euh.. wat? Over varkens, tangen, lullen en drumstellen gesproken. Lekker overtuigend.
--
pi_132468172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Danny het volgende:
Ik vind het eigenlijk best stuitend hoeveel mensen hier nog gewoon bereid zijn om voor huilebalken te buigen. Teken dat Nederland toch nog behoorlijk aan het afglijden is. Zonde.
En jouw idiote gedrag is een teken dat bepaalde lieden een beetje aan het doordraaien zijn.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:45:25 #146
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468187
Plasterk wil groene en blauwe pieten

Wat gaan ze doen straks met alle zwarte?
Word je dan opgepakt?

:o
pi_132468194
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik vraag me af, is dit terugkerend fenomeen juist niet mooi om alle Nederlanders die van Nederland houden te binden? Kijk eens naar de overweldigende support en eensgezindheid! Alleen tijdens de WK zie je dezelfde taferelen. Hup Holland Hup, laat Zwarte Piet niet in z'n hempie staan!
Natuurlijk!

Wie herinnert zich niet, dat Maxima zei dat "de Nederlander" niet bestaat? Nou, zo nu en dan bestaat die heus wel. Bij het WK, bij Koningsdag (alhoewel sommigen liever Carnaval vieren), bij Sinterklaas en bij het schaatsen op natuurijs. Maar dat is maar een kort lijstje en dan is het ook niet gek dat mensen gepikeerd raken als je aan een van die dingen gaat zitten.
pi_132468203
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef theguyver het volgende:
Plasterk wil groene en blauwe pieten

Wat gaan ze doen straks met alle zwarte?
Word je dan opgepakt?

:o
Misschien moet iedereen zich eens gaan inlezen zeg :')
  Moderator woensdag 23 oktober 2013 @ 11:46:01 #149
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_132468211
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef JanCees het volgende:

[..]

Meeste Nederlanders zijn opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet maar ik geloof niet dat ook maar één kind bij zwarte piet de link naar slavernij heeft gelegd of dat er ook maar één kind racistisch van is geworden. Sinterklaas was de oude man die alles van je weet en zwarte piet was de grappige, lieve helper van Sinterklaas die de scherpe randjes van sinterklaas afhaalde. Tenminste zo beleefde ik hem. Ik heb hem zelfs nooit als knecht gezien, hij was net zo goed het sinterklaasfeest als Sinterklaas zelf.

Zijn kleur is nooit een item geweest voor mij eerlijk gezegd al las ik net als elk kind in de boekjes dat hij zwart was van het roet.

Het is jeugdsentiment voor de meeste mensen, een waardevolle herinnering die je vaak weer een beetje herbeleefd als je zelf kinderen krijgt. Raciscme is er nooit onderdeel van geweest, tot nu dan.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:46:03 #150
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468213
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. wat? Over varkens, tangen, lullen en drumstellen gesproken. Lekker overtuigend.
Nee hoor, jij verbindt een bindende maatregel aan zijn uitspraak, hij kan willen wat hij wil, maar als een organisatie een sinterklaasfeest met zwarte piet wil vieren dan kan dat gewoon. Daar kan hij niets aan veranderen.
Get woke, go broke!
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:46:26 #151
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468225
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gezien onderstaande reactie van je dringt het nog niet erg door. Je beseft dat je vooral zelf degene bent die nu voor gek staat met je gevloek en getier?

[..]

ok

quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat gebeurt ook al inderdaad. Er is zo enorm veel tegenstand tegen deze nonsens, ongekend. En gelukkig maar. We geven al genoeg toe aan gedram van een paar kleine groepjes en laten ons alles maar welgevallen. Kennelijk is er nu - gelukkig - een grens bereikt. Nu nog hopen dat Nederland haar poot stijf houdt en luistert naar wat het volk wil.
pi_132468230
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:41 schreef Ryon het volgende:
Plasterk _O_

Ja, want gelukkig ben jij een superieur persoon die alle kennis in pacht heeft. Wat een arrogantie. :r
pi_132468238
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Natuurlijk!

Wie herinnert zich niet, dat Maxima zei dat "de Nederlander" niet bestaat? Nou, zo nu en dan bestaat die heus wel. Bij het WK, bij Koningsdag (alhoewel sommigen liever Carnaval vieren), bij Sinterklaas en bij het schaatsen op natuurijs. Maar dat is maar een kort lijstje en dan is het ook niet gek dat mensen gepikeerd raken als je aan een van die dingen gaat zitten.
ik beslis zelf wel wat mijn beeld van een "Nederlander" is, daar heb ik geen racistische schreeuwerds op Fok en Facebook voor nodig.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:46:56 #154
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468244
Wat me het meest het tegenstaat is dat mensen blind lijken te zijn en niet wíllen zien dat Zwarte Piet overduidelijk racistisch elementen bevat. Erg makkelijk om als comfortabele blanke in deze samenleving te roepen dat het onzin is en dat degene die zich beledigd voelen zich maar niet zo aan moeten stellen. Beetje empathie is vaak wel op zijn plaats.
pi_132468251
quote:
Dat noemen we met een moeilijk woord 'integratie', Danny.
pi_132468252
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nee hoor, jij verbindt een bindende maatregel aan zijn uitspraak, hij kan willen wat hij wil, maar als een organisatie een sinterklaasfeest met zwarte piet wil vieren dan kan dat gewoon. Daar kan hij niets aan veranderen.
Daarom ook mijn vraag aan jou. Meestal zijn gemeenten er vooral om vergunningen te verlenen voor Sinterklaasintochten e.d., wat hebben die gemeenten dus met de kleur van de pieten te maken?
pi_132468258
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

ik beslis zelf wel wat mijn beeld van een "Nederlander" is, daar heb ik geen racistische schreeuwerds op Fok en Facebook voor nodig.
Ben ik nou een racist omdat ik over schaatsen en Koninginnedag begin? WTF :')
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:47:27 #158
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468262
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef Heufd het volgende:
Wat me het meest het tegenstaat is dat mensen blind lijken te zijn en niet wíllen zien dat Zwarte Piet overduidelijk racistisch elementen bevat. Erg makkelijk om als comfortabele blanke in deze samenleving te roepen dat het onzin is en dat degene die zich beledigd voelen zich maar niet zo aan moeten stellen. Beetje empathie is vaak wel op zijn plaats.
En welk element is dat?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:47:42 #159
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468271
quote:
5s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom ook mijn vraag aan jou. Meestal zijn gemeenten er vooral om vergunningen te verlenen voor Sinterklaasintochten e.d., wat hebben die gemeenten dus met de kleur van de pieten te maken?
Meestal, maar de intocht in Amsterdam bijv wordt door de gemeente geregeld.
Get woke, go broke!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:47:55 #160
242879 Onnoman
The On And Only
pi_132468277
Die zwarte medemensen zouden het hunzelf veel makkelijker afbrengen als ze hier wat nuchtiger tegen aan zouden kijken..
Eigenlijk zijn het best wel zielige mensen.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:47:57 #161
pi_132468278
Ik vind dit een beetje triest.
pi_132468284
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

haha, ja dat is wat ik zeg inderdaad!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:48:16 #163
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468290
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dus nederlanders moeten intergreren in een andere van buitenafkomende cultuur?
Get woke, go broke!
pi_132468303
quote:
Welk element dan? Is Zwarte Piet een inferieur persoon dan? Nooit geweten.
Het feit dat Zwarte Piet simpelweg zwart is is nog een racistisch element dunkt me.

Of wilde je daadwerkelijk gaan zeggen dat Zwarte Piet een slaaf is?
pi_132468311
quote:
Dat zijn ook maar een paar mensen, Danny. Vooral de hogere echelons die een wit (ha-ha) voetje willen halen bij hogere organisaties en zij die een overdreven schuldgevoel hebben bij alles wat traditioneel Nederlands is. Zien we hier bijna een miljoen posters losgaan op Zwarte Piet? Nee. Je hebt hier op Fok! gewoon een harde kern met mensen die bij alles tegen Nederland is. Dat staat hun vrij natuurlijk maar je moet er niet te zwaar aan wegen. Uiteindelijk zijn zij onderdeel van een proces, waarvan zij denken dat ze aan de zijde van het 'gelijk' staan en daarom nu vast de ondergang van Zwarte Piet voorspellen. Die arrogante houding hebben ze alleen omdat er bijzonder weinig is wat echt in die richting wijst. Het overgrote merendeel van de Nederlanders houdt van Zwarte Piet en Sinterklaas. Buitenlandse media schrijven er nu over bij gebrek aan materiaal maar over een week of wat is 't allemaal weer verdwenen. Of sneller als er ergens weer een aanslag wordt gepleegd.
pi_132468314
quote:
13s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

En dan zeggen ze hier dat de 'linkse tegenstanders' woorden verdraaien.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:49:08 #167
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468315
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En jouw idiote gedrag is een teken dat bepaalde lieden een beetje aan het doordraaien zijn.
^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Natuurlijk!

Precies. We zijn in de afgelopen 30 jaar behoorlijk wat van onze identiteit kwijtgeraakt. Die is ingeruild voor dingen van andere culturen. Prima, maar we moeten niet ALLES maar laten afpakken natuurlijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef senesta het volgende:

Raciscme is er nooit onderdeel van geweest, tot nu dan.
Precies. Het is racistisch gemaakt door mensen die overal racisme in willen zien.
pi_132468323
quote:

[..]

Achterlijke idioot. :{w

Je bewijst hiermee wel dat ook bij de tegenstanders van Zwarte Piet echt de meest in- en intrieste figuren zitten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 11:49:45 ]
pi_132468329
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dus nederlanders moeten intergreren in een andere van buitenafkomende cultuur?
Zeker.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:49:52 #170
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468337
quote:
ja, want hij is zwart. dus is het racisme. Zwart == racisme nietwaar? :D
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:00 #171
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132468340
quote:
Maar dan ook empathie van de andere kant. Als Quincy de discussie nou netjes was begonnen en niet direct met wij tegen hun waren de loopgraven niet nodig geweest.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_132468347
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Danny het volgende:

[..]

^O^

[..]

Precies. We zijn in de afgelopen 30 jaar behoorlijk wat van onze identiteit kwijtgeraakt. Die is ingeruild voor dingen van andere culturen. Prima, maar we moeten niet ALLES maar laten afpakken natuurlijk.
Een handjevol blauwe pieten is inderdaad alles laten afpakken.
pi_132468353
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Meestal, maar de intocht in Amsterdam bijv wordt door de gemeente geregeld.
Aha, ik dacht dat het hele gedoe begon omdat er iemand bezwaar maakte tegen de vergunning die de organisatie had aangevraagd bij de gemeente.

Klopt ook wel met wat op www.sintinamsterdam.nl staat

quote:
Organisatie
Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam zorgt er ieder jaar weer voor dat Sinterklaas met al zijn pieten groots en feestelijk onthaald worden in Amsterdam. De route wordt zorgvuldig uitgezet, sponsoren leveren een bijdrage en de vrijwilligers zijn al vroeg met de voorbereidingen bezig.

De intocht in Amsterdam is een particulier initiatief dat in 1934 startte. Inmiddels is de intocht uitgegroeid tot een groot evenement waar kinderen uit (groot) Amsterdam halsreikend naar toeleven. Langs de Amstel en de route staan elk jaar ruim 300.000 kinderen, ouders en grootouders om Sinterklaas te verwelkomen.

Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:31 #174
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468357
quote:

[..]

ja, iedereen die voor zwarte piet is is racist. Dat meldde ik net al ergens, maar dat werd afgedaan als onzin. Ome cahedron bewijst mijn punt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:48 #175
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468368
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Het feit dat Zwarte Piet simpelweg zwart is is nog een racistisch element dunkt me.

volgens hun wel ja..

alsdus de persoon die het beklach deed bij de amsterdamse gemeente
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Racisme is geen mening, maar een misdaad, en behoort dus niet te worden toegestaan. Dat doet de gemeente Amsterdam echter wel, wanneer men de oude witte “goedheiligman” met zijn jonge zwarte huisslaven door de stad laat paraderen. Daarom hebben Gario en flink wat anderen bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor de Sinterklaasintocht. Ze gaan daarmee een stuk verder dan het van tijd tot tijd ventileren van een kritische mening over de Zwarte Piet-figuur. Ze zetten er namelijk op in om het Zwarte Piet-racisme daadwerkelijk uit het straatbeeld te laten verdwijnen door de knecht van Sinterklaas te verbieden om zich nog langer in de openbare ruimte te vertonen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:51:44 #176
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468396
als we ze blauw maken komen straks de Smurfen in op stand.
Rood de indianen
geel chinezen.
etc etc etc
pi_132468397
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Eenzijdige integratie ja
pi_132468399
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef Danny het volgende:

[..]

ja, iedereen die voor zwarte piet is is racist. Dat meldde ik net al ergens, maar dat werd afgedaan als onzin. Ome cahedron bewijst mijn punt.
het kan me niets schelen wat met die zwarte piet gebeurt
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:04 #179
pi_132468409
De racistische achtergrond komt tegenwoordig niet direct meer naar voren. Het is niet de bedoeling van het huidige sinterklaasfeest om racistisch over te komen. Dat is ook de idioterie binnen een complete misvatting. Pas een paar verouderde liedjes aan en we kunnen weer verder.
pi_132468413
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Achterlijke idioot. :{w

Je bewijst hiermee wel dat ook bij de tegenstanders van Zwarte Piet echt de meest in- en intrieste figuren zitten.
ok
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:24 #181
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468417
Dat het Grote en Morele Gelijk aan mijn zijde staat weet ik. Dat maakt de discussie ook zo verdraaid makkelijk om te voeren. ^O^
--
pi_132468419
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Danny het volgende:

[..]

ja, want hij is zwart. dus is het racisme. Zwart == racisme nietwaar? :D
Dat is het argument helemaal niet. Je laat merken de historische feiten graag te negeren.
pi_132468430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef Danny het volgende:

[..]

is het niet vooral dat je veel schreeuwt en met 'argumenten' komt die geen argument zijn voor wat je stelt?
pi_132468431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
De racistische achtergrond komt tegenwoordig niet direct meer naar voren. Het is niet de bedoeling van het huidige sinterklaasfeest om racistisch over te komen. Dat is ook de idioterie binnen een complete misvatting. Pas een paar verouderde liedjes aan en we kunnen weer verder.
Komt niet meer naar voren maar die is er dan wel nog, typische blackface bijvoorbeeld.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:53:31 #185
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468457
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Een keer per jaar schminken blanken zich zwart om het domme hulpje van Sinterklaas te spelen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:53:32 #186
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468459
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is het argument helemaal niet. Je laat merken de historische feiten graag te negeren.
Dat zwarte piet een Moor schoosteen veger of een bevrijde slaaf was?
pi_132468473
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:51 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Eenzijdige integratie ja
Exact: het is accepteren of oprotten wat betreft Zwarte Piet, aldus de genuanceerde, blanke Nederlander.
pi_132468482
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:40 schreef Friek_ het volgende:
Plasterk. _O_
Slappe hap.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:54:25 #189
pi_132468484
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef JanCees het volgende:

[..]

Komt niet meer naar voren maar die is er dan wel nog, typische blackface bijvoorbeeld.
Ik zie geen directe racistische aantijgingen in het sinterklaasfeest.
Alles wat een traditie heeft heeft iets dergelijks. Ik denk dat we beter elke traditie kunnen afschaffen omdat er een negatieve of discriminerende oorsprong aan ten grondslag ligt.

Met zwarte piet een kleurtje geven haal je die grondslag ook niet weg.
pi_132468487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:53 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dat zwarte piet een Moor schoosteen veger of een bevrijde slaaf was?
Allemaal zaken die men vermoedelijk achteraf verzonnen heeft :P
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:54:37 #191
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468495
quote:
3s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Exact: het is accepteren of oprotten wat betreft Zwarte Piet, aldus de genuanceerde, blanke Nederlander.
Wat stel jij voor dan?
Als oplossing?
pi_132468507
quote:

[..]

En andersom?
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:55:34 #193
pi_132468521
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Om het discriminerende karakter uit te bannen. Je kunt het wel gaan bagateliseren dat het 'niet zo is', maar als het een 'groene' piet is is het nog steeds een slaaf en dus onderdeel van de slavernij.
pi_132468522
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Ryon het volgende:
Dat het Grote en Morele Gelijk aan mijn zijde staat weet ik. Dat maakt de discussie ook zo verdraaid makkelijk om te voeren. ^O^
Dat denk je echt he :D
pi_132468548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat stel jij voor dan?
Als oplossing?
Een regenboogpiet, zoals enkele jaren geleden. Simpel en effectief.
pi_132468555
quote:

[..]

In een multiculturele samenleving accepteer je elkaars gebruiken voor zover je de ander geen schade toebrengt.

Een multiculturele samenleving is niet een samenleving waarin de meerderheid zich moet assimileren aan de culturen van de minderheden.
pi_132468563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

En andersom?
Toen bleef het stil.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:56:44 #198
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132468566
quote:

[..]

Een cultuur heeft doorgaans meerdere kenmerken, gebruiken, tradities, etc. Niet iedereen is altijd fan van alle kenmerken, gebruiken, tradities, etc. Ook al wonen persoon en de generaties voor hem/haar altijd al in Nederland.

Waarom zou iemand niet in NL thuis horen wanneer hij het niet met alle kenmerken/gebruiken/tradities eens is?

Ten tweede is de Zwarte Piet altijd al aan verandering onderhevig geweest. Hij is waarschijnlijk geïnspireerd op de zwarte knecht in het boekje van Schenkman. In dat boekje was hij nog getekend als 'normale' neger. Na verloop van tijd kreeg hij de naam Zwarte Piet. In de loop v/d jaren had men bij de intocht van de Sint ook een Zwarte Piet als helper en soms zelfs meer.

Deze Zwarte Pieten waren qua uiterlijk weer gebaseerd op de karikatuur v/d neger in page-/knechtenpak. Ze spraken een raar brabbeltaaltje en waren nogal dom, dit hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op het beeld dat men toen v/d neger had.

Naarmate het beeld v/d neger veranderde zag je dit ook enigszins veranderen bij de Zwarte Piet. Opeens begon hij met Surinaams accent te spreken (jaren 70-80) (want dit was toen het beeld dat men v/d neger had) en langzaam kwamen er ook minder domme Pieten bij. En de laatste jaren spreekt hij doorgaans gewoon Nederlands en is hij niet meer de domme knecht.

Als er 1 ding continu aan verandering onderhevig geweest m.b.t. het Sinterklaasfeest, is het de Zwarte Piet wel. Zonder meer toegeven aan de eisen van anderen is onzin. Maar doen alsof de Zwarte Piet DATGEEN is wat de Nederlands cultuur definieert (om het even te chargeren), en doen alsof het veranderen v/d Zwarte Piet betekent dat we opeens iets dat al eeuwen onveranderd is gebleven, veranderen, dat slaat nergens op.

Ik heb geen problemen met de Zwarte Piet, maar laten we wel bij de feiten blijven en het niet opeens meer maken dan het werkelijk is.
Krekker is de bom!
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 11:56:58 #199
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132468575
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:53 schreef Heufd het volgende:

[..]

Een keer per jaar schminken blanken zich zwart om het domme hulpje van Sinterklaas te spelen.
Dom?

Dat is hij allang niet meer. Misschien kun je het nog beter slapstick noemen. Maar Laurel en Hardy zijn ook geen typische blanken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:57:02 #200
pi_132468579
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is geen oplossing, want ook een regenboogpiet is een slaaf.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:57:12 #201
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468584
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom, de exacte achtergrond is niet eens bekend.
we maken ons zwart doen groete oorbellen in en doen een plof pak pak aan muts met veer vel gekleurd pak aan en kleuren de lippen rood.

Is meer een clown zo!

ik ben nog steeds niet een bevolking groep tegen gekomen die zich er volledig aan verwant voelt.

een paar personen wel maar die hebben geen spiegel thuis
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:06 #202
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468617
quote:

[..]

Dus de Zwarte piet moet gewoon weg.
Dus wat krijg je dan?
Dit gezeik waar al stuk of wat topics over gaan :)
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:19 #203
3928 Ulx
pi_132468623
quote:

[..]

En als die dan "Meester" of "Baas" tegen de Sint moet zeggen? Is het dan nog steeds racisme?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132468625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat denk je echt he :D
Er zijn genoeg mafketels geweest die dachten of nu denken :')
pi_132468645
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef KreKkeR het volgende:

Waarom zou iemand niet in NL thuis horen wanneer hij het niet met alle kenmerken/gebruiken/tradities eens is?

Dat kan ook prima. Maar dan moet je 't niet verbieden voor anderen. :) Het staat particulieren vrij om hun Sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet te organiseren. Net als ik niet gedwongen word de lul van mijn zoon af te snijden of constant op straat te spugen tijdens ramadan.
pi_132468652
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

En andersom?
Andersom hoeven zij niets in deze kwestie, zoveel is duidelijk. Zij vieren immers geen feest.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:59 #207
pi_132468656
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

En als die dan "Meester" of "Baas" tegen de Sint moet zeggen? Is het dan nog steeds racisme?
Ik heb nog nooit een piet 'meester' tegen de Sint horen zeggen. :')
pi_132468664
quote:

[..]

Gewogen en te licht bevonden :z
pi_132468680
De kronkel die de hele discussie zo zuur maakt is dat omdat het uiterlijk verschijnsel van de 'blackface' (een fenomeen wat we hier in Nederland helemaal niet kennen met dezelfde historische lading als in Amerika), gelijk wordt doorgetrokken als zijnde een teken van slavernij. Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:59:57 #210
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468682
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Gewogen en te licht bevonden :z
Waarom?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:00:08 #211
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468692
dochtertje tegen moeder: mama waar is zwarte piet?
moeder: die is er niet meer schatje we hebben nu alleen nog maar gekleurde piet
dochtertje: dat is ook gemeen tegenover de zwarte piet
dochtertje: mama waarom mocht zwarte piet niet mee ik vind het zielig voor zwarte piet en oneerlijk!
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:00:51 #212
3928 Ulx
pi_132468716
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Heufd het volgende:

[..]

Waarom?
Dat deed men een jaar of vijftien terug al een aantal keren. Het sloeg niet aan.
pi_132468720
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Andersom hoeven zij niets in deze kwestie, zoveel is duidelijk. Zij vieren immers geen feest.
Dat dacht ik al :')
pi_132468726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dus de Zwarte piet moet gewoon weg.
Dus wat krijg je dan?
Dit gezeik waar al stuk of wat topics over gaan :)
Nee hoor, blijft nog steeds hetzelfde feestje, maar nu alleen met wat kleurenpieten. Paar liedjes aanpassen, wat meer schmink en klaar.
pi_132468738
quote:
Dat snap ik ook niet, allemaal van die politiek correcte dwangmatigen die dan gaan roepen dat het zwarte van de piet van de schoorsteen komt en dat het een oude traditie is...

En of het een oude traditie is, een traditie uit de tijd dat racisme gemeengoed was, negers een bezienswaardigheid en Hergé 'Kuifje in Afrika' schreef, en traditie uit een tijd dat kinderen nog bang gemaakt moesten worden met de roede, kidnapping naar Spanje en zwarte meneren. Het racisme is net zo goed onderdeel van de traditie als het onderdeel van onze geschiedenis is.

Ik vind het geen reden om het feest aan te passen, maar die krampachtigheid om er iets anders van te maken dan het is slaat ook helemaal nergens op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132468745
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Aanpassen is niet hetzelfde als afschaffen. Moeilijk hè lezen?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:01:52 #217
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468752
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dom?

Dat is hij allang niet meer. Misschien kun je het nog beter slapstick noemen. Maar Laurel en Hardy zijn ook geen typische blanken.
Dat de Zwarte Piet al jaren aan verandering onderhevig is en inmiddels wat racistische elementen heeft verloren (het Surinaamse accent, hij is niet meer dom) wil niet zeggen dat het niet nog steeds racistisch is.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:01 #218
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468758
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee hoor, blijft nog steeds hetzelfde feestje, maar nu alleen met wat kleurenpieten. Paar liedjes aanpassen, wat meer schmink en klaar.
lees stukje hier boven van mij nog eens dit gebeurde een paar jaar terug met dochtertje van vriendin vann mij
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:08 #219
pi_132468764
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef hoink581 het volgende:
De kronkel die de hele discussie zo zuur maakt is dat omdat het uiterlijk verschijnsel van de 'blackface' (een fenomeen wat we hier in Nederland helemaal niet kennen met dezelfde historische lading als in Amerika), gelijk wordt doorgetrokken als zijnde een teken van slavernij. Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
Het hele punt is juist dat die link te snel wordt gelegd tussen zwart-slaaf terwijl deze link historisch wel terugslaat maar in het huidige feest allang niet meer relevant is, en ook niet meer terugkomt. Ja, in de huidskleur, maar als je je daardoor aangevallen voelt zit je in je eigen minderwaardigheidscomplex vast. Wat overigens wel versterkt wordt door figuren als Wilders. :')
pi_132468776
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet, allemaal van die politiek correcte dwangmatigen die dan gaan roepen dat het zwarte van de piet van de schoorsteen komt en dat het een oude traditie is...

En of het een oude traditie is, een traditie uit de tijd dat racisme gemeengoed was, negers een bezienswaardigheid en Hergé 'Kuifje in Afrika' schreef, en traditie uit een tijd dat kinderen nog bang gemaakt moesten worden met de roede, kidnapping naar Spanje en zwarte meneren. Het racisme is net zo goed onderdeel van de traditie als het onderdeel van onze geschiedenis is.

Ik vind het geen reden om het feest aan te passen, maar die krampachtigheid om er iets anders van te maken dan het is slaat ook helemaal nergens op.
Precies! Net als die mensen die de hoofddoek verlichting voor de vrouw vinden. Of nee, dan ben je voor de oude tradities he?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:33 #221
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132468784
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dat kan ook prima. Maar dan moet je 't niet verbieden voor anderen. :) Het staat particulieren vrij om hun Sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet te organiseren. Net als ik niet gedwongen word de lul van mijn zoon af te snijden of constant op straat te spugen tijdens ramadan.
Juridische stappen is nu eenmaal een legitiem middel in Nederland. Stuk beter dan het grijpen naar geweld zoals sommige uitzonderlijke figuren doen m.b.t. andere issues.

Maar ik ben het verder helemaal met je eens hoor wat betreft het verbieden. Ik vind het een legitieme, maar verschrikkelijk misselijke opdringerige manier om een punt te maken.
Krekker is de bom!
pi_132468785
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Heufd het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat (a) de relatie met Sinterklaas gelijk blijft en (b) dit al een aantal jaren geleden
is gedaan en op een grote mislukkig is uitgelopen.
pi_132468813
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef theguyver het volgende:
dochtertje: mama waarom mocht zwarte piet niet mee ik vind het zielig voor zwarte piet en oneerlijk!
Moet mama ook even vertellen dat Sinterklaas van origine een racistisch volksfeestje was waar ons slavernijverleden naar voren kwam en we wilden omgaan met dit verleden.

Maar blijkbaar wordt dat verleden liever in de ouderwetse doofpot gestopt.
pi_132468839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Precies! Net als die mensen die de hoofddoek verlichting voor de vrouw vinden. Of nee, dan ben je voor de oude tradities he?
Hoofddoek is een religieus voorschrift en derhalve niet te vergelijken.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:24 #225
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468850
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Omdat (a) de relatie met Sinterklaas gelijk blijft en (b) dit al een aantal jaren geleden
is gedaan en op een grote mislukkig is uitgelopen.
Maar hoezo was het op een grote mislukking uitgelopen? Waaruit bleek dat?
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:27 #226
3928 Ulx
pi_132468851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef hoink581 het volgende:
Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
En zelfs dat klopt niet. Zwarte slaven in de West hadden op de plantages redelijk vaak wat in de melk te brokkelen. Logisch ook. Ze waren er tenslotte ver in de meerderheid. Met alleen de zweep kon een blanke boer ze niet onder de duim houden.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:38 #227
pi_132468859
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moet mama ook even vertellen dat Sinterklaas van origine een racistisch volksfeestje was waar ons slavernijverleden naar voren kwam en we wilden omgaan met dit verleden.

Omdat het niet meer relevant is. Het sinterklaasfeest wordt niet gevierd om slavernij te vereren.
Maar blijkbaar wil je dat niet begrijpen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:40 #228
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132468860
Het is nu moddergooien tussen de pro- en antizwartepietactivisten geworden.

"De een is dom", "-nee de ander is dom" en toen was de discussie voorbij.

Kom maar terug als ruim 3/4 van de mensen vinden dat zwarte piet racistisch is. :)
reset
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:05:31 #229
pi_132468881
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef JanCees het volgende:

[..]

Traditie uit religie is meer goed te praten dat traditie uit een volksaard? Dat slaat natuurlijk ook nergens op.

Even terzijde dat de hoofddoek natuurlijk een hele andere issue is en hier volledig buiten staat.
  Moderator woensdag 23 oktober 2013 @ 12:05:33 #230
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132468882
Misschien moet zwarte piet met chemische wapens gaan strooien. Dan laat de VN je namelijk wel met rust.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_132468892
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Het hele punt is juist dat die link te snel wordt gelegd tussen zwart-slaaf terwijl deze link historisch wel terugslaat maar in het huidige feest allang niet meer relevant is, en ook niet meer terugkomt. Ja, in de huidskleur, maar als je je daardoor aangevallen voelt zit je in je eigen minderwaardigheidscomplex vast. Wat overigens wel versterkt wordt door figuren als Wilders. :')
PVV'ers zijn juist de typische voorbeelden van de intolerante, agressieve figuren in deze discussie.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:06:08 #232
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468898
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

En zelfs dat klopt niet. Zwarte slaven in de West hadden op de plantages redelijk vaak wat in de melk te brokkelen. Logisch ook. Ze waren er tenslotte ver in de meerderheid. Met alleen de zweep kon een blanke boer ze niet onder de duim houden.
Praat je nu het slavernijverleden goed?
pi_132468903
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef JanCees het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, allemaal traditie. Religie is traditie op schrift gesteld om 't legitiemer te maken dan het is. Mensen die dat serieus nemen. :')
pi_132468924
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Friek_ het volgende:

[..]

PVV'ers zijn juist de typische voorbeelden van de intolerante, agressieve figuren in deze discussie.
Oh jee de PVV , komt de NSB ook nog?
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:07:09 #235
pi_132468925
quote:

[..]

Mee eens. De mensen die blind zijn voor dat het niets met slavernij te maken zou hebben zijn ook dom.
pi_132468938
Maar goed uiteindelijk hebben we hier 10 jankers op Fok! en een miljoen likes op Facebook. Toetertjes, toetertjes! *O* *O* *O*
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:07:45 #237
3928 Ulx
pi_132468942
quote:

[..]

Eh nee. We wachten liever tot de kinderen ouder zijn dan vijf voordat we het daarover hebben.
pi_132468959
quote:
vader: Had je de intocht van vorig jaar niet gezien? Toen alle zwarte pieten door de wasstraat moesten omdat Sinterklaas het eigenlijk wel raar vond dat ze zo vies werden. Ze hoeven immers niet meer zoveel door de schoorsteen. De pieten worden tegenwoordig gewassen aangeleverd!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:22 #239
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468969
quote:

[..]

Dat maak jij er van :)
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:31 #240
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468974
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Heufd het volgende:

[..]

De discussie begint steeds epische wendingen te krijgen.

"Zwarte Piet is niet racistisch, want die slaven hadden het vroeger op de plantage best prima"

En Quincy hoeft zijn bed niet eens meer uit te komen om de discussie te beslechten.
--
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:46 #241
3928 Ulx
pi_132468984
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef Heufd het volgende:

[..]

Als het een succes was geworden had je ze wel wat vaker gezien de laatste jaren.
pi_132468995
quote:

[..]

Onzin.
pi_132468998
quote:

[..]

:'( :'( :'( :'( Alles in de doofpot van Desi Bouterse. :'( :'( :'( :'( :'(
pi_132469004
Misschien moet NL zich als grootste opstellen hier. Gooi er een blauwe en een roze piet bij, en vooruit ook nog een blanke. Het sinterklaasjournaal maakt er een verhaaltje bij en de kinderen geven geen fuck. ^O^
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:09:15 #245
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132469006
quote:

[..]

Zoals de de link tussen zwarte piet en suikefeest..
echt 8)7
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:09:18 #246
3928 Ulx
pi_132469009
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Heufd het volgende:

[..]

Nee.
pi_132469030
Ik denk ook niet dat het probleem is dat Zwarte Piet uiteindelijk verandert in misschien iets anders, zoals Krekker al aangaf gaat Zwarte Piet ook een evolutie door. Het stuit meer mensen voor de borst dat er onmiddellijk maatregelen moeten worden getroffen omdat een (voor zover ik uit de media heb begrepen) hele kleine minderheid dwingt dat een positieve collectieve herinnering wordt geschrapt, want het zou in hun ogen racistisch zijn.

Met die claim beweren ze dan ook dat iedereen die het feest in de huidige vorm dus goedkeurt principe racistisch is. Als je ergens mensen mee tegen je in het harnas wel jagen is zo'n belastende claim maken.

Culturele tradities veranderen, maar je moet als buitenstaander niet willen dwingen dat het opeens verandert. Hiermee bereik je juist het tegenovergestelde wat je hopelijk wil en dat is tolerantie. Deze hele discussie cultiveert een verdere 'wij-zij' cultuur terwijl het eigenlijk 'wij' zou moeten zijn.
pi_132469044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:07 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

De NSB-vergelijkingen kwamen van het kamp van de Zwarte Piet-behouders, aangezien ik de 'landverrader' zou zijn. De Godwin kwam ditmaal vanuit de andere hoek.
pi_132469064
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef Heufd het volgende:

[..]

Omdat het fenomeen niet is blijven hangen. Grondbeginselen van de evolutie theorie me dunkt. :')
pi_132469082
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

"Zwarte Piet is niet racistisch, want die slaven hadden het vroeger op de plantage best prima"

En Quincy hoeft zijn bed niet eens meer uit te komen om de discussie te beslechten.
Ja episch.

Net zo episch als dat volgen de tegenstanders van Zwarte Piet blijkbaar Koninginnedag, het WK en schaatsen ook uitdrukkingen van racisme zijn.

De discussie en de sfeer zijn gewoon helemaal tot op het bot verziekt en als je daar ook nog blij mee bent, tja, daar heb ik geen woorden voor.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:11:50 #251
pi_132469090
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:10 schreef hoink581 het volgende:

Met die claim beweren ze dan ook dat iedereen die het feest in de huidige vorm dus goedkeurt principe racistisch is. Als je ergens mensen mee tegen je in het harnas wel jagen is zo'n belastende claim maken.

Er vanuit gaan dat het een racistische insteek heeft is natuurlijk ook krom want niemand viert sinterklaas om slavernij te vereren. Op een verdwaalde sukkel na misschien.
pi_132469101
quote:

[..]

Geweldig, jouw argumentatie. Ben je het niet met je eens, dan ben je agressief en intolerant _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132469102
De Albino Piet

Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:12:21 #254
pi_132469105
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Net zo episch als dat volgen de tegenstanders van Zwarte Piet blijkbaar Koninginnedag, het WK en schaatsen ook uitdrukkingen van racisme zijn.

:? :')
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:12:56 #255
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132469122
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Er vanuit gaan dat het een racistische insteek heeft is natuurlijk ook krom want niemand viert sinterklaas om slavernij te vereren. Op een verdwaalde sukkel na misschien.
Dit.
Het verleden van zwarte piet blijft lekker in het duister.
pi_132469127
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja episch.

De discussie en de sfeer zijn gewoon helemaal tot op het bot verziekt en als je daar ook nog blij mee bent, tja, daar heb ik geen woorden voor.
Precies waar Quincy en co. op uit waren.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:13:20 #257
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132469132
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee.
Maar 'het viel wel mee'? Je bagatelliseert het in ieder geval wel.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:13:49 #258
3928 Ulx
pi_132469151
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Okay, ik pas het wel even aan:

Slavernij is slecht. Dus alle slaven werden elke dag met de zweep geslagen. En alle slavinnen werden continu verkracht door de blanke meesters.
pi_132469158
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:12 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

:? :')
quote:

[..]

quote:

[..]

pi_132469161
Wehehe, gaan we nu ook nog echt praten over de slavernij? Quincy: Successful troll is successful.
pi_132469180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:07 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Vast wel. Als het met normale argumenten niet gewonnen wordt halen we dit soort dingen erbij.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:15:10 #262
pi_132469193
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Vast wel. Als het met normale argumenten niet gewonnen wordt halen we dit soort dingen erbij.
Godwin is altijd in de buurt.
pi_132469194
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:14 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wehehe, gaan we nu ook nog echt praten over de slavernij? Quincy: Successful troll is successful.
De laatste tijd gaat alles wat betrekking heeft met onze donkere medemens over de slavernij. :')
pi_132469202
quote:
zoontje papa, waarom hebben we op onze school niet gekleurde pieten zoals op tv
papa omdat wij jou bewust op een school hebben gezet waar men sinterklaas viert zoals het altijd is gegaan
zoontje papa ze zeggen dat sommige zwarte mensen zwarte piet niet zo leuk vinden
papa dat hebben die mensen elkaar aangepraat, ze vinden zichzelf ontzettend zielig
ouder zoontje maar pa, sinterklaas is mij toch vroeger ook aangepraat
papa hou je kop snotjong
jonger zoontje boehoe ik vind sinterklaas helemaal niet zo leuk meer, als jullie zo'n ruzie er over maken. ik wil niet meer naar het feest op school.
papa jij gáát naar school! al die 'zeurpieten' mogen niet winnen!!!! alles wordt ons afgepakt!!!
ouder zoontje misschien vind jij jezelf nu ook een beetje zielig dan
papa HOU JE KOP ... al die buitenlanders die erover klagen moeten maar terug naar hun eigen land
jonger zoontje *snik* *snik*
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:15:19 #265
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132469205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Omdat het fenomeen niet is blijven hangen. Grondbeginselen van de evolutie theorie me dunkt. :')
Geen reden om het niet nog eens te proberen lijkt me. Zoals het nu is jaag je ook alleen maar mensen in het harnas.
pi_132469209
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Godwin is altijd in de buurt.
HITLER NAZI'S HAKENKRUIS!
pi_132469228
Jammer dat de andersdenkenden op NWS geen ruimte krijgen, het typeert de bekrompenheid. :N

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 12:16:24 ]
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:16:30 #268
pi_132469235
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

papa omdat wij jou bewust op een school hebben gezet waar men sinterklaas viert zoals het altijd is gegaan
zoontje papa ze zeggen dat sommige zwarte mensen zwarte piet niet zo leuk vinden
papa dat hebben die mensen elkaar aangepraat, ze vinden zichzelf ontzettend zielig
papa hou je kop snotjong
jonger zoontje boehoe ik vind sinterklaas helemaal niet zo leuk meer, als jullie zo'n ruzie er over maken. ik wil niet meer naar het feest op school.
papa jij gáát naar school! al die 'zeurpieten' mogen niet winnen!!!! alles wordt ons afgepakt!!!
papa HOU JE KOP ... al die buitenlanders die erover klagen moeten maar terug naar hun eigen land
Ja, leuk.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 12:16:35 #269
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132469239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:13 schreef Ulx het volgende:

[..]

Okay, ik pas het wel even aan:

Slavernij is slecht. Dus alle slaven werden elke dag met de zweep geslagen. En alle slavinnen werden continu verkracht door de blanke meesters.
Het stikte trouwens van de slaven in de Lage Landen,iedere burger had wel een slaaf of 6.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator woensdag 23 oktober 2013 @ 12:16:47 #270
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_132469245
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:16 schreef Friek_ het volgende:
Jammer dat de andersdenkenden op NWS geen ruimte krijgen, het typeert de bekrompenheid.
Want? Al je teksten zijn verwijderd?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_132469258
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:16 schreef Friek_ het volgende:
Jammer dat de andersdenkenden op NWS geen ruimte krijgen, het typeert de bekrompenheid. :N
Ja inderdaad. Jammer dat de voorstanders van Zwarte Piet meteen nazi's en racisten zijn ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132469262
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef Heufd het volgende:

[..]

Geen reden om het niet nog eens te proberen lijkt me. Zoals het nu is jaag je ook alleen maar mensen in het harnas.
Wie dan? 21 types uit Amsterdam en een paar witmensen met een soort schuldgevoel dat nu een soort kans pakt om het 'ultieme gelijk' te krijgen? :')
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:17:22 #273
pi_132469272
quote:
Als je goede argumenten weet neer te zetten prima, maar als je er vanuit gaat dat mensen sinterklaas vieren uit racistisch oogpunt neem ik je niet serieus nee.
pi_132469273
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zeg je dat ook tegen degenen die allerlei 'argumenten' gebruikten over bijvoorbeeld het uiterlijk van die VN-dame?
pi_132469283
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:53 schreef Heufd het volgende:

[..]

Domme hulpje is subjectief.
En daarnaast, zijn ze dom OMDAT ze zwart zijn? Nee toch.
Moeten wij dan ook boos worden op Mr. Bean? Dat is een domme blanke. Is dat dan ook racistisch?

Daarnaast is de algemene perceptie van Zwarte Piet uitstekend, het is niet voor niets een kindervriend. Dus is er een keer een neger met een positief beeld in de samenleving, is het weer niet goed...
pi_132469301
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeg je dat ook tegen degenen die allerlei 'argumenten' gebruikten over bijvoorbeeld het uiterlijk van die VN-dame?
Dat het NSB'ers en PVV'ers zijn? Nee hoor. Dat vind ik gewoon dom.
pi_132469309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

papa hou je kop snotjong
zoontje Wie is die dodecahedron op Fok!
papa Een lul die verhaaltjes verzint en graag zijn eigen racistische visies projecteert op andere mensen.
pi_132469324
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat het NSB'ers en PVV'ers zijn? Nee hoor. Dat vind ik gewoon dom.
Aha, want daar zit immers veel meer oprecht racisme tussen :D
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 12:19:15 #279
3928 Ulx
pi_132469336
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:13 schreef Heufd het volgende:

[..]

Maar 'het viel wel mee'? Je bagatelliseert het in ieder geval wel.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)is-geen-excuus.dhtml

quote:
De abolitionisten bedoelden het goed en gelukkig hebben ze met hun afschaffingscampagne succes gehad. Maar van hun argumenten is in het wetenschappelijk onderzoek weinig overgebleven. Zo blijkt de nadelige invloed van de Europese slavenhandel en de koloniale slavernij op de gezinsvorming van de slaven een fabel. De abolitionisten verzwegen maar liever dat niet de Europeanen, maar de Afrikanen en Arabieren de aankoop, het transport en de verkoop van slaven binnen het Afrikaanse continent beheersten. De Afrikanen en Arabieren bepaalden hoeveel slaven aan de Europeanen werden verkocht, waar die slaven te koop werden aangeboden en de verhoudingen tussen mannen, vrouwen en kinderen. Dat had tot gevolg dat de Europese slavenhandelaren helemaal geen invloed konden uitoefenen op de gezinsvorming onder de slaven om de simpele reden dat hun Afrikaanse en Arabische collega's daar volstrekt geen rekening mee hielden en gezinnen en families al uit elkaar hadden gehaald lang voordat ze hun slaven aan de Europeanen verkochten. Alleen voor vrouwen met een baby aan de borst werd een uitzondering gemaakt.

Waren de slaven na de overtocht over de Atlantische Oceaan eenmaal op de plantages aanbeland, dan werden ze maar zelden door verkoop uit elkaar gehaald. Onder de vrije kolonisten in de Nieuwe Wereld vond veel meer migratie plaats, terwijl slaven generaties lang op dezelfde plaats bleven. De slavernij heeft de hechte gezins- en familiebanden juist bevorderd. Pas na de afschaffing van de slavernij begonnen de vrijgelatenen te trekken, en dat verzwakte de sociale cohesie. Eenoudergezinnen zijn niet het gevolg van de slavernij.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:19:34 #280
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132469345
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Domme hulpje is subjectief.
En daarnaast, zijn ze dom OMDAT ze zwart zijn? Nee toch.
Moeten wij dan ook boos worden op Mr. Bean? Dat is een domme blanke. Is dat dan ook racistisch?

Daarnaast is de algemene perceptie van Zwarte Piet uitstekend, het is niet voor niets een kindervriend. Dus is er een keer een neger met een positief beeld in de samenleving, is het weer niet goed...
Voor veel mensen is de perceptie niet positief, maar daar weiger jij in te geloven.
pi_132469347
quote:
_O-
pi_132469369
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:19 schreef Heufd het volgende:

[..]

Voor veel mensen is de perceptie niet positief, maar daar weiger jij in te geloven.
Je schermt steeds met termen als "veel mensen". Wie zijn dit precies? Veel mensen vinden namelijk dat je geen gelijk hebt.
pi_132469383
quote:

[..]

Voor een minderheid van een minderheid.

(Tenminste, zo was het voordat de boel zo opgezweept werd)
pi_132469388
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:18 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

zoontje Wie is die dodecahedron op Fok!
papa Een lul die verhaaltjes verzint en graag zijn eigen racistische visies projecteert op andere mensen.
zoontje SuperHarregarre heeft aan mij gezeten
pi_132469389
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:19 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

_O-
Ik schoot ook in de lach. Dat verongelijkte toontje :D
pi_132469390
Gaat Quincy ook in Oostenrijk actie voeren?

Licht Ontvlambaar woensdag 23 oktober 2013 @ 12:21:41 #287
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132469404
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Toch zou het het beste zijn als we weer de regenboogpiet van enkele jaren terug opnieuw invoeren en Zwarte Piet afschaffen. Zo wordt het een echt volksfeest, waar iedereen aan kan meedoen. Kleine moeite, veel winst. Maar blijkbaar is pragmatisch denken over deze kwestie ten strengste verboden.
Ah, de smartpiets...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_132469408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:21 schreef DrMabuse het volgende:

[ afbeelding ]
dat zijn overduidelijk een soort demonen
pi_132469418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Als je goede argumenten weet neer te zetten prima, maar als je er vanuit gaat dat mensen sinterklaas vieren uit racistisch oogpunt neem ik je niet serieus nee.
Dat heb ik nooit beweerd. Ik beweer dat het Sinterklaasfeest racistische elementen kent en we deze elementen dienen te verwijderen, zodat een traditie een goede traditie wordt. Daar hebben we de mogelijkheid toe, maar blijkbaar vinden een aantal verstokte nationalisten dat geen goed plan. Dit terwijl het slechts een kleine moeite is.

Dat noemt men ook wel Nederland op z'n smalst.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 12:22:30 ]
pi_132469427
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:21 schreef DrMabuse het volgende:

[ afbeelding ]
Quinsy zou zich eens op zijn schilderen moeten storten. Doet hij wat nuttigs.
pi_132469432
quote:

[..]

8% is veel?

Volgens mij is 92% tegen een verbod van Zwarte Piet. Dan ben je wel positief tegenover het fenomeen Zwarte Piet lijkt mij.
pi_132469443
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:21 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

dat zijn overduidelijk een soort demonen
Ja, maar ze zijn wel zwart met rode lippen. En dan ook nog eens slecht. Als dat geen racisme is dan weet ik het ook niet. :')

Maar even zonder gekheid, als ze zo graag zwarte pieten willen verbieden, dan liever naar de Duitse/Oosterijkse duiveltjes dan regenboogpieten.
pi_132469447
Aan wie wordt die pietietie eigenlijk aangeboden?

edit: aan 'ze' zeker?
pi_132469458
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:23 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ja, maar ze zijn wel zwart met rode lippen. En dan ook nog eens slecht. Als dat geen racisme is dan weet ik het ook niet. :')

Maar even zonder gekheid, als ze zo graag zwarte pieten willen verbieden, dan liever naar de Duitse/Oosterijkse duiveltjes dan regenboogpieten.
Mee eens.
pi_132469459
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:22 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat heb ik nooit beweerd. Ik beweer dat het Sinterklaasfeest racistische elementen kent en we deze elementen dienen te verwijderen, zodat een traditie een goede traditie wordt. Daar hebben we de mogelijkheid toe, maar blijkbaar vinden een aantal verstokte nationalisten dat geen goed plan. Dit terwijl het slechts een kleine moeite is.

De racistische elementen zitten in de lippenstift en oorbellen (en evt. het kroeshaar). Die kun je best afschaffen.

Maar een zwarte kleur op zichzelf is natuurlijk geen racisme hè.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:23:51 #296
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132469472
quote:
Nou, de slavernij heeft de sociale cohesie bevorderd. Fantastisch.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:25:02 #297
pi_132469513
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:22 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dan moet je de band tussen sinterklaas en de pieten veranderen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:25:23 #298
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132469530
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:22 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

8% is veel?

Volgens mij is 92% tegen een verbod van Zwarte Piet. Dan ben je wel positief tegenover het fenomeen Zwarte Piet lijkt mij.
Dat ze overduidelijk in de minderheid zijn betekent niet dat ze een punt hebben en betekent ook niet dat we ze maar moeten negeren.
pi_132469635
De 70-s Piet

pi_132469642
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:28 schreef DrMabuse het volgende:
De 60-s Piet

[ afbeelding ]
Je vindt jezelf wel erg grappig he?
pi_132469666
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:28 schreef JanCees het volgende:

[..]