Het hangt er van af met welke vooronderstelling je begint.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van. Ik had er weinig verwachtingen van en die zijn niet bepaald veel toegenomen. Het lijkt me iemand die te vaak met zijn hoofd tegen de deur is aangelopen om heel eerlijk te zijn...het is op een vreemde manier vermakelijk, maar meer ook niet.
Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:11 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik heb er natuurlijk alle begrip voor als mensen zich niet in filosofie willen verdiepen.
Deze is echter wel in overeenstemming met de doelstelling van de topic.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.
Beste Semisane. Dank voor je reactie, dat waardeer ik zeer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Een excuus lost ook niks op, zolang het gedrag niet verandert! Antwoorden zonder excuus zou veel effectiever zijn.
Maar goed: volgens mij is een christen gewoon iemand die gelooft in Christus als mensgeworden zoon van god die voor onze zonden gestorven is en weer opgestaan is uit de dood.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat tegenstrijdig zou moeten zijn met een geloof in de evolutie.
Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
1) Ja, er zijn best christenen die dat denken. Laten zij zich hier maar horen dan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.
2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
Dat klopt. Tot Rechabeam (1 Koningen) is het grotendeels verzonnen. Vergeet niet dat het meeste van het OT in de tijd van Josia (7e eeuw voor chr.) is geschreven. Van een verenigd koninkrijk (zoals beweerd wordt onder David en Salomo) is nooit sprake geweest.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Gods omgang met de mensen heeft altijd raakvlakken met de relatie tussen Hem en ons en het herstel daarvan.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:47 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.
Wat natuurlijk opmerkelijk is voor het woord van een god waar je zo heilig in gelooft. In tegenstelling tot wat men gelooft staan goden dan ook veel meer in dienst van de mensheid dan andersom.
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkstromingen.
omdat de 1 wel vind dat je het ene mag en een ander vind weer van niet.
of dat je het ene zo moet lezen en het andere zo, maar dat een ander zegt dat het weer meer symbolisch is.
en dat terwijl ze geloven in de zelfde God en Jezus en Heilige Geest
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen.![]()
De maan kun je zien, da's makkelijk.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.
Ik kan je de Iraanse film Marmoelak aanraden!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.
Ah daar hoor ik bij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.
2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |