Ik ben het met je eens dat veel sneller voor veel langer het rijbewijs moet worden ingetrokken. Voor bromfietsen zouden ze best wat strengere examens mogen invoeren voor het bromfietsrijbewijs.quote:Begin gewoon bij de auto
Daar heb je aan de maatschappij beloofd om netjes te rijden en niemand in het gevaar te brnegen, je krijgt dan een papiertje, dat papiertje moet je gewoon kwijt kunnen raken, de auto is een recht geworden, een heilig huisje, mag je niet aankomen, zelfs na 4 keer met drank op te zijn gepakt of x ongelukken te hebben veroorzaakt ziet 'men' geen reden om dat papiertje te houden, want het zou zoo zielig zijn als ie niet meer lekker mag scheuren in zijn auto
Gewoon simpel; als jij niet van A naar B kunt zonder iemand in gevaar te brengen (en ja, uitwijk/remacties die ondernomen moeten worden om NIET tot een ongeluk te komen = niet in staat) ben je dat papiertje kwijt en ga je maar oefenen op de fiets
Ja, maar in ieder geval volgt Nederland nog het SI-stelsel. De Engelstaligere volkeren wijken hiervan af. Hoewel je als gast je jezelf moet informeren vind ik dat de gastheer in dit geval wegens het afwijken van het SI-stelsel de verplichting heeft om de eenheid erbij te vermelden.quote:Dat is in Nederland ook zo
Dit is ook voor mij als sportieve fietser erg herkenbaar. Ik heb een defensieve fietsstijl waardoor ik heel wat ongelukken heb weten te voorkomen maar zelfs met die defensieve fietsstijl scheelt het regelmatig minder dan dat mij lief is. Inderdaad, veel mensen zijn totaal niet in staat om in te schatten hoeveel tijd ze hebben om over te steken. Het laatste ongelukje wat ik had werd veroorzaakt door een vrouw van in de vijfig die last minute doodleuk naar links afsloeg zonder om zich heen te kijken, voor te sorteren of haar hand uit te steken. op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen. Ze pleegde nog vluchtmisdrijf ook. Aangezien ze op het laatste moment naar links ging en het hierdoor leek dat ze rechtdoor ging kon ik niet meer uitwijken. Ik kon nog voldoende afremmen om de snelheid flink te reduceren ten tijde van de botsing maar de voorvork geraakte wel krom. Dat soort idioten hoort inderdaad niet in het verkeer thuis. Ik vrees echter dat een fietsrijbewijs weinig verschil zal maken. Dit soort idioten doet eventjes voor het examen wat wordt verteld maar ze zijn te onnozel om te begrijpen waarom ze het moeten doen en ze blijven het dan ook niet doen.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Desondanks ben ik al meerdere keren van mijn fiets, niet de racefiets, dus daar ligt het niet aan, afgereden, met soms zwaar lichamelijk letsel. Ik spreek dus uit ervaring en geen enkele keer was het mijn eigen schuld. Dat zijn dan van die mensen die denken dat elke fietser vijftien kilometer per uur gaat en dat ze echt nog wel kunnen oversteken, afslaan, inhalen en ga zo maar door. Dáárdoor ontstaan de ongelukken, niet omdat een wielrenner hard rijdt, maar nog niet eens de snelheid van een auto benadert.
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
En natuurlijk zijn er wielrenners die te asociaal zijn, maar eventjes wat linkjes uit Google halen is geen bewijs voor je stelling, zeker omdat je kennelijk niet eens de moeite hebt genomen om ze te lezen. Zo staat er doodleuk een ongeluk op een wielerbaan tussen.
Een extra deel om de tokkies op te voeden.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Life2.0 het volgende:
was één deel vol tokkiegekanker niet genoeg?
Bromfiets niet mee eens; nederland heeft daar een enorme fout mee gemaakt en nu hebben nu geen recht om ook maar iets te eisen: afgelopen jaren is de bromfiets meer en meer aan banden gelegd, kosten verhoogt en stigmatisering toegenomen, wat kregen ze daarvoor terug: niets. Alleen meer kosten en meer gezeik vanuit de overheid.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat veel sneller voor veel langer het rijbewijs moet worden ingetrokken. Voor bromfietsen zouden ze best wat strengere examens mogen invoeren voor het bromfietsrijbewijs.
even qouten voor de tokkies op fok:quote:Op maandag 15 juli 2013 18:03 schreef sig000 het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)e-weghelft-1.3915080
Te snel de bocht genomen waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
quote:PUTTEN - De 68-jarige vrouw uit Veenendaal die zondag om het leven kwam bij een aanrijding met een wielrenner in Putten, reed zeer waarschijnlijk op de verkeerde kant van het fietspad.
De politie heeft dat maandag gemeld op basis van verklaringen van getuigen en onderzoek. De betrokkenen en nabestaanden zijn op de hoogte gebracht. Het ongeval gebeurde zondag rond het middaguur op de Voorthuizerstraat in Putten.
Letsel
De vrouw botste frontaal op een 33-jarige man die deel uitmaakte van een tegemoetkomende groep wielrenners. Zij overleed ter plekke aan haar verwondingen. De man werd met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
Oranje is stoppen voor de duidelijkheid, niet snelheid maken (ook overigens fout bij een kruising) om er nog even doorheen te piepen. Dus je kan de schuld wel volledig bij die vrouw zoeken maar zelf ben je ook fout bezig geweest.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen.
Het is verschrikkelijk om op dat punt aan de verkeerde kant te rijden. Hoe breed was het ?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
even qouten voor de tokkies op fok:
[..]
Ik zie gemiddeld meer automobilisten door rood licht gaan (waarbij ze rechtdoorgaande fietsers kunnen scheppen) dan fietsers. Die gaan meestal alleen door rood als het kan.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is ook voor mij als sportieve fietser erg herkenbaar. Ik heb een defensieve fietsstijl waardoor ik heel wat ongelukken heb weten te voorkomen maar zelfs met die defensieve fietsstijl scheelt het regelmatig minder dan dat mij lief is. Inderdaad, veel mensen zijn totaal niet in staat om in te schatten hoeveel tijd ze hebben om over te steken. Het laatste ongelukje wat ik had werd veroorzaakt door een vrouw van in de vijfig die last minute doodleuk naar links afsloeg zonder om zich heen te kijken, voor te sorteren of haar hand uit te steken. op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen. Ze pleegde nog vluchtmisdrijf ook. Aangezien ze op het laatste moment naar links ging en het hierdoor leek dat ze rechtdoor ging kon ik niet meer uitwijken. Ik kon nog voldoende afremmen om de snelheid flink te reduceren ten tijde van de botsing maar de voorvork geraakte wel krom. Dat soort idioten hoort inderdaad niet in het verkeer thuis. Ik vrees echter dat een fietsrijbewijs weinig verschil zal maken. Dit soort idioten doet eventjes voor het examen wat wordt verteld maar ze zijn te onnozel om te begrijpen waarom ze het moeten doen en ze blijven het dan ook niet doen.
Ook leuk:
• fietsers die t.g.v. een afdaling en een gebrek aan verstand vanuit een zijstraat komen waar je geen zicht op hebt (tunnel van rechts, T-splitsing) en die doodleuk met 20 km/uur de ruime bocht nemen terwijl jij daar aan komt gefietst. Ik moet op die straat terwijl ik voorrang heb daar in een slakkegang voorbij fietsen omdat een botsing niet te vermijden is als ik daar met een normale snelheid fiets en zo'n idioot oversteekt. Ik kan het tenminste nog voorkomen maar iemand die daar voor het eerst fietst en nooit vanuit de andere kant is gekomen kan niet weten dat dit punt zo gevaarlijk is. Ik kwam het ook slechts te weten doordat het 1 keer bijna prijs was.
• fietsers die doodleuk met twee of zelfs drie man naast elkaar tegen het verkeer infietsen en dat dan ook nog eens in het donker zonder fietsverlichting.
• voetgangers die in het centrum over het fietspad oversteken omdat ze zich te goed voelen om achteraan aan te sluiten terwijl nochtans de stoep minstens twee keer zo breed is als het fietspad.
Ik zou er geen moeite mee hebben als de politie meer fietsers en wandelaars gaat bekeuren voor dit soort zaken. Mijn steun hebben ze. Ook de automobilisten moeten eens flink worden aangepakt. Niet dat eenzijdige snelheid=foei maar (ook) eens veel meer prenten geven voor bijv. het niet adequaat richting aangeven, het bumper kleven, het inhalen bij een bocht en meer van dit soort zaken. Vooral het richting aangeven doen de meeste automobilisten (meer dan 50%!) schrikbaarwekkend slecht. Ik heb het meerdere keren in de buurt geturfd op een plaats waar het richting aangeven cruciaal is. Ik weet niet wat de rij-instructeurs uitspoken maar ze leren duidelijk niet de automobilist hoe ze richting moeten aangeven en waarom dat belangrijk is. Als de politie wat strenger hiertegen zou optreden dan wordt het verkeer veiliger en wordt de staatskas gespekt. Win/win.
Bron?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk om op dat punt aan de verkeerde kant te rijden. Hoe breed was het ?
Dan nog zijn die wielrenners net zo goed fout door in een groep te rijden en ws te hard, anders had die vrouw het wel overleefd.
Sowieso kan je normaal natuurlijk afremmen als je dat ziet, maar deze reden te hard.
quote:Op maandag 15 juli 2013 18:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://www.112barneveld.n(...)c91606b2956e3b80.jpg
wat een belachelijk smal fietspad zeg, wat heb je daar nou aan, er is toch plaats zat voor een fietspad dat voldoende breed is!
Dat fietspad is helemaal niet zo smal.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://www.112barneveld.n(...)c91606b2956e3b80.jpg
wat een belachelijk smal fietspad zeg, wat heb je daar nou aan, er is toch plaats zat voor een fietspad dat voldoende breed is!
Misschien maar niet omdat ik door oranje ging (zelfs als je door nipt rood gaat is er geen probleem aangezien dat licht is afgesteld op fietsers die zeer traag accelleren (oudere mensen, jongere kinderen). Of dat ik ook of niet fout was, je moet gewoon eventjes achter je kijken voordat je naar links afslaat. Die fout is veel groter dan het met een wat grotere snelheid fietsen. Nogmaals, ik heb een defensieve fietsstijl. Ik neem nooit enig risico wanneer er een motorvoertuig bij betrokken is en ook bij andere fietsers ben ik voorzichtig, dat is de reden dat ik mijn snelheid nog flink kon reduceren. Ik ging al op een flinke afstand langs haar maar als die onnozele vrouw ineens een haakse bocht maakt en dit zonder om zich heen te kijken of haar arm uit te steken (toch altijd nog wettelijk verplicht) en hiermee zich voor mij gooit dan kan het toch nog eens misgaan. Ik ging er al van uit dat elke automobilist een idioot is (gewoon als aanname om ongelukken te voorkomenquote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef eP2e het volgende:
[..]
Oranje is stoppen voor de duidelijkheid, niet snelheid maken (ook overigens fout bij een kruising) om er nog even doorheen te piepen. Dus je kan de schuld wel volledig bij die vrouw zoeken maar zelf ben je ook fout bezig geweest.
hoe smal schat jij?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:51 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Dat fietspad is helemaal niet zo smal.
Ja veels te smal voor 3 wielrenners naast elkaar. Die hadden gewoon af moeten remmen.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
ik schat zo slechts plek voor 1 zo'n trendy ,superbreed stuur per rijrichting.
Bij een krakkemikkig bejaardenlichaam valt dat wel mee.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:02 schreef macca728 het volgende:
Je moet echt hard rijden om een andere fietser zo hard te raken dat die overlijdt eraan.
een wattes?:Dquote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
Met hoe veel reden ze naast elkaar dan, en hoe hard reden ze dan?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja veels te smal voor 3 wielrenners naast elkaar. Die hadden gewoon af moeten remmen.
De meeste ouderen belanden in het ziekenhuis omdat ze omgevallen zijn, toen ze stil stondenquote:Op maandag 15 juli 2013 19:02 schreef macca728 het volgende:
Je moet echt hard rijden om een andere fietser zo hard te raken dat die overlijdt eraan.
Maar niet deze.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De meeste ouderen belanden in het ziekenhuis omdat ze omgevallen zijn, toen ze stil stonden
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoorquote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
Ja het waren ook 3 wielrenners.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:09 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoor
Hoe breed is dat dan, en waarom is dat TE breed?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://moederstuur.nl/het-moederstuur
Oh no! het heet zelfs 'Moederstuur"!
waarom zou je naast elkaar rijden, frontaal opp x driequote:Op maandag 15 juli 2013 19:09 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoor
De zoldertokkies van Fok mogen zich doodschamen.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef Strani het volgende:
Mooi hoe snel mensen kunnen oordelen over een ongeluk waar ze toch echt zelf niet bij waren.
Straks blijkt de wielrenner geen schuld te hebben, en heeft hij naast een trauma ook nog al die valse beschuldigingen aan z'n broek hangen.
Juist, daar heb je het al.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De zoldertokkies van Fok mogen zich doodschamen.
Verongelukte fietsster reed op verkeerde weghelft
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist, daar heb je het al.
Wil zowat iedereen op pagina 1 van het eerste deel, even zijn of haar excuses maken?
Lees even terug, graag.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?
Als het bericht je niet bevalt moet je dan maar een berg posts maken waar leugens in staan om zijn goede naam zwart te maken, ongefundeerd?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.htmlquote:Op maandag 15 juli 2013 19:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Lees even terug, graag.
Mensen gaven de wielrenner direct de schuld terwijl dat ten eerste veel te voorbarig was, en ten tweede, zoals blijft, waarschijnlijk onterecht.
Da's toch een hele andere zaak. Het gaat er om dat men zomaar mensen beschuldigt terwijl er een behoorlijk grote kans is (50%) dat de wielrenner zelf geen schuld had. Als dan ook nog blijkt dat het slachtoffer waarschijnlijk zelf (ook) schuld had, wordt die kortzichtigheid benadrukt.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.html
Wat kinderachtig, moet je nu persee koeien uit de sloot halen om persee je onderbuik een goed gevoel te geven, dat alle wielrenners terroristen zijn en dood moeten, godverdomme wat kinderacthig, en dat meen ik echtquote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Je bent wel grappig, om het beleefd te zeggen.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Bij nader inzien, ik denk dat je beter hulp kunt zoeken, die humor is ver te zoeken.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
Ja je zou eens wat empatie moeten kweken, probeer dat maar.
Staan een paar belangrijke punten in over het fietsen in groepen met hoge snelheid.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Da's toch een hele andere zaak. Het gaat er om dat men zomaar mensen beschuldigt terwijl er een behoorlijk grote kans is (50%) dat de wielrenner zelf geen schuld had. Als dan ook nog blijkt dat het slachtoffer waarschijnlijk zelf (ook) schuld had, wordt die kortzichtigheid benadrukt.
Vertel, waarom zijn die zo belangrijk, welke punten zijn dat en hoe zijn deze toepasbaar in deze situatie?quote:Op maandag 15 juli 2013 20:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Staan een paar belangrijke punten in over het fietsen in groepen met hoge snelheid.
Lees het maar eens goed en kom dan met een normaal commentaar.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat kinderachtig, moet je nu persee koeien uit de sloot halen om persee je onderbuik een goed gevoel te geven, dat alle wielrenners terroristen zijn en dood moeten, godverdomme wat kinderacthig, en dat meen ik echt
als je niet inhoudelijk kan reageren ga je maar fietsen
Ja doei hequote:Op maandag 15 juli 2013 20:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Lees het maar eens goed en kom dan met een normaal commentaar.
Ik zal het wel even quoten voor je.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Vertel, waarom zijn die zo belangrijk, welke punten zijn dat en hoe zijn deze toepasbaar in deze situatie?
Spanning...
quote:Menig wielrenner zal even in de remmen knijpen bij deze uitspraak van de Rechtbank Alkmaar. De snelheden waarmee sommige (groepen) renners zich over de openbare weg voortbewegen en de soms onoverzichtelijke formaties (waaiers, uitgebuikte groepjes, rechte lijnen) waarin kort op elkaar wordt gereden nemen het nodige risico met zich mee. Hoewel dit vaak soepel en zonder ongelukken verloopt (dit is vaak het resultaat is van jarenlang samen fietsen) legt de rechter de verantwoordelijkheid bij de individuele wielrenner. Het niet in acht nemen van de nodige voorzichtigheid kan, zoals in dit geval, tot zeer ernstige ongevallen leiden en de wielrenner moet zich daarvan bewust zijn. Fietsen in een groep, ondanks al haar gebruiken, is geen reden om van deze individuele verantwoordelijkheid ontslagen te worden.
Een uitspraak als deze dient de (recreatieve) wielrenners niet af te schrikken, maar wel om stil te staan bij de risico’s voor de wielrenners zelf en hun medeweggebruikers.
eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,quote:Op maandag 15 juli 2013 19:13 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Hoe breed is dat dan, en waarom is dat TE breed?
Uit mijn hoofd rijd ik met 72cm
Zeker weten.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:19 schreef larry91 het volgende:
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide). De wielertoerist rijdt niet defensief en doet waar ie zin in heeft. Die houdt zich niet aan de ongeschreven gedragsregels. Zouden ze dit wel doen dan zou dat al echt een hele hoop schelen.
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.htmlquote:Verkeersslachtoffers vaak fietsers
Het aantal doden en gewonden door ongelukken op de fiets neemt toe. Vooral het aantal slachtoffers tussen de 60 en 80 jaar stijgt, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.
Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.
De SWOV had anderhalf jaar geleden al de noodklok geluid over het stijgend aantal verkeersslachtoffers onder fietsers. Mede naar aanleiding daarvan werd toen de Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid opgericht. Voor zover bekend heeft dat initiatief nog niet tot veel verbetering van de veiligheid geleid.
Afgelopen weekeinde kwamen twee fietsers om het leven. Een oudere vrouw werd op haar fiets door een man op een racefiets aangereden en overleefde dat niet. En een 17-jarige jongen kwam om het leven toen hij met zijn racefiets tegen een auto botste.
Ik koop geen autos, stem namelijk geen vvdquote:Op maandag 15 juli 2013 20:43 schreef sig000 het volgende:
Je zoekt het maar uit.
Succes met auto's koppen.
Nee dat doet het nietquote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html
Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
Dus omdat JIJ iets niet kan, moet IK een kleiner stuur kopenquote:Op maandag 15 juli 2013 21:24 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,
maar ik kan je wel uitleggen waarom 72cm TE breed is:
mn eigen stuur [Batavus old dutch] is al 50 cm breed, en is meestal het breedste gedeelte van mijn fiets, ik moet al oppassen om geen autospiegels te raken als ik langs de voor rood wachtende auto's probeer te rijden naar de wachtplek voor fietsers.
Heb je dat zelf niet gemerkt?
Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf....quote:
Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:quote:Op zondag 14 juli 2013 19:55 schreef Elfletterig het volgende:
Wielrenners razen met hoge snelheid over "wegen" (cq. fietspaden) die zijn bedoeld voor "voertuigen" met veel lagere snelheden. Het wordt, los van wielrenners, sowieso een steeds groter probleem, omdat ook de elektrische fiets enorm in opkomst is. Andere weggebruikers zijn niet bedacht op de veel hogere snelheid van deze fietsen ten opzichte van normale fietsers.
Dat klopt dus één op één.quote:Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.
Bron voor de steiging wielrennersquote:Op maandag 15 juli 2013 21:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf....
Mijn post uit deel 1:
[..]
Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:
[..]
Dat klopt dus één op één.
Fietspaden: check
Hogere snelheden: check
Wielrenners/racefietsers: check
Opmars elektrische fiets: check
Nu jij weer.
Net als jij.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:51 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Heb je hier ook een bron voor of blijf je gewoon doorlullen?
Waar wil je een bron voor, ik heb namelijk wel kennis van zaken, u vraagt wij draaien. ga jij dan ook gewoon weg met je onderbuik?quote:
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?quote:Op maandag 15 juli 2013 21:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Bron voor de steiging wielrenners
Bron van gem snelheid toen en nu?
Keer op keer mis ik bronnen.. gewoon loze kreten mh
Al 2 topics lang. Lees maar na.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?
Nee.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?
Oh ben je er weerquote:Op maandag 15 juli 2013 21:59 schreef sig000 het volgende:
[..]
Lezen is toch wat lastig voor je dan heb je aan die kennis ook weinig.
owja:quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Probeer dit nieuwsbericht van 15 juli 2013 nog eens goed te lezen. Misschien kom je een afkorting tegen die je herkent: NWS / Fietster overlijdt na botsing met wielrenner - deel 2quote:
Opnieuw:quote:Op maandag 15 juli 2013 22:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Probeer dit nieuwsbericht van 15 juli 2013 nog eens goed te lezen. Misschien kom je een afkorting tegen die je herkent: NWS / Fietster overlijdt na botsing met wielrenner - deel 2
Er staat nergens in dat artikel dat de ongelukken (vooral) te wijten zijn aan de hogere snelheden.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:
[..]
Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
quote:Het toegenomen fietsgebruik zorgt ervoor dat fietspaden dichtslibben, met asociaal fietsgedrag en steeds meer ongelukken tot gevolg.
Gemiddeld fietsen we 865 kilometer per jaar, opgeteld ruim 14 miljard kilometer. Dat is bijna twee miljard meer dan tien jaar geleden. Het aantal ongelukken steeg mee: Zeegers schat dat er vorig jaar 70.000 fietsers op de eerste hulp terechtkwamen. In 2009 waren er circa 10.000 fietsgerelateerde ziekenhuisopnames, tegen zo'n 7500 vijftien jaar eerder.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ere-fietspaden.dhtmlquote:Naast een groeiende bevolking zijn er andere redenen voor een groeiend aantal fietsers. Zo blijven ouderen langer vitaal, en zitten ze dus ook langer op de fiets. Door de afnemende doorstroming van auto's in binnensteden wordt de fiets een steeds aantrekkelijker alternatief. In Amsterdam nam het fietsgebruik de afgelopen tien jaar met 40 procent toe.
Fijn, dan is een nieuwsbericht van de NOS die het SWOV citeert géén bron. Ga je nu weg uit dit topic dan? We zijn je gedrag namelijk al zeker een halve pagina meer dan zat.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:09 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Opnieuw:
BRON VAN DIE INFORMATIE? Ik ga niet jouw stellingen onderbouwen, een nieuwsbericht is geen bron van de informatie die jij claimt, dus bron or it didnt happen.
Natuurlijk, bij zo'n vereniging wordt er ook aandacht besteed aan veiligheid, dit zijn bovendien mensen die nuchter fietsen. De wielertoeristen zijn wat minder georganiseerd en hebben wel eens wat te veel gedronken tijdens het uitrusten. Zo is het bij amateurwielrenners die in een groep fietsen de gewoonte dat een van de voorste wielrenners roept zo gauw er potentiëel gevaar is.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:19 schreef larry91 het volgende:
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide).
Goed stuk. Eens. Ben zelf wielrenner, hanteer een defensieve rijstijl. Ik schaam mij soms voor mijn medewielrenners. Waar het kan, kun je lekker knallen. Als er mede fietsers zijn: rustig uitrollen, bellen, bedanken en eromheen. Wel irritant als mensen gewoon ècht niet opzij gaan, of afslaan zonder te kijken, of midden op het fietspad hun karretjes parkeren. Meestal zijn dat de oudjes.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat er meer wielrenners en snorfietsbestuurders (e-fiets) zijn betekent enkel dat het nog belangrijker is dat alle groepen bestuurders en voetgangers rekening houden met elkaar.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Citaat uit een artikeltje:quote:Op maandag 15 juli 2013 22:26 schreef Tornadovis het volgende:
[..]
Goed stuk. Eens. Ben zelf wielrenner, hanteer een defensieve rijstijl. Ik schaam mij soms voor mijn medewielrenners. Waar het kan, kun je lekker knallen. Als er mede fietsers zijn: rustig uitrollen, bellen, bedanken en eromheen.
Goed nieuws!quote:Gemiddeld fietsen we 865 kilometer per jaar, opgeteld ruim 14 miljard kilometer. Dat is bijna twee miljard meer dan tien jaar geleden.
Zonder bron is het een waardeloos "citaat"quote:Op maandag 15 juli 2013 22:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn, dan is een nieuwsbericht van de NOS die het SWOV citeert géén bron. Ga je nu weg uit dit topic dan? We zijn je gedrag namelijk al zeker een halve pagina meer dan zat.
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijlquote:Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef Kowloon het volgende:
Wat een irritatie over wielrenners zeg, ik wist niet dat het zo hoog zat bij sommigen.Nou de gewone fietser kan ook knap irritant zijn voor wielrenners. Ik rij zelf gemiddeld 35 km/u op het vlakke, en dat kan oplopen tot 45 km/u met wind mee. Heuvelaf rij ik toch al snel 55 tot 65 km/u (ik fiets overigens altijd alleen). Met dit soort snelheden is het heel prettig als de normale fietser gewoon goed rechts houdt en niet met meer dan twee naast elkaar fietst. Ik heb een bel op m'n racefiets zitten en die gebruik ik ook, maar het komt regelmatig voor dat ik hard in de remmen moet om een botsing te voorkomen omdat gewone fietsers soms erg onvoorspelbaar rijden en van links naar rechts slingeren.
Het zou me niet verbazen als dat een rol speelt.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijl![]()
![]()
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijl![]()
![]()
Uiteraard, je dacht toch niet dat er elke dag een paar mensen in de file willen "uitstappen", nee die deur moet open omdat er een motorrijder aankomt, HIJ MOET OOK WACHTEN WANT IK OOKquote:Op maandag 15 juli 2013 22:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als dat een rol speelt.
Zelfs op een racefiets zal een beginnen niet hard rijden, al is het alleen maar om de houding, die zijn ze niet gewend -> vermoeid en spierpijnquote:Op maandag 15 juli 2013 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.
He maar wat dan van die mountainbiker in zijn 'normale kloffie' met zijn 2.5" en 20 kilo fiets, die alsnof voorbij raastquote:Op maandag 15 juli 2013 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.
Inderdaad. Probeer maar als niet-geoefend wielrenner een 20 minuten in D3 te blijven en 30/35+ te trappen en je praat wel anders. Zeker als er daarna nog 100km voor de boeg zijn..quote:Op maandag 15 juli 2013 23:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Zelfs op een racefiets zal een beginnen niet hard rijden, al is het alleen maar om de houding, die zijn ze niet gewend -> vermoeid en spierpijn
Daarnaast is het een verschil om even 25 te rijden.. of minimaal 30minuten 35+ te rijden
Nou de gewone fietser kan trouwens ook irritant zijn voor gewone fietsers: ik hou er altijd rekening mee dat voorliggers zonder kijken en handje uit linksaf slaan, op lage snelheid is dat heel eenvoudig.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef Kowloon het volgende:
Wat een irritatie over wielrenners zeg, ik wist niet dat het zo hoog zat bij sommigen.Nou de gewone fietser kan ook knap irritant zijn voor wielrenners. Ik rij zelf gemiddeld 35 km/u op het vlakke, en dat kan oplopen tot 45 km/u met wind mee. Heuvelaf rij ik toch al snel 55 tot 65 km/u (ik fiets overigens altijd alleen). Met dit soort snelheden is het heel prettig als de normale fietser gewoon goed rechts houdt en niet met meer dan twee naast elkaar fietst. Ik heb een bel op m'n racefiets zitten en die gebruik ik ook, maar het komt regelmatig voor dat ik hard in de remmen moet om een botsing te voorkomen omdat gewone fietsers soms erg onvoorspelbaar rijden en van links naar rechts slingeren.
Ik vind het vreemder dat mensen zonder te kijken gewoon afslaan met het risico dat ze geschept worden door een wielrenner. Tuurlijk voel je het als wielrenner ook als je valt, maar je ziet het aankomen en bent beter beschermd. De "gewone" fietser ziet het niet aankomen en is veel minder goed beschermd, dus loopt een veel groter risico. Dan begrijp ik dus niet dat je zonder te kijken afslaat als fietser zijnde.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Nou de gewone fietser kan trouwens ook irritant zijn voor gewone fietsers: ik hou er altijd rekening mee dat voorliggers zonder kijken en handje uit linksaf slaan, op lage snelheid is dat heel eenvoudig.
Ik vergeet ook nooit daarop te anticiperen; ik heb t al zo vaak meegemaakt, politie op de fiets doet t ook vaak! Uiteraard geef ik zelf altijd richting aan, na achterom kijken. Pas nog geschrokken van een wielrenner: ik wou linksaf, kijk routinematig over mijn schouder, had niks horen aankomen , maar zag nog net op tijd de wielrenner die mij reeds aan t inhalen was, oei! wat was tie dichtbij! Dat is toch gek dat ervaren fietsers als wielrenners kennelijk niet anticiperen? Voor hun doet vallen doet ook gewoon zeer?
Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Voor vallen op de stoeprand wordt gerekend met 17km/hr. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.
De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.
Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Wat dat betreft zijn mountainbikers vaak beter beschermd, degene die echt hard gaan dan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 06:31 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd?
Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
Misschien heeft dat wat met doping te maken?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.
Ja ik weet niet maar het maakt het topic een stuk minder leuk om terug te lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:56 schreef sig000 het volgende:
[..]
Misschien heeft dat wat met doping te maken?
zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankerenquote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef Strani het volgende:
Mooi hoe snel mensen kunnen oordelen over een ongeluk waar ze toch echt zelf niet bij waren.
Straks blijkt de wielrenner geen schuld te hebben, en heeft hij naast een trauma ook nog al die valse beschuldigingen aan z'n broek hangen.
Hij is wielrenner.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:37 schreef Re het volgende:
[..]
zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankeren
ik ken genoeg wielrenners die wel gewoon netjes aanpassen en genoeg bejaarden die wel kwiek genoeg zijn op de first... ik heb van allebei last als ze zich stereotypisch opstellenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:59 schreef Re het volgende:
[..]
dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperen
Alsof alleen bejaarden het probleem zijn. Ik heb meer last van schoolgaande kinderen, die bijna het hele jaar overlast veroorzaken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:
[..]
Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.
Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.
2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:
dat dan gaan nadoen op het fietspad. Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:57 schreef Dawnbreaker het volgende:
daarom, wielrennen alleen toestaan op daarvoor aangewezen plaatsen waar geen openbaar verkeer komt
tuurlijk, maar wielrenners kunnen schijnbaar geen rekening houden met overige verkeersdeelnemers. daarom deze oplossingquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:07 schreef sig000 het volgende:
[..]
Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.
Het is een kwestie van die ruimte delen en er rekening met houden dat het opletten is wanneer er zoveel verschillende verkeersdeelnemers zijn op dat relatief smalle fietspad of B weg.
Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.
Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.
De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.
Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
De vrouw was met haar elektrische fiets op de verkeerde fietspadhelft terecht gekomen door een wat te hoge snelheid in de bocht waarschijnlijk en precies op het verkeerde moment komen er 3 wielrenners aan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Heb je geen bel?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.
Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de wegquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.
Dus ja je zal op moeten blijven letten en een beetje afremmen bij passeren.
Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:14 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?
Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen.quote:
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:28 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de weg
Ja het is ook pure onoplettendheid, daarom moet je ook heel goed uitkijken als je harder rijdt dan de meeste fietsers.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.
Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen,
Tuurlijk moet je anticiperen, dat deed ik ook gewoon. Tuurlijk moet je afremmen wanneer het smal is, maar een 2 meter breed fietspad is niet smal.quote:moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.
Geef nu maar gewoon toe dat je in dit topic komt om een beetje te zuigen.quote:Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen
en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:00 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.
Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:10 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad...
Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoetsquote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:15 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?
Brommers mogen op dat fietspad van de wetgever gewoon 40km/u.
Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:29 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoets
Waar het om gaat is dat het veel te riskant (en arrogant) is om mensen te beschuldigen van een dodelijk ongeluk als nog helemaal niet zeker is of ze daar wel schuld aan hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
om mijn dominantie over jullie vinexbewoners te tonen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
steek je hand dan uit huillie.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen! Maar nu On Topic :
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Oh je had geen bel?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.
Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.
[..]
Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.
[..]
Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen.
[..]
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
n wegen zijn smalle wegen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.
Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen
en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
VEILIGHEID BOVEN ALLUZZquote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:06 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?
Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:09 schreef Ryon het volgende:
Ik snap er zelf ook geen kut van waar de meeste van die wielrenners mee bezig zijn. Een vriendin van mij woont vlak naast een uitvalsweg waar wielrenners langs moeten komen als zij de stad uit willen. Dat is dus een constante stroom aan gescheld en geduw aangezien die honderden wielrenners weinig op hebben met andere weggebruikers. Zeker nu daar ook verbouwd wordt en een deel van de weg is afgesloten. Elk normaal mens houdt daar rekening mee, maar wielrenners denken dat de beperking niet voor hen geldt.
Sowieso heb ik altijd al het gevoel gehad dat wielrenners er een sport van maken om zichzelf en elkaar dood te rijden. Een kleine tien a twaalf jaar geleden was ik getuige van een ongeluk bij een metro/tramstation. Een wielrenner vond het niet nodig om (midden in de stad) af te remmen voor een stoplicht, ging op hoog tempo door en werd vervolgens verpulverd door de tram die niet meer kon remmen. Dat was niet alleen het bloedigste (zowel fiets als mens kwamen in stukjes onderuit) maar ook het meest onnodige verkeersongeluk dat ik van dichtbij heb meegemaakt. Geen mens waagt het om tussen twee aankomende trams door te pendelen.
Ontwijken kan niet altijd meer he. Als het kan doe je dat uiteraard, je gaat niet voor je lol op de grond liggen met fiets en al. Maar als jij net op het punt staat een fietser in te halen die ineens besluit zonder te kijken af te slaan dan is ontwijken er niet meer bij hoor.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen!
Slecht voorbeeld. De vrouw blijkt op de verkeerde weghelft terecht te zijn gekomen waar net 3 wielrenners aan kwamen. De voorste en de tweede hebben het wellicht zien aankomen en konden uitwijken en de derde kon dat waarschijnlijk niet meer.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
Maar nu On Topic :
Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor.
Iets zegt mij dat jij wel wat (goede) roeiers kent, jij weet toch dat veel goede roeiers ook wielrennen? Een leuke alternatieve training.
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje.
Dat is een ander type fietser dan de amateurwielrenner. Breek me de bek niet open over het scootertuig.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.
Mijn ergernis richt zich in eerste instantie op de wielrennende 40-plusser in de polder. Zeker in combinatie met polderjeugd op de scooter zijn dat de grootste wegpiraten mogelijk.
Volgens mij is vooral hardlopen een hype.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:
Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden.
ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig,quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.
Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.
Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml
maar laten we wel met de tijd meegaan en, net als onze buren, groepen wielrenners op de rijbaan wel toestaanquote:Na ieder tragisch ongeluk met een fietser en een wielrenner gaan er stemmen op de renners maar naar de rijbaan te verbannen. Maar dat is niet de oplossing, betoogt student Martijn Oldenhave.
Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.
Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.
Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml
Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.
En dat terwijl jij rookt?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig,![]()
en voor een bocht spiegel ik en zie een zondagswielrenner 2 meter achter mij hijgen![]()
![]()
![]()
compensatie noem ik dat, dan moet ik regelmatig even de longen weer doorblazen en de hartslag wat stimulerenquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat terwijl jij rookt?![]()
Ik vond dat met hardlopen altijd grappig, je herkent direct de zondagslopers. Man, man, man. Die zaten zich op te blazen met een sukkeldrafje van 8-10 km/uur. Als je met die snelheid hijgt dan weet je niet wat je doet. Kijk, dat de een meer talent heeft dan de ander doet er niet toe. Alleen, als je gaat lopen doe het met regelmaat (2-3 keer per week is goed voor een beginner) en bouw het op. Hijgend lopen mag je maximaal 1 keer in de week doen als je een gevorderde loper bent, voor een beginner werkt het enkel averechts om zo te lopen. Een soortgelijk iets zal vast ook voor wielrennen gelden.
Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!
Jammer.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:44 schreef Life2.0 het volgende:
hardlopen kan ik met mijn knieen dus niet
Nee, altijd snelquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen.
Vaak sprint ik een stukje om groen te halen (ik rem wel altijd wat af voor de kruising zo dat ik nog kan anticiperen!) maar snel fietsen op heel dat stuk heeft gewoon geen zin. Met zeer warm weer zoals het nu is fiets ik ook rustig omdat ik al genoeg zweet zonder te sporten.
Wanneer ik ga sporten dan fiets ik wat rapper maar gereserveerd (20-25 km/uur op het vlakke) aangezien ik mijn krachten wil sparen. In andere gevallen fiets ik sneller.
zo, goedemorgenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
Wat een dure benzineprijs!! Maar zo zie je maar weer dat fietsen niet altijd goed is!quote:Op maandag 15 juli 2013 18:03 schreef sig000 het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)e-weghelft-1.3915080
Te snel de bocht genomen waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Life2.0 het volgende:
die man met de hamer ken ik! ik ben toen nog harder gaan trappen en tot ik thuis kwam heb ik hem niet meer gezien
ja ik ben een masochist
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebiedquote:
zolang ik maar voor blijfquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen.
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
zo, goedemorgen
NWS / Jonge wielrenner (17) overleden na aanrijding in Hoogeloon
Zeker wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser.
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied
nee ik volg het wel maar ik mis de inhoudelijk kennis erover, en als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die met halve kennis maar wat gaan roepenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.![]()
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef Life2.0 het volgende:
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten
Bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
de stembus is nog niet openquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Reya het volgende:
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:quote:
quote:ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET
Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dit artikel richt zich tot eenieder. Het verbod geldt derhalve niet alleen voor de verkeersdeelnemer maar ook voor derden. Bijvoorbeeld een boer die naast een weg hooi verbrandt met de nodige rookontwikkeling tot gevolg. De politie kan dan ter zake van artikel 5 Wegenverkeerswet proces-verbaal tegen de boer opmaken.
Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist. Het enkel maken van één verkeersfout is onvoldoende.
Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.
Soms is er sprake van een samenloop met andere strafbepalingen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een overschrijding van de maximumsnelheid. Deze overschrijding kan soms tevens een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet opleveren. De officier van justitie moet bij zijn vervolging dan een keuze maken tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet.
Indien voor een gedraging reeds een transactie of administratieve sanctie is opgelegd, mag deze niet meer bij de vervolging van art. 5 WVW worden betrokken. Zie Hoge Raad 23 juni 1998, NJ 1999,47. Achterliggende reden is het in artikel 68 Wetboek van Strafrecht neergelegde ne bis in idem-beginsel. Een zogenaamde primair/ subsidiaire tenlastelegging is echter wel toegestaan.
Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (¤ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.
Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.
Vanwege het feit dat artikel 5 Wegenverkeerswet een overtreding is, vinden dagvaardingen op grond van dit artikel (alleen) plaats voor de Kantonrechter. Nadeel van zittingen bij de Kantonrechter is dat er vaak veel mensen tegelijk worden opgeroepen. De zorgvuldige behandeling van zaken ter terechtzitting wil daardoor nog weleens onder druk staan.
Gelet op het feit dat berechtingen voor artikel 5 Wegenverkeerswet zware verdenkingen van verkeersovertredingen kunnen betreffen, is het belangrijk dat er een zorgvuldige behandeling plaatsvindt. Dit geldt temeer nu er in dit soort zaken niet zelden een onvoorwaardelijke rijontzegging wordt opgelegd.
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Daar lijkt me opzich verder ook niets mis mee, maar inderdaad, zoiets is amper te handhaven; je moet er dan net bij zijn als een wielrenner gevaarzettend gedraag vertoont, dat lijkt me niet evident. Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
[..]
wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Dat is ook wel een punt, afgezien van een snelheidslimiet zie ik niet veel opties in die richting.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
Nee, je kunt niet gestraft worden voor te snel fietsen. Wel als je door hard fietsen het overig verkeer in gevaar brengt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?
Zij veronderstelden blijkbaar dat jij stelde dat ook bij het veroorzaken van gevaar het snel fietsen niet bestraft kan worden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?
Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
Daar zijn wij het dus allemaal over eens. Wij zijn het er dus ook over eens dat je niet gestraf kan worden voor het snel fietsen, slechts voor potentiële consequenties van het snelle fietsen die enkel van toepassing zijn in specifieke omstandigheden. Het snel fietsen is dus perfect mogelijk, alleen niet bij kruispunten, bochten etc. (bijv. kinderen die oversteken).quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet gestraft worden voor te snel fietsen. Wel als je door hard fietsen het overig verkeer in gevaar brengt.
lees nou eens zelf wat je postquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef betyar het volgende:
[..]
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:
[..]
Het is toch niet voor niks een kapstokartikel?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?
Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
Dat lijkt me wel in een plaatselijke verordening te gieten, maar ik zou er enkel op terugvallen als blijkt dat in specifieke zones terugkerend problemen zijn met inhalende wielrenners.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?
En je kunt er dus geen meubelen aan hangen, want die voldoen niet aan de eis van de kapstokquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Het is toch niet voor niks een kapstokartikel?
Het RVV spreekt van gemotoriseerde voertuigen een fiets is geen gemotoriseerd voertuig hè. Tenzij er een bord aanwezig is waar de maximumsnelheid wordt aangegeven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zijn wij het dus allemaal over eens. Wij zijn het er dus ook over eens dat je niet gestraf kan worden voor het snel fietsen, slechts voor potentiële consequenties van het snelle fietsen die enkel van toepassing zijn in specifieke omstandigheden. Het snel fietsen is dus perfect mogelijk, alleen niet bij kruispunten, bochten etc. (bijv. kinderen die oversteken).
Als jij te hard fietst, rookontwikkeling veroorzaakt, of aan het voetballen bent op straat en er is een reële kans op hinder van het overige verkeer kom je gewoon aan artikel 5 hoor.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En je kunt er dus geen meubelen aan hangen, want die voldoen niet aan de eis van de kapstok
Men ziet een art 5 als een soort last resort om alles aan te kunnen pakken wat anderszijds niet strafbaar zou zijn, dat is het niet, art5 is een zeer duidelijk afgeschermd stukje uit de wet met een specifiek doel, de veiligheid, en als die veiligheid uberhaupt niet in het geding is, is de rest niet eens van toepassing, en als laatste; de verkeersveilig is niet 'zomaar' in het geding, zelfs een ongeluk is geen directe aanleiding voor een art5, en men ziet een ongeluk toch wel als het uiterste van onveiligheid, niet?
Je wilt de apv misbruiken om een discriminaire maatregel tegen wielrenners in te voeren en ze zo de vrijheid van bewegen op nederlands grondgebied te ontzeggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:01 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel in een plaatselijke verordening te gieten, maar ik zou er enkel op terugvallen als blijkt dat in specifieke zones terugkerend problemen zijn met inhalende wielrenners.
Snap je het niet of wil je gewoon iets zeggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Als jij te hard fietst, rookontwikkeling veroorzaakt, of aan het voetballen bent op straat en er is een reële kans op hinder van het overige verkeer kom je gewoon aan artikel 5 hoor.
Hij stelde toch slechts dat het wellicht mogelijk is om dat te doen? Ik ben er trouwens geen voorstander van.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je wilt de apv misbruiken om een discriminaire maatregel tegen wielrenners in te voeren en ze zo de vrijheid van bewegen op nederlands grondgebied te ontzeggen?
Weggebruikers dienen zich aan de snelheidslimiet te houden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik begrijp niet de relatie tussen wat jij nu 'zegt' en wat ik 'zei'. Voor fietsen is er nergens een absolute snelheidslimiet (verkeerd woord trouwens als je het mij vraagt maar dat terzijde) gedefiniëerd, dus ook niet voor wielrenners en ligfietsers.
Ik denk dat ik inderdaad jou niet snap.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:09 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Snap je het niet of wil je gewoon iets zeggen?
Neequote:Op woensdag 17 juli 2013 19:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Weggebruikers dienen zich aan de snelheidslimiet te houden.
Fout.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:10 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee
Bestuurder van motorvoertuigen dienen dat.
Ik verwijs naar de overheidspagina waarop per voertuig de snelheidslimieten worden vermeld. De fiets staat er niet tussen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Weggebruikers dienen zich aan de snelheidslimiet te houden.
Dat lijkt me inderdaad ook onverstandig, het riekt enigszins naar rechtsmisbruik (behalve in extreme situaties, bijvoorbeeld een wielrenner die met 40 over een woonerf rijdt, maar dat zijn uitzonderingen). Ik zou zelf in beginsel hameren op een zekere inhaaletiquette: snelheid minderen, afstand van elkaar houden, enkel inhalen op plaatsen waar het veilig is. Desnoods zou van schending een overtreding kunnen worden gemaakt, maar dat handhaven lijkt me niet makkelijk. En, zoals ik al eerder zei, in zeer zwaar 'belaste' fietszones moet wellicht een keuze worden gemaakt: is georganiseerd wielrennen daar eigenlijk wel wenselijk?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:05 schreef Life2.0 het volgende:
Men ziet een art 5 als een soort last resort om alles aan te kunnen pakken wat anderszijds niet strafbaar zou zijn, dat is het niet, art5 is een zeer duidelijk afgeschermd stukje uit de wet met een specifiek doel, de veiligheid, en als die veiligheid uberhaupt niet in het geding is, is de rest niet eens van toepassing, en als laatste; de verkeersveilig is niet 'zomaar' in het geding, zelfs een ongeluk is geen directe aanleiding voor een art5, en men ziet een ongeluk toch wel als het uiterste van onveiligheid, niet?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik verwijs naar de overheidspagina waarop per voertuig de snelheidslimieten worden vermeld. De fiets staat er niet tussen.
Bedenk dat de snelheidslimiet voor de rijbaan niet geldt voor het fietspad wat naast de rijbaan ligt.
quote:artikel 20 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1994) staat:
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per
uur.
En hier praten we dusquote:artikel 62 van het RVV": Weggebruikers zijn verplicht gevolg te
geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Ze kunnen afstappen, snelheid minderen, of zich in kleinere of lossere groepen opsplitsen, en dan zijn ze overal welkom. Dat je niet 200 mag rijden betekent ook niet dat je niet welkom bent op de snelweg.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je wilt de apv misbruiken om een discriminaire maatregel tegen wielrenners in te voeren en ze zo de vrijheid van bewegen op nederlands grondgebied te ontzeggen?
Bron?quote:
Artikel 21quote:Artikel 20
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
quote:Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
artikel 62 van het RVV": Weggebruikers zijn verplicht gevolg tequote:
Minstens zo belangrijk: de ander ruimte geven om in te halen. Zoals sommige mensen het fietspad blokkeren...quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:12 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad ook onverstandig, het riekt enigszins naar rechtsmisbruik (behalve in extreme situaties, bijvoorbeeld een wielrenner die met 40 over een woonerf rijdt, maar dat zijn uitzonderingen). Ik zou zelf in beginsel hameren op een zekere inhaaletiquette: snelheid minderen, afstand van elkaar houden, enkel inhalen op plaatsen waar het veilig is. Desnoods zou van schending een overtreding kunnen worden gemaakt, maar dat handhaven lijkt me niet makkelijk. En, zoals ik al eerder zei, in zeer zwaar 'belaste' fietszones moet wellicht een keuze worden gemaakt: is georganiseerd wielrennen daar eigenlijk wel wenselijk?
Op grond van wat?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Ze kunnen afstappen, snelheid minderen, of zich in kleinere of lossere groepen opsplitsen, en dan zijn ze overal welkom. Dat je niet 200 mag rijden betekent ook niet dat je niet welkom bent op de snelweg.
Waar in Nedelrand heb jij voor een fietspad een snelheidslimiet-bord zien staan? Jij begrijpt toch wel dat de borden die voor de rijbaan gelden niet voor het fietspad gelden? Het is een ander deel van de weg, dus met andere regels.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:14 schreef betyar het volgende:
[..]
artikel 62 van het RVV": Weggebruikers zijn verplicht gevolg te
Okayquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:14 schreef betyar het volgende:
[..]
laat hem zichzelf nou compleet klemlullen manquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar in Nedelrand heb jij voor een fietspad een snelheidslimiet-bord zien staan? Jij begrijpt toch wel dat de borden die voor de rijbaan gelden niet voor het fietspad gelden?
Ja, hallo moet ik jouw nu ook de definitie van de bebouwde kom of een weg uit gaan leggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar in Nedelrand heb jij op een fietspad een snelheidslimiet-bord zien staan?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Okay
Welke borden of teken zijn van toepassing in casu?
Nogmaalsquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:16 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
laat hem zichzelf nou compleet klemlullen man
Te vermoeiend.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:16 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
laat hem zichzelf nou compleet klemlullen man
Van een APV, dat heb ik al eerder geschreven.quote:
Dat klopt, het onderscheid wordt gemaakt op gedraging.quote:En als ze met minder mensen/langzamer rijden zijn het nog steeds fietsers
De argumenten zijn op?quote:Wat zit jou persoonlijk zo dwars? ben je dik?
Staat er volgens mij vrij duidelijk.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Okay
Welke borden of teken zijn van toepassing in casu?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wil je ze even stuk voor stuk opnoemen of qouten, ik zie ze blijkbaar neit
Duidelijk genoeg zo?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Waar geeft de apv of welke avb de mogelijkheid wielrenners te verbieden?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:18 schreef Reya het volgende:
[..]
Van een APV, dat heb ik al eerder geschreven.
[..]
Dat klopt, het onderscheid wordt gemaakt op gedraging.
[..]
De argumenten zijn op?
Artikel 20quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Ja, hallo moet ik jouw nu ook de definitie van de bebouwde kom of een weg uit gaan leggen?
Welke dan? Noem ze expliciet op welke van toepassing zijn, zo moeilijk is dat toch niet? Bordje met bebouwde kom? 50km? inhaalverbod? parkeerverbod? voetgangersverbied? milieuzone?quote:
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_17-07-2013quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Artikel 20
a. voor [b][b][b][b][b][b][b][b]motorvoertuigen[/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b] 50 km per uur;
b. voor [b][b][b][b][b][b][b][b]bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor[/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b]:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
c. [b][b][b][b][b][b][b][b]voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen[/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b] als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Waar staat een snelheidslimiet voor de fietser gemeld?
1 | [b] en [/b] |
Ik zal je de schaamte besparen hier een bron van te vragenquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:19 schreef betyar het volgende:
Brammetje en Life2.0 kennen de verkeersregels niet.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, het is geen hobby van mij om
[ code verwijderd ]
te typen, de software die voor dit forum wordt gebruikt heeft weer eens een bug, een oude bug (paar maanden geleden) die even verdwenen was.
quote:weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
Leer jij het RVV nu maar eerst van buiten. Je zet jezelf compleet voor lul zo.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:22 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik zal je de schaamte besparen hier een bron van te vragen
Zoiets kun je aanpassen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waar geeft de apv of welke avb de mogelijkheid wielrenners te verbieden?
Men ziet een fietser, en die houdt voldoende afstand van zijn voorligger, of laat onvoldoende ruimte.quote:Gedraginghoe werkt zoiets meneer de wegmisbruikersjurist, men ziet een fieters maar dit is geen fietser... immers hij gedraagt zich als... een kat
Moet een motor een inhaalverbod van vrachtwagen aanhouden?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:21 schreef betyar het volgende:
[..]
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_17-07-2013
Enig idee wat weggebruikers zijn?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Moet een motor een inhaalverbod van vrachtwagen aanhouden?
Jij hebt geen rijbewijs hoop ik...
Van jou moest men wielrenners verbieden, ik zie graag juridische onderbouwing hoe je dit wilt gaan doen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Zoiets kun je aanpassen.
[..]
Men ziet een fietser, en die houdt voldoende afstand van zijn voorligger, of laat onvoldoende ruimte.
Als jij niet zo zou volharden in het jouw gelijk willen halen, wat afstand zou nemen en rustig alles terug zou lezen dan zou jij de fout van jouw redenatie inzien.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:21 schreef betyar het volgende:
[..]
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_17-07-2013
Enig idee wat weggebruikers zijn?
Waar schrijf ik dat?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Van jou moest men wielrenners verbieden
Doe dat, de onzin die je hier uitkraamt is tergend.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef betyar het volgende:
Maar goed,ik ga vrouw en kinderen effe lekker naar het strand.
Wie probeer je dat wijs te maken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef betyar het volgende:
[..]
Leer jij het RVV nu maar eerst van buiten. Je zet jezelf compleet voor lul zo.
Volgensmij wil betyar aangeven dat dat wel het geval is als er een dergelijk bord staat. Verder hou ik me buiten die discussie.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:27 schreef Wokkel het volgende:
Zolang er geen snelheidsborden op fietspaden staan geldt er geen max snelheid voor fietsers.
Als er bord staat staat er een bord jaquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Volgensmij wil betyar aangeven dat dat wel het geval is als er een dergelijk bord staat. Verder hou ik me buiten die discussie.
Hij is slim genoeg om het te begrijpen maar hij leest niet goed de reacties van anderen omdat hij per se zijn gelijk wil halen. Na de strandwandeling zal hij het wel inzien als hij alles nog eens terugleest.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:27 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Doe dat, de onzin die je hier uitkraamt is tergend.
Vorge (2) pagina, immers er moest een apv wijzinigin komen die wielrenners verbood, waarom of hoe je dit wilt doen is mij een raadsel...quote:
Behoorlijk irrelevant zolang er nergens in Nederland een snelheidslimietbord staat langs het fietspad. Het betekent slechts dat de wegbeheerder de mogelijkheid heeft om een snelheidslimiet op te leggen, niet dat er een snelheidslimiet is wat hij volgens mij toch wel beweerde. Ik heb zeer sterk de indruk dat hij veronderstelde dat de snelheidslimiet-borden die langs de rijbaan staan ook voor het fietspad gelden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Volgensmij wil betyar aangeven dat dat wel het geval is als er een dergelijk bord staat.
Of niet, want onderweg kwam hij weer een paar wielrenners voor (die hij over het hoofd zag, immers hij was al dichtbij het stand) waardoor hij schrok en weer nieuwe energie kreeg om nieuwe boze reacties te schijven over wielrennersquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij is slim genoeg om het te begrijpen maar hij leest niet goed de reacties van anderen omdat hij per se zijn gelijk willen halen. Na de strandwandeling zal hij het wel inzien als hij alles nog eens terugleest.
Daar schrijf ik niet dat ik wielrenners wil verbieden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Vorge (2) pagina, immers er moest een apv wijzinigin komen die wielrenners verbood, waarom of hoe je dit wilt doen is mij een raadsel...
help even mee, ik kan mij heugen over een bepaalde tunnel waar geflitst? zou worden, op het fietspad misschien dat ik later even kan zoeken of iemand daar een boete heeft gekregen of dat aan is gevochtenquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Behoorlijk irrelevant zolang er nergens in Nederland een snelheidslimietbord staat langs het fietspad. Het betekent slechts dat de wegbeheerder de mogelijkheid heeft om een snelheidslimiet op te leggen, niet dat er een snelheidslimiet is wat hij volgens mij toch wel beweerde. Ik heb zeer sterk de indruk dat hij veronderstelde dat de snelheidslimiet-borden die langs de rijbaan staan ook voor het fietspad gelden.
Dat klopt niet, inderdaad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Behoorlijk irrelevant zolang er nergens in Nederland een snelheidslimietbord staat langs het fietspad. Het betekent slechts dat de wegbeheerder de mogelijkheid heeft om een snelheidslimiet op te leggen, niet dat er een snelheidslimiet is wat hij volgens mij toch wel beweerde. Ik heb zeer sterk de indruk dat hij veronderstelde dat de snelheidslimiet-borden die langs de rijbaan staan ook voor het fietspad gelden.
Terwijl mij dat wel een goed begin lijkt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar schrijf ik niet dat ik wielrenners wil verbieden.
Nu u het zegt, er staan ook nog wel wat kampen in Polen vrij.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Terwijl mij dat wel een goed begin lijkt.
Volgens mij probeert hij de 'bebouwde kom' borden die je aantreft bij het binnenrijden van de bebouwde kom geldig te verklaren voor alle verkeer binnen die bebouwde kom.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Volgensmij wil betyar aangeven dat dat wel het geval is als er een dergelijk bord staat. Verder hou ik me buiten die discussie.
Wat schrijf je dan en wat bedoel je daarmeequote:Op woensdag 17 juli 2013 19:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar schrijf ik niet dat ik wielrenners wil verbieden.
vandaag een moeder die naar links ging zonder kijken/richting aan te gevenquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:37 schreef Disana het volgende:
Vanmiddag vanaf het terras weer een racende gek midden in de stad gespot die nog net de stoep op kon schieten omdat hij niet tijdig afremde voor een reguliere fietser.
Ik schrijf dat ik bepaalde gedragingen niet wil toelaten binnen specifiek afgebakende zones, zoals het verboden is om harden dan 130 te rijden op een autosnelweg, het verboden is te vliegeren in de buurt van een hoogspanningsleiding, en het verboden is met aangebroken flessen of blikken met alcoholische drank over straat te lopen in zekere stedelijke zones.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat schrijf je dan en wat bedoel je daarmee
Als je in een normaal tempo rijdt is zo'n fietsster helemaal geen probleem.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
vandaag een moeder die naar links ging zonder kijken/richting aan te geven
gelukkig ben ik geen 'reguliere' fietser anders was er een ongeluk
tot zover het nws
draai er niet zo om heen, om schaam je je?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:39 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik schrijf dat ik bepaalde gedragingen niet wil toelaten binnen specifiek afgebakende zones, zoals het verboden is om harden dan 130 te rijden op een autosnelweg, het verboden is te vliegeren in de buurt van een hoogspanningsleiding, en het verboden is met aangebroken flessen of blikken met alcoholische drank over straat te lopen in zekere stedelijke zones.
Het lijkt me aan de eerwaarde leden van de raad om een dergelijk idee in te vullen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:43 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
draai er niet zo om heen, om schaam je je?
zeg gewoon in zwart op wit wat je wilt en waarom en hoe je dit denkt te gaan doen.. Ik wil ook wel wat strafbaar stellen
Wat is "normaal"quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Als je in een normaal tempo rijdt is zo'n fietsster helemaal geen probleem.
Normaal wil zeggen dat je goed kunt anticiperen op het overige verkeer.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat is "normaal"
Voor mij is 28 rustig, voor jou is dat -schijt in mn broek eng-
welke idee hebben we het dan overquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:45 schreef Reya het volgende:
[..]
Het lijkt me aan de eerwaarde leden van de raad om een dergelijk idee in te vullen.
Dan is 15km/u al niet meer normaal voor de meeste fietsersquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Normaal wil zeggen dat je goed kunt anticiperen op het overige verkeer.
Het gaat hier over wielrenners, maar kennelijk vind jij het moeilijk je tot het onderwerp te beperken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dan is 15km/u al niet meer normaal voor de meeste fietsers
en welke is dat dan?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:48 schreef Reya het volgende:
[..]
Het idee waar u foutief aan refereerde als 'wielrenners verbieden'.
Jij zegt:quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:48 schreef Disana het volgende:
[..]
Het gaat hier over wielrenners, maar kennelijk vind jij het moeilijk je tot het onderwerp te beperken.
Beetje vreemd. Dus (bot gezegd) iemand die tegen een spookrijder aanrijdt heeft niet normaal gereden?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Normaal wil zeggen dat je goed kunt anticiperen op het overige verkeer.
U lijkt het me eerder een beetje kwijt, u suggereerde eerder nog dat ik wielrenners zou willen verbieden, een uitspraak waar u nog steeds niet van bent teruggekomen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:50 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
en welke is dat dan?
je bent het zelf ook kwijt?
Dat is inderdaad 'bot gezegd'. Maar misschien moet ik nu komen met een vliegtuig dat neerstort: je verwacht het niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Beetje vreemd. Dus (bot gezegd) iemand die tegen een spookrijder aanrijdt heeft niet normaal gereden?
je zit een beetje vast, waren we niet al 2 pagina's voorbij dat punt?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:52 schreef Reya het volgende:
[..]
U lijkt het me eerder een beetje kwijt, u suggereerde eerder nog dat ik wielrenners zou willen verbieden, een uitspraak waar u nog steeds van bent teruggekomen.
Ik vatte even samen wat jij zei.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:53 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is inderdaad 'bot gezegd'. Maar misschien moet ik nu komen met een vliegtuig dat neerstort: je verwacht het niet.
De gemiddelde fietser kan prima anticiperen met zijn snelheid, evenals de gemiddelde automobilist, scooterrijder en bromfietser.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jij zegt:
een normale snelheid is een waarbij je goed kunt anticiperen op het overige verkeer
een gemiddelde fietser rijd 17 kilometer per uur
een gemiddelde fietser kan met die snelheid NIET goed anticiperen op het verkeer
derhalve
is 17km/u niet een normale snelheid naar de disana standaard.
Dat jij biased bent naar wielrenners doet daar niets aan af.
Lijkt mij een prima aanname, het zou minimaal de suggestie wekken dat er niet op is gelet danwel adequaat actie is ondernomenquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Beetje vreemd. Dus (bot gezegd) iemand die tegen een spookrijder aanrijdt heeft niet normaal gereden?
quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef Disana het volgende:
[..]
De gemiddelde fietser kan prima anticiperen met zijn snelheid, evenals de gemiddelde automobilist, scooterrijder en bromfietser.
Het zijn de racers die dit willens en wetens op het spel zetten.
Ik wilde 'de gedragingen'? Het is altijd belangrijk duidelijk te zijn waar je naar refereert.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je zit een beetje vast, waren we niet al 2 pagina's voorbij dat punt?
jij wou toen de gedragingen van wielrenners alsmede in groepen rijden
Ik heb geen idee, maar u kunt het me blijkbaar vertellen.quote:ik wil weten hoe en waarom
Welk 'clubje'? Nu haalt u alweer iets erbij dat u uit de lucht hebt gegrepen.quote:en dan zeg je dat een of ander clubje datmaar uit moet zoeken
Je eigen post, ga maar ergens anders trollen danquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:57 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik wilde 'de gedragingen'? Het is altijd belangrijk duidelijk te zijn waar je naar refereert.
[..]
Ik heb geen idee, maar u kunt het me blijkbaar vertellen.
[..]
Welk 'clubje'? Nu haalt u alweer iets erbij dat u uit de lucht hebt gegrepen.
Ja en? Ik heb het over wielrenners. Het topic gaat over een fatale botsing met een wielrenner.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:57 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Het gaat als 3 topics lang over de zeer matige rijvaardigheid van gemiddelde weggebruikers, daar is iedereen het al over eens
En wie had daar schuld? De vrouw of de wielrenner?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja en? Ik heb het over wielrenners. Het topic gaat over een fatale botsing met een wielrenner.
Van uw hele post was geen chocolade te maken, en dan verwijt u mij te 'trollen'.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:58 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je eigen post, ga maar ergens anders trollen dan
Oh werkelijk. Ik noem slechts dat er een wielrenner bij is betrokken. Zoals zo vaak, hetgeen de reden is dat Nederland boos begint te worden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En wie had daar schuld? De vrouw of de wielrenner?
En wie geef jij de schuld?
Exact.
Oh is dat de werkelijke reden dan nederland boos is, omdat er wielrenners buiten fietsen, shitquote:Op woensdag 17 juli 2013 20:00 schreef Disana het volgende:
[..]
Oh werkelijk. Ik noem slechts dat er een wielrenner bij is betrokken. Zoals zo vaak, hetgeen de reden is dat Nederland boos begint te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |