abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:57:12 #201
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468584
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Allemaal zaken die men vermoedelijk achteraf verzonnen heeft :P
Daarom, de exacte achtergrond is niet eens bekend.
we maken ons zwart doen groete oorbellen in en doen een plof pak pak aan muts met veer vel gekleurd pak aan en kleuren de lippen rood.

Is meer een clown zo!

ik ben nog steeds niet een bevolking groep tegen gekomen die zich er volledig aan verwant voelt.

een paar personen wel maar die hebben geen spiegel thuis
Er staat nog een vraag voor u open!!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:06 #202
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468617
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Een regenboogpiet, zoals enkele jaren geleden. Simpel en effectief.
Dus de Zwarte piet moet gewoon weg.
Dus wat krijg je dan?
Dit gezeik waar al stuk of wat topics over gaan :)
pi_132468623
quote:

[..]

En als die dan "Meester" of "Baas" tegen de Sint moet zeggen? Is het dan nog steeds racisme?
pi_132468625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat denk je echt he :D
Er zijn genoeg mafketels geweest die dachten of nu denken :')
pi_132468645
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef KreKkeR het volgende:

Waarom zou iemand niet in NL thuis horen wanneer hij het niet met alle kenmerken/gebruiken/tradities eens is?

Dat kan ook prima. Maar dan moet je 't niet verbieden voor anderen. :) Het staat particulieren vrij om hun Sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet te organiseren. Net als ik niet gedwongen word de lul van mijn zoon af te snijden of constant op straat te spugen tijdens ramadan.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132468652
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

En andersom?
Andersom hoeven zij niets in deze kwestie, zoveel is duidelijk. Zij vieren immers geen feest.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:58:59 #207
274204 crew  Mexicanobakker
pi_132468656
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

En als die dan "Meester" of "Baas" tegen de Sint moet zeggen? Is het dan nog steeds racisme?
Ik heb nog nooit een piet 'meester' tegen de Sint horen zeggen. :')
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_132468664
quote:

[..]

Gewogen en te licht bevonden :z
pi_132468680
De kronkel die de hele discussie zo zuur maakt is dat omdat het uiterlijk verschijnsel van de 'blackface' (een fenomeen wat we hier in Nederland helemaal niet kennen met dezelfde historische lading als in Amerika), gelijk wordt doorgetrokken als zijnde een teken van slavernij. Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:59:57 #210
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468682
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Gewogen en te licht bevonden :z
Waarom?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:00:08 #211
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468692
dochtertje tegen moeder: mama waar is zwarte piet?
moeder: die is er niet meer schatje we hebben nu alleen nog maar gekleurde piet
dochtertje: dat is ook gemeen tegenover de zwarte piet
dochtertje: mama waarom mocht zwarte piet niet mee ik vind het zielig voor zwarte piet en oneerlijk!
pi_132468716
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Heufd het volgende:

[..]

Waarom?
Dat deed men een jaar of vijftien terug al een aantal keren. Het sloeg niet aan.
pi_132468720
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Andersom hoeven zij niets in deze kwestie, zoveel is duidelijk. Zij vieren immers geen feest.
Dat dacht ik al :')
pi_132468726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dus de Zwarte piet moet gewoon weg.
Dus wat krijg je dan?
Dit gezeik waar al stuk of wat topics over gaan :)
Nee hoor, blijft nog steeds hetzelfde feestje, maar nu alleen met wat kleurenpieten. Paar liedjes aanpassen, wat meer schmink en klaar.
pi_132468738
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef Heufd het volgende:
Wat me het meest het tegenstaat is dat mensen blind lijken te zijn en niet wíllen zien dat Zwarte Piet overduidelijk racistisch elementen bevat. Erg makkelijk om als comfortabele blanke in deze samenleving te roepen dat het onzin is en dat degene die zich beledigd voelen zich maar niet zo aan moeten stellen. Beetje empathie is vaak wel op zijn plaats.
Dat snap ik ook niet, allemaal van die politiek correcte dwangmatigen die dan gaan roepen dat het zwarte van de piet van de schoorsteen komt en dat het een oude traditie is...

En of het een oude traditie is, een traditie uit de tijd dat racisme gemeengoed was, negers een bezienswaardigheid en Hergé 'Kuifje in Afrika' schreef, en traditie uit een tijd dat kinderen nog bang gemaakt moesten worden met de roede, kidnapping naar Spanje en zwarte meneren. Het racisme is net zo goed onderdeel van de traditie als het onderdeel van onze geschiedenis is.

Ik vind het geen reden om het feest aan te passen, maar die krampachtigheid om er iets anders van te maken dan het is slaat ook helemaal nergens op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132468745
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Aanpassen is niet hetzelfde als afschaffen. Moeilijk hè lezen?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:01:52 #217
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468752
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dom?

Dat is hij allang niet meer. Misschien kun je het nog beter slapstick noemen. Maar Laurel en Hardy zijn ook geen typische blanken.
Dat de Zwarte Piet al jaren aan verandering onderhevig is en inmiddels wat racistische elementen heeft verloren (het Surinaamse accent, hij is niet meer dom) wil niet zeggen dat het niet nog steeds racistisch is.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:01 #218
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468758
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee hoor, blijft nog steeds hetzelfde feestje, maar nu alleen met wat kleurenpieten. Paar liedjes aanpassen, wat meer schmink en klaar.
lees stukje hier boven van mij nog eens dit gebeurde een paar jaar terug met dochtertje van vriendin vann mij
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:08 #219
pi_132468764
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef hoink581 het volgende:
De kronkel die de hele discussie zo zuur maakt is dat omdat het uiterlijk verschijnsel van de 'blackface' (een fenomeen wat we hier in Nederland helemaal niet kennen met dezelfde historische lading als in Amerika), gelijk wordt doorgetrokken als zijnde een teken van slavernij. Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
Het hele punt is juist dat die link te snel wordt gelegd tussen zwart-slaaf terwijl deze link historisch wel terugslaat maar in het huidige feest allang niet meer relevant is, en ook niet meer terugkomt. Ja, in de huidskleur, maar als je je daardoor aangevallen voelt zit je in je eigen minderwaardigheidscomplex vast. Wat overigens wel versterkt wordt door figuren als Wilders. :')
pi_132468776
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet, allemaal van die politiek correcte dwangmatigen die dan gaan roepen dat het zwarte van de piet van de schoorsteen komt en dat het een oude traditie is...

En of het een oude traditie is, een traditie uit de tijd dat racisme gemeengoed was, negers een bezienswaardigheid en Hergé 'Kuifje in Afrika' schreef, en traditie uit een tijd dat kinderen nog bang gemaakt moesten worden met de roede, kidnapping naar Spanje en zwarte meneren. Het racisme is net zo goed onderdeel van de traditie als het onderdeel van onze geschiedenis is.

Ik vind het geen reden om het feest aan te passen, maar die krampachtigheid om er iets anders van te maken dan het is slaat ook helemaal nergens op.
Precies! Net als die mensen die de hoofddoek verlichting voor de vrouw vinden. Of nee, dan ben je voor de oude tradities he?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:33 #221
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132468784
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:58 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dat kan ook prima. Maar dan moet je 't niet verbieden voor anderen. :) Het staat particulieren vrij om hun Sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet te organiseren. Net als ik niet gedwongen word de lul van mijn zoon af te snijden of constant op straat te spugen tijdens ramadan.
Juridische stappen is nu eenmaal een legitiem middel in Nederland. Stuk beter dan het grijpen naar geweld zoals sommige uitzonderlijke figuren doen m.b.t. andere issues.

Maar ik ben het verder helemaal met je eens hoor wat betreft het verbieden. Ik vind het een legitieme, maar verschrikkelijk misselijke opdringerige manier om een punt te maken.
Krekker is de bom!
pi_132468785
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef Heufd het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat (a) de relatie met Sinterklaas gelijk blijft en (b) dit al een aantal jaren geleden
is gedaan en op een grote mislukkig is uitgelopen.
pi_132468813
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef theguyver het volgende:
dochtertje: mama waarom mocht zwarte piet niet mee ik vind het zielig voor zwarte piet en oneerlijk!
Moet mama ook even vertellen dat Sinterklaas van origine een racistisch volksfeestje was waar ons slavernijverleden naar voren kwam en we wilden omgaan met dit verleden.

Maar blijkbaar wordt dat verleden liever in de ouderwetse doofpot gestopt.
pi_132468839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Precies! Net als die mensen die de hoofddoek verlichting voor de vrouw vinden. Of nee, dan ben je voor de oude tradities he?
Hoofddoek is een religieus voorschrift en derhalve niet te vergelijken.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:24 #225
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468850
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Omdat (a) de relatie met Sinterklaas gelijk blijft en (b) dit al een aantal jaren geleden
is gedaan en op een grote mislukkig is uitgelopen.
Maar hoezo was het op een grote mislukking uitgelopen? Waaruit bleek dat?
pi_132468851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef hoink581 het volgende:
Terwijl volgens mij slavernij te maken heeft met mensen behandelen als zijnde inferieure goedkope, willoze lastdieren.
En zelfs dat klopt niet. Zwarte slaven in de West hadden op de plantages redelijk vaak wat in de melk te brokkelen. Logisch ook. Ze waren er tenslotte ver in de meerderheid. Met alleen de zweep kon een blanke boer ze niet onder de duim houden.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:38 #227
pi_132468859
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moet mama ook even vertellen dat Sinterklaas van origine een racistisch volksfeestje was waar ons slavernijverleden naar voren kwam en we wilden omgaan met dit verleden.

Omdat het niet meer relevant is. Het sinterklaasfeest wordt niet gevierd om slavernij te vereren.
Maar blijkbaar wil je dat niet begrijpen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:04:40 #228
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132468860
Het is nu moddergooien tussen de pro- en antizwartepietactivisten geworden.

"De een is dom", "-nee de ander is dom" en toen was de discussie voorbij.

Kom maar terug als ruim 3/4 van de mensen vinden dat zwarte piet racistisch is. :)
reset
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:05:31 #229
pi_132468881
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef JanCees het volgende:

[..]

Traditie uit religie is meer goed te praten dat traditie uit een volksaard? Dat slaat natuurlijk ook nergens op.

Even terzijde dat de hoofddoek natuurlijk een hele andere issue is en hier volledig buiten staat.
  Moderator woensdag 23 oktober 2013 @ 12:05:33 #230
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132468882
Misschien moet zwarte piet met chemische wapens gaan strooien. Dan laat de VN je namelijk wel met rust.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_132468892
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:02 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Het hele punt is juist dat die link te snel wordt gelegd tussen zwart-slaaf terwijl deze link historisch wel terugslaat maar in het huidige feest allang niet meer relevant is, en ook niet meer terugkomt. Ja, in de huidskleur, maar als je je daardoor aangevallen voelt zit je in je eigen minderwaardigheidscomplex vast. Wat overigens wel versterkt wordt door figuren als Wilders. :')
PVV'ers zijn juist de typische voorbeelden van de intolerante, agressieve figuren in deze discussie.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:06:08 #232
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468898
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

En zelfs dat klopt niet. Zwarte slaven in de West hadden op de plantages redelijk vaak wat in de melk te brokkelen. Logisch ook. Ze waren er tenslotte ver in de meerderheid. Met alleen de zweep kon een blanke boer ze niet onder de duim houden.
Praat je nu het slavernijverleden goed?
pi_132468903
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:04 schreef JanCees het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, allemaal traditie. Religie is traditie op schrift gesteld om 't legitiemer te maken dan het is. Mensen die dat serieus nemen. :')
pi_132468924
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Friek_ het volgende:

[..]

PVV'ers zijn juist de typische voorbeelden van de intolerante, agressieve figuren in deze discussie.
Oh jee de PVV , komt de NSB ook nog?
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 12:07:09 #235
pi_132468925
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mee eens. De mensen die blind zijn voor dat het niets met slavernij te maken zou hebben zijn ook dom.
pi_132468938
Maar goed uiteindelijk hebben we hier 10 jankers op Fok! en een miljoen likes op Facebook. Toetertjes, toetertjes! *O* *O* *O*
pi_132468942
quote:

[..]

Eh nee. We wachten liever tot de kinderen ouder zijn dan vijf voordat we het daarover hebben.
pi_132468959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef theguyver het volgende:
vader: Had je de intocht van vorig jaar niet gezien? Toen alle zwarte pieten door de wasstraat moesten omdat Sinterklaas het eigenlijk wel raar vond dat ze zo vies werden. Ze hoeven immers niet meer zoveel door de schoorsteen. De pieten worden tegenwoordig gewassen aangeleverd!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:22 #239
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468969
quote:

[..]

Dat maak jij er van :)
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:31 #240
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468974
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Heufd het volgende:

[..]

Praat je nu het slavernijverleden goed?
De discussie begint steeds epische wendingen te krijgen.

"Zwarte Piet is niet racistisch, want die slaven hadden het vroeger op de plantage best prima"

En Quincy hoeft zijn bed niet eens meer uit te komen om de discussie te beslechten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')