Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?quote:Op vrijdag 7 december 2012 22:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is gerechtigheid want Christus heeft geleden en is gestorven.
Het is alsof ik jou in je gezicht sla voor wat een verkrachter iemand aangedaan heeft. En dat het slachtoffer van de verkrachting jou dan dankbaar moet zijn voor je opoffering. Goed systeem he?quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat Christus het opneemt voor een verkrachter?
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee. Maar Hij geeft de mogelijkheid voor de verkrachter om vergeven te worden en het eeuwige leven te erven. Zoals dat voor iedereen geldt. Geen mens is uitgesloten.
Hij is gestorven voor ons allemaal. Hij praat verkrachten niet goed.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dan neemt hij het dus op voor de verkrachter.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik altijd zeer diepe schuldgevoelens heb over wat ik doe en ik voel ook berouw, maar ik geloof niet in jouw God, sowieso niet op de manier waarop jij erin gelooft, hoe verklaar je dat dan? Want je zegt dat door jouw God iemand dus diepe schuldgevoelens en berouw krijgt.
Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?quote:Wat mij echter opvalt is het hoge percentage christenen in gevangenissen, atheïsten zijn ondervertegenwoordigd en christenen oververtegenwoordigd in Amerikaanse gevangenissen, hoe verklaar je dat?
Of Gods geest verwoest het, want er zijn mensen die heilig in God geloven, God ook helemaal navolgen, zo volgen ze 'oog om oog, tand om tand' na, waar JHWH tot oproept, en zo plegen ze de ergste misdaden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je God absoluut nodig hebt om diepe schuld en berouw te voelen. Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed. Soms zijn mensen zo ongevoelig geworden voor hun geweten dat ze goed en kwaad nauwelijks nog onderscheiden. Gods geest herstelt dat.
Mijn eigen verklaring is dat mensen hun misdaden altijd bij Jezus neer kunnen leggen om om vergeving te vragen en op die manier weer in het zuivere kunnen komen.quote:Indien dit echt zo is, wat is je eigen verklaring? Je noemt een correlationeel verband. Percentueel gezien, hoeveel amerikanen noemen zich christen en hoeveel noemen zich atheist?
Heel even de zondaren buiten beschouwing gelaten (al geldt het uiteindelijk daar net zo goed voor)quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.quote:Op zondag 9 december 2012 12:37 schreef Jappie het volgende:
In oorlog mag gedood worden zeg je; maar neem nu bijvoorbeeld een oorlog tussen het ene christelijk georienteerde land tegen het andere christelijk georiënteerd land waarbij aan beide zijden wordt gevochten voor God en vaderland.
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat twee moslimlanden zijn die elkaar bevechten heb ik daar absoluut niks op tegen. Elk zijn geloof.
Vooral omdat de seculiere dictaturen het lastig vinden om te bepalen of iemand een misdrijf ook 100% zeker gedaan heeft. En dat het volgens die dictators nogal lullig is om erachter te komen dat iemand anders het gedaan heeft dan degene die je net onder het mom van ' heb uw naasten lief' en 'oordeel niet' om zeep hebt geholpen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
quote:Op zondag 9 december 2012 12:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tenenkrommend deze reply maar for the sake of he argument zouden het evenzogoed 2 moslim landen mogen zijn.
Wat steeds door de herder* wordt aangegeven waar en wanneer de schapen de Weg mogen oversteken.quote:Op zondag 9 december 2012 12:54 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt zitten er geen noemenswaardige verschillen tussen het moordgedrag van christenen, moslims en seculieren.
Gij zult niet doden... behalve in die en die situatie.
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.quote:Op zondag 9 december 2012 00:00 schreef Villas_Rubin het volgende:
Er mag wel gedood worden in oorlogssituaties. En natuurlijk mogen erg zware zondaren ter dood veroordeeld worden, al mag dat weer niet van de seculiere dictatuur.
Hierdoor leert een verkrachter niets over het patroon in zijn lichaam die ervoor zorgde dat hij/zij iemand wou verkrachten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die zich werkelijk bekeert van zijn oude wegen en iets als een verkrachting op zijn kerfstok heeft, zal door Gods geest diep berouw en schuld voelen over zijn daad.
Hij zal ernaar streven om goed te maken wat er nog goed te maken valt. Indien het slachtoffer er is, excuses aanbieden, om vergeving vragen, en de straf uitzitten die hij wettelijk verdient.
Ook God neemt geen genoegen met slechts het vragen van vergeving, de oude mens van zonde moet plaats maken voor een nieuw mens, die Gods geboden van liefde gehoorzaamt. Dat is een levenstaak en eist dagelijkse zelfopoffering.
Gods vergeving heeft consequenties voor het eeuwige leven maar is geen goedpraten van datgene wat we verkeerd hebben gedaan. Ook neemt het de gevolgen van wat we doen niet weg. Wanneer je je naasten als broer en zus begint te zien, en je hebt die verkracht, zul je het goed willen maken met die persoon, en volledige verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Dat is Gods geest die daar iemand van overtuigt. Indien iemand het niet is, heeft die persoon Gods geest niet ontvangen en is zijn bekering niet eerlijk.
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.quote:Op zondag 9 december 2012 13:29 schreef sinzzer het volgende:
Onzin, oorlog hoort niet eens te bestaan, laat staan dat doden mag in oorlogssituaties.Dat er gedood mag worden in oorlogssituaties is subjectief, en dat is het hele eieren eten.Elk individu heeft daar een ander mening over, zou beter zijn om gezamenlijk te kiezen dat geweld gewoon niet hoort en afgekeurd moet worden.Zoals dat ooit is besloten over de slavernij, ik ben er van overtuigd dat dit de volgende stap is van onze geestelijke evolutie.Maar ja dat gaan wij niet meemaken, onze generatie zal er wel aan helpen om die tijd klaar te maken.Beter elkaar stimuleren om geestelijk te groeien zodat het gevoel van agressie onderdrukt kan worden, zodat keuzes worden beïnvloed door het verstand en niet door je gevoel.
'Geweld' is natuurlijk geen binair begrip.. het is niet 'wel geweld' vs 'geen geweld', maar allerlei gradaties van zowel het geweld zelf als de mate van geweld waartegen dat is gericht.quote:Op zondag 9 december 2012 14:25 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?quote:Ook ben ik voor de doodstraf.
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...quote:Op zondag 9 december 2012 14:33 schreef Molurus het volgende:
Dat je als christen voor de doodstraf bent vind ik overigens wel opmerkelijk. (Als atheist ben ik er tegen in elk geval.)
De belangrijkste voorwaarde voor de doodstraf moet uiteraard zijn dat men met 99%-100% zekerheid weet de juiste in handen te hebben. Het lijkt me ook van belang om psychologisch te onderzoeken of de persoon in kwestie tot gruwelen in staat is.. er moet aangetoond kunnen worden of het daadwerkelijk gaat om menselijk onkruid of er sprake is van een andere grondslag. De doodstraf heeft m.i. dan ook niets meer dan een zuiverende functie.quote:Op zondag 9 december 2012 14:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Eens zien of je nog zo stoer bent als je onterecht opgepakt wordt voor moord. Of een familielid. Zoek je je vader liever op in de gevangenis nadat hij onterecht is veroordeeld? Of sta je liever aan zijn graf omdat een paar anderen vonden dat hij niet meer mocht leven?Verder hoort oorlog er helaas wel een beetje bij, net als egoïsme en 'mijn stam is beter dan jouw stam'- denken. Het is een product van wat ons als mens zo succesvol maakte aan de ene kant en zo gedoemd om te mislukken aan de andere kant.
Hoe is dit gebruik niet strijdig met de 10 geboden?quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...
Klopt. Daarom is het ook zo dat in Christelijke ( en Moslim ) landen het veel gebruikelijker is om elkaar dood te maken als straf dan in landen waar mensen niet denken dat ze van god best iemand dood mogen maken. Zonder te oordelen, natuurlijk. Want dat mag alleen God ( duhhhh zou Bianconeri zeggen. Dat mag ik aangeven want sinds ik hem om bewijs heb gevraagd houdt ie zich de aankomende maanden wel weer schuil, om in volle onwetendheid toe te slaan vervolgens...anyway...) En met respect voor het leven, want dat komt door god en het is god die alleen daar over kan beslissen.quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eens met dit plaatje: http://commons.wikimedia.(...)ty_International.svg
Goh, toevallig. Alleen hypocriete schurkenstaat China springt eruit als Atheïstisch bolwerk. Hoewel de groepen gelovigen binnen China vast geen bezwaar hebben tegen de executies, toch? Dood is maar lekker dood. Dat ruimt tenminste op in het licht van die aankomende overbevolking."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Dat lukt dus niet. Het gaat erom dat het aannemelijk is dat diegene het gedaan heeft. En stel dat iemand bij het NFI heeft lopen knoeien met de resultaten omdat de verdachte degene was die zijn hond doodgereden heeft, ga jij het de familie dan uitleggen?quote:Op zondag 9 december 2012 14:54 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
De belangrijkste voorwaarde voor de doodstraf moet uiteraard zijn dat men met 99%-100% zekerheid weet de juiste in handen te hebben.
Wat een holle frasen. Haast iedereen is in staat om te doden, als je maar genoeg redenen ervoor ziet.quote:Het lijkt me ook van belang om psychologisch te onderzoeken of de persoon in kwestie tot gruwelen in staat is.. er moet aangetoond kunnen worden of het daadwerkelijk gaat om menselijk onkruid of er sprake is van een andere grondslag.
De doodstraf zuivert helemaal niks. Degene die dood is komt er niet mee terug. En iemand die levenslang vast zit komt net zo goed nooit meer in de mogelijkheid om iemand te vermoorden, dus daar is de samenleving allang van gezuiverd. En als je ernaast zit met de veroordeling kan je diegene tenminste nog vrijlaten. Het enige dat gezuiverd wordt is de bloeddorst bij de mensen die vanuit een verbod om te oordelen en een gebod om elkaar lief te hebben toch denken dat ze over leven en dood moeten gaan beslissen.quote:De doodstraf heeft m.i. dan ook niets meer dan een zuiverende functie.
Kun je daar een voorbeeld van geven?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
Waarschijnlijk dat je niet elke dag ging bidden. Pas als je gelovig bent vindt je dat soort zaken belangrijk en besef je pas hoe zondig je geweest bent door god te verwaarlozen. Weet niet zeker, maar zoiets moet het zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 15:35 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Je hebt inmiddels alweer een paar keer bevestigd dat je de doodstraf niet als bezwaar ziet maar had je ook nog een antwoord voor mij in de maak ?quote:
Ja dat had ik al door maar jou filosofie heeft geen einde.quote:Op zondag 9 december 2012 14:25 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet tegen geweld tegen de gewelddadigen. Ook ben ik voor de doodstraf. Ik kan me dus hier totaal niet in vinden.
Ik stel je gerust, met Jezus ontdek je juist de diepste kernen van je wezen, hoe je opgebouwd bent, gegroeid, je leert je eigen gedragspatronen inzien, en ontvangt genezing.quote:Op zondag 9 december 2012 13:56 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Hierdoor leert een verkrachter niets over het patroon in zijn lichaam die ervoor zorgde dat hij/zij iemand wou verkrachten.
En dus kan hij ook geen inzicht krijgen over hoe het zover was gekomen.
Waardoor er dus ook geen duidelijkheid is om dit te voorkomen in de toekomst bij andere of bij hem zelf..
Mensen leren dus volgens jou theorie helemaal niets waar ze iets aan hebben voor hun toekomst, en de maatschappij ook niet.
Andere vergeven of vergeven worden heeft geen enkele waarde als mensen niet leren van hun fouten of andermans fouten.
Wanneer je tijd komt is het te laat om te leren of om andere mensen kennis te geven om hun te laten leren.
In het leven is elk mens een regisseur over zijn eigen film, wanneer de tijd is gekomen zal jou film klaar zijn.
En het enigste wat je kan doen is met een cola en popcorn jou eigen film terugkijken en meer kan je op dat moment niet doen!
Zeg jij van wel?
Dan vertel mij maar wie ooit terug is gekomen uit de dood en zijn leven heeft gewijzigd?
En kom niet aan met Jezus of zo want hij had na zijn dood niets uit zijn eerdere leven gewijzigd waar hij tijdens zijn dood overtuigd was dat het anders kon.
Met alle respect, jou visie en van veel gelovige houden mensen in slaap.
Zoals een blinde een andere blinde de weg wijst.
Alleen door te leren van het leven kan iemand oprecht veranderen en een andere koers opgaan.
Ik neem aan dat je mijn post hebt gemist, maar ik ben hier wel benieuwd naar dus even ter herhaling; Kun je een voorbeeld geven bij bovenstaande quote?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
quote:Op woensdag 5 december 2012 21:39 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Je zou er natuurlijk ook inhoudelijk op in kunnen gaan. Ik kan je nog een tegenstrijdigheid geven.
Ik gebruik even de engelse tekst, hoop niet dat je daar bezwaar tegen hebt, maar op die site hebben ze van die mooie cross-references voor cherry-pickers zoals ik
Aan de ene kant: -Op zich al heel merkwaardig dat een omnipotente God, die hemel een aarde geschapen heeft, geruchten aanhoort en op grond daarvan beslist om het uit te gaan zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Versus:
Genesis 11:5 But the LORD came down to see the city and the tower that the men were building.
Genesis 18:21 that I will go down and see if what they have done is as bad as the outcry that has reached me. If not, I will know."
Laten we ons focussen op 18:21. Drie dingen vallen op aan deze uitspraak van God. Hij is niet overal want hij gaat down. En daarnaast ziet hij niet alles want als hij beneden is ziet hij pas wat er gaande is. En ten derde geeft hij aan dat hij de mogelijkheid nog openlaat of het ( of de geruchten die hij hoorde ) klopte. Of niet. En pas als hij gezien heeft, nadat hij afgedaald is om te zien of het klopt, dan pas weet hij hoe het zit.
God is dus niet overal, ziet niet alles en is ook niet alwetend. Die eerste twee dingen zie je ook heel duidelijk in 11:5. God gaat een sightseeing doen.
Dat beaamt Jezus zelf ook als hij zegt: waarom noemt u mij goed? Niemand is goed behalve God de vader. Jezus is niet God de vader dus is hij niet goed..quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?
En dat Jezus zondevrij was wil ik bestrijden. Ik denk dat hij zoveel zonden heeft begaan tussen zijn twaalfde en 33e dat ze dat deel van zijn leven maar hebben overgeslagen.
En dat zondevrij was een algemeen gebruik in de Antieke wereld, om mensen te vergoddelijken.
Geloof uit angst ook. Zie boven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.
20 Maar heb eerst dengenen, die te Damaskus waren, en te Jeruzalem, en in het gehele land van Judea, en den heidenen verkondigd, dat zij zich zouden beteren, en tot God bekeren, werken doende der bekering waardig.
In de vroege kerk was een koppel dat deel uitmaakte van de groep die je hierboven beschrijft. Iedereen verkocht zijn bezittingen en gaf het geld aan de kerk. Een koppel beweerde dit ook te doen, maar loog.
En een zeker man, met name Ananias, met Saffira, zijn vrouw, verkocht een have;
2 En onttrok van den prijs, ook met medeweten zijner vrouw; en bracht een zeker deel, en legde dat aan de voeten der apostelen.
3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands?
4 Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.
» meer
5 En Ananias, deze woorden horende, viel neder en gaf den geest. En er kwam grote vrees over allen, die dit hoorden.
6 En de jongelingen, opstaande, schikten hem toe, en droegen hem uit, en begroeven hem.
7 En het was omtrent drie uren daarna, dat ook zijn vrouw daar inkwam, niet wetende, wat er geschied was;
8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel.
9 En Petrus zeide tot haar: Wat is het, dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen, die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen.
10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest. En de jongelingen ingekomen zijnde, vonden haar dood en droegen ze uit, en begroeven haar bij haar man.
11 En er kwam grote vreze over de gehele Gemeente, en over allen, die dit hoorden.
Hypocrisie is van alle tijden.
gerechtigheid, vergoedingquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat gebeurt er met de verkrachter na zijn dood?
Wat gebeurt er met de slachtoffer na haar dood?
Gerechtigheid en vergoeding in jullie wereldbeeld na hun dood?
Lijkt me sterk.
Zo zijn er tienduizenden, misschien wel honderdduizenden vrouwen vermoord wegens vermeende hekserij.quote:Op zondag 9 december 2012 14:50 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Oh echt? nou, in de middeleeuwen, in godsdienstig, Christelijk Europa werden overtreders in principe veel harder gestraft dan men tegenwoordig gestraft wordt. Vroeger lieten denk ik velen het wel uit hun hoofd om bepaalde dingen te doen...
Ik heb je post inderdaad gemist. Ik kan wel een voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring maar ben je daar tevreden mee?quote:Op maandag 10 december 2012 02:23 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je mijn post hebt gemist, maar ik ben hier wel benieuwd naar dus even ter herhaling; Kun je een voorbeeld geven bij bovenstaande quote?
Ja hoor, nouja tevreden wil misschien niet zeggen dat ik het op dit punt met je eens ben maar in elk geval ben ik wel benieuwd hoe jij het ziet.quote:Op maandag 10 december 2012 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb je post inderdaad gemist. Ik kan wel een voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring maar ben je daar tevreden mee?
Oke, ik heb nooit iemand verkracht of vermoord of iets dergelijks, maar kan wel een ander voorbeeld geven.quote:Op maandag 10 december 2012 22:13 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ja hoor, nouja tevreden wil misschien niet zeggen dat ik het op dit punt met je eens ben maar in elk geval ben ik wel benieuwd hoe jij het ziet.
quote:Wat ik zeg is dat als je tot God komt je schuld en berouw voelt over zaken waar je dat voorheen niet voelde, ook al was het niet goed wat je deed.
Maar om dit zo te ervaren of in te zien hoef je helemaal geen Christen te zijnquote:Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alles is uiteindelijk terug te leiden naar een grondig gebrek aan liefde wat iedereen in meer of mindere mate ervaart. Daarom zijn we in staat liefde te geven wanneer we in Gods liefde verblijven. Er is geen behoefte om kwaad te doen, om onszelf te verheffen boven anderen omdat we hun competitie vrezen of onszelf zwakker door hen voelen. Er is geen angst voor de ander maar liefde. Er is geen noodzaak om op anderen te parasiteren om onze behoeften te vervullen, want God vult onze diepste behoeften.
Het typische voor mij was dat het moment na mijn bekering, 2 minuten erna, nadat ik voor het eerst echt op mn knieen tot God gebeden had, dat ik ineens al die inzichten kreeg, plus nog veel meer. Dat was nogal verrassend.quote:Op dinsdag 11 december 2012 02:52 schreef Chokeme het volgende:
Oke, mooi dat je dat vertelt en zo te zien heeft het voor jou gewerkt. Desondanks ben ik het met je these dat geloof je dingen in laat zien die je anders niet zou zien, niet eens. Jij hebt dat misschien zo ervaren, maar er zijn natuurlijk ook mensen die wel een gezonde relatie met hun partner hebben, zonder religieus te zijn. En jouw 'tekortkomingen' in de relatie die jij beschijft zijn m.i. niet inherent aan ongelovig zijn. Ik vind het dan ook een beetje kort door de bocht om er van uit te gaan dat jouw situatie op iedereen van toepassing is.
Vooralsnog kan ik me dus niet vinden in onderstaande quote van jou.
[..]
Wat ik paradoxaal vind, is het volgende. Je zegt eerst dat je God nodig hebt om een liefdevolle relatie aan te gaan die niet gebaseerd is op egoïsme. Maar wanneer het gaat om tolerantie jegens mensen die anders geloven, zeg je: mensen moeten het offer van Jezus aanvaarden om "gered" te worden (in hun leven, en daarna van de eeuwige dood). Daarbij zeg je b.v.quote:Op maandag 10 december 2012 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dankzij God heb ik ingezien hoe ik zelf dysfunctioneel bezig was en dat ik Gods liefde nodig heb wil ik een zinvolle, pure relatie hebben op basis van liefde ipv egoisme.
Je spreekt hier heel erg vanuit je eigen ervaring, die je vervolgens met de bijbel hebt ingekleurd. Dat snijdt hout voor jou, en vervolgens claim je dat dat voor iedereen hout snijdt: iedereen kan die pure, liefdevolle relatie met God alleen (!) aangaan als het op jouw manier gaat zoals jij (en anderen met jou) de bijbel opvat. Niet anders.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik echter wel geloof dat mensen overal tekortkomingen hebben en dat dat zich op verschillende manieren uit. Maar geen 2 mensen zijn identiek, dus ieder geval is apart. Echter is de wortel van het probleem, de zonde en dood die in ons is, en onze afscheiding van God, voor iedereen gelijk. De oplossing is dus ook gelijk. Daar ben ik stellig van overtuigd. Ik heb geen enkele reden om daar anders over te denken.
Hoe multi-interpretabel zijn de volgende verzen volgens jou:quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat ik paradoxaal vind, is het volgende. Je zegt eerst dat je God nodig hebt om een liefdevolle relatie aan te gaan die niet gebaseerd is op egoïsme. Maar wanneer het gaat om tolerantie jegens mensen die anders geloven, zeg je: mensen moeten het offer van Jezus aanvaarden om "gered" te worden (in hun leven, en daarna van de eeuwige dood). Daarbij zeg je b.v.
[..]
Je spreekt hier heel erg vanuit [b]je eigen[/i] ervaring, die je vervolgens met de bijbel hebt ingekleurd. Dat snijdt hout voor jou, en vervolgens claim je dat dat voor iedereen hout snijdt: iedereen kan die pure, liefdevolle relatie met God alleen (!) aangaan als het op jouw manier gaat zoals jij (en anderen met jou) de bijbel opvat. Niet anders.
Hoe in de vredesnaam is dat niet egocentrisch?
Ik zie iemand die claimt zichzelf "bevrijd" te hebben van zijn ego, wat prachtig is en je ook van harte gegund, en die vervolgens gaat claimen dat zijn weg de weg is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |