Volgens mij zit je gewoon vast in het standaard denkpatroon.quote:Op woensdag 16 januari 2013 16:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het verschil is de instelling. Katholieken lezen de Bijbel meer allegorisch, protestanten meer letterlijk. Bij het eerste kan je kritisch zijn op de context van de geschriften en twijfelen aan de juistheid ervan. Bij de tweede gaat dat lastiger, omdat men dan alvast als startpunt heeft dat de geschriften correct zijn en dan is het verleidelijk om de context zo te creëren dat het natuurlijk je hypothese steunt dat de Bijbel juist is.
Eeerst even iets over het schrift. Dit bestond natuurlijk al veel langer dan 1800 v.C. Echter het Hebreeuws schrift heeft zich maar pas ontwikkeld in de 10 eeuw v.C.uit het Fenicisch schrift:quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:31 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
Hallo,
Jij zegt dat het boek Genesis zijn oorsprong heeft in Mesopotamië. Ik weet niet waar jij dit op gebaseerd hebt. Wanneer jij het baseert op de hypothese dat het schrift niet eerder was uitgevonden dan voor koning David (ongeveer 1000 voor Christus) dan moet ik je tegenspreken. Uit archeologische vondsten is gebleken dat al lang voor Abraham (ongeveer 1800 voor Christus) het schrift was uitgevonden in verschillende talen.
Ook dat is niet zo. Semieten is een Bijbelse benaming voor volkstammen uit deze omgeving:quote:De geschiedenis van Israël die in Exodus beschreven wordt speelt zich inderdaad voor een groot gedeelte als in Egypte. In de Egyptische geschriften komen de Joden wel degelijk voor in deze tijd. Daar worden ze echter semieten genoemd.
Het bundelen van epen en overleveringen en op schrift stellen gebeurde in fases, beginnende onder koning Josia:quote:Ten tweede vraag ik mij af in welke tijd jij het ontstaan van de Bijbel plaatst.
Dat hebben de Judeeërs uit ballingschap meegebracht en wat aangepast.quote:Om maar weer met het boek Genesis te beginnen.
Nog eens goed nalezen. Genesis vormen samen met Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium de Torah. Het N.T. is gebaseerd op de Griekse vertaling ( Pentateuch ). De Tenach ( O.T. ) is dan weer de bundeling van de Torah ( Wet ), Newie'iem ( Profeten ) en Ketoewiem ( Geschriften ).quote:Genesis wordt samen met nog 5 boeken gerekend tot de boeken van Mozes. Let op! dit staat niet letterlijk in de Bijbel.
Moet je eerst nog Mozes vinden in deze Egyptische analen. Je gaat zomaar niet aan de haal met honderdduizenden slaven zonder er nota van genomen is. Mozes is 1- Geen eigennaam 2- Een fictief personage om verschillende feiten over een tijdspanne van +/- 250 jaar Egyptische geschiedenis te bundelen beginnende met de farao-broers Kamose en Ahmose en eindigt met Horemheb en Ramses Iquote:De persoon die dit geschreven heeft moet dan natuurlijk geleefd hebben. Wanneer wij kijken naar de geschiedenissen die beschreven worden door deze personen. Dan zien wij dat deze binnen de tijd vallen waarin deze persoon leefde. Het is dus een reële mogelijkheid dat Mozes deze verzameling kleitabletten heeft samengevoegd.
Deze onzin heb ik niet gelezen.quote:Hierdoor zien wij dat de Bijbel waarschijnlijk al geschreven werd vanaf vrijwel de schepping van de aarde.
de stukken tekst waaruit zou blijken dat Lucas en handelingen zijn geschreven door een reisgenoot van Paulus zijn geschreven in eerste persoon, maar die stukken tekst komen plotseling lans in het verhaal op zo'n manier dat het er sterk op lijkt dat de schrijver een aantal bronnen heeft genomen en van daaruit zijn verhaal heeft opgeschreven.quote:Op donderdag 17 januari 2013 00:51 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
Er is een verschil tussen samengesteld en geschreven. Het schrijven zelf heeft eerder plaatsgevonden dan de samenstelling.
Dit is inderdaad wel waar. Maar bij pseudepigrafie gaat het om het verhogen van de autoriteit of bekendheid van de schrijver zelf. Wij zien bij de Bijbel schrijvers dat zij zich vaak een dienstknecht noemen. Bijvoorbeeld in de brief van Judas, waar dit woord in de grondtaal te herleiden is tot slaaf. Dit is niet verhogend voor een schrijver. De schrijver bouwt dus de autoriteit van het Woord op het feit dat hij een dienstknecht is van Jezus Christus. Zijn Meester geeft dus de autoriteit aan het woord.
Dat Lukas naar alle waarschijnlijkheid een volgeling is geweest van Paulus is inderdaad zeer waarschijnlijk. De persoon theofilus echter, wat inderdaad vriend van God betekend is naar alle waarschijnlijkheid wel 1 specifiek persoon geweest. Dit is af te leiden uit het feit dat Lukas hem een eretitel geeft. Dit is dezelfde titel die Paulus aan de stadhouder Festus geeft. Deze titel slaat op een hoog Romeins overheidspersoon. Dit is dezelfde aanhef zowel in het evangelie als in de handelingen. Dit wijst dus echt op 1 en dezelfde persoon.
...en God neemt het pleiten van die iemand mee in zijn besluit?quote:Op woensdag 16 januari 2013 16:22 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
Dit betekend dat God de mogelijkheid openlaat om iemand te laten pleiten voor de schuldige. Dit gebeurt inderdaad in het hierop volgende gedeelte in de Bijbel.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
...en God neemt het pleiten van die iemand mee in zijn besluit?
In 1 antwoord ja, Het beste voorbeeld is Jezus die in de Hemel pleit voor Zijn kinderen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
...en God neemt het pleiten van die iemand mee in zijn besluit?
Dus God is te vermurwen als er iemand pleit. En als er niemand pleit dan is God niet te verwmurwen. Een bekend iemand is dus in het voordeel t.o.v. iemand die niemand kent. Er is dan immers geen pleiter. Lekkere redenering...quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:41 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
[..]
In 1 antwoord ja, Het beste voorbeeld is Jezus die in de Hemel pleit voor Zijn kinderen.
Heb je daar copy van ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:41 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
Het beste voorbeeld is Jezus die in de Hemel pleit voor Zijn kinderen.
Je hebt hier een grote waarheid aangestipt. Wanneer wij Jezus niet kennen, dan is er voor ons ook niemand om te pleiten. Het voordeel is echter dat iedereen Jezus kan kennen door een waar geloof.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus God is te vermurwen als er iemand pleit. En als er niemand pleit dan is God niet te verwmurwen. Een bekend iemand is dus in het voordeel t.o.v. iemand die niemand kent. Er is dan immers geen pleiter. Lekkere redenering...
Pleiten en bidden is bijna hetzelfde he? Welnu, het is uitgebreid onderzocht en aangetoond dat bidden niet helpt. Het leidt niet tot meer geluk, minder ziekte of betere oogsten. Christenen hebben net zo vaak een miserabel leven en krijgen dezelfde afgrijselijke ziektes en ongelukken.
"Vraagt en u zal gegeven worden" staat er zo mooi in de bijbel. Ook niet waar dus. Ik heb zelf vroeger, toen ik nog geloofde, hartstochtelijk gebeden om inzicht, wijsheid, kracht en een goed en rijk geloofsleven.
Ik ben al jaren atheist. (teken aan de wand?)
(Exodus 20:5, en herhaald in Exodus 34:7, Numeri 14:18, and Deuteronomium 5:9)quote:Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
quote:Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon;
oh, dan is er niets aan de hand. Maar wacht....er is een hele hoop aan de hand. Dus Jezus doet niets of het werkt niet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:33 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
[..]
Je hebt hier een grote waarheid aangestipt. Wanneer wij Jezus niet kennen, dan is er voor ons ook niemand om te pleiten. Het voordeel is echter dat iedereen Jezus kan kennen door een waar geloof.
Hiermee zeg je dus doodleuk dat ik niet oprecht gebeden heb. Dat kun je alleen zeggen als je God zelf bent. Blasfemist!quote:De tekst `vraagt en u zal gegeven worden´ slaat op de geestelijke dingen. Paulus bid naar God om verlossing van `een doorn in zijn vlees` wij weten niet zeker wat dat is geweest. God kiest er echter voor om dit niet te doen. Want zo staat er: 'mijn kracht wordt in zwakheid volbracht" Paulus moet leren dat hij nederig moet blijven voor God.
Wanneer wij oprecht bidden om geloof zal God het ons geven. Maar dat is niet zo van: Mag ik Uw kind Zijn, amen. Of iets dergelijks.
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.quote:
Ik heb niet geprobeerd om te beweren dat jij niet oprecht gebeden zou hebben of zo iets. Ik heb 1 facet genoemd waardoor het mogelijk is dat een gebed niet verhoord wordt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh, dan is er niets aan de hand. Maar wacht....er is een hele hoop aan de hand. Dus Jezus doet niets of het werkt niet.
[..]
Hiermee zeg je dus doodleuk dat ik niet oprecht gebeden heb. Dat kun je alleen zeggen als je God zelf bent. Blasfemist!
nog iets: als het alleen om geestelijke dingen gaat (waar staat dat trouwens?) waarom dan een biddag voor gewas en arbeid?
Daarmee vervalt dus: bidt en u zal gegeven worden. Er moet staan, bidt en God zal beslissen of en hoe u gegeven wordt. Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:51 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
[..]
Ik heb niet geprobeerd om te beweren dat jij niet oprecht gebeden zou hebben of zo iets. Ik heb 1 facet genoemd waardoor het mogelijk is dat een gebed niet verhoord wordt.
Kijk daar gaan we weer. Of men nu bidt of niet, het gaat zoals het gaat. Oogsten lukken of mislukken, ongeacht of er gebeden is. Hongersnoden zijn soms het gevolg. Gods wil? Voor ons bestwil? Kom op zeg. Kijk om je heen en concludeer: de natuur is niet goed of slecht maar volslagen onverschillig.quote:De biddag voor gewas en arbeid is zeker iets wat op het aardse betrekking heeft. God wilt zelfs gebeden worden voor deze dagelijkse dingen. Hij zal alleen niet altijd alles geven. Hij beslist wat goed voor ons is.
Een heel droevig voorbeeld. Ik begrijp waar je naartoe wilt maar voor mij zijn de opvallendste dingen in het boek Job:quote:Ook al gaat het dwars tegen onze redenatie in. Aangezien jij bij de Bijbel opgevoed ben wil ik je wijzen op de geschiedenis van Job. Hier zien wij dat God niet direct verhoord om zijn geloof te beproeven.
Zeker wel.quote:Is Gods Woord dan niet waar? Dat zal niemand willen beweren!
Ja daar kun je letterlijk alle kanten mee op. Een dooddoener dus.quote:Uit de Schrift leren wij dat God verhoort op Zijn wijze en Zijn tijd. Soms is God allang bezig te verhoren, maar hebben wij het gewoonweg niet in de gaten.
hij doet het alleen niet.quote:.....
God kan,en wil en zal !!!
Ik wil wel iets beters dan dit hoor !quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:41 schreef Goedemorgenallemaal het volgende:
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd
Hebreën 4
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |