abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120022501
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:32 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

En als hij dus bekeerd is en Jezus gehoorzaamd, dan zijn zijn zonden vergeven en dan is een verkrachting vergeven waardoor de dader niet gestraft is?
Ervan uitgaande dat de dader nooit gestraft is.

Iemand die zich schuldig maakt aan verkrachting en zich werkelijk tot God heeft gekeerd zal zich tot het slachtoffer keren en zichzelf aangeven.
pi_120022512
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Volgens christenen zit de seriemoordenaar en kannibaal Jeffrey Dahmer nu in de hemel omdat hij zich in de gevangenis tot Jezus Christus heeft bekeerd. In een interview zei hij dat hij na zijn bekering nog steeds met die gedachtes zat en dat ze nooit meer weggingen. Gandhi die vrede nastreefde en vrede tussen moslims en hindoes wilde zit volgens christenen nu in de hel.
Ja, eigen schuld dikke bult. Had hij maar het christelijke geloof aan moeten nemen, hij had kennis genoeg daarover. Dat Moslims ook zo denken begrijpen ze niet. Volledig gehersenspoeld door hun christelijke vrienden. *O*
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:34:59 #153
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120022531
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat de dader nooit gestraft is.

Iemand die zich schuldig maakt aan verkrachting en zich werkelijk tot God heeft gekeerd zal zich tot het slachtoffer keren en zichzelf aangeven.
Dat hebben verkrachters in Rooms Katholieke Kerken en Protestantse Kerken waaronder kerken van 7 Dags Adventisten niet gedaan, jouw bewering klopt dus niet.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_120022558
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:34 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat hebben verkrachters in Rooms Katholieke Kerken en Protestantse Kerken waaronder kerken van 7 Dags Adventisten niet gedaan, jouw bewering klopt dus niet.
Omdat zij niet bekeerd zijn maar zich door hun lusten laten leiden.
pi_120022579
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Zowel de slachtoffer als de verkrachter hebben in hun leven gezondigd.
Alleen Jezus was zondevrij en kon hun zonden op zich nemen, mits zij in dit leven hun zonden aan Hem hadden gegeven.
Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?
En dat Jezus zondevrij was wil ik bestrijden. Ik denk dat hij zoveel zonden heeft begaan tussen zijn twaalfde en 33e dat ze dat deel van zijn leven maar hebben overgeslagen.
En dat zondevrij was een algemeen gebruik in de Antieke wereld, om mensen te vergoddelijken.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:37:07 #156
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120022585
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoezo, zij hebben toch Jezus aangenomen en zich bekeerd? Of volgen die mensen in die kerken trouw die diensten na en doen zij mee met uit de Bijbel lezen, maar zijn ze gewoon niet bekeerd terwijl ze in de kerk zeggen van wel? Hoe weet je dan of iemand bekeerd is?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_120022590
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ah, we hebben hier een true-scotsman :D
Friedrich Nietzsche
pi_120022716
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Hoezo, zij hebben toch Jezus aangenomen en zich bekeerd? Of volgen die mensen in die kerken trouw die diensten na en doen zij mee met uit de Bijbel lezen, maar zijn ze gewoon niet bekeerd terwijl ze in de kerk zeggen van wel?
Ja.

quote:
Hoe weet je dan of iemand bekeerd is?
Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.

20 Maar heb eerst dengenen, die te Damaskus waren, en te Jeruzalem, en in het gehele land van Judea, en den heidenen verkondigd, dat zij zich zouden beteren, en tot God bekeren, werken doende der bekering waardig.

In de vroege kerk was een koppel dat deel uitmaakte van de groep die je hierboven beschrijft. Iedereen verkocht zijn bezittingen en gaf het geld aan de kerk. Een koppel beweerde dit ook te doen, maar loog.

En een zeker man, met name Ananias, met Saffira, zijn vrouw, verkocht een have;
2 En onttrok van den prijs, ook met medeweten zijner vrouw; en bracht een zeker deel, en legde dat aan de voeten der apostelen.
3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands?
4 Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.

ģ meer
5 En Ananias, deze woorden horende, viel neder en gaf den geest. En er kwam grote vrees over allen, die dit hoorden.
6 En de jongelingen, opstaande, schikten hem toe, en droegen hem uit, en begroeven hem.
7 En het was omtrent drie uren daarna, dat ook zijn vrouw daar inkwam, niet wetende, wat er geschied was;
8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel.
9 En Petrus zeide tot haar: Wat is het, dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen, die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen.
10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest. En de jongelingen ingekomen zijnde, vonden haar dood en droegen ze uit, en begroeven haar bij haar man.
11 En er kwam grote vreze over de gehele Gemeente, en over allen, die dit hoorden.

Hypocrisie is van alle tijden.
pi_120022718
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:36 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Dus omdat een slachtoffer gezondigd heeft in het leven heeft hij/zij geen recht op vergoeding van het leed dat veroorzaakt is?
Een vergoeding is Jezus' afbetaling van je zonden aan het kruis.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_120022739
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:42 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een vergoeding is Jezus' afbetaling van je zonden aan het kruis.
En daar heeft een slachtoffer wat aan? Kom op kerel, gedraag je eens als een volwassen zelfstandige NADENKER.
Friedrich Nietzsche
pi_120022800
quote:
Dat zie je aan de vruchten die iemand draagt.
True-scotsman, True-scotsman.

Alleen mensen die goed doen zijn de echte christenen :O
Friedrich Nietzsche
pi_120022830
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:45 schreef BerjanII het volgende:

[..]

True-scotsman, True-scotsman.

Alleen mensen die goed doen zijn de echte christenen :O
Alleen een boom met appels is een appelboom.

En daar laat ik het bij voor vanavond. Goeie nachtrust iedereen.
pi_120022838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:43 schreef BerjanII het volgende:

[..]

En daar heeft een slachtoffer wat aan? Kom op kerel, gedraag je eens als een volwassen zelfstandige NADENKER.
Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.
Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.

In de bijbelvisie is er na de dood het Oordeel, dus juist wel gerechtigheid.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:49:55 #164
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120022890
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Volgens jou verdwijnen zowel de verkrachter als de slachtoffer na hun dood in het 'Niets', dus helemaal geen sprake meer van gerechtigheid of vergoeding.
Wat dat betreft hebben jullie geen been om op te staan wat gerechtigheid en vergoeding betreft.

Wie zegt dat ik een atheīstische visie aandroeg?

Ik geloof in een soort abstract scheppingswezen, ik geloof alleen niet dat hij sprookjesboeken naar de aarde toezendt.
pi_120022897
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En daar laat ik het bij voor vanavond. Goeie nachtrust iedereen.
En die boom heeft ook wel eens rotte appels, en soms zelfs een heleboel. Maar dan kun je niet spreken dat rotte appels toch maar geen appels zijn maar per ongeluk peren die dachten dat ze appels waren.

Jij ook een goede nachtrust, en ik hoop dat je goed slaapt zodat je morgen met betere antwoorden kunt komen.
Friedrich Nietzsche
pi_120022920
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Daarom moeten slachtoffers ook tijdens hun leven schadeloos gesteld worden, en ze moeten niet met simpele woorden van het kastje naar de muur gestuurd worden: Wees maar braaf en lief, en volg de lieve heer maar. Dan kom je wel in de hemel, en daar wordt je schadeloos gesteld. God zelf zal alle tranen van je ogen afwissen.

of zoiets
Friedrich Nietzsche
pi_120022922
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik een atheīstische visie aandroeg?

Ik geloof in een soort abstract scheppingswezen, ik geloof alleen niet dat hij sprookjesboeken naar de aarde toezendt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Daarom moeten slachtoffers ook tijdens hun leven schadeloos gesteld worden, en ze moeten niet met simpele woorden van het kastje naar de muur gestuurd worden: Wees maar braaf en lief, en volg de lieve heer maar. Dan kom je wel in de hemel, en daar wordt je schadeloos gesteld. God zelf zal alle tranen van je ogen afwissen.

of zoiets
Wat gebeurt er met de verkrachter na zijn dood?
Wat gebeurt er met de slachtoffer na haar dood?

Gerechtigheid en vergoeding in jullie wereldbeeld na hun dood?

Lijkt me sterk.
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:53:35 #168
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120022946
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Gerechtigheid en vergoeding in jullie wereldbeeld?

Lijkt me sterk.
Ik ben het met Berjan eens dat vergoeding en gerechtigheid al in dit leven plaats moet vinden. Overigens vindt er geen gerechtigheid en vergoeding plaats in jouw geloof omdat een verkrachter door Jezus Christus afbetaald kan worden. Daar heeft een slachtoffer niks aan.
pi_120023017
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik ben het met Berjan eens dat vergoeding en gerechtigheid al in dit leven plaats moet vinden.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

quote:
Overigens vindt er geen gerechtigheid en vergoeding plaats in jouw geloof omdat een verkrachter door Jezus Christus afbetaald kan worden. Daar heeft een slachtoffer niks aan.
Weer geen antwoord op mijn vraag.
Nog een keer dan:

In jullie wereldbeeld:

Lijkt me sterk.
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:01:41 #170
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023100
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

[..]

Nog een keer dan:

In jullie wereldbeeld:

Lijkt me sterk.
Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.
pi_120023121
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Die gerechtigheid en vergoeding komt ook niet in jouw wereldbeeld omdat een verkrachter door de afbetaling van Jezus vergeven wordt, daar heeft het slachtoffer niks aan.
Beantwoord de vraag nou gewoon:

In jullie wereldbeeld:

Lijkt me sterk.
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:03:43 #172
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023130
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef man1986 het volgende:

[..]

Beantwoord de vraag nou gewoon:

In jullie wereldbeeld:

Lijkt me sterk.
pi_120023154
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:57 schreef man1986 het volgende:

Nog een keer dan:

In jullie wereldbeeld:

Lijkt me sterk.
De verkrachter kan in het christendom in de hemel zitten.
Het slachtoffer kan in de hel zitten.

Lekkere gerechtigheid hoor.

In mijn wereldbeeld besta je na de dood niet meer, waarom zou je dan nog vergoeding moeten hebben? Men heeft geen last meer van dingen uit het verleden, in tegenstelling van het christelijk denkbeeld waarin men nog gewoon leeft.
Friedrich Nietzsche
pi_120023211
@MetalIsAwesome
Je kiest om bepaalde redenen ervoor om geen antwoord te geven. Dat is prima.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:05 schreef BerjanII het volgende:
In mijn wereldbeeld besta je na de dood niet meer
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:09:27 #175
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023219
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:
@MetalIsAwesome

[..]

In jouw geloof is er geen gerechtigheid omdat de dader in de hemel zit en het slachtoffer niet.

Wat dat betreft heb je geen been om op te staan.
pi_120023238
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:
@MetalIsAwesome

[..]

Zolang ik in mijn LEVEN nog kracht in mijn benen heb, heb ik zelfs twee benen om op te staan.
Je begrijpt niks van de begrippen LEVEN en DOOD he?
Friedrich Nietzsche
pi_120023261
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

In jouw geloof is er geen gerechtigheid omdat de dader in de hemel zit en het slachtoffer niet.

Wat dat betreft heb je geen been om op te staan.
Ga eens mijn vraag beantwoorden.
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:13:52 #178
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023275
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ga eens mijn vraag beantwoorden.
Waarom geef je geen antwoord op wat ik zeg en negeer je dat dit onrechtvaardig is? Of is het dat niet volgens jou?
pi_120023280
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:11 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Zolang ik in mijn LEVEN nog kracht in mijn benen heb, heb ik zelfs twee benen om op te staan.
Je begrijpt niks van de begrippen LEVEN en DOOD he?
Wat is de plek voor gerechtigheid na de dood in jouw wereldbeeld? Die is er niet ofwel?

quote:
pi_120023299
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:13 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom geef je geen antwoord op wat ik zeg en negeer je dat dit onrechtvaardig is? Of is het dat niet volgens jou?
Beantwoordt dan eerst mijn vraag en dan krijg je mijn antwoord op jouw vraag.
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:17:22 #181
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023323
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:15 schreef man1986 het volgende:

[..]

Beantwoordt dan eerst mijn vraag en dan krijg je mijn antwoord op jouw vraag.

Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die gestraft wordt door bijvoorbeeld te reīncarneren in iets slechters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.

Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die hoger gesteld wordt door bijvoorbeeld te reīncarneren in iets beters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.

Antwoord: Onbekend.
pi_120023583
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die gestraft wordt door bijvoorbeeld te reīncarneren in iets slechters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.

Antwoord: Dat weet ik niet. Het is mogelijk dat die hoger gesteld wordt door bijvoorbeeld te reīncarneren in iets beters, maar dat weet ik niet. Misschien is dat wel onzin.

Antwoord: Onbekend.
Reincarnatie, interessant.
Hoe kunnen zowel de slachtoffer als de verkrachter ontsnappen aan de eindeloze spiraal van reincarnatie?

En mijn antwoord op jouw vraag:
quote:
In mijn wereldbeeld is er plek voor gerechtigheid, omdat iedereen na de dood een verklaring moet gaan afleggen aan God voor zijn of haar daden. God als de Soevereine Rechter spreekt een rechtvaardige oordeel op die persoon.

God in Zijn Liefde voor de mensheid heeft ons een keuze gegeven om tot berouw van onze wandaden te komen. Hij biedt ons Zijn enige Zoon aan voor de kwijtschelding van onze zonden.

Wij hebben allen gezondigd (zowel de verkrachter als de slachtoffer), want wij hebben allen God's Woord overtreden.

Zondigen kent geen beloning en leidt tot de dood.
God heeft ons Zijn enige Zoon Jezus Christus gegeven om onze zonden kwijt te schelden en biedt ons het eeuwig leven aan.

Zowel de verkrachter als de slachtoffer zijn gemaakt in God's Evenbeeld en dat is de reden dat God willig is om hen beiden te vergeven als zij hun zonden overgeven aan Jezus Christus.

God is zowel rechtvaardig als genadig.
Hij is rechtvaardig, want hij veroordeelt onze zonden volgens Zijn morele Wet.
Hij is genadig, want Hij stuurde Zijn Zoon om onze zonden kwijt te schelden.
  vrijdag 7 december 2012 @ 01:49:50 #183
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_120023680
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Reincarnatie, interessant.
Hoe kunnen zowel de slachtoffer als de verkrachter ontsnappen aan de eindeloze spiraal van reincarnatie?

En mijn antwoord op jouw vraag:

[..]

In mijn wereldbeeld is er plek voor gerechtigheid, omdat iedereen na de dood een verklaring moet gaan afleggen aan God voor zijn of haar daden. God als de Soevereine Rechter spreekt een rechtvaardige oordeel op die persoon.

God in Zijn Liefde voor de mensheid heeft ons een keuze gegeven om tot berouw van onze wandaden te komen. Hij biedt ons Zijn enige Zoon aan voor de kwijtschelding van onze zonden.

Wij hebben allen gezondigd (zowel de verkrachter als de slachtoffer), want wij hebben allen God's Woord overtreden.

Zondigen kent geen beloning en leidt tot de dood.
God heeft ons Zijn enige Zoon Jezus Christus gegeven om onze zonden kwijt te schelden en biedt ons het eeuwig leven aan.

Zowel de verkrachter als de slachtoffer zijn gemaakt in God's Evenbeeld en dat is de reden dat God willig is om hen beiden te vergeven als zij hun zonden overgeven aan Jezus Christus.

God is zowel rechtvaardig als genadig.
Hij is rechtvaardig, want hij veroordeelt onze zonden volgens Zijn morele Wet.
Hij is genadig, want Hij stuurde Zijn Zoon om onze zonden kwijt te schelden.
Ok.
  vrijdag 7 december 2012 @ 02:00:46 #184
224960 highender
Travellin' Light
pi_120023738
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het leven is een gift onder condities, geen recht.

Het leven kan geen gift zijn, dan moet je reeds bestaan om de gift te ontvangen. En als je niet bestaat mis je 'het kado' ook niet..., dus waardeloos.

Het leven is een plicht (geen keuze), en voor velen (zoniet iedereen) zijn het dubieuze en barre condities.
  vrijdag 7 december 2012 @ 06:18:44 #185
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_120024700
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:02 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je laat hier zien dat een dialoog wel gevoerd kan worden, dus bedankt voor je reactie.
1) Monopolie op de Waarheid.
2) Moreel verheven.
3) Logisch redeneren negeren.

1) Monopolie is niet het meest juiste woord om de claim van Jezus 'Ik ben de Waarheid' aan te duiden.
Als ik zeg '2+2=4', dan heeft 4 toch geen 'monopolie' op de voorgaande, maar eerder een 'bevestigende'. Jezus bevestigt en openbaart Zichzelf als de Waarheid. En daar is niets mis me. Wil je als tegenargument claimen 'er is geen Waarheid', dan dien je wel op te merken dat deze laatste statement zichzelf tegenspreekt. Het logische statement is juist 'er is de Waarheid'. Als een persoon claimt dat Hij de waarheid is, dan is de slechtste tegenargument 'er is geen Waarheid'.
Zou iemand dus de claim van Jezus willen verwerpen, dan dient hij of zij de waarheid als categorie niet in twijfel trekken, want dat maakt zijn positie er niet beter op.

2) Christenen claimen niet dat ze moreel verheven zijn. Ze erkennen juist dat ze gezondigd hebben en onrechtvaardig zijn volgens God's Wet. Met dat kennis hebben ze Jezus als hun vergever ontvangen.

3) Deze claim is gebaseerd op de aanname dat logica en geloof polair tegenovergestelde zijn. Dat is een wijdverspreide misvatting, aangezien deze twee elkaar niet onderuit halen in welke vorm dan ook. Binnen een discussie kunnen er wel logische fouten gemaakt worden, maar dat is meer te wijten aan de regels van een debat niet opvolgen en niet omdat geloof logica verwerpt.
1) Even voor de duidelijkheid, ik refereer met 'waarheid' niet aan een persoon. Met waarheid doel ik er op dat gelovigen zeggen 'god bestaat', en in het verlengde daarvan een hoop andere claims als waarheid presenteren. Ik zeg niet dat er geen god zoals in de bijbel beschreven bestaat, maar wel dat het me hoogst onwaarschijnlijk lijkt. Eigenlijk zou ik zeggen 'god bestaat niet', maar omdat ik dat niet kan bewijzen, doe ik dat niet.

2) Hier kom ik terug op iets anders wat ik al tegen je zei, de ene gelovige is de andere niet. Er zijn namelijk ook genoeg gelovigen die ongelovigen wel als zondaars zien, puur en alleen al omdat ze ongelovig zijn. Lees voor de grap eens een willekeurig topic op www.landoverbaptist.net en zie hoeveel respect er is voor alles wat niet bij hun clubje hoort.
Dat jij niet neerkijkt op ongelovigen, is deugdelijk. Maar dat er ook gelovigen zijn die dat wel doen is evident.

3) Toch is het mijn ervaring dat in theologische discussies de gelovigen aan claims blijven hangen die ze simpelweg niet waar kunnen maken. Dat is misschien subjectief maar het is wel mijn mening. Een voorbeeld is deze thread, waarin een hele lijst met 'argumenten' staat waarom atheīsme slecht zou zijn. De openingspost is om te huilen zo onnozel.
De documentaire 'Religulous' van Bill Maher staat er ook bol van.
It's okay to be white
pi_120025920
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
Hij stierf aan het kruis, dat is geen kleinigheid wat afbetaling betreft.
Ik heb daar een andere verklaring voor, maar blijkbaar lees jij over mijn post heen.
pi_120026133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kunnen de grootste zonden door Allah vergeven worden? Wie heeft de prijs betaald voor mijn zonden?
De vervuiler betaald, maar dat slaat natuurlijk niet op jou. Jij verwacht dat iemand anders opdraait voor jou fouten.
quote:
De verkrachter die zonder straf vrij uit gaat.
Het feit dat hij niet meer verkracht, is voor jou voldoende?
Volgens jou godsdienst is berouw voor deze misstap voldoende. Deze misstap komt enkel op rekening van de dader en moet deze schuld niet door derden laten betalen. Dit is niet zo bevorderlijk voor de verantwoordelijkheidszin.

quote:
De pedofiel die belooft nooit meer aan kinderen te zitten en vrijuit gaat. Vader en moeder van het slachtoffer, die zullen daar tevreden mee zijn?
Gaat een wraakactie deze feiten ongedaan maken ?

Van jou godsdienst is niet veel goeds te leren is mijn conclusie.
pi_120026255
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:19 schreef man1986 het volgende:
De rechtvaardigheid komt voort uit het feit dat de prijs al betaald is (Jezus' kruisiging).
O fijn, dan boeren we er maar op los, gezien de schuld al eerder is afgelost. Is dat sociaal denkend gedrag? Dit is een totaal gemis aan eigen verantwoordelijkheid en afwimpelen op een tweeduizend jaar oud boekje. Niet zo verwonderlijk dat de gevangenissen vol zitten met ' gelovigen '.
quote:
Een moslim heeft geen prijs voor zijn zonden betaald en verwerpt Jezus' kwijtschelding van zijn zonden.
O jazeker, die draait er totaal voor op en laat die schuld niet door derden betalen. Volgens de Islam zal deze zondaar naar de hel verwezen worden. Ook moet hij bij leven zijn schuld bij de naastbestaanden inlossen. Vraag dit maar eens aan je buurman.
pi_120026301
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:25 schreef man1986 het volgende:
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden. 2 Korintiërs 5:21
Dat versje komt van Paulus en niet van Jezus. Groot verschil hoor.
pi_120026372
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:33 schreef man1986 het volgende:

Alleen Jezus is zondevrij en kan hun zonden op zich nemen, mits zij in dit leven hun zonden aan Hem hadden overgedragen.
Je weet zelfs niet wat in je eigen evangelies staat. Dat is sterk !!
pi_120026454
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hypocrisie is van alle tijden.
Moet je mij niet zeggen, dat lees ik in elke post van je .
pi_120026496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Terwijl de gevangenissen vol van jullie rotte appels zitten.
pi_120026651
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef man1986 het volgende:
Begraven of gecremeerd.
quote:
Begraven of gecremeerd.

Er zijn atheīsten die niet op vergelding uit zijn. Is dat bij christenen ook zo ?
  vrijdag 7 december 2012 @ 11:10:22 #194
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120029767
Je zegt dat je van discussies houd. Houd jij ook van de waarheid?

'jouw' waarheid bedoel je? Wat waarheid is zou ik niet durven te preken, zeker niet op een hooghartige toon als: laat me jou eventjes vertellen wat de waarheid is. Al zaten er duizend goden met hun stemmen en gevoelletjes in mijn hoofd. Als ik gelovig was zou ik merken dat ik altijd in de minderheid ben met mijn opvattingen ( er zijn altijd meer mensen die iets anders geloven ). Dat zou me extreem voorzichtig maken in het claimen van De Waarheid. Voor sommigen geldt dat overduidelijk niet.

quote:
Omdat wij mensen de bepalende factor zijn binnen deze kader, gebruikt God de menselijke taal als het hulpmiddel om Zijn boodschap over te geven. Ook openbaart God Zichzelf lokaal zonder dat Zijn Alomtegenwoordigheid in het geding komt.
Aha! Het aloude argument: god liegt zodat wij het (of hem) kunnen begrijpen.

Waarom zou god dan nog uitspraken doen over dat hij overal tegelijk is? Of dat hij oneindig is? Volgens jouw opvatting zou hij dat dan ook weg moeten laten omdat we het niet kunnen begrijpen. Toch laat hij die opmerkingen erin staan. En geeft hij zelfs in alle oprechtheid het tegenovergestelde aan. Met een tegenstrijdigheid als gevolg. Ik zie nergens God's bedoeling bij genesis staan dus we kunnen dat net zo letterlijk nemen als de opmerkingen in Job of Jeremia. God zegt niet:''ok, nu ga ik iets geks zeggen dat eigenlijk niet waar is maar ik zeg het voor jullie: ik heb totaal geen idee wat zich beneden afspeelt dus ik moet maar eens een kijkje gaan nemen.'' In dat geval was het duidelijk. Vreemd, maar duidelijk.

quote:
Alwetend betekent dat God alles weet en tķch vragen kan stellen.
Ongetwijfeld. Maar alwetendheid betekent niet dat je zegt dat je dingen die op dat moment gaande zijn ( in S&G) niet weet. God hoeft nog niet eens de trukendoos helemaal open te gooien om in de toekomst te kijken. Het speelt zich allemaal recht onder zijn wolk af! Tenzij hij liegt natuurlijk. En toch zegt hij: http://www.biblija.net/bi(...)=1&l=nl&set=10&pos=0

Je zegt ( eigenlijk): god liegt voor ons in de verzen waarin hij zegt dat hij niet overal is en dingen niet weet maar spreekt de waarheid in de verzen dat hij overal is. Hij maakt zich dus kleiner dan hij is voor ons.

Laat ik eens de boel omdraaien, dan zie je wat een wishful thinking jouw interpretatie weergeeft: god liegt in de stukjes dat hij overal is en alles ziet. Hij maakt zich groter dan hij is voor ons. Hij spreekt de waarheid in de stukjes dat hij niet weet wat ergens gaande is en ernaartoe moet gaan om het te zien en te weten.

De oplossing? Zit god nou te liegen in genesis of in Job en Jeremia? Geen idee. Vanuit een duidelijke tegenstrijdigheid moet je één visie ondergeschikt maken aan de andere om de tegenstelling op te lossen. Of je laat het rusten omdat het een duidelijke tegenstrijdigheid bevat. Of een leugen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_120030701
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Vanuit een duidelijke zogenaamde tegenstrijdigheid...
  vrijdag 7 december 2012 @ 13:00:53 #196
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120034208
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

'ik weet het niet' vs 'ik weet alles'

'ik ben overal en zie iedereen' vs 'ik ga naar beneden om te zien of de geruchten kloppen'

Duidelijker ga je ze niet krijgen. Dat dit een 'vermeende' tegenstelling zou zijn is een uiting van de wens om de tegenstrijdigheid op te lossen in het voordeel van een, door jou gewenste, AAA god.

[ Bericht 21% gewijzigd door Uitstekelbaars op 07-12-2012 14:17:33 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_120040626
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 09:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Begraven of gecremeerd.

[..]

Begraven of gecremeerd.
pi_120040986
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
Moeilijk te vatten : In het Niets ! Nee, als iemand dood is kan die niets meer vergoeden of vergoedt worden.
quote:
Dat zal voor het overlijden van één van beiden moeten gebeuren. Als het slachtoffer overleden is kan die niet meer vergoedt worden en als de dader overleden evenmin vergoeding meer toekennen. Er blijft nog één mogelijkheid over : De dader het slachtoffer vergoeden bij leven, wat dit ook moge zijn.
pi_120059085
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 01:03 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Er is gerechtigheid want Christus heeft geleden en is gestorven.
  vrijdag 7 december 2012 @ 22:47:35 #200
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120059820
Wordt die tegenstrijdigheid nog opgelost of wordt er, buiten geklieder in een post van mij, weer ouderwets over gezwegen? Of je mag natuurlijk, als je als gelovige zo eerlijk durft te zijn, toegeven dat het een tegenstrijdigheid is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 07-12-2012 23:06:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')