De side stick gebruikt Airbus al sinds 1987 in de A320. Ook te vinden in de A330, A340 en in diverse modellen van andere vliegtuigbouwers. De A380 is ongetwijfeld high tech, maar dus niet vanwege het gebruik van een side stick.quote:Op maandag 22 juli 2013 02:24 schreef Woods het volgende:
Na wat te hebben gegoogled over de A380 kwam ik wat foto's van de cockpit tegen die me verbaasden. Er zat namelijk in mijn ogen conventioneel stuurknuppel in waarmee je het vliegtuig bestuurd maar een stick die je tegen komt in helikopters. Hoe high tech is die A380 eigenlijk wel niet?
Dus het is niks nieuws. Hoe is het dan om te vliegen met zo'n helikopter stick? En is er wel een soort gevoel aangezien je het maar met één hand kan besturen.quote:Op maandag 22 juli 2013 06:28 schreef OEM het volgende:
[..]
De side stick gebruikt Airbus al sinds 1987 in de A320. Ook te vinden in de A330, A340 en in diverse modellen van andere vliegtuigbouwers. De A380 is ongetwijfeld high tech, maar dus niet vanwege het gebruik van een side stick.
Vliegtuigen met een "normaal" stuur worden ook vaak met een hand bestuurd, de andere hand ligt op de gashendels.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:58 schreef Woods het volgende:
[..]
Dus het is niks nieuws. Hoe is het dan om te vliegen met zo'n helikopter stick? En is er wel een soort gevoel aangezien je het maar met één hand kan besturen.
Ja geweldig. Ook die auto-throttle die continu dezelfde snelheid handhaaft als ze banken.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:17 schreef Iwanius het volgende:
En je ziet ook gelijk hoe weinig de piloten van nu hoeven te doen dan bijvoorbeeld eind jaren 60.
Het fysieke vliegen is drastisch verminderd. echter alles eromheen is weer enorm toegenomen. Drukte, snelheid, aantal passagiers en afstanden zijn toegenomen, waardoor er veel meer regels, procedures en limieten zijnquote:Op maandag 22 juli 2013 14:17 schreef Iwanius het volgende:
En je ziet ook gelijk hoe weinig de piloten van nu hoeven te doen dan bijvoorbeeld eind jaren 60.
In dat 2de filmpje lijkt het wel alsof ze oneindig cirkeltjes boven SF vliegenquote:Op maandag 22 juli 2013 13:05 schreef starla het volgende:
Informatief praatje over de cockpit van de A380:
Misschien al gepost hier, maar wat een fantastisch filmpje over hoe smooth dat ding vliegt:
En eind jaren 60 was de cockpit niet eens alleen voor de piloten maar had je ook nog de flight engineer. De hele vlucht lang naar wijzertjes kijken en zo af en toe op een paar knopjes drukken. Als de koffie maar niet opraakt!quote:Op maandag 22 juli 2013 14:17 schreef Iwanius het volgende:
quote:Op maandag 22 juli 2013 22:19 schreef LintuxCx het volgende:
En eind jaren 60 was de cockpit niet eens alleen voor de piloten maar had je ook nog de flight engineer. De hele vlucht lang naar wijzertjes kijken en zo af en toe op een paar knopjes drukken. Als de koffie maar niet opraakt!
Ik vond 'm van binnen vooral lang... Van het 2e deck merk je niet heel veel, en in de breedte is het me ook niet opgevallen..quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:41 schreef Leatherface het volgende:
Op Hong Kong heb ik er nog eentje van Emirates van dichtbij gezien. Vertrok tegenover mijn gate voor mijn terugvlucht naar Amsterdam. Heb er daarna ook nog eentje van Korean Air zien taxiën.
A380's zijn groot, maar eigenlijk valt het toch ook wel weer mee als je het van een paar meter afstand ziet. Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik er nog nooit in heb gevlogen. Ik weet dus niet hoe ruim het van binnen aanvoelt. Een meter of twee in de breedte maakt eigenlijk al een fors verschil. Zo voelt een 747 veel ruimer aan dan een A340.
Dat betalen is ook het probleem. De Emiraten draaien ongeveer op Aziatische, Pakistaanse en Indische slaven(*). Dat gecombineerd met minder gereguleerde wetgeving en mindere/andere sociale zekerheden geeft voor een bedrijf als emirates een enorm voordeel qua kosten. Een personeelslid dat in beide landen hetzelfde verdient is daar gewoon bijna 50% goedkoper voor het bedrijf.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:38 schreef Iwanius het volgende:
Maar de luxe gezien de vele filmpjes hierover is i.i.g. beter dan die van bijvoorbeeld de toestellen van de KLM. Maar goed, je betaalt er ook wel voor..
ongeveer in het midden tussen de andere twee motorenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 20:34 schreef Woods het volgende:
Ik zit nu Aircrash Investigation te kijken waarin een 727 neergestort is, dit is een toestel met een derde motor in de staart. Alleen waar zit de 'achterkant' waar alle thrust en power uit moet komen want hij lijkt op te gaan in de staart?
[ afbeelding ]
Dan ziet dit er wel een stuk indrukwekkender uit:quote:Op dinsdag 30 juli 2013 20:47 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
ongeveer in het midden tussen de andere twee motorenluchttoevoer loopt dus enigszins schuin (in een s-vorm) naar beneden. Van dezelfde Wiki-pagina:
[ afbeelding ]
bronquote:Emirates zet tweede toestel in naar Amsterdam
AMSTERDAM - Emirates heeft woensdag bekendgemaakt dat op de route tussen Dubai en Amsterdam per 4 december dagelijks een tweede toestel wordt ingezet, een Boeing 777-200. Emirates, dat sinds 2010 op Amsterdam vliegt, zegt hiermee tegemoet te komen “aan de voortdurend groeiende vraag". De Arabische maatschappij vliegt nu al elke dag met een Airbus A380 naar Schiphol.
De tweede dagelijkse vlucht beschikt over 266 stoelen in een drieklassenconfiguratie: acht in de eerste klasse, 42 in business en 216 in economy class. Per week komen er daardoor 3.700 stoelen bij tussen Dubai en Amsterdam. Vlucht EK149 vertrekt om 16.10 uur uit Dubai en komt om 20.40 uur in Amsterdam aan. De retourvlucht EK150 vertrekt uit Amsterdam om 22.10 uur en komt de volgende dag om 07.40 uur in Dubai.
“Onze beslissing om nog een dagelijkse vlucht in te zetten naar Amsterdam is het gevolg van de vraag van onze reizigers, die groter bleek dan verwacht”, zei de verantwoordelijke manager Hubert Frach van Emirates woensdag. “Amsterdam heeft bewezen een sterke markt te zijn voor First Class en Business Class reizen. Dus er is geen twijfel dat groei een van de belangrijkste doelstellingen in Nederland blijft.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |