abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:47:57 #161
274204 crew  Mexicanobakker
pi_132468278
Ik vind dit een beetje triest.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_132468284
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Ben ik nou een racist omdat ik over schaatsen en Koninginnedag begin? WTF :')
haha, ja dat is wat ik zeg inderdaad!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:48:16 #163
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468290
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat noemen we met een moeilijk woord 'integratie', Danny.
Dus nederlanders moeten intergreren in een andere van buitenafkomende cultuur?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132468303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef Heufd het volgende:
Wat me het meest het tegenstaat is dat mensen blind lijken te zijn en niet wíllen zien dat Zwarte Piet overduidelijk racistisch elementen bevat. Erg makkelijk om als comfortabele blanke in deze samenleving te roepen dat het onzin is en dat degene die zich beledigd voelen zich maar niet zo aan moeten stellen. Beetje empathie is vaak wel op zijn plaats.
Welk element dan? Is Zwarte Piet een inferieur persoon dan? Nooit geweten.
Het feit dat Zwarte Piet simpelweg zwart is is nog een racistisch element dunkt me.

Of wilde je daadwerkelijk gaan zeggen dat Zwarte Piet een slaaf is?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132468311
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Danny het volgende:
Ik vind het eigenlijk best stuitend hoeveel mensen hier nog gewoon bereid zijn om voor huilebalken te buigen. Teken dat Nederland toch nog behoorlijk aan het afglijden is. Zonde.
Dat zijn ook maar een paar mensen, Danny. Vooral de hogere echelons die een wit (ha-ha) voetje willen halen bij hogere organisaties en zij die een overdreven schuldgevoel hebben bij alles wat traditioneel Nederlands is. Zien we hier bijna een miljoen posters losgaan op Zwarte Piet? Nee. Je hebt hier op Fok! gewoon een harde kern met mensen die bij alles tegen Nederland is. Dat staat hun vrij natuurlijk maar je moet er niet te zwaar aan wegen. Uiteindelijk zijn zij onderdeel van een proces, waarvan zij denken dat ze aan de zijde van het 'gelijk' staan en daarom nu vast de ondergang van Zwarte Piet voorspellen. Die arrogante houding hebben ze alleen omdat er bijzonder weinig is wat echt in die richting wijst. Het overgrote merendeel van de Nederlanders houdt van Zwarte Piet en Sinterklaas. Buitenlandse media schrijven er nu over bij gebrek aan materiaal maar over een week of wat is 't allemaal weer verdwenen. Of sneller als er ergens weer een aanslag wordt gepleegd.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132468314
quote:
13s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

En dan zeggen ze hier dat de 'linkse tegenstanders' woorden verdraaien.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:49:08 #167
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468315
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En jouw idiote gedrag is een teken dat bepaalde lieden een beetje aan het doordraaien zijn.
^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Natuurlijk!

Wie herinnert zich niet, dat Maxima zei dat "de Nederlander" niet bestaat? Nou, zo nu en dan bestaat die heus wel. Bij het WK, bij Koningsdag (alhoewel sommigen liever Carnaval vieren), bij Sinterklaas en bij het schaatsen op natuurijs. Maar dat is maar een kort lijstje en dan is het ook niet gek dat mensen gepikeerd raken als je aan een van die dingen gaat zitten.
Precies. We zijn in de afgelopen 30 jaar behoorlijk wat van onze identiteit kwijtgeraakt. Die is ingeruild voor dingen van andere culturen. Prima, maar we moeten niet ALLES maar laten afpakken natuurlijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef senesta het volgende:

Raciscme is er nooit onderdeel van geweest, tot nu dan.
Precies. Het is racistisch gemaakt door mensen die overal racisme in willen zien.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_132468323
quote:
13s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Achterlijke idioot. :{w

Je bewijst hiermee wel dat ook bij de tegenstanders van Zwarte Piet echt de meest in- en intrieste figuren zitten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 11:49:45 ]
pi_132468329
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dus nederlanders moeten intergreren in een andere van buitenafkomende cultuur?
Zeker.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:49:52 #170
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468337
quote:
Wat me het meest het tegenstaat is dat mensen blind lijken te zijn en niet wíllen zien dat Zwarte Piet overduidelijk racistisch elementen bevat. Erg makkelijk om als comfortabele blanke in deze samenleving te roepen dat het onzin is en dat degene die zich beledigd voelen zich maar niet zo aan moeten stellen. Beetje empathie is vaak wel op zijn plaats.
ja, want hij is zwart. dus is het racisme. Zwart == racisme nietwaar? :D
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:00 #171
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132468340
quote:
Maar dan ook empathie van de andere kant. Als Quincy de discussie nou netjes was begonnen en niet direct met wij tegen hun waren de loopgraven niet nodig geweest.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_132468347
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Danny het volgende:

[..]

^O^

[..]

Precies. We zijn in de afgelopen 30 jaar behoorlijk wat van onze identiteit kwijtgeraakt. Die is ingeruild voor dingen van andere culturen. Prima, maar we moeten niet ALLES maar laten afpakken natuurlijk.
Een handjevol blauwe pieten is inderdaad alles laten afpakken.
pi_132468353
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Meestal, maar de intocht in Amsterdam bijv wordt door de gemeente geregeld.
Aha, ik dacht dat het hele gedoe begon omdat er iemand bezwaar maakte tegen de vergunning die de organisatie had aangevraagd bij de gemeente.

Klopt ook wel met wat op www.sintinamsterdam.nl staat

quote:
Organisatie
Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam zorgt er ieder jaar weer voor dat Sinterklaas met al zijn pieten groots en feestelijk onthaald worden in Amsterdam. De route wordt zorgvuldig uitgezet, sponsoren leveren een bijdrage en de vrijwilligers zijn al vroeg met de voorbereidingen bezig.

De intocht in Amsterdam is een particulier initiatief dat in 1934 startte. Inmiddels is de intocht uitgegroeid tot een groot evenement waar kinderen uit (groot) Amsterdam halsreikend naar toeleven. Langs de Amstel en de route staan elk jaar ruim 300.000 kinderen, ouders en grootouders om Sinterklaas te verwelkomen.

Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:31 #174
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132468357
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Ben ik nou een racist omdat ik over schaatsen en Koninginnedag begin? WTF :')
ja, iedereen die voor zwarte piet is is racist. Dat meldde ik net al ergens, maar dat werd afgedaan als onzin. Ome cahedron bewijst mijn punt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:50:48 #175
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468368
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Het feit dat Zwarte Piet simpelweg zwart is is nog een racistisch element dunkt me.

volgens hun wel ja..

alsdus de persoon die het beklach deed bij de amsterdamse gemeente
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Racisme is geen mening, maar een misdaad, en behoort dus niet te worden toegestaan. Dat doet de gemeente Amsterdam echter wel, wanneer men de oude witte “goedheiligman” met zijn jonge zwarte huisslaven door de stad laat paraderen. Daarom hebben Gario en flink wat anderen bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor de Sinterklaasintocht. Ze gaan daarmee een stuk verder dan het van tijd tot tijd ventileren van een kritische mening over de Zwarte Piet-figuur. Ze zetten er namelijk op in om het Zwarte Piet-racisme daadwerkelijk uit het straatbeeld te laten verdwijnen door de knecht van Sinterklaas te verbieden om zich nog langer in de openbare ruimte te vertonen.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:51:44 #176
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468396
als we ze blauw maken komen straks de Smurfen in op stand.
Rood de indianen
geel chinezen.
etc etc etc
pi_132468397
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat noemen we met een moeilijk woord 'integratie', Danny.
Eenzijdige integratie ja
pi_132468399
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef Danny het volgende:

[..]

ja, iedereen die voor zwarte piet is is racist. Dat meldde ik net al ergens, maar dat werd afgedaan als onzin. Ome cahedron bewijst mijn punt.
het kan me niets schelen wat met die zwarte piet gebeurt
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:04 #179
pi_132468409
De racistische achtergrond komt tegenwoordig niet direct meer naar voren. Het is niet de bedoeling van het huidige sinterklaasfeest om racistisch over te komen. Dat is ook de idioterie binnen een complete misvatting. Pas een paar verouderde liedjes aan en we kunnen weer verder.
pi_132468413
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Achterlijke idioot. :{w

Je bewijst hiermee wel dat ook bij de tegenstanders van Zwarte Piet echt de meest in- en intrieste figuren zitten.
ok
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:24 #181
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132468417
Dat het Grote en Morele Gelijk aan mijn zijde staat weet ik. Dat maakt de discussie ook zo verdraaid makkelijk om te voeren. ^O^
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132468419
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:49 schreef Danny het volgende:

[..]

ja, want hij is zwart. dus is het racisme. Zwart == racisme nietwaar? :D
Dat is het argument helemaal niet. Je laat merken de historische feiten graag te negeren.
pi_132468430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef Danny het volgende:

[..]

is het niet vooral dat je veel schreeuwt en met 'argumenten' komt die geen argument zijn voor wat je stelt?
pi_132468431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
De racistische achtergrond komt tegenwoordig niet direct meer naar voren. Het is niet de bedoeling van het huidige sinterklaasfeest om racistisch over te komen. Dat is ook de idioterie binnen een complete misvatting. Pas een paar verouderde liedjes aan en we kunnen weer verder.
Komt niet meer naar voren maar die is er dan wel nog, typische blackface bijvoorbeeld.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:53:31 #185
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132468457
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Een keer per jaar schminken blanken zich zwart om het domme hulpje van Sinterklaas te spelen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:53:32 #186
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468459
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is het argument helemaal niet. Je laat merken de historische feiten graag te negeren.
Dat zwarte piet een Moor schoosteen veger of een bevrijde slaaf was?
pi_132468473
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:51 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

Eenzijdige integratie ja
Exact: het is accepteren of oprotten wat betreft Zwarte Piet, aldus de genuanceerde, blanke Nederlander.
pi_132468482
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:40 schreef Friek_ het volgende:
Plasterk. _O_
Slappe hap.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:54:25 #189
pi_132468484
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef JanCees het volgende:

[..]

Komt niet meer naar voren maar die is er dan wel nog, typische blackface bijvoorbeeld.
Ik zie geen directe racistische aantijgingen in het sinterklaasfeest.
Alles wat een traditie heeft heeft iets dergelijks. Ik denk dat we beter elke traditie kunnen afschaffen omdat er een negatieve of discriminerende oorsprong aan ten grondslag ligt.

Met zwarte piet een kleurtje geven haal je die grondslag ook niet weg.
pi_132468487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:53 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dat zwarte piet een Moor schoosteen veger of een bevrijde slaaf was?
Allemaal zaken die men vermoedelijk achteraf verzonnen heeft :P
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:54:37 #191
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_132468495
quote:
3s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Exact: het is accepteren of oprotten wat betreft Zwarte Piet, aldus de genuanceerde, blanke Nederlander.
Wat stel jij voor dan?
Als oplossing?
pi_132468507
quote:

[..]

En andersom?
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:55:34 #193
pi_132468521
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Allemaal zaken die men vermoedelijk achteraf verzonnen heeft :P
Om het discriminerende karakter uit te bannen. Je kunt het wel gaan bagateliseren dat het 'niet zo is', maar als het een 'groene' piet is is het nog steeds een slaaf en dus onderdeel van de slavernij.
pi_132468522
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:52 schreef Ryon het volgende:
Dat het Grote en Morele Gelijk aan mijn zijde staat weet ik. Dat maakt de discussie ook zo verdraaid makkelijk om te voeren. ^O^
Dat denk je echt he :D
pi_132468548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat stel jij voor dan?
Als oplossing?
Een regenboogpiet, zoals enkele jaren geleden. Simpel en effectief.
pi_132468555
quote:

[..]

In een multiculturele samenleving accepteer je elkaars gebruiken voor zover je de ander geen schade toebrengt.

Een multiculturele samenleving is niet een samenleving waarin de meerderheid zich moet assimileren aan de culturen van de minderheden.
pi_132468563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:55 schreef Walder_Frey het volgende:

[..]

En andersom?
Toen bleef het stil.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:56:44 #198
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132468566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:00 schreef Danny het volgende:

[..]

De cultuur van hun land dan. Als jij de Nederlandse cultuur overboord wil gooien moet je ergens anders gaan wonen. Vind ik.
Een cultuur heeft doorgaans meerdere kenmerken, gebruiken, tradities, etc. Niet iedereen is altijd fan van alle kenmerken, gebruiken, tradities, etc. Ook al wonen persoon en de generaties voor hem/haar altijd al in Nederland.

Waarom zou iemand niet in NL thuis horen wanneer hij het niet met alle kenmerken/gebruiken/tradities eens is?

Ten tweede is de Zwarte Piet altijd al aan verandering onderhevig geweest. Hij is waarschijnlijk geïnspireerd op de zwarte knecht in het boekje van Schenkman. In dat boekje was hij nog getekend als 'normale' neger. Na verloop van tijd kreeg hij de naam Zwarte Piet. In de loop v/d jaren had men bij de intocht van de Sint ook een Zwarte Piet als helper en soms zelfs meer.

Deze Zwarte Pieten waren qua uiterlijk weer gebaseerd op de karikatuur v/d neger in page-/knechtenpak. Ze spraken een raar brabbeltaaltje en waren nogal dom, dit hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op het beeld dat men toen v/d neger had.

Naarmate het beeld v/d neger veranderde zag je dit ook enigszins veranderen bij de Zwarte Piet. Opeens begon hij met Surinaams accent te spreken (jaren 70-80) (want dit was toen het beeld dat men v/d neger had) en langzaam kwamen er ook minder domme Pieten bij. En de laatste jaren spreekt hij doorgaans gewoon Nederlands en is hij niet meer de domme knecht.

Als er 1 ding continu aan verandering onderhevig geweest m.b.t. het Sinterklaasfeest, is het de Zwarte Piet wel. Zonder meer toegeven aan de eisen van anderen is onzin. Maar doen alsof de Zwarte Piet DATGEEN is wat de Nederlands cultuur definieert (om het even te chargeren), en doen alsof het veranderen v/d Zwarte Piet betekent dat we opeens iets dat al eeuwen onveranderd is gebleven, veranderen, dat slaat nergens op.

Ik heb geen problemen met de Zwarte Piet, maar laten we wel bij de feiten blijven en het niet opeens meer maken dan het werkelijk is.
Krekker is de bom!
pi_132468575
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:53 schreef Heufd het volgende:

[..]

Een keer per jaar schminken blanken zich zwart om het domme hulpje van Sinterklaas te spelen.
Dom?

Dat is hij allang niet meer. Misschien kun je het nog beter slapstick noemen. Maar Laurel en Hardy zijn ook geen typische blanken.
  Redactie Sport woensdag 23 oktober 2013 @ 11:57:02 #200
pi_132468579
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:56 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Een regenboogpiet, zoals enkele jaren geleden. Simpel en effectief.
Dat is geen oplossing, want ook een regenboogpiet is een slaaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')