abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128992671
ja dat snap ik ook niet: mijn fiets is zwaarder , mijn kleren ook ,ikzelf ook ,en dan heb ik t nog niet eens over de bagage
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_128992840
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.

De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.

Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
pi_128993200
Een wielrenner alleen met flinke gang is net zoals een snelle mountainbiker of ligfietser meestal prima in staat om te anticiperen op de situatie, uiteraard de ene beter dan de ander.
Grootste probleem is naar mijn inzicht, het dichtbij elkaar in een groep rijden.

Misschien moet het toestaan van 2 fietsers naast elkaar wel op de helling met de toenemende drukte op fietspaden en in het verkeer in zijn algemeen.
Dus wielrenners achter elkaar en dan ook de 2 oudjes op hun ANWB fiets.

Op de erg toeristische en drukke routes stel ik 4 baans fietspaden voor.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2013 01:27:57 ]
pi_128995478
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.

De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.

Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Voor vallen op de stoeprand wordt gerekend met 17km/hr. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.
pi_128995485
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 06:31 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Een fietshelm is ontworpen voor snelheden tot 20km/uur. Bij 35km/uur biedt het bar weinig bescherming.
Wat dat betreft zijn mountainbikers vaak beter beschermd, degene die echt hard gaan dan. :)
pi_128996326
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd? :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_128996425
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd? :{
Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
pi_128996467
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:

[..]

Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_128996481
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:55 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maar hij reageert zo in meerdere topics. Meteen schelden, lekker agressief doen en je negeren als je een punt maakt. Snap niet dat iemand het leuk vindt om op zo'n manier te reageren.
Misschien heeft dat wat met doping te maken?
pi_128996971
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:56 schreef sig000 het volgende:

[..]

Misschien heeft dat wat met doping te maken?
Ja ik weet niet maar het maakt het topic een stuk minder leuk om terug te lezen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:37:27 #111
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128997147
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef Strani het volgende:
Mooi hoe snel mensen kunnen oordelen over een ongeluk waar ze toch echt zelf niet bij waren.

Straks blijkt de wielrenner geen schuld te hebben, en heeft hij naast een trauma ook nog al die valse beschuldigingen aan z'n broek hangen.
zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankeren :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_128997177
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd? :{
Hij is wielrenner.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:39:34 #113
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_128997186
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:37 schreef Re het volgende:

[..]

zo werkt het hier natuurlijk niet... of het is een domme bejaarde of het is een asociale wielrenner. En dan het liefst met veel gekanker en gescheld over de ene of de andere en toch vooral je discussie tegenstander flink mee te verkankeren :)
Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_128997227
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef Disorder het volgende:

[..]

Hij is wielrenner.
Ik kan er niets aan doen maar dan kom ik toch weer bij die doping terecht.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:51:25 #115
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128997443
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
ik ken genoeg wielrenners die wel gewoon netjes aanpassen en genoeg bejaarden die wel kwiek genoeg zijn op de first... ik heb van allebei last als ze zich stereotypisch opstellen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_128997566
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:59:14 #117
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128997619
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_128997822
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:59 schreef Re het volgende:

[..]

dat lijkt me het grootste probleem ja... te veel bejaarden of onoplettende fietsers en te veel wielrenners die niet willen/kunnen ancticiperen
Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.
Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.
2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
pi_128997978
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:

[..]

Tsja en van die 1 maand per jaar ga ik hard fietsen figuren met hun clubje die zo'n waaier etappe op TV hebben gezien en dat dan gaan nadoen op het fietspad.
Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.
2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
Alsof alleen bejaarden het probleem zijn. Ik heb meer last van schoolgaande kinderen, die bijna het hele jaar overlast veroorzaken.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 10:57:56 #120
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_128998934
daarom, wielrennen alleen toestaan op daarvoor aangewezen plaatsen waar geen openbaar verkeer komt
<hr>
pi_128998997
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:52 schreef sig000 het volgende:

[..]

Hij is er niet nu. Als echte wielrenner inmiddels druk bezig wat bejaarden van het fietspad te rijden.
:').
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:05:42 #122
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128999080
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:56 schreef sig000 het volgende:
Ik denk dat het gewoon te druk wordt op het fietspad om daar nog naast elkaar te kunnen rijden.
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 10:08 schreef sig000 het volgende:
dat dan gaan nadoen op het fietspad. Daar rijden dan ook nog bejaarden rond op een fiets waarmee ze snelheden halen die ze niet gewend zijn.2 baans fietspad met wat bochten erin en je ken erop wachten totdat het mis gaat.
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.

Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).

Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.

Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_128999120
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 10:57 schreef Dawnbreaker het volgende:
daarom, wielrennen alleen toestaan op daarvoor aangewezen plaatsen waar geen openbaar verkeer komt
Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.
Het is een kwestie van die ruimte delen en er rekening met houden dat het opletten is wanneer er zoveel verschillende verkeersdeelnemers zijn op dat relatief smalle fietspad of B weg.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:08:59 #124
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_128999139
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:07 schreef sig000 het volgende:

[..]

Er is plaats genoeg voor wielrenners, mountainbikers, ligfietsers en ANWB bejaarden op het fietspad.
Het is een kwestie van die ruimte delen en er rekening met houden dat het opletten is wanneer er zoveel verschillende verkeersdeelnemers zijn op dat relatief smalle fietspad of B weg.
tuurlijk, maar wielrenners kunnen schijnbaar geen rekening houden met overige verkeersdeelnemers. daarom deze oplossing
<hr>
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:09:27 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_128999154
Ik snap er zelf ook geen kut van waar de meeste van die wielrenners mee bezig zijn. Een vriendin van mij woont vlak naast een uitvalsweg waar wielrenners langs moeten komen als zij de stad uit willen. Dat is dus een constante stroom aan gescheld en geduw aangezien die honderden wielrenners weinig op hebben met andere weggebruikers. Zeker nu daar ook verbouwd wordt en een deel van de weg is afgesloten. Elk normaal mens houdt daar rekening mee, maar wielrenners denken dat de beperking niet voor hen geldt.

Sowieso heb ik altijd al het gevoel gehad dat wielrenners er een sport van maken om zichzelf en elkaar dood te rijden. Een kleine tien a twaalf jaar geleden was ik getuige van een ongeluk bij een metro/tramstation. Een wielrenner vond het niet nodig om (midden in de stad) af te remmen voor een stoplicht, ging op hoog tempo door en werd vervolgens verpulverd door de tram die niet meer kon remmen. Dat was niet alleen het bloedigste (zowel fiets als mens kwamen in stukjes onderuit) maar ook het meest onnodige verkeersongeluk dat ik van dichtbij heb meegemaakt. Geen mens waagt het om tussen twee aankomende trams door te pendelen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_128999187
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

[..]

Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.

Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).

Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.

Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.

Dus ja je zal op moeten blijven letten en een beetje afremmen bij passeren.
pi_128999204
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 01:03 schreef Accordtje het volgende:
Als wielrenner rijdt je al snel 30-35 per uur. Als ik dan iemand die afslaat vol raak dan ga je 100% zeker beide onderuit.

De wielrenner ziet het gebeuren en kan anticiperen op de val, de andere fietser ziet het niet aankomen en valt dus onverwachts.

Daarnaast heb je op het gebied van bescherming inderdaad de helm. Die lijkt misschien wel niet veel voor te stellen, maar beschermt zeker in het geval dat je met je hoofd de grond dan wel een stoeprand raakt. Maar desondanks zal ook de wielrenner best last van de val hebben.
Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen! Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_128999267
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.

Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).

Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_128999354
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:

Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
De vrouw was met haar elektrische fiets op de verkeerde fietspadhelft terecht gekomen door een wat te hoge snelheid in de bocht waarschijnlijk en precies op het verkeerde moment komen er 3 wielrenners aan.
Is het er maar 1 dan heeft die meer ruimte om het ongeluk te voorkomen.
Met 3 dicht op elkaar is er altijd wel 1 die er tegenaan knalt.
pi_128999488
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

[..]

Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.

Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).

Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert? Dat zou het zelfde zijn als met de auto op een provinciale weg 40km/u gaan rijden omdat een tegenligger misschien wel op je weghelft kan komen.

Als dit je een paar keer overkomt kan ik ook nog wel begrijpen dat je "aan de kant" gaat roepen.
Heb je geen bel? ;)
Haters gonna hate.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:28:26 #131
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_128999637
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

[..]

Moet ik dan af gaan remmen omdat er misschien iemand mijn weghelft op slingert?
tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de weg
<hr>
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:36:12 #132
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128999892
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat kan je niet vergelijken met een auto, omdat auto's vaak dezelfde snelheid hebben en fietsers niet. Bovendien slingeren fietsen nu eenmaal meer.

Dus ja je zal op moeten blijven letten en een beetje afremmen bij passeren.
Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.

Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:14 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Lijkt mij toch, afhankelijk van de breedte van de weg, niet onverstandig. Op een minder brede autoweg doen auto's dat toch ook?
Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.

quote:
99s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:22 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Heb je geen bel? ;)
Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen. ;(
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:28 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

tuurlijk moet je afremmen als je iemand je weghelft op ziet slingeren... als je dat niet snapt heb je niets te zoeken op de weg
Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_129000175
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.

Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.

Ja het is ook pure onoplettendheid, daarom moet je ook heel goed uitkijken als je harder rijdt dan de meeste fietsers.

De politie zou ook veel strenger moeten controleren op bv fietsers die aan het bellen zijn en mp3 spelers moet je ook verbieden.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 11:52:07 #134
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_129000431
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:

Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.

Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen

en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
<hr>
  dinsdag 16 juli 2013 @ 12:00:57 #135
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_129000721
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen,
Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.

quote:
moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.
Tuurlijk moet je anticiperen, dat deed ik ook gewoon. Tuurlijk moet je afremmen wanneer het smal is, maar een 2 meter breed fietspad is niet smal.
quote:
Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen

en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
Geef nu maar gewoon toe dat je in dit topic komt om een beetje te zuigen.

Ik heb gewoon een bel, het is gewoon een stadsfiets, maar moet ik ook al bellen als ik mensen tegemoet kom die me al vanaf grote afstand aan kunnen zien komen? Misschien dan met de auto ook de hele weg maar op de toeter hangen dan. :')
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 16 juli 2013 @ 12:10:23 #136
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_129000978
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 12:00 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Ik haalde niet in, ik kwam ze tegemoet.

Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad... :')
<hr>
  dinsdag 16 juli 2013 @ 12:15:46 #137
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_129001133
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 12:10 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Oh je kwam ze tegemoet, nee dan hoef je nergens rekening mee te houden inderdaad... :')
Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?

Brommers mogen op dat fietspad van de wetgever gewoon 40km/u.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 16 juli 2013 @ 12:29:35 #138
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_129001585
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 12:15 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Hoe hard mag je dan wel andere fietsers tegemoet fietsen op zo'n breed fietspad? 25km/u? 20km/u? 15km/u? Dat zou dus ook betekenen dat wanneer je met de auto op een smalle weg een fietser tegen komt en er zit maar een meter tussen je dus ook maar af moet remmen tot die snelheid?

Brommers mogen op dat fietspad van de wetgever gewoon 40km/u.
Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoets
<hr>
pi_129001748
Ik denk, net zoals anderen, dat het probleem zit in het groepsrijden, en niet in de individuele rijder. Die kijkt (meestal) wel wat beter uit, en doet minder moeilijk met uitwijken. Een groep rijdt te dicht op elkaar, want dat is de sport. Maar dat is het gevaarlijke. Technieken die je leert bij het wielrennen zijn niet berekend op de openbare weg. De sport is om zo hard mogelijk te gaan, op een vrije baan.

Een rallyrijder heeft geleerd om een bocht op een bepaalde manier te nemen. Maar die moet ook inzien dat hij geen ideale bocht kan rijden op een openbare weg zonder extra risico om een tegenligger te koppen. Een colonne fietsers moeten ook inzien dat het rijden in formatie niet echt geschikt is voor het inhalen/nemen van een bocht. Er zit een extra risico aan, terwijl je in het openbaar zo risicoloos moet rijden.

Verder zijn groepjes wielrenners, net zoals motorclubs, ook wat meer intimiderend dan een solist. Daar komt misschien ook wat frustratie vandaan. Daar is weinig aan te doen, maar de sport komt ook vooral negatief in het nieuws.

Ik erger me overigens ook aan de elektrische fietsers. Bij kruisingen zijn ze een stuk overmoediger dan met hun normale fiets, met alle risico's van dien.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 13:06:55 #140
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_129002884
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 12:29 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Als ik met mijn auto op een smalle weg een fietser tegenkom, rem ik inderdaad af tot stapvoets
Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:09:31 #141
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_129009531
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Tja, je hebt een punt, maar komop, je woont zelf ook in de stad. Ik zie die gasten echt elke dag weg, van die volwassen kerels in spandex die echt vinden dat ze wel even voor je kunnen snijden, want ja, ze zijn prof!
Waar het om gaat is dat het veel te riskant (en arrogant) is om mensen te beschuldigen van een dodelijk ongeluk als nog helemaal niet zeker is of ze daar wel schuld aan hebben.

Als je zelf volledig buiten jouw schuld iemand doodrijdt, en ik hoop dat dat niemand hier ooit zal overkomen, dan zou het je trauma ook flink versterken als half Nederland jou daar de schuld van geeft omdat jij toevallig op een snelle fiets of in een BMW zat.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:18:17 #142
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129009858
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:44 schreef bijdehand het volgende:
Life2.0, waarom reageer jij altijd zo agressief en verzuurd? :{
om mijn dominantie over jullie vinexbewoners te tonen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:21:32 #143
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129009982
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen! Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
steek je hand dan uit huillie.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:23:53 #144
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129010061
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:36 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Ja, fietsers slingeren meer, maar een meter? Pure onoplettendheid! Dat is het grote probleem, niet het snelheidsverschil, het grootste gedeelte van de fietsers is met totaal iets anders bezig dan op de weg letten.

Het is trouwens een gecombineerd brom/fietspad, brommers mogen er gewoon 45km/u.

[..]

Een 2 meter breed fietspad komt overeen met een weg van 20 meter breed ofzo? Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen wanneer het pad smaller is, en dat doe ik ook.

[..]

Ze kunnen me daar al van een halve kilometer afstand aan zien komen. ;(

[..]

Misschien moet jij niet over de misschien in die zin heen lezen.
Oh je had geen bel?

kutwielrenner, je dacht zeker dat je in een race zat :(
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:24:22 #145
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129010073
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:43 schreef macca728 het volgende:

[..]

mp3 spelers moet je ook verbieden.
Op grond van?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:24:52 #146
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129010095
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:52 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Als je weet dat je een groepje fietsers gaat inhalen, moet je gewoon je snelheid aanpassen en een beetje anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Als je met met de auto een tegemoetkomende auto aantreft op een smalle weg, rem je toch ook af.

Geef nou gewoon toe dat je jezelf verheven voelt boven andere verkeersdeelnemers en dat je gewoon weigert af te remmen

en haal eens een bel voor op je fiets, pannekoek
n wegen zijn smalle wegen? :?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:26:46 #147
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129010163
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:06 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Dus als 2 fietsers elkaar tegen komen op een 2 meter breed fietspad moeten ze dus ook afremmen tot 5km/u?
VEILIGHEID BOVEN ALLUZZ _O_
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:30:57 #148
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129018889
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:09 schreef Ryon het volgende:
Ik snap er zelf ook geen kut van waar de meeste van die wielrenners mee bezig zijn. Een vriendin van mij woont vlak naast een uitvalsweg waar wielrenners langs moeten komen als zij de stad uit willen. Dat is dus een constante stroom aan gescheld en geduw aangezien die honderden wielrenners weinig op hebben met andere weggebruikers. Zeker nu daar ook verbouwd wordt en een deel van de weg is afgesloten. Elk normaal mens houdt daar rekening mee, maar wielrenners denken dat de beperking niet voor hen geldt.

Sowieso heb ik altijd al het gevoel gehad dat wielrenners er een sport van maken om zichzelf en elkaar dood te rijden. Een kleine tien a twaalf jaar geleden was ik getuige van een ongeluk bij een metro/tramstation. Een wielrenner vond het niet nodig om (midden in de stad) af te remmen voor een stoplicht, ging op hoog tempo door en werd vervolgens verpulverd door de tram die niet meer kon remmen. Dat was niet alleen het bloedigste (zowel fiets als mens kwamen in stukjes onderuit) maar ook het meest onnodige verkeersongeluk dat ik van dichtbij heb meegemaakt. Geen mens waagt het om tussen twee aankomende trams door te pendelen.
Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor. ;)
Iets zegt mij dat jij wel wat (goede) roeiers kent, jij weet toch dat veel goede roeiers ook wielrennen? Een leuke alternatieve training.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129030672
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ja, precies: wel anticiperen, maar dan op de val, notabene!
Hij ziet t gebeuren, want hij weet dat zijn strakke fiets onhoorbaar is als hij een rammelende stadsfiets inhaalt, hij weet dat men hem niet verwacht zo snel zo dichtbij, dus hij anticipeert
op de VAL ! Dat liever dan bij elk denkbaar risico een kostbare seconde inleveren, een halve meter 'omrijden' , hij plant wel een zweefrol in de heg, maar ONTWIJKEN?? nee, daar kunnen we niet aan beginnen!
Ontwijken kan niet altijd meer he. Als het kan doe je dat uiteraard, je gaat niet voor je lol op de grond liggen met fiets en al. Maar als jij net op het punt staat een fietser in te halen die ineens besluit zonder te kijken af te slaan dan is ontwijken er niet meer bij hoor.

Ik snap dat trouwens sowieso niet. Als je wilt afslaan met je fiets en er komt een andere fietser tegemoet dan sla je toch ook niet af. Je wilt niet met die persoon in botsing komen, dus je wacht. Waarom kijken mensen dan in godsnaam niet ook achterom met afslaan op de fiets. Je wilt toch ook niet dat je van achter omver gereden wordt?

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
Maar nu On Topic :
Zie je dit voor je? Kijk dan eens terug naar de foto op de vorige pagina :
De vrouw reed richting Putten, dus in de kijkrichting van de fotograaf.
Dus de vrouw reed al naast de heg,[als het goed is] en de wielrenner zou natuurlijk bij calamiteiten ook voor de heg kiezen! Althans, dat veronderstel ik.
Slecht voorbeeld. De vrouw blijkt op de verkeerde weghelft terecht te zijn gekomen waar net 3 wielrenners aan kwamen. De voorste en de tweede hebben het wellicht zien aankomen en konden uitwijken en de derde kon dat waarschijnlijk niet meer.
pi_129032010
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, je bent niet eens bochten nodig. Vorige week nog bijna een aanrijding gehad met een bejaarde op een kaarsrecht fietspad van 2 meter breed. Een groepje van 8 vrouwen reed met zijn 2en naast elkaar. Ik kom uit tegengestelde richting.

Ze gaan allemaal ver genoeg aan de kant. Op het moment dat ik de eerste voorbij rij slingert de achterste ineens helemaal mijn weghelft op, zat te kleppen met Bep naast haar. Dit ging net goed doordat ik remde en riep. Ze stuurde net op het laatste moment terug. Op dat moment reed ik +/- 27km/u (op een gewone stadsfiets).
Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje. :')
  woensdag 17 juli 2013 @ 08:57:21 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129034613
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan zijn er in jouw buurt toevallig wat minder sociale wielrenners, dat komt voor. ;)
Iets zegt mij dat jij wel wat (goede) roeiers kent, jij weet toch dat veel goede roeiers ook wielrennen? Een leuke alternatieve training.
Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.

Mijn ergernis richt zich in eerste instantie op de wielrennende 40-plusser in de polder. Zeker in combinatie met polderjeugd op de scooter zijn dat de grootste wegpiraten mogelijk.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 17 juli 2013 @ 10:04:34 #152
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_129035717
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 01:30 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ja, dat is wel heel herkenbaar vind ik. Ik heb ook al een aantal keer op een kaarsrecht en breed fietspad bijna een botsing gehad omdat nota bene tegenliggers gewoon niet goed opletten en gewoon over het fietspad heen en weer zwalken. Het enige wat ze hoeven te doen is gewoon rechts fietsen, vooruit kijken en ook rechts blijven fietsen, maar dat lijkt soms al te moeilijk. Ik zorg altijd dat ik nog op tijd kan reageren, maar zelfs dan gaat het soms nog bijna mis ook al bel je van te voren. Ik vraag mij echt af wat die lui doen op hun fietsje. :')
Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.

Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.

Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.


http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml

[ Bericht 3% gewijzigd door Metro2005 op 17-07-2013 10:42:06 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:25:44 #153
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129051626
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh ja, veel van mijn vrienden en kennissen doen aan wielrennen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden. Mijn huisgenoot is as we speak ook weer een rondje aan het pendelen. Maar goed, die weten ook dat ik het wielrennen zie als een poging tot zelfdoding.

Mijn ergernis richt zich in eerste instantie op de wielrennende 40-plusser in de polder. Zeker in combinatie met polderjeugd op de scooter zijn dat de grootste wegpiraten mogelijk.
Dat is een ander type fietser dan de amateurwielrenner. Breek me de bek niet open over het scootertuig. ;)
Solo wielrennen is geen poging tot zelfdoding als je weet wat je doet. Zat routes waar je grote stukken voluit kan fietsen, zolang je maar flink vertraagt voor bochten en kruispunten is er weinig extra risico. Zelfs voor mijn stadje kan ik zo'n route aanwijzen terwijl mijn stadje en de regio daar om heen niet bepaald fietservriendelijk is (al kan het erger, ik ken op een wat grotere afstand wegen waar ik niet op zou willen fietsen wegens gemengd verkeerd en veel te smalle wegen). Het in een groep fietsen lijkt mij gevaarlijker aangezien er maar 1 sufferd in de groep hoeft te zijn om het voor jou gevaarlijk te maken en aangezien je minder overzicht hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129051716
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 08:57 schreef Ryon het volgende:
Ik heb ook een beetje het idee dat het een hype is geworden. Natuurlijk was wielrennen altijd al populair, maar het begint nu ook een hippe sport te worden.
Volgens mij is vooral hardlopen een hype.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:31:13 #155
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129051893
Als het een hype zou zijn dan zou het na X jaar weer verdwijnen. Het is al een lange tijd (10-15 jaar) alleen maar populairder aan het worden. Het is wellicht dus een sport in opkomst in plaats van een hype. En waarom niet? Het is relatief goedkoop (al kost 1-2 keer per jaar nieuwe schoenen, 4 paar sportkleding etc. toch ook wel wat), je kan het zowel individueel als in groep doen, het heeft een sterk positief effect op je conditie en het is gezond, veronderstellende dat je benen hebt die daar tegen kunnen (niet voor iedereen het geval, helaas).
Vroeger, in de jaren 80 en 90 waren er nog veel (in mijn ogen rare) mensen die vonden dat je gek bent als je hardloopt. Laten we blij zijn dat dat niet meer het geval is. Bewegen moet de norm zijn, niet niet bewegen.

Voor wielrennen geldt hetzelfde verhaal maar met 1 verschil: het kost meer geld. Niet dat het een kaksport is maar een extra fiets van +800 Euro is een flinke investering voor een student of iemand die het om een andere reden niet breed heeft. Misschien is het dan ook niet toevallig dat Ryon (die vertrouwd is met een bepaald type student (corps)) flink wat mensen kent die aan wielrennen doen? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:34:32 #156
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129052035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.

Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.

Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.

http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml

ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig, :7

en voor een bocht spiegel ik en zie een zondagswielrenner 2 meter achter mij hijgen :X :|W 8)7

tot zo ver al mijn klachten over wielrenners :+


ps

mensen moeten gewoon opletten
op elk voertuig
mensen zijn te lui en verwachten dat alles wel goed gaat, zowel op de fiets als in de auto
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:37:32 #157
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129052140
quote:
Na ieder tragisch ongeluk met een fietser en een wielrenner gaan er stemmen op de renners maar naar de rijbaan te verbannen. Maar dat is niet de oplossing, betoogt student Martijn Oldenhave.
maar laten we wel met de tijd meegaan en, net als onze buren, groepen wielrenners op de rijbaan wel toestaan

dat is namelijk een stuk veiliger, en dat wil de huistuisenkeukenfietser toch? veiligheid, voorspelbaarheid en geen wielrenners op het fietspad?
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:38:25 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129052186
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 10:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Maarja het is tegenwoordig de trend om de veroorzaker van ongevallen of wat dan ook in bescherming te nemen en het slachtoffer de grond in te trappen.
Precies wat er in dit topic weer gebeurd, walgelijk.

Mensen moeten eens OPLETTEN op de fiets. Mensen die snel fietsen doen dat over het algemeen wél, mensen die lopen te beppen, met hun mp3 speler bezig zijn, hun telefoon aan het bekijken zijn of door pure fysieke brakheid niet meer om kunnen kijken of recht kunnen rijden doen dat NIET.

Hoevaak ik al niet bijna botsingen heb gehad met huisvrouwen die slingerend en beppend over het fietspad zwalken, scholieren die 6 breed fietsen waarvan er altijd wel 1 niet oplet of onder de drugs zit, oma's en opa's die zonder op of om te kijken ineens hun stuur omgooien en afslaan (en dan boos worden op mij ) , mensen die honden uitlaten waarbij de hond losloopt, midden op het fietspad staan of nog erger: aan de lijn maar de lijn gespannen over het fietspad. Mensen die met paarden over het fietspad lopen (wat VERBODEN is) , brommers die rijden waar ze niet mogen rijden en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen. Wielrenners staan héél laag in mijn ergernis top 1000 op het fietspad, alleen in een grote groep kunnen ze irritant zijn.

http://www.volkskrant.nl/(...)-altijd-gedaan.dhtml

Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:41:44 #159
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129052329
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit een flinke kern van waarheid in. Het geldt niet alleen voor wielrenners, het geldt ook voor mensen die sportief fietsen op een gewone fiets. Ik merk trouwens bij mezelf dat wanneer ik rustig fiets (supermarkt, universiteit) ik ook minder alert fiets dan wanneer ik snel fiets.
Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:42:29 #160
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129052357
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:34 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ik had gister een wielrenner achter mij die zichzelf zo de sloot in zou rijden bij de eerste bocht, was sigaretten halen op mijn singlespeed, en dan doe ik natuurlijk ook niet te rustig, :7

en voor een bocht spiegel ik en zie een zondagswielrenner 2 meter achter mij hijgen :X :|W 8)7
En dat terwijl jij rookt? :N :)
Ik vond dat met hardlopen altijd grappig, je herkent direct de zondagslopers. Man, man, man. Die zaten zich op te blazen met een sukkeldrafje van 8-10 km/uur. Als je met die snelheid hijgt dan weet je niet wat je doet, zelfs meisjes die geen talent hebben voor lopen halen nog zo'n 10-12 km/uur zonder te hijgen als ze het een beetje opbouwen.. Kijk, dat de een meer talent heeft dan de ander doet er niet toe. Alleen, als je gaat lopen (of wielrennen) doe het dan met regelmaat (2-3 keer per week is goed voor een beginner) en bouw het op. Hijgend lopen mag je maximaal 1 keer in de week doen als je een gevorderde loper bent, voor een beginner werkt het enkel averechts om zo te lopen. Een soortgelijk iets zal vast ook voor wielrennen gelden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:44:54 #161
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129052423
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En dat terwijl jij rookt? :N :)
Ik vond dat met hardlopen altijd grappig, je herkent direct de zondagslopers. Man, man, man. Die zaten zich op te blazen met een sukkeldrafje van 8-10 km/uur. Als je met die snelheid hijgt dan weet je niet wat je doet. Kijk, dat de een meer talent heeft dan de ander doet er niet toe. Alleen, als je gaat lopen doe het met regelmaat (2-3 keer per week is goed voor een beginner) en bouw het op. Hijgend lopen mag je maximaal 1 keer in de week doen als je een gevorderde loper bent, voor een beginner werkt het enkel averechts om zo te lopen. Een soortgelijk iets zal vast ook voor wielrennen gelden.
compensatie noem ik dat, dan moet ik regelmatig even de longen weer doorblazen en de hartslag wat stimuleren :+

hardlopen kan ik met mijn knieen dus niet :N
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:47:04 #162
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129052491
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat is simpel te verhelpen; altijd snel fietsen!
Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen. ;)
Vaak sprint ik een stukje om groen te halen (ik rem wel altijd wat af voor de kruising zo dat ik nog kan anticiperen!) maar snel fietsen op heel dat stuk heeft gewoon geen zin. Met zeer warm weer zoals het nu is fiets ik ook rustig omdat ik al genoeg zweet zonder te sporten.
Wanneer ik ga sporten dan fiets ik wat rapper maar gereserveerd (20-25 km/uur op het vlakke) aangezien ik mijn krachten wil sparen. Voor langere afstanden met goed weer fiets ik graag zo'n 30 km/uur. Ik ga sneller fietsen naarmate ik langer op de fiets zit, in ieder geval gedurende de eerste 1-2 uur. Met hardlopen heb ik dat ook, ik moet een stuk hebben gelopen alvorens ik optimaal kan lopen. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:47:27 #163
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129052502
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:44 schreef Life2.0 het volgende:
hardlopen kan ik met mijn knieen dus niet :N
Jammer.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:49:28 #164
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129052567
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je zo'n 1,5 km. moet fietsen en drie keer een verkeerslicht tegenkomt dan heeft het weinig zin om snel te fietsen. ;)
Vaak sprint ik een stukje om groen te halen (ik rem wel altijd wat af voor de kruising zo dat ik nog kan anticiperen!) maar snel fietsen op heel dat stuk heeft gewoon geen zin. Met zeer warm weer zoals het nu is fiets ik ook rustig omdat ik al genoeg zweet zonder te sporten.
Wanneer ik ga sporten dan fiets ik wat rapper maar gereserveerd (20-25 km/uur op het vlakke) aangezien ik mijn krachten wil sparen. In andere gevallen fiets ik sneller.
Nee, altijd snel

immer en altijd _O_


Ik ga altijd de eerste 5 minuten veuls te hard, trap ik door richting de 40 voor ik de stad uit ben en denk ik, oh wacht ik moet nog bijna 2 uur, en dan zak ik weer af :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:59:01 #165
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129052852
Bij mij dus precies omgekeerd. :)
Ik begin rustig en ik ga alsmaar sneller totdat ik vermoeid word (bijv. na 2-2,5 uur fietsen of na een uur hardlopen). Snel fietsen/hardlopen wordt voor mij gemakkelijker als ik eenmaal op gang ben, dat gaat veel verder dan het warming up effect. Ik ben echt het type duursporter en ik ben dan ook weinig explosief. Ik kan nog net de meeste meisjes er uit lopen met een sprint maar tegen de meeste jongens die sporten ben ik kansloos. |:(
Ter illustratie: na een uur hardlopen loop ik gemakkelijk 800 meter in minder 3 minuten terwijl ik bij een sprint niet onder de 75 seconden kom voor 400 meter.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:11:06 #166
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129053197
nee dan ben ik meer een sprinter ja, maar komt omdat ik al vanaf mijn jonge jaren race met bmx/mtb, deed eigenlijk, bmx doe ik al jaren niet meer
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:22:37 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129053559
Nope, dat komt omdat jij de genen daarvoor hebt. ;)
Het is wetenschappelijk bewezen dat de gamma-motorneuronen (de neuronen die je spieren activeren) bepalen hoe explosief je bent. Dit hebben ze bewezen door motorneuronen te koppelen aan andere spieren en het effect te bekijken (niet bij een levend dier natuurlijk). De gamma-motorneuronen worden bepaald door je DNA.
De gamma-motorneuronen bepalen welk percentage vezels in een spier van welk type is (explosief, uithouding (meer dan 2 gradaties!)). Alles wat jij met training kan doen is de vezels doen hypetrofiëren maar ja, als jij 20% explosieve vezelfs doet hypertrofiëren dan ben je kansloos ten opzichte van iemand die 60% explosieve vezelfs heeft en niet sport. ;)
Willekeurige getallen ter illustratie, ik weet niet of dat deze getallen realistisch zijn.

Voor de volledigheid. Wat is het verschil tussen explosieve vezels en uithoudingsvezels? De contractiesnelheid (uiteraard!), de hoeveelheid stof die je kan opslaan die je zeer snel kan verbranden voor energie (enkel relevant voor een sprintje, bijv. creatinefosfaat), het aantal mitochondriën (de fabriekjes die er voor zorgen dat het lichaam energie 'krijgt') en de hoeveelheid glycogeen die opgestapeld kan worden (ook afhankelijk van training). Uithoudingsvezels stapelen meer glycogeen op (een soort van keten van suiker-moleculen) en hebben meer mitochondriën, er kan dus lang veel arbeid worden verricht. De explosieve vezels stapelen meer stoffen op die snel gebruikt kunnen worden voor energie en de vezels kunnen sneller samentrekken. Ik vermoed dat er ervolutionair geen voordeel behaald kon worden met uithoudingsvermogen of explosiviteit en dat dat de verklaring is dat beiden zo willekeurig zijn verdeeld over de mensen.
Het op geraken van glycogeen is de reden dat de meeste marathonlopers na 30-35 km. tegen een muur aanlopen en dat veel wielrenners de man met de hamer tegenkomen. ;)

Samenvatting: je wordt geboren als sprinter of als duursporter, je kan er weinig aan veranderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-07-2013 18:30:02 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:30:19 #168
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129053812
ik vertrouw je :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:30:23 #169
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129053817
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:33:01 #170
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129053904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
zo, goedemorgen

NWS / Jonge wielrenner (17) overleden na aanrijding in Hoogeloon
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:33:58 #171
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129053936
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef Life2.0 het volgende:
ik vertrouw je :+
Zo ingewikkeld is het niet. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:34:04 #172
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129053945
die man met de hamer ken ik! ik ben toen nog harder gaan trappen en tot ik thuis kwam heb ik hem niet meer gezien

ja ik ben een masochist _O_
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:34:43 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129053965
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:30 schreef betyar het volgende:
@ Life2.0, Je bent toch wel bekend met Artikel 5 Wegenverkeerswet?
Zo niet, mondje dicht en lekker je velux raampje openzetten voor wat frisse lucht.
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:35:12 #174
380752 Grijsbaard
I'm not grey..
pi_129053979
quote:
2s.gif Op maandag 15 juli 2013 18:03 schreef sig000 het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)e-weghelft-1.3915080

Te snel de bocht genomen waarschijnlijk.

[ afbeelding ]
Wat een dure benzineprijs!! Maar zo zie je maar weer dat fietsen niet altijd goed is!
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:35:14 #175
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129053980
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Life2.0 het volgende:
die man met de hamer ken ik! ik ben toen nog harder gaan trappen en tot ik thuis kwam heb ik hem niet meer gezien

ja ik ben een masochist _O_
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:36:03 #176
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054002
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zo ingewikkeld is het niet. ;)
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied :+

nu heb ik wel een brede omgeving qua gebieden dus ik kan van een hoop zaken wel wat meedenken maar als men termen gaat rondstrooien ga ik zitten :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:37:11 #177
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054037
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen. ;)
zolang ik maar voor blijf :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:37:53 #178
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054055
quote:
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:15 #179
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054066
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser. ;)
Zeker wel.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:32 #180
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054076
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef betyar het volgende:

[..]

Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:32 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054077
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:36 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied :+
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan. >:)
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:52 #182
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054086
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef betyar het volgende:

[..]

Zeker wel.
show your hand son
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:16 #183
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054131
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan. >:)
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
nee ik volg het wel maar ik mis de inhoudelijk kennis erover, en als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die met halve kennis maar wat gaan roepen :P
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:43 #184
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054147
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:56 #185
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054156
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

show your hand son
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:40 schreef betyar het volgende:

[..]

Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:41:59 #186
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054198
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:43:15 #187
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054246
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef Life2.0 het volgende:
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten ;)
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:44:29 #188
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054301
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
Bron?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:45:19 #189
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054334
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:46:15 #190
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054359
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Reya het volgende:
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
de stembus is nog niet open :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:47:40 #191
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054413
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Bron?
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:

quote:
ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET

Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit artikel richt zich tot eenieder. Het verbod geldt derhalve niet alleen voor de verkeersdeelnemer maar ook voor derden. Bijvoorbeeld een boer die naast een weg hooi verbrandt met de nodige rookontwikkeling tot gevolg. De politie kan dan ter zake van artikel 5 Wegenverkeerswet proces-verbaal tegen de boer opmaken.

Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist. Het enkel maken van één verkeersfout is onvoldoende.

Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.

Soms is er sprake van een samenloop met andere strafbepalingen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een overschrijding van de maximumsnelheid. Deze overschrijding kan soms tevens een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet opleveren. De officier van justitie moet bij zijn vervolging dan een keuze maken tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet.

Indien voor een gedraging reeds een transactie of administratieve sanctie is opgelegd, mag deze niet meer bij de vervolging van art. 5 WVW worden betrokken. Zie Hoge Raad 23 juni 1998, NJ 1999,47. Achterliggende reden is het in artikel 68 Wetboek van Strafrecht neergelegde ne bis in idem-beginsel. Een zogenaamde primair/ subsidiaire tenlastelegging is echter wel toegestaan.

Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (¤ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.

Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.

Vanwege het feit dat artikel 5 Wegenverkeerswet een overtreding is, vinden dagvaardingen op grond van dit artikel (alleen) plaats voor de Kantonrechter. Nadeel van zittingen bij de Kantonrechter is dat er vaak veel mensen tegelijk worden opgeroepen. De zorgvuldige behandeling van zaken ter terechtzitting wil daardoor nog weleens onder druk staan.

Gelet op het feit dat berechtingen voor artikel 5 Wegenverkeerswet zware verdenkingen van verkeersovertredingen kunnen betreffen, is het belangrijk dat er een zorgvuldige behandeling plaatsvindt. Dit geldt temeer nu er in dit soort zaken niet zelden een onvoorwaardelijke rijontzegging wordt opgelegd.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:47:53 #192
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054425
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:49:29 #193
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054487
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:50:37 #194
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054523
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Daar lijkt me opzich verder ook niets mis mee, maar inderdaad, zoiets is amper te handhaven; je moet er dan net bij zijn als een wielrenner gevaarzettend gedraag vertoont, dat lijkt me niet evident. Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:53:21 #195
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054622
Zo, is dat ook weer duidelijk.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:55:50 #196
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054712
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:

[..]

Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:57:37 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054756
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:58:45 #198
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:

[..]

Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?

Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:59:29 #199
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054816
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:

[..]

wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:59:34 #200
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054819
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
Dat is ook wel een punt, afgezien van een snelheidslimiet zie ik niet veel opties in die richting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')