Elke goede voorzet verdiend een inkoppertje. Dus bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:55 schreef APK het volgende:
Is het misschien een idee om die eerste vliegervaringen in een eigen topic te plaatsen?
Dat is te doen, maar dat kun je het beste even aan de mods van PTA vragenquote:Op zondag 23 juni 2013 13:24 schreef Iwanius het volgende:
Elke goede voorzet verdiend een inkoppertje. Dus bedankt voor de tip.![]()
Kun je dan ook alle reacties die ermee samenhangen in 1 keer daarheen transporteren als in "mergen?"
Wees blij dat we naar die nieuwe generatie zijn toegegroeid. Als het oude zo goed was, en ik houd natuurlijk ook van de schreeuwende ruikende motoren, dan gebruikten we nog zulke type apparaten.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:59 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Tot een jaar of 15 terug had je tenminste nog echte vliegtuigen. Niet lelijke gedrochten als de A380, tupperware vliegtuigen als de 787, of eenheidsworst als de 320/737. Maar nog de DC9, 727, BAC1-11, TU134,enz. Dat soort kisten hoorde, en zag je tenminste als ze langskwamen. Blij dat ik dat nog allemaal heb kunnen zien vliegen
Deze motor alleen produceert dik boven de 100.000 aan.. kracht? Wat is nog het voordeel van 4 motoren op bijv. de 747 of A380?quote:Op zondag 23 juni 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Gaat natuurlijk om de kick van de sound. Performancewise zijn de GE90's en Trent's veel beter. Alhoewel het gedonder van de startupsound van dezen ook wel kippenvel geeft:
[youtube][/youtube]
Heeft volgens mij met ETOPS te maken.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 00:48 schreef Woods het volgende:
Wat is nog het voordeel van 4 motoren op bijv. de 747 of A380?
Een vliegtuig moet op kunnen stijgen met 1 inoperatieve motor. Bij een quad hou je dan 75% stuwkracht over, bij een twin maar 50%.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 00:48 schreef Woods het volgende:
[..]
Deze motor alleen produceert dik boven de 100.000 aan.. kracht? Wat is nog het voordeel van 4 motoren op bijv. de 747 of A380?
Heeft inderdaad met ETOPS te maken (met etops moet je je route zo plannen dat je altijd niet meer dan 2 of 3 uur van een beschikbaar vliegveld bent), maar ook met beschikbaar motorvermogen. Als je al ziet hoe enorm de motoren zijn van de 777, hoe groot worden ze dan wel niet om de veel zwaardere A380 voort te stuwen..quote:Op zaterdag 29 juni 2013 03:05 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Heeft volgens mij met ETOPS te maken.
Daarnaast is een 747 of een A380 aanzienlijk zwaarder dan een triple, dus hebben ze meer thrust nodig.
Dat was het tweede punt dat ik maakte, maar ETOPS is ook een reden, al is dat met het oprekken naar ETOPS180 al een stuk minder...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 12:03 schreef OEM het volgende:
[..]
Mwah, etops of niet, elke twin moet op 1 engine kunnen opstijgen.
Stel dat er wel zulke motoren zouden bestaan (en in het design van de a380 passend en economisch verantwoord), zou de A380 dan nog steeds een quad zijn geweest? Alles en iedereen lijkt juist etops-twins te willen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 12:11 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat was het tweede punt dat ik maakte, maar ETOPS is ook een reden, al is dat met het oprekken naar ETOPS180 al een stuk minder...
Het zou me niet verbazen als ze dan inderdaad twee motoren gemonteerd hadden, met ETOPS180 is ETOPS vliegen eigenlijk geen belemmering meer. Daarnaast zijn twee motoren vaak goedkoper in aanschaf, verbruik en onderhoud.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 12:34 schreef OEM het volgende:
[..]
Stel dat er wel zulke motoren zouden bestaan (en in het design van de a380 passend en economisch verantwoord), zou de A380 dan nog steeds een quad zijn geweest? Alles en iedereen lijkt juist etops-twins te willen.
Vallen quads tegenwoordig ook niet onder etops-regelementen of is dat alleen nog een plan?
Omdat het ETOPS een berg eisen stelt aan veiligheid die niks te maken hebben met het aantal motoren, bv. brandveiligheid, onderhoud, etc. Ik lees hier dat de FAA dit in 2007 heeft geintroduceerd voor >2 motoren voor vluchten >ETOPS180. Geen idee dus of de rest van de wereld (die noemen het dan weer LROPS) dat heeft overgenomen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 13:26 schreef The_stranger het volgende:
>2 motoren vallen voor zover ik weet niet onder ETOPS, weet ook niet of en waarom dat zou veranderen.
Ik snap nu wat je bedoelt. ICAO vindt dat ETOPS staat voor extended TWIN (engine) operations/operating standards en is alleen bedoeld voor tweemotorige vliegtuigen. Basicly moeten ze vliegen binnen de X uur van een uitwijkhaven(zoals je al weet).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 13:58 schreef OEM het volgende:
[..]
Omdat het ETOPS een berg eisen stelt aan veiligheid die niks te maken hebben met het aantal motoren, bv. brandveiligheid, onderhoud, etc. Ik lees hier dat de FAA dit in 2007 heeft geintroduceerd voor >2 motoren voor vluchten >ETOPS180. Geen idee dus of de rest van de wereld (die noemen het dan weer LROPS) dat heeft overgenomen.
ETOPS = Extended Twin engines Operations (al varieert de exacte aforting wat per organisatie)quote:Op zondag 30 juni 2013 11:40 schreef MaxMark het volgende:
Om dit topic een beetje toegankelijk te houden voor iedereen, is het misschien een idee om elke afkorting (in ieder geval de eerste keer) even helemaal uit te schrijven, danwel uit te leggen?
Engines Turn Or Passengers Swimquote:Op zondag 30 juni 2013 14:01 schreef The_stranger het volgende:
ETOPS = Extended Twin engines Operations (al varieert de exacte aforting wat per organisatie)
De 777 kun je al gecertificeerd krijgen voor 330 minuten. De A350 mikt zelfs op 350 minuten.quote:Momenteel is de gangbare X 180 minuten maar zowel boeing als airbus willen daar >4 uur van maken.
Dat van de 350 wist ik, maar niet dat de 777 al zover was...quote:Op zondag 30 juni 2013 16:28 schreef OEM het volgende:
[..]
Engines Turn Or Passengers Swim
[..]
De 777 kun je al gecertificeerd krijgen voor 330 minuten. De A350 mikt zelfs op 350 minuten.
Hoe bedoel je dat? Een 777 is groter dan een 747.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:09 schreef Iwanius het volgende:
En toch is het wennen toen ik voor het eerst in een 777 stapte na zoveel jaar de 747 gewend te zijn.
Daar het een vrij lange vlucht was had ik zoiets: Moet dat toestel mij zolang in de lucht houden?
(daar ik gewend was dat voor lange intercontinentale vluchten je een groot toestel had en voor korte vluchten zo een DC-9 of 10 fabrikaat)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |