quote:We gaan om 18:00 uur de lucht in!
Deze man lijkt het woord hoogtevrees noch angst te kennen: de skydiver Felix Baumgartner. Hij zal vandaag de hoogste sprong ooit maken, van 36 kilometer hoog.quote:AMSTERDAM - De Oostenrijkse stuntman Felix Baumgartner doet dinsdag een poging om het record parachutespringen van grote hoogte te breken.
Het oude record staat op naam van de Amerikaan Joe Kittinger, die op 16 augustus 1960 op een hoogte 31 kilometer uit zijn capsule sprong en in een ruim vier minuten durende val net niet door de geluidsbarrière ging.
De 43-jarige Baumgartner maakte al twee oefensprongen in het Amerikaanse Roswell, van 24 en 29 kilometer hoogte. In zijn werelrecordpoging is de voormalige militair-parachutist van plan om op 37 kilometer hoogte uit zijn capsule te springen. Hij kan de eerste 'skydiver' worden die door de geluidsbarrière gaat.
De capsule wordt hoog in de atmosfeer gebracht door een enorme heliumballon van 130 meter breed en 102 meter hoog.
Een speciaal pak moet Baumgarnter beschermen tegen de omstandigheden. Hij loopt bijvoorbeeld de kans dat er door het snel wisselende drukverschil luchtbelletjes in zijn bloed ontstaan, wat een dodelijke afloop kan hebben.
Tollen
Ook bestaat de mogelijkheid dat Baumgartner tijdens zijn val de controle verliest en razendsnel gaat tollen. Door de daarbij optredende middelpuntvliegende kracht kan hij buiten bewustzijn raken.
Baumgartner begint om 14.30 uur Nederlandse tijd aan zijn recordpoging, die live is te volgen op de website van zijn sponsor Red Bull.
http://www.redbullstratos.com/live/quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef Polyfemos het volgende:
Kapt die klote stream ermee mis ik alles
Barriere kunnen ze niet meten, dat moet later uitgelezen worden uit z'n pak.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik heb het over de barriere en vrije val.
Hij mist de twee belangrijkste en iedereen blijquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik heb het over de barriere en vrije val.
Met parachute kan hij sturen..quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef MissJ het volgende:
als je dus van zo hoog springt he, kan je dan al van tevoren weten waar op aarde je ongeveer terecht gaat komen of is dat maar afwachten?
Dat valt prima te berekenen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef MissJ het volgende:
als je dus van zo hoog springt he, kan je dan al van tevoren weten waar op aarde je ongeveer terecht gaat komen of is dat maar afwachten?
Net zoals een puberjongen op zijn ontmaagding wacht.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef Karina het volgende:
OK hoe lang hebben we hier ook alweer op gewacht? Een week of zoEn dan is het binnen een paar minuten opeens over.
Doe jij maar na.quote:
Het kan nogquote:
quote:
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:14 schreef Maraca het volgende:
Desondanks veel respect voor deze poging
Waarom? Het is mislukt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:14 schreef Maraca het volgende:
Desondanks veel respect voor deze poging
Daar hoef je geen poll voor te openen hoor. Dat is gewoon een feit.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:15 schreef Montelly het volgende:
Poll: Heeft Felix gefaald?
• ja
• neen
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Maar hij is wel van 39km gesprongen!quote:
Mooie troostprijs.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:15 schreef Maraca het volgende:
[..]
Maar hij is wel van 39km gesprongen!
Ook wel de snelste toch? Alleen niet sneller dan het geluid.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:13 schreef marcodej het volgende:
Dus wel de hoogste, maar niet de langste en snelste.
Uiteraard vanaf 50kmquote:
Nou ja, ik vind het allemaal redelijk teleurstellend hoor.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:14 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Doe jij maar na.
Respect voor zijn poging.
Sterren springen from Space? Patty Brard haalt dan zeker 2000km per uurquote:
2. Langste freefall ook niet gehaald.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:15 schreef merino het volgende:
Hij heeft gewoon 3 van de 4 records gepakt.
Alleen is hij niet door de geluidsbarriere gegaan. Wel sneller dan Kittinger want hij zat echt op het randje van Mach1
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind het allemaal redelijk teleurstellend hoor.
Ik ben bij deze supporter af.
Precies, zo begreep ik het ook.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ook wel de snelste toch? Alleen niet sneller dan het geluid.
Hoe weet jij dat?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:15 schreef merino het volgende:
Hij heeft gewoon 3 van de 4 records gepakt.
Alleen is hij niet door de geluidsbarriere gegaan.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind het allemaal redelijk teleurstellend hoor.
Ik ben bij deze supporter af.
Langste vrije valquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef Apotheose het volgende:
Ik had NOS nieuws ervoor. Liet alleen ff de sprong zien en net ff toen ie aan parachute hing. Maar welk record is er dan niet gebroken?
En Kelly aka Ferry's nepkutje is dan ook al wegquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sterren springen from Space? Patty Brard haalt dan zeker 2000km per uur
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef GotenSSJ het volgende:
3 van de 4 records breken en dan komen de Fok! internethelden melden dat je gefaald hebt
Snelheids record heeft hij wel. Alleen niet zo hoog als hij had willen hebben.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
2. Langste freefall ook niet gehaald.
aanvliegingquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef tostitomaatkaas het volgende:
BIJNA AANVLIEGING MET HELIKOPTER
echt he. Bom erop gewoon , alles opgelostquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef Specularium het volgende:
Het gaat alweer over Syrie, alsof iemand daar op zit te wachten.
Ik sta!quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef Ajacied422 het volgende:
HIJ STAAT HIJ STAAT
[/HANS VAN ZETTEN]
Kunnen veel turnsters van lerenquote:
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef Ajacied422 het volgende:
HIJ STAAT HIJ STAAT
[/HANS VAN ZETTEN]
Als de parachute dan niet open gaat is het ook direct een ramp voor de mensheidquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sterren springen from Space? Patty Brard haalt dan zeker 2000km per uur
"nee, sorry.. de verzekering dekt dit niet"quote:
hah iddquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit doet me denken aan het einde van se7en..
Hoe kan dat? Hij sprong van veel hoger?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:16 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
2. Langste freefall ook niet gehaald.
Dát zal pas knap zijnquote:
twitter:rachidfinge twitterde op zondag 14-10-2012 om 20:17:13Volgens Sky News (what's in a name) is Baumgartner door de geluidsbarrière gegaan. reageer retweet
Gewoon op de voetjesquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:18 schreef snellejelle het volgende:
Gaaf hoor, zeer nette landing ook nog
Leukquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:18 schreef Dagoduck het volgende:
http://www.last.fm/music/(...)%2Fuser%2FMCDagoduck
Hij ging sneller.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe kan dat? Hij spring van veel hoger?
Failquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
ARE YOU FUCKING KIDDING ME!
Echt halverwege zijn sprong, sloeg hier AL het internet eruit! ALLES!Nu heb ik hem niet eens zien landen!
![]()
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
Echt halverwege zijn sprong, sloeg hier AL het internet eruit! ALLES!Nu heb ik hem niet eens zien landen!
![]()
Was echt een unieke ervaring.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
twitter:wilbertleering twitterde op zondag 14-10-2012 om 20:16:40Iemand beneden heeft nu een extreem belangrijke missie: zsm een blikje red bull in de hand van #baumgartner krijgen. reageer retweet
Het was ook op tvquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
Je hebt geen tv?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
Kijk Youtube livestream, die loopt 10 minuten achterquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
Jij hebt echt altijd pechquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
vergelding voor het verliezen van WW2quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij valt op het vrijheidsbeeld.
Hahahaha, jammer voor je.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
KANJER!quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef KingRoland het volgende:
Wat zou Erika Terpstra gezegd hebben?
Die Wilbert toch. Wat een lolbroek.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Evertjan het volgende:
twitter:wilbertleering twitterde op zondag 14-10-2012 om 20:16:40Iemand beneden heeft nu een extreem belangrijke missie: zsm een blikje red bull in de hand van #baumgartner krijgen. reageer retweet
Niet elke tweet is het vermelden waard.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Evertjan het volgende:
Een Olympische prestatie!quote:
ik zet voor de zekerheid mn helm op. Je weet nooit wat voor een flinke rukwind van zich laat horenquote:
Alleen tweets van Nico mogenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Niet elke tweet is het vermelden waard.
BBC World News op televisiequote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
niets , 10 miljoen alleen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef iBenny het volgende:
Maar hoeveel kost dit grapje nou eigenlijk?
nee, die valt op de maanquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Parafernalia het volgende:
wat gaat er met die capsule gebeuren? valt die terug naar aarde?
Ja,z e moeten toch iets lullequote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Karina het volgende:
Nu worden nog even de rampscenario's doorgenomen op BBC World.
Helium eruit laten, en rustig laten zakken lijkt mequote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Parafernalia het volgende:
Die landt op jou harses. Gewoon omdatquote:
Snelheidsmeter wees 1179 aan en ging toen omlaag. Maar ik weet niet hoe betrouwbaar die stats zijn. Confirmatie moet nog komen lijkt me.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Sautor het volgende:
Hoe weet iedereen nu dat hij Mach 1 niet gehaald heeft?
Waar slaat dit op?quote:
Nee loskoppelen en terug met parachute, waren net beelden van.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Sautor het volgende:
[..]
Helium eruit laten, en rustig laten zakken lijkt me
En overmorgen is iedereen hem weer zo goed als vergetenquote:
Nee.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waar slaat dit op?
Hoogste sprong was toch gewoon het doel?
De ballon is afgekoppeld en de capsule komt ook met een parachute naar beneden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Parafernalia het volgende:
Geluidssnelheid is alleen afhankelijk van de hoogte.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef merino het volgende:
[..]
Snelheidsmeter wees 1179 aan en ging toen omlaag. Maar ik weet niet hoe betrouwbaar die stats zijn. Confirmatie moet nog komen lijkt me.
Ja, en dus weet iedereen precies op welke hoogte dat was, en hoe hoog de geluidssnelheid daar is?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef merino het volgende:
[..]
Snelheidsmeter wees 1179 aan en ging toen omlaag. Maar ik weet niet hoe betrouwbaar die stats zijn. Confirmatie moet nog komen lijkt me.
1179 moet genoeg zijn lijk me, dat is al voldoende op de grond geloof ik.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef merino het volgende:
[..]
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef krullenbolletje het volgende:
de ramptoerist in mij is wel een beetje teleurgesteld
Wat dan? Sneller dan geluid springen? Dat was een bijdoel.quote:
Maar intussen drinken we wel allemaal red bull door (wat een ranzig spul trouwens)quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
En overmorgen is iedereen hem weer zo goed als vergeten![]()
15 minutes of fame jeweetz
Misselijke post.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef krullenbolletje het volgende:
Hoogste sprong, langste vrije val en door de geluidsbarrière dacht ikquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waar slaat dit op?
Hoogste sprong was toch gewoon het doel?
Fearless Felix FTW!
Nee, dat was het hoofddoel. Dat is wat het wetenschappelijk zo interessant maakte.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat dan? Sneller dan geluid springen? Dat was een bijdoel.
Dat was al lang duidelijk toch? Gaat nu nog om de snelheid van het geluidquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef knep het volgende:
Volgens bbc heeft ie ook het speedrecord...
Jij zou de orange box wel van 36 km willen laten vallen niet?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoogste spring, langste vrije val en door de geluidsbarrière dacht ik
Echt een misselijke post.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef krullenbolletje het volgende:
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef danos het volgende:
Net op tijd voor boer zoekt vrouw verdikke.
Wie zegt dat hij dat niet gehaald heeft?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef GGMM het volgende:
[..]
Nee, dat was het hoofddoel. Dat is wat het wetenschappelijk zo interessant maakte.
Stoer hoor. Chapeau.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef krullenbolletje het volgende:
Iemand op internet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij dat niet gehad heeft?
ja want al die mensen keken alleen maar om een wit stipje een paar minuten te zien vallenquote:
Druk en temperatuur dacht ik.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Geluidssnelheid is alleen afhankelijk van de hoogte.
Nope, M = 0.95 bij 1179 km/h (aannemende dat a = 343 m/s)quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
1179 moet genoeg zijn lijk me, dat is al voldoende op de grond geloof ik.
Goede bron.quote:
Aha, nou ja, ik vond het tof.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef GGMM het volgende:
Nee, dat was het hoofddoel. Dat is wat het wetenschappelijk zo interessant maakte.
Nee; die wil ik naar de maan schietenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jij zou de orange box wel van 36 km willen laten vallen niet?
Sorry was een oude post die nog open stondquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat was al lang duidelijk toch? Gaat nu nog om de snelheid van het geluid
De landing van de mars-rover vond ik toch net nog iets cooler. Maar dit was ook gaaf jaquote:
Ik keek anders niet met de insteek om iemand live dood te zien gaan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
ja want al die mensen keken alleen maar om een wit stipje een paar minuten te zien vallenik ben blij dat het goed is gegaan trouwens voor hem hoor maar toch
Ah. Ik meende mij zoiets te herinneren ten tijde van Thrust SSC.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Sautor het volgende:
[..]
Nope, M = 0.95 bij 1179 km/h (aannemende dat a = 343 m/s)
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Oerbeer het volgende:
[..]
Ik keek anders niet met de insteek om iemand live dood te zien gaan.
Ja, wat een lef om naar buiten te stappen alleen al.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Karina het volgende:
Vond ik ookDie beelden net voordat hij ging springen, geweldig.
jij zit vast te schijten voor een ruimtereisquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Apotheose het volgende:
Mensen die André Kuipers een held vindenVind springen vanaf 38 km hoogte een betere prestatie
Iedereen hier behalve jij, misselijk figuur.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
ja want al die mensen keken alleen maar om een wit stipje een paar minuten te zien vallenik ben blij dat het goed is gegaan trouwens voor hem hoor maar toch
kan iemand deze bannen?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef borbit het volgende:
Ik ben echt teleurgesteld dat ie niet te pletter is geslagen. Dat zou toch veel leuker zijn om over te praten morgen bij de koffiehoek op werk.
Bij DAT beeld dacht ik pas: sjesus dat is echt doodeng!quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, wat een lef om naar buiten te stappen alleen al.
Damn wat tof zegquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef Darklight het volgende:
[..]
Ja en zn helmcam, zullen we in de docu wel te zien krijgen
ik ook nietquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Oerbeer het volgende:
[..]
Ik keek anders niet met de insteek om iemand live dood te zien gaan.
Kan allebei niet tippen aan de Televizier-Ring overwinning van Voetbal International maar het was wel eens iets anders ja.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De landing van de mars-rover vond ik toch net nog iets cooler. Maar dit was ook gaaf ja
Breken toch behoorlijk mensen hun nek van als je al die faalfilmpjes op youtube zietquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
ik ook nietmaar een groot deel van de spanning was dat er iets mis kon gaan, niemand kijkt naar een livestream van iemand die van een schuurtje afspringt
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Kan allebei niet tippen aan de Televizier-Ring overwinning van Voetbal International maar het was wel eens iets anders ja.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef borbit het volgende:
Ik ben echt teleurgesteld dat ie niet te pletter is geslagen. Dat zou toch veel leuker zijn om over te praten morgen bij de koffiehoek op werk.
LOLquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Kan allebei niet tippen aan de Televizier-Ring overwinning van Voetbal International maar het was wel eens iets anders ja.
niet zo slim ben je danquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Breken toch behoorlijk mensen hun nek van als je al die faalfilmpjes op youtube ziet
Een klein scheurtje dan in dat pakquote:
Bron?quote:
Ah, vet. Dacht ik al.quote:
En de BBC kennende zal het wel briljant zijnquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef Darklight het volgende:
[..]
Ja en zn helmcam, zullen we in de docu wel te zien krijgen
Vind het behoorlijk mislukt anders.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef mrstylo het volgende:
[ afbeelding ]
Dit wordt een tumblr hit.
Jij doet het wel even beter.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:28 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Vind het behoorlijk mislukt anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |