abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:09:13 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121345514


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen
Whiskybase shop te Rotterdam

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Master Of Malt in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?). In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!



[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 09-01-2013 11:16:03 ]
pi_121345606
In de OP staat dat een dram een willekeurige hoeveelheid is, maar is een dram niet 3,7cl?
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:13:04 #3
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121345625
OP aangevuld met enkele online whiskyzaken in binnen- en buitenland.

Topicnummer ten onterechte opgehoogd, verzoek om dit te herstellen is ingediend...
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:15:17 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121345709
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:12 schreef Saind het volgende:
In de OP staat dat een dram een willekeurige hoeveelheid is, maar is een dram niet 3,7cl?
Formeel wel, maar in de Schotse volksmond wordt een glas whisky, ongeacht de inhoud, ook wel een dram genoemd.
pi_121345737
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:13 schreef MadMaster het volgende:
OP aangevuld met enkele online whiskyzaken in binnen- en buitenland.

Topicnummer ten onterechte opgehoogd, verzoek om dit te herstellen is ingediend...
Hoezo ten onrechte? Gaat toch lekker zo



quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Formeel wel, maar in de Schotse volksmond wordt een glas whisky, ongeacht de inhoud, ook wel een dram genoemd.
Volgens mij krijg je in Schotland gewoon 37ml als je een dram bestelt.
  woensdag 9 januari 2013 @ 11:19:19 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121345821
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:16 schreef Saind het volgende:

[..]

Hoezo ten onrechte? Gaat toch lekker zo

[ afbeelding ]
Ah, dat is dus al aangepast inmiddels... ^O^

quote:
[..]

Volgens mij krijg je in Schotland gewoon 37ml als je een dram bestelt.
Meestal wel, maar zoals in de OP staat kan je ook een halve dram bestellen en dat wordt gemakshalve ook wel een dram (of in Schotland zelf 'wee dram') genoemd.

Ik weet trouwens niet wie die tekst in de OP geschreven heeft...
pi_121349333
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:12 schreef JeMoeder het volgende:
Pas op met www.whiskysite.nl - ik krijg hier meldingen van een Trojan binnen en mijn scanner draait hier overuren op elke subpagina van whiskysite.nl
De site is inmiddels uit de lucht ivm werkzaamheden.
Het is echt een erg goede zaak, dus de problemen met de site zeggen in dit geval niets over hun aanbod en expertise.
  Redactie Frontpage woensdag 9 januari 2013 @ 13:14:45 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_121349485
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:10 schreef totalatool het volgende:

[..]

De site is inmiddels uit de lucht ivm werkzaamheden.
Het is echt een erg goede zaak, dus de problemen met de site zeggen in dit geval niets over hun aanbod en expertise.
Dat weet ik, ik loop er altijd binnen aangezien ik ook in Leiden woon :) Erg prettige mensen met (zoals jij al zegt) bakken expertise.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:17:33 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121351771
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:10 schreef totalatool het volgende:

[..]

De site is inmiddels uit de lucht ivm werkzaamheden.
Het is echt een erg goede zaak, dus de problemen met de site zeggen in dit geval niets over hun aanbod en expertise.
Van Zuylen had vandaag ook al onderhoudsdag v.w.b. de website...
  † In Memoriam † woensdag 9 januari 2013 @ 16:46:13 #10
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121358058
Ze gaan toch niet massaal de prijzen aanpassen of zo? ;(
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_121358091
quote:
99s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:46 schreef Cynix ® het volgende:
Ze gaan toch niet massaal de prijzen aanpassen of zo? ;(
Ik weet niet of ze dat niet meteen op 1/1 al hadden gedaan, maar die accijsnverhoging zullen ze ongetwijfeld verrekenen...
pi_121366973
Ik was rond oud en nieuw met een vriend een paar dagen naar Glasgow. Om vrienden te bezoeken maar ook om nieuwe vrienden te maken met een paar distilleerderijen in de omgeving van het mooie en gezellige Glasgow.

We hebben twee dagen aan de whisky besteed. Voor de eerste dag hadden we een tourguide geregeld om ons rond te rijden voor een bezoek aan Auchentoshan en Tullibardine (en cultureel een bezoek aan Doune Castle, die van Monty Python and the Holy Grail). Voor een kort verslag zie hier. Het was winterstop dus er werd niet gedestileerd. Jammer maar het heeft wel als voordeel dat je je hoofd nog eens in een still of een mash tank kan stoppen om te zien hoe het er vanbinnen uit ziet. Bij beide de normale tour gedaan. De tours zijn informatief, je mag meestal gewoon fotograferen binnen, ook in de warehouses. Na afloop krijg je een neutje of 2 en bij Auchentoshan kregen we hun nieuwe antwoord op Baileys te proeven, een whisky cream liqueur mierzoet maar niet eens heel vies.

De volgende dag met streekbus naar Glengoyne, ideaal, doet er 50 minuten over en stopt pal voor de deur. Daar hebben we de Teapot Tipple Tour gedaan. De tour zelf vond ik bij Glengoyne wat minder dan bij de andere twee maar de proeverij die erbij hoorde was super. Glengoyne heeft een soort sherrymonster gemaakt dat terugverwijst naar wat de werknemers van de distilleerderij vroeger zelf dronken, ze noemen dat de Teapot dram, relatief jong, veel sherry en cask strength maar wel erg lekker en geserveerd in een theepot en kopjes... ja echt waar, kijk maar: sorry voor de crappy telefoonfoto.

Daarna een 15 jarige en 21 jarige single cask en tot slot de reguliere 21 jarige Glengoyne. Tja, dan zit je wel met een lekkere buzz in de bus terug :). 's Avonds naar The Pot Still, een whiskycafé in het centrum. Een leuke tent met een enorme rij flessen (300+) voor een schappelijke prijs per glas. En een zeer grappige, kundige en in leren kilt gestoken barman.


In totaal 21 voor mij nieuwe whisky's geproefd. Verder is Glasgow een leuke stad. Veel leuke pubs (ook behoorlijk wat verschillende mooie Ales en andere biertjes gedronken) en goeie tentjes om te eten. Winkelen schijn je er ook goed te kunnen en ook bezienswaardigheden als de kathedraal, de Necropolis of de door Mackintosh ontworpen Willow Tea Rooms. Ook oud en nieuw gevierd met de locals, weer eens wat anders. Naar huis met twee flesjes, een Laphroigh PX en een Deanston 12yo cs en glazen van de bezochte distilleerderijen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_121385679
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 14:17 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Van Zuylen had vandaag ook al onderhoudsdag v.w.b. de website...
Van Zuylen heeft inmiddels een totaal nieuwe site online, Whiskysite.nl komt vermoedelijk vandaag weer terug online na zorgvuldige controle dat de "bug" opgelost is.
pi_121385950
Nieuwe site van Van Zuylen ziet er netjes uit :).
Alleen mist de volledige naam van de whisky in de naam. Nu staat er alleen de distilleerderij + soort verpakking...
  Redactie Frontpage donderdag 10 januari 2013 @ 11:21:43 #15
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_121387004
quote:
99s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:46 schreef Cynix ® het volgende:
Ze gaan toch niet massaal de prijzen aanpassen of zo? ;(
Ze hadden een Trojan op de site, dus ik denk dat ze alles tot op de grond moeten uitpluizen voordat ze weer online zijn. Joomla is nu eenmaal niet het veiligste platform.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_121388701
quote:
99s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:45 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nieuwe site van Van Zuylen ziet er netjes uit :).
Alleen mist de volledige naam van de whisky in de naam. Nu staat er alleen de distilleerderij + soort verpakking...
Erg irritant dat :) Ik heb ze maar even verwijderd uit DrankVinder tot de namen wat duidelijker zijn, kan alleen maar verwarring veroorzaken zoals het nu is (in de trant van: 'he, d'r zijn twee lagavulin 16yo en die ene is 20 euro duurder? Waarvoor?').
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  † In Memoriam † donderdag 10 januari 2013 @ 13:55:49 #17
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121391831
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:24 schreef Karstman het volgende:
Ik was rond oud en nieuw met een vriend een paar dagen naar Glasgow. Om vrienden te bezoeken maar ook om nieuwe vrienden te maken met een paar distilleerderijen in de omgeving van het mooie en gezellige Glasgow.
Leuk! En leuke recensie. :)
Zoiets wil ik ook een keer gaan doen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_121392062
Ik zeg doen! Hotel en vlucht waren ook niet duur. We zaten in het Ibis, dat was niet heel spannend maar er was een bed en een douche, meer heb je voor zo'n weekend niet nodig.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 10 januari 2013 @ 14:51:10 #19
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_121393889
De eerste whiskey die ik dit jaar wil aanschaffen is de Ardbeg Uigeadail.
Sowieso wil wat meer whiskey's kopen in de stijl van Ardbeg en Laphroaig. Dat zijn toch mijn favorieten.
Iemand nog tips?
pi_121394652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 14:51 schreef escalatie het volgende:
Sowieso wil wat meer whiskey's kopen in de stijl van Ardbeg en Laphroaig. Dat zijn toch mijn favorieten.
Iemand nog tips?
Lagavulin, Kilchoman (jong maar flink geturfd), Longrow, misschien de meest recente bottelingen van Ledaig, of iets als een Ardmore (Traditional Cask is zeer goed betaalbaar), Bowmore wellicht, Springbank of Highland Park voor een subtielere peat-ervaring, of zoek een Hakushu Heavily Peated (zelf geen ervaring mee en prijzig, maar schijnt goed te worden gewaardeerd).
  donderdag 10 januari 2013 @ 16:26:32 #21
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_121397383
Leuk verslag Karstman! Ik ben in 2011 in Schotland geweest op vakantie als onderdeel van een georganiseerde busreis. We zijn toen naar de brouwerij van Glenliveth geweest. Er werken maar negen (!) mensen volgens de vrouw die ons toen rondleidde maar het was wel een zeer intensief proces. Ook hebben we de ruimte gezien waarin de vaten stonden waar men de 'angels' share' naar boven liet gaan (zal ik maar zeggen).

Ik vind het trouwens balen dat de whisk(e)yproeverij vorig jaar in oktober in Geertruidenberg niet doorging. Deze wordt altijd georganiseerd door Gall & Gall. Een reden waarom het niet doorging werd niet opgegeven, crisis misschien? Er werd wel een vervangend diner met whisk(e)y aangeboden. Allemaal leuk en aardig, maar dat kostte wel 85 euro geloof ik. Dat ging me veel te ver. De proeverij kost altijd 45 euro incl. 15 euro busreis.

Hopelijk gaat het volgend jaar wel door anders dan ga ik eens denken aan b.v. 'Whisk(e)y At Sea' in Vlissingen. Heeft iemand daar ervaring mee toevallig? :)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 10 januari 2013 @ 17:56:04 #22
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121400925
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:26 schreef Atmosphere82 het volgende:


Hopelijk gaat het volgend jaar wel door anders dan ga ik eens denken aan b.v. 'Whisk(e)y At Sea' in Vlissingen. Heeft iemand daar ervaring mee toevallig? :)
Yep, 3 keer geweest.
Kleinschalig festival met een goede bezetting qua importeurs.
Zaal (theater) is niet al te groot, waardoor het er vaak wel erg warm is, zeker na een paar goede drams... ;)
Als je in de buurt woont wel een aanrader dus.
  donderdag 10 januari 2013 @ 18:01:06 #23
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121401074
quote:
99s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:55 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Leuk! En leuke recensie. :)
Zoiets wil ik ook een keer gaan doen. :Y
Begin maart gaan we met 30 personen van de Usquebaugh Society 4 dagen (de meeste zelfs 5 dagen) naar de Speyside om bij Glendronach een vat uit te zoeken wat de clubbotteling van dit jaar wordt. Kosten voor de 4 dagen zijn zo rond de 300 Euro qua vliegreis, autohuur en 3 dagen Bed & Breakfast in Huntly, dus dat valt reuze mee.

Zie ook http://www.levenswater.nl(...)n&catid=1&Itemid=167
  † In Memoriam † donderdag 10 januari 2013 @ 18:32:03 #24
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121402107
Ja, dat is inderdaad prima te doen! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_121404056
Fijn verslag karstman!
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_121415054
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Begin maart gaan we met 30 personen van de Usquebaugh Society 4 dagen (de meeste zelfs 5 dagen) naar de Speyside om bij Glendronach een vat uit te zoeken wat de clubbotteling van dit jaar wordt. Kosten voor de 4 dagen zijn zo rond de 300 Euro qua vliegreis, autohuur en 3 dagen Bed & Breakfast in Huntly, dus dat valt reuze mee.

Zie ook http://www.levenswater.nl(...)n&catid=1&Itemid=167
Jeej, voorpret! (ondergetekende gaat ook mee in het busje met MadMaster :)). Maar, als je een volledig programma van 5 dagen draait met totaal 8-10 distillerybezoeken, eten, drinken, hotel, en alles wat er verder bij komt kijken zoals de grote groep van US doet kan het ook veel duurder, zij betalen tegen de 1400 euro voor 5 dagen.

Kortom: de prijs hangt zoals altijd met vakanties sterk af van wat je doet en hoe je het doet (bijv. simpel guesthouse vs. hotel vs. 4-sterren-hotel).
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:51:18 #27
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121415816
Tuurlijk, alles kan altijd duurder, de vraag is alleen of dat ook echt nodig is. Een distilleerderij bezoeken kost, als je al moet betalen, rond de 10 pond voor een standaard tour, een wat meer exclusieve, langere tour rond de 30 pond, dus dat zijn de kosten niet...
pi_121416967
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:51 schreef MadMaster het volgende:
Tuurlijk, alles kan altijd duurder, de vraag is alleen of dat ook echt nodig is. Een distilleerderij bezoeken kost, als je al moet betalen, rond de 10 pond voor een standaard tour, een wat meer exclusieve, langere tour rond de 30 pond, dus dat zijn de kosten niet...
Ben ik het helemaal mee eens hoor, voor mij is een vakantie die de helft kost al snel de helft leuker :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:38:51 #29
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_121444978
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 17:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Yep, 3 keer geweest.
Kleinschalig festival met een goede bezetting qua importeurs.
Zaal (theater) is niet al te groot, waardoor het er vaak wel erg warm is, zeker na een paar goede drams... ;)
Als je in de buurt woont wel een aanrader dus.
Tof! Nee, ik kom uit West-Brabant, maar ik heb het er wel voor over als het leuk is!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:49:06 #30
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_121445360
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:13 schreef totalatool het volgende:

[..]

Lagavulin, Kilchoman (jong maar flink geturfd), Longrow, misschien de meest recente bottelingen van Ledaig, of iets als een Ardmore (Traditional Cask is zeer goed betaalbaar), Bowmore wellicht, Springbank of Highland Park voor een subtielere peat-ervaring, of zoek een Hakushu Heavily Peated (zelf geen ervaring mee en prijzig, maar schijnt goed te worden gewaardeerd).
Bedankt, ik zal wat reviews en prijzen bekijken wat mij interessant lijkt. :)
  † In Memoriam † vrijdag 11 januari 2013 @ 19:50:52 #31
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121445433
Vrijdagavond, whisky-avond! *O*

Straks eens in de voorraad duiken of er nog wat lekkers tussen zit. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 08:51:37 #32
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_121463340
Sinds gisteren kan ik het Whisky Weekend Amsterdam ook aanraden.
In de niet al te grote Posthoornkerk in het centrum werd voor het eerst een grootschaligere versie van dit festival gehouden, waarbij vrijwel alle importeurs (zowel OB als IB) aanwezig waren. Zelfs de SMWS was vertegenwoordigd, met soms wel heel mooie bottelingen.
Met zo'n 300 bezoekers tijdens de sessie (= uitverkocht) was het minder druk dan ik vooraf verwacht had, ook omdat in de kelder van de kerk ook voldoende te doen was.
Qua voedsel was er voldoende keuze, van chocolade tot oesters en van kaas tot pie's.
Er zijn nog kaarten voor de zondagmiddagsessie beschikbaar.

www.whiskyweekend.nl
  † In Memoriam † zaterdag 12 januari 2013 @ 09:05:42 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_121463436
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 08:51 schreef MadMaster het volgende:
Er zijn nog kaarten voor de zondagmiddagsessie beschikbaar.

www.whiskyweekend.nl
Volgens de website is de zaterdagavondsessie ook nog niet uitverkocht.
Carpe Libertatem
  zaterdag 12 januari 2013 @ 11:43:56 #34
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_121465510
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 11:09 schreef MadMaster het volgende:

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op.
Ik kan me bij elke smaakbeschrijving van de verschillende soorten whisky wel een smaak voor de geest halen. Alleen bij medicinale whisky niet, heeft iemand daar een wat duidelijkere omschrijving bij?

En wat zijn lekkere medicinale whiskies om eens te proberen?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:08:51 #35
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_121465982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 11:43 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Ik kan me bij elke smaakbeschrijving van de verschillende soorten whisky wel een smaak voor de geest halen. Alleen bij medicinale whisky niet, heeft iemand daar een wat duidelijkere omschrijving bij?

En wat zijn lekkere medicinale whiskies om eens te proberen?
Die uitgebreide smaakomschrijvingen op whiskysites vind ik altijd opmerkelijk. Er zit zoveel detail in (appel, noten, chocola...) en dat herken ik niet terug. Ik kom niet verder dan: zacht, rokerig, fruitig, scherp. Dat soort benoemingen...

Medicinaal wordt vaak genoemd bij sommige Islay whiskies, zoals Laphroaig en Ardbeg met jodium-achtige smaak. De laphroaig wordt wel breed gezien als een aanrader, mits je van rokerige whiskies houdt.

edit:
ik ben dan ook geen expert, maar slechts een liefhebber ;)
heitieh
  † In Memoriam † zaterdag 12 januari 2013 @ 12:13:34 #36
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121466097
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:08 schreef Joooo-pi het volgende:
ik ben dan ook geen expert, maar slechts een liefhebber ;)
Zoals de meesten hier, neem ik aan. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:21:41 #37
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_121466234
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:08 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Die uitgebreide smaakomschrijvingen op whiskysites vind ik altijd opmerkelijk. Er zit zoveel detail in (appel, noten, chocola...) en dat herken ik niet terug. Ik kom niet verder dan: zacht, rokerig, fruitig, scherp. Dat soort benoemingen...

Medicinaal wordt vaak genoemd bij sommige Islay whiskies, zoals Laphroaig en Ardbeg met jodium-achtige smaak. De laphroaig wordt wel breed gezien als een aanrader, mits je van rokerige whiskies houdt.

edit:
ik ben dan ook geen expert, maar slechts een liefhebber ;)
Herkenbaar ja :P Doet me denken aan de omschrijving van The Glenlivet 15, daar worden ook tig fruit en specerij smaken genoemd maar eentje op smaak isoleren lukt me nu ook niet nee. Niet dat ik nu elke slok helemaal kapot analyseer, dat is nogal zonde van de whisky.

Wat ik van Laphroaig ken hoort bij lange na niet tot mijn favorieten (volgens mij sta ik daar redelijk alleen in), dus ik denk dat ik de medicinale whiskies maar laat voor wat ze zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 12 januari 2013 @ 12:32:02 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_121466455
Om over de omschrijvingen van de kleuren maar te zwijgen. Gouden kleur van een opkomende zon bij een zwoele lenteochtend gevuld met het begroeten van een vrolijke vogelzang.

Ik gebruik voor mijzelf altijd gewoon een 0-5 puntensysteempje waarbij 0 ruiterwisservloeistof is en 5 een godendrank. De smaakpoezie laat ik verder altijd over aan Karstman.
Carpe Libertatem
pi_121466627
ik vind kleur altijd lastig omdat ze zeer vaak bijgekleurd worden en het dus zo weinig zegt
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:15:18 #40
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_121467633
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:32 schreef Boze_Appel het volgende:
Om over de omschrijvingen van de kleuren maar te zwijgen. Gouden kleur van een opkomende zon bij een zwoele lenteochtend gevuld met het begroeten van een vrolijke vogelzang.
_O-

quote:
Ik gebruik voor mijzelf altijd gewoon een 0-5 puntensysteempje waarbij 0 ruiterwisservloeistof is en 5 een godendrank. De smaakpoezie laat ik verder altijd over aan Karstman.
Ik probeer wel wat op te schrijven. Vaak heb ik trouwens de tweede keer een iets andere mening...
heitieh
pi_121486585
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:32 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik gebruik voor mijzelf altijd gewoon een 0-5 puntensysteempje waarbij 0 ruiterwisservloeistof is en 5 een godendrank. De smaakpoezie laat ik verder altijd over aan Karstman.
Ik schenk mij net mijn laatste dram Mortlach 21 Duthies by Cadenhead in. De neus doet wat appelig aan, misschien wat appeltaart. Een mooie volle wat notige smaak met veel vanille en iets van rozijnen, ik denk dat ik in het appeltaart thema blijf hangen. Hij is ook een beetje zuur en dat is wel een minpuntje. De afdronk is licht met wat citrus noten en lang blijft ie niet hangen. Geen hoogvlieger dit maar voor een doordeweekse zaterdag is het niet verkeerd.

Is dit een beetje wat je bedoelt Boze_Appel? *)

Het grote voordeel van deze laatste dram is dat er ruimte is in de kast voor een nieuwe fles. Er staat een inmiddels een Deanston Virgin Oak op zijn plaats, nog dicht dus daar nog geen poëzie over ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zaterdag 12 januari 2013 @ 23:37:05 #42
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_121488316
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:49 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ik schenk mij net mijn laatste dram Mortlach 21 Duthies by Cadenhead in. De neus doet wat appelig aan, misschien wat appeltaart. Een mooie volle wat notige smaak met veel vanille en iets van rozijnen, ik denk dat ik in het appeltaart thema blijf hangen. Hij is ook een beetje zuur en dat is wel een minpuntje. De afdronk is licht met wat citrus noten en lang blijft ie niet hangen. Geen hoogvlieger dit maar voor een doordeweekse zaterdag is het niet verkeerd.

Is dit een beetje wat je bedoelt Boze_Appel? *)
Ja, maar ik heb betere werken van je gehoord.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 13 januari 2013 @ 09:25:10 #43
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_121495288
Ik maak bij elke fles ook wat notities voor mezelf, net iets meer dan alleen een score van 0 tot 5 punten, maar ook weer geen hele verhalen. Vooral steekwoordjes: Licht of zwaar rokerig, zoet, smaakvol, etc. En een rapportcijfer van 0 tot 10.

Ik gebruik mijn eigen notities regelmatig als ik een flesje uitzoek. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage maandag 14 januari 2013 @ 10:05:30 #44
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_121537587
De 'tasting notes' die je op veel verkoopsites leest zijn gewoon overgetikt van de verpakking en dus opgeleukt door destilleerderijen. Altijd mooier en beter dan de werkelijkheid dus, marketing.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122052513
Ik heb een Lagavulin 16 ingeschonken. Wat een heerlijke whisky! Zodra de fles leeg is(heb nog zo'n 1/3 in de fles) koop ik weer een nieuwe. Deze wil ik standaard in mijn collectie hebben.

Heb overigens ook weer kaarten aangeschaft voor het Whisky Festival Noord Nederland in Groningen, straks in maart. Meer Fok!ers die daar heen gaan?
  vrijdag 25 januari 2013 @ 22:56:14 #46
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122052720
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:50 schreef Winski05 het volgende:

Heb overigens ook weer kaarten aangeschaft voor het Whisky Festival Noord Nederland in Groningen, straks in maart. Meer Fok!ers die daar heen gaan?
Check, beide zaterdagsessies...
pi_122054460
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Check, beide zaterdagsessies...
Ah, leuk, ik ben er op zaterdag middag :)
  vrijdag 25 januari 2013 @ 23:36:37 #48
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122054514
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 23:35 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ah, leuk, ik ben er op zaterdag middag :)
Ik bied je dan een gratis whisky aan...
pi_122055277
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 23:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik bied je dan een gratis whisky aan...
Deal! Bij welke stand kan ik je vinden?
Heb er weer zin in trouwens, vond het vorig jaar op vrijdagavond erg geslaagd.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 23:57:58 #50
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122055398
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 23:55 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Deal! Bij welke stand kan ik je vinden?
Heb er weer zin in trouwens, vond het vorig jaar op vrijdagavond erg geslaagd.
Ben geen bemanning van een stand, zoals het er nu naar uitziet, maar we kunnen tzt wel bij een stand afspreken op een bepaald tijdstip...
pi_122157373
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:50 schreef Winski05 het volgende:
Ik heb een Lagavulin 16 ingeschonken. Wat een heerlijke whisky! Zodra de fles leeg is(heb nog zo'n 1/3 in de fles) koop ik weer een nieuwe. Deze wil ik standaard in mijn collectie hebben.
Dit is de enige dram die ik al jaren onafgebroken open in de kast heb staan.
  maandag 28 januari 2013 @ 13:12:13 #52
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122159187
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 12:22 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dit is de enige dram die ik al jaren onafgebroken open in de kast heb staan.
Is dat een goed of slecht teken ...
heitieh
pi_122161949
quote:
5s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Is dat een goed of slecht teken ...
Haha. Laat ik het dan zo zeggen: voor het geval deze fles leeg raakt (en dat is niet zo lang meer na nu) staan er al twee in reserve te wachten in de berging.
  Redactie Frontpage maandag 28 januari 2013 @ 16:34:26 #54
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122167708
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:19 schreef totalatool het volgende:

[..]

Haha. Laat ik het dan zo zeggen: voor het geval deze fles leeg raakt (en dat is niet zo lang meer na nu) staan er al twee in reserve te wachten in de berging.
Dat heb ik met Caol Ila 12yo.

Maar de Laggie 16 is zeker een gewenste gast.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122168090
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat heb ik met Caol Ila 12yo.

Die heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst geproefd.
Mieters spulleke.
  maandag 28 januari 2013 @ 16:44:31 #56
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122168137
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat heb ik met Caol Ila 12yo.

Maar de Laggie 16 is zeker een gewenste gast.
Erg goed spul indd :9 .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 28 januari 2013 @ 17:19:44 #57
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122169991
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat heb ik met Caol Ila 12yo.

Die staat hier ook erg fijn te wezen :9~
  maandag 28 januari 2013 @ 19:28:39 #58
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122179328
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:43 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Die heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst geproefd.
Mieters spulleke.
Ik heb 'm zaterdag voor het eerst geproefd. De eerste dram maakte me niet bijzonder enthousiast. Ik vind Laphroaig lekkerder... Maar goed, de eerste dram is niet altijd goed voor een definitief oordeel.
heitieh
pi_122179414
Wanneer zijn de Whisky dagen nou bij de Gall?
Facts don't care about your feelings
pi_122191134
Gewoon elders shoppen, heb je altijd korting...
  Redactie Frontpage maandag 28 januari 2013 @ 22:21:31 #61
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122191408
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:43 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Die heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst geproefd.
Mieters spulleke.
Van de 18yo krijg ik helemaal de kriebels, maar die is me wat te duur (70 euro). Koop er af en toe maar een sampletje van :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122193359
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Van de 18yo krijg ik helemaal de kriebels, maar die is me wat te duur (70 euro). Koop er af en toe maar een sampletje van :)
70 valt nog wel mee op zich...?

Was net nog eens door de Jim Murray whisky bijbel aan het bladeren en zag dat hij de Thoma H. Handy Sazerac Rye Whiskey als beste ter wereld heeft bekroond! Kan me daar niet veel bij voorstellen, een rye whiskey... Iemand bekend met deze beste ter wereld whiskey?
pi_122196211
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:17 schreef gadeweerd het volgende:
Gewoon elders shoppen, heb je altijd korting...
Mwah ik hoorde dus 20% eraf ofzo, dat scheelt nogal wat. En heb een cadeaubon dus moet daar wat halen :P De 18yo mccallan lijkt me wel wat, iemand die weleens gedronken?
Facts don't care about your feelings
pi_122201987
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 19:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Wanneer zijn de Whisky dagen nou bij de Gall?
Die zijn eind vorig jaar al geweest...
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:50:53 #65
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122206053
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Was net nog eens door de Jim Murray whisky bijbel aan het bladeren en zag dat hij de Thoma H. Handy Sazerac Rye Whiskey als beste ter wereld heeft bekroond! Kan me daar niet veel bij voorstellen, een rye whiskey... Iemand bekend met deze beste ter wereld whiskey?
Heb 'm wel eens geproefd en hoewel het geen favoriet van me is, is het zeker niet slecht.
Maar hé... we hebben het hier wel over Jim Murray.
Die vindt alles het beste van de wereld... :')
Een beetje whiskyliefhebber/-kenner neemt die man niet meer serieus.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:05:51 #66
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122206546
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:17 schreef gadeweerd het volgende:
Gewoon elders shoppen, heb je altijd korting...
Ah, ja. Ik wou sowieso nog eens in de omgeving van Utrecht gaan kijken voor een goede specialist. Ik weet dat er in Amersfoort een goede schijnt te zitten, maar er zullen er vast nog wel meer zijn. Iemand hier nog suggesties?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:10:10 #67
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122206693
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:05 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Ah, ja. Ik wou sowieso nog eens in de omgeving van Utrecht gaan kijken voor een goede specialist. Ik weet dat er in Amersfoort een goede schijnt te zitten, maar er zullen er vast nog wel meer zijn. Iemand hier nog suggesties?
Zie de OP...
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:15:26 #68
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122206890
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:10 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zie de OP...
Jup, maar daar staan geen handelaren uit Utrecht in ;)
of kijk ik er kats overheen?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:23:24 #69
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122207083
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:15 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Jup, maar daar staan geen handelaren uit Utrecht in ;)
of kijk ik er kats overheen?
In Utrecht ken ik ook geen whiskyspeciaalzaak, ze zitten helaas niet in iedere stad.
Ik koop ook zelden of nooit iets in Amsterdam, simpelweg omdat het aanbod er zeer klein is...
pi_122208101
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mwah ik hoorde dus 20% eraf ofzo, dat scheelt nogal wat. En heb een cadeaubon dus moet daar wat halen :P De 18yo mccallan lijkt me wel wat, iemand die weleens gedronken?
Kijk eens op drankvinder.nl en zie dat zelfs met 20% korting de prijzen bij Gall&Gall niet lager zijn.
Als je een cadeaubon hebt dan wordt het natuurlijk anders. ;)

Overigens waren de Wilde Whisky Dagen in het verleden altijd eind januari/begin februari, zo ook vorig jaar, maar vervolgens was er inderdaad een tweede WWW tegen het einde van het jaar. Ik weet niet of ze geswitched zijn of dat ze het nu twee keer per jaar doen.
pi_122208114
foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door totalatool op 29-01-2013 12:54:42 (dubbelpost) ]
pi_122208161
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:23 schreef MadMaster het volgende:

[..]

In Utrecht ken ik ook geen whiskyspeciaalzaak, ze zitten helaas niet in iedere stad.
Ik koop ook zelden of nooit iets in Amsterdam, simpelweg omdat het aanbod er zeer klein is...
Volgens mij is er net 1 geopend aan de Oude Gracht, stukje voorbij Kafe Belgie ongeveer.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:08:24 #73
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122208703
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Volgens mij is er net 1 geopend aan de Oude Gracht, stukje voorbij Kafe Belgie ongeveer.
Toll, ga ik er eens een blik werpen een dezer dagen.
pi_122214054
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Heb 'm wel eens geproefd en hoewel het geen favoriet van me is, is het zeker niet slecht.
Maar hé... we hebben het hier wel over Jim Murray.
Die vindt alles het beste van de wereld... :')
Een beetje whiskyliefhebber/-kenner neemt die man niet meer serieus.
Ik vind het wel een handig boekje. Al vind ik het wel eigenaardig dat die man als referentie wordt gebruikt op bepaalde whisky sites wanneer hij een whisky goed vindt. Het lijkt me voornamelijk een subjectief iets.
Anyway, die 'bijbel' beschrijft per whisky natuurlijk wel een beetje de smaak en dat is voor een beginner zoals ik wel handig soms ;).

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Volgens mij is er net 1 geopend aan de Oude Gracht, stukje voorbij Kafe Belgie ongeveer.
Ho eens?! Ik ben dit weekend in Utrecht. Dan ga ik daar toch eens even kijken!
pi_122214147
Alstublieft geen omwegen maken mensen :')

Heb t alleen van horen zeggen, fiets er morgen langs op weg naar de voetbal dan zal ik nog eens goed kijken :)
pi_122215476
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Alstublieft geen omwegen maken mensen :')

Heb t alleen van horen zeggen, fiets er morgen langs op weg naar de voetbal dan zal ik nog eens goed kijken :)
Ik zit in een hotel aan de oude gracht en was van plan Kafé Belgie nog te gaan bezoeken. Dus; omwegen maken is voor mij niet aan de orde ;).
  Redactie Frontpage dinsdag 29 januari 2013 @ 16:24:36 #77
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122216805
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

70 valt nog wel mee op zich...?

Was net nog eens door de Jim Murray whisky bijbel aan het bladeren en zag dat hij de Thoma H. Handy Sazerac Rye Whiskey als beste ter wereld heeft bekroond! Kan me daar niet veel bij voorstellen, een rye whiskey... Iemand bekend met deze beste ter wereld whiskey?
Laat ik zeggen dat ik 70 euro een heel bedrag vind, vooral omdat het verschil tussen de 12 en 18 jaar 40 euro moet bedragen...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122217230
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:24 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Laat ik zeggen dat ik 70 euro een heel bedrag vind, vooral omdat het verschil tussen de 12 en 18 jaar 40 euro moet bedragen...
Oh ja. Dat is wel een flink verschil...
  † In Memoriam † dinsdag 29 januari 2013 @ 18:08:49 #79
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_122221389
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:50 schreef Winski05 het volgende:
Ik heb een Lagavulin 16 ingeschonken. Wat een heerlijke whisky! Zodra de fles leeg is(heb nog zo'n 1/3 in de fles) koop ik weer een nieuwe. Deze wil ik standaard in mijn collectie hebben.
Probeer dan ook eens de Lagavulin 1996 Distillers Edition 16 year Sherry Cask Finish. Een stuk prijziger maar: mjam mjam wat lekker.
Carpe Libertatem
pi_122222024
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 18:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Probeer dan ook eens de Lagavulin 1996 Distillers Edition 16 year Sherry Cask Finish. Een stuk prijziger maar: mjam mjam wat lekker.
Die is mij te duur momenteel. Maar misschien dat ik 'm op het WFNN kan proeven binnenkort, zal 'm onthouden!
  dinsdag 29 januari 2013 @ 18:29:20 #81
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122222203
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 18:24 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Die is mij te duur momenteel. Maar misschien dat ik 'm op het WFNN kan proeven binnenkort, zal 'm onthouden!
Kijk, die kan ik je dan wel aanbieden in Groningen.
Maar dan de versie uit 1986...

Zie www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=3&whiskyid=3131
  dinsdag 29 januari 2013 @ 19:36:27 #82
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122224963
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:54 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Ik zit in een hotel aan de oude gracht en was van plan Kafé Belgie nog te gaan bezoeken. Dus; omwegen maken is voor mij niet aan de orde ;).
Laat maar weten of het wat is.
Ben je voor een concert oid in Utrecht btw?
pi_122225304
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:36 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Laat maar weten of het wat is.
Ben je voor een concert oid in Utrecht btw?
Yes. Samen met vriendinlief naar Black Light Burns in tivoli de helling.
pi_122237012
Zo na een avondje werken nog even relaxed op de bank met een serie en een klein glaasje Sheep Dip 1990 Old Hebridean.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † donderdag 31 januari 2013 @ 23:43:16 #85
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_122325256
Zoow, planning weekje schotland is weer een stap dichterbij.
Carpe Libertatem
pi_122330677
quote:
17s.gif Op donderdag 31 januari 2013 23:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Zoow, planning weekje schotland is weer een stap dichterbij.
^O^
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:05:51 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122332076
quote:
17s.gif Op donderdag 31 januari 2013 23:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Zoow, planning weekje schotland is weer een stap dichterbij.
Nog 5 weken te gaan... ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 1 februari 2013 @ 11:42:08 #88
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122335147
Ik ga niet mee naar Schotland, maar ik duik vanavond wel in de kast met Schotse lekkernijen! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † vrijdag 1 februari 2013 @ 21:16:41 #89
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122357957
Vorige week nogal griep gehad en eigenlijk nóg niet helemaal 100%. Vanavond wel weer voorzichtig een whisky proberen.
Het wordt een Laphroaig Quarter Cask. Eigenlijk altijd goed. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122374710
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:54 schreef totalatool het volgende:

[..]

Kijk eens op drankvinder.nl en zie dat zelfs met 20% korting de prijzen bij Gall&Gall niet lager zijn.
Als je een cadeaubon hebt dan wordt het natuurlijk anders. ;)

Overigens waren de Wilde Whisky Dagen in het verleden altijd eind januari/begin februari, zo ook vorig jaar, maar vervolgens was er inderdaad een tweede WWW tegen het einde van het jaar. Ik weet niet of ze geswitched zijn of dat ze het nu twee keer per jaar doen.
Inderdaad! Dacht de kenners hier weten het wel maar blijkbaar niet :')

Kreeg dus vandaag het foldertje binnen met de wilde whisky dagen, van 4 tm 17 februari. Die korting in combinatie met m'n cadeaubon, moet toch echt wel goedkoper zijn dan online anders is het echt triest :P

edit: oke dus niet, als ik inderdaad op drankvinder kijk dan is daar altijd wel wat goedkoper te vinden dan de aanbiedingen van gall. Maar goed dan zit je met verzendkosten nog wel op hetzelfde bedrag en moet toch van die cadeaubon af :P
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:29:40 #91
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122375291
Inderdaad zijn toch wel triest duur maar ja is altijd makkelijk als je toch bij de AH boodschappen doet. Die drankdozijn is in de meeste gevallen de goedkoopste, maar ja ¤6 verzendkosten erbij en het verschil valt wel weer mee. En ga geen dozijn kopen :D
Facts don't care about your feelings
  † In Memoriam † zaterdag 2 februari 2013 @ 14:03:31 #93
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122376365
Een dozijn tegelijk is me ook wat teveel, maar ik koop elke keer 6 flessen bij DD. Dan is het goed te doen. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122376471
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Inderdaad! Dacht de kenners hier weten het wel maar blijkbaar niet :')

Volgens mij had ik het toch prima bij het rechte eind?
pi_122376640
Ja jij wel daarom reageerde ik ook op jou :P

Anyway, mijn favoriete whisky blijft nog steeds de Oban 14yo. Betaalbaar en erg smakelijk :D bij de slijterij hier hebben ze altijd de 1l fles, ik zie op drankvinder de 0.7l staan. Dat gaat veel te snel leeg :P
Facts don't care about your feelings
pi_122376724
Ik bestel altijd met iemand anders bij DD, dan zit je snel aan de 12 flessen. Je kan ook snel aan de 12 komen door wat speciaal bier erbij te nemen :P
pi_122376859
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Inderdaad zijn toch wel triest duur maar ja is altijd makkelijk als je toch bij de AH boodschappen doet. Die drankdozijn is in de meeste gevallen de goedkoopste, maar ja ¤6 verzendkosten erbij en het verschil valt wel weer mee. En ga geen dozijn kopen :D
Die 6 euro verzendkosten is toch hartstikke weinig? Je moet gewoon minimaal 2 flessen bestellen, dat scheelt je echt heel wat euro's. Ik bestel meestal 4 flessen tegelijk, dan ben ik tientallen euro's goedkoper uit dan wanneer ik diezelfde flessen bij Gall en Gall zou kopen.
Die WWW bij G&G zijn op zich wel leuk, de prijzen komen dan enigszins in de buurt van de online prijzen. De goedkopere whisky's zou je dan op zich wel kunnen aanschaffen. Maar nog steeds is Drankdozijn een stuk goedkoper. G&G is echt heel erg duur vind ik...
  zaterdag 2 februari 2013 @ 14:54:33 #98
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122378234
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 14:13 schreef kensei het volgende:
Ik bestel altijd met iemand anders bij DD, dan zit je snel aan de 12 flessen. Je kan ook snel aan de 12 komen door wat speciaal bier erbij te nemen :P
kwaliteitstip ^O^
heitieh
pi_122463820
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwah ik hoorde dus 20% eraf ofzo, dat scheelt nogal wat.
De Wilde Whisky Dagen zijn er inderdaad weer vanaf vandaag, maar nu niet 20% korting, zoals voorheen, maar gewoon aanbiedingen.
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2013 @ 15:50:37 #100
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122466532
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Inderdaad! Dacht de kenners hier weten het wel maar blijkbaar niet :')

Kreeg dus vandaag het foldertje binnen met de wilde whisky dagen, van 4 tm 17 februari. Die korting in combinatie met m'n cadeaubon, moet toch echt wel goedkoper zijn dan online anders is het echt triest :P

edit: oke dus niet, als ik inderdaad op drankvinder kijk dan is daar altijd wel wat goedkoper te vinden dan de aanbiedingen van gall. Maar goed dan zit je met verzendkosten nog wel op hetzelfde bedrag en moet toch van die cadeaubon af :P
Bij de meeste online slijterijen kan je een dozijn flessen gratis laten versturen. Zoek wat vrienden en bestel samen 12 flessen. Zo doen wij (mijn vrienden en ik) het ook elke maand.

edit: Spuit 11 zie ik...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122468124
Elke maand 12 flessen haha nice. Naja, ik kijk wel wat handig is. Die paar euro min of meer... :P
Facts don't care about your feelings
pi_122478765
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:37 schreef totalatool het volgende:

[..]

De Wilde Whisky Dagen zijn er inderdaad weer vanaf vandaag, maar nu niet 20% korting, zoals voorheen, maar gewoon aanbiedingen.
Alleen de Macallan 12yo Sherry Cask is leuk geprijsd... ¤37.- is een mooie prijs. Verder weinig interessante aanbiedingen.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:13:11 #103
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122478987
Ik heb momenteel nog maar één fles whisky, Sheep Dip, en er zit nog maar ongeveer een vijfde deel in. Heel de bovenkant van mijn kast staat vol flessen! Ik zal eens een keer een foto maken.

Ik moet toch eens een nieuwe fles kopen binnenkort! :)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  maandag 4 februari 2013 @ 20:59:18 #104
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122482286
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:10 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Alleen de Macallan 12yo Sherry Cask is leuk geprijsd... ¤37.- is een mooie prijs. Verder weinig interessante aanbiedingen.
De bowmore 12yo is wel erg lekker. De prijs ligt een paar euro onder DD en DG incl. verzendlosten. Ga ik misschien wel halen.

Is die Talisker een aanrader?
heitieh
pi_122482367
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:13 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ik heb momenteel nog maar één fles whisky, Sheep Dip, en er zit nog maar ongeveer een vijfde deel in. Heel de bovenkant van mijn kast staat vol flessen! Ik zal eens een keer een foto maken.

Ik moet toch eens een nieuwe fles kopen binnenkort! :)
Je hebt nog maar één fles en de bovenkant van de kast staat vol met flessen....? Klinkt logisch...
pi_122482465
quote:
99s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:59 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

De bowmore 12yo is wel erg lekker. De prijs ligt een paar euro onder DD en DG incl. verzendlosten. Ga ik misschien wel halen.

Is die Talisker een aanrader?
Talisker 10yo is altijd goed! Rokerig, ziltig, peaty en peper.
pi_122482820
Vandaag flesje Auchentoshan Classic meegenomen bij gall & gall. ¤ 7 goedkoper! Woohoo! :P.
Moet zeggen dat er hier in Eindhoven een wat kleinere g&g zit in een gaar 'winkelcentrum' die nog best een leuk aanbod aan whisky's heeft. Niet zo'n karig standaard aanbod van Glenlivet, Glenfiddich en JD.
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2013 @ 21:22:59 #108
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122483851
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:00 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Je hebt nog maar één fles en de bovenkant van de kast staat vol met flessen....? Klinkt logisch...
Ik snap het ook niet. :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:26:14 #109
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122484100
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:00 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Je hebt nog maar één fles en de bovenkant van de kast staat vol met flessen....? Klinkt logisch...
Lege flessen, flessen met andere inhoud dan whisky?
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2013 @ 22:38:56 #110
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122489396
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:26 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Lege flessen, flessen met andere inhoud dan whisky?
Of hij loopt de boel te flessen...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122502152
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:07 schreef Orbeatle het volgende:
Vandaag flesje Auchentoshan Classic meegenomen bij gall & gall. ¤ 7 goedkoper! Woohoo! :P.
Moet zeggen dat er hier in Eindhoven een wat kleinere g&g zit in een gaar 'winkelcentrum' die nog best een leuk aanbod aan whisky's heeft. Niet zo'n karig standaard aanbod van Glenlivet, Glenfiddich en JD.
Welke is dat dan?

Verder is Van der Heijden aan de Kruisstraat natuurlijk hèt adres voor whisky in Eindhoven.
pi_122502234
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:02 schreef Helly het volgende:

[..]

Welke is dat dan?

Verder is Van der Heijden aan de Kruisstraat natuurlijk hèt adres voor whisky in Eindhoven.
Die raadde me Deanston aan ipv Balvenie, vond de Deanston nogal tegenvallen.
Tuurlijk allemaal subjectief maar vond het wel jammer.

En waar die G&G in het centrum zit weet ik ook niet, ken er 1 aan het Franz leharplein en 1 aan het Cassandraplein
pi_122502470
Hij zegt ook niet in het centrum. En aan allebei die pleintjes liggen meerdere winkels, dus die zal ie wel bedoelen, maar die hebben volgens mij niet veel meer dan een normale G&G. Of ik ben nog nooit in een echt kleine geweest, dat kan het ook zijn :+.

quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:10 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Alleen de Macallan 12yo Sherry Cask is leuk geprijsd... ¤37.- is een mooie prijs. Verder weinig interessante aanbiedingen.
Er staat in die G&G folder dat die daar normaal 46¤ kost, kan het me haast niet voorstellen, dat is nog iets goedkoper dan bij Drankdozijn zelfs. Misschien dat ze het verkeerde plaatje erbij gezet hebben en eigenlijk de 10yo bedoelen? Wel mooi om ze er dan aan te gaan houden natuurlijk.
pi_122503248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:02 schreef Helly het volgende:

[..]

Welke is dat dan?

Verder is Van der Heijden aan de Kruisstraat natuurlijk hèt adres voor whisky in Eindhoven.
Op het Franz Leharplein.
Ik zeg niet dat ze een ontzettend groot aanbod hebben, maar naar mijn idee wel een beter aanbod dan bij de G&G bij de AH XL aan de limburglaan.

Van der Heijden is inderdaad wel een topper. Maar daar zijn geen wilde whisky dagen :P.
pi_122504078
quote:
Er staat in die G&G folder dat die daar normaal 46¤ kost, kan het me haast niet voorstellen, dat is nog iets goedkoper dan bij Drankdozijn zelfs. Misschien dat ze het verkeerde plaatje erbij gezet hebben en eigenlijk de 10yo bedoelen? Wel mooi om ze er dan aan te gaan houden natuurlijk.
Nee, het gaat echt om de 12yo sherry oak. Ik heb me inmiddels laten vertellen dat hij beperkt beschikbaar is (niet verrassend) en dat hij in de computer voor iets meer dan ¤50 stond. Dat was kennelijk de oude G&G-prijs voordat hij uit de schappen verdween.
Mocht je een Macallan 12yo sherry willen, dan is dit echt een buitenkans. Ik heb hem zelf meteen gistermorgen meegepakt. :)
pi_122504347
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:04 schreef Saind het volgende:

[..]

Die raadde me Deanston aan ipv Balvenie, vond de Deanston nogal tegenvallen.
Tuurlijk allemaal subjectief maar vond het wel jammer.

En waar die G&G in het centrum zit weet ik ook niet, ken er 1 aan het Franz leharplein en 1 aan het Cassandraplein
In Winkelcentrum Woensel ligt er ook één (naast AH XL) met een een redelijke collectie.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 17:33:52 #117
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122515812
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:00 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Je hebt nog maar één fles en de bovenkant van de kast staat vol met flessen....? Klinkt logisch...
De inhoud van al die flessen is al volledig geconsumeerd! _O- Dat zijn aandenkens! ;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_122516238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 13:02 schreef totalatool het volgende:

[..]

Nee, het gaat echt om de 12yo sherry oak. Ik heb me inmiddels laten vertellen dat hij beperkt beschikbaar is (niet verrassend) en dat hij in de computer voor iets meer dan ¤50 stond. Dat was kennelijk de oude G&G-prijs voordat hij uit de schappen verdween.
Mocht je een Macallan 12yo sherry willen, dan is dit echt een buitenkans. Ik heb hem zelf meteen gistermorgen meegepakt. :)
De G&G hebben wel meer vage prijsstelling; meestal te duur, in geval van Macallan 12 yo Sherry te goedkoop. Ook de Glenfiddich 21yo is leuk (en te laag) geprijsd... Normaal iets van ¤76, nu laag in de ¤60...
  Redactie Frontpage dinsdag 5 februari 2013 @ 22:12:52 #119
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122530762
Het nadeel van Gall en Gall is dat er maar een beperkt aanbod (imho) aanwezig is. Ik bestel dan wel veel over internet, maar ik koop ook veel bij de Druiventuin. Het fijne daar is, dat je gewoon wat kan proeven voordat je een fles koopt - dat vind ik ook een nadeel van gewone slijters, daar kan dat vaak niet.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122544763
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:12 schreef JeMoeder het volgende:
Het nadeel van Gall en Gall is dat er maar een beperkt aanbod (imho) aanwezig is. Ik bestel dan wel veel over internet, maar ik koop ook veel bij de Druiventuin. Het fijne daar is, dat je gewoon wat kan proeven voordat je een fles koopt - dat vind ik ook een nadeel van gewone slijters, daar kan dat vaak niet.
Klopt, dat is inderdaad een nadeel.
Maar ik begreep geloof ik dat vanaf dit jaar slijterijen dat wel mogen gaan aanbieden? Klopt dat?
pi_122544798
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:11 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Klopt, dat is inderdaad een nadeel.
Maar ik begreep geloof ik dat vanaf dit jaar slijterijen dat wel mogen gaan aanbieden? Klopt dat?
Je mag sinds 1 januari vragen om te proeven. Slijters mogen het niet actief aanbieden.
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 11:13:00 #122
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122544802
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122545558
quote:
Okay, dus technisch gezien moet je het wel weer uitspugen. Matig :P.

Ik zou graag eens een flesje Ardbeg kopen maar weet totaal niet of ik dat lekker ga vinden. Zal de volgende keer eens aan de slijter vragen of ik het mag proeven.
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 12:05:35 #124
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122546532
Ik denk niet dat een slijter er op staat dat je het weer uitspuugt. :')
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage woensdag 6 februari 2013 @ 12:14:48 #125
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122546789
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:36 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Okay, dus technisch gezien moet je het wel weer uitspugen. Matig :P.

Ik zou graag eens een flesje Ardbeg kopen maar weet totaal niet of ik dat lekker ga vinden. Zal de volgende keer eens aan de slijter vragen of ik het mag proeven.
De Druiventuin verkoopt ook samples...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 12:15:58 #126
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122546825
Ja, nee, die willen we dus gratis! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 6 februari 2013 @ 12:17:42 #127
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122546866
^O^

Maar geldt dat dan voor elke slijter? Ik neem aan dat het geen verplichting is voor een slijter om het toe te staan, toch? Of mag je het eisen :')
heitieh
pi_122547467
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:17 schreef Joooo-pi het volgende:
^O^

Maar geldt dat dan voor elke slijter? Ik neem aan dat het geen verplichting is voor een slijter om het toe te staan, toch? Of mag je het eisen :')
Ze gaan echt niet speciaal voor jou een fles van ¤ 60 open maken inderdaad.
pi_122547478
Bij de slijter waar ik geregeld kom, mag je al jaren proeven.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  woensdag 6 februari 2013 @ 12:52:44 #130
11102 knep
Mountainfreak
pi_122547811
Laatst in een grote Duitse supermarkt een box Cardhu 12 jaar met glas opgepikt voor 27 euro :).
Toch een aardige prijs.
  woensdag 6 februari 2013 @ 12:54:51 #131
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122547884
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:17 schreef Joooo-pi het volgende:
^O^

Maar geldt dat dan voor elke slijter? Ik neem aan dat het geen verplichting is voor een slijter om het toe te staan, toch? Of mag je het eisen :')
Nee, het is uiteraard geen enkele verplichting, het mag.
En je hebt ook niks te eisen, wat er open staat mag je proeven en soms trekken ze ter plekke nog wel wat open.

Hoewel het tot voor kort officieel verboden was, lieten de slijters, waar ik normaal gesproken mijn whisky's koop, meestal wel wat proeven. Of bij internetbestellingen sturen ze er een 2cl sample bij op. Hoef je de fles niet (meteen) open te trekken... ^O^
pi_122548402
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, het is uiteraard geen enkele verplichting, het mag.
En je hebt ook niks te eisen, wat er open staat mag je proeven en soms trekken ze ter plekke nog wel wat open.

Hoewel het tot voor kort officieel verboden was, lieten de slijters, waar ik normaal gesproken mijn whisky's koop, meestal wel wat proeven. Of bij internetbestellingen sturen ze er een 2cl sample bij op. Hoef je de fles niet (meteen) open te trekken... ^O^
Volgens mij mochten slijterijen met een eigen proeflokaal sowieso wel al drank laten proeven.
Tenminste; dat is het verhaal wat de eigenaar van de Whiskykoning in Den Bosch me eens heeft verteld.

Wel netjes, zo'n sample bij een internetbestelling. Goeie deal.
  woensdag 6 februari 2013 @ 17:05:48 #133
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122557418
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:08 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Volgens mij mochten slijterijen met een eigen proeflokaal sowieso wel al drank laten proeven.
Tenminste; dat is het verhaal wat de eigenaar van de Whiskykoning in Den Bosch me eens heeft verteld.
Als ze een tapvergunning hadden wel of als ze een 'privé' tasting deden.
Maar ik ken ook een slijter die beboet is voor drank schenken, omdat ze het laatste niet hard konden maken.

quote:
Wel netjes, zo'n sample bij een internetbestelling. Goeie deal.
Whiskybase doet zoiets nog wel eens...
  Moderator / Redactie Sport woensdag 6 februari 2013 @ 22:21:22 #134
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_122575870

Best goed spul :Y
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_122579100
Empirisch onderzoek wijst uit dat Tamdhu 18 en m&m's niet samen gaan, gatverdamme....
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 23:35:46 #136
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_122580712
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:07 schreef Karstman het volgende:
Empirisch onderzoek wijst uit dat Tamdhu 18 en m&m's niet samen gaan, gatverdamme....
Volgens mij gaat m&m's door alle smaakstofellende sowieso met weinig whisky's samen.
Carpe Libertatem
pi_122585472
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:07 schreef Karstman het volgende:
Empirisch onderzoek wijst uit dat Tamdhu 18 en m&m's niet samen gaan, gatverdamme....
LoL
  Redactie Frontpage donderdag 7 februari 2013 @ 08:36:21 #138
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122585484
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:07 schreef Karstman het volgende:
Empirisch onderzoek wijst uit dat Tamdhu 18 en m&m's niet samen gaan, gatverdamme....
Lol...

Ik heb een meesterlijke combi gevonden, namelijk Caol Ila met curry's. Beide zijn scherp, beide zijn zurig met wat zoet erin. Vullen elkaar perfect aan!

(moet je wel zelf je curry maken, niet uit een pakje).
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 7 februari 2013 @ 08:46:16 #139
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122585589
Nu we het toch over whisky en voedsel hebben:

22 Februari a.s.: Oesters- en whisky-proverij bij King's Court Whisky Society in Haarlem met Marcus de Oesterman (www.ziltenzalig.nl), de beste en breedtst gesorteerde oesterman van Nederland.
En aangezien velen de oesters niet lusten, offer ik me wel op...! *O*

Morgenavond bij mij thuis een whiskyproeverij en dan komen er o.a. haggis, trapisten-/abdijkazen met roggebrood, sticky toffee pudding, diverse gerookte vis en nog wat andere nader te bepalen zaken op tafel.
  Redactie Frontpage donderdag 7 februari 2013 @ 08:49:13 #140
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122585624
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:46 schreef MadMaster het volgende:
Nu we het toch over whisky en voedsel hebben:

22 Februari a.s.: Oesters- en whisky-proverij bij King's Court Whisky Society in Haarlem met Marcus de Oesterman (www.ziltenzalig.nl), de beste en breedtst gesorteerde oesterman van Nederland.
En aangezien velen de oesters niet lusten, offer ik me wel op...! *O*

Morgenavond bij mij thuis een whiskyproeverij en dan komen er o.a. haggis, trapisten-/abdijkazen met roggebrood, sticky toffee pudding, diverse gerookte vis en nog wat andere nader te bepalen zaken op tafel.
Zo dat laatste bij je thuis klinkt als een leuk avondje! Ben zelf ook niet gek op zout slijm, dus ik skip de oesterproeverij :P
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122589371
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:46 schreef MadMaster het volgende:
Nu we het toch over whisky en voedsel hebben:

22 Februari a.s.: Oesters- en whisky-proverij bij King's Court Whisky Society in Haarlem met Marcus de Oesterman (www.ziltenzalig.nl), de beste en breedtst gesorteerde oesterman van Nederland.
En aangezien velen de oesters niet lusten, offer ik me wel op...! *O*

Morgenavond bij mij thuis een whiskyproeverij en dan komen er o.a. haggis, trapisten-/abdijkazen met roggebrood, sticky toffee pudding, diverse gerookte vis en nog wat andere nader te bepalen zaken op tafel.
Oei dat klinkt goed, waar kan ik me aanmelden ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † donderdag 7 februari 2013 @ 12:33:46 #142
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122591430
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:46 schreef MadMaster het volgende:
Morgenavond bij mij thuis een whiskyproeverij en dan komen er o.a. haggis, trapisten-/abdijkazen met roggebrood, sticky toffee pudding, diverse gerookte vis en nog wat andere nader te bepalen zaken op tafel.
Vanaf hoe laat kunnen we aanschuiven? :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:19:52 #143
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122593073
Ik heb al eens met een groep Fok!'ers van MEN bij mij thuis een whisky- annex bierproeverij gehouden.

Als er echt animo voor is, kunnen we wel eens iets afspreken, hoewel logistiek/centraal afspreken niet voor iedereen altijd mogelijk is. De groep moet ook niet te groot zijn.

BYOB (oftewel Bring Your Own Bottle) rondom een bepaald thema dan bijvoorbeeld en dan regelen we de begeleidende hapjes wel.
  † In Memoriam † donderdag 7 februari 2013 @ 15:38:28 #144
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122597845
Leuk idee! :)
Een leuk flesje meenemen is geen probleem. Terugrijden van Amsterdam naar Eindhoven waarschijnlijk wel. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage donderdag 7 februari 2013 @ 16:31:59 #145
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122600122
Ik weet niet hoe Karstman in de ruimte zit, maar anders kunnen wij misschien samen wat regelen in Leiden..?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122632366
Ik wil vandaag nog een flesje whisky gaan halen, maar twijfel tussen allerlei mogelijke opties.
Ik wil iets rokerigs maar niet té. Ik heb een lagavulin 16yo staan en daar ben ik erg van gecharmeerd dus wil iets wat daarbij in de buurt komt maar misschien iets zachters..
Bruichladdich 15yo spreekt me qua omschrijving wel aan. Zou dat iets zijn? Of zou Highland Park een optie zijn voor mij?

Weet dat dat moeilijk is om zo iemand iets aan te raden, maar alle tips zijn welkom :D.
Ben nog steeds een beginneling! :P
pi_122632783
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
Ik wil iets rokerigs maar niet té. Ik heb een lagavulin 16yo staan en daar ben ik erg van gecharmeerd dus wil iets wat daarbij in de buurt komt maar misschien iets zachters..
Bruichladdich 15yo spreekt me qua omschrijving wel aan. Zou dat iets zijn? Of zou Highland Park een optie zijn voor mij?
Beide komen qua rokerigheid niet in de buurt van de Lagavulin, sterker nog, Bruichladdich is onder zijn eigen naam volgens mij sowieso nauwelijks geturfd. Dan zou je moeten kijken naar Port Charlotte of Octomore.
Highland Park is een tikkeltje rokerig, maar wat is je budget eigenlijk?
Rokerig, toch best zacht/zoet en bovendien ook niet een dikke aanslag op je portemonnaie zou een Ardmore Traditional Cask kunnen zijn.
Caol Ila of Bowmore zijn ook niet al te zwaar geturfde Islay whiskies. Maar begin eens met budget. :)
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2013 @ 11:53:41 #148
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122632930
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
Ik wil vandaag nog een flesje whisky gaan halen, maar twijfel tussen allerlei mogelijke opties.
Ik wil iets rokerigs maar niet té. Ik heb een lagavulin 16yo staan en daar ben ik erg van gecharmeerd dus wil iets wat daarbij in de buurt komt maar misschien iets zachters..
Bruichladdich 15yo spreekt me qua omschrijving wel aan. Zou dat iets zijn? Of zou Highland Park een optie zijn voor mij?

Weet dat dat moeilijk is om zo iemand iets aan te raden, maar alle tips zijn welkom :D.
Ben nog steeds een beginneling! :P
Caol Ila 12yo is een echte aanrader, niet té rokerig, veel citrus en niet te vol. Ook betaalbaar.

Verder één die je niet al te vaak hoort: Bunnahabhain is echt een goede licht rokerige whisky.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 8 februari 2013 @ 12:10:04 #149
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122633396
Ik plaats dit overzicht nog maar eens:
http://distillers.tastyli(...)leries_Factfiles.htm

Als je een rokerige whisky wilt hebben, dan valt de standaard Bunnahabhain af (geen tot nauwelijks phenolen na distilleren).
De varianten Moine (Van Wees), Darach Ur en Crucah Monha zijn wel rokerig en soms vrij stevig ook.

Het is een publiek geheim dat Bunnahabhain soms ook voor andere Islay distilleerderijen stookt en een deel daarvan houden ze zelf onder de naam 'Moine' in de warehouses. Maar officieel maakt men bij Bunna geen peated whisky... :D
  vrijdag 8 februari 2013 @ 12:12:57 #150
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122633477
Ik ga zondag naar een whisk(e)yproeverij in Terneuzen (midden in de carnaval maar goed ;) )!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 12:18:56 #151
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122633656
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 12:12 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ik ga zondag naar een whisk(e)yproeverij in Terneuzen (midden in de carnaval maar goed ;) )!
Altijd goed, zeker met carnaval!
Wat is het thema en/of bij/door wie wordt de proeverij gegeven?
pi_122634252
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:53 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Caol Ila 12yo is een echte aanrader, niet té rokerig, veel citrus en niet te vol. Ook betaalbaar.

Verder één die je niet al te vaak hoort: Bunnahabhain is echt een goede licht rokerige whisky.
Caol Ila 12yo heb ik laatst een keer gedronken, erg lekker inderdaad. Stond ik laatst al mee in m'n hand toen ik bij Gall & Gall was. Misschien wel gewoon een goede keuze om voor te gaan, aangezien ik die al ken.

M'n budget is ergens tussen de ¤ 40 en ¤ 50. Niet al te gek dus.
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2013 @ 13:44:52 #153
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122636672
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 12:36 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Caol Ila 12yo heb ik laatst een keer gedronken, erg lekker inderdaad. Stond ik laatst al mee in m'n hand toen ik bij Gall & Gall was. Misschien wel gewoon een goede keuze om voor te gaan, aangezien ik die al ken.

M'n budget is ergens tussen de ¤ 40 en ¤ 50. Niet al te gek dus.
Volgens mij kost Caol Ila 12yo minder dan 30 euro.

Erg lekker voor tussen de 30-40 euro zijn Bunnahabhain 12yo en Bunnahabhain Toiteach
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122637314
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 13:44 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Volgens mij kost Caol Ila 12yo minder dan 30 euro.

Erg lekker voor tussen de 30-40 euro zijn Bunnahabhain 12yo en Bunnahabhain Toiteach
De 12yo Bunnahabhain is nauwelijks peaty te noemen...

[ Bericht 1% gewijzigd door totalatool op 08-02-2013 14:47:02 (verduidelijkt) ]
  vrijdag 8 februari 2013 @ 14:05:55 #155
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122637682
Ik vind het een verwarrend verhaal worden zo :').
  vrijdag 8 februari 2013 @ 14:15:32 #157
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122637820
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:11 schreef Orbeatle het volgende:
Ik vind het een verwarrend verhaal worden zo :').
De conclusie is: Standaard Bunnahabhain 12y is totaal niet peaty...
pi_122639024
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De conclusie is: Standaard Bunnahabhain 12y is totaal niet peaty...
Yes. Maar nu weet ik nog steeds niet welke ik wil gaan halen...
pi_122639276
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
Ik wil vandaag nog een flesje whisky gaan halen, maar twijfel tussen allerlei mogelijke opties.
Ik wil iets rokerigs maar niet té. Ik heb een lagavulin 16yo staan en daar ben ik erg van gecharmeerd dus wil iets wat daarbij in de buurt komt maar misschien iets zachters..
Bruichladdich 15yo spreekt me qua omschrijving wel aan. Zou dat iets zijn? Of zou Highland Park een optie zijn voor mij?

Weet dat dat moeilijk is om zo iemand iets aan te raden, maar alle tips zijn welkom :D.
Ben nog steeds een beginneling! :P
Mooi rokerig, maar minder dan de Islay-style is Talisker. De standaard 10 yo is pracht van een whisky voor weinig geld.

Check Serge op Whiskyfun.com...
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2013 @ 15:02:54 #160
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122639553
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat zei ik in deze post ook al, maar Ons Moeder wil van geen wijken weten... ;)

Daarom nogmaals:
Alle feiten over de Islay distilleerderijen (minus Kilchoman, die was er in 2007 nog niet)...
Lol, ik hrn een 12yo geproefd maar die zal dan van een IB zijn geweest denk ik? Ze hebben wel degelijk peated whiskies.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:04:40 #161
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122639614
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:02 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Lol, ik hrn een 12yo geproefd maar die zal dan van een IB zijn geweest denk ik? Ze hebben wel degelijk peated whiskies.
Lees dan die post waar ik naar verwijs ook nog eens... :')
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2013 @ 15:05:35 #162
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122639643
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Lees dan die post waar ik naar verwijs ook nog eens... :')
Ik kan als excuus opdragen dat het vrijdagmiddag is en ik omkom in het werk terwijl ik dit topic probeer te volgen :')
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 15:16:16 #163
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122640030
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:10 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Alleen de Macallan 12yo Sherry Cask is leuk geprijsd... ¤37.- is een mooie prijs. Verder weinig interessante aanbiedingen.
Ik ga straks eens kijken of ik die nog op de kop kan tikken bij G&G. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122645101
quote:
99s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:16 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik ga straks eens kijken of ik die nog op de kop kan tikken bij G&G. :Y
Vanmiddag gekocht. Was hier de laatste.
Vanavond maar aanbreken. :9
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:14:58 #165
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122646662
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 12:18 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Altijd goed, zeker met carnaval!
Wat is het thema en/of bij/door wie wordt de proeverij gegeven?
Haha, ik weet verder niet veel daarover! Ik kan er ook niets op internet over vinden. Ik ga vanavond eens met die vriend daarover bellen, want die is altijd slecht tot matig over dat soort zaken geïnformeerd... :O Maar ja, zo is hij en die zal nooit veranderen wat dat betreft denk ik... :D

Ik weet alleen dat het 25 euro kost en dat er tot nu toe 28 mensen komen. ;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:40:04 #166
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122647534
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat zei ik in deze post ook al, maar Ons Moeder wil van geen wijken weten... ;)

Daarom nogmaals:
Alle feiten over de Islay distilleerderijen (minus Kilchoman, die was er in 2007 nog niet)...
die octomore moet dus extreem rokerig zijn? :P
heitieh
  vrijdag 8 februari 2013 @ 19:05:47 #167
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122648602
quote:
99s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:40 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

die octomore moet dus extreem rokerig zijn? :P
Zeer extreem.
Als je er van houdt een asbak leeg te likken, dan vindt je deze whisky ook fantastisch... ;)
  † In Memoriam † vrijdag 8 februari 2013 @ 21:33:41 #168
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122655612
Ik heb The Macallan 12yo op de kop getikt! :Y
37 ¤ nog iets bij G&G en nog lekker ook! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2013 @ 21:56:11 #169
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122656808
Vanmiddag een flesje Port Charlotte The Peat Project opgehaald bij de Druiventuin, goede aanbieding voor ¤31,-. Erg lekker drammetje als je het mij vraagt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122669212
Gisteren de 10yo Springbank gekocht, heerlijk warme en volle body en flink wat peat in deze whisky voor de laatste wintersedagen van het jaar! :D



[ Bericht 18% gewijzigd door ForumGek op 09-02-2013 14:14:28 ]
Fingerspitzgefühl
pi_122670302
Een totaal andere whisky gekocht gisteren dan waar ik naar op zoek was :').
Na wat dingen geproefd te hebben bij de slijter (Van der Heijden dus, erg fijne zaak) en met die man daar wat gepraat te hebben besloten deze mee te nemen:



Wat een fijn drankje O+
  † In Memoriam † zaterdag 9 februari 2013 @ 12:00:44 #172
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122671146
Ik heb hier wel een 'instapper' staan van Glenmorangie, maar jij hebt duidelijk iets anders. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122675001
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 12:00 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb hier wel een 'instapper' staan van Glenmorangie, maar jij hebt duidelijk iets anders. :9
Dat valt mee, de basis van Glenmorangie is een 10yo, ze hebben daar echter 3 variaties op van -ik geloof- 12 jaar. Die hebben dan nog 2 jaar gerijpt op resp. sherry, port of sauternes vaten, dat geeft ze net even een ander karakter!

Dit weet ik omdat ik zelf een set heb gehad van een 0,7L Glenmorangie 10yo en 3 kleine flesjes van iedere variatie een. Ik meen te herinneren dat ik de sauternes het lekkerst vond, die was wat zoeter uiteraard.
Fingerspitzgefühl
pi_122676163
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 14:13 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Dat valt mee, de basis van Glenmorangie is een 10yo, ze hebben daar echter 3 variaties op van -ik geloof- 12 jaar. Die hebben dan nog 2 jaar gerijpt op resp. sherry, port of sauternes vaten, dat geeft ze net even een ander karakter!

Klopt! Ik heb gisteren ook de Quinta Ruban variant geproefd, die heeft nog 2 jaar doorgebracht in een port vat. Ook mooi spul.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:06:13 #175
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_122676629
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:10 schreef gadeweerd het volgende:

Alleen de Macallan 12yo Sherry Cask is leuk geprijsd... ¤37.- is een mooie prijs. Verder weinig interessante aanbiedingen.
Mijn G&G had precies nog 1 fles daarvan en die staat nu bij mij thuis om vanavond even te proeven. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_122680073
Er is nog een nieuwe Glenmorangie, de Ealanta...

Vanmiddag kadootje gekocht en voor mezelf een Ledaig (nog een? ja nog een) 7 yo TWA/The nectar en een fles je Tomintoul peaty tang. Die laatste is prettige speyside met een bakje rook en een koopje voor 21 euro!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_122680239
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:31 schreef JeMoeder het volgende:
Ik weet niet hoe Karstman in de ruimte zit, maar anders kunnen wij misschien samen wat regelen in Leiden..?
Thuis kan ik een man of 8 hebben, maar ik kan denk ik ook wel ergens voor weinig een zaaltje ritselen. Hangt er dus een beetje vanaf hoeveel animo er is.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zaterdag 9 februari 2013 @ 17:30:10 #178
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_122681013
Fok!-tasting.
Carpe Libertatem
  zaterdag 9 februari 2013 @ 17:40:10 #179
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122681363
Vanmiddag bij g&g een flesje Bowmore 12yo gekocht :9
heitieh
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2013 @ 19:50:13 #180
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122685479
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 17:03 schreef Karstman het volgende:

[..]

Thuis kan ik een man of 8 hebben, maar ik kan denk ik ook wel ergens voor weinig een zaaltje ritselen. Hangt er dus een beetje vanaf hoeveel animo er is.
Ik kan nauwelijks 6 man goed ontvangen hier in huis. Zaaltje is een leuk idee, dat kan ook gewoon mooi verdeeld worden over de deelnemers, mits er genoeg animo is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zaterdag 9 februari 2013 @ 20:30:58 #181
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_122687390
Afhankelijk van de lokatie ben ik wel geïnteresseerd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 20:32:05 #182
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_122687444
Ik heb mijzelf getrakteerd op Glengoyne 10 + gratis glas :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 9 februari 2013 @ 22:00:22 #183
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122691133
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 14:51 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Klopt! Ik heb gisteren ook de Quinta Ruban variant geproefd, die heeft nog 2 jaar doorgebracht in een port vat. Ook mooi spul.
QR is goed spul. Voor de kerst heb ik voor 30 e n fles kunnen kopen. Puike investering.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_122691350
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:00 schreef MPG het volgende:

[..]

QR is goed spul. Voor de kerst heb ik voor 30 e n fles kunnen kopen. Puike investering.
toeval, zit er nu net ook aan :o
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_122714733
Gister even bij iemand langs, hij was jarig geweest, dat werd een ongeplande proeverij:
Benriach 1993 IM
White & Mackay 30yo
Highland Park 25
Tomintoul Peaty Tang
Laphroig PX
Lagavullin 1996 DE

Oh en 's middag bij de druiventuin ook nog wat geproefd:
Coal Ila 2000 Fist Cask
Glen Dronach Cask Strengt Batch 1
Bowmore 2001 The Whiskyman (joint botteling whiskysite.nl QV.ID en The Single Malt Whisky Shop)
Al met al een aardig whisky dagje :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_122715031
quote:
2s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:39 schreef Karstman het volgende:
Gister even bij iemand langs, hij was jarig geweest, dat werd een ongeplande proeverij:
Benriach 1993 IM
White & Mackay 30yo
Highland Park 25
Tomintoul Peaty Tang
Laphroig PX
Lagavullin 1996 DE

Oh en 's middag bij de druiventuin ook nog wat geproefd:
Coal Ila 2000 Fist Cask
Glen Dronach Cask Strengt Batch 1
Bowmore 2001 The Whiskyman (joint botteling whiskysite.nl QV.ID en The Single Malt Whisky Shop)
Al met al een aardig whisky dagje :)
Een kleine review zou niet misstaan. ;)
pi_122716864
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:45 schreef totalatool het volgende:

[..]

Een kleine review zou niet misstaan. ;)
Ok een kleintje dan:
Benriach 1993 IM
Vrij eenvoudige BenRiach, beetje vlak van smaak zelfs. Maar prima om de avond mee te beginnen
White & Mackay 30yo
Bijzonder, heel zacht en een wat andere smaak dan we tegenwoordig van whisky gewend zijn, beetje rum rozijnen haalde ik eruit. Niet iets wat je iedere dag krijgt.
Highland Park 25
Prachtige volle Highland Park smaak, klein rookje en veel diepte, je proeft de leeftijd.
Tomintoul Peaty Tang
Verassend, zoete smaak die aan sinaasappelbavarois doet denken en een stukje peatsmaak, weinig diepte en afdronk maar wel lekker.
Laphroig PX
Heel apart. Smaakt als een Laphroig maar dan met een bak sherry erin. De afdronk lijkt vol en romig maar dan komt ineens de rook inzetten die in je keel blijft kriebelen. Het voelt alsof je gister 2 dikke sigaren hebt gerookt. Rare combinatie en daarom moeilijk te plaatsen.
Lagavulin 1996 DE
Mooie gesherryde lagavulin. Veel meer in balans dan de Laphroig PX wel wat minder krachtig en dat is jammer.

Oh en 's middag bij de druiventuin ook nog wat geproefd:
Coal Ila 2000 Fist Cask
Vettig, zoethout, veel alcohol maar dat overheerst niet. Wel een beetje rokerig maar mooi in balans met het zoete.
Glen Dronach Cask Strengt Batch 1
In eerste instantie vond ik hem vies, houterig vlakke alcohol smaak. Na een slok op twee komt er een peperig smaakje boven, beetje als heksekyl dat is best lekker. Ik denk dat er wat water in moet.
Bowmore 2001 The Whiskyman (joint botteling whiskysite.nl QV.ID en The Single Malt Whisky Shop)
Wat een mooie Bowmore, prachtige balans, je proeft de zee, de rook en zoetige tonen van tropisch fruit en vanille. Op de fiets terug liet ik een klein boertje en die proefde naar gebakken banaan, dat wijt ik aan deze whisky.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_122717928
quote:
2s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:23 schreef Karstman het volgende:

Tomintoul Peaty Tang
Verassend, zoete smaak die aan sinaasappelbavarois doet denken en een stukje peatsmaak, weinig diepte en afdronk maar wel lekker.
Peaty tang, ja, die zal verassend zijn, maar dat mag geen verrassing zijn. ;)
quote:
Glen Dronach Cask Strengt Batch 1
[i]In eerste instantie vond ik hem vies, houterig vlakke alcohol smaak. Na een slok op twee komt er een peperig smaakje boven, beetje als heksekyl dat is best lekker. Ik denk dat er wat water in moet.
Je bent de eerste waarvan ik hoor dat hij niet bevalt! De reviews zijn vrij unaniem lovend verder. Misschien heb je hem na wat teveel turf geprobeerd?
pi_122725279
quote:
0s.gif [b]Op zondag 10 februari 2013 16:42 schreef totalatool het volgende:

Je bent de eerste waarvan ik hoor dat hij niet bevalt! De reviews zijn vrij unaniem lovend verder. Misschien heb je hem na wat teveel turf geprobeerd?
Het was inderdaad na de Coal Ila. Had wel een goeie slok water gehad tussendoor maar dat zal de reden zijn waarom hij pas na een slok of twee lekkerder werd. Maar goed ik ben ook niet zo van de enorme sherry hype dat zal ook niet helpen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 21:20:34 #190
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122729739
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 15:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Mijn G&G had precies nog 1 fles daarvan en die staat nu bij mij thuis om vanavond even te proeven. :9
Hier stonden er vrijdagavond nog een stuk of 4 bij de G&G en daarvan heb ik er dus 1 nu. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 21:22:23 #191
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122729840
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:30 schreef golfer het volgende:
Afhankelijk van de lokatie ben ik wel geïnteresseerd.
Hier idem! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 21:24:45 #192
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122729987
quote:
2s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:23 schreef Karstman het volgende:
Coal Ila 2000 Fist Cask
Is dat geen First Cask? :?
Fist Cask klinkt zo raar. :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 10 februari 2013 @ 21:30:02 #193
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122730281
quote:
99s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:24 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Is dat geen First Cask? :?
Fist Cask klinkt zo raar. :@
Waarom is dat raar?
Vroeger had je ook een vuist vol pinda's... ;)

Wat vreemder is, is dat er wordt gesproken over Coal Ila i.p.v. Caol Ila... :P

[ Bericht 5% gewijzigd door MadMaster op 10-02-2013 21:35:05 ]
  zondag 10 februari 2013 @ 21:34:33 #194
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122732520
Jaja jongens maak maar grapjes over de typefouten van de licht katerige whisky reviewer. Caol Ila 2000 First Cask by W.I.N. dus. Aan de andere kant het zou ook een whisky kunnen zijn die als een vuistslag binnenkomt en een beetje naar steenkool smaakt...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 11 februari 2013 @ 20:59:36 #196
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122766824
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 18:14 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Haha, ik weet verder niet veel daarover! Ik kan er ook niets op internet over vinden. Ik ga vanavond eens met die vriend daarover bellen, want die is altijd slecht tot matig over dat soort zaken geïnformeerd... :O Maar ja, zo is hij en die zal nooit veranderen wat dat betreft denk ik... :D

Ik weet alleen dat het 25 euro kost en dat er tot nu toe 28 mensen komen. ;)
Ik ben niet meer gegaan. Ik voelde me te beroerd (en nu nog wel redelijk) gisterenochtend... Ik heb wel wat spijt aangezien ik de meest enthousiaste verhalen hoorde van die vriend van me! -O-
Gelukkig komt er daar nog een keer zo'n zelfde soort proeverij! *O*

Dan ga ik me bij voorbaat goed voelen!!! ;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  Redactie Frontpage maandag 11 februari 2013 @ 21:13:54 #197
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122767750
quote:
99s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:22 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Hier idem! :Y
Ik denk dat als Karst een zaaltje kan ritselen ergens... dat dat ergens dan omgeving Leiden is...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122769940
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:13 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik denk dat als Karst een zaaltje kan ritselen ergens... dat dat ergens dan omgeving Leiden is...
Centrum Leiden zelfs.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 11 februari 2013 @ 21:54:26 #199
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122769997
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Centrum Leiden zelfs.
Als het makkelijk vanaf een station bereikbaar is, is alles goed...
  Redactie Frontpage maandag 11 februari 2013 @ 22:38:17 #200
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122772281
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als het makkelijk vanaf een station bereikbaar is, is alles goed...
Erg gemakkelijk, het station ligt direct aan het centrum.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 11 februari 2013 @ 22:58:54 #201
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122773308
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:38 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Erg gemakkelijk, het station ligt direct aan het centrum.
I know, ik bevestigde het alleen maar...
pi_122773609
Ok tot nu toe hebben we dus:
MadMaster
JeMoeder
Boze_Appel
Karstman
Cynix
Gadeweerd
Pavv

Meer mensen interesse? Ik zat te denken aan een zaterdag of zondagmiddag, maakt het makkelijker voor mensen van iets verder weg om te komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Karstman op 12-02-2013 13:02:39 ]
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † maandag 11 februari 2013 @ 23:18:58 #203
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122774280
*Meldt*

Zeker interesse, ligt natuurlijk wel aan de exacte datum of ik kan. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122774447
quote:
99s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:18 schreef Cynix ® het volgende:
*Meldt*

Zeker interesse, ligt natuurlijk wel aan de exacte datum of ik kan. :)
Tuurlijk we zijn nog aan het inventaridingesen :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_122774901
Yep. Interesse.
  maandag 11 februari 2013 @ 23:58:42 #206
128548 pavv
The computer says NO
pi_122775878
weet nog wel een leuk plekkie in Hoofddorp :) toch? gadeweerd?

Ik was ook bij de eerste derde Fok whisky meeting in 20062005.... was toen ook gezellig

[ Bericht 11% gewijzigd door pavv op 13-02-2013 15:55:58 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 12 februari 2013 @ 08:26:28 #207
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122778917
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:58 schreef MadMaster het volgende:

[..]

I know, ik bevestigde het alleen maar...
Cool.

Moet me eens gaan bezinnen over welke fles ik mee ga nemen...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122780073
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 08:26 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Cool.

Moet me eens gaan bezinnen over welke fles ik mee ga nemen...
Dat is het lastige van een bring your own bottle bijeenkomst. Ik heb nog niet zo lang geleden meegemaakt dat je dan met een bijzondere fles Ardbeg Feis Ile aan komt zetten, en geconfronteerd wordt met het feit dat 90% van de anderen een weinig interessante standaard 10yo OB meenemen die je al lang en breed kent.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 09:43:31 #209
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122780147
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:39 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is het lastige van een bring your own bottle bijeenkomst. Ik heb nog niet zo lang geleden meegemaakt dat je dan met een bijzondere fles Ardbeg Feis Ile aan komt zetten, en geconfronteerd wordt met het feit dat 90% van de anderen een weinig interessante standaard 10yo OB meenemen die je al lang en breed kent.
Is dat niet simpelweg een kwestie van de deelnemers een beetje kennen en/of eventuele afspraken maken?
pi_122780361
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:43 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Is dat niet simpelweg een kwestie van de deelnemers een beetje kennen en/of eventuele afspraken maken?
Dat lijkt me inderdaad normaal gesproken wel de manier, maar hier was het een georganiseerde tasting die afgesloten werd met een BYOB. De deelnemers waren nogal van het slag "goh, laat ik ook eens een proeverijtje meedoen voor de lol".
  dinsdag 12 februari 2013 @ 09:59:44 #211
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122780480
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:54 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad normaal gesproken wel de manier, maar hier was het een georganiseerde tasting die afgesloten werd met een BYOB. De deelnemers waren nogal van het slag "goh, laat ik ook eens een proeverijtje meedoen voor de lol".
Als dat de insteek is/was en je kennelijk het gezelschap dus niet kent, dan neem je bij voorbaat sowieso toch geen Ardbeg Feis Ile mee (tenzij je er misschien dozen vol van hebt)?
Of indien je dat wel doet, dan zou ik voor de zekerheid een 2e, wat meer gangbare, fles mee hebben genomen...

Maar goed, ik verwacht van deze meet geen 90+ tasting of zo, gewoon een bijeenkomst van wat whisky liefhebbers die toevallig allemaal op Fok! een accountje hebben...
pi_122780645
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:59 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als dat de insteek is/was en je kennelijk het gezelschap dus niet kent, dan neem je bij voorbaat sowieso toch geen Ardbeg Feis Ile mee (tenzij je er misschien dozen vol van hebt)?
Of indien je dat wel doet, dan zou ik voor de zekerheid een 2e, wat meer gangbare, fles mee hebben genomen...
Ik heb de fles in mijn rugzak laten zitten en ben naar huis gegaan. Ik vond het niet de moeite waard om voor een Glenmorangie Original te blijven zitten. ;)
  Redactie Frontpage dinsdag 12 februari 2013 @ 10:14:14 #213
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122780833
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:59 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als dat de insteek is/was en je kennelijk het gezelschap dus niet kent, dan neem je bij voorbaat sowieso toch geen Ardbeg Feis Ile mee (tenzij je er misschien dozen vol van hebt)?
Of indien je dat wel doet, dan zou ik voor de zekerheid een 2e, wat meer gangbare, fles mee hebben genomen...

Maar goed, ik verwacht van deze meet geen 90+ tasting of zo, gewoon een bijeenkomst van wat whisky liefhebbers die toevallig allemaal op Fok! een accountje hebben...
Dit.

Met vrienden wil ik wel een prijzige fles proeven, maar het gaat toch ook gewoon om de meet en de gezelligheid.. Maar goed, laten we gewoon afspreken wie welke fles meeneemt. Ik weet niet hoe jullie financieel zitten, maar ik ga niet zomaar een voor mij dure fles meenenem om die half leeg te drinken op een meet.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 12 februari 2013 @ 12:27:25 #214
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122784527
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:39 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is het lastige van een bring your own bottle bijeenkomst. Ik heb nog niet zo lang geleden meegemaakt dat je dan met een bijzondere fles Ardbeg Feis Ile aan komt zetten, en geconfronteerd wordt met het feit dat 90% van de anderen een weinig interessante standaard 10yo OB meenemen die je al lang en breed kent.
zo... dat zet de toon... :{

Ik ga sowieso niet. O.a. omdat ik ver weg woon. :)
heitieh
pi_122786664
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:27 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

zo... dat zet de toon... :{

Ik ga sowieso niet. O.a. omdat ik ver weg woon. :)
Oh, zo was dat niet bedoeld hoor. Wat ik wilde zeggen is dat de insteek van een BYOB van tevoren gewoon duidelijk moet zijn. Als het een gezellig samenkomen is en iedereen een leuke OB meeneemt, dan is dat helemaal prima!
Maar als je de indruk krijgt dat er speciale bottelingen verwacht worden (en dat had ik in dat specifieke voorbeeld) en mensen komen dan met een fles van twee tientjes aanzetten, dan zit er iets scheef. Als iedereen met iets speciaals was gekomen, dan had mijn fles ook op die tafel gestaan.
  Redactie Frontpage dinsdag 12 februari 2013 @ 15:45:18 #216
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122791470
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:35 schreef totalatool het volgende:

[..]

Oh, zo was dat niet bedoeld hoor. Wat ik wilde zeggen is dat de insteek van een BYOB van tevoren gewoon duidelijk moet zijn. Als het een gezellig samenkomen is en iedereen een leuke OB meeneemt, dan is dat helemaal prima!
Maar als je de indruk krijgt dat er speciale bottelingen verwacht worden (en dat had ik in dat specifieke voorbeeld) en mensen komen dan met een fles van twee tientjes aanzetten, dan zit er iets scheef. Als iedereen met iets speciaals was gekomen, dan had mijn fles ook op die tafel gestaan.
Hier ben ik het wel mee eens. Goed bespreken wat we gaan doen, vervolgens afstemmen wie wat meeneemt, dan kan het niet meer kapot :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † dinsdag 12 februari 2013 @ 16:58:09 #217
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122794361
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 09:59 schreef MadMaster het volgende:
Maar goed, ik verwacht van deze meet geen 90+ tasting of zo, gewoon een bijeenkomst van wat whisky liefhebbers die toevallig allemaal op Fok! een accountje hebben...
Zo zie ik mezelf ook. :)
Maar we kunnen best afspraken maken over regio, minimum leeftijd of minimum prijs of zo, hoor.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † dinsdag 12 februari 2013 @ 16:59:15 #218
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122794399
Wat is OB ook alweer? :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122794519
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 16:59 schreef Cynix ® het volgende:
Wat is OB ook alweer? :@
Official (of Owner) Bottling. Itt een Independent Bottling (IB).
Lees anders dit eens door, is een leuke beginners guide.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 17:05:22 #220
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_122794630
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:30 schreef golfer het volgende:
Afhankelijk van de lokatie ben ik wel geïnteresseerd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † dinsdag 12 februari 2013 @ 17:23:01 #221
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122795238
Gezellig, ouwe. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_122818085
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:35 schreef totalatool het volgende:

[..]

Oh, zo was dat niet bedoeld hoor. Wat ik wilde zeggen is dat de insteek van een BYOB van tevoren gewoon duidelijk moet zijn. Als het een gezellig samenkomen is en iedereen een leuke OB meeneemt, dan is dat helemaal prima!
Maar als je de indruk krijgt dat er speciale bottelingen verwacht worden (en dat had ik in dat specifieke voorbeeld) en mensen komen dan met een fles van twee tientjes aanzetten, dan zit er iets scheef. Als iedereen met iets speciaals was gekomen, dan had mijn fles ook op die tafel gestaan.
Het gaat er toch om wat je een ander wil laten proeven. Het liefst blind; dat geeft soms leuke verrassingen. Zeker wanneer het iets 'simpels' kan zijn, of juist speciaals. Ik probeer vaak iets bijzonders mee te nemen, wat niet iedereen kent. En dat gaat dan om de wizz, niet de prijs...

Laat het los, laat je verrassen. Niet iedereen is even ver in het whiskynerdy ding...
pi_122818252
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:30 schreef golfer het volgende:
Afhankelijk van de lokatie ben ik wel geïnteresseerd.
ik ook
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:18:13 #224
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122820210
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:11 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Het gaat er toch om wat je een ander wil laten proeven. Het liefst blind; dat geeft soms leuke verrassingen. Zeker wanneer het iets 'simpels' kan zijn, of juist speciaals. Ik probeer vaak iets bijzonders mee te nemen, wat niet iedereen kent. En dat gaat dan om de wizz, niet de prijs...

Laat het los, laat je verrassen. Niet iedereen is even ver in het whiskynerdy ding...
14.gif
pi_122821104
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:11 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Het gaat er toch om wat je een ander wil laten proeven.
Mensen die bij mij thuis komen kunnen uit de kast kiezen wat ze willen. Het is inderdaad erg leuk om mensen iets lekkers/bijzonders te kunnen aanbieden. Maar nogmaals, de helft van het publiek bij de tasting waar ik het specifiek over had was echt van het slag dat ze nog nooit whisky hadden gedronken en die alleen commentaar hadden in de trant van "ughe ughe Jezus wat sterk", over een 17 jaar oude Speyside single malt van 40%.
Overigens, de man die naast me zat en zichzelf als 20+ jaar kenner profileerde, sprak van Ajleej als hij het over Islay had, beweerde dat Oloroso per definitie zoeter was dan Pedro Ximenez, en zat continu op te scheppen over hoe vaak hij al naar tastings was geweest. Daarnaast was het noodzakelijk om van een van de whiskies letterlijk tien keer te moeten roepen "de kurk is erin geslagen". Vermoedelijk was dat de grootste afknapper voor me.

Afhankelijk van datum/tijd en locatie lijkt deze BYOB me veel leuker. :)
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2013 @ 13:31:57 #226
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122826808
Ik zeg ook Ajleej,moet het Aajlie of Eelie zijn of zo? :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2013 @ 13:36:25 #227
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122826986
Ik drink trouwens pas zo'n 2,5 jaar betere whisky dan Four Roses, Famous Grouse of Johnny Walker. Ik wist serieus niet dat whisky ook heel anders kon smaken en sowieso niet dat er zóveel soorten en smaken zijn. Ik heb me nu voorlopig toegelegd op het 'middenklasse' Islay asbakkenwerk (Laphroaig, Bowmore, Ardbeg, etc), maar blijf regelmatig vreemd gaan naar andere regio's in Schotland. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:41:09 #228
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122827134
quote:
99s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:31 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zeg ook Ajleej,moet het Aajlie of Eelie zijn of zo? :@
quote:
Islay is pronounced ‘eye-la’. Try not to pronounce it Izley or anything similar, unless you immediately want to out yourself as a clueless tourist. In any case Islay is the anglicised spelling, the Gaelic version is Ile. And once you've mastered Islay you can try some of the many place names on Islay with Gaelic origins like Kilchoman (hint: the c is silent, i.e Kilhoman), Bunnahabhain or Beinn Bheigeir.
Bron: http://www.armin-grewe.com/islay/islay-faq.htm#pronounce

Aajla dus...

[ Bericht 6% gewijzigd door MadMaster op 13-02-2013 13:49:24 ]
pi_122827748
quote:
Jeuj! Ik zeg het goed!
  Redactie Frontpage woensdag 13 februari 2013 @ 14:30:19 #230
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_122828948
Lol, ik roep maar wat.

Drink ook nog maar krap een jaar serieus whisky, dus ik zie mezelf zeker niet als kenner. Het leuke aan een BYOB tasting met fokkers is de gezichten achter de liefhebbers eens te zien onder het genot van een lekker glaasje.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_122831645
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:58 schreef pavv het volgende:
weet nog wel een leuk plekkie in Hoofddorp :) toch? gadeweerd?

Ik was ook bij de eerste Fok whisky meeting in 2006.... was toen ook gezellig.
Moet eerst open en draaien, fulco. Dan zou het kunnen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 15:51:07 #232
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_122832456
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:33 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Moet eerst open en draaien, fulco. Dan zou het kunnen.
Weet zeker dat we daar een keer een whiskietje komen drinken dan, is het niet met het ene dan wel met het andere gezelschap... :Y
  † In Memoriam † zaterdag 16 februari 2013 @ 21:43:25 #233
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_122966565
Afijn, enige animo is er zeker. Hopelijk komt zoiets ergens in het voorjaar van de grond, zou best leuk zijn. :)
* Cynix ® bekwaamt zich ondertussen verder in het edele whiskydrinken. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_123025965
Nou, mijn totaalscore als gevolg van de Wilde Whisky Dagen is het volgende:
- Ardbeg Galileo (het verbaasde me dat ze die nog hadden, maar nu dus niet meer ;))
- Highland Park 18 (goedkoper dan online en m'n fles raakt leeg)
- Laphroaig Cask Strength batch 2 (zonder koker, maar dus wel met korting)
- Macallan 12 Sherry Oak

Afgelopen week ook nog een fles Balvenie 21 PortWood non chill-filtered release 47.6% mee laten nemen uit de duty free. Inmiddels goedkoper dan de gewone 40%-versie online kost.
pi_123029270
Heb van de week een flesje leeg gemaakt dus ik mag van mezelf weer een nieuwe halen maar ik kan niet kiezen ;(
Wil eigenlijk een flesje Glenmorangie 10 maar degene die op is was de Ardbeg en heb nu eigenlijk geen echt geturfde whisky meer in huis.
Keuzes, keuzes...
pi_123030107
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:57 schreef Saind het volgende:
Heb van de week een flesje leeg gemaakt dus ik mag van mezelf weer een nieuwe halen maar ik kan niet kiezen ;(
Wil eigenlijk een flesje Glenmorangie 10 maar degene die op is was de Ardbeg en heb nu eigenlijk geen echt geturfde whisky meer in huis.
Keuzes, keuzes...
Haal een flesje Lagavulin :9.
pi_123030198
quote:
7s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:19 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Haal een flesje Lagavulin :9.
Ja die dingt ook nog mee... Twijfel daar weer tussen de 12 en de 16 maar ik leun meer naar de 16
pi_123030614
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:22 schreef Saind het volgende:

[..]

Ja die dingt ook nog mee... Twijfel daar weer tussen de 12 en de 16 maar ik leun meer naar de 16
Snap ik. Die is ook lekkerder ;).
  maandag 18 februari 2013 @ 14:38:57 #239
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123030810
Afgelopen vrijdag tijdens het Hielander Whisky Festival in Alkmaar o.a. de Lagavulin Jazz Festival 2011 geproefd bij Dutch Connection-mannen Bert en Michiel.
Ik begrijp wel waarom die nergens onder de 90 punten scoort... _O_
pi_123031268
quote:
14s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:38 schreef MadMaster het volgende:
Afgelopen vrijdag tijdens het Hielander Whisky Festival in Alkmaar o.a. de Lagavulin Jazz Festival 2011 geproefd bij Dutch Connection-mannen Bert en Michiel.
Ik begrijp wel waarom die nergens onder de 90 punten scoort... _O_
Zo nou, die heeft inmiddels wel een bijna legendarische reputatie bereikt he. Ik heb hem op Islay geproefd in mei, en was niet verbaasd om van distillery manager Georgie Crawford te horen dat dat haar all-time favoriete Lagavulin was.
Zelf ben ik van plan hem eens tegenover de eveneens bijna legendarische 21yo uit 2007 te zetten. Ik kwam gisteren de samples weer tegen...
pi_123031320
Edit: Mezelf quoten in plaats van editen, het is niet de eerste keer dat ik dat doe...

[ Bericht 46% gewijzigd door totalatool op 18-02-2013 16:25:22 (self quote) ]
  dinsdag 19 februari 2013 @ 08:42:13 #242
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_123061255
Afgelopen zaterdag een Lagavullin 16 opgehaald bij G&G WWD. Prijs was ongeveer gelijk met de online prijzen (incl. verzendkosten). Islay Whisky's zijn echt mijn ding. :7
  dinsdag 19 februari 2013 @ 08:45:25 #243
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_123061301
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:55 schreef totalatool het volgende:
Edit: Mezelf quoten in plaats van editen, het is niet de eerste keer dat ik dat doe...
Proost!
  Redactie Frontpage dinsdag 19 februari 2013 @ 09:09:43 #244
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123061665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 08:42 schreef escalatie het volgende:
Afgelopen zaterdag een Lagavullin 16 opgehaald bij G&G WWD. Prijs was ongeveer gelijk met de online prijzen (incl. verzendkosten). Islay Whisky's zijn echt mijn ding. :7
Slainte!

Ik ga zelf het volgende bestellen vandaag/morgen:
Lagavullin 16yo
Talisker DE
HP 12yo
Caol Ila 12yo
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123063061
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Slainte!

Ik ga zelf het volgende bestellen vandaag/morgen:
Lagavullin 16yo
Talisker DE
HP 12yo
Caol Ila 12yo
Die Caol Ila 12yo komt er bij mij ook nog bij.
Maar dat mag pas als er weer een flesje leeg is :').
pi_123227945
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:14 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Die Caol Ila 12yo komt er bij mij ook nog bij.
Maar dat mag pas als er weer een flesje leeg is :').
Of voorraad opbouwen...
pi_123237022
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 23:22 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Of voorraad opbouwen...
Tja, dat lukt mij een beetje te goed.
Ik heb gisteravond eens gemeten hoeveel ik normaal gesproken ongeveer inschenk, en dat blijkt ergens rond de 25ml te schommelen. Dat betekent dat ik zo'n kleine 30 drams uit een fles haal vermoed ik. Als ik dat extrapoleer via hoeveel drams ik per maand drink, dan kom ik toch niet veel verder dan een fles of anderhalf per maand (immers niet elke dag, maar als ik iets drink dan meestal wel meer dan één op een avond).
Laat ik nou dit jaar al op zo'n 20 nieuwe flessen zitten...
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2013 @ 13:13:08 #248
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_123237422
Ik drink bijna elke vrijdag-, zaterdag- en zondagavond 1 à 2 glaasjes whisky. Uitgaande van 3 x 50 ml = 150 ml per weekend doe ik dus zo'n week of 5 met een fles. Dat betekent weer zo'n 10 flessen per jaar.
Ik heb er nu een dikke 20 staan. :@

En toch ga ik er weer een paar bijhalen. Ik wil gewoon een ruime keuze hebben en ook regelmatig iets nieuws wat ik nog niet (goed) ken. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 13:27:41 #249
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123237771
Uitgaande van dit soort berekeningen kan ik nog zo'n ruime 30 jaar voort met mijn huidige voorraad... :P
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2013 @ 13:40:50 #250
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_123238185
Drink je wel genoeg, dan? :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_123238287
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:27 schreef MadMaster het volgende:
Uitgaande van dit soort berekeningen kan ik nog zo'n ruime 30 jaar voort met mijn huidige voorraad... :P
Haha, dat lukt mij dan nog niet, maar een jaar of tien moet toch zo langzamerhand wel kunnen.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 13:47:37 #252
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123238384
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:40 schreef Cynix ® het volgende:
Drink je wel genoeg, dan? :7
Jawel, maar lege plekken in de kast blijven nooit lang leeg.
Sterker nog, ik heb een tekort aan lege plekken...
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2013 @ 14:59:39 #253
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123240648
Longrow CV besteld, aangezien deze vervangen gaat worden voor Longrow Peated moet ik deze toch even aan mijn collectie toevoegen :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2013 @ 15:01:05 #254
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123240702
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:27 schreef MadMaster het volgende:
Uitgaande van dit soort berekeningen kan ik nog zo'n ruime 30 jaar voort met mijn huidige voorraad... :P
Of je drinkt minder dan hem, of je hebt 300 flessen in je kast staan...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123240984
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 15:01 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Of je drinkt minder dan hem, of je hebt 300 flessen in je kast staan...
338 volgens whiskybase ;)

Ik heb er zelf 32 open 29 dicht dus ik kan ook nog wel een paar jaar vooruit :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_123241025
Jeuzes, zestig whiskies? Hoe teringlang kun je daar wel niet mee doen?
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2013 @ 15:14:26 #257
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_123241154
Een paar jaar dus. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_123241287
Dat snap ik. :P
  zaterdag 23 februari 2013 @ 15:25:55 #259
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123241540
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 15:09 schreef Karstman het volgende:

[..]

338 volgens whiskybase ;)

Ik heb er zelf 32 open 29 dicht dus ik kan ook nog wel een paar jaar vooruit :D
Stalker! ;)
pi_123243341
Ik denk niet dat ik mijn voorraad op tijd kan opmaken...

Koffie en cake is ook zwaar gedateerd op een begrafenis....
pi_123244922
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 16:22 schreef gadeweerd het volgende:
Ik denk niet dat ik mijn voorraad op tijd kan opmaken...

Koffie en cake is ook zwaar gedateerd op een begrafenis....
Ik ook niet, komt teveel bij :) Daarbij heb ik gister nog een neutje genomen uit een fles die al 10 jaar open staat, zitten nog 1 of 2 drammetjes in maar je doet er dus best lang mee.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_123245710
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2013 @ 17:41:19 #263
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123246192
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 15:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Stalker! ;)
Lol,

Dit is mijn voorraad: http://whiskybase.com/collection.php?userviewid=6793

Maar in my defense, ik drink pas 8 maanden whisky ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door JeMoeder op 23-02-2013 17:50:06 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † zaterdag 23 februari 2013 @ 18:00:45 #264
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_123246799
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 17:03 schreef Karstman het volgende:
Ik ook niet, komt teveel bij :) Daarbij heb ik gister nog een neutje genomen uit een fles die al 10 jaar open staat, zitten nog 1 of 2 drammetjes in maar je doet er dus best lang mee.
En blijft zo'n whisky nou 10 jaar lang exact hetzelfde smaken als de fles eenmaal open is? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 18:39:19 #265
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_123247923
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_123255513
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 18:00 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

En blijft zo'n whisky nou 10 jaar lang exact hetzelfde smaken als de fles eenmaal open is? :?
Kan lang an...

Maar als de bodem in het zicht komt, zeg 3/4 fles, dan ga ik die actief opdrinken, of overgieten in een samplefles... Het wordt er op een gegeven moment niet beter op.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 21:44:45 #267
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_123255976
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 21:33 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Kan lang an...

Maar als de bodem in het zicht komt, zeg 3/4 fles, dan ga ik die actief opdrinken, of overgieten in een samplefles... Het wordt er op een gegeven moment niet beter op.
yep, teveel zuurstof in de fles is slecht voor de smaak.
heitieh
pi_123262771
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 17:41 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Lol,

Dit is mijn voorraad: http://whiskybase.com/collection.php?userviewid=6793

Maar in my defense, ik drink pas 8 maanden whisky ;)
Zo ver was ik na 8 maanden niet. Ik heb jaren gedaan met een plankje van een fles of 3, 4. HP12, Bowmore Enigma, dat soort flessen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_123262924
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 21:33 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Kan lang an...

Maar als de bodem in het zicht komt, zeg 3/4 fles, dan ga ik die actief opdrinken, of overgieten in een samplefles... Het wordt er op een gegeven moment niet beter op.
Verschilt inderdaad, een goeie kurk helpt. Maar je eigen smaak verandert ook over zo'n periode, uit zichzelf maar ook omdat je meer whisky proeft. Ik heb geen exact aantal maar sinds ik die fles Mortlach van gister kocht heb ik honderden verschillende whiskies geproefd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 24 februari 2013 @ 14:23:17 #270
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123276145
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:51 schreef Karstman het volgende:

[..]

Verschilt inderdaad, een goeie kurk helpt. Maar je eigen smaak verandert ook over zo'n periode, uit zichzelf maar ook omdat je meer whisky proeft. Ik heb geen exact aantal maar sinds ik die fles Mortlach van gister kocht heb ik honderden verschillende whiskies geproefd.
Op lange termijn helpt ook een goede kurk niet meer, ook niet bij gesloten flessen en krijg je het zogeheten Old Bottle Effect (OBE) waarbij whisky soms wat muffige maggi/lavas/groentesoep/vet/smeer/locomotief geur- en smaakinvloeden krijgt, die overigens vaak wel voor een aangenaam extraatje zorgen.

Veel bottelingen uit de jaren '60 en '70 ondervinden het OBE en persoonlijk kan ik het wel waarderen...
pi_123277463
Ok ken het problem van bijna lege flesen en de drang om nieuwe open te maken. Heb mijzelf nu opgelegd dat ik bodempjes eerst op ga makes en dan nieuwe mag kopen en andere open mag maken.

Al staan er ook flessen in de collectie waar ik eigenlijk de interesse in verloren heb en flessen waarvan ik samples heb geproefd, lyrisch werd en nu de flessen in de kast staan, ik het zonde vind om ze te openen.

Dom, want het spul is gemaakt om gedronken te worden...

http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862
Take on the situation, but not the torment ...
  zondag 24 februari 2013 @ 15:08:06 #272
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_123278815
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 14:45 schreef SevenWonders het volgende:
Ok ken het problem van bijna lege flesen en de drang om nieuwe open te maken. Heb mijzelf nu opgelegd dat ik bodempjes eerst op ga makes en dan nieuwe mag kopen en andere open mag maken.

Al staan er ook flessen in de collectie waar ik eigenlijk de interesse in verloren heb en flessen waarvan ik samples heb geproefd, lyrisch werd en nu de flessen in de kast staan, ik het zonde vind om ze te openen.

Dom, want het spul is gemaakt om gedronken te worden...

http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862
Ik zie dat je een aantal un-chillfiltered whiskies in je collectie hebt staan, hoe verschillen die qua smaak van de 'reguliere' flessen van die merken?
  zondag 24 februari 2013 @ 15:08:44 #273
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_123278854
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Trashcanman op 24-02-2013 15:09:15 (dubbel) ]
  † In Memoriam † zondag 24 februari 2013 @ 16:05:31 #274
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_123281969
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 14:45 schreef SevenWonders het volgende:
Al staan er ook flessen in de collectie waar ik eigenlijk de interesse in verloren heb...
Ja, dat heb ik helaas ook.
Onder andere een Finlaggan en een Dalmore die ik matig vond en nu elke keer oversla als ik wat uitkies om te drinken.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_123286475
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 15:08 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Ik zie dat je een aantal un-chillfiltered whiskies in je collectie hebt staan, hoe verschillen die qua smaak van de 'reguliere' flessen van die merken?
Ik heb geen idee, ALS je het al kunt proeven. Er zijn veel meer zaken van invloed op de uiteindelijke smaak. Soort hout, leeftijd en gebruikscyyclus van het vat, condities waaronder het vat heeft gelegen, hoe lang etc. Kortom je moet iedere fles op zijn eigen status beoordelen.

Bovendien is 'unchill filtered' behave daadwerkelijk even filtermethode ook even marketing instrument.
Je kunt het dus imho alleen beoordelen/proeven als je twee flessen uit hetzelfde vat naast elkaar zet waarbij je de een wel last chill filteren en de ander niet....

Zomaar een andere fles van zelfde distilleerderij ernaast zetten om het verschil te willen proeven Baat dus niet op.
Take on the situation, but not the torment ...
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2013 @ 17:56:43 #276
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123288100
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:47 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zo ver was ik na 8 maanden niet. Ik heb jaren gedaan met een plankje van een fles of 3, 4. HP12, Bowmore Enigma, dat soort flessen.
Ik proef veel (ook bij en met vrienden) en dan bestel ik nog wel eens een fles terwijl dit niet de bedoeling was. Zo ook bij een proeverij...

Maar goed, iets dat ik echt een keer wil proeven is OBE, kijken of ik een mooie oude fles tegen een redelijke prijs met wat vrienden kan kopen en dan opdelen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 24 februari 2013 @ 20:01:04 #277
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123294235
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:56 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Maar goed, iets dat ik echt een keer wil proeven is OBE, kijken of ik een mooie oude fles tegen een redelijke prijs met wat vrienden kan kopen en dan opdelen.
Of reis eind maart af naar het whiskyfestival in Groningen en proef wat oude jongens uit de verzameling van Dutch Connection.
Een oude fles is namelijk geen garantie voor het Old Bottle Effect, niet alle flessen hebben het...
pi_123299101
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Of reis eind maart af naar het whiskyfestival in Groningen en proef wat oude jongens uit de verzameling van Dutch Connection.
Een oude fles is namelijk geen garantie voor het Old Bottle Effect, niet alle flessen hebben het...
Als het goed is staat 20 april in Leiden Luc Timmermans er weer met een deel van zijn verzameling oude flessen. Daar zullen ook wel weer wat OBE's tussen zitten.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2013 @ 21:11:35 #279
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123299305
quote:
2s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:08 schreef Karstman het volgende:

[..]

Als het goed is staat 20 april in Leiden Luc Timmermans er weer met een deel van zijn verzameling oude flessen. Daar zullen ook wel weer wat OBE's tussen zitten.
Ik weet nog niet of ik kan gaan aangezien mijn vriendin dan jarig is. Maar goed, als ik kan gaan dan kan ik daar misschien wat lekkers proeven.

Btw, weet iemand een goed adres voor sample flesjes? Het lijkt me leuk om voor een paar standaard bottelingen een historisch archief aan te leggen. Tevens leuk om voor vrienden wat samples te maken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 24 februari 2013 @ 21:23:36 #280
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123300075
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Btw, weet iemand een goed adres voor sample flesjes? Het lijkt me leuk om voor een paar standaard bottelingen een historisch archief aan te leggen. Tevens leuk om voor vrienden wat samples te maken.
www.eflessen.nl of www.eflessen.be
Bedrijf uit België met een zeer ruime keuze qua maten en soorten doppen...
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2013 @ 21:29:22 #281
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123300494
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:23 schreef MadMaster het volgende:

[..]

www.eflessen.nl of www.eflessen.be
Bedrijf uit België met een zeer ruime keuze qua maten en soorten doppen...
Bedankt. Ik zie wel dat ik van 6CL flesjes minimaal 127 stuks moet bestellen :P

Whiskybase geeft dinsdag om 18:00 trouwens een jubileum botteling uit van een nader te noemen malt van 20+ vintage, ter ere van 40k flessen in de database.

Lees er hier over: http://whiskybase.com/forum.php?g=1&p=701
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123318153
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:11 schreef JeMoeder het volgende:
Btw, weet iemand een goed adres voor sample flesjes? Het lijkt me leuk om voor een paar standaard bottelingen een historisch archief aan te leggen. Tevens leuk om voor vrienden wat samples te maken.
Tot nu toe werkt het voor mij prima om gewoon sampleflesjes te herbruiken. Dus koop gewoon een setje samples ergens (bijvoorbeeld bij whiskysite.nl of Van Zuylen ofzo) en gebruik de flesjes naderhand voor jouw idee van archiveren van je collectie.
Overigens verkopen ze bij whiskysite.nl ook gewoon lege sampleflesjes voor ¤1 per stuk.
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2013 @ 13:10:34 #283
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123321574
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:15 schreef totalatool het volgende:

[..]

Tot nu toe werkt het voor mij prima om gewoon sampleflesjes te herbruiken. Dus koop gewoon een setje samples ergens (bijvoorbeeld bij whiskysite.nl of Van Zuylen ofzo) en gebruik de flesjes naderhand voor jouw idee van archiveren van je collectie.
Overigens verkopen ze bij whiskysite.nl ook gewoon lege sampleflesjes voor ¤1 per stuk.
Dan ga ik even langs de druiventuin om daar wat flesjes te kopen. Bedankt voor de tip, dacht dat ze alleen gevulde samples verkochten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123323073
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik weet nog niet of ik kan gaan aangezien mijn vriendin dan jarig is. Maar goed, als ik kan gaan dan kan ik daar misschien wat lekkers proeven.

Btw, weet iemand een goed adres voor sample flesjes? Het lijkt me leuk om voor een paar standaard bottelingen een historisch archief aan te leggen. Tevens leuk om voor vrienden wat samples te maken.
Ik haal ze bij de plaatselijke apotheek... Gewoon naar lege flesjes vragen. Ik betaal 40 ct ofzo...
  dinsdag 26 februari 2013 @ 17:18:48 #285
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_123373625
Nog meer mensen de Whiskybase "40.000 Bottles on the wall" besteld hebben? Littlemill 22YO voor 62,50 (en evt. verzendkosten)

http://shop.whiskybase.com/40000/littlemill-1990-wb
.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 17:46:04 #286
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123374869
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 17:18 schreef Sheffield het volgende:
Nog meer mensen de Whiskybase "40.000 Bottles on the wall" besteld hebben? Littlemill 22YO voor 62,50 (en evt. verzendkosten)

http://shop.whiskybase.com/40000/littlemill-1990-wb
.
Present! :Y
  Redactie Frontpage dinsdag 26 februari 2013 @ 20:33:50 #287
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123382473
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 17:18 schreef Sheffield het volgende:
Nog meer mensen de Whiskybase "40.000 Bottles on the wall" besteld hebben? Littlemill 22YO voor 62,50 (en evt. verzendkosten)

http://shop.whiskybase.com/40000/littlemill-1990-wb
.
Ik bestel hem niet, deze maand al whisky besteld helaas. 1 fles per maand is echt mijn max.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123383168
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 17:18 schreef Sheffield het volgende:
Nog meer mensen de Whiskybase "40.000 Bottles on the wall" besteld hebben? Littlemill 22YO voor 62,50 (en evt. verzendkosten)

http://shop.whiskybase.com/40000/littlemill-1990-wb
.
Yep
  dinsdag 26 februari 2013 @ 21:15:23 #289
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_123384813
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 20:33 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik bestel hem niet, deze maand al whisky besteld helaas. 1 fles per maand is echt mijn max.
Net deze binnen ....

Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2013 @ 09:45:28 #290
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123400099
Nog nooit op. Is dit gewoon echt een peated Arran of is hij op een andere lijn gedestilleerd?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123400679
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 17:18 schreef Sheffield het volgende:
Nog meer mensen de Whiskybase "40.000 Bottles on the wall" besteld hebben? Littlemill 22YO voor 62,50 (en evt. verzendkosten)

http://shop.whiskybase.com/40000/littlemill-1990-wb
.
Aye. Ik heb er meteen wat samples bij besteld, onder andere een Arran Bere Barley en wat goedkope samples van whiskybroker en archives.
  woensdag 27 februari 2013 @ 10:12:08 #292
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_123400820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:07 schreef totalatool het volgende:

[..]

Aye. Ik heb er meteen wat samples bij besteld, onder andere een Arran Bere Barley en wat goedkope samples van whiskybroker en archives.
Tja, dat bedacht ik me later ook! Alhoewel ik de samples van 2CL wel erg klein vind.... (Ik snap dat je er meerdere kan kopen natuurlijk)
pi_123401173
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:12 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Tja, dat bedacht ik me later ook! Alhoewel ik de samples van 2CL wel erg klein vind.... (Ik snap dat je er meerdere kan kopen natuurlijk)
Dat is inderdaad erg klein, maar heel toevallig was ik net op zoek naar wat extra kleine sampleflesjes, omdat ik wat samples van proeverijen op Islay heb meegenomen die een 6cl flesje niet meer dan een derde vullen en ik ze dus wil overhevelen.
  woensdag 27 februari 2013 @ 10:25:48 #294
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_123401230
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:24 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is inderdaad erg klein, maar heel toevallig was ik net op zoek naar wat extra kleine sampleflesjes, omdat ik wat samples van proeverijen op Islay heb meegenomen die een 6cl flesje niet meer dan een derde vullen en ik ze dus wil overhevelen.
Yup, dan is het wel beter om ze "strak" te verpakken!
  woensdag 27 februari 2013 @ 10:27:15 #295
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123401271
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:24 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is inderdaad erg klein, maar heel toevallig was ik net op zoek naar wat extra kleine sampleflesjes, omdat ik wat samples van proeverijen op Islay heb meegenomen die een 6cl flesje niet meer dan een derde vullen en ik ze dus wil overhevelen.
Doe mee aan de Blind Tasting Competitie van de Usquebaugh Society en je ontvangt aan het eind van het jaar 18 volle flesjes die je na de copmpetitie kan navullen...

Levenswater.nl: BTC2013 Inschrijving geopend.
pi_123401326
quote:
2s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Doe mee aan de Blind Tasting Competitie van de Usquebaugh Society en je ontvangt aan het eind van het jaar 18 volle flesjes die je na de copmpetitie kan navullen...

Levenswater.nl: BTC2013 Inschrijving geopend.
Ik heb daar al eens eerder naar gekeken, maar elke avond voor 18 dagen lang, dat is me toch iets teveel van het goede.
  woensdag 27 februari 2013 @ 10:34:30 #297
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123401491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:29 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik heb daar al eens eerder naar gekeken, maar elke avond voor 18 dagen lang, dat is me toch iets teveel van het goede.
:?
2cl (of 4cl) per dag tijdens de donkere decemberdagen is te veel voor een whiskyliefhebber?
Je kan ze natuurlijk ook op andere tijden (vooraf/achteraf) drinken en niet dagelijks meedoen aan de competitie...
pi_123401937
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]

:?
2cl (of 4cl) per dag tijdens de donkere decemberdagen is te veel voor een whiskyliefhebber?
Je kan ze natuurlijk ook op andere tijden (vooraf/achteraf) drinken en niet dagelijks meedoen aan de competitie...
Nee, 2cl per dag haal ik inderdaad gemiddeld wel lijkt me, maar ik vind het wat teveel van het goede om elke dag een notitie in te "moeten" leveren.
Hoe lang van tevoren krijg je de samples iha toegestuurd?
  woensdag 27 februari 2013 @ 10:52:05 #299
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123402043
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:47 schreef totalatool het volgende:

[..]

Nee, 2cl per dag haal ik inderdaad gemiddeld wel lijkt me, maar ik vind het wat teveel van het goede om elke dag een notitie in te "moeten" leveren.
Hoe lang van tevoren krijg je de samples iha toegestuurd?
Je krijgt de samples een paar weken van te voren en het enige wat je hoeft te doen is de distillery (= tevens regiobepaling), leeftijd en ABV op te geven + je eventuele score op een schaal van 1 t/m 100 en dat kan je op één dag voor alle whisky's al doen, als je zou willen.

Er is een chatbox aanwezig om de whisky van de dag te bespreken, als je daar behoefte aan hebt en om 23.00 uur wordt de whisky van die dag onthuld.

Zie hier...
  woensdag 27 februari 2013 @ 11:02:49 #300
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_123402386
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 10:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Je krijgt de samples een paar weken van te voren en het enige wat je hoeft te doen is de distillery (= tevens regiobepaling), leeftijd en ABV op te geven + je eventuele score op een schaal van 1 t/m 100 en dat kan je op één dag voor alle whisky's al doen, als je zou willen.

Er is een chatbox aanwezig om de whisky van de dag te bespreken, als je daar behoefte aan hebt en om 23.00 uur wordt de whisky van die dag onthuld.

Zie hier...
Dat soort dingen lijken me best wel leuk, ik denk alleen dat ik van de 18 helemaal niets goed heb.....
  woensdag 27 februari 2013 @ 11:29:22 #301
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_123403368
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 11:02 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Dat soort dingen lijken me best wel leuk, ik denk alleen dat ik van de 18 helemaal niets goed heb.....
Een debutant die pas 1,5 jaar aan de whisky is, heeft vorig jaar met vlijmscherpe analyses de competitie gewonnen, dus geen niet bij voorbaat al op...

En verder: CUL / [Whisky /Whiskey Topic #32] Verwacht: Fok! Whisky Tasting!

[ Bericht 9% gewijzigd door MadMaster op 27-02-2013 13:52:24 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')