Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?quote:Op vrijdag 7 december 2012 22:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is gerechtigheid want Christus heeft geleden en is gestorven.
Het is alsof ik jou in je gezicht sla voor wat een verkrachter iemand aangedaan heeft. En dat het slachtoffer van de verkrachting jou dan dankbaar moet zijn voor je opoffering. Goed systeem he?quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.
Hij is gestorven voor ons allemaal. Hij praat verkrachten niet goed.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.
Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?quote:Wat mij echter opvalt is het hoge percentage christenen in gevangenissen, atheïsten zijn ondervertegenwoordigd en christenen oververtegenwoordigd in Amerikaanse gevangenissen, hoe verklaar je dat?
Of Gods geest verwoest het, want er zijn mensen die heilig in God geloven, God ook helemaal navolgen, zo volgen ze 'oog om oog, tand om tand' na, waar JHWH tot oproept, en zo plegen ze de ergste misdaden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.
Mijn eigen verklaring is dat mensen hun misdaden altijd bij Jezus neer kunnen leggen om om vergeving te vragen en op die manier weer in het zuivere kunnen komen.quote:Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?
Heel even de zondaren buiten beschouwing gelaten (al geldt het uiteindelijk daar net zo goed voor)quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.quote:Op zondag 9 december 2012 12:37 schreef Jappie het volgende:
In oorlog mag gedood worden zeg je; maar neem nu bijvoorbeeld een oorlog tussen het ene christelijk georienteerde land tegen het andere christelijk georiënteerd land waarbij aan beide zijden wordt gevochten voor God en vaderland.
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.
Vooral omdat de seculiere dictaturen het lastig vinden om te bepalen of iemand een misdrijf ook 100% zeker gedaan heeft. En dat het volgens die dictators nogal lullig is om erachter te komen dat iemand anders het gedaan heeft dan degene die je net onder het mom van ' heb uw naasten lief' en 'oordeel niet' om zeep hebt geholpen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
quote:Op zondag 9 december 2012 12:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.
Wat steeds door de herder* wordt aangegeven waar en wanneer de schapen de Weg mogen oversteken.quote:Op zondag 9 december 2012 12:54 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zitten er geen noemenswaardige verschillen tussen het moordgedrag van christenen, moslims en seculieren.
Gij zult niet doden... behalve in die en die situatie.
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
Hierdoor leert een verkrachter niets over het patroon in zijn lichaam die ervoor zorgde dat hij/zij iemand wou verkrachten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat we doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.quote:Op zondag 9 december 2012 13:29 schreef sinzzer het volgende:
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.Dat er gedood mag worden in oorlogssituaties is subjectief, en dat is het hele eieren eten.Elk individu heeft daar een ander mening over, zou beter zijn om gezamenlijk te kiezen dat geweld gewoon niet hoort en afgekeurd moet worden.Zoals dat ooit is besloten over de slavernij, ik ben er van overtuigd dat dit de volgende stap is van onze geestelijke evolutie.Maar ja dat gaan wij niet meemaken, onze generatie zal er wel aan helpen om die tijd klaar te maken.Beter elkaar stimuleren om geestelijk te groeien zodat het gevoel van agressie onderdrukt kan worden, zodat keuzes worden beïnvloed door het verstand en niet door je gevoel.
'Geweld' is natuurlijk geen binair begrip.. het is niet 'wel geweld' vs 'geen geweld', maar allerlei gradaties van zowel het geweld zelf als de mate van geweld waartegen dat is gericht.quote:Op zondag 9 december 2012 14:25 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?quote:Ook ben ik voor de doodstraf.
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...quote:Op zondag 9 december 2012 14:33 schreef Molurus het volgende:
Dat je als christen voor de doodstraf bent vind ik overigens wel opmerkelijk. (Als atheist ben ik er tegen in elk geval.)
De belangrijkste voorwaarde voor de doodstraf moet uiteraard zijn dat men met 99%-100% zekerheid weet de juiste in handen te hebben. Het lijkt me ook van belang om psychologisch te onderzoeken of de persoon in kwestie tot gruwelen in staat is.. er moet aangetoond kunnen worden of het daadwerkelijk gaat om menselijk onkruid of er sprake is van een andere grondslag. De doodstraf heeft m.i. dan ook niets meer dan een zuiverende functie.quote:Op zondag 9 december 2012 14:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?Verder hoort oorlog er helaas wel een beetje bij, net als egoïsme en 'mijn stam is beter dan jouw stam'- denken. Het is een product van wat ons als mens zo succesvol maakte aan de ene kant en zo gedoemd om te mislukken aan de andere kant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |