quote:Emirates wil tweede A380 naar Schiphol
De Arabische vliegmaatschappij Emirates wil volgend jaar een tweede luchtreus A380 dagelijks tussen Dubai en Schiphol inzetten. Opnieuw een aanval op KLM in haar thuishaven.
Emirates is nog steeds de enige die met de dubbeldeks Airbus voor ruim 500 passagiers zeven dagen per week op Schiphol vliegt. KLM vindt dat de luchthaven een oneerlijke concurrent met financiele steun binnenhaalt. Volgens topman Peter Hartman verkeerde keuzes. „Wij worden in Dubai tegengewerkt.”
„Onzin”, zegt Benelux-directeur Raymond van der Veer van het winstgevende Emirates. „Er is een gelijk speelveld. Wij strijden met open vizier. Schiphol doet er verstandig aan nieuwe spelers te verwelkomen. Dat is ook goed voor de consumen, het houdt de prijzen scherp.”
Emirates vliegt nu drie jaar naar Amsterdam, eerst met een Boeing 777 en sinds afgelopen zomer met de A380, het grootste passagiersvliegtuig. Daarvan komt er in 2014 eentje bij, is volgens Van der Veer het plan. „We hebben meer dan negentig van deze joekels besteld. Die moeten wel vliegen.”
Schiphol is volgens hem voor Emirates interessant om reizigers via Dubai naar verre bestemmingen in Azië, Afrika en Australië te vervoeren. „Ook bijvoorbeeld naar Indonesië en Sri Lanka. Andersom brengen we onder meer veel Indiërs hierheen.”
Van der Veer legt de KLM-kritiek naast zich neer. „Nederlandse maatschappijen vliegen ook naar Dubai. Het is een vrije route.” Etihad Airways, waarmee Air France KLM samenwerking zoekt, start volgende week vluchten tussen Abu Dhabi en Schiphol. Die moeten de groei van Emirates en Dubai wat afzwakken.
Bij elke nieuwe maatschappij gebeurt datquote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Is redelijk standaard bij een maiden-flight van een nieuwe lijn-verbinding. Ligt ook een beetje aan de maatschappij, denk niet dat ze dit snel bij EasyJet zullen doen.
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:20 schreef Leatherface het volgende:
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
Hij is ook al langs geweestquote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
Phew ik dacht al dat ik gek werd. Hij viel me echt op, aangezien ik nog nooit een Etihad gezien heb op Schiphol. Mooie livery.quote:
Dat gebeurt ook met het beperken van hun slots. En dat is nou juist de reden dat Emiraties die grote A380 aanschaft. Ze hebben minder slots nodig om grote aantallen passagiers te vervoeren.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:28 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?
Toen heb je de freighter van Etihad gezien. Ze hebben al langere tijd een vrachtdienst naar SPL. Afgelopen woensdag was hun eerste passagiers vlucht.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:48 schreef Sunri5e het volgende:
Ik lees hier dingen over KLM en A380 en de 748. Allebei de toestellen gaan ze niet aanschaffen. De 777 is de vervanger voor de 744.
En ook vaak als de piloot met pensioen gaat. Dus gewoon als er iets bijzonders is...hebben die brandweermensen ook eens wat anders te doen dan oefenen.quote:
De pax-versie? Die komt toch pas vanaf afgelopen woensdag? Bedoel je niet de 777 vrachtversie (die ik vanmorgen luid en duidelijk boven ons huis hoorde gaan, en nee, ik woon niet in de buurt van Schipholquote:
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben. Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft. Het bereik is ook nog eens een stuk verder. Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.
De 748 weet ik nog niet zo zeker. Voorals nog wordt inderdaad de 777 ingezet als vervanger, maar over een paar jaar wanneer de 747-4 er echt helemaal uitgaat? De 747-8 kan ongeveer net zoveel passagiers vervoeren als de 777-300ER. En aangezien ze nu al een kleine vloot van 747's hebben kunnen ze qua re-de-lijk 'makkelijk' voortborduren met de 8.
Misschien spreekt hier ook wel hoop, ik vind anders maar knap saai worden.
Klopt, maar ik heb het over de 8 versie; die een kleine 50 passagiers meer kan meenemen. Dat komt bij KLM uit op zo'n 450-465 tegenover de 425 van de 777-300ER.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:14 schreef Sunri5e het volgende:
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben.
Dat is altijd punt van discussie. Hij is inderdaad erg efficiënt maar de cijfers voor de 8 zijn ook positief. Soms zelfs efficiënter dan de 777-300ER. Maar dat is geloof ik nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Een zegt dit en de ander zegt dat.quote:Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine...
Dat wil ik best geloven inderdaad.quote:en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft.
777-300ER maximaal vliegbereik bij maximale belading (351.500KG): 10.190KM.quote:Het bereik is ook nog eens een stuk verder.
Misschien heb je gelijk, maar ik hoop het niet.quote:Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.
Ah.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 20:01 schreef Sunri5e het volgende:
Ik vergeleek de 777-300 met de 747-400 die ze nu hebben
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 17-05-2013 om 13:34:44Airbus is doing a test flight with an A380 for British Airways http://t.co/KyevD1FTAs http://t.co/MAF4RbbJ1p reageer retweet
Dat viel mij ook erg mee inderdaad. (of tegen; net hoe je het zietquote:Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Ik kan zo de link niet vinden maar ergens staat wel een .pdf waarin allerlei regels/zaken staan wat betreft de A380 op Schiphol. Daar staat dat de Buitenveldertbaan idd niet gebruikt mag worden als startbaan, maar wel voor landingen.quote:Moet gauw weer eens naar Schiphol toe, bij voorbaat Buitenveldert baan @westen wind waar dit ding overigens per definitie niet kan landen?
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motorenquote:Op zondag 19 mei 2013 11:30 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:02 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.
Misschien een idee om een algemeen topic te openen ipv een a380 topic?
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neerquote:Op zondag 19 mei 2013 13:07 schreef Woods het volgende:
[..]
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.
Ik ben helaas niet zo'n kei in mooie topics maken maar geef me een dag. Tans ben ik niet zo'n expert in wat er allemaal vliegt en gebruikt wordt. Wel fascineren die nieuwe projecten van vliegvelden me qua omvang.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:13 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neer
Ik kan niet exact vinden welke types op welke bestemmingen worden ingezet, en hoe vol deze zijn (als iemand dat wel heeft; ik ben zéér benieuwd; hoewel KLM natuurlijk zélf cijfers naar buiten brengt hoe hen dat uitkomt en niet zulke details aan iedereen wil bekendmaken)quote:Op zondag 19 mei 2013 13:12 schreef Sunri5e het volgende:
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt? Ik ken alleen Curacao en New York. Dat zijn interessante bestemmingen voor KLM om met een A380 te vliegen. Al zal Hato Airport niet ingericht zijn op een A380 lijkt me.
Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).quote:Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is volquote:Op zondag 19 mei 2013 16:57 schreef Iemand91 het volgende:
Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).
Wanneer straks de 747's bij KLM eruit gaan dan moeten ze wel wat verzinnen om die vracht ergens mee te kunnen vervoeren. Daar zou inderdaad dan de 747-8F voor ingezet kunnen worden. Maar deze zien wij dan natuurlijk wel een stuk minder dan een passagiersversie.
Kan ook wel. In de reguliere 747 van KLM gaan 415 passagiers, in hun Combi (met dus een 3e vracht achterin) gaan 275. KLM heeft maar 2 klassen waardoor er wat meer in kunnen, maar ze hebben bijvoorbeeld ook een groot deel rechts voorin toegewijd aan de galley. Zie:quote:Op zondag 19 mei 2013 18:28 schreef Woods het volgende:
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is vol
quote:Operation Solomon airlifted almost twice as many Ethiopian Jews to Israel as Operation Moses. The operation set a world record for single-flight passenger load on May 24, 1991 when an El Al 747 carried to Israel 1,087 passengers were registered, but dozens of children hid in their mothers' robes). "Planners expected to fill the aircraft with 760 passengers. Because the passengers were so light, many more were squeezed in." Five babies were born aboard the planes.
777 is efficiënter inzetbaar. Die vracht moeten ze inderdaad ergens anders onderbrengen als de 747-400 combi's eruit gaan.quote:Op zondag 19 mei 2013 20:51 schreef blingbling11 het volgende:
Ik zie ergens wel toekomst in de 747-8 voor de KLM.
Peter Hartman heeft zelf aangegeven dat het merendeel van hun vracht in een Combi meegaat. Dat gaat een stuk lastiger met alleen maar triples.
Qatar Airways heeft de vliegtuigen (nog) niet om naar Amsterdam te vliegen. De plannen zijn er wel, maar het wachten is op nieuwe 777/787 om A330's vrij te maken, om daarmee eventueel naar Amsterdam te vliegen.quote:Op zondag 19 mei 2013 17:51 schreef Mylene het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met Qatar Airways? Vliegen zo'n beetje naar iedere Europese hoofdstad, behalve A'dam. Ze hadden toch slots aangevraagd?
En Singapore Airlines? Ik herinner mij dat die ook altijd graag wilde uitbreiden op Schiphol, maar werden tegengehouden door blok KLM? Zouden die dus niet met een A380 op Schiphol kunnen vliegen?
Ik heb in het verleden vaak met SA vanaf Schiphol naar Newark gevlogen. In de ochtend vertrekken om 8:15 met een Boeing 747 en voor de middag aankomen in Newark en vertrek daar om 22:15. Dat was ideaal. Volgens mij kostte een retour tijdens acties ook maar 400 gulden ofzo.
Dat kan natuurlijk ook (ook realistischer).quote:Op zondag 19 mei 2013 22:36 schreef blingbling11 het volgende:
Misschien komt Boeing tegen die tijd wel met een 787F op de proppen
Tja, dat heb je nu altijd als er een grote nieuwe speler ten tonele verschijnt en de anderen op bijvoorveeld commercieel of arbeidsgebied bedreigt. Beetje wat wij in onze dagelijkse maatschappij ook hebben als het om de open grenzen gaat en de arbeidsmogelijkheden die men in Nederland proeft voor hen die uit anderen landen komen en goedkoper zijn.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:20 schreef Leatherface het volgende:
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
Die hebben 6 A380 toestellen. Verder geen meer in bestelling.quote:Op maandag 20 mei 2013 12:55 schreef Leatherface het volgende:
En Malaysia? Die hadden ook wat A380's in de bestelling staan, dacht ik toch? Of zetten die eerder in op Beijing, Tokyo, Melbourne et cetera?
Zie het zonnepanelen verhaal.quote:Op maandag 20 mei 2013 13:19 schreef Iwanius het volgende:
Tja, dat heb je nu altijd als er een grote nieuwe speler ten tonele verschijnt en de anderen op bijvoorveeld commercieel of arbeidsgebied bedreigt. Beetje wat wij in onze dagelijkse maatschappij ook hebben als het om de open grenzen gaat en de arbeidsmogelijkheden die men in Nederland proeft voor hen die uit anderen landen komen en goedkoper zijn.
Dat verhaal ken ik niet. Heb je een link of vertoeft het aan het begin van dit topic?quote:Op maandag 20 mei 2013 14:37 schreef Iemand91 het volgende:
Zie het zonnepanelen verhaal.
Way to go...
Ze hebben 101 toestellen geleverd van de 262 orders. Nieuwe orders komen zo goed als niet meer binnen. Note; die 262 is ongeveer de helft van wat Airbus nodig heeft om de kosten eruit te halen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 12:02 schreef Woods het volgende:
Verlopen de leveringen volgens planning? Want hoeveel worden er zo per maand geleverd?
Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 12:46 schreef Iwanius het volgende:
Dat verhaal ken ik niet. Heb je een link of vertoeft het aan het begin van dit topic?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 21-05-2013 13:07:16 ]
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 13:02 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ze hebben 101 toestellen geleverd van de 262 orders. Nieuwe orders komen zo goed als niet meer binnen. Note; die 262 is ongeveer de helft van wat Airbus nodig heeft om de kosten eruit te halen.
[..]
Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.Dus ze maken aan het eind van het liedje nog steeds verlies? Meer een prestigieuze statement?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
Tot nu toe wel ja. Maar hun constante vertragingen en de crisis helpen natuurlijk ook niet mee.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 13:37 schreef Woods het volgende:
Dus ze maken aan het eind van het liedje nog steeds verlies? Meer een prestigieuze statement?
Okay, duidelijk. Alleen begrijp ik het nu goed dat SQ nu niet met een A380 op Londen vliegt? Of is die 77W een tweede vlucht met vracht?quote:Op zondag 19 mei 2013 23:01 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Qatar Airways heeft de vliegtuigen (nog) niet om naar Amsterdam te vliegen. De plannen zijn er wel, maar het wachten is op nieuwe 777/787 om A330's vrij te maken, om daarmee eventueel naar Amsterdam te vliegen.
Als Singapore Airlines zou gaan uitbreiden op Amsterdam zou het gaan om een 777-300 ipv de 777-200 waarmee ze nu komen. Ze zijn een tijdje met de 77W naar Amsterdam gekomen, maar die wordt nu gebruikt voor Londen aangezien de A380 een drama is wat vracht betreft. Dus Londen had die 77W nodig.
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA306 77Wquote:Op dinsdag 21 mei 2013 14:26 schreef Mylene het volgende:
[..]
Okay, duidelijk. Alleen begrijp ik het nu goed dat SQ nu niet met een A380 op Londen vliegt? Of is die 77W een tweede vlucht met vracht?
Voor zover ik nu kan zien: Curacao 1x per week 2 vluchten per dag; New York & Toronto dagelijks 2x; Tokyo & Shanghai meerdere keren per week 2x per dag. Verder kom ik zo snel niks tegen.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:12 schreef Sunri5e het volgende:
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt?
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 13:02 schreef Iemand91 het volgende:
Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.Ah kijk! interessant en nu begrijp ik de vergelijking beter.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus kun je rustig zeggen dat een ieder vaak drogredenen aanvoert om vooral het eigen straatje schoon te houden.
Dat zijn dus de routes waar de A380 interessant voor zou zijn. Niet genoeg dus om een vloot voor aan te schaffen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 21:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Voor zover ik nu kan zien: Curacao 1x per week 2 vluchten per dag; New York & Toronto dagelijks 2x; Tokyo & Shanghai meerdere keren per week 2x per dag. Verder kom ik zo snel niks tegen.
Dat ze meer Airbus toestellen maakt niets uit. Je moet voor een toestel als de A350 een compleet onderhoudssysteem, crews etc. opzetten en met maar 6 toestellen kan dat niet/nauwelijks uit.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:08 schreef ShaoliN het volgende:
6 toestellen moet toch ook kunnen. Ze hebben nog wel meer Airbus in de vloot, de A350 komt ook en bijvoorbeeld Malaysia Airlines heeft er ook maar 6.
bronquote:Hartman: ’KLM winstgevend’
AMSTERDAM – De afzwaaiende KLM-topman Peter Hartman draagt op 1 juli naar eigen zeggen een winstgevend KLM over aan zijn opvolger, oud-verkeersminister Camiel Eurlings.
„KLM houdt vast aan het met de vakbonden afgesproken beleid dat niemand gedwongen de poort uit gaat. Het verlies zit nog altijd bij Air France, maar het eigen management moet dat oplossen”, stelt Hartman vast.
Hij zal zich in de Air France KLM Group vooral gaan bezighouden met externe relaties. Hartman is voor vier jaar herbenoemd in de raad van commissarissen en zal gedurende die periode ook leiding gaan geven aan het bestuur als vicevoorzitter naast ceo Alexandre de Juniac. Dat is door de aandeelhoudersvergadering goedgekeurd.
„Gelijke partnerships in de luchtvaart, zoals we sinds kort hebben met Etihad uit Abu Dhabi, zijn de toekomst. Dat levert in een paar maanden al meer dan 10.000 extra passagiers op, waar Schiphol van mee kan profiteren”, vindt Hartman.
Gisteren werd de samenwerking tussen KLM en Etihad in Amsterdam bekrachtigd. Het gaat dan om een 25-tal gedeelde vluchten, zodat het aantal bestemmingen over en weer vanuit Schiphol en Abu Dhabi sterk toeneemt.
De Arabische Golfmaatschappij Etihad vliegt nu ook dagelijks naar Schiphol en Parijs. Samen met KLM en Air France is dat elke dag een dubbele vlucht. Joint ventures of participaties wil Etihad-topman James Hogan niet met Air France KLM. „Ieder moet zijn eigen broek ophouden”, zo zei hij.
„Etihad wil passagiers en netwerken wel echt delen. Zo is ook KLM groot geworden. Dat doet Emirates uit Dubai bijvoorbeeld niet. Daarom hebben we altijd gezegd dat Schiphol lucratievere keuzes moet maken”, aldus Hartman.
In het langverwachte eindrapport van de Alders-commissie ‘Shared Vision’, dat volgende week naar de Tweede Kamer gaat, wordt die strategie volgens hem bekrachtigd. „KLM en partners zorgen voor de groei op deze luchthaven. Met Etihad erbij levert dat meer banen op. Goed voor de BV Nederland.”
Het Indiase Jet Airways, waarin Etihad een minderheidsbelang (24%) heeft, zal Brussels Airport vanaf komende winter verruilen voor Schiphol. Het zijn vluchten vanuit onder meer Delhi en Mumbai via Amsterdam naar Noord-Amerika.
KLM wil in die operatie partner worden. Andersom onderhandelt Etihad met de Amerikaanse Air France KLM-partner Delta. „Maar directe Noord-Atlantische vluchten zitten er niet in”, meent Hogan, die tevens samenwerkt met Alitalia, in 2015 naar verwachting onderdeel van Air France KLM.
Er was 1 maatschappij (Air Austral) die 2 had besteld die er 840 economy stoelen in wilde zetten. Maar die moeten nog geleverd worden. Zij willen tussen deze tussen Réunion en Parijs inzetten.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:31 schreef Woods het volgende:
Zijn er momenteel A380's die echt volledig worden benut qua plaatsen á 853(1 klasse) of wordt er altijd voor meerdere klassen gekozen?
Boeing claimt nog steeds dacht ik dat ze altijd nog de meeste stoelen hebben, maar zoals je zegt zijnen er dus ook die daadwerkelijk 840 of minder kunnen halen.quote:Op maandag 27 mei 2013 13:09 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Er was 1 maatschappij (Air Austral) die 2 had besteld die er 840 economy stoelen in wilde zetten. Maar die moeten nog geleverd worden. Zij willen tussen deze tussen Réunion en Parijs inzetten.
Maar anders wordt er inderdaad altijd voor 2 of 3 klasse systeem gekozen. 840 stoelen zijn enorm moeilijk te vullen. Veel maatschappijen zijn ook al teruggestapt op 2 klassen; economy en business.
Wikipedia is bovendien ook altijd optimistisch met wat betreft aantal stoelen in een vliegtuig; die aantallen worden nagenoeg nooit behaalt; het zijn vaak Boeing's of Airbus' standaard configuratie die in de praktijk niet wordt gebruikt.
Dat zal de 747 zijn van Corsair (582 stoelen)quote:Op maandag 27 mei 2013 18:02 schreef Woods het volgende:
Boeing claimt nog steeds dacht ik dat ze altijd nog de meeste stoelen hebben
Nee meer dat in de uitzending over de bouw van de 747-8 zo'n Boeing figuur claimde dat hij alsnog de meeste passagiers kon vervoeren terwijl de A380 er dik 800 kan transporteren?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Begrijp ik nou goed Woods uit bovenstaande reacties dat Airbus moeite heeft zichzelf te vullen met passagiers op internationale lijnen of iets bedoelde je met je reactie iets geheel anders?
Las ik ook. (in die 'ruzie' tussen KLM, Emirates en Schiphol) Als dat waar is (en dat neem ik zeker niet zo maar aan) dan is dat best knap lijkt me.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:36 schreef Tinos85 het volgende:
Volgens Emirates heeft de A380 tussen AMS en DXB een bezettingsgraad van 90%. Veel vraag ook naar business class en first class.
bronquote:Topman Emirates: 'Hartman moet zijn feiten beter checken'
DUBAI - Luchtvaartnieuws sprak onlangs in Dubai twee uur lang met topman Tim Clark van de snelgroeiende Golfcarrier Emirates. In de juni-uitgave van het blad Luchtvaartnieuws verschijnt een ruime weergave van dit exclusieve interview. Enkele hoogtepunten van het gesprek kunt u de komende dagen al op Luchtvaartnieuws.nl lezen. Vandaag deel één: "Hartman moet zijn feiten beter checken".
Tim Clark houdt kantoor pal naast Dubai International Airport in een kolossaal gebouw dat glimt en glinstert, van binnen en van buiten. De CEO van Emirates heeft er vorstelijk zicht op het platform. "Kijk", zegt hij wijzend op 'zijn' A380's die komen en gaan. "Wij hebben de kans gegrepen met dit nieuwe toestel een geheel nieuw product neer te zetten. Anderen, zoals Air France, hebben dat niet gedaan en een oud product overgeplaatst op een nieuw vliegtuig, de A380. Niet slim."
Luchtvaartnieuws.nl is in Dubai nadat scheidend topman Peter Hartman van KLM onlangs op deze site fel van leer trok tegen Emirates. Er is volgens Hartman sprake van overheidssteun in de Golf, de A380 naar Amsterdam zou lang niet vol niet zijn en bovendien zou Emirates subsidie van Schiphol hebben ontvangen.
Wat is uw reactie daarop?
"Ik begrijp niet zo goed waarom Peter Hartman ons heeft uitgezocht als de enige bad guys. Dat is hoogst opmerkelijk, voorheen waren alle carriers uit de Golf doelwit. Ik heb dit al zo vaak gezegd: wij krijgen geen staatssteun en kennen geen financiële geheimen. Onze boeken zijn volledig open."
De voormalige directeur van Schiphol (Gerlach Cerfontaine, Luchtvaartnieuws.nl 23 april, red.) zei tégen de komst van Emirates te zijn geweest.
"Daar klopt niets van. Schiphol heeft ons, ook onder de vorige directeur, herhaaldelijk benaderd om vluchten te beginnen. Ze waren heel gretig."
U begon pas in 2010 op Nederland te vliegen, waarom zo lang gewacht?
"Omdat we er levend zouden worden opgegeten door de machtige KLM, die zó goed en zó slim was. Maar omdat KLM zo vijandig op ons reageerde, dacht ik, dan maken ze zich dus grote zorgen over ons, misschien valt er toch wel wat te halen."
En de subsidie door Schiphol?
"Subsidie? Daar heb ik nooit van gehoord. Werd dat in cash betaald of was het deel van een marketing budget? Hartman moet zijn feiten beter checken. Ik zeg niet dat hij jokt, misschien beschikt hij niet over de juiste informatie."
Hoe vol is uw A380 tussen Dubai en Schiphol?
"De bezettingsgraad is negentig procent. Ik had zelf ook niet gedacht dat we meteen zo veel succes zouden hebben. En de vraag naar tickets in business class is hoog en dat geldt ook voor First, een klasse die KLM lang geleden onterecht heeft afgeschaft. De Nederlandse markt heeft ons omarmd."
Door Lolke van der Heide
Het woord van de een tegen het woord van de ander.quote:
Toevallig een linkje van dat topic? Ben hier wel benieuwd naarquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:59 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Het woord van de een tegen het woord van de ander.
Weet je zelf niet het fijnere ervan dat weet je verder ook niet hoe de zaken staan.
Op Tweakers loopt ook een topic en daar worden ook al wat verschillen tussen Emirates en KLM genoemd (o.a. werknemersbeleid).
Niet uitgebreid hoor, maar een paar korte posts. HIer (zoek maar op 'Emirates')quote:Op zaterdag 1 juni 2013 03:12 schreef blingbling11 het volgende:
Toevallig een linkje van dat topic? Ben hier wel benieuwd naar
Probeer al een tijdje te solliciteren bij Emirates, maar ze willen vooral mensen met AML.
Probleem is dat ik gewoon nergens de ervaring kan/mag opdoen om dat klotepapiertje te halen
bronquote:Doutzen Kroes niet happy met Business Class KLM
DRIEBERGEN - Het Nederlandse fotomodel Doutzen Kroes heeft via Twitter haar ongenoegen kenbaar gemaakt over de Business Class stoelen van KLM. Het model is ongeduldig en schrijft: "Kom op KLM, wanneer komen die nieuwe stoelen? Dit moeten jullie geen businessclass meer noemen." Het model noemt het 'glijbaanstoelen' en vindt dat ze geen waar voor haar geld krijgt.
De Friezin krijgt van haar volgers op het sociale medium het nodige commentaar op haar tweet richting de KLM. Men noemt haar verwend. Daar reageert zij weer geprikkeld op: "Dus nu ben ik verwend omdat ik voor het geld dat ik betaal een goeie business stoel wil die plat gaat net als alle andere Airlines?."
Ombouw Business Class
KLM start in juli de ombouw van de Business Class op alle Boeing 747-400's. Het gaat hierbij om 22 toestellen. De verbouwing van de 747-400-vloot loopt door tot en met het eerste kwartaal van 2014. Aansluitend komen de overige widebodytoestellen aan de beurt: eerst Boeing 777-200ER, dan de Boeing 777-300ER en als laatste de Airbus A330-200 en -300. De gehele vervangingsoperatie moet gereed zijn in 2015. Doutzen moet dus nog even geduld hebben als ze KLM wil blijven vliegen.
Ze heeft gelijk. KLM Business class is inferieur aan veel andere maatschappijen. Terwijl de prijzen niet onder doen..quote:
Bohquote:Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Yvesss het volgende:
Flightradar ja, that's your friend. Evenals deze: http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic
Camera 550D met 100-400 lens. Eigenlijk een wat te lange minimal focus distance, maar goed.
Heel vroeg als alle kisten uit Azië en VS binnenkomen is ook interessant, zeker met opkomende zon erbij.quote:Bij de Polderbaan is het licht eigenlijk in de namiddag pas goed, maar ik had het wel gezien na een paar uur. Je kunt dus beter wat later gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |