Soms lijkt het ook wel alsof 'duurzaamheid' een soort nieuwe religie is geworden met dientengevolge bij bepaalde groepen mensen en politici dezelfde fundamentalistische dogmatische kortzichtigheid (en het idee dat andersgestemden maar compleet 'vernietigd' moet worden) die je bij sommige religieuze fanatici ook vindt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Ik dacht 14%. Dat komt omdat de fiscale wijziging dan geen terugwerkende kracht heeft in die zin dat alle auto's die voor 1-1-2014 op kenteken gezet zijn nog onder het oude regime vallen waarin ze 0 % bijtelling betalen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Irrelevant. Modewoord is CO2, en de productie vindt niet plaats in Nederland.
[..]
Zonder het fiscale beleid hier zou er vrijwel geen Prius in Nederland rijden. Vergelijk andere landen maar eens!
[..]
De grootste vervuiling van oldtimers komt uit daadwerkelijk schadelijke stoffen, die daadwerkelijk in de leefomgeving worden uitgestoten. En daarin zijn ze veel slechter dan bijvoorbeeld een Prius, of elke andere moderne auto die aan moderne eisen voldoet.
Maar hoe verhoudt dat zich tot open haarden? Want dat is de grootste bron van vervuiling in heel veel steden. Of tenminste: dat is hetgeen waar ik last van heb als ik aan het hardlopen ben en op sommige lokaties nauwelijks nog kan ademen. Gek genoeg heet dat dan "CO2 neutraal".
Ik denk dat het redelijk fout ging op het moment dat de politiek ging bepalen wat goed is voor het milieu. En ja, het IPCC is een politiek instituut...
[..]
Wat wordt het percentage dan?
Als je hem nu uitkiest kan je er tot 2018 nog belastingvrij mee rijden...
Spuit 11quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:23 schreef Nucky het volgende:
De brief die gisteren naar de tweede kamer is gegaan:
http://www.rijksoverheid.(...)-voor-oldtimers.html
wel een veel duidelijkere brief. bedankt.quote:
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Het gaat om 300k auto's ouder dan 25 jaar. Daar tellen dus auto's van 1988 enzo ook bij mee he.En de VolvoKV laat alleen auto's van bepaalde types toe, als je daar met een 740 aankomt wordt je met pek en veren weggejaagd.
Edit: sterker nog, het zijn meer dan 410.000 oldtimers!In 2010 waren het er al 410k, in 2011 en 2012 is er nog flink extra geimporteerd (met name diesels in 2011). Zie http://www.oldtimernieuws(...)-10-jaar-verdubbeld/. Het aantal is de laatste 10 jaar verdubbeld.
En laten die cijfers van de Fehac nou grotendeels gebaseerd zijn op oudere gegevens.
Het CPL mag niet overal gelijk hebben in hun rapport, maar dat van de Fehac is beschamender.
Zeker ná 2007 (de jongste cijfers in het Fehac-rapport zijn van 2007 en die zijn nog eens een aanname ook) is de import van 86'er diesels echt gigantisch toegenomen.
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijkquote:Op dinsdag 16 april 2013 10:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
sterker nog, deze auto;s zijn enorm milieubelastend in de hele keten. Verder zie ik dagelijks de jakkerende prius leaserijders op de linkerbaan, niet alleen een vervuiler en asorijder op de weg, maar ook voor het oog. maar wel lekker 0% bijtelling, dit is gewoon niet te verkopen als je de zuinige en in de keten wel milieuvriendelijke oldtimers ineens het volle pond moeten betalen.
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:47 schreef T42 het volgende:
[..]
toename kwam door de toen gemaakte regels dat 1986 het laatste jaar was.
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 01:29 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Misschien 400k op kenteken, maar dat rijdt echt niet allemaal rond, bij lange na niet. Onmogelijk.
als ze op 30 april eerst al weet ik hoeveel latex ballonen hadden klaar liggen... milieuquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, wat niet veel later (belastingplan 2012) omgezet werd in een geleidelijke ophoging van 25 naar 30 jaar en ouder belastingvrij.
Maar ja, de houdbaarheid van dit beleid was weer t/m de volgende "bezuinigingsronde"...
En na wat lezen in die brief van Weekers basseert hij zich op dat rapport (Milieueffecten van oldtimers) van het PBL, wat vrij snel daarna gekraakt werd door de FEHAC wegens foutieve informatie.
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zou dat niet onmogelijk achten. Net alsof er 200k oldtimers op stalling gezet kunnen worden.Bovendien worden slapende kentekens niet meer als actief gezien, dus die tellen sowieso al niet meer mee.
Ik denk dat zeker de helft sowieso gewoon rondrijdt (niet dagelijks natuurlijk), er staat natuurlijk ook een deel bij mega-handelaren zoals Hofman in Leek (alhoewel er daar een hoop nog niet op NL-kenteken staan).
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:25 schreef casejunkie het volgende:
Persoonlijk vind ik de dagkaartregeling prima waarbij je digitaal kan aangeven als je met een auto gaat rijden. Beetje jammer dat deze pas gaat gelden bij auto van 30 jaar en ouder. Vanaf 25 jaar zou persoonlijk een stukje fijner zijn (heb 2 auto's van 1989 als hobby)
En je auto is in beginsel geschorst dus hij mag niet aan de weg staan!quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:09 schreef T42 het volgende:
[..]
maar dan kost controle en het systeem weer meer dan wat het opbrengt.
en dan heb je weer ddos aanvallen en kun je niet rijden omdat de site eruitligt..
en parkeer je hem op straat moet je weer gewoon hele jaar dokken...
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is de bullshit, ik rijd met m'n 7-serie 100 km/u op de rechterbaan om benzine te sparen, Prius boeken 140+ op de linkerbaan zonder bijtelling en allemaal andere voordelen. Is niet eerlijk
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
Aldus BNR op Twitter.quote:Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.
Klopt, ik ging ook een stukje even naar de 180 en toen weer 100. Alleen even kijken of ie het nog konquote:Op dinsdag 16 april 2013 15:55 schreef powerflux het volgende:
[..]
offtopic, maar ik rij gewoon 130 als ik er zin in heb. ik heb die auto omdat ik het een geweldig ding vind, niet omdat het goedkoop moet.
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Idem hier, maar 200k aan gestalde oldtimers betekent een oppervlakte zo groot als de helft van Brabant die je moet vullen met oldtimers. Dat gaat 'm niet worden.
Oeps, je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe groot denk je dat een auto is? 10 m^2 per stuk komt aardig in de buurt, dan heb je het over 2 vierkante km.
En uit dat rapport waar Weekers schijnbaar zijn kennis uit opdoet worden alle oldtimers gemakshalve maar als dagelijks gebruikt vervoermiddel weggezet...quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:08 schreef T42 het volgende:
[..]
alle auto's van mij zijn meegeteld en de meeste zijn geschorst.
ken genoeg stallingen vol met oudjes wachtend op betere dagen.
waarom zou er niet een flinke bende gesloopt of geexporteerd worden? Het gammele lichte spul op benzine wordt gewoon uit elkaar getrokken, terwijl de mercedessen massaal naar noord afrika gaan. Een benzine golf 1 in redelijke staat blijft waarschijnlijk gewoon in gebruik, maar bijna niemand die het volle pond voor zo'n zware dieselbenz gaat lappen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:19 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Oeps, je hebt gelijk.Goed, je hebt een dorpje nodig om compleet te vullen met 200k oldtimers.
Iets wat in de praktijk nooit voor zal komen.
Oh, ik had het eigenlijk over de beschikbare opslagruimte. Ik geloof niet dat die door dit soort auto's bezet gaat worden waardoor de ruimte die vereist is om de verzamelaarsauto's te stallen toch wat beperkter is dan een heel dorp.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
Uhm niet echt. Ik heb twee auto's waarvan 1 oldtimer voor de hobby en leuk. Als ik voor de oldtimer het volle pond aan wegenbelasting moet gaan betalen (want nog geen 40 jaar oud, diesel) gaat hij naar de sloop of ik steek hem zelf in de fik. Blijft over de andere auto, die net zoveel blijft rijden als voorheen, ik heb niet perse twee auto's nodig. Aan mij wordt alleen maar minder verdiend.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:35 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie ik ook niet gebeuren, maar het gros van de mensen die een oldtimer als dagelijkse auto gebruikte (en die dan wegdoen, schorsen of slopen) zal dan een belastingplichtige auto pakken. Bij weinig rijden zal dat een benzine-auto worden en verdient de overheid dus weer wat meer aan wegenbelasting en extra accijns- en BTW-opbrengsten.
Financiën en rekenen...quote:Mensen die denken dat ze bij Financiën totaal niet kunnen rekenen en gevolgschade niet incalculeren leven nog in een vorige eeuw: met dit soort dingen houdt men écht wel rekening. Het enige dat echt zorgen baart zijn de eventuele faillissementen in de oldtimerbranche, maar daar ging het al een heel stuk slechter mee door de crisis (het eerste waar mensen op bezuinigt is sport en hobby).
die rijden ze immers elke dag voor het plezierquote:Op vrijdag 5 april 2013 19:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Allicht niet, het gaat puur om de centen. Maar in deze tijd is het très hip om het op het milieu te gooien. Alhoewel ik wel denk dat het terecht is dat die oude diesels geweerd moeten worden als daily driver.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |