abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118977870
Steeds meer moslims van de tweede generatie bezoeken minstens een keer per week de moskee. Het Sociaal en Cultureel Planbureau concludeert daaruit dat het geloof belangrijk blijft voor moslims.

Vandaag verschijnt een onderzoek van het SCP naar moslims in Nederland. Het is het vervolg op een studie uit 2004.

In dat jaar werd geconstateerd dat moslims minder religieus werden. Met name onder Marokkanen van de tweede generatie blijkt dat niet meer zo te zijn. Steeds meer mensen uit die groep bezoeken minstens een keer per week de moskee. Tussen 1998 en 2011 steeg het percentage bij Marokkaanse moslims van 9 naar 33 en bij Turkse moslims van 23 naar 35.

Er zijn meer verschillen tussen Marokkaanse een Turkse moslims. Marokkanen bidden vaker vijf keer per dag dan Turken. Vooral bij de tweede generatie zijn de verschillen groot. Van de Turks-Nederlandse jongeren tussen de 15 en 24 jaar bidt 10 procent vijf keer per dag. Bij de Marokkaans-Nederlandse jongeren is dat 61 procent.

Eigen etnische kring
Marokkanen doen vaker aan de ramadan en ze eten vaker iedere dag halal. Marokkaans-Nederlandse vrouwen dragen vaker een hoofddoek dan vrouwen van Turkse afkomst.

Het SCP komt verder tot de conclusie dat moslims die meer belang hechten aan hun geloof, zich sterker verbonden voelen met hun land van herkomst en minder met Nederland. Bovendien blijven zij vaker in hun eigen etnische kring en denken zij conservatiever over de positie van vrouwen en homoseksuelen. Het SCP heeft overigens niet onderzocht of dat ook geldt voor andere migrantengroepen uit de tweede generatie.

Nederland telt volgens een schatting van het CBS 825.000 moslims; de meesten zijn van Turkse en Marokkaanse afkomst. Kleinere groepen komen uit Afghanistan, Irak, Somalië en Iran. Uit Iran gevluchte moslims zijn het minst religieus.

Bron: NOS
pi_118978062
Dit onderzoek staat haaks op de opvatting van sommigen dat het enkele generaties duurt voordat moslims als ethno-culturele groep opgaan binnen een grotere gemeenschap. Integendeel, ze worden juist religieuzer en voelen zich minder verbonden met Nederland.
pi_118978063
Tja....Geert Wilders _O_
-XOXO-
  † In Memoriam † donderdag 8 november 2012 @ 14:15:25 #4
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_118978221
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:11 schreef datismijnmening het volgende:
Tja....Geert Wilders :r
Inderdaad, met zijn constante gezuig en getreiter richting moslims is het logisch dat ze juist meer naar elkaar en het geloof toetrekken. Waarmee Geertje precies bereikt wat hij wil, en dat is niet het beste voor dit land.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_118978260
Links haalt vaak aan dat het steeds beter gaat met migranten. Ze stromen vaker door naar het hogere onderwijs en ze verdienen steeds meer.

Natuurlijk, de tweede generatie komt meer in aanraking met de Nederlandse taal en cultuur dan de eerste generatie. Maar links vergeet dat het niveau van het hogere onderwijs flink onderuit is gegaan en dat het integratie is waar deze migranten zelf voordeel aan hebben. Meer verdienen is voor migranten natuurlijk prettig. Ideologisch hebben ze steeds minder op met de Nederlanders, ze gaan vaker naar de moskee. En uit eerder onderzoek bleek ook dat migranten meer omgaan met mensen uit hun eigen groep.
pi_118978299
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:15 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Inderdaad, met zijn constante gezuig en getreiter richting moslims is het logisch dat ze juist meer naar elkaar en het geloof toetrekken. Waarmee Geertje precies bereikt wat hij wil, en dat is niet het beste voor dit land.
Ja man! Dezelfde trend wereldwijd (die al decennia aan de gang is), ook in Islamitische landen, komt ook door Geert Wilders _O_
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  donderdag 8 november 2012 @ 14:18:15 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_118978329
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:15 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. Aan de andere kant zijn er ook nog de linkse ideeën, die net zo racistisch van aard zijn. Namelijk door moslims niet als volwaardig te zien en ze overal voor te trekken en te vertroetelen. Beter behandel je ze gewoon net als ieder ander.
pi_118978331

Schuld van Wilders!
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118979065
So what ... Wilders heeft ook genoeg aanhang dat bij elkaar komt op fora's e.d. om hun Grote Leider te aanbidden.
:: Even if you win the rat race, you are still a rat ::
  donderdag 8 november 2012 @ 14:39:19 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_118979127
quote:
Uit Iran gevluchte moslims zijn het minst religieus.
Dat verbaast me niks aangezien een hoop Iraniërs atheïst zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_118979219
Grappig dat Wilders er wederom onterecht wordt bijgehaald :D
Conscience do cost.
pi_118979485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:42 schreef ems. het volgende:
Links en Wilders: hij is echt hun ultieme aftrekpaard :Y
  † In Memoriam † donderdag 8 november 2012 @ 14:57:56 #13
137949 Disana
pi_118979752
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Links en Wilders: hij is echt hun ultieme aftrekpaard :Y
En jij? Gisteren was hier al een heel topic over waarin je op de voorste rij zat. En nu loop je alweer voorop.

Ik zie niet wat een tweede topic hierover met herhalingen van zetten toe kan voegen.
  donderdag 8 november 2012 @ 14:58:04 #14
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_118979757
quote:
De islamisering van Europa gaat ondanks de bagatelliserende woorden van de gevestigde politiek in alarmerend tempo door. Inmiddels worden er iedere week gemiddeld 2 christelijke kerken veranderd in moskeeën. In de Europese hoofdstad Brussel is 57% van alle nieuwgeboren baby's moslim, waardoor zij uiterlijk in 2030 de meerderheid zullen vormen. In Gent leren scholieren op 2 basisscholen geen Vlaams meer, maar Turks. In Duitsland klaagt de politie letterlijk over de 'moordlust' onder de voornamelijk islamitische immigranten. Kortom: Europa valt steeds sneller ten prooi aan de islam. Als de meeste moslimlanden als maatstaf worden genomen betekent dat onvermijdelijk chaos, geweld, armoede, racisme, discriminatie, onderdrukking en pure barbarij.
'We zijn getuige van zowel de ontkerstening (de-christianisatie) als de islamisering van Europa,' aldus de Italiaanse journalist Giolio Meotti. Met de miljarden die worden verdiend met de verkoop van olie aan het Westen kopen rijke Arabieren christelijke kerken en gebouwen op en veranderen deze in islamitische centra. Volgens Meotti gaat dit proces steeds sneller en kan het niet langer door de zichzelf 'progressief' en 'liberaal' noemende Europese leiders worden genegeerd.

bron
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_118979801
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:57 schreef Disana het volgende:

[..]

En jij? Gisteren was hier al een heel topic over waarin je op de voorste rij zat. En nu loop je alweer voorop.

Ik zie niet wat een tweede topic hierover met herhalingen van zetten toe kan voegen.
He, ik heb het niet geopend hoor juffrouw Mier.
pi_118979806
Ach er is niks aan te doen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118979808
Goh, Xandernieuws.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_118980401
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:59 schreef KoosVogels het volgende:
Goh, Xandernieuws.
Ja nee inderdaad, dan mag het niet gezegd worden :s

Het zijn gewoon kuddedieren, heel simpel..

En diezelfde kuddedieren hebben ervoor gezorgd dat het gemiddelde IQ in ons landje enorm gekelderd is!
Misschien als ze hun best wat meer zouden doen, zou wellicht kunnen schelen..
pi_118980506
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

He, ik heb het niet geopend hoor juffrouw Mier.
Dat zegt ze toch ook niet, held.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 8 november 2012 @ 15:19:46 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_118980541
Terecht.
pi_118980701
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch ook niet, held.
Nee ze zegt eigenlijk geen ene moer. As usual, boerke.
pi_118980738
Xandernieuws, die voorspelden ook dat Londen aangevallen zou worden tijdens de Olympische Spelen.
pi_118980739
Misschien stromen de kerken ook wel weer vol vanwege dezelfde redenen, je weet het niet he?
Zou daar ook een onderzoek op losgelaten worden?
Denk zomaar van niet.
pi_118980805
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:24 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien stromen de kerken ook wel weer vol vanwege dezelfde redenen, je weet het niet he?
Zou daar ook een onderzoek op losgelaten worden?
Denk zomaar van niet.
Voor zover ik weet worden daar wel onderzoeken naar gedaan, ja. Dezelfde redenen zullen ze natuurlijk niet hebben.
Conscience do cost.
pi_118981099
quote:
Goh, Xandernieuws.
En ook nog Kopp als bron... bekend van o.a. nieuwsverzinsels dat Griekenland met EU-steungeld megamoskeeën voor illegalen bouwt enzo. :D
pi_118981127
Oh, tl;dr, schuld van Wilders!
pi_118981129
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Voor zover ik weet worden daar wel onderzoeken naar gedaan, ja. Dezelfde redenen zullen ze natuurlijk niet hebben.
Nee, de redenen zullen niet helemaal hetzelfde zijn, maar misschien wel een hang naar oude waarden?
En ik vind het belachelijk dat Geert Wilders hier de schuld van krijgt, want schuld impliceert dat het dus slecht is als moslims meer naar de moskee gaan?
pi_118982732
Als het de schuld van Wilders is dat tweede-generatie moslims in deze tijd religieuzer worden, is het dan ook de schuld van de moslim-immigranten dat steeds meer Nederlanders xenofobischer gaan denken?

Het is diezelfde kromme denkwijze, alleen omgedraaid.
pi_118982854
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:42 schreef ems. het volgende:
Naar mate je bevolkingsgroepen meer in een hoek drijft en stigmatiseert, vallen ze meer terug op hun traditionele identiteit.

Moderne moslims gaan dan opeens weer hoofddoekjes dragen, en beesten met de hand slachten, en halal doen, en ramadannen, en naar de moskee, en rondjes om de Ka'aba lopen. Allemaal omdat u zo lelijk tegen ze doet. Zo'n groep trekt zich dan terug, grijpt weer naar de oude culturele waarden. En ze hebben nog gelijk ook; als ik u zo nu en dan tekeer hoor gaan, zou ik soms ook haast wensen dat ik moslim was.

http://www.volkskrant.nl/(...)-van-Nederland.dhtml
pi_118982969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, de redenen zullen niet helemaal hetzelfde zijn, maar misschien wel een hang naar oude waarden?
En ik vind het belachelijk dat Geert Wilders hier de schuld van krijgt, want schuld impliceert dat het dus slecht is als moslims meer naar de moskee gaan?
Ik in ieder geval wel omdat dat nadelig is voor de assimilatie / integratie en we geloof ik niet staan te juichen om islamisering.
pi_118983211
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik in ieder geval wel omdat dat nadelig is voor de assimilatie / integratie en we geloof ik niet staan te juichen om islamisering.
Ik zie niet in dat het slecht is als moslims meer naar de moskee gaan. Het is toch hun geloof?
Net zo min als ik het slecht zou vinden als er meer mensen naar de kerk zouden gaan. Is toch hun geloof?
pi_118983216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:18 schreef Ushina het volgende:

Naar mate je bevolkingsgroepen meer in een hoek drijft en stigmatiseert, vallen ze meer terug op hun traditionele identiteit.
Het is de tegenstrijdigheid van de Westerse wereld met de Islam dat zorgt voor controversiële stellingen en hokjesdenken. Daar komt nog eens bij dat de Islam als godsdienst steeds dominanter wordt in Europa, en het aantal moslims per jaar met tienduizenden groeit. Waarom zouden praktiserende moslims assimileren als ze een steeds machtigere ethno-culturele groep worden in Europa? Er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd en Europese politici capituleren bij het minste of geringste. Waarom je heil zoeken bij dhimmi's die een zwakke en decadente samenleving ondersteunen als je eigen cultuur een ontzettende groei doormaakt?

Dáár zit het probleem.
pi_118983286
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik zie niet in dat het slecht is als moslims meer naar de moskee gaan. Het is toch hun geloof?
Net zo min als ik het slecht zou vinden als er meer mensen naar de kerk zouden gaan. Is toch hun geloof?
Omdat dat betekent dat moslims minder geneigd zijn om hier goed te integreren. :) Bovendien sluit dat elkaar niet uit, natuurlijk.
pi_118983405
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat dat betekent dat moslims minder geneigd zijn om hier goed te integreren. :) Bovendien sluit dat elkaar niet uit, natuurlijk.
Dat vind ik echt kul, tenzij er in de moskee imams zitten die de mensen opstoken en ik geloof dat dat op dit moment niet gebeurt. Dus laat mensen hun geloof belijden zoals ze willen. Op de geeigende plekken zoals kerk en moskee. Zie echt niet wat daar verkeerd aan is.
pi_118983650
Ik kan jullie vertellen dat de moskee allang niet meer een plek is waar alleen gebeden wordt. Het is meer een community center geworden waar je ook kunt biljarten, tafeltennissen en voetbalwedstrijden kijken.

Daarom stromen die moskeeën soms nog vol. Niet om te gaan bidden.
pi_118984124
quote:

[..]

Moderne moslims gaan dan opeens weer hoofddoekjes dragen, en beesten met de hand slachten, en halal doen, en ramadannen, en naar de moskee, en rondjes om de Ka'aba lopen. Allemaal omdat u zo lelijk tegen ze doet. Zo'n groep trekt zich dan terug, grijpt weer naar de oude culturele waarden. En ze hebben nog gelijk ook; als ik u zo nu en dan tekeer hoor gaan, zou ik soms ook haast wensen dat ik moslim was.

http://www.volkskrant.nl/(...)-van-Nederland.dhtml
Hmm. Dus die honderden miljoenen moslims die wereldwijd al decennia conservatiever worden zijn de schuld van Wilders? Is de Moslimbroederschap de schuld van Wilders? Is de Iraanse revolutie de schuld van Wilders? Said Qutb's denkbeelden zijn de schuld van Wilders?
pi_118984140
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat vind ik echt kul, tenzij er in de moskee imams zitten die de mensen opstoken en ik geloof dat dat op dit moment niet gebeurt. Dus laat mensen hun geloof belijden zoals ze willen. Op de geeigende plekken zoals kerk en moskee. Zie echt niet wat daar verkeerd aan is.
Dat dachten ze in Libanon ook. In 1911 was daar nog 79% van de bevolking Christen. Vandaag de dag bestaat de bevolking uit slechts 25% Christenen en heeft het land een Islamitische regering, waarin Hezbollah een machtige positie heeft ingenomen.
pi_118984286
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:27 schreef tuinworm het volgende:

[..]

Het is de tegenstrijdigheid van de Westerse wereld met de Islam dat zorgt voor controversiële stellingen en hokjesdenken. Daar komt nog eens bij dat de Islam als godsdienst steeds dominanter wordt in Europa, en het aantal moslims per jaar met tienduizenden groeit. Waarom zouden praktiserende moslims assimileren als ze een steeds machtigere ethno-culturele groep worden in Europa? Er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd en Europese politici capituleren bij het minste of geringste. Waarom je heil zoeken bij dhimmi's die een zwakke en decadente samenleving ondersteunen als je eigen cultuur een ontzettende groei doormaakt?

Dáár zit het probleem.
Wel eens met deze post.
Maar vind nog steeds dat iedereen zijn of haar geloof mag belijden zoals men dat wil.
pi_118984389
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:33 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

En ook nog Kopp als bron... bekend van o.a. nieuwsverzinsels dat Griekenland met EU-steungeld megamoskeeën voor illegalen bouwt enzo. :D
http://www.gatestoneinstitute.org/2413/greece-mosque-athens
pi_118984455
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Maar vind nog steeds dat iedereen zijn of haar geloof mag belijden zoals men dat wil.
Ik niet. Als je volgens je geloof beter bent dan andere (ongelovige) mensen.
Van ze mag stelen, ze als minderwaardig zien etc. etc. etc.
pi_118984550
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:02 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

Ik niet. Als je volgens je geloof beter bent dan andere (ongelovige) mensen.
Van ze mag stelen, ze als minderwaardig zien etc. etc. etc.
Ik bedoel in de kerk en de moskee en synagoge.
pi_118984594
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:53 schreef tuinworm het volgende:

[..]

Dat dachten ze in Libanon ook. In 1911 was daar nog 79% van de bevolking Christen. Vandaag de dag bestaat de bevolking uit slechts 25% Christenen en heeft het land een Islamitische regering, waarin Hezbollah een machtige positie heeft ingenomen.
En heeft men een enorme burgeroorlog achter de rug die gestart is toen moslims de macht opeisten.
pi_118984682
Wat zou het toch heerlijk zijn als het een dag niet over moslims ging, maar over christenen, hindoestanen, boeddhisten of nog liever gewoon eens een keer niet over de uitwassen van een geloof.
pi_118984958
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oogklepjes effe afzetten? Er is geen enkele moskee die "ongelovigen" niet als varkens bestempeld, om maar te zwijgen wat ze over Joden roepen...

Dus; DAT is er verkeerd, die mensen worden met haat volgegoten, en profiteren daarna onze maatschappij kapot!
Ze mogen van hun zgn. "geloof" niet eens integreren, dus laten we al die moskee-zaken gewoon terug in de zandbakken van deze wereld dumpen!
pi_118984998
Wat zou het toch heerlijk zijn als er helemaal geen geloof meer was.
Ik droom ook van zo'n land. Een land zonder hypocriete religekkies en haatbaarden.
We noemen het Dawkinia. *O*
pi_118985051
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hmm. Dus die honderden miljoenen moslims die wereldwijd al decennia conservatiever worden zijn de schuld van Wilders? Is de Moslimbroederschap de schuld van Wilders? Is de Iraanse revolutie de schuld van Wilders? Said Qutb's denkbeelden zijn de schuld van Wilders?
Nee, maar de negatieve houding van het westen naar islamitische landen is wel één van de oorzaken.
Natuurlijk is niet alles de schuld van Wilders, dat zou lekker makkelijk zijn. ik reageerde op de reactie dat Wilders ten onrechte in deze discussie wordt betrokken terwijl hij hier (in NL) wel een rol in speelt.
  donderdag 8 november 2012 @ 17:20:49 #47
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_118985054
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:18 schreef Slurrrrp het volgende:
Ik droom ook van zo'n land. Een land zonder hypocriete religekkies en haatbaarden.
Je denkt serieus dat, dat land een paradijs zou zijn?
Vergis je niet, geloof geeft over het algemeen alleen verlichting.
pi_118985216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:20 schreef wickedmen het volgende:

[..]

Say whut? Is wel meermaals bewezen dat dat complete onzin is.
pi_118985292
quote:

[..]

Verlichting in wat? LED verlichting?
pi_118985322
quote:

[..]

Zoals in Afganistan, Iran en Irak?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 8 november 2012 @ 17:39:04 #51
241662 Jian
Well, well, well
pi_118985664
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:18 schreef Slurrrrp het volgende:
Vernoemd naar Dawkins neem ik aan, een man die geloofde, let wel geloofde in de evolutietheorie, let ook vooral op het woordje theorie. Een man die onder meer werd afgeschilderd als een dogmatisch extremist! :')
pi_118985792
quote:

[..]

Wellicht hadden ze de traditionele identiteit wat minder moeten tentoonstellen, dan was er nooit een Wilders geweest.

quote:
Dat ligt dus aan de moslim, niet aan Wilders. Ik ga ook niet veranderen omdat er een paar Nederlanders zijn die iemand met een donker huidskleurtje eng vinden. Verder hoor je mij niet tekeer gaan op moslims.
quote:
Onzin artikel.

Maar nu is alles wat de moslims doen natuurlijk weer Wilders' schuld :') De man heeft hier niets mee te maken. Een gebrek aan intelligentie en opleiding zijn oorzaken van geloof.
Conscience do cost.
pi_118985801
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het gaat over Nederlandse moslims, domoor.
pi_118985875
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:17 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

Oogklepjes effe afzetten? Er is geen enkele moskee die "ongelovigen" niet als varkens bestempeld, om maar te zwijgen wat ze over Joden roepen...
Je liegt. :)
pi_118985877
Waar maken jullie je zó druk om mensen. De tweedegeneratie is nu wat ouder en daarom gaan ze terug naar hun geloof. Als je het vergelijkt met 10 jaar geleden, dan is het niet meer dan logisch dat het percentage van mensen dat naar de moskee gaat stijgt. De meeste mensen worden als ze ouder zijn zich bewuster van hun omgeving, dat is ook zo met de tweedegeneratie Marokkanen/Turken. Deze generatie is over het algemeen genomen 20 a 30 jaar op het moment. Die gaan als gevolg daarvan terug naar hun oude waarden en worden dan een goede moslim, in plaats van er met de pet naar te gooien. Met de leeftijd groeit het besef. Logisch toch!
  donderdag 8 november 2012 @ 17:48:46 #56
241662 Jian
Well, well, well
pi_118985920
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:44 schreef ems. het volgende:

Een gebrek aan intelligentie en opleiding zijn oorzaken van geloof.
Jij bent vast heel gelovig :')
pi_118985977
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:48 schreef Jian het volgende:

[..]

Jij bent vast heel gelovig :')
Nee hoor, zelfs als niet heel intelligent persoon kan ik feit van fictie scheiden.
Conscience do cost.
pi_118985989
quote:
Maar nu is alles wat de moslims doen natuurlijk weer Wilders' schuld :')
Neuh, niet zozeer zijn schuld. Gevoelens van onvrede m.b.t. de komst van moslims waren er ook voor Geert Wilders. Maar het is wél een self-fulfilling prophecy geworden. :)

quote:
De man heeft hier niets mee te maken. Een gebrek aan intelligentie en opleiding zijn oorzaken van geloof.
Ja, niet-gelovige mensen zijn gelukkig een stuk realistischer en minder bekrompen!
pi_118986069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:39 schreef Jian het volgende:

[..]

Vernoemd naar Dawkins neem ik aan, een man die geloofde, let wel geloofde in de evolutietheorie, let ook vooral op het woordje theorie. Een man die onder meer werd afgeschilderd als een dogmatisch extremist! :')
Geloofde? Dogmatisch extremist, zozo...

Hij staat vooraan in de strijd tegen religie, dus HELD.
  donderdag 8 november 2012 @ 17:53:58 #60
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986085
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:50 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee hoor, zelfs als niet heel intelligent persoon kan ik feit van fictie scheiden.
Jouw feiten zijn de fictie van een ander .....
pi_118986131
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Neuh, niet zozeer zijn schuld. Gevoelens van onvrede m.b.t. de komst van moslims waren er ook voor Geert Wilders. Maar het is wél een self-fulfilling prophecy geworden. :)
Dat hij eraan heeft bijgedragen zal ongetwijfeld. Echter, de schaal waarop die nu geschetst wordt is compleet uit z'n verband getrokken. Ik geloof niet dat Wilders al te veel invloed heeft gehad op het terug-naar-de-moskee verhaal.

quote:
Ja, niet-gelovige mensen zijn gelukkig een stuk realistischer en minder bekrompen!
Dat ze realistischer zijn lijkt me voor de hand liggend. Minder bekrompen valt niets over te zeggen.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:53 schreef Jian het volgende:

[..]

Jouw feiten zijn de fictie van een ander .....
Interessant, vertel meer.
Conscience do cost.
  donderdag 8 november 2012 @ 17:56:45 #62
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986191
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:53 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

Geloofde? Dogmatisch extremist, zozo...

Hij staat vooraan in de strijd tegen religie, dus HELD.
Ik ga het maar niet proberen uit te leggen, misschien moet je gewoon nog een paar keer aandachtig lezen wat er staat en als dat niet helpt, soit ....
pi_118986278
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:56 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik ga het maar niet proberen uit te leggen..
Dat lukt je ook niet :)
  donderdag 8 november 2012 @ 18:00:37 #64
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986307
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:55 schreef ems. het volgende:

Interessant, vertel meer.
Wat moet ik er meer over vertellen, het zegt wat het zegt. Wellicht dat het oefenen van iets minder arrogantie je het inzicht verschaft om het te begrijpen.
Die fanatische haatbaard is overigens net zo overtuigd van zijn gelijk als jij ..
pi_118986321
Prachtig nieuws is het altijd waard om tweemaal te lezen ^O^

Zoals het gezegde luidt: Islam is de oplossing.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_118986386
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:55 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat hij eraan heeft bijgedragen zal ongetwijfeld. Echter, de schaal waarop die nu geschetst wordt is compleet uit z'n verband getrokken. Ik geloof niet dat Wilders al te veel invloed heeft gehad op het terug-naar-de-moskee verhaal.
Het blijft lastig meetbaar.

quote:
Dat ze realistischer zijn lijkt me voor de hand liggend. Minder bekrompen valt niets over te zeggen.
Tja, de vraag is of het godsbeeld wat jij van gelovigen voor ogen hebt ook niet tot een karikatuur verworden is. En daarmee nogal onrealistisch. :P
  donderdag 8 november 2012 @ 18:03:13 #67
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986388
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:59 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

Dat lukt je ook niet :)
Ik had reeds de verwachting dat het niet zou binnenkomen, dus inderdaad de kans is vrij groot dat het me niet lukt.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:03:43 #68
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_118986401
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:27 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Zoals in Afganistan, Iran en Irak?
Wat heeft een oorlog om wat olie en een niet geaccepteerde bewind, uberhaupt met geloof te maken?
pi_118986404
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:00 schreef Jian het volgende:

[..]

Wat moet ik er meer over vertellen, het zegt wat het zegt. Wellicht dat het oefenen van iets minder arrogantie je het inzicht verschaft om het te begrijpen.
Iets geloven maakt het niet minder realistisch. Er is geen arrogantie nodig om dat te concluderen.
quote:
Die fanatische haatbaard is overigens net zo overtuigd van zijn gelijk als jij ..
Van welk gelijk ben ik overtuigd? Daarnaast insinueert fanatisme dat je kritiekloos achter iets staat, daar doe ik niet aan.
Conscience do cost.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:04:17 #70
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_118986412
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:25 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

Say whut? Is wel meermaals bewezen dat dat complete onzin is.
Waar en wanneer is dat bewezen?
pi_118986416
quote:

[..]

Wellicht hadden ze de traditionele identiteit wat minder moeten tentoonstellen, dan was er nooit een Wilders geweest.

[..]

Dat ligt dus aan de moslim, niet aan Wilders. Ik ga ook niet veranderen omdat er een paar Nederlanders zijn die iemand met een donker huidskleurtje eng vinden. Verder hoor je mij niet tekeer gaan op moslims.

[..]

Onzin artikel.

Maar nu is alles wat de moslims doen natuurlijk weer Wilders' schuld :') De man heeft hier niets mee te maken. Een gebrek aan intelligentie en opleiding zijn oorzaken van geloof.
de man heeft er wel degelijk iets mee te maken maar is niet de enige oorzaak.
En dat gelovige mensen een gebrek aan opleiding en intelligentie hebben is natuurlijk niet waar er zijn een hoop gelovige mensen met een goede opleiding.
pi_118986428
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:03 schreef Xa1pt het volgende:

Tja, de vraag is of het godsbeeld wat jij van gelovigen voor ogen hebt ook niet tot een karikatuur verworden is. En daarmee nogal onrealistisch. :P
Een godsbeeld is per definitie onrealistisch daar het uitsluitend op speculatie berust.
Conscience do cost.
pi_118986485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:03 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik had reeds de verwachting dat het niet zou binnenkomen, dus inderdaad de kans is vrij groot dat het me niet lukt.
Heb je wel vaker met bullshit
pi_118986493
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:04 schreef Ushina het volgende:

[..]

de man heeft er wel degelijk iets mee te maken maar is niet de enige oorzaak.
En dat gelovige mensen een gebrek aan opleiding en intelligentie hebben is natuurlijk niet waar er zijn een hoop gelovige mensen met een goede opleiding.
Hij heeft er helemaal niets mee te maken en is zeker niet de oorzaak van het toegenomen bezoek aan de moskee.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:08:53 #75
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986531
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Iets geloven maakt het niet minder realistisch. Er is geen arrogantie nodig om dat te concluderen.

[..]

Van welk gelijk ben ik overtuigd? Daarnaast insinueert fanatisme dat je kritiekloos achter iets staat, daar doe ik niet aan.
Maar welke theorie hang jij aan dan? Of ben jij iemand tegengekomen die de ultieme waarheid omtrent "het ontstaan van" en het reilen en zeilen van het universum kent?
pi_118986563
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:08 schreef Jian het volgende:

[..]

Maar welke theorie hang jij aan dan?
De theorie dat er (nog) niet voor alles antwoorden zijn.
quote:
Of ben jij iemand tegengekomen die de ultieme waarheid omtrent "het ontstaan van" en het reilen en zeilen van het universum kent?
Ik ben genoeg mensen tegengekomen die beweren die ultieme waarheid in pacht te hebben, ja.
Conscience do cost.
pi_118986653
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:04 schreef ems. het volgende:

[..]

Een godsbeeld is per definitie onrealistisch daar het uitsluitend op speculatie berust.
Dat maakt het nog niet onrealistisch.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:14:06 #78
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986655
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:10 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik ben genoeg mensen tegengekomen die beweren die ultieme waarheid in pacht te hebben, ja.
Allemaal gelovigen/fantasten/gokkers in mijn optiek!
pi_118986692
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:10 schreef ems. het volgende:

[..]

Wat evengoed een godsbeeld kan zijn.
pi_118986738
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:14 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Leg uit.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:14 schreef Jian het volgende:

Allemaal gelovigen/fantasten/gokkers in mijn optiek!
Ik had niet anders verwacht.
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar elke definitie van godsbeeld die ik kan vinden op internet staan in relatie met een god. Ik zie niet in hoe dat te lijmen valt met toegeven dat je over bepaalde zaken geen kennis hebt.
Conscience do cost.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:18:16 #81
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986748
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kan zomaar, we weten het niet, hè ....
  donderdag 8 november 2012 @ 18:20:38 #82
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:17 schreef ems. het volgende:

Ik had niet anders verwacht.

Ben ik een groep vergeten die claimt de ultieme waarheid te kennen ?
pi_118986877
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:20 schreef Jian het volgende:

[..]

Ben ik een groep vergeten die claimt de ultieme waarheid te kennen ?
Geen idee waar je naartoe wilt, maar als je het fijn vindt om ze even allemaal op te noemen moet je je vooral niet door mij laten tegenhouden.
Conscience do cost.
pi_118986894
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:14 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wel in deze tijd
pi_118986919
Ik lach me toch wel rot dat links toegeeft dat moskee bezoekende nlers onwenselijk zijn. Whehe. Daar gaan hun lala-land dromen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Die_Hofstadtgruppe op 08-11-2012 18:40:05 ]
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 18:27:12 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118986973
maar dit is toch niet zo gek?

ouders trekken hun kundertjes nu eenmaal mee naar de kerk moskee

cijfers van een derde generatie lijken me interessanter eerlijk gezegd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:27:16 #87
241662 Jian
Well, well, well
pi_118986974
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:23 schreef ems. het volgende:

[..]

Geen idee waar je naartoe wilt, maar als je het fijn vindt om ze even allemaal op te noemen moet je je vooral niet door mij laten tegenhouden.
Ik heb ze reeds allemaal opgenoemd en het enige dat ik wil zeggen is dat ook jouw waarheid gebaseerd is op speculatie. Dat het jouw waarheid is en dat jij daar achter staat en in gelooft maakt het nog niet ultiem waar :)
pi_118987068
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:20 schreef Ushina het volgende:

[..]

Nee, maar de negatieve houding van het westen naar islamitische landen is wel één van de oorzaken.
Natuurlijk is niet alles de schuld van Wilders, dat zou lekker makkelijk zijn. ik reageerde op de reactie dat Wilders ten onrechte in deze discussie wordt betrokken terwijl hij hier (in NL) wel een rol in speelt.
Was de verovering van Constantinopel ook de schuld van het Westen? En die van Spanje? Slag bij Poitiers?

Dit soort, door de Akp betaalde films, geilen de Moslims tegenwoordig op :')
pi_118987119
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het gaat over Nederlandse moslims, domoor.
Oh en dat is een volledig van de rest van de wereld losstaand fenomeen! Ik snap het!
pi_118987134
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:27 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik heb ze reeds allemaal opgenoemd en het enige dat ik wil zeggen is dat ook jouw waarheid gebaseerd is op speculatie.
Als je ze allemaal al hebt opgenoemd, waarom vraag je me dan of je er één bent vergeten :? En ik basseer mijn waarheid niet op speculatie, ik baseer mijn waarheid op wat waar en bevestigd is. Zaken waar ik geen kennis van heb (goden, leven na de dood etc.) hou ik wijselijk mijn mond over, daar valt namelijk ook niets over te zeggen.
quote:
Dat het jouw waarheid is en dat jij daar achter staat en in gelooft maakt het nog niet ultiem waar :)
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Uiteraard is het mogelijk dat er fouten gemaakt zijn. In zo'n geval stel je de theorie bij. Echter is dat alsnog heel wat anders dan zomaar dingen aannemen. Ik 'geloof' niets.
Conscience do cost.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:32:30 #91
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_118987159
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:27 schreef sp3c het volgende:

Zoals alle kinderen zullen ook zij zich af gaan zetten tegen hun ouders, dus hoe meer mensen naar de moskee, hoe meer kans dat hun kinderen het geloof de rug toe zullen keren.
  donderdag 8 november 2012 @ 18:32:34 #92
241662 Jian
Well, well, well
pi_118987160
quote:

Ja, maar de uitkomsten daarvan passen ongetwijfeld niet in het door de onderzoekers gewenste potje, dus helaas :)
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 18:36:34 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118987293
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:32 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Zoals alle kinderen zullen ook zij zich af gaan zetten tegen hun ouders, dus hoe meer mensen naar de moskee, hoe meer kans dat hun kinderen het geloof de rug toe zullen keren.
kan

ik deed iig liever andere dingen toen ik zelf mocht kiezen van mama :D

quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:32 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, maar de uitkomsten daarvan passen ongetwijfeld niet in het door de onderzoekers gewenste potje, dus helaas :)
of er zijn gewoon nog niet genoeg gegevens beshikbaar om een betrouwbare schatting te maken ofzo

niet alles is een vuig rechts/links complot oid
pi_118987317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:32 schreef Jian het volgende:

[..]

SCP.. maarja, ze mogen natuurlijk niet iets constateren.

ik geloof dat je aan het trollen bent.
pi_118987403
quote:

Bullshit. De tweede generatie wordt een moslim omdat ze het geloof willen beoefenen. Het heeft niks te maken met de ouders, maar meer met het besef dat ze waarschijnlijk voorheen altijd wel wat laks waren met het praktiseren van het geloof. Er zijn meer dan genoeg Marokkanen die naarmate ze twintig worden een trouwe moslim worden. Een voorbeeld is dan dat men het vrijdaggebed in de moskee gaan bijwonen, terwijl dat voorheen zelden gebeurde. Wilders heeft daar niks mee te maken. Hij geeft hardleers aan dat de allochtonen niet als inwoner van dit land worden beschouwd door hem en zorgt er voor dat ze zich niet echt harstikke welkom voelen in Nederland, maar zijn uitspraken zullen weinig effect hebben op het aantal moslims dat naar de moskee gaat. Daar zijn hele andere redenen voor.

Trouwens geen idee wie dit gedrocht van een artikel naar buiten heeft gebracht!
  donderdag 8 november 2012 @ 18:43:52 #96
241662 Jian
Well, well, well
pi_118987542
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:31 schreef ems. het volgende:

[..]

Als je ze allemaal al hebt opgenoemd, waarom vraag je me dan of je er één bent vergeten :?
Omdat je reactie overkwam alsof ik ernaast zou zitten.

quote:
Zaken waar ik geen kennis van heb (goden, leven na de dood etc.) hou ik wijselijk mijn mond over, daar valt namelijk ook niets over te zeggen.
Dat is mooi, dat zouden er meer moeten doen!

quote:
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Uiteraard is het mogelijk dat er fouten gemaakt zijn. In zo'n geval stel je de theorie bij. Echter is dat alsnog heel wat anders dan zomaar dingen aannemen. Ik 'geloof' niets.
Je zegt het, je stelt een theorie bij, het was in 1e instantie al een theorie en paradigmaverschuivingen zijn eerder regel dan uitzondering. Wetenschappers beseffen in de regel dat ze met theorieën te maken hebben, het zijn andere mensen, zoals bijvoorbeeld Dawkins, die denken/geloven dat ze met de ultieme waarheid te maken hebben!
pi_118987587
quote:

De derde generatie zijn voornamelijk peuters/kleuters met hier en daar wat uitschieters. Wat moet men daar over in kaart brengen? Hoeveel liter babymelk ze per week drinken?
  donderdag 8 november 2012 @ 18:46:00 #98
241662 Jian
Well, well, well
pi_118987612
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:36 schreef sp3c het volgende:

of er zijn gewoon nog niet genoeg gegevens beshikbaar om een betrouwbare schatting te maken ofzo

niet alles is een vuig rechts/links complot oid
Yes, master Yoda :@
  donderdag 8 november 2012 @ 18:47:14 #99
241662 Jian
Well, well, well
pi_118987654
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:37 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

SCP.. maarja, ze mogen natuurlijk niet iets constateren.

ik geloof dat je aan het trollen bent.
geloof jij maar lekker wat je wilt man, het is een vrij land, gelukkig
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 18:50:11 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118987749
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:40 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Bullshit. De tweede generatie wordt een moslim omdat ze het geloof willen beoefenen. Het heeft niks te maken met de ouders, maar meer met het besef dat ze waarschijnlijk voorheen altijd wel wat laks waren met het praktiseren van het geloof. Er zijn meer dan genoeg Marokkanen die naarmate ze twintig worden een trouwe moslim worden.
ja en er zijn er ook meer dan genoeg die niet meer naar de moskee gaan, 77% schijnbaar :D

je zal ongetwijfeld gelijk hebben en ik geloof best dat je bij islamitische 20'ers er een (misschien zelfs flink) aantal tussen zitten diezichzelf de moskee in schrikken van hun eigen ongelovigheid maar verder kan ik er niet heel erg veel mee ... nu kan ik ook dingen als bullshit! gaan roepen en mensen uit mijn eigen omgeving die hier niet komen en die jij niet kent gaan quoten maar daar kun jij dan weer weinig mee

geloof iig niet dat de stijging daaraan te wijten is, dan denk ik idd eerder aan Wilders en dat geloof ik ook niet _O-

ik zie er iig vooral gezinnetjes en ouderen naar binnen gaan, zelden 'jongeren' maar bij ons zitten geloof ik niet zo heel veel Marokkanen
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 18:52:51 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118987836
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:45 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

De derde generatie zijn voornamelijk peuters/kleuters met hier en daar wat uitschieters. Wat moet men daar over in kaart brengen? Hoeveel liter babymelk ze per week drinken?
of ze straks meer of minder naar de moskee gaan of niet?

waar dacht je dat dit topic over ging sinds de eerste keer dat je op diezelfde post reageerde?

wat dacht je dat ik bedoelde toen ik zei dat ik vermoedde dat er van die generatie nog geen gegevens beschikbaar houden ... dat ze het angstvallig geheim houden?
pi_118987907
moskee is toch een gebouw waar haat wordt gezaaid? wanneer is de oogst O+
  donderdag 8 november 2012 @ 18:55:36 #103
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_118987956
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en er zijn er ook meer dan genoeg die niet meer naar de moskee gaan, 77% schijnbaar :D

je zal ongetwijfeld gelijk hebben en ik geloof best dat je bij islamitische 20'ers er een (misschien zelfs flink) aantal tussen zitten diezichzelf de moskee in schrikken van hun eigen ongelovigheid maar verder kan ik er niet heel erg veel mee ... nu kan ik ook dingen als bullshit! gaan roepen en mensen uit mijn eigen omgeving die hier niet komen en die jij niet kent gaan quoten maar daar kun jij dan weer weinig mee

geloof iig niet dat de stijging daaraan te wijten is, dan denk ik idd eerder aan Wilders en dat geloof ik ook niet _O-

ik zie er iig vooral gezinnetjes en ouderen naar binnen gaan, zelden 'jongeren' maar bij ons zitten geloof ik niet zo heel veel Marokkanen
Vergeleken met de eerste generatie is de tweede generatie al een stuk losbandiger. Wel is het zo dat naarmate ze ouder worden het percentage dat naar de moskee gaat stijgt. Uiteraard zijn er genoeg die dat ook niet doen. Niemand die dat ontkent.

Waarom al die drukte om niks. Laat ieder zijn geloof uiten. Dat is een recht dat iedereen heeft. Verder geen nieuws om naar om te kijken als je het mij vraagt. Krijgen we over 20 jaar zeker een artikel dat de derde generatie minder gelovig zijn dan hun ouders? :') Nederlandse media. 8)7
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 18:59:23 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118988119
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:55 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Vergeleken met de eerste generatie is de tweede generatie al een stuk losbandiger. Wel is het zo dat naarmate ze ouder worden het percentage dat naar de moskee gaat stijgt. Uiteraard zijn er genoeg die dat ook niet doen. Niemand die dat ontkent.

Waarom al die drukte om niks. Laat ieder zijn geloof uiten. Dat is een recht dat iedereen heeft. Verder geen nieuws om naar om te kijken als je het mij vraagt.
waar zie jij drukte?

ja dat topic vorige topic was wat 'schreeuwerig' maar deze vind ik nog best gemoedelijk *)

hell, jij bent degene die 300x op dezelfde post zit te reageren :D

quote:
Krijgen we over 20 jaar zeker een artikel dat de derde generatie minder gelovig zijn dan hun ouders? :') Nederlandse media. 8)7
probably

niets uniek Nederlands of zelfs Westers

dat soort dingen zijn nu eenmaal interessant om in de gaten te houden als je wilt weten wat de mensen wel of niet leuk vinden ... vind de media boeiend om verschillende redenen ;)
pi_118988329
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:17 schreef ems. het volgende:
Leg uit.
Een godsbeeld bij gelovigen is niet zozeer concreet dat men gelooft in een soort Thor die op een wolk zweeft en af en toe eens een aardbeving veroorzaakt of het laat regenen.

quote:
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar elke definitie van godsbeeld die ik kan vinden op internet staan in relatie met een god. Ik zie niet in hoe dat te lijmen valt met toegeven dat je over bepaalde zaken geen kennis hebt.
Geloven in een god kan ook gelijk staan aan een vertrouwen in de toekomst, een verwondering in wat we niet weten en een gevoel van verbondenheid zonder dat het per sé concreet wordt.
pi_118988353
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:24 schreef Slurrrrp het volgende:

[..]

Wel in deze tijd
Hoezo?
  donderdag 8 november 2012 @ 19:04:14 #107
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_118988408
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar zie jij drukte?

ja dat topic vorige topic was wat 'schreeuwerig' maar deze vind ik nog best gemoedelijk *)

hell, jij bent degene die 300x op dezelfde post zit te reageren :D

[..]

probably

niets uniek Nederlands of zelfs Westers

dat soort dingen zijn nu eenmaal interessant om in de gaten te houden als je wilt weten wat de mensen wel of niet leuk vinden ... vind de media boeiend om verschillende redenen ;)
Dit soort topics zie je redelijk vaak terugkomen. Het leeft behoorlijk en vaak ook wel terecht, alleen in dit geval wordt er van een mug een olifant gemaakt terwijl dat nergens voor nodig is. De media pakken uit met een schreeuwerige kop en de mensen gaan erop af als bijen op honing. Bekijk eerst eens wat het percentage is voordat je gaat roepen en schreeuwen in een topic.

Dat is zeker zo. Nederlandse, Amerikaanse en Engelse media zijn zo sleazy & dirty dat je wel heel kritisch moet zijn om ervoor te zorgen dat je geen pessimist wordt.
pi_118988465
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh en dat is een volledig van de rest van de wereld losstaand fenomeen! Ik snap het!
Nederlandse moslims houden zich niet echt bezig met fatwa's die duizenden kilometers verderop worden uitgesproken, nee. :) Jij wel, maar jij bent dan ook bijzonder. O+
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 19:08:43 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118988626
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:04 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Dit soort topics zie je redelijk vaak terugkomen. Het leeft behoorlijk en vaak ook wel terecht, alleen in dit geval wordt er van een mug een olifant gemaakt terwijl dat nergens voor nodig is. De media pakken uit met een schreeuwerige kop en de mensen gaan erop af als bijen op honing. Bekijk eerst eens wat het percentage is voordat je gaat roepen en schreeuwen in een topic.
valt reuze mee als ik dit topic zo eens door blader en naast die vorige kom ik het in NWS iig zelden tegen, ik kan me de vorige (dus voor het vorige deel) in elk geval niet herinneren

ik zit hier nogal een tijdje

ik vind dat je je een beetje aan zit te stellen hoor
quote:
Dat is zeker zo. Nederlandse, Amerikaanse en Engelse media zijn zo sleazy & dirty dat je wel heel kritisch moet zijn om ervoor te zorgen dat je geen pessimist wordt.
there you go
  donderdag 8 november 2012 @ 19:11:01 #110
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_118988722
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

valt reuze mee als ik dit topic zo eens door blader en naast die vorige kom ik het in NWS iig zelden tegen, ik kan me de vorige (dus voor het vorige deel) in elk geval niet herinneren

ik zit hier nogal een tijdje

ik vind dat je je een beetje aanstelt

[..]

Ik had het niet specifiek over dit topic, maar over topics die ik hier in een jaar tijd ben tegengekomen. Dit topic is gewoon mild en netjes qua uitspraken. Zelfs Hofstadtgruppe is rustig voor zijn doen. _O_ 8-)
pi_118988739
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Een godsbeeld bij gelovigen is niet zozeer concreet dat men gelooft in een soort Thor die op een wolk zweeft en af en toe eens een aardbeving veroorzaakt of het laat regenen.
Het maakt niet zoveel uit of het om een 'realistisch' personage gaat of om een Thor met een joint in z'n oor die op z'n handen loopt en het franse volkslied zingt. Het hele idee dat er een god zou zijn is onrealistisch. Alles wat je daar dan bij gaat verzinnen, zoals uiterlijke kenmerken, maken het verhaal niet realistischer.

quote:
Geloven in een god kan ook gelijk staan aan een vertrouwen in de toekomst
Waarom? Ik zie geen connectie. Sterker nog, ik zie juist dat veel mensen geloven in god omdat ze geen vertrouwen in de toekomst en na hun dood liever 'veilig' naar de hemel gaan.
quote:
, een verwondering in wat we niet weten
Als je gelooft in een god dan verwonder je je niet over wat je niet weet. Je vult juist iets wenselijks voor jezelf in -omdat- je het niet weet. Als je het antwoord op 2+2 niet weet zeg je ook niet dat het antwoord 8 is. Dan zeg je dat je het antwoord niet weet.
quote:
en een gevoel van verbondenheid zonder dat het per sé concreet wordt.
Dat klopt. Hoewel zoiets voor mij niet zou werken.
Conscience do cost.
pi_118988896
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:11 schreef datismijnmening het volgende:
Tja....Geert Wilders _O_
Waar precies in het SCP onderzoek heb je dat zien staan?
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 19:19:27 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118989142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:11 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ik had het niet specifiek over dit topic, maar over topics die ik hier in een jaar tijd ben tegengekomen. Dit topic is gewoon mild en netjes qua uitspraken. Zelfs Hofstadtgruppe is rustig voor zijn doen. _O_ 8-)
ik kom het hele onderwerp zelden tegen eerlijk gezegd, ik wist niet beter dan dat het niemand wat kon schelen hoevaak men (in eigen tijd) naar de moskee ging maar links Nederland/fok! vind het schijnbaar heel erg verschrikkelijk om de een of andere reden en geeft Wilders er maar de schuld van want dat is makkelijk en niemand wil het er echt mee oneens zijn _O-

imo zouden die bontkraagjes die altijd achterin de tram zitten te kuthoeren wat vaker door mama en papa naar de moskee gesleept moeten worden vanwege de boodschap (dat islam ies vrede verhaal dus) want dat snappen ze duidelijk nog niet

word echt niet alleen haat gepreekt in de moskee ofzo, soms koken ze eten voor iedereen O+
  donderdag 8 november 2012 @ 19:22:13 #114
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_118989292
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik kom het hele onderwerp zelden tegen eerlijk gezegd, ik wist niet beter dan dat het niemand wat kon schelen hoevaak men (in eigen tijd) naar de moskee ging maar links Nederland/fok! vind het schijnbaar heel erg verschrikkelijk om de een of andere reden en geeft Wilders er maar de schuld van want dat is makkelijk en niemand wil het er echt mee oneens zijn _O-

imo zouden die bontkraagjes die altijd achterin de tram zitten te kuthoeren wat vaker door mama en papa naar de moskee gesleept moeten worden vanwege de boodschap (dat islam ies vrede verhaal dus) want dat snappen ze duidelijk nog niet

word echt niet alleen haat gepreekt in de moskee ofzo, soms koken ze eten voor iedereen O+
Ah, dit is ook het eerste topic over moskeebezoek dat ik onder ogen krijg. Nooit geweten dat mensen dat interessant vinden. Dus wat dat betreft insgelijks. Wel kom ik vaker topics tegen waar moslims het zwaar te verduren hebben. Soms terecht en dan weer onterecht. Wel interessante topics om te lezen en zo en dan mee te posten.

Wat dat eten koken betreft. Vooral tijdens de vastenmaand. Gezamenlijk de hele nacht praten, drie uur 's nachts ontbijten en daarna naar huis. Heerlijk. _O_
pi_118989357
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nederlandse moslims houden zich niet echt bezig met fatwa's die duizenden kilometers verderop worden uitgesproken, nee. :) Jij wel, maar jij bent dan ook bijzonder. O+
Oh vandaar dat fatwas uit het mo in nle moskeeën herhaald worden.
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 19:23:50 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118989372
quote:
6s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:22 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ah, dit is ook het eerste topic over moskeebezoek dat ik onder ogen krijg. Nooit geweten dat mensen dat interessant vinden. Dus wat dat betreft insgelijks. Wel kom ik vaker topics tegen waar moslims het zwaar te verduren hebben. Soms terecht en dan weer onterecht. Wel interessante topics om te lezen en zo en dan mee te posten.
tja anoniem internet he, niet alleen moslims hebben het zwaar te verduren op fok!

je zal maar een autist zijn :D
pi_118989404
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:11 schreef ems. het volgende:

[..]

Het maakt niet zoveel uit of het om een 'realistisch' personage gaat of om een Thor met een joint in z'n oor die op z'n handen loopt en het franse volkslied zingt. Het hele idee dat er een god zou zijn is onrealistisch. Alles wat je daar dan bij gaat verzinnen, zoals uiterlijke kenmerken, maken het verhaal niet realistischer.
Daar kun je - voor zover daar nog geen invulling aan gegeven is - geen uitspraken over doen. Daarvoor zul je toch eerst moeten definiëren wat een god precies zou inhouden.

quote:
Waarom? Ik zie geen connectie. Sterker nog, ik zie juist dat veel mensen geloven in god omdat ze geen vertrouwen in de toekomst en na hun dood liever 'veilig' naar de hemel gaan.
Gelovigen bidden om vragen of zorgen los te kunnen laten. En dat hangt weer samen met vertrouwen.

quote:
Als je gelooft in een god dan verwonder je je niet over wat je niet weet. Je vult juist iets wenselijks voor jezelf in -omdat- je het niet weet. Als je het antwoord op 2+2 niet weet zeg je ook niet dat het antwoord 8 is. Dan zeg je dat je het antwoord niet weet.
Los van het creationisme schrijven de islam en het christendom concreet niet zoveel voor wat je precies moet geloven over het ontstaan van de aarde, het heelal, et cetera. Je kunt dus prima gelovig zijn en je verwonderen over de vraag of het heelal oneindig is of niet of over de manier waarop de hele kosmos mooi in elkaar zit terwijl je in god gelooft. :)

quote:
Dat klopt. Hoewel zoiets voor mij niet zou werken.
Same here. :P
  donderdag 8 november 2012 @ 19:25:06 #118
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_118989440
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 19:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

tja anoniem internet he, niet alleen moslims hebben het zwaar te verduren op fok!

je zal maar een autist zijn :D
Anonimiteit speelt daar ook in mee. Je kunt lekker zeggen wat je denkt. Ook wel lekker zo en dan. Doe ook vaak genoeg mee. :7
pi_118989708
quote:
Op donderdag 8 november 2012 @ 17:00:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

http://www.gatestoneinstitute.org/2413/greece-mosque-athens
Ah, waar Geert zo graag speecht!. ;)

quote:
In werkelijkheid is de 15 miljoen euro al sinds 2006 gereserveerd door het Griekse Ministerie voor Onderwijs, lang voordat het EU-noodfonds werd ingesteld. De plannen voor de moskeeën bestaan al sinds 1996 en worden gesteund door de Grieks-Orthodoxe kerk. Ook worden de moskeeën niet gebouwd voor illegalen, zoals de PVV beweert, maar mogen ook daklozen (en dus niet ‘illegalen’) de moskeeën betreden.

Aanleiding voor de kamervragen was een publicatie van Kopp Online, onderdeel van Kopp Verlag ‘Informationen, die Ihnen die Augen öffnen‘. Deze uitgever is gespecialiseerd in literatuur over esoterie, samenzweringstheorieën en pseudowetenschappen, met opmerkelijke ‘vakgebieden’ als UFO-theorieën, ‘Nieuwe Germaanse Geneeskunde’, de communistische achtergrond van de milieubeweging en de islamisering van het westen. Kopp Verlag werkt nauw samen met Grabert Verlag, een van de grootste uitgevers van extreemrechtse literatuur met auteurs die de holocaust en Auschwitz een leugen noemen en beweren dat de Kristallnacht door de joden zelf begonnen is en talloze boeken vol historisch revisionisme.

meer: http://www.krapuul.nl/nie(...)holocaustontkenners/
Wilders is in antwoord op zijn Kamervragen hierover reeds terechtgewezen en bovendien had het betreffende Griekse ministerie er niets mee gewonnen als ze de toezeggingen hadden ingetrokken want dan waren ze dat geld kwijt geweest aan schadevergoedingen wegens contractbreuk etc.
pi_118997180
quote:
"Bij Turks- en Marokkaans-Nederlandse moslims is het effect van ervaren discriminatie op religieuze identiteit en gedrag afwezig."
http://www.geenstijl.nl/archives/images/MoslimsInNederland.pdf

Links hier :') :') :') :')
pi_119004982
Logisch natuurlijk. Westen is in verval. Waarom zich aanpassen aan de verliezers?
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_119018048
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je liegt. :)
Tuurlijk, want het staat natuurlijk allemaal niet zo in de Koran!
LETTERLIJK ZELFS!

Dus ga lekker fietsen met je gezever :W

Beetje haatbaardjes gaan lopen verdedigen hier!
pi_119021628
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 15:08 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

Tuurlijk, want het staat natuurlijk allemaal niet zo in de Koran!
LETTERLIJK ZELFS!c

Dus ga lekker fietsen met je gezever :W

Beetje haatbaardjes gaan lopen verdedigen hier!
Ja, moslims die niet doordrenkt zijn van haat en 9/11 veroordelen bestaan niet.

Je gelooft in sprookjes. :W
pi_119021823
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja, moslims die niet doordrenkt zijn van haat en 9/11 veroordelen bestaan niet.

Je gelooft in sprookjes. :W
Dat hoor je me niet zeggen... ze zijn niet allemaal zo (Maar je fiets is wel weg!) :)

Maar het ging om het feit wat er in gebedshuizen gepreekt wordt, en dat is het boek waar die zaken letterlijk in benoemd staan..

(toevallig lezen ze altijd over: "Israël behoort toe aan het volk Israël" heen... want dat past niet in hun interpretatie.)
pi_119021903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:52 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

Dat hoor je me niet zeggen... ze zijn niet allemaal zo (Maar je fiets is wel weg!) :)

Maar het ging om het feit wat er in gebedshuizen gepreekt wordt, en dat is het boek waar die zaken letterlijk in benoemd staan..

(toevallig lezen ze altijd over: "Israël behoort toe aan het volk Israël" heen... want dat past niet in hun interpretatie.)
Je hebt het nu over een handjevol moskeeen hier. Niet over alle. :)
pi_119022499
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:54 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je hebt het nu over een handjevol moskeeen hier. Niet over alle. :)
Nee inderdaad, want in die andere hebben ze een ander boek |:(

Meer een Koran die WEL vredelievend is... (RIIIIIGHT!)
  vrijdag 9 november 2012 @ 17:30:30 #127
3542 Gia
User under construction
pi_119023423
Goed nieuws. Als ze in de moskee zitten, hangen ze niet op straat. ^O^
pi_119023506
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 17:30 schreef Gia het volgende:
Goed nieuws. Als ze in de moskee zitten, hangen ze niet op straat. ^O^
Dat doet hun (aanstaande) kroost dan weer wel :7
Conscience do cost.
pi_119088669
http://m.fok.nl/nieuws/571502

Schuld van Wilders
pi_119109679
Dit gehele verhaal is lood om oud ijzer. Kijk eens hoe snel moslimlanden verwesteren. Zelfs het zeer conservatieve Iran kan er niet meer om heen. Kijk eens hoe Japan vroeger was en hoe ze nu zijn. Iraanse jeugd wil ook iPads, Internet, Dance muziek en Hardstyle feesten. Nog even wachten tot die oude ayatollah's de pijp uitgaan en een land als Iran kan verder moderniseren en verwesteren. Culturen komen door technologie steeds dichter bij elkaar te staan.
pi_119111063
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 14:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat verbaast me niks aangezien een hoop Iraniërs atheïst zijn.
Het is dan ook een specifiek groep dat het land ontvlucht.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')