Soms lijkt het ook wel alsof 'duurzaamheid' een soort nieuwe religie is geworden met dientengevolge bij bepaalde groepen mensen en politici dezelfde fundamentalistische dogmatische kortzichtigheid (en het idee dat andersgestemden maar compleet 'vernietigd' moet worden) die je bij sommige religieuze fanatici ook vindt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Ik dacht 14%. Dat komt omdat de fiscale wijziging dan geen terugwerkende kracht heeft in die zin dat alle auto's die voor 1-1-2014 op kenteken gezet zijn nog onder het oude regime vallen waarin ze 0 % bijtelling betalen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Spuit 11quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:23 schreef Nucky het volgende:
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:
http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
wel een veel duidelijkere brief. bedankt.quote:
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he.En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd.
Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers!In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld.
En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens.
Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender.
Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijkquote:Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:47 schreef T42 het volgende:
[..]
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 01:29 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.
als ze op 30 april eerst al weet ik hoeveel latex ballonen hadden klaar liggen... milieuquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.
Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...
En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee.
Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
En je auto is in beginsel geschorst dus hij mag niet aan de weg staan!quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:09 schreef T42 het volgende:
[..]
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
Aldus BNR op Twitter.quote:Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.
Klopt, ik ging ook een stukje even naar de 180 en toen weer 100. Alleen even kijken of ie het nog konquote:Op dinsdag 16 april 2013 15:55 schreef powerflux het volgende:
[..]
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.
Oeps, je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
waarom zou er niet een flinke bende gesloopt of geexporteerd worden? Het gammele lichte spul op benzine wordt gewoon uit elkaar getrokken, terwijl de mercedessen massaal naar noord afrika gaan. Een benzine golf 1 in redelijke staat blijft waarschijnlijk gewoon in gebruik, maar bijna niemand die het volle pond voor zo'n zware dieselbenz gaat lappen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:19 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Oeps, je hebt gelijk.Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers.
Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen.
Oh, ik had het eigenlijk over de beschikbare opslagruimte. Ik geloof niet dat die door dit soort auto's bezet gaat worden waardoor de ruimte die vereist is om de verzamelaarsauto's te stallen toch wat beperkter is dan een heel dorp.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Uhm niet echt. Ik heb twee auto's waarvan 1 oldtimer voor de hobby en leuk. Als ik voor de oldtimer het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen (want nog geen 40 jaar oud, diesel) gaat hij naar de sloop of ik steek hem zelf in de fik. Blijft over de andere auto, die net zoveel blijft rijden als voorheen, ik heb niet perse twee auto's nodig. Aan mij wordt alleen maar minder verdiend.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Financiën en rekenen...quote:Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
die rijden ze immers elke dag voor het plezierquote:Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het trčs hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver.
Tja vertel mij wat. Ik heb ook een auto uit 1986 uit pure hobby die niet eens de 2000 km per jaar haalt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Gvd een jaartje geleden...quote:Toekomst oldtimer
De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling” te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.
Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto "oldtimer" wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.
Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto’s die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto’s geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.
Voor de auto’s die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van 30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto’s maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.
Voor auto’s die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.
Bijgewerkt : 1 maart 2012
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
die rijden ze immers elke dag voor het plezier
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.quote:@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
die zullen weer nooit in de file naar het werk staanquote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
Als ik weer belasting moet gaan betalen, want de overheid is op dit moment zo onstabiel als het maar kan zijn doe ik hem niet weg. Ik heb er veel energie in gestoken om deze auto(Volvo 480) tot bijna nieuwstaat te krijgen. Mijn hobby blijf ik behouden. Dan schors ik hem maar voor de winterperiode. Met deze administratie kosten, kost het de overheid nog meer.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:33 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als ik de shoarma-taxi's hier in de buurt bekijk wel ja: gewoon de auto vol scheppen met 5 man (een 190D is best krap, zeker achterin) en dan gewoon op naar de moskee. En dat geintje iedere dag, met af en toe een tussenstop bij de plaatselijke Lidl.
@ Chema: er zijn ook tig youngtimers die weinig kilometers maken, en toch volledig belastingplichtig zijn. Ergens moet er een grens gesteld worden, maar makkelijk is dat natuurlijk niet: je hebt altijd wel iemand of een groepje die erdoor gedupeerd is. Ik zou ook liever per kilometer betalen, want ik rij max 8000km per jaar met m'n V70 (op dit moment zelfs nog minder, misschien 6k op jaarbasis) en betaal toch 800 Euro per jaar wegenbelasting.
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En die waarneming is natuurlijk representatief voor heel Nederland...
[..]
Je betaalt al per kilometer in de vorm van accijns, heffing en belasting op de brandstof.
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:22 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Die waarneming is niet representatief, maar het schetst wel het probleem wat de overheid heeft met die jongere oldtimers. De import-cijfers zeggen ook echt meer dan voldoende, daar kan je gewoon niet omheen. Als je het probleem dan nog niet ziet, dan wíl je het gewoon niet zien.
Laat maar zitten. Jij wil het niet zien.quote:En je betaalt inderdaad al accijns, heffing en BTW. Ziehier dus waarom die 153 miljoen dus toch behaald kan worden.
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
De reden dat die import kwam is omdat auto's uit 1986 op diesel en LPG geen brandstoftoeslag kregen, en er werd vķķrdat die overgangsregeling er kwam al massaal geīmporteerd: in 2009 zag je een enorme import van auto's uit 1984, in 2010 was het aandeel '85'ers enorm groot en in 2011 kwam er een run op de 86'ers, en dat zette zich in 2012 door totdat het beruchte regeerakkoord er kwam. Sla de cijfers @ RDW er maar op na.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij blind bent voor het feit dat de import juist een opleving kreeg nadat het initiele plan bekend werd dat auto's gebouwd na '87 nooit meer belastingvrij zouden worden kan ik ook weinig aan doen, daarbij zegt het aantal geimporteerde auto's in zijn totaliteit ook vrij weinig. Het is niet zo dat elke geimporteerde auto de weg opgaat voor dagelijks gebruik.
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?quote:Op dinsdag 16 april 2013 19:30 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Tja ik heb de regels niet bedacht, maar dit is het idee van Weekers: een kwartaalbelasting heeft als voordeel dat je minder wegenbelasting betaalt, maar de keerzijde is dat je niet zomaar kan schorsen. Beetje apart, maar ik snap wel dat ze zich willen indekken.
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar er is dus even niet over nagedacht dat een klassieker in restauratie geen APK kan krijgen maar hiervoor wel plichtig is?
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Voor je het weet hebben ze het idee om de prijs voor die kaart op 25% MRB te zetten.
Hangen ze er nog een gewichtstoeslag en brandstofheffing aan vast en tadaa. Doel bereikt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar zit je al niet heel ver naast aangezien hiervoor een bedrag van 130 euro genoemd is.
'mijn passat heeft in 1 jaar 10km gereden illegaal ook nog.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...
Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar...
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
Waarom is schorsen niet mogelijk? Je moet ten alle tijde de mogelijkheid hebben je auto vrij te stellen van MRB, APK en verzekering.
en als je geen garage of stalling hebt mag je gewoon voor het hele jaar dokken en niet de 30 dagen dat je wel rijd..quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:30 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Jawel, je kunt wel schorsen. Alleen niet als je ook nog met een 30-dagenkaart zou willen rijden. 's Zomers rijden 's winters schorsen kan dus niet. Feitelijk is de auto trouwens permanent geschorst. Die 30-dagenkaart zou een ontheffing om met een geschorste auto te rijden gaan worden.
uh? spuit11?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:56 schreef daNpy het volgende:
Vergeet niet dat in Duitsland de umweltzones enige tijd geleden actief zijn geworden waardoor oude diesels onbruikbaar zijn geworden voor mensen die in de stad wonen.
Die auto's zijn dus geen zak meer waard en goedkoop te importeren. Als je in NL dan ook nog eens een MRB vrijstelling hebt is het een kwestie van 1+1=2.
Ook zijn de technieken en het comfort van auto's uit de tachtiger jaren flink verbeterd (injectie en elektronische systemen) wat het tot beter dagelijks te rijden voertuigen maakt.
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:18 schreef daNpy het volgende:
Ja, die 30 dagen kaart is natuurlijk wat anders als de 25% MRB regeling.
Sterker nog: het was destijds hét argument van de Fehac om een oldtimerregeling in te laten voeren door de overheid: niet alleen ter bescherming om het industrieel erfgoed te beschermen, maar ook nog eens omdat auto's al 25 jaar wegenbelasting betaald hebben. Dat (mede door de EU) 't ook voor import-auto's ging gelden was al snel ontdekt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |