abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125345645
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.

[..]

Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!

[..]

De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".

Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...

[..]

Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Soms lijkt het ook wel alsof 'duurzaamheid' een soort nieuwe religie is geworden met dientengevolge bij bepaalde groepen mensen en politici dezelfde fundamentalistische dogmatische kortzichtigheid (en het idee dat andersgestemden maar compleet 'vernietigd' moet worden) die je bij sommige religieuze fanatici ook vindt.
Afgrijselijk eigenlijk.
pi_125345682
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.

[..]

Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!

[..]

De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".

Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...

[..]

Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Ik dacht 14%. Dat komt omdat de fiscale wijziging dan geen terugwerkende kracht heeft in die zin dat alle auto's die voor 1-1-2014 op kenteken gezet zijn nog onder het oude regime vallen waarin ze 0 % bijtelling betalen.
pi_125346729
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:

http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
  dinsdag 16 april 2013 @ 11:33:55 #254
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_125347055
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:23 schreef Nucky het volgende:
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:

http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
Spuit 11
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_125348217
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:33 schreef Prowl het volgende:

[..]

Spuit 11
wel een veel duidelijkere brief. bedankt.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:47:10 #256
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125349419
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he. :P En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd. :+

Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers! :o In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld. :P En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens. :+ Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender. :X Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
pi_125349861
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk ;(
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 16 april 2013 @ 13:11:39 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125350179
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 12:47 schreef T42 het volgende:

[..]

toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.

Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...

En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
pi_125351788
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 april 2013 01:29 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden. :+ Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee. ;) Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:46 #260
93040 casejunkie
Mazda freak
pi_125353062
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:07:31 #261
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354611
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.

Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...

En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
als ze op 30 april eerst al weet ik hoeveel latex ballonen hadden klaar liggen... milieu :')

ben nog altijd voor (optie2 maar dan een beetje anders)
nl auto met 25 jaar belasting vrij. (of eventueel ook 30 jaar)
import benzine met 30 jaar belasting vrij
import diesel/lpg met 40 jaar belasting vrij

[ Bericht 1% gewijzigd door T42 op 16-04-2013 15:16:43 ]
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:08:45 #262
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354655
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:50 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden. :+ Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee. ;) Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:09:39 #263
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125354689
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...

[ Bericht 4% gewijzigd door T42 op 16-04-2013 15:20:06 ]
pi_125356466
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:09 schreef T42 het volgende:

[..]

maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...
En je auto is in beginsel geschorst dus hij mag niet aan de weg staan!
pi_125356563
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk ;(
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
pi_125356735
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:

[..]

Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden. ;)

Overigens: morgen wordt er wellicht al een hele hoop duidelijk over de nieuwe oldtimerregeling:

quote:
Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.
Aldus BNR op Twitter.
pi_125356901
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:55 schreef powerflux het volgende:

[..]

offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Klopt, ik ging ook een stukje even naar de 180 en toen weer 100. Alleen even kijken of ie het nog kon >:) en dat ging zeer makkelijk.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:02:57 #268
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125356906
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden. ;)
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
censuur :O
pi_125357576
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
Oeps, je hebt gelijk. :P Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers. :+ Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen. :P
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:26:54 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125357945
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:

[..]

En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...

Al die auto's van jou rijden gewoon 15k per stuk per jaar... :')
pi_125358125
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:19 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Oeps, je hebt gelijk. :P Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers. :+ Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen. :P
waarom zou er niet een flinke bende gesloopt of geexporteerd worden? Het gammele lichte spul op benzine wordt gewoon uit elkaar getrokken, terwijl de mercedessen massaal naar noord afrika gaan. Een benzine golf 1 in redelijke staat blijft waarschijnlijk gewoon in gebruik, maar bijna niemand die het volle pond voor zo'n zware dieselbenz gaat lappen.
pi_125358290
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.

Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
pi_125358474
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.

Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Oh, ik had het eigenlijk over de beschikbare opslagruimte. Ik geloof niet dat die door dit soort auto's bezet gaat worden waardoor de ruimte die vereist is om de verzamelaarsauto's te stallen toch wat beperkter is dan een heel dorp.

Wat betreft gevolgschades ben ik het in zoverre met je eens dat men dat wel degelijk meerekent, alleen is de schatting van het bedrag niet altijd even realistisch en soms meer een kwestie van wensdenken.

Vergeet niet dat die diesel benz niet vanzelfsprekend door een auto in hetzelfde wegenbelastingtarief vervangen zal worden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:43:27 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125358627
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Uhm niet echt. Ik heb twee auto's waarvan 1 oldtimer voor de hobby en leuk. Als ik voor de oldtimer het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen (want nog geen 40 jaar oud, diesel) gaat hij naar de sloop of ik steek hem zelf in de fik. Blijft over de andere auto, die net zoveel blijft rijden als voorheen, ik heb niet perse twee auto's nodig. Aan mij wordt alleen maar minder verdiend.

Blijft over het relatief kleine groepje wat de oldtimer wel voor dagelijks gebruik gebruikt vanwege de centen, die zullen een andere auto gaan scoren. Maar aangezien het ze het toch al om het geld deden zul je zien dat ze massaal een Lupo 3L ofzo gaan aanschaffen, want belastingvrij.

quote:
Financiën en rekenen... :')
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:08:37 #275
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_125359534
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het très hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver. :P
die rijden ze immers elke dag voor het plezier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')