abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131872287
quote:
Als gevolg van de rijksbezuinigingen van het kabinet Rutte I, die door het kabinet Rutte-Asscher niet zijn teruggedraaid, moet nu een groot deel van de waardevolle collectie van het Tropeninstituut worden ontmanteld. Raadslid Evelien Van Roemburg wil dat de gemeente Amsterdam zich inspant deze unieke collectie te behouden en stelt raadsvragen.

De bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen heeft bijna een miljoen boeken, kaarten, tijdschriften en andere documenten onder haar hoede. De bibliotheek is al verscheidende maanden bezig om haar collectie over te laten nemen door andere bibliotheken en instituten, maar is er nog niet in geslaagd om dat voor de gehele collectie te regelen. Alles wat op 1 januari 2014 nog overblijft zal door de papierversnipperaar gaan. De gemeente Amsterdam zou moeten helpen deze cultuurvernietiging tegen te houden. Bijvoorbeeld door eenmalige kosten van een verhuizing van de collectie op zich te nemen en de aanwezige universiteiten en instellingen te stimuleren de collectie te redden
http://amsterdam.groenlin(...)heek+Tropeninstituut
pi_131872330
Gaat weer nergens over dit. Kutkabinet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_131872331
Bedankt voor de informatie.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 14:07:39 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_131872384
Vreselijk
Ok stelletje hokboeren
pi_131872427
Ik las van de week in de Volkskrant dat het gaat om 700.000 boeken en documenten.
De overheid moet er wat geld insteken:
* bewaar de helft
* verkoop de andere helft, weggeven aan andere archieven, weggeven aan het buitenland en particulieren kunnen opkopen : 10 boeken voor een tientje ofzo.
pi_131872436
Voor degenen die tegen de vernietiging zijn: koop die documenten.
Of moeten anderen erover waken, en niet jullie (portemonnee)?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_131872544
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:09 schreef spijkerbroek het volgende:
De overheid moet er over waken. Ik heb de poen niet.
Logisch toch ?

Iedereen gruwt toch van boekverbranding ?
Maar boekversnipperen is minder erg ?
pi_131872572
quote:
Ik ben tegen zigeuners. Moet ik ze nu in huis nemen?
pi_131872637
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:15 schreef Bluesdude het volgende:
De overheid moet er over waken. Ik heb de poen niet.
Logisch toch ?
Je weet waar de overheid zijn geld vandaan haalt he?

Als ik moet kiezen tussen fatsoenlijk eten en oude documenten die in een archief liggen waardoor ik ze met grote waarschijnlijkheid nooit zal zien, stem ik voor het eerste.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 14:22:43 #10
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_131872662
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:15 schreef Bluesdude het volgende:

Iedereen gruwt toch van boekverbranding ?
Maar boekversnipperen is minder erg ?
Dit is helaas geen incident

http://www.cracked.com/ar(...)riod-in-history.html
Ok stelletje hokboeren
pi_131873129
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:20 schreef spijkerbroek het volgende:

Als ik moet kiezen tussen fatsoenlijk eten en oude documenten die in een archief liggen waardoor ik ze met grote waarschijnlijkheid nooit zal zien, stem ik voor het eerste.
Logische keuze.
Maar dat heeft hier niks mee te maken.
pi_131873281
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:46 schreef Bluesdude het volgende:
Logische keuze.
Maar dat heeft hier niks mee te maken.
Natuurlijk wel. De overheid bezuinigt, en moet keuzes maken. Ik heb dan liever dat men bezuinigt op dit soort documenten (hoe tragisch ook) dan op zorg, voedsel, veiligheid, etc.
pi_131873702
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:54 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. De overheid bezuinigt, en moet keuzes maken. Ik heb dan liever dat men bezuinigt op dit soort documenten (hoe tragisch ook) dan op zorg, voedsel, veiligheid, etc.
Op jouw voedsel wordt er niks bezuinigd.
Vroeger was dit niet zo en nog steeds niet.
Natuurlijk, zorg en veiligheid is ook hartstikke belangrijk. Maar waar leg je de prioriteiten ?
Je kunt niet alles naar bepaalde prioriteiten brengen en dan cultureel erfgoed vernietigen.
Olv Rutte I ( Wilders werd beroemd met zijn kreet: weg met de linkse hobbies) werd de subsidie voor dit deel van het Tropenmuseum geschrapt.
Hoeraa..... de begroting is minder rampzalig zo. Maar de politiek kijkt niet naar de gevolgen. Het zal die lui aan het binnenhof een zorg zijn. Dus niet.... Ze onttrekken zich aan hun verantwoordelijkheid.
Een nette afbouw van de bibliotheek. Grote delen ergens anders onderbrengen.
En die afwikkeling kost geld.

Onderwijl maakt de club van Wilders zich druk om protesten tegen een zwarte piet in Amsterdam en gaan kamervragen stellen.. Jaja... ze zijn zogenaamd voor cultuurbehoud !
pi_132104555
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:16 schreef Bluesdude het volgende:
Onderwijl maakt de club van Wilders zich druk om protesten tegen een zwarte piet in Amsterdam en gaan kamervragen stellen.. Jaja... ze zijn zogenaamd voor cultuurbehoud !
Als je zwarte piet wilt behouden is het KiT juist van belang!
Farts are jazz to assholes
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:52:37 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132104658
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:54 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dit dus. Het is kut dat ze al die boeken gaan vernielen, maar de overheid moet zich gewoon bij haar kerntaken houden.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:53:43 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132104682
quote:
Ik ga ze meteen een mailtje sturen.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:47:35 #17
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132106042
Kleine nuance: ik begreep dat het erfgoeddeel (de unie collectie werken van voor 1950) naar de Universiteit van Leiden gaat, de rest moet inderdaad worden afgestoten. Het bijzondere gedeelte van de bibliotheek wordt dus in ieder geval gered, het is dus niet zo dat alles maar rücksichtslos in de versnipperaar gedonderd zal worden.

In de wetenschapsbijlage van de VK van vandaag staat er een stukje over. De overgebleven collectie wordt door betrokkenen 'voor onderzoek achterhaald' en 'mooi, maar tamelijk verouderd' genoemd. Tja.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 12-10-2013 20:14:25 (typo) ]
pi_132111241
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 19:47 schreef Nibb-it het volgende:

In de wetenschapsbijlage van de VK van vandaag staat er een stukje over. De overgebleven collectie wordt door betrokkenen 'voor onderzoek achterhaald' en 'mooi, maar tamelijk verouderd' genoemd. Tja.
Archieven zijn toch meestal verouderd, of bezig te verouderen ?
Het lijkt me toch dat ook die 700.000 andere boeken die geen pronkstukken zijn de moeite waard zijn voor archivering. Niet alles lijfelijk op een plank zetten ? Dan minstens een digitalisering die duizenden jaren bewaard kan blijven.... én snel doorzoekbaar voor de gewone internetter.
  maandag 14 oktober 2013 @ 14:27:46 #19
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132155174
Als het overgebleven deel van de boekencollectie wetenschappelijk gezien achterhaald is, is de noodzaak om die te conserveren ook kleiner. Je hebt er domweg niet zo veel meer aan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
Dan minstens een digitalisering die duizenden jaren bewaard kan blijven.... én snel doorzoekbaar voor de gewone internetter.
Digitalisering kost miljoenen. Maar wie weet wat ze met het erfgoeddeel gaan doen.
pi_132155537
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:27 schreef Nibb-it het volgende:
Als het overgebleven deel van de boekencollectie wetenschappelijk gezien achterhaald is, is de noodzaak om die te conserveren ook kleiner. Je hebt er domweg niet zo veel meer aan.
De noodzaak is wel kleiner, maar zo veel soorten boeken zijn 'achterhaald' door de tijd.
Ook zoveel andere voorwerpen. Conserveren doe je toch voor de geschiedschrijving.?
Dan nog..... digitaliseer de hap, en dan toch maar de helft naar de boekverbranding brengen.
Er zijn altijd feitjes die later, veel later, nuttig zijn voor het geven van een tijdsbeeld, hoe mensen dachten.
Of weggeven aan de gewone burger, die kan snuffelen en meenemen op een permanente boekmarkt.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:15:05 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132546368
Ik heb trouwens antwoord op mijn mailtje:

quote:
Beste [Ser_Ciappelletto],

Excuses voor onze late reactie.
Wat betreft de collectie: op dit moment zijn we in gesprek met een aantal organisaties/bibliotheken die delen van de collectie willen overnemen. We zijn hoopvol.

Of het ooit zo ver komt dat er boeken aan particulieren gaan verkopen, dat zal in de toekomst blijken.
Voor de meest actuele informatie over de collectie kan ik u verwijzen naar de volgende website: http://www.kit.nl/kit/nl-(...)Bibliotheekcollectie

Met vriendelijke groet,

[Medewerker KIT],
namens [Andere medewerker KIT], Hoofd Information & Library Services
Ze willen dus op het moment niets verkopen aan particulieren, maar ze sluiten het niet uit. Wel tof dat ze een website hebben waar het hele proces te volgen valt. :Y
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:47:26 #22
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132580612
Amerikanen willen collectie Tropeninstituut redden

De Amerikanen komen helpen.

Het zou mooi zijn als het gedigitaliseerd kan worden, maar waar hebben we het over? "Den landopbrengschten van boer van der Molen, 1881"?

Ik heb ooit eens gesnuffeld in een koloniale bibliotheek in Solo, Indonesië. Erg leuk, maar veel boeken hadden lijsten van opbrengsten van specerijen etc van ruim een eeuw geleden.
reset
pi_132581270
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 13:47 schreef Individual het volgende:

De Amerikanen komen helpen.

Het zou mooi zijn als het gedigitaliseerd kan worden, maar waar hebben we het over? "Den landopbrengschten van boer van der Molen, 1881"?
Toch digitaliseren. Kan altijd ooit nuttig zijn ergens voor.
Ook die specerijenbetalingen. Dat is het vastleggen hoe die handel ging toen.

Maar prima..... beter in Amerika goed bewaard en gedigitaliseerd dan in Nederland vernietigd
quote:
Een bibliothecaris van een van de geïnteresseerde bibliotheken noemt het in de krant een grof schandaal dat de boeken dreigen te verdwijnen. Hij zegt met stomheid te zijn geslagen door de gang van zaken. Bovendien snapt hij niet dat er in Nederland niet meer publieke verontwaardiging over heerst.
De man heeft gelijk.... Waar is de publieke verontwaardiging? Is Nederland dan zo slecht met zijn cultureel erfgoed willen bewaren. ( 2 miljoen likes op fb ... hahaha)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:06:25 #24
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_132582407
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 13:47 schreef Individual het volgende:

Ik heb ooit eens gesnuffeld in een koloniale bibliotheek in Solo, Indonesië. Erg leuk, maar veel boeken hadden lijsten van opbrengsten van specerijen etc van ruim een eeuw geleden.
Maar met dat soort lijsten kan je wellicht allerlei interessante zaken extrapoleren. De totale productiecapaciteit van Nederlands-Indië in die en die tijd, etc.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:14:16 #25
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132582608
Zou dat totale productieniveau niet makkelijker via de NHM en daarvoor de VOC te achterhalen zijn?
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')