quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:07 schreef Theoden het volgende:
De Turkse oproerpolitie heeft vrijdagochtend een einde gemaakt aan een protestactie in een park in Istanbul tegen het kappen van bomen.
Enkele honderden betogers voerden al vier dagen actie tegen de door de overheid geplande renovatie van het centrale Taksim-plein. De actievoerders willen dat het bij het plein behorende Gezi-park behouden blijft en er geen bomen worden gekapt.
De politie zette traangas in en maakte ook gebruik van het waterkanon om de betogers uiteen te drijven. Een onbekend aantal demonstranten raakte gewond toen zij, achtervolgd door de politie, over een muur wilden klimmen en deze onder hun gewicht instortte. Dat heeft het persbureau Dogan gemeld.
En dan te bedenken dat het allemaal heel vredig begon...quote:Dit kan nog wel eens flinke gevolgen gaan hebben. Er is namelijk nog steeds geen einde gemaakt en er gaan steeds meer mensen de straat op. Morgen zullen er in alle grote steden grote protesten plaatsvinden.
quote:Article 301 has been used to bring charges against writer Orhan Pamuk for stating, in an interview with Swiss magazine Das Magazin, a weekly supplement to a number of Swiss daily newspapers, including the Tages-Anzeiger, that "Thirty thousand Kurds have been killed here, and a million Armenians. And almost nobody dares to mention that. So I do."[9] The charges, which were brought against Pamuk upon a complaint filed by Kemal Kerinçsiz,[10] were later dropped after the Justice Ministry refused to issue a ruling as to whether the charges should stand.[11]
quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:17 schreef Ambipur het volgende:
[..]
In wat? Boeken weghalen of aanklagen?
quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:13 schreef Ambipur het volgende:
mensen worden aangeklaagd voor uitspraken in interviews en passages in boeken.
Wat versta je onder weinig? Absoluut mee oneens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:19 schreef Mathemaat het volgende:
Zelfs in Nederland wordt aan Hitler weinig tijd besteed.
In Turkije hebben ze hun eigen belangrijkere stof om te behandelen, dus ik betwijfel dat Hitler meer dan één paragraaf krijgt.
Interessante hieraan is dat met Erdoğan/AKP de Koerden meer rechten hebben gekregen en dat er een vredesoverleg is met de PKK.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:23 schreef Ryan3 het volgende:
In de VS zijn geen boeken verboden toch?
Die zijn nogal big on vrijheid van meningsuiting imo...
Over Pamuk:
[..]
Hoe gedachtes van het nazisme is ontwikkeld. Beginnend bijvoorbeeld bij Wagner en Nietzsche met hun concepten van ubermenchen en supra-morelen. (Eigenlijk zou je bij het Duits Idealisme willen beginnen)quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:24 schreef Che_ het volgende:
[..]
Wat versta je onder weinig? Absoluut mee oneens.
mooi stuk idd.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:23 schreef De_Guidance het volgende:
Goed stuk in de Volkskrant.
http://m.volkskrant.nl/vk(...)ken-in-Turkije.dhtml
Ah. Standaardzin nummer 1 had ik al een tijd niet gelezen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:25 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Interessante hieraan is dat met Erdoğan/AKP de Koerden meer rechten hebben gekregen en dat er een vredesoverleg is met de PKK.
Ja, dat klopt wel idd, dat vond ik ook wel positief eigenlijk...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:25 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Interessante hieraan is dat met Erdoğan/AKP de Koerden meer rechten hebben gekregen en dat er een vredesoverleg is met de PKK.
Nou en.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:27 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ah. Standaardzin nummer 1 had ik al een tijd niet gelezen.
Erdogan wil Koerden te vriend houden ja.. Daar zitten aardig wat stemmers tussen.
Vroegah werd het een wapenstilstand genoemd om tijd te rekken en te hergroeperen, meestal in de winter omdat ze dan vastzaten door het weer.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:25 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee. Gewoon nee.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:29 schreef expans het volgende:
[..]
Vroegah werd het een wapenstilstand genoemd om tijd te rekken en te hergroeperen, meestal in de winter omdat ze dan vastzaten door het weer.
Nu heet het vredesoverleg, maar komt op hetzelfde neer. Die zullen allemaal wel naar Syrie gaan, om later terug te komen naar Turkije.
Watquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:27 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoe gedachtes van het nazisme is ontwikkeld. Beginnend bijvoorbeeld bij Wagner en Nietzsche met hun concepten van ubermenchen en supra-morelen. (Eigenlijk zou je bij het Duits Idealisme willen beginnen)
Toch vraag ik me af of er in Turkije zoiets is als een "maatschappelijk middenveld" hoor... Ik bedoel wat je op nationaal gebied ziet, zie je wrs ook op regionaal en subregionaal gebied allemaal kleine Erdohannetjes die proberen als verlichte despoten de boel naar zich toe te trekken, zonder echt verlicht te zijn... en geen vrije pers om hen te controleren...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
mooi stuk idd.
"De Turkse maatschappij is in de voorbije dertig jaar in toenemende mate apolitiek geworden en de huidige toestand die de demonstraties in Taksim uitlokten, komen veeleer voort uit een conflict tussen autoritair bestuur en democratie dan een confrontatie tussen Islamisten en Kemalisten. "
Ik denk Turkije..quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:24 schreef Che_ het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat versta je onder weinig? Absoluut mee oneens.
quote:1st Amendment
Protects freedom of speech, freedom of religion, and freedom of the press, as well as the right to assemble and petition the government
Goed dat jij zo denkt en dit eindeloos blijft vertolken. Erdogan denkt niet aan TR, maar alleen maar aan stemmen, dat jij dat ok vindt is ok, ik vind het een slechte zaak en zie hier de gevolgen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:29 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nou en.
Mensen mogen tenminste weer in hun eigen taal praten. Boeit mij dat nou dat hij stemmen wil. Hij is een politicus.
Nog altijd beter dan ze als vijand houden en onderdrukken toch??quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:27 schreef Ambipur het volgende:
Erdogan wil Koerden te vriend houden ja.. Daar zitten aardig wat stemmers tussen.
Die is er wel degelijk. Heb je nieuwsuur gisteren gezien?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af of er in Turkije zoiets is als een "maatschappelijk middenveld" hoor... Ik bedoel wat je op nationaal gebied ziet, zie je wrs ook op regionaal en subregionaal gebied allemaal kleine Erdohannetjes die proberen als verlichte despoten de boel naar zich toe te trekken, zonder echt verlicht te zijn...
ik ken Turkije daar niet goed genoeg voor.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af of er in Turkije zoiets is als een "maatschappelijk middenveld" hoor... Ik bedoel wat je op nationaal gebied ziet, zie je wrs ook op regionaal en subregionaal gebied allemaal kleine Erdohannetjes die proberen als verlichte despoten de boel naar zich toe te trekken, zonder echt verlicht te zijn... en geen vrije pers om hen te controleren...
Ja. En ipv de Koerden hebben we nu andere mensen die onderdrukt worden. Maar hey, de Koerden niet meer.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:32 schreef Che_ het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan ze als vijand houden en onderdrukken toch??
Nee, het zal inderdaad niet in passen. Maar ze weten dus alles wat er is gebeurd. Maar een gemiddelde vwo'er zal niet in staat zijn om uit te leggen waarom de genocide iets Westers is en dat het daarom Turkije voorbij is gegaan.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Wat
Denk jij dat zulke diepgaande stof normaal is voor de middelbare school.... gotta be kidding me
Nu leren ze alles wat er is gebeurd, verschillende partijen, belangrijke veldslagen, concentratiekampen..hele mikmak. Dit is echt niet weinig.
Nee, maar ik het vraag het me af, maar er is dus op regionaal en subregionaal wel meer democratie dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:33 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Die is er wel degelijk. Heb je nieuwsuur gisteren gezien?
Je baseert je beeld teveel op je collega's denk ik.
En ik denk dat zo een wetenschapper met veel kennis over Turkije wel een redelijke inschatting kan maken.
Net zoals gelovigen werden onderdrukt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:30 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee. Gewoon nee.
Vroeger ontkende men het bestaan van Koerden überhaupt.
quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:31 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik denk Turkije..
[..]
[..]
Goed dat jij zo denkt en dit eindeloos blijft vertolken. Erdogan denkt niet aan TR, maar alleen maar aan stemmen, dat jij dat ok vindt is ok, ik vind het een slechte zaak en zie hier de gevolgen.
Genocide is Turkije voorbij gegaan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:34 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, het zal inderdaad niet in passen. Maar ze weten dus alles wat er is gebeurd. Maar een gemiddelde vwo'er zal niet in staat zijn om uit te leggen waarom de genocide iets Westers is en dat het daarom Turkije voorbij is gegaan.
Ik heb over de genocide door de nazi's.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Genocide is Turkije voorbij gegaan?
Lees ik dit nu goed, of begrijp ik je verkeerd?
Maar waarom is het typisch Westers?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb over de echte genocide door de nazi's.
Je weet dat ik Koerdisch bloed bezit, toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:36 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik ben de afgelopen twee dagen heel kritisch naar hem toe geweest. Maar blijkbaar mag ik niet meer de waarheid zeggen over Koerden-rechten omdat jij er te emotioneel onder bent.
Hou jij het maar bij de emoties, ik wil graag terug naar de feiten. Heb veel gebotst met Erdogan fans en als het nodig is bots ik ook met jou.
Ben heel principieel wat de waarheid betreft.
Oh, dat andere was niet echtquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb over de echte genocide door de nazi's.
Nazisme heeft een/paar honderd jaar grondslag in westerse filosofie.quote:
Het was niet van hetzelfde formaat.quote:
Het was geen industriële vernietiging van een volk, maar ja, de Holocaust was wat dat betreft vrij uitzonderlijk... democides/genocides hebben zich an sich ook wel buiten Europa (het Westen) voor gedaan, al dan niet oiv Westerse ideeën...quote:
Genocide is helemaal niet typisch westers.quote:
Je vergeet: er is geen goede alternatief.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:41 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Je weet dat ik Koerdisch bloed bezit, toch?Dus welke emoties? Ik stoor mij alleen aan het feit om constant hetzelfde te horen. Ja, hij is goed voor de economie (tikt lekker aan dat privatiseren) en ja hij is goed voor de Koerden, maar moet dat hem beter maken. 2 dingen gaan goed, maar qua andere dingen heeft Turkije geen verbetering gehad. Het is mooi geweest. Erdogan moet weg.
Mm, nazisme is een bij elkaar geraapte ideologie hè, het is niet zo dat die anderhalve eeuw aan Duitse filosofie lijnrecht loopt naar zoiets als de Holocaust, toch? Of de Goelag, of Mao Zedong, of Pol Pot...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:42 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nazisme heeft een/paar honderd jaar grondslag in westerse filosofie.
En dat komt door het kiesstelsel, de kiesdrempel van 10% moet omlaag.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:45 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je vergeet: er is geen goede alternatief.
Nee, dat dacht ik ook niet idd, wel het fabrieksmatige dat de nazi's eraan koppelde...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Genocide is helemaal niet typisch westers.
De geïndustrialiseerde procesmatigheid was dat wel. Alsof het om een vleesverwerkingsbedrijf ging.
Maar genocide an sich is dat niet.
Is wellicht het échte probleem dat als deze 'verlichte' dictator wordt afgezet, er hooguit een andere idioot voor in de plek komt die het volk net zo hard onderdrukt?quote:The following is an incomplete list of these prosecuted Turkish writers (and other persons), excluding cases listed at Article 301:
Ömer Asan, charged in 2002 with allegations of the breach of Article 8 of the Anti-Terror Law by "propagandating separatism" for his book Pontos Kültürü.[5] In 2003 Article 8 was abolished, and he was acquitted as a result.[6]
İsmail Beşikçi, scholar currently serving a 100-year jail sentence on propaganda charges for his writings on Turkish Kurds.[7]
İpek Çalışlar, charged in August 2006 for insulting Atatürk.[8] In December 2006 she was acquitted.[9]
Gökhan Gençay, writing for the BirGün newspaper, prosecuted for his reporting on conscientious objectors.[citation needed]
Baskin Oran, former member of the Human Rights Advisory Board (HRAB) for the Turkish Prime Minister’s office, charged in May 2006 with "public humiliation of the courts authority" and "dangerous incitement of public hatred and enmity". Oran stated: "My freedom of expression is being ambushed for strategic reasons."[10] In November 2006 he was acquitted.[11]
Pınar Selek, convicted to life imprisonment in January 2013 in connection to a 1998 explosion that occurred at the Spice Bazaar, Istanbul, the 15-year long 'judicial harassment'[12] against Selek is widely considered to have been motivated by her contact with Kurdish separatists as part of her sociological research.[13][14]
Sehmus Ülek, vice-president of the human rights organization Mazlum-Der.
Atilla Yayla, a political theorist, was convicted in January 2008 and sentenced to a suspended 15-month jail sentence for insulting Atatürk by claiming in a 2006 speech that the early Turkish Republic was not entirely democratic and that the cult of personality surrounding him was illogical. He is now living in self-imposed exile in England.
Murat Yetkin, writer for the Radikal newspaper, charged in June 2006 with attempting to influence a fair trial for having criticised the prosecution of Orhan Pamuk.[15] In November 2006 the charges were dropped.[16]
Ragip Zarakolu, a Turkish human rights activist and publisher who has long faced legal harassment for publishing books on controversial subjects in Turkey, especially on minority and human rights in Turkey.[17]
eens. Maar daarom kun je niet zeggen dat die andere genocide "niet echt" is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:43 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het was niet van hetzelfde formaat.
Is er wel degelijk en dat is net uitgelegd door iemand.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:45 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je vergeet: er is geen goede alternatief.
Voorheen was het nog veel erger, true story, Erdogan heeft, mede onder druk van Brussel, de vrijheden enorm vergroot. Men is nu bezig met een nieuwe grondwet die de kers op de taart moet worden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:46 schreef superworm het volgende:
[..]
Is wellicht het échte probleem dat als deze 'verlichte' dictator wordt afgezet, er hooguit een andere idioot voor in de plek komt die het volk net zo hard onderdrukt?
Pffff... ik las net in een topic uit 2006 de reactie dat het nog wel 15 jaar zou duren voor Turkije "EU-geschikt" is. Denk dat zeven jaar later, 2021 veel te optimistisch klinkt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:48 schreef Bilge het volgende:
[..]
Voorheen was het nog veel erger, true story, Erdogan heeft, mede onder druk van Brussel, de vrijheden enorm vergroot. Men is nu bezig met een nieuwe grondwet die de kers op de taart moet worden.
Oh, dan heb ik het gemist. Wie/wat is die alternatief dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:47 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Is er wel degelijk en dat is net uitgelegd door iemand.
Maar eh artikel 301 dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:48 schreef Bilge het volgende:
[..]
Voorheen was het nog veel erger, true story, Erdogan heeft, mede onder druk van Brussel, de vrijheden enorm vergroot. Men is nu bezig met een nieuwe grondwet die de kers op de taart moet worden.
Kiesdrempel is te hoogquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:50 schreef Che_ het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik het gemist. Wie/wat is die alternatief dan?
Dat negeren we altijd. Net als dat in de grondwet ook wijzigingen gaan komen die Erdogan nog meer macht zal geven.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar eh artikel 301 dan?
In de strafwet?
Dat is een vrij bizar ding.
er zijn na het nazisme wel meer (al dan niet geslaagde pogingen) tot genocide ondernomen, buiten het westerse denken om: Rwanda, Rode Khmer.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:42 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nazisme heeft een/paar honderd jaar grondslag in westerse filosofie.
Maar let wel: die lijst die jij plaatste bevat een lijst met vervolgde denkers, die allen zijn vrijgesproken of een voorwaardelijke straf kregen. Naar ik weet is er de afgelopen jaren niemand echt bestraft. Een soort gedoogbeleid dus.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:50 schreef superworm het volgende:
[..]
Pffff... ik las net in een topic uit 2006 de reactie dat het nog wel 15 jaar zou duren voor Turkije "EU-geschikt" is. Denk dat zeven jaar later, 2021 veel te optimistisch klinkt.
Dat is dus een fossiel uit het Stalinistisch aandoende verleden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar eh artikel 301 dan?
In de strafwet?
Dat is een vrij bizar ding.
Ja, mooi, beter dan dezequote:
idd.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:50 schreef Ryan3 het volgende:
Waar de westerse filosofie wel toe heeft geleid, en hiervan zijn verschillende richtingen de aartsvaders zowel religieus als seculier, is anti-autoritairisme en dat de nadruk leggen op mensenrechten... een streven dat wel de moeite waard is binnen de Westerse filosofie...
Niemand bestraft betekent niet dat de wet niet ridicuul en verachtelijk is. En dat ze dat ding uit het Stalinistisch aandoende verleden nog geen acht jaar geleden wéigerden te schrappen (en tot op heden nog steeds), zegt genoeg. Volgens mij is dat Stalinisme (op de huidige succesvolle vrijemarkteconomie na) minder ver geleden dan velen denken of willen doen denken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:53 schreef Bilge het volgende:
[..]
Maar let wel: die lijst die jij plaatste bevat een lijst met vervolgde denkers, die allen zijn vrijgesproken of een voorwaardelijke straf kregen. Naar ik weet is er de afgelopen jaren niemand echt bestraft.
[..]
Dat is een fossiel uit het Stalinistisch aandoende verleden.
Ok, laten we zeggen kiesdrempel van 5%. Pas de afgelopen verkiezingsuitslagen daarop aan..zal niet veel verschil zijn denk ik.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:52 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Kiesdrempel is te hoogDaarom nu alleen AKP + als oppositie CHP. Totaal niet representatief dus.
Doelend op alternatief Erdogan, geen idee. Ik weet niet wie daar allemaal zit. Doelend op Erdogan dus, ik doel niet op de AKP
Nee goh. Als men strategisch stemt op partijen die minstens 10 procent gaan behalen levert dat totaal andere resultaten op als bij minimaal 5 procent. Vergelijk het met Nederland en 8 versus 15 zetels.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:55 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ok, laten we zeggen kiesdrempel van 5%. Pas de afgelopen verkiezingsuitslagen daarop aan..zal niet veel verschil zijn denk ik.
Erdohan zou wijs moeten zijn en het stokje moeten doorgeven... die Gül bijv. die nu president is... die lijkt me een stuk minder autoritair... iig dat hij begrijpt dat er buiten parlementsverkiezingen nog een stuk democratie ligt, dat ook opgepikt moet worden... Ook al is hij misschien ook AK-partij, hij begrijpt het beter...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:53 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Dat negeren we altijd. Net als dat in de grondwet ook wijzigingen gaan komen die Erdogan nog meer macht zal geven.
Dat zijn uitslagen die nu niet meer van toepassing zijn. Kiesdrempel omlaag is een eerste stap om het wat logischer te krijgenquote:Op donderdag 6 juni 2013 00:55 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ok, laten we zeggen kiesdrempel van 5%. Pas de afgelopen verkiezingsuitslagen daarop aan..zal niet veel verschil zijn denk ik.
En dingen als kiesdrempels zeggen niet zo veel als de oppositie toch monddood gemaakt wordt middels Erdogan-boven-alles-wetgeving en wetten als dat prachtige 301-artikel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:57 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Dat zijn uitslagen die nu niet meer van toepassing zijn. Kiesdrempel omlaag is een eerste stap om het wat logischer te krijgen
Erdogan denkt dat hij een Sultan is.. Hij wordt te arrogant.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erdohan zou wijs moeten zijn en het stokje moeten doorgeven... die Gül bijv. die nu president is... die lijkt me een stuk minder autoritair... iig dat hij begrijpt dat er bijten parlementsverkiezingen nog een stuk democratie ligt, dat ook opgepikt moet worden... Ook al is hij misschien ook AK-partij, hij begrijpt het beter...
Idd, een vrij krachtige stroming in de westerse filosofie ook nog... veel machtiger dan de filosofie die in de 20ste eeuw heeft geleid tot totalitaire regimes...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:55 schreef capricia het volgende:
[..]
idd.
Het humanistisch denken, democratisch ideaal, gelijkheid, etc.
Ho ho.. Oppositie wordt niet monddood gemaakt..quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef superworm het volgende:
[..]
En dingen als kiesdrempels zeggen niet zo veel als de oppositie toch monddood gemaakt wordt middels Erdogan-boven-alles-wetgeving en wetten als dat prachtige 301-artikel.
De Padisha...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Erdogan denkt dat hij een Sultan is.. Hij wordt te arrogant.
Ben benieuwd naar morgen
Nu nog wel. De wetten zijn al geïmplementeerd (als in, strikte opvatting en harde handhaving van 301 maakt het al mogelijk) om wie dan ook voor praktisch welke uitspraak dan ook te vervolgen, zeker als die megalomanie waar iedereen het steeds over heeft, nog een kabinetstermijn (of twee) extra zou krijgen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ho ho.. Oppositie wordt niet monddood gemaakt..Die gaan juist hard tegen hard en het is haat en nijd..
301, daarnaast de al gestelde megalomanie en Sultanachtige houding van Erdogan. De voorbeelden die constant voorbij blijven komen wijzen op een nógal uit de hand gelopen machtscomplex, en dat kun je beter als het nog kan in de kiem smoren, dan na dertig of veertig jaar steeds verlengd 'premierschap' smeken om een VN-vredesmacht, in een burgeroorlog verzanden of iets anders treurigs.quote:
Ik hoop het oprecht.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Idd, een vrij krachtige stroming in de westerse filosofie ook nog... veel machtiger dan de filosofie die in de 20ste eeuw heeft geleid tot totalitaire regimes...
Ja, wat me opvalt is dat de Turken toch een sterk verdeelde natie zijn... dit terwijl bijv. de collega's (mijn luik naar Turkije) altijd willen doen voorkomen dat het een granieten eenheid is...quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ho ho.. Oppositie wordt niet monddood gemaakt..Die gaan juist hard tegen hard en het is haat en nijd..
Nee. Ik geloof niet in zaken als oppositie monddood maken.. Dat is juist het spelletje in TR. Zo werkt politiek daar.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Nu nog wel. De wetten zijn al geïmplementeerd (als in, strikte opvatting en harde handhaving van 301 maakt het al mogelijk) om wie dan ook voor praktisch welke uitspraak dan ook te vervolgen, zeker als die megalomanie waar iedereen het steeds over heeft, nog een kabinetstermijn (of twee) extra zou krijgen.
[..]
301, daarnaast de al gestelde megalomanie en Sultanachtige houding van Erdogan. De voorbeelden die constant voorbij blijven komen wijzen op een nógal uit de hand gelopen machtscomplex, en dat kun je beter als het nog kan in de kiem smoren, dan na dertig of veertig jaar steeds verlengd 'premierschap' smeken om een VN-vredesmacht, in een burgeroorlog verzanden of iets anders treurigs.
Okquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:03 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Nee. Ik geloof niet in zaken als oppositie monddood maken.. Dat is juist het spelletje in TR. Zo werkt politiek daar.
Ja, maar zal dat niet samenhangen met de Islam, dat men deterministisch is?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop het oprecht.
Maaruh, deze gedachtengang geeft wel aan dat jij, net als ik, een optimist bent (In plaats van een determinist, wat ik hier bij sommigen lees).
Zeg wat denk je zelf. .Nederland is een klein landje met wat nationaliteiten en dat zorgt al voor veel spanning. Hoe denk je dat dat in Turkije gaat? Turken zijn één. Maar onder elkaar zijn er te veel verschillen om één te zijnquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wat me opvalt is dat de Turken toch een sterk verdeelde natie zijn... dit terwijl bijv. de collega's (mijn luik naar Turkije) altijd willen doen voorkomen dat het een granieten eenheid is...
(idem trouwens bij Marokkanen...)
Hopelijk niet op de manier van een eeuw geleden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:04 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Zeg wat denk je zelf. .Nederland is een klein landje met wat nationaliteiten en dat zorgt al voor veel spanning. Hoe denk je dat dat in Turkije gaat? Turken zijn één. Maar onder elkaar zijn er te veel verschillen om één te zijnHopelijk wordt dat wat minder.
301 beschermt de Turkse identiteit (tegen beschuldigingen over de Armeense genocide of de Koerdenvervolging), Erdogan heeft daar geen profijt van.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:01 schreef superworm het volgende:
301, daarnaast de al gestelde megalomanie en Sultanachtige houding van Erdogan. De voorbeelden die constant voorbij blijven komen wijzen op een nógal uit de hand gelopen machtscomplex, en dat kun je beter als het nog kan in de kiem smoren, dan na dertig of veertig jaar steeds verlengd 'premierschap' smeken om een VN-vredesmacht, in een burgeroorlog verzanden of iets anders treurigs.
Klopt is ook alleen maar logisch...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:04 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Zeg wat denk je zelf. .Nederland is een klein landje met wat nationaliteiten en dat zorgt al voor veel spanning. Hoe denk je dat dat in Turkije gaat? Turken zijn één. Maar onder elkaar zijn er te veel verschillen om één te zijnHopelijk wordt dat wat minder.
Nou ja het probleem van dictatuur van de meerderheid feitelijk hè. Zelfde in GB vaak, en in de VS meestal - het systeem met 1e en 2e Kamer maakt het iets controleerbaarder en eerlijker maar alsnog, als er zoals in NL 2 partijen besluiten te deadlocken en elkaar wat er ook gebeurt te steunen (omdat ze in verkiezingen zouden halveren en daarmee de macht kwijtraken), is er feitelijk ook dictatuur. Dan kan de voltallige oppositie een motie van wantrouwen steunen - het haalt geen enkele minister weg.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:05 schreef Bilge het volgende:
[..]
301 beschermt de Turkse identiteit (tegen beschuldigingen over de Armeense genocide of de Koerdenvervolging), Erdogan heeft daar geen profijt van.
Erdogans megalomane houding is niet wettelijk beschermd en wordt ook voortdurend bekritiseerd. Zijn 'machtscomplex' leunt op zijn verkiezingsresultaat. Als je 50% van de stemmen haalt is het logisch en verdiend dat je ook veel macht verkrijgt.
Jij moet echt eens kappen met je collega's als uithangbord voor de gemiddelde Turk te gebruikenquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt is ook alleen maar logisch...
Het is alleen zo dat die oude Turken het wel willen doen voorkomen dat ze een eenheid zijn, en wij decadente Westerlingen niet....
Neeuh, ik hap nietquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:05 schreef superworm het volgende:
[..]
Hopelijk niet op de manier van een eeuw geleden.(Ik dacht, ik gooi eens een troll-knuppel in het tot op het bot verdeelde hoenderhok.)
Erdogan heeft ook al aangegeven in een nabij toekomst te zullen stoppen met politiek.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Erdohan zou wijs moeten zijn en het stokje moeten doorgeven... die Gül bijv. die nu president is... die lijkt me een stuk minder autoritair... iig dat hij begrijpt dat er buiten parlementsverkiezingen nog een stuk democratie ligt, dat ook opgepikt moet worden... Ook al is hij misschien ook AK-partij, hij begrijpt het beter...
Bron?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Erdogan heeft ook al aangegeven in een nabij toekomst te zullen stoppen met politiek.
Daar heb je verkiezingen voor, ik zie het probleem niet?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:08 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou ja het probleem van dictatuur van de meerderheid feitelijk hè. Zelfde in GB vaak, en in de VS meestal - het systeem met 1e en 2e Kamer maakt het iets controleerbaarder en eerlijker maar alsnog, als er zoals in NL 2 partijen besluiten te deadlocken en elkaar wat er ook gebeurt te steunen (omdat ze in verkiezingen zouden halveren en daarmee de macht kwijtraken), is er feitelijk ook dictatuur. Dan kan de voltallige oppositie een motie van wantrouwen steunen - het haalt geen enkele minister weg.
Zouden we die Erdogan-moskee dan wellicht kunnen zien als een soort 'last stand', een laatste enorme infrastructurele/architectonische toevoeging aan het land zodat je herinnerd blijft worden? Zo'n beetje elke leider van elk land in de geschiedenis deed dat vroeg of laat.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Erdogan heeft ook al aangegeven in een nabij toekomst te zullen stoppen met politiek.
Hij wordt niet overal voor gebruikt hoor. Vooral als het gaat om de Armeense massaslachtingen, opzet tot verdeling van de staat (Koerdistan etc.) of beschuldiging van Ataturk (jaja). Niet dat het goed te praten valt, maar Erdogan heeft 301 niet misbruikt voor politieke doeleinden tegenover zijn tegenstanders, hij heeft er echter wel de vrijheid van meningsuiting en pers mee aangetast (ik weet niet of de artikel ook is gebruikt tegen mensen die kritiek op hem zelf hadden, ik denk van niet overigens).quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:58 schreef superworm het volgende:
[..]
En dingen als kiesdrempels zeggen niet zo veel als de oppositie toch monddood gemaakt wordt middels Erdogan-boven-alles-wetgeving en wetten als dat prachtige 301-artikel.
Dat had ik idd ook begrepen niet lang geleden... Echter de bouwwerken op Taksim zijn qua realisatie uitgerekend in 2023, dan zou hij 20 jaar zitten als premier, maw hij zit er dan nog wel even...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:09 schreef Bilge het volgende:
[..]
Bron?
Volgens mij gaf hij alleen aan te stoppen als premier. Volgens de geruchten wil hij hierna president worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:05 schreef superworm het volgende:
[..]
Hopelijk niet op de manier van een eeuw geleden.(Ik dacht, ik gooi eens een troll-knuppel in het tot op het bot verdeelde hoenderhok.)
Het probleem... zucht, dat is een lang verhaal, maar is van alles: oneerlijke kiessystemen, kiesdrempels, imperfecte vertegenwoordiging van de echte mening van de burger, gebrek aan referenda, gebrek aan burgers die kennis van zaken hebben, het enorme lobbysysteem, de daaropvolgende vriendjespolitiek en corruptie, pff...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:10 schreef Bilge het volgende:
[..]
Daar heb je verkiezingen voor, ik zie het probleem niet?
Ik denk dat hij dat doet om een van de wensen van zijn mentor Erbakan te verwezenlijken, oorspronkelijk was het zijn wens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:11 schreef superworm het volgende:
[..]
Zouden we die Erdogan-moskee dan wellicht kunnen zien als een soort 'last stand', een laatste enorme infrastructurele/architectonische toevoeging aan het land zodat je herinnerd blijft worden? Zo'n beetje elke leider van elk land in de geschiedenis deed dat vroeg of laat.
Andere Turken ken ik niet, en het is toch zeker een realiteit hoor... Het zijn wel mensen tussen grofweg de 40 en 45, sommigen zijn hier naartoe gekomen in de 20, sommigen als illegaal, een enkeling al vanaf heel jongs af aan...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:09 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Jij moet echt eens kappen met je collega's als uithangbord voor de gemiddelde Turk te gebruiken
NL heeft amper kiesdrempel toch, maar hier wordt ook genoeg strategisch gestemd.quote:Op donderdag 6 juni 2013 00:57 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Dat zijn uitslagen die nu niet meer van toepassing zijn. Kiesdrempel omlaag is een eerste stap om het wat logischer te krijgen
Als hij in 2016 president zou worden, blijft hij aan tot 2023quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat had ik idd ook begrepen niet lang geleden... Echter de bouwwerken op Taksim zijn qua realisatie uitgerekend in 2023, dan zou hij 20 jaar zitten als premier, maw hij zit er dan nog wel even...
Ik weet ook niet of er in de pers interviews met hem bekend zijn, over wat hij zelf ziet als een geschikte datum om het stokje over te geven... bijv, aan iemand als Gül?
Als wij een 10 procent drempel hadden gehad, bestond er geen PvdD, GL, D66, SP, PVV, 50+... wordt het erg saai met De Grote Drie Regeringspartijen die het al een halve eeuw kabinet na kabinet weten te verpesten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:15 schreef Che_ het volgende:
[..]
NL heeft amper kiesdrempel toch, maar hier wordt ook genoeg strategisch gestemd.
En die zijn net als Gul gematigder?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als hij in 2016 president zou worden, blijft hij aan tot 2023
Ik denk dat hij eerder stukje doorgeeft aan Davutoglu of Arinc.
Davutoglu is een academcus en een intellectueel, maar is wel een hardliner wat Israel betreft en nauwe banden met Hamas bijvoorbeeld, beetje lastig te benoemen.quote:
Mm, tja...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Davutoglu is een academcus en een intellectueel, maar is wel een hardliner wat Israel betreft en nauwe banden met Hamas bijvoorbeeld, beetje lastig te benoemen.
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]Hmmm, dat is een toespraak uit 2010. Nadien weigerde Erdogan in te gaan op vragen over zijn presidentschap, en hebben meerdere mensen om hem heen verklaard dat hij de nieuwe president wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens het interne AKP-reglement mag een AKP-politicus niet vaker dan driemaal dezelfde positie bekleden, waardoor het premierschap er sowieso niet in zit.
Okee.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:18 schreef Bilge het volgende:
[..]
Hmmm, dat is een toespraak uit 2010. Nadien weigerde Erdogan in te gaan op vragen over zijn presidentschap, en hebben meerdere mensen om hem heen verklaard dat hij de nieuwe president wordt.
Volgens het interne AKP-reglement mag een AKP-politicus niet driemaal achter elkaar dezelfde positie bekleden, waardoor het premierschap er sowieso niet in zit.
Ik zie Erdogan best wel president worden idd, met name omdat er toch signalen zijn daarvoor, maar dat blijft vooralsnog speculatie.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:18 schreef Bilge het volgende:
[..]
Hmmm, dat is een toespraak uit 2010. Nadien weigerde Erdogan in te gaan op vragen over zijn presidentschap, en hebben meerdere mensen om hem heen verklaard dat hij de nieuwe president wordt.
Volgens het interne AKP-reglement mag een AKP-politicus niet vaker dan driemaal dezelfde positie bekleden, waardoor het premierschap er sowieso niet in zit.
Zoals Femke Halsema ooit deed. Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee.
Maar dat kun je terzijde schuiven...
Dat kan ook nog ja.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.
oef. Dat vind ik een lastige...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar zal dat niet samenhangen met de Islam, dat men deterministisch is?
En wij zijn beiden wrs niet gelovig...
eens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:15 schreef Che_ het volgende:
[..]
NL heeft amper kiesdrempel toch, maar hier wordt ook genoeg strategisch gestemd.
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
oef. Dat vind ik een lastige...
Of moslims meer deterministisch denken?
Ik ken genoeg cultuur-sociologen en historici die juist volhouden dat de geschiedenis nooit vooruit gaat. Dat we niets leren.
En er is natuurlijk ook een tijd geweest dat de vooruitgang in denken juist vanuit de Islam kwam.
Mss is het te makkelijk om te stellen dat geloof alles bepalend is. Tijdsgeest speelt ook mee.
Je kunt moslim, christen, atheïst zijn en toch een open, democratische samenleving voorstaan. Helaas zijn de meeste moslim-landen niet democratisch, en dat zet wel tot denken.
Mss is ieder geloof in hemel en hel wel deterministisch..
Wat denk jij?
Volledige democratie bestaat nergens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef capricia het volgende:
Je kunt moslim, christen, atheïst zijn en toch een open, democratische samenleving voorstaan. Helaas zijn de meeste moslim-landen niet democratisch, en dat zet wel tot denken.
Mss is ieder geloof in hemel en hel wel deterministisch..
Klinkt als een soort gereformeerden?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.
Alles is voor bepaald.
En ook wat niet is voor bepaald.... is voor bepaald...
Het echte leven is niet hier, maar in het hiernamaals...
Ook mensen die niet onderhorig zijn aan het geloof worden door Allah voor bepaald, dus alles wat je er tegen in brengt is een valse argumentatie.
Ik moet bekennen dat ik tot 7 jaar geleden slechts sporadisch met moslims in aanraking kwam en de laatste 7 jaar meer, maar dat heeft me wel heel erg pessimistisch en somber gestemd mbt de Islam...
We zullen het zien.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zie Erdogan best wel president worden idd, met name omdat er toch signalen zijn daarvoor, maar dat blijft vooralsnog speculatie.
Hoe dan ook, al blijft de AKP aan de macht, een ander gezicht kan ervaren worden als een verademing.
Erdogan pakt het iets anders aan: hij wil de bevoegdheden van de president ten koste van de premier verruimen. Nog niet zeker of dat hem ook lukt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Zoals Femke Halsema ooit deed. Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.
Jawel hoor. Maar er is allang aangetoond dat het boven een man of 200, 300 niet meer werkt. Men dient elkaar goed te kennen en een hechte samenleving te hebben, wil het lukken zoals het ooit is bedacht.quote:
Ja, tot de macht 2 idd...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt als een soort gereformeerden?
Je kan ook gewoon de Koran lezen en bestuderen en dan een mening geven.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.
Alles is voor bepaald.
Ook mensen die niet onderhorig zijn aan het geloof worden door Allah voor bepaald, dus alles wat je er tegen in brengt is een valse argumentatie.
Ik moet bekennen dat ik tot 7 jaar geleden slechts sporadisch met moslims in aanraking kwam en de laatste 7 jaar meer, maar dat heeft me wel heel erg pessimistisch en somber gestemd mbt de Islam...
Dat stel ik ook niet.quote:
Waar dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:27 schreef superworm het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar er is allang aangetoond dat het boven een man of 200, 300 niet meer werkt. Men dient elkaar goed te kennen en een hechte samenleving te hebben, wil het lukken zoals het ooit is bedacht.
Als gereformeerd opgevoede agnost die heel veel gesprekken heeft gevoerd over de overeenkomsten tussen gereformeerden en orthodoxe islam, kan ik dit volledig beamen (dwz, de vergelijking. Niet noodzakelijkerwijs ook het kwadraat.)quote:
Ben ik dan ook druk mee bezig. Ik leer er veel van, maar zoals Ryan zegt, op een soort deprimerende manier. Een iets te herkenbare manier als je juist van dat strenge bekeringswereldje bent weggevlucht.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon de Koran lezen en bestuderen en dan een mening geven.
Was het maar zo simpel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet.
Maar je kunt wel zeggen dat het er in NL democratischer aan toe gaat dan in een willekeurig moslim-land.
Waar het werd bedacht? Griekenland. Maar een echte democratie houdt rekening met élke mening, waardoor het dus niet veel groter kan worden dan een paarhonderd man. Zal als je dat bedoelde met 'waar dan' wel even zoeken naar de bron(nen).quote:
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alles is voor bepaald.
Wie (n)iets heeft, heeft ook (n)iets te verliezen. Hence, stress zelfmoord automutilatie en alle andere fijne 1ewereldperikelen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.
dit denk jij serieus?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Helaas komt er ook veel cultuur en traditie bij kijken.
Je weet zelf ook wel dat er niet één Islam is, laat staan één interpretatie van de Koran.
Waarom zou ik de koran moeten lezen?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen. Dit klinkt zo Abrahamistisch in de oren, dit komt rechtstreeks voort uit het Oude testament. Prachtig!quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.
Als je het ooit doet, dan de in 1618 door de Staten-Generaal verordonneerde Statenvertaling natuurlijk. Zorgt voor heerlijk klinkende citaten om mee te smijten als "GIJ ZULT STERVEN EN NIET LEVEN!" en honderdtig andere pareltjes.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom zou ik de koran moeten lezen?
Ik geef mijn mening op basis van de fenomenologie.
Heb ook nog nooit de bijbel gelezen, ik heb er wel een mening over...
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.
Een religieus literatuur liefhebber.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen. Dit klinkt zo Abrahamistisch in de oren, dit komt rechtstreeks voort uit het Oude testament. Prachtig!
Maar zoveel mensen, zoveel stromingen, merk ik keer op keer.
Nou, tijdens mijn verblijf in Marokko werd mij (als buitenstaander) één ding duidelijk: ieder dorp voert zijn gewoonten en tradities terug op de Koran. En ze zijn allemaal anders en soms in tegenspraak. Niet op hoofdlijnen, wel op details en op uitvoering.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.
Omdat je je mening vormt op basis van gesprekken die je hebt gevoerd met moslims. Hieruit kan je geen goede mening hebben over de Islam, tenzij je elke moslim op aarde hebt gesproken (en dan nog steeds niet trouwens). Waarom? Omdat je niet weet in hoeverre zij zich aan de Koran houden of het klopt wat ze zeggen. Wil je een mening hebben over Islam? Dan moet je eerst weten wat er in de Koran staat.quote:
Precies. 16th century catholic-protestant (2.0) flaming all over again, maar dan met variatie 3.0 op de 1.0-versie die de joden ooit begonnen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.
Ja, okee, dat kan natuurlijk, maar vervolgens krijg je steeds weer te horen.... ja, maar dat is geen goede moslim... dus wat jij hier zegt dat kan door een ander weer gezien worden als het resultaat van het niet goed moslim zijn...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.
In details mag er verschil zijn (zolang het elkaar niet tegenspreekt), vandaag de 4 leerscholen bij Soennieten. Elke andere vorm (zolang tegenstrijdig met Koran) is geen ware Islam.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, tijdens mijn verblijf in Marokko werd mij (als buitenstaander) één ding duidelijk: ieder dorp voert zijn gewoonten en tradities terug op de Koran. En ze zijn allemaal anders en soms in tegenspraak. Niet op hoofdlijnen, wel op details en op uitvoering.
Dat is ook niet verwonderlijk gezien het hoge percentage analfabetisme.
Maar dat boek is multi-interpretabel?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:39 schreef Che_ het volgende:
[..]
Omdat je je mening vormt op basis van gesprekken die je hebt gevoerd met moslims. Hieruit kan je geen goede mening hebben over de Islam, tenzij je elke moslim op aarde hebt gesproken (en dan nog steeds niet trouwens). Waarom? Omdat je niet weet in hoeverre zij zich aan de Koran houden of het klopt wat ze zeggen. Wil je een mening hebben over Islam? Dan moet je eerst weten wat er in de Koran staat.
Nee, alle hoofdlijnen zijn duidelijk. Waar zitten de verschillen tussen de Soennitische leerscholen? In bepaalde handelingen tijdens het bidden bijvoorbeeld, maar geen van deze handelingen zijn tegenstrijdig.quote:
Hihi. Ik heb de bijbel wel echt gelezen en die ken ik ook echt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een religieus literatuur liefhebber.
IJdelheid, ijdelheid, alles is ijdelheid?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:35 schreef superworm het volgende:
[..]
Als je het ooit doet, dan de in 1618 door de Staten-Generaal verordonneerde Statenvertaling natuurlijk. Zorgt voor heerlijk klinkende citaten om mee te smijten als "GIJ ZULT STERVEN EN NIET LEVEN!" en honderdtig andere pareltjes.
IJdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
IJdelheid, ijdelheid, alles is ijdelheid?
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef johnson555 het volgende:
Grapjassen hier die denken dat Erdogan weggaat of afgezet wordt, bitch pleasehij heeft alles in handen
Daarmee bedoelende dus, die leven het na precies zoals de Koran zegt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.
Numan Kurtulmus, remember that name.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?
Ach kom. Dat is maar net op welk deel je de nadruk legt. De Koran is daarin niet anders dan de Bijbel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
In details mag er verschil zijn (zolang het elkaar niet tegenspreekt), vandaag de 4 leerscholen bij Soennieten. Elke andere vorm (zolang tegenstrijdig met Koran) is geen ware Islam.
Ja, dat was het...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:46 schreef superworm het volgende:
[..]
IJdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!quote:Een Kamermeerderheid wil dat het kabinet een standpunt inneemt over het politiegeweld tegen demonstranten in Turkije. Op initiatief van de ChristenUnie hebben VVD, PvdA, CDA, SP, D66, GroenLinks en SGP minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) om opheldering gevraagd.
"Het is opmerkelijk dat Nederland met Patriotraketten Turkse burgers probeert te beschermen, terwijl het Erdogan-regime Turkse demonstranten tegelijkertijd met geweld te lijf gaat", laat CU-Kamerlid Joel Voordewind in een verklaring weten.
De partijen zijn benieuwd of Timmermans de oproep van zijn Amerikaanse collega John Kerry steunt waarin Erdogan gemaand wordt terughoudend te reageren en af te zien van buitensporig geweld. Ook vragen ze zich af of er binnen de EU gesproken is over een eventuele gemeenschappelijke reactie over de kwestie.
"Het kan niet zo zijn dat terwijl de Turkse regering met geweld een demonstratie van het volk de kop in probeert te drukken, de Europese Unie en daarmee ook Nederland zich stilhoudt", aldus Voordewind. "Wij hopen dan ook dat minister Timmermans het geweld in Turkije veroordeelt."
In Turkije is het de afgelopen dagen onrustig. Aanvankelijk waren de demonstraties gericht tegen plannen voor een winkelcentrum en een moskee op een van de weinige groene plekken in het stadshart van Istanbul, maar na hard ingrijpen van de politie keerden de demonstranten zich massaal tegen de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan. Tot nu toe vielen drie doden tijdens de rellen.
Hoe bedoel jequote:Op donderdag 6 juni 2013 01:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach kom. Dat is maar net op welk deel je de nadruk legt.
Echt he, stelletje hypocrieten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!
Tsjah, wat verwacht je van zequote:Op donderdag 6 juni 2013 01:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!
Good cop bad cop zoals eerder ook al vermeld. Erdogan doet momenteel meer goed dan fout en dan met name zijn politiek mbt de pkk/koerdenquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?
Okee.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:50 schreef johnson555 het volgende:
[..]
Good cop bad cop zoals eerder ook al vermeld. Erdogan doet momenteel meer goed dan fout en dan met name zijn politiek mbt de pkk/koerden
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.quote:
De profeet maakt in 2 voorbeelden heel erg duidelijk dat niemand kan weten wie de goede / slechte moslim is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, dat kan natuurlijk, maar vervolgens krijg je steeds weer te horen.... ja, maar dat is geen goede moslim... dus wat jij hier zegt dat kan door een ander weer gezien worden als het resultaat van het niet goed moslim zijn...
Altijd en eeuwig de no true Scotsman-drogreden horen in discussies...
Altijd naar buiten toe eenheid veinzen, maar die eenheid is er niet. De koran is een multi-interpretabel boek... maar ja als je tot die conclusie komt ben je no true Scotsman...
Hermetisch als de pest dus... altijd gelijk hebben.
Dit terwijl Allah elk blaadje dat valt in de herfst van alle bomen op de wereld op een bepaalde manier en op een bepaald moment laat vallen, en ook terwijl steeds meer westerlingen moslim worden..., dat hoor ik dan... maar ja in Syrië worden de moslims door andere moslims afgeslacht...???
quote:Usama bin Zaid was met een expeditie meegestuurd. Hij vertelde over een man in een slagveld, en vertelde: "…ik zag een van hun, hij zei "laa ilaaha illallah". Ik stak hem, en hierna voelde ik mij slecht en dus vertelde ik Muhammad (saw) wat ik had gedaan. De profeet (saw) vroeg: "Heeft hij Laa ilaha illallah gezegd, en jij doodde hem?" Ik zei: "Hij zei dit alleen vanwege de angst voor mijn zwaard." Hij (saw) vroeg "Heb jij in zijn hart gekeken om te zien of hij erin geloofde?" Hij bleef die vraag herhalen totdat ik wenste dad ik nog geen moslim was geweest, tot pas na die dag." [Muslim Deel 2 p.107] Imam Nawawi heeft een andere overlevering verteld waarin de profeet (saw) zou hebben gezegd: "...wat zal je doen met Laa ilaha illallah wanneer het naar jou toekomt op de dag des oordeels?"
quote:Allah's Apostle said, "A prostitute was forgiven by Allah, because, passing by a panting dog near a well and seeing that the dog was about to die of thirst, she took off her shoe, and tying it with her head-cover she drew out some water for it. So, Allah forgave her because of that." (Sahih al-Bukhari, 4/538)
Wat een goede / slechte moslim is laat ik dus even in het midden, maar je kunt duidelijk lezen in de Koran dat Allah niet verantwoordelijk is voor de slechte dingen die je doet, sterker nog, die dingen doe je ondanks zijn 'vermaning' in de Koran.quote:“Een vrouw werd bestraft doordat ze een kat opgesloten had tot deze (kat) stierf. Ze trad het Hellevuur binnen vanwege dit (als straf voor wat zij gedaan had), want ze gaf haar geen eten of water toen ze haar opgesloten had, noch liet ze haar vrij zodat ze van de insecten van de aarde kon eten.”
Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden met hen beiden zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Bukharie en Muslim.
Zegt Yunus je iets?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.
Jaja, je zou het toejuichen omdat het je nu goed uitkomt. Goed stukje taqiyyaquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Jaja, je zou het toejuichen omdat het je nu goed uitkomt. Goed stukje taqiyya
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De profeet maakt in 2 voorbeelden heel erg duidelijk dat niemand kan weten wie de goede / slechte moslim is.
[..]
[..]
[..]
Wat een goede / slechte moslim is laat ik dus even in het midden, maar je kunt duidelijk lezen in de Koran dat Allah niet verantwoordelijk is voor de slechte dingen die je doet, sterker nog, die dingen doe je ondanks zijn 'vermaning' in de Koran.
Ik zou het voor jezelf met name lezen. Als je een cursus op een instituut of bij moslims gaat nemen word je toch wel in de richting gestuurd van een zekere stroming / interpretatie.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Hihi. Ik heb de bijbel wel echt gelezen en die ken ik ook echt.
De Koran heb ik gelezen (in het NLs), maar denk dat 80% aan symboliek me ontgaan is, en daarmee helaas ook een groot stuk van de inhoud. Dat boek kun je niet zomaar zonder uitleg/ ondersteuning lezen.
En het is helaas lastig om die uitleg zonder religieuze (bij)bedoelingen te krijgen.
Zou best een cursus Koran en Islam willen doen, maar dan zonder bij bijbedoelingen.
Tips in omgeving Utrecht?
De Sunni's? Hangt er vanaf welke interpretatie je van de Koranverzen en welke stroming je neemt?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Che_ het volgende:
[..]
Daarmee bedoelende dus, die leven het na precies zoals de Koran zegt.
Ik zie geen rechtvaardiging om je wel uit te laten over het een en niet over het ander.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:52 schreef superworm het volgende:
[..]
Duh, daar reageer ik juist op, Yunus=/=gewelddadig neerslaan van protesten.
De UU geeft elk jaar een paar keer de cursus 'Introductie Islam', wellicht iets voor jou dan. Heb het ook gevolgd en het wordt uitgelegd zonder welke bijbedoelingen dan ook.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
De Koran heb ik gelezen (in het NLs), maar denk dat 80% aan symboliek me ontgaan is, en daarmee helaas ook een groot stuk van de inhoud. Dat boek kun je niet zomaar zonder uitleg/ ondersteuning lezen.
En het is helaas lastig om die uitleg zonder religieuze (bij)bedoelingen te krijgen.
Zou best een cursus Koran en Islam willen doen, maar dan zonder bij bijbedoelingen.
Volgens mij ben je 1 van de slimste mensen hier op FOK! en dan kun jij je niet een mening vormen en heb je een cursus, zonder bijbedoelingen (?), nodig?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je als moslim in de Koran gaat oordelen over de intenties / ware geloof van een moslim ben je al ver voorbij de taken van de Profeet gegaan, heb je de taak van Allah op je genomen, wat nogal een gevaarlijk gebied is om te doen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.
En dus hebben ze het steeds over goede en slechte moslims...
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef Bilge het volgende:
[..]
Ik zie geen rechtvaardiging om je wel uit te laten over het een en niet over het ander.
Wel voor die calimero turken hier.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
[..]
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.
Dus dan bevestig je nu eigenlijk mijn vorige punt al.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik snap haar bezorgheid anders wel, het is of een utopisch beeld van een moslim, een gemotiveerd politiek benadering van de Islam of een orientalistische versie van de Islam, een academisch benadering van de Islam is moeilijk te vinden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je 1 van de slimste mensen hier op FOK! en dan kun jij je niet een mening vormen en heb je een cursus, zonder bijbedoelingen (?), nodig?
Dat zeg ik toch niet, waarom schuif je dat in mijn mond? Je bemoeit je met andermans zaken als het je goed uitkomt, maar als een ander het tegen jou doet sta je op je achterste poten. Hypocrieter kan bijna niet.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
[..]
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?
Zo las ik na het ijdelheden-citaat net toch even Prediker erop na, en ook zonder bijbedoelingen staan daar hele ware dingen in voor een 3000 jaar oude tekst.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:57 schreef Ryan3 het volgende:
Het is altijd een interpretatie van een tekst, idem met bijbel of thora, capricia...
quote:9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.
11 Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen; en van de navolgende dingen, die zijn zullen, van dezelve zal ook geen gedachtenis zijn bij degenen, die namaals wezen zullen.
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je als moslim in de Koran gaat oordelen over de intenties / ware geloof van een moslim ben je al ver voorbij de taken van de Profeet gegaan, heb je de taak van Allah op je genomen, wat nogal een gevaarlijk gebied is om te doen.
Je zei net dat er geen één interpretatie is bij de Sunni's. En wil je zeggen dat er een stroming is die zich niet houdt aan de Koran?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Sunni's? Hangt er vanaf welke interpretatie je van de Koranverzen en welke stroming je neemt?
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik snap haar bezorgheid anders wel, het is of een utopisch beeld van een moslim, een gemotiveerd politiek benadering van de Islam of een orientalistische versie van de Islam, een academisch benadering van de Islam is moeilijk te vinden.
Nee-hee. Je bemoeit je met andermans zaken BOVEN micro- of mesoniveau. Zodra het gaat om dit soort enorme hoeveelheden politiegeweld en repressie, kun je dat niet negeren. Eén lullig kutkind waar er toch al 80+ miljoen mensen met een Turks paspoort rondlopen, is eenvoudigweg niet dezelfde magnitude en daarmee kun je de reactie op het 1 niet gelijkschakelen met het ander. God waarom leg ik het überhaupt uit.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef Bilge het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, waarom schuif je dat in mijn mond? Je bemoeit je met andermans zaken als het je goed uitkomt, maar als een ander het tegen jou doet sta je op je achterste poten. Hypocrieter kan bijna niet.
Beiden in de helquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.
Als ik tegen hun zeg hoe kan dat nou dat de ene moslim de andere doodt, in Irak bijv., dan krijg ik dat te horen...
quote:Ahnaf b. Qais reported: I set out with the intention of helping this person (Hadrat 'Ali) that Abu Bakra met me. He said: Ahnaf, where do you intend to go? I said: I intend to help the cousin of Allah's Messenger (may peace be upon him), viz. 'Ali. Thereupon he said to me: Ahnaf, go back, for I heard Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When two Muslims confront one another with swords (in hands) both the slayer and the slain would be in Fire. He (Ahnaf) said: I said, or it was said: Allah's Messenger, it may be the case of one who kills. but what about the slain (why he would be put in Hell-Fire)? Thereupon he said: He also intended to kill his companion.
Genoeg stromingen die claimen dat de ander zich niet aan de Koran houdt, terwijl ze beiden zich beroepen op dezelfde Koran.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je zei net dat er geen één interpretatie is bij de Sunni's. En wil je zeggen dat er een stroming is die zich niet houdt aan de Koran?
Ja, maar het is ook niet gezegd dat die heilige teksten helemaal niets goeds of bruikbaars bevatten... het humanistische gedachtegoed is er op gebaseerd behalve het God gedeelte etc. Nee, je kunt best tot een gezamenlijke ethiek komen voor Joden, Christenen en Moslims, ik geloof ook in een zwak-relativistische moraal...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef superworm het volgende:
[..]
Zo las ik na het ijdelheden-citaat net toch even Prediker erop na, en ook zonder bijbedoelingen staan daar hele ware dingen in voor een 3000 jaar oude tekst.
[..]
oh, dat is een interessante. Die ga ik even bekijkenquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef superworm het volgende:
[..]
De UU geeft elk jaar een paar keer de cursus 'Introductie Islam', wellicht iets voor jou dan. Heb het ook gevolgd en het wordt uitgelegd zonder welke bijbedoelingen dan ook.
Al rebranden ze het elke paar jaar, dus het kan ook "Who's Who in Islam", "Moslims: Een Introductie" of iets gelijkaardigs zijn tegenwoordig.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:03 schreef capricia het volgende:
[..]
oh, dat is een interessante. Die ga ik even bekijken
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beiden in de hel
Book 41, Number 6898:
[..]
Wmb komt Petra Sijpesteijn aardig in de buurt. Karen Armstrong heeft een iets wat te apologetische-romantiserende lezing van de Islam, overgenomen van moslims.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?
Judge not lest ye be judged!quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...
Dat ze beiden in de hel eindigen is ook een manier om te zeggen dat ze het niet moeten doen en het fout is?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...
Noem eens een maddhab die dingen heeft wat tegen Koran ingaat.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Genoeg stromingen die claimen dat de ander zich niet aan de Koran houdt, terwijl ze beiden zich beroepen op dezelfde Koran.
Telkens kom je op de mensen die je hebt gesproken. Als je dat nou eens niet als uitgangspunt neemt of als beeld gebruikt over de Islam in het algemeen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.
Als ik tegen hun zeg hoe kan dat nou dat de ene moslim de andere doodt, in Irak bijv., dan krijg ik dat te horen...
Als aantallen zo belangrijk voor je zijn: volgens het Turkse ministerie zijn er in Europa 5000 soortgelijke gevallen als Yunus. Maar goed, principieel gezien doen aantallen er niet toe, het zou je sieren om ook open te staan voor kritiek als je dat zo graag uitdeelt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee-hee. Je bemoeit je met andermans zaken BOVEN micro- of mesoniveau. Zodra het gaat om dit soort enorme hoeveelheden politiegeweld en repressie, kun je dat niet negeren. Eén lullig kutkind waar er toch al 80+ miljoen mensen met een Turks paspoort rondlopen, is eenvoudigweg niet dezelfde magnitude en daarmee kun je de reactie op het 1 niet gelijkschakelen met het ander. God waarom leg ik het überhaupt uit.
Ja, dat weet ik niet, maar laat capricia dat gewoon lezen ipv een cursus Islam, want zo'n cursus is wrs altijd proselitisch... of van zwevers...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wmb komt Petra Sijpesteijn aardig in de buurt. Karen Armstrong heeft een iets wat te apologetische-romantiserende lezing van de Islam, overgenomen van moslims.
Madhab A zegt Allah heeft fysieke handen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:06 schreef Che_ het volgende:
[..]
Noem eens een maddhab die dingen heeft wat tegen Koran ingaat.
Capricia moet vooral lezen wat zij zelf wil, maar ik zou haar eerder Petra aanraden dan Karen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik niet, maar laat capricia dat gewoon lezen ipv een cursus Islam, want zo'n cursus is wrs altijd proselitisch... of van zwevers...
Ik denk dat fenomenologie toch wel een belangrijk onderdeel is van religie, daarom zeggen mij multi-interpretabele teksten minder dan het handelen en de gesprekken die ik heb met gelovigen... van welk pluimage dan ook... En ik kijk er dan onbevooroordeeld, voor zover ik dat kan zijn, naar...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Che_ het volgende:
[..]
Telkens kom je op de mensen die je hebt gesproken. Als je dat nou eens niet als uitgangspunt neemt of als beeld gebruikt over de Islam in het algemeen.
Oh begrijp me niet verkeerd aangaande Yunus - ik heb in het algemeen een hekel aan kinderen, dat ligt niet aan hem, en verder is een discussie over de jeugdzorg er één waar ik graag aan meedoe, want die is verre van perfect.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Bilge het volgende:
[..]
Als aantallen zo belangrijk voor je zijn: volgens het Turkse ministerie zijn er in Europa 5000 soortgelijke gevallen als Yunus. Maar goed, principieel gezien doen aantallen er niet toe, het zou je sieren om ook open te staan voor kritiek als je dat zo graag uitdeelt.
En zoals ik al zei, werkt buitenlandse bemoeienis alleen maar averechts, maar doe wat je niet laten kan.
Heb jij die claims al onderzocht? Om vast te kunnen stellen of het daadwerkelijk zo is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Madhab A zegt Allah heeft fysieke handen.
Madhab B zegt Allah heeft geen fysieke handen.
Madhab A zegt B gaat tegen de Koran in.
Madhab B Zegt A gaat tegen de Koran in.
Het is onderlinge claims, niet die van mij.
Laat haar dan beginnen in Karen en dan zal ik zelf nog eens kijken of Petra interessant is...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Capricia moet vooral lezen wat zij zelf wil, maar ik zou haar eerder Petra aanraden dan Karen.
Wat bedoel je met onderzocht, of er madhabs zijn die daadwerkelijk (g)een fysieke hand claimen bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:11 schreef Che_ het volgende:
[..]
Heb jij die claims al onderzocht? Om vast te kunnen stellen of het daadwerkelijk zo is.
Het is niet multi-interpretabel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat fenomenologie toch wel een belangrijk onderdeel is van religie, daarom zeggen mij multi-interpretabele teksten minder dan het handelen en de gesprekken die ik heb met gelovigen... van welk pluimage dan ook... En ik kijk er dan onbevooroordeeld, voor zover ik dat kan zijn, naar...
Overigens met dien verstande dat ik wrs een representant ben van het westerse anti-autoritaire en mensenrechten denken...
Dat laat ik echt aan haar over, ik ga geen gepaste volgorde geven, kwestie van kijken wat beste bij je persoon aansluit. Petra is mi wel een baas.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laat haar dan beginnen in Karen en dan zal ik zelf nog eens kijken of Petra interessant is....
Tuurlijk wel, elke tekst is dat, of het moet een vrij kleine tekst zijn, waar een onevenredig groot aantal mensen aan heeft meegewerkt en dat niet zoveel zegt...quote:
ja, die heb ik wel gelezen. En die vond ik ook wel verhelderend op sociologisch vlak. En zij zet het ook in de voortschrijdende traditie van jodendom, christendom en dan islam.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?
Petraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaquote:Op donderdag 6 juni 2013 02:15 schreef capricia het volgende:
[..]
ja, die heb ik wel gelezen. En die vond ik ook wel verhelderend op sociologisch vlak. En zij zet het ook in de voortschrijdende traditie van jodendom, christendom en dan islam.
[quote]Maar het inzicht in de fundamenten van de islam en de moderne uitingsvormen, en dan ook nog de verschillende stromingen etc, is moeilijk te verkrijgen als leek.
Interessant, maar heeft ze boeken geschreven die deze moeilijke materie op een redelijk begrijpelijke manier aan half-ingevoerde leken duidelijk maakt, met nog eens als resultaat dat die half-ingevoerde leken een ander standpunt over de materie zullen innemen?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat laat ik echt aan haar over, ik ga geen gepaste volgorde geven, kwestie van kijken wat beste bij je persoon aansluit. Petra is mi wel een baas.
Nee, niet in de vorm hoe jij je het voorstelt. De dingen die op een verschillende manier geïnterpreteerd kunnen worden gaan A. niet tegen de Koran in. en B. zijn niet tegenstrijdig. Dus het is niet zo dat moslims tegenstrijdige dingen geloven uit de Koran. Althans, niet bij de Soennieten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, elke tekst is dat, of het moet een vrij kleine tekst zijn, waar een onevenredig groot aantal mensen aan heeft meegewerkt en dat niet zoveel zegt...
Welk uitgangspunt dan wel?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Che_ het volgende:
[..]
Telkens kom je op de mensen die je hebt gesproken. Als je dat nou eens niet als uitgangspunt neemt of als beeld gebruikt over de Islam in het algemeen.
Oh, leuk!quote:
Volgens mij heeft ze dat laatste toch ook wel duidelijk gemaakt?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:15 schreef capricia het volgende:
[..]
ja, die heb ik wel gelezen. En die vond ik ook wel verhelderend op sociologisch vlak. En zij zet het ook in de voortschrijdende traditie van jodendom, christendom en dan islam.
Maar het inzicht in de fundamenten van de islam en de moderne uitingsvormen, en dan ook nog de verschillende stromingen etc, is moeilijk te verkrijgen als leek.
Redelijkquote:Op donderdag 6 juni 2013 02:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessant, maar heeft ze boeken geschreven die deze moeilijke materie op een redelijk begrijpelijke manier aan half-ingevoerde leken duidelijk maakt, met nog eens als resultaat dat die half-ingevoerde leken een ander standpunt over de materie zullen innemen?
En daarna ga je onderzoek doen of het daadwerkelijk klopt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Welk uitgangspunt dan wel?
Je stelt immers als eerste vragen aan mensen die je kent die het betreffende geloof aanhangen.
Wel / geen fysieke handen is tegenstrijdig en het zijn onderlinge claims dat de ander in gaat tegen de Koran en beiden zijn het Soenieten. De Ashariya en Muta'zilla geloven ook tegenstrijdige zaken, neem het eens door zou ik zeggen, maar dat gaat veelste offtopicquote:Op donderdag 6 juni 2013 02:17 schreef Che_ het volgende:
[..]
Nee, niet in de vorm hoe jij je het voorstelt. De dingen die op een verschillende manier geïnterpreteerd kunnen worden gaan A. niet tegen de Koran in. en B. zijn niet tegenstrijdig. Dus het is niet zo dat moslims tegenstrijdige dingen geloven uit de Koran. Althans, niet bij de Soennieten.
Maar houdt ze zich nou vooral bezig met de 150 jaar Islam waarover weinig bekend is?quote:
Loeter.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:21 schreef Triggershot het volgende:
Maar mensen ik ga slapen, welterusten
In dit boek wel : http://www.bol.com/nl/p/p(...)pt/1001004009668735/quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar houdt ze zich nou vooral bezig met de 150 jaar Islam waarover weinig bekend is?
Waarom zou je als vrouw überhaupt geïnteresseerd zijn in de Abrahamistische geloven?quote:
Petra zegt dat 'de' Islam niet bestaat, wat wel een aardig te verdedigen standpunt is, gezien tig stromingen met allemaal een waarheidsclaim gekoppeld aan 'de' Islam.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:22 schreef Che_ het volgende:
Die Petra zegt dat de 'Islam' niet bestaat en er net zoveel Islams als moslims zijn.
Trigger, ben jij trouwens moslim? (serieuze vraag)
Maar er was dus een clash? Er waren weinig bronnen over de eerste 150 jaar? Die zijn wel ingevuld dan? Maar niet accuraat?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In dit boek wel : http://www.bol.com/nl/p/p(...)pt/1001004009668735/
en nu ben ik echt weg.
Omdat het ons wereldbeeld zo bepaalt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom zou je als vrouw überhaupt geïnteresseerd zijn in de Abrahamistische geloven?
Ze onderdrukken altijd en eeuwig de vrouwen, of is je dat nooit opgevallen?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat het ons wereldbeeld zo bepaalt.
Wat moet ik dan lezen? Wicca?
Wie beweert dat die fysieke handen heeft zoals wij dat kennen?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wel / geen fysieke handen is tegenstrijdig en het zijn onderlinge claims dat de ander in gaat tegen de Koran en beiden zijn het Soenieten.
Klopt, gewoon uit nieuwsgierigheid.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:24 schreef Triggershot het volgende:
Mwuah, mijn persoonlijke opvattingen doen er niet zoveel aan toe vind ik.
quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
Verander het punt nou niet..je zei IN de moskee en NA het gebed. Dat is heel wat anders dan wat je nu zegt.
quote:
Ik vind dit soort spelletjes wat kinderachtig.. Je kunt niet elk filiaal pakken, omdat er een verkeerd heeft gehandeld.quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
En daar hebben we weer Mado.
[ afbeelding ]
Yemezlerrrr.
Misschien was deze ook wel dicht gebleven?quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:23 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik vind dit soort spelletjes wat kinderachtig.. Je kunt niet elk filiaal pakken, omdat er een verkeerd heeft gehandeld.
Oh, wow, ik had niet gedacht dat ik het ooit zo volledig eens kon zijn met jou.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je als moslim in de Koran gaat oordelen over de intenties / ware geloof van een moslim ben je al ver voorbij de taken van de Profeet gegaan, heb je de taak van Allah op je genomen, wat nogal een gevaarlijk gebied is om te doen.
quote:TCK’nun 312. maddesi şöyle :
Cebir ve şiddet kullanarak Türkiye Cumhuriyeti Hükûmetini ortadan kaldırmaya veya görevlerini yapmasını kısmen veya tamamen engellemeye teşebbüs eden kimseye ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası verilir.
Erdoğan kent artikel 312 maar al te goed...quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:34 schreef Ambipur het volgende:
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/23444497.asp
Veel mensen opgepakt en ze zullen wellicht vervolgd worden op basis van dat fijne wetsartikel. Dus beschuldigd worden van poging tot het omwerpen van het Turks republiek/het onmogelijk maken van uitvoering van overheidstaken .
[..]
Waarom je woede richten op een winkelketen. Grow up.quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:14 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
En daar hebben we weer Mado.
[ afbeelding ]
Yemezlerrrr.
Omdat je woede op de overheid richten zorgt voor klappenquote:Op donderdag 6 juni 2013 10:01 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waarom je woede richten op een winkelketen. Grow up.
Je deuren sluiten voor mensen die hulp nodig hebben. Bu ne demek, ya. En dan nu je deuren weer openen en mensen proberen te trekken omdat niemand je vergeeft. Grow up.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:01 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waarom je woede richten op een winkelketen. Grow up.
Een filiaal heeft een bepaalde beslissing gemaakt. Misschien uit angst. Niet nodig om heel Mado erbij te betrekken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:21 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Je deuren sluiten voor mensen die hulp nodig hebben. Bu ne demek, ya. En dan nu je deuren weer openen en mensen proberen te trekken omdat niemand je vergeeft. Grow up.
Was dat die Mado in Mersin?quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:21 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Je deuren sluiten voor mensen die hulp nodig hebben. Bu ne demek, ya. En dan nu je deuren weer openen en mensen proberen te trekken omdat niemand je vergeeft. Grow up.
In heel Adana was er maar 1 Burger King die z'n deuren opende, en iedereen weet welke dat was. Ik denk dat iedereen wel weet welke winkel/keten wat deed.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:23 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Een filiaal heeft een bepaalde beslissing gemaakt. Misschien uit angst. Niet nodig om heel Mado erbij te betrekken.
Dus je woede maar op andere uiten, top.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:04 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Omdat je woede op de overheid richten zorgt voor klappen
[ afbeelding ]
Trouwens, niet iedereen deelt dezelfde mening. Waarom zou een persoon die de protesten afkeurt hulp bieden?quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:24 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
In heel Adana was er maar 1 Burger King die z'n deuren opende, en iedereen weet welke dat was. Ik denk dat iedereen wel weet welke winkel/keten wat deed.
Sarcasme, Xaban.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:26 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dus je woede maar op andere uiten, top.
Blijf gewoon serieus wil je. Dan loop je weg, dan negeer je een hoop, dan kom je met je sarcasme. Cocuk gibisin.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:31 schreef Ambipur het volgende:
Is het niet belangrijker dat mensen zich richten op een Erdogan ipv een Starbucks of what so ever..
Ik bedoel, er zijn mensen opgepakt voor het tweets.. Mensen zullen worden aangeklaagd.. De mado's etc komt later wel.
[..]
Sarcasme, Xaban.
Ja, prima dat je je deuren niet open gooit, maar zet dan geen bord buiten met een foto van Atatürk om mensen te trekken. Dat is gewoon triest.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:29 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Trouwens, niet iedereen deelt dezelfde mening. Waarom zou een persoon die de protesten afkeurt hulp bieden?
Oplossing is om ramen in te gooien, juist.
Hij vliegt vanavond terug van Tunesie. Overigens heeft de grootste Tunesische vakbond voor vandaag een protest georganiseerd uit solidariteit met de Turkse demonstranten. Ook 1 van de oppositie partijen heeft aangekondigd.te zullen demonstreren.quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:00 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
İs het al bekend hoe laat tayyip weer in Turkije is vandaag?
Je hebt gelijk. Ik kan beter gaan schelden zoals jij dat doetquote:Op donderdag 6 juni 2013 10:33 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Blijf gewoon serieus wil je. Dan loop je weg, dan negeer je een hoop, dan kom je met je sarcasme. Cocuk gibisin.
Triest, want?quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:34 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, prima dat je je deuren niet open gooit, maar zet dan geen bord buiten met een foto van Atatürk om mensen te trekken. Dat is gewoon triest.
Goed dat je het inziet.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:35 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik kan beter gaan schelden zoals jij dat doet
Triest want kapitalisme.quote:
Mensen willen geld verdienen. Wat raar.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:38 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Triest want kapitalisme.
Geld geld geld, de gewonde mensen zien ze niet, het gaat alleen maar om geld. En die krijgen ze nu niet meer.
Reden voor vernielingen, haklisin.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:38 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Triest want kapitalisme.
Geld geld geld, de gewonde mensen zien ze niet, het gaat alleen maar om geld. En die krijgen ze nu niet meer.
Jij hebt ook gelijk. Als Hassan wat doet mag Ayse dat ook. Ze (demonstranten) staan volledig in hun recht.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:42 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Genoeg ruiten die in waren gegooid door de patronen die de politie afvuurde. Wat nu?
Waar zijn Asli, Devrim, Özgür en Atakan?!!quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:54 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een betere vergelijking:
Ayşe zat rustig in een park. Toen kwam Hasan en viel Ayşe lastig. De broers van Ayşe pikten dit natuurlijk niet en beschermden Ayşe. De mensen uit de mahalle zagen dit en hielpen de broers omdat Hasan duidelijk fout zat.
In de gevangenis. Zij hadden wat zaken getweet en dat mag blijkbaar niet.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:57 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waar zijn Asli, Devrim, Özgür en Atakan?!!
quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
In de gevangenis. Zij hadden wat zaken getweet en dat mag blijkbaar niet.
Gözaltı is geen gevangenis. Net zoals een arrestatie ook niet impliceert dat je in de gevangenis bent beland.quote:
Politiecel, ook goed. Same shit.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Gözaltı is geen gevangenis. Net zoals een arrestatie ook niet impliceert dat je in de gevangenis bent beland.
quote:
Ja. Door zulke zinnen is het helemaal uit de hand gelopen in Turkije. Wat een vergelijking. Volg je het nieuws nog?quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:08 schreef zarGon het volgende:
[..].
Juist door dit soort ongenuanceerde rotzooi loopt het zo uit de hand. Benoem de dingen zoals ze zijn.
Welke brug?quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:15 schreef De_Guidance het volgende:
Ook een politie-agent overleden, was in Adana van een brug gevallen.
Ik zeg niet dat het hierdoor uit de hand gelopen is, ik zeg dat het hierdoor (verder) uit de hand loopt. De reden waarom het (in het begin) uit de hand gelopen is, is duidelijk. De politie had niet zo in moeten grijpen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:13 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ja. Door zulke zinnen is het helemaal uit de hand gelopen in Turkije. Wat een vergelijking. Volg je het nieuws nog?
Het liep daarvoor al uit de hand. Politiegeweld was gewoon het laatste druppeltje.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:18 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het hierdoor uit de hand gelopen is, ik zeg dat het hierdoor (verder) uit de hand loopt. De reden waarom het (in het begin) uit de hand gelopen is, is duidelijk. De politie had niet zo in moeten grijpen.
Je woede richten op andere dingen zorgt voor "distortion" en chaos. Ik vind het ook prima als mensen in een vreemd voetbalshirt of met ataturk, ocalan of wie dan ook boven hun hoofd lopen, en de mensen zelf geven er nu ook weinig om. Dit grote teken van verbondenheid laten zien js voor zover ik weet uniek in de Turkse geschiedenis.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:04 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Omdat je woede op de overheid richten zorgt voor klappen
[ afbeelding ]
Was sarcasme. De woede is terecht.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je woede richten op andere dingen zorgt voor "distortion" en chaos. Ik vind het ook prima als mensen in een vreemd voetbalshirt of met ataturk, ocalan of wie dan ook boven hun hoofd lopen, en de mensen zelf geven er nu ook weinig om. Dit grote teken van verbondenheid laten zien js voor zover ik weet uniek in de Turkse geschiedenis.
Hahahahah geweldig!!quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:51 schreef Eagle_99 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ http://img854.imageshack.us/img854/1483/tomadurumu.jpg (copy/paste deze link) ]
Ik zou eerder zeggen boete, maar voor de rest inderdaad eens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:16 schreef Bilge het volgende:
De commotie over opgepakte twitteraars vind ik wat overdreven, Twitter is geen vrijbrief om de wet te overtreden. Mensen die met fotoshops olie op het vuur gooien, of oproepen tot geweld mogen wmb achter slot en grendel.
Inderdaad, een boete is ok. Zwaardere straffen zijn niet in verhouding. Als een tiener van 15 op twitter rondbaggert verdient deze geen straf, hooguit een waarschuwing en een maatschappijleerles. Het zijn de mensen die zich op laten fokken en domme dingen doen die tegen mensenrechten ingaan die straf verdienen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 12:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen boete, maar voor de rest inderdaad eens.
Heb jij de ruimte waar mensen worden vastgehouden in het politiecentrum van Beyoglu? Als je daar in Nederland een hond in zou stoppen dan zou je veroordeeld worden voor mishandeling.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Gözaltı is geen gevangenis. Net zoals een arrestatie ook niet impliceert dat je in de gevangenis bent beland.
Moeten ze gaan staken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 11:09 schreef Bilge het volgende:
Politieagenten klagen via twitter dat ze in parkjes op de grond slapen en te weinig rust krijgen. Het gaat om agenten die tijdelijk uit rustige steden naar Istanbul zijn gehaald. Door de werkdruk en stress is het risico op individuele fouten groter, zeggen ze zelf.
http://gundem.milliyet.co(...)/1719302/default.htm
"Er is nu eenmaal het koele feit dat Erdogan zich veel kan permitteren in de ogen van zijn enorm vergevingsgezinde en makke achterban. Wat tegenstanders arrogantie noemen, heet daar charisma. Alleen een foto van Erdogan met drie Russische hoeren, een fles raki en een varkenskarbonade zou misschien iets veranderen, al praat hij zich daar misschien zelfs nog uit. "quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:06 schreef De_Guidance het volgende:
Interessante column van Peter Edel over hoe het mogelijk verder gaat lopen.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/21350_de_turkse_zomer/
En laat mij raden....jij bent.....soennie?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni
Denk je?quote:Op donderdag 6 juni 2013 13:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
En laat mij raden....jij bent.....soennie?
Kijk naar Irak en Syrië Che. Daar handelen mensen naar dit soort uitspraken. En vraag je dan af of je dit ook in Turkije wil.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni.
Ok en als de mahalleliler besluiten om niet te helpen wordt hun woning vernield, geheel terecht natuurlijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 10:54 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Een betere vergelijking:
Ayşe zat rustig in een park. Toen kwam Hasan en viel Ayşe lastig. De broers van Ayşe pikten dit natuurlijk niet en beschermden Ayşe. De mensen uit de mahalle zagen dit en hielpen de broers omdat Hasan duidelijk fout zat.
twitter:BenjaminHarvey twitterde op donderdag 06-06-2013 om 14:24:46Stock market after Erdogan started speaking. Incredible -- look at this: http://t.co/ivBvMvtG56 reageer retweet
twitter:Econometrist twitterde op donderdag 06-06-2013 om 14:16:10--Erdogan announce new projects instead of apologies reageer retweet
twitter:bramvermeul twitterde op donderdag 06-06-2013 om 14:20:50Erdogan: ,,There s no place in the world where teargas is not used.” reageer retweet
Nee hoor, dat is niet de reden dat de mahalleliler mee deden. Die waren de vader van Hasan al lange tijd zat.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:12 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ok en als de mahalleliler besluiten om niet te helpen wordt hun woning vernield, geheel terecht natuurlijk.
Accepteer gewoon dat beide kanten fouten maken en dat er aan beide kanten rotte appels tussen zitten. Jij probeert nu wat fout is goed te praten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |