abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132631687
quote:
12s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van. Ik had er weinig verwachtingen van en die zijn niet bepaald veel toegenomen. Het lijkt me iemand die te vaak met zijn hoofd tegen de deur is aangelopen om heel eerlijk te zijn...het is op een vreemde manier vermakelijk, maar meer ook niet. :)
Het hangt er van af met welke vooronderstelling je begint.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natural-Cool op 27-10-2013 20:49:02 ]
pi_132632826
quote:
12s.gif Op zondag 27 oktober 2013 20:11 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik heb er natuurlijk alle begrip voor als mensen zich niet in filosofie willen verdiepen.
Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.
Conscience do cost.
pi_132632960
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 20:53 schreef ems. het volgende:

[..]

Nogal een statement van iemand die geen eigen mening durft te vormen en pocht met andermans verhalen om slim over te komen.
Deze is echter wel in overeenstemming met de doelstelling van de topic. :')
  zondag 27 oktober 2013 @ 21:05:19 #224
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132633636
Ja, het is nu mooi geweest. Vanaf hier on topic graag.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132633915
nee

[ Bericht 50% gewijzigd door Molurus op 27-10-2013 21:12:17 ]
pi_132636402
OK!

[ Bericht 99% gewijzigd door Kees22 op 27-10-2013 21:56:38 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132670310
quote:
12s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:12 schreef Semisane het volgende:
Wellicht dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een excuus van N-C, maar ik ben er niet één van
Beste Semisane. Dank voor je reactie, dat waardeer ik zeer. :)
pi_132678678
Een excuus lost ook niks op, zolang het gedrag niet verandert! Antwoorden zonder excuus zou veel effectiever zijn.

Maar goed: volgens mij is een christen gewoon iemand die gelooft in Christus als mensgeworden zoon van god die voor onze zonden gestorven is en weer opgestaan is uit de dood.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat tegenstrijdig zou moeten zijn met een geloof in de evolutie.

Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132679290
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:23 schreef Kees22 het volgende:
Een excuus lost ook niks op, zolang het gedrag niet verandert! Antwoorden zonder excuus zou veel effectiever zijn.

Maar goed: volgens mij is een christen gewoon iemand die gelooft in Christus als mensgeworden zoon van god die voor onze zonden gestorven is en weer opgestaan is uit de dood.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dat tegenstrijdig zou moeten zijn met een geloof in de evolutie.

Het lijkt me voor een christen helemaal geen probleem om het oude testament te zien als grotendeels metaforisch, dus niet feitelijk. Zeker het eerste deel.
1 het gedeelte wat gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is.
2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
pi_132679853
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

2 vaak wordt er gelooft dat Jezus moest sterven om ons te verlossen van de erfzonde die we hebben gekregen toen Adam en Eva van den verboden vrucht hadden gegeten. Geen Adam en Eva, geen erfzonde, geen enkele reden waarom Jezus geofferd moest worden om ons van die erfzonde af te helpen.
1) Ja, er zijn best christenen die dat denken. Laten zij zich hier maar horen dan.
2) Oh, dat verhaal van de erfzonde valt ook heel goed allegorisch te zien hoor. Zelfs in combinatie met evolutie. Ik doe maar een suggestie: de mens is door evolutie ontstaan uit dieren maar pas door Christus' dood en opstanding verbonden met god.

(Voor de goede orde: ik ben agnost en kan beargumenteren wat je wilt.)
pi_132686337
quote:

Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.

Wat natuurlijk opmerkelijk is voor het woord van een god waar je zo heilig in gelooft. In tegenstelling tot wat men gelooft staan goden dan ook veel meer in dienst van de mensheid dan andersom.
Conscience do cost.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:09:39 #232
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132688206
quote:
Dat klopt. Tot Rechabeam (1 Koningen) is het grotendeels verzonnen. Vergeet niet dat het meeste van het OT in de tijd van Josia (7e eeuw voor chr.) is geschreven. Van een verenigd koninkrijk (zoals beweerd wordt onder David en Salomo) is nooit sprake geweest.

Vanaf de tijd van Rechabeam is de geschiedenis van Juda min of meer "aangepast".

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 29-10-2013 14:45:54 ]
pi_132690447
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:47 schreef ems. het volgende:

[..]

Nogal wiedes. Gelovigen (niet alleen christenen wat dat betreft) kiezen altijd precies stukken uit de heilige boeken die hen uitkomen. Passages die een negatieve ondertoon hebben worden dan voorzien van allerlei redenen om die te mogen negeren.

Wat natuurlijk opmerkelijk is voor het woord van een god waar je zo heilig in gelooft. In tegenstelling tot wat men gelooft staan goden dan ook veel meer in dienst van de mensheid dan andersom.
Gods omgang met de mensen heeft altijd raakvlakken met de relatie tussen Hem en ons en het herstel daarvan.

ik hoef met het bestaan van God niet onmiddellijk op aarde in praktische zin iets aan te vangen,- ik hoef er geen hek mee te bouwen, ik hoef er geen medicijn mee te maken, ik hoef er geen wapens van te maken. Religie is een eigen domein van het bestaan.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:01:31 #234
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_132690840
Ik vind dit ook altijd een beetje lastig te begrijpen als Atheďst. Nu is er als gelovige natuurlijk al enige mentale gymnastiek nodig om te geloven en tegelijk onze huidige kennis te accepteren, maar als je de 'regels' selectief gaat negeren, why stop there?
Het lijkt mij een beetje een alles-of-niets bezigheid, cherrypicking hoort daar niet echt bij.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_132692172
daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkstromingen.
omdat de 1 wel vind dat je het ene mag en een ander vind weer van niet.
of dat je het ene zo moet lezen en het andere zo, maar dat een ander zegt dat het weer meer symbolisch is.
en dat terwijl ze geloven in de zelfde God en Jezus en Heilige Geest
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:50:08 #236
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132692337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkstromingen.
omdat de 1 wel vind dat je het ene mag en een ander vind weer van niet.
of dat je het ene zo moet lezen en het andere zo, maar dat een ander zegt dat het weer meer symbolisch is.
en dat terwijl ze geloven in de zelfde God en Jezus en Heilige Geest
Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen. ;)
pi_132692543
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat laatste is nog maar zeer de vraag. Dezelfde naam, dat wel maar voor de rest is elke god een persoonlijke god. Vandaar zoveel stromingen. ;)
Allemaal vingers die naar dezelfde maan wijzen.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:30:04 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132693604
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De maan kun je zien, da's makkelijk. :+
pi_132712985
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik kan je de Iraanse film Marmoelak aanraden!
pi_132714383
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Ah daar hoor ik bij.
http://www.kjvbible.org/
On this website you will learn about a controversial, lesser known literal interpretation of the Genesis narrative that does not contradict the scientific evidence for an Old Earth. Commonly called the "Gap Theory" or "Ruin-Reconstruction" interpretation, it is a theological doctrine that predates Darwin's Theory of Evolution.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')