Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Voor vallen op de stoeprand wordt gerekend met 17km/hr. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.
De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.
Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Wat dat betreft zijn mountainbikers vaak beter beschermd, degene die echt hard gaan dan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 06:31 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd?
Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
Misschien heeft dat wat met doping te maken?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.
Ja ik weet niet maar het maakt het topic een stuk minder leuk om terug te lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:56 schreef sig000 het volgende:
[..]
Misschien heeft dat wat met doping te maken?
zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankerenquote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef Strani het volgende:
Mooi hoe snel mensen kunnen oordelen over een ongeluk waar ze toch echt zelf niet bij waren.
Straks blijkt de wielrenner geen schuld te hebben, en heeft hij naast een trauma ook nog al die valse beschuldigingen aan z'n broek hangen.
Hij is wielrenner.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd?
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:37 schreef Re het volgende:
[..]
zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankeren
ik ken genoeg wielrenners die wel gewoon netjes aanpassen en genoeg bejaarden die wel kwiek genoeg zijn op de first... ik heb van allebei last als ze zich stereotypisch opstellenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:59 schreef Re het volgende:
[..]
dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperen
Alsof alleen bejaarden het probleem zijn. Ik heb meer last van schoolgaande kinderen, die bijna het hele jaar overlast veroorzaken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:
[..]
Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.
Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.
2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:
dat dan gaan nadoen op het fietspad. Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:57 schreef Dawnbreaker het volgende:
daarom, wielrennen alleen toestaan op daarvoor aangewezen plaatsen waar geen openbaar verkeer komt
tuurlijk, maar wielrenners kunnen schijnbaar geen rekening houden met overige verkeersdeelnemers. daarom deze oplossingquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:07 schreef sig000 het volgende:
[..]
Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.
Het is een kwestie van die ruimte delen en er rekening met houden dat het opletten is wanneer er zoveel verschillende verkeersdeelnemers zijn op dat relatief smalle fietspad of B weg.
Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.
Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.
De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.
Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
De vrouw was met haar elektrische fiets op de verkeerde fietspadhelft terecht gekomen door een wat te hoge snelheid in de bocht waarschijnlijk en precies op het verkeerde moment komen er 3 wielrenners aan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Heb je geen bel?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.
Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de wegquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
[..]
Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.
Dus ja je zal op moeten blijven letten en een beetje afremmen bij passeren.
Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:14 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?
Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen.quote:
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:28 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de weg
Ja het is ook pure onoplettendheid, daarom moet je ook heel goed uitkijken als je harder rijdt dan de meeste fietsers.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.
Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen,
Tuurlijk moet je anticiperen, dat deed ik ook gewoon. Tuurlijk moet je afremmen wanneer het smal is, maar een 2 meter breed fietspad is niet smal.quote:moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.
Geef nu maar gewoon toe dat je in dit topic komt om een beetje te zuigen.quote:Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen
en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:00 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.
Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:10 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad...
Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoetsquote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:15 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?
Brommers mogen op dat fietspad van de wetgever gewoon 40km/u.
Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:29 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoets
Waar het om gaat is dat het veel te riskant (en arrogant) is om mensen te beschuldigen van een dodelijk ongeluk als nog helemaal niet zeker is of ze daar wel schuld aan hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
om mijn dominantie over jullie vinexbewoners te tonen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd?
steek je hand dan uit huillie.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen! Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Oh je had geen bel?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.
Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.
[..]
Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.
[..]
Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen.
[..]
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
n wegen zijn smalle wegen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.
Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen
en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
VEILIGHEID BOVEN ALLUZZquote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:06 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?
Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:09 schreef Ryon het volgende:
Ik snap er zelf ook geen kut van waar de meeste van die wielrenners mee bezig zijn. Een vriendin van mij woont vlak naast een uitvalsweg waar wielrenners langs moeten komen als zij de stad uit willen. Dat is dus een constante stroom aan gescheld en geduw aangezien die honderden wielrenners weinig op hebben met andere weggebruikers. Zeker nu daar ook verbouwd wordt en een deel van de weg is afgesloten. Elk normaal mens houdt daar rekening mee, maar wielrenners denken dat de beperking niet voor hen geldt.
Sowieso heb ik altijd al het gevoel gehad dat wielrenners er een sport van maken om zichzelf en elkaar dood te rijden. Een kleine tien a twaalf jaar geleden was ik getuige van een ongeluk bij een metro/tramstation. Een wielrenner vond het niet nodig om (midden in de stad) af te remmen voor een stoplicht, ging op hoog tempo door en werd vervolgens verpulverd door de tram die niet meer kon remmen. Dat was niet alleen het bloedigste (zowel fiets als mens kwamen in stukjes onderuit) maar ook het meest onnodige verkeersongeluk dat ik van dichtbij heb meegemaakt. Geen mens waagt het om tussen twee aankomende trams door te pendelen.
Ontwijken kan niet altijd meer he. Als het kan doe je dat uiteraard, je gaat niet voor je lol op de grond liggen met fiets en al. Maar als jij net op het punt staat een fietser in te halen die ineens besluit zonder te kijken af te slaan dan is ontwijken er niet meer bij hoor.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen!
Slecht voorbeeld. De vrouw blijkt op de verkeerde weghelft terecht te zijn gekomen waar net 3 wielrenners aan kwamen. De voorste en de tweede hebben het wellicht zien aankomen en konden uitwijken en de derde kon dat waarschijnlijk niet meer.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.
Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor.
Iets zegt mij dat jij wel wat (goede) roeiers kent, jij weet toch dat veel goede roeiers ook wielrennen? Een leuke alternatieve training.
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje.
Dat is een ander type fietser dan de amateurwielrenner. Breek me de bek niet open over het scootertuig.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.
Mijn ergernis richt zich in eerste instantie op de wielrennende 40-plusser in de polder. Zeker in combinatie met polderjeugd op de scooter zijn dat de grootste wegpiraten mogelijk.
Volgens mij is vooral hardlopen een hype.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:
Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden.
ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig,quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.
Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.
Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml
maar laten we wel met de tijd meegaan en, net als onze buren, groepen wielrenners op de rijbaan wel toestaanquote:Na ieder tragisch ongeluk met een fietser en een wielrenner gaan er stemmen op de renners maar naar de rijbaan te verbannen. Maar dat is niet de oplossing, betoogt student Martijn Oldenhave.
Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.
Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.
Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml
Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.
En dat terwijl jij rookt?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig,![]()
en voor een bocht spiegel ik en zie een zondagswielrenner 2 meter achter mij hijgen![]()
![]()
![]()
compensatie noem ik dat, dan moet ik regelmatig even de longen weer doorblazen en de hartslag wat stimulerenquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat terwijl jij rookt?![]()
Ik vond dat met hardlopen altijd grappig, je herkent direct de zondagslopers. Man, man, man. Die zaten zich op te blazen met een sukkeldrafje van 8-10 km/uur. Als je met die snelheid hijgt dan weet je niet wat je doet. Kijk, dat de een meer talent heeft dan de ander doet er niet toe. Alleen, als je gaat lopen doe het met regelmaat (2-3 keer per week is goed voor een beginner) en bouw het op. Hijgend lopen mag je maximaal 1 keer in de week doen als je een gevorderde loper bent, voor een beginner werkt het enkel averechts om zo te lopen. Een soortgelijk iets zal vast ook voor wielrennen gelden.
Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!
Jammer.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:44 schreef Life2.0 het volgende:
hardlopen kan ik met mijn knieen dus niet
Nee, altijd snelquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen.
Vaak sprint ik een stukje om groen te halen (ik rem wel altijd wat af voor de kruising zo dat ik nog kan anticiperen!) maar snel fietsen op heel dat stuk heeft gewoon geen zin. Met zeer warm weer zoals het nu is fiets ik ook rustig omdat ik al genoeg zweet zonder te sporten.
Wanneer ik ga sporten dan fiets ik wat rapper maar gereserveerd (20-25 km/uur op het vlakke) aangezien ik mijn krachten wil sparen. In andere gevallen fiets ik sneller.
zo, goedemorgenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
Wat een dure benzineprijs!! Maar zo zie je maar weer dat fietsen niet altijd goed is!quote:Op maandag 15 juli 2013 18:03 schreef sig000 het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)e-weghelft-1.3915080
Te snel de bocht genomen waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Life2.0 het volgende:
die man met de hamer ken ik! ik ben toen nog harder gaan trappen en tot ik thuis kwam heb ik hem niet meer gezien
ja ik ben een masochist
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebiedquote:
zolang ik maar voor blijfquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen.
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
zo, goedemorgen
NWS / Jonge wielrenner (17) overleden na aanrijding in Hoogeloon
Zeker wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser.
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied
nee ik volg het wel maar ik mis de inhoudelijk kennis erover, en als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die met halve kennis maar wat gaan roepenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.![]()
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef Life2.0 het volgende:
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten
Bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
de stembus is nog niet openquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Reya het volgende:
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:quote:
quote:ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET
Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dit artikel richt zich tot eenieder. Het verbod geldt derhalve niet alleen voor de verkeersdeelnemer maar ook voor derden. Bijvoorbeeld een boer die naast een weg hooi verbrandt met de nodige rookontwikkeling tot gevolg. De politie kan dan ter zake van artikel 5 Wegenverkeerswet proces-verbaal tegen de boer opmaken.
Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist. Het enkel maken van één verkeersfout is onvoldoende.
Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.
Soms is er sprake van een samenloop met andere strafbepalingen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een overschrijding van de maximumsnelheid. Deze overschrijding kan soms tevens een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet opleveren. De officier van justitie moet bij zijn vervolging dan een keuze maken tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet.
Indien voor een gedraging reeds een transactie of administratieve sanctie is opgelegd, mag deze niet meer bij de vervolging van art. 5 WVW worden betrokken. Zie Hoge Raad 23 juni 1998, NJ 1999,47. Achterliggende reden is het in artikel 68 Wetboek van Strafrecht neergelegde ne bis in idem-beginsel. Een zogenaamde primair/ subsidiaire tenlastelegging is echter wel toegestaan.
Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (¤ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.
Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.
Vanwege het feit dat artikel 5 Wegenverkeerswet een overtreding is, vinden dagvaardingen op grond van dit artikel (alleen) plaats voor de Kantonrechter. Nadeel van zittingen bij de Kantonrechter is dat er vaak veel mensen tegelijk worden opgeroepen. De zorgvuldige behandeling van zaken ter terechtzitting wil daardoor nog weleens onder druk staan.
Gelet op het feit dat berechtingen voor artikel 5 Wegenverkeerswet zware verdenkingen van verkeersovertredingen kunnen betreffen, is het belangrijk dat er een zorgvuldige behandeling plaatsvindt. Dit geldt temeer nu er in dit soort zaken niet zelden een onvoorwaardelijke rijontzegging wordt opgelegd.
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Daar lijkt me opzich verder ook niets mis mee, maar inderdaad, zoiets is amper te handhaven; je moet er dan net bij zijn als een wielrenner gevaarzettend gedraag vertoont, dat lijkt me niet evident. Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
[..]
wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Dat is ook wel een punt, afgezien van een snelheidslimiet zie ik niet veel opties in die richting.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |