Goed werk! Ik denk dat iedereen het gevoel had dat er iets niet klopte. Maar gewoon een beetje copy-pasten, laag hoor.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:31 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
In de eerste post die ik van 'm quote staat aan het einde van een paragraaf (p58), en dat triggerde mijn nieuwsgierigheid, dus ik googlede een regeltje tekst, en kwam de hele lap tegen op die site. Daarna nog twee andere posts van 'm gegoogled, en die leidden naar dezelfde blog. Daarna had ik geen zin meer om nog meer posts van 'm te checken.
Ik kan me voorstellen dat als je zelf al eens iets hebt geschreven dat relevant is in een bepaalde discussie, dat je het letterlijk copy/paste. Ik zou er zelf dan wel bijzetten dat ik het al ooit eerder ergens gepost had c.q. op een blog had staan.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:34 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Goed werk! Ik denk dat iedereen het gevoel had dat er iets niet klopte. Maar gewoon een beetje copy-pasten, laag hoor.
Edit: als het zijn eigen werk was waarom dan letterlijk quoten?
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:21 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Bron: http://delachendetheoloog(...)g-slider-fysica.html
Jouw blogspot?
Juist daarom denk ik dat het niet van zijn hand is. Dan leg je zoiets uit in je eigen bewoordingen en verwijst dan inderdaad naar eerder gepubliceerde boeken/artikelen. Het verklaart duidelijk waarom het keer op keer niet echt een antwoord op een vraag was: geen eigen standpunt maar dat van een ander waar hij het blijkbaar mee eens is. Jammer hoor!quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:47 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je zelf al eens iets hebt geschreven dat relevant is in een bepaalde discussie, dat je het letterlijk copy/paste. Ik zou er zelf dan wel bijzetten dat ik het al ooit eerder ergens gepost had c.q. op een blog had staan.
Het aparte, en waarom er alarmbellen afgingen, is dat z'n posts keer op keer niet ingingen op de post van de gequote user (plus dat "(p58)" natuurlijk).
Ik vermoed dat ook, maar ik wil eerst wel horen wat Natural-Cool hier zelf over heeft te zeggen... en wie weet, zitten we gewoon met een docent filosofie (phd) te discussieren:quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:58 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Juist daarom denk ik dat het niet van zijn hand is. Dan leg je zoiets uit in je eigen bewoordingen en verwijst dan inderdaad naar eerder gepubliceerde boeken/artikelen. Het verklaart duidelijk waarom het keer op keer niet echt een antwoord op een vraag was: geen eigen standpunt maar dat van een ander waar hij het blijkbaar mee eens is. Jammer hoor!
SPOILER: Is dit Natural-Cool?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
quote:Op zondag 27 oktober 2013 00:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ook, maar ik wil eerst wel horen wat Natural-Cool hier zelf over heeft te zeggen... en wie weet, zitten we gewoon met een docent filosofie (phd) te discussieren:Het zou een slechte docent folosofie zijn in dat gevalSPOILER: Is dit Natural-Cool?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Eerlijk gezegd... zelfs als het eigen werk is vind ik het not done. Zeker niet als reactie op posts van anderen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:31 schreef GrumpyFish het volgende:
Edit: het kan natuurlijk nog steeds eigen werk zijn.
Echter, als het z'n eigen werk is, kan ik het nog begrijpelijk vinden (maar nog steeds not done). Als het niet zijn eigen werk is, is het ronduit schandalig. Zo'n veroordeling wil ik alleen niet maken op basis van een aanname. Vandaar m'n voorbehoud.quote:Op zondag 27 oktober 2013 10:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd... zelfs als het eigen werk is vind ik het not done. Zeker niet als reactie op posts van anderen.
Dat lijkt me een goede maatregel.quote:Vanaf hier gaat zulk soort copy-paste werk direct in de shredder. Quoten van relevante passages met bronvermelding best. Maar hele boeken quoten en doen alsof je het ter plekke zelf hebt geschreven.... daar zit niemand op te wachten.
quote:Op zondag 27 oktober 2013 00:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ook, maar ik wil eerst wel horen wat Natural-Cool hier zelf over heeft te zeggen... en wie weet, zitten we gewoon met een docent filosofie (phd) te discussieren:Ik denk dat we er nooit achter zullen komen en dat we NC niet zo snel meer terugzien in dit topicSPOILER: Is dit Natural-Cool?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conscience do cost.
Dit is echter geen argument maar een mededeling. Waarvan acte.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:52 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welke kern? Die gast gaat alle kanten op en is vaag over elk onderwerp wat hij aan snijd. Deel van het probleem bij Natural-Cool is dat er geen kern in zijn verhaal zit.
De werkelijkheid heeft noodzakelijkerwijs een logische orde.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dit is echter geen argument maar een mededeling. Waarvan acte.
Vraag me gerust om mijn bronnen hij is beslist niet de enige waar ik naar kan verwijzen, maar het is zinvoller als je pas reageert wanneer je kunt zeggen wat er in technische zin mankeert aan de redenatie. En een echte held ben je als je kunt betogen dat de werkelijkheid noodzakelijkerwijs een logische orde heeft.
Dit inderdaad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:10 schreef Monolith het volgende:
Wel wat hypocriet om anderen er van te betichten dat ze niet op je posts ingaan.
En iemand moet hem billekoek geven. Of is het billenkoek?quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Naar mijn mening verdienen een aantal mensen in dit topic excuses van N-C en alsnog reactie op de posts die hij wel heeft gequote maar niet op heeft gereageerd.
Nee, het is zinvoller voor jou om mijn posts en die van anderen nogmaals te lezen. Je bent al meerdere malen door meerdere personen op de gebreken in je claims, aannames en redenaties gewezen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:00 schreef Natural-Cool het volgende:
maar het is zinvoller als je pas reageert wanneer je kunt zeggen wat er in technische zin mankeert aan de redenatie.
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van. Ik had er weinig verwachtingen van en die zijn niet bepaald veel toegenomen. Het lijkt me iemand die te vaak met zijn hoofd tegen de deur is aangelopen om heel eerlijk te zijn...het is op een vreemde manier vermakelijk, maar meer ook niet.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Naar mijn mening verdienen een aantal mensen in dit topic excuses van N-C en alsnog reactie op de posts die hij wel heeft gequote maar niet op heeft gereageerd.
quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De werkelijkheid heeft noodzakelijkerwijs een logische orde.
Mag ik nu mijn helden-trofee?
quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee, het is zinvoller voor jou om mijn posts en die van anderen nogmaals te lezen. Je bent al meerdere malen door meerdere personen op de gebreken in je claims, aannames en redenaties gewezen.
Je bent daar, tot nu toe, welgeteld nul keer op ingegaan, dus het is me een raadsel wat je nou wilt met de bovenstaande opmerking.
Ik heb er natuurlijk alle begrip voor als mensen zich niet in filosofie willen verdiepen. Ieder z'n smaak. Wat ik oprecht niet begrijp is waarom ze er zo kritisch of zelfs laatdunkend over doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
Het leuke is dat zijn laatste post gepost is op een moment dat hij nog niet door had dat hij ontmaskerd was als een kopieerder omdat dat pas lager in het topic ter sprake kwam....
Het hangt er van af met welke vooronderstelling je begint.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van. Ik had er weinig verwachtingen van en die zijn niet bepaald veel toegenomen. Het lijkt me iemand die te vaak met zijn hoofd tegen de deur is aangelopen om heel eerlijk te zijn...het is op een vreemde manier vermakelijk, maar meer ook niet.
Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:11 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik heb er natuurlijk alle begrip voor als mensen zich niet in filosofie willen verdiepen.
Deze is echter wel in overeenstemming met de doelstelling van de topic.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.
Beste Semisane. Dank voor je reactie, dat waardeer ik zeer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Een excuus lost ook niks op, zolang het gedrag niet verandert! Antwoorden zonder excuus zou veel effectiever zijn.
Maar goed: volgens mij is een christen gewoon iemand die gelooft in Christus als mensgeworden zoon van god die voor onze zonden gestorven is en weer opgestaan is uit de dood.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat tegenstrijdig zou moeten zijn met een geloof in de evolutie.
Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
1) Ja, er zijn best christenen die dat denken. Laten zij zich hier maar horen dan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.
2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
Dat klopt. Tot Rechabeam (1 Koningen) is het grotendeels verzonnen. Vergeet niet dat het meeste van het OT in de tijd van Josia (7e eeuw voor chr.) is geschreven. Van een verenigd koninkrijk (zoals beweerd wordt onder David en Salomo) is nooit sprake geweest.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Gods omgang met de mensen heeft altijd raakvlakken met de relatie tussen Hem en ons en het herstel daarvan.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:47 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.
Wat natuurlijk opmerkelijk is voor het woord van een god waar je zo heilig in gelooft. In tegenstelling tot wat men gelooft staan goden dan ook veel meer in dienst van de mensheid dan andersom.
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkstromingen.
omdat de 1 wel vind dat je het ene mag en een ander vind weer van niet.
of dat je het ene zo moet lezen en het andere zo, maar dat een ander zegt dat het weer meer symbolisch is.
en dat terwijl ze geloven in de zelfde God en Jezus en Heilige Geest
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen.![]()
De maan kun je zien, da's makkelijk.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.
Ik kan je de Iraanse film Marmoelak aanraden!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.
Ah daar hoor ik bij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.
2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
"Alle andere interpretaties zijn fout, enkel de onze is juist!"quote:Op woensdag 30 oktober 2013 04:18 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ah daar hoor ik bij.
http://www.kjvbible.org/
On this website you will learn about a controversial, lesser known literal interpretation of the Genesis narrative that does not contradict the scientific evidence for an Old Earth. Commonly called the "Gap Theory" or "Ruin-Reconstruction" interpretation, it is a theological doctrine that predates Darwin's Theory of Evolution.
Dat is niet minder stompzinnig dan het YEC idee.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 04:18 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ah daar hoor ik bij.
On this website you will learn about a controversial, lesser known literal interpretation of the Genesis narrative that does not contradict the scientific evidence for an Old Earth. Commonly called the "Gap Theory" or "Ruin-Reconstruction" interpretation, it is a theological doctrine that predates Darwin's Theory of Evolution.
een site waarop staatquote:Op woensdag 30 oktober 2013 04:18 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ah daar hoor ik bij.
of je nu baptist bent of nederlands hervormd allebei zijn christenen alleen de 1 legt de nadruk op andere dingen dan een hervormde.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen.![]()
Ja, daar zijn weekenden en cursussen voor om de bijbel met de wetenschap met elkaar in overeenstemming te brengen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 04:18 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Ah daar hoor ik bij.
Ze geloven in iets met dezelfde naam. Maar de invulling is compleet anders. Vergelijk de moordlustige wraakzuchtige en bloeddorstige stamgod uit het OT eens met de God van liefde die tegenwoordig gepreekt wordt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
of je nu baptist bent of nederlands hervormd allebei zijn christenen alleen de 1 legt de nadruk op andere dingen dan een hervormde.
Oh ik pluk het gewoon van internet, eerst was ik een YEC. Dit lijkt me aannemelijker. Ik wou alleen laten zien dat mensen en de Bijbel letterlijk kunnen nemen en toch kunnen geloven dat er al een voorwereld was en een oude aarde en dit idee is niet gekomen na Darwin, om het met elkaar te kunnen laten mixen, maar was daarvoor al, het is ouder.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, daar zijn weekenden en cursussen voor om de bijbel met de wetenschap met elkaar in overeenstemming te brengen.![]()
Maar in de One New Man bible staat het ook en die is zo dicht mogelijk bij het Hebreeuws gebleven.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 09:48 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een site waarop staat
"It has been the purpose of this study to affirm the Holy Bible as the final authority on all questions of natural history and spiritual truth. We have chosen to use the literal wording of the old King James Authorized Version of the Bible (based on the original translation work of 1611 and revised 1769), because it predates today's denominational Christian movements. Thus it is a translation free from contamination by modern “Christian Scholarship” and textual bias. " http://www.kjvbible.org/exwords.html
Wat nogal ironisch is omdat de KJV is gebaseerd op het begin van de modern “Christian Scholarship” de grondtekst is namelijk samengesteld door de welbekende Erasmus.
King James heeft deze versie laten vertalen om zijn denominatie (de anglicaanse kerk) te legitimeren als de kerk en heeft de bewoording zo nodig laten aanpassen.
verandert verder niets aan het feit dat hun "gap theory" verder nergens op slaat.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 09:06 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Maar in de One New Man bible staat het ook en die is zo dicht mogelijk bij het Hebreeuws gebleven.
http://onenewmanbible.com/archives/678
1.1. In the beginning God created the heavens and the earth. 2. And the earth was totally empty, devoid of all life, (Jer. 4:23) both animal and plant; and darkness was upon the face of the deep. And the Spirit of God hovered, brooded, over the face of the waters.
Weet dat een vertaling nimmer gelijk staat aan het hebreeuwse origineel, dit komt doordat de juistheid van de vertaling afhankelijk is van de puurheid van de vertaler.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 09:46 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
verandert verder niets aan het feit dat hun "gap theory" verder nergens op slaat.
De joodse bijbel zegt trouwens
"1 In the beginning God created the heavens and the earth. 2 The earth was unformed and void, darkness was on the face of the deep, and the Spirit of God hovered over the surface of the water."
Is dat relevant dan? Heb jij het idee dat de leeftijd of de oudheid van een idee iets zegt over de juistheid?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 09:00 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Oh ik pluk het gewoon van internet, eerst was ik een YEC. Dit lijkt me aannemelijker. Ik wou alleen laten zien dat mensen en de Bijbel letterlijk kunnen nemen en toch kunnen geloven dat er al een voorwereld was en een oude aarde en dit idee is niet gekomen na Darwin, om het met elkaar te kunnen laten mixen, maar was daarvoor al, het is ouder.
Nee dat niet inderdaad, maar het is niet verzonnen nadat Darwin met z'n ideeën kwam, alleen om het te kunnen mixen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
Is dat relevant dan? Heb jij het idee dat de leeftijd of de oudheid van een idee iets zegt over de juistheid?
Maar voor darwin werd al bekend dat de aarde veel ouder was dan dat te gedacht hadden.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:29 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nee dat niet inderdaad, maar het is niet verzonnen nadat Darwin met z'n ideeën kwam, alleen om het te kunnen mixen.
Juist ja...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:11 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar voor darwin werd al bekend dat de aarde veel ouder was dan dat te gedacht hadden.
Of niet zo zeer gedacht hadden ze hadden voordat moderne geologie werd bedacht geen idee hoe ze zouden kunnen weten hoe oud de aarde is.
Dus Darwin is in deze niet relevant want het kan een reactie zijn geweest op het ontstaan van de geologie en christelijke geologen die de nieuwe ontdekkingen niet met de standaard interpretatie van genesis in overeenstemming konden brengen.
Daarnaast begint het leven ook pas tijdens de 6 dagen van creatie want niks kan het overleven als God de zon en sterren uitzet (wat een belachelijk idee is)
Geen idee wat YEC is, maar het lijkt me niet lekker.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 09:00 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Oh ik pluk het gewoon van internet, eerst was ik een YEC. Dit lijkt me aannemelijker. Ik wou alleen laten zien dat mensen en de Bijbel letterlijk kunnen nemen en toch kunnen geloven dat er al een voorwereld was en een oude aarde en dit idee is niet gekomen na Darwin, om het met elkaar te kunnen laten mixen, maar was daarvoor al, het is ouder.
YEC, Young Earth Creationist.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen idee wat YEC is, maar het lijkt me niet lekker.
Dit is niet de eerste keer, ik heb hem er al eerder op gewezen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:31 schreef GrumpyFish het volgende:
In de eerste post die ik van 'm quote staat aan het einde van een paragraaf (p58), en dat triggerde mijn nieuwsgierigheid, dus ik googlede een regeltje tekst, en kwam de hele lap tegen op die site. Daarna nog twee andere posts van 'm gegoogled, en die leidden naar dezelfde blog. Daarna had ik geen zin meer om nog meer posts van 'm te checken.
Edit: het kan natuurlijk nog steeds eigen werk zijn.
Ik heb de hik, hoe verklaar je dat?quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:43 schreef bianconeri het volgende:
Christen zijn en in evolutie geloven kan niet. Dan verloochen je het hele verhaal van Genesis.
De Bijbel zegt dat God de mens schiep, of je dit nou letterlijk of figuurlijk neemt maakt geen verschil.
Dit kun je niet anders opnemen dan dat God de mensen schiep. Dus niet vanuit een andere diersoort ofzo.
Het Hebreeuwse woord voor de Schepper is Boreh en het bestaat uit twee woorden:quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:43 schreef bianconeri het volgende:
Christen zijn en in evolutie geloven kan niet. Dan verloochen je het hele verhaal van Genesis.
De Bijbel zegt dat God de mens schiep, of je dit nou letterlijk of figuurlijk neemt maakt geen verschil.
Dit kun je niet anders opnemen dan dat God de mensen schiep. Dus niet vanuit een andere diersoort ofzo.
In den beginne schiep Hij de hemel en de aarde. Niet op de avond van dag 1 in het duister. Een dag is als 1000 jaar, dat kan dus miljarden jaren geduurd hebben. In 2 Petrus staat dat de aarde er al sinds lang is en dat Hij de voorwereld niet heeft gespaard, die is verwoest door het water. Dat slaat niet op de zondvloed, maar voor de herschepping. Er kwam toen ook een ijstijd toen alles duister was, waarschijnlijk omdat de aarde in een dark nebula (wat het ook zijn moge) terecht was gekomen. God is Licht, Hij heeft geen duisternis geschapen. Duisternis in Genesis betekent wickedness, slechtheid. Satan was gevallen en had die hele voorwereld meegetrokken in zijn zonde, Neanderthalers waren kannibalen. Vleesetende dinosaurussen waren niet in het Paradijs. Het is miljarden jaren oud en ze denken dat er meteorietinslagen waren, omdat ze ineens waren uitgestorven.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 23:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen idee wat YEC is, maar het lijkt me niet lekker.
Zoals ik al eerder zei: ik zie niet in waarom een christen het oude testament letterlijk zou moeten nemen. Of willen nemen. Waarom zou je dat willen?
En letterlijk nemen van genesis en toch geloven in een aarde die ouder is dan 6000 jaar (ik neem aan dat dat bedoeld wordt met Oude Aarde) is onmogelijk tenzij je aan cognitieve dissociatie gaat doen. Letterlijk nemen van de Pentateuch is op zichzelf al een staaltje van ongelooflijke hersengymnastiek!
Zegt me ook niks. Wat is dat voor gedoe met Oude en nu kennelijk ook Jonge Aarde? Met hoofdletters nog wel. Mensen die op eigen houtje allerlei Aardes gaan verzinnen? Zoiets als Midden-Aarde of Tussen-Aarde of Binnen-Aarde?quote:
Tja, verwarde geesten. Dan wordt alles mogelijk.quote:Op vrijdag 1 november 2013 20:52 schreef cobybryant het volgende:
[..]
In den beginne schiep Hij de hemel en de aarde. Niet op de avond van dag 1 in het duister. Een dag is als 1000 jaar, dat kan dus miljarden jaren geduurd hebben. In 2 Petrus staat dat de aarde er al sinds lang is en dat Hij de voorwereld niet heeft gespaard, die is verwoest door het water. Dat slaat niet op de zondvloed, maar voor de herschepping. Er kwam toen ook een ijstijd toen alles duister was, waarschijnlijk omdat de aarde in een dark nebula (wat het ook zijn moge) terecht was gekomen. God is Licht, Hij heeft geen duisternis geschapen. Duisternis in Genesis betekent wickedness, slechtheid. Satan was gevallen en had die hele voorwereld meegetrokken in zijn zonde, Neanderthalers waren kannibalen. Vleesetende dinosaurussen waren niet in het Paradijs. Het is miljarden jaren oud en ze denken dat er meteorietinslagen waren, omdat ze ineens waren uitgestorven.
Het stomme is dat ik fysische geografie heb gestudeerd en ineens een video zag van Carl Baugh en sindsdien geloofde dat het 6000 jaar oud is. Dat kan nooit.
Ach ja, die gebruiken hoofdletters in een wanhopige poging om als serieuze sub-groep gezien te worden...ofzow.quote:Op zaterdag 2 november 2013 01:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zegt me ook niks. Wat is dat voor gedoe met Oude en nu kennelijk ook Jonge Aarde? Met hoofdletters nog wel. Mensen die op eigen houtje allerlei Aardes gaan verzinnen? Zoiets als Midden-Aarde of Tussen-Aarde of Binnen-Aarde?
Alleen zijn de dino's nooit compleet uitgestorven.quote:Op vrijdag 1 november 2013 20:52 schreef cobybryant het volgende:
[..]
In den beginne schiep Hij de hemel en de aarde. Niet op de avond van dag 1 in het duister. Een dag is als 1000 jaar, dat kan dus miljarden jaren geduurd hebben. In 2 Petrus staat dat de aarde er al sinds lang is en dat Hij de voorwereld niet heeft gespaard, die is verwoest door het water. Dat slaat niet op de zondvloed, maar voor de herschepping. Er kwam toen ook een ijstijd toen alles duister was, waarschijnlijk omdat de aarde in een dark nebula (wat het ook zijn moge) terecht was gekomen. God is Licht, Hij heeft geen duisternis geschapen. Duisternis in Genesis betekent wickedness, slechtheid. Satan was gevallen en had die hele voorwereld meegetrokken in zijn zonde, Neanderthalers waren kannibalen. Vleesetende dinosaurussen waren niet in het Paradijs. Het is miljarden jaren oud en ze denken dat er meteorietinslagen waren, omdat ze ineens waren uitgestorven.
Het stomme is dat ik fysische geografie heb gestudeerd en ineens een video zag van Carl Baugh en sindsdien geloofde dat het 6000 jaar oud is. Dat kan nooit.
die leeftijd kun je opmaken door de leeftijden van abraham, noach, methusalem etc terug te rekenen tot aan adam en eva.quote:Op zaterdag 2 november 2013 08:58 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach ja, die gebruiken hoofdletters in een wanhopige poging om als serieuze sub-groep gezien te worden...ofzow.
Wat ik me wel altijd afvraag is of er in de bijbel überhaupt wordt gesproken over de leeftijd van de Aarde, want hoe kan je nou claimen dat je de bijbel als het letterlijk woord van god ziet en dan doodleuk een eigen interpretatie er op na houden van de bijbelse claim over de leeftijd van het Universum/Aarde?
Ik snap dat nooit...maar ja...de bokkensprongen van mensen die de bijbel als letterlijk zien snap ik toch nooit.
Een regelrechte interpretatie dus...niks anders.quote:Op maandag 4 november 2013 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
die leeftijd kun je opmaken door de leeftijden van abraham, noach, methusalem etc terug te rekenen tot aan adam en eva.
want al hun leeftijden staan in de bijbel.
en dan kom je op ongeveer 6000 jaar uit.
Je vraagt de verkeerde, ik zie de bijbel niet als waarheidsgetrouw boek, dus nee dat denk ik inderdaad niet.quote:Op maandag 4 november 2013 13:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
dus je denkt dat die leeftijden niet kloppen die er in staan?
Your point is....?quote:
Again: Your point is....?quote:Op vrijdag 1 november 2013 18:36 schreef Skillsy het volgende:
Het Hebreeuwse woord voor de Schepper is Boreh en het bestaat uit twee woorden:
Bo (kom) en
Re'eh (zie)
Volgens mij heb jij nog nooit ook maar het kleinste beetje onderzoek naar de Bijbel gedaan he?quote:Op maandag 4 november 2013 15:42 schreef Semisane het volgende:
Je vraagt de verkeerde, ik zie de bijbel niet als waarheidsgetrouw boek, dus nee dat denk ik inderdaad niet.
Het heeft weinig waarde voor mij als document, maar dat zou zo maar het geval kunnen zijn en dan nog houd je het probleem dat je de aanname doet dat de leeftijden in chronologische volgorde zijn op te tellen, er geen gaten/ of periodes zitten tussen de bepaalde personages etc.
Dat is ook het probleem, men moet zoveel interpretaties en aannames doen dat zelfs de creationisten geen duidelijke leeftijd voor de Aarde kunnen geven, welke meestal slingert tussen de 10.000 en 6.000 jaar.
Het conflict tussen religie en wetenschap bestaat alleen maar omdat mensen de religieuze bronnen letterlijk interpreteren.quote:Op maandag 4 november 2013 23:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Your point is....?
[..]
Again: Your point is....?
quote:Op maandag 4 november 2013 23:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij nog nooit ook maar het kleinste beetje onderzoek naar de Bijbel gedaan he?
Gezien deze post. Het is een historisch correct boek sowieso al, check de archeologie.
En daarnaast de profetieen? Over bv doopjaar Jezus
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen.quote:Op maandag 4 november 2013 23:57 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het conflict tussen religie en wetenschap bestaat alleen maar omdat mensen de religieuze bronnen letterlijk interpreteren.
quote:
.quote:Archaeologists have unearthed the remains of more than 20 successive settlements in Jericho, the first of which dates back 11,000 years (9000 BC),[8] almost to the very beginning of the Holocene epoch of the Earth's history
http://en.wikipedia.org/wiki/Jericho
Net als de Koran en "Waren de goden kosmonauten?".quote:Op maandag 4 november 2013 23:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij nog nooit ook maar het kleinste beetje onderzoek naar de Bijbel gedaan he?
Gezien deze post. Het is een historisch correct boek sowieso al, check de archeologie.
In de bijbel kunnen vast een aantal historisch (behoorlijk) correcte verhalen staan, maar het idee dat de bijbel de gehele wereldse of menselijke geschiedenis bevat is op z'n zacht gezegd naïef en op geen enkele manier hard te maken.quote:Op maandag 4 november 2013 23:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb weinig op met welke profetieën dan ook, om heel eerlijk te zijn en weet daar veel te weinig van om er een zinnig antwoord op te geven. Ik neem aan dat jij er van overtuigd bent dat ze allen zijn vervuld, maar neem me het niet kwalijk dat ik niet meteen enthousiast word daarvan.quote:En daarnaast de profetieen? Over bv doopjaar Jezus
?Ehm?Heb je het tegen mij of Bianconeri? Je quote mij dan wel , maar de andere quote is van Bianconeriquote:Op dinsdag 5 november 2013 01:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen.
Immers:
1) Volgens jou is de bijbel een betrouwbare historische bron. Dus moeten we de teksten serieus nemen en dus letterlijk lezen.
2) Maar de letterlijke tekst van de bijbel klopt niet met wat we weten via de geschiedeniswetenschap.
3) Een tegenstelling die volgens jou alleen maar op te lossen is door de teksten van de bijbel niet letterlijk te nemen.
Een andere oplossing is natuurlijk om de teksten als metaforen te zien. Maar ja, dan had de sleutel er wel bijgeleverd mogen worden.
Er is geen enkel conflict tussen religie en wetenschap hoor?quote:Op maandag 4 november 2013 23:57 schreef Skillsy het volgende:
Het conflict tussen religie en wetenschap bestaat alleen maar omdat mensen de religieuze bronnen letterlijk interpreteren.
Ik spreek mezelf niet tegen hoor.quote:Op dinsdag 5 november 2013 01:32 schreef Kees22 het volgende:
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen.
Immers:
1) Volgens jou is de bijbel een betrouwbare historische bron. Dus moeten we de teksten serieus nemen en dus letterlijk lezen.
2) Maar de letterlijke tekst van de bijbel klopt niet met wat we weten via de geschiedeniswetenschap.
3) Een tegenstelling die volgens jou alleen maar op te lossen is door de teksten van de bijbel niet letterlijk te nemen.
Een andere oplossing is natuurlijk om de teksten als metaforen te zien. Maar ja, dan had de sleutel er wel bijgeleverd mogen worden.
Ik zeg toch ook niet de gehele menselijke geschiedenis? Denk alleen al vanaf 1e eeuw tot nu aan toe, niets over geschreven nee. De Bijbel legt niet de gehele geschiedenis uit, alleen het scheppingsverhaal en daarna verhalen waarom de aarde zo is. Bijzondere gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:05 schreef Semisane het volgende:
In de bijbel kunnen vast een aantal historisch (behoorlijk) correcte verhalen staan, maar het idee dat de bijbel de gehele wereldse of menselijke geschiedenis bevat is op z'n zacht gezegd naïef en op geen enkele manier hard te maken.
Allen? Nee hoor sommigen nog niet.quote:Ik heb weinig op met welke profetieën dan ook, om heel eerlijk te zijn en weet daar veel te weinig van om er een zinnig antwoord op te geven. Ik neem aan dat jij er van overtuigd bent dat ze allen zijn vervuld, maar neem me het niet kwalijk dat ik niet meteen enthousiast word daarvan.
Het is je wel vaker gezegd, maar het ontbreekt je gewoonweg aan kennis over de evolutietheorie om er uberhaupt een oordeel over te hebben, laat staan de nogal boute uitspraak dat er totaal geen bewijs voor is.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:11 schreef bianconeri het volgende:
Maar ja evolutie is amper wetenschappelijk te noemen en is totaal geen bewijs voor.
De wel bewezen dingen in de wetenschap ondersteunen de Bijbel juist, ipv tegenspreken.
Laat nou het scheppingsverhaal juist één van die verhalen zijn die enkel te verenigen is met het beeld wat de wetenschap erover heeft weten op te bouwen door een zeer vloeibare interpretatie ervan op na te houden van dat verhaal waarin enorme aannames moeten worden aangenomen en het verhaal grotendeels als mythologie te zien.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet de gehele menselijke geschiedenis? Denk alleen al vanaf 1e eeuw tot nu aan toe, niets over geschreven nee. De Bijbel legt niet de gehele geschiedenis uit, alleen het scheppingsverhaal en daarna verhalen waarom de aarde zo is. Bijzondere gebeurtenissen.
Zoals ik zeg, ik weet te weinig over de profetieën om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb werkelijk geen idee hoe historici de uitspraken van Daniel op waarde schatten.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:16 schreef bianconeri het volgende:
Allen? Nee hoor sommigen nog niet.
Maar zoals ik al zei kijk eens na wat Daniel voorspelde over Jezus, doopjaar van Jezus.
En daar bestaat geen twijfel over dat Daniel dat werkelijk zei en ook VOOR het doopjaar van Jezus, ver voor. Bijzonder toch?
Of denk aan de val van Babylon.
Genesis spreekt vrolijk over het feit dat Abimelech bij de Filistijnen woonde. Heel apart mede door het feit dat in de tijd dat Abraham leefde er nog helemaal geen sprake was van Filistijnen. Die kwamen pas veel later.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik spreek mezelf niet tegen hoor.
3_Uhm noem ook daar eens een vb? Als er iets figuurlijk is gaat het echt niet om een veldslag hoor.
Oh okéquote:Op dinsdag 5 november 2013 13:11 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is lang niet altijd letterlijk. Alleen het Genesis verhaal en sowieso de hele rode lijn in de Bijbel heeft geen nut als dat onzin zou zijn, figuurlijk.
quote:Op maandag 4 november 2013 23:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jij leest nochtans de Torah / Bijbel ook letterlijk.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]![]()
![]()
lees eerst eens De bijbel als mythe van Finkelstein en Silberman (ISBN 9062719511), voordat je zo'n waanzinnig foute claim maakt.
Lees de Torah eens allegorisch ipv letterlijk ( P'chat) , loop niet met de grote massa mee. Immers : onderzoek alles zelf en behoudt het goedequote:Op dinsdag 5 november 2013 16:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Genesis spreekt vrolijk over het feit dat Abimelech bij de Filistijnen woonde. Heel apart mede door het feit dat in de tijd dat Abraham leefde er nog helemaal geen sprake was van Filistijnen. Die kwamen pas veel later.
En de "verovering van Kanaän door Jozua" is ook geheel verzonnen. In die tijd waren de Egyptenaren de baas in Palestina (of Kanaän). Het is uitgesloten dat die hun veroverde gebieden zouden laten innemen door een volkje dat 40 jaar in de woestijn heeft geleefd.
Ook de rijken van David en Salomo zijn grotendeels verzonnen en zijn, als ze al bestaan hebben, lokale koninkrijkjes geweest ter grootte van hooguit Juda. Een klein gebiedje dus.
Hieruit, en uit veel, heel veel andere dingen blijkt dat het OT is geschreven, en verzonnen in de 7e eeuw voor chr. om zich een voorgeschiedenis te vormen.
Link naar rav Laitman :quote:Als we de Torah bestuderen (De vijf boeken van Mozes uit de Bijbel) moeten we begrijpen dat alle woorden in de Torah en alle andere heilige boeken ons woorden lijken die betrekking hebben op onze wereld. Echter, de woorden representeren spirituele objecten en wortels, welke in geen geval met onze wereld corresponderen.
We hebben verschillende interpretaties van deze woorden gehoord op het niveau Peshat (Letterlijke bekenis). Echter, deze simpele interpretaties laten een ongelofelijk aantal vragen achter; er ontbreekt logica in en er ontbreekt een wetenschappelijke benadering.
Hoe kun je dit na eerlijk en goed onderzoek blijven volhouden?quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:11 schreef bianconeri het volgende:
Ja oke je hebt theorietjes in de wetenschap zoals evolutie die botsen met de Bijbel.
Maar ja evolutie is amper wetenschappelijk te noemen en is totaal geen bewijs voor.
De wel bewezen dingen in de wetenschap ondersteunen de Bijbel juist, ipv tegenspreken.
Oh shit!quote:Op dinsdag 5 november 2013 09:29 schreef Skillsy het volgende:
[..]
?Ehm?Heb je het tegen mij of Bianconeri? Je quote mij dan wel , maar de andere quote is van Bianconeri
Vet van mij.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:11 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is lang niet altijd letterlijk. Alleen het Genesis verhaal en sowieso de hele rode lijn in de Bijbel heeft geen nut als dat onzin zou zijn, figuurlijk.
Weer vet van mij.quote:Op dinsdag 5 november 2013 13:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik spreek mezelf niet tegen hoor.
1) Ja absoluut
2) Oh noem dan iets? Archeologie bv laat heelveel zaken gewoon zien hoor, met juiste data erbij.
3_Uhm noem ook daar eens een vb? Als er iets figuurlijk is gaat het echt niet om een veldslag hoor.
Zoals de Romeinen het verhaal van Romulus en Remus verzonnen. Inderdaad.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Genesis spreekt vrolijk over het feit dat Abimelech bij de Filistijnen woonde. Heel apart mede door het feit dat in de tijd dat Abraham leefde er nog helemaal geen sprake was van Filistijnen. Die kwamen pas veel later.
En de "verovering van Kanaän door Jozua" is ook geheel verzonnen. In die tijd waren de Egyptenaren de baas in Palestina (of Kanaän). Het is uitgesloten dat die hun veroverde gebieden zouden laten innemen door een volkje dat 40 jaar in de woestijn heeft geleefd.
Ook de rijken van David en Salomo zijn grotendeels verzonnen en zijn, als ze al bestaan hebben, lokale koninkrijkjes geweest ter grootte van hooguit Juda. Een klein gebiedje dus.
Hieruit, en uit veel, heel veel andere dingen blijkt dat het OT is geschreven, en verzonnen in de 7e eeuw voor chr. om zich een voorgeschiedenis te vormen.
Had je een zware werkdag Kees?quote:Op woensdag 6 november 2013 00:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh shit!![]()
![]()
![]()
Je hebt gelijk. Sorry, ik vond het al zo vreemd. Al had ik ook wel een soort verklaring bedacht.
Zoals een uitspraak zoals je herhaaldelijk doet:
Lees de Torah eens allegorisch ipv letterlijk ( P'chat) ,. Immers : onderzoek alles zelf en behoudt het goede
En, geloof niks voor je zelf alles hebt onderzocht! Dus ook niet wat IK zeg. Iedereen heeft het verkeerd....quote:De Torah beschrijft de wetten van de werelden. Echter, het doet het allegorisch, in aardse taal en daardoor lijkt het ons dat de Torah een historische verhaal is. Maar heeft de Torah het echt over historie?
De Torah geeft de geheimen van het universum en de magnitude van het Bestaan in simpele woorden en verhalen weer die als historische beschrijvingen lijken. Dat brengt ons volledig in de war en weerhoud ons ervan om op een authentiek begrip van de structuur van de meerdere lagen van het universum. Bovendien als we de gebeurtenissen in de Torah op een oppervlakkige manier interpreteren, brengen we het omlaag naar het aardse niveau. De Torah verliest zijn hele waarde van het bieden van instructies om de Hoge Wereld binnen te komen.
Denk je dat de bijbelschrijvers het allegorisch bedoeld hebben en zo ja, waar maak je dat uit op?quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:15 schreef Skillsy het volgende:
Lees de Torah eens allegorisch ipv letterlijk ( P'chat) , loop niet met de grote massa mee. Immers : onderzoek alles zelf en behoudt het goede
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |