Ik ben het met je eens dat veel sneller voor veel langer het rijbewijs moet worden ingetrokken. Voor bromfietsen zouden ze best wat strengere examens mogen invoeren voor het bromfietsrijbewijs.quote:Begin gewoon bij de auto
Daar heb je aan de maatschappij beloofd om netjes te rijden en niemand in het gevaar te brnegen, je krijgt dan een papiertje, dat papiertje moet je gewoon kwijt kunnen raken, de auto is een recht geworden, een heilig huisje, mag je niet aankomen, zelfs na 4 keer met drank op te zijn gepakt of x ongelukken te hebben veroorzaakt ziet 'men' geen reden om dat papiertje te houden, want het zou zoo zielig zijn als ie niet meer lekker mag scheuren in zijn auto
Gewoon simpel; als jij niet van A naar B kunt zonder iemand in gevaar te brengen (en ja, uitwijk/remacties die ondernomen moeten worden om NIET tot een ongeluk te komen = niet in staat) ben je dat papiertje kwijt en ga je maar oefenen op de fiets
Ja, maar in ieder geval volgt Nederland nog het SI-stelsel. De Engelstaligere volkeren wijken hiervan af. Hoewel je als gast je jezelf moet informeren vind ik dat de gastheer in dit geval wegens het afwijken van het SI-stelsel de verplichting heeft om de eenheid erbij te vermelden.quote:Dat is in Nederland ook zo
Dit is ook voor mij als sportieve fietser erg herkenbaar. Ik heb een defensieve fietsstijl waardoor ik heel wat ongelukken heb weten te voorkomen maar zelfs met die defensieve fietsstijl scheelt het regelmatig minder dan dat mij lief is. Inderdaad, veel mensen zijn totaal niet in staat om in te schatten hoeveel tijd ze hebben om over te steken. Het laatste ongelukje wat ik had werd veroorzaakt door een vrouw van in de vijfig die last minute doodleuk naar links afsloeg zonder om zich heen te kijken, voor te sorteren of haar hand uit te steken. op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen. Ze pleegde nog vluchtmisdrijf ook. Aangezien ze op het laatste moment naar links ging en het hierdoor leek dat ze rechtdoor ging kon ik niet meer uitwijken. Ik kon nog voldoende afremmen om de snelheid flink te reduceren ten tijde van de botsing maar de voorvork geraakte wel krom. Dat soort idioten hoort inderdaad niet in het verkeer thuis. Ik vrees echter dat een fietsrijbewijs weinig verschil zal maken. Dit soort idioten doet eventjes voor het examen wat wordt verteld maar ze zijn te onnozel om te begrijpen waarom ze het moeten doen en ze blijven het dan ook niet doen.quote:Op maandag 15 juli 2013 03:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Hmm, het doet niet ter zake, maar je schuift de schuld wel weer af op de wielrenners. Begint een beetje vervelend te worden.
Ik ren zelf ook wiel en hou me altijd zo veel mogelijk aan de verkeersregels. Maar ik heb wel te maken met volstrekt idiote fietsers en automobilisten die zonder een enkel greintje verkeersinzicht de wegen onveilig maken. Praktisch iedere dag, ook, nee vooral als ik op een gewone fiets rondrijd, moet ik ongelukken veroorzaakt door anderen voorkomen door zelf preventief te handelen. Ik heb daar het verkeersinzicht voor, anderen hebben dat niet.
Desondanks ben ik al meerdere keren van mijn fiets, niet de racefiets, dus daar ligt het niet aan, afgereden, met soms zwaar lichamelijk letsel. Ik spreek dus uit ervaring en geen enkele keer was het mijn eigen schuld. Dat zijn dan van die mensen die denken dat elke fietser vijftien kilometer per uur gaat en dat ze echt nog wel kunnen oversteken, afslaan, inhalen en ga zo maar door. Dáárdoor ontstaan de ongelukken, niet omdat een wielrenner hard rijdt, maar nog niet eens de snelheid van een auto benadert.
Als je niet kunt inschatten, of niet wilt inschatten wat de snelheid van een medeweggebruiker is, hoor je gewoon niet in het verkeer thuis en moet het je gewoon verboden worden ooit nog zelfstandig van het verkeer gebruik te maken. Als je het niet kunt, houdt het gewoon op. Daar moeten we hard in zijn.
En natuurlijk zijn er wielrenners die te asociaal zijn, maar eventjes wat linkjes uit Google halen is geen bewijs voor je stelling, zeker omdat je kennelijk niet eens de moeite hebt genomen om ze te lezen. Zo staat er doodleuk een ongeluk op een wielerbaan tussen.
Een extra deel om de tokkies op te voeden.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Life2.0 het volgende:
was één deel vol tokkiegekanker niet genoeg?
Bromfiets niet mee eens; nederland heeft daar een enorme fout mee gemaakt en nu hebben nu geen recht om ook maar iets te eisen: afgelopen jaren is de bromfiets meer en meer aan banden gelegd, kosten verhoogt en stigmatisering toegenomen, wat kregen ze daarvoor terug: niets. Alleen meer kosten en meer gezeik vanuit de overheid.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat veel sneller voor veel langer het rijbewijs moet worden ingetrokken. Voor bromfietsen zouden ze best wat strengere examens mogen invoeren voor het bromfietsrijbewijs.
even qouten voor de tokkies op fok:quote:Op maandag 15 juli 2013 18:03 schreef sig000 het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)e-weghelft-1.3915080
Te snel de bocht genomen waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
quote:PUTTEN - De 68-jarige vrouw uit Veenendaal die zondag om het leven kwam bij een aanrijding met een wielrenner in Putten, reed zeer waarschijnlijk op de verkeerde kant van het fietspad.
De politie heeft dat maandag gemeld op basis van verklaringen van getuigen en onderzoek. De betrokkenen en nabestaanden zijn op de hoogte gebracht. Het ongeval gebeurde zondag rond het middaguur op de Voorthuizerstraat in Putten.
Letsel
De vrouw botste frontaal op een 33-jarige man die deel uitmaakte van een tegemoetkomende groep wielrenners. Zij overleed ter plekke aan haar verwondingen. De man werd met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
Oranje is stoppen voor de duidelijkheid, niet snelheid maken (ook overigens fout bij een kruising) om er nog even doorheen te piepen. Dus je kan de schuld wel volledig bij die vrouw zoeken maar zelf ben je ook fout bezig geweest.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen.
Het is verschrikkelijk om op dat punt aan de verkeerde kant te rijden. Hoe breed was het ?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
even qouten voor de tokkies op fok:
[..]
Ik zie gemiddeld meer automobilisten door rood licht gaan (waarbij ze rechtdoorgaande fietsers kunnen scheppen) dan fietsers. Die gaan meestal alleen door rood als het kan.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is ook voor mij als sportieve fietser erg herkenbaar. Ik heb een defensieve fietsstijl waardoor ik heel wat ongelukken heb weten te voorkomen maar zelfs met die defensieve fietsstijl scheelt het regelmatig minder dan dat mij lief is. Inderdaad, veel mensen zijn totaal niet in staat om in te schatten hoeveel tijd ze hebben om over te steken. Het laatste ongelukje wat ik had werd veroorzaakt door een vrouw van in de vijfig die last minute doodleuk naar links afsloeg zonder om zich heen te kijken, voor te sorteren of haar hand uit te steken. op het moment dat ik even wat versnelde aangezien ik net oranje licht kon halen. Ze pleegde nog vluchtmisdrijf ook. Aangezien ze op het laatste moment naar links ging en het hierdoor leek dat ze rechtdoor ging kon ik niet meer uitwijken. Ik kon nog voldoende afremmen om de snelheid flink te reduceren ten tijde van de botsing maar de voorvork geraakte wel krom. Dat soort idioten hoort inderdaad niet in het verkeer thuis. Ik vrees echter dat een fietsrijbewijs weinig verschil zal maken. Dit soort idioten doet eventjes voor het examen wat wordt verteld maar ze zijn te onnozel om te begrijpen waarom ze het moeten doen en ze blijven het dan ook niet doen.
Ook leuk:
• fietsers die t.g.v. een afdaling en een gebrek aan verstand vanuit een zijstraat komen waar je geen zicht op hebt (tunnel van rechts, T-splitsing) en die doodleuk met 20 km/uur de ruime bocht nemen terwijl jij daar aan komt gefietst. Ik moet op die straat terwijl ik voorrang heb daar in een slakkegang voorbij fietsen omdat een botsing niet te vermijden is als ik daar met een normale snelheid fiets en zo'n idioot oversteekt. Ik kan het tenminste nog voorkomen maar iemand die daar voor het eerst fietst en nooit vanuit de andere kant is gekomen kan niet weten dat dit punt zo gevaarlijk is. Ik kwam het ook slechts te weten doordat het 1 keer bijna prijs was.
• fietsers die doodleuk met twee of zelfs drie man naast elkaar tegen het verkeer infietsen en dat dan ook nog eens in het donker zonder fietsverlichting.
• voetgangers die in het centrum over het fietspad oversteken omdat ze zich te goed voelen om achteraan aan te sluiten terwijl nochtans de stoep minstens twee keer zo breed is als het fietspad.
Ik zou er geen moeite mee hebben als de politie meer fietsers en wandelaars gaat bekeuren voor dit soort zaken. Mijn steun hebben ze. Ook de automobilisten moeten eens flink worden aangepakt. Niet dat eenzijdige snelheid=foei maar (ook) eens veel meer prenten geven voor bijv. het niet adequaat richting aangeven, het bumper kleven, het inhalen bij een bocht en meer van dit soort zaken. Vooral het richting aangeven doen de meeste automobilisten (meer dan 50%!) schrikbaarwekkend slecht. Ik heb het meerdere keren in de buurt geturfd op een plaats waar het richting aangeven cruciaal is. Ik weet niet wat de rij-instructeurs uitspoken maar ze leren duidelijk niet de automobilist hoe ze richting moeten aangeven en waarom dat belangrijk is. Als de politie wat strenger hiertegen zou optreden dan wordt het verkeer veiliger en wordt de staatskas gespekt. Win/win.
Bron?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk om op dat punt aan de verkeerde kant te rijden. Hoe breed was het ?
Dan nog zijn die wielrenners net zo goed fout door in een groep te rijden en ws te hard, anders had die vrouw het wel overleefd.
Sowieso kan je normaal natuurlijk afremmen als je dat ziet, maar deze reden te hard.
quote:Op maandag 15 juli 2013 18:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://www.112barneveld.n(...)c91606b2956e3b80.jpg
wat een belachelijk smal fietspad zeg, wat heb je daar nou aan, er is toch plaats zat voor een fietspad dat voldoende breed is!
Dat fietspad is helemaal niet zo smal.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://www.112barneveld.n(...)c91606b2956e3b80.jpg
wat een belachelijk smal fietspad zeg, wat heb je daar nou aan, er is toch plaats zat voor een fietspad dat voldoende breed is!
Misschien maar niet omdat ik door oranje ging (zelfs als je door nipt rood gaat is er geen probleem aangezien dat licht is afgesteld op fietsers die zeer traag accelleren (oudere mensen, jongere kinderen). Of dat ik ook of niet fout was, je moet gewoon eventjes achter je kijken voordat je naar links afslaat. Die fout is veel groter dan het met een wat grotere snelheid fietsen. Nogmaals, ik heb een defensieve fietsstijl. Ik neem nooit enig risico wanneer er een motorvoertuig bij betrokken is en ook bij andere fietsers ben ik voorzichtig, dat is de reden dat ik mijn snelheid nog flink kon reduceren. Ik ging al op een flinke afstand langs haar maar als die onnozele vrouw ineens een haakse bocht maakt en dit zonder om zich heen te kijken of haar arm uit te steken (toch altijd nog wettelijk verplicht) en hiermee zich voor mij gooit dan kan het toch nog eens misgaan. Ik ging er al van uit dat elke automobilist een idioot is (gewoon als aanname om ongelukken te voorkomenquote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef eP2e het volgende:
[..]
Oranje is stoppen voor de duidelijkheid, niet snelheid maken (ook overigens fout bij een kruising) om er nog even doorheen te piepen. Dus je kan de schuld wel volledig bij die vrouw zoeken maar zelf ben je ook fout bezig geweest.
hoe smal schat jij?quote:Op maandag 15 juli 2013 18:51 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Dat fietspad is helemaal niet zo smal.
Ja veels te smal voor 3 wielrenners naast elkaar. Die hadden gewoon af moeten remmen.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
ik schat zo slechts plek voor 1 zo'n trendy ,superbreed stuur per rijrichting.
Bij een krakkemikkig bejaardenlichaam valt dat wel mee.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:02 schreef macca728 het volgende:
Je moet echt hard rijden om een andere fietser zo hard te raken dat die overlijdt eraan.
een wattes?:Dquote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
ik schat zo slechts plek voor 1 zo'n trendy ,superbreed stuur per rijrichting.
Met hoe veel reden ze naast elkaar dan, en hoe hard reden ze dan?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja veels te smal voor 3 wielrenners naast elkaar. Die hadden gewoon af moeten remmen.
De meeste ouderen belanden in het ziekenhuis omdat ze omgevallen zijn, toen ze stil stondenquote:Op maandag 15 juli 2013 19:02 schreef macca728 het volgende:
Je moet echt hard rijden om een andere fietser zo hard te raken dat die overlijdt eraan.
Maar niet deze.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De meeste ouderen belanden in het ziekenhuis omdat ze omgevallen zijn, toen ze stil stonden
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoorquote:Op maandag 15 juli 2013 18:57 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
hoe smal schat jij?
ik schat zo slechts plek voor 1 zo'n trendy ,superbreed stuur per rijrichting.
Ja het waren ook 3 wielrenners.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:09 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoor
Hoe breed is dat dan, en waarom is dat TE breed?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
http://moederstuur.nl/het-moederstuur
Oh no! het heet zelfs 'Moederstuur"!
waarom zou je naast elkaar rijden, frontaal opp x driequote:Op maandag 15 juli 2013 19:09 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Daar kunnen er wel 3 naast elkaar fietsen hoor
De zoldertokkies van Fok mogen zich doodschamen.quote:Op maandag 15 juli 2013 18:24 schreef Strani het volgende:
Mooi hoe snel mensen kunnen oordelen over een ongeluk waar ze toch echt zelf niet bij waren.
Straks blijkt de wielrenner geen schuld te hebben, en heeft hij naast een trauma ook nog al die valse beschuldigingen aan z'n broek hangen.
Juist, daar heb je het al.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De zoldertokkies van Fok mogen zich doodschamen.
Verongelukte fietsster reed op verkeerde weghelft
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Juist, daar heb je het al.
Wil zowat iedereen op pagina 1 van het eerste deel, even zijn of haar excuses maken?
Lees even terug, graag.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?
Als het bericht je niet bevalt moet je dan maar een berg posts maken waar leugens in staan om zijn goede naam zwart te maken, ongefundeerd?quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.htmlquote:Op maandag 15 juli 2013 19:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Lees even terug, graag.
Mensen gaven de wielrenner direct de schuld terwijl dat ten eerste veel te voorbarig was, en ten tweede, zoals blijft, waarschijnlijk onterecht.
Da's toch een hele andere zaak. Het gaat er om dat men zomaar mensen beschuldigt terwijl er een behoorlijk grote kans is (50%) dat de wielrenner zelf geen schuld had. Als dan ook nog blijkt dat het slachtoffer waarschijnlijk zelf (ook) schuld had, wordt die kortzichtigheid benadrukt.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.html
Wat kinderachtig, moet je nu persee koeien uit de sloot halen om persee je onderbuik een goed gevoel te geven, dat alle wielrenners terroristen zijn en dood moeten, godverdomme wat kinderacthig, en dat meen ik echtquote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.html
Je bent wel grappig, om het beleefd te zeggen.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Als iemand even verkeerd rijdt, moet je hem of haar maar gelijk doodrijden ?
Bij nader inzien, ik denk dat je beter hulp kunt zoeken, die humor is ver te zoeken.quote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef macca728 het volgende:
Ja je zou eens wat empatie moeten kweken, probeer dat maar.
Staan een paar belangrijke punten in over het fietsen in groepen met hoge snelheid.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Da's toch een hele andere zaak. Het gaat er om dat men zomaar mensen beschuldigt terwijl er een behoorlijk grote kans is (50%) dat de wielrenner zelf geen schuld had. Als dan ook nog blijkt dat het slachtoffer waarschijnlijk zelf (ook) schuld had, wordt die kortzichtigheid benadrukt.
Vertel, waarom zijn die zo belangrijk, welke punten zijn dat en hoe zijn deze toepasbaar in deze situatie?quote:Op maandag 15 juli 2013 20:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Staan een paar belangrijke punten in over het fietsen in groepen met hoge snelheid.
Lees het maar eens goed en kom dan met een normaal commentaar.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat kinderachtig, moet je nu persee koeien uit de sloot halen om persee je onderbuik een goed gevoel te geven, dat alle wielrenners terroristen zijn en dood moeten, godverdomme wat kinderacthig, en dat meen ik echt
als je niet inhoudelijk kan reageren ga je maar fietsen
Ja doei hequote:Op maandag 15 juli 2013 20:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Lees het maar eens goed en kom dan met een normaal commentaar.
Ik zal het wel even quoten voor je.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Vertel, waarom zijn die zo belangrijk, welke punten zijn dat en hoe zijn deze toepasbaar in deze situatie?
Spanning...
quote:Menig wielrenner zal even in de remmen knijpen bij deze uitspraak van de Rechtbank Alkmaar. De snelheden waarmee sommige (groepen) renners zich over de openbare weg voortbewegen en de soms onoverzichtelijke formaties (waaiers, uitgebuikte groepjes, rechte lijnen) waarin kort op elkaar wordt gereden nemen het nodige risico met zich mee. Hoewel dit vaak soepel en zonder ongelukken verloopt (dit is vaak het resultaat is van jarenlang samen fietsen) legt de rechter de verantwoordelijkheid bij de individuele wielrenner. Het niet in acht nemen van de nodige voorzichtigheid kan, zoals in dit geval, tot zeer ernstige ongevallen leiden en de wielrenner moet zich daarvan bewust zijn. Fietsen in een groep, ondanks al haar gebruiken, is geen reden om van deze individuele verantwoordelijkheid ontslagen te worden.
Een uitspraak als deze dient de (recreatieve) wielrenners niet af te schrikken, maar wel om stil te staan bij de risico’s voor de wielrenners zelf en hun medeweggebruikers.
eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,quote:Op maandag 15 juli 2013 19:13 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Hoe breed is dat dan, en waarom is dat TE breed?
Uit mijn hoofd rijd ik met 72cm
Zeker weten.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:19 schreef larry91 het volgende:
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide). De wielertoerist rijdt niet defensief en doet waar ie zin in heeft. Die houdt zich niet aan de ongeschreven gedragsregels. Zouden ze dit wel doen dan zou dat al echt een hele hoop schelen.
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.htmlquote:Verkeersslachtoffers vaak fietsers
Het aantal doden en gewonden door ongelukken op de fiets neemt toe. Vooral het aantal slachtoffers tussen de 60 en 80 jaar stijgt, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.
Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.
De SWOV had anderhalf jaar geleden al de noodklok geluid over het stijgend aantal verkeersslachtoffers onder fietsers. Mede naar aanleiding daarvan werd toen de Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid opgericht. Voor zover bekend heeft dat initiatief nog niet tot veel verbetering van de veiligheid geleid.
Afgelopen weekeinde kwamen twee fietsers om het leven. Een oudere vrouw werd op haar fiets door een man op een racefiets aangereden en overleefde dat niet. En een 17-jarige jongen kwam om het leven toen hij met zijn racefiets tegen een auto botste.
Ik koop geen autos, stem namelijk geen vvdquote:Op maandag 15 juli 2013 20:43 schreef sig000 het volgende:
Je zoekt het maar uit.
Succes met auto's koppen.
Nee dat doet het nietquote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html
Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
Dus omdat JIJ iets niet kan, moet IK een kleiner stuur kopenquote:Op maandag 15 juli 2013 21:24 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,
maar ik kan je wel uitleggen waarom 72cm TE breed is:
mn eigen stuur [Batavus old dutch] is al 50 cm breed, en is meestal het breedste gedeelte van mijn fiets, ik moet al oppassen om geen autospiegels te raken als ik langs de voor rood wachtende auto's probeer te rijden naar de wachtplek voor fietsers.
Heb je dat zelf niet gemerkt?
Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf....quote:
Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:quote:Op zondag 14 juli 2013 19:55 schreef Elfletterig het volgende:
Wielrenners razen met hoge snelheid over "wegen" (cq. fietspaden) die zijn bedoeld voor "voertuigen" met veel lagere snelheden. Het wordt, los van wielrenners, sowieso een steeds groter probleem, omdat ook de elektrische fiets enorm in opkomst is. Andere weggebruikers zijn niet bedacht op de veel hogere snelheid van deze fietsen ten opzichte van normale fietsers.
Dat klopt dus één op één.quote:Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.
Bron voor de steiging wielrennersquote:Op maandag 15 juli 2013 21:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf....
Mijn post uit deel 1:
[..]
Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:
[..]
Dat klopt dus één op één.
Fietspaden: check
Hogere snelheden: check
Wielrenners/racefietsers: check
Opmars elektrische fiets: check
Nu jij weer.
Net als jij.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:51 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Heb je hier ook een bron voor of blijf je gewoon doorlullen?
Waar wil je een bron voor, ik heb namelijk wel kennis van zaken, u vraagt wij draaien. ga jij dan ook gewoon weg met je onderbuik?quote:
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?quote:Op maandag 15 juli 2013 21:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Bron voor de steiging wielrenners
Bron van gem snelheid toen en nu?
Keer op keer mis ik bronnen.. gewoon loze kreten mh
Al 2 topics lang. Lees maar na.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?
Nee.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?
Oh ben je er weerquote:Op maandag 15 juli 2013 21:59 schreef sig000 het volgende:
[..]
Lezen is toch wat lastig voor je dan heb je aan die kennis ook weinig.
owja:quote:Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo?
Probeer dit nieuwsbericht van 15 juli 2013 nog eens goed te lezen. Misschien kom je een afkorting tegen die je herkent: NWS / Fietster overlijdt na botsing met wielrenner - deel 2quote:
Opnieuw:quote:Op maandag 15 juli 2013 22:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Probeer dit nieuwsbericht van 15 juli 2013 nog eens goed te lezen. Misschien kom je een afkorting tegen die je herkent: NWS / Fietster overlijdt na botsing met wielrenner - deel 2
Er staat nergens in dat artikel dat de ongelukken (vooral) te wijten zijn aan de hogere snelheden.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html
Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
quote:Het toegenomen fietsgebruik zorgt ervoor dat fietspaden dichtslibben, met asociaal fietsgedrag en steeds meer ongelukken tot gevolg.
Gemiddeld fietsen we 865 kilometer per jaar, opgeteld ruim 14 miljard kilometer. Dat is bijna twee miljard meer dan tien jaar geleden. Het aantal ongelukken steeg mee: Zeegers schat dat er vorig jaar 70.000 fietsers op de eerste hulp terechtkwamen. In 2009 waren er circa 10.000 fietsgerelateerde ziekenhuisopnames, tegen zo'n 7500 vijftien jaar eerder.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ere-fietspaden.dhtmlquote:Naast een groeiende bevolking zijn er andere redenen voor een groeiend aantal fietsers. Zo blijven ouderen langer vitaal, en zitten ze dus ook langer op de fiets. Door de afnemende doorstroming van auto's in binnensteden wordt de fiets een steeds aantrekkelijker alternatief. In Amsterdam nam het fietsgebruik de afgelopen tien jaar met 40 procent toe.
Fijn, dan is een nieuwsbericht van de NOS die het SWOV citeert géén bron. Ga je nu weg uit dit topic dan? We zijn je gedrag namelijk al zeker een halve pagina meer dan zat.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:09 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Opnieuw:
BRON VAN DIE INFORMATIE? Ik ga niet jouw stellingen onderbouwen, een nieuwsbericht is geen bron van de informatie die jij claimt, dus bron or it didnt happen.
Natuurlijk, bij zo'n vereniging wordt er ook aandacht besteed aan veiligheid, dit zijn bovendien mensen die nuchter fietsen. De wielertoeristen zijn wat minder georganiseerd en hebben wel eens wat te veel gedronken tijdens het uitrusten. Zo is het bij amateurwielrenners die in een groep fietsen de gewoonte dat een van de voorste wielrenners roept zo gauw er potentiëel gevaar is.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:19 schreef larry91 het volgende:
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide).
Goed stuk. Eens. Ben zelf wielrenner, hanteer een defensieve rijstijl. Ik schaam mij soms voor mijn medewielrenners. Waar het kan, kun je lekker knallen. Als er mede fietsers zijn: rustig uitrollen, bellen, bedanken en eromheen. Wel irritant als mensen gewoon ècht niet opzij gaan, of afslaan zonder te kijken, of midden op het fietspad hun karretjes parkeren. Meestal zijn dat de oudjes.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ligt wat genuanceerder. http://rechtennieuws.nl/3(...)ijden-in-waaier.html
Dat er meer wielrenners en snorfietsbestuurders (e-fiets) zijn betekent enkel dat het nog belangrijker is dat alle groepen bestuurders en voetgangers rekening houden met elkaar.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html
Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
Citaat uit een artikeltje:quote:Op maandag 15 juli 2013 22:26 schreef Tornadovis het volgende:
[..]
Goed stuk. Eens. Ben zelf wielrenner, hanteer een defensieve rijstijl. Ik schaam mij soms voor mijn medewielrenners. Waar het kan, kun je lekker knallen. Als er mede fietsers zijn: rustig uitrollen, bellen, bedanken en eromheen.
Goed nieuws!quote:Gemiddeld fietsen we 865 kilometer per jaar, opgeteld ruim 14 miljard kilometer. Dat is bijna twee miljard meer dan tien jaar geleden.
Zonder bron is het een waardeloos "citaat"quote:Op maandag 15 juli 2013 22:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn, dan is een nieuwsbericht van de NOS die het SWOV citeert géén bron. Ga je nu weg uit dit topic dan? We zijn je gedrag namelijk al zeker een halve pagina meer dan zat.
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijlquote:Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef Kowloon het volgende:
Wat een irritatie over wielrenners zeg, ik wist niet dat het zo hoog zat bij sommigen.Nou de gewone fietser kan ook knap irritant zijn voor wielrenners. Ik rij zelf gemiddeld 35 km/u op het vlakke, en dat kan oplopen tot 45 km/u met wind mee. Heuvelaf rij ik toch al snel 55 tot 65 km/u (ik fiets overigens altijd alleen). Met dit soort snelheden is het heel prettig als de normale fietser gewoon goed rechts houdt en niet met meer dan twee naast elkaar fietst. Ik heb een bel op m'n racefiets zitten en die gebruik ik ook, maar het komt regelmatig voor dat ik hard in de remmen moet om een botsing te voorkomen omdat gewone fietsers soms erg onvoorspelbaar rijden en van links naar rechts slingeren.
Het zou me niet verbazen als dat een rol speelt.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijl![]()
![]()
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mensen zijn snel jaloers als iemand anders iets beter kan, sneller kan en zonder hijgen en puffen.. En dan heeft die sneller fietser nog kritiek op mijn (vreselijke) rijstijl![]()
![]()
Uiteraard, je dacht toch niet dat er elke dag een paar mensen in de file willen "uitstappen", nee die deur moet open omdat er een motorrijder aankomt, HIJ MOET OOK WACHTEN WANT IK OOKquote:Op maandag 15 juli 2013 22:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als dat een rol speelt.
Zelfs op een racefiets zal een beginnen niet hard rijden, al is het alleen maar om de houding, die zijn ze niet gewend -> vermoeid en spierpijnquote:Op maandag 15 juli 2013 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.
He maar wat dan van die mountainbiker in zijn 'normale kloffie' met zijn 2.5" en 20 kilo fiets, die alsnof voorbij raastquote:Op maandag 15 juli 2013 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou je als gewone fietser, met een Batavus van 15 kg en banden van 4 cm breed, jaloers zijn op een wielrenner met een fiets van 8 kg en banden van 2 cm breed? Met een racefiets rijdt echt iedereen zo 5-10 km/u sneller dus zo'n kunst is het niet.
Inderdaad. Probeer maar als niet-geoefend wielrenner een 20 minuten in D3 te blijven en 30/35+ te trappen en je praat wel anders. Zeker als er daarna nog 100km voor de boeg zijn..quote:Op maandag 15 juli 2013 23:01 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Zelfs op een racefiets zal een beginnen niet hard rijden, al is het alleen maar om de houding, die zijn ze niet gewend -> vermoeid en spierpijn
Daarnaast is het een verschil om even 25 te rijden.. of minimaal 30minuten 35+ te rijden
Nou de gewone fietser kan trouwens ook irritant zijn voor gewone fietsers: ik hou er altijd rekening mee dat voorliggers zonder kijken en handje uit linksaf slaan, op lage snelheid is dat heel eenvoudig.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:48 schreef Kowloon het volgende:
Wat een irritatie over wielrenners zeg, ik wist niet dat het zo hoog zat bij sommigen.Nou de gewone fietser kan ook knap irritant zijn voor wielrenners. Ik rij zelf gemiddeld 35 km/u op het vlakke, en dat kan oplopen tot 45 km/u met wind mee. Heuvelaf rij ik toch al snel 55 tot 65 km/u (ik fiets overigens altijd alleen). Met dit soort snelheden is het heel prettig als de normale fietser gewoon goed rechts houdt en niet met meer dan twee naast elkaar fietst. Ik heb een bel op m'n racefiets zitten en die gebruik ik ook, maar het komt regelmatig voor dat ik hard in de remmen moet om een botsing te voorkomen omdat gewone fietsers soms erg onvoorspelbaar rijden en van links naar rechts slingeren.
Ik vind het vreemder dat mensen zonder te kijken gewoon afslaan met het risico dat ze geschept worden door een wielrenner. Tuurlijk voel je het als wielrenner ook als je valt, maar je ziet het aankomen en bent beter beschermd. De "gewone" fietser ziet het niet aankomen en is veel minder goed beschermd, dus loopt een veel groter risico. Dan begrijp ik dus niet dat je zonder te kijken afslaat als fietser zijnde.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Nou de gewone fietser kan trouwens ook irritant zijn voor gewone fietsers: ik hou er altijd rekening mee dat voorliggers zonder kijken en handje uit linksaf slaan, op lage snelheid is dat heel eenvoudig.
Ik vergeet ook nooit daarop te anticiperen; ik heb t al zo vaak meegemaakt, politie op de fiets doet t ook vaak! Uiteraard geef ik zelf altijd richting aan, na achterom kijken. Pas nog geschrokken van een wielrenner: ik wou linksaf, kijk routinematig over mijn schouder, had niks horen aankomen , maar zag nog net op tijd de wielrenner die mij reeds aan t inhalen was, oei! wat was tie dichtbij! Dat is toch gek dat ervaren fietsers als wielrenners kennelijk niet anticiperen? Voor hun doet vallen doet ook gewoon zeer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |