doe je nu ook al naar de overheid/belastingdienstquote:Op maandag 21 oktober 2013 13:32 schreef datismijnmening het volgende:
Je vrijheid en geld vrijwillig afstaan aan stinkende luidruchtige kots en strontmachine's
Rationele beslissingen maken met het oog op een gelukkige toekomst.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:32 schreef Godtje het volgende:
Wil je een kind of wetenschappelijk onderzoek?
Niet vrijwilligquote:Op maandag 21 oktober 2013 13:33 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
doe je nu ook al naar de overheid/belastingdienst
Ja, dat dus. Het willen van een kind baseer je niet op een onderzoek normaal gesproken.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:39 schreef Clubsoda het volgende:
Kiezen voor een kind is wat mij betreft een volledig irrationele keuze. Ik kan geen rationeel argument bedenken om te kiezen voor een kind, wel een hoop emotionele. Wat daarin voor jou het zwaarst weegt (of beter: lijkt te wegen, want je weet op voorhand niet waarvoor je kiest), is zo persoonlijk dat een ander daar geen zinnig woord over kan zeggen.
Niet vrijwilligquote:Op maandag 21 oktober 2013 13:33 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
doe je nu ook al naar de overheid/belastingdienst
Tegenwoordig lijkt dan de strategie eerder te zijn: oke als je niet vrijwillig meewerkt dan maar onvrijwillig.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:43 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, dat dus. Het willen van een kind baseer je niet op een onderzoek normaal gesproken.
Als je niet wil, niet doen en geef je vriendin dat aan, dan kan ze evt nog een ander gaan zoeken om kinderen mee te krijgen.
Is dat niet al te laat? Ze is sowieso de 29 al gepasseerd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:43 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, dat dus. Het willen van een kind baseer je niet op een onderzoek normaal gesproken.
Als je niet wil, niet doen en geef je vriendin dat aan, dan kan ze evt nog een ander gaan zoeken om kinderen mee te krijgen.
Er zijn genoeg rationele overwegingen bij de beslissing wel of geen kinderen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:39 schreef Clubsoda het volgende:
Kiezen voor een kind is wat mij betreft een volledig irrationele keuze. Ik kan geen rationeel argument bedenken om te kiezen voor een kind, wel een hoop emotionele. Wat daarin voor jou het zwaarst weegt (of beter: lijkt te wegen, want je weet op voorhand niet waarvoor je kiest), is zo persoonlijk dat een ander daar geen zinnig woord over kan zeggen.
Wtf, als ik over zo'n 10 jaar kinderen krijg dan ga ik niet denken of verwachten dat ik op ze terug kan vallen als ik later echt oud ben.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:48 schreef Crazy Harry het volgende:
Iemand om op terug te kunnen vallen wanneer je oud bent om er maar één te noemen.
Misschien in jouw omgeving, in de mijne niet hoor.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:48 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Tegenwoordig lijkt dan de strategie eerder te zijn: oke als je niet vrijwillig meewerkt dan maar onvrijwillig.
Nee hoor, genoeg mensen die nog kinderen krijgen op hun 40equote:Op maandag 21 oktober 2013 13:48 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Is dat niet al te laat? Ze is sowieso de 29 al gepasseerd.
Ja maar is het dan niet enorm risicovol? Als man is het wel logisch dat die lekker laat kinderen nemen vind ik.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nee hoor, genoeg mensen die nog kinderen krijgen op hun 40e
Als je 30+ bent nog een ander gaan zoeken om snel kinderen mee te maken voor het te laat/risicovol is, ga dat maar eens voor elkaar krijgen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Misschien in jouw omgeving, in de mijne niet hoor.
Dat wil niet zeggen dat anderen dat niet doen. Het was alleen maar om mijn punt duidelijk te maken dat er wel degelijk rationele overwegingen zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:49 schreef Letsstaytogether het volgende:
Wtf, als ik over zo'n 10 jaar kinderen krijg dan ga ik niet denken of verwachten dat ik op ze terug kan vallen als ik later echt oud ben.
Ja, vriendin vna mij zegt dat ook, ik vind het apart.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:51 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat anderen dat niet doen. Het was alleen maar om mijn punt duidelijk te maken dat er wel degelijk rationele overwegingen zijn.
Ik ook, vooral omdat het geen zekerheid is. Ze kunnen eerder dan jou overlijden, ver weg verhuizen, wellicht zelf maar net rondkomen, geen zin hebben om überhaupt langs te komen, noem maar op....quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:52 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ja, vriendin vna mij zegt dat ook, ik vind het apart.
Dat is toch totaal niet hetzelfde als wat je net zei?quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:51 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Als je 30+ bent nog een ander gaan zoeken om snel kinderen mee te maken voor het te laat/risicovol is, ga dat maar eens voor elkaar krijgen.
quote:oke als je niet vrijwillig meewerkt dan maar onvrijwillig.
Wel meer, en vaak raak je ook moeilijker zwanger, maar goed, daar ging het niet om.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:50 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ja maar is het dan niet enorm risicovol? Als man is het wel logisch dat die lekker laat kinderen nemen vind ik.
Nee, ik wil er maar mee aangeven dat de keuze om iemand min of meer in de val te laten lopen daardoor wellicht wel de meest 'logische' keuze is in zo'n situatie.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat is toch totaal niet hetzelfde als wat je net zei?
[..]
Nou ja, dan nog is dat meer iets voor tieners en minder voor 30ers. Al gebeurt het natuurlijk wel. Logisch vind ik het echter niet echt en ik zou daar niet vanuit gaan.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:55 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee, ik wil er maar mee aangeven dat de keuze om iemand min of meer in de val te laten lopen daardoor wellicht wel de meest 'logische' keuze is in zo'n situatie.
Alsof kinderen hebben een garantie is om straks niet alleen en eenzaam in een bejaardentehuis te zitten.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:54 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik geloof best dat 30ers zonder kinderen gemiddeld gelukkiger zijn. De vraag is hoe het dan staat met 50ers, 60ers maar vooral ouder. Eenzaamheid ligt zonder kinderen nog meer op de loer.
Dat als reactie op je onderzoek (alleen mensen met jonge kinderen onderzoeken is niet genoeg).
De keuze of jij kinderen wil zal je toch echt zelf moeten nemen. Los van wat je vriedin wel of niet wil. Daarna moet je kijken of je het samen eens kan worden of beter uit elkaar kan gaan.
Kiezen of je wel of geen kind wil, is geen rationele beslissing. Er zijn talloze rationele redenen te bedenken waarom je geen kind zou moeten willen. En die redenen zijn onweerlegbaar, tot je het gevoel hebt dat je graag een kind wil. Dan doen al die rationele redenen er helemaal niet meer toe.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Rationele beslissingen maken met het oog op een gelukkige toekomst.
De kans is in elk geval groter dat je kinderen op bezoek komen in het bejaardentehuis als je ze hébt dan wanneer je ze niet hebt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:04 schreef trovey het volgende:
[..]
Alsof kinderen hebben een garantie is om straks niet alleen en eenzaam in een bejaardentehuis te zitten.Heb vaak genoeg zien dat mensen met kinderen er alleen voor staan als ze bejaard zijn want de kinderen hebben geen tijd en een eigen leven en vader/moeder past daar niet in.
En als je kinderen hebt die niet komen zul je een stuk treuriger zijn dan dat je weet dat ze niet komen omdat jij ze niet gemaakt hebt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:05 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
De kans is in elk geval groter dat je kinderen op bezoek komen in het bejaardentehuis als je ze hébt dan wanneer je ze niet hebt.
Dit. En omdat nu als argument te gebruiken om kinderen te krijgen. "anders ben ik later alleen"quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:08 schreef trovey het volgende:
[..]
En als je kinderen hebt die niet komen zul je een stuk treuriger zijn dan dat je weet dat ze niet komen omdat jij ze niet gemaakt hebt.
Ik had het 5 jaar geleden niet verwacht, maar ik zou niet anders meer willen. Ben nog lang geen 40 plusser en pas sinds kort vader, maar nu begrijp ik mensen die zeggen dat het je leven aanvult pas. Het vreet energie en het is lang niet altijd leuk, maar 1 lachje en je bent alles weer vergeten. Totaal irrationeel, maar mooi om mee te maken.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:41 schreef Zapata het volgende:
... en zit je met een 40 plusser vrouw en 1 of 2 kutkinderen op de bank.
Zeg ik ergens garantie? Denk wel dat het de kans verkleint.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:04 schreef trovey het volgende:
[..]
Alsof kinderen hebben een garantie is om straks niet alleen en eenzaam in een bejaardentehuis te zitten.Heb vaak genoeg zien dat mensen met kinderen er alleen voor staan als ze bejaard zijn want de kinderen hebben geen tijd en een eigen leven en vader/moeder past daar niet in.
Ja, maar ik vind het altijd zo'n raar argument, genoeg kinderen die niet komen! Ja, en? Daar ga je niet van uit toch?quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:08 schreef trovey het volgende:
[..]
En als je kinderen hebt die niet komen zul je een stuk treuriger zijn dan dat je weet dat ze niet komen omdat jij ze niet gemaakt hebt.
Daar werden vroeger hele gezinnen op gebouwd. Om voor je te zorgen als je ouder bent.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:08 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Dit. En omdat nu als argument te gebruiken om kinderen te krijgen. "anders ben ik later alleen"
Inderdaad, vroeger! Niet meer, in de Westerse wereld in ieder geval. Ik vind het ook nogal wat om je kind mee te belasten. Je moet een kind krijgen omdat jij voor dat kind wil zorgen, niet omdat je wil dat dat kind later voor jou komt zorgen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:10 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Daar werden vroeger hele gezinnen op gebouwd. Om voor je te zorgen als je ouder bent.
Ik zie teveel bejaarden die uitermate treurig zijn dat hun kinderen en kleinkinderen niet komen en ik zie het steeds meer met de individualisering van de maatschappij. De regering is dat echter aan het terugdraaien dus straks moeten (klein)kinderen wel meer met hun (groot)ouders doen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:09 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Zeg ik ergens garantie? Denk wel dat het de kans verkleint.
Als die andere mensen ook niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:10 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind het altijd zo'n raar argument, genoeg kinderen die niet komen! Ja, en? Daar ga je niet van uit toch?
Dit.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kiezen of je wel of geen kind wil, is geen rationele beslissing. Er zijn talloze rationele redenen te bedenken waarom je geen kind zou moeten willen. En die redenen zijn onweerlegbaar, tot je het gevoel hebt dat je graag een kind wil. Dan doen al die rationele redenen er helemaal niet meer toe.
Ja weet ik, maar ik vind het maar een kutargument om je leven te vergooien.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:10 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Daar werden vroeger hele gezinnen op gebouwd. Om voor je te zorgen als je ouder bent.
In dat opzicht vind ik dit ook wel interessant:quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:23 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Ja weet ik, maar ik vind het maar een kutargument om je leven te vergooien.
Stel je wordt niet eens zo oud, lekker dan. Daarnaast kan je denk ik als ouderen best gelukkig zijn al ben je alleen later.
quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:54 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik geloof best dat 30ers zonder kinderen gemiddeld gelukkiger zijn. De vraag is hoe het dan staat met 50ers, 60ers maar vooral ouder.
Ik denk dat dat heel erg scheelt van mens tot mens. Ik woon nu ook alleen. Ben echt een paar keer per week 's avonds gewoon alleen thuis. Ook in mijn 3 dagen weekend zijn er wel eens dagen dat ik niemand zie/spreek (behalve iemand achter de kassa ofzo). Ik vind dat heerlijk, maar er zijn ook zat mensen die daar verdrietig van worden.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:23 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Ja weet ik, maar ik vind het maar een kutargument om je leven te vergooien.
Stel je wordt niet eens zo oud, lekker dan. Daarnaast kan je denk ik als ouderen best gelukkig zijn al ben je alleen later.
Ook ouderen kunnen met elkaar optrekken (andere ouderen die alleen zijn). Tegen de tijd dat wij oud zijn hebben we ook nog internet waardoor je nooit echt geïsoleerd zal raken omdat je makkelijker in contact kan blijven met vrienden en kennissen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:30 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat heel erg scheelt van mens tot mens. Ik woon nu ook alleen. Ben echt een paar keer per week 's avonds gewoon alleen thuis. Ook in mijn 3 dagen weekend zijn er wel eens dagen dat ik niemand zie/spreek (behalve iemand achter de kassa ofzo). Ik vind dat heerlijk, maar er zijn ook zat mensen die daar verdrietig van worden.
Eigenlijk moet ik er niet aan denken om samen te wonen, laat staan dat je ook nog allerlei verplichtingen naar één of meerdere kinderen toe hebt. Maar wie weet verandert dat ooit.
Je hoeft niet per se eenzaam te worden als je oud bent, zie:quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
In dat opzicht vind ik dit ook wel interessant:
[..]
quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:51 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Ook ouderen kunnen met elkaar optrekken (andere ouderen die alleen zijn). Tegen de tijd dat wij oud zijn hebben we ook nog internet waardoor je nooit echt geïsoleerd zal raken omdat je makkelijker in contact kan blijven met vrienden en kennissen.
Ik ken genoeg mannen die zich over hebben laten halen en die prima vaders zijn. Je hebt negen maanden om aan het idee te wennen he?quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:37 schreef trovey het volgende:
Je moet je niet over willen laten halen.Arme kinderen die een vader hebben die zich heeft laten overhalen om ze op de wereld te zetten. Sta je er niet achter om kinderen te krijgen, niet doen, er zijn al genoeg kinderen op de wereld met ouders die liever geen kinderen hadden gehad.
wat heeft dat nou weer met mijn opmerking te maken dat ik t een stom argument vind?quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:15 schreef trovey het volgende:
[..]
Als die andere mensen ook niet.Fijn dat je kinderen hebt mogen krijgen en dat ze bij jou ook welkom waren maar andere mensen maken andere keuzes en leven een ander leven.
Dat je dat niet hoeft te zijn begrijp ik, maar ik zou het interessant vinden om te weten of de kinderlozen nog steeds gelukkiger zijn als ze ouder zijn, dus ook 40+, 50+, 60+, 70+ en ouder.quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:52 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se eenzaam te worden als je oud bent, zie:
[..]
Mooie post!quote:Op maandag 21 oktober 2013 14:08 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik had het 5 jaar geleden niet verwacht, maar ik zou niet anders meer willen. Ben nog lang geen 40 plusser en pas sinds kort vader, maar nu begrijp ik mensen die zeggen dat het je leven aanvult pas. Het vreet energie en het is lang niet altijd leuk, maar 1 lachje en je bent alles weer vergeten. Totaal irrationeel, maar mooi om mee te maken.
Als je je zo druk maakt over je carriere, denk ik niet dat je er al aan moet beginnen. Sinds de geboorte vind ik dat juist een stuk minder belangrijk.
Daar klopt het al niet, want zonder kind kun je alleen maar ouder worden en geen ouder zijnquote:Op maandag 21 oktober 2013 13:31 schreef Apekoek het volgende:
Oud nieuws, diverse bronnen hebben bevestigd dat het gemiddelde geluk van de ouders omlaag gaat bij het krijgen van een kind.
Ik wil het vooral doen omdat mijn partner het heel graag wil en ik enorm van haar houd. Vooral uit liefde naar haar toe gun ik het haar, als zij gelukkig is word ik daar vervolgens ook gelukkig van. Ik zou het dus niet doen omdat ik een kindje wil maar meer voor haar. Indirect zou ik daar wel gelukkig van kunnen worden. Maar ik weet niet of dit de juiste insteek is, haar gelukkig maken lijk me dan wel weer niets mis mee. Het is in dit geval geven en nemen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:40 schreef erodome het volgende:
Dit soort onderzoekjes zijn grappig, maar wat zegt het over jou als persoon? Ik denk dat er namelijk maar weinig mensen gelukkiger zijn die wel kinderen hadden gewild maar ze niet hebben(door omstandigheden).
Hoe weet je of je met kinderen of zonder kinderen gelukkiger geweest zou zijn, hoe waren de mensen die uit het onderzoek naar voren komen als minder gelukkig geweest als ze geen kinderen hadden gehad?
Al met al komt het altijd neer op wil je graag kinderen of niet en dat blijft gewoon een gevoel. Alle redenen die je kan bedenken om wel aan kinderen te beginnen of niet eraan te beginnen zijn niet meer als rechtvaardigingen voor dat gevoel dat je toch al had.
Bij de TS lees ik het gevoel van liever geen kinderen willen tot netaan misschien, maar zeer zeker niet het ja ik wil graag kinderen zoals zijn vriendin dat heeft. Ik denk dat je het dan gewoon niet moet doen. Zeker bij twijfel zullen de "tegenvallers" zwaarder vallen. Zal je het gevoel hebben van vrijheid verliezen en al die andere zaken. Wil je wel echt graag kinderen dan vallen juist de leuke kanten meer op, heb je niet het gevoel van verlies van vrijheid omdat er wat anders voor in de plaats komt wat je heel leuk vindt, heb je vaak helemaal niet meer zo'n behoefte aan de zaken die je anders als "vrijheid" zou betitelen. De lastigere momentjes worden weggevaagd door de leuke momenten, je blijft dan niet hangen bij die "tegenvallers".
Zegt je gevoel ja, ga er dan voor, zegt je gevoel nee, doe het dan niet. Zegt je gevoel ik weet het niet, wacht dan tot het een ja of een nee wordt.
Ik ben het eens met Rocka.quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:12 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik wil het vooral doen omdat mijn partner het heel graag wil en ik enorm van haar houd. Vooral uit liefde naar haar toe gun ik het haar, als zij gelukkig is word ik daar vervolgens ook gelukkig van. Ik zou het dus niet doen omdat ik een kindje wil maar meer voor haar. Indirect zou ik daar wel gelukkig van kunnen worden. Maar ik weet niet of dit de juiste insteek is, haar gelukkig maken lijk me dan wel weer niets mis mee. Het is in dit geval geven en nemen.
Als het dan geen keiharde nee voor jezelf is wbt kinderen dan vind ik dit wel een goede reden, best wel lief zelfsquote:Op maandag 21 oktober 2013 20:12 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik wil het vooral doen omdat mijn partner het heel graag wil en ik enorm van haar houd. Vooral uit liefde naar haar toe gun ik het haar, als zij gelukkig is word ik daar vervolgens ook gelukkig van. Ik zou het dus niet doen omdat ik een kindje wil maar meer voor haar. Indirect zou ik daar wel gelukkig van kunnen worden. Maar ik weet niet of dit de juiste insteek is, haar gelukkig maken lijk me dan wel weer niets mis mee. Het is in dit geval geven en nemen.
Is het ''nemen'' van kinderen omdat je bang bent dat je geen bezoek krijgt op je oude dag niet eenquote:Op maandag 21 oktober 2013 13:54 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik geloof best dat 30ers zonder kinderen gemiddeld gelukkiger zijn. De vraag is hoe het dan staat met 50ers, 60ers maar vooral ouder. Eenzaamheid ligt zonder kinderen nog meer op de loer.
Dat als reactie op je onderzoek (alleen mensen met jonge kinderen onderzoeken is niet genoeg).
De keuze of jij kinderen wil zal je toch echt zelf moeten nemen. Los van wat je vriedin wel of niet wil. Daarna moet je kijken of je het samen eens kan worden of beter uit elkaar kan gaan.
Ja, tuurlijk is dat egoïstisch. Zoals vrijwel alles dat is. Ik zeg ook niet dat ik dat doe of vanplan ben. Ik heb alleen een vermoede dat het wel eens een (onbewust) argument van mensen kan zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Is het ''nemen'' van kinderen omdat je bang bent dat je geen bezoek krijgt op je oude dag niet een
beetje egoÏstisch? Bovendien zou het nog wel eens zwaar kunnen tegenvallen, je wil niet weten
hoeveel oudjes er geen bezoek krijgen van hun kinderen, of hooguit 1 uurtje per week, zondagmorgen
op de koffie even verplicht bij moeders langs.
Als mensen met kinderen er zéker van willen zijn dat hun kinderen hen bezoeken, zelfs als er een
slechte relatie is tussen ouders en kinderen of als ze ver weg wonen, kan je natuurlijk altijd nog een
wet invoeren dat de kinderen verplicht zijn om de ouders te bezoeken net als in China
Dat denk ik ook wel eens hoor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk is dat egoïstisch. Zoals vrijwel alles dat is. Ik zeg ook niet dat ik dat doe of vanplan ben. Ik heb alleen een vermoede dat het wel eens een (onbewust) argument van mensen kan zijn.
Ik vind dit helemaal zo'n slechte reden nog niet, hoor. En misschien (best waarschijnlijk zelfs) verbaas je jezelf nog door inderdaad van het kind te houden en het wellicht zelfs leuk te vinden dat je een kind hebt. Een kind van jezelf is anders dan de kinderen van anderen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:12 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Misschien en wellicht, nee, erg leuk om maar een kind te nemen zonder dat je er echt achter staat. Ik vind het echt krom om een kind te nemen omdat je partner het wil. Je moet het zelf ook echt willen, lijkt mij. Het is geen experiment of oefening ofzo, als het kind er eenmaal is kan je moeilijk weg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dit helemaal zo'n slechte reden nog niet, hoor. En misschien (best waarschijnlijk zelfs) verbaas je jezelf nog door inderdaad van het kind te houden en het wellicht zelfs leuk te vinden dat je een kind hebt. Een kind van jezelf is anders dan de kinderen van anderen.
Daarnaast hebben veel mannen niet zo'n heftige kinderwens (wellicht een hormonale kwestie) maar zijn ze als hun eigen kind geboren is toch erg blij. Mijn vriend had ook niet echt een kinderwens, maar hij is dolgelukkig met onze dochter en een hele fijne vader.
Daar gaat het mis! Ze zouden een kinder asiel moeten makenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:45 schreef Letsstaytogether het volgende:
als het kind er eenmaal is kan je moeilijk weg.
Ik geloof er niet in dat als je echt van je partner houdt, je ook van je eigen kind houdt. Het klinkt mij redelijk zweverig, en er zijn heel wat vaders die de eigen kinderen patsboem in de steek laten.quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:55 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik ben het eens met Rocka.
Als je echt veel van haar houdt, zul je ook van het kind houden, denk ik. Dat is immers een 'produkt' van jullie liefde.
En je bent zeker niet de enige mogelijk-aanstaande-vader die het in eerste instantie niet zo ziet zitten.![]()
Waarom?quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat je dat niet hoeft te zijn begrijp ik, maar ik zou het interessant vinden om te weten of de kinderlozen nog steeds gelukkiger zijn als ze ouder zijn, dus ook 40+, 50+, 60+, 70+ en ouder.
Ik denk dat er een verschil is tussen pertinent geen kind willen of het niet zo nodig hoeven. In het eerste geval lijkt het me duidelijk dat je er niet aan moet beginnen, ook niet voor een partner waar je heel veel van houdt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:45 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Misschien en wellicht, nee, erg leuk om maar een kind te nemen zonder dat je er echt achter staat. Ik vind het echt krom om een kind te nemen omdat je partner het wil. Je moet het zelf ook echt willen, lijkt mij. Het is geen experiment of oefening ofzo, als het kind er eenmaal is kan je moeilijk weg.
Ah, daar hebben ze Stichting Dwaze Vaders voorquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:08 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Vergeet trouwens ook de relatiebreuk kansen niet, die liegen er ook niet om! Niet om je bang te maken maar tegenwoordig is er nog maar weinig doorzettingsvermogen te vinden bij stellen. Wat nu je lieve druif is, kan over twee jaar wel eens je grootste feeks zijn..
En zodra er dan kinderen bij betrokken zijn dan heb je ineens een hoop ellende waar je niet op zit te wachten, wellicht.
Mijn man had al drie kinderen toen ik hem leerde kennen. Ik wilde heel graag zelf een kind, voor hem hoefde het niet persé, maar hij heeft het in hoofdzaak voor mij gedaan. Hij was er zelf niet tégen, TS ook niet. Dat lijkt me wel een belangrijke voorwaarde, dat je het niet alléén maar voor je partner doet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:51 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Ik geloof er niet in dat als je echt van je partner houdt, je ook van je eigen kind houdt. Het klinkt mij redelijk zweverig, en er zijn heel wat vaders die de eigen kinderen patsboem in de steek laten.
En ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die een kind nemen voor een partner, trouwens. Als je een kind neemt (en dat lijkt mij niet niks) moet je er toch 1000000% positief achterstaan? Ik zou niet eens een kind willen met iemand die het voor mij doet.
Omdat kinderen krijgen een lange termijn invloed heeft, daarom vind ik de verschillen in geluksbeleving op de lange termijn interessant.quote:
En buiten dat kan ik me voorstellen dat dertigers het lastiger vinden om dingen te moeten laten of veranderen: minder op stap, uit eten, andere vakanties, dat soort dingen. als veertiger of vijftiger met grotere kinderen is dat weer anders en zit je zelf ook anders in elkaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat kinderen krijgen een lange termijn invloed heeft, daarom vind ik de verschillen in geluksbeleving op de lange termijn interessant.
Als je tussen de kinderen in de luiers zit en het allemaal nog relatief nieuw is, en je als gezin nog vorm moet krijgen kijk je er misschien anders tegenaan dan wanneer de boel wat meer op rolletjes loopt omdat de kinderen ouder zijn.
Als veertiger met een klein kind ookquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En buiten dat kan ik me voorstellen dat dertigers het lastiger vinden om dingen te moeten laten of veranderen: minder op stap, uit eten, andere vakanties, dat soort dingen. als veertiger of vijftiger met grotere kinderen is dat weer anders en zit je zelf ook anders in elkaar.
Ach, we moeten van het goede uit blijven gaanquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah, daar hebben ze Stichting Dwaze Vaders voor![]()
http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=1331&start=0
Ah, zal ik maar even antwoord geven op deze vraag dan als bewust kinderloze 40 plusser?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En buiten dat kan ik me voorstellen dat dertigers het lastiger vinden om dingen te moeten laten of veranderen: minder op stap, uit eten, andere vakanties, dat soort dingen. als veertiger of vijftiger met grotere kinderen is dat weer anders en zit je zelf ook anders in elkaar.
Hahaha, truequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als veertiger met een klein kind ook![]()
Tuurlijk, we gaan van het goed uit, maar nee in sprookjes geloof ik ook nietquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:14 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ach, we moeten van het goede uit blijven gaan
Maar in sprookjes geloof ik al een tijdje niet meer...
Welke vraag was dat precies?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah, zal ik maar even antwoord geven op deze vraag dan als bewust kinderloze 40 plusser?
Geen spijt hier...
Ik zag hem pas in de quote van letsstaytogether ofzoiets...quote:
quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat je dat niet hoeft te zijn begrijp ik, maar ik zou het interessant vinden om te weten of de kinderlozen nog steeds gelukkiger zijn als ze ouder zijn, dus ook 40+, 50+, 60+, 70+ en ouder.
Het gaat er niet om je spijt hebt, het gaat erom of je gelukkiger bent dan je leeftijdsgenoten met kinderen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah, zal ik maar even antwoord geven op deze vraag dan als bewust kinderloze 40 plusser?
Geen spijt hier...
Dat hangt van de personen af natuurlijk, ik heb geen idee of iedereen met kinderen gelukkigerquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat er niet om je spijt hebt, het gaat erom of je gelukkiger bent dan je leeftijdsgenoten met kinderen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Tuurlijk, we gaan van het goed uit, maar nee in sprookjes geloof ik ook niet
Ligt inderdaad aan de persoon. Ik hoop overigens nooit zo'n moeder te worden dat ik maar over 1 ding kan praten: mijn perfecte kindertjes en dat ik zoveel van ze houd en dat de kleine nou eindelijk zonder wieltjes kan fietsen hihihi.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat hangt van de personen af natuurlijk, ik heb geen idee of iedereen met kinderen gelukkiger
is dan ik.
Ja, het is ook een zinloze discussie, want ik denk niet dat je je geluk moet laten afhangen van je kinderen. Het kan wel heel slecht gaan met je kinderen, daar wordt je ook niet gelukkig van, maarquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Tja, ergens vind ik dat een vrij zinloze discussie. Volgens mij is geluk niet objectief te meten, dus of wie dan ook gelukkiger is dan een andere wie dan ook is nogal lastig te bepalen.
Nou, zo zinloos is het niet vind ik. Geluk is dan wel niet objectief te meten, maar voorwaarden voor geluk weer wel. Als je die per persoon, en als stel naast elkaar legt om te kijken wat beiden nodig hebben dan kun je wel kijken of bepaalde omstandigheden daar aan gaan bijdragen of afbreuk doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Tja, ergens vind ik dat een vrij zinloze discussie. Volgens mij is geluk niet objectief te meten, dus of wie dan ook gelukkiger is dan een andere wie dan ook is nogal lastig te bepalen.
Ik heb een tijdje meegedaan met een geestelijke gezondheidsonderzoek in Brabant.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Geluk hangt gewoon niet af van kinderen of geen kinderen denk ik, er zijn wel meer dingen waarquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Nou, zo zinloos is het niet vind ik. Geluk is dan wel niet objectief te meten, maar voorwaarden voor geluk weer wel. Als je die per persoon, en als stel naast elkaar legt om te kijken wat beiden nodig hebben dan kun je wel kijken of bepaalde omstandigheden daar aan gaan bijdragen of afbreuk doen.
Heel veel mensen zien kinderen krijgen als een voorwaarde en plicht die vervult moet worden anders is het leven niet compleet en af. Rond de 35 krijgen vrouwen massaal klapperende eierstokken en de biologische klok begint te dringen, als je dan op dat moment geen relatie hebt, of één die niet helemaal is wat het moet wezen dan gaan er waarschijnlijk toch keuzes gemaakt worden die vrij irrationeel kunnen zijn, met alle latere gevolgen van dien als je pech hebt. Relatiebreuken waar kinderen in betrokken zijn, en meer van dat soort ellende.
Dus even goed alles op een rijtje zetten is wel het minste wat je zou kunnen doen.
quote:Ik heb met mijn 37 een kindje gekregen; zeer overwogen en gewilde beslissing.
Nu twee jaar later ben ik nog steeds in therapie en kan niet met het ouderschap omgaan.
Ik vind het emotioneel zo verdomd moeilijk om op te voeden en een goede mama te zijn!
Kan het gewoon niet goed aan allemaal.
Dit resulteert in uitlatingen naar mijn man toe dat ik spijt heb van onze beslissing om een kind te nemen.
Als ik had geweten hoe ik compleet emotioneel uit balans zou raken na de geboorte, en jaren later nog steeds, had ik het nooit gedaan…..
DIT DOET ZEKER NIET AF AAN DE LIEFDE DIE IK VOEL VOOR ONS ZOONTJE!!!!!
Laat dat zeker duidelijk zijn!
Voor mijn gevoel doe ik het niet goed en zal hem nooit een goede emotionele balans mee kunnen geven……………daar ben ik bang voor.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die zich hier in herkennen..
Daarom zou ik dat onderzoek uit de OP dus graag veel breder willen zien dan alleen dertigers.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat hangt van de personen af natuurlijk, ik heb geen idee of iedereen met kinderen gelukkiger
is dan ik.
Maar wat maakt het uit wat er uit zo'n onderzoek komt? Zou dat mensen moeten helpen in hunquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom zou ik dat onderzoek uit de OP dus graag veel breder willen zien dan alleen dertigers.
Je kunt dertigers alleen vragen of ze gelukkiger zijn geworden door het krijgen van een kind, niet door het hebben van kinderen.
Het gros van de dertigers zit immers vers in een hectische situatie.
Nee, dat zal men niet gauw toegeven nee...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Geluk hangt gewoon niet af van kinderen of geen kinderen denk ik, er zijn wel meer dingen waar
je niet of wel gelukkiger van wordt.
Maar als het alleen om kinderen gaat om even on topic te blijven dan weet je het gewoon óók
niet hoe dat gaat lopen, er zijn maar héél weinig mensen die toegeven dat ze spijt hebben
dat ze ooit kinderen hebben genomen en toch zijn ze er wél.
http://www.trendystyle.net/blog/spijt-van-kinderen/
Nee, het maakt geen bal uit, maar ik zou het interessant vinden naast het onderzoek uit de OP.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar wat maakt het uit wat er uit zo'n onderzoek komt? Zou dat mensen moeten helpen in hun
beslissing om wél of geen kinderen te nemen?
Dat is toch allemaal heel persoonlijk, als jij er gelukkig van wordt en hopelijk blijft is het toch goed?
Er zullen best mensen zijn die achteraf, om wat voor reden dan ook, er niet gelukkig van zijn geworden.
Gevalletje persoonlijke problemen. Als je zelf niet volgroeid bent geef je dat inderdaad aan je kinderen mee waarschijnlijk. Ik kan mij daarom ook niet echt voorstellen dat dat zich vooraf niet ook heeft afgespeeld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Kijk hier wordt je ook niet gelukkig van, die reactie staat onder dat blog...
[..]
Ik weet het niet, ik hoop dat alle mensen die kinderen krijgen/nemen er ook gelukkig mee zullen zijnquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Gevalletje persoonlijke problemen. Als je zelf niet volgroeid bent geef je dat inderdaad aan je kinderen mee waarschijnlijk. Ik kan mij daarom ook niet echt voorstellen dat dat zich vooraf niet ook heeft afgespeeld.
Natuurlijk is dat zo, we worden toch elke dag gebombardeerd met allerlei mirages van geluk en voorspoed. En daar willen we dan weer aan voldoen of ons eigen leven aan spiegelen, wat vaak zorgt denk ik voor een beeld wat niet reëel is, en teleurstellend aan de andere kant vanwege het onbereikbare. Dat moet je eerst allemaal doorzien en naast je neerleggen om wat meer realistisch te zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:42 schreef simmu het volgende:
is het niet gewoon een misvatting dat een mens altijd heel erg gelukkig moet zijn?
Ik ben ook niet ALTIJD gelukkig hoor, maar dat komt niet omdat ik geen kinderen heb, en zoquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:53 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, we worden toch elke dag gebombardeerd met allerlei mirages van geluk en voorspoed. En daar willen we dan weer aan voldoen of ons eigen leven aan spiegelen, wat vaak zorgt denk ik voor een beeld wat niet reëel is, en teleurstellend aan de andere kant vanwege het onbereikbare. Dat moet je eerst allemaal doorzien en naast je neerleggen om wat meer realistisch te zijn.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, het zijn alleen cijfers die de realiteit van sommigen weergeven, maar dat zegt inderdaad niets over andere mensen die nog moeten beginnen of bezig zijn. Het blijft koffiedik kijken en hopen en werken aan oplossingen als je problemen ondervindt. Meer kun je niet doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik weet het niet, ik hoop dat alle mensen die kinderen krijgen/nemen er ook gelukkig mee zullen zijn
en nog lang en gelukkig met elkaar leven, maar ja, zo is het nou eenmaal niet altijd, dus onderzoek
of geen onderzoek, je hebt er niet zoveel aan als individu.
Denk ik hoor.
Maar, sprekend voor mezelf, ik zou wel altijd een ongelukkig randje gehouden hebben als ik geen kind had gekregen. Niet dat mijn leven geen zin zou hebben gehad, en ik altijd ongelukkig rond zou lopen, maar er zou wel altijd dat pijnlijke plekje blijven.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ben ook niet ALTIJD gelukkig hoor, maar dat komt niet omdat ik geen kinderen heb, en zo
zal het omgekeerd toch ook wel werken? Dus iedereen met kinderen is ALTIJD gelukkig?
Denk ik ook niet, dus geluk hangt daar dan toch niet vanaf?
Zonder pieken geen dalen en andersom.. Altijd gelukkig zijn is een utopie, kan helemaal niet. Het leven is nu eenmaal erg dynamisch en hoe beter je daar mee om kunt gaan des te realistischer je bent en dan herken je zowel goede als slechte momenten zonder daardoor uit balans te raken, en weet je dat na regen weer zonneschijn kan komen. Dat is wat mij betreft een gelukkig mens zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ben ook niet ALTIJD gelukkig hoor, maar dat komt niet omdat ik geen kinderen heb, en zo
zal het omgekeerd toch ook wel werken? Dus iedereen met kinderen is ALTIJD gelukkig?
Denk ik ook niet, dus geluk hangt daar dan toch niet vanaf?
Ja, goed ik las dat ook pas nadat ik die link had opgezochtquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:57 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk gelijk in, het zijn alleen cijfers die de realiteit van sommigen weergeven, maar dat zegt inderdaad niets over andere mensen die nog moeten beginnen of bezig zijn. Het blijft koffiedik kijken en hopen en werken aan oplossingen als je problemen ondervindt. Meer kun je niet doen.
Voor wat betreft dat voorbeeld van die vrouw, het lijkt mij stug namelijk dat je eerst een stabiele en zelfverzekerde vrouw was, die nadat ze haar kroost mee naar huis neemt een onzeker wrak blijkt te zijn, dat gaat mij een brug te ver
Ja dat denk ik ook ja, vandaar dat ik opmerkte dat je niet al je beslissingen kunt overzien, de ervaring zal het moeten uitwijzen. Zolang je natuurlijk weloverwogen ergens aan begint dan is het alleen nog maar de tijd die het kan leren. Maar ook dat zegt weer niet alles, ook ondoordachte beslissingen kunnen weer positief uitpakken, dat is het mooie aan het leven, het valt allemaal niet te overzien. Alleen kun je wel je best doen om zoveel mogelijk ellende te voorzien en je acties daarop aan passen. (als ik dat nu zelf ook eens deedquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja, goed ik las dat ook pas nadat ik die link had opgezochtis misschien wel een extreem
geval, maar het neem niet weg dat er vast wel mensen zijn die spijt van hun beslissing hebben om
kinderen te ''nemen'', maar er zullen ook vast mensen zijn die spijt hebben van hun beslissing om
geen kinderen te ''nemen''.
Maar geluksgevoelens zijn wel te vergelijken. En daar gaat het natuurlijk om. Hoe gelukkig voel je je. Vervolgens kan je situaties van mensen vergelijken en daarmee stellen dat bepaalde zaken wel of geen invloed hebben op dat geluksgevoel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is bijvoorbeeld ook maar net wat voor mens je bent wat maakt dat je een bepaald cijfer aan je geluk geeft. De een zou een 7 geven, want die is niet zo uitbundig, maar de ander is een uitbundig tiepje en geeft een 10. Terwijl het niet per se iets zegt over hoe gelukkig ze werkelijk zijn, maar meer over hun karakter.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:43 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar geluksgevoelens zijn wel te vergelijken. En daar gaat het natuurlijk om. Hoe gelukkig voel je je. Vervolgens kan je situaties van mensen vergelijken en daarmee stellen dat bepaalde zaken wel of geen invloed hebben op dat geluksgevoel.
sure, want iedereen heeft dezelfde behoeften en hecht overal evenveel waarde aanquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:43 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar geluksgevoelens zijn wel te vergelijken. En daar gaat het natuurlijk om. Hoe gelukkig voel je je. Vervolgens kan je situaties van mensen vergelijken en daarmee stellen dat bepaalde zaken wel of geen invloed hebben op dat geluksgevoel.
Tja.. met onderzoek neem je gewoon een grote groep. En resultaten zijn natuurlijk gemiddelden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:46 schreef hugecooll het volgende:
[..]
sure, want iedereen heeft dezelfde behoeften en hecht overal evenveel waarde aan
En van het moment van opnemen, op het moment dat je je kinderen achter het behang kunt plakken zul je anders antwoorden dan wanneer je peutertje net naar je toe kwam om "houtejou" te zeggen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is bijvoorbeeld ook maar net wat voor mens je bent wat maakt dat je een bepaald cijfer aan je geluk geeft. De een zou een 7 geven, want die is niet zo uitbundig, maar de ander is een uitbundig tiepje en geeft een 10. Terwijl het niet per se iets zegt over hoe gelukkig ze werkelijk zijn, maar meer over hun karakter.
35 jaar is al oud inderdaad, maar als je daar de carrière toer bij optelt dan zit je daar al gauw aan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:15 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende in het verhaal is vooral voor vrouwen dat ze die keuze niet eeuwig kunnen uitstellen, maar in principe maar zo'n 10 jaar hebben waarin ze een stabiele situatie hebben terwijl ze ook een gezonde leeftijd hebben om een kind te krijgen (25-35).
Het is dus een beslissing die je in een relatief korte periode moet nemen, maar waar je de 60 jaar na die periode ook nog de gevolgen van hebt.
Op het moment dat je als 35-jarige klapperende eierstokken krijgt is het eigenlijk al te laat.
Zo gaat onderzoek. Met een onderzoeksgroep die groot genoeg is neem je dat soort verschillen gemiddeld genomen weg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is bijvoorbeeld ook maar net wat voor mens je bent wat maakt dat je een bepaald cijfer aan je geluk geeft. De een zou een 7 geven, want die is niet zo uitbundig, maar de ander is een uitbundig tiepje en geeft een 10. Terwijl het niet per se iets zegt over hoe gelukkig ze werkelijk zijn, maar meer over hun karakter.
nee, over wat voor cijfer zij het zelf geven en dat heeft idd met karakter te maken, maar ook wel degelijk met gevoel, bovendien wordt zo'n onderzoek niet onder 36 mensen afgenomen, maar onder 10.000en, dan mag je toch wel conclusies trekken lijkt me.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja? En?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Toch zouden jullie echt de commentaren onder dit artikel eens moeten lezen.
Die zijn best heftig...
Dat het best een grote beslissing is? Dat mensen er goed of beter over na moeten denken misschien? Dat het dus niet ALTIJD een roze wolk is.quote:
Ruil je vriendin in voor een jonger exemplaar.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:31 schreef Apekoek het volgende:
Oud nieuws, diverse bronnen hebben bevestigd dat het gemiddelde geluk van de ouders omlaag gaat bij het krijgen van een kind. 1 van de diverse bronnen die er destijds over heeft bericht is oa NRC. http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2610433.ece/
Tot zo ver niets nieuws onder de zon. Zij het niet dat mijn vriendin erg graag kids wil. Ik zelf denk dat het wel een ervaring is die je in je leven gehad moet hebben, kinderen. Maar van alles houd mij gevoelsmatig tegen. Zeker als ik al deze onderzoeken lees en ook dat je veel minder tijd voor jezelf hebt. Ik ben namelijk hard bezig met mijn carriere op te bouwen en hou ervan om helemaal uit mijn plaat te gaan met vrienden. Volgend jaar word ik 30, mijn vriendin is net wat ouder en ik snap dat ze er nu aan wil beginnen.
Wat te doen? En wie haalt mij over? Want onderzoek wijst uit, kinderen maken je ongelukkig.
Nee, duh, natuurlijk is het niet altijd een roze wolk, maar als we nu een artikel zoeken over een vrouw die te lang gewacht heeft en daarom geen kinderen meer kan krijgen en daar allerlei reacties van hetzelfde soort onder staan (en die zullen er staan), is dat dan representatief voor vrouwen van 40 die geen kinderen hebben?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:09 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat het best een grote beslissing is? Dat mensen er goed of beter over na moeten denken misschien? Dat het dus niet ALTIJD een roze wolk is.
Nou ik schrik best wel een beetje van die reacties om heel eerlijk te zijn, die kinderen zijn wél alquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, duh, natuurlijk is het niet altijd een roze wolk, maar als we nu een artikel zoeken over een vrouw die te lang gewacht heeft en daarom geen kinderen meer kan krijgen en daar allerlei reacties van hetzelfde soort onder staan (en die zullen er staan), is dat dan representatief voor vrouwen van 40 die geen kinderen hebben?
Gedaan (nou ja, niet alles). Neem bv dit verhaal:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Toch zouden jullie echt de commentaren onder dit artikel eens moeten lezen.
Die zijn best heftig...
Die vrouw moet hulp zoeken. Opvoedingsondersteuning. Want zó zwaar als zij het omschrijft hoeft opvoeden helemaal niet te zijn.quote:Ik heb enorm spijt dat ik kinderen heb gekregen. Ik vind het echt afschuwelijk!
Ik heb er 2 en ze zuigen me helemaal leeg. Ze praten constant, onafgebroken, liegen, maken constant ruzie. Ik ben heel consequent met ze maar ze leren er helemaal niets van.
Ik baal ontzettend, mijn leven is echt afgelopen. Elke dag weer sleep ik me door die ellende totdat ze eindelijk om 22:00 uur in slaap vallen, om 7 uur weer ruzie makend wakker te worden.
Het liefst zou ik ze verlaten, maar dat kun je niet maken.
Welke reacties precies? Ik vind het helemaal niet schokkend dat het krijgen van een kind niet alleen zorgt voor roze-wolken-geluk. Ik denk ook dat er steeds meer vrouwen daarvan op de hoogte zijn tegenwoordig, aangezien er veel meer openheid over is. En als je een klein beetje logisch nadenkt, kun je toch ook weten dat het niet alleen maar leuk zal zijn? Wat ter wereld is er echt, echt alleen maar leuk?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nou ik schrik best wel een beetje van die reacties om heel eerlijk te zijn, die kinderen zijn wél al
op de wereld geschopt, dat is toch wel een verschil.
Ja, van zulke reacties schrik ik toch wel, dat bedoelde ik met best heftig...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Gedaan (nou ja, niet alles). Neem bv dit verhaal:
[..]
Die vrouw moet hulp zoeken. Opvoedingsondersteuning. Want zó zwaar als zij het omschrijft hoeft opvoeden helemaal niet te zijn.
En de verhalen van ouders met kinderen onder de 2 jaar vind ik niet representatief. In die periode is er sprake van een ontregeld hormoonstelsel, plus de ouders moeten een nieuwe balans vinden met hun nieuwe rol in het leven.
Maar denk je niet dat de kans groter is dat die vrouw in haar huidige staat gewoon compleet ongeschikt is als opvoeder, en dat het niet zozeer aan haar kinderen ligt, maar vooral aan de manier waarop zij opvoedt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja, van zulke reacties schrik ik toch wel, dat bedoelde ik met best heftig...
Hey JB, poep eens een kind voor me uit. Dan ben ik later niet zo eenzaam!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:11 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
nee, over wat voor cijfer zij het zelf geven en dat heeft idd met karakter te maken, maar ook wel degelijk met gevoel, bovendien wordt zo'n onderzoek niet onder 36 mensen afgenomen, maar onder 10.000en, dan mag je toch wel conclusies trekken lijkt me.
Ik vind dit soort houdingen tegenover mensen die aangeven helemaal niet zo blij te zijn met hun kinderen toch wel tekenend. Als een moeder het moeilijk heeft met de opvoeding of spijt heeft (vanwege die moeite), dan zal het wel aan haar liggen, en niet aan de kinderen. Dat is, m.i. ook een van de redenen dat het zo'n taboe is, omdat jij dan de schuld krijgt als ouder, en men niet zo makkelijk zegt "ja, maar jouw kind is ook écht een onopvoedbaar kutkind, logisch dat je het zwaar vindt!".quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat de kans groter is dat die vrouw in haar huidige staat gewoon compleet ongeschikt is als opvoeder, en dat het niet zozeer aan haar kinderen ligt, maar vooral aan de manier waarop zij opvoedt?
Dat heeft niets met kinderen krijgen an sich te maken, dat heeft vooral met haar te maken.
Het zou me zelfs niet verbazen als ze dacht dat ze wel gelukkig zou worden als ze kinderen zou krijgen.... en kinderen de taak geven jou gelukkig te maken is wel een hele zware rol waar je ze mee opscheept.
Zulke mensen moeten inderdaad geen kinderen krijgen voor ze de boel op orde hebben.
Het kan inderdaad aan de moeder liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet want het kan ook zomaar zijn dat ze een stel zuigende stronteigenwijze kutkinderen heeft.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat de kans groter is dat die vrouw in haar huidige staat gewoon compleet ongeschikt is als opvoeder, en dat het niet zozeer aan haar kinderen ligt, maar vooral aan de manier waarop zij opvoedt?
Dat heeft niets met kinderen krijgen an sich te maken, dat heeft vooral met haar te maken.
Het zou me zelfs niet verbazen als ze dacht dat ze wel gelukkig zou worden als ze kinderen zou krijgen.... en kinderen de taak geven jou gelukkig te maken is wel een hele zware rol waar je ze mee opscheept.
Zulke mensen moeten inderdaad geen kinderen krijgen voor ze de boel op orde hebben.
Ik denk dat die moeder wel hulp moet zoeken en niet moet blijven ploeteren op een manier die overduidelijk niet werkt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik vind dit soort houdingen tegenover mensen die aangeven helemaal niet zo blij te zijn met hun kinderen toch wel tekenend. Als een moeder het moeilijk heeft met de opvoeding of spijt heeft (vanwege die moeite), dan zal het wel aan haar liggen, en niet aan de kinderen. Dat is, m.i. ook een van de redenen dat het zo'n taboe is, omdat jij dan de schuld krijgt als ouder, en men niet zo makkelijk zegt "ja, maar jouw kind is ook écht een onopvoedbaar kutkind, logisch dat je het zwaar vindt!".
Manier van opvoeden en wijze van in het leven staan kunnen daar veel invloed op hebben. Ze kan daar zeker hulp bij krijgen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:35 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Het kan inderdaad aan de moeder liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet want het kan ook zomaar zijn dat ze een stel zuigende stronteigenwijze kutkinderen heeft.
Ja, het kan, maar daar zal ze hoe dan ook hulp bij moeten zoeken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:35 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Het kan inderdaad aan de moeder liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet want het kan ook zomaar zijn dat ze een stel zuigende stronteigenwijze kutkinderen heeft.
Hoe wil je het anders verklaren dan? het blijft altijd een wisselwerking tussen opvoeder en kind, en later ook grotendeels de omgeving. Wil je dat allemaal doorschuiven naar de kinderen, welke blanco geboren worden, en een groot deel afhankelijk zijn van wat er in gestopt wordt, bewust en onbewust.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik vind dit soort houdingen tegenover mensen die aangeven helemaal niet zo blij te zijn met hun kinderen toch wel tekenend. Als een moeder het moeilijk heeft met de opvoeding of spijt heeft (vanwege die moeite), dan zal het wel aan haar liggen, en niet aan de kinderen. Dat is, m.i. ook een van de redenen dat het zo'n taboe is, omdat jij dan de schuld krijgt als ouder, en men niet zo makkelijk zegt "ja, maar jouw kind is ook écht een onopvoedbaar kutkind, logisch dat je het zwaar vindt!".
Dat valt onder nurture..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:39 schreef Leandra het volgende:
Overigens weet ik ook dat het niet allemaal nurture is, het is ook een stuk nature....
N zei gisteravond letterlijk:
Zouden er meer kinderen zijn die nooit op de naughty-spot hoeven of doen we iets verkeerd?
Wat de oorzaak ook is van de gezinssituatie die moeder moet hulp zoeken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:36 schreef Moonah het volgende:
[..]
Manier van opvoeden en wijze van in het leven staan kunnen daar veel invloed op hebben. Ze kan daar zeker hulp bij krijgen.
Edit: wat Leandra zegt dus.
Ja tuurlijk. Wat moet ze anders? Onnodig doorploeteren? Als er hulp komt kan er bekeken worden waar en wat er anders/beter kan. Bij de ouders en/of bij de kinderen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:48 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Wat de oorzaak ook is van de gezinssituatie die moeder moet hulp zoeken.
Het is ook een groot stuk nature hoor, het is gewoon een kind dat luistert.... hij begint net een beetje opstandig te doen als je in een park loopt door van het pad af te gaan en op het gras te lopen, maar dat deed hij eerder zelfs niet als ik op het gras ging lopen (terwijl papa keurig op het pad bleef lopen).quote:
Alleen maar goed natuurlijkquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is ook een groot stuk nature hoor, het is gewoon een kind dat luistert.... hij begint net een beetje opstandig te doen als je in een park loopt door van het pad af te gaan en op het gras te lopen, maar dat deed hij eerder zelfs niet als ik op het gras ging lopen (terwijl papa keurig op het pad bleef lopen).
Nou ja, we weten van wie hij het heeft
Ik heb overigens ook niet de illusie dat het altijd zo zal blijven
Dit dus, en daarbij is het zo enorm jammer dat al die centra voor jeugd en gezin aan jeugdzorg gekoppeld zijn, want daarmee heb je het gevoel dat je voor een hulpvraag naar jeugdzorg gaat, en dat is eigenlijk een instantie waar je je kinderen helemaal niet wilt hebben.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Wat moet ze anders? Onnodig doorploeteren? Als er hulp komt kan er bekeken worden waar en wat er anders/beter kan. Bij de ouders en/of bij de kinderen.
Doorploeteren zonder hulp zou het domste zijn wat ze doet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Wat moet ze anders? Onnodig doorploeteren? Als er hulp komt kan er bekeken worden waar en wat er anders/beter kan. Bij de ouders en/of bij de kinderen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:56 schreef debuurvrouw het volgende:
Eigenlijk is het ook wel een open deur. Nee, kinderen maken je niet gelukkig. Als je die verwachting hebt kan je er beter niet aan beginnen. Je zal zelf toch een soort basisgeluk moeten hebben al. En die blijft.
En nee, ook de kinderen maken je niet ongelukkig. Hooguit de situatie waarin je komt door het hebben van kinderen. Lees: zwemles, ballenbak, en al wat dies meer zijt.
Maar vooral is het een keuze die je zélf maakt. En niet ingegeven door mensen die hun eigen visie als de enige juiste zien.
Ik blijf erbij dat je zult moeten afwegen of je geen kinderwens zwaarder weegt dan de liefde voor je vriendin. Want haar aan het lijntje houden tot ze te oud is om andere keuzes te maken in haar wens zou ik erg egoistisch en ongevoelig vinden.
En de kans op doorstroming naar Jeugdzorg zelf wellicht groter! Juist doordat wat jij zegt de gang naar hulp eerder uitgesteld wordt met de eventuele ellende als het niet zelfstandig lukt en je gedwongen hulp krijgt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit dus, en daarbij is het zo enorm jammer dat al die centra voor jeugd en gezin aan jeugdzorg gekoppeld zijn, want daarmee heb je het gevoel dat je voor een hulpvraag naar jeugdzorg gaat, en dat is eigenlijk een instantie waar je je kinderen helemaal niet wilt hebben.
Wat mij betreft hadden ze die centra voor jeugd en gezin juist niet aan jeugdzorg gekoppeld, en daarmee de kans dat vastlopende ouders hulp bij opvoeden vragen veel groter gemaakt.
Het is jammer de BJZ niet beursgenoteerd is! Makkelijk geld verdienenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:04 schreef Ang3l het volgende:
Het feit dat we binnen 4 pagina's van de vraag of kinderen je leven gelukkig maken op jeugdzorg problemen terecht komen beantwoord de eerste vraag al wel een beetje
Dat is een logisch gevolg als men dingen gaat posten over ouders die helemaal vastlopen in de opvoeding.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:04 schreef Ang3l het volgende:
Het feit dat we binnen 4 pagina's van de vraag of kinderen je leven gelukkig maken op jeugdzorg problemen terecht komen beantwoord de eerste vraag al wel een beetje
Ja, vandaar: het beantwoord de vraag wel een beetjequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een logisch gevolg als men dingen gaat posten over ouders die helemaal vastlopen in de opvoeding.
Dan moet je hulp zoeken, en de overheid heeft het liefst dat je hulp zoekt bij het centrum voor jeugd en gezin..... dat je daar als ouder juist niet wilt komen omdat het onderdeel is van jeugdzorg maakt zowel dat jeugdzorg in het topic terechtkomt, als dat ouders langer blijven ploeteren zonder hulp.
Krijg je zo niet eerder tunnelvisie binnen zo'n grote organisatie?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef Copycat het volgende:
Jeugdzorg is onderdeel van CJG, niet andersom.
Het zijn diverse organisaties, die onder een overkoepelende naam samenwerken. Met elkaar, en met andere partners.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:56 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Krijg je zo niet eerder tunnelvisie binnen zo'n grote organisatie?
Dat begrijp ik, maar als men werkwijzen en zienswijzen gaan uitwisselen dan wel afstemmen voor een duidelijk beleid en aanpak dan krijg je meen ik een tunnelvisie?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het zijn diverse organisaties, die onder een overkoepelende naam samenwerken. Met elkaar, en met andere partners.
Waarom zou dat? Je krijgt imo juist een breder beeld, omdat je vanuit verschillende invalshoeken samen naar hetzelfde kijkt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:58 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Dat begrijp ik, maar als men werkwijzen en zienswijzen gaan uitwisselen dan wel afstemmen voor een duidelijk beleid en aanpak dan krijg je meen ik een tunnelvisie?
Ik betwijfel het ten zeerste eigenlijk, mijn gok is dat men eerder zoekt naar afstemming dan naar verschillen in die beleving.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:59 schreef Copycat het volgende:
[..]
Waarom zou dat? Je krijgt imo juist een breder beeld, omdat je vanuit verschillende invalshoeken samen naar hetzelfde kijkt.
Ik zei toch ook dat ik de praktijk ken.. Het was slechts een voorbeeld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:04 schreef Copycat het volgende:
Mijn ervaring is een andere, een meer positieve. En die baseer ik niet op gokken of vergelijkingen met de logistieke sector.
Helaas zitten ze net in de puberteit en hebben ze zorgen van zichzelf die helaas nu even niet in lijn liggen met jou, en ook hun eigen prioriteiten voor wat betreft scholing, lastige situatie inderdaad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
Niet doen als je het zelf niet echt heel graag wilt.
Ik heb twee zoons; 17 en 13. Bij de oudste ben ik tijdens de bevalling van 4 dagen letterlijk bijna gestorven. Ik heb met hart en ziel voor hem gezorgd toen hij klein was; nachtdiensten draaien en overdag voor hem zorgen. het eerste lachje, de eerste woordjes, de eerste stapjes. Ik was er. Ik sliep als ik werkte (7 op 7 af) alleen als hij zijn middagdutje deed. Ik ondernam veel met hem, was actief op zijn basisschool. Toen zijn vader begon te flippen en hem bedreigde ben ik vertrokken, ben samen met mijn zoons 3 maanden aan het zwerven geweest van adres tot adres; 3 maanden zelf niet of nauwelijks gegeten maar hen wel sinterklaascadeaus naar hun wensen kunnen geven. Ik heb ze goed opgevoed, manieren bijgebracht, beleefdheidsvormen, sociale vaardigheden. Hen geholpen met die dingen waar ze op school moeite mee hadden. Hen gesteund en geholpen waar ik kon. Toen wij een paar jaar in een achterstandswijk terecht kwamen heb ik ze dagelijks meegenomen de wijk uit om normale vrienden te leren kennen.
Enfin.. Mijn hele leven heb ik geofferd voor die bengels. Dan, afgelopen zomer, schrijft die oudste zoon van mij de liefste berichten over zijn moeder op facebook om een week later compleet over de zeik voorgoed naar zijn vader te vertrekken omdat zijn dinnetje een keer niet langs mocht komen omdat hij nog zoveel voor te bereiden had voor zijn school.
Na alles wat ik voor hem gedaan heb laat hij mij dus achter met schulden die ik heb moeten maken omdat meneer in de laatste week van zijn school besloot toch maar MBO te gaan doen.
Kinderen? Ondankbare honden zijn het.
Jeugdzorg bestaat al decennia, die centra voor jeugd en gezin waren het paradepaardje van Rouvoet en moesten toen de plek worden waar je met vragen over opvoeden terecht kunt, de koppeling met jeugdzorg bij diezelfde organisatie had er nooit moeten zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:54 schreef Copycat het volgende:
Jeugdzorg is onderdeel van CJG, niet andersom.
Verwachten dat je kinderen dankbaar zijn voor het feit dat je ze op de wereld zet en opvoedt is vrij naïef.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
Ik heb twee zoons; 17 en 13. Bij de oudste ben ik tijdens de bevalling van 4 dagen letterlijk bijna gestorven. Ik heb met hart en ziel voor hem gezorgd toen hij klein was; nachtdiensten draaien en overdag voor hem zorgen. het eerste lachje, de eerste woordjes, de eerste stapjes. Ik was er. Ik sliep als ik werkte (7 op 7 af) alleen als hij zijn middagdutje deed. Ik ondernam veel met hem, was actief op zijn basisschool. Toen zijn vader begon te flippen en hem bedreigde ben ik vertrokken, ben samen met mijn zoons 3 maanden aan het zwerven geweest van adres tot adres; 3 maanden zelf niet of nauwelijks gegeten maar hen wel sinterklaascadeaus naar hun wensen kunnen geven. Ik heb ze goed opgevoed, manieren bijgebracht, beleefdheidsvormen, sociale vaardigheden. Hen geholpen met die dingen waar ze op school moeite mee hadden. Hen gesteund en geholpen waar ik kon. Toen wij een paar jaar in een achterstandswijk terecht kwamen heb ik ze dagelijks meegenomen de wijk uit om normale vrienden te leren kennen.
Enfin.. Mijn hele leven heb ik geofferd voor die bengels. Dan, afgelopen zomer, schrijft die oudste zoon van mij de liefste berichten over zijn moeder op facebook om een week later compleet over de zeik voorgoed naar zijn vader te vertrekken omdat zijn dinnetje een keer niet langs mocht komen omdat hij nog zoveel voor te bereiden had voor zijn school.
Na alles wat ik voor hem gedaan heb laat hij mij dus achter met schulden die ik heb moeten maken omdat meneer in de laatste week van zijn school besloot toch maar MBO te gaan doen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:39 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind dat je van een kind niet kunt eisen dat het dankbaar is voor wat jij voor hem of haar doet of gedaan hebt. Het is als volwassene jouw keuze een kind te krijgen, en te allen tijde jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen naar je beste vermogen. Dat is niet iets waar je kind dankbaar voor moet zijn, dat is je plicht als ouder. Natuurlijk hoop je dat je kinderen, ooit, op een dag, terugkijken op hun jeugd en denken "die vader en/of moeder van mij, die hebben dat maar mooi voor mij gedaan allemaal" Maar dat kun je niet afdwingen en zeker niet van een puber. Als je in ieder puberconflict (want dat is dit natuurlijk) gaat schermen met alle offers die je hebt gebracht, raak je alleen maar verzuurd. Een kind is niet aan zijn ouders verplicht iets van zijn leven te maken, omdat zij hem bepaalde kansen hebben geboden.
Ik verwacht ook niet op die manier dankbaarheid, niet zoals jullie het lezen. Wat ik er mee bedoel is dat ik 17 jaar (18jaar incl. de zwangerschap) degene was die hij vertrouwde, waar hij zich thuis voelde, die voor hem zorgde. Dat hij regelmatig, zelfs nog vlak voor dat moment, openbaar steeds riep dat hij zo'n geweldige moeder had.. en vlak daarna, om niets eigenlijk, definitief de deur achter zich dicht trekt. Tegen zijn vader zegt dat ik zijn moeder niet meer ben en zo. Eigenlijk zelden woorden en dan out of the blue dit. Dat verdien ik niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verwachten dat je kinderen dankbaar zijn voor het feit dat je ze op de wereld zet en opvoedt is vrij naïef.
Kom zeg, je bent intelligent genoeg om dit, hoe pijnlijk nu ook, in perspectief te zien. Dit staat imo volkomen los van waar het in dit topic over gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:56 schreef Ouder1 het volgende:
Dat hij regelmatig, zelfs nog vlak voor dat moment, openbaar steeds riep dat hij zo'n geweldige moeder had.. en vlak daarna, om niets eigenlijk, definitief de deur achter zich dicht trekt. Tegen zijn vader zegt dat ik zijn moeder niet meer ben en zo. Eigenlijk zelden woorden en dan out of the blue dit. Dat verdien ik niet.
je hebt de schulden niet 'moeten maken'. Je hebt er voor gekozen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
En dus zal je eigen kind dat ook wel inzien. Als hij straks een keer tegen de grens van vader aanloopt. En praten zijn vrienden niet meer met hem?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:08 schreef Ouder1 het volgende:
Mén.. Ik had hier zelfs een stel van die puberjongens rondlopen die liever hier waren dan thuis.. want ondanks mijn zware fulltime baan vonden ze het bij mij altijd zo gezellig en huiselijk omdat ik aandacht voor mijn kinderen had.
Als je niet echt een kinderwens hebt dan is het wel belangrijk te beseffen dat het niet vanzelfsprekend is dat je kinderen er later voor jou zullen zijn, hoe goed je ook voor hen bent geweest. Het verhaal dat je zoveel van kinderen terug krijgt gaat in en na de pubertijd vaak niet meer op. Dus je moet het ECHT willen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kom zeg, je bent intelligent genoeg om dit, hoe pijnlijk nu ook, in perspectief te zien. Dit staat imo volkomen los van waar het in dit topic over gaat.
je kan het ook zien: je wil niet echt een kind. Je investeert 18 jaar en dan gaat ieder weer zijn eigen weg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je niet echt een kinderwens hebt dan is het wel belangrijk te beseffen dat het niet vanzelfsprekend is dat je kinderen er later voor jou zullen zijn, hoe goed je ook voor hen bent geweest. Het verhaal dat je zoveel van kinderen terug krijgt gaat in en na de pubertijd vaak niet meer op. Dus je moet het ECHT willen.
Hoe het na de puberteit gaat weet je toch nog helemaal niet? Het kind is 17quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je niet echt een kinderwens hebt dan is het wel belangrijk te beseffen dat het niet vanzelfsprekend is dat je kinderen er later voor jou zullen zijn, hoe goed je ook voor hen bent geweest. Het verhaal dat je zoveel van kinderen terug krijgt gaat in en na de pubertijd vaak niet meer op. Dus je moet het ECHT willen.
Ja, je moet wel affiniteit met opvoeden hebbenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:11 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je kan het ook zien: je wil niet echt een kind. Je investeert 18 jaar en dan gaat ieder weer zijn eigen weg.
Ik heb de vader van mijn kinderen nooit bij mijn kinderen weggehouden, juist omdat ik wilde dat ze hem echt leerden kennen zoals hij is. Tot hij wegging wilde hij nooit bij zijn vader wonen. Hij is alleen daarheen gerend omdat hij van mij zijn school moest voorbereiden en hij zijn dinnetje wéér wilde uitnodigen waardoor er weer niets van zou komen. En tja.. Paps vindt alles met dinnetje best.. ook als zoonlief dan niets voor school klaar heeft (kaften, merken, OV route en tijden opzoeken..). Normaal bij Paps ook geen probleem omdat ik het dan wel weer op zou lossen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:07 schreef Leandra het volgende:
Als je een kind bij de andere ouder weghaalt, ongeacht de goede bedoelingen en het feit dat je wellicht zijn leven redt door hem bij die andere ouder weg te halen, loop je dat risico altijd.
Ik heb het risico ook genomen en dat is inderdaad het beste voor mijn kind geweest, en mijn mazzel is dat hij dat zelf ook direct inzag toen hij zijn vader uiteindelijk leerde kennen, en mij dus nooit verweten heeft dat ik hem een vader ontnomen heb.
Het had echter ook heel anders kunnen lopen, en dan had hij mij (gezond en wel dankzij mij) verweten dat hij zonder vader opgegroeid was.
Dat risico neem je als moeder op het moment dat je zo'n keuze maakt.
Zolang je voor jezelf weet dat je destijds nog steeds de juiste keuze hebt gemaakt kun je niet anders doen dan afwachten tot hij het ook inziet, je kunt hem echter niet verwijten dat hij dat niet doet.
Mwah.. Kind is leerplichtig.. Dan maar naar school sturen zonder boeken, schoolkleding en OV jaarkaart? Weinig keuze denk ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:08 schreef debuurvrouw het volgende:
je hebt de schulden niet 'moeten maken'. Je hebt er voor gekozen.
Schoolkleding, OV jaarkaart? Gewoon op de fiets in een spijkerbroek.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. Kind is leerplichtig.. Dan maar naar school sturen zonder boeken, schoolkleding en OV jaarkaart? Weinig keuze denk ik.
Maar dat maakt CJG nog steeds geen onderdeel van Jeugdzorg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:40 schreef Leandra het volgende:
Jeugdzorg bestaat al decennia, die centra voor jeugd en gezin waren het paradepaardje van Rouvoet en moesten toen de plek worden waar je met vragen over opvoeden terecht kunt, de koppeling met jeugdzorg bij diezelfde organisatie had er nooit moeten zijn.
Hoezo verdien jij dat niet?quote:
En hoeveel tijd ben je in hemelsnaam daarmee kwijt? Of met de route uitstippelen van huisdeur naar schoolplein?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:16 schreef motorbloempje het volgende:
Kaften is dan ook de meest zinloze bezigheid ooit. Dus ik kan de frustratie wel begrijpen...
Ik heb geen andere keuze hé? Hij is niet meer hier, komt niet meer hier en wil op geen enkele wijze nog contact. Het verjaardags geld stak hij natuurlijk wel in zijn zak, dat wel. Dus nu al 2 maanden nul contact.. hoor alleen wat via anderen. Dus al zou ik willen.. om waardering vragen of klagen gaat niet lukken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:37 schreef Zo� het volgende:
Dat komt vast bij jou zoon ook wel goed, als je het los laat. Mijn ouders hebben nooit om waardering gevraagt en ook nooit geklaagd tijdens het 'los maken' omdat ze wisten dat het erbij hoorde.
5 stomme boeken. De rest was digitaal. Zucht. Ik kan niet zijn hele leven alles voor hem blijven doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:36 schreef Copycat het volgende:
[..]
En hoeveel tijd ben je in hemelsnaam daarmee kwijt? Of met de route uitstippelen van huisdeur naar schoolplein?
Mijn zus kafte mij boeken altijd. Dat vond ze leuk.
Mwah.. 45 km enkele reis.. en schoolkleding verplicht op school. Heeft me ook nog 4 dagen gekost om te bestellen en op te halen vanwege slechte info van school en winkel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Schoolkleding, OV jaarkaart? Gewoon op de fiets in een spijkerbroek.
Daarom. Dat zijn toch geen dingen om je druk om te maken, als ouder van een puber.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:56 schreef Ouder1 het volgende:
5 stomme boeken. De rest was digitaal. Zucht. Ik kan niet zijn hele leven alles voor hem blijven doen.
quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:39 schreef Clubsoda het volgende:
Wat voor school zit hij dan dat de schoolboeken niet gratis zijn, de afstand 45 km is en er verplicht schoolkleding gedragen moet worden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. 45 km enkele reis.. en schoolkleding verplicht op school. Heeft me ook nog 4 dagen gekost om te bestellen en op te halen vanwege slechte info van school en winkel.
Waarom verwacht je in godsnaam wel dat hij het doet wanneer het jou uitkomt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:56 schreef Ouder1 het volgende:
5 stomme boeken. De rest was digitaal. Zucht. Ik kan niet zijn hele leven alles voor hem blijven doen.
Sorry, maar je komt op mij nogal slachtofferig over. Als je er voor kiest om kinderen te nemen/krijgen/whatever, weet je dat dat die keuze inhoudt dat je tot hun achttiende voor ze moet zorgen. Dat kun je hun niet achteraf kwalijk nemen of gebruiken als chantagemiddel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En daarbij: ze zegt dat ze hem zo goed heeft opgevoed etc. etc.; als dat inderdaad zo is had ze hem niet eens achter de broek aan hoeven zitten en had hij wel gezorgd dat hij alles op tijd gedaan had. Het vertrouwen in 'm is ook ver te zoeken lijkt het.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:06 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Waarom verwacht je in godsnaam wel dat hij het doet wanneer het jou uitkomt?
Denk je niet dat hij liever andere dingen hoort als jij thuiskomt van je werk.
Je hebt het er altijd over hoe jij zo erg fulltime werkt.
En je hebt recentelijk een nieuwe partner waar spanningen mee zijn omdat hij zo erg jonger is.
Denk je nou werkelijk dat het gaat om die k*tboeken
Het houdt niet op, niet vanzelf.... als ze 18 zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:07 schreef Ripley het volgende:
[..]
Sorry, maar je komt op mij nogal slachtofferig over. Als je er voor kiest om kinderen te nemen/krijgen/whatever, weet je dat dat die keuze inhoudt dat je tot hun achttiende voor ze moet zorgen. Dat kun je hun niet achteraf kwalijk nemen of gebruiken als chantagemiddel.
Neemt niet weg dat pubers gewoon sucken natuurlijk.
Mwah.. Lijkt me sterk. Gewoon nergens zin in.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:03 schreef Copycat het volgende:
Misschien wil hij even wat minder verstikkend leven? Dat het alleen om dat vriendinnetje gaat, lijkt me erg stug.
Nou en, dan gaat ie toch op z'n bek. Leert ie van.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. Lijkt me sterk. Gewoon nergens zin in.
Als dit is waar het bij jouw moederschap om draait, kan ik me wel voorstellen dat de puber er vandoor gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
om waardering vragen of klagen gaat niet lukken.
Dat is het probleem niet. Alleen ik zag het niet aankomen en heb geen ¤3500.- op de bank staan, had de vakantie ook al geboekt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:06 schreef Leandra het volgende:
misschien een reiskostenvergoeding aanvragen bij de sociale dienst, als je inkomen zo beroerd is dat je schulden moet maken voor de reiskosten?
Dat klinkt als een dipje, dan is pushen niet altijd de beste manier om een kind te helpen.... wel om hem weg te krijgen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. Lijkt me sterk. Gewoon nergens zin in.
Misschien handig om nu eerst te zorgen voor een fatsoenlijke buffer voor je nog eens een vakantie boekt. Kinderen brengen nou eenmaal wel eens onvoorziene hoge kosten met zich mee, zeker als ze studeren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. Alleen ik zag het niet aankomen en heb geen ¤3500.- op de bank staan, had de vakantie ook al geboekt.
¤ 3.500???quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. Alleen ik zag het niet aankomen en heb geen ¤3500.- op de bank staan, had de vakantie ook al geboekt.
Omdat hij al 8 weken met regelmaat er aan herinnerd was. Lijkt mij tijd genoeg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:06 schreef Pvoesss het volgende:
Waarom verwacht je in godsnaam wel dat hij het doet wanneer het jou uitkomt?
Ik was toen thuis; vakantiedagenquote:Denk je niet dat hij liever andere dingen hoort als jij thuiskomt van je werk.
Wat wil je nu? Als alleenstaande moeder is het werken of bijstand. Zou hij dat leuk hebben gevonden?quote:Je hebt het er altijd over hoe jij zo erg fulltime werkt.
Hoe kom je daarbij? Nada spanningen met mijn vriend. Jongens zijn ook gek met hem. Oudste heeft met hem wel gewoon contact. Het is zijn grote broer zegt hij.quote:En je hebt recentelijk een nieuwe partner waar spanningen mee zijn omdat hij zo erg jonger is.
Nee, het gaat erom dat hij de verantwoording voor zijn eigen keuzes moest nemen en daar had meneer geen zin in. Vakantie is feesten en voorbereiden.. dat met je moeder maar regelen.quote:Denk je nou werkelijk dat het gaat om die k*tboeken
Lees ook de quotes; daar zijn die voor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als dit is waar het bij jouw moederschap om draait, kan ik me wel voorstellen dat de puber er vandoor gaat.
En dan denk je niet op een gegeven moment: "dan niet, dan merk je vanzelf de gevolgen wel"?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat hij al 8 weken met regelmaat er aan herinnerd was. Lijkt mij tijd genoeg.
Volgens mij was dat ook een beetje de standaard. In de brugklas deed je dat netjes, in de 2e was het eigenlijk teveel moeite maar vooruit, en daarna was het afgelopen. M'n moeder interesseerde het niet, maar als ik een rekening kreeg aan het einde van het jaar vanwege beschadigde boeken was die wel voor mij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
Ik stopte op m'n 14e al met het kaften van m'n boeken. Ben toch nog goed terecht gekomen hoor!
Nee, jouw insteek lijkt naar je kind hetzelfde als naar mannen: ze zijn vervelend, kunnen niets zelf, jij moet alles voor ze doen en regelen en ze achter de broek zitten, en dan zijn ze nog niet dankbaar voor alles wat je voor ze doet. Hoe kunnen ze, jij arm slachtoffer.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lees ook de quotes; daar zijn die voor.
Inderdaad. En áls je het in de derde nog deed, dan hoogstens een goedkope eenkleurige van de HEMA die na 2 weken al kapotgescheurd was zodat je die er zonder mokken af kon halen en je tóch voor de ogen van je moeder die krengen even gekaft had!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef Leandra het volgende:
In feite loop je behoorlijk voor schut met gekafte boeken na de tweede van de middelbare... en op het mbo helemaal.
Hier scheelt een OV jaarkaart enorm veel met 10 OV maandkaarten.. dus liever van familie lenen dan elke maand een klap teveel betalen. Ook hebben ze op meerdere locaties les dus moet het een regio kaart zijn. Verplichte laptop is ook al meer dan ¤500.- incl. verplichte programma's en firewall . Sporttesten, aangemeten sportschoenen, boeken, digi-inlogcodes, verplichte sportkleding, schooluniform, laptoptas, fiets voor daar i.v.m. fietsen tussen 2 locaties daar. Dan de schriften en zooi nog.. Schoolgeld, kluisje..Tikt enorm aan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
¤ 3.500???
Ik weet wat een maandkaart kost voor een traject van ongeveer die afstand, mijn zoon deed ook een mbo-opleiding 50 km verderop vanaf z'n 16de....
Boeken, zelfde verhaal.
Schoolkleding is een ruim begrip, maar daar zou je een labjas ook onder kunnen laten vallen![]()
Alleen de boeken, kleding en eerste maand reizen komen in 1 keer, de rest komt maandelijks, en als je dat goed inschat met vakanties en dergelijke kun je nog een extra maandkaart per schooljaar besparen.
Tja.. de annuleringsverzekering accepteert het veranderen van opleiding van één van je kinderen niet als geldige reden. Niet gaan was dus ook geld kwijt zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:21 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het trouwens wel typisch dat het dan in de schulden steken voor je kind is, en niet in de schulden steken voor de vakantie.....
Ik denk dat ze meer bedoelde: je hebt je in de schulden gestoken door op vakantie te gaan én door de opleiding van je kind te betalen. Waarom dan zeggen dat je je in de schulden hebt gestoken voor je kind ipv de vakantie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja.. de annuleringsverzekering accepteert het veranderen van opleiding van één van je kinderen niet als geldige reden. Niet gaan was dus ook geld kwijt zijn.
Ik weet niet of jij elk jaar wacht tot in de zomervakantie met boeken? Was hij gewoon doorgegaan waar hij zat (zoals de planning) dan had het me over het jaar heen ¤350.- gekost.. Niet van de ene week op de volgende, volkomen onverwacht ¤3500.-
Omdat die vakantie al geboekt was voor hij dit besloot. Daar heb ik dus geen schulden voor gemaakt, het kon ook prima uit, hield nog een leuke buffer over.. Echt te idioot voor woorden dat jullie dat niet begrijpen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:37 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik denk dat ze meer bedoelde: je hebt je in de schulden gestoken door op vakantie te gaan én door de opleiding van je kind te betalen. Waarom dan zeggen dat je je in de schulden hebt gestoken voor je kind ipv de vakantie.
Waar is "hier"?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hier scheelt een OV jaarkaart enorm veel met 10 OV maandkaarten.. dus liever van familie lenen dan elke maand een klap teveel betalen. Ook hebben ze op meerdere locaties les dus moet het een regio kaart zijn. Verplichte laptop is ook al meer dan ¤500.- incl. verplichte programma's en firewall . Sporttesten, aangemeten sportschoenen, boeken, digi-inlogcodes, verplichte sportkleding, schooluniform, laptoptas, fiets voor daar i.v.m. fietsen tussen 2 locaties daar. Dan de schriften en zooi nog.. Schoolgeld, kluisje..Tikt enorm aan.
Ik heb alleen het geld voor die OV kaart moeten lenen, rest heb ik zelf betaald. En dus met ze op vakantie geweest.
Ik snap de volgorde wel, daar gaat het niet om. Een beetje moeder zegt in dat geval: kan gebeuren dat je van gedachten verandert maar weet je wel zeker nu dat dit is wat je wil? Ja? Mooi. En denkt (let op denkt): kut, nu is die vakantie teveel. Die gaat niet haar kind de schuld van de schulden geven omdat hij van gedachten veranderd is, dat doen kinderen nu eenmaal wel eens - zéker bij het kiezen van een opleiding.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat die vakantie al geboekt was voor hij dit besloot. Daar heb ik dus geen schulden voor gemaakt, het kon ook prima uit, hield nog een leuke buffer over.. Echt te idioot voor woorden dat jullie dat niet begrijpen.
Nou, ik vind het persoonlijk te idioot voor woorden dat je de kosten voor de opleiding van je kind als oorzaak voor het in de schulden steken noemt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat die vakantie al geboekt was voor hij dit besloot. Daar heb ik dus geen schulden voor gemaakt, het kon ook prima uit, hield nog een leuke buffer over.. Echt te idioot voor woorden dat jullie dat niet begrijpen.
Dat zie je dan fout. Een jaarkaart kost 9 1/2 maandkaart. En ik had het over een regiokaart.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar is "hier"?
Een maand trajectkaart over zo'n 50km kost zo'n ¤ 250,= per maand (bus en trein)
En nee, een OV-jaarkaart scheelt niet "enorm veel" met 10 maandkaarten, sterker nog; een Jaarkaart kost 11 maandkaarten.
Nou, dat is inderdaad zo'n enorm verschil.... daar zou je je graag voor in de schulden steken?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zie je dan fout. Een jaarkaart kost 9 1/2 maandkaart. En ik had het over een regiokaart.
A) Dat later denken en uitspreken tegen hem zijn twee dingen. Hij weet niet eens dat ik daarvoor heb moeten lenen bij familiequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik vind het persoonlijk te idioot voor woorden dat je de kosten voor de opleiding van je kind als oorzaak voor het in de schulden steken noemt.
En ik kan me prima voorstellen dat je je om die reden in de schulden steekt, maar als je het later dan ook nog eens zo gaat benoemen dan ben je wat mij betreft de weg kwijt.
Plus dat je de kosten met een maandkaart had kunnen spreiden.
Waarom zou je daar met een kind van bijna 18 niet over kunnen praten?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
A) Dat later denken en uitspreken tegen hem zijn twee dingen. Hij weet niet eens dat ik daarvoor heb moeten lenen bij familie
B) Ik ga liever goed met mijn geld om dan spreiden en zo te veel te betalen. Ook in zijn voordeel want nu kan hij ook in de zomervakantie door de regio reizen. Toch wel leuk met stappen en zo.
Hij heeft een maandkaart nodig om te gaan stappen? Dat kan niet af met een paar losse treinkaartjes? En als je geen geld hebt laat je 'm daar toch voor werken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
A) Dat later denken en uitspreken tegen hem zijn twee dingen. Hij weet niet eens dat ik daarvoor heb moeten lenen bij familie
B) Ik ga liever goed met mijn geld om dan spreiden en zo te veel te betalen. Ook in zijn voordeel want nu kan hij ook in de zomervakantie door de regio reizen. Toch wel leuk met stappen en zo.
En dit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef motorbloempje het volgende:
Je hebt toch echt zelf gekozen om zoveel (extra) geld uit te geven aan je kroost. Genoeg families die niet op vakantie gaan en geen ladingen sinterklaascadeaus kopen.. Je geeft je kinderen de schuld van JOUW geldproblemen en JOUW beslissingen. Da's allemaal leuk hoor, dat je dat voor ze gedaan hebt en nog steeds doet, maar het zijn nog steeds JOUW beslissingen, en om dan je kind te bestempelen als 'ondankbare hond'... hij zal 't maar lezen. Denk niet dat hij dan nog een stap over je drempel zet.
Maar ondertussen gaat ze wel goed met d'r geld om hoor!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef motorbloempje het volgende:
Je hebt toch echt zelf gekozen om zoveel (extra) geld uit te geven aan je kroost. Genoeg families die niet op vakantie gaan en geen ladingen sinterklaascadeaus kopen.. Je geeft je kinderen de schuld van JOUW geldproblemen en JOUW beslissingen. Da's allemaal leuk hoor, dat je dat voor ze gedaan hebt en nog steeds doet, maar het zijn nog steeds JOUW beslissingen, en om dan je kind te bestempelen als 'ondankbare hond'... hij zal 't maar lezen. Denk niet dat hij dan nog een stap over je drempel zet.
Je kan een OV kaart niet even op non-actief zetten als je een griepje hebt, dus dat is bullocks.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, dat is inderdaad zo'n enorm verschil.... daar zou je je graag voor in de schulden steken?
Een halve maand winst, met het risico dat je die halve maand winst ook zou hebben als je kind een keer een griepje had gehad.
Je begon over een OV jaarkaart en maandkaart, later werd het ook nog een regiokaart.....
Ouch!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
Je gaat trouwens wel behoorlijk ver als het over kinderen gaat en zelfs MoBlo te ver vindt gaan
Scherp.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
Je gaat trouwens wel behoorlijk ver als het over kinderen gaat en zelfs MoBlo te ver vindt gaan
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
hij is toch 17? dan kan hij toch onderhand lezen, neem ik aan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja,ja.. Een hoop gepraat van de zijlijn. Als je op vakantie kunt dan ga je. Zeker als je daarna nog een leuke buffer over hebt. En als je kind dan zegt naar het MBO te willen dan zegt een goede moeder volgens jou dus Nee.. geen geld voor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, maar een maandtrajectkaart kun je wel maandelijks nemen, daarom is die al snel goedkoper als het om vervoer gedurende een schooljaar gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je kan een OV kaart niet even op non-actief zetten als je een griepje hebt, dus dat is bullocks.
Daarnaast heb je ook nog het risico dat je net niet uitkomt met de maandkaarten en moet je dan dus ook bijbetalen met losse kaarten of een extra maandkaart.
Wat is het verschil tussen een OV jaarkaart en een OV jaarkaart voor de regio? Ik ben niet begonnen over een OV maandkaart.. ik had het gelijk over een OV jaarkaart. Jij hebt daar in je hoofd een maandkaart van gemaakt en een traject.
Verwijt mij nu niet dat jij overhaaste conclusies trekt.
Je kan op je kop gaan staan, maar ik ben niet gek en heb het heel goed uitgezocht en de voordeligste optie gekozen. Ik betaal tenslotte ook geen rente bij familie.
Nou zo leuk was die buffer blijkbaar niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja,ja.. Een hoop gepraat van de zijlijn. Als je op vakantie kunt dan ga je. Zeker als je daarna nog een leuke buffer over hebt.
Wie begon er nou over een OV jaarkaart?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. Kind is leerplichtig.. Dan maar naar school sturen zonder boeken, schoolkleding en OV jaarkaart? Weinig keuze denk ik.
Ja, in totaal twee in die stad en nog een aantal in andere plaatsen in de regio. Van de ene locatie naar de andere locatie doen ze als groep op de fiets; vaak in de ochtend op A en de middag op B of andersom. Ik heb een leuk fietsje kunnen scoren op marktplaats.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zou je daar met een kind van bijna 18 niet over kunnen praten?
Misschien had je hem eens iets serieuzer moeten nemen, in plaats van alles maar voor hem willen regelen.
Om te beginnen had hij eens mogen nadenken over hoe hij naar die school toe had willen reizen, en hoe hij daar moest reizen.
Maar goed, dat laatste ben je ook niet duidelijk over, want om tussen de verschillende opleidingslocaties te reizen had hij zowel een fiets als een regiokaart nodig?
goeie god, het joch is 17, niet 7! echt, ik had gezegd "prima als jij die opleiding wil gaan doen. dat kan, maar dan draag je ook bij" en dat kan in veel vormen. zelf een fiets regelen. uitzoeken hoe het vervoerstechnisch allemaal zit, whatever. maar nee. je neemt hem zelf alles uit handen en betuttelt hem tot en met en gaat dan mekkeren als het joch gillend wegrent. well duh.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja, in totaal twee in die stad en nog een aantal in andere plaatsen in de regio. Van de ene locatie naar de andere locatie doen ze als groep op de fiets; vaak in de ochtend op A en de middag op B of andersom. Ik heb een leuk fietsje kunnen scoren op marktplaats.
Zucht. LEES nu eens.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Hij heeft een maandkaart nodig om te gaan stappen? Dat kan niet af met een paar losse treinkaartjes? En als je geen geld hebt laat je 'm daar toch voor werken.
QFT.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef motorbloempje het volgende:
Heb ik nooit gedaan. Hoe kom je daar bij? Ook zelf erbij bedacht?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef motorbloempje het volgende:
ladingen sinterklaascadeaus kopen
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
3 maanden zelf niet of nauwelijks gegeten maar hen wel sinterklaascadeaus naar hun wensen kunnen geven.
Ik lees hier vanalles, zelf zeg je 9,5 en 10, iemand anders zegt 11, dan is er weer verwarring omdat je zelf over een OV jaarkaart begint. Ben dan zelf in ieder geval ook duidelijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zucht. LEES nu eens.
Doordat er meerdere leslocaties zijn heeft hij een regiokaart nodig. 10 losse maandkaarten (regio) zijn duurder dan 1 jaarkaart (regio). Omdat dat dan een JAAR kaart is kan hij die als (gratis dus) extraatje ook in de zomervakantie gebruiken.
Kijk, ik wil het best uitleggen.. maar word wel gallisch als er niet gelezen wordt wat ik post.
Dank je. Mijn punt. Jaarkaart staat er, geen maandkaartquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:05 schreef Leandra het volgende:
Overigens:
[..]
Wie begon er nou over een OV jaarkaart?
Oh, dat deed ik vroeger ook! Als ik dan bij m'n pa was op de chatbox kijken wat m'n moeder allemaal zei! Ze zei alleen nooit iets over mijquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:03 schreef simmu het volgende:
[..]
hij is toch 17? dan kan hij toch onderhand lezen, neem ik aan?
wat zou zn foknick zijn?
Goede vraag! Open er een topic over! Misschien kaapt ze die dan ook!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef CherryOnTop het volgende:
Waarom kaapt Ouder1 eigenlijk altijd zoveel topics?
omdat ze altijd alles helemaal op zichzelf betrekt en doorgaans een zeer stellige mening heeft over die dingen. dan gaan mensen protesteren, want iedereen heeft natuurlijk zo zijn/haar eigen mening, waarna er 'discussie' volgt (doorgaans vanuit ouder1 met de mededeling dat de anderen niet goed lezen/haar niet begrijpen en/of het nu eenmaal helemaal verkeerd zien.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef CherryOnTop het volgende:
Waarom kaapt Ouder1 eigenlijk altijd zoveel topics?
Hm. Dus complicate is een kloon van ouder1!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:16 schreef simmu het volgende:
[..]
omdat ze altijd alles helemaal op zichzelf betrekt en doorgaans een zeer stellige mening heeft over die dingen. dan gaan mensen protesteren, want iedereen heeft natuurlijk zo zijn/haar eigen mening, waarna er 'discussie' volgt (doorgaans vanuit ouder1 met de mededeling dat de anderen niet goed lezen/haar niet begrijpen en/of het nu eenmaal helemaal verkeerd zien.
Ja, een OV jaarkaart, geen regiokaart....quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dank je. Mijn punt. Jaarkaart staat er, geen maandkaart
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had het hem geheel zelf uit moeten laten zoeken, niets voor hem moeten doen en niets voor hem betalen, hij heeft tenslotte een bijbaantje dat hij uitgeeft aan stappen en roken. En dit meen ik niet eens sarcastisch. Dat hij zo pissed werd kwam denk ik ook omdat ik het eens een keer niet voor hem deed. Hij is niet anders gewend dan dat ik hem help, dingen voor hem doe en sta te applaudisseren als hij zelf eens wat doet. Dat is echt mijn manco geweest.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:09 schreef simmu het volgende:
[..]
goeie god, het joch is 17, niet 7! echt, ik had gezegd "prima als jij die opleiding wil gaan doen. dat kan, maar dan draag je ook bij" en dat kan in veel vormen. zelf een fiets regelen. uitzoeken hoe het vervoerstechnisch allemaal zit, whatever. maar nee. je neemt hem zelf alles uit handen en betuttelt hem tot en met en gaat dan mekkeren als het joch gillend wegrent. well duh.
Nee, ouder1 is al een kloon... van mama1 of moeder1 ofzo, die domineerde de topics van de verdwenen broertjes al zo lekker met haar eigen huislijk geweld drama...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:17 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Hm. Dus complicate is een kloon van ouder1!
Zijn dat ladingen? Dat was ieder 1 chocoladeletter en ieder 1 cadeau dat ze heel graag wilden. Het leek mij eerder karig..quote:
Lezen is moeilijk hè.... er is volgens mij een enorme zee aan ruimte tussen "alles voor hem regelen" en "hem het maar laten uitzoeken".quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had het hem geheel zelf uit moeten laten zoeken, niets voor hem moeten doen en niets voor hem betalen, hij heeft tenslotte een bijbaantje dat hij uitgeeft aan stappen en roken. En dit meen ik niet eens sarcastisch. Dat hij zo pissed werd kwam denk ik ook omdat ik het eens een keer niet voor hem deed. Hij is niet anders gewend dan dat ik hem help, dingen voor hem doe en sta te applaudisseren als hij zelf eens wat doet. Dat is echt mijn manco geweest.
Helaas heb ik me daar niet toe kunnen zetten omdat twee maal blijven zitten omdat hij zijn huiswerk niet maakte al bewees dat als ik niets deed er ook niets gebeurde. Ik ben gewoon niet hard genoeg om een intelligente jongen als putjesschepper te laten eindigen.. al was dat ws wel beter geweest. Ik denk dat zijn Paps hem veel harder aanpakt.. tot schoppen onder zijn kont aan toe.
Dat kan op zich wel, bij sportopleidingen moet je regelmatig van een sporthal naar een voetbalveld en die liggen dan weer op verschillende plaatsen binnen een stad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, een OV jaarkaart, geen regiokaart....
Overigens blijft het dan ook nog dubbel, want je noemt eerst de afstand naar school (45 km) als reden, en nu zijn de diverse schoollocaties (op 45 km afstand?) ineens de reden voor zowel een regiokaart als een fiets?
Ben benieuwd wat voor school dat dan is.... waar ze 16-jarigen min of meer verplichten een dure regiokaart aan te schaffen omdat de locaties niet op fietsafstand van elkaar zijn.
Zo heb ik het hier ook gedaan, die van 14 hier in huis had ook geen zin in kaften, ik dus ook niet en aangezien het zijn boeken zijn heb ik gezegd dat het zijn probleem is. Dat hij problemen zou krijgen op school en niet bij mij moest komen zeuren erover als dat gebeurde. En dat als er iets met zijn boeken gebeurde hij dat zelf mocht betalen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:22 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Volgens mij was dat ook een beetje de standaard. In de brugklas deed je dat netjes, in de 2e was het eigenlijk teveel moeite maar vooruit, en daarna was het afgelopen. M'n moeder interesseerde het niet, maar als ik een rekening kreeg aan het einde van het jaar vanwege beschadigde boeken was die wel voor mij.
Het duurt 11 pagina's maar dan heb je ook een goed antwoordquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:22 schreef Leandra het volgende:
Nou TS, hier is je antwoord: als je vriendin is als ouder1 wil je samen geen kinderen.
Jij hebt echt een kutleven hè...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
Zucht. Het gaat ook over een jaarkaart. Andere optie is 10 maandkaarten (zomervakantie +/- 2 maanden); heb ik niet gedaan want een jaarkaart kost 9,5 maandkaarten.. dan was ik dus duurder uit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:12 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik lees hier vanalles, zelf zeg je 9,5 en 10, iemand anders zegt 11, dan is er weer verwarring omdat je zelf over een OV jaarkaart begint. Ben dan zelf in ieder geval ook duidelijk.
Hier krijgen ze wel echt problemen(met school) als ze het niet doen, maar goed, hij zit dan ook in de 2de. Wel al wat half eraf gescheurd inmiddels, heerlijk nuttig dat kaftenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef Leandra het volgende:
In feite loop je behoorlijk voor schut met gekafte boeken na de tweede van de middelbare... en op het mbo helemaal.
Als jij nou ook eens even leert lezen: een OV jaarkaart is niet hetzelfde als een regiojaarkaart (of hoe dat ding ook officieel heet).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zucht. Het gaat ook over een jaarkaart. Andere optie is 10 maandkaarten (zomervakantie +/- 2 maanden); heb ik niet gedaan want een jaarkaart kost 9,5 maandkaarten.. dan was ik dus duurder uit.
Ik ben niet begonnen over maandkaarten, dat was iemand anders.
Heb jij je er eigenlijk weleens in verdiept? Jaarkaart zegt niet meer of minder dan dat hij een jaar geldig is. Niet of hij voor een traject of voor een regio geldig is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, een OV jaarkaart, geen regiokaart....
Overigens blijft het dan ook nog dubbel, want je noemt eerst de afstand naar school (45 km) als reden, en nu zijn de diverse schoollocaties (op 45 km afstand?) ineens de reden voor zowel een regiokaart als een fiets?
Ben benieuwd wat voor school dat dan is.... waar ze 16-jarigen min of meer verplichten een dure regiokaart aan te schaffen omdat de locaties niet op fietsafstand van elkaar zijn.
Zo iets ja. En dan regelmatig nog naar andere locaties voor speciale praktijklessen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:21 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dat kan op zich wel, bij sportopleidingen moet je regelmatig van een sporthal naar een voetbalveld en die liggen dan weer op verschillende plaatsen binnen een stad.
Bij een sportopleiding zullen ze helemaal verwachten dat je fietst.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:21 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dat kan op zich wel, bij sportopleidingen moet je regelmatig van een sporthal naar een voetbalveld en die liggen dan weer op verschillende plaatsen binnen een stad.
Of iets met (half) naakte vrouwen, was ook redelijk populair bij de jongens in mijn klas, vroegah.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:27 schreef motorbloempje het volgende:
Heeft 'ie z'n boeken uiteindelijk nog gekaft? Mooie BreakOut kaftrollen? Of Garfield?
Maar niet die tientallen kilometers om 's ochtends op school te komen, denk ikquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij een sportopleiding zullen ze helemaal verwachten dat je fietst.
Geef 't kind een racefiets en die 45km wielrennen is niets meer. Zeker niet op zo'n sportschool.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:30 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Maar niet die tientallen kilometers om 's ochtends op school te komen, denk ik
Geen idee.. Zal de vriendin van zijn vader wel gedaan hebben denk ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:27 schreef motorbloempje het volgende:
Heeft 'ie z'n boeken uiteindelijk nog gekaft? Mooie BreakOut kaftrollen? Of Garfield?
Heequote:
Wacht maar tot 't 17 isquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
HeeJup, kom even genieten van het feit dat het mij wel gelukt is een dankbaar kind te creëren...
Ehm ja, dat heb ik je al verteld; mijn zoon ging op z'n 16de naar het mbo 50 km verderop, ik weet dus als geen ander hoe het zit met jaar(traject)kaarten een maand(traject)kaartenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb jij je er eigenlijk weleens in verdiept? Jaarkaart zegt niet meer of minder dan dat hij een jaar geldig is. Niet of hij voor een traject of voor een regio geldig is.
Nee klopt, maar die 45 km kost ongeveer ¤ 250 per maand met een maandtrajectkaart.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:30 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Maar niet die tientallen kilometers om 's ochtends op school te komen, denk ik
Lijkt me dan toch echt haar probleemquote:
Ik ben dan ook een waardeloze moederquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij doet er dan geen schattig Barbie kaftpapier omheen? Ontaard mens
Wordt gemaskeerd door een leuk kind. Geeft niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:36 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben dan ook een waardeloze moeder
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wordt gemaskeerd door een leuk kind. Geeft niet.
He! Wanneer ga jij weer eens als slechte moeder met mij stadten?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:39 schreef Moonah het volgende:
Ouder1, vanaf post 1 van jou in dit topic vroeg ik me af wat de relevantie was van jouw bijdrage(n).
Ik heb een vooruitziende blik!![]()
Een regiokaart en een rol kaftpapier doen het ook wel denk ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Misschien kan je die van Ouder1 overnemen voor een vriendenprijsje. Euro of 3500?
nou... Bij mijn zoons op school kom je de les niet in met ongekafte boeken,quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef Leandra het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |