Na.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:09 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Waar zitten die citaten van je, voor of na het uitdelen van die 10 geboden?
Dat verklaart waarom christenen Joden ombrachten. En ik vind dit trouwens een beetje nationalistisch overkomen, Joden zijn oké maar alle andere volkeren mag je met alle plezier uitmoorden? Verklaart dat waarom die Joodse kolonisten in Hebron van die 'Alleen voor Joden' wijken neergezet hebben en waarom ze Palestijnen neerschieten?quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:22 schreef Pikkebaas het volgende:
Richard Dawkins legt het vrij goed uit in "The God Delusion":
"'Thou shalt not kill' was never intended to mean what we think it now means. It meant, very specifically thou shalt not kill Jews. And all those commandments that make reference to 'thy neighbour' are equally exclusive. 'Neighbour' means fellow Jew. Moses Maimonides, the highly respected twelfth-century rabbi and physician (to Salahadin Muslim conquer of Christian Jerusalem no less), expounds the full meaning of 'Thy shalt not kill' as follows: 'If one slays a single Israelite, he transgresses a negative commandments, for Scripture says, Thou shall not murder. If one murders wilfully in the presence of witnesses, he is put to death by the sword. Needless to say one is not put to death if he kills a heathen.' Needless to say."
De vertaling "Gij zult niet doden" klopt niet, de vetaling moet zijn "Gij zult geen andere joden doden".
En dat verandert ineens het hele plaatje !
Klopt, maar zo zijn de 10 geboden wel bedoeld.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat verklaart waarom christenen Joden ombrachten. En ik vind dit trouwens een beetje nationalistisch overkomen, Joden zijn oké maar alle andere volkeren mag je met alle plezier uitmoorden? Verklaart dat waarom die Joodse kolonisten in Hebron van die 'Alleen voor Joden' wijken neergezet hebben en waarom ze Palestijnen neerschieten?
Daarmee suggereer je dat dat in de oorspronkelijke tekst staat. Dat is niet zo.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:22 schreef Pikkebaas het volgende:
De vertaling "Gij zult niet doden" klopt niet, de vetaling moet zijn "Gij zult geen andere joden doden".
Met vertalen moet je rekening houden met de tribale context waarin het is gezegd.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarmee suggereer je dat dat in de oorspronkelijke tekst staat. Dat is niet zo.
Als je puur vanuit een analytisch oogpunt kijkt zou ik je gelijk kunnen geven (en dan is het natuurlijk nog de vraag in hoeverre Dawkins' uitleg correct is). Maar daarmee beitel je de tekst wel in steen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:46 schreef Pikkebaas het volgende:
Met vertalen moet je rekening houden met de tribale context waarin het is gezegd.
Nou, betekent toch hetzelfde als doden?quote:Op woensdag 5 december 2012 10:40 schreef Haushofer het volgende:
De betekenis van het werkwoord ratsach
quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:22 schreef Pikkebaas het volgende:
Richard Dawkins legt het vrij goed uit in "The God Delusion":
"'Thou shalt not kill' was never intended to mean what we think it now means. It meant, very specifically thou shalt not kill Jews. And all those commandments that make reference to 'thy neighbour' are equally exclusive. 'Neighbour' means fellow Jew. Moses Maimonides, the highly respected twelfth-century rabbi and physician (to Salahadin Muslim conquer of Christian Jerusalem no less), expounds the full meaning of 'Thy shalt not kill' as follows: 'If one slays a single Israelite, he transgresses a negative commandments, for Scripture says, Thou shall not murder. If one murders wilfully in the presence of witnesses, he is put to death by the sword. Needless to say one is not put to death if he kills a heathen.' Needless to say."
En dat verandert ineens het hele plaatje !
quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat verklaart waarom christenen Joden ombrachten. En ik vind dit trouwens een beetje nationalistisch overkomen, Joden zijn oké maar alle andere volkeren mag je met alle plezier uitmoorden? Verklaart dat waarom die Joodse kolonisten in Hebron van die 'Alleen voor Joden' wijken neergezet hebben en waarom ze Palestijnen neerschieten?
Ongelooflijk dat de zogenaamde 'critici' die hier rondlopen zulke opvattingen klakkeloos overnemen zonder een verdere onderzoek van de bijbel.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:36 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Klopt, maar zo zijn de 10 geboden wel bedoeld.
Gij zult niet naar de vrouw van een andere Jood verlangen.
Gij zult geen andere Jood doden.
Gij zult niet stelen, van andere Joden.
Etc.
Grappig dat juist jij het woord "ongelooflijk" gebruikt.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:23 schreef man1986 het volgende:
Ongelooflijk dat de zogenaamde 'critici' die hier rondlopen zulke opvattingen klakkeloos overnemen zonder een verdere onderzoek van de bijbel.
Klopt, ik geloof niet in niet-gelovigers wanneer ze woorden toevoegen aan de bijbel wat niet voorkomt in de bijbel zelfquote:Op woensdag 5 december 2012 18:25 schreef Scabies het volgende:
[..]
Grappig dat juist jij het woord "ongelooflijk" gebruikt.
Maar wel in de bijbel zelf. Komisch inderdaad.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Klopt, ik geloof niet in niet-gelovigers wanneer ze woorden toevoegen aan de bijbel wat niet voorkomt in de bijbel zelf
Ik geloof inderdaad in de bijbel, omdat integenstelling tot de zogenaamde 'critici', de bijbel zichzelf niet tegenspreekt.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:27 schreef Scabies het volgende:
[..]
Maar wel in de bijbel zelf. Komisch inderdaad.
Dat kan je blijven herhalen maar dat maakt het (helaas voor jou) geen waarheid.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad in de bijbel, omdat integenstelling tot de zogenaamde 'critici', de bijbel zichzelf niet tegenspreekt.
Je kan blijven herhalen dat de bijbel zogenaamde tegenstrijdigheden bevat, maar dat maakt het (helaas voor jou) nog geen waarheid.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:32 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dat kan je blijven herhalen maar dat maakt het (helaas voor jou) geen waarheid.
Dit is als discussiëren met iemand die beweert dat de Aarde plat is en z'n ogen sluit voor alle bewijs.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:35 schreef man1986 het volgende:
Je kan blijven herhalen dat de bijbel zogenaamde tegenstrijdigheden bevat, maar dat maakt het (helaas voor jou) nog geen waarheid.
Wat is jouw bewijs om de bijbel te falsificeren?quote:Op woensdag 5 december 2012 18:39 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dit is als discussiëren met iemand die beweert dat de Aarde plat is en z'n ogen sluit voor alle bewijs.
Onderwijs jezelf.
Het antwoord zit in je vraag. De bijbel zelf, alsmede de geschiedenis en vorming ervan.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is jouw bewijs om de bijbel te falsificeren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leuke voetnoot ook:
Jeremiah 25:9 The Hebrew term refers to the irrevocable giving over of things or persons to the Lord, often by totally destroying them.
[ Bericht 12% gewijzigd door Uitstekelbaars op 05-12-2012 19:30:02 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Lord of the Rings spreekt zichzelf bij mijn weten ook niet tegen.quote:Op woensdag 5 december 2012 18:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad in de bijbel, omdat integenstelling tot de zogenaamde 'critici', de bijbel zichzelf niet tegenspreekt.
quote:Op woensdag 5 december 2012 18:46 schreef Scabies het volgende:
[..]
Het antwoord zit in je vraag. De bijbel zelf, alsmede de geschiedenis en vorming ervan.
Overigens is het geen falsificeren, dat zou impliceren dat we het slechts over een theorie hebben die openstaat voor weerlegging. Het is meer erkennen van de waarheid.
[ironie modus] Ik werd een beetje bang dat de bijbel onderuit zou worden gehaald, maar mijn angst was dus kennelijk gebaseerd op ongegronde redenen als ik jullie punten zo bekijk. [/ironie modus]quote:Op woensdag 5 december 2012 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lord of the Rings spreekt zichzelf bij mijn weten ook niet tegen.Dat lijkt me een vrij mager argument om erin te geloven.
Bovendien valt er zat te discussieren over mogelijke inconsistenties in de Bijbel. (Wat ik dus niet ga doen, dan weet je dat vast.)
Je angst is gebaseerd op het feit dat je je leven inricht aan de hand van een onjuist boek.quote:Op woensdag 5 december 2012 19:51 schreef man1986 het volgende:
[ironie modus] Ik werd een beetje bang dat de bijbel onderuit zou worden gehaald, maar mijn angst was dus kennelijk gebaseerd op ongegronde redenen als ik jullie punten zo bekijk. [/ironie modus]
Moet ik ironie gaan uitleggen? Laat ik het maar beter niet doen.quote:Op woensdag 5 december 2012 20:12 schreef Scabies het volgende:
[..]
Je angst is gebaseerd op het feit dat je je leven inricht aan de hand van een onjuist boek.
Niet ongegrond dus.
Het was niet ironisch bedoeld, je bent daar echt bang voor.quote:Op woensdag 5 december 2012 20:18 schreef man1986 het volgende:
Moet ik ironie gaan uitleggen? Laat ik het maar beter niet doen.
Fixed.quote:Op woensdag 5 december 2012 20:23 schreef man1986 het volgende:
Als jij de Bijbel het zegt, dan moet het wel waar zijn.
ontopic weer.
Je zou er natuurlijk ook inhoudelijk op in kunnen gaan. Ik kan je nog een tegenstrijdigheid geven.quote:Ik werd een beetje bang dat de bijbel onderuit zou worden gehaald, maar mijn angst was dus kennelijk gebaseerd op ongegronde redenen als ik jullie punten zo bekijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Versus:
Genesis 11:5 But the LORD came down to see the city and the tower that the men were building.
Genesis 18:21 that I will go down and see if what they have done is as bad as the outcry that has reached me. If not, I will know."
Laten we ons focussen op 18:21. Drie dingen vallen op aan deze uitspraak van God. Hij is niet overal want hij gaat down. En daarnaast ziet hij niet alles want als hij beneden is ziet hij pas wat er gaande is. En ten derde geeft hij aan dat hij de mogelijkheid nog openlaat of het ( of de geruchten die hij hoorde ) klopte. Of niet. En pas als hij gezien heeft, nadat hij afgedaald is om te zien of het klopt, dan pas weet hij hoe het zit.
God is dus niet overal, ziet niet alles en is ook niet alwetend. Die eerste twee dingen zie je ook heel duidelijk in 11:5. God gaat een sightseeing doen."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Het feit dat jij evidente tegenstrijdigheden in de bijbel glashard blijft ontkennen laat alleen maar zien dat jouw geloof slechts is voor de epistemische gezondheid.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:34 schreef man1986 het volgende:
@Uitstekelbaars
Je doet weer een poging om een zogenaamde tegenstrijdigheid aan te tonen.
Stel dat we hier op ingaan, jij met je argumenten, dan weer ik met mijn counter-argumenten etc.
En dit gaat door totdat jij of iemand anders met een ander zogenaamde tegenstrijdigheid aankomt.
Aan het eind van de dag, waarom ben je zo geinteresseerd in de bijbel?
Als je niet in de waarheid gelooft, waarom probeer je dan zo hard om de bijbel te weerleggen?
Stel we zijn 2 vissen in de oceaan. Ik claim dat de Waarheid bestaat. Wat probeer jij te claimen, behalve mijn claim koppig te ontkennen?
Tot die tijd wacht ik een reactie van Uitstekelbaars af.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:45 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Het feit dat jij evidente tegenstrijdigheden in de bijbel glashard blijft ontkennen laat alleen maar zien dat jouw geloof slechts is voor de epistemische gezondheid.
Velen die actief de bijbel verwerpen doen dat ook met bv de Quran. Zou dat ook wat betekenen? En zo ja, wat?
Waarheid met een hoofdletter suggereert iets absoluuts en dat is niet relevant in ons leven omdat we per definitie geen toegang tot absolute waarheden over de externe wereld hebben.
Waarheid is alleen belangrijk als deze impact heeft op de werkelijkheid die enige vorm van relevantie voor ons heeft. Een waarheid die niet kenbaar is en geen invloed heeft kan als irrelevant worden beschouwd. Dergelijke waarheid is praktisch gezien gelijk aan niet bestaande zaken.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Tot die tijd wacht ik een reactie van Uitstekelbaars af.
Op jouw post:
Waarheid is niet relevant?
Is dat een onderdeel van je wereldbeeld?
Ik snap deze reactie niet, het is toch duidelijk een tegenstrijdigheid. Dat kun je erkennen, of weerleggen. Wat heeft het voor zin om hier tegen iemand in te gaan door te verkondigen dat de bijbel geen tegenstrijdigheden bevat, maar daarbij verzuimen om daar een onderbouwing aan te geven. De critici nemen je dan op voorhand al niet serieus, en als je zelf geen zin hebt aan argumenten over en weer heeft het ook geen zin om hier iets te posten als (vrij vertaald) 'de bijbel bevat geen tegenstrijdigheden'. Daarmee overtuig je niemand.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:34 schreef man1986 het volgende:
@Uitstekelbaars
Stel dat we hier op ingaan, jij met je argumenten, dan weer ik met mijn counter-argumenten etc.
En dit gaat door totdat jij of iemand anders met een ander zogenaamde tegenstrijdigheid aankomt.
Dit raakt kant noch wal. Als ik zo vrij mag zijn om voor Uitstekelbaars te spreken, danwel deze vraag vanuit mijn eigen perspectief te beantwoorden; Non-believers kunnen geïnteresseerd zijn in de bijbel opdat ze een discussie met gelovigen kunnen voeren, en daarbij los van 'ik denk dat god niet bestaat', ook feitelijk kunnen onderbouwen wat er met de bijbel an sich niet in orde is.quote:Aan het eind van de dag, waarom ben je zo geinteresseerd in de bijbel?
Als je niet in de waarheid gelooft, waarom probeer je dan zo hard om de bijbel te weerleggen?
Stel we zijn 2 vissen in de oceaan. Ik claim dat de Waarheid bestaat. Wat probeer jij te claimen, behalve mijn claim koppig te ontkennen?
Jezus claimde zelf Waarheid te zijn en Hij had invloed op de werkelijkheid om ons heen en in ons heen.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:58 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Waarheid is alleen belangrijk als deze impact heeft op de werkelijkheid die enige vorm van relevantie voor ons heeft. Een waarheid die niet kenbaar is en geen invloed heeft kan als irrelevant worden beschouwd. Dergelijke waarheid is praktisch gezien gelijk aan niet bestaande zaken.
Jij hebt het over de absolute waarheid als een soort abstracte idee. Maar zoiets valt niet binnen mijn stelling van waarheid. Mijn positie is juist dat de Waarheid een Persoon is, die een duidelijke invloed heeft gehad op de menselijke geschiedenis. Dus de Waarheid Jezus Christus is hierbij juist zeer kenbaar en Zijn effect op de externe wereld kun je niet ontkennen.quote:Absolute waarheid van de externe wereld is niet kenbaar omdat we alleen zaken met een bepaalde graad van zekerheid kunnen vaststellen maar niet absoluut. Er is geen praktisch verschil tussen waarheden met een extreem hoge graad van zekerheid en absolute waarheden. Absolute waarheid over de externe wereld moet dus verworpen worden. Het is irrationeel en overbodig.
In je voorbeeld ga je er voor het gemak van uit dat ik geen onderbouwing aanbied en de ander juist wel.quote:Op donderdag 6 december 2012 02:38 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik snap deze reactie niet, het is toch duidelijk een tegenstrijdigheid. Dat kun je erkennen, of weerleggen. Wat heeft het voor zin om hier tegen iemand in te gaan door te verkondigen dat de bijbel geen tegenstrijdigheden bevat, maar daarbij verzuimen om daar een onderbouwing aan te geven. De critici nemen je dan op voorhand al niet serieus, en als je zelf geen zin hebt aan argumenten over en weer heeft het ook geen zin om hier iets te posten als (vrij vertaald) 'de bijbel bevat geen tegenstrijdigheden'. Daarmee overtuig je niemand.
Klinkt op zich aardig, maar de praktijk geeft wat anders aan. Meestal begint en eindigt een discussie met een hoop directe aanvallen zonder echt ruimte te bieden voor een open dialoog. Een quote van de bijbel aan ons kant is al genoeg om de niet-gelovige in het harnas te jagen.quote:[..]
Dit raakt kant noch wal. Als ik zo vrij mag zijn om voor Uitstekelbaars te spreken, danwel deze vraag vanuit mijn eigen perspectief te beantwoorden; Non-believers kunnen geïnteresseerd zijn in de bijbel opdat ze een discussie met gelovigen kunnen voeren, en daarbij los van 'ik denk dat god niet bestaat', ook feitelijk kunnen onderbouwen wat er met de bijbel an sich niet in orde is.
Maar dat is juist de hele punt, ze ontkennen noch bevestigen dat ze 'een waarheid' hebben.quote:Je tweede vraag, waarom de bijbel weerleggen, is wederkerig. Als jij niet in 'de waarheid' (de waarheid van non-believers in dit geval) gelooft, waarom probeer je die dan te weerleggen?
Ik wil er best op in gaan met zijn aangehaalde contradictie, daar heb ik echt geen problemen mee.quote:Het antwoord op je derde vraag is evident, namelijk claimen dat het christelijke geloof aldus Uitstekelbaars niet is wat gelovigen beweren dat het is.
Typisch ook dat je het hebt over 'koppig ontkennen', Uitstekelbaars post een heel duidelijk voorbeeld van een tegenstrijdigheid. En hij ontkent daarbij feitelijk niks. Jij daarentegen voert geen argument aan, maar bent hooguit koppig aan het ontkennen.
Ik volg je hier niet. Tot zover ik zie zegt Uitstekelbaars dat er in de bijbel tegenstrijdige beweringen staan, en hij onderbouwt dat met enkele citaten. Ik zie jou geen onderbouwing aanbieden.quote:Op donderdag 6 december 2012 03:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
In je voorbeeld ga je er voor het gemak van uit dat ik geen onderbouwing aanbied en de ander juist wel.
Lees mijn post nog eens, dan zie je dat dat niet precies de dekking van mijn vraag was.
'Meestal biedt een discussie geen ruimte voor een open dialoog' - Misschien heb je daarin gelijk hoor, maar m.i. wil dat niet zeggen dat het niet de moeite waard is om in dit geval te reageren. Als je het geen kans geeft is de dialoog inderdaad snel over.quote:[..]
Klinkt op zich aardig, maar de praktijk geeft wat anders aan. Meestal begint en eindigt een discussie met een hoop directe aanvallen zonder echt ruimte te bieden voor een open dialoog. Een quote van de bijbel aan ons kant is al genoeg om de niet-gelovige in het harnas te jagen.
Empirilist, pragmatist, ik denk dat die toekenningen niet van toepassing zijn. Als iemand niet in een god gelooft is dat toch duidelijk. Waarom moet je je dan per se in de banen van een empirilist o.i.d. passen.quote:[..]
Maar dat is juist de hele punt, ze ontkennen noch bevestigen dat ze 'een waarheid' hebben.
Het is alsof je tegen een kameleon praat, ze veranderen constant van hun wereldbeeld. Het ene moment zijn ze een empirilist, een ander moment veranderen ze in een pragmatist. Weer wat later praten ze als een materialist enzovoort.
Wat het dikgedrukte betreft ben ik het met je eens. Verder vind ik er nogal verschil in zitten, de ene beweert dat jong gestorven baby's naar de hel gaan, de andere beweert dat zelfs ongelovigen niet per se naar de hel hoeven te gaan, etc. Volgens mij is de ene Christen de andere niet.quote:Bij een christen weet je gelijk waar je aan toe bent. Namelijk iemand die gelooft in God en die Jezus als zijn vergever heeft geaccepteerd. Simpel, makkelijk. Wat wil je nog meer?
Fair enough. Mijn reden waarom ik tegen het geloof zou kunnen redeneren is weinig praktisch, ik heb er namelijk geen last van als mensen geloven. Het is meer dat ik er gewoon met mijn hoofd niet bij kan. De argumenten in het voordeel van het geloof die ik te horen krijg zijn veelal zwak, en het frustreert me lichtelijk dat in zo'n beetje elke theologische discussie die ik heb gevoerd/gezien, het kenmerkend is hoe gelovigen 1) denken een monopolie op de waarheid te hebben, 2) zich moreel verheven voelen boven anderen en 3) ze m.i. vaak onbewust, en tegen willen en wetens in hun eigen ideeën blijven verdedigen en daarbij logisch redeneren laten voor wat het is.quote:[..]
Ik wil er best op in gaan met zijn aangehaalde contradictie, daar heb ik echt geen problemen mee.
De reden waarom ik een ander weg op sla is omdat ik buiten de kwestie om wil begrijpen wat de motivatie/reden/doel etc. is van de houding van niet-gelovigen tegenover.gelovigen.
Ik hoop dat jullie dit wel kunnen begrijpen en het niet interpreteren als 'je ontwijkt onze aangehaalde tegenstelling van de bijbel'.
In het algemeen komt het voort uit een fascinatie voor de groteske claims die door haast alle geloven gedaan worden. Als iemand zegt: dit hier is nou perfectie / zonder fouten / zonder tegenstrijdigheden, dan prikkelt mij dat om dat te testen. Het maakte me nieuwschierig.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:34 schreef man1986 het volgende:
@Uitstekelbaars
Aan het eind van de dag, waarom ben je zo geinteresseerd in de bijbel?
Ja, maar dan kun je ook nog zien waar en hoe vaak het woord verder gebruikt wordt in de Tenachquote:Op woensdag 5 december 2012 12:40 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nou, betekent toch hetzelfde als doden?
Grappig, want het werkwoord "ratsach" wordt ook gebruikt als "zonder opzet doden". Dan had God wellicht beter het werkwoord "qatal" kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Doden' in het gebod is moord met voorbedachte raad en niet van toepassing op tijden van oorlog.
Daar zit iets in. Eerst probeerde Hij het in spijkerschrift, maar geen jood die daar wijs uit kon. Dan probeerde Hij het in het Hebreeuws en dat werd er helemaal niet beter op.quote:Op donderdag 6 december 2012 11:11 schreef Haushofer het volgende:
Misschien had hij het beter in het Esperanto kunnen opleggen
Op moord stond de doostraf en voor mensen die zonder opzet iemand doden waren vluchtsteden gereserveerd:quote:Op donderdag 6 december 2012 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig, want het werkwoord "ratsach" wordt ook gebruikt als "zonder opzet doden". Dan had God wellicht beter het werkwoord "qatal" kunnen gebruiken.
Misschien had hij het beter in het Esperanto kunnen opleggen
Is Exodus niet uit de 14e eeuw v.C. ? Dan bestond het Hebreeuws nog eens niet. Ik denk dat god toen nog zijn geboden in het hiëratisch schreef, anders kon Mozes het niet lezen.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat Gods kennis van het hebreeuws beter is dan die van jou en dat de context hier meer zegt over wat er bedoeld wordt dan de grammatica.
Dat kan inderdaad niet uit de 14de eeuw voor Christus komen:quote:Op donderdag 6 december 2012 18:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Is Exodus niet uit de 14e eeuw v.C. ? Dan bestond het Hebreeuws nog eens niet. Ik denk dat god toen nog zijn geboden in het hiëratisch schreef, anders kon Mozes het niet lezen.
Ik vind die context van je niet echt overtuigend, eerlijk gezegd. Daarbij, ik geef een grammaticale onderbouwing, maar als je dat wegzet met "Gods Hebreeuws is beter dan dat van jou" (ik probeer niet tegen een almachtig wezen op te boksen, dat is nogal zinloos), dan houdt de discussie gauw op natuurlijk.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Op moord stond de doostraf en voor mensen die zonder opzet iemand doden waren vluchtsteden gereserveerd:
12 Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden.
13 Doch die hem niet nagesteld heeft, maar God heeft hem zijn hand doen ontmoeten, zo zal Ik u een plaats bestellen, waar hij henen vliede.
14 Maar indien iemand tegen zijn naaste moedwillig gehandeld heeft, om hem met list te doden, zo zult gij denzelven van voor Mijn altaar nemen, dat hij sterve. Exodus 21
Exodus 21 is na Exodus 20 waarin de tien geboden gegeven zijn.
De context laat dus zien dat het om moord met voorbedachte rade gaat en niet om een ongeluk.
Ik denk dat Gods kennis van het hebreeuws beter is dan die van jou en dat de context hier meer zegt over wat er bedoeld wordt dan de grammatica.
Wat vind je niet overtuigend aan de context? Er staat letterlijk dat in het geval van accidentele moord de persoon vrijuit gaat. Hij wordt dus voor onschuldig gehouden. Het lijkt me ook nogal vreemd om een verbod op ongelukken te plaatsen.quote:Op donderdag 6 december 2012 21:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind die context van je niet echt overtuigend, eerlijk gezegd. Daarbij, ik geef een grammaticale onderbouwing, maar als je dat wegzet met "Gods Hebreeuws is beter dan dat van jou" (ik probeer niet tegen een almachtig wezen op te boksen, dat is nogal zinloos), dan houdt de discussie gauw op natuurlijk.
Misschien ben ik onduidelijk en haal ik dingen door elkaar. Jij zegtquote:Op donderdag 6 december 2012 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat vind je niet overtuigend aan de context? Er staat letterlijk dat in het geval van accidentele moord de persoon vrijuit gaat. Hij wordt dus voor onschuldig gehouden. Het lijkt me ook nogal vreemd om een verbod op ongelukken te plaatsen.
Ik zeg: dat vind ik apart, aangezien de vorm waarin het gebod wordt gegeven expliciet algemeen is, terwijl het Hebreeuws vervoegingen heeft die specifieker zijn, en de toevoeging die jij geeft in dikgedrukte er niet expliciet staat.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Doden' in het gebod is moord met voorbedachte raad en niet van toepassing op tijden van oorlog.
Oke, nee die toevoeging staat niet in de vertaling. Misschien moeten we iets dieper op de wet ingaan en die lezen zoals hij ook echt bedoeld is.quote:Op donderdag 6 december 2012 21:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien ben ik onduidelijk en haal ik dingen door elkaar. Jij zegt
[..]
Ik zeg: dat vind ik apart, aangezien de vorm waarin het gebod wordt gegeven expliciet algemeen is, terwijl het Hebreeuws vervoegingen heeft die specifieker zijn, en de toevoeging die jij geeft in dikgedrukte er niet expliciet staat.
Je laat hier zien dat een dialoog wel gevoerd kan worden, dus bedankt voor je reactie.quote:Op donderdag 6 december 2012 04:38 schreef Chokeme het volgende:
De argumenten in het voordeel van het geloof die ik te horen krijg zijn veelal zwak, en het frustreert me lichtelijk dat in zo'n beetje elke theologische discussie die ik heb gevoerd/gezien, het kenmerkend is hoe gelovigen 1) denken een monopolie op de waarheid te hebben, 2) zich moreel verheven voelen boven anderen en 3) ze m.i. vaak onbewust, en tegen willen en wetens in hun eigen ideeën blijven verdedigen en daarbij logisch redeneren laten voor wat het is.
Je zegt dat je van discussies houd. Houd jij ook van de waarheid?quote:Op donderdag 6 december 2012 07:02 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
In het algemeen komt het voort uit een fascinatie voor de groteske claims die door haast alle geloven gedaan worden. Als iemand zegt: dit hier is nou perfectie / zonder fouten / zonder tegenstrijdigheden, dan prikkelt mij dat om dat te testen. Het maakte me nieuwschierig.
En het levert boeiende discussies op en ik hou van discussies. En gaandeweg breid ik ook mijn bijbelkennis uit. Wat niet noodzakelijk is, maar wel amusant.
In het bijzonder reageerde ik nu gewoon op jouw stelling dat er geen tegenstrijdigheden te vinden zijn. Dan komt het resultaat van die nieuwschierigheid van hierboven om de hoek kijken.
Wat doe je dan in dit topicquote:Het stadium van de bijbel 'proberen' te weerleggen ben ik trouwens al voorbij.
quote:Op woensdag 5 december 2012 21:39 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Je zou er natuurlijk ook inhoudelijk op in kunnen gaan. Ik kan je nog een tegenstrijdigheid geven.
Ik gebruik even de engelse tekst, hoop niet dat je daar bezwaar tegen hebt, maar op die site hebben ze van die mooie cross-references voor cherry-pickers zoals ik
Aan de ene kant: -God's natuur is Alwetend, Alomtegenwoordigheid en Almacht. Wat we zien in verzen als hierboven is dat God zich aan de mens openbaart. Dit vraagt om een aanpak binnen de lijnen van communicatie wat de mens kan begrijpen, anders kan de mens God's openbaring nooit omvatten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Versus:
Genesis 11:5 But the LORD came down to see the city and the tower that the men were building.
Genesis 18:21 that I will go down and see if what they have done is as bad as the outcry that has reached me. If not, I will know."
Laten we ons focussen op 18:21. Drie dingen vallen op aan deze uitspraak van God. Hij is niet overal want hij gaat down. En daarnaast ziet hij niet alles want als hij beneden is ziet hij pas wat er gaande is. En ten derde geeft hij aan dat hij de mogelijkheid nog openlaat of het ( of de geruchten die hij hoorde ) klopte. Of niet. En pas als hij gezien heeft, nadat hij afgedaald is om te zien of het klopt, dan pas weet hij hoe het zit.
God is dus niet overal, ziet niet alles en is ook niet alwetend. Die eerste twee dingen zie je ook heel duidelijk in 11:5. God gaat een sightseeing doen.
God is Alwetend. Maar wie bijvoorbeeld het boek van Job erop naslaat, komt erachter dat God constant vragen stelt. Waarom zou Hij vragen stellen als Hij Alwetend is?
Om deze zogenaamde contradictie te begrijpen is het belangrijk te weten aan wie God zijn boodschap richt. De boodschap is aan de mens gericht en dient ook als zodanig gelezen te worden. Wij mensen hebben als beperking dat we God's Natuur niet bezitten. Wij kunnen niet overal aanwezig zijn en wij hebben geen Almacht, dus we kunnen ook geen mentale beeld vormen van deze dingen. Het gaat onze verstand te boven.
De taal wat gebruikt wordt om God's woorden en daden weer te geven zijn bedoelt om door mensen binnen hun gelimiteerde kader begrepen te kunnen worden. God maakt Zijn Natuur binnen die passages bereikbaarder voor ons, door Zichzelf binnen de beperkingen van onze verstand te plaatsen.
Wanneer God het heeft over 'Ik daalde af naar de stad', dan houdt dat niet in dat Hij Zijn Alomtegenwoordigheid heeft opgegeven. De zin 'Ik daalde af naar de stad' is de juiste manier voor het menselijke verstand om God's relatie tot ruimte en tijd te begrijpen.
Alomtegenwoordig betekent dat God Zich ergens binnen de ruimte-tijd dimensie kan openbaren en tóch overal tegelijk aanwezig kan zijn. Dit lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet.
Alwetend betekent dat God alles weet en tóch vragen kan stellen. Dit lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet.
Almacht betekent dat God onbeperkte en oneindige macht heeft, maar toch kan besluiten om dat macht niet uit te voeren. Dit lijkt een tegenstrijdigheid, maar is het niet.
Omdat wij mensen de bepalende factor zijn binnen deze kader, gebruikt God de menselijke taal als het hulpmiddel om Zijn boodschap over te geven. Ook openbaart God Zichzelf lokaal zonder dat Zijn Alomtegenwoordigheid in het geding komt."When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
Daarom kun je over die "definitie" en het feit dat God zijn eigen regels daarmee aan Zijn laars lapt nog wel verontwaardigd zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is dat meten met twee maten? Ik denk het niet. God is de wetgever en rechter. Hij beslist over leven en dood. Indien Hij het nodig acht via Zijn volk recht te doen, is die daad niet onrechtvaardig. Het oordeel is immers door de wetgever en kenner der harten geveld, en per definitie rechtvaardig.
Nee, het zijn mensen die Gods regels aan hun laars lappen en daarmee Gods oordeel over zich uitroepen. Liefde eist rechtvaardigheid, en rechtvaardigheid eist maatregelen. Vraag jezelf af of iemand die je auto en je spullen steelt straf verdient of niet. Als God zou zeggen: 'nee', wat zou je dan van die god denken?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarom kun je over die "definitie" en het feit dat God zijn eigen regels daarmee aan Zijn laars lapt nog wel verontwaardigd zijn natuurlijk.
Zelfs als het vrouwen en kinderen betreft, zoals God Jozua beveelt. Dat zijn harde maatregelenquote:Op donderdag 6 december 2012 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, het zijn mensen die Gods regels aan hun laars lappen en daarmee Gods oordeel over zich uitroepen. Liefde eist rechtvaardigheid, en rechtvaardigheid eist maatregelen.
Alsof vrouwen altijd zulke engeltjes zijn...quote:Op donderdag 6 december 2012 22:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zelfs als het vrouwen en kinderen betreft, zoals God Jozua beveelt. Dat zijn harde maatregelen
Jezus, jij bent ver heen als je dit werkelijk meent. Ga je eens een half jaar onthouden van je gemeente, want je wordt door hen gehersenspoeld.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alsof vrouwen altijd zulke engeltjes zijn...
Het leven is een gift onder condities, geen recht.
Als jij meent dat het leven geen recht is en dat het dus niet erg is als bijvoorbeeld derdewereldkinderen omkomen ben je toch wel vrij ziek in je hoofd, sorry ik kan het niet anders noemen.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
32 Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil. Genesis 18
Iedereen begrijpt dat als je bepaalde gezondheidswetten overtreedt je de dood over jezelf uitroept. Spring van een flat af en je bent dood. Eet elke dag ongezond en je krijgt kanker. Rook je te pletter en je krijg longemfyseem.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:23 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Jezus, jij bent ver heen als je dit werkelijk meent. Ga je eens een half jaar onthouden van je gemeente, want je wordt door hen gehersenspoeld.
Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten denken dat we het recht op leven ergens aan verdiend hebben. Dat ik moet kunnen doen wat ik wil en dat daar geen gevolgen aan mogen zitten.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:26 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als jij meent dat het leven geen recht is en dat het dus niet erg is als bijvoorbeeld derdewereldkinderen omkomen ben je toch wel vrij ziek in je hoofd, sorry ik kan het niet anders noemen.
Dat zullen nihilisten en existentialisten niet met je eens zijn.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten denken dat we het recht op leven ergens aan verdiend hebben. Dat ik moet kunnen doen wat ik wil en dat daar geen gevolgen aan mogen zitten.
Sinterklaas wellicht ook niet. Ik neem aan dat je graag zou zien dat de verantwoordelijken voor de lijdende kinderen in afrika straf krijgen. Waarom?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:29 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat zullen nihilisten en existentialisten niet met je eens zijn.
Ik vind het belangrijk dat zij straf krijgen omdat het beschadigen van andere mensen leidt tot ellende, simpel gezegd. Verder omdat het iemands waardigheid aantast en omdat mensen daarmee zichzelf boven andere mensen stellen. Mensen horen in essentie in gelijkheid met elkaar om te gaan.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten denken dat we het recht op leven ergens aan verdiend hebben. Dat ik moet kunnen doen wat ik wil en dat daar geen gevolgen aan mogen zitten. Ik neem aan dat je graag zou zien dat de verantwoordelijken voor de lijdende kinderen in afrika straf verdienen. Waarom?
Ik wordt misselijk van je. Echt !quote:Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
32 Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil. Genesis 18
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze. Mark 13quote:Op donderdag 6 december 2012 22:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik vind het belangrijk dat zij straf krijgen omdat het beschadigen van andere mensen leidt tot ellende, simpel gezegd. Verder omdat het iemands waardigheid aantast en omdat mensen daarmee zichzelf boven andere mensen stellen. Mensen horen in essentie in gelijkheid met elkaar om te gaan.
Ga in therapie joh. Jij functioneert niet meer optimaal.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten denken dat we het recht op leven ergens aan verdiend hebben. Dat ik moet kunnen doen wat ik wil en dat daar geen gevolgen aan mogen zitten.
Jij begrijpt gewoon niet dat vrouwen en kinderen die door Jozua gedood moesten worden niks fout deden. Iedereen wordt ergens in opgevoed en zal daarna handelen. Jouw god kwam gewoon niet voor bij die mensen, en die god van jou vond het toch raar dat ze hem niet eerden. Daarom strafte hij ze met de dood.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iedereen begrijpt dat als je bepaalde gezondheidswetten overtreedt je de dood over jezelf uitroept. Spring van een flat af en je bent dood. Eet elke dag ongezond en je krijgt kanker. Rook je te pletter en je krijg longemfyseem.
Zoals de materiele natuurlijke wereld wetten heeft, heeft de spirituele wereld morele wetten en het overtreden ervan heeft zijn gevolgen.
Ach, steek die verzen toch in je reet man en ga in therapie.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze. Mark 13
12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. Mattheus 7
Hitler had beter altijd in leven moeten blijven?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ga in therapie joh. Jij functioneert niet meer optimaal.
Zegt het begrip 'geweten' je iets?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Jij begrijpt gewoon niet dat vrouwen en kinderen die door Jozua gedood moesten worden niks fout deden. Iedereen wordt ergens in opgevoed en zal daarna handelen. Jouw god kwam gewoon niet voor bij die mensen, en die god van jou vond het toch raar dat ze hem niet eerden. Daarom strafte hij ze met de dood.
Een walgelijke god en een walgelijke manier om mensen te straffen. Als mensen iets verkeerd doen dan moet je ze daarop aanspreken. Geweld gebruiken is niet leerzaam, vooral niet als die mensen gene kans krijgen om het goed te maken en meteen gedood worden.
Als de mensen zo met elkaar om zouden gaan zouden we nog steeds in vellen rondlopen en niks geleerd hebben.
In de Udana een boeddhistisch geschrift staat:quote:Op donderdag 6 december 2012 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze. Mark 13
12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. Mattheus 7
Nogmaals, wat is er mis met het boeddhisme en waarom heb je de Bijbel nodig voor dit soort ethiek? De Bijbel is een verstoorde ethiek terwijl het boeddhisme naar mijn mening perfecter is zonder boze jaloerse Goden waarvan het bestaan niet te bewijzen is.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hitler had beter altijd in leven moeten blijven?
Stalin had nooit gestraft hoeven te worden?
Seriemoordenaars moeten op vrije voet blijven leven?
Pedofielen moeten een kleuterschool kunnen runnen zonder verstoord te worden?
Je kan het leven niet voortzetten zonder kaders, grenzen, wetten, regels, orde. Het leven dat je gekregen hebt is niet iets waar je zelf voor gewerkt hebt of voor betaald hebt. Het is een gift. Indien je het gift wil maar niet de condities om het te behouden, wat blijft er dan over?
De God van het Oude Testament had volgens jou dus geen geweten?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zegt het begrip 'geweten' je iets?
God als Schepper heeft Zijn wet en waarden in ieders hart gegeven opdat we ernaar leven.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
In de Udana een boeddhistisch geschrift staat:
Wat voor mij onwelgevallig en onaangenaam is, is voor anderen ook onwelgevallig en onaangenaam. Hoe zou ik dan een ander kunnen belasten met wat voor mijzelf onwelgevallig en onaangenaam is?
Dit is niet exclusief voor de Bijbel hoor.
Nog een overeenkomst met het boeddhisme:
252. De fout van anderen wordt licht gezien, maar die van zichzelf is moeilijk te zien.
Huichelaar, haal eerst die balk uit uw eigen oog, dan ziet u pas scherp genoeg om die splinter uit het oog van de ander te halen” (Mattheüs 7:3-5)
Dit is trouwens een mooi citaat van boeddha:
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.
Door Boeddha na te volgen bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God als Schepper heeft Zijn wet en waarden in ieders hart gegeven opdat we ernaar leven.
Onze menselijke natuur verhindert dit echter en wij zijn gemakkelijk verleid om deze principes te overtreden, met leed, misere en dood tot gevolg. Hoe verlost te worden van onze schuld van het kwaad doen aan anderen?
Het graf in? Hoe kan boeddha mijn fouten wegnemen en mijn schuld wegwassen?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Door Boeddha na te volgen bijvoorbeeld.
Hoe kan Jezus je fouten wegnemen en je schuld wegwassen? Hoe kan God je schuld wegnemen en je schuld wegwassen? Je kunt niet zeker weten of zij bestaan of bestaan hebben.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het graf in? Hoe kan boeddha mijn fouten wegnemen en mijn schuld wegwassen?
Omdat Jezus mijn fouten op zich heeft genomen en gestorven is in mijn plaats. Hij heeft gezegd 'alle fouten die ali begaan heeft, heb ik begaan, en ik onderga de straf die ali verdient'.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:04 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Hoe kan Jezus je fouten wegnemen en je schuld wegwassen? Hoe kan God je schuld wegnemen en je schuld wegwassen? Je kunt niet zeker weten of zij bestaan of bestaan hebben.
Dat weet je niet zeker, er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze bestaan.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat Jezus mijn fouten op zich heeft genomen en gestorven is in mijn plaats.
Als ze niet bestaan, zou mijn schuld niet weg zijn na bekenning van fouten, het vragen om vergeving, en hulp om het goede te doen. Maar nu is het dat wel en ben ik vrij.
Ik weet zeker dat ik vrij ben van mijn knagende schuld en oude verkeerde gedachten, gevoelens, handelingen. Mijn oude ik is dood en ik ben een nieuw mens. Dat is voor mij wetenschappelijk genoeg.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat weet je niet zeker, er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze bestaan.
Ach hoepel toch op man. Je bent een rotte appel in de mand.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je kan het leven niet voortzetten zonder kaders, grenzen, wetten, regels, orde. Het leven dat je gekregen hebt is niet iets waar je zelf voor gewerkt hebt of voor betaald hebt. Het is een gift. Indien je het gift wil maar niet de condities om het te behouden, wat blijft er dan over?
De dood inderdaad, dat is wat er overblijft.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach hoepel toch op man. Je bent een rotte appel in de mand.
Er zijn ook moslims die dat hebben door de hulp van Allah Ali, dit is niet exclusief voor Jezus zo. Ik denk dan ook dat je jezelf vergoddelijk hebt en dat je daardoor zo'n toestand bereikt hebt, maar mensen als Boeddha hebben dat ook verkregen. Hoewel ik soms betwijfel of je al je verkeerde gedachtes en gevoelens kwijt bent, omdat je soms heel bot en onaardig overkomt.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik vrij ben van mijn knagende schuld en oude verkeerde gedachten, gevoelens, handelingen. Mijn oude ik is dood en ik ben een nieuw mens. Dat is voor mij wetenschappelijk genoeg.
Ik heb mijzelf niet vergoddelijkt, maar Christus' rechtvaardigheid over mij geclaimd door geloof. Dat maakt me in Gods ogen zondenvrij. Het dat maakt contact met God mogelijk. Ik kan met God communiceren zonder dat Hij een constante vijandschap tegen mij heeft wegens de fouten die ik begaan heb in mijn leven. Door Christus' bloed ben ik vergeven en schoongewassen.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Er zijn ook moslims die dat hebben door de hulp van Allah Ali, dit is niet exclusief voor Jezus zo. Ik denk dan ook dat je jezelf vergoddelijk hebt en dat je daardoor zo'n toestand bereikt hebt, maar mensen als Boeddha hebben dat ook verkregen. Hoewel ik soms betwijfel of je al je verkeerde gedachtes en gevoelens kwijt bent, omdat je soms heel bot en onaardig overkomt.
Waarom is een Moslim niet schoongewassen?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb mijzelf niet vergoddelijkt, maar Christus' rechtvaardigheid over mij geclaimd door geloof. Dat maakt me in Gods ogen zondenvrij. Het dat maakt contact met God mogelijk. Ik kan met God communiceren zonder dat Hij een constante vijandschap tegen mij heeft wegens de fouten die ik begaan heb in mijn leven. Door Christus' bloed ben ik vergeven en schoongewassen.
Een moslim is niet schoongewassen, noch de mysticus. Zijn zonden staan, Hij heeft geen verlosser. Hij werkt zichzelf naar de hemel toe met goede werken om op te maken voor zijn oude werken. Dat kan hem wellicht een gevoel van rechtvaardigheid geven. Maar de schoongewassen mens beseft zijn eigen onrechtvaardigheid en noodzaak voor Gods rechtvaardigheid. Mijn menselijke natuur zal mij vaak het verkeerde pad op leiden. Dat neemt niet weg dat de goddelijke natuur ook in mij is, en mij tot een nieuw mens maakt. Zolang het Christus is die de dienst in mij uitmaakt, maak ik geen fouten, want Hij is perfect, niet ik. Zoals Jezus zegt: 5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
Omdat zijn zonden niet vergeven zijn.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom is een Moslim niet schoongewassen?
Waarom niet? Want Allah vergeeft een Moslim zijn/haar zonden.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat zijn zonden niet vergeven zijn.
quote:Op donderdag 6 december 2012 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat zijn zonden niet vergeven zijn.
quote:“Zeg: “O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden.Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. * En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen worden. * En volg op de beste wijze wat aan jullie is neergezonden van jullie Heer, voordat de bestraffing onverwacht tot jullie komt, terwijl jullie het niet beseffen.” * Zodat er voor geen ziel aanleiding zal zijn om te zeggen: “O wat heb ik een spijt omdat ik nalatig ben geweest (in mijn plicht) tegenover Allah, hoewel ik tot de spotters behoorde.” * Of zij zou zeggen: “Als Allah mij had geleid, dan zou ik zeker tot de Moettaqoen (#) hebben behoord!” * Of zij zou zeggen, als zij de bestraffing ziet: “Had ik (nog) maar een kans, dan zou ik tot de weldoeners behoren!” * Nee! Mijn Tekenen zijn reeds tot jou gekomen, maar jij loochende ze en jij was hoogmoedig en jij behoorde tot de ongelovigen.” (Soerat Az-Zoemar (39), aayah 53-59)
Gratis en voor niets? Allah is onrechtvaardig.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom niet? Want Allah vergeeft een Moslim zijn/haar zonden.
Waarom is Allah onrechtvaardig?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gratis en voor niets? Allah is onrechtvaardig.
Stel je hebt een vriendin en die wordt verkracht. Je sleept de dader voor de rechter. De rechter zegt 'dat mag niet. ik vergeef je. ga vrij uit'. Zou je dat normaal vinden?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom is Allah onrechtvaardig?
Dat is de reden dat de God uit het Oude Testament niet rechtvaardig is zeg je hier dus? Want ik zie niet in waarom er in principe een verschil is tussen de God uit het Oude Testament en die uit de Koran, behalve dat die uit de Koran minder gewelddadig is.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel je hebt een vriendin en die wordt verkracht. Je sleept de dader voor de rechter. De rechter zegt 'dat mag niet. ik vergeef je. ga vrij uit'. Zou je dat normaal vinden?
Overigens, waarom zou iemand die verkracht is vrijuit gaan volgens Allah? Waar staat dat?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel je hebt een vriendin en die wordt verkracht. Je sleept de dader voor de rechter. De rechter zegt 'dat mag niet. ik vergeef je. ga vrij uit'. Zou je dat normaal vinden?
Ik stel je voor de tweede maal dezelfde vraag: Stel je hebt een vriendin en die wordt verkracht. Je sleept de dader voor de rechter. De rechter zegt 'dat mag niet. ik vergeef je. ga vrij uit'. Zou je dat normaal vinden?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:33 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Overigens, waarom zou iemand die verkracht is vrijuit gaan volgens Allah? Waar staat dat?
Voordat je die vraag stelt moet je eerst bewijzen dat je vraag gerechtvaardigd is en dat je deze vergelijking inderdaad met Allah kunt trekken, anders stel je een vraag die geen enkel doel heeft.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik stel je voor de tweede maal dezelfde vraag: Stel je hebt een vriendin en die wordt verkracht. Je sleept de dader voor de rechter. De rechter zegt 'dat mag niet. ik vergeef je. ga vrij uit'. Zou je dat normaal vinden?
Een constructief antwoord bestaat uit 'ja' of 'nee' eventueel met motivatie.
Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:38 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Voordat je die vraag stelt moet je eerst bewijzen dat je vraag gerechtvaardigd is en dat je deze vergelijking inderdaad met Allah kunt trekken, anders stel je een vraag die geen enkel doel heeft.
Ten eerste keurt Allah dat niet goed:quote:Op donderdag 6 december 2012 23:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?
Waarom denk je dat het leven een recht is als je aanneemt dat we dieren zijn (evolutie)?quote:Op donderdag 6 december 2012 22:26 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als jij meent dat het leven geen recht is en dat het dus niet erg is als bijvoorbeeld derdewereldkinderen omkomen ben je toch wel vrij ziek in je hoofd, sorry ik kan het niet anders noemen.
Zie boven omtrent evolutie.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik vind het belangrijk dat zij straf krijgen omdat het beschadigen van andere mensen leidt tot ellende, simpel gezegd. Verder omdat het iemands waardigheid aantast en omdat mensen daarmee zichzelf boven andere mensen stellen. Mensen horen in essentie in gelijkheid met elkaar om te gaan.
En dat doet God keer op keer, maar mensen negeren God's Woord en Zijn waarschuwing.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:36 schreef BerjanII het volgende:
Als mensen iets verkeerd doen dan moet je ze daarop aanspreken. Geweld gebruiken is niet leerzaam, vooral niet als die mensen gene kans krijgen om het goed te maken en meteen gedood worden.
Ik stel je voor de tweede maal dezelfde vraag: Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ten eerste keurt Allah dat niet goed:
Successful indeed are the believers, who are humble in their prayers and who keep aloof from what is vain and who are givers of poor-rate and who guard their private parts, except before their mates or those whom their right hands possess, for they surely are not blamable.
Qur'an 23:1-6
Ten tweede is het zo dat de God die jij aanbidt precies doet wat jij zegt, die doet namelijk niks tegen verkrachters.
Ik denk dat het leven een recht is omdat ik een humanist ben.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het leven een recht is als je aanneemt dat we dieren zijn (evolutie)?
Evolutie leidt tot de overleving van de sterkste en geeft geen enkele moer aan jou zogenaamde 'rechten'.
Humanisme is niet in tegenspraak met evolutie omdat het zorgen voor elkaar in een gemeenschap de soort ook in stand houdt.quote:Zie boven omtrent evolutie.
Vanuit evolutie gezien geldt het recht van de sterkste, waarom moet een dier (mensen dus in jouw mening) een moer geven aan 'rechten'?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:46 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik denk dat het leven een recht is omdat ik een humanist ben.
[..]
Humanisme is niet in tegenspraak met evolutie omdat het zorgen voor elkaar in een gemeenschap de soort ook in stand houdt.
Kerel, je maakt het weer erg bont. Ik heb jouw God nog nooit gehoord, ook een andere god heb ik nooit gehoord of gezien. Wel de mensen die namens zo'n god spreken, maar dat is geen bewijs.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:44 schreef man1986 het volgende:
En dat doet God keer op keer, maar mensen negeren God's Woord en Zijn waarschuwing.
Mensen krijgen altijd de kans om het goed te maken met God, neem jij die kans ook aan Berjan?
Zoja, geef je zonden dan over aan Jezus en wees voor eeuwig vergeven.
Nee, als je wat meer in evolutie verdiept had zou je weten dat een gemeenschap die voor elkaar zorgt ook een evolutionair voordeel heeft.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vanuit evolutie gezien geldt het recht van de sterkste, waarom moet een dier (mensen dus in jouw mening) een moer geven aan 'rechten'?
Allah zal die schuld, die dus zonde is, in het hiernamaals wegen volgens de islam, het is dus niet makkelijk en gratis vergeven zoals jij stelt, je moraal wordt wel gewogen.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik stel je voor de tweede maal dezelfde vraag: Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?
edit: of het nu om verkrachting gaat of iets anders, dat doet er niet zoveel toe.
Maar waarom hecht je zoveel waarde aan 'rechten' vanuit een evolutionaire perspectief?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:48 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, als je wat meer in evolutie verdiept had zou je weten dat een gemeenschap die voor elkaar zorgt ook een evolutionair voordeel hebben.
Oke. En voor degenen die in het hiernamaals vergeven worden. Hoe is hun schuld afbetaald?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Allah zal die schuld, die dus zonde is, in het hiernamaals wegen volgens de islam, het is dus niet makkelijk en gratis vergeven zoals jij stelt, je moraal wordt wel gewogen.
Dat heb ik al gezegd, een hechte gemeenschap die rechten van gelijkwaardigheid geeft kan een sterke gemeenschap vormen die volgens de evolutietheorie een evolutionair voordeel heeft. Waarom denk je dat wij hier in het westen een verzorgingsstaat hebben opgebouwd?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar waarom hecht je zoveel waarde aan 'rechten' vanuit een evolutionaire perspectief?
Je probeert jezelf goed te praten door te zeggen dat je een humanist bent. Maar de evolutieproces geeft geen enkele moer of je dat bent of niet. Ik wacht nog op je antwoord.
Als je een schuld kunt afbetalen, zouden je zonden, hoe erg ze ook zijn zomaar makkelijk en gratis weggehaald kunnen worden. Dan kun je een moord plegen, je schuld laten afbetalen en alsnog in de hemel komen. Wat dat betreft heeft Allah een beter systeem dan Jezus Christus, omdat Allah ook serieus naar moraal kijkt, terwijl in het geval van Jezus Christus je gewoon massamoorden kunt plegen en je schuld laten afbetalen, en dan kom je alsnog in het hiernamaals in het paradijs.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke. En voor degenen die in het hiernamaals vergeven worden. Hoe is hun schuld afbetaald?
Dat is gebaseerd op een cirkelredenering.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:51 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd, een hechte gemeenschap die rechten van gelijkwaardigheid geeft kan een sterke gemeenschap vormen die volgens de evolutietheorie een evolutionair voordeel heeft. Waarom denk je dat wij hier in het westen een verzorgingsstaat hebben opgebouwd?
Waarom is dat een cirkelredenering?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is gebaseerd op een cirkelredenering.
Gratis en afbetalen zijn tegenstrijdig, dus Allah is tegenstrijdig.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als je een schuld kunt afbetalen, zouden je zonden, hoe erg ze ook zijn zomaar makkelijk en gratis weggehaald kunnen worden. Dan kun je een moord plegen, je schuld laten afbetalen en alsnog in de hemel komen. Wat dat betreft heeft Allah een beter systeem dan Jezus Christus, omdat Allah ook serieus naar moraal kijkt, terwijl in het geval van Jezus Christus je gewoon massamoorden kunt plegen en je schuld laten afbetalen, en dan kom je alsnog in het hiernamaals in het paradijs.
Ik snap nog steeds niet waarom de Islam niet de waarheid is Ali. Waarom toon je de waarheid aan daar de manier waarop zonden afbetaald worden?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote][ afbeelding ] [b]Op donderdag 6 december 2012 23:53 schreef [url=http://forum.fo
Met gratis citeerde ik in feite wat Ali zei, en wat Ali zegt over Allah klopt niet.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
Gratis en afbetalen zijn tegenstrijdig, dus Allah is tegenstrijdig.
Wat is dan jouw positie, waarom denk je dat Jezus wel of niet nodig is voor vergeving?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Met gratis citeerde ik in feite wat Ali zei, en wat Ali zegt over Allah klopt niet.
Nu haal je alles door elkaar.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als je een schuld kunt afbetalen, zouden je zonden, hoe erg ze ook zijn zomaar makkelijk en gratis weggehaald kunnen worden. Dan kun je een moord plegen, je schuld laten afbetalen en alsnog in de hemel komen. Wat dat betreft heeft Allah een beter systeem dan Jezus Christus, omdat Allah ook serieus naar moraal kijkt, terwijl in het geval van Jezus Christus je gewoon massamoorden kunt plegen en je schuld laten afbetalen, en dan kom je alsnog in het hiernamaals in het paradijs.
Omdat mensen als Boeddha ook moreel ideale levens leidden, maar ook hedendaagse boeddhisten, die Jezus niet aanhangen, snap ik niet waarom dat nodig is nee.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is dan jouw positie, waarom denk je dat Jezus wel of niet nodig is voor vergeving?
Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom de Islam niet de waarheid is Ali. Waarom toon je de waarheid aan daar de manier waarop zonden afbetaald worden?
Dat is bij Allah ook zo. Allah vergeeft alle zonden en zelfs de grootste zonden kunnen door Allah vergeven worden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu haal je alles door elkaar.
Een schuld afbetalen is niet gratis, want je betaalt.
Of dat betalen makkelijk is, hangt van de prijs af.
Wanneer je tot Christus komt, draagt Hij je gehoorzaamheid op.
Wat bedoel je met de schuld afbetalen?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wanneer Allah vergeeft, wat gebeurt er dan met de schuld? Hoe wordt de schuld afbetaald?
Het is vooral gebaseerd op een grote fout van een persoon. Want de stelling dat het leven geen recht is, ging niet over rechten en plichten. Maar op het leven an sich. Ali stelde dat het leven gegeven is door zijn godheid (en tevens die van jou) en dat je dus een plicht hebt om iets te doen, namelijk geloven in zijn godheid, anders mis je je plicht en dat is zonde.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is gebaseerd op een cirkelredenering.
Wordt eens volwassen Ali, Jezus sprak zelfs van vergeven OM NIET. Dus een afbetaling vond hij zelf onnodig. En als de mens dat kan, dan kan een hodgeid dat ook.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij stierf aan het kruis, dat is geen kleinigheid wat afbetaling betreft.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:08 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Wordt eens volwassen Ali, Jezus sprak zelfs van vergeven OM NIET. Dus een afbetaling vond hij zelf onnodig. En als de mens dat kan, dan kan een hodgeid dat ook.
Hoe kunnen de grootste zonden door Allah vergeven worden? Wie heeft de prijs betaald voor mijn zonden? Of vergeeft Allah zonder meer?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat is bij Allah ook zo. Allah vergeeft alle zonden en zelfs de grootste zonden kunnen door Allah vergeven worden.
Bekeer je tot Allah.
Waar heeft Jezus gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Nergens.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hij stierf aan het kruis, dat is geen kleinigheid wat afbetaling betreft.
Gelukkig heeft Jezus dat gezegd en is het beschreven in het oudste van de evangelien:quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waar heeft Jezus gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Nergens.
Waar heeft Paulus gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Zo hier en daar.
Waar hebben Bijbelschrijvers en kerkvaders gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Zo hier en daar.
Wie vertrouw jij meer als christen?
Waar staat dan dat Allah de verkrachter zonder straf vrij uit laat gaan?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kunnen de grootste zonden door Allah vergeven worden? Wie heeft de prijs betaald voor mijn zonden? Of vergeeft Allah zonder meer?
De verkrachter die zonder straf vrij uit gaat.
Het feit dat hij niet meer verkracht, is voor jou voldoende?
De pedofiel die belooft nooit meer aan kinderen te zitten en vrijuit gaat. Vader en moeder van het slachtoffer, die zullen daar tevreden mee zijn?
De pester die een kind pesten en markeren voor het leven, zal het slachtoffer blij zijn als die nooit iets hoeft te doen om het goed te maken?
Allah vergeeft toch? Als je betraft wordt, is er dan sprake van vergeving?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:13 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waar staat dan dat Allah de verkrachter zonder straf vrij uit laat gaan?
Waar staat dat Allah de pedofiel die belooft nooit meer aan kinderen te zitten vrijuit laat gaan?
Als Allah iedereen oordeelt op zijn of haar zonden zal Allah dat ook met een verkrachter doen, dus je redenering loopt mank.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd waarom de islam niet de waarheid zou zijn in plaats van wat jullie aanhangen Ali.
Jouw God vergeeft toch ook Ali? Als je maar voldoet aan een paar regels, zoals geloven in jouw godheid en de dood van jezus tot rantsoen voor velen. Maar daar worden slachtoffers van pedofilie en moord ook niet beter van.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Allah vergeeft toch? Als je betraft wordt, is er dan sprake van vergeving?
Dan hoef je ook niet te geloven in 'rechten'.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:07 schreef BerjanII het volgende:
Ik hoef niet te geloven in evolutie, en ook niet in mijn ouders.
De bijbel.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waar heeft Jezus gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Nergens.
Waar heeft Paulus gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Zo hier en daar.
Waar hebben Bijbelschrijvers en kerkvaders gezegd dat hij dat deed om schuld af te betalen? Zo hier en daar.
Wie vertrouw jij meer als christen?
Jezus vergeeft toch? Als je bestraft bent, is er dan sprake van rechtvaardigheid als een verkrachter vergeven is?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Allah vergeeft toch? Als je betraft wordt, is er dan sprake van vergeving?
Probeer je zin te herformuleren want dit slaat grammaticaal nergens op.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Jezus vergeeft toch? Als je bestraft bent, is er dan sprake van rechtvaardigheid als een verkrachter vergeven is?
De rechtvaardigheid komt voort uit het feit dat de prijs al betaald is (Jezus' kruisiging).quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Jezus vergeeft toch? Als je bestraft bent, is er dan sprake van rechtvaardigheid als een verkrachter vergeven is?
41 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobus en Johannes. 42 Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. 43 Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 44 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, 45 want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gelukkig heeft Jezus dat gezegd en is het beschreven in het oudste van de evangelien:
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Een rantsoen is losgeld, een prijs om vrij te kopen van schuld.
Waarom is een kwijtschelding van je zonden nodig?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
De rechtvaardigheid komt voort uit het feit dat de prijs al betaald is (Jezus' kruisiging).
Een moslim heeft geen prijs voor zijn zonden betaald en verwerpt de kwijtschelding van zijn zonden door Jezus.
Ja. Mits je je bekeert.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:21 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
41 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobus en Johannes. 42 Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. 43 Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 44 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, 45 want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’
Ok, ik dacht dat het er niet stond maar zo te zien wel.
Dus als je iemand verkracht of vermoord kun je via Jezus weer vergeven worden daarvoor?
Als Jezus voor iedereens zonden gestorven is dan dus ook voor die van een verkrachter, is dat rechtvaardigheid voor iemand die verkracht is als Jezus zegt: 'dat mag niet. ga vrij uit. Ik heb je vergeven.'?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Probeer je zin te herformuleren want dit slaat grammaticaal nergens op.
Waar blijft de rechtvaardigheid voor het verkrachte kind dat door een pedofiel is verkracht als de pedofiel vergeven is door Jezus?quote:
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden. 2 Korintiërs 5:21quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als Jezus voor iedereens zonden gestorven is dan dus ook voor die van een verkrachter, is dat rechtvaardigheid voor iemand die verkracht is als Jezus zegt: 'dat mag niet. ga vrij uit. Ik heb je vergeven.'?
En wat heeft het slachtoffer nou precies aan de vergeving door middel van de kruisiging van Jezus? Dit is toch precies wat ik eerder al zei? Mensjes doen wat verkeerd, ze vragen vergeving voor hun zonden en worden vergeven. Maar het slachtoffer blijft met het handen in de haar zitten, en gaan misschien zelfs wel naar de hel vanwege de daad van de dader die lekker in de hemel zit.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
De rechtvaardigheid komt voort uit het feit dat de prijs al betaald is (Jezus' kruisiging).
Een moslim heeft geen prijs voor zijn zonden betaald en verwerpt de kwijtschelding van zijn zonden door Jezus.
En hoe straft dit een verkrachter die in God gelooft en wiens zonden door Jezus vergeven worden?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden. 2 Korintiërs 5:21
Volgens christenen zit de seriemoordenaar en kannibaal Jeffrey Dahmer nu in de hemel omdat hij zich in de gevangenis tot Jezus Christus heeft bekeerd. In een interview zei hij dat hij na zijn bekering nog steeds met die gedachtes zat en dat ze nooit meer weggingen. Gandhi die vrede nastreefde en vrede tussen moslims en hindoes wilde zit volgens christenen nu in de hel.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:26 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En wat heeft het slachtoffer nou precies aan de vergeving door middel van de kruisiging van Jezus? Dit is toch precies wat ik eerder al zei? Mensjes doen wat verkeerd, ze vragen vergeving voor hun zonden en worden vergeven. Maar het slachtoffer blijft met het handen in de haar zitten, en gaan misschien zelfs wel naar de hel vanwege de daad van de dader die lekker in de hemel zit.
Mensjes die verkracht zijn bijvoorbeeld door een priester of dominee zullen sneller geneigd zijn om ongelovig te worden dan iemand die het voor de wind ging.
Een moslim gelooft dat Allah zijn zonden vergeeft als hij zich aan dingen houdt. Die heeft evenveel recht om zich vergeven te voelen als een christen die alles aan jezus ophangt. Zolang mensen als jij en ali die niet zien is het vergeefse moeite. Ik hoop maar dat jullie god jullie koppigheid vergeeft anders ziet het er slecht uit voor jullie.
Dat zegt Jezus niet. Jezus heeft geleden en is gestorven voor die daad. Dat maakt de vergeving mogelijk.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als Jezus voor iedereens zonden gestorven is dan dus ook voor die van een verkrachter, is dat rechtvaardigheid voor iemand die verkracht is als Jezus zegt: 'dat mag niet. ga vrij uit. Ik heb je vergeven.'?
En als hij dus bekeerd is en Jezus gehoorzaamd, dan zijn zijn zonden vergeven en dan is een verkrachting vergeven waardoor de dader niet gestraft is?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt Jezus niet. Jezus heeft geleden en is gestorven voor die daad. Dat maakt de vergeving mogelijk.
Degene die zich tot Jezus keert dient zich te bekeren. Jezus draagt gehoorzaamheid op.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:26 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En wat heeft het slachtoffer nou precies aan de vergeving door middel van de kruisiging van Jezus? Dit is toch precies wat ik eerder al zei? Mensjes doen wat verkeerd, ze vragen vergeving voor hun zonden en worden vergeven. Maar het slachtoffer blijft met het handen in de haar zitten, en gaan misschien zelfs wel naar de hel vanwege de daad van de dader die lekker in de hemel zit.
Mensjes die verkracht zijn bijvoorbeeld door een priester of dominee zullen sneller geneigd zijn om ongelovig te worden dan iemand die het voor de wind ging.
Een moslim gelooft dat Allah zijn zonden vergeeft als hij zich aan dingen houdt. Die heeft evenveel recht om zich vergeven te voelen als een christen die alles aan jezus ophangt. Zolang mensen als jij en ali die niet zien is het vergeefse moeite. Ik hoop maar dat jullie god jullie koppigheid vergeeft anders ziet het er slecht uit voor jullie.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:27 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
En hoe straft dit een verkrachter die in God gelooft en wiens zonden door Jezus vergeven worden?
Zowel de slachtoffers als de verkrachters hebben in hun leven gezondigd.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Volgens christenen zit de seriemoordenaar en kannibaal Jeffrey Dahmer nu in de hemel omdat hij zich in de gevangenis tot Jezus Christus heeft bekeerd. In een interview zei hij dat hij na zijn bekering nog steeds met die gedachtes zat en dat ze nooit meer weggingen. Gandhi die vrede nastreefde en vrede tussen moslims en hindoes wilde zit volgens christenen nu in de hel.
Ervan uitgaande dat de dader nooit gestraft is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:32 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
En als hij dus bekeerd is en Jezus gehoorzaamd, dan zijn zijn zonden vergeven en dan is een verkrachting vergeven waardoor de dader niet gestraft is?
Ja, eigen schuld dikke bult. Had hij maar het christelijke geloof aan moeten nemen, hij had kennis genoeg daarover. Dat Moslims ook zo denken begrijpen ze niet. Volledig gehersenspoeld door hun christelijke vrienden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Volgens christenen zit de seriemoordenaar en kannibaal Jeffrey Dahmer nu in de hemel omdat hij zich in de gevangenis tot Jezus Christus heeft bekeerd. In een interview zei hij dat hij na zijn bekering nog steeds met die gedachtes zat en dat ze nooit meer weggingen. Gandhi die vrede nastreefde en vrede tussen moslims en hindoes wilde zit volgens christenen nu in de hel.
Dat hebben verkrachters in Rooms Katholieke Kerken en Protestantse Kerken waaronder kerken van 7 Dags Adventisten niet gedaan, jouw bewering klopt dus niet.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat de dader nooit gestraft is.
Iemand die zich schuldig maakt aan verkrachting en zich werkelijk tot God heeft gekeerd zal zich tot het slachtoffer keren en zichzelf aangeven.
Omdat zij niet bekeerd zijn maar zich door hun lusten laten leiden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat hebben verkrachters in Rooms Katholieke Kerken en Protestantse Kerken waaronder kerken van 7 Dags Adventisten niet gedaan, jouw bewering klopt dus niet.
Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zowel de slachtoffer als de verkrachter hebben in hun leven gezondigd.
Alleen Jezus was zondevrij en kon hun zonden op zich nemen, mits zij in dit leven hun zonden aan Hem hadden gegeven.
Hoezo, zij hebben toch Jezus aangenomen en zich bekeerd? Of volgen die mensen in die kerken trouw die diensten na en doen zij mee met uit de Bijbel lezen, maar zijn ze gewoon niet bekeerd terwijl ze in de kerk zeggen van wel? Hoe weet je dan of iemand bekeerd is?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat zij niet bekeerd zijn maar zich door hun lusten laten leiden.
Ah, we hebben hier een true-scotsmanquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat zij niet bekeerd zijn maar zich door hun lusten laten leiden.
Ja.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Hoezo, zij hebben toch Jezus aangenomen en zich bekeerd? Of volgen die mensen in die kerken trouw die diensten na en doen zij mee met uit de Bijbel lezen, maar zijn ze gewoon niet bekeerd terwijl ze in de kerk zeggen van wel?
Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.quote:Hoe weet je dan of iemand bekeerd is?
Een vergoeding is Jezus' afbetaling van je zonden aan het kruis.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?
En daar heeft een slachtoffer wat aan? Kom op kerel, gedraag je eens als een volwassen zelfstandige NADENKER.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een vergoeding is Jezus' afbetaling van je zonden aan het kruis.
True-scotsman, True-scotsman.quote:Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.
Alleen een boom met appels is een appelboom.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:45 schreef BerjanII het volgende:
[..]
True-scotsman, True-scotsman.
Alleen mensen die goed doen zijn de echte christenen
Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:43 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En daar heeft een slachtoffer wat aan? Kom op kerel, gedraag je eens als een volwassen zelfstandige NADENKER.
Wie zegt dat ik een atheïstische visie aandroeg?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.
Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.
In de bijbelvisie is er na de dood het Oordeel, dus juist wel gerechtigheid.
En die boom heeft ook wel eens rotte appels, en soms zelfs een heleboel. Maar dan kun je niet spreken dat rotte appels toch maar geen appels zijn maar per ongeluk peren die dachten dat ze appels waren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen een boom met appels is een appelboom.
En daar laat ik het bij voor vanavond. Goeie nachtrust iedereen.
Daarom moeten slachtoffers ook tijdens hun leven schadeloos gesteld worden, en ze moeten niet met simpele woorden van het kastje naar de muur gestuurd worden: Wees maar braaf en lief, en volg de lieve heer maar. Dan kom je wel in de hemel, en daar wordt je schadeloos gesteld. God zelf zal alle tranen van je ogen afwissen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.
Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.
In de bijbelvisie is er na de dood het Oordeel, dus juist wel gerechtigheid.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik een atheïstische visie aandroeg?
Ik geloof in een soort abstract scheppingswezen, ik geloof alleen niet dat hij sprookjesboeken naar de aarde toezendt.
Wat gebeurt er met de verkrachter na zijn dood?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Daarom moeten slachtoffers ook tijdens hun leven schadeloos gesteld worden, en ze moeten niet met simpele woorden van het kastje naar de muur gestuurd worden: Wees maar braaf en lief, en volg de lieve heer maar. Dan kom je wel in de hemel, en daar wordt je schadeloos gesteld. God zelf zal alle tranen van je ogen afwissen.
of zoiets
Ik ben het met Berjan eens dat vergoeding en gerechtigheid al in dit leven plaats moet vinden. Overigens vindt er geen gerechtigheid en vergoeding plaats in jouw geloof omdat een verkrachter door Jezus Christus afbetaald kan worden. Daar heeft een slachtoffer niks aan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat gebeurt er met de verkrachter na zijn dood?
Wat gebeurt er met de slachtoffer na haar dood?
Gerechtigheid en vergoeding in jullie wereldbeeld?
Lijkt me sterk.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik ben het met Berjan eens dat vergoeding en gerechtigheid al in dit leven plaats moet vinden.
Weer geen antwoord op mijn vraag.quote:Overigens vindt er geen gerechtigheid en vergoeding plaats in jouw geloof omdat een verkrachter door Jezus Christus afbetaald kan worden. Daar heeft een slachtoffer niks aan.
Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
[..]
Weer geen antwoord op mijn vraag.
Nog een keer dan:
In jullie wereldbeeld:
Gerechtigheid en vergoeding in jullie wereldbeeld na hun dood?
Lijkt me sterk.
Beantwoord de vraag nou gewoon:quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.
Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Beantwoord de vraag nou gewoon:
In jullie wereldbeeld:
Lijkt me sterk.
De verkrachter kan in het christendom in de hemel zitten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:57 schreef man1986 het volgende:
Weer geen antwoord op mijn vraag.
Nog een keer dan:
In jullie wereldbeeld:
Lijkt me sterk.
Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:05 schreef BerjanII het volgende:
In mijn wereldbeeld besta je na de dood niet meer
In jouw geloof is er geen gerechtigheid omdat de dader in de hemel zit en het slachtoffer niet.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:
@MetalIsAwesome
Je kiest om bepaalde redenen ervoor om geen antwoord te geven. Dat is prima.
[..]
Zolang ik in mijn LEVEN nog kracht in mijn benen heb, heb ik zelfs twee benen om op te staan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:
@MetalIsAwesome
Je kiest om bepaalde redenen ervoor om geen antwoord te geven. Dat is prima.
[..]
Ga eens mijn vraag beantwoorden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
In jouw geloof is er geen gerechtigheid omdat de dader in de hemel zit en het slachtoffer niet.
Wat dat betreft heb je geen been om op te staan.
Waarom geef je geen antwoord op wat ik zeg en negeer je dat dit onrechtvaardig is? Of is het dat niet volgens jou?quote:
Wat is de plek voor gerechtigheid na de dood in jouw wereldbeeld? Die is er niet ofwel?quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:11 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Zolang ik in mijn LEVEN nog kracht in mijn benen heb, heb ik zelfs twee benen om op te staan.
Je begrijpt niks van de begrippen LEVEN en DOOD he?
quote:Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.
Beantwoordt dan eerst mijn vraag en dan krijg je mijn antwoord op jouw vraag.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:13 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom geef je geen antwoord op wat ik zeg en negeer je dat dit onrechtvaardig is? Of is het dat niet volgens jou?
Wat gebeurt er met de verkrachter na zijn dood?quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
Beantwoordt dan eerst mijn vraag en dan krijg je mijn antwoord op jouw vraag.
Reincarnatie, interessant.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die gestraft wordt door bijvoorbeeld te reïncarneren in iets slechters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.
Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die hoger gesteld wordt door bijvoorbeeld te reïncarneren in iets beters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.
Antwoord: Onbekend.
In mijn wereldbeeld is er plek voor gerechtigheid, omdat iedereen na de dood een verklaring moet gaan afleggen aan God voor zijn of haar daden. God als de Soevereine Rechter spreekt een rechtvaardige oordeel op die persoon.quote:In jouw geloof is er geen gerechtigheid omdat de dader in de hemel zit en het slachtoffer niet.
Ok.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Reincarnatie, interessant.
Hoe kunnen zowel de slachtoffer als de verkrachter ontsnappen aan de eindeloze spiraal van reincarnatie?
En mijn antwoord op jouw vraag:
[..]
In mijn wereldbeeld is er plek voor gerechtigheid, omdat iedereen na de dood een verklaring moet gaan afleggen aan God voor zijn of haar daden. God als de Soevereine Rechter spreekt een rechtvaardige oordeel op die persoon.
God in Zijn Liefde voor de mensheid heeft ons een keuze gegeven om tot berouw van onze wandaden te komen. Hij biedt ons Zijn enige Zoon aan voor de kwijtschelding van onze zonden.
Wij hebben allen gezondigd (zowel de verkrachter als de slachtoffer), want wij hebben allen God's Woord overtreden.
Zondigen kent geen beloning en leidt tot de dood.
God heeft ons Zijn enige Zoon Jezus Christus gegeven om onze zonden kwijt te schelden en biedt ons het eeuwig leven aan.
Zowel de verkrachter als de slachtoffer zijn gemaakt in God's Evenbeeld en dat is de reden dat God willig is om hen beiden te vergeven als zij hun zonden overgeven aan Jezus Christus.
God is zowel rechtvaardig als genadig.
Hij is rechtvaardig, want hij veroordeelt onze zonden volgens Zijn morele Wet.
Hij is genadig, want Hij stuurde Zijn Zoon om onze zonden kwijt te schelden.
Het leven kan geen gift zijn, dan moet je reeds bestaan om de gift te ontvangen. En als je niet bestaat mis je 'het kado' ook niet..., dus waardeloos.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1) Even voor de duidelijkheid, ik refereer met 'waarheid' niet aan een persoon. Met waarheid doel ik er op dat gelovigen zeggen 'god bestaat', en in het verlengde daarvan een hoop andere claims als waarheid presenteren. Ik zeg niet dat er geen god zoals in de bijbel beschreven bestaat, maar wel dat het me hoogst onwaarschijnlijk lijkt. Eigenlijk zou ik zeggen 'god bestaat niet', maar omdat ik dat niet kan bewijzen, doe ik dat niet.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je laat hier zien dat een dialoog wel gevoerd kan worden, dus bedankt voor je reactie.
1) Monopolie op de Waarheid.
2) Moreel verheven.
3) Logisch redeneren negeren.
1) Monopolie is niet het meest juiste woord om de claim van Jezus 'Ik ben de Waarheid' aan te duiden.
Als ik zeg '2+2=4', dan heeft 4 toch geen 'monopolie' op de voorgaande, maar eerder een 'bevestigende'. Jezus bevestigt en openbaart Zichzelf als de Waarheid. En daar is niets mis me. Wil je als tegenargument claimen 'er is geen Waarheid', dan dien je wel op te merken dat deze laatste statement zichzelf tegenspreekt. Het logische statement is juist 'er is de Waarheid'. Als een persoon claimt dat Hij de waarheid is, dan is de slechtste tegenargument 'er is geen Waarheid'.
Zou iemand dus de claim van Jezus willen verwerpen, dan dient hij of zij de waarheid als categorie niet in twijfel trekken, want dat maakt zijn positie er niet beter op.
2) Christenen claimen niet dat ze moreel verheven zijn. Ze erkennen juist dat ze gezondigd hebben en onrechtvaardig zijn volgens God's Wet. Met dat kennis hebben ze Jezus als hun vergever ontvangen.
3) Deze claim is gebaseerd op de aanname dat logica en geloof polair tegenovergestelde zijn. Dat is een wijdverspreide misvatting, aangezien deze twee elkaar niet onderuit halen in welke vorm dan ook. Binnen een discussie kunnen er wel logische fouten gemaakt worden, maar dat is meer te wijten aan de regels van een debat niet opvolgen en niet omdat geloof logica verwerpt.
Ik heb daar een andere verklaring voor, maar blijkbaar lees jij over mijn post heen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
Hij stierf aan het kruis, dat is geen kleinigheid wat afbetaling betreft.
De vervuiler betaald, maar dat slaat natuurlijk niet op jou. Jij verwacht dat iemand anders opdraait voor jou fouten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kunnen de grootste zonden door Allah vergeven worden? Wie heeft de prijs betaald voor mijn zonden?
Volgens jou godsdienst is berouw voor deze misstap voldoende. Deze misstap komt enkel op rekening van de dader en moet deze schuld niet door derden laten betalen. Dit is niet zo bevorderlijk voor de verantwoordelijkheidszin.quote:De verkrachter die zonder straf vrij uit gaat.
Het feit dat hij niet meer verkracht, is voor jou voldoende?
Gaat een wraakactie deze feiten ongedaan maken ?quote:De pedofiel die belooft nooit meer aan kinderen te zitten en vrijuit gaat. Vader en moeder van het slachtoffer, die zullen daar tevreden mee zijn?
O fijn, dan boeren we er maar op los, gezien de schuld al eerder is afgelost. Is dat sociaal denkend gedrag? Dit is een totaal gemis aan eigen verantwoordelijkheid en afwimpelen op een tweeduizend jaar oud boekje. Niet zo verwonderlijk dat de gevangenissen vol zitten met ' gelovigen '.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:19 schreef man1986 het volgende:
O jazeker, die draait er totaal voor op en laat die schuld niet door derden betalen. Volgens de Islam zal deze zondaar naar de hel verwezen worden. Ook moet hij bij leven zijn schuld bij de naastbestaanden inlossen. Vraag dit maar eens aan je buurman.quote:Een moslim heeft geen prijs voor zijn zonden betaald en verwerpt Jezus' kwijtschelding van zijn zonden.
Dat versje komt van Paulus en niet van Jezus. Groot verschil hoor.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:25 schreef man1986 het volgende:
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden. 2 Korintiërs 5:21
Je weet zelfs niet wat in je eigen evangelies staat. Dat is sterk !!quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef man1986 het volgende:
Alleen Jezus is zondevrij en kan hun zonden op zich nemen, mits zij in dit leven hun zonden aan Hem hadden overgedragen.
Terwijl de gevangenissen vol van jullie rotte appels zitten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alleen een boom met appels is een appelboom.
Begraven of gecremeerd.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef man1986 het volgende:
Begraven of gecremeerd.quote:Wat gebeurt er met de slachtoffer na haar dood?
Aha! Het aloude argument: god liegt zodat wij het (of hem) kunnen begrijpen.quote:Omdat wij mensen de bepalende factor zijn binnen deze kader, gebruikt God de menselijke taal als het hulpmiddel om Zijn boodschap over te geven. Ook openbaart God Zichzelf lokaal zonder dat Zijn Alomtegenwoordigheid in het geding komt.
Ongetwijfeld. Maar alwetendheid betekent niet dat je zegt dat je dingen die op dat moment gaande zijn ( in S&G) niet weet. God hoeft nog niet eens de trukendoos helemaal open te gooien om in de toekomst te kijken. Het speelt zich allemaal recht onder zijn wolk af! Tenzij hij liegt natuurlijk. En toch zegt hij: http://www.biblija.net/bi(...)=1&l=nl&set=10&pos=0quote:Alwetend betekent dat God alles weet en tóch vragen kan stellen.
quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Vanuit een duidelijke zogenaamde tegenstrijdigheid...
'ik weet het niet' vs 'ik weet alles'quote:
Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Begraven of gecremeerd.
[..]
Begraven of gecremeerd.
Moeilijk te vatten : In het Niets ! Nee, als iemand dood is kan die niets meer vergoeden of vergoedt worden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
Dat zal voor het overlijden van één van beiden moeten gebeuren. Als het slachtoffer overleden is kan die niet meer vergoedt worden en als de dader overleden evenmin vergoeding meer toekennen. Er blijft nog één mogelijkheid over : De dader het slachtoffer vergoeden bij leven, wat dit ook moge zijn.quote:Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.
Er is gerechtigheid want Christus heeft geleden en is gestorven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?quote:Op vrijdag 7 december 2012 22:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is gerechtigheid want Christus heeft geleden en is gestorven.
Het is alsof ik jou in je gezicht sla voor wat een verkrachter iemand aangedaan heeft. En dat het slachtoffer van de verkrachting jou dan dankbaar moet zijn voor je opoffering. Goed systeem he?quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.
Hij is gestorven voor ons allemaal. Hij praat verkrachten niet goed.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.
Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?quote:Wat mij echter opvalt is het hoge percentage christenen in gevangenissen, atheïsten zijn ondervertegenwoordigd en christenen oververtegenwoordigd in Amerikaanse gevangenissen, hoe verklaar je dat?
Of Gods geest verwoest het, want er zijn mensen die heilig in God geloven, God ook helemaal navolgen, zo volgen ze 'oog om oog, tand om tand' na, waar JHWH tot oproept, en zo plegen ze de ergste misdaden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.
Mijn eigen verklaring is dat mensen hun misdaden altijd bij Jezus neer kunnen leggen om om vergeving te vragen en op die manier weer in het zuivere kunnen komen.quote:Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?
Heel even de zondaren buiten beschouwing gelaten (al geldt het uiteindelijk daar net zo goed voor)quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.quote:Op zondag 9 december 2012 12:37 schreef Jappie het volgende:
In oorlog mag gedood worden zeg je; maar neem nu bijvoorbeeld een oorlog tussen het ene christelijk georienteerde land tegen het andere christelijk georiënteerd land waarbij aan beide zijden wordt gevochten voor God en vaderland.
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.
Vooral omdat de seculiere dictaturen het lastig vinden om te bepalen of iemand een misdrijf ook 100% zeker gedaan heeft. En dat het volgens die dictators nogal lullig is om erachter te komen dat iemand anders het gedaan heeft dan degene die je net onder het mom van ' heb uw naasten lief' en 'oordeel niet' om zeep hebt geholpen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
quote:Op zondag 9 december 2012 12:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.
Wat steeds door de herder* wordt aangegeven waar en wanneer de schapen de Weg mogen oversteken.quote:Op zondag 9 december 2012 12:54 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zitten er geen noemenswaardige verschillen tussen het moordgedrag van christenen, moslims en seculieren.
Gij zult niet doden... behalve in die en die situatie.
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
Hierdoor leert een verkrachter niets over het patroon in zijn lichaam die ervoor zorgde dat hij/zij iemand wou verkrachten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat we doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.quote:Op zondag 9 december 2012 13:29 schreef sinzzer het volgende:
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.Dat er gedood mag worden in oorlogssituaties is subjectief, en dat is het hele eieren eten.Elk individu heeft daar een ander mening over, zou beter zijn om gezamenlijk te kiezen dat geweld gewoon niet hoort en afgekeurd moet worden.Zoals dat ooit is besloten over de slavernij, ik ben er van overtuigd dat dit de volgende stap is van onze geestelijke evolutie.Maar ja dat gaan wij niet meemaken, onze generatie zal er wel aan helpen om die tijd klaar te maken.Beter elkaar stimuleren om geestelijk te groeien zodat het gevoel van agressie onderdrukt kan worden, zodat keuzes worden beïnvloed door het verstand en niet door je gevoel.
'Geweld' is natuurlijk geen binair begrip.. het is niet 'wel geweld' vs 'geen geweld', maar allerlei gradaties van zowel het geweld zelf als de mate van geweld waartegen dat is gericht.quote:Op zondag 9 december 2012 14:25 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?quote:Ook ben ik voor de doodstraf.
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...quote:Op zondag 9 december 2012 14:33 schreef Molurus het volgende:
Dat je als christen voor de doodstraf bent vind ik overigens wel opmerkelijk. (Als atheist ben ik er tegen in elk geval.)
De belangrijkste voorwaarde voor de doodstraf moet uiteraard zijn dat men met 99%-100% zekerheid weet de juiste in handen te hebben. Het lijkt me ook van belang om psychologisch te onderzoeken of de persoon in kwestie tot gruwelen in staat is.. er moet aangetoond kunnen worden of het daadwerkelijk gaat om menselijk onkruid of er sprake is van een andere grondslag. De doodstraf heeft m.i. dan ook niets meer dan een zuiverende functie.quote:Op zondag 9 december 2012 14:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?Verder hoort oorlog er helaas wel een beetje bij, net als egoïsme en 'mijn stam is beter dan jouw stam'- denken. Het is een product van wat ons als mens zo succesvol maakte aan de ene kant en zo gedoemd om te mislukken aan de andere kant.
Hoe is dit gebruik niet strijdig met de 10 geboden?quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...
Klopt. Daarom is het ook zo dat in Christelijke ( en Moslim ) landen het veel gebruikelijker is om elkaar dood te maken als straf dan in landen waar mensen niet denken dat ze van god best iemand dood mogen maken. Zonder te oordelen, natuurlijk. Want dat mag alleen God ( duhhhh zou Bianconeri zeggen. Dat mag ik aangeven want sinds ik hem om bewijs heb gevraagd houdt ie zich de aankomende maanden wel weer schuil, om in volle onwetendheid toe te slaan vervolgens...anyway...) En met respect voor het leven, want dat komt door god en het is god die alleen daar over kan beslissen.quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eens met dit plaatje: http://commons.wikimedia.(...)ty_International.svg
Goh, toevallig. Alleen hypocriete schurkenstaat China springt eruit als Atheïstisch bolwerk. Hoewel de groepen gelovigen binnen China vast geen bezwaar hebben tegen de executies, toch? Dood is maar lekker dood. Dat ruimt tenminste op in het licht van die aankomende overbevolking."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Dat lukt dus niet. Het gaat erom dat het aannemelijk is dat diegene het gedaan heeft. En stel dat iemand bij het NFI heeft lopen knoeien met de resultaten omdat de verdachte degene was die zijn hond doodgereden heeft, ga jij het de familie dan uitleggen?quote:Op zondag 9 december 2012 14:54 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
De belangrijkste voorwaarde voor de doodstraf moet uiteraard zijn dat men met 99%-100% zekerheid weet de juiste in handen te hebben.
Wat een holle frasen. Haast iedereen is in staat om te doden, als je maar genoeg redenen ervoor ziet.quote:Het lijkt me ook van belang om psychologisch te onderzoeken of de persoon in kwestie tot gruwelen in staat is.. er moet aangetoond kunnen worden of het daadwerkelijk gaat om menselijk onkruid of er sprake is van een andere grondslag.
De doodstraf zuivert helemaal niks. Degene die dood is komt er niet mee terug. En iemand die levenslang vast zit komt net zo goed nooit meer in de mogelijkheid om iemand te vermoorden, dus daar is de samenleving allang van gezuiverd. En als je ernaast zit met de veroordeling kan je diegene tenminste nog vrijlaten. Het enige dat gezuiverd wordt is de bloeddorst bij de mensen die vanuit een verbod om te oordelen en een gebod om elkaar lief te hebben toch denken dat ze over leven en dood moeten gaan beslissen.quote:De doodstraf heeft m.i. dan ook niets meer dan een zuiverende functie.
Kun je daar een voorbeeld van geven?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
Waarschijnlijk dat je niet elke dag ging bidden. Pas als je gelovig bent vindt je dat soort zaken belangrijk en besef je pas hoe zondig je geweest bent door god te verwaarlozen. Weet niet zeker, maar zoiets moet het zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 15:35 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Je hebt inmiddels alweer een paar keer bevestigd dat je de doodstraf niet als bezwaar ziet maar had je ook nog een antwoord voor mij in de maak ?quote:
Ja dat had ik al door maar jou filosofie heeft geen einde.quote:Op zondag 9 december 2012 14:25 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.
Ik stel je gerust, met Jezus ontdek je juist de diepste kernen van je wezen, hoe je opgebouwd bent, gegroeid, je leert je eigen gedragspatronen inzien, en ontvangt genezing.quote:Op zondag 9 december 2012 13:56 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Hierdoor leert een verkrachter niets over het patroon in zijn lichaam die ervoor zorgde dat hij/zij iemand wou verkrachten.
En dus kan hij ook geen inzicht krijgen over hoe het zover was gekomen.
Waardoor er dus ook geen duidelijkheid is om dit te voorkomen in de toekomst bij andere of bij hem zelf..
Mensen leren dus volgens jou theorie helemaal niets waar ze iets aan hebben voor hun toekomst, en de maatschappij ook niet.
Andere vergeven of vergeven worden heeft geen enkele waarde als mensen niet leren van hun fouten of andermans fouten.
Wanneer je tijd komt is het te laat om te leren of om andere mensen kennis te geven om hun te laten leren.
In het leven is elk mens een regisseur over zijn eigen film, wanneer de tijd is gekomen zal jou film klaar zijn.
En het enigste wat je kan doen is met een cola en popcorn jou eigen film terugkijken en meer kan je op dat moment niet doen!
Zeg jij van wel?
Dan vertel mij maar wie ooit terug is gekomen uit de dood en zijn leven heeft gewijzigd?
En kom niet aan met Jezus of zo want hij had na zijn dood niets uit zijn eerdere leven gewijzigd waar hij tijdens zijn dood overtuigd was dat het anders kon.
Met alle respect, jou visie en van veel gelovige houden mensen in slaap.
Zoals een blinde een andere blinde de weg wijst.
Alleen door te leren van het leven kan iemand oprecht veranderen en een andere koers opgaan.
Ik neem aan dat je mijn post hebt gemist, maar ik ben hier wel benieuwd naar dus even ter herhaling; Kun je een voorbeeld geven bij bovenstaande quote?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
quote:Op woensdag 5 december 2012 21:39 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Je zou er natuurlijk ook inhoudelijk op in kunnen gaan. Ik kan je nog een tegenstrijdigheid geven.
Ik gebruik even de engelse tekst, hoop niet dat je daar bezwaar tegen hebt, maar op die site hebben ze van die mooie cross-references voor cherry-pickers zoals ik
Aan de ene kant: -Op zich al heel merkwaardig dat een omnipotente God, die hemel een aarde geschapen heeft, geruchten aanhoort en op grond daarvan beslist om het uit te gaan zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Versus:
God is dus niet overal, ziet niet alles en is ook niet alwetend. Die eerste twee dingen zie je ook heel duidelijk in 11:5. God gaat een sightseeing doen.
Dat beaamt Jezus zelf ook als hij zegt: waarom noemt u mij goed? Niemand is goed behalve God de vader. Jezus is niet God de vader dus is hij niet goed..quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?
En dat Jezus zondevrij was wil ik bestrijden. Ik denk dat hij zoveel zonden heeft begaan tussen zijn twaalfde en 33e dat ze dat deel van zijn leven maar hebben overgeslagen.
En dat zondevrij was een algemeen gebruik in de Antieke wereld, om mensen te vergoddelijken.
Geloof uit angst ook. Zie boven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.
20 Maar heb eerst dengenen, die te Damaskus waren, en te Jeruzalem, en in het gehele land van Judea, en den heidenen verkondigd, dat zij zich zouden beteren, en tot God bekeren, werken doende der bekering waardig.
In de vroege kerk was een koppel dat deel uitmaakte van de groep die je hierboven beschrijft. Iedereen verkocht zijn bezittingen en gaf het geld aan de kerk. Een koppel beweerde dit ook te doen, maar loog.
En een zeker man, met name Ananias, met Saffira, zijn vrouw, verkocht een have;
2 En onttrok van den prijs, ook met medeweten zijner vrouw; en bracht een zeker deel, en legde dat aan de voeten der apostelen.
3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands?
4 Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.
» meer
5 En Ananias, deze woorden horende, viel neder en gaf den geest. En er kwam grote vrees over allen, die dit hoorden.
6 En de jongelingen, opstaande, schikten hem toe, en droegen hem uit, en begroeven hem.
7 En het was omtrent drie uren daarna, dat ook zijn vrouw daar inkwam, niet wetende, wat er geschied was;
8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel.
9 En Petrus zeide tot haar: Wat is het, dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen, die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen.
10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest. En de jongelingen ingekomen zijnde, vonden haar dood en droegen ze uit, en begroeven haar bij haar man.
11 En er kwam grote vreze over de gehele Gemeente, en over allen, die dit hoorden.
Hypocrisie is van alle tijden.
gerechtigheid, vergoedingquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me sterk.
Zo zijn er tienduizenden, misschien wel honderdduizenden vrouwen vermoord wegens vermeende hekserij.quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik heb je post inderdaad gemist. Ik kan wel een voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring maar ben je daar tevreden mee?quote:Op maandag 10 december 2012 02:23 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mijn post hebt gemist, maar ik ben hier wel benieuwd naar dus even ter herhaling; Kun je een voorbeeld geven bij bovenstaande quote?
Ja hoor, nouja tevreden wil misschien niet zeggen dat ik het op dit punt met je eens ben maar in elk geval ben ik wel benieuwd hoe jij het ziet.quote:Op maandag 10 december 2012 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb je post inderdaad gemist. Ik kan wel een voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring maar ben je daar tevreden mee?
Oke, ik heb nooit iemand verkracht of vermoord of iets dergelijks, maar kan wel een ander voorbeeld geven.quote:Op maandag 10 december 2012 22:13 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ja hoor, nouja tevreden wil misschien niet zeggen dat ik het op dit punt met je eens ben maar in elk geval ben ik wel benieuwd hoe jij het ziet.
quote:Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
Maar om dit zo te ervaren of in te zien hoef je helemaal geen Christen te zijnquote:Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alles is uiteindelijk terug te leiden naar een grondig gebrek aan liefde wat iedereen in meer of mindere mate ervaart. Daarom zijn we in staat liefde te geven wanneer we in Gods liefde verblijven. Er is geen behoefte om kwaad te doen, om onszelf te verheffen boven anderen omdat we hun competitie vrezen of onszelf zwakker door hen voelen. Er is geen angst voor de ander maar liefde. Er is geen noodzaak om op anderen te parasiteren om onze behoeften te vervullen, want God vult onze diepste behoeften.
Het typische voor mij was dat het moment na mijn bekering, 2 minuten erna, nadat ik voor het eerst echt op mn knieen tot God gebeden had, dat ik ineens al die inzichten kreeg, plus nog veel meer. Dat was nogal verrassend.quote:Op dinsdag 11 december 2012 02:52 schreef Chokeme het volgende:
Oke, mooi dat je dat vertelt en zo te zien heeft het voor jou gewerkt. Desondanks ben ik het met je these dat geloof je dingen in laat zien die je anders niet zou zien, niet eens. Jij hebt dat misschien zo ervaren, maar er zijn natuurlijk ook mensen die wel een gezonde relatie met hun partner hebben, zonder religieus te zijn. En jouw 'tekortkomingen' in de relatie die jij beschijft zijn m.i. niet inherent aan ongelovig zijn. Ik vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er van uit te gaan dat jouw situatie op iedereen van toepassing is.
Vooralsnog kan ik me dus niet vinden in onderstaande quote van jou.
[..]
Wat ik paradoxaal vind, is het volgende. Je zegt eerst dat je God nodig hebt om een liefdevolle relatie aan te gaan die niet gebaseerd is op egoïsme. Maar wanneer het gaat om tolerantie jegens mensen die anders geloven, zeg je: mensen moeten het offer van Jezus aanvaarden om "gered" te worden (in hun leven, en daarna van de eeuwige dood). Daarbij zeg je b.v.quote:Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dankzij God heb ik ingezien hoe ik zelf dysfunctioneel bezig was en dat ik Gods liefde nodig heb wil ik een zinvolle, pure relatie hebben op basis van liefde ipv egoisme.
Je spreekt hier heel erg vanuit je eigen ervaring, die je vervolgens met de bijbel hebt ingekleurd. Dat snijdt hout voor jou, en vervolgens claim je dat dat voor iedereen hout snijdt: iedereen kan die pure, liefdevolle relatie met God alleen (!) aangaan als het op jouw manier gaat zoals jij (en anderen met jou) de bijbel opvat. Niet anders.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik echter wel geloof dat mensen overal tekortkomingen hebben en dat dat zich op verschillende manieren uit. Maar geen 2 mensen zijn identiek, dus ieder geval is apart. Echter is de wortel van het probleem, de zonde en dood die in ons is, en onze afscheiding van God, voor iedereen gelijk. De oplossing is dus ook gelijk. Daar ben ik stellig van overtuigd. Ik heb geen enkele reden om daar anders over te denken.
Hoe multi-interpretabel zijn de volgende verzen volgens jou:quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat ik paradoxaal vind, is het volgende. Je zegt eerst dat je God nodig hebt om een liefdevolle relatie aan te gaan die niet gebaseerd is op egoïsme. Maar wanneer het gaat om tolerantie jegens mensen die anders geloven, zeg je: mensen moeten het offer van Jezus aanvaarden om "gered" te worden (in hun leven, en daarna van de eeuwige dood). Daarbij zeg je b.v.
[..]
Je spreekt hier heel erg vanuit [b]je eigen[/i] ervaring, die je vervolgens met de bijbel hebt ingekleurd. Dat snijdt hout voor jou, en vervolgens claim je dat dat voor iedereen hout snijdt: iedereen kan die pure, liefdevolle relatie met God alleen (!) aangaan als het op jouw manier gaat zoals jij (en anderen met jou) de bijbel opvat. Niet anders.
Hoe in de vredesnaam is dat niet egocentrisch?
Ik zie iemand die claimt zichzelf "bevrijd" te hebben van zijn ego, wat prachtig is en je ook van harte gegund, en die vervolgens gaat claimen dat zijn weg de weg is.
Heb je hem weer met zijn katholieken beschuldigen. Jezus, houd daar eens een keer mee op, of ga je een beetje verdiepen in alles.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien ik geloof dat dit de waarheid is, en dat mensen op geen andere manier tot God kunnen komen dan via Jezus Christus, waarom zou dat egocentrisch zijn? Ik heb de bijbel zelf niet geschreven of bedacht, het is niet mijn verzinsel. Ook is mijn interpretatie niet in tegenspraak met de schrift, noch met wat het christendom al twee millennia preekt, behalve tijdens de katholieke periode waar de bijbel zelf een einde aan heeft gemaakt.
Dat klopt, die kerel is intolerant en hoogmoedig en eenkennig. Tenminste, zoals dat in de Bijbel staat althans. De historische Jezus daarentegen kan best een goede kerel zijn geweest.quote:Als je mij van egocentrisme wilt beschuldigen, doe dat dan ook van Jezus, aangezien Hij net zo 'intolerant' is als ik.
Ik snap dat je het op de bijbel baseert. En inderdaad: dat zijn extreme verzen, die geen andere weg duldenquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe multi-interpretabel zijn de volgende verzen volgens jou:
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. Johannes 14:6
8 Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord.
9 Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
10 De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben.
11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen. Johannes 10
10 Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond.
11 Deze is de Steen, Die van u, de bouwlieden, veracht is, Welke tot een hoofd des hoeks geworden is.
12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden. Handelingen 4
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Johannes 15
Enzovoorts.
Omdat je je eigen ervaring en overtuiging centraal stelt, en claimt dat het de enige weg isquote:Indien ik geloof dat dit de waarheid is, en dat mensen op geen andere manier tot God kunnen komen dan via Jezus Christus, waarom zou dat egocentrisch zijn?
Nogmaals, ik claim ook nergens dat het niet bijbels geïnspireerd is.quote:Ik heb de bijbel zelf niet geschreven of bedacht, het is niet mijn verzinsel. Ook is mijn interpretatie niet in tegenspraak met de schrift, noch met wat het christendom al twee millennia preekt, behalve tijdens de katholieke periode waar de bijbel zelf een einde aan heeft gemaakt.
Ja, dat doe ik ook, wat dat betreft. Volmondigquote:Als je mij van egocentrisme wilt beschuldigen, doe dat dan ook van Jezus, aangezien Hij net zo 'intolerant' is als ik.
Of wellicht is "de waarheid" een constructie van je ego, wat gevoed wordt door het idee dat jij het gevonden hebt, en veel mensen om je heen niet als ze jouw ideeën niet delenquote:De waarheid is intolerant voor leugens en dwaling.
quote:Op dinsdag 11 december 2012 10:02 schreef Haushofer het volgende:
Laat me je een hypothetische vraag stellen. Stel dat jij er achter komt, na je dood, dat God toch alle "goede" mensen tot zich heeft laat komen (in een hemel oid), Christelijk of niet, ondanks al je "logische" bezwaren hieromtrent. Stel dat God zich heeft bedacht en mensen puur op basis van hun gedrag beoordeelt; dat kan immers, want God definieert volgens jou wat rechtvaardig is (tenzij hij gebonden is aan jouw notie van rechtvaardigheid, wat weer een andere discussie zou zijn, maar dat terzijde). Daar zit je dan in de hemel, met al die goede mensen: moslims, atheïsten, hindoe's, boeddhisten, etc.etc.
Hoe zou je dat vinden? Zou je verbolgen zijn, of opgelucht, teleurgesteld of juist positief verrast?
En geef mij 1 goede reden om niet op mijn eigen overtuiging en ervaring af te gaan, maar op die van iemand anders?quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap dat je het op de bijbel baseert. En inderdaad: dat zijn extreme verzen, die geen andere weg dulden
[..]
Omdat je je eigen ervaring en overtuiging centraal stelt, en claimt dat het de enige weg is
Of dat nou gebaseerd is op een tekst, of op een gedachtengoed die gedeeld wordt met een gemeenschap, doet er niet toe.
Nee, maar je spreekt over 'mijn interpretatie'. Als je vermoedt dat die interpretatie niet juist is, dan nodig ik je uit hem grondig op de proef te stellen. Ik denk dat als het om verlossingskwesties gaat, mijn interpretatie correct is.quote:Nogmaals, ik claim ook nergens dat het niet bijbels geïnspireerd is.
Maar wat ALS er nu 1 God is en Hij heeft 1 Zoon en die Zoon is de messias door wie allen gered kunnen worden, en door niets en niemand anders?quote:Ja, dat doe ik ook, wat dat betreft. Volmondig
Ja, daar had ik op gereageerd maar dat is inderdaad weggevallen.quote:Ik ben erg benieuwd naar je antwoord hierop:
[..]
Die redenen kan ik je niet geven. Jij hebt jouw ervaring, en daar ga ik echt niet tegen in. Wanneer ik je vraag waarom jouw weg 'de weg' is wijs je naar de bijbel, dus daar kan ik ook weinig tegen in brengen aangezien de authoriteit daarvan voor jou zonneklaar isquote:Op dinsdag 11 december 2012 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En geef mij 1 goede reden om niet op mijn eigen overtuiging en ervaring af te gaan, maar op die van iemand anders?
Geef mij 1 goede reden om dat wat ik geloof waarheid en goed te zijn, en in de interesse niet van mij alleen maar van anderen, niet te verkondigen?
Nogmaals, het is geen bijbelkwestie. Ik vertrouw erop dat je er heel goed over hebt nagedacht.quote:Nee, maar je spreekt over 'mijn interpretatie'. Als je vermoedt dat die interpretatie niet juist is, dan nodig ik je uit hem grondig op de proef te stellen. Ik denk dat als het om verlossingskwesties gaat, mijn interpretatie correct is.
Dan vind ik God intolerant, wreed en raarquote:Maar wat ALS er nu 1 God is en Hij heeft 1 Zoon en die Zoon is de messias door wie allen gered kunnen worden, en door niets en niemand anders?
Wat ALS al die andere spiritualiteit en religies niet geinspireerd zijn door God, maar dwaalwegen zijn om mensen in duisternis te houden?
Wat ALS dat nu simpelweg de waarheid is. Kun je dan nog spreken over 'intolerantie'? Of kun je dan nog spreken over 'arrogantie', zoals men vaak ook doet?
Ja, inderdaad. Maar dat zei ik je al: Jezus is inderdaad nogal intolerant wat dat betreftquote:Wat als Jezus nu simpelweg de waarheid sprak in de bovenstaande verzen? Is ieder waarde-oordeel dan niet een simpele uiting van ongeloof?
Ok, dat is fijn om te lezenquote:Mijn verlangen is dat mensen leven en niet sterven dus ik zou dat geweldig vinden.
Hoe is dat niet een theologische construct? In plaats van dat God bijvoorbeeld zegt "als iedereen een beetje fatsoenlijk voor zichzelf, zijn omgeving en zijn naaste is, ben ik dik tevreden" komt er een verhaal over een soort kosmisch kwaad wat erfzonde wordt genoemd, en wat "afgekocht" moest worden door God zelf door zichzelf als mens te manifesteren, en vervolgens moeten wij als mens dat geloven en aanvaarden om verlost te worden.quote:Je gaat er in deze hypothese echter onterecht van uit dat ik geloof dat men een bepaald theologisch construct dient te hebben om gered te worden. Dat is fundamenteel onjuist.
De bijbel is duidelijk over hoe mensen gered worden:
...
Verlossing zit dus niet in een theologisch construct, maar in een relatie met God door geloof in Zijn enige Zoon Jezus Christus.
Hij is alleen intolerant als je niet gelooft wat hij zegt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die redenen kan ik je niet geven. Jij hebt jouw ervaring, en daar ga ik echt niet tegen in. Wanneer ik je vraag waarom jouw weg 'de weg' is wijs je naar de bijbel, dus daar kan ik ook weinig tegen in brengen aangezien de authoriteit daarvan voor jou zonneklaar is
[..]
Nogmaals, het is geen bijbelkwestie. Ik vertrouw erop dat je er heel goed over hebt nagedacht.
[..]
Dan vind ik God intolerant, wreed en raarMaar misschien is God wel zo, dat kan heel goed natuurlijk. De natuur is in bepaalde opzichten ook heel vreemd, denk aan kwantummechanica. Wie ben ik om God in een keurslijf te willen stoppen?
Maar ik kan dezelfde oprechte "wat als het waar is"-vraag stellen voor honderden, zo niet duizenden andere ideeën. Wat als de bijbel niet waar is? Wat als God niet maalt om verzoening? Wat als God het idee van een antropomorfe manifestatie van zichzelf pure godslastering vindt? Wat als God niet bestaat?
Zeg het maar
Ja, inderdaad. Maar dat zei ik je al: Jezus is inderdaad nogal intolerant wat dat betreft
Ok.quote:Ok, dat is fijn om te lezen
Omdat God in Zijn perfectie ook perfectie wil voor zijn schepsels.quote:Hoe is dat niet een theologische construct? In plaats van dat God bijvoorbeeld zegt "als iedereen een beetje fatsoenlijk voor zichzelf, zijn omgeving en zijn naaste is, ben ik dik tevreden" komt er een verhaal over een soort kosmisch kwaad wat erfzonde wordt genoemd, en wat "afgekocht" moest worden door God zelf door zichzelf als mens te manifesteren, en vervolgens moeten wij als mens dat geloven en aanvaarden om verlost te worden.
Dat is een theologische construct van jewelste, zou ik zeggen.
Dat eerste heb ik een goede reden voor: Er zijn genoeg mensen die studie maken van alles waar de bijbel over spreekt, en die spreken elkaar niet tegen als het gaat om de waarheid van de bijbel: Die waarheid is er niet.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En geef mij 1 goede reden om niet op mijn eigen overtuiging en ervaring af te gaan, maar op die van iemand anders?
Geef mij 1 goede reden om dat wat ik geloof waarheid en goed te zijn, en in de interesse niet van mij alleen maar van anderen, niet te verkondigen?
Schitterend, dit denken alle christenen. Op een ander forum is er ook eentje bezig, die ook meent DE waarheid te kennen. En die geeft af op de zevendedagadventisten.quote:Nee, maar je spreekt over 'mijn interpretatie'. Als je vermoedt dat die interpretatie niet juist is, dan nodig ik je uit hem grondig op de proef te stellen. Ik denk dat als het om verlossingskwesties gaat, mijn interpretatie correct is.
Maar WAT als Allah gelijk heeft? WAT als ik gelijk heb? WAT als de grieken die in Zeus geloofden gelijk hebben? WAT als Johan Cruyff altijd gelijk heeft? WAT als Louis van Gaal gelijk heeft?quote:Maar wat ALS er nu 1 God is en Hij heeft 1 Zoon en die Zoon is de messias door wie allen gered kunnen worden, en door niets en niemand anders?
Dat denken de joden, de christenen en de moslims allemaal.quote:Wat ALS al die andere spiritualiteit en religies niet geinspireerd zijn door God, maar dwaalwegen zijn om mensen in duisternis te houden?
De christenen die de evangelieen geschreven hebben waren arrogant. En dat kun je in de geschiedenis van het christendom nog zien ook. Hoeveel mensen al niet over de kling gejaagd zijn voor DE waarheid?quote:Wat ALS dat nu simpelweg de waarheid is. Kun je dan nog spreken over 'intolerantie'? Of kun je dan nog spreken over 'arrogantie', zoals men vaak ook doet?
Maar Jezus is God niet. Lees die bijbel van jou maar eens.quote:Stel je voor dat je een kind hebt, en jij claimt terecht de vader van dat kind te zijn. Vervolgens komt iemand langs en zegt: van al die miljarden mannen op deze aarde beweer jij nu net de vader van dit kind te zijn? Wat een arrogantie!
Zou dat niet stupide zijn wanneer je simpelweg de vader bent?
Nee, een waardeoordeel van mensen die vrijheid hebben om te denken en een mening te vormen. Als mensen allemaal zoals jij denken en redeneren dan is er niemand arrogant meer, want stel je voor dat de ander toch gelijk heeft?quote:Wat als Jezus nu simpelweg de waarheid sprak in de bovenstaande verzen? Is ieder waarde-oordeel dan niet een simpele uiting van ongeloof?
En je vindt "geloven in de wonderbaarlijke redding van God" geen theologisch constructie? Jezus christus, ga zelf eens nadenken.quote:Je gaat er in deze hypothese echter onterecht van uit dat ik geloof dat men een bepaald theologisch construct dient te hebben om gered te worden. Dat is fundamenteel onjuist.
De bijbel is duidelijk over hoe mensen gered worden:
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Efeziers 2
Dus door mijn geloof wordt ik door genade zalig, gered. Ik kan geen punten winnen voor God of mijzelf indoctrineren met het een of ander en het aanvaarden van dat paradigma redt mij, het is Gods genade die mij redt, en Gods genade door mijn geloof in Gods enige Zoon en Zijn verzoenoffer. Het is een gift van God om mij te redden, niet iets wat ik verdien.
Dat God je mag zegenen in je eigen zoektocht.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:15 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat eerste heb ik een goede reden voor: Er zijn genoeg mensen die studie maken van alles waar de bijbel over spreekt, en die spreken elkaar niet tegen als het gaat om de waarheid van de bijbel: Die waarheid is er niet.
En dat tweede dat mag, maar je moet niet doen alsof jouw waarheid DE waarheid is, enkel omdat jij dat zo ervaren hebt. Want als ik dat verhaal van jou goed lees valt het met ervaring wel mee. Maar deed je gewoon alsof je enkel zo'n ervaring kan krijgen door jouw geloof in de lieve heer.
[..]
Schitterend, dit denken alle christenen. Op een ander forum is er ook eentje bezig, die ook meent DE waarheid te kennen. En die geeft af op de zevendedagadventisten.
[..]
Maar WAT als Allah gelijk heeft? WAT als ik gelijk heb? WAT als de grieken die in Zeus geloofden gelijk hebben? WAT als Johan Cruyff altijd gelijk heeft? WAT als Louis van Gaal gelijk heeft?
[..]
Dat denken de joden, de christenen en de moslims allemaal.
[..]
De christenen die de evangelieen geschreven hebben waren arrogant. En dat kun je in de geschiedenis van het christendom nog zien ook. Hoeveel mensen al niet over de kling gejaagd zijn voor DE waarheid?
[..]
Maar Jezus is God niet. Lees die bijbel van jou maar eens.
[..]
Nee, een waardeoordeel van mensen die vrijheid hebben om te denken en een mening te vormen. Als mensen allemaal zoals jij denken en redeneren dan is er niemand arrogant meer, want stel je voor dat de ander toch gelijk heeft?
[..]
En je vindt "geloven in de wonderbaarlijke redding van God" geen theologisch constructie? Jezus christus, ga zelf eens nadenken.
En de rest van jouw betoog met Haushofer negeer ik maar. Wat een theologische dingen daarin staan. Ik hoop oprecht dat je je daar eens van mag bevrijden, want een leven als de jouwe lijkt me het ergste wat er is. Vooral dat je overal bijbelteksten bij meent te moeten hebben.
Wat voor iemand ben jij? Wel serieus ingaan op Haushofer, want die gaat in veel met je mee. Maar op mij niet inhoudelijk reageren? Serieus, zo doen alle sektarische gelovigen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat God je mag zegenen in je eigen zoektocht.
Omdat liefde en blijdschap wel degelijk bestaan.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:22 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Wat voor iemand ben jij? Wel serieus ingaan op Haushofer, want die gaat in veel met je mee. Maar op mij niet inhoudelijk reageren? Serieus, zo doen alle sektarische gelovigen.
En mijn zoektocht is overigens al afgelopen, want er is niks om te vinden dus waarom zou je verder zoeken?
En wat wil je daar nou weer mee zeggenquote:Op dinsdag 11 december 2012 17:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat liefde en blijdschap wel degelijk bestaan.
Dat je nog niet goed genoeg gezocht hebt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En wat wil je daar nou weer mee zeggen
doe eens normaal man, en ga eens inhoudelijk op mijn dingen in in plaats van dit soort lachwekkende reacties. Ik heb liefde en blijdschap gevonden juist nadat ik het christendom vaarwel gezegd heb. Daarvoor kende ik dat natuurlijk ook wel, maar enkel menselijk. Daarna ook menselijke liefde en blijdschap gekend.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat je nog niet goed genoeg gezocht hebt.
Wellicht ken je een zekere vorm van het christendom, maar Jezus heb je nooit gekend.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:48 schreef BerjanII het volgende:
[..]
doe eens normaal man, en ga eens inhoudelijk op mijn dingen in in plaats van dit soort lachwekkende reacties. Ik heb liefde en blijdschap gevonden juist nadat ik het christendom vaarwel gezegd heb. Daarvoor kende ik dat natuurlijk ook wel, maar enkel menselijk. Daarna ook menselijke liefde en blijdschap gekend.
Jij doet alsof de bijbelgod liefde is, maar mijn mening is vierkant anders. Zelfs jezus is geen liefde, al denken wij dat wel vanwege onze Europese en westerse opvoeding.
Een mens die sterft voor anderen, maar toch wil dat wij daarin geloven anders is hij niet gestorven voor die mensen die het niet geloven. Dat is geen liefde.
Ik heb weleens gezegd tegen jou dat God een dictator is, jij hebt dat toen bekend maar jij denkt dat de regels en wetten van die dictator heel goed zijn voor mensen. Maar ja, als je gewoon de menselijke wetten en regels volgt dan vallen die regels en wetten (van jouw bijbelgod) enorm tegen.
Nee, die was van voor mijn tijd.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wellicht ken je een zekere vorm van het christendom, maar Jezus heb je nooit gekend.
Hij is herrezen uit de dood en in de hemelen opgestegen. Via gebed kunnen wij met Hem communiceren. Jezus is even kenbaar vandaag als toen Hij op aarde was.quote:
Notrue-scotsmanquote:Op dinsdag 11 december 2012 17:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wellicht ken je een zekere vorm van het christendom, maar Jezus heb je nooit gekend.
Enkel in jou hoofd Ali, enkel in jou hoofd.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij is herrezen uit de dood en in de hemelen opgestegen. Via gebed kunnen wij met Hem communiceren. Jezus is even kenbaar vandaag als toen Hij op aarde was.
Ik heb hem zelfs de hand geschud. En met hem geknikkerd op het schoolplein. Wel dik ingemaakt overigens, op den duur ging hij huilen en hij vervloekte mij zelfs. Toen heb ik mij als een barmhartige samaritaan over hem ontfermd en al zijn knikkers weer teruggegeven.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zeg me of je Jezus hebt gekend.
Ik snap niet dat je op het verhaal zo diep in kan gaan als het fundament al niet klopt. Wist je dat mensen in europa en azie soms wel 4 procent van hun DNA van de Neanderthalers hebben? Dat is maar 1 voorbeeld dat de christelijke religie totaal verwoest.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij is herrezen uit de dood en in de hemelen opgestegen. Via gebed kunnen wij met Hem communiceren. Jezus is even kenbaar vandaag als toen Hij op aarde was.
Neanderthalers waren mensen. Groter en sterker en waarschijnlijk intelligenter dan wij. Het beeld dat je hebt van overbehaarde idioten met knuppels is een fantasie die je van illustreerders hebt overgenomen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
D
[..]
Ik snap niet dat je op het verhaal zo diep in kan gaan als het fundament al niet klopt. Wist je dat mensen in europa en azie soms wel 4 procent van hun DNA van de Neanderthalers hebben? Dat is maar 1 voorbeeld dat de christelijke religie totaal verwoest.
Denk je bij elk onderzoek dat het automatisch waar is?quote:Kijk we kunnen zeiken over wat paulus met dat woord bedoelde en jezus met die komma en dat is ook heel leuk om te doen. Maar dan gaan we voor het gemak van de discussie uit van dat god bestaat. Maar ik vraag me af of je dat soort onderzoeken opzoekt, doorleest en dan denkt: ok dat is onzin. Denk je bij elk onderzoek dat de fundamenten van het christendom wegslaat automatisch dat het niet waar is?
Ik heb geen flauw idee over de leeftijd van planeet aarde.quote:Geloof je trouwens ook in een jonge aarde? Of neem je alle wetenschap op het gebied van natuurkunde, scheikunde, archeologie, genetica en biologie (en dan vergeet ik er vast een paar) niet aan? Of alleen als ze met bijbel-gunstig bewijs komen?
quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Neanderthalers waren mensen. Groter en sterker en waarschijnlijk intelligenter dan wij. Het beeld dat je hebt van overbehaarde idioten met knuppels is een fantasie die je van illustreerders hebt overgenomen.
Je hebt enerzijds onderzoek en daaraan gekoppelde conclusies.quote:Denk je bij elk onderzoek dat het automatisch waar is?
Dat heeft wetenschap al voor op de beweringen uit de bijbel.quote:Wetenschappelijke bevindingen worden constant herzien.
Zoals?quote:Iets wat zeker is is dat men in het verleden steeds met zogenaamde feiten kwam die de bijbel zouden diskwalificeren, maar dat men daar later steeds op terug moest komen.
Behalve wat de bijbel betreft, want die mensen uit de ijzertijd wisten dit reeds beter. Is het dat ?quote:Dus waar men vandaag de dag mee op de proppen komt, dient met een boel scepsis bekeken te worden.
O, dat heeft ook al in GEO gestaan. Nog geen abonnee toen ?quote:Ik heb geen flauw idee over de leeftijd van planeet aarde.
Jezus 'best een goede kerel' noemenquote:Op dinsdag 11 december 2012 16:09 schreef BerjanII het volgende:
Dat klopt, die kerel is intolerant en hoogmoedig en eenkennig. Tenminste, zoals dat in de Bijbel staat althans. De historische Jezus daarentegen kan best een goede kerel zijn geweest.
Mag Berjan zijn oude schoolvriend Jezus Vandercruysen geen beste kerel vinden ?quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Jezus 'best een goede kerel' noemen
Een mensensoort ja. Maar wel een uitgestorven, aparte mensensoort. En getuige jouw opvatting van mijn beeld van Neanderthalers heb je zelf de nieuwste onderzoeken niet echt gelezen he? Maar jij kon dan ook niet weten dat ik daar de afgelopen weken enorm veel over bekeken heb. Dit soort zaken. http://archeologieonline.(...)rrentie-homo-sapiensquote:Neanderthalers waren mensen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat zul je geen enkele wetenschapper horen zeggen die zijn vak serieus neemt! Het wordt juist peer-reviewed omdat wetenschappers elkaar ook niet vertrouwen.quote:Dus waar men vandaag de dag mee op de proppen komt, dient met een boel scepsis bekeken te worden. Zoals dat met elke wetenchappelijke bevinding. Maar velen hebben 'wetenschap' gelijk gemaakt aan 'absolute waarheid' en denken dat de kous af is zodra iets peer reviewed is.Maar je kunt je wel voorstellen dat als tientallen onderzoeken los van elkaar de periode dat homo-sapiens zich gingen profileren op ongeveer 200.000 jaar geleden stellen, het niet ineens 7000 jaar geleden was. Snap je? We komen steeds dichter bij een bepaald punt, door betere dateringsmethodes en vergelijkingsmateriaal ( opgravingen e.d. ). En dat vorm tot nu toe allemaal nette lijnen.
http://www.guardian.co.uk(...)erthal-interbreeding
Kijk eens hier! Een studie die een andere studie mogelijk tegenspreekt! De wetenschap heeft zoveel bewijs dat haast zeker is in welke periodes alles zich afgespeeld heeft. Maar in welke mate is er al dan niet seks geweest tussen oer-mensen en neanderthalers? Daar richt het debat zich nu op. Let wel, we hebben het over gebeurtenissen van 40.000 jaar geleden. En je weet van je ervaringen op het forum hoe moeilijk het is om gebeurtenissen van 2000 jaar geleden helder te krijgen.Ben je daar nooit benieuwd naar? En hoe zou je zoiets aanpakken als je het wil weten? Want de wetenschap vertrouw je niet. Of wel? Om even een update te geven over wie achter wie aanloopt: http://www.geloofenwetens(...)gisch-vragen-op.htmlquote:Ik heb geen flauw idee over de leeftijd van planeet aarde.
Ohja, en de leeftijd ligt rond de 4.4 miljard jaar. En dat zal nooit 2 miljard jaar, 3 miljard jaar of 100 miljard jaar of 6 miljoen jaar of 7000 jaar worden.http://records.viu.ca/~earles/zircon-jan01.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_Earth
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-age-of-earth.html
[ Bericht 28% gewijzigd door Uitstekelbaars op 11-12-2012 20:59:27 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
En? Moet ik hem dan een slechte kerel noemenquote:Op dinsdag 11 december 2012 20:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Jezus 'best een goede kerel' noemen
quote:Op dinsdag 11 december 2012 20:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Een mensensoort ja. Maar wel een uitgestorven, aparte mensensoort. En getuige jouw opvatting van mijn beeld van Neanderthalers heb je zelf de nieuwste onderzoeken niet echt gelezen he? Maar jij kon dan ook niet weten dat ik daar de afgelopen weken enorm veel over gelezen heb. Dit soort zaken. http://archeologieonline.(...)rrentie-homo-sapiensIk zie echt geen enkel probleem in al die artikelen. Het enige waar het mij op wijst is dat er vroeger mensen waren. Als je vandaag de dag verschillende schedels naast elkaar legt van een blanke westerling, een afrikaanse zulu en een aziaat, zul je ook allerlei verschillen tegenkomen. Geen 2 mensen zien er exact hetzelfde uit. De variatie is enorm. Je kan op basis van uiterlijk niet de conclusie trekken dat het om verschillende 'soorten' gaat. Alle honden zijn uit wolven gefokt. De variatie in honden is enorm. Toch zou je op het eerste gezicht de conclusie kunnen trekken dat een chihuahua en een duitse herder en een hazewindhond verschillende dieren zijn. Neanderthalers waren mensen en ze plantten zich voor met homo sapiens omdat dat ook mensen waren, zoals vandaag de dag alle kleuren en vormen en maten ook met elkaar voortplanten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat bedoel je overigens met een neanderthaler zonder kin?
Hier een aantal schedels van verschillende mensen en daaronder de neanderthaler. Moet ik nu echt geloven dat de neanderthaler fundamenteel anders was dan gewoon een mens? Pas als je artificiele categorien gaat maken in mensen'soorten' kun je daar over spreken. Ik heb geen enkele reden om dat te doen. Neanderthalers waren grote, sterke, intelligente mensen en waarschijnlijk in het bezit van voor hun tijd geavanceerde technologie in termen van wapentuin/jagersgereedschap/kennis van de natuur, enzovoorts.
Mensenschedels:
Neanderthaler:
Dit plaatje is dus misleidend omdat ze een blanke westerling naast de neanderthaler hebben gezet. Als je het 'supreme white race' als de creme de la creme van de menselijke evolutie beschouwt, zou je eventueel de conclusie kunnen trekken dat neanderthaler een 'lagere' soort was. Kijk je naar andere menselijke rassen van vandaag de dag, is eigenlijk alleen de grootte van de wenkbrouwen opmerkelijk. De Neanderthaler was waarschijnlijk een stuk minder gedegenereerd dan wij vandaag de dag, met al onze genetische defecten en mankementen.De dateringsmethoden zijn gebaseerd op bepaalde assumpties en ik ben niet overtuigd van de waarheid van die assumpties.quote:Dat zul je geen enkele wetenschapper horen zeggen die zijn vak serieus neemt! Het wordt juist peer-reviewed omdat wetenschappers elkaar ook niet vertrouwen.Maar je kunt je wel voorstellen dat als tientallen onderzoeken los van elkaar de periode dat homo-sapiens zich gingen profileren op ongeveer 200.000 jaar geleden stellen, het niet ineens 7000 jaar geleden was. Snap je? We komen steeds dichter bij een bepaald punt, door betere dateringsmethodes en vergelijkingsmateriaal ( opgravingen e.d. ). En dat vorm tot nu toe allemaal nette lijnen.
Ik ben er wel benieuwd naar omdat er vanalles razend interessant te vinden is, maar wat altijd zo jammer is met die onderzoeken is dat men alles interpreteert met de evolutionaire bril zonder het bewijs gewoon open te laten.quote:Ben je daar nooit benieuwd naar? En hoe zou je zoiets aanpakken als je het wil weten? Want de wetenschap vertrouw je niet. Of wel? Om even een update te geven over wie achter wie aanloopt: http://www.geloofenwetens(...)gisch-vragen-op.html
Zo wordt in 1 van die onderzoeken gesteld dat het bijzonder opmerkelijk is dat zowel de mens als de neanderthaler DNA missen wat voor 'spines' op de penis verantwoordelijk is, terwijl andere primaten dit DNA wel hebben.
Dit is dus alleen opmerkelijk als je gelooft dat Neanderthalers niet gewoon mensen waren maar mensen en neanderthalers uit dezelfde voorouders geevolueerd zijn als als primaten.
Het zou voor mij pas opmerkelijk zijn geweest als neanderthalders wel dat DNA hadden gehad omdat dat een wezenlijk verschil zou betekenen in plaats van een overeenkomst.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-12-2012 21:46:55 ]
Jep. Je kan nog zo'n pikzwarte zulu-neger uit de bushbush sleuren, hij zal toch echt een kin hebben. En je kan nog zo'n ontwikkelde fijnbesnaarde neanderthaler vinden, hij zal geen kin hebben. En dan komen al die kenmerken er nog bij die ik opsomde. Er zijn GEEN Neanderthalers die EN een kleine neus hebben, EN een plat achterhoofd EN hele hoge en dunne wenkbrauwen EN een kin hebben. En alle mensen die ik tot nu toe ooit gezien heb ( want straks kom je op de proppen met iemand die geboren is zonder kin, maar dat heb ik nog nooit gezien ) hebben dat wel. Al die dingen. Plus nog het DNA-bewijs om de uiterlijke kenmerken te staven.quote:Hier een aantal schedels van verschillende mensen en daaronder de neanderthaler. Moet ik nu echt geloven dat de neanderthaler fundamenteel anders was dan gewoon een mens?
Kom ik op terug, ga nu sporten.quote:De dateringsmethoden zijn gebaseerd op bepaalde assumpties en ik ben niet overtuigd van de waarheid van die assumpties.
Ik zie gewoon kinnen hoor. BIj deze bijv.:quote:Op dinsdag 11 december 2012 21:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Jep. Je kan nog zo'n pikzwarte zulu-neger uit de bushbush sleuren, hij zal toch echt een kin hebben. En je kan nog zo'n ontwikkelde fijnbesnaarde neanderthaler vinden, hij zal geen kin hebben. En dan komen al die kenmerken er nog bij die ik opsomde. Er zijn GEEN Neanderthalers die EN een kleine neus hebben, EN een plat achterhoofd EN hele hoge en dunne wenkbrauwen EN een kin hebben. En alle mensen die ik tot nu toe ooit gezien heb ( want straks kom je op de proppen met iemand die geboren is zonder kin, maar dat heb ik nog nooit gezien ) hebben dat wel. Al die dingen. Plus nog het DNA-bewijs om de uiterlijke kenmerken te staven.
[..]
Kom ik op terug, ga nu sporten.
Waarom zijn dat 'extreme verzen'? Ik lees ze gewoon doodgewoon weg als ik de Bijbel lees, net als al het andere... vind eerder dat bepaalde kerken hypocriet en schijnheilig omgaan met sommige stukken in de Bijbel. Het moet allemaal dan maar makkelijk te verkroppen zijn voor dat familiaire schapen volk dat voor de gezelligheid naar de kerk komt. Kom op, wees een échte Christen en aanvaardt het complete, werkelijke christelijke geloof of ga gewoon gewoon naar een buurthuis of zo.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap dat je het op de bijbel baseert. En inderdaad: dat zijn extreme verzen, die geen andere weg dulden
Ik kwam laatst een artikel tegen: Jesus Christ, tough as nails.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:01 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Waarom zijn dat 'extreme verzen'? Ik lees ze gewoon doodgewoon weg als ik de Bijbel lees, net als al het andere... vind eerder dat bepaalde kerken hypocriet en schijnheilig omgaan met sommige stukken in de Bijbel. Het moet allemaal dan maar makkelijk te verkroppen zijn voor dat familiaire schapen volk dat voor de gezelligheid naar de kerk komt. Kom op, wees een échte Christen en aanvaardt het complete, werkelijke christelijke geloof of ga gewoon gewoon naar een buurthuis of zo.
Kijk, ik kan mezelf blijven herhalen en jij kan bij plaatjes opmerken: ik zie wel een kin. En dan zeg ik: ik zie zware wenkbrauwen en een bol achterhoofd! Het punt is dat alle Neanderthalers dezelfde trekken hebben in een combinatie die mensen niet hebben. Daarnaast heeft hun skelet in zijn totaliteit een veel compactere bouw. Altijd. En daarnaast wordt dat ondersteund door het uitpluizen van hun DNA. Als het mensen waren dan zouden we dat gezien hebben aan het uiterlijk EN aan het DNA. Denk je niet dat ze na die 4 miljard paren anders wel gezegd hadden: goh, we hebben een 100% match met een mens, wat zou dat dan voor wezen zijn wat we aan het analyseren zijn? Zoals ik al eerder zei was 0,3% afwijkend na het doornemen van 3,2 miljard paren. Dat betekent dat er 9.6 miljoen afwijkende paren zijn. En dat bij meerdere monsters van Neanderthalers want de metingen werden verricht op basis van verschillende neanderthalers. http://www.eva.mpg.de/neandertal/quote:Op dinsdag 11 december 2012 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie gewoon kinnen hoor. BIj deze bijv.:
https://encrypted-tbn1.gs(...)_pFsrKmNcHHovxV_LnNd
http://news.discovery.com(...)neanderthal-zoom.jpg
Ik ken geen donkere mensen met een puntige vooruitstekende neus en smalle neusgaten zoals ikzelf, betekent dat nu dat we geheel anders zijn?
Ik ken ook geen westerlingen met het soort voorhoofd dat donkere mensen regelmatig hebben, erg afgeplat aan de voorkant.
De kenmerken die je noemt zijn in mijn ogen simpelweg variaties. Variaties die vandaag de dag wellicht niet meer voorkomen maar dat maakt niet uit. Onder westerlingen kom je ook geen donkere huid meer tegen en ook niet het soort neus wat ik hierboven noemde. Die genetische informatie is verdwenen en dus begint men meer en meer op elkaar te lijken. Als je maar lang genoeg selecteert op bepaalde trekken, verdwijnen andere trekken op een gegeven moment volledig. Indien je vervolgens weer 2 verschillende groepen mengt, krijg je een combinatie van de twee. Zo krijg je leuke halfbloedjes tussen blanke en donkere mensen, met kroeshaar en blauwe hogen en een platte neus met grote neusgaten.
Wat dat betreft is het leuk om mensen uit Madagascar te bekijken. Die vertonen trekken van afrikaanse, blanke, indiaanse en aziatische mensen. Na een tijdje leer je ze herkennen en pik je ze er zo uit.
Ik snap je gedachte. Maar wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat, gelet op alle verschillen die ze al ontdekt hebben qua DNA, bouw, schedel, groei en vorm van de hersenen,etc, het logisch zou zijn dat dit ook in die lijn lag. Dat het niet zo is maakt het een opvallende ontdekking. Maar als er een complot was om homo sapien en Neanderthaler expres uit elkaar te houden zouden ze deze ontdekking nooit naar buiten gebracht hebben. Er was nog een veel makkelijkere oplossing namelijk het verzwijgen. Maar daar gaat het niet om. Er is geen agenda. Er is zeer sterk bewijs gevonden dat het om twee verschillende soorten 'homo' gaat. En ze hebben ook zat overeenkomsten in hun DNA. Maar dit soort onderzoeken pretendeert nergens een perfecte en complete wetenschap te zijn. Dat is juist het leuke hieraan, deze onderzoeken zijn pas een paar jaar oud en er gebeurt enorm veel. In 2006 werd een onderzoek gepubliceerd over 46.000 paren, nu al over miljarden paren. Dat was toen ondenkbaar dat het DNA zo snel gelezen kon worden. Al die ontdekkingen gebeuren nu en roepen zeker vragen op, dat is het leuke eraan. Zie ook dat stuk dat ik plaatste over dat de paring tussen mens en Neanderthaler of de mate daarvan ter discussie stelde.quote:Zo wordt in 1 van die onderzoeken gesteld dat het bijzonder opmerkelijk is dat zowel de mens als de neanderthaler DNA missen wat voor 'spines' op de penis verantwoordelijk is, terwijl andere primaten dit DNA wel hebben.
Dit is dus alleen opmerkelijk als je gelooft dat Neanderthalers niet gewoon mensen waren maar mensen en neanderthalers uit dezelfde voorouders geevolueerd zijn als als primaten.
Het zou voor mij pas opmerkelijk zijn geweest als neanderthalders wel dat DNA hadden gehad omdat dat een wezenlijk verschil zou betekenen in plaats van een overeenkomst.
Ik heb eigenlijk totaal geen zin in een uitgebreide evolutie/creatie discussie want die kosten me teveel tijd en ik zie er het nut niet van in. Wetenschap staat niet stil en wat men vandaag ontdekt blijkt morgen ineens toch niet te kloppen of door meer bewijs anders uitgelegd te moeten worden. Ik geloof in de schepping en zie daar voldoende bewijzen voor. Enige zaken die nu tegen lijken te spreken gooien niet ineens al het andere bewijs overhoop. Ik zal op deze post reageren maar als ik geen zin meer heb in deze discussie stop ik dus ook oke? Dan weet je het vast.quote:
Ervan uitgaande dat neanderthalders geen mensen zijn. Ik zie trekken bij afrikanen die ik bij blanken niet zie, zoals een platte neus. Zijn afrikanen nu geen mensen?quote:[..]
Kijk, ik kan mezelf blijven herhalen en jij kan bij plaatjes opmerken: ik zie wel een kin. En dan zeg ik: ik zie zware wenkbrauwen en een bol achterhoofd! Het punt is dat alle Neanderthalers dezelfde trekken hebben in een combinatie die mensen niet hebben.
Heb je weleens pygmeen en Nederlanders vergeleken? Zou je die niet anders classificeren als je alleen de skeletten had?quote:Daarnaast heeft hun skelet in zijn totaliteit een veel compactere bouw. Altijd.
Hele artikel op http://en.wikipedia.org/wiki/Ota_Bengaquote:Ota Benga
From Wikipedia, the free encyclopedia
Ota Benga in 1904
Ota Benga (circa 1883[1] March 20, 1916) was a Congolese Mbuti pygmy known for being featured with other Africans in an anthropology exhibit at the Louisiana Purchase Exposition in St. Louis, Missouri in 1904, and later in a controversial human zoo exhibit in the Bronx Zoo in 1906. Benga had been freed from slave traders in the Congo by the missionary Samuel Phillips Verner, who had taken him to Missouri. At the Bronx Zoo, Benga had free run of the grounds before and after he was "exhibited" in the zoo's Monkey House. Displays of non-Western humans as examples of "earlier stages" of human evolution were common in the early 20th century, when racial theories were frequently intertwined with concepts from evolutionary biology.
African-American newspapers around the nation carried editorials strongly opposing Benga's treatment. Dr. R.S. MacArthur, the spokesperson for a delegation of black churches, petitioned the New York City mayor for his release. The mayor released Benga to the custody of Reverend James M. Gordon, who supervised the Howard Colored Orphan Asylum in Brooklyn and made him a ward. That same year Gordon arranged for Benga to be cared for in Virginia, where he paid for him to acquire American clothes and to have his teeth capped, so the young man could be part of society. Benga was tutored in English and began to work. When, several years later, the outbreak of World War I stopped passenger travel on the oceans and prevented his returning to Africa, he became depressed. He committed suicide in 1916 at the age of 32.[2]
Het verschil in DNA tussen 2 mensen van verschillende rassen vandaag de dag is ruwweg 0.2%. 0.3% lijkt me dus niet onrealistisch na een paar duizend jaar aan genetisch verval.quote:En daarnaast wordt dat ondersteund door het uitpluizen van hun DNA. Als het mensen waren dan zouden we dat gezien hebben aan het uiterlijk EN aan het DNA. Denk je niet dat ze na die 4 miljard paren anders wel gezegd hadden: goh, we hebben een 100% match met een mens, wat zou dat dan voor wezen zijn wat we aan het analyseren zijn? Zoals ik al eerder zei was 0,3% afwijkend na het doornemen van 3,2 miljard paren. Dat betekent dat er 9.6 miljoen afwijkende paren zijn. En dat bij drie monsters van Neanderthalers want de metingen werden verricht op basis van drie verschillende neanderthalers.
Dit is een rant en ik heb geen zin om in detail op die dateringsmethoden in te gaan, veel te veel werk en te complex. Lees de kritiek erop zelf en beslis zelf.quote:Daarnaast snap ik je argument van de bril opzetten bij al die metingen van de ouderdom van de aarde niet. Uit tientallen metingen met verschillende methodes uit verschillende disciplines blijken de resultaten zich allemaal rond de 4.4 miljard jaar te bevinden. Moeten de wetenschappers dan zeggen: ' oh maar dat is wel een heel wetenschappelijke gedachte! Kom, laten we de genesis-bril opzetten. Wat zegt dat boek? Oh 10.000 jaar, ja laten we dat dan maar neer zetten. En weet je wat, volgens het hindoe-boek is de aarde 20.000 jaar oud, laten we die bril ook meenemen in het onderzoek en gewoon het gemiddelde nemen! *kras kras kras* zo, de ouderdom van de aarde is gesteld op 15.000 jaar!' Had je dat graag gezien? Nou, dat gebeurt dus niet. Wetenschappers doen een meting, controleren het en anderen controleren dat en dat wordt allemaal gepubliceerd. En dat sommige geloven daardoor in de knoop komen met hun heilige boek kun je toch moeilijk de 'bril' van de wetenschappers verwijten.
Ik blijf sceptisch. Als ik vermoed dat er ergens iets niet klopt, dan ga ik er niet toch ineens in geloven omdat het toevallig overeen zou komen met mn huidige paradigma.quote:Nog een vraagje: als er 10.000 jaar uitgekomen was uit al die metingen, was je dan wel tevreden geweest met de bril? Wantrouw je de wetenschap niet als ze met claims komen die de bijbel ondersteunen?
Ik vind het maar een rare stelling om te zeggen dat iedereen zondig is. Ik ken genoeg mensen die ik als 'perfect' zou beschouwen, qua ethiek, moraal etc. Ik zou niet weten wat hun tekortkomingen of zondes zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik echter wel geloof dat mensen overal tekortkomingen hebben en dat dat zich op verschillende manieren uit. Maar geen 2 mensen zijn identiek, dus ieder geval is apart. Echter is de wortel van het probleem, de zonde en dood die in ons is, en onze afscheiding van God, voor iedereen gelijk. De oplossing is dus ook gelijk. Daar ben ik stellig van overtuigd. Ik heb geen enkele reden om daar anders over te denken.
Ahum..quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nooit presenteerde Hij zichzelf om zichzelf te etaleren of aanbidding naar zichzelf toe te trekken, maar was een dienaar der mensen.
Hij werd wellicht als een lam naar de slachtbank geleid, maar was geen wollig schaapje. De man was sterk, beheerst, verstandig, eervol en liefdevol. Een model voor iedere man van alle tijden. Geen schreeuwert of macho, geen machtsvertoon of grote mond, maar daden van liefde en moed in alle nederigheid en blijdschap, altijd dank gevend aan God.
Volgens de bijbel is liegen een zonde. Ik denk dat ik veilig kan stellen dat iedereen in zijn leven weleens gelogen heeft.quote:Op woensdag 12 december 2012 01:19 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik vind het maar een rare stelling om te zeggen dat iedereen zondig is. Ik ken genoeg mensen die ik als 'perfect' zou beschouwen, qua ethiek, moraal etc. Ik zou niet weten wat hun tekortkomingen of zondes zijn.
Met alle respect maar jouw visie hierop is gestoeld op generalisatie en drogredenering. Je kunt gewoon simpelweg niet zeggen dat een ieder zondig is, want je kent maar zo een klein deel van alle mensen op aarde.
Ik bedoel daarmee dat de mens is aangetast en zijn natuur fundamenteel is veranderd van onsterfelijk naar sterfelijk, en dat dit ook gevolgen heeft voor de manier waarop we functioneren.quote:Ik weet trouwens niet wat je met 'de dood in ons' bedoelt. Als je daarmee bedoelt dat ongelovigen niet verder leven in de hemel, zie ik geen verband met de tekortkomingen die mensen in het leven hebben.
In de context van de gehele bijbel geplaatst zijn dit inderdaad geboden van liefde en niet van onderdrukking. Als je zaken uit hun context haalt kan dat een verkeerd beeld geven van wat er staat, hoe het bedoeld is, en wat het in de praktijk betekent.quote:Ahum..
‘Ik ben de Heer uw God’
‘Gij zult geen andere goden hebben’
‘Gij zult geen afgodsbeelden maken’
‘Gij zult de naam van God niet misbruiken’
‘Gedenk de sabbat en houd hem in ere’
‘Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! (Matteüs 10:34-36)’
Moet ik uit je woorden halen dat Jezus je gaat uitleggen hoe de vork in de steel zit?quote:Op maandag 10 december 2012 01:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik stel je gerust, met Jezus ontdek je juist de diepste kernen van je wezen, hoe je opgebouwd bent, gegroeid, je leert je eigen gedragspatronen inzien, en ontvangt genezing.
Dit zal niet van de een op de andere dag gebeuren, maar is een proces wat meerdere jaren,of wellicht een leven lang, duurt. Jezus kent ons en openbaart ons aan onszelf, opdat we onze noodzaak voor Hem en zijn liefdevolle karakter inzien en Hem omarmen om het goede te doen.
De meeste mensen waarschijnlijk wel ja. De ernst van die leugens zal bij de meesten wel meevallen. Als je tegen je vrienden zegt dat je je niet zo lekker voelt, terwijl je eigenlijk gewoon geen zin hebt om uit te gaan is dat inderdaad een leugen. Als leugens van dergelijke aard een zonde zijn zullen volgens jou of de bijbel de meeste mensen inderdaad zondaars zijn.quote:Op woensdag 12 december 2012 01:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens de bijbel is liegen een zonde. Ik denk dat ik veilig kan stellen dat iedereen in zijn leven weleens gelogen heeft.
Deze kan je op twee manieren interpreteren. Als ik iemand in een Ferrari zie rijden denk ik 'had ik ook maar zo'n auto', maar niet 'had ik maar zijn (de eigenaar) auto, opdat hij hem niet heeft'. Als het eerste geval ook al een zonde is, dan zullen veel mensen zich hier inderdaad 'schuldig' aan maken.quote:Volgens de bijbel is het willen hebben van andermans goederen een zonde. Ik denk dat we allemaal weleens een dergelijk verlangen hebben gehad.
Klopt. Ik wel in elk geval.quote:Het niet respecteren van de sabbat is zonde. Daar valt het grootste deel van de wereld onder.
Dus als ik het goed begrijp is de sterfelijkheid een bijkomstigheid/gevolg van het 'aangetast zijn', en dus niet de oorzaak van de tekortkomingen die mensen volgens jou hebben?quote:Ik bedoel daarmee dat de mens is aangetast en zijn natuur fundamenteel is veranderd van onsterfelijk naar sterfelijk, en dat dit ook gevolgen heeft voor de manier waarop we functioneren.
De eerste 4 geboden komen op mij niet erg nederig over. Eerder het tegenovergestelde. In de eerste plaats omdat het geschreven staat als een 'gebod', en niet als een advies. Alleen het woord 'gebod' al. Synoniemen hiervoor zijn aldus woorden-boek.nl: order, bevel, last, voorschrift. Iemand orders geven geeft nou niet bepaald blijk van nederigheid. En al helemaal niet als je daarin opdraagt om aanbeden te worden.quote:In de context van de gehele bijbel geplaatst zijn dit inderdaad geboden van liefde en niet van onderdrukking. Als je zaken uit hun context haalt kan dat een verkeerd beeld geven van wat er staat, hoe het bedoeld is, en wat het in de praktijk betekent.
Mag nog meer weg van dat gezeik.quote:Op woensdag 12 december 2012 01:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Fok heeft de helft van mn post automatisch verwijderd hierboven. Helaas. Ik ga het niet opnieuw schrijven.
Tuurlijk, dat is je goed recht. Ik ben al zwaar-off topic hiermee maar ik denk: we kunnen het wel over alle minieme uitlopers hebben maar we moeten de basis ook even bekeken hebben, dat is voor mij nog een stuk sterker bewijs dan welke contradictie of rariteit in de bijbel ook. Ik vind het wel leuk dat je al die onderzoeken in ieder geval bekijkt!quote:Ik zal op deze post reageren maar als ik geen zin meer heb in deze discussie stop ik dus ook oke? Dan weet je het vast.
Ik blijf mezelf herhalen, maar je kan nog iemand voor de camera sleuren met zo'n enorm brede/platte neus, het blijft een mens. En als je iemand kan vinden met lage wenkbrauwen, dan heb je nog steeds een mens, zwart of wit dat maakt niet uit. Ik zeg ook niet dat alle mensen er hetzelfde uit moeten zien. Als een neger er precies zo uitzag als een blanke zouden we hem ook geen neger noemen. Maar dat hij anders is maakt hem nog geen neanderthaler. Juist Afrikanen hebben trouwens minder DNA meegekregen van Neanderthalers dan Europeanen en Aziaten...quote:Ervan uitgaande dat neanderthalders geen mensen zijn. Ik zie trekken bij afrikanen die ik bij blanken niet zie, zoals een platte neus. Zijn afrikanen nu geen mensen?
quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:01 schreef Villas_Rubin het volgende:
Waarom zijn dat 'extreme verzen'? Ik lees ze gewoon doodgewoon weg als ik de Bijbel lees, net als al het andere... vind eerder dat bepaalde kerken hypocriet en schijnheilig omgaan met sommige stukken in de Bijbel. Het moet allemaal dan maar makkelijk te verkroppen zijn voor dat familiaire schapen volk dat voor de gezelligheid naar de kerk komt. Kom op, wees een échte Christen en aanvaardt het complete, werkelijke christelijke geloof of ga gewoon gewoon naar een buurthuis of zo.
Misschien moet je je als Christen met je eigen Christen-zijn bezighouden, en niet met dat van anderen en daar zo'n sterk oordeel over vellen. Met jouw houding kan ik alleen maar hopen dat jij jezelf als "voltreffelijk Christen" gedraagt, want je zult het zwaar krijgen bij je oordeel als ik de bijbel mag gelovenquote:Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Betekent dat volgens jou ook dat als je kritiek hebt op Christus, je dat automatisch een hypocriet, leugenaar of egocentrisch persoon maakt?quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Christus' karakter is een doorn in het oog van alle hypocrieten en leugenaars en ieder die zichzelf op de eerste plaats wil houden, in plaats van voor eer en ware mannelijkheid, zelfopoffering, te kiezen.
Jongens, steniging om drie uur bij de dorpspoort van een opstandige puber. Wie doet er mee? Ohja, en ik heb vannacht een visioen gehad dat we op z'n Hosea's wat zwangere buiken open moeten snijden op bevel van de LORD. Wie neemt de frisdrank mee? Ik krijg altijd zo'n dorst van de aanblik van stervende zondaars!quote:Kom op, wees een échte Christen en aanvaardt het complete, werkelijke christelijke geloof of ga gewoon gewoon naar een buurthuis of zo.
Ik ben een duivels christenquote:Op woensdag 12 december 2012 11:29 schreef Haushofer het volgende:
Misschien moet je je als Christen met je eigen Christen-zijn bezighouden, en niet met dat van anderen en daar zo'n sterk oordeel over vellen. Met jouw houding kan ik alleen maar hopen dat jij jezelf als "voltreffelijk Christen" gedraagt, want je zult het zwaar krijgen bij je oordeel als ik de bijbel mag geloven
Dat kan op vele verschillende manieren.quote:Op woensdag 12 december 2012 02:13 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Moet ik uit je woorden halen dat Jezus je gaat uitleggen hoe de vork in de steel zit?
Of zal Jezus als een leraar in je dromen je informatie geven?
Of komt hij op de thee?
Of neemt hij je lichaam over en zal spontaan informatie oproepen?
Hoe kan je met jezus de diepste kernen van je wezen ontdekken etc?
Maw kan jij uitleggen hoe dat gene wat je net uitgelegd precies in elkaar zit?
Inderdaad. De bijbelse definitie van zonde is 'overtreding van de wet'.quote:Op woensdag 12 december 2012 02:33 schreef Chokeme het volgende:
[..]
De meeste mensen waarschijnlijk wel ja. De ernst van die leugens zal bij de meesten wel meevallen. Als je tegen je vrienden zegt dat je je niet zo lekker voelt, terwijl je eigenlijk gewoon geen zin hebt om uit te gaan is dat inderdaad een leugen. Als leugens van dergelijke aard een zonde zijn zullen volgens jou of de bijbel de meeste mensen inderdaad zondaars zijn.
[..]
Deze kan je op twee manieren interpreteren. Als ik iemand in een Ferrari zie rijden denk ik 'had ik ook maar zo'n auto', maar niet 'had ik maar zijn (de eigenaar) auto, opdat hij hem niet heeft'. Als het eerste geval ook al een zonde is, dan zullen veel mensen zich hier inderdaad 'schuldig' aan maken.
[..]
Klopt. Ik wel in elk geval.
Kortom, ik denk dat onze waarde van het woord 'zonde' nogal verschilt. Ik beschouw bovenstaande dingen niet als een zonde, jij wel. Dat zou dan verklaren waarom jij vindt dat iedereen zondigt, en ik daar anders over denk, omdat ik het woord 'zonde' niet vanuit bijbels perspectief definieer.
Fair enough.
Ik worstel zelf nog met deze kwestie,probeer die te begrijpen. Ik baseer me op de volgende tekst:quote:Dus als ik het goed begrijp is de sterfelijkheid een bijkomstigheid/gevolg van het 'aangetast zijn', en dus niet de oorzaak van de tekortkomingen die mensen volgens jou hebben?
Al deze geboden dragen je op om trouw te blijven aan je Maker die je liefheeft en het eeuwige leven wilt geven.quote:De eerste 4 geboden komen op mij niet erg nederig over. Eerder het tegenovergestelde. In de eerste plaats omdat het geschreven staat als een 'gebod', en niet als een advies. Alleen het woord 'gebod' al. Synoniemen hiervoor zijn aldus woorden-boek.nl: order, bevel, last, voorschrift. Iemand orders geven geeft nou niet bepaald blijk van nederigheid. En al helemaal niet als je daarin opdraagt om
aanbeden te worden.
Omdat mensen in hun verlangen om de harmonie te bewaren vaak concessies doen en compromissen sluiten.quote:Wat het vers uit Matteüs 10:34-36 betreft; ik zie niet in hoe ik dit in een verkeerde context plaats. Op welke manier geeft dit vers blijk van liefde?
Ok. Dan stel ik voor dat we het hierbij laten.quote:Op woensdag 12 december 2012 08:02 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat is je goed recht. Ik ben al zwaar-off topic hiermee maar ik denk: we kunnen het wel over alle minieme uitlopers hebben maar we moeten de basis ook even bekeken hebben, dat is voor mij nog een stuk sterker bewijs dan welke contradictie of rariteit in de bijbel ook. Ik vind het wel leuk dat je al die onderzoeken in ieder geval bekijkt!
[..]
Ik blijf mezelf herhalen, maar je kan nog iemand voor de camera sleuren met zo'n enorm brede/platte neus, het blijft een mens. En als je iemand kan vinden met lage wenkbrauwen, dan heb je nog steeds een mens, zwart of wit dat maakt niet uit. Ik zeg ook niet dat alle mensen er hetzelfde uit moeten zien. Als een neger er precies zo uitzag als een blanke zouden we hem ook geen neger noemen. Maar dat hij anders is maakt hem nog geen neanderthaler. Juist Afrikanen hebben trouwens minder DNA meegekregen van Neanderthalers dan Europeanen en Aziaten...
Het gaat erom dat er bij Neanderthalers altijd een vaste combinatie van trekken aanwezig is. Dat betekent niet dat mensen niet 1 van die trekken in een wat mildere vorm mogen hebben. Als jij iemand op straat ziet lopen met die vorm schedel, met dat gat tussen zijn kaak en tanden, met een gedrongen bouw, neanderthalers-DNA en alle andere kenmerken, ja dan heb je een neanderthaler te pakken. Mensen met brede neuzen zijn geen neanderthalers. Allebei homonide, maar altijd anders. Net als dat de ene Rottweiler wat meer op een bouvier kan lijken dan de andere maar het niet is, anders was het wel een bouvier.
Dat van dat genetische verval klinkt logisch alleen vergeet je erbij dat moderne mensen toen ook al leefden. En daarna weer doorleefden. Je had dus een homosoort-Neanderthalers en homosoort-sapiens ( zoek maar cro-magnon mens op, naam duidt op de vindplaats niet op een andere soort dan moderne mensen). Lang niet alle mensachtigen die uit die tijd gevonden zijn waren namelijk Neanderthalers. En Neanderthalers zijn ook weer uitgestorven. Ze zijn een andere, voornamelijk doodlopende tak van de homonide, op een paar procent in ons DNA na. Genetisch verval ( hoewel ik het niet zo zou noemen, ik zou evolutie zeggen) kun je wel betogen bij de gemeenschappelijke voorouder van de Neanderthalers en de homo sapiens, dat is homo Heidelbergensis. En dan heb je het over 500.000 jaar geleden tot 200.000 jaar geleden. Dat is een prima werkveld voor evolutie. www.sciencedaily.com/releases/2008/07/080715204741.htm
The Cro-Magnoid people long coexisted in Europe with other humans, the Neandertals, whose anatomy and DNA were clearly different from ours.
Homo floresiensis, flores-mens, is een uitgestorven mens-achtige. Net als neanderthalers. Haast een gelijk voorbeeld. Ook bij mensen heb je kleine exemplaren, maar maakt ze dat een flores-mens? Nee, want die waren altijd zo klein en hadden nog aanvullende kenmerken waar ze aan voldeden. Dus wel mens-achtig maar geen moderne mens. Maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd, zoals je vast gelezen hebt. Bij Neanderthalers zijn de verschillen groter en is er veel meer onderzoek gedaan.
Wat mensen in 1904 allemaal in hun hoofd haalden af en toe vind ik verwerpelijk maar niet bijster relevant. Ik hoef je er vast niet aan te herinneren dat er in 1940-1945 ook niet bijster fraaie wetenschap uitgevoerd is. Dat doet alleen niks af aan de professionaliteit in de huidige onderzoeken. Zoals ik zei, in 2006 hadden we het over 46.000 basisparen DNA, nu over 4 miljard. Over 5 jaar lachen we daar vast om, bij wijze van spreken. De geschiedenis wordt alleen maar scherper in beeld gebracht en dat vind ik er zo mooi aan!
Wat bedoel je daarmee? Ik loop heus niet te liegen of je expres onwaarheden voor te schotelen. Het bewijs is duidelijk toch? Neanderthalers en homo-sapiens stammen af van Heidelbergensis. Dat dit tegen een bepaalde visie ingaat die deels afhankelijk is van dromen, daar kunnen die DNA-paren en archeologische vondsten ook weinig aan doen...quote:Op woensdag 12 december 2012 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ok. Dan stel ik voor dat we het hierbij laten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |