http://amsterdam.groenlin(...)heek+Tropeninstituutquote:Als gevolg van de rijksbezuinigingen van het kabinet Rutte I, die door het kabinet Rutte-Asscher niet zijn teruggedraaid, moet nu een groot deel van de waardevolle collectie van het Tropeninstituut worden ontmanteld. Raadslid Evelien Van Roemburg wil dat de gemeente Amsterdam zich inspant deze unieke collectie te behouden en stelt raadsvragen.
De bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen heeft bijna een miljoen boeken, kaarten, tijdschriften en andere documenten onder haar hoede. De bibliotheek is al verscheidende maanden bezig om haar collectie over te laten nemen door andere bibliotheken en instituten, maar is er nog niet in geslaagd om dat voor de gehele collectie te regelen. Alles wat op 1 januari 2014 nog overblijft zal door de papierversnipperaar gaan. De gemeente Amsterdam zou moeten helpen deze cultuurvernietiging tegen te houden. Bijvoorbeeld door eenmalige kosten van een verhuizing van de collectie op zich te nemen en de aanwezige universiteiten en instellingen te stimuleren de collectie te redden
De overheid moet er over waken. Ik heb de poen niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor degenen die tegen de vernietiging zijn: koop die documenten.
Of moeten anderen erover waken, en niet jullie (portemonnee)?
Ik ben tegen zigeuners. Moet ik ze nu in huis nemen?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Je weet waar de overheid zijn geld vandaan haalt he?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:15 schreef Bluesdude het volgende:
De overheid moet er over waken. Ik heb de poen niet.
Logisch toch ?
Dit is helaas geen incidentquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:15 schreef Bluesdude het volgende:
Iedereen gruwt toch van boekverbranding ?
Maar boekversnipperen is minder erg ?
Logische keuze.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fatsoenlijk eten en oude documenten die in een archief liggen waardoor ik ze met grote waarschijnlijkheid nooit zal zien, stem ik voor het eerste.
Natuurlijk wel. De overheid bezuinigt, en moet keuzes maken. Ik heb dan liever dat men bezuinigt op dit soort documenten (hoe tragisch ook) dan op zorg, voedsel, veiligheid, etc.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:46 schreef Bluesdude het volgende:
Logische keuze.
Maar dat heeft hier niks mee te maken.
Op jouw voedsel wordt er niks bezuinigd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. De overheid bezuinigt, en moet keuzes maken. Ik heb dan liever dat men bezuinigt op dit soort documenten (hoe tragisch ook) dan op zorg, voedsel, veiligheid, etc.
Als je zwarte piet wilt behouden is het KiT juist van belang!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:16 schreef Bluesdude het volgende:
Onderwijl maakt de club van Wilders zich druk om protesten tegen een zwarte piet in Amsterdam en gaan kamervragen stellen.. Jaja... ze zijn zogenaamd voor cultuurbehoud !
Dit dus. Het is kut dat ze al die boeken gaan vernielen, maar de overheid moet zich gewoon bij haar kerntaken houden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. De overheid bezuinigt, en moet keuzes maken. Ik heb dan liever dat men bezuinigt op dit soort documenten (hoe tragisch ook) dan op zorg, voedsel, veiligheid, etc.
Ik ga ze meteen een mailtje sturen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Archieven zijn toch meestal verouderd, of bezig te verouderen ?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 19:47 schreef Nibb-it het volgende:
In de wetenschapsbijlage van de VK van vandaag staat er een stukje over. De overgebleven collectie wordt door betrokkenen 'voor onderzoek achterhaald' en 'mooi, maar tamelijk verouderd' genoemd. Tja.
Digitalisering kost miljoenen. Maar wie weet wat ze met het erfgoeddeel gaan doen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:12 schreef Bluesdude het volgende:
Dan minstens een digitalisering die duizenden jaren bewaard kan blijven.... én snel doorzoekbaar voor de gewone internetter.
De noodzaak is wel kleiner, maar zo veel soorten boeken zijn 'achterhaald' door de tijd.quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:27 schreef Nibb-it het volgende:
Als het overgebleven deel van de boekencollectie wetenschappelijk gezien achterhaald is, is de noodzaak om die te conserveren ook kleiner. Je hebt er domweg niet zo veel meer aan.
Ze willen dus op het moment niets verkopen aan particulieren, maar ze sluiten het niet uit. Wel tof dat ze een website hebben waar het hele proces te volgen valt.quote:Beste [Ser_Ciappelletto],
Excuses voor onze late reactie.
Wat betreft de collectie: op dit moment zijn we in gesprek met een aantal organisaties/bibliotheken die delen van de collectie willen overnemen. We zijn hoopvol.
Of het ooit zo ver komt dat er boeken aan particulieren gaan verkopen, dat zal in de toekomst blijken.
Voor de meest actuele informatie over de collectie kan ik u verwijzen naar de volgende website: http://www.kit.nl/kit/nl-(...)Bibliotheekcollectie
Met vriendelijke groet,
[Medewerker KIT],
namens [Andere medewerker KIT], Hoofd Information & Library Services
Toch digitaliseren. Kan altijd ooit nuttig zijn ergens voor.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:47 schreef Individual het volgende:
Amerikanen willen collectie Tropeninstituut redden
De Amerikanen komen helpen.
Het zou mooi zijn als het gedigitaliseerd kan worden, maar waar hebben we het over? "Den landopbrengschten van boer van der Molen, 1881"?
De man heeft gelijk.... Waar is de publieke verontwaardiging? Is Nederland dan zo slecht met zijn cultureel erfgoed willen bewaren. ( 2 miljoen likes op fb ... hahaha)quote:Een bibliothecaris van een van de geïnteresseerde bibliotheken noemt het in de krant een grof schandaal dat de boeken dreigen te verdwijnen. Hij zegt met stomheid te zijn geslagen door de gang van zaken. Bovendien snapt hij niet dat er in Nederland niet meer publieke verontwaardiging over heerst.
Maar met dat soort lijsten kan je wellicht allerlei interessante zaken extrapoleren. De totale productiecapaciteit van Nederlands-Indië in die en die tijd, etc.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 13:47 schreef Individual het volgende:
Amerikanen willen collectie Tropeninstituut redden
Ik heb ooit eens gesnuffeld in een koloniale bibliotheek in Solo, Indonesië. Erg leuk, maar veel boeken hadden lijsten van opbrengsten van specerijen etc van ruim een eeuw geleden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |