abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125345645
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.

[..]

Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!

[..]

De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".

Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...

[..]

Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Soms lijkt het ook wel alsof 'duurzaamheid' een soort nieuwe religie is geworden met dientengevolge bij bepaalde groepen mensen en politici dezelfde fundamentalistische dogmatische kortzichtigheid (en het idee dat andersgestemden maar compleet 'vernietigd' moet worden) die je bij sommige religieuze fanatici ook vindt.
Afgrijselijk eigenlijk.
pi_125345682
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.

[..]

Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!

[..]

De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".

Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...

[..]

Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Ik dacht 14%. Dat komt omdat de fiscale wijziging dan geen terugwerkende kracht heeft in die zin dat alle auto's die voor 1-1-2014 op kenteken gezet zijn nog onder het oude regime vallen waarin ze 0 % bijtelling betalen.
pi_125346729
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:

http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
  dinsdag 16 april 2013 @ 11:33:55 #254
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_125347055
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:23 schreef Nucky het volgende:
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:

http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
Spuit 11
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_125348217
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:33 schreef Prowl het volgende:

[..]

Spuit 11
wel een veel duidelijkere brief. bedankt.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:47:10 #256
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125349419
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he. :P En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd. :+

Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers! :o In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld. :P En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens. :+ Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender. :X Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
pi_125349861
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk ;(
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 16 april 2013 @ 13:11:39 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125350179
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:47 schreef T42 het volgende:

[..]

toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.

Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...

En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
pi_125351788
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 april 2013 01:29 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden. :+ Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee. ;) Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:46 #260
93040 casejunkie
Mazda freak
pi_125353062
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:07:31 #261
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354611
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.

Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...

En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
als ze op 30 april eerst al weet ik hoeveel latex ballonen hadden klaar liggen... milieu :')

ben nog altijd voor (optie2 maar dan een beetje anders)
nl auto met 25 jaar belasting vrij. (of eventueel ook 30 jaar)
import benzine met 30 jaar belasting vrij
import diesel/lpg met 40 jaar belasting vrij

[ Bericht 1% gewijzigd door T42 op 16-04-2013 15:16:43 ]
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:08:45 #262
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354655
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:50 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden. :+ Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee. ;) Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:09:39 #263
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354689
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...

[ Bericht 4% gewijzigd door T42 op 16-04-2013 15:20:06 ]
pi_125356466
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:09 schreef T42 het volgende:

[..]

maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...
En je auto is in beginsel geschorst dus hij mag niet aan de weg staan!
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_125356563
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk ;(
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_125356735
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:

[..]

alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden. ;)

Overigens: morgen wordt er wellicht al een hele hoop duidelijk over de nieuwe oldtimerregeling:

quote:
Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.
Aldus BNR op Twitter.
pi_125356901
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:55 schreef powerflux het volgende:

[..]

offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Klopt, ik ging ook een stukje even naar de 180 en toen weer 100. Alleen even kijken of ie het nog kon >:) en dat ging zeer makkelijk.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:02:57 #268
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125356906
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden. ;)
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
censuur :O
pi_125357576
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
Oeps, je hebt gelijk. :P Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers. :+ Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen. :P
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:26:54 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125357945
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:

[..]

alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...

Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar... :')
pi_125358125
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:19 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Oeps, je hebt gelijk. :P Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers. :+ Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen. :P
waarom zou er niet een flinke bende gesloopt of geexporteerd worden? Het gammele lichte spul op benzine wordt gewoon uit elkaar getrokken, terwijl de mercedessen massaal naar noord afrika gaan. Een benzine golf 1 in redelijke staat blijft waarschijnlijk gewoon in gebruik, maar bijna niemand die het volle pond voor zo'n zware dieselbenz gaat lappen.
pi_125358290
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.

Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
pi_125358474
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.

Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Oh, ik had het eigenlijk over de beschikbare opslagruimte. Ik geloof niet dat die door dit soort auto's bezet gaat worden waardoor de ruimte die vereist is om de verzamelaarsauto's te stallen toch wat beperkter is dan een heel dorp.

Wat betreft gevolgschades ben ik het in zoverre met je eens dat men dat wel degelijk meerekent, alleen is de schatting van het bedrag niet altijd even realistisch en soms meer een kwestie van wensdenken.

Vergeet niet dat die diesel benz niet vanzelfsprekend door een auto in hetzelfde wegenbelastingtarief vervangen zal worden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:43:27 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125358627
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Uhm niet echt. Ik heb twee auto's waarvan 1 oldtimer voor de hobby en leuk. Als ik voor de oldtimer het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen (want nog geen 40 jaar oud, diesel) gaat hij naar de sloop of ik steek hem zelf in de fik. Blijft over de andere auto, die net zoveel blijft rijden als voorheen, ik heb niet perse twee auto's nodig. Aan mij wordt alleen maar minder verdiend.

Blijft over het relatief kleine groepje wat de oldtimer wel voor dagelijks gebruik gebruikt vanwege de centen, die zullen een andere auto gaan scoren. Maar aangezien het ze het toch al om het geld deden zul je zien dat ze massaal een Lupo 3L ofzo gaan aanschaffen, want belastingvrij.

quote:
Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Financiën en rekenen... :')
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:08:37 #275
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_125359534
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het trčs hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver. :P
die rijden ze immers elke dag voor het plezier
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:20:58 #276
321876 Cherna
Fuck the System
pi_125360008
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Tja vertel mij wat. Ik heb ook een auto uit 1986 uit pure hobby die niet eens de 2000 km per jaar haalt.
Maar goed, moet ik weer belasting over die auto gaan betalen word hij gewoon geschorst van oktober t/m april
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:31:30 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125360415
quote:
Toekomst oldtimer

De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling” te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.

Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto "oldtimer" wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.

Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto’s die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto’s geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.

Voor de auto’s die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van 30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto’s maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.

Voor auto’s die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.

Bijgewerkt : 1 maart 2012
Gvd een jaartje geleden... :')
pi_125360483
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:08 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

die rijden ze immers elke dag voor het plezier
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl. :+

@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting. :P
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:36:54 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125360598
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl. :+
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...

quote:
@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting. :P
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:38:22 #280
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_125360652
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl. :+

die zullen weer nooit in de file naar het werk staan :+
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:56:38 #281
321876 Cherna
Fuck the System
pi_125361351
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl. :+

@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting. :P
Als ik weer belasting moet gaan betalen, want de overheid is op dit moment zo onstabiel als het maar kan zijn doe ik hem niet weg. Ik heb er veel energie in gestoken om deze auto(Volvo 480) tot bijna nieuwstaat te krijgen. Mijn hobby blijf ik behouden. Dan schors ik hem maar voor de winterperiode. Met deze administratie kosten, kost het de overheid nog meer.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_125362222
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...

[..]

Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.

En je betaalt inderdaad al accijns, heffing en BTW. Ziehier dus waarom die 153 miljoen dus toch behaald kan worden. :+

@ Chemma: bij het kwarttarief wordt schorsen niet mogelijk. ;) In geval van een dagenkaart is je auto altijd geschorst, met uitzondering van de dagen dat je er wél de weg mee op wil. Zie ook de brief van Weekers. ;) En je hebt een 86'er 480 neem ik aan? :P Dan ben je wel even zoet geweest met de electronica denk ik. :+
  dinsdag 16 april 2013 @ 18:33:47 #283
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125362624
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 16 april 2013 @ 18:43:14 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125362989
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:22 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.

quote:
En je betaalt inderdaad al accijns, heffing en BTW. Ziehier dus waarom die 153 miljoen dus toch behaald kan worden. :+
Laat maar zitten. Jij wil het niet zien.
  dinsdag 16 april 2013 @ 18:56:23 #285
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125363537
Vergeet niet dat in Duitsland de umweltzones enige tijd geleden actief zijn geworden waardoor oude diesels onbruikbaar zijn geworden voor mensen die in de stad wonen.
Die auto's zijn dus geen zak meer waard en goedkoop te importeren. Als je in NL dan ook nog eens een MRB vrijstelling hebt is het een kwestie van 1+1=2.

Ook zijn de technieken en het comfort van auto's uit de tachtiger jaren flink verbeterd (injectie en elektronische systemen) wat het tot beter dagelijks te rijden voertuigen maakt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125365116
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken. :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.

De reden dat die import kwam is omdat auto's uit 1986 op diesel en LPG geen brandstoftoeslag kregen, en er werd vķķrdat die overgangsregeling er kwam al massaal geīmporteerd: in 2009 zag je een enorme import van auto's uit 1984, in 2010 was het aandeel '85'ers enorm groot en in 2011 kwam er een run op de 86'ers, en dat zette zich in 2012 door totdat het beruchte regeerakkoord er kwam. Sla de cijfers @ RDW er maar op na. ;)

Nu is het gros wel import door handelaren, en dan met name handelaren die voornamelijk (haast uitsluitend) in MB-diesels uit '86 handelden, en mag je raden waar de meeste faillissementen zijn gevallen. Ik zeg niet dat die 86'ers allemaal dagelijks gebruikt worden, maar je kan je klok erop gelijk zetten dat een hoop van die diesels niet zomaar als hobby-auto gekocht is die in concoursstaat moet blijven. :P
  dinsdag 16 april 2013 @ 20:03:20 #287
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125366849
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 19:30 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken. :P

Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125368491
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 20:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:18:15 #289
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125371107
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125371230
Ik heb liever de 25%MRB- regeling dan de kaart.
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:26:50 #291
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125371604
Gezien de onkunde van de overheid zal de kaart idd de minste optie zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125372451
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2013 21:42:52 ]
pi_125373436
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:42 schreef sig000 het volgende:

[..]

Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.
pi_125373607
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:59 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.
Hangen ze er nog een gewichtstoeslag en brandstofheffing aan vast en tadaa. Doel bereikt.
  dinsdag 16 april 2013 @ 22:18:51 #295
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125374746
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...

Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar... :')
'mijn passat heeft in 1 jaar 10km gereden illegaal ook nog.
  dinsdag 16 april 2013 @ 22:20:04 #296
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125374843
quote:
13s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 20:30 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.
en als je geen garage of stalling hebt mag je gewoon voor het hele jaar dokken en niet de 30 dagen dat je wel rijd..
  dinsdag 16 april 2013 @ 22:20:43 #297
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125374898
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:56 schreef daNpy het volgende:
Vergeet niet dat in Duitsland de umweltzones enige tijd geleden actief zijn geworden waardoor oude diesels onbruikbaar zijn geworden voor mensen die in de stad wonen.
Die auto's zijn dus geen zak meer waard en goedkoop te importeren. Als je in NL dan ook nog eens een MRB vrijstelling hebt is het een kwestie van 1+1=2.

Ook zijn de technieken en het comfort van auto's uit de tachtiger jaren flink verbeterd (injectie en elektronische systemen) wat het tot beter dagelijks te rijden voertuigen maakt.
uh? spuit11?
pi_125375146
De leeftijdsgrens voor een klassieker omhoog lijkt me op zich erg logisch gezien de toegenomen levensduur van een auto.

Net als met de AOW zoiets. :P

En dan in 1 klap alles op 30 jaar zetten en langzaam verhogen naar 40 jaar.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2013 22:29:42 ]
  dinsdag 16 april 2013 @ 22:53:32 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125377545
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
censuur :O
pi_125379485
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
Sterker nog: het was destijds hét argument van de Fehac om een oldtimerregeling in te laten voeren door de overheid: niet alleen ter bescherming om het industrieel erfgoed te beschermen, maar ook nog eens omdat auto's al 25 jaar wegenbelasting betaald hebben. Dat (mede door de EU) 't ook voor import-auto's ging gelden was al snel ontdekt. :X Maar het is wel de basis geweest voor de oldtimerregeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')