Okee.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:18 schreef Bilge het volgende:
[..]
Hmmm, dat is een toespraak uit 2010. Nadien weigerde Erdogan in te gaan op vragen over zijn presidentschap, en hebben meerdere mensen om hem heen verklaard dat hij de nieuwe president wordt.
Volgens het interne AKP-reglement mag een AKP-politicus niet driemaal achter elkaar dezelfde positie bekleden, waardoor het premierschap er sowieso niet in zit.
Ik zie Erdogan best wel president worden idd, met name omdat er toch signalen zijn daarvoor, maar dat blijft vooralsnog speculatie.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:18 schreef Bilge het volgende:
[..]
Hmmm, dat is een toespraak uit 2010. Nadien weigerde Erdogan in te gaan op vragen over zijn presidentschap, en hebben meerdere mensen om hem heen verklaard dat hij de nieuwe president wordt.
Volgens het interne AKP-reglement mag een AKP-politicus niet vaker dan driemaal dezelfde positie bekleden, waardoor het premierschap er sowieso niet in zit.
Zoals Femke Halsema ooit deed. Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee.
Maar dat kun je terzijde schuiven...
Dat kan ook nog ja.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.
oef. Dat vind ik een lastige...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar zal dat niet samenhangen met de Islam, dat men deterministisch is?
En wij zijn beiden wrs niet gelovig...
eens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:15 schreef Che_ het volgende:
[..]
NL heeft amper kiesdrempel toch, maar hier wordt ook genoeg strategisch gestemd.
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
oef. Dat vind ik een lastige...
Of moslims meer deterministisch denken?
Ik ken genoeg cultuur-sociologen en historici die juist volhouden dat de geschiedenis nooit vooruit gaat. Dat we niets leren.
En er is natuurlijk ook een tijd geweest dat de vooruitgang in denken juist vanuit de Islam kwam.
Mss is het te makkelijk om te stellen dat geloof alles bepalend is. Tijdsgeest speelt ook mee.
Je kunt moslim, christen, atheïst zijn en toch een open, democratische samenleving voorstaan. Helaas zijn de meeste moslim-landen niet democratisch, en dat zet wel tot denken.
Mss is ieder geloof in hemel en hel wel deterministisch..
Wat denk jij?
Volledige democratie bestaat nergens.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef capricia het volgende:
Je kunt moslim, christen, atheïst zijn en toch een open, democratische samenleving voorstaan. Helaas zijn de meeste moslim-landen niet democratisch, en dat zet wel tot denken.
Mss is ieder geloof in hemel en hel wel deterministisch..
Klinkt als een soort gereformeerden?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.
Alles is voor bepaald.
En ook wat niet is voor bepaald.... is voor bepaald...
Het echte leven is niet hier, maar in het hiernamaals...
Ook mensen die niet onderhorig zijn aan het geloof worden door Allah voor bepaald, dus alles wat je er tegen in brengt is een valse argumentatie.
Ik moet bekennen dat ik tot 7 jaar geleden slechts sporadisch met moslims in aanraking kwam en de laatste 7 jaar meer, maar dat heeft me wel heel erg pessimistisch en somber gestemd mbt de Islam...
We zullen het zien.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zie Erdogan best wel president worden idd, met name omdat er toch signalen zijn daarvoor, maar dat blijft vooralsnog speculatie.
Hoe dan ook, al blijft de AKP aan de macht, een ander gezicht kan ervaren worden als een verademing.
Erdogan pakt het iets anders aan: hij wil de bevoegdheden van de president ten koste van de premier verruimen. Nog niet zeker of dat hem ook lukt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Zoals Femke Halsema ooit deed. Of je doet een 1-2-tje als Poetin en Medvedev.
Jawel hoor. Maar er is allang aangetoond dat het boven een man of 200, 300 niet meer werkt. Men dient elkaar goed te kennen en een hechte samenleving te hebben, wil het lukken zoals het ooit is bedacht.quote:
Ja, tot de macht 2 idd...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt als een soort gereformeerden?
Je kan ook gewoon de Koran lezen en bestuderen en dan een mening geven.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb wel veel gesprekken gehad met moslims, en de Islam leidt tot een vrij hermetisch denken.
Alles is voor bepaald.
Ook mensen die niet onderhorig zijn aan het geloof worden door Allah voor bepaald, dus alles wat je er tegen in brengt is een valse argumentatie.
Ik moet bekennen dat ik tot 7 jaar geleden slechts sporadisch met moslims in aanraking kwam en de laatste 7 jaar meer, maar dat heeft me wel heel erg pessimistisch en somber gestemd mbt de Islam...
Dat stel ik ook niet.quote:
Waar dan?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:27 schreef superworm het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar er is allang aangetoond dat het boven een man of 200, 300 niet meer werkt. Men dient elkaar goed te kennen en een hechte samenleving te hebben, wil het lukken zoals het ooit is bedacht.
Als gereformeerd opgevoede agnost die heel veel gesprekken heeft gevoerd over de overeenkomsten tussen gereformeerden en orthodoxe islam, kan ik dit volledig beamen (dwz, de vergelijking. Niet noodzakelijkerwijs ook het kwadraat.)quote:
Ben ik dan ook druk mee bezig. Ik leer er veel van, maar zoals Ryan zegt, op een soort deprimerende manier. Een iets te herkenbare manier als je juist van dat strenge bekeringswereldje bent weggevlucht.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon de Koran lezen en bestuderen en dan een mening geven.
Was het maar zo simpel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet.
Maar je kunt wel zeggen dat het er in NL democratischer aan toe gaat dan in een willekeurig moslim-land.
Waar het werd bedacht? Griekenland. Maar een echte democratie houdt rekening met élke mening, waardoor het dus niet veel groter kan worden dan een paarhonderd man. Zal als je dat bedoelde met 'waar dan' wel even zoeken naar de bron(nen).quote:
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alles is voor bepaald.
Wie (n)iets heeft, heeft ook (n)iets te verliezen. Hence, stress zelfmoord automutilatie en alle andere fijne 1ewereldperikelen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.
dit denk jij serieus?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook zeggen dat ze in hele arme landen /3e wereld landen veel gelukkiger zijn dan in welvarende Westerse landen. Komt op hetzelfde neer.
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Helaas komt er ook veel cultuur en traditie bij kijken.
Je weet zelf ook wel dat er niet één Islam is, laat staan één interpretatie van de Koran.
Waarom zou ik de koran moeten lezen?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:28 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen. Dit klinkt zo Abrahamistisch in de oren, dit komt rechtstreeks voort uit het Oude testament. Prachtig!quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.
Als je het ooit doet, dan de in 1618 door de Staten-Generaal verordonneerde Statenvertaling natuurlijk. Zorgt voor heerlijk klinkende citaten om mee te smijten als "GIJ ZULT STERVEN EN NIET LEVEN!" en honderdtig andere pareltjes.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom zou ik de koran moeten lezen?
Ik geef mijn mening op basis van de fenomenologie.
Heb ook nog nooit de bijbel gelezen, ik heb er wel een mening over...
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.
Een religieus literatuur liefhebber.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen. Dit klinkt zo Abrahamistisch in de oren, dit komt rechtstreeks voort uit het Oude testament. Prachtig!
Maar zoveel mensen, zoveel stromingen, merk ik keer op keer.
Nou, tijdens mijn verblijf in Marokko werd mij (als buitenstaander) één ding duidelijk: ieder dorp voert zijn gewoonten en tradities terug op de Koran. En ze zijn allemaal anders en soms in tegenspraak. Niet op hoofdlijnen, wel op details en op uitvoering.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:33 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er is maar één juiste interpretatie en dat is die van de Sunni. Cultuur en traditie? Nee, die zijn aangepast aan de Koran.. niet andersom.
Omdat je je mening vormt op basis van gesprekken die je hebt gevoerd met moslims. Hieruit kan je geen goede mening hebben over de Islam, tenzij je elke moslim op aarde hebt gesproken (en dan nog steeds niet trouwens). Waarom? Omdat je niet weet in hoeverre zij zich aan de Koran houden of het klopt wat ze zeggen. Wil je een mening hebben over Islam? Dan moet je eerst weten wat er in de Koran staat.quote:
Precies. 16th century catholic-protestant (2.0) flaming all over again, maar dan met variatie 3.0 op de 1.0-versie die de joden ooit begonnen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.
Ja, okee, dat kan natuurlijk, maar vervolgens krijg je steeds weer te horen.... ja, maar dat is geen goede moslim... dus wat jij hier zegt dat kan door een ander weer gezien worden als het resultaat van het niet goed moslim zijn...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan hebben die mensen niet echt veel kaas gegeten van Islamitisch theologie, alles is al bekend, maar niet bepaald. Allah heeft beperkte zaken van te voren bepaald, dus je geslacht, wanneer je dood gaat etc, niet de daden die je verricht, theologisch gezien bevind hij zich buiten tijd waardoor er niet zo een concept voor hem is.
In details mag er verschil zijn (zolang het elkaar niet tegenspreekt), vandaag de 4 leerscholen bij Soennieten. Elke andere vorm (zolang tegenstrijdig met Koran) is geen ware Islam.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, tijdens mijn verblijf in Marokko werd mij (als buitenstaander) één ding duidelijk: ieder dorp voert zijn gewoonten en tradities terug op de Koran. En ze zijn allemaal anders en soms in tegenspraak. Niet op hoofdlijnen, wel op details en op uitvoering.
Dat is ook niet verwonderlijk gezien het hoge percentage analfabetisme.
Maar dat boek is multi-interpretabel?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:39 schreef Che_ het volgende:
[..]
Omdat je je mening vormt op basis van gesprekken die je hebt gevoerd met moslims. Hieruit kan je geen goede mening hebben over de Islam, tenzij je elke moslim op aarde hebt gesproken (en dan nog steeds niet trouwens). Waarom? Omdat je niet weet in hoeverre zij zich aan de Koran houden of het klopt wat ze zeggen. Wil je een mening hebben over Islam? Dan moet je eerst weten wat er in de Koran staat.
Nee, alle hoofdlijnen zijn duidelijk. Waar zitten de verschillen tussen de Soennitische leerscholen? In bepaalde handelingen tijdens het bidden bijvoorbeeld, maar geen van deze handelingen zijn tegenstrijdig.quote:
Hihi. Ik heb de bijbel wel echt gelezen en die ken ik ook echt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een religieus literatuur liefhebber.
IJdelheid, ijdelheid, alles is ijdelheid?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:35 schreef superworm het volgende:
[..]
Als je het ooit doet, dan de in 1618 door de Staten-Generaal verordonneerde Statenvertaling natuurlijk. Zorgt voor heerlijk klinkende citaten om mee te smijten als "GIJ ZULT STERVEN EN NIET LEVEN!" en honderdtig andere pareltjes.
IJdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
IJdelheid, ijdelheid, alles is ijdelheid?
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef johnson555 het volgende:
Grapjassen hier die denken dat Erdogan weggaat of afgezet wordt, bitch pleasehij heeft alles in handen
Daarmee bedoelende dus, die leven het na precies zoals de Koran zegt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de Shia zegt hetzelfde over hun eigen interpretatie, daarnaast is er niet 1 interpretatie in de Soenitische wereld.
Numan Kurtulmus, remember that name.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?
Ach kom. Dat is maar net op welk deel je de nadruk legt. De Koran is daarin niet anders dan de Bijbel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
In details mag er verschil zijn (zolang het elkaar niet tegenspreekt), vandaag de 4 leerscholen bij Soennieten. Elke andere vorm (zolang tegenstrijdig met Koran) is geen ware Islam.
Ja, dat was het...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:46 schreef superworm het volgende:
[..]
IJdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!quote:Een Kamermeerderheid wil dat het kabinet een standpunt inneemt over het politiegeweld tegen demonstranten in Turkije. Op initiatief van de ChristenUnie hebben VVD, PvdA, CDA, SP, D66, GroenLinks en SGP minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) om opheldering gevraagd.
"Het is opmerkelijk dat Nederland met Patriotraketten Turkse burgers probeert te beschermen, terwijl het Erdogan-regime Turkse demonstranten tegelijkertijd met geweld te lijf gaat", laat CU-Kamerlid Joel Voordewind in een verklaring weten.
De partijen zijn benieuwd of Timmermans de oproep van zijn Amerikaanse collega John Kerry steunt waarin Erdogan gemaand wordt terughoudend te reageren en af te zien van buitensporig geweld. Ook vragen ze zich af of er binnen de EU gesproken is over een eventuele gemeenschappelijke reactie over de kwestie.
"Het kan niet zo zijn dat terwijl de Turkse regering met geweld een demonstratie van het volk de kop in probeert te drukken, de Europese Unie en daarmee ook Nederland zich stilhoudt", aldus Voordewind. "Wij hopen dan ook dat minister Timmermans het geweld in Turkije veroordeelt."
In Turkije is het de afgelopen dagen onrustig. Aanvankelijk waren de demonstraties gericht tegen plannen voor een winkelcentrum en een moskee op een van de weinige groene plekken in het stadshart van Istanbul, maar na hard ingrijpen van de politie keerden de demonstranten zich massaal tegen de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan. Tot nu toe vielen drie doden tijdens de rellen.
Hoe bedoel jequote:Op donderdag 6 juni 2013 01:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach kom. Dat is maar net op welk deel je de nadruk legt.
Echt he, stelletje hypocrieten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!
Tsjah, wat verwacht je van zequote:Op donderdag 6 juni 2013 01:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Hoe durven ze zich te bemoeien met een Turkse interne aangelegenheid. Als Turkije zich met een interne zaak in Nederland zou bemoeien zou iedereen woedend zijn. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!
Good cop bad cop zoals eerder ook al vermeld. Erdogan doet momenteel meer goed dan fout en dan met name zijn politiek mbt de pkk/koerdenquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs ook tevergeefs gedacht, maar Gul kwam wel positief over toch?
Okee.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:50 schreef johnson555 het volgende:
[..]
Good cop bad cop zoals eerder ook al vermeld. Erdogan doet momenteel meer goed dan fout en dan met name zijn politiek mbt de pkk/koerden
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.quote:
De profeet maakt in 2 voorbeelden heel erg duidelijk dat niemand kan weten wie de goede / slechte moslim is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, dat kan natuurlijk, maar vervolgens krijg je steeds weer te horen.... ja, maar dat is geen goede moslim... dus wat jij hier zegt dat kan door een ander weer gezien worden als het resultaat van het niet goed moslim zijn...
Altijd en eeuwig de no true Scotsman-drogreden horen in discussies...
Altijd naar buiten toe eenheid veinzen, maar die eenheid is er niet. De koran is een multi-interpretabel boek... maar ja als je tot die conclusie komt ben je no true Scotsman...
Hermetisch als de pest dus... altijd gelijk hebben.
Dit terwijl Allah elk blaadje dat valt in de herfst van alle bomen op de wereld op een bepaalde manier en op een bepaald moment laat vallen, en ook terwijl steeds meer westerlingen moslim worden..., dat hoor ik dan... maar ja in Syrië worden de moslims door andere moslims afgeslacht...???
quote:Usama bin Zaid was met een expeditie meegestuurd. Hij vertelde over een man in een slagveld, en vertelde: "…ik zag een van hun, hij zei "laa ilaaha illallah". Ik stak hem, en hierna voelde ik mij slecht en dus vertelde ik Muhammad (saw) wat ik had gedaan. De profeet (saw) vroeg: "Heeft hij Laa ilaha illallah gezegd, en jij doodde hem?" Ik zei: "Hij zei dit alleen vanwege de angst voor mijn zwaard." Hij (saw) vroeg "Heb jij in zijn hart gekeken om te zien of hij erin geloofde?" Hij bleef die vraag herhalen totdat ik wenste dad ik nog geen moslim was geweest, tot pas na die dag." [Muslim Deel 2 p.107] Imam Nawawi heeft een andere overlevering verteld waarin de profeet (saw) zou hebben gezegd: "...wat zal je doen met Laa ilaha illallah wanneer het naar jou toekomt op de dag des oordeels?"
quote:Allah's Apostle said, "A prostitute was forgiven by Allah, because, passing by a panting dog near a well and seeing that the dog was about to die of thirst, she took off her shoe, and tying it with her head-cover she drew out some water for it. So, Allah forgave her because of that." (Sahih al-Bukhari, 4/538)
Wat een goede / slechte moslim is laat ik dus even in het midden, maar je kunt duidelijk lezen in de Koran dat Allah niet verantwoordelijk is voor de slechte dingen die je doet, sterker nog, die dingen doe je ondanks zijn 'vermaning' in de Koran.quote:“Een vrouw werd bestraft doordat ze een kat opgesloten had tot deze (kat) stierf. Ze trad het Hellevuur binnen vanwege dit (als straf voor wat zij gedaan had), want ze gaf haar geen eten of water toen ze haar opgesloten had, noch liet ze haar vrij zodat ze van de insecten van de aarde kon eten.”
Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden met hen beiden zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Bukharie en Muslim.
Zegt Yunus je iets?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.
Jaja, je zou het toejuichen omdat het je nu goed uitkomt. Goed stukje taqiyyaquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Onzin. Als in Nederland vergelijkbare opstanden bloedig worden neergeslagen en er vallen duizenden gewonden, twee doden en er is geen enkel teken dat de ramkoers niet vrolijk doorgezet wordt, dan zou ik het tóejuichen als Turkije dat politiegeweld zou veroordelen.
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Jaja, je zou het toejuichen omdat het je nu goed uitkomt. Goed stukje taqiyya
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De profeet maakt in 2 voorbeelden heel erg duidelijk dat niemand kan weten wie de goede / slechte moslim is.
[..]
[..]
[..]
Wat een goede / slechte moslim is laat ik dus even in het midden, maar je kunt duidelijk lezen in de Koran dat Allah niet verantwoordelijk is voor de slechte dingen die je doet, sterker nog, die dingen doe je ondanks zijn 'vermaning' in de Koran.
Ik zou het voor jezelf met name lezen. Als je een cursus op een instituut of bij moslims gaat nemen word je toch wel in de richting gestuurd van een zekere stroming / interpretatie.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Hihi. Ik heb de bijbel wel echt gelezen en die ken ik ook echt.
De Koran heb ik gelezen (in het NLs), maar denk dat 80% aan symboliek me ontgaan is, en daarmee helaas ook een groot stuk van de inhoud. Dat boek kun je niet zomaar zonder uitleg/ ondersteuning lezen.
En het is helaas lastig om die uitleg zonder religieuze (bij)bedoelingen te krijgen.
Zou best een cursus Koran en Islam willen doen, maar dan zonder bij bijbedoelingen.
Tips in omgeving Utrecht?
De Sunni's? Hangt er vanaf welke interpretatie je van de Koranverzen en welke stroming je neemt?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:47 schreef Che_ het volgende:
[..]
Daarmee bedoelende dus, die leven het na precies zoals de Koran zegt.
Ik zie geen rechtvaardiging om je wel uit te laten over het een en niet over het ander.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:52 schreef superworm het volgende:
[..]
Duh, daar reageer ik juist op, Yunus=/=gewelddadig neerslaan van protesten.
De UU geeft elk jaar een paar keer de cursus 'Introductie Islam', wellicht iets voor jou dan. Heb het ook gevolgd en het wordt uitgelegd zonder welke bijbedoelingen dan ook.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
De Koran heb ik gelezen (in het NLs), maar denk dat 80% aan symboliek me ontgaan is, en daarmee helaas ook een groot stuk van de inhoud. Dat boek kun je niet zomaar zonder uitleg/ ondersteuning lezen.
En het is helaas lastig om die uitleg zonder religieuze (bij)bedoelingen te krijgen.
Zou best een cursus Koran en Islam willen doen, maar dan zonder bij bijbedoelingen.
Volgens mij ben je 1 van de slimste mensen hier op FOK! en dan kun jij je niet een mening vormen en heb je een cursus, zonder bijbedoelingen (?), nodig?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je als moslim in de Koran gaat oordelen over de intenties / ware geloof van een moslim ben je al ver voorbij de taken van de Profeet gegaan, heb je de taak van Allah op je genomen, wat nogal een gevaarlijk gebied is om te doen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.
En dus hebben ze het steeds over goede en slechte moslims...
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef Bilge het volgende:
[..]
Ik zie geen rechtvaardiging om je wel uit te laten over het een en niet over het ander.
Wel voor die calimero turken hier.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
[..]
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?
quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar ik denk dat de mensen die ik spreek niet zo goed zijn ingevoerd in hun eigen geloof.
Dus dan bevestig je nu eigenlijk mijn vorige punt al.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik snap haar bezorgheid anders wel, het is of een utopisch beeld van een moslim, een gemotiveerd politiek benadering van de Islam of een orientalistische versie van de Islam, een academisch benadering van de Islam is moeilijk te vinden.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je 1 van de slimste mensen hier op FOK! en dan kun jij je niet een mening vormen en heb je een cursus, zonder bijbedoelingen (?), nodig?
Dat zeg ik toch niet, waarom schuif je dat in mijn mond? Je bemoeit je met andermans zaken als het je goed uitkomt, maar als een ander het tegen jou doet sta je op je achterste poten. Hypocrieter kan bijna niet.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef superworm het volgende:
[..]
(Binnenlandse) doden, duizenden gewonden, tigduizend arrestaties is precies hetzelfde als een binnenlandse kwestie over één enkel pleegkind?
Zo las ik na het ijdelheden-citaat net toch even Prediker erop na, en ook zonder bijbedoelingen staan daar hele ware dingen in voor een 3000 jaar oude tekst.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:57 schreef Ryan3 het volgende:
Het is altijd een interpretatie van een tekst, idem met bijbel of thora, capricia...
quote:9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.
11 Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen; en van de navolgende dingen, die zijn zullen, van dezelve zal ook geen gedachtenis zijn bij degenen, die namaals wezen zullen.
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je als moslim in de Koran gaat oordelen over de intenties / ware geloof van een moslim ben je al ver voorbij de taken van de Profeet gegaan, heb je de taak van Allah op je genomen, wat nogal een gevaarlijk gebied is om te doen.
Je zei net dat er geen één interpretatie is bij de Sunni's. En wil je zeggen dat er een stroming is die zich niet houdt aan de Koran?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Sunni's? Hangt er vanaf welke interpretatie je van de Koranverzen en welke stroming je neemt?
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik snap haar bezorgheid anders wel, het is of een utopisch beeld van een moslim, een gemotiveerd politiek benadering van de Islam of een orientalistische versie van de Islam, een academisch benadering van de Islam is moeilijk te vinden.
Nee-hee. Je bemoeit je met andermans zaken BOVEN micro- of mesoniveau. Zodra het gaat om dit soort enorme hoeveelheden politiegeweld en repressie, kun je dat niet negeren. Eén lullig kutkind waar er toch al 80+ miljoen mensen met een Turks paspoort rondlopen, is eenvoudigweg niet dezelfde magnitude en daarmee kun je de reactie op het 1 niet gelijkschakelen met het ander. God waarom leg ik het überhaupt uit.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef Bilge het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, waarom schuif je dat in mijn mond? Je bemoeit je met andermans zaken als het je goed uitkomt, maar als een ander het tegen jou doet sta je op je achterste poten. Hypocrieter kan bijna niet.
Beiden in de helquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.
Als ik tegen hun zeg hoe kan dat nou dat de ene moslim de andere doodt, in Irak bijv., dan krijg ik dat te horen...
quote:Ahnaf b. Qais reported: I set out with the intention of helping this person (Hadrat 'Ali) that Abu Bakra met me. He said: Ahnaf, where do you intend to go? I said: I intend to help the cousin of Allah's Messenger (may peace be upon him), viz. 'Ali. Thereupon he said to me: Ahnaf, go back, for I heard Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: When two Muslims confront one another with swords (in hands) both the slayer and the slain would be in Fire. He (Ahnaf) said: I said, or it was said: Allah's Messenger, it may be the case of one who kills. but what about the slain (why he would be put in Hell-Fire)? Thereupon he said: He also intended to kill his companion.
Genoeg stromingen die claimen dat de ander zich niet aan de Koran houdt, terwijl ze beiden zich beroepen op dezelfde Koran.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Che_ het volgende:
[..]
Je zei net dat er geen één interpretatie is bij de Sunni's. En wil je zeggen dat er een stroming is die zich niet houdt aan de Koran?
Ja, maar het is ook niet gezegd dat die heilige teksten helemaal niets goeds of bruikbaars bevatten... het humanistische gedachtegoed is er op gebaseerd behalve het God gedeelte etc. Nee, je kunt best tot een gezamenlijke ethiek komen voor Joden, Christenen en Moslims, ik geloof ook in een zwak-relativistische moraal...quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:58 schreef superworm het volgende:
[..]
Zo las ik na het ijdelheden-citaat net toch even Prediker erop na, en ook zonder bijbedoelingen staan daar hele ware dingen in voor een 3000 jaar oude tekst.
[..]
oh, dat is een interessante. Die ga ik even bekijkenquote:Op donderdag 6 juni 2013 01:55 schreef superworm het volgende:
[..]
De UU geeft elk jaar een paar keer de cursus 'Introductie Islam', wellicht iets voor jou dan. Heb het ook gevolgd en het wordt uitgelegd zonder welke bijbedoelingen dan ook.
Al rebranden ze het elke paar jaar, dus het kan ook "Who's Who in Islam", "Moslims: Een Introductie" of iets gelijkaardigs zijn tegenwoordig.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:03 schreef capricia het volgende:
[..]
oh, dat is een interessante. Die ga ik even bekijken
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beiden in de hel
Book 41, Number 6898:
[..]
Wmb komt Petra Sijpesteijn aardig in de buurt. Karen Armstrong heeft een iets wat te apologetische-romantiserende lezing van de Islam, overgenomen van moslims.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?
Judge not lest ye be judged!quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...
Dat ze beiden in de hel eindigen is ook een manier om te zeggen dat ze het niet moeten doen en het fout is?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ja, dat is na hun dood, en nu doen ze elkaar afslachten hè... dat kan nooit een goed voorbeeld van handelen zijn...
Noem eens een maddhab die dingen heeft wat tegen Koran ingaat.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Genoeg stromingen die claimen dat de ander zich niet aan de Koran houdt, terwijl ze beiden zich beroepen op dezelfde Koran.
Telkens kom je op de mensen die je hebt gesproken. Als je dat nou eens niet als uitgangspunt neemt of als beeld gebruikt over de Islam in het algemeen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 01:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat doen dus de mensen die ik spreek.
Als ik tegen hun zeg hoe kan dat nou dat de ene moslim de andere doodt, in Irak bijv., dan krijg ik dat te horen...
Als aantallen zo belangrijk voor je zijn: volgens het Turkse ministerie zijn er in Europa 5000 soortgelijke gevallen als Yunus. Maar goed, principieel gezien doen aantallen er niet toe, het zou je sieren om ook open te staan voor kritiek als je dat zo graag uitdeelt.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee-hee. Je bemoeit je met andermans zaken BOVEN micro- of mesoniveau. Zodra het gaat om dit soort enorme hoeveelheden politiegeweld en repressie, kun je dat niet negeren. Eén lullig kutkind waar er toch al 80+ miljoen mensen met een Turks paspoort rondlopen, is eenvoudigweg niet dezelfde magnitude en daarmee kun je de reactie op het 1 niet gelijkschakelen met het ander. God waarom leg ik het überhaupt uit.
Ja, dat weet ik niet, maar laat capricia dat gewoon lezen ipv een cursus Islam, want zo'n cursus is wrs altijd proselitisch... of van zwevers...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wmb komt Petra Sijpesteijn aardig in de buurt. Karen Armstrong heeft een iets wat te apologetische-romantiserende lezing van de Islam, overgenomen van moslims.
Madhab A zegt Allah heeft fysieke handen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:06 schreef Che_ het volgende:
[..]
Noem eens een maddhab die dingen heeft wat tegen Koran ingaat.
Capricia moet vooral lezen wat zij zelf wil, maar ik zou haar eerder Petra aanraden dan Karen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik niet, maar laat capricia dat gewoon lezen ipv een cursus Islam, want zo'n cursus is wrs altijd proselitisch... of van zwevers...
Ik denk dat fenomenologie toch wel een belangrijk onderdeel is van religie, daarom zeggen mij multi-interpretabele teksten minder dan het handelen en de gesprekken die ik heb met gelovigen... van welk pluimage dan ook... En ik kijk er dan onbevooroordeeld, voor zover ik dat kan zijn, naar...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Che_ het volgende:
[..]
Telkens kom je op de mensen die je hebt gesproken. Als je dat nou eens niet als uitgangspunt neemt of als beeld gebruikt over de Islam in het algemeen.
Oh begrijp me niet verkeerd aangaande Yunus - ik heb in het algemeen een hekel aan kinderen, dat ligt niet aan hem, en verder is een discussie over de jeugdzorg er één waar ik graag aan meedoe, want die is verre van perfect.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:07 schreef Bilge het volgende:
[..]
Als aantallen zo belangrijk voor je zijn: volgens het Turkse ministerie zijn er in Europa 5000 soortgelijke gevallen als Yunus. Maar goed, principieel gezien doen aantallen er niet toe, het zou je sieren om ook open te staan voor kritiek als je dat zo graag uitdeelt.
En zoals ik al zei, werkt buitenlandse bemoeienis alleen maar averechts, maar doe wat je niet laten kan.
Heb jij die claims al onderzocht? Om vast te kunnen stellen of het daadwerkelijk zo is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Madhab A zegt Allah heeft fysieke handen.
Madhab B zegt Allah heeft geen fysieke handen.
Madhab A zegt B gaat tegen de Koran in.
Madhab B Zegt A gaat tegen de Koran in.
Het is onderlinge claims, niet die van mij.
Laat haar dan beginnen in Karen en dan zal ik zelf nog eens kijken of Petra interessant is...quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Capricia moet vooral lezen wat zij zelf wil, maar ik zou haar eerder Petra aanraden dan Karen.
Wat bedoel je met onderzocht, of er madhabs zijn die daadwerkelijk (g)een fysieke hand claimen bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:11 schreef Che_ het volgende:
[..]
Heb jij die claims al onderzocht? Om vast te kunnen stellen of het daadwerkelijk zo is.
Het is niet multi-interpretabel.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat fenomenologie toch wel een belangrijk onderdeel is van religie, daarom zeggen mij multi-interpretabele teksten minder dan het handelen en de gesprekken die ik heb met gelovigen... van welk pluimage dan ook... En ik kijk er dan onbevooroordeeld, voor zover ik dat kan zijn, naar...
Overigens met dien verstande dat ik wrs een representant ben van het westerse anti-autoritaire en mensenrechten denken...
Dat laat ik echt aan haar over, ik ga geen gepaste volgorde geven, kwestie van kijken wat beste bij je persoon aansluit. Petra is mi wel een baas.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laat haar dan beginnen in Karen en dan zal ik zelf nog eens kijken of Petra interessant is....
Tuurlijk wel, elke tekst is dat, of het moet een vrij kleine tekst zijn, waar een onevenredig groot aantal mensen aan heeft meegewerkt en dat niet zoveel zegt...quote:
ja, die heb ik wel gelezen. En die vond ik ook wel verhelderend op sociologisch vlak. En zij zet het ook in de voortschrijdende traditie van jodendom, christendom en dan islam.quote:Op donderdag 6 juni 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die bestaat er toch niet? Of je moet de boeken lezen van Karen Armstrong wmb... Je kent haar wrs wel toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |