abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127923277
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 21:48 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de liefhebbers; momenteel op BBC2 een live-uitzending vanaf Heathrow over Heathrow.
Waaronder een A380 van Singapore die over 1:10 uur vertrekt en waar ze rondlopen.
Best interessant; des te geiniger is het feit dat je die vliegtuigen die in beeld zijn (live) live kunt volgen op http://planefinder.net/ en http://www.flightradar24.com/.
Zit ook te kijken ja, tof gedaan ^O^
pi_127923953
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 21:50 schreef Piles het volgende:

[..]

Zit ook te kijken ja, tof gedaan ^O^
Erg gaaf inderdaad om dit live(!) gewoon alles te volgen; vanuit Tower, vanuit A380 cockpit en first class (die opmerking naar de passagiers van die 'seats' _O- ) en alles.

Vooral grappig als je die vliegtuigen op de achtergrond op je eigen laptop op flightradar/planefinder volgt. :D

EDIT: beelden uit die Singapore A380 waren niet live :( , hij vertrekt namelijk op dit exacte moment.

EDIT #2: t/m donderdag elke avond om 9 uur op BBC2 voor de liefhebbers.

* Iemand91 stelt Humax in...

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 17-06-2013 22:20:36 ]
  dinsdag 18 juni 2013 @ 08:49:25 #103
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127935087
quote:
'Air France-KLM kondigt dinsdag mogelijk A350-order aan'

LE BOURGET - Air France-KLM kondigt mogelijk dinsdag in Parijs aan dat het een definitieve order plaatst voor de Airbus A350 XWB. De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming heeft een bijeenkomst in de planning staan op de Paris Air Show, waar ook directieleden bij aanwezig zullen zijn. Franse en andere internationale media maakten al melding van een op handen zijnde orderdeal.

Daardoor lijkt 1+1=2 te zijn, of Air France-KLM moet dinsdag met ander nieuws naar buiten komen op de Paris Air Show op het Parijse vliegveld Le Bourget. In Frankrijk wordt intussen vurig gehoopt op een 'optreden' van de A350 op de luchtvaarttentoonstelling, nadat het prototype vrijdag een geslaagde eerste testvlucht maakte.

Air France-KLM kondigde al in september 2011 aan de intentie te hebben om vanaf eind dit decennium 25 Airbus A350-900’s aan de vloot toe te voegen. Daarnaast werden opties op nog eens 35 van deze langeafstandsvliegtuigen aangekondigd. De deal heeft een cataloguswaarde van maximaal ruim zeven miljard euro.

Motoronderhoud
De intentieverklaring werd tot op heden niet omgezet in een definitieve bestelling voor het nieuwe Airbus-type, naar verluidt vanwege onderhandelingen met Rolls-Royce over het onderhoud van de motoren. De onderhoudsdivisie van Air France-KLM wil dat onderhoud aan de eigen vloot en die van andere maatschappijen zelf uitvoeren.

De andere langeafstandsvliegtuigen van Air France-KLM zijn voorzien van motoren van General Electric, maar dat bedrijf levert geen motoren voor de A350. De Trent XWB van RR is de enige beschikbare optie.

Zowel Air France als KLM zal uiteindelijk met de A350 gaan vliegen. KLM voegt bovendien vanaf eind 2015 al de 787 Dreamliner aan de vloot toe.
Bron: luchtvaartnieuws
pi_127961816
Over 4 minuten weer op BBC2.
pi_127962284
Ik kijk weer :)

Stomme verkeersleiding :r ;(
pi_127963159
Leuk programma, gisteren helaas gemist
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_127963672
Tof, dat marshallen _O-
pi_127964231
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:05 schreef Piles het volgende:
Stomme verkeersleiding :r ;(
Huh?

Blijft het geinig vinden dat ik naar een programma zit te kijken dat ik live op m'n computer kan volgen (G-EUYO zie ik nu ook vertrekken; vliegtuig waar zij bij stond)
pi_127964303
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:49 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Huh?
Sorry, klein onverwerkt trauma van het bijna luchtverkeersleider zijn :@
pi_127980966
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:25 schreef Thetallguy het volgende:
Leuk programma, gisteren helaas gemist
Ik ook, terwijl ik er juist voor ging zitten ( maar eerst naar een andere zender zapte en daar bleef hangen) omdat ik de vorige aflevering ook al gezien had en het best wel boeiend vond om te zien wat er nu allemaal komt kijken om een vliegveld met alles wat met vliegen te maken heeft goed draaiende te houden.

Vooral het gegeven dat op een goeie dag zo een verkeerscontroller? gezien feiten en omstandigheden(lengte landingsbaan e.d.) per minuut? tig toestellen binnen weet te loodsen en die ook nog hun aanvliegroute niet hoeven te herhalen of veranderen.

Ook interessant was de gedachte die wij als passagiers altijd hebben over het soms te lang stilstaan op de startbaan en wat vaak de reden hierachter zit.(heeft ook te maken met de planning/inzicht van de verantwoordelijke verkeerscontroller)

Dat vergt allemaal opperste concentratie en vakkennis.

Iemand die wat kan vertellen wat ik zoal gemist heb(of niet) i.v.g. met de vorige aflevering?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2013 11:41:10 ]
  woensdag 19 juni 2013 @ 11:51:47 #111
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127981463
quote:
Order Air France-KLM voor Airbus A350 XWB definitief

LE BOURGET - Air France-KLM heeft woensdag de handtekening gezet onder een definitieve orderdeal voor de Airbus A350-900. Het gaat om een 'firm order' voor 25 toestellen, plus opties op 25 extra A350's. Een verrassing is de deal niet: Air France-KLM tekende in september 2011 al een Memorandum of Understanding voor de aanschaf van de A350-900's.

Dinsdag leek het erop dat de deal al gesloten zou worden, maar vanwege enkele juridische obstakels ging dat niet door. Wel bleek al dat er geen sprake meer was van een geschil met motorenfabrikant Rolls-Royce over het onderhoud van de Trent XWB-motoren van het toestel. “Met Rolls-Royce zijn we het eens. Wat nu nog speelt is echt iets tussen Air France-KLM en Airbus”, zei KLM-topman Peter Hartman dinsdag vlak voor vertrek van Parijs naar Amsterdam.

Amper achttien uur later blijkt dat de laatste plooien zijn gladgestreken en de langverwachte deal een feit is. Air France gaat in 2018 als eerste met de A350-900 vliegen. KLM neemt volgens een woordvoerder op een later moment de eerste A350 in ontvangst. De Nederlandse maatschappij stelt overigens eind 2015 al haar eerste Boeing 787-9 Dreamliner in gebruik.

Air France-KLM tekende in september 2011 een Memorandum of Understanding voor de aanschaf van 25 A350-900’s, met opties op nog eens 35 toestellen. Het aantal opties is dus met tien gereduceerd. Op dezelfde dag werd ook een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van 25 Boeing 787-9's met opties op evenveel exemplaren. Die order is eerder al bevestigd.

De long-haul vloot van Air France-KLM ondergaat de komende jaren de nodige veranderingen, waarbij bij KLM de laatste MD-11's eruit gaan en Air France afscheid neemt van haar Airbus A340-300's, terwijl ook de Boeing 747-400's hun langste tijd hebben gehad. Ook de A330's van beide maatschappijen zullen op termijn worden vervangen door de nieuwe aanwinsten. De Boeing 787's en A350's zullen dan naast de Boeing 777's en A380's worden ingezet bij de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming.

Woensdag werd bekend dat Air France Industries KLM Engineering & Maintenance zelf het onderhoud aan de Rolls-Royce motoren gaat uitvoeren, en mag dit ook voor andere maatschappijen gaan doen. Daarover heeft de Frans-Nederlandse maatschappij een aparte overeenkomst gesloten met de Britse fabrikant van vliegtuigmotoren.
later meer
pi_127986732
quote:
6s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:40 schreef Iwanius het volgende:

Iemand die wat kan vertellen wat ik zoal gemist heb(of niet) i.v.g. met de vorige aflevering?
T.o.v. van de 2e aflevering die jij dus hebt gezien niet veel. Bij aflevering 2 stond iemand bij een Airbus A320, bij aflevering 1 bij een A380.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:51 schreef Sunri5e het volgende:
terwijl ook de Boeing 747-400's hun langste tijd hebben gehad
Blijft jammer, maar zat er natuurlijk aan te komen. De 747 serie in z'n geheel heeft z'n langste tijd wel gehad, ook nu de 747-8 er is. Helaas...
  woensdag 19 juni 2013 @ 14:19:54 #113
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127987439
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

T.o.v. van de 2e aflevering die jij dus hebt gezien niet veel. Bij aflevering 2 stond iemand bij een Airbus A320, bij aflevering 1 bij een A380.

[..]

Blijft jammer, maar zat er natuurlijk aan te komen. De 747 serie in z'n geheel heeft z'n langste tijd wel gehad, ook nu de 747-8 er is. Helaas...
De 747-8 gaat geen succes worden. Als vrachtkist zie ik nog wel een toekomst omdat de neus omhoog kan en er makkelijk vracht geladen kan worden. Maar als pax-kist loopt hij achter op de rest. De 777 is veel efficienter.
pi_127987887
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:19 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

De 747-8 gaat geen succes worden. Als vrachtkist zie ik nog wel een toekomst omdat de neus omhoog kan en er makkelijk vracht geladen kan worden. Maar als pax-kist loopt hij achter op de rest. De 777 is veel efficienter.
Jup.
  woensdag 19 juni 2013 @ 14:36:36 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_127988199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:19 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

De 747-8 gaat geen succes worden. Als vrachtkist zie ik nog wel een toekomst omdat de neus omhoog kan en er makkelijk vracht geladen kan worden. Maar als pax-kist loopt hij achter op de rest. De 777 is veel efficienter.
747/8F is een topper, samen met de 777F.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_127989218
Goed nieuws dat ook KLM nu daadwerkelijk de 787-9 en A350-900 in dienst zal stellen, al wisten we het natuurlijk allang. Maar gaat wel lang duren allemaal.. in 2016 en 2018 pas pff.. en het is nog maar 2013.. Maar ja.

Ik baal als (Nederlandse) luchtvaartliefhebster wel ontzettend dat we de A380 (of eventueel de 748) waarschijnlijk nooit in KLM kleuren zullen zien. De tijd dat KLM écht met de trends meeging is nu toch echt voorbij. Hetzelfde met de Business Class, die is ouderwets vergeleken met veel concurrenten. Doutzen Kroes had helaas gewoon gelijk.. ook al kwam het misschien arrogant over. Maar als maatschappij zonder First Class, denk ik dat je op z'n minst allang een goede Business Class had moeten hebben met flat beds. Met Economy Comfort precies zo, eigenlijk kan KLM er niet mee aankomen. Gewone standaard Economy stoelen met een paar cm meer beenruimte die wat verder naar achteren kunnen. Vooral in de 773... De 3-4-3 indeling kun je alles behalve Comfort noemen. Maar don't get me wrong, ik hou van KLM, ze kunnen en willen gewoon niet echt mee op bepaalde vlakken :(

Ik vlieg zo nu en dan met KLM naar de Caribbean, New York en Azië, en valt het me altijd op dat de vluchten vaak gewoon helemaal vol zitten! Het argument dat ze een A380 absoluut niet kunnen vullen begrijp ik dus helemaal niet hehe, maar ja ik bekijk het misschien te amateuristisch en te zonnig of zo. Ook het argument dat ze er te weinig nodig hebben om het rendabel te maken lijkt me onzin. Air France heeft er binnenkort 10 rondvliegen.. Air France-KLM is toch één bedrijf? Ze kopen nu ook samen 787s/A350s in, dus hoezo is een paar extra A380s onmogelijk voor KLM om die 5 of 6 full pax 744s mee te vervangen?! Echt te jammer! :(

Het is dat de 744s nu een nieuw interieur hebben met goede PTVs, maar het idee dat ze allemaal bijna even oud zijn als ik is niet echt tof. De gemiddelde passagier moest eens weten hoe oud die dingen zijn haha. Dan kiezen ze zeker voor de concurrentie die wel nieuwe A380s vliegen! :) Zelf vond ik vliegen met een A380 (Economy class van EK en AF) toch wel véél beter dan verwacht, het voelt modern, is stiller en gewoon véél ruimer en bovenal superleuk. Ik denk heel stiekem dat je als grote maatschappij met een hub als AMS eigenlijk niet zonder kan...

Dus on topic, Emirates met de A380 op AMS is gewoon een goede zet! Please KLM! Luister naar Martin Schröder hehe :)
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:14:57 #117
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127989664
De stap van 747 naar 777 is voor de KLM groot genoeg. Die gaan geen 380 vullen.

Dat nieuwe interieur in de economieclass is er al een tijdje. Ik meen zelfs al 5 jaar.
pi_127991377
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:14 schreef Sunri5e het volgende:
De stap van 747 naar 777 is voor de KLM groot genoeg. Die gaan geen 380 vullen.

Dat nieuwe interieur in de economieclass is er al een tijdje. Ik meen zelfs al 5 jaar.
Misschien. Al is de stap van 747 naar 777 niet echt een reusachtige stap. Er is ook nog geen een oude 744 vervangen door een 773. Maar wat ik zei, mijn ervaring is dat vluchten naar bepaalde bestemmingen altijd uitpuilen, dus kan me gevoelsmatig niet voorstellen dat een A380 met zo'n hub als AMS nooit te vullen is.

Nog geen 5 jaar in de 747. De eerste pas in de zomer van 2009 geloof ik. Was hoog tijd.
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:12:20 #119
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_127992170
Ik vraag me dan ook af waaraan dat ligt dat KLM geen bijv. A380 wilt kopen. Enerzijds komt dit doordat vele voor een andere en nu voor Emirates kiezen maar waarom kan Emirates dit wel en KLM dit niet. Emirates barst natuurlijk obvious van het geld maar zou KLM niet beter kunnen investeren of worden ze bewust door Air France achter gehouden?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_127992254
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:36 schreef Red_85 het volgende:
747/8F is een topper, samen met de 777F.
Als vracht ja, maar als passagiersvliegtuig is de 747 achter de 777 komen te staan.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:02 schreef dutchgirl86 het volgende:
Maar als maatschappij zonder First Class, denk ik dat je op z'n minst allang een goede Business Class had moeten hebben met flat beds.
Best veel maatschappijen hebben First Class opgeheven. Het was geloof ik niet meer lonend. Ja; een maatschappij verdient véél meer aan een first class ticket dan aan een economy, maar dan moet die stoel wel bezet zijn.
quote:
Ik vlieg zo nu en dan met KLM naar de Caribbean, New York en Azië, en valt het me altijd op dat de vluchten vaak gewoon helemaal vol zitten! Het argument dat ze een A380 absoluut niet kunnen vullen begrijp ik dus helemaal niet hehe, maar ja ik bekijk het misschien te amateuristisch en te zonnig of zo.
In hun volledig pax 747 gaan 415 passagiers, in hun combi 747 gaan er maar 275. In de 777-300ER gaan er zelfs 425 (deze is dus ook véél efficienter dan de 747; al loont vracht in hun 747-combi geloof ik wel aardig)
Stel dat KLM een A380 zou nemen; dan zouden daar wel zo'n ruim 550 stoelen in kunnen. Zo'n groot toestel kunnen zij maar op een zeer beperkt aantal routes inzetten waardoor ze er maar weinig nodig hebben. En dat is niet handig qua onderhoud, training enz.
quote:
Ook het argument dat ze er te weinig nodig hebben om het rendabel te maken lijkt me onzin. Air France heeft er binnenkort 10 rondvliegen.. Air France-KLM is toch één bedrijf? Ze kopen nu ook samen 787s/A350s in, dus hoezo is een paar extra A380s onmogelijk voor KLM om die 5 of 6 full pax 744s mee te vervangen?! Echt te jammer! :(
Zoals je in het bericht van Sunri5e kunt lezen wil KLM en Air France zelf het onderhoud doen (je ziet vast wel eens kisten staan in/bij die hangers bij Schiphol. Ze zullen het wel samen inkopen omdat dat financiële voordelen biedt.
In theorie zou gezamelijk onderhoud wel kunnen, maar dan moet AF en KLM een constructie maken waarin KLM routes krijgt van AF om die A380 op in te zetten.
quote:
Het is dat de 744s nu een nieuw interieur hebben met goede PTVs, maar het idee dat ze allemaal bijna even oud zijn als ik is niet echt tof. De gemiddelde passagier moest eens weten hoe oud die dingen zijn haha. Dan kiezen ze zeker voor de concurrentie die wel nieuwe A380s vliegen! :)
Die kisten zijn theoretisch maximaal 28 24 jaar oud (PH-BFA) en minimaal 11 jaar (PH-BFY). 28 jaar is best oud, 11 nog zeker niet. Maar elk vliegtuig is ondertussen al zoveel aan onderhoud en vervangen gedaan dat nog weinig écht zo 28 jaar oud is. Maar, ik gok dat de eerste 747's van KLM misschien 2020 al niet meer halen nee.

Maar dan is het nog de vraag hoe ze dat gaan doen. Zoals gezegd is PH-BFA best oud, maar de PH-BFY niet. De oudste types zijn volledig pax, de jongsten (vanaf PH-BFH) is combi. Dus als de eersten eruit gaan worden die overgenomen door o.a. de 777. Maar als de jongsten eruit gaan moet die vrachtcapaciteit opgevangen worden. Wie weet bouwen ze wel een paar 747's om naar volledig vracht om dat op te vangen. Maar dat is allemaal nog giswerk.
quote:
Zelf vond ik vliegen met een A380 (Economy class van EK en AF) toch wel véél beter dan verwacht, het voelt modern, is stiller en gewoon véél ruimer en bovenal superleuk. Ik denk heel stiekem dat je als grote maatschappij met een hub als AMS eigenlijk niet zonder kan...
Mwah; het is wel prestige inderdaad, maar uiteindelijk moet het wel geld opleveren.
quote:
Dus on topic, Emirates met de A380 op AMS is gewoon een goede zet! Please KLM! Luister naar Martin Schröder hehe :)
Voor AMS wel, voor KLM zeker niet. Veel westerse maatschappijen voelen de druk van Aziatische maatschappijen met Emirates misschien wel voorop. Die hebben gewoon lagere kosten (o.a. loon) en spliksplinternieuwe vloot.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:12 schreef Woods het volgende:
Ik vraag me dan ook af waaraan dat ligt dat KLM geen bijv. A380 wilt kopen. Enerzijds komt dit doordat vele voor een andere en nu voor Emirates kiezen maar waarom kan Emirates dit wel en KLM dit niet. Emirates barst natuurlijk obvious van het geld maar zou KLM niet beter kunnen investeren of worden ze bewust door Air France achter gehouden?
Een reden:


EDIT: en wat hieronder staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 19-06-2013 16:49:56 ]
pi_127992295
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:12 schreef Woods het volgende:
Ik vraag me dan ook af waaraan dat ligt dat KLM geen bijv. A380 wilt kopen. Enerzijds komt dit doordat vele voor een andere en nu voor Emirates kiezen maar waarom kan Emirates dit wel en KLM dit niet. Emirates barst natuurlijk obvious van het geld maar zou KLM niet beter kunnen investeren of worden ze bewust door Air France achter gehouden?
Het gaat er niet alleen om of de A380 vol zit, het gaat ook om hoeveel A380's kan je vullen. Als je met een bepaald vliegtuig wil vliegen, heb je meer kosten dan alleen de aanschaf. De kosten qua opleidingen (de vliegers mogen elk jaar minstens vier keer in de simulator), onderhoud, administratie en dergelijke zijn enorm hoog. Zet je dat tegen een of twee A380's dan zijn de kosten per vliegtuig gewoon zo hoog dat je ze niet winstgevend kunt vliegen.

Daarnaast is de strategie vaak (bij KLM) om juist vaker met "kleinere" vliegtuigen op een bestemming te vliegen dan 1x per dag met een grote.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:16:55 #122
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_127992327
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:15 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Het gaat er niet alleen om of de A380 vol zit, het gaat ook om hoeveel A380's kan je vullen. Als je met een bepaald vliegtuig wil vliegen, heb je meer kosten dan alleen de aanschaf. De kosten qua opleidingen (de vliegers mogen elk jaar minstens vier keer in de simulator), onderhoud, administratie en dergelijke zijn enorm hoog. Zet je dat tegen een of twee A380's dan zijn de kosten per vliegtuig gewoon zo hoog dat je ze niet winstgevend kunt vliegen.

Daarnaast is de strategie vaak (bij KLM) om juist vaker met "kleinere" vliegtuigen op een bestemming te vliegen dan 1x per dag met een grote.
Volgens mij heeft KLM dan ook niet op tijd kunnen innoveren en voorbij gestreefd door Emirates.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_127992471
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:16 schreef Woods het volgende:

[..]

Volgens mij heeft KLM dan ook niet op tijd kunnen innoveren en voorbij gestreefd door Emirates.
Dat kun je denken, maar ten tijde van de introductie van de A380 is er wel degelijk een business case geweest (samen met de Fransen) om te kijken of de A380 in het KLM plaatje past. En dat bleek (toen) niet zo.

Wat emirates doet is simpelweg overal waar ze kunnen een zo groot mogelijk toestel inzetten om zo klanten te trekken. Winst is van secundair belang op bepaalde routes, klanten afsnoepen van anderen is primair. Zodra er genoeg klanten zijn om die ene A380 te vullen (en dus geen verlies te draaien) sturen ze de tweede, en derde....

Daar heeft AF/KLM geen geld voor (noch een andere Europese maatschappij). Echter tot nu toe zijn de bezettingsgraden van KLM nog steeds bijzonder hoog, klanten genoeg dus...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_127993199
De oudste 744 is trouwens niet 28 jaar oud. 28 jaar geleden waren er nog geen 744s, pas vanaf 1989. KLM heeft er geloof ik 4 van 24 jaar en nog eens 10 van 20 of ouder.
  woensdag 19 juni 2013 @ 17:04:23 #125
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127994103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:39 schreef dutchgirl86 het volgende:
pas vanaf 1989
De oudste komt uit 1988. EIS idd 1989.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')