done thatquote:Op woensdag 3 april 2013 21:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, daar zijn pakketten voor, maar 'even' een moderne diesel in een oude auto hangen is borrelpraat; kan allemaal wel; alles kan, maar geloof maar niet dat je dat 'eventjes' doet; er past namelijk geen kont meer; motorsteunen, bak inclusief steunen, aandrijfassen, remmen, ophanging redt nieuwerwetse dieselpower vaak niet, kabelboompje aanpassen op je ouwe bak, sensoren, computers, tank, pompen.. En dan hebben we het nog niet over RDW keuren als je teveel vermogenstoename hebt.
Maargoed, is een beetje offtopic aan het worden
Idd, je doet het niet even zomaar voor.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, daar zijn pakketten voor, maar 'even' een moderne diesel in een oude auto hangen is borrelpraat; kan allemaal wel; alles kan, maar geloof maar niet dat je dat 'eventjes' doet; er past namelijk geen kont meer; motorsteunen, bak inclusief steunen, aandrijfassen, remmen, ophanging redt nieuwerwetse dieselpower vaak niet, kabelboompje aanpassen op je ouwe bak, sensoren, computers, tank, pompen.. En dan hebben we het nog niet over RDW keuren als je teveel vermogenstoename hebt.
Maargoed, is een beetje offtopic aan het worden
Hmm, dan ben je met je ouwe yank nog steeds aardig de zak. Ben benieuwd wat het gaat worden.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:41 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik was al bezig met het openen van een nieuw deel, maar die was al geopend. Dit had ik als startpost getikt, maar dat kan net zo goed hier nu.
Deze week zou er (als het goed is) een brief van Weekers komen met daarin diverse opties. Er zijn geruchten dat 1 van die opties vooral de import-oldtimers gaat raken. Maar dat is natuurlijk niet zeker.
Volgens de KNAC komt er deze week of volgende week duidelijkheid: wellicht deze week de brief en volgende week het debat met daarbij als uitkomst: de nieuwe oldtimerregeling. Zie http://www.knac.nl/2013/0(...)-oldtimer-bezitters/
Wat betreft de bedrijven die beweren dat ze failliet gaan: dit zou niet perse door de onduidelijkheid komen rondom oldtimers, maar eerder wegens de economische crisis. Het eerste waar mensen op bezuinigen in economisch slechtere tijden zijn hobbies en andere "minder belangrijke" uitgaven. Je ziet ook sportclubs massaal leegstromen als gevolg van de crisis. Leuk is anders, maar grote kans dat men momenteel minder uit wil geven aan een auto omdat het natuurlijk een wat duurdere hobby is.
zoals ik ze nu soms zie rijden... dan zijn mijn rats in nieuw staatquote:Op woensdag 3 april 2013 21:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik denk juist dat de handelaren in belastingvrije Benzen gouden tijden hebben beleefd tijdens de crisis. Autorijden is iets waar je op kan besparen met zo'n auto in combinatie met het verzaken van onderhoud (op korte termijn uiteraard, op lange termijn is het alsnog een dure hobby).
Tot eind vorig jaar deed ik alleen in oldtimers en dat liep goed ja, ik had er zo'n 50 staan en geen meuk van 2000 euro maar echte wagens voor de liefhebber.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik denk juist dat de handelaren in belastingvrije Benzen gouden tijden hebben beleefd tijdens de crisis. Autorijden is iets waar je op kan besparen met zo'n auto in combinatie met het verzaken van onderhoud (op korte termijn uiteraard, op lange termijn is het alsnog een dure hobby).
wat een kut oplossingquote:Op donderdag 4 april 2013 09:21 schreef T42 het volgende:
Auto importeren en is die jonger dan 35 of 40 jaar. Gewoon belasting betalen tot hij 35/40 is. Nl auto,s gewoon vanaf 25jaar belastings vrij. Vanaf 2014 invoeren
Dat zie ik wel zitten. Want dan kun je nog altijd een oldtimer importeren alleen moet die dan wat ouder zijn.
Dan lost benz probleem zich na paar jaar op door slecht onderhoud
bullshit. Enige wat jij gedaan hebt is het meest simpele 1.9D motor swappen.. Dat is geen moderne dieselmotor, ik wil wel eens een tdi motor in een van je wagens zien. En laat staan pompverstuiver of commonrail maar gewoon het 'allermakkelijkste' een 1z of afn blok waarbij alles naar behoren werkt incl een elektronisch gaspedaal en obd stekker.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:36 schreef T42 het volgende:
[..]
done thaten jah het ombouwen is te doen maar raad niet zomaar aan
probleem opgelost toch?quote:Op donderdag 4 april 2013 11:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik zie mijn golf dus geen 35 a 40 worden met ca 300 per kwartaal
Ik vind het wel een elegante tussenoplossing. Elke oplossing heeft nadelen en dit is misschien nog wel een niet zo heel erg pijnlijke. Als je hem op 35 zou zetten zit je alsnog op '79 in 2014 en gaat het al heel snel richting de jaren-80 auto's die ze buiten de regeling willen houden.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
40 is net iets teveel van het goeie.
Jaren 80 auto's mogen niet de status klassiek krijgen of zo?quote:Op donderdag 4 april 2013 12:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik vind het wel een elegante tussenoplossing. Elke oplossing heeft nadelen en dit is misschien nog wel een niet zo heel erg pijnlijke. Als je hem op 35 zou zetten zit je alsnog op '79 in 2014 en gaat het al heel snel richting de jaren-80 auto's die ze buiten de regeling willen houden.
Van mij mag alles, maar het standpunt van de overheid is dat het vooral onmogelijk gemaakt moet worden dat mensen belastingvrij in jaren-80 auto's rond blijven rijden. Dit voorstel sluit daar het beste bij aan. Als er weer belasting betaald moet worden zal in dat segment ook nog een aardige kaalslag plaatsvinden zodat er domweg minder over zijn als ze wel bij de 40 aangekomen zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:54 schreef virl3 het volgende:
[..]
Jaren 80 auto's mogen niet de status klassiek krijgen of zo?
Ja, en wat als je nu liefhebber bent van T3 busjes? Dan ben je, zoals ik al zei, domweg de lul, en datzelfde geldt voor BMW's. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Als je goed leest gaat het idee van T42 trouwens expliciet over importauto's dus originele NL auto's vallen erbuiten.quote:Op donderdag 4 april 2013 13:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En wat als ik een liefhebber ben van BMW's uit begin jaren 80?
Naar mijn mening zijn er in de jaren rond 1980 de mooiste auto's gemaakt. Daarbij betalen die modellen (mits origineel NL) al 30 jaar wegenbelasting, lang zat lijkt me.
hmm, die vind ik helemaal niet gekquote:Op donderdag 4 april 2013 14:21 schreef silenthill het volgende:
Laat ik nu de BMW 635CSI en de eerste 7 serie de mooiste BMW's vinden.![]()
Ik ben sinds 1 jaar gestopt na lang oldtimer rijden. 100 procent wegenbelasting zou voor mij misschien 15 euro per maand inhouden.
Suzuki GX 100's wegen 660 kg.
Is stel voor om voor alle oldtimers van 25 jaar, helft wegenbelasting betalen. 30 jaar 1/3 wegenbelasting. 35 jaar en ouder wegenbelasting vrij.
Dit bij onbeperkte kilometers.
Zo zijn de oude Amerikanen ook nog te betalen. Staat krijgt wat centjes binnen.
terwijl jezelf niet de hoofdprijs betaald aan wegenbelasting.
Importauto's na 1995, volle wegenbelasting.
die is toch al in nl? bedoelde auto's die per 2014 worden ingevoerd.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:14 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
wat een kut oplossingblijf jij maar uit de buurt van de tweede kamer gast
Ik zie mijn golf dus geen 35 a 40 worden met ca 300 per kwartaal
jahwel als ze 40 jaar worden en vanaf 20 jaar kun je ze oldtimer verzekerenquote:Op donderdag 4 april 2013 12:54 schreef virl3 het volgende:
[..]
Jaren 80 auto's mogen niet de status klassiek krijgen of zo?
1982 naar 1996 is toch stuk moderner... oude diesel kon ook maar deze heeft al een kat.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:23 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
bullshit. Enige wat jij gedaan hebt is het meest simpele 1.9D motor swappen.. Dat is geen moderne dieselmotor, ik wil wel eens een tdi motor in een van je wagens zien. En laat staan pompverstuiver of commonrail maar gewoon het 'allermakkelijkste' een 1z of afn blok waarbij alles naar behoren werkt incl een elektronisch gaspedaal en obd stekker.
Een 1.9D een moderne Dieselpower motor noemen![]()
klopt al is de 60dagen kaart voor mij te weinig.. je hebt al 52 weekenden = 104 dagenquote:Op donderdag 4 april 2013 13:18 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, en wat als je nu liefhebber bent van T3 busjes? Dan ben je, zoals ik al zei, domweg de lul, en datzelfde geldt voor BMW's. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Als je goed leest gaat het idee van T42 trouwens expliciet over importauto's dus originele NL auto's vallen erbuiten.
Als er naar alternatieven gezocht moet worden omdat de huidige regeling op de schop gaat tot mijn spijt overigens, en ik heb zelf trouwens ook een geimporteerde youngtimer dan zul je naar realistische alternatieven moeten kijken. Elke aanpassing doet pijn, maar de grens voor import op 40 lijkt me nog een van de betere opties. Samen met de suggestie voor een 60 dagenkaart met aanmelding via Digid.
Als je die 40 weer gaat afzwakken naar bijvoorbeeld 35 zet het nog geen zoden aan de dijk.
geen probleem, maar in dat geval is het meer dan incidenteel gebruik en betaal je wat mij betreft gewoon wegenbelasting voor het ding. Het blijft toch nog veel goedkoper dan een moderne auto omdat de verzekering stukken goedkoper is.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:26 schreef T42 het volgende:
[..]
klopt al is de 60dagen kaart voor mij te weinig.. je hebt al 52 weekenden = 104 dagen
grijs kenteken koste mij een t3 busquote:Op donderdag 4 april 2013 15:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
geen probleem, maar in dat geval is het meer dan incidenteel gebruik en betaal je wat mij betreft gewoon wegenbelasting voor het ding. Het blijft toch nog veel goedkoper dan een moderne auto omdat de verzekering stukken goedkoper is.
Wat een ander belangrijk aspect van die 60 dagen kaart is, ook al mogen die 60 dagen voor sommige mensen wat weinig zijn, is dat het een uitweg is waardoor auto's niet onverkoopbaar worden. Een grote amerikaan of T3 dieselbus raak je zonder een dergelijke constructie aan de straatstenen niet meer kwijt en dan ben je dubbel gestraft.
Dat was ook een naar mijn mening slecht punt van de afschaffing van het grijs kenteken een aantal jaar geleden; mensen werden dubbel genaaid.
ze hebben geld gebrek en willen liever niet zo lang wachten. problem?quote:Op donderdag 4 april 2013 18:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze maken echt een probleem van iets dat helemaal geen probleem is. Gewoon alles van voor 1987 is oldtimer en de rest niet meer. Uiteindelijk worden het steeds minder auto's en na een tijdje is alles weggerot en blijven alleen de echte wagens nog over. Jaren 90 auto's gingen toch nooit 30 jaar halen want dat was allemaal troep. Jaren 80 auto's zijn gewoon mooi en degelijk. KWALITEIT. Tegenwoordig is dat het doel niet eens meer.... een Golf TSI die over 30 jaar nog rijdt? Right....
Ja, ze kunnen beter JSF afschaffen en geduldig blijven..quote:Op donderdag 4 april 2013 19:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ze hebben geld gebrek en willen liever niet zo lang wachten. problem?
met niets hou je iedereen tevreden, trust mequote:Op donderdag 4 april 2013 20:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ja, ze kunnen beter JSF afschaffen en geduldig blijven..
En of Wiet legaliseren.
Daar mee hou je iedereen tevreden aan.
Blijkbaar mogen mensen tegenwoordig niets genieten vooral aan de kant van VVD..quote:Op donderdag 4 april 2013 20:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
met niets hou je iedereen tevreden, trust me
vvd is meer voor de hele grote bedrijven en graai ambtenaren. sorry man ik voel jequote:Op donderdag 4 april 2013 20:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Blijkbaar mogen mensen tegenwoordig niets genieten vooral aan de kant van VVD..
Niet alleen VVD hoor.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Blijkbaar mogen mensen tegenwoordig niets genieten vooral aan de kant van VVD..
quote:Op donderdag 4 april 2013 14:21 schreef silenthill het volgende:
Laat ik nu de BMW 635CSI en de eerste 7 serie de mooiste BMW's vinden.![]()
Ik ben sinds 1 jaar gestopt na lang oldtimer rijden. 100 procent wegenbelasting zou voor mij misschien 15 euro per maand inhouden.
Suzuki GX 100's wegen 660 kg.
Is stel voor om voor alle oldtimers van 25 jaar, helft wegenbelasting betalen. 30 jaar 1/3 wegenbelasting. 35 jaar en ouder wegenbelasting vrij.
Dit bij onbeperkte kilometers.
Zo zijn de oude Amerikanen ook nog te betalen. Staat krijgt wat centjes binnen.
terwijl jezelf niet de hoofdprijs betaald aan wegenbelasting.
Importauto's na 1995, volle wegenbelasting.
Welnee, gewoon verplichten om een roetfilter te monteren, case closed, en nou bek houwe daar in het pluche; trek die 153 Miljoen maar uit de ontwikkelingshulp of een ander 'over de balk-project' >insert dikke vinger smilie<quote:Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het très hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver.
Ik heb een W123 200D van bouwjaar '77, ik rij er niet dagelijks mee slechts twee keer per week, maar dat is wel goed voor dik 500 km per week.quote:Op vrijdag 5 april 2013 18:19 schreef Elvander het volgende:
Zoals ik zelf als zeg, ook ik vind dagelijks rijden in je belastingvrije auto verkeerd profiteren van het systeem.
En ja ik voel de bui hangen dat ik mijn leuke hobby aan de wilgen moet hangen omdat het door die profiteurs straks niet meer te betalen is.
En jij denkt dat er niet mee gefraudeerd gaat worden?quote:Op vrijdag 5 april 2013 19:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Welnee, gewoon verplichten om een roetfilter te monteren, case closed, en nou bek houwe daar in het pluche; trek die 153 Miljoen maar uit de ontwikkelingshulp of een ander 'over de balk-project' >insert dikke vinger smilie<
Ja, zo kun je nog wel 20 uitvluchten bedenkenquote:Op vrijdag 5 april 2013 20:01 schreef Bart-Willem het volgende:
En jij denkt dat die "100 Euro altijd goed" APK-stations er niet mee zullen frauderen?
Regels overtreden en frauderen is ten alle tijden... Dat ga je toch houden. Dat staat los vind ik van wat er in het wetboek staat. APK is ook wettelijk geregeld en bovenstaande 100 euro altijd goed APK station gaat wellicht "per ongeluk" wel meer over het hoofd zien ..quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:01 schreef Bart-Willem het volgende:
En jij denkt dat die "100 Euro altijd goed" APK-stations er niet mee zullen frauderen?
Jep, je zaagt een stuk tussen je pijp uit, monteert dat filter, trapt hem door de APK, en daarna las je snel dat stuk pijp er weer tussen, want dat heeft echt heel veel nutquote:Op vrijdag 5 april 2013 20:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja, zo'n retrofit-filter monteer je snel en schroef je heel snel er onderuit, zorg dat elke 190D en 200D bij je langs komt en je hebt een gouden melkkoe om makkelijk geld te verdienen.Er zijn meer van die "100 Euro altijd goed" APK-stations dan je denkt.
weet je hoeveel problemen er zijn met roetfilters?quote:Op vrijdag 5 april 2013 19:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Welnee, gewoon verplichten om een roetfilter te monteren, case closed, en nou bek houwe daar in het pluche; trek die 153 Miljoen maar uit de ontwikkelingshulp of een ander 'over de balk-project' >insert dikke vinger smilie<
Geen idee; nog nooit iets over gehoord. Wat je nu zegt is helemaal nieuw voor mijquote:Op vrijdag 5 april 2013 21:21 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
weet je hoeveel problemen er zijn met roetfilters?en dan vooral de achteraf ingebouwde die geen regeneratie schoonbrand-cyclus in hun motor management hebben zitten
er gaan al geluiden op om de verplichting op nieuwe auto's op te heffen omdat het meer problemen (en daarmee vervuiling) genereert dan dat het oplost
een roetfilter vangt roet op en raakt dus langzaam verstoptquote:Op vrijdag 5 april 2013 21:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Geen idee; nog nooit iets over gehoord. Wat je nu zegt is helemaal nieuw voor mij
Klinkt logischquote:Op vrijdag 5 april 2013 21:34 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
een roetfilter vangt roet op en raakt dus langzaam verstopt
nieuwe auto's met af-fabriek roetfilter hebben hiervoor sensoren voor en na het roetfilter welke de mate van verstopping meten. wordt de verstopping te groot dan gaat het motormanagement extra diesel inspuiten op zo'n moment dat deze diesel pas later, in het roetfilter zelf verbrand (dat kreng wordt dan dus ook gloeiend heet om al het roet verder weg te branden)
resultaat is een gigantische rookwolk achter je auto als dat gebeurd (lekker voor het milieuen je schaamt je voor je walmbak
)
after-market roetfilters hebben dit mechanisme niet en raken dus verstopt: steeds maar weer vervangen is dan het enige wat helpt en dat is een kostbare grap
ter indicatie: mijn auto regenereert zo ongeveer 1x per 1000km
mijn diesel rijdt 100% groenquote:Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het très hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver.
Men neme een standaard Mercedes 190D, neemt de einddemper los (hoef je niet te zagen), zet er een standaard retrofit-ding dat je eenmalig op maat maakt erop, keurt hem goed en indien geen steekproef hang je de originele einddemper er weer onder. Bij elkaar nog geen half uur werk. En vervolgens meld je aan de eigenaar dat 'ie al zijn vriendjes uit zijn land ook laat komen en je kan makkelijk extra centen verdienen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 20:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jep, je zaagt een stuk tussen je pijp uit, monteert dat filter, trapt hem door de APK, en daarna las je snel dat stuk pijp er weer tussen, want dat heeft echt heel veel nut![]()
Kost je éénmalig een paar honderd eur om dat ding ertussen te hangen, en daarna kun je weer naar hartelust en met een zuiver geweten kilometers maken... waar zie jij nou in hemelsnaam die winst van het er weer onderuit halen en jaarlijks effe terug hangen? Als ze je snaaien krijg je dan ws gewoon met terugwerkende kracht de MRB voor 5 jaar of vanaf aanschaf aan je panty; zou jij dat er voor over hebben?
Jah, en dan verzint de regering gewoon dat er een zegel op moet, wat indien verbroken, goed is voor 5 jaar MRB met terugwerkende kracht.quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:29 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Men neme een standaard Mercedes 190D, neemt de einddemper los (hoef je niet te zagen), zet er een standaard retrofit-ding dat je eenmalig op maat maakt erop, keurt hem goed en indien geen steekproef hang je de originele einddemper er weer onder. Bij elkaar nog geen half uur werk. En vervolgens meld je aan de eigenaar dat 'ie al zijn vriendjes uit zijn land ook laat komen en je kan makkelijk extra centen verdienen.
Zeg niet dat dit niet gebeurt want op een groot industrieterrein ergens in dit land zit het bomvol met dit soort bedrijfjes die ongetwijfeld dit ook gaan doen.
Voor een oude diesel is dat wel een oplossing, LPG ligt wat lastiger, die zijn namelijk schoner dan wanneer ze op benzine zouden rijden.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:31 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja de oplossing is simpel: brandstoftoeslag voor LPG en diesel.De echte veelrijders zullen dan berekenen of het interessant blijft om een oldtimer te rijden en zo ja: dan blijft de staat er toch geld voor vangen en met die opbrengsten kunnen ze de milieu-schade dekken.
ook genoeg voertuigen die eigelijk alleen als diesel bestaan..quote:Op zaterdag 6 april 2013 23:58 schreef Piet_Piraat het volgende:
Feit is dat er eigenlijk geen reden is om een diesel personenauto als klassieker te zien, genoeg benzine varianten ervan die veel zeldzamer zijn.
Ja, vrachtwagens.quote:Op zondag 7 april 2013 01:00 schreef T42 het volgende:
[..]
ook genoeg voertuigen die eigelijk alleen als diesel bestaan..
nope ken zelfs orginele VEEL gemaakte personen auto's waar een normaal persoon niet van aan de orginele diesel uitvoering kan komen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste klopt dus niet (zeker niet als het een oldtimer is met injectiemotor): LPG is alleen schoner als er een geregelde installatie in zit, en dat doen knakenrijders in NL nooit. Zeker bij injectiemodellen (zoals K-Jetronic, D-Jetronic en LH-Jetronic wat in veel jaren 70- en 80-modellen gebruikt is) is het een flinke stap achteruit qua uitstoot als je daar LPG in gaat gebruiken in plaats van benzine. Qua uitstoot is LPG in dat geval echt heel veel schadelijker dan wanneer ze het normale injectiesysteem op benzine zouden gebruiken.quote:Op zaterdag 6 april 2013 22:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Voor een oude diesel is dat wel een oplossing, LPG ligt wat lastiger, die zijn namelijk schoner dan wanneer ze op benzine zouden rijden.
precies, maar ik ben niet eens 18 en zit nog op school.quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:42 schreef powerflux het volgende:
gewoon kopen die klassieker! het is nog steeds die ene auto die je wil.
Volgens mij nietquote:Op woensdag 10 april 2013 14:02 schreef laucas het volgende:
Ik liep ook met de gedachten om een oldtimer aan te schaffen. Even afwachten dus.
Er is ook geen algemeen oldtimer topic op Fok?
doe eens x12quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:44 schreef Bart-Willem het volgende:
En daarbij: wat zijn die paar tientjes nou op de overige kosten die je maakt?
twitter:KNACnl twitterde op woensdag 10-04-2013 om 16:55:01Vandaag nog geen plannen over de wijziging van de #MRBvrijstelling Maandag gaat overleg met Weekers verder. reageer retweet
Idd...quote:Op woensdag 10 april 2013 17:12 schreef Bart-Willem het volgende:
Wat een prul-land is het toch ook. Heel oldtimer-Nederland keek naar vandaag uit, krijg je dit.
Ja godver, ik hoop zaterdag te gaan kijken bij een 'nieuwe'.quote:Op woensdag 10 april 2013 16:58 schreef AchJa het volgende:
twitter:KNACnl twitterde op woensdag 10-04-2013 om 16:55:01Vandaag nog geen plannen over de wijziging van de #MRBvrijstelling Maandag gaat overleg met Weekers verder. reageer retweet
maar ze zijn allemaal NIET dagelijks.quote:Op woensdag 10 april 2013 16:30 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar met alle 12 rij je niet dagelijks.Je kan ervan uitgaan dat een dagelijkse gewoon belasting gaat betalen en niet-dagelijkse niet.
En ze mogen wel eens op de proppen komen met dat voorstel.Of heeft de Fehac ons weer gefopt?
Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd.. Ik ga het gewoon op me af laten komen en een beetje van het ergste uitgaan. We zien het wel *zucht*quote:Op woensdag 10 april 2013 22:25 schreef Bart-Willem het volgende:
De niet-daily drivers zullen naar verwachting belastingvrij blijven (al dan niet met dagenkaart of iets dergelijks), dus je zit nog goed.
Ik vrees alleen dat het erger wordt dan verwacht: men had verwacht dat vandaag iets bekend zou worden, maar de betrokken partijen zijn er niet over uit. Wat dus zou kunnen inhouden dat bijv. de Fehac, Knac en Bovag zich (totaal) niet kunnen vinden in het plan dat Weekers bedacht had. Volgens BNR lijkt het daar ook op.
Ze moeten toch ergens een gaatje vinden om de garage belastingvrij te houden.quote:Op woensdag 10 april 2013 23:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Het duurt gewoon te lang vind ik. Stelletje zeur-gepensioneerden die de boel vertragen met hun hobbyclubs en elk detail 100x moeten overleggen en uitmeten.![]()
maar wie betaald dat?quote:Op woensdag 10 april 2013 22:25 schreef Bart-Willem het volgende:
De niet-daily drivers zullen naar verwachting belastingvrij blijven (al dan niet met dagenkaart of iets dergelijks), dus je zit nog goed.
als men nu slim is doet men niets aan de oldtimer regeling, schaft men de wegenbelasting af en haalt alle opbrengsten uit de brandstofaccijns. Er kan makkelijk een euro per liter bij. Dan straf je niet bezit, maar beperk je gebruik.quote:Op donderdag 11 april 2013 10:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Gezien het feit dat die 150 miljoen opbrengsten hoe dan ook gehaald moeten worden: de oldtimerbezitter of ze verhogen de wegenbelasting voor alle automobilisten.
En worden alle producten duurder vanwegen de transportkosten.....quote:Op donderdag 11 april 2013 14:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als men nu slim is doet men niets aan de oldtimer regeling, schaft men de wegenbelasting af en haalt alle opbrengsten uit de brandstofaccijns. Er kan makkelijk een euro per liter bij. Dan straf je niet bezit, maar beperk je gebruik.
Jep dat zou een goede zijn.quote:Op donderdag 11 april 2013 14:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als men nu slim is doet men niets aan de oldtimer regeling, schaft men de wegenbelasting af en haalt alle opbrengsten uit de brandstofaccijns. Er kan makkelijk een euro per liter bij. Dan straf je niet bezit, maar beperk je gebruik.
Ennog mensen gaat vaker de grens over om bijtanken of extra brandstof opslaan.quote:Op donderdag 11 april 2013 14:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als men nu slim is doet men niets aan de oldtimer regeling, schaft men de wegenbelasting af en haalt alle opbrengsten uit de brandstofaccijns. Er kan makkelijk een euro per liter bij. Dan straf je niet bezit, maar beperk je gebruik.
De producten in supermarkt in Duitsland zijn juist veel goedkoper dan hier.quote:Op donderdag 11 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Jep dat zou een goede zijn.
@ hierboven: producten in NL zijn al relatief goedkoop, kijk maar eens wat de prijzen in supermarkten in landen om ons heen zijn. Toegegeven: het loon ligt in andere landen ook wel een beetje hoger.
Misschien dat je dat zelf even kan gaan doen en dan tot andere inzichten komt?quote:Op donderdag 11 april 2013 18:45 schreef Bart-Willem het volgende:
Absoluut niet, ga maar eens verse groenten etc kopen in Duitsland.
Zal wel weer niks bekend worden..quote:
Bij diesel en lpg pas vanaf 40 jaar en ouder... Goh, het is ze ook echt niet om de centen te doen he.quote:Op maandag 15 april 2013 17:07 schreef Scrutinizer het volgende:
25% van de MRB. Dat is nog te doen voor een daily driver.
exact. wat ik me wel afvraag of het met 'terugwerkende kracht' wordt gedaan, of vanaf komend jaar pas. Kortom: moet ik voor m'n 86'er weer gaan betalen, of alleen voor toekomstige wagens?quote:Op maandag 15 april 2013 17:13 schreef Dingest het volgende:
Met die 25% aan MRB kan ik nog leven, als dat er bovenop zou moeten. Het slaat dan helemaal nergens meer op en Weekers geeft gewoon toe dat het puur om inkomsten gaat nu, maar voor 80e in het jaar extra ga ik m'n 96 nog niet weg doen, hoe weinig ik er ook mee rijd.
quote:Na maanden onderhandelen met het ministerie van Financiën is de alliantie op woensdag 10 april op audiëntie geweest bij staatssecretaris Weekers. Hier kreeg men te horen dat de vrijstelling voor motorfietsen en vrachtwagens op de huidige manier gehandhaafd blijft (m.a.w. vrijgesteld) . Voor de personenauto’s gaat de vrijstelling vervallen. Personenauto’s op benzine tot 30 jaar en op diesel of LPG tot 40 jaar moeten de volledige MRB betalen, net als jongere voertuigen. Voor per sonenwagens ouder dan de genoemde leeftijden zou een MRB tarief van ¼ tarief worden ingevoerd. Dit tarief is
zonder brandstoftoeslag of provinciale opcenten.
Volgens de toelichting van de FEHAC wel:quote:Op maandag 15 april 2013 17:16 schreef powerflux het volgende:
[..]
exact. wat ik me wel afvraag of het met 'terugwerkende kracht' wordt gedaan, of vanaf komend jaar pas. Kortom: moet ik voor m'n 86'er weer gaan betalen, of alleen voor toekomstige wagens?
quote:Of dat voor een originele Nederlandse auto, waarvoor al 25 jaar
MRB is betaald en die nu al 10 jaar belastingvrij is, weer de volle MRB betaald moet worden enkel en
alleen omdat er een dieselmotor in zit.
Ja, daar heb ik dus niks aan want dat spreekt eerder geschreven zaken tegen. Ik heb echt een FEHAC-tolk nodig.quote:Op maandag 15 april 2013 17:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens de toelichting van de FEHAC wel:
[..]
Zit ik dan met mijn 36 jaar oude diesel... De brand erin.quote:Op maandag 15 april 2013 17:23 schreef powerflux het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik dus niks aan want dat spreekt eerder geschreven zaken tegen. Ik heb echt een FEHAC-tolk nodig.
*aait zijn 34-jarige 924 nog eens. die is ineens wél wat waard.
wrom? had jij hem alleen voor het cheape rijden dan?quote:Op maandag 15 april 2013 17:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zit ik dan met mijn 36 jaar oude diesel... De brand erin.
Ik ga natuurlijk niet de volle mep wegenbelasting betalen naast mijn andere auto, bekijk het maar mooi.quote:Op maandag 15 april 2013 17:25 schreef powerflux het volgende:
[..]
wrom? had jij hem alleen voor het cheape rijden dan?
Er is nog niets definitief, dit zijn enkel voorstellen..quote:
Als het aan Weekers ligt, 40 jaar geleden met terugwerkende kracht...quote:
Weekers stuurt vanavond nog een brief met 7 opties naar de Tweede Kamer. Men moet vóór 1 mei 1 van die opties gekozen hebben, anders is Weekers genoodzaakt om gewoon het regeerakkoord uit te voeren (lees: dan moeten oldtimers de volle mep wegenbelasting betalen).quote:Op maandag 15 april 2013 18:03 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Er is nog niets definitief, dit zijn enkel voorstellen..
Als er iets definitief is zal dit per 1-1-2014 van start gaan.
Het was net ook op de radio. Het kabinet wil de MRBvrijstelling afschaffen
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?quote:Op maandag 15 april 2013 18:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Weekers stuurt vanavond nog een brief met 7 opties naar de Tweede Kamer. Men moet vóór 1 mei 1 van die opties gekozen hebben, anders is Weekers genoodzaakt om gewoon het regeerakkoord uit te voeren (lees: dan moeten oldtimers de volle mep wegenbelasting betalen).
Weekers was zojuist op BNR om e.e.a. toe te lichten over het mislukte overleg en de nieuwe regeling. Voor de mensen die het gemist hebben:
- Weekers stuurt vanavond nog een brief naar de kamer met 7 opties
- vóór 1 mei moet er een definitieve regeling bekend zijn
- wordt 1 mei niet gehaald, dan is Weekers genoodzaakt om het regeerakkoord uit te voeren (dus dan moeten oldtimers gewoon volle mep wegenbelasting betalen)
- Fehac & Co wilden geen kant op: die wilden perse de vrijstelling behouden, maar dan met nieuwe leeftijdsgrenzen (30 en 40 jaar). Weekers had diverse malen aangegeven dat dat niet past in het financieel plaatje, maar de lobbyisten bleven voet bij stuk houden en wilden niet over andere alternatieven praten.
Lijkt er dus op dat de Fehac & Co gewoon flink hebben zitten slapen en echt geen kant op wilden.
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...quote:Op maandag 15 april 2013 18:25 schreef Bart-Willem het volgende:
Lijkt er dus op dat de Fehac & Co gewoon flink hebben zitten slapen en echt geen kant op wilden.
Voor zover ik weet compleet afschaffen.quote:Op maandag 15 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
[..]
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?
Natuurlijk leverd het wel geld op. Oldtimers worden vervangen door auto's waar je wel wegenbelasting over betaald. Of ze rijden door met hun oldtimer en betalen net als andere ook wegenbelasting. Van de onderdelen handel particulier wordt de overheid niks beter van.quote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...![]()
Maar Weekers rekent zich rijk terwijl ik denk dat het geen cent gaat opbrengen voor de staat. Hell, misschien lopen ze zelfs inkomsten mis. Want er zullen weinig mensen overblijven die zoveel geld in een hobby willen steken, zeker in deze tijd. Waar de hobbyist nog wel eens een ritje maakte en zo nog wat aan brandstofopbrengsten genereerde voor de staat zal dat in de toekomst een stuk minder worden. En de bijbehorende auto's gaan of naar de sloop of worden geschorst en staan ergens in een garage.
Nee, dat was van het vorige kabinet. Dit kabinet had in het regeerakkoord gewoon een simpele regel staan: "oldtimerregeling wordt afgeschaft ivm milieu". Meer niet.quote:Op maandag 15 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
[..]
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?
Hoezo vervangen? Dat zal gaan gelden voor 10% van het oldtimerpark volgens de Fehac (auto's voor dagelijks gebruik) daar zal een vervanger voor komen, en het zal geen dikke dure bak worden als men nu al voor de centen zo'n auto rijdt. Voor de overige 90% zal het om een tweede, derde om mijn part vierde auto gaan. Daar zal een groot deel van met stille trom verdwijnen, dus helemaal geen inkomsten meer genereren voor de staat.quote:Op maandag 15 april 2013 18:41 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Natuurlijk leverd het wel geld op. Oldtimers worden vervangen door auto's waar je wel wegenbelasting over betaald. Of ze rijden door met hun oldtimer en betalen net als andere ook wegenbelasting. Van de onderdelen handel particulier wordt de overheid niks beter van.
Als je elke keer dat verhaal van de Fehac hoort, dan denk ik dat Weekers gelijk heeft. Laatst kwam die voorzitter van de Fehac bij BNR langs (paar weken terug) en had iedereen gehoopt dat hij met baanbrekend nieuws kwam. Niet dus: hij ging wéér hetzelfde verhaal houden als een paar maanden terug en wéér wat hij perse wilde. Beetje dom dus.quote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...![]()
Maar Weekers rekent zich rijk terwijl ik denk dat het geen cent gaat opbrengen voor de staat. Hell, misschien lopen ze zelfs inkomsten mis. Want er zullen weinig mensen overblijven die zoveel geld in een hobby willen steken, zeker in deze tijd. Waar de hobbyist nog wel eens een ritje maakte en zo nog wat aan brandstofopbrengsten genereerde voor de staat zal dat in de toekomst een stuk minder worden. En de bijbehorende auto's gaan of naar de sloop of worden geschorst en staan ergens in een garage.
crisisquote:Op maandag 15 april 2013 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet compleet afschaffen.
Ik geloof er niet in, het is niet zo dat alle oldtimers 1 op 1 vervangen moeten worden voor een "nieuwe" auto ivm dagelijks gebruik. Dat geldt voor een hele kleine groep.quote:Op maandag 15 april 2013 18:51 schreef Bart-Willem het volgende:
Over die miljoenen die binnengehaald worden: de liefhebbers zullen hun auto gewoon houden. Maar de dieselaars zullen nu wel móeten overstappen en dan stappen ze gewoon over naar iets wat belastingplichtig is (of iets wat aan de nieuwe regels voldoet, maar daarvoor is de spoeling wat dunner). Dus in die gevallen levert het de schatkist wel degelijk wat op.
16km bordje erop en je hoeft niet eens een rijbewijs te hebben.quote:Op maandag 15 april 2013 18:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als de nieuwe regels erdoor komen, koop ik een oude unimog, ben nu al aan het zoeken. Dit is een vrachtwagen en blijft dus wel MRB vrij, relatief licht en zuinig op diesel.
[ afbeelding ]
De gegevens van dat Fehac-rapport kloppen ook voor geen meter: ze zijn gebaseerd op aannames van slechts 1 persoon en op gegevens van 2007. Mag je raden wanneer die massale import van die diesels kwam.... Juist ja: ná 2007.quote:Op maandag 15 april 2013 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof er niet in, het is niet zo dat alle oldtimers 1 op 1 vervangen moeten worden voor een "nieuwe" auto ivm dagelijks gebruik. Dat geldt voor een hele kleine groep.
En ook bij de liefhebbers groeit het geld niet op de rug en zullen ze zich wel drie keer bedenken om het volle pond aan wegenbelasting te betalen voor pak hem beet 2000km per jaar.
We moeten ergens vanuit gaan. Feit blijft staan dat het overgrote deel van de oldtimers niet voor dagelijks gebruik gebruikt wordt.quote:Op maandag 15 april 2013 19:03 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De gegevens van dat Fehac-rapport kloppen ook voor geen meter: ze zijn gebaseerd op aannames van slechts 1 persoon en op gegevens van 2007. Mag je raden wanneer die massale import van die diesels kwam.... Juist ja: ná 2007.![]()
Daarnaast heeft de Fehac ook aangegeven dat hun onderzoek en enquete gebaseerd is op hun achterban, en naar eigen zeggen vallen de dagelijkse oldtimer-rijders (en zeker de dieselaars) absoluut niet onder hun achterban. Wat dus betekent dat ook het Fehac-rapport echt totaal _niets_ waard is.
Ik heb het over de liefhebber die er een oldtimer bij heeft, naast zijn dagelijkse vervoermiddel en die die bak alleen bij mooi weer en club ritjes gebruikt, wat het overgrote deel van de oldtimerbezitters doet.quote:Mensen die 2000km/jaar rijden en een normale auto niet kunnen betalen moeten zich maar afvragen of ze überhaupt willen autorijden: het onderhoud voor een oldtimer is vaak al duurder dan de wegenbelasting, en daarbij: autorijden en autobezit is geen recht.
Dat feit is dus verre van zeker.quote:Op maandag 15 april 2013 19:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
We moeten ergens vanuit gaan. Feit blijft staan dat het overgrote deel van de oldtimers niet voor dagelijks gebruik gebruikt wordt.
[..]
Ik heb het over de liefhebber die er een oldtimer bij heeft, naast zijn dagelijkse vervoermiddel en die die bak alleen bij mooi weer en club ritjes gebruikt, wat het overgrote deel van de oldtimerbezitters doet.
En dat betekend wat voor een 33 jaar oude Mercedes diesel camper?quote:Op maandag 15 april 2013 19:12 schreef Bart-Willem het volgende:
Onder Campers & Recreatiewagens.
Voor degenen die het interview met Weekers terug willen luiseren: http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20130415174655300
Oldtimerverzekering?quote:Op maandag 15 april 2013 19:13 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat feit is dus verre van zeker.En de liefhebber zal waarschijnlijk een wat mooiere oldtimer hebben die allrisk verzekerd is, dan is het kwarttarief van circa 125-130 Euro een schijntje.
Ja hier hetzelfde.quote:Op maandag 15 april 2013 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ga natuurlijk niet de volle mep wegenbelasting betalen naast mijn andere auto, bekijk het maar mooi.
Als hij maar zwaarder dan 3500 kg is.quote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat mensen die betaalbaar willen rijden er voor gaan zorgen dat er een run komt op kleine vrachtwagens, of dat personenauto's verzwaard worden en zo op vrachtwagenkenteken gezet. Denk aan de oude defensie mercedessen met bak. Kun je van een bestaande personenwagen eigenlijk een vrachtwagen maken?
Maar ik ga die aannames niet als keiharde feiten onderbouwen bij een onderhandeling met een staatssecretaris, en dan ook nog eens voet bij stuk houden bij iets wat bij voorbaat al afgeschoten was.quote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oldtimerverzekering?
Maar ook van jouw kant een hoop aannames.
LOL!quote:Op maandag 15 april 2013 19:55 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Haalooo menier van rdw! Iek heb vrachtwaggen[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie het echt al helemaal voor mequote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat mensen die betaalbaar willen rijden er voor gaan zorgen dat er een run komt op kleine vrachtwagens, of dat personenauto's verzwaard worden en zo op vrachtwagenkenteken gezet. Denk aan de oude defensie mercedessen met bak. Kun je van een bestaande personenwagen eigenlijk een vrachtwagen maken?
Hier serieus op reagerenquote:Op maandag 15 april 2013 20:04 schreef r8v2 het volgende:
Ja, voor het halen van een vrachtwagenrijbewijs kun je aardig wat jaren wegenbelasting betalen.
Die arme unimogs kijken niet blijquote:Op maandag 15 april 2013 20:03 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Ik zie het echt al helemaal voor me![]()
Maar 1 van hen hoeft een vrachtwagenrijbewijs te halen en gaan met die banaan
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Net zo blij als ik nuquote:
Of een 'echte' kaart uitgegeven door de Belastingdienst waarin je je dagen bijhoudt en die ter controle weer naar de Inspecteur moet sturen.quote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Moet ik dan eerst op internet aangeven dat ik ga rijden, voordat ik met mn oldtimer de deur uit mag?
Jep, vergelijkbaar met het systeem van vroeger. Alleen vroeger kon je frauderen met zo'n strippenkaart. Nu niet meer gezien al die camera's langs hoofdwegen enzo.quote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Moet ik dan eerst op internet aangeven dat ik ga rijden, voordat ik met mn oldtimer de deur uit mag?
Sowieso het hele idee dat de overheid ook nog eens bepaald hoeveel dagen je in je eigen auto mag rijden vind ik enigszins ridicuul.quote:Op maandag 15 april 2013 20:38 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Jep, vergelijkbaar met het systeem van vroeger. Alleen vroeger kon je frauderen met zo'n strippenkaart. Nu niet meer gezien al die camera's langs hoofdwegen enzo.
Dagenkaart vind ik ook niet geweldig, dan liever kwartaalbelasting.
Op dit moment is er een storing van enkele dagen bij DigIDquote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Moet ik dan eerst op internet aangeven dat ik ga rijden, voordat ik met mn oldtimer de deur uit mag?
Het is inderdaad een beetje vreemd ja.quote:Op maandag 15 april 2013 20:44 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Sowieso het hele idee dat de overheid ook nog eens bepaald hoeveel dagen je in je eigen auto mag rijden vind ik enigszins ridicuul.
Maar daarom lijkt mij zo'n 1/4 regeling ook veel beter dan een dagenregeling, jou niet?quote:Op maandag 15 april 2013 21:06 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is inderdaad een beetje vreemd ja.Maar dan hebben ze een prima tegen-argument voor: "als je dat niet wil betaal je maar wegenbelasting!"
@ hierboven: de regeling gaat per 1-1-2014 in, dus dan weet je dat dat ook de peildatum zal zijn.
Gewoon een ordinaire belastingverhoging.quote:Op maandag 15 april 2013 21:11 schreef Sounddragon het volgende:
En weer een hobby en wat vrijheid naar de kleaute door onze fijne regering
Nee, het is imho het doelgericht naar de filistijnen helpen van de hobby van duizenden mensen, teneinde de staatskas te vullen, en dan ook nog onder de drogreden van 'het milieu'.quote:Op maandag 15 april 2013 21:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Gewoon een ordinaire belastingverhoging.
Niets meer, niets minder.
Toch?
Als ze echt doorgaan met mrb invoeren komt het wel zo over inderdaad. Terwijl die branche-organisatie voorstellen heel aardig waren. Het oprekken van de leeftijd per 1-1-2014.quote:Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, het is imho het doelgericht naar de filistijnen helpen van de hobby van duizenden mensen, teneinde de staatskas te vullen, en dan ook nog onder de drogreden van 'het milieu'.
Leeftijd optrekken is idd een goed middel om veel van die oude Benzen van de weg te krijgen, ik denk dat nu veel daily rijders hun verlies pakken en gewoon blijven rijden; de verzekering blijft onverminderd laag, en dat beetje wegenbelasting nemen ze dan op de koop toe.quote:Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Als ze echt doorgaan met mrb invoeren komt het wel zo over inderdaad. Terwijl die branche-organisatie voorstellen heel aardig waren. Het oprekken van de leeftijd per 1-1-2014.
Daarom ben ik ook erg verbaasd dat oldtimermotoren buiten de heffing gelaten worden.quote:Op maandag 15 april 2013 21:38 schreef daNpy het volgende:
Beetje zonde om je hobbies op een dergelijke manier af te laten pakken SD.
Alhoewel ik het wel een beetje kan begrijpen, zo hard als de MRB voor de motor gestegen is de afgelopen 4 jaar is niet normaal
Vuile graaiers.
vrachtwagens dan, al die transportbedrijven gaan nu op zoek naar vrachtwagens die nét belastingvrij zijn.quote:Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook erg verbaasd dat oldtimermotoren buiten de heffing gelaten worden.
Kwartaaltarief is prima en makkelijk in te voeren. Dagkaart = omslachtig en wellicht (extreem) duur om in te voeren en te handhaven. Gewoon de makkelijkste en eerlijkste manier doen, en da's dat kwartaaltarief. Het is nog lang niet zo eerlijk als wegenbelasting in de brandstofprijzen te verwerken, maar goed. Met een kwartaaltarief heb ik absoluut geen moeite, met een dagkaartsysteem wel.quote:Op maandag 15 april 2013 21:12 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar daarom lijkt mij zo'n 1/4 regeling ook veel beter dan een dagenregeling, jou niet?
En ik denk dat ie met peildatum bedoelde of dat de eerste tenaamstelling in NL telt of de eerste tenaamstelling in het algemeen.
Doe even geen slapende honden wakker makenquote:Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook erg verbaasd dat oldtimermotoren buiten de heffing gelaten worden.
Ja, en je dacht dat ze daar zelf nog niet opgekomen warenquote:Op maandag 15 april 2013 21:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Doe even geen slapende honden wakker maken
Inderdaad. Dat 1/4 tarief kan ik prima mee leven. Dagenkaart nietquote:Op maandag 15 april 2013 21:42 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Kwartaaltarief is prima en makkelijk in te voeren. Dagkaart = omslachtig en wellicht (extreem) duur om in te voeren en te handhaven. Gewoon de makkelijkste en eerlijkste manier doen, en da's dat kwartaaltarief. Het is nog lang niet zo eerlijk als wegenbelasting in de brandstofprijzen te verwerken, maar goed. Met een kwartaaltarief heb ik absoluut geen moeite, met een dagkaartsysteem wel.
Daarom. Maar het is ze dus ook niet om het milieu te doen. Het is gewoon, weer, het verkapt binnenslepen van meer geld. Want lasten verzwaren is natuurlijk altijd makkelijker dan wèrkelijk bezuinigen.quote:Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Leeftijd optrekken is idd een goed middel om veel van die oude Benzen van de weg te krijgen, ik denk dat nu veel daily rijders hun verlies pakken en gewoon blijven rijden; de verzekering blijft onverminderd laag, en dat beetje wegenbelasting nemen ze dan op de koop toe.
Ik ga maar eens rekenen of een gaye Starlet of Micra in de belasting niet goedkoper is als de Niksan te blijven rijden, en anders moet ik denk ik mijn motorpak maar eens aan de wilgen gaan hangen, want als ik voor een auto moet betalen, kan ik er maar beter ook in rijden. Nóg iets leuks (wat ook nog eens goed voor het milieu en de filedruk is) wat minder aantrekkelijk wordt.
Dat irriteert me nog het meeste inderdaad.quote:Op maandag 15 april 2013 21:46 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Daarom. Maar het is ze dus ook niet om het milieu te doen. Het is gewoon, weer, het verkapt binnenslepen van meer geld. Want lasten verzwaren is natuurlijk altijd makkelijker dan wèrkelijk bezuinigen.
Dat vind ik soms ook lastig te begrijpen inderdaad. Nu is één van die momenten.quote:Op maandag 15 april 2013 21:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat irriteert me nog het meeste inderdaad.
Bezuinigen betekent minder uitgeven. Behalve voor de overheid, daar betekent het gewoon meer belasting heffen
Maar alle projectjes en subsidies gaan gewoon door.
Ik vind dit een lastige. Enerzijds twijfel ik aan het financiele nut ervan, en daarnaast denk ik dat het nog meer mensen een crisisgevoel geeft waardoor er minder uitgegeven gaat worden.quote:Op maandag 15 april 2013 21:52 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat vind ik soms ook lastig te begrijpen inderdaad. Nu is één van die momenten.
Geïmporteerde Benzen ondervang je al door de voorgestelde verhoging van de oldtimergrens. Die voor diesels zou dan naar 40 jaar gaan. Probleem opgelost. Laat dan de rest van de mensen gewoon met rust.quote:Op maandag 15 april 2013 21:58 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik vind dit een lastige. Enerzijds twijfel ik aan het financiele nut ervan, en daarnaast denk ik dat het nog meer mensen een crisisgevoel geeft waardoor er minder uitgegeven gaat worden.
Anderzijds zijn er ook wel veel mensen die een hartgrondige hekel aan geimporteerde benzen hebben. Die zullen dit gebaar juist weer weten te waarderen en zich er misschien aan optrekken onder het mom van 'er wordt eindelijk iets aan de crisis gedaan'.
Dus wat het netto-effect is.. moeilijk, moeilijk..
Tja, huid verkopen, beer geschoten, voordat..quote:Op maandag 15 april 2013 22:03 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Geïmporteerde Benzen ondervang je al door de voorgestelde verhoging van de oldtimergrens. Die voor diesels zou dan naar 40 jaar gaan. Probleem opgelost. Laat dan de rest van de mensen gewoon met rust.
Niet alleen de motor MRB inderdaad, maar ik heb de auto voor als de motor geen optie is, en vooral voor de winterdag als ik ver weg moet. De auto wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt om veel km's mee te maken als ik het kan voorkomen; staat stil, kost weinig, en als ik dan toch mee rijd vind ik dat litertje extra niet zo'n probleem.quote:Op maandag 15 april 2013 21:38 schreef daNpy het volgende:
Beetje zonde om je hobbies op een dergelijke manier af te laten pakken SD.
Alhoewel ik het wel een beetje kan begrijpen, zo hard als de MRB voor de motor gestegen is de afgelopen 4 jaar is niet normaal
Vuile graaiers.
Precies wat ik bedoel; die 153 miljoen die ze ermee moeten vangen kunnen ze eeeaaasy de peasy ergens anders vandaan peuteren. Geef me de begroting maar effe, dan schrap ik denk ik moeiteloos het dubbele, en geen nederlander die daar de dupe van wordt, of het moet er eentje in het pluche zijn die zijn jaarlijkse 'zakenreis' naar Aruba zelf mag betalenquote:Op maandag 15 april 2013 21:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat irriteert me nog het meeste inderdaad.
Bezuinigen betekent minder uitgeven. Behalve voor de overheid, daar betekent het gewoon meer belasting heffen
Maar alle projectjes en subsidies gaan gewoon door.
koop een oldtimer motorquote:Op maandag 15 april 2013 22:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet alleen de motor MRB inderdaad, maar ik heb de auto voor als de motor geen optie is, en vooral voor de winterdag als ik ver weg moet. De auto wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt om veel km's mee te maken als ik het kan voorkomen; staat stil, kost weinig, en als ik dan toch mee rijd vind ik dat litertje extra niet zo'n probleem.
Straks mag ik voor de Niksan gaan betalen, weliswaar 'maar' 25% van de normale MRB als ik het goed begrijp, maar voor dat geld heb ik een veel zuiniger Starletje voor de deur staan, heb ik alleen veel minder fun als ik eens met de auto weg moet. Enige voordeeltje blijft de goedkopere verzekering, maar ik heb een aardige no-claim, en dat Starletje kan wederom nooit veel kosten WA en met minimale kilometers.
En vwb dat afpikken van mijn 'hobby' het is gewoon een praktische kwestie, maar ik vind het natuurlijk ook leuk om een beetje iets aparts te rijden en een beetje te sleutelen zo nu en dan. En motorrijden vind ik ook helemaal geweldig, maar ik vind het gewoon zonde om een betaalde auto voor de deur te hebben staan die niks doet. Als ik ervoor moet betalen ga ik er ook in rijdenIk ga dan natuurlijk niet stoppen met motorrijden, maar het dagelijks pendelen op de brommer in weer en wind wordt dan een stuk minder aantrekkelijk, omdat de voordelen een beetje weg zijn.
[..]
Precies wat ik bedoel; die 153 miljoen die ze ermee moeten vangen kunnen ze eeeaaasy de peasy ergens anders vandaan peuteren. Geef me de begroting maar effe, dan schrap ik denk ik moeiteloos het dubbele, en geen nederlander die daar de dupe van wordt, of het moet er eentje in het pluche zijn die zijn jaarlijkse 'zakenreis' naar Aruba zelf mag betalen
Tja ik vind het gewoon een beetje een raar idee ook. Ik bedoel de opbrengt is sowieso erg laag in het licht van de totale begroting. Bezuinig gewoon eerst eens bij jezelf als overheid ipv altijd maar weer lasten te verzwaren.quote:Op maandag 15 april 2013 22:05 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Tja, huid verkopen, beer geschoten, voordat..
die hoek. Nu kan men niet meer terug.
Dat sowiesoquote:Op maandag 15 april 2013 22:09 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Tja ik vind het gewoon een beetje een raar idee ook. Ik bedoel de opbrengt is sowieso erg laag in het licht van de totale begroting. Bezuinig gewoon eerst eens bij jezelf als overheid ipv altijd maar weer lasten te verzwaren.
Nee, motoren hebben een minder lange levensduur als auto's, als dagelijks vervoer is dat geen goed plan.quote:
Heb je wel eens op een goede oude gereden? Met moderne banden? Het enige dat je naar mijn mening inboet is ABS, als je daar waarde aan hecht. Verder zijn die ouwetjes ook primakanttekening: sommige hebben een remmenupgrade nodig. Maar daar heb je het dan ook wel mee gehadquote:Op maandag 15 april 2013 22:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, motoren hebben een minder lange levensduur als auto's, als dagelijks vervoer is dat geen goed plan.
Uit wat voor geheim rapport komt die kennis van Weekers dan? Hij is ervan overtuigd dat hij 150 miljoen gaat ophalen en daar geloof ik geen snars van. Ik denk dat hij in zijn handen mag knijpen als hij uiteindelijk een kwart van dat bedrag ophaalt.quote:Op maandag 15 april 2013 19:56 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Maar ik ga die aannames niet als keiharde feiten onderbouwen bij een onderhandeling met een staatssecretaris, en dan ook nog eens voet bij stuk houden bij iets wat bij voorbaat al afgeschoten was.
De dagelijkse rijder zal zijn bak over het algemeen standaard WA verzekerd hebben, die zitten ruim over de oldtimerverzekering kilometergrens heen. Nu is daar natuurlijk relatief eenvoudig mee te frauderen maar of men dat risico wil lopen vraag ik me af.quote:En een allrisk oldtimerverzekering kost je ook al gauw 150 tot 300 Euro per jaar, afhankelijk van de taxatiewaarde. WA is een stuk goedkoper, maar niet meer langer 67 Euro per jaar door de verhoging van de assurantiebelasting. Plus dat veel oldtimerverzekeraars al met een brandstoftoeslag werken omdat de veelrijders dwars door Aygootjes heen knalden (die brandstoftoeslag van een aantal grote verzekeraars bevestigt trouwens al dat het beeld van de Fehac gewoon niet klopt).
67? duur ik heb em al vanaf 20 euro per jaar per autoquote:Op maandag 15 april 2013 19:56 schreef Bart-Willem het volgende:
En een allrisk oldtimerverzekering kost je ook al gauw 150 tot 300 Euro per jaar, afhankelijk van de taxatiewaarde. WA is een stuk goedkoper, maar niet meer langer 67 Euro per jaar door de verhoging van de assurantiebelasting.
[..]
LOL!![]()
![]()
Mijn rijstkoker is van '84 weet niet eens precies van wanneer, dus met wat mazzel hoef ik maar een paar maandjes; misschien schors ik hem wel effe. Wadaggie van mensen met een dikke S-Benz? die zijn straks ook dik de sigaar, of mogen op benzine gaan rijden én een kwart betalenquote:Op dinsdag 16 april 2013 00:37 schreef dion_v_k het volgende:
1 ding is zeker; de grens wordt meteen naar 30 jaar getrokken (benzine), en dan moeten we nog geluk hebben..
Zit ik dan met mijn Lincoln Towncar (1986) van ik meen ruim 2000kg![]()
Wat te denken van al die Chevy Van's uit 1986 met een dubbele gasbom eronder![]()
Mercedes-volk is sowieso de lul om het maar even zo te zeggen en komen er ook nooit meer vanaf (tenzij export) want de meeste modellen vanaf pak 'm beet 1978 zijn niet echt een liefhebbers auto.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mijn rijstkoker is van '84 weet niet eens precies van wanneer, dus met wat mazzel hoef ik maar een paar maandjes; misschien schors ik hem wel effe. Wadaggie van mensen met een dikke S-Benz? die zijn straks ook dik de sigaar, of mogen op benzine gaan rijden én een kwart betalen
Nah, ik vind de vanaf 80'ers toevallig wél erg mooi, maar die van ervoor ook. Ik heb er alleen eentje nodig die ik desnoods als daily kan gebruiken, en dan is zo'n <80'er chroombak wel een beetje zonde om de pekel in te prakken. Da's ook de reden dat ik mijn Towncar eruit heb gedaan; die was ook nieuw-nieuwquote:Op dinsdag 16 april 2013 00:59 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Mercedes-volk is sowieso de lul om het maar even zo te zeggen en komen er ook nooit meer vanaf (tenzij export) want de meeste modellen vanaf pak 'm beet 1978 zijn niet echt een liefhebbers auto.
Ik heb ook nog een Caprice uit 1984 (zie V&A) nou is deze wel in nieuwstaat en dicht tegen de 30 jaar dus zit hier niet echt mee in
Ik vind alleen een bomvolle SEL wat hebben en een 500SEC, heb deze ook een gehad 2 jaar terug:quote:Op dinsdag 16 april 2013 01:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nah, ik vind de vanaf 80'ers toevallig wél erg mooi, maar die van ervoor ook. Ik heb er alleen eentje nodig die ik desnoods als daily kan gebruiken, en dan is zo'n <80'er chroombak wel een beetje zonde om de pekel in te prakken. Da's ook de reden dat ik mijn Towncar eruit heb gedaan; die was ook nieuw-nieuw
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was ook compleet in nieuwstaat en had er veel spijt van toen ik hem verkocht. Maarja ik had de Caprice op het oog en wilde weer wat anders![]()
De koper had er een maand later al een gasbom in liggen
Fabio Capello: "Het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''.
Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he.En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd.
Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers!In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld.
En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens.
Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender.
Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
Ik denk dat de gemiddelde motor een langere levensduur heeft dan de gemiddelde auto... Mijn motor is nu 19 jaar oud, dat heeft mijn auto nooit gehaaldquote:Op maandag 15 april 2013 22:10 schreef Sounddragon het volgende:
Nee, motoren hebben een minder lange levensduur als auto's, als dagelijks vervoer is dat geen goed plan.
iedereen moet en zal betalen!! Ik zou het veel redelijker vinden die vrijstelling voor die zogenaamde A label auto's af te schaffen per direct. (De Aygo's, Priussen etc.). Die vrijstelling is gebaseerd op een foutieve meetmethode en bovendien is het juist het kopen van nieuwe auto;s dat relatief voor veel vervuiling zorgt.. Electrische auto;s zouden een extra hoge heffing moeten betalen. ivm de milieubelastende accu;s.quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde motor een langere levensduur heeft dan de gemiddelde auto... Mijn motor is nu 19 jaar oud, dat heeft mijn auto nooit gehaald
Juist omdat een motor weinig gebruikt wordt, en meestal binnen staat, heeft-ie weinig te lijden. En het aantal mensen dat een oldtimer motor dagelijks gebruikt zal vrij klein zijn.
Dubieus dat de motorrijtuigenbelasting voor motoren met zo'n 20% per jaar stijgt!
In leeftijd wel, maar niet in kilometers. De meeste motoren houden het na 100 - 150K wel voor gezien, en zijn dus niet geschikt om jarenlang woon - werk op te rijden zonder ernstig hoge bijkomende onderhoudskosten. Daarbij is motorrijden lang niet zo goedkoop als men altijd denkt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde motor een langere levensduur heeft dan de gemiddelde auto... Mijn motor is nu 19 jaar oud, dat heeft mijn auto nooit gehaald
Juist omdat een motor weinig gebruikt wordt, en meestal binnen staat, heeft-ie weinig te lijden. En het aantal mensen dat een oldtimer motor dagelijks gebruikt zal vrij klein zijn.
Dubieus dat de motorrijtuigenbelasting voor motoren met zo'n 20% per jaar stijgt!
Heel typisch ook dat de VORIGE regeling, waarbij de oldtimerleeftijd tussen 2013 en 2021 langzaam omhoog gaat, alweer ongedaan wordt gemaakt voordat dit in werking is getreden! Dat maakt het "werk" dat deze ambtenaren voor die regeling hebben gedaan meteen compleet zinloos, en zo houden ze zichzelf aan het werk met steeds weer een kleine verandering aan regelgeving. Zonder veranderingen geen politici! Stabiliteit is principieel ongewenst voor die lui!
ik zal niet veel hoeven te betalen, 54 kilo rijklaarquote:Op dinsdag 16 april 2013 09:27 schreef Prowl het volgende:
Ik denk dat er in 2016 ook nog mrb voor voor brommertjes bij komt en in 2020 ook fiets belasting.......
Maar juist de elektrische auto's krijgen voordeligere regels... Neem dit bakbeest:quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:24 schreef Sounddragon het volgende:
Afschaffing van de subsidie op milieuhokken zou idd ook kunnen, daar loopt nog genoeg geld de schatkist uit, maar dat komt er gewoon nog bij in 2014, volgens mij waren die regels al aangescherpt
10,= per kg per jaarquote:Op dinsdag 16 april 2013 09:30 schreef -niemand- het volgende:
[..]
ik zal niet veel hoeven te betalen, 54 kilo rijklaar
sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar juist de elektrische auto's krijgen voordeligere regels... Neem dit bakbeest:
[ afbeelding ]
Als leaseauto geen bijtelling omdat je hem thuis elektrisch kan opladen... Alsof iemand met tankpas z'n eigen stroom gaat gebruiken!
Op de eigen zaak nog voordeliger: "Geen 44.500 maar vanaf 6.000 euro netto investering"... Compleet van de pot gerukt dat de overheid dusdanig veel fiscale trucs uithaalt dat (bij voldoende inkomen) 85% van de prijs door de fiscus wordt betaald.
En wat voegt het netto toe voor het milieu? Niets!
Daarom zei ie ook 2014quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar juist de elektrische auto's krijgen voordeligere regels... Neem dit bakbeest:
[ afbeelding ]
Als leaseauto geen bijtelling omdat je hem thuis elektrisch kan opladen... Alsof iemand met tankpas z'n eigen stroom gaat gebruiken!
Op de eigen zaak nog voordeliger: "Geen 44.500 maar vanaf 6.000 euro netto investering"... Compleet van de pot gerukt dat de overheid dusdanig veel fiscale trucs uithaalt dat (bij voldoende inkomen) 85% van de prijs door de fiscus wordt betaald.
En wat voegt het netto toe voor het milieu? Niets!
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten.
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!quote:Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.quote:dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Wat wordt het percentage dan?quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:28 schreef Actaeon het volgende:
Daarom zei ie ook 2014Dan worden alle regels aangescherpt en kan je de Outlander ook niet meer leasen tegen 0% bijtelling.
Soms lijkt het ook wel alsof 'duurzaamheid' een soort nieuwe religie is geworden met dientengevolge bij bepaalde groepen mensen en politici dezelfde fundamentalistische dogmatische kortzichtigheid (en het idee dat andersgestemden maar compleet 'vernietigd' moet worden) die je bij sommige religieuze fanatici ook vindt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Ik dacht 14%. Dat komt omdat de fiscale wijziging dan geen terugwerkende kracht heeft in die zin dat alle auto's die voor 1-1-2014 op kenteken gezet zijn nog onder het oude regime vallen waarin ze 0 % bijtelling betalen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Spuit 11quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:23 schreef Nucky het volgende:
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:
http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
wel een veel duidelijkere brief. bedankt.quote:
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he.En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd.
Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers!In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld.
En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens.
Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender.
Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijkquote:Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:47 schreef T42 het volgende:
[..]
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 01:29 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.
als ze op 30 april eerst al weet ik hoeveel latex ballonen hadden klaar liggen... milieuquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.
Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...
En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee.
Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
En je auto is in beginsel geschorst dus hij mag niet aan de weg staan!quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:09 schreef T42 het volgende:
[..]
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
Aldus BNR op Twitter.quote:Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.
Klopt, ik ging ook een stukje even naar de 180 en toen weer 100. Alleen even kijken of ie het nog konquote:Op dinsdag 16 april 2013 15:55 schreef powerflux het volgende:
[..]
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.
Oeps, je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
waarom zou er niet een flinke bende gesloopt of geexporteerd worden? Het gammele lichte spul op benzine wordt gewoon uit elkaar getrokken, terwijl de mercedessen massaal naar noord afrika gaan. Een benzine golf 1 in redelijke staat blijft waarschijnlijk gewoon in gebruik, maar bijna niemand die het volle pond voor zo'n zware dieselbenz gaat lappen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:19 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Oeps, je hebt gelijk.Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers.
Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen.
Oh, ik had het eigenlijk over de beschikbare opslagruimte. Ik geloof niet dat die door dit soort auto's bezet gaat worden waardoor de ruimte die vereist is om de verzamelaarsauto's te stallen toch wat beperkter is dan een heel dorp.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Uhm niet echt. Ik heb twee auto's waarvan 1 oldtimer voor de hobby en leuk. Als ik voor de oldtimer het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen (want nog geen 40 jaar oud, diesel) gaat hij naar de sloop of ik steek hem zelf in de fik. Blijft over de andere auto, die net zoveel blijft rijden als voorheen, ik heb niet perse twee auto's nodig. Aan mij wordt alleen maar minder verdiend.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Financiën en rekenen...quote:Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
die rijden ze immers elke dag voor het plezierquote:Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het très hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver.
Tja vertel mij wat. Ik heb ook een auto uit 1986 uit pure hobby die niet eens de 2000 km per jaar haalt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Gvd een jaartje geleden...quote:Toekomst oldtimer
De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling” te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.
Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto "oldtimer" wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.
Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto’s die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto’s geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.
Voor de auto’s die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van 30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto’s maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.
Voor auto’s die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.
Bijgewerkt : 1 maart 2012
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
die rijden ze immers elke dag voor het plezier
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.quote:@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
die zullen weer nooit in de file naar het werk staanquote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Als ik weer belasting moet gaan betalen, want de overheid is op dit moment zo onstabiel als het maar kan zijn doe ik hem niet weg. Ik heb er veel energie in gestoken om deze auto(Volvo 480) tot bijna nieuwstaat te krijgen. Mijn hobby blijf ik behouden. Dan schors ik hem maar voor de winterperiode. Met deze administratie kosten, kost het de overheid nog meer.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...
[..]
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:22 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.
Laat maar zitten. Jij wil het niet zien.quote:En je betaalt inderdaad al accijns, heffing en BTW. Ziehier dus waarom die 153 miljoen dus toch behaald kan worden.
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
De reden dat die import kwam is omdat auto's uit 1986 op diesel en LPG geen brandstoftoeslag kregen, en er werd vóórdat die overgangsregeling er kwam al massaal geïmporteerd: in 2009 zag je een enorme import van auto's uit 1984, in 2010 was het aandeel '85'ers enorm groot en in 2011 kwam er een run op de 86'ers, en dat zette zich in 2012 door totdat het beruchte regeerakkoord er kwam. Sla de cijfers @ RDW er maar op na.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?quote:Op dinsdag 16 april 2013 19:30 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.
Hangen ze er nog een gewichtstoeslag en brandstofheffing aan vast en tadaa. Doel bereikt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.
'mijn passat heeft in 1 jaar 10km gereden illegaal ook nog.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...
Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar...
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
en als je geen garage of stalling hebt mag je gewoon voor het hele jaar dokken en niet de 30 dagen dat je wel rijd..quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:30 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.
uh? spuit11?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:56 schreef daNpy het volgende:
Vergeet niet dat in Duitsland de umweltzones enige tijd geleden actief zijn geworden waardoor oude diesels onbruikbaar zijn geworden voor mensen die in de stad wonen.
Die auto's zijn dus geen zak meer waard en goedkoop te importeren. Als je in NL dan ook nog eens een MRB vrijstelling hebt is het een kwestie van 1+1=2.
Ook zijn de technieken en het comfort van auto's uit de tachtiger jaren flink verbeterd (injectie en elektronische systemen) wat het tot beter dagelijks te rijden voertuigen maakt.
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Sterker nog: het was destijds hét argument van de Fehac om een oldtimerregeling in te laten voeren door de overheid: niet alleen ter bescherming om het industrieel erfgoed te beschermen, maar ook nog eens omdat auto's al 25 jaar wegenbelasting betaald hebben. Dat (mede door de EU) 't ook voor import-auto's ging gelden was al snel ontdekt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
In feite heeft de auto natuurlijk nooit belasting betaald... Wel de eigenaar. Wellicht leuk om het daar aan te koppelen: als je de auto 25 jaar hebt, kost-ie je niets meer.quote:Op dinsdag 16 april 2013 23:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Sterker nog: het was destijds hét argument van de Fehac om een oldtimerregeling in te laten voeren door de overheid: niet alleen ter bescherming om het industrieel erfgoed te beschermen, maar ook nog eens omdat auto's al 25 jaar wegenbelasting betaald hebben. Dat (mede door de EU) 't ook voor import-auto's ging gelden was al snel ontdekt.Maar het is wel de basis geweest voor de oldtimerregeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |