Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:03 |
![]()
| |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:04 |
Bij elke nieuwe maatschappij gebeurt dat ![]() | |
Leatherface | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:20 |
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor. | |
JeMoeder | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:28 |
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc? | |
ShaoliN | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:29 |
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb. | |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:30 |
Hij is ook al langs geweest ![]() | |
ShaoliN | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:30 |
Phew ik dacht al dat ik gek werd. Hij viel me echt op, aangezien ik nog nooit een Etihad gezien heb op Schiphol. Mooie livery. | |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:37 |
Dat gebeurt ook met het beperken van hun slots. En dat is nou juist de reden dat Emiraties die grote A380 aanschaft. Ze hebben minder slots nodig om grote aantallen passagiers te vervoeren. | |
Leatherface | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:38 |
Even offtopic, maar hoe doet die nieuwe KLM-route naar Fukuoka het? KLM probeert nichemarkten in het Oosten aan te boren, zoals Fukuoka, Hangzhou, Xiamen. Benieuwd of die aanpak werkt. [ Bericht 0% gewijzigd door Leatherface op 17-05-2013 10:48:05 ] | |
Lucifer_Doosje | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:50 |
Toen heb je de freighter van Etihad gezien. Ze hebben al langere tijd een vrachtdienst naar SPL. Afgelopen woensdag was hun eerste passagiers vlucht. | |
Iemand91 | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:05 |
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben. De 748 weet ik nog niet zo zeker. Voorals nog wordt inderdaad de 777 ingezet als vervanger, maar over een paar jaar wanneer de 747-4 er echt helemaal uitgaat? De 747-8 kan ongeveer net zoveel passagiers vervoeren als de 777-300ER. En aangezien ze nu al een kleine vloot van 747's hebben kunnen ze qua re-de-lijk 'makkelijk' voortborduren met de 8. Misschien spreekt hier ook wel hoop, ik vind anders maar knap saai worden. ![]() En ook vaak als de piloot met pensioen gaat. Dus gewoon als er iets bijzonders is...hebben die brandweermensen ook eens wat anders te doen dan oefenen. ![]() De pax-versie? Die komt toch pas vanaf afgelopen woensdag? Bedoel je niet de 777 vrachtversie (die ik vanmorgen luid en duidelijk boven ons huis hoorde gaan, en nee, ik woon niet in de buurt van Schiphol ![]() En KLM kan natuurlijk gewoon niet opboksen tegen Emirates. KLM - Air France is een gegoochel qua financiën, KLM heeft in totaal 'maar' 116 vliegtuigen tegenover een kleine 200 van Emirates. Verder is de vloot van Emirates nieuwer en bestaat alleen maar uit wide-body kisten. Verder heeft het een geographisch erg interessante thuishaven (eigenlijk zelfs 2; ze maken nu ook gebruik van het MEGA-airport Al Maktoum International Airport) Bovendien krijgt het via via gewoon staatssteun. Het wordt in ieder geval financieel gemakkelijk gemaakt. Dus geen wonder dat KLM hier niet op zit te wachten en dus andere mogelijkheden zoekt. (bijv. nu dus met Etihad) | |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:14 |
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben. Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft. Het bereik is ook nog eens een stuk verder. Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist. [ Bericht 1% gewijzigd door Sunri5e op 17-05-2013 12:20:06 ] | |
Leatherface | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:34 |
En hoe zit het met maatschappijen als Cathay, Singapore, Malaysia, EVA et cetera? Hebben die nog toekomst qua vervoeren van passagiers tussen Europa en Azië/Oceanië? Of worden die ook kapot geconcurreerd door de Golf maatschappijen? | |
Iemand91 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:47 |
Klopt, maar ik heb het over de 8 versie; die een kleine 50 passagiers meer kan meenemen. Dat komt bij KLM uit op zo'n 450-465 tegenover de 425 van de 777-300ER. Maar goed, dat is nog steeds geen groot verschil. Dat is altijd punt van discussie. Hij is inderdaad erg efficiënt maar de cijfers voor de 8 zijn ook positief. Soms zelfs efficiënter dan de 777-300ER. Maar dat is geloof ik nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Een zegt dit en de ander zegt dat. Uiteindelijk is het inderdaad wel brandstofkosten per passagier/ton wat telt. Dat wil ik best geloven inderdaad. 777-300ER maximaal vliegbereik bij maximale belading (351.500KG): 10.190KM. 747-8 maximaal vliegbereik bij maximale belading (442.253KG): 14.815KM. Maar dat moet je natuurlijk afstemmen. Minder belading betekent ook meer brandstof mee en deze 2 factoren samen betekenen groter bereik. En zowel de 777 als de 747 zullen nagenoeg nooit MTOW zijn. Misschien heb je gelijk, maar ik hoop het niet. | |
Sunri5e | vrijdag 17 mei 2013 @ 20:01 |
Ik vergeleek de 777-300 met de 747-400 die ze nu hebben ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 17 mei 2013 @ 23:35 |
Ah. ![]() De eerste A380 voor Britisch Airways; erg mooi vind ik. Testvlucht boven Duitsland vandaag:
![]() ![]() | |
Woods | zondag 19 mei 2013 @ 00:21 |
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens) Moet gauw weer eens naar Schiphol toe, bij voorbaat Buitenveldert baan @westen wind waar dit ding overigens per definitie niet kan landen? [ Bericht 13% gewijzigd door Woods op 19-05-2013 00:26:30 ] | |
Iemand91 | zondag 19 mei 2013 @ 00:55 |
Dat viel mij ook erg mee inderdaad. (of tegen; net hoe je het ziet ![]() Maar reverse thrust vond ik toch erg door donderen. Ik kan zo de link niet vinden maar ergens staat wel een .pdf waarin allerlei regels/zaken staan wat betreft de A380 op Schiphol. Daar staat dat de Buitenveldertbaan idd niet gebruikt mag worden als startbaan, maar wel voor landingen. Tip; zet deze link even als bladwijzer op je telefoon; kun je live kijken welke banen gebruikt worden, en Flightradar24 app om te kijken waar hij vliegt (nog handiger). Ding landt op alle banen behalve de Oostbaan (obviously). | |
Leatherface | zondag 19 mei 2013 @ 11:30 |
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747. | |
Woods | zondag 19 mei 2013 @ 11:36 |
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren ![]() | |
Sunri5e | zondag 19 mei 2013 @ 13:02 |
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig. Misschien een idee om een algemeen topic te openen ipv een a380 topic? | |
Woods | zondag 19 mei 2013 @ 13:07 |
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing. | |
Sunri5e | zondag 19 mei 2013 @ 13:12 |
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt? Ik ken alleen Curacao en New York. Dat zijn interessante bestemmingen voor KLM om met een A380 te vliegen. Al zal Hato Airport niet ingericht zijn op een A380 lijkt me. | |
Sunri5e | zondag 19 mei 2013 @ 13:13 |
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neer ![]() | |
Woods | zondag 19 mei 2013 @ 13:23 |
Ik ben helaas niet zo'n kei in mooie topics maken maar geef me een dag. Tans ben ik niet zo'n expert in wat er allemaal vliegt en gebruikt wordt. Wel fascineren die nieuwe projecten van vliegvelden me qua omvang. | |
Iemand91 | zondag 19 mei 2013 @ 16:57 |
Ik kan niet exact vinden welke types op welke bestemmingen worden ingezet, en hoe vol deze zijn (als iemand dat wel heeft; ik ben zéér benieuwd; hoewel KLM natuurlijk zélf cijfers naar buiten brengt hoe hen dat uitkomt en niet zulke details aan iedereen wil bekendmaken) Een uitgangspunt kun je wel hier vinden:: KLM zomerdienstregeling 2013. Ook dit is interessant: Scramble zomerdienstregeling 2012. KLM werkt o.a. samen met Delta Airlines en samen hebben ze flink wat bestemmingen in Noord-Amerika vanaf Amsterdam. Ik weet niet hoe de situatie is van Delta maar KLM is momenteel totaal niet in gelegenheid om een vloot A380's aan te schaffen. Dat is (zoals hier al zo vaak is gezegd) ook niet hun manier van werken. KLM wil meerdere (kleinere) vliegtuigen naar meerdere airports vliegen. Zij zien toekomst in deze manier van bedrijfsvoeren en daar passen geen grote A380's in. Zij kunnen die simpelweg niet vullen. Bovendien, moet je voor o.a. onderhoud, opleidingen, crew etc. toch wel een dozijn of meer van hetzelfde type hebben; dus zeg maar 12 of meer. KLM heeft gewoon niet bestemmingen genoeg en genoeg passagiers óp die bestemmingen om een A380 te vullen. Bovendien werken zij óók samen met Air France die wél A380 toestellen heeft. Het is dan efficiënter voor KLM om passagiers naar Parijs te brengen en daar verder te laten gaan met Air France. Na de 747-400 is het helaas gewoon over en uit voor 4 motorige vliegtuigen bij KLM. Hun oudste 747 (PH-BFA) is gisteren 28 jaar geleden aan KLM geleverd. Die is gewoon oud. De 777-300ER is gewoon te goed (en nieuwere versies nog beter) om zelfs de 747-8 nog toekomst te geven als passagiersvliegtuig. Ik hoop heel erg dat de 747-8 toekomst toch toekomst geeft, want ik zou het maar heel erg saai vinden wat de toekomst nu lijkt te gaan bieden. Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in). Wanneer straks de 747's bij KLM eruit gaan dan moeten ze wel wat verzinnen om die vracht ergens mee te kunnen vervoeren. Daar zou inderdaad dan de 747-8F voor ingezet kunnen worden. Maar deze zien wij dan natuurlijk wel een stuk minder dan een passagiersversie. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 17:28:02 ] | |
Mylene | zondag 19 mei 2013 @ 17:51 |
Hoe zit het eigenlijk met Qatar Airways? Vliegen zo'n beetje naar iedere Europese hoofdstad, behalve A'dam. Ze hadden toch slots aangevraagd? En Singapore Airlines? Ik herinner mij dat die ook altijd graag wilde uitbreiden op Schiphol, maar werden tegengehouden door blok KLM? Zouden die dus niet met een A380 op Schiphol kunnen vliegen? Ik heb in het verleden vaak met SA vanaf Schiphol naar Newark gevlogen. In de ochtend vertrekken om 8:15 met een Boeing 747 en voor de middag aankomen in Newark en vertrek daar om 22:15. Dat was ideaal. Volgens mij kostte een retour tijdens acties ook maar 400 gulden ofzo. | |
Woods | zondag 19 mei 2013 @ 18:28 |
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is vol | |
Iemand91 | zondag 19 mei 2013 @ 20:02 |
Kan ook wel. In de reguliere 747 van KLM gaan 415 passagiers, in hun Combi (met dus een 3e vracht achterin) gaan 275. KLM heeft maar 2 klassen waardoor er wat meer in kunnen, maar ze hebben bijvoorbeeld ook een groot deel rechts voorin toegewijd aan de galley. Zie: ![]() Daarom hebben hun 747's ook geen ramen daar (onder "KLM" dus): ![]() Ik heb wel eens gelezen dat ze die keuken zo hebben gedaan omdat ze voor de business class voorin (wat misschien nog wel first class zou worden i.p.v. ook business) dan apart eten konden maken en serveren, zonder door economy te gaan. Of dat waar is weet ik niet. Maar als je wil gaan er ook wel 660 passagiers in (1 klass). In de 747-8 kunnen gemiddeld zo'n 50 passagiers meer dan in de -400. En als je echt gek wil doen:
![]() EDIT: oeps; bovenstaande foto is genomen in een 707 die ook in de operatie meewerkte. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 21:45:15 ] | |
blingbling11 | zondag 19 mei 2013 @ 20:51 |
Ik zie ergens wel toekomst in de 747-8 voor de KLM. Peter Hartman heeft zelf aangegeven dat het merendeel van hun vracht in een Combi meegaat. Dat gaat een stuk lastiger met alleen maar triples. | |
Iemand91 | zondag 19 mei 2013 @ 21:48 |
777 is efficiënter inzetbaar. Die vracht moeten ze inderdaad ergens anders onderbrengen als de 747-400 combi's eruit gaan. Maar een 747-8 combi gaat vanuit Boeing niet komen (dat is definitief). Bovendien zijn de 747 vrachtversies van KLM nog nieuw (geleverd tussen 2003 en 2008). Dus die vliegen wel tot zo'n 2030-2035. Hoe ze de vracht van de combi's gaan overnemen? Nog ergens een paar 747-400F's vandaan halen? [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 21:54:10 ] | |
blingbling11 | zondag 19 mei 2013 @ 22:36 |
Misschien komt Boeing tegen die tijd wel met een 787F op de proppen ![]() | |
Lucifer_Doosje | zondag 19 mei 2013 @ 23:01 |
Qatar Airways heeft de vliegtuigen (nog) niet om naar Amsterdam te vliegen. De plannen zijn er wel, maar het wachten is op nieuwe 777/787 om A330's vrij te maken, om daarmee eventueel naar Amsterdam te vliegen. Als Singapore Airlines zou gaan uitbreiden op Amsterdam zou het gaan om een 777-300 ipv de 777-200 waarmee ze nu komen. Ze zijn een tijdje met de 77W naar Amsterdam gekomen, maar die wordt nu gebruikt voor Londen aangezien de A380 een drama is wat vracht betreft. Dus Londen had die 77W nodig. | |
Iemand91 | zondag 19 mei 2013 @ 23:42 |
Dat kan natuurlijk ook (ook realistischer). Dus nog even genieten van de 747's bij KLM zolang het nog kan. Geen eigen ervaring though ![]() | |
Leatherface | maandag 20 mei 2013 @ 12:55 |
En Malaysia? Die hadden ook wat A380's in de bestelling staan, dacht ik toch? Of zetten die eerder in op Beijing, Tokyo, Melbourne et cetera? | |
#ANONIEM | maandag 20 mei 2013 @ 13:19 |
Tja, dat heb je nu altijd als er een grote nieuwe speler ten tonele verschijnt en de anderen op bijvoorveeld commercieel of arbeidsgebied bedreigt. Beetje wat wij in onze dagelijkse maatschappij ook hebben als het om de open grenzen gaat en de arbeidsmogelijkheden die men in Nederland proeft voor hen die uit anderen landen komen en goedkoper zijn. | |
Iemand91 | maandag 20 mei 2013 @ 14:37 |
Die hebben 6 A380 toestellen. Verder geen meer in bestelling. De worden onder andere ingezet op Parijs en London. Verder inderdaad nog steden in Azië/Oceanië. En dan houdt het op want je kunt niet meer toestellen inzetten dan je hebt. Zie het zonnepanelen verhaal. Way to go... | |
Woods | dinsdag 21 mei 2013 @ 12:02 |
Verlopen de leveringen volgens planning? Want hoeveel worden er zo per maand geleverd? | |
#ANONIEM | dinsdag 21 mei 2013 @ 12:46 |
Dat verhaal ken ik niet. Heb je een link of vertoeft het aan het begin van dit topic? | |
Iemand91 | dinsdag 21 mei 2013 @ 13:02 |
Ze hebben 101 toestellen geleverd van de 262 orders. Nieuwe orders komen zo goed als niet meer binnen. Note; die 262 is ongeveer de helft van wat Airbus nodig heeft om de kosten eruit te halen. Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.
[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 21-05-2013 13:07:16 ] | |
Woods | dinsdag 21 mei 2013 @ 13:37 |
Dus ze maken aan het eind van het liedje nog steeds verlies? Meer een prestigieuze statement? | |
Iemand91 | dinsdag 21 mei 2013 @ 14:18 |
Tot nu toe wel ja. Maar hun constante vertragingen en de crisis helpen natuurlijk ook niet mee. Maar deze markt trekt wel weer aan en dit ding kunnen ze nog decennialang produceren dus het kan nog wel een winstmakend model worden. Er komen ook nog wel grotere versies van, vrachtversies, versies met groter vliegbereik etc. Het is alleen de vraag of ze goed gegokt hebben met een megatoestel in de markt van de toekomst. | |
Mylene | dinsdag 21 mei 2013 @ 14:26 |
Okay, duidelijk. Alleen begrijp ik het nu goed dat SQ nu niet met een A380 op Londen vliegt? Of is die 77W een tweede vlucht met vracht? | |
OEM | dinsdag 21 mei 2013 @ 20:32 |
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA306 77W http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA308 388 http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA318 388 http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA322 388 | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 21 mei 2013 @ 21:39 |
Voor zover ik nu kan zien: Curacao 1x per week 2 vluchten per dag; New York & Toronto dagelijks 2x; Tokyo & Shanghai meerdere keren per week 2x per dag. Verder kom ik zo snel niks tegen. | |
#ANONIEM | woensdag 22 mei 2013 @ 13:10 |
Ah kijk! interessant en nu begrijp ik de vergelijking beter. Dus kun je rustig zeggen dat een ieder vaak drogredenen aanvoert om vooral het eigen straatje schoon te houden. | |
Sunri5e | woensdag 22 mei 2013 @ 13:37 |
Dat zijn dus de routes waar de A380 interessant voor zou zijn. Niet genoeg dus om een vloot voor aan te schaffen. | |
ShaoliN | woensdag 22 mei 2013 @ 15:08 |
6 toestellen moet toch ook kunnen. Ze hebben nog wel meer Airbus in de vloot, de A350 komt ook en bijvoorbeeld Malaysia Airlines heeft er ook maar 6. | |
Iemand91 | woensdag 22 mei 2013 @ 17:12 |
Dat ze meer Airbus toestellen maakt niets uit. Je moet voor een toestel als de A350 een compleet onderhoudssysteem, crews etc. opzetten en met maar 6 toestellen kan dat niet/nauwelijks uit. En zoals gezegd; het is geen type geschikt voor KLM. KLM wil (net als Boeing) meer kleinere vliegtuigen non-stop vliegen en niet grote toestellen tussen een paar grote airports. | |
Mylene | woensdag 22 mei 2013 @ 17:58 |
Jet Airways verruilt Brussel voor Schiphol, zo blijkt uit dit artikel.bron | |
#ANONIEM | maandag 27 mei 2013 @ 09:57 |
Gisteren zag ik op het ZDF de aankomst van FC Bayern terug in München en dat gebeurde in een Airbus 380. Gek genoeg vond ik het toestel er klein uitzien wat misschien te maken heeft met gezichtsbedrog als ik dat vergelijk met de vele foto's her en der op het web. Juist of is het toestel helemaal niet zo reusachtig als men vooraf bestempelde. | |
Iemand91 | maandag 27 mei 2013 @ 11:08 |
Tja, beelden zorgen al snel voor gezichtsbedrog. Brandpuntsafstand van een lens waardoor gefilmd wordt (aantal mm's) zorgt er al voor dat verhoudingen volledig veranderen. En zo'n bizar verschil in grootte is er niet: ![]() | |
Woods | maandag 27 mei 2013 @ 12:31 |
Zijn er momenteel A380's die echt volledig worden benut qua plaatsen á 853(1 klasse) of wordt er altijd voor meerdere klassen gekozen? | |
Iemand91 | maandag 27 mei 2013 @ 13:09 |
Er was 1 maatschappij (Air Austral) die 2 had besteld die er 840 economy stoelen in wilde zetten. Maar die moeten nog geleverd worden. Zij willen tussen deze tussen Réunion en Parijs inzetten. Maar anders wordt er inderdaad altijd voor 2 of 3 klasse systeem gekozen. 840 stoelen zijn enorm moeilijk te vullen. Veel maatschappijen zijn ook al teruggestapt op 2 klassen; economy en business. Wikipedia is bovendien ook altijd optimistisch met wat betreft aantal stoelen in een vliegtuig; die aantallen worden nagenoeg nooit behaalt; het zijn vaak Boeing's of Airbus' standaard configuratie die in de praktijk niet wordt gebruikt. | |
Woods | maandag 27 mei 2013 @ 18:02 |
Boeing claimt nog steeds dacht ik dat ze altijd nog de meeste stoelen hebben, maar zoals je zegt zijnen er dus ook die daadwerkelijk 840 of minder kunnen halen. | |
OEM | maandag 27 mei 2013 @ 21:11 |
Dat zal de 747 zijn van Corsair (582 stoelen) | |
#ANONIEM | dinsdag 28 mei 2013 @ 10:01 |
Begrijp ik nou goed Woods uit bovenstaande reacties dat Airbus moeite heeft zichzelf te vullen met passagiers op internationale lijnen of iets bedoelde je met je reactie iets geheel anders? | |
Woods | dinsdag 28 mei 2013 @ 16:19 |
Nee meer dat in de uitzending over de bouw van de 747-8 zo'n Boeing figuur claimde dat hij alsnog de meeste passagiers kon vervoeren terwijl de A380 er dik 800 kan transporteren? | |
Tinos85 | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:36 |
Volgens Emirates heeft de A380 tussen AMS en DXB een bezettingsgraad van 90%. Veel vraag ook naar business class en first class. | |
Iemand91 | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:39 |
Las ik ook. (in die 'ruzie' tussen KLM, Emirates en Schiphol) Als dat waar is (en dat neem ik zeker niet zo maar aan) dan is dat best knap lijkt me. Aan de andere kant mag dat ook wel willen ze volgend jaar nog zo'n walvis hierheen halen. | |
Mylene | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:40 |
Hier dat artikel.bron | |
Iemand91 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:59 |
Het woord van de een tegen het woord van de ander. Weet je zelf niet het fijnere ervan dat weet je verder ook niet hoe de zaken staan. Op Tweakers loopt ook een topic en daar worden ook al wat verschillen tussen Emirates en KLM genoemd (o.a. werknemersbeleid). | |
blingbling11 | zaterdag 1 juni 2013 @ 03:12 |
Toevallig een linkje van dat topic? Ben hier wel benieuwd naar ![]() Probeer al een tijdje te solliciteren bij Emirates, maar ze willen vooral mensen met AML. Probleem is dat ik gewoon nergens de ervaring kan/mag opdoen om dat klotepapiertje te halen ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:16 |
Niet uitgebreid hoor, maar een paar korte posts. HIer (zoek maar op 'Emirates') | |
Mylene | zondag 2 juni 2013 @ 16:24 |
![]() bron | |
ShaoliN | maandag 3 juni 2013 @ 09:26 |
Ze heeft gelijk. KLM Business class is inferieur aan veel andere maatschappijen. Terwijl de prijzen niet onder doen.. | |
Yvesss | dinsdag 11 juni 2013 @ 21:26 |
Hier is hij nog een keer. Van afgelopen Zondag.![]() | |
Sunri5e | dinsdag 11 juni 2013 @ 21:27 |
Nice! | |
Yvesss | dinsdag 11 juni 2013 @ 21:44 |
Het heeft iets, sheer size. Alhoewel de 747 er niet veel voor onder doet. Als de emirates start vanaf de kaagbaan in zuidwestelijke richting zie ik dit in de buurt van Amersfoort: ![]() ![]() En nog 3 van vorig jaar: ![]() ![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 11 juni 2013 @ 21:58 |
Yvess; met wat voor camera en brandpunt gemaakt? Ik ga morgen waarschijnlijk ook die kant op; even de lijst uitprinten met alle kisten die komen, smartphone met flightradar en baangebruik bij de hand en dan maar weer wat aanmodderen. Vind er altijd wel een leuke sfeer hangen ook.. | |
Yvesss | dinsdag 11 juni 2013 @ 22:12 |
Flightradar ja, that's your friend. Evenals deze: http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic Camera 550D met 100-400 lens. Eigenlijk een wat te lange minimal focus distance, maar goed. Bij de Polderbaan is het licht eigenlijk in de namiddag pas goed, maar ik had het wel gezien na een paar uur. Je kunt dus beter wat later gaan. Twee offtopic shots en arrival A380: ![]() ![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 11 juni 2013 @ 22:23 |
Boh ![]() ![]() Heel vroeg als alle kisten uit Azië en VS binnenkomen is ook interessant, zeker met opkomende zon erbij. Maar ja; de tijden dat ik daar kan zijn liggen ruwweg tussen 10 uur 's morgens en 5 uur 's avonds. Weinig spannende tijden dus... | |
Yvesss | dinsdag 11 juni 2013 @ 22:27 |
De 50mm 1.8 doet het ook heel goed. Die heb je, volgens mij. Ik wil ook wel eens heel vroeg of heel laat, kijken of ik het een keertje kan opbrengen. Dan staan de snackwagens er natuurlijk niet, maar dat boeit me niet zo. | |
Iemand91 | donderdag 13 juni 2013 @ 12:08 |
Vreemd genoeg wordt de Oostbaan momenteel gebruikt voor landingen, ook die van 747's en 777's e.d. Dus alles vliegt nu over Amsterdam centrum Schiphol binnen op zo'n 500-600 meter hoogte. Gisteren ook wat wezen spotten; valt bij mij toch altijd weer tegen ![]() | |
Lucifer_Doosje | donderdag 13 juni 2013 @ 12:24 |
De A380 op de Oostbaan lijkt mij wel wat ![]() ![]() | |
Yvesss | donderdag 13 juni 2013 @ 12:31 |
Ik zag het ook. Net 2 747's achter elkaar op de Oostbaan. Dikke reverse thrust zeg ik U. Jammer dat ik er niet ben. | |
Iemand91 | donderdag 13 juni 2013 @ 12:40 |
Daar mag hij niet landen: Ze landen overigens ook op de Kaagbaan; ze vliegen aan op de Oostbaan en buigen af naar de Kaagbaan, waaronder een Martinair MD-11. Oostbaan is tijdje geleden aangepast waardoor grotere kisten erop kunnen landen. Ik heb het echter nog niet eerder gezien. Waarom gisteren niet toen ik er was? ![]() EDIT: zojuist is Oostbaan gesloten en nu Polderbaan en Buitenveldertbaan in gebruik voor landing. | |
Lucifer_Doosje | donderdag 13 juni 2013 @ 12:52 |
Nee, klopt idd | |
Iemand91 | donderdag 13 juni 2013 @ 13:27 |
Jep, zojuist geland op de 27. De A380 (A6-EEH) die het vandaag is komt voor het eerst op Schiphol. Niet verwonderlijk; hij is gloednieuw; hij is op 4 juni aan Emirates geleverd. ![]() | |
Leatherface | donderdag 13 juni 2013 @ 15:19 |
Ik las gister dat Malaysia Airlines overweegt om meer A380's te bestellen. Misschien dat over een tijdje dan ook de whale jet op de route Amsterdam - KL ingezet wordt. Nu gebruikt MH een 777 op dit traject en die kist willen ze in 2015 uitfaseren. | |
Sunri5e | donderdag 13 juni 2013 @ 18:38 |
Willen ze die uitfaseren? Waar dat? De 777 is nog jong en een van de beste machines ooit gemaakt. | |
Leatherface | donderdag 13 juni 2013 @ 19:30 |
Ik las ergens dat Malaysia haar long haul vooral met a380's en a330's wil uitvoeren. | |
Iemand91 | donderdag 13 juni 2013 @ 20:28 |
Op het eerste gezicht vreemd, want de 777 is veruit het meest efficiënte vliegtuig ooit. Beter dan de A330, A340, beter dan de 747 en veel beter dan de MD-11. Maar als je naar hun vloot kijkt zal daar misschien ook wel een reden liggen. Veel Airbus toestellen en een aantal types Boeing gaan eruit. (Blijkt ook wel dat zowel Nederlandse als Engelse wikipedia van geen kant klopt ![]() Maar het gaat vooral om brandstof. Zoals je waarschijnlijk ook wel gelezen hebt is dat de grootste kostenpost van elke maatschappij (waarschijnlijk samen met personeel). Ik ben dus ook benieuwd hoe dit in de toekomst gaat ontwikkelen bij steeds hoger wordende brandstofprijzen. Als je naar de vloot kijkt van andere maatschappijen kun je ook wel merken in welke positie KLM zit. Overal gaat de 747 eruit maar KLM die gaat er nu (nog) nieuwe cabin inzetten... Wat ik niet erg vind overigens. Alleen die 2-motorige toestellen zijn zóó saai ![]() | |
Yvesss | donderdag 13 juni 2013 @ 20:52 |
Qua viermotorige toestellen: de A340 en dan met name de 600. Wat een mooi klassiek toestel is dat. Die wordt al enige tijd niet meer gemaakt. Die zie je niet veel op Schiphol. Lufthansa en Virgin hebben er een hoop. Ook met het blote oog op 12km hoogte goed te herkennen. Ligt een beetje in de lijn van de oude DC-8 en 707. | |
Thetallguy | donderdag 13 juni 2013 @ 20:56 |
Ze landen al een jaar of anderhalf/twee op de Oostbaan, sinds de verbouwing ![]() Aanvliegen op de ene baan en landen op de andere is wel vet. Vooral als wat grotere kisten op de Buitenveldert hun approach doen en last-minute de Kaagbaan op gaan. Vandaag ook weer een aantal apartere approaches door de harde wind en omdat volgens mij de Zwanenburgbaan gesloten is momenteel. | |
Yvesss | donderdag 13 juni 2013 @ 21:00 |
Dan moet je flightradar even laten terugspoelen naar ongeveer 9:57 UTC vanochtend. De eerste klm 747 landt inderdaad op de Oostbaan, de in het kielzog zittende Atlas 747 wijkt inderdaad op het allerlaatst uit naar de Kaagbaan. Zal wel wat zwaarder zijn geweest. | |
Piles | donderdag 13 juni 2013 @ 21:00 |
Dus landen op Oostbaan en Kaagbaan in zuidwest-richting is onmogelijk. Ik blijf die Q-restrictie tof vinden ![]() | |
Piles | donderdag 13 juni 2013 @ 21:01 |
Hoeft niet, kan ook gewoon "omdat het kan". En Atlas moet naar S, dus dan is 24 wel makkelijker/sneller. | |
Thetallguy | donderdag 13 juni 2013 @ 21:03 |
Oh, ik bedoelde niet perse de A380, maar het binnenkomende verkeer in zijn algemeenheid ![]() | |
Piles | donderdag 13 juni 2013 @ 21:04 |
Ah, dat gebeurt al jaren idd. | |
Thetallguy | donderdag 13 juni 2013 @ 21:05 |
Was ook een beetje in de war of dit nou een algemeen luchtvaarttopic aan het worden is, of een A380 topic ![]() | |
Piles | donderdag 13 juni 2013 @ 21:07 |
Dat is elke keer ja ![]() Nooit meer wat geworden blijkbaar ![]() | |
Thetallguy | donderdag 13 juni 2013 @ 21:08 |
A380 is ook niet tof genoeg om het alleen aan te kunnen. Zeker niet nu morgen ook nog de eerste vlucht van de A350 'bandit' is ![]() | |
blingbling11 | donderdag 13 juni 2013 @ 22:19 |
Dit vind ik ook zo'n bazenkist ![]() Ben benieuwd naar de order die AF-KLM volgende week zou gaan plaatsen voor 25 stuks... | |
OEM | donderdag 13 juni 2013 @ 23:10 |
Kennen we Air Zimbabwe? Met een actieve vloot van 1x een A320 en 1x een 767:Eerst maar eens zien. | |
Yvesss | donderdag 13 juni 2013 @ 23:27 |
Nee, dat klopt geloof ik wel. Maar die gaat aanvliegen op Teuge. Gevalletje grootheidswaanzin Mugabe. Niet het meest frisse sujet. Waarschijnlijk zou hij dat best wel willen, ja. Ik zou er als Airbus niet mee gelieerd willen zijn. [ Bericht 58% gewijzigd door Yvesss op 13-06-2013 23:47:10 ] | |
OEM | vrijdag 14 juni 2013 @ 09:43 |
First flight A350 live [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 14-06-2013 09:51:00 ] | |
Thetallguy | vrijdag 14 juni 2013 @ 10:09 |
Hij doet het! ![]() | |
Sunri5e | maandag 17 juni 2013 @ 19:59 |
Een erg stil toestel. | |
Iemand91 | maandag 17 juni 2013 @ 21:48 |
Voor de liefhebbers; momenteel op BBC2 een live-uitzending vanaf Heathrow over Heathrow. Waaronder een A380 van Singapore die over 1:10 uur vertrekt en waar ze rondlopen. Best interessant; des te geiniger is het feit dat je die vliegtuigen die in beeld zijn (live) live kunt volgen op http://planefinder.net/ en http://www.flightradar24.com/. | |
Piles | maandag 17 juni 2013 @ 21:50 |
Zit ook te kijken ja, tof gedaan ![]() | |
Iemand91 | maandag 17 juni 2013 @ 21:58 |
Erg gaaf inderdaad om dit live(!) gewoon alles te volgen; vanuit Tower, vanuit A380 cockpit en first class (die opmerking naar de passagiers van die 'seats' ![]() Vooral grappig als je die vliegtuigen op de achtergrond op je eigen laptop op flightradar/planefinder volgt. ![]() EDIT: beelden uit die Singapore A380 waren niet live ![]() EDIT #2: t/m donderdag elke avond om 9 uur op BBC2 voor de liefhebbers. * Iemand91 stelt Humax in... [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 17-06-2013 22:20:36 ] | |
Sunri5e | dinsdag 18 juni 2013 @ 08:49 |
Bron: luchtvaartnieuws | |
Iemand91 | dinsdag 18 juni 2013 @ 20:55 |
Over 4 minuten weer op BBC2. | |
Piles | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:05 |
Ik kijk weer ![]() Stomme verkeersleiding ![]() ![]() | |
Thetallguy | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:25 |
Leuk programma, gisteren helaas gemist | |
Piles | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:35 |
Tof, dat marshallen ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:49 |
Huh? Blijft het geinig vinden dat ik naar een programma zit te kijken dat ik live op m'n computer kan volgen (G-EUYO zie ik nu ook vertrekken; vliegtuig waar zij bij stond) | |
Piles | dinsdag 18 juni 2013 @ 21:51 |
Sorry, klein onverwerkt trauma van het bijna luchtverkeersleider zijn ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 juni 2013 @ 11:40 |
Ik ook, terwijl ik er juist voor ging zitten ( maar eerst naar een andere zender zapte en daar bleef hangen) omdat ik de vorige aflevering ook al gezien had en het best wel boeiend vond om te zien wat er nu allemaal komt kijken om een vliegveld met alles wat met vliegen te maken heeft goed draaiende te houden. Vooral het gegeven dat op een goeie dag zo een verkeerscontroller? gezien feiten en omstandigheden(lengte landingsbaan e.d.) per minuut? tig toestellen binnen weet te loodsen en die ook nog hun aanvliegroute niet hoeven te herhalen of veranderen. Ook interessant was de gedachte die wij als passagiers altijd hebben over het soms te lang stilstaan op de startbaan en wat vaak de reden hierachter zit.(heeft ook te maken met de planning/inzicht van de verantwoordelijke verkeerscontroller) Dat vergt allemaal opperste concentratie en vakkennis. Iemand die wat kan vertellen wat ik zoal gemist heb(of niet) i.v.g. met de vorige aflevering? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2013 11:41:10 ] | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 11:51 |
later meer | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 14:00 |
T.o.v. van de 2e aflevering die jij dus hebt gezien niet veel. Bij aflevering 2 stond iemand bij een Airbus A320, bij aflevering 1 bij een A380. Blijft jammer, maar zat er natuurlijk aan te komen. De 747 serie in z'n geheel heeft z'n langste tijd wel gehad, ook nu de 747-8 er is. Helaas... | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 14:19 |
De 747-8 gaat geen succes worden. Als vrachtkist zie ik nog wel een toekomst omdat de neus omhoog kan en er makkelijk vracht geladen kan worden. Maar als pax-kist loopt hij achter op de rest. De 777 is veel efficienter. | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 14:30 |
Jup. | |
Red_85 | woensdag 19 juni 2013 @ 14:36 |
747/8F is een topper, samen met de 777F. | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 15:02 |
Goed nieuws dat ook KLM nu daadwerkelijk de 787-9 en A350-900 in dienst zal stellen, al wisten we het natuurlijk allang. Maar gaat wel lang duren allemaal.. in 2016 en 2018 pas pff.. en het is nog maar 2013.. Maar ja. Ik baal als (Nederlandse) luchtvaartliefhebster wel ontzettend dat we de A380 (of eventueel de 748) waarschijnlijk nooit in KLM kleuren zullen zien. De tijd dat KLM écht met de trends meeging is nu toch echt voorbij. Hetzelfde met de Business Class, die is ouderwets vergeleken met veel concurrenten. Doutzen Kroes had helaas gewoon gelijk.. ook al kwam het misschien arrogant over. Maar als maatschappij zonder First Class, denk ik dat je op z'n minst allang een goede Business Class had moeten hebben met flat beds. Met Economy Comfort precies zo, eigenlijk kan KLM er niet mee aankomen. Gewone standaard Economy stoelen met een paar cm meer beenruimte die wat verder naar achteren kunnen. Vooral in de 773... De 3-4-3 indeling kun je alles behalve Comfort noemen. Maar don't get me wrong, ik hou van KLM, ze kunnen en willen gewoon niet echt mee op bepaalde vlakken ![]() Ik vlieg zo nu en dan met KLM naar de Caribbean, New York en Azië, en valt het me altijd op dat de vluchten vaak gewoon helemaal vol zitten! Het argument dat ze een A380 absoluut niet kunnen vullen begrijp ik dus helemaal niet hehe, maar ja ik bekijk het misschien te amateuristisch en te zonnig of zo. Ook het argument dat ze er te weinig nodig hebben om het rendabel te maken lijkt me onzin. Air France heeft er binnenkort 10 rondvliegen.. Air France-KLM is toch één bedrijf? Ze kopen nu ook samen 787s/A350s in, dus hoezo is een paar extra A380s onmogelijk voor KLM om die 5 of 6 full pax 744s mee te vervangen?! Echt te jammer! ![]() Het is dat de 744s nu een nieuw interieur hebben met goede PTVs, maar het idee dat ze allemaal bijna even oud zijn als ik is niet echt tof. De gemiddelde passagier moest eens weten hoe oud die dingen zijn haha. Dan kiezen ze zeker voor de concurrentie die wel nieuwe A380s vliegen! ![]() Dus on topic, Emirates met de A380 op AMS is gewoon een goede zet! Please KLM! Luister naar Martin Schröder hehe ![]() | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 15:14 |
De stap van 747 naar 777 is voor de KLM groot genoeg. Die gaan geen 380 vullen. Dat nieuwe interieur in de economieclass is er al een tijdje. Ik meen zelfs al 5 jaar. | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 15:53 |
Misschien. Al is de stap van 747 naar 777 niet echt een reusachtige stap. Er is ook nog geen een oude 744 vervangen door een 773. Maar wat ik zei, mijn ervaring is dat vluchten naar bepaalde bestemmingen altijd uitpuilen, dus kan me gevoelsmatig niet voorstellen dat een A380 met zo'n hub als AMS nooit te vullen is. Nog geen 5 jaar in de 747. De eerste pas in de zomer van 2009 geloof ik. Was hoog tijd. | |
Woods | woensdag 19 juni 2013 @ 16:12 |
Ik vraag me dan ook af waaraan dat ligt dat KLM geen bijv. A380 wilt kopen. Enerzijds komt dit doordat vele voor een andere en nu voor Emirates kiezen maar waarom kan Emirates dit wel en KLM dit niet. Emirates barst natuurlijk obvious van het geld maar zou KLM niet beter kunnen investeren of worden ze bewust door Air France achter gehouden? | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 16:14 |
Als vracht ja, maar als passagiersvliegtuig is de 747 achter de 777 komen te staan. Best veel maatschappijen hebben First Class opgeheven. Het was geloof ik niet meer lonend. Ja; een maatschappij verdient véél meer aan een first class ticket dan aan een economy, maar dan moet die stoel wel bezet zijn. In hun volledig pax 747 gaan 415 passagiers, in hun combi 747 gaan er maar 275. In de 777-300ER gaan er zelfs 425 (deze is dus ook véél efficienter dan de 747; al loont vracht in hun 747-combi geloof ik wel aardig) Stel dat KLM een A380 zou nemen; dan zouden daar wel zo'n ruim 550 stoelen in kunnen. Zo'n groot toestel kunnen zij maar op een zeer beperkt aantal routes inzetten waardoor ze er maar weinig nodig hebben. En dat is niet handig qua onderhoud, training enz. Zoals je in het bericht van Sunri5e kunt lezen wil KLM en Air France zelf het onderhoud doen (je ziet vast wel eens kisten staan in/bij die hangers bij Schiphol. Ze zullen het wel samen inkopen omdat dat financiële voordelen biedt. In theorie zou gezamelijk onderhoud wel kunnen, maar dan moet AF en KLM een constructie maken waarin KLM routes krijgt van AF om die A380 op in te zetten. Die kisten zijn theoretisch maximaal 28 24 jaar oud (PH-BFA) en minimaal 11 jaar (PH-BFY). 28 jaar is best oud, 11 nog zeker niet. Maar elk vliegtuig is ondertussen al zoveel aan onderhoud en vervangen gedaan dat nog weinig écht zo 28 jaar oud is. Maar, ik gok dat de eerste 747's van KLM misschien 2020 al niet meer halen nee. Maar dan is het nog de vraag hoe ze dat gaan doen. Zoals gezegd is PH-BFA best oud, maar de PH-BFY niet. De oudste types zijn volledig pax, de jongsten (vanaf PH-BFH) is combi. Dus als de eersten eruit gaan worden die overgenomen door o.a. de 777. Maar als de jongsten eruit gaan moet die vrachtcapaciteit opgevangen worden. Wie weet bouwen ze wel een paar 747's om naar volledig vracht om dat op te vangen. Maar dat is allemaal nog giswerk. Mwah; het is wel prestige inderdaad, maar uiteindelijk moet het wel geld opleveren. Voor AMS wel, voor KLM zeker niet. Veel westerse maatschappijen voelen de druk van Aziatische maatschappijen met Emirates misschien wel voorop. Die hebben gewoon lagere kosten (o.a. loon) en spliksplinternieuwe vloot. Een reden: ![]() EDIT: en wat hieronder staat. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 19-06-2013 16:49:56 ] | |
The_stranger | woensdag 19 juni 2013 @ 16:15 |
Het gaat er niet alleen om of de A380 vol zit, het gaat ook om hoeveel A380's kan je vullen. Als je met een bepaald vliegtuig wil vliegen, heb je meer kosten dan alleen de aanschaf. De kosten qua opleidingen (de vliegers mogen elk jaar minstens vier keer in de simulator), onderhoud, administratie en dergelijke zijn enorm hoog. Zet je dat tegen een of twee A380's dan zijn de kosten per vliegtuig gewoon zo hoog dat je ze niet winstgevend kunt vliegen. Daarnaast is de strategie vaak (bij KLM) om juist vaker met "kleinere" vliegtuigen op een bestemming te vliegen dan 1x per dag met een grote. | |
Woods | woensdag 19 juni 2013 @ 16:16 |
Volgens mij heeft KLM dan ook niet op tijd kunnen innoveren en voorbij gestreefd door Emirates. | |
The_stranger | woensdag 19 juni 2013 @ 16:21 |
Dat kun je denken, maar ten tijde van de introductie van de A380 is er wel degelijk een business case geweest (samen met de Fransen) om te kijken of de A380 in het KLM plaatje past. En dat bleek (toen) niet zo. Wat emirates doet is simpelweg overal waar ze kunnen een zo groot mogelijk toestel inzetten om zo klanten te trekken. Winst is van secundair belang op bepaalde routes, klanten afsnoepen van anderen is primair. Zodra er genoeg klanten zijn om die ene A380 te vullen (en dus geen verlies te draaien) sturen ze de tweede, en derde.... Daar heeft AF/KLM geen geld voor (noch een andere Europese maatschappij). Echter tot nu toe zijn de bezettingsgraden van KLM nog steeds bijzonder hoog, klanten genoeg dus... | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 16:39 |
De oudste 744 is trouwens niet 28 jaar oud. 28 jaar geleden waren er nog geen 744s, pas vanaf 1989. KLM heeft er geloof ik 4 van 24 jaar en nog eens 10 van 20 of ouder. | |
OEM | woensdag 19 juni 2013 @ 17:04 |
De oudste komt uit 1988. EIS idd 1989. | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:22 |
Oeps, rekenfoutje ![]() ![]() Maar feit blijft dat het oude beestjes zijn. Heel veel 747-400's gaan er helaas tegenwoordig uit. Deels vanwege leeftijd; deels vanwege stijgende brandstofkosten. Het feit dat alle 747's nu nog een interieur overhall krijgen is mooi; want dat betekend dat ze nog wel even blijven. Bovendien lees ik nog over D-checks van een paar jaar geleden dus dat is ook mooi meegenomen. | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 18:33 |
In de zomer van 2009 heb ik met de "Nairobi" gevlogen en daar zat het toen al in. | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:18 |
Idd, zeker oude beestjes! Voor de diversiteit van de vloot ben ik blij dat ze nog even blijven. Maar had persoonlijk gewoon graag A380s gezien ![]() Het blijft gewoon jammer dat de directe concurrenten zoals LH en BA (en ook moeder AF) het wel allemaal kunnen, maar KLM als 4e? maatschappij van Europa niet. Jammer dat de grens net bij KLM (en AMS) ligt. Als FRA, LHR en CDG wel vele A380s met gemak kunnen vullen, en AMS absoluut NOOIT, dan vind ik dat gewoonweg een beetje vreemd en erg jammer als Nederlandse luchtvaartliefhebber. | |
Piles | woensdag 19 juni 2013 @ 20:19 |
Je weet dat er dagelijks een A380 van Schiphol vliegt hè. En plannen voor meer. | |
ShaoliN | woensdag 19 juni 2013 @ 20:24 |
Vervang AMS door KLM. | |
Piles | woensdag 19 juni 2013 @ 20:31 |
Dat schrijft ze bewust niet. | |
Thetallguy | woensdag 19 juni 2013 @ 20:45 |
Probeer eens met Emirates van Amsterdam naar Trondheim te vliegen. Of New York naar Buenos Aires. Of Belgrado naar Eindhoven. Of Parijs naar San Fransisco. Het is niet dat ze omdat ze met tig A380s vliegen gelijk de wereld domineren. Europa-Azie/Afrika/Kangaroo doen ze wat dat betreft lekker ja, maar echt innovatief is het ook niet. Paar KLM plusjes ![]() -webcare in 8? talen 24/7 -meet&seat -maaltijden preorder in economy -passbook ondersteuning in de iOS app (sinds vandaag) -paid luggage intra-europa, of je het leuk vindt of niet, ze zijn wel voorlopers in Europa -vliegen op biofuel (mix) -een van de hoogste aircraft utilization rates wereldwijd (longhaul) ik geloof dat een kist gemiddeld 17 van de 24u vliegend is | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:52 |
Zeker! Zelf ervaren, A380 is gewoon een ervaring op zich. Daarom hoopte ik dat KLM de gok zou wagen. Gewoon uit liefhebber-oogpunt gezien he. Welke plannen zijn er? Welke airlines? | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:02 |
Nu weer op BBC2. ![]() (Ik kom nog wel terug op bovenstaande berichten) | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 21:44 |
En op welke bestemmingen moeten die 5 A380's op vliegen dan? | |
Piles | woensdag 19 juni 2013 @ 21:51 |
Go around met de A380, die had ik wel willen zien ![]() | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:52 |
Was pas op Schiphol ook. Lijkt met met een 747, MD11 of A340 interessanter; die maken véél meer lawaai dan die stille walvis. En die A380 van Qantas die achter haar zat te taxiën gaat naar Dubai: blijft leuk, live tv. ![]() | |
Thetallguy | woensdag 19 juni 2013 @ 21:55 |
Ik vind deze altijd wel vet: http://m.youtube.com/watch?v=wJaR4azw6NM (en lekker geen a380 ![]() | |
Piles | woensdag 19 juni 2013 @ 21:59 |
Hoop trouwens dat ze dit op Schiphol ook eens gaan doen, zo'n programma ![]() | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:01 |
JFK, ATL, BKK, HKG, KUL, NRT, YYZ, PVG, CUR/AUA, SIN/DPS, PBM ? | |
Piles | woensdag 19 juni 2013 @ 22:02 |
Gebruik eens ICAO, deze ken ik allemaal niet hoor ![]() | |
OEM | woensdag 19 juni 2013 @ 22:07 |
| |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:10 |
Niet eens?!? KJFK, KATL, VTBS, VHHH, WMKK, CYYZ, ZSPD, TNCC, WSSS, SMJP | |
Thetallguy | woensdag 19 juni 2013 @ 22:11 |
CURAUA/SINDPS/PBM/BKK is sowieso veel low yielding vakantie/vfrverkeer, daar moeten ze het echt niet van hebben. Ander voorbeeldje Tokyo is nu een mix 74M/777, stel dat er 500 stoelen in een KLM 380 zouden komen, dan is dat een capacity increase van 180-250 stoelen per vlucht. Oftewel 1.800-2.500 stoelen per week, elke kant op. Dat zijn er een hoop. En opzich best te vullen, alleen tegen welke prijs ![]() | |
Mylene | woensdag 19 juni 2013 @ 22:19 |
Het zou tof zijn als SQ haar oude route van Singapore via Amsterdam naar Newark weer oppikt, en dan met een A380. SQ stopte deze route omdat ze nonstop gingen vliegen over de Noordpool. Deze wordt nu ook gestaakt. | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:26 |
Mijn persoonlijke ervaring is gewoon dat op KLM- vluchten naar o.a de caribbean, JFK en wat Aziatische bestemmingen altijd alles vol zat, en dan heb ik het niet over 1 toevallig volle vlucht, maar eigenlijk alle. Vroeg me dus af of het echt zo is dat KLM geen A380 kan vullen. Volgens iedereen hier kan KLM dat dus duidelijk niet. Jammer! Vooral alles lekker overlaten aan LH/FRA, BA/LHR, AF/CDG en EK dan maar ![]() | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 22:30 |
JFK doet KLM met een 772 en een 747 combi 2x per dag ATL doet KLM met een A330-200 BKK doet KLM met een 772 HKG doet KLM met een 747 combi KUL doet KLM met een 773 NRT doet KLM met een 773 en een 747 combi 2x per dag YYZ doet KLM met een MD11 en een 747 combi 2 keer per dag PVG doet KLM met een 747 combi CUR/AUA met een 747 en een a330 soms 2x per dag SIN met een 777-200 PBM met een 747 | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 22:31 |
Waar op de caribbean kan de a380 landen? | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:33 |
Met kleine aanpassingen is het sowieso wel mogelijk op CUR/AUA. | |
Thetallguy | woensdag 19 juni 2013 @ 22:37 |
Een volle vlucht is helaas niet perse een rendabele vlucht ![]() | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 22:40 |
Surinam Airways vloog in het verleden toch dagelijks op Amsterdam met hun a340? Nu zie ik net dat ze nog maar 5 vluchten doen per week. Iemand een idee wat er die andere 2 dagen met die kist gebeurd? | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:49 |
Ja dat is ook zo, maar het kan dan bijvoorbeeld ook 1 A330 en 1 A380 zijn he ![]() ![]() ![]() | |
dutchgirl86 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:53 |
Volgens mij is het nooit dagelijks geweest toch? En anders gebruikt Desi Bouterse hem misschien? ![]() | |
Iemand91 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:57 |
Ik heb geen ervaring met vliegen, maar ruim 18:20 uur in een vliegtuig zitten ![]() Nou kan ik dit ook wel vinden, maar is er ook een website/programma waar je dit soort dingen heel snel kunt bekijken (kan nu wel flightaware e..d gebruiken maar dat duurt lang. Heb wel SkyTeam Traveldesk op m'n laptop staan wat iets helpt). Dit dus. Denk aan Delta, Etihad enz. Voor wat ik kan vinden niets. Wel vreemd want dat kost alleen maar geld. Misschien inderdaad zo af en toe wat anders. Want 2 dagen stallen lijkt me niet logisch; misschien ook naar andere bestemmingen van Surinam Airlines. @ dutchgirl86: google eens op "KLM A380", dan kom je genoeg fora tegen waar dit allemaal al besproken is. Vrijwel zeker dat KLM hem gewoon niet neemt, en als ze dat wél doen duurt dan nog járen. [ Bericht 99% gewijzigd door Iemand91 op 19-06-2013 23:06:34 ] | |
Sunri5e | woensdag 19 juni 2013 @ 23:07 |
Ik dacht van wel. Maar die kist staat dus 2 dagen niets te doen. | |
Red_85 | woensdag 19 juni 2013 @ 23:17 |
En dat komt omdat klm een log, zwaar en bureaucratisch monster is met veel politiek. Verandering en inspringen op snelle marktwisselingen kunnen ze niet daar. | |
The_stranger | donderdag 20 juni 2013 @ 09:14 |
De CUR vlucht zit qua business class vrij vaak gewoon vol, voor best redelijke prijzen (voor de verkoper) | |
Sunri5e | donderdag 20 juni 2013 @ 09:27 |
Curacao zit idd altijd vol. | |
#ANONIEM | donderdag 20 juni 2013 @ 11:31 |
Een algemene vraag tussen alle Airbus verhalen door wat misschien wel aardig is als afwisseling: Wat was het eerste vliegtuig waar je ooit in vloog? Voor mij waren dat er 2. ![]() (rechts op de achtergrond) en ![]() | |
Sunri5e | donderdag 20 juni 2013 @ 11:40 |
Mijne![]() | |
Woods | donderdag 20 juni 2013 @ 12:43 |
Eerste en vooralsnog laatste vlucht![]() Vind deze er alsnog beter uitzien dan die nieuwe liverys. | |
Iemand91 | donderdag 20 juni 2013 @ 13:21 |
Geen. ![]() | |
Nero22 | donderdag 20 juni 2013 @ 13:43 |
Eerste![]() Was met een schoolexcursie naar Barcelona. | |
Sunri5e | donderdag 20 juni 2013 @ 13:51 |
Alle types + maatschappij waar ik mee heb gevlogen: Air Holland - Boeing 757 - 1 vlucht richting de Canarische eilanden ![]() Martinair - MD11 - 1 vlucht vanaf de Canarische eilanden naar Amsterdam ![]() Transavia - Boeieng 737 - 6 vluchten van en naar Malaga, Faro, Kreta ![]() Lufthansa - Dash 8 - 1 vlucht vanaf Dusseldorf naar Amsterdam ![]() KLM - Boeing 747 - 6 Vluchten vanaf en naar Curacao en Aruba ![]() Martinair - Boeing 767 - 2 vluchten vanaf en naar Curacao ![]() Ryanair - Boeing 737 - 12 vluchten vanaf en naar Girona, Rome, Ibiza ![]() | |
Leatherface | donderdag 20 juni 2013 @ 14:54 |
New York wordt nu door Singapore via Frankfurt bediend... .... met een A380. | |
Xtreem | donderdag 20 juni 2013 @ 15:19 |
off topic... [ Bericht 99% gewijzigd door Xtreem op 20-06-2013 16:06:25 ] | |
APK | donderdag 20 juni 2013 @ 15:55 |
Is het misschien een idee om die eerste vliegervaringen in een eigen topic te plaatsen? | |
Xtreem | donderdag 20 juni 2013 @ 16:06 |
![]() | |
APK | donderdag 20 juni 2013 @ 16:10 |
Was alleen maar een voorstel hoor, ik heb hier niks te zeggen ![]() | |
Iemand91 | donderdag 20 juni 2013 @ 20:58 |
Heads up; over 2 minuten weer op BBC2; deze keer o.a. met een A380 simulator. En daarna op dezelfde zender: Flights and Fights: Inside the Low Cost Airlines En dáárna Mock The Week voor mensen met humor ![]() ![]() | |
Piles | donderdag 20 juni 2013 @ 21:49 |
Concorde ![]() ![]() | |
Yvesss | donderdag 20 juni 2013 @ 22:37 |
Slightly offtopic, maar dat is toch een DC-8? Toen vliegtuigen nog klonken als zwaar getergde 'mechanische dieren'. Geeft mij kippenvel. Ze rookten toen ook nog een beetje, maar dat is sowieso VERBOTEN. Doe een beetje van deze genen in de A380 en het is een supertoestel. | |
Iemand91 | donderdag 20 juni 2013 @ 23:29 |
Dit. Helaas nooit mee mogen maken om die te zien vliegen; wel in Duxford Engeland in een pre-production model geweest en daar viel mij na al die lange tijd 1 ding op: klein. | |
LintuxCx | vrijdag 21 juni 2013 @ 00:17 |
Wat zou ik die idd graag nog eens zien vliegen zeg.. In NY staat er een tentoongesteld, paar jaar geleden kon je er ook nog in maar nou niet meer. ![]() | |
Lucifer_Doosje | vrijdag 21 juni 2013 @ 00:23 |
Een beetje roken? ![]() ![]() En ben ik dan al zo oud als ik de Concorde nog wel heb zien vliegen ![]() | |
Yvesss | vrijdag 21 juni 2013 @ 00:30 |
HaHa. Was natuurlijk een understatement. Nadat je de vingers uit je oren had getrokken de heerlijke kerosinedampen in je neus. Ik heb ook heimwee naar de Starfighter. Allemaal niet zo policor en mileubewust, maar toch... | |
Lucifer_Doosje | vrijdag 21 juni 2013 @ 10:59 |
Tot een jaar of 15 terug had je tenminste nog echte vliegtuigen. Niet lelijke gedrochten als de A380, tupperware vliegtuigen als de 787, of eenheidsworst als de 320/737. Maar nog de DC9, 727, BAC1-11, TU134,enz. Dat soort kisten hoorde, en zag je tenminste als ze langskwamen. Blij dat ik dat nog allemaal heb kunnen zien vliegen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 23 juni 2013 @ 13:24 |
Elke goede voorzet verdiend een inkoppertje. Dus bedankt voor de tip. ![]() Kun je dan ook alle reacties die ermee samenhangen in 1 keer daarheen transporteren als in "mergen?" | |
APK | zondag 23 juni 2013 @ 15:52 |
Dat is te doen, maar dat kun je het beste even aan de mods van PTA vragen ![]() PTA / PTA FAQ & Feedback | |
Woods | zondag 23 juni 2013 @ 15:53 |
Wees blij dat we naar die nieuwe generatie zijn toegegroeid. Als het oude zo goed was, en ik houd natuurlijk ook van de schreeuwende ruikende motoren, dan gebruikten we nog zulke type apparaten. | |
Yvesss | zondag 23 juni 2013 @ 22:31 |
Gaat natuurlijk om de kick van de sound. Performancewise zijn de GE90's en Trent's veel beter. Alhoewel het gedonder van de startupsound van dezen ook wel kippenvel geeft: [youtube][/youtube] | |
Woods | zaterdag 29 juni 2013 @ 00:48 |
Deze motor alleen produceert dik boven de 100.000 aan.. kracht? Wat is nog het voordeel van 4 motoren op bijv. de 747 of A380? | |
blingbling11 | zaterdag 29 juni 2013 @ 03:05 |
Heeft volgens mij met ETOPS te maken. Daarnaast is een 747 of een A380 aanzienlijk zwaarder dan een triple, dus hebben ze meer thrust nodig. | |
niels0 | zaterdag 29 juni 2013 @ 09:58 |
Ik zie liever dat KLM het aantal bestemmingen uitbreidt dan dat ze A380s kopen om tussen hubs te laten vliegen. Die verbindingen zijn er allemaal al en voegen dus niets toe. | |
OEM | zaterdag 29 juni 2013 @ 10:13 |
Een vliegtuig moet op kunnen stijgen met 1 inoperatieve motor. Bij een quad hou je dan 75% stuwkracht over, bij een twin maar 50%. Een A380 heeft 4 motoren van 70.000 lbf. Een A380 heeft dus 3x70.000 = 210.000 lbf nodig om op te stijgen. Een twin heeft maar 1 motor over om die 210.000 lbf te leveren. Dat is 2x zoveel als de GE90. Dat wordt een hele dure motor. | |
The_stranger | zaterdag 29 juni 2013 @ 10:39 |
Heeft inderdaad met ETOPS te maken (met etops moet je je route zo plannen dat je altijd niet meer dan 2 of 3 uur van een beschikbaar vliegveld bent), maar ook met beschikbaar motorvermogen. Als je al ziet hoe enorm de motoren zijn van de 777, hoe groot worden ze dan wel niet om de veel zwaardere A380 voort te stuwen.. | |
OEM | zaterdag 29 juni 2013 @ 12:03 |
Mwah, etops of niet, elke twin moet op 1 engine kunnen opstijgen. | |
The_stranger | zaterdag 29 juni 2013 @ 12:11 |
Dat was het tweede punt dat ik maakte, maar ETOPS is ook een reden, al is dat met het oprekken naar ETOPS180 al een stuk minder... | |
OEM | zaterdag 29 juni 2013 @ 12:34 |
Stel dat er wel zulke motoren zouden bestaan (en in het design van de a380 passend en economisch verantwoord), zou de A380 dan nog steeds een quad zijn geweest? Alles en iedereen lijkt juist etops-twins te willen. Vallen quads tegenwoordig ook niet onder etops-regelementen of is dat alleen nog een plan? | |
The_stranger | zaterdag 29 juni 2013 @ 13:26 |
Het zou me niet verbazen als ze dan inderdaad twee motoren gemonteerd hadden, met ETOPS180 is ETOPS vliegen eigenlijk geen belemmering meer. Daarnaast zijn twee motoren vaak goedkoper in aanschaf, verbruik en onderhoud. >2 motoren vallen voor zover ik weet niet onder ETOPS, weet ook niet of en waarom dat zou veranderen. | |
OEM | zaterdag 29 juni 2013 @ 13:58 |
Omdat het ETOPS een berg eisen stelt aan veiligheid die niks te maken hebben met het aantal motoren, bv. brandveiligheid, onderhoud, etc. Ik lees hier dat de FAA dit in 2007 heeft geintroduceerd voor >2 motoren voor vluchten >ETOPS180. Geen idee dus of de rest van de wereld (die noemen het dan weer LROPS) dat heeft overgenomen. | |
The_stranger | zondag 30 juni 2013 @ 09:59 |
Ik snap nu wat je bedoelt. ICAO vindt dat ETOPS staat voor extended TWIN (engine) operations/operating standards en is alleen bedoeld voor tweemotorige vliegtuigen. Basicly moeten ze vliegen binnen de X uur van een uitwijkhaven(zoals je al weet). Maar ETOPS is meer dan dat, het gaat ook om betrouwbaarheid van systemen en bepaalde werkwijze, welke ook voor vliegtuigen met meer dan 2 motoren gelden of gunstig zijn. Sinds men toch al bezig was om etops hoger dan 180 te tillen (250 ofzo, als het niet nog meer is) en daardoor eigenlijk weinig verschil meer zal zijn tussen 2 of meer motoren, is inderdaad voorgesteld om ETOPS te verbreden tot algemeen systeem waarbij 4 motorige vliegtuigen niet zozeer x uur van land moeten blijven (is immers met etops >180 totaal geen issue meer) maar wel aan andere dingen moeten voldoen. De naam LROPS is volgens mij door de ICAO naar voren geschoven, maar de FAA blijft vasthouden aan etops, of andersom. Dat zal er denk ik ook voor zorgen dat het aantal >2 motorige vliegtuigen ernstig afneemt, zag laatst een powerpoint met een grafiek 2 tegen >2 motorige (grote) vliegtuigen en de laatste categorie is op sterven na dood.. | |
MaxMark | zondag 30 juni 2013 @ 11:40 |
Om dit topic een beetje toegankelijk te houden voor iedereen, is het misschien een idee om elke afkorting (in ieder geval de eerste keer) even helemaal uit te schrijven, danwel uit te leggen? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 30 juni 2013 @ 13:23 |
Geen slecht idee maar anderzijds is het opzoeken van dingen tegenwoordig zo makkelijk,dat als je iets niet begrijpt ook zelf even kan Googlen. | |
The_stranger | zondag 30 juni 2013 @ 14:01 |
ETOPS = Extended Twin engines Operations (al varieert de exacte aforting wat per organisatie) ICAO = International Civil Aviation Organization FAA = Federal Aviation Administration ICAO is een wereldwijd verband ontstaan in 1947 waarin verreweg de meeste landen op aarde afspraken maken aangaande regels, procedures, wergeving en voorschriften qua luchtvaart. Daaruit vloeide ETOPS wat regels e.d. inhoudt als je met een tweemotorig vliegtuig over de plas wil (of eventueel grote onbewoonde stukken). In het begin waren vliegtuigen en de motoren lang zo betrouwbaar nog niet zoals vandaag de dag, dus werden er regels gesteld waaraan je vliegtuig moest voldoen. Meer dan twee motoren werden eigenlijk buiten beschouwing gelaten omdat de kans op meer dan een motorstoring te klein geacht werd. Regels waren bijvoorbeeld dat je maar X aantal uur van een geschikt vliegveld mag zijn, waarbij de X over de jaren, bij steeds betere wordende systemen, meer en meer opgerekt werd. Momenteel is de gangbare X 180 minuten maar zowel boeing als airbus willen daar >4 uur van maken. Het grootste voordeel is dan meer rechtstreekse routes over oceanen. De FAA is de Amerikaanse "luchtvaartdienst", zoals we in Europa de JAA hebben en in de UK de CAA. Deze maken weer regels op hun eigen grondgebied, gebaseerd op de regels van ICAO. In de constante beweging om vliegen nog veiliger te maken is er een nieuwe set regels bedacht om het langdurig vliegen boven "lege" stukken ook voor vliegtuigen met meer dan 2 motoren te laten gelden. Over de naam wordt wat gesteggeld, maar zowel de oude naam ETOPS als LROPS worden genoemd, waarbij LROPS staat voor Long Range Operations. | |
OEM | zondag 30 juni 2013 @ 16:28 |
Engines Turn Or Passengers Swim De 777 kun je al gecertificeerd krijgen voor 330 minuten. De A350 mikt zelfs op 350 minuten. | |
The_stranger | zondag 30 juni 2013 @ 20:45 |
Dat van de 350 wist ik, maar niet dat de 777 al zover was... | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 10:09 |
En toch is het wennen toen ik voor het eerst in een 777 stapte na zoveel jaar de 747 gewend te zijn. Daar het een vrij lange vlucht was had ik zoiets: Moet dat toestel mij zolang in de lucht houden? (daar ik gewend was dat voor lange intercontinentale vluchten je een groot toestel had en voor korte vluchten zo een DC-9 of 10 fabrikaat) | |
Sunri5e | dinsdag 2 juli 2013 @ 10:13 |
Hoe bedoel je dat? Een 777 is groter dan een 747. | |
#ANONIEM | woensdag 3 juli 2013 @ 09:26 |
Ja, neen, technisch heb je helemaal gelijk maar optisch (vanuit mijn oogpunt) vind ik de 747 imposanter overkomen wat te maken zal hebben met die bult voorop. Die 777 hoe vreemd ook, doet voor mij nog altijd aan als een uit de kluiten gewassen DC-9/10. | |
LintuxCx | zaterdag 6 juli 2013 @ 00:37 |
Om toch even on-topic te blijven: Dat "For sale" bordje zal daar al eventjes staan denk ik. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 6 juli 2013 @ 11:11 |
Doet mij erg denken aan die welbekende foto van een Boeing die net over de stranden ergens scheerde op weg naar een landingsbaan. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2013 11:11:58 ] | |
Sunri5e | zaterdag 6 juli 2013 @ 11:17 |
Sint Maarten ![]() | |
Piles | zaterdag 6 juli 2013 @ 12:36 |
Maak er maar meervoud van ![]() ![]() | |
Woods | woensdag 10 juli 2013 @ 16:42 |
http://static.photobucket(...)e360box/MOV_0279.mp4 Zat net even op het balkon toen ik iets ongewoons hards hoorde bleek het een A380 te zijn die boven me voorbij kwam, hij vloog in oostelijke richting, waarschijnlijk de baan naast de Aalsmeerbaan? | |
Iemand91 | woensdag 10 juli 2013 @ 16:56 |
Hij is vandaag opgestegen van de Zwanenburgbaan (parallel aan de polderbaan die stukje naar het westen ligt). | |
Thetallguy | woensdag 10 juli 2013 @ 20:30 |
Vind een A380 nou niet echt ongewoon hard klinken. Zeker niet als je hem met wat Schiphol regulars als de 744 / M11 / A300 vergelijkt. | |
Piles | woensdag 10 juli 2013 @ 20:32 |
A380 is juist verbazend stil voor zo'n groot ding. Sommige 737's maken nog meer herrie af en toe ![]() | |
Thetallguy | woensdag 10 juli 2013 @ 20:38 |
Deze zomer extra veel AirExplore ArkeFly 737-400's ![]() | |
Sunri5e | woensdag 10 juli 2013 @ 21:30 |
Geen enkel geluid kan tippen aan de 777 met de GE90 motoren ![]() Kijk dit filmpje en geniet! Natuurlijk wel full hd en full screen | |
#ANONIEM | donderdag 11 juli 2013 @ 11:42 |
Kun je meestal ook wel raden waar die allemaal heen vliegen en wat voor soort passagiers erin zitten. ![]() | |
Woods | vrijdag 12 juli 2013 @ 12:45 |
![]() Dat zou wel kunnen alleen dan moest hij wel een heel scherpe draai naar rechts gemaakt hebben, eigenlijk al gelijk na het opstijgen(link die ik poste werkte niet). [ Bericht 4% gewijzigd door Woods op 12-07-2013 12:50:23 ] | |
minmex | vrijdag 12 juli 2013 @ 12:52 |
Ik woon op de aanvliegroute. 2 x per dag, hoor en zie ik de 380. Mooi om te zien en het geluid valt heel erg mee. Als rond 17.00 de vloot 747 van klm vertrekt kunnen we elkaar niet eens verstaan in de tuin!! | |
Iemand91 | vrijdag 12 juli 2013 @ 13:03 |
Klopt gewoon hoor: ![]() | |
Woods | vrijdag 12 juli 2013 @ 13:06 |
Wanneer is de volgende keer dat hij zo overvliegt? ![]() | |
Leatherface | vrijdag 12 juli 2013 @ 14:58 |
En Emirates blijft intussen vrolijk het A380-netwerk uitbreiden. Binnenkort worden ook LA, Brisbane en Mauritius met deze kist aangevlogen. | |
Tinos85 | vrijdag 12 juli 2013 @ 19:35 |
Heathrow korte tijd dicht na brand vliegtuig Heathrow Airport in Londen is vrijdagavond korte tijd afgesloten geweest. Aanleiding was een brand in een toestel van Ethiopian Airlines. Foto: ANP Dat meldt de BBC vrijdag. De brand brak om nog onbekende reden uit in een Boeing 787 Dreamliner die geparkeerd stond op een afgelegen plaats op de luchthaven. De hulpdiensten waren snel ter plaatse om het vuur te bestrijden. Op het moment dat de brand uitbrak, waren er geen passagiers aan boord van het toestel. Boeing heeft laten weten dat medewerkers van het bedrijf op Heathrow aanwezig zijn om de brand te onderzoeken. Accu's De Dreamliner, het jongste paradepaardje van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, werd eerder dit jaar drie maanden aan de grond gehouden omdat er problemen waren met de accu's, die oververhit konden raken. Ethiopian Airlines nam in november vorig jaar de Dreamliner in ontvangst. Het toestel zou later op vrijdag een retourvlucht maken naar de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. http://www.nu.nl/buitenla(...)brand-vliegtuig.html Weer de Dreamliner | |
Sunri5e | vrijdag 12 juli 2013 @ 21:29 |
Het gaat niet echt best met dat vliegtuig... | |
starla | zaterdag 13 juli 2013 @ 17:10 |
Kan echt niet wachten op m'n vakantie! Voor het eerst met de A380 vliegen en voor het eerst met de 777, beiden van Emirates. Dat worden veel foto's en filmpjes! ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 16 juli 2013 @ 13:18 |
De naam Emirates zie je ook steeds meer overal opduiken. Krijgen we een hausse van Arabische macht weer terug zoals in de jaren 70? (olie embargo en hoe het Westen te kijk werd gezet) | |
Woods | dinsdag 16 juli 2013 @ 17:20 |
Vliegt Emirates namens alle staatjes daar aangezien ze allemaal naar Dubai vliegen of is Dubai praktisch degene die aan het langste eind trok/ rijkst is? | |
Iemand91 | dinsdag 16 juli 2013 @ 18:31 |
Hoe ze het doen... Mauritius heeft maar zo'n 1.3 miljoen inwoners en ongeveer evenveel toeristen per jaar. EDIT: damn; nu vliegen ze er 2(!) 777-300ER's per dag naartoe, straks een A380 én een 777-300ER. ![]() -> Bron. Bron. Ofwel namens de gehele Verenigde Arabische Emirates inderdaad. | |
#ANONIEM | donderdag 18 juli 2013 @ 09:28 |
Maar los van wat hierboven staat wil ik wel opmerken dat de reden dat sommige mensen steeds meer kiezen om met Emirates e.d. te vliegen ook samenhangt met de service die je aan boord krijgt. Het is allemaal net even de extra S in de service dan bijvoorbeeld onze eigen KLM. Ik weet niet: toewijding? Instelling? | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 09:44 |
Check ook het aantal kisten dat ze in de order hebben staan. ![]() Ik was nog Barcelona en Zürich vergeten te melden als luchthavens die ook binnenkort met een A380 worden aangevlogen door Emirates. Bestemmingen als San Francisco, Washington DC, Frankfurt, Mumbai, Delhi, Guangzhou enzovoorts zullen ook wel binnen afzienbare tijd met een A380 worden aangevlogen lijkt me zo. | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 10:52 |
56 A380's en 68 T7.. ![]() Dat is gewoon ziek als je dat al in bestelling hebt staan ![]() | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 13:08 |
5 x daags de A380 naar Londen, binnenkort vier keer daags de A380 naar HK en drie x per dag naar Auckland enzovoorts enzovoorts. ![]() | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 13:09 |
En dan maar 1 keer per dag naar EHAM ![]() | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 13:11 |
Kleine markt he. Ook vrij weinig high yielding passagiers vergeleken bij bijvoorbeeld Londen, lijkt me zo. Aan de andere kant, grote (of snel groeiende) luchthavens als Atlanta, Chicago, Istanbul en Jakarta hebben nog geen A380-diensten. | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 13:12 |
Hmm ja, denk inderdaad dat Londen wel een grotere markt is. Verder vind ik het toch wel jammer dat we hier maar een A380 hebben, zou er graag nog een andere livery bij zien. | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 13:14 |
Waren geruchten dat Malaysia Airlines een A380 op Amsterdam wil inzetten. Tot nu toe gebruikt MAS zijn A380's op routes naar Londen (2x), Parijs en Hong Kong. Maar ze willen er een aantal bij bestellen, dacht ik. | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 13:15 |
Die livery van Malaysia is ![]() Net als die van Thai en de aankomende van Qatar ![]() | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 13:17 |
Ik heb wel eens Malaysia gevlogen naar Bali (vanuit Amsterdam met tussenstop op KL). Op dat stuk van Schiphol gebruikten ze een oude 747, naar Bali weet ik niet meer. Misschien is er markt voor een A380 Amsterdam - KL, maar ik weet niet precies hoe het met de bezettingsgraad zit. | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 13:20 |
Zou ik ook niet weten. Maar had ook niet verwacht dat Amsterdam-Dubai elke keer vrij druk bezet zou zijn. Maar goed, wie weet wat er komen gaat. | |
Leatherface | donderdag 18 juli 2013 @ 13:26 |
Nu ik toch Bali noemde, raar dat Emirates daar nog niet heen vliegt. Moet toch best lucratief zijn om vanuit KL, Singapore of Jakarta daar heen te vliegen. | |
Iemand91 | donderdag 18 juli 2013 @ 13:43 |
Heb ergens gelezen (Financiële Telegraaf / Scramble) dat Emirates een tweede vlucht naar Schiphol wil; of een 777 of een A380. In het geval van het laatse krijgen we zulke taferelen: ![]() (Een A380 van Emirates richting Londen op 2 december 2012 die was uitgeweken naar Schiphol vanwege brandstoftekort; paar maanden later (19 maart 2013) nog een keer (nu een bound for New York) vanwege medische noodsituatie; zie hier) [ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 18-07-2013 13:54:04 ] | |
Koning_Kaak | donderdag 18 juli 2013 @ 13:44 |
Ik heb van een Emirates collega begrepen dat de "double daily" naar Amsterdam zou worden aangekondigd op de eerste dag dat concurrent Etihad zou gaan vliegen, mooi actie met een dikke middelvinger maar helaas niet gebeurt. | |
Thetallguy | donderdag 18 juli 2013 @ 14:04 |
Had Emirates niet wel aal slotrequests ingediend voor een 2e dagelijkse vlucht? (met 77W) | |
zlotka | donderdag 18 juli 2013 @ 14:21 |
777 is ook een erg mooi toestel. Zitten ook zeker een paar heeeele mooie livery's tussen, ben benieuwd! | |
Iemand91 | vrijdag 19 juli 2013 @ 13:35 |
![]() De eerste A380 van BA in Manston. Ziet er goed uit. | |
de__vakantieman | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:41 |
Wel ingediend, maar nooit goedgekeurd omdat de aanvraag weer ingetrokken is. Wacht maar, die double daily komt nog wel:) | |
#ANONIEM | zaterdag 20 juli 2013 @ 14:24 |
Misschien de afstand? ![]() Daarbij verbaast het mij dat je Air Malaysia vloog. Van te voren kon je weten dat deze maatschappij nou niet een aanbeveling is om mee te vliegen. Dan ga ik nog 10 keer liever met China Airline .... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2013 14:25:01 ] | |
Leatherface | zaterdag 20 juli 2013 @ 14:27 |
Ik vond Malaysia Airlines alleszins meevallen hoor. | |
Leatherface | zaterdag 20 juli 2013 @ 19:41 |
Twee weken geleden ben ik nog met Cathay Pacific richting Bali gevlogen en die vond ik niet direct beter dan Malaysia Airlines. Bij Malaysia vond ik de stoelen prettiger zitten. Bij die van Cathay kan de rugleuning niet achterover. Nu is het bij mij al snel goed zolang ik maar wat beenruimte heb, prettig zit en de maatschappij betrouwbaar is/op tijd vliegt. Dat was allemaal prima bij MH. Eten en entertainment vind ik wat minder belangrijk. Echter is het al weer vier jaar geleden dat ik ermee vloog, kan dus goed zijn dat een en ander minder is geworden. | |
de__vakantieman | zaterdag 20 juli 2013 @ 23:19 |
Probeer de Coral Economy van Etihad eens zou ik zeggen, of met een hoger budget, de business class ![]() | |
starla | zondag 21 juli 2013 @ 12:49 |
Wat is dit voor nonsens? ![]() Malaysia Airlines heeft 2 dodelijke incidenten op 1.8 miljoen vluchten China Airlines heeft 7 dodelijke incidenten op 0.7 miljoen vluchten. Malaysia heeft dus 1.11 incidenten per 1 miljoen vluchten China heeft er 10 per 1 miljoen vluchten Dat is exact 9 keer zoveel. | |
Leatherface | zondag 21 juli 2013 @ 18:24 |
Qantas never crashed. ![]() | |
The_stranger | zondag 21 juli 2013 @ 20:19 |
B*llsh*t... Ze hebben nooit een jet gecrashed, maar er zijn wel degelijk vroeger qantas toestellen naar beneden gekomen. Echter sinds 1951 hebben ze geen doden meer gehad aan boord (door "eigen" schuld) maar wel degelijk ongelukken. Bij een ongeluk hebben ze zelfs tegen alle economische redenen in het toestel (een 747) weer opgelapt om vol te kunnen houden dat ze nog nooit een jeti vliegtuig hebben verloren. | |
Leatherface | zondag 21 juli 2013 @ 20:20 |
Rainman, de film. ![]() | |
The_stranger | zondag 21 juli 2013 @ 22:35 |
Rainman, de film. ![]() [/quote] I know, maar nog steeds stierepoep ![]() | |
Woods | maandag 22 juli 2013 @ 02:24 |
Na wat te hebben gegoogled over de A380 kwam ik wat foto's van de cockpit tegen die me verbaasden. Er zat namelijk in mijn ogen conventioneel stuurknuppel in waarmee je het vliegtuig bestuurd maar een stick die je tegen komt in helikopters. Hoe high tech is die A380 eigenlijk wel niet? ![]() | |
OEM | maandag 22 juli 2013 @ 06:28 |
De side stick gebruikt Airbus al sinds 1987 in de A320. Ook te vinden in de A330, A340 en in diverse modellen van andere vliegtuigbouwers. De A380 is ongetwijfeld high tech, maar dus niet vanwege het gebruik van een side stick. | |
Woods | maandag 22 juli 2013 @ 11:58 |
Dus het is niks nieuws. Hoe is het dan om te vliegen met zo'n helikopter stick? En is er wel een soort gevoel aangezien je het maar met één hand kan besturen. | |
The_stranger | maandag 22 juli 2013 @ 12:52 |
Vliegtuigen met een "normaal" stuur worden ook vaak met een hand bestuurd, de andere hand ligt op de gashendels. Het allergrootste verschil tussen de airbus manier van vliegen en de rest , is dat je bij een airbus m.b.v. de stick het vliegtuig in een stand zet en die houdt hij dan vanzelf vast. Als je met een boeing aan het stuur trekt, gaat de neus omhoog. Dat gebeurd ook als je aan de "joystick" trekt. Laat je echter het stuur los, dan zal bij de boeing de neus weer naar beneden vallen ongeveer naar de stand die het vliegtuig had voordat er aan het stuur getrokken werd. Bij een airbus zal het vliegtuig echter die neus omhoog stand vasthouden als je de stick loslaat. Zelfde geldt voor de andere richtingen. De airbus manier heeft absoluut voordelen, maar is wel wennen als je een stuur gewend bent. | |
starla | maandag 22 juli 2013 @ 13:05 |
Informatief praatje over de cockpit van de A380: Misschien al gepost hier, maar wat een fantastisch filmpje over hoe smooth dat ding vliegt: | |
#ANONIEM | maandag 22 juli 2013 @ 14:17 |
En je ziet ook gelijk hoe weinig de piloten van nu hoeven te doen dan bijvoorbeeld eind jaren 60. | |
starla | maandag 22 juli 2013 @ 14:21 |
Ja geweldig. Ook die auto-throttle die continu dezelfde snelheid handhaaft als ze banken. Pas op de final approach de autopiloot uitschakelen en dan is het slechts een kwestie van een beetje fatsoenlijk sturen. Maar ze hadden natuurlijk wel de weersomstandigheden mee. Hier moeten ze wel iets meer hun best doen: ![]() | |
The_stranger | maandag 22 juli 2013 @ 14:33 |
Het fysieke vliegen is drastisch verminderd. echter alles eromheen is weer enorm toegenomen. Drukte, snelheid, aantal passagiers en afstanden zijn toegenomen, waardoor er veel meer regels, procedures en limieten zijn | |
Woods | maandag 22 juli 2013 @ 17:37 |
In dat 2de filmpje lijkt het wel alsof ze oneindig cirkeltjes boven SF vliegen ![]() | |
LintuxCx | maandag 22 juli 2013 @ 22:19 |
En eind jaren 60 was de cockpit niet eens alleen voor de piloten maar had je ook nog de flight engineer. De hele vlucht lang naar wijzertjes kijken en zo af en toe op een paar knopjes drukken. Als de koffie maar niet opraakt! | |
blingbling11 | maandag 22 juli 2013 @ 22:53 |
Airbus gebruikt btw dezelfde cockpit layout in al haar toestellen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 23 juli 2013 @ 10:00 |
![]() Iets waar ze trouwens erg naar uitkeken. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2013 10:00:59 ] | |
Leatherface | dinsdag 23 juli 2013 @ 11:41 |
Op Hong Kong heb ik er nog eentje van Emirates van dichtbij gezien. Vertrok tegenover mijn gate voor mijn terugvlucht naar Amsterdam. Heb er daarna ook nog eentje van Korean Air zien taxiën. A380's zijn groot, maar eigenlijk valt het toch ook wel weer mee als je het van een paar meter afstand ziet. Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik er nog nooit in heb gevlogen. Ik weet dus niet hoe ruim het van binnen aanvoelt. Een meter of twee in de breedte maakt eigenlijk al een fors verschil. Zo voelt een 747 veel ruimer aan dan een A340. | |
Xtreem | dinsdag 23 juli 2013 @ 14:55 |
Ik vond 'm van binnen vooral lang... Van het 2e deck merk je niet heel veel, en in de breedte is het me ook niet opgevallen.. | |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2013 @ 16:38 |
Maar de luxe gezien de vele filmpjes hierover is i.i.g. beter dan die van bijvoorbeeld de toestellen van de KLM. Maar goed, je betaalt er ook wel voor.. | |
Thetallguy | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:57 |
Hoe luxe een vliegtuig overkomt ligt mijns insziens niet aan het type, maar aan hoe de airline het toestel inricht. Je kunt ook een CRJ200 comfortabel maken als je maar goed je best doet. Uiteindelijk zit je in een A380 ook gewoon in dezelfde (economy)stoeltjes als een 777 (en met een beetje pech straks ook nog in de nieuwe 11-abreast uitvoering die Airbus nu promoot). | |
The_stranger | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:16 |
Dat betalen is ook het probleem. De Emiraten draaien ongeveer op Aziatische, Pakistaanse en Indische slaven(*). Dat gecombineerd met minder gereguleerde wetgeving en mindere/andere sociale zekerheden geeft voor een bedrijf als emirates een enorm voordeel qua kosten. Een personeelslid dat in beide landen hetzelfde verdient is daar gewoon bijna 50% goedkoper voor het bedrijf. De kosten die je daar bespaart, kun je dan weer inzetten om je product luxer te maken, zodat je een een beter product hebt en goedkoper kan opereren. Een Europese maatschappij die een bar installeert, "gratis" limousine service aanbiedt, etc moet daardoor de prijzen nog meer ophogen waardoor ze weer een achterstand oplopen. De gemiddelde West Europese reiziger/consument wil graag aan de ene kant zijn pensioen/ww/etc opstrijken, maar aan de andere kant profiteren van landen waar die zekerheden niet de prijs beïnvloeden. Ik vraag me af hoe lang dat goed kan gaan... | |
#ANONIEM | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:57 |
Interessant leesvoer The_stranger, waar zeker een kern van waarheid inzit. ![]() | |
Woods | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:34 |
Ik zit nu Aircrash Investigation te kijken waarin een 727 neergestort is, dit is een toestel met een derde motor in de staart. Alleen waar zit de 'achterkant' waar alle thrust en power uit moet komen want hij lijkt op te gaan in de staart?![]() | |
Thetallguy | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:47 |
ongeveer in het midden tussen de andere twee motoren ![]() ![]() | |
Woods | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:51 |
Dan ziet dit er wel een stuk indrukwekkender uit: ![]() ![]() | |
blingbling11 | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:22 |
Prachtig dingen, net als de L-1011 ![]() | |
starla | woensdag 31 juli 2013 @ 00:00 |
Lockheed Tristar ![]() | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 07:41 |
![]() | |
Mylene | woensdag 31 juli 2013 @ 13:31 |
Zoals verwacht de tweede dagelijkse vlucht van Emirates.bron | |
#ANONIEM | woensdag 31 juli 2013 @ 14:25 |
Kijk, dat is interessant nieuws. Hoezo economische crisis? Ik denk dat ze op termijn er ook wel een groter toestel tegenaan mogen gooien want de het aanbod aan 1st class stoelen is erg mager. | |
Thetallguy | woensdag 31 juli 2013 @ 16:26 |
Ik las dat in de slotaanvraag bij Schiphol een 77W (777-300ER) is aangemeld voor deze vluchten. Normaal gesproken wel de strategie van Emirates om 'klein' te beginnen en dit uit te bouwen. | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 18:10 |
KLM zal hier niet blij mee zijn. | |
Piles | woensdag 31 juli 2013 @ 18:11 |
Dat waren ze al niet inderdaad. Vraag me wel af of de vraag op de route echt is toegenomen, of dat Emirates vooral klanten bij KLM e.d. weghaalt. | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 18:13 |
Ik denk het laatste. | |
Thetallguy | woensdag 31 juli 2013 @ 18:26 |
Om Dubai zelf zal het Emirates niet te doen zijn, en qua vraag naar deze bestemming zal ook niet veel veranderd zijn ![]() | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 18:29 |
Ik zie die Arabieren ook nog wel de stap maken naar 2x een A380 per dag. Op welke andere bestemmingen doen ze dat nog meer? | |
Woods | woensdag 31 juli 2013 @ 18:51 |
Mag dit wel zomaar ongelimiteerd vliegtuigen sturen, kan dit ook wel qua planning? Op die manier kan je in dit geval KLM naar de knoppen helpen(niet dat dat mij interesseert). | |
Piles | woensdag 31 juli 2013 @ 18:56 |
Als Schiphol er ruimte voor heeft (slots) dan kan het ja. Dus zomaar gaat het niet. | |
minmex | woensdag 31 juli 2013 @ 18:57 |
Geen idee of er behoefte aan is, maar zo komt ze elke dag door de tuin uhh vliegen. Heb er nog een paar bij interesse.. ![]() ![]() ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door minmex op 31-07-2013 19:02:52 ] | |
Woods | woensdag 31 juli 2013 @ 18:58 |
Kan Schiphol er een stokje voor steken zodat KLM nog enigszins kans heeft? | |
Piles | woensdag 31 juli 2013 @ 19:00 |
Zou kunnen, maar Schiphol wil ook groeien natuurlijk. En de slots zullen niet goedkoop zijn. Maar hoe dat politieke spel verder gaat weet ik niet. | |
Iemand91 | woensdag 31 juli 2013 @ 19:16 |
Dooddoener. Laatste inderdaad. Waar nu Londen, Parijs, Frankfurt (of miniem; Schiphol) de doorvoer airports zijn naar de VS, Azië/Oceanië en Afrika is het hele businessmodel van Emirates om dat in Dubai te doen. Ofwel overal passagiers vandaan pakken, naar Dubai brengen en van daaruit weer verder. Wat Thetallguy dus zegt. Logisch dat de gevestigde airlines in Europa daar niet blij mee zijn. Ik vind dit verrekte moeilijk om dit precies te vinden, vraag me af of er überhaupt ergens op internet iets duidelijks is te vinden waarop je dergelijke zaken kunt vinden. Maar London is bijvoorbeeld een leuke; ik zie zo bijvoorbeeld zo'n 5(!) A380's vluchten per dag staan op Heathrow. ![]() Was bij Heathrow Live (4 delige serie dat pas op BBC was en dat live uitzond vanaf Heathrow) en trackingsites ook duidelijk te zien; het gaat af en aan van A380's daar. Nu Emirates, Qantas, Malaysia, Singapore en straks veel British Airways. Tuurlijk mag dat. Waarom niet? Koop een slot en stuur er een vliegtuig heen. Op bijvoorbeeld Heahtrow waar het stervensdruk is sturen ze juist de A380 om zoveel mogelijk passagiers tegelijk te verwerken zodat de slots kort bezet zijn (dus beter een A380 dan 2 777's bijvoorbeeld, want die kosten meer tijd). Mij wel. Zou bijzonder zijn om 's werelds oudste nog opererende vliegmaatschappij zien te verdwijnen, tesamen met tienduizenden banen en aanverwante bedrijvigheid. Bovendien; als dat zou gebeuren heb je uiteindelijk 1 grote maatschappij en dan kun je zelf wel raden wat er dan gebeurd. (een gevolg wat sowieso gaat gebeuren of Emirates nou groot wordt of niet) Schiphol en KLM zijn zéér nauw verweven en KLM heeft ook duidelijk een voorrechtspositie op Schiphol. Echter er zijn ook tekenen dat dit verbrokkelt; KLM had bijvoorbeeld erg veel kritiek op Schiphol over diens 'meewerking' aan Emirates. Net als Piles zegt; Schiphol wil ook geld verdienen. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 31-07-2013 19:34:38 ] | |
Thetallguy | woensdag 31 juli 2013 @ 19:43 |
Emirates vliegt sowieso 5x per dag met de 380 op Londen, 3 of 4x/dag naar Bangkok, 2x naar oa. Sydney, Parijs, New York, Jeddah (en de komende twee weken ook Rome) en wellicht nog meer (Hong Kong?) | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 19:49 |
Maar volgens mij geen 5x op Heathrow. | |
Thetallguy | woensdag 31 juli 2013 @ 20:16 |
EK001, 003, 005, 007 en 029. En daarnaast nog twee dagelijkse Qantas A380s waarop ze codesharen ![]() | |
Leatherface | woensdag 31 juli 2013 @ 21:23 |
Londen heeft er zelfs vijf per dag. Binnenkort Hong Kong vier keer, Auckland drie keer. Bangkok heeft er ook meerdere en ik denk JFK, Parijs en Sydney ook wel. Edit - ow, Thetallguy was me al voor. | |
Leatherface | woensdag 31 juli 2013 @ 21:24 |
Op deze site staan alle A38o-dienstregelingen. ![]() http://www.a380flights.net/ | |
Leatherface | woensdag 31 juli 2013 @ 21:28 |
Hong Kong ook. Sowieso meerdere vluchten van Emirates, dan hebben ze ook nog A380 vluchten van Singapore Airlines, Korean, Qantas, Malaysia, Thai en binnenkort ook British Airways dus. Ik gok zelfs dat HK momenteel de grootste diversiteit aan A380 operators heeft, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik gok dat dit wel op die site die ik net postte te vinden is. | |
Thetallguy | woensdag 31 juli 2013 @ 21:36 |
En China Southern ook nog ![]() | |
Leatherface | woensdag 31 juli 2013 @ 21:38 |
Schiphol heeft natuurlijk wel meer klanten dan KLM alleen. Vraag is of ze snel geld willen verdienen door die slots te verkopen aan Emirates (en binnenkort waarschijnlijk ook Philippine Airlines, zodat KLM niet meer het monopolie op de route Manila heeft) of dat ze de positie van KLM beschermen. Op lange termijn is het voor Schiphol en Nederland ook niet goed als het enorm uitgebreide netwerk van KLM instort. | |
Leatherface | woensdag 31 juli 2013 @ 21:40 |
Die zouden misschien ook nog wel eens een A380 kunnen sturen naar Schiphol via codesharing met KLM, aangezien CZ ook in Skyteam zit. | |
Sunri5e | woensdag 31 juli 2013 @ 21:41 |
Wat doen we met dit topic nu hij bijna sluit? Een algemeen luchtvaart topic van maken? | |
Woods | donderdag 1 augustus 2013 @ 01:14 |
Wat ik me weer bedenk is dat Emirates nu een jaar op Schiphol vliegt ![]() Waar ik op doelde dat ik het opzich niet erg zou vinden mocht KLM over de kop gaan is dat ze naar mijn idee niet meer concurrerend genoeg zijn. Ik weet er het fijne niet vanaf maar innoveert KLM wel genoeg? | |
Tinos85 | donderdag 1 augustus 2013 @ 06:04 |
Sinds 2010 vliegt Emirates al op AMS. | |
Pietverdriet | donderdag 1 augustus 2013 @ 07:32 |
Ben een groot fan van de 380 van emirates, douchen op 10 kilometer, heerlijk. | |
Sunri5e | donderdag 1 augustus 2013 @ 09:35 |
KLM loopt al jaren achter de feiten aan. |