abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:03:37 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126622706


quote:
Emirates wil tweede A380 naar Schiphol

De Arabische vliegmaatschappij Emirates wil volgend jaar een tweede luchtreus A380 dagelijks tussen Dubai en Schiphol inzetten. Opnieuw een aanval op KLM in haar thuishaven.

Emirates is nog steeds de enige die met de dubbeldeks Airbus voor ruim 500 passagiers zeven dagen per week op Schiphol vliegt. KLM vindt dat de luchthaven een oneerlijke concurrent met financiele steun binnenhaalt. Volgens topman Peter Hartman verkeerde keuzes. „Wij worden in Dubai tegengewerkt.”

„Onzin”, zegt Benelux-directeur Raymond van der Veer van het winstgevende Emirates. „Er is een gelijk speelveld. Wij strijden met open vizier. Schiphol doet er verstandig aan nieuwe spelers te verwelkomen. Dat is ook goed voor de consumen, het houdt de prijzen scherp.”

Emirates vliegt nu drie jaar naar Amsterdam, eerst met een Boeing 777 en sinds afgelopen zomer met de A380, het grootste passagiersvliegtuig. Daarvan komt er in 2014 eentje bij, is volgens Van der Veer het plan. „We hebben meer dan negentig van deze joekels besteld. Die moeten wel vliegen.”

Schiphol is volgens hem voor Emirates interessant om reizigers via Dubai naar verre bestemmingen in Azië, Afrika en Australië te vervoeren. „Ook bijvoorbeeld naar Indonesië en Sri Lanka. Andersom brengen we onder meer veel Indiërs hierheen.”

Van der Veer legt de KLM-kritiek naast zich neer. „Nederlandse maatschappijen vliegen ook naar Dubai. Het is een vrije route.” Etihad Airways, waarmee Air France KLM samenwerking zoekt, start volgende week vluchten tussen Abu Dhabi en Schiphol. Die moeten de groei van Emirates en Dubai wat afzwakken.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:04:29 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126622727
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Is redelijk standaard bij een maiden-flight van een nieuwe lijn-verbinding. Ligt ook een beetje aan de maatschappij, denk niet dat ze dit snel bij EasyJet zullen doen.
Bij elke nieuwe maatschappij gebeurt dat :)
pi_126623222
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
  Redactie Frontpage vrijdag 17 mei 2013 @ 10:28:19 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_126623471
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:20 schreef Leatherface het volgende:
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:29:56 #5
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_126623521
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:30:17 #6
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126623530
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
Hij is ook al langs geweest :)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:30:58 #7
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_126623547
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:30 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Hij is ook al langs geweest :)
Phew ik dacht al dat ik gek werd. Hij viel me echt op, aangezien ik nog nooit een Etihad gezien heb op Schiphol. Mooie livery.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 10:37:41 #8
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126623756
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:28 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?
Dat gebeurt ook met het beperken van hun slots. En dat is nou juist de reden dat Emiraties die grote A380 aanschaft. Ze hebben minder slots nodig om grote aantallen passagiers te vervoeren.
pi_126623787
Even offtopic, maar hoe doet die nieuwe KLM-route naar Fukuoka het?

KLM probeert nichemarkten in het Oosten aan te boren, zoals Fukuoka, Hangzhou, Xiamen. Benieuwd of die aanpak werkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leatherface op 17-05-2013 10:48:05 ]
  vrijdag 17 mei 2013 @ 11:50:22 #10
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_126626345
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
Toen heb je de freighter van Etihad gezien. Ze hebben al langere tijd een vrachtdienst naar SPL. Afgelopen woensdag was hun eerste passagiers vlucht.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_126626936
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 09:48 schreef Sunri5e het volgende:
Ik lees hier dingen over KLM en A380 en de 748. Allebei de toestellen gaan ze niet aanschaffen. De 777 is de vervanger voor de 744.
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.

De 748 weet ik nog niet zo zeker. Voorals nog wordt inderdaad de 777 ingezet als vervanger, maar over een paar jaar wanneer de 747-4 er echt helemaal uitgaat? De 747-8 kan ongeveer net zoveel passagiers vervoeren als de 777-300ER. En aangezien ze nu al een kleine vloot van 747's hebben kunnen ze qua re-de-lijk 'makkelijk' voortborduren met de 8.
Misschien spreekt hier ook wel hoop, ik vind anders maar knap saai worden. ;(

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:04 schreef Sunri5e het volgende:
Bij elke nieuwe maatschappij gebeurt dat :)
En ook vaak als de piloot met pensioen gaat. Dus gewoon als er iets bijzonders is...hebben die brandweermensen ook eens wat anders te doen dan oefenen. :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:30 schreef Sunri5e het volgende:
Hij is ook al langs geweest :)
De pax-versie? Die komt toch pas vanaf afgelopen woensdag? Bedoel je niet de 777 vrachtversie (die ik vanmorgen luid en duidelijk boven ons huis hoorde gaan, en nee, ik woon niet in de buurt van Schiphol :P)

En KLM kan natuurlijk gewoon niet opboksen tegen Emirates.
KLM - Air France is een gegoochel qua financiën, KLM heeft in totaal 'maar' 116 vliegtuigen tegenover een kleine 200 van Emirates. Verder is de vloot van Emirates nieuwer en bestaat alleen maar uit wide-body kisten. Verder heeft het een geographisch erg interessante thuishaven (eigenlijk zelfs 2; ze maken nu ook gebruik van het MEGA-airport Al Maktoum International Airport) Bovendien krijgt het via via gewoon staatssteun. Het wordt in ieder geval financieel gemakkelijk gemaakt.

Dus geen wonder dat KLM hier niet op zit te wachten en dus andere mogelijkheden zoekt. (bijv. nu dus met Etihad)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:14:22 #12
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126627285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:05 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.

De 748 weet ik nog niet zo zeker. Voorals nog wordt inderdaad de 777 ingezet als vervanger, maar over een paar jaar wanneer de 747-4 er echt helemaal uitgaat? De 747-8 kan ongeveer net zoveel passagiers vervoeren als de 777-300ER. En aangezien ze nu al een kleine vloot van 747's hebben kunnen ze qua re-de-lijk 'makkelijk' voortborduren met de 8.
Misschien spreekt hier ook wel hoop, ik vind anders maar knap saai worden. ;(
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben. Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft. Het bereik is ook nog eens een stuk verder. Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunri5e op 17-05-2013 12:20:06 ]
pi_126628099
En hoe zit het met maatschappijen als Cathay, Singapore, Malaysia, EVA et cetera? Hebben die nog toekomst qua vervoeren van passagiers tussen Europa en Azië/Oceanië? Of worden die ook kapot geconcurreerd door de Golf maatschappijen?
pi_126642556
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:14 schreef Sunri5e het volgende:
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben.
Klopt, maar ik heb het over de 8 versie; die een kleine 50 passagiers meer kan meenemen. Dat komt bij KLM uit op zo'n 450-465 tegenover de 425 van de 777-300ER.
Maar goed, dat is nog steeds geen groot verschil.
quote:
Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine...
Dat is altijd punt van discussie. Hij is inderdaad erg efficiënt maar de cijfers voor de 8 zijn ook positief. Soms zelfs efficiënter dan de 777-300ER. Maar dat is geloof ik nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Een zegt dit en de ander zegt dat.
Uiteindelijk is het inderdaad wel brandstofkosten per passagier/ton wat telt.
quote:
en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft.
Dat wil ik best geloven inderdaad.
quote:
Het bereik is ook nog eens een stuk verder.
777-300ER maximaal vliegbereik bij maximale belading (351.500KG): 10.190KM.
747-8 maximaal vliegbereik bij maximale belading (442.253KG): 14.815KM.

Maar dat moet je natuurlijk afstemmen. Minder belading betekent ook meer brandstof mee en deze 2 factoren samen betekenen groter bereik. En zowel de 777 als de 747 zullen nagenoeg nooit MTOW zijn.
quote:
Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.
Misschien heb je gelijk, maar ik hoop het niet.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 20:01:11 #15
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126645587
Ik vergeleek de 777-300 met de 747-400 die ze nu hebben :)
pi_126658726
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 20:01 schreef Sunri5e het volgende:
Ik vergeleek de 777-300 met de 747-400 die ze nu hebben :)
Ah. :)

De eerste A380 voor Britisch Airways; erg mooi vind ik.
Testvlucht boven Duitsland vandaag:
flightradar24 twitterde op vrijdag 17-05-2013 om 13:34:44 Airbus is doing a test flight with an A380 for British Airways http://t.co/KyevD1FTAs http://t.co/MAF4RbbJ1p reageer retweet


  zondag 19 mei 2013 @ 00:21:14 #17
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126708013
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens) Moet gauw weer eens naar Schiphol toe, bij voorbaat Buitenveldert baan @westen wind waar dit ding overigens per definitie niet kan landen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Woods op 19-05-2013 00:26:30 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_126710203
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Dat viel mij ook erg mee inderdaad. (of tegen; net hoe je het ziet ;) )
Maar reverse thrust vond ik toch erg door donderen.
quote:
Moet gauw weer eens naar Schiphol toe, bij voorbaat Buitenveldert baan @westen wind waar dit ding overigens per definitie niet kan landen?
Ik kan zo de link niet vinden maar ergens staat wel een .pdf waarin allerlei regels/zaken staan wat betreft de A380 op Schiphol. Daar staat dat de Buitenveldertbaan idd niet gebruikt mag worden als startbaan, maar wel voor landingen.
Tip; zet deze link even als bladwijzer op je telefoon; kun je live kijken welke banen gebruikt worden, en Flightradar24 app om te kijken waar hij vliegt (nog handiger).

Ding landt op alle banen behalve de Oostbaan (obviously).
pi_126716217
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.
  zondag 19 mei 2013 @ 11:36:44 #20
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126716354
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:30 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren :D
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zondag 19 mei 2013 @ 13:02:07 #21
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126718708
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:

[..]

Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren :D
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.

Misschien een idee om een algemeen topic te openen ipv een a380 topic?
  zondag 19 mei 2013 @ 13:07:11 #22
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126718862
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.

Misschien een idee om een algemeen topic te openen ipv een a380 topic?
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zondag 19 mei 2013 @ 13:12:33 #23
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126719049
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt? Ik ken alleen Curacao en New York. Dat zijn interessante bestemmingen voor KLM om met een A380 te vliegen. Al zal Hato Airport niet ingericht zijn op een A380 lijkt me.
  zondag 19 mei 2013 @ 13:13:27 #24
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126719075
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:07 schreef Woods het volgende:

[..]

Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neer ^O^
  zondag 19 mei 2013 @ 13:23:12 #25
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126719371
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:13 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neer ^O^
Ik ben helaas niet zo'n kei in mooie topics maken maar geef me een dag. Tans ben ik niet zo'n expert in wat er allemaal vliegt en gebruikt wordt. Wel fascineren die nieuwe projecten van vliegvelden me qua omvang.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_126727208
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:12 schreef Sunri5e het volgende:
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt? Ik ken alleen Curacao en New York. Dat zijn interessante bestemmingen voor KLM om met een A380 te vliegen. Al zal Hato Airport niet ingericht zijn op een A380 lijkt me.
Ik kan niet exact vinden welke types op welke bestemmingen worden ingezet, en hoe vol deze zijn (als iemand dat wel heeft; ik ben zéér benieuwd; hoewel KLM natuurlijk zélf cijfers naar buiten brengt hoe hen dat uitkomt en niet zulke details aan iedereen wil bekendmaken)
Een uitgangspunt kun je wel hier vinden:: KLM zomerdienstregeling 2013.
Ook dit is interessant: Scramble zomerdienstregeling 2012.

KLM werkt o.a. samen met Delta Airlines en samen hebben ze flink wat bestemmingen in Noord-Amerika vanaf Amsterdam. Ik weet niet hoe de situatie is van Delta maar KLM is momenteel totaal niet in gelegenheid om een vloot A380's aan te schaffen. Dat is (zoals hier al zo vaak is gezegd) ook niet hun manier van werken.
KLM wil meerdere (kleinere) vliegtuigen naar meerdere airports vliegen. Zij zien toekomst in deze manier van bedrijfsvoeren en daar passen geen grote A380's in. Zij kunnen die simpelweg niet vullen.

Bovendien, moet je voor o.a. onderhoud, opleidingen, crew etc. toch wel een dozijn of meer van hetzelfde type hebben; dus zeg maar 12 of meer. KLM heeft gewoon niet bestemmingen genoeg en genoeg passagiers óp die bestemmingen om een A380 te vullen. Bovendien werken zij óók samen met Air France die wél A380 toestellen heeft. Het is dan efficiënter voor KLM om passagiers naar Parijs te brengen en daar verder te laten gaan met Air France.

Na de 747-400 is het helaas gewoon over en uit voor 4 motorige vliegtuigen bij KLM.
Hun oudste 747 (PH-BFA) is gisteren 28 jaar geleden aan KLM geleverd. Die is gewoon oud.

De 777-300ER is gewoon te goed (en nieuwere versies nog beter) om zelfs de 747-8 nog toekomst te geven als passagiersvliegtuig. Ik hoop heel erg dat de 747-8 toekomst toch toekomst geeft, want ik zou het maar heel erg saai vinden wat de toekomst nu lijkt te gaan bieden.

quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren :D
Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).

Wanneer straks de 747's bij KLM eruit gaan dan moeten ze wel wat verzinnen om die vracht ergens mee te kunnen vervoeren. Daar zou inderdaad dan de 747-8F voor ingezet kunnen worden. Maar deze zien wij dan natuurlijk wel een stuk minder dan een passagiersversie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 17:28:02 ]
  zondag 19 mei 2013 @ 17:51:46 #27
16715 Mylene
*schatje*
pi_126729464
Hoe zit het eigenlijk met Qatar Airways? Vliegen zo'n beetje naar iedere Europese hoofdstad, behalve A'dam. Ze hadden toch slots aangevraagd?

En Singapore Airlines? Ik herinner mij dat die ook altijd graag wilde uitbreiden op Schiphol, maar werden tegengehouden door blok KLM? Zouden die dus niet met een A380 op Schiphol kunnen vliegen?

Ik heb in het verleden vaak met SA vanaf Schiphol naar Newark gevlogen. In de ochtend vertrekken om 8:15 met een Boeing 747 en voor de middag aankomen in Newark en vertrek daar om 22:15. Dat was ideaal. Volgens mij kostte een retour tijdens acties ook maar 400 gulden ofzo.
  zondag 19 mei 2013 @ 18:28:11 #28
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126730882
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 16:57 schreef Iemand91 het volgende:

Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).

Wanneer straks de 747's bij KLM eruit gaan dan moeten ze wel wat verzinnen om die vracht ergens mee te kunnen vervoeren. Daar zou inderdaad dan de 747-8F voor ingezet kunnen worden. Maar deze zien wij dan natuurlijk wel een stuk minder dan een passagiersversie.
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is vol
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_126734915
quote:
10s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:28 schreef Woods het volgende:
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is vol
Kan ook wel. In de reguliere 747 van KLM gaan 415 passagiers, in hun Combi (met dus een 3e vracht achterin) gaan 275. KLM heeft maar 2 klassen waardoor er wat meer in kunnen, maar ze hebben bijvoorbeeld ook een groot deel rechts voorin toegewijd aan de galley. Zie:


Daarom hebben hun 747's ook geen ramen daar (onder "KLM" dus):


Ik heb wel eens gelezen dat ze die keuken zo hebben gedaan omdat ze voor de business class voorin (wat misschien nog wel first class zou worden i.p.v. ook business) dan apart eten konden maken en serveren, zonder door economy te gaan. Of dat waar is weet ik niet.

Maar als je wil gaan er ook wel 660 passagiers in (1 klass). In de 747-8 kunnen gemiddeld zo'n 50 passagiers meer dan in de -400.

En als je echt gek wil doen:
quote:
Operation Solomon airlifted almost twice as many Ethiopian Jews to Israel as Operation Moses. The operation set a world record for single-flight passenger load on May 24, 1991 when an El Al 747 carried to Israel 1,087 passengers were registered, but dozens of children hid in their mothers' robes). "Planners expected to fill the aircraft with 760 passengers. Because the passengers were so light, many more were squeezed in." Five babies were born aboard the planes.


EDIT: oeps; bovenstaande foto is genomen in een 707 die ook in de operatie meewerkte.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 21:45:15 ]
pi_126737270
Ik zie ergens wel toekomst in de 747-8 voor de KLM.
Peter Hartman heeft zelf aangegeven dat het merendeel van hun vracht in een Combi meegaat. Dat gaat een stuk lastiger met alleen maar triples.
pi_126740646
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:51 schreef blingbling11 het volgende:
Ik zie ergens wel toekomst in de 747-8 voor de KLM.
Peter Hartman heeft zelf aangegeven dat het merendeel van hun vracht in een Combi meegaat. Dat gaat een stuk lastiger met alleen maar triples.
777 is efficiënter inzetbaar. Die vracht moeten ze inderdaad ergens anders onderbrengen als de 747-400 combi's eruit gaan.
Maar een 747-8 combi gaat vanuit Boeing niet komen (dat is definitief). Bovendien zijn de 747 vrachtversies van KLM nog nieuw (geleverd tussen 2003 en 2008). Dus die vliegen wel tot zo'n 2030-2035.
Hoe ze de vracht van de combi's gaan overnemen? Nog ergens een paar 747-400F's vandaan halen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2013 21:54:10 ]
pi_126743639
Misschien komt Boeing tegen die tijd wel met een 787F op de proppen :7
  zondag 19 mei 2013 @ 23:01:43 #33
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_126745204
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 17:51 schreef Mylene het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met Qatar Airways? Vliegen zo'n beetje naar iedere Europese hoofdstad, behalve A'dam. Ze hadden toch slots aangevraagd?

En Singapore Airlines? Ik herinner mij dat die ook altijd graag wilde uitbreiden op Schiphol, maar werden tegengehouden door blok KLM? Zouden die dus niet met een A380 op Schiphol kunnen vliegen?

Ik heb in het verleden vaak met SA vanaf Schiphol naar Newark gevlogen. In de ochtend vertrekken om 8:15 met een Boeing 747 en voor de middag aankomen in Newark en vertrek daar om 22:15. Dat was ideaal. Volgens mij kostte een retour tijdens acties ook maar 400 gulden ofzo.
Qatar Airways heeft de vliegtuigen (nog) niet om naar Amsterdam te vliegen. De plannen zijn er wel, maar het wachten is op nieuwe 777/787 om A330's vrij te maken, om daarmee eventueel naar Amsterdam te vliegen.

Als Singapore Airlines zou gaan uitbreiden op Amsterdam zou het gaan om een 777-300 ipv de 777-200 waarmee ze nu komen. Ze zijn een tijdje met de 77W naar Amsterdam gekomen, maar die wordt nu gebruikt voor Londen aangezien de A380 een drama is wat vracht betreft. Dus Londen had die 77W nodig.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_126747941
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 22:36 schreef blingbling11 het volgende:
Misschien komt Boeing tegen die tijd wel met een 787F op de proppen :7
Dat kan natuurlijk ook (ook realistischer).

Dus nog even genieten van de 747's bij KLM zolang het nog kan.

Geen eigen ervaring though ;( ...
pi_126761798
En Malaysia? Die hadden ook wat A380's in de bestelling staan, dacht ik toch? Of zetten die eerder in op Beijing, Tokyo, Melbourne et cetera?
pi_126762626
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 10:20 schreef Leatherface het volgende:
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
Tja, dat heb je nu altijd als er een grote nieuwe speler ten tonele verschijnt en de anderen op bijvoorveeld commercieel of arbeidsgebied bedreigt. Beetje wat wij in onze dagelijkse maatschappij ook hebben als het om de open grenzen gaat en de arbeidsmogelijkheden die men in Nederland proeft voor hen die uit anderen landen komen en goedkoper zijn.
pi_126765834
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 12:55 schreef Leatherface het volgende:
En Malaysia? Die hadden ook wat A380's in de bestelling staan, dacht ik toch? Of zetten die eerder in op Beijing, Tokyo, Melbourne et cetera?
Die hebben 6 A380 toestellen. Verder geen meer in bestelling.
De worden onder andere ingezet op Parijs en London. Verder inderdaad nog steden in Azië/Oceanië. En dan houdt het op want je kunt niet meer toestellen inzetten dan je hebt.

quote:
15s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:19 schreef Iwanius het volgende:
Tja, dat heb je nu altijd als er een grote nieuwe speler ten tonele verschijnt en de anderen op bijvoorveeld commercieel of arbeidsgebied bedreigt. Beetje wat wij in onze dagelijkse maatschappij ook hebben als het om de open grenzen gaat en de arbeidsmogelijkheden die men in Nederland proeft voor hen die uit anderen landen komen en goedkoper zijn.
Zie het zonnepanelen verhaal.

Way to go...
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:02:30 #38
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126804298
Verlopen de leveringen volgens planning? Want hoeveel worden er zo per maand geleverd?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_126805903
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 14:37 schreef Iemand91 het volgende:

Zie het zonnepanelen verhaal.

Way to go...
Dat verhaal ken ik niet. Heb je een link of vertoeft het aan het begin van dit topic?
pi_126806366
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:02 schreef Woods het volgende:
Verlopen de leveringen volgens planning? Want hoeveel worden er zo per maand geleverd?
Ze hebben 101 toestellen geleverd van de 262 orders. Nieuwe orders komen zo goed als niet meer binnen. Note; die 262 is ongeveer de helft van wat Airbus nodig heeft om de kosten eruit te halen.
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:46 schreef Iwanius het volgende:
Dat verhaal ken ik niet. Heb je een link of vertoeft het aan het begin van dit topic?
Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 21-05-2013 13:07:16 ]
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:37:18 #41
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_126807554
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:02 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ze hebben 101 toestellen geleverd van de 262 orders. Nieuwe orders komen zo goed als niet meer binnen. Note; die 262 is ongeveer de helft van wat Airbus nodig heeft om de kosten eruit te halen.

[..]

Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ze maken aan het eind van het liedje nog steeds verlies? Meer een prestigieuze statement?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_126809115
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:37 schreef Woods het volgende:
Dus ze maken aan het eind van het liedje nog steeds verlies? Meer een prestigieuze statement?
Tot nu toe wel ja. Maar hun constante vertragingen en de crisis helpen natuurlijk ook niet mee.
Maar deze markt trekt wel weer aan en dit ding kunnen ze nog decennialang produceren dus het kan nog wel een winstmakend model worden.
Er komen ook nog wel grotere versies van, vrachtversies, versies met groter vliegbereik etc.

Het is alleen de vraag of ze goed gegokt hebben met een megatoestel in de markt van de toekomst.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:26:55 #43
16715 Mylene
*schatje*
pi_126809421
quote:
2s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:01 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Qatar Airways heeft de vliegtuigen (nog) niet om naar Amsterdam te vliegen. De plannen zijn er wel, maar het wachten is op nieuwe 777/787 om A330's vrij te maken, om daarmee eventueel naar Amsterdam te vliegen.

Als Singapore Airlines zou gaan uitbreiden op Amsterdam zou het gaan om een 777-300 ipv de 777-200 waarmee ze nu komen. Ze zijn een tijdje met de 77W naar Amsterdam gekomen, maar die wordt nu gebruikt voor Londen aangezien de A380 een drama is wat vracht betreft. Dus Londen had die 77W nodig.
Okay, duidelijk. Alleen begrijp ik het nu goed dat SQ nu niet met een A380 op Londen vliegt? Of is die 77W een tweede vlucht met vracht?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 20:32:08 #44
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_126828018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:26 schreef Mylene het volgende:

[..]

Okay, duidelijk. Alleen begrijp ik het nu goed dat SQ nu niet met een A380 op Londen vliegt? Of is die 77W een tweede vlucht met vracht?
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA306 77W
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA308 388
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA318 388
http://nl.flightaware.com/live/flight/SIA322 388
  dinsdag 21 mei 2013 @ 21:39:50 #45
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_126831619
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:12 schreef Sunri5e het volgende:
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt?
Voor zover ik nu kan zien: Curacao 1x per week 2 vluchten per dag; New York & Toronto dagelijks 2x; Tokyo & Shanghai meerdere keren per week 2x per dag. Verder kom ik zo snel niks tegen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_126853177
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:02 schreef Iemand91 het volgende:

Dat gaat een beetje off-topic ben ik bang, ik ga hier in dit topic al teveel off-topic.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah kijk! interessant en nu begrijp ik de vergelijking beter.

Dus kun je rustig zeggen dat een ieder vaak drogredenen aanvoert om vooral het eigen straatje schoon te houden.
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:37:59 #47
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_126854198
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Voor zover ik nu kan zien: Curacao 1x per week 2 vluchten per dag; New York & Toronto dagelijks 2x; Tokyo & Shanghai meerdere keren per week 2x per dag. Verder kom ik zo snel niks tegen.
Dat zijn dus de routes waar de A380 interessant voor zou zijn. Niet genoeg dus om een vloot voor aan te schaffen.
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:08:01 #48
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_126858092
6 toestellen moet toch ook kunnen. Ze hebben nog wel meer Airbus in de vloot, de A350 komt ook en bijvoorbeeld Malaysia Airlines heeft er ook maar 6.
pi_126863972
quote:
2s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:08 schreef ShaoliN het volgende:
6 toestellen moet toch ook kunnen. Ze hebben nog wel meer Airbus in de vloot, de A350 komt ook en bijvoorbeeld Malaysia Airlines heeft er ook maar 6.
Dat ze meer Airbus toestellen maakt niets uit. Je moet voor een toestel als de A350 een compleet onderhoudssysteem, crews etc. opzetten en met maar 6 toestellen kan dat niet/nauwelijks uit.

En zoals gezegd; het is geen type geschikt voor KLM. KLM wil (net als Boeing) meer kleinere vliegtuigen non-stop vliegen en niet grote toestellen tussen een paar grote airports.
  woensdag 22 mei 2013 @ 17:58:48 #50
16715 Mylene
*schatje*
pi_126866142
Jet Airways verruilt Brussel voor Schiphol, zo blijkt uit dit artikel.

quote:
Hartman: ’KLM winstgevend’

AMSTERDAM – De afzwaaiende KLM-topman Peter Hartman draagt op 1 juli naar eigen zeggen een winstgevend KLM over aan zijn opvolger, oud-verkeersminister Camiel Eurlings.

„KLM houdt vast aan het met de vakbonden afgesproken beleid dat niemand gedwongen de poort uit gaat. Het verlies zit nog altijd bij Air France, maar het eigen management moet dat oplossen”, stelt Hartman vast.

Hij zal zich in de Air France KLM Group vooral gaan bezighouden met externe relaties. Hartman is voor vier jaar herbenoemd in de raad van commissarissen en zal gedurende die periode ook leiding gaan geven aan het bestuur als vicevoorzitter naast ceo Alexandre de Juniac. Dat is door de aandeelhoudersvergadering goedgekeurd.

„Gelijke partnerships in de luchtvaart, zoals we sinds kort hebben met Etihad uit Abu Dhabi, zijn de toekomst. Dat levert in een paar maanden al meer dan 10.000 extra passagiers op, waar Schiphol van mee kan profiteren”, vindt Hartman.

Gisteren werd de samenwerking tussen KLM en Etihad in Amsterdam bekrachtigd. Het gaat dan om een 25-tal gedeelde vluchten, zodat het aantal bestemmingen over en weer vanuit Schiphol en Abu Dhabi sterk toeneemt.

De Arabische Golfmaatschappij Etihad vliegt nu ook dagelijks naar Schiphol en Parijs. Samen met KLM en Air France is dat elke dag een dubbele vlucht. Joint ventures of participaties wil Etihad-topman James Hogan niet met Air France KLM. „Ieder moet zijn eigen broek ophouden”, zo zei hij.

„Etihad wil passagiers en netwerken wel echt delen. Zo is ook KLM groot geworden. Dat doet Emirates uit Dubai bijvoorbeeld niet. Daarom hebben we altijd gezegd dat Schiphol lucratievere keuzes moet maken”, aldus Hartman.

In het langverwachte eindrapport van de Alders-commissie ‘Shared Vision’, dat volgende week naar de Tweede Kamer gaat, wordt die strategie volgens hem bekrachtigd. „KLM en partners zorgen voor de groei op deze luchthaven. Met Etihad erbij levert dat meer banen op. Goed voor de BV Nederland.”

Het Indiase Jet Airways, waarin Etihad een minderheidsbelang (24%) heeft, zal Brussels Airport vanaf komende winter verruilen voor Schiphol. Het zijn vluchten vanuit onder meer Delhi en Mumbai via Amsterdam naar Noord-Amerika.

KLM wil in die operatie partner worden. Andersom onderhandelt Etihad met de Amerikaanse Air France KLM-partner Delta. „Maar directe Noord-Atlantische vluchten zitten er niet in”, meent Hogan, die tevens samenwerkt met Alitalia, in 2015 naar verwachting onderdeel van Air France KLM.
bron
pi_127057631
Gisteren zag ik op het ZDF de aankomst van FC Bayern terug in München en dat gebeurde in een Airbus 380. Gek genoeg vond ik het toestel er klein uitzien wat misschien te maken heeft met gezichtsbedrog als ik dat vergelijk met de vele foto's her en der op het web. Juist of is het toestel helemaal niet zo reusachtig als men vooraf bestempelde.
pi_127059377
Tja, beelden zorgen al snel voor gezichtsbedrog. Brandpuntsafstand van een lens waardoor gefilmd wordt (aantal mm's) zorgt er al voor dat verhoudingen volledig veranderen.

En zo'n bizar verschil in grootte is er niet:
  maandag 27 mei 2013 @ 12:31:40 #53
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_127061650
Zijn er momenteel A380's die echt volledig worden benut qua plaatsen á 853(1 klasse) of wordt er altijd voor meerdere klassen gekozen?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_127062787
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:31 schreef Woods het volgende:
Zijn er momenteel A380's die echt volledig worden benut qua plaatsen á 853(1 klasse) of wordt er altijd voor meerdere klassen gekozen?
Er was 1 maatschappij (Air Austral) die 2 had besteld die er 840 economy stoelen in wilde zetten. Maar die moeten nog geleverd worden. Zij willen tussen deze tussen Réunion en Parijs inzetten.

Maar anders wordt er inderdaad altijd voor 2 of 3 klasse systeem gekozen. 840 stoelen zijn enorm moeilijk te vullen. Veel maatschappijen zijn ook al teruggestapt op 2 klassen; economy en business.

Wikipedia is bovendien ook altijd optimistisch met wat betreft aantal stoelen in een vliegtuig; die aantallen worden nagenoeg nooit behaalt; het zijn vaak Boeing's of Airbus' standaard configuratie die in de praktijk niet wordt gebruikt.
  maandag 27 mei 2013 @ 18:02:19 #55
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_127073433
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:09 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Er was 1 maatschappij (Air Austral) die 2 had besteld die er 840 economy stoelen in wilde zetten. Maar die moeten nog geleverd worden. Zij willen tussen deze tussen Réunion en Parijs inzetten.

Maar anders wordt er inderdaad altijd voor 2 of 3 klasse systeem gekozen. 840 stoelen zijn enorm moeilijk te vullen. Veel maatschappijen zijn ook al teruggestapt op 2 klassen; economy en business.

Wikipedia is bovendien ook altijd optimistisch met wat betreft aantal stoelen in een vliegtuig; die aantallen worden nagenoeg nooit behaalt; het zijn vaak Boeing's of Airbus' standaard configuratie die in de praktijk niet wordt gebruikt.
Boeing claimt nog steeds dacht ik dat ze altijd nog de meeste stoelen hebben, maar zoals je zegt zijnen er dus ook die daadwerkelijk 840 of minder kunnen halen.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:11:21 #56
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127082605
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 18:02 schreef Woods het volgende:
Boeing claimt nog steeds dacht ik dat ze altijd nog de meeste stoelen hebben
Dat zal de 747 zijn van Corsair (582 stoelen)
pi_127099385
Begrijp ik nou goed Woods uit bovenstaande reacties dat Airbus moeite heeft zichzelf te vullen met passagiers op internationale lijnen of iets bedoelde je met je reactie iets geheel anders?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:19:11 #58
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_127111687
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:01 schreef Iwanius het volgende:
Begrijp ik nou goed Woods uit bovenstaande reacties dat Airbus moeite heeft zichzelf te vullen met passagiers op internationale lijnen of iets bedoelde je met je reactie iets geheel anders?
Nee meer dat in de uitzending over de bouw van de 747-8 zo'n Boeing figuur claimde dat hij alsnog de meeste passagiers kon vervoeren terwijl de A380 er dik 800 kan transporteren?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 13:36:18 #59
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_127247560
Volgens Emirates heeft de A380 tussen AMS en DXB een bezettingsgraad van 90%. Veel vraag ook naar business class en first class.
pi_127247658
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:36 schreef Tinos85 het volgende:
Volgens Emirates heeft de A380 tussen AMS en DXB een bezettingsgraad van 90%. Veel vraag ook naar business class en first class.
Las ik ook. (in die 'ruzie' tussen KLM, Emirates en Schiphol) Als dat waar is (en dat neem ik zeker niet zo maar aan) dan is dat best knap lijkt me.

Aan de andere kant mag dat ook wel willen ze volgend jaar nog zo'n walvis hierheen halen.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 18:40:53 #61
16715 Mylene
*schatje*
pi_127257997
Hier dat artikel.

quote:
Topman Emirates: 'Hartman moet zijn feiten beter checken'

DUBAI - Luchtvaartnieuws sprak onlangs in Dubai twee uur lang met topman Tim Clark van de snelgroeiende Golfcarrier Emirates. In de juni-uitgave van het blad Luchtvaartnieuws verschijnt een ruime weergave van dit exclusieve interview. Enkele hoogtepunten van het gesprek kunt u de komende dagen al op Luchtvaartnieuws.nl lezen. Vandaag deel één: "Hartman moet zijn feiten beter checken".

Tim Clark houdt kantoor pal naast Dubai International Airport in een kolossaal gebouw dat glimt en glinstert, van binnen en van buiten. De CEO van Emirates heeft er vorstelijk zicht op het platform. "Kijk", zegt hij wijzend op 'zijn' A380's die komen en gaan. "Wij hebben de kans gegrepen met dit nieuwe toestel een geheel nieuw product neer te zetten. Anderen, zoals Air France, hebben dat niet gedaan en een oud product overgeplaatst op een nieuw vliegtuig, de A380. Niet slim."

Luchtvaartnieuws.nl is in Dubai nadat scheidend topman Peter Hartman van KLM onlangs op deze site fel van leer trok tegen Emirates. Er is volgens Hartman sprake van overheidssteun in de Golf, de A380 naar Amsterdam zou lang niet vol niet zijn en bovendien zou Emirates subsidie van Schiphol hebben ontvangen.

Wat is uw reactie daarop?
"Ik begrijp niet zo goed waarom Peter Hartman ons heeft uitgezocht als de enige bad guys. Dat is hoogst opmerkelijk, voorheen waren alle carriers uit de Golf doelwit. Ik heb dit al zo vaak gezegd: wij krijgen geen staatssteun en kennen geen financiële geheimen. Onze boeken zijn volledig open."

De voormalige directeur van Schiphol (Gerlach Cerfontaine, Luchtvaartnieuws.nl 23 april, red.) zei tégen de komst van Emirates te zijn geweest.
"Daar klopt niets van. Schiphol heeft ons, ook onder de vorige directeur, herhaaldelijk benaderd om vluchten te beginnen. Ze waren heel gretig."

U begon pas in 2010 op Nederland te vliegen, waarom zo lang gewacht?
"Omdat we er levend zouden worden opgegeten door de machtige KLM, die zó goed en zó slim was. Maar omdat KLM zo vijandig op ons reageerde, dacht ik, dan maken ze zich dus grote zorgen over ons, misschien valt er toch wel wat te halen."

En de subsidie door Schiphol?
"Subsidie? Daar heb ik nooit van gehoord. Werd dat in cash betaald of was het deel van een marketing budget? Hartman moet zijn feiten beter checken. Ik zeg niet dat hij jokt, misschien beschikt hij niet over de juiste informatie."

Hoe vol is uw A380 tussen Dubai en Schiphol?
"De bezettingsgraad is negentig procent. Ik had zelf ook niet gedacht dat we meteen zo veel succes zouden hebben. En de vraag naar tickets in business class is hoog en dat geldt ook voor First, een klasse die KLM lang geleden onterecht heeft afgeschaft. De Nederlandse markt heeft ons omarmd."

Door Lolke van der Heide
bron
pi_127258588
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 18:40 schreef Mylene het volgende:
Hier dat artikel.

[..]

bron
Het woord van de een tegen het woord van de ander.
Weet je zelf niet het fijnere ervan dat weet je verder ook niet hoe de zaken staan.

Op Tweakers loopt ook een topic en daar worden ook al wat verschillen tussen Emirates en KLM genoemd (o.a. werknemersbeleid).
pi_127278474
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 18:59 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het woord van de een tegen het woord van de ander.
Weet je zelf niet het fijnere ervan dat weet je verder ook niet hoe de zaken staan.

Op Tweakers loopt ook een topic en daar worden ook al wat verschillen tussen Emirates en KLM genoemd (o.a. werknemersbeleid).
Toevallig een linkje van dat topic? Ben hier wel benieuwd naar :)
Probeer al een tijdje te solliciteren bij Emirates, maar ze willen vooral mensen met AML.
Probleem is dat ik gewoon nergens de ervaring kan/mag opdoen om dat klotepapiertje te halen }:|
pi_127284357
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 03:12 schreef blingbling11 het volgende:
Toevallig een linkje van dat topic? Ben hier wel benieuwd naar :)
Probeer al een tijdje te solliciteren bij Emirates, maar ze willen vooral mensen met AML.
Probleem is dat ik gewoon nergens de ervaring kan/mag opdoen om dat klotepapiertje te halen }:|
Niet uitgebreid hoor, maar een paar korte posts. HIer (zoek maar op 'Emirates')
  zondag 2 juni 2013 @ 16:24:16 #65
16715 Mylene
*schatje*
pi_127324246


quote:
Doutzen Kroes niet happy met Business Class KLM

DRIEBERGEN - Het Nederlandse fotomodel Doutzen Kroes heeft via Twitter haar ongenoegen kenbaar gemaakt over de Business Class stoelen van KLM. Het model is ongeduldig en schrijft: "Kom op KLM, wanneer komen die nieuwe stoelen? Dit moeten jullie geen businessclass meer noemen." Het model noemt het 'glijbaanstoelen' en vindt dat ze geen waar voor haar geld krijgt.

De Friezin krijgt van haar volgers op het sociale medium het nodige commentaar op haar tweet richting de KLM. Men noemt haar verwend. Daar reageert zij weer geprikkeld op: "Dus nu ben ik verwend omdat ik voor het geld dat ik betaal een goeie business stoel wil die plat gaat net als alle andere Airlines?."

Ombouw Business Class
KLM start in juli de ombouw van de Business Class op alle Boeing 747-400's. Het gaat hierbij om 22 toestellen. De verbouwing van de 747-400-vloot loopt door tot en met het eerste kwartaal van 2014. Aansluitend komen de overige widebodytoestellen aan de beurt: eerst Boeing 777-200ER, dan de Boeing 777-300ER en als laatste de Airbus A330-200 en -300. De gehele vervangingsoperatie moet gereed zijn in 2015. Doutzen moet dus nog even geduld hebben als ze KLM wil blijven vliegen.
bron
  maandag 3 juni 2013 @ 09:26:28 #66
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_127349306
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 16:24 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

bron
Ze heeft gelijk. KLM Business class is inferieur aan veel andere maatschappijen. Terwijl de prijzen niet onder doen..
pi_127680456
Hier is hij nog een keer. Van afgelopen Zondag.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:27:56 #68
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127680536
Nice!
pi_127681514
Het heeft iets, sheer size. Alhoewel de 747 er niet veel voor onder doet.
Als de emirates start vanaf de kaagbaan in zuidwestelijke richting zie ik dit in de buurt van Amersfoort:





En nog 3 van vorig jaar:





pi_127682386
Yvess; met wat voor camera en brandpunt gemaakt?

Ik ga morgen waarschijnlijk ook die kant op; even de lijst uitprinten met alle kisten die komen, smartphone met flightradar en baangebruik bij de hand en dan maar weer wat aanmodderen.

Vind er altijd wel een leuke sfeer hangen ook..
pi_127683149
Flightradar ja, that's your friend. Evenals deze: http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic
Camera 550D met 100-400 lens. Eigenlijk een wat te lange minimal focus distance, maar goed.
Bij de Polderbaan is het licht eigenlijk in de namiddag pas goed, maar ik had het wel gezien na een paar uur. Je kunt dus beter wat later gaan.
Twee offtopic shots en arrival A380:


pi_127683767
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:12 schreef Yvesss het volgende:
Flightradar ja, that's your friend. Evenals deze: http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic
Camera 550D met 100-400 lens. Eigenlijk een wat te lange minimal focus distance, maar goed.
Boh :9~ , die wil ik eigenlijk ook nog wel, maar wachten tot die MK2 er komt en de MK1 massaal gedumpt wordt. :P
quote:
Bij de Polderbaan is het licht eigenlijk in de namiddag pas goed, maar ik had het wel gezien na een paar uur. Je kunt dus beter wat later gaan.
Heel vroeg als alle kisten uit Azië en VS binnenkomen is ook interessant, zeker met opkomende zon erbij.

Maar ja; de tijden dat ik daar kan zijn liggen ruwweg tussen 10 uur 's morgens en 5 uur 's avonds. Weinig spannende tijden dus...
pi_127683981
De 50mm 1.8 doet het ook heel goed. Die heb je, volgens mij.
Ik wil ook wel eens heel vroeg of heel laat, kijken of ik het een keertje kan opbrengen.
Dan staan de snackwagens er natuurlijk niet, maar dat boeit me niet zo.
pi_127745529
Vreemd genoeg wordt de Oostbaan momenteel gebruikt voor landingen, ook die van 747's en 777's e.d.
Dus alles vliegt nu over Amsterdam centrum Schiphol binnen op zo'n 500-600 meter hoogte.

Gisteren ook wat wezen spotten; valt bij mij toch altijd weer tegen ;( ...
  donderdag 13 juni 2013 @ 12:24:09 #75
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_127746024
De A380 op de Oostbaan lijkt mij wel wat :7, maar die zal zeer waarschijnlijk wel de 27 krijgen straks ;(
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')