Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
quote:Het Centraal Planbureau (CPB) overschat de prijsdaling op de huizenmarkt die het gevolg is van aanpassingen aan de hypotheekrenteaftrek. Daardoor schrikt het bureau politici ten onrechte af de woningmarkt aan te pakken. Dat zeggen twee hoogleraren vrijdag in de Volkskrant.
Volgens Peter Boelhouwer van de TU Delft en Johan Conijn van de Universiteit van Amsterdam deugt het model dat het CPB gebruikt om de ontwikkeling van de huizenprijs te berekenen niet. De aanname van de Haagse rekenmeesters dat iedere toekomstige beperking van de hypotheekrenteaftrek direct wordt verrekend in de huizenprijs is onjuist, zeggen zij.
"De onderhandelaars bij de kabinetsformatie zullen bij woningmarktplannen dramatischer cijfers voorgeschoteld krijgen dan op basis van de werkelijkheid aannemelijk is", vreest Boelhouwer.
De hoogleraar baseert zich met zijn kritiek op de gevolgen van een beperking van de aftrek in Groot-Brittannië. Daar heeft de geleidelijke afschaffing van de renteaftrek geen grote prijsdaling tot gevolg gehad. Datzelfde geldt voor Zweden, waar de huizenprijzen na een aanvankelijke dip binnen een paar jaar weer op het oude niveau lagen.
Overigens is het niet zo dat het rekenmodel van het CPB partijen die niets aan de hypotheekrenteaftrek willen veranderen, bevoordeelt. De woningmarktplannen van de VVD en PVV, die het minst aan de aftrek willen veranderen, kwamen bij de doorrekening van de verkiezingsprogramma's als slechtst uit de bus.
quote:
quote:
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:21 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
In deze tijd deze situatie? Ik had de makelaar een hand gegeven terwijl ik ondertussen uitriep: 140k éénmaal, andermaal, verkocht!
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:21 schreef blomke het volgende:
Mooi werk. Over 'n jaar ben je er blij mee (nu al eigenlijk).
quote:
Dat zegt geen hond over de markt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Mensen die hun woning verkopen zijn ondertussen enorm blij/opgelucht, en krijgen van alle kanten felicitaties. Wat zegt dat over de markt?!
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat er verhoudingsgewijs niet veel huizen verkocht worden tegenwoordig, dus dat je blij mag zijn als dat je - op redelijk korte termijn - lukt. Niets meer, niets minder. Ik vind de gemiddelde eengezinswoning in een middelgrote stad in de randstad inmiddels prima betaalbaar voor Henk & Ingrid, dus die "enorme bubbel" die nog veel verder leeg moet lopen zie ik niet zo. Het is meer door de onzekerheid voor wat betreft het kabinetsbeleid aangaande de woningmarkt en de arbeidsmarkt dat de boel momenteel stagneert.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Mensen die hun woning verkopen zijn ondertussen enorm blij/opgelucht, en krijgen van alle kanten felicitaties. Wat zegt dat over de markt?!
Je vergeet de economische crisis. Daar kan het kabinet beleid rond maken wat het wil maar daar ben je gewoon afhankelijk van de wereldmarkt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:20 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat er verhoudingsgewijs niet veel huizen verkocht worden tegenwoordig, dus dat je blij mag zijn als dat je - op redelijk korte termijn - lukt. Niets meer, niets minder. Ik vind de gemiddelde eengezinswoning in een middelgrote stad in de randstad inmiddels prima betaalbaar voor Henk & Ingrid, dus die "enorme bubbel" die nog veel verder leeg moet lopen zie ik niet zo. Het is meer door de onzekerheid voor wat betreft het kabinetsbeleid aangaande de woningmarkt en de arbeidsmarkt dat de boel momenteel stagneert.
Dat probeerde ik eigenlijk te vangen in "de arbeidsmarkt". Ik denk niet dat het Henk & Ingrid boeit dat de V.S. inmiddels een staatsschuld hebben van 107% van het GDP. Wel dat de baan van Henk op de tocht staat en dat de nagelstudio van buurvrouw Ans ook al maanden niet meer zo goed loopt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je vergeet de economische crisis. Daar kan het kabinet beleid rond maken wat het wil maar daar ben je gewoon afhankelijk van de wereldmarkt.
Oh, ik dacht dat je het alleen over "beleid" aangaande de arbeidsmarkt had. Maar goed, als wij straks de triple dip induiken dan zullen er heel wat minder nageltjes gevijld worden en dat zal zeker niet bijdragen tot herstel van de huizenmarkt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:40 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat probeerde ik eigenlijk te vangen in "de arbeidsmarkt". Ik denk niet dat het Henk & Ingrid boeit dat de V.S. inmiddels een staatsschuld hebben van 107% van het GDP. Wel dat de baan van Henk op de tocht staat en dat de nagelstudio van buurvrouw Ans ook al maanden niet meer zo goed loopt.
Yep... check het viva forum maar eens, al die mutsen zitten voor elkaar op bidmatjes te bidden aan de god van de kredietverstrekking. Wat zijn die mutsen blij als ze dan eindelijk een koper hebben gevondenquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Ben een dame jahquote:
Had verwacht dat zo'n notoire azijnpisser een man was..quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ben een dame jah![]()
Af en toe wil ook wel eens andere dingen bespreken met de dames
Op fok zijn genoeg zeikwijven te vinden hoorquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:56 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Had verwacht dat zo'n notoire azijnpisser een man was..
Ingrid is haar baan allang kwijt, waar de hypotheek mede op gebaseerd wasquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:40 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat probeerde ik eigenlijk te vangen in "de arbeidsmarkt". Ik denk niet dat het Henk & Ingrid boeit dat de V.S. inmiddels een staatsschuld hebben van 107% van het GDP. Wel dat de baan van Henk op de tocht staat en dat de nagelstudio van buurvrouw Ans ook al maanden niet meer zo goed loopt.
LOL. Dus als iemand keurig betaald wat er is afgesproken, voorkom je betalingsproblemen door van hem 20K of 40K of 60K extra te eisen. Really...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Je draait de boel om! Nergens in de wet staat dat het dit verboden is, dus is het toegestaan om het in een contract te zetten.
Ik neem aan dat geen enkele bank z'n vingers hier als eerste aan wil branden (want hun "imago" zou toch maar beschadigd kunnen raken), maar zodra de eerste het doet, verwacht ik dat de rest snel volgt.
Want als de bank wacht tot de klant betalingsproblemen heeft is het te laat!
Dat klopt. L*****a bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
Op fok zijn genoeg zeikwijven te vinden hoor
Gerechtigheid is geschied.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:59 schreef WammesWaggel het volgende:
De makelaar in mijn wijk is bezweken onder de markt,
Als het niet zo meelijwekkend zou zijn wel ja.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:04 schreef CoolGuy het volgende:
De frustratie in dit topic is hilarisch
Volgende week "dramatische" cijfers van de NVM.quote:De prijs van een gemiddeld appartement in Amsterdam is het afgelopen kwartaal met ruim tien procent gedaald. Vergeleken met een jaar geleden bedroeg de daling 17 procent. Eengezinswoningen, waarvan er in Amsterdam veel minder zijn, zijn volgens Bakker zelfs 24,5 procent minder waard geworden, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Grappig, ik ken een vastgoedhandelaar (omdat die in t zelfde hotel zit als ik een aantal dagen in de week voor werk) die zojuist een nieuwe (zijn 2e, want hij heeft er al een) Rolls Royce Phantom heeft aangeschaft. Die eerste staat bij het hotel geparkeerd elke dag. Als dat aanpassen aan de nieuwe economie is, dan zou ik zeggen dat het niet het door jou beoogde effect heeft?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:16 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Juist, laat ze zich maar aanpassen aan de nieuwe economieIphones repareren bv
Och voor sommige mensen werkt een verouderde aanpak blijkbaar, noem het de x-factor.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Grappig, ik ken een vastgoedhandelaar (omdat die in t zelfde hotel zit als ik een aantal dagen in de week voor werk) die zojuist een nieuwe (zijn 2e, want hij heeft er al een) Rolls Royce Phantom heeft aangeschaft. Die eerste staat bij het hotel geparkeerd elke dag. Als dat aanpassen aan de nieuwe economie is, dan zou ik zeggen dat het niet het door jou beoogde effect heeft?
Maar natuurlijk houdt ie de schijn op, dat is veel en veel logischer dan dat ie gewoon verrekt van 't geld. Iedereen die bijvoorbeeld een dure auto heeft (of meerdere) is bezig met de schijn ophouden, in plaats van dat hij of zij succesvol isquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:32 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Och voor sommige mensen werkt een verouderde aanpak blijkbaar, noem het de x-factor.
Of noem het de zoveelste vogel uit het vastgoed die druk de schijn aan het ophouden is.
De zonnekoningen van een zekere WBV reden ook in een Masarati, dat was ook schone schijn.
In die sector is die kans natuurlijk behoorlijk groot, via mijn werk (analyst voor grotere institutionele beleggers, veelal Duits) ken ik trouwens mensen die echt bulken van het geld en zich veelal verplaatsen in een A6 station of Volvo XC90, niemand met een RR.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar natuurlijk houdt ie de schijn op, dat is veel en veel logischer dan dat ie gewoon verrekt van 't geld. Iedereen die bijvoorbeeld een dure auto heeft (of meerdere) is bezig met de schijn ophouden, in plaats van dat hij of zij succesvol is
Oh nou, ik ken een directeur van een transportbedrijf: Maserati, Mercedes S, Mercedes CLSquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:39 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In die sector is die kans natuurlijk behoorlijk groot, via mijn werk (analyst voor grotere institutionele beleggers, veelal Duits) ken ik trouwens mensen die echt bulken van het geld en zich veelal verplaatsen in een A6 station of Volvo XC90, niemand met een RR.
En het blijft stil....quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 23:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Back ontopic:
Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?
Huizenmarktnieuwstopic #4: Waar iedereen offtopic gaat
Bestaan er werkelijk argumenten die verklaren dat als iemand geen betalingsproblemen heeft, hij minder snel in de betalingsproblemen komt door zijn lasten fors te verzwaren?
Ligt eraan hoe hard de bank de centjes nodig heeft, in geval het niet lukt om tegen een aantrekkelijk tarief geld elders op te halen kunnen potentiele verliezen geminimaliseerd worden door een deel van de uitstaande leningen te laten aflossen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Uit het vorige topic:
[..]
LOL. Dus als iemand keurig betaald wat er is afgesproken, voorkom je betalingsproblemen door van hem 20K of 40K of 60K extra te eisen. Really...
Worden het voor het eerst double digit negatieve groei cijfers...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Huizenprijzen Amsterdam kelderen
[..]
Volgende week "dramatische" cijfers van de NVM.
^^ Dat. En wachten tot de klant betalingsproblemen heeft gaat de bank sowieso niet helpen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 01:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ligt eraan hoe hard de bank de centjes nodig heeft, in geval het niet lukt om tegen een aantrekkelijk tarief geld elders op te halen kunnen potentiele verliezen geminimaliseerd worden door een deel van de uitstaande leningen te laten aflossen.
Maar dat is alleen maar zinvol als er daadwerkelijk poen te halen valt, dat ben ik dan wel weer met je eens.
Oooohhh....ik kan haast niet wachten....quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Huizenprijzen Amsterdam kelderen
Volgende week "dramatische" cijfers van de NVM.
Misschien wanneer je ook je spaargeld bij de hypotheekverstrekker hebt staan en ze zien dat je aardig vermogen hebt opgebouwd. Het voorkomt niet zozeer betalingsproblemen, maar verkleint wel het risico voor de bank.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 23:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Back ontopic:
Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?
Huizenmarktnieuwstopic #4: Waar iedereen offtopic gaat
Bestaan er werkelijk argumenten die verklaren dat als iemand geen betalingsproblemen heeft, hij minder snel in de betalingsproblemen komt door zijn lasten fors te verzwaren?
Ik las ooit dat een bank is als iemand die je een paraplu geeft als de zon schijnt, maar hem terug wil zodra het begint te regenen... Het hele idee dat banken "fatsoen" hebben is toch allang verdampt?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 09:37 schreef Ravvie het volgende:
Wat niet weg neemt dat ik het schandelijk vind van een bank om zo iets te doen. Wat mij betreft zou het van fatsoen getuigen wanneer je als bank dergelijk stappen niet onderneemt, zolang de klant de maandelijkse verplichtingen gewoon voldoet.
Het ging niet om de bank, het ging erom betalingsproblemen van de klant te voorkomen. Dat schijnt te kunnen worden voorkomen door hem te dwingen extra af te lossen. En dat is een stelling die ik niet begrijp, dus vandaar dat ik vraag om nadere uitleg.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 01:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ligt eraan hoe hard de bank de centjes nodig heeft, in geval het niet lukt om tegen een aantrekkelijk tarief geld elders op te halen kunnen potentiele verliezen geminimaliseerd worden door een deel van de uitstaande leningen te laten aflossen.
Maar dat is alleen maar zinvol als er daadwerkelijk poen te halen valt, dat ben ik dan wel weer met je eens.
Nou niet m'n woorden verdraaien he! ALS de bank geld wil ophalen moet-ie dat doen bij mensen waar wat te halen is, niet bij mensen met betalingsproblemen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het ging niet om de bank, het ging erom betalingsproblemen van de klant te voorkomen. Dat schijnt te kunnen worden voorkomen door hem te dwingen extra af te lossen. En dat is een stelling die ik niet begrijp, dus vandaar dat ik vraag om nadere uitleg.
quote:za 06 okt 2012, 09:01 | 235 reacties
Een plan van aanpak voor de bouw- en woningmarkt
'Hypotheekrenteaftrek niet houdbaar meer'
AMSTERDAM - In het regeerakkoord moet een hervorming en vereenvoudiging van ons belastingstelsel worden opgenomen. In dit stelsel, dat per 1 januari 2015 kan in gaan, moet ook een nieuwe regeling voor de hypotheekrenteaftrek worden opgenomen. Dat zeggen oud-bewindslieden en topeconomen Willem Vermeend en Rick van der Ploeg in een exclusieve bijdrage op DFT.nl. Zij geven wekelijks hun mening over onderwerpen die volop in het nieuws zijn en bij een breed publiek in de belangstelling staan.
Lees je eigen reply dan nog eens. Jij stelt dat banken zodra er 1 het doet, de onderwaarde zullen laten compenseren omdat 'Want als de bank wacht tot de klant betalingsproblemen heeft is het te laat!'.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Nou niet m'n woorden verdraaien he! ALS de bank geld wil ophalen moet-ie dat doen bij mensen waar wat te halen is, niet bij mensen met betalingsproblemen.
Dit vind ik nog het mooiste stuk uit dat artikel:quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
Ze gaan eraan werken, ik denk dat Samsom en Rutte druk zijn om daar een paar miljard van te halen
http://www.telegraaf.nl/d(...)oudbaar_meer___.html
Als men gaat sleutelen dan gaat er niemand op vooruit, de modale mens zal er nog het best afkomen dankzij de pvdaquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dit vind ik nog het mooiste stuk uit dat artikel:
Voor 2013 en 2014 zou een tijdelijk pakket dat geen structureel beslag legt op de schatkist er als volgt uit kunnen zien. Er wordt een fiscale aftrek ingevoerd voor de kosten van verbouwingen en energiebesparing. Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen wordt de overdrachtsbelasting op nul gesteld. Daarnaast moet er met de financiële instellingen, zoals het bankwezen, een nationale afspraak worden gemaakt over een tijdelijk verruiming van de mogelijkheden voor burgers om aan een hypotheek te komen.
En dan met name het dikgedrukte stuk. Gaat me een hoop geld schelen als dat doorgaat.
Mogelijk tijdelijke arbeidscontracten te bekijken als vaste contracten, en de eigen omzet- en winstramingen van ZZP ers als waarheid aannemen voor de NHG ???quote:Daarnaast moet er met de financiële instellingen, zoals het bankwezen, een nationale afspraak worden gemaakt over een tijdelijk verruiming van de mogelijkheden voor burgers om aan een hypotheek te komen
Meer kans op een miljoen als in de staats!quote:De woning staat al jaren te koop en Bakker probeert het huis nu met een verloting kwijt te raken. Belangstellenden kunnen voor 50 euro een lot kopen. Volgens de Achterhoeker zijn er al ruim duizend verkocht.
Verbouwingen aftrekken yeehawquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dit vind ik nog het mooiste stuk uit dat artikel:
Voor 2013 en 2014 zou een tijdelijk pakket dat geen structureel beslag legt op de schatkist er als volgt uit kunnen zien. Er wordt een fiscale aftrek ingevoerd voor de kosten van verbouwingen en energiebesparing. Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen wordt de overdrachtsbelasting op nul gesteld. Daarnaast moet er met de financiële instellingen, zoals het bankwezen, een nationale afspraak worden gemaakt over een tijdelijk verruiming van de mogelijkheden voor burgers om aan een hypotheek te komen.
En dan met name het dikgedrukte stuk. Gaat me een hoop geld schelen als dat doorgaat.
En PV panelen. (En die van vorig jaar dan ook maar gelijkquote:
je zult het wel allemaal eerst moeten aanvragen en dan toestemming krijgen dan uitvoeren op bepaalde wijze met een geautoriseerde installateur, en als het loopt is het budget opquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En PV panelen. (En die van vorig jaar dan ook maar gelijk)
Een fiscale aftrekpost aanvragen? LOL.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
je zult het wel allemaal eerst moeten aanvragen en dan toestemming krijgen dan uitvoeren op bepaalde wijze met een geautoriseerde installateur, en als het loopt is het budget op
ja en aantonen met rekeningquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een fiscale aftrekpost aanvragen? LOL.
Buiten dat het aanvragen en de rekening (hoeveel wil je er hebben?quote:
o maak je zelf rekening. mafquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Buiten dat het aanvragen en de rekening (hoeveel wil je er hebben?) het probleem niet is, waarom zou iemand een fiscale aftrekpost moeten aanvragen?
Ik praatte even in het algemeen. Maar geef eens antwoord op mijn vraag sinds wanneer je fiscale aftrekposten aan moet vragen. Ben je niet in de war met subsidie's ofzo?quote:
wacht maar , ik ken de overheid, heb heel veel subsidie en aftrekposten meegemaakt, vroeger toen kreeg je echt heel veel terug , met buitengewone lasten en dergquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik praatte even in het algemeen. Maar geef eens antwoord op mijn vraag sinds wanneer je fiscale aftrekposten aan moet vragen. Ben je niet in de war met subsidie's ofzo?
En wat gaat er eerder komen? Dat, of de door jou 3 jaar lang gepredikte HWF verhoging naar tig %?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:47 schreef michaelmoore het volgende:
wacht maar , ik ken de overheid, heb heel veel subsidie en aftrekposten meegemaakt, vroeger toen kreeg je echt heel veel terug , met buitengewone lasten en derg
De (R)overheid komt alleen nog maar halen en veelquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En wat gaat er eerder komen? Dat, of de door jou 3 jaar lang gepredikte HWF verhoging naar tig %?
Dat is geen antwoord op de vraag.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 21:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De (R)overheid komt alleen nog maar halen en veel
Dat is kenmerkend hier. Zodra blijkt dat ze feitelijk pertinente onzin uitkramen, lullen ze er 'spontaan' omheen.quote:
de bank waar mijn geld staat is tevens mijn hypotheekverstrekker. ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het heeft geholpen bij het snelle en probleemloze rondmaken van de hypotheek. daarmee bedoel ik dat de bank kon zien dat ik een redelijk vermogen heb (in verhouding tot de hypotheek, die weer relatief laag is, dus verwacht niet dat ik tonnen bezitquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik las ooit dat een bank is als iemand die je een paraplu geeft als de zon schijnt, maar hem terug wil zodra het begint te regenen... Het hele idee dat banken "fatsoen" hebben is toch allang verdampt?
quote:ma 08 okt 2012, 06:51 | 138 reacties
Verzet tegen restschuld
AMSTERDAM - Huiseigenaren die zuchten onder een restschuld kunnen zich vanaf maandag aansluiten bij de actiegroep Stop De Restschuld.![]()
![]()
![]()
![]()
Dat schrijft Sp!ts. Jurist Sven Hulleman zoekt medestanders in zijn strijd tegen de banken. „Er zijn bijna 700.000 mensen met een restschuld. Banken hebben een zetje van de rechter nodig om met ons dit probleem op te lossen.”
'Onder water'
Uit recente cijfers van de ING Bank bleek dat een kwart van de Nederlandse huishoudens met een hypotheek in 2013 financieel 'onder water' zal staan. Dit betekent dat hun hypotheekschuld groter is dan de potentiële waarde van het eigen huis.
Volgens Hulleman moeten ook de grote hypotheekverstrekkers bijdragen aan een oplossing. Hij stapt naar de rechter en hoopt dat andere huiseigenaren meedoen.
Ik ga denk ik maar lenen voor een nieuwe auto... zodra ik de garage uitrij heb ik dan al een mooie restschuld en die wil ik dan natuurlijk kwijtgescholden hebbenquote:Op maandag 8 oktober 2012 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
Stop de schuld, ach you aint see nothing yet
http://www.telegraaf.nl/o(...)en_restschuld__.html
[..]
Natuurlijk ga je een contract aan op basis van een enigszins stabiele situatie, maar dat neemt niet weg dat wanneer de situatie veranderd, zowel in het voordeel als in het nadeel van de contractant, de gevolgen van de verandering gewoon gedragen moeten worden. De mensen met de hypotheekschuld die ze zelf zijn aangegaan zijn hiervoor gewoon zelf verantwoordelijk en aansprakelijk.quote:Dank voor alle reacties, ik ken alle argumenten tegen mijn actie. Maar je gaat het contract aan op basis van een enigszins stabiele situatie. Bovendien was er sprake van een hausse op de woningmarkt die nu een disproportioneel zware last bij een groot deel van de samenleving legt. Dit probleem bestaat nu eenmaal. We vragen een rechter of het juist is om slechts 1 contractpartij hiervoor aansprakelijk te houden.
Sven-Ake Hulleman, Rotterdam | 09:04 | 08.10.12
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Probeer ze dat hier maar eens aan het verstand te peuteren. Roep ik al topics lang, maar nee, de banken zijn de klootzakken, niet de mensen zelf die vanalles wilden maar daar eigenlijk het geld niet voor haddenquote:Op maandag 8 oktober 2012 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik kan natuurlijk niet controleren of deze reactie echt van dezelfde heer Hulleman is:
[..]
Natuurlijk ga je een contract aan op basis van een enigszins stabiele situatie, maar dat neemt niet weg dat wanneer de situatie veranderd, zowel in het voordeel als in het nadeel van de contractant, de gevolgen van de verandering gewoon gedragen moeten worden. De mensen met de hypotheekschuld die ze zelf zijn aangegaan zijn hiervoor gewoon zelf verantwoordelijk en aansprakelijk.
Het enige wat je dan ook zou kunnen proberen af te dwingen, is dat banken wat soepeler worden in het financieren van restschulden zodat het voor mensen met een onderwaterhypotheek iets eenvoudiger wordt om te verhuizen, mits er wel voldoende inkomen is. Zeker wanneer mensen naar een goedkopere woning verhuizen moet zoiets mogelijk gemaakt worden. De goedkopere woning met lagere hypotheek zorgt immers voor meer financiele ruimte om de (rest)schuld af te lossen.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Ah, google leert dat meneer Huilie-man 30 jaar is, een koopappartement bezit, een dikke studieschuld heeft en toch graag verhuist naar een grotere woning. Want op 60m² kun je natuurlijk geen gezin stichten...?
http://rikbollen.nl/rik/afdrukken.php?id=552
De banken zijn schuldig aan dalende huizenprijzen omdat ze een mogelijkheid tot hoge hypotheken bieden, geheel binnen de kaders van de op dat moment door de overheid gestelde regels en richtlijnen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
De Banken ziin hier ook schuldig, die hebben veel te ruime hypotheken verstrekt tot 120% van de waarde op dat moment
80% van de aankoop waarde is maximaal toegestaan en niet de NHG ervoor laten opdraaien
Inderdaad. Ongehoord wat die gozer loopt te janken. Het is me allemaal wat dat je met een studieschuld van 35k en een koopappartement nauwelijks genoeg overhoudt om met je vrienden te gaan zuipen die allemaal in een andere stad zijn gaan wonen. Waarom zo'n man recht denkt te hebben op een groter koophuis dan dat hij nu heeft met een salaris van 2200e is me volstrekt onduidelijk.quote:
quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De banken zijn schuldig aan dalende huizenprijzen omdat ze een mogelijkheid tot hoge hypotheken bieden, geheel binnen de kaders van de op dat moment door de overheid gestelde regels en richtlijnen?
Is de sportwinkel waar ik een honkbalknuppel koop ook schuldig, wanneer ik daarmee een uur later in de stad iemand tegen de grond sla?
Nee, het is mijn verantwoordelijkheid dat ik fatsoenlijk om ga met de zojuist gekochte knuppel.
En de consument heeft bij het aangaan van elke overeenkomst een eigen verantwoordelijkheid. Die houdt in dat de consument zelf de risico's die daaraan verbonden zijn moet afwegen tegen de voordelen. Dat tot eind 2007 het algehele geluid was dat de huizenprijzen toch wel tot in den hemel zouden stijgen neemt niet weg dat het risico op prijsdaling er ALTIJD geweest is. Dat veel mensen verkeerd gegokt hebben, staat vast.
Dat er 700.000 mensen met een onderwaterhypotheek ook echt een probleem hebben, is sterk overdreven. Voor de meesten van hen is er geen noodzaak tot verhuizen, die moeten dus gewoon zorgen dat ze de komende jaren flink aflossen en dan op 'vakantie' een weekje bij Tante in Drenthe gaan logeren, in plaats van 3 weken rondtrekken door Azië. Dan kost de vakantie je een treinkaartje en een bosje bloemen voor Tante, in plaats van 10% van het bedrag van je studieschuld. Simpelweg even de tering naar de nering zetten, daar is nog nooit iemand dood aan gegaan.
Dit dus. Nou, los van dat wat hij denkt volslagen debiel is, is het natuurlijk zo dat hij niet kan accepteren dat hij meer wil doen dan geld beschikbaar heeft. Dat is het probleem met de meeste mensen hebben. Een bepaald budget hebben, maar wensen hebben die dat budget (ruimschoots) overstijgen, en niet willen weten dat dat de gevolgen zijn van hun eigen acties, en toch steeds meer willen, en niet straks, nee nee, NU.quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:41 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Inderdaad. Ongehoord wat die gozer loopt te janken. Het is me allemaal wat dat je met een studieschuld van 35k en een koopappartement nauwelijks genoeg overhoudt om met je vrienden te gaan zuipen die allemaal in een andere stad zijn gaan wonen. Waarom zo'n man recht denkt te hebben op een groter koophuis dan dat hij nu heeft met een salaris van 2200e is me volstrekt onduidelijk.
Eindelijk iemand die het snapt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De banken zijn schuldig aan dalende huizenprijzen omdat ze een mogelijkheid tot hoge hypotheken bieden, geheel binnen de kaders van de op dat moment door de overheid gestelde regels en richtlijnen?
Is de sportwinkel waar ik een honkbalknuppel koop ook schuldig, wanneer ik daarmee een uur later in de stad iemand tegen de grond sla?
Nee, het is mijn verantwoordelijkheid dat ik fatsoenlijk om ga met de zojuist gekochte knuppel.
En de consument heeft bij het aangaan van elke overeenkomst een eigen verantwoordelijkheid. Die houdt in dat de consument zelf de risico's die daaraan verbonden zijn moet afwegen tegen de voordelen. Dat tot eind 2007 het algehele geluid was dat de huizenprijzen toch wel tot in den hemel zouden stijgen neemt niet weg dat het risico op prijsdaling er ALTIJD geweest is. Dat veel mensen verkeerd gegokt hebben, staat vast.
Dat er 700.000 mensen met een onderwaterhypotheek ook echt een probleem hebben, is sterk overdreven. Voor de meesten van hen is er geen noodzaak tot verhuizen, die moeten dus gewoon zorgen dat ze de komende jaren flink aflossen en dan op 'vakantie' een weekje bij Tante in Drenthe gaan logeren, in plaats van 3 weken rondtrekken door Azië. Dan kost de vakantie je een treinkaartje en een bosje bloemen voor Tante, in plaats van 10% van het bedrag van je studieschuld. Simpelweg even de tering naar de nering zetten, daar is nog nooit iemand dood aan gegaan.
Dus jij suggereerd dat de crisis in NL voor de meesten niet meer effect gaat hebben dan het verschil tussen de prijs van 3 weken azie en week bij tante in drenthe, een verschil dat ze ook nog mogen 'investeren' in hun eigen huis.quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor de meesten van hen is er geen noodzaak tot verhuizen, die moeten dus gewoon zorgen dat ze de komende jaren flink aflossen en dan op 'vakantie' een weekje bij Tante in Drenthe gaan logeren, in plaats van 3 weken rondtrekken door Azië. Dan kost de vakantie je een treinkaartje en een bosje bloemen voor Tante, in plaats van 10% van het bedrag van je studieschuld. Simpelweg even de tering naar de nering zetten, daar is nog nooit iemand dood aan gegaan.
Dat zijn mensen die graag de woorden eigen verantwoordelijkheid horen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:35 schreef Artimunor het volgende:
Edit: wat me nog meer verontrust, en aan de andere kant toch wel grappig is, is het aantal mensen dat het er direct, bijna gretig, mee eens is.
Deze en vorige topicreeks is geboren uit dat wat je daar zegt inderdaad.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:35 schreef Artimunor het volgende:
[..]
Dus jij suggereerd dat de crisis in NL voor de meesten niet meer effect gaat hebben dan het verschil tussen de prijs van 3 weken azie en week bij tante in drenthe, een verschil dat ze ook nog mogen 'investeren' in hun eigen huis.
Heb je wel is naar het nieuws gekeken de afgelopen 4 jaar?
Edit: wat me nog meer verontrust, en aan de andere kant toch wel grappig is, is het aantal mensen dat het er direct, bijna gretig, mee eens is.
De wens is de vader van de gedachten zullen we maar zeggen.
En: Mensen geloven het snelst wat ze graag willen of waar ze bang voor zijn, en bijna nooit de realiteit.
Nee hoor, een bank is helemaal niet heiligquote:Op maandag 8 oktober 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die graag de woorden eigen verantwoordelijkheid horen.
Maar wel alleen vinden dat mensen eigen veranwoording dragen voor slechte producten van banken, dat er veel andere sectoren zijn die ook veel verantwoording op zichzelf nemen en hierdoor de overheid veel ellende besparen wil men maar niet begrijpen. Banken zijn heilig voor die lieden.
99,99% van alle reacties van mensen zijn helaas zo, het zit in onze natuur om zo te denken, zeg maar survival instinct. het valt dus ook niemand kwalijk te nemen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Deze en vorige topicreeks is geboren uit dat wat je daar zegt inderdaad.
Als je op zoek bent naar een bij benadering zo helder mgelijk beeld van de realiteit moet je in ieder geval niet in dit topic kijken, want je bent meer bezig met filteren dan met daadwerkelijke info boven water trekken.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:50 schreef Artimunor het volgende:
[..]
99,99% van alle reacties van mensen zijn helaas zo, het zit in onze natuur om zo te denken, zeg maar survival instinct. het valt dus ook niemand kwalijk te nemen.
Het maakt het wel lastiger als je echt op zoek bent naar een bij benadering zo helder mogelijk beeld van de realiteit. Tonnen filterwerk enzo.
Daar heb ik jullie al vaker antwoord op gegeven, dat is omdat het semi/geheel jullie vakgebied is er er bij jullie dus niet zoveel informatie ongelijkheid is als bij henk de vrachtwagenchauffeur en ingrid de kassamiep die niet veel van complexe producten snapten maar alleen door de adviseurs lekker gemaakt werden met het cijfer aan het eind wat hun maandlasten zouden gaan worden waarbij vaak ook al meteen de maandelijkse teruggave door de adviseurs maar mooi meegerekend wordt om maar zo laag mogelijk cijfertje onder de streep te krijgen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee hoor, een bank is helemaal niet heiligverre van zelfs. Maar ik heb deze vraag al meerdere keren gesteld, en heel toevallig krijg ik daar nooit antwoord op.
Als die banken iedereen willen oplichten, waarom heb bv ik, en Scorpie, en nog veel meer mensen dan niet zo'n product waar de banken het meest aan verdienen? Waarom is dat? Is dat omdat banken ons wat aardiger vinden dan de rest? Of heeft dat toch meer te maken met dat wij iets verder nadenken dan de rest?
Geef daar nou eens antwoord op.
Ja, ik heb het nieuws zeker gevolgd de afgelopen 4 jaar. En ik ben mij zeer bewust dat de crisis in sommige gevallen ook er voor kan zorgen dat de gezinsinkomsten flink dalen. Zelf moest ik dit jaar ook op zoek naar een andere baan, wat overigens in korte tijd gelukt is door weinig eisen te stellen. Dat ik nu genoegen kan nemen met wat minder, is omdat ik bewust niet een contract ben aangegaan wat als een molensteen om mijn nek hangt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:35 schreef Artimunor het volgende:
[..]
Dus jij suggereerd dat de crisis in NL voor de meesten niet meer effect gaat hebben dan het verschil tussen de prijs van 3 weken azie en week bij tante in drenthe, een verschil dat ze ook nog mogen 'investeren' in hun eigen huis.
Heb je wel is naar het nieuws gekeken de afgelopen 4 jaar?
De wens is de vader van de gedachten zullen we maar zeggen.
En: Mensen geloven het snelst wat ze graag willen of waar ze bang voor zijn, en bijna nooit de realiteit.
Dat is niet waar? Het is helemaal niet mijn vakgebied? Van Scorpie weet ik 't niet maar het is niet mijn vakgebied, ook niet semi. Gewoon niet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar heb ik jullie al vaker antwoord op gegeven, dat is omdat het semi/geheel jullie vakgebied is er er bij jullie dus niet zoveel informatie ongelijkheid is als bij henk de vrachtwagenchauffeur en ingrid de kassamiep die niet veel van complexe producten snapten maar alleen door de adviseurs lekker gemaakt werden met het cijfer aan het eind wat hun maandlasten zouden gaan worden waarbij vaak ook al meteen de maandelijkse teruggave door de adviseurs maar mooi meegerekend wordt om maar zo laag mogelijk cijfertje onder de streep te krijgen.
Wat is daar nu moeilijk aan om te begrijpen dat niet ieder persoon hetzelfde denk niveau als jij en scorpie hebben.
Daarom ben en blijf ik ook voorstander ervan dat HRA alleen had mogen gelden voor annuitaire en liniear aflossende proudcten. Als deze waren afgesloten zouden 1 de huizenprijzen niet zo extreem gestegen zijn, en 2 zouden velen die nu zogenaamd een restschuld hebben hiervan toch al een stuk ingelost hebben waardoor er geen of veel minder restschuld zou zijn.
Hier hebben de rechste partijen flinke steken laten vallen om de HRA zolang als een heilig iets te verklaren en nog steeds.
HRA zou er voor moeten zijn om woning bezit te stimuleren, dat is wat anders als maximale leningen stimuleren om maar maximale fiscale aftrekbaarheid te realiseren.
Godverdomme, koning, wij denken echt exact op dezelfde manier.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja, ik heb het nieuws zeker gevolgd de afgelopen 4 jaar. En ik ben mij zeer bewust dat de crisis in sommige gevallen ook er voor kan zorgen dat de gezinsinkomsten flink dalen. Zelf moest ik dit jaar ook op zoek naar een andere baan, wat overigens in korte tijd gelukt is door weinig eisen te stellen. Dat ik nu genoegen kan nemen met wat minder, is omdat ik bewust niet een contract ben aangegaan wat als een molensteen om mijn nek hangt.
Momenteel huur ik mijn appartementje. Ondanks dat ik het van de woningbouw mocht kopen en dan een ongeveer gelijke netto maandlast zou hebben. Dat ik niet gekocht heb, is het gevolg van verstandig keuzes maken en vooruit denken. Een keus die ik heb gemaakt enkele maanden vóórdat in de VS de ellende begon! Mijn redenatie destijds: Een alleenstaande starter kan nu net een hypotheek voor een dergelijk appartement rondkrijgen. Met winst verkopen op korte termijn zit er dus niet in, want starters kunnen niet meer betalen en 42m² is niet aantrekkelijk voor stellen en doorstromers.
Nee, dat de 'crisis' effect gaat hebben, of al lang heeft op het budget van bepaalde groepen mensen is wel duidelijk. Dat is echter geen reden tot medelijden om keuzes die de 'slachtoffers' van de crisis zelf hebben gemaakt. Het zeuren over een te hoge hypotheek(last) is net zo iets als zeuren over een boete voor te hard rijden. Je veroorzaakt het probleem zelf maar je vind dat een ander er schuldig aan is. Dat een verlaging van je inkomsten de problemen mogelijk vergroot, neemt je eigen verantwoordelijkheid niet weg. Die mogelijkheid van een (tijdelijke) verlaging van je inkomsten had je immers ook mee moeten nemen in je afweging.
Er is gewoon in z'n algemeenheid door zeer veel mensen op te grote voet geleefd. Achteraf is het makkelijk praten, maar in de vette jaren hadden we het met z'n allen gewoon wat rustiger aan moeten doen. Zowel als prive-personen (sparen, hypotheek aflossen) als de overheden (staatschulden beperken in plaats van met talloze subsidies blijven strooien)
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen daden, toch is de overheid van mening dat we niet iedereen verantwoordelijk kunnen laten omgaan met honkbalknuppels. Vandaar dat het bij je dragen van zo'n 'wapen' in de openbare ruimte aan zeer strenge regels verbonden is.quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Zo.... dat was dan weer je dagelijkse portie narcismequote:
En ondertussen vreten ze wel de nodige overheidssubsidies... maar die mag je niet zo noemen van ze want is niet goed voor hun egoquote:Op maandag 8 oktober 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat zijn mensen die graag de woorden eigen verantwoordelijkheid horen.
Banksters zouden hun eigen moeder nog een giflening aansmerenquote:Op maandag 8 oktober 2012 13:14 schreef Basp1 het volgende:
Kom CG, jij bent financieel een stuk meer onderlegd als de henk en ingrid die ik als voorbeeld gebruik en die waarschijnlijk het merendeel van de problemen gevallen zullen gaan zijn.
Alhoewel er natuurlijk ook bij de rabobank mensen genoeg waren die rotzooi van hun eigen bank gekocht hebben en gecompenseerd zijn door hun werkgever, die werkgever had eigenlijk die klant ook maar in de stront moeten laten zakken (ja ja de zogenaamde eigen verantwoordelijkheid waar er hier wat mensen zo op geilen) want juist die mensen hadden veel beter moeten weten dan de henk en ingrids.
De overheid verbindt ook al sinds jaar en dag regels aan (voorwaarden van) hypotheken en leningen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen daden, toch is de overheid van mening dat we niet iedereen verantwoordelijk kunnen laten omgaan met honkbalknuppels. Vandaar dat het bij je dragen van zo'n 'wapen' in de openbare ruimte aan zeer strenge regels verbonden is.
Dit was natuurlijk niet van toepassing op banksters die mochten hun gifleningen en andere massavernietigingswapens overal en aan iedereen voeren![]()
Dat ze nu wat van de schaapjes doodknuppelen zal dus ook wel worden toegestaan
Tis juist uitermate goed voor mijn ego, elke 15e van de maand dat enorme bedrag teruggestort zien wordenquote:Op maandag 8 oktober 2012 13:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En ondertussen vreten ze wel de nodige overheidssubsidies... maar die mag je niet zo noemen van ze want is niet goed voor hun ego
Too little too late. Jarenlang hebben de banksters de zeepbel mogen blazen en er was geen politieke wil om er wat aan te doen want 'het ging zo goed'. Regeren is toch vooruit zien?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De overheid verbind ook al sinds jaar en dag regels aan (voorwaarden van) hypotheken en leningen.
Ondanks het bestaan van regels, is het nog steeds mogelijk dat ik mij als consument zwaar in de nesten werk door niet verantwoord met mijn honkbalknuppel om te gaan.
Whatever floats your boat.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tis juist uitermate goed voor mijn ego, elke 15e van de maand dat enorme bedrag teruggestort zien wordenlinea recta naar de deposito`s en lachend op naar de volgende maand.
Nee, whatever speks mijn spaarrekening Xenotje.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Whatever floats your boat.
Er zijn al sinds jaar en dag regels omtrent leningen en financieringen. Dat er de afgelopen jaren meer en strengere regels bij zijn gekomen klopt, maar dat neemt niet weg dat er voorheen geen regels waren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Too little too late. Jarenlang hebben de banksters de zeepbel mogen blazen en er was geen politieke wil om er wat aan te doen want 'het ging zo goed'. Regeren is toch vooruit zien?
Nee... dan is het natuurlijk veel gevaarlijker om een knuppel of zakmes bij je te dragen, daar zit het echte gevaar in de samenleving. Daar kunnen we dus wel de politieke wil voor vinden om regels op te stellen.
Nu de banken zelf in de problemen zijn gekomen zijn er regels gekomen, niet omdat de politiek dit nodig acht maar de banksters zelf aangeven dat ze het nodig achten.
Goed gezien zijn hier 2 reden voor te verzinnen, enerzijds kan men niet aan geld komen en dient er dus een 'afleidingsmanoeuvre' te komen waarom de bank niet meer kan uitlenen (kan niet want mag niet) en anderszijds om de onderlinge concurrentie uit te vlakken. Immers het voordeel voor banken die meer solvabel zijn komt door de strengere normen minder goed tot uiting.
Tja... als je denkt dat de regels er gekomen zijn om de consument te beschermen dan ben ik dat niet met je eens. De regels zijn er in het voordeel van de banken.
Ik hoor het ze nog roepen die banken een paar jaar voor hun val dat als er meer regels zouden komen ze uit NL zouden weggaan.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn al sinds jaar en dag regels omtrent leningen en financieringen. Dat er de afgelopen jaren meer en strengere regels bij zijn gekomen klopt, maar dat neemt niet weg dat er voorheen geen regels waren.
Ik ben benieuwd hoe je daarbij komt. Ik heb geen opleiding ook maar enigzins in die richting gedaan, heb nooit voor een bank gewerkt of zelfs ook maar iets dat er bij in de buurt komt, en ik heb er ookgeen cursussen voor gevolgd.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:14 schreef Basp1 het volgende:
Kom CG, jij bent financieel een stuk meer onderlegd als de henk en ingrid die ik als voorbeeld gebruik en die waarschijnlijk het merendeel van de problemen gevallen zullen gaan zijn.
Alhoewel er natuurlijk ook bij de rabobank mensen genoeg waren die rotzooi van hun eigen bank gekocht hebben en gecompenseerd zijn door hun werkgever, die werkgever had eigenlijk die klant ook maar in de stront moeten laten zakken (ja ja de zogenaamde eigen verantwoordelijkheid waar er hier wat mensen zo op geilen) want juist die mensen hadden veel beter moeten weten dan de henk en ingrids.
Hoe is dat narcism, malloot?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zo.... dat was dan weer je dagelijkse portie narcisme
Blijkbaar ben je op de een of andere manier toch meer onderlegd daarin dan de henk en ingrids die wel hypotheken met vreemde voorwaarden hebben afgesloten. Dat er gewoon mensen zijn die complexere producten niet begrijpen daarin moet je me toch gelijk geven? Dat er banken zijn geweest die deze complexe producten toch verkocht hebben aan mensen die het niet helemaal snapten is gewoon verwerpelijk te noemen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe je daarbij komt. Ik heb geen opleiding ook maar enigzins in die richting gedaan, heb nooit voor een bank gewerkt of zelfs ook maar iets dat er bij in de buurt komt, en ik heb er ookgeen cursussen voor gevolgd.
Ik heb gewoon gezond verstand, en mijn ouders, die beiden ook niet in de financiële wereld hebben gezeten, hebben mij goed bij gebracht hoe je met geld om moet gaan. Maar ook dat is geen rocket science. Als je 10 euro hebt, kun je er geen 11 uitgeven. Hoe moeilijk kan 't zijn?
Dus hoe ben ik volgens jou financieel dan meer onderlegd dan iemand anders? De redenering die ik in mijn vorige post schreef kan iedereen volgen, daar hoef je echt niet voor financieel onderlegd te zijn. Waarom is dat dan blijkbaar een verschil? En alle andere mensen dan, die zo'n wanproduct ook niet hebben, zijn die ook allemaal financieel onderlegd of gebruiken die stiekem gewoon hun gezonde verstand?
Vroeger waren banken te vertrouwen , die hadden geen complexe produktenquote:Op maandag 8 oktober 2012 14:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar ben je op de een of andere manier toch meer onderlegd daarin dan de henk en ingrids die wel hypotheken met vreemde voorwaarden hebben afgesloten.
Dat er gewoon mensen zijn die complexere producten niet begrijpen daarin moet je me toch gelijk geven?
Dat zou je zeggen... Toch hebben heel veel mensen daar wat moeite mee (gehad)!quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb gewoon gezond verstand, en mijn ouders, die beiden ook niet in de financiële wereld hebben gezeten, hebben mij goed bij gebracht hoe je met geld om moet gaan. Maar ook dat is geen rocket science. Als je 10 euro hebt, kun je er geen 11 uitgeven. Hoe moeilijk kan 't zijn?
Zo zou het eigenlijk moeten zijn, maar dat doen ze niet zolang de overheid ze toestaat om het anders te doen, en zolang de overheid ze uit de stront trekt als het mis gaat.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:09 schreef michaelmoore het volgende:
Als ik 30 jaar terug een hypotheek afsloot bij de bank dan hoefde ik niet de kleine lettertjes te lezen, banken waren zo betrouwbaar als de Nederlandsche Bank, maar zelfs die lijkt me niet meer betrouwbaar
Ja dag, als jij gezond verstand als 'meer onderlegd' wil benoemen vind ik dat prima, maar ik ben het daar niet mee eens. Die Henks & Ingrids wilden gewoon niets wat niet mogelijk was, en in plaats van dat te accepteren en op zoek te gaan wat ze wel konden betalen deden ze dat gewoon niet. Het is gewoon ordinaire hebberigheid/geen nee kunnen accepteren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar ben je op de een of andere manier toch meer onderlegd daarin dan de henk en ingrids die wel hypotheken met vreemde voorwaarden hebben afgesloten. Dat er gewoon mensen zijn die complexere producten niet begrijpen daarin moet je me toch gelijk geven? Dat er banken zijn geweest die deze complexe producten toch verkocht hebben aan mensen die het niet helemaal snapten is gewoon verwerpelijk te noemen.
En zoals ik ook al eerder stelde zouden in mijn ideale wereld nooit moelijkere hypotheken als linieare of annuitaire hypotheken in aanmerking gekomen mogen zijn voor HRA. Dan hadden we veel van deze huidige problemen totaal niet gehad, het is wel opvallend dat je daar niet op in wil gaan.
Ben het altijd wel met jou eens, als ik jouw posts lees hier, maar met het dikgedrukte niet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is niet waar? Het is helemaal niet mijn vakgebied? Van Scorpie weet ik 't niet maar het is niet mijn vakgebied, ook niet semi. Gewoon niet.
Ik ben ook maar gewoon een consument die daar een gesprekje komt houden. Alsof je in dat vakgebied moet zitten om tebeseffen dat degene tegenover je preekt voor eigen parochie. Hij zit daar niet om jou een plezier te doen, hij zit daar om jou als klant binnen te hengelen omdat ie dan aan je kan verdienen, en het liefst op een manier waarmee hji zoveel mogelijk aan je verdiend.
Kan je niet stoppen met dat woord?quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Banksters zouden hun eigen moeder nog een giflening aansmeren
Daarom zeg ik 'het liefst'. Banken zijn niet heilig hoor. Als er geld te verdienen valt, dan doen ze dat graag, maar dat is net als alle andere bedrijven. Alsof een electronica zaak je per toeval een bepaald merk/type tv aanraadt. Nee hoor, dat is 9 van de 10 keer een tv waar hij de meeste marge op heeft. Dat is toch niet zo moeilijk?quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:15 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Ben het altijd wel met jou eens, als ik jouw posts lees hier, maar met het dikgedrukte niet.
Wellicht dat het voor sommige adviseurs zo gaat, maar je hoort een advies te geven dat aansluit op de mogelijkheden, wensen, behoeften en eventueel doelstellingen van de client in plaats van een advies te geven waarbij gestuurd wordt naar een product waar de grootste (winst)marge mee gemoeid gaat.
Ongetwijfeld zullen er adviseurs zijn die producten proberen aan te smeren waar het meeste geld aan wordt verdiend, maar goed, zo hoort het niet te gaan natuurlijk. Dat zijn de rotte appels.
Neemt niet weg dat consumenten uiteraard zichzelf moeten inlezen in wat geadviseerd wordt, dus al met al blijft de consument "dom" als ze een verplichting aangaat waar men niet geheel achterstaat c.q. geen fuck van begrijpt.
Ik lees het nu inderdaad. Begrijpend lezen gaat me blijkbaar lastig af.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daarom zeg ik 'het liefst'. Banken zijn niet heilig hoor. Als er geld te verdienen valt, dan doen ze dat graag, maar dat is net als alle andere bedrijven. Alsof een electronica zaak je per toeval een bepaald merk/type tv aanraadt. Nee hoor, dat is 9 van de 10 keer een tv waar hij de meeste marge op heeft. Dat is toch niet zo moeilijk?
Op het moment dat je zo'n product aangeboden krijgt, dan KUN je dat ook betalen...ALS alles goed blijft gaan. Dwz, als je niet je baan kwijt raakt, niet minder gaat verdienen, niets van dat al. Dan kun je dat betalen ja. Dat klopt. Maar dat is het risico wat je neemt. Als je met 2 salarissen all-in gaat, dan is het niet zo moeilijjk te beredeneren dat je daar een enorm risico loopt.
Die mensen zitten er allemaal niet om jou een plezier te doen, ze zitten er om geld aan je te verdienen. Als ze je een product kunnen aansmeren dat goed bij je wensen aansluit, tof, heelmaal te gek, maar liever smeren ze je iets aan waarbij ze het MEEST aan je verdienen.
niet KUNNEN doorlezen? Je bedoelt denk ik niet WILLEN doorlezen. Dat is een groot verschil. Ja joh, omdat je een lullig stuk software installeert moet je veel paginaś aan voorwaarden doorlezen, en daardoor is het gerechtvaardigd om als je 2 ton gaat lenen bij een bank, die voorwaarden (ook) niet leest want hallo, hey, je moet al zo veel lezen, nietwaarquote:Op maandag 8 oktober 2012 14:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zou je zeggen... Toch hebben heel veel mensen daar wat moeite mee (gehad)!
Want als je 10 euro (of helemaal geen enkele euro) hebt, en je komt bij de bank met je salarisstrookje, blijkt (bleek) dat je opeens niet 11 maar honderdduizenden euro's kon uitgeven!
[..]
Zo zou het eigenlijk moeten zijn, maar dat doen ze niet zolang de overheid ze toestaat om het anders te doen, en zolang de overheid ze uit de stront trekt als het mis gaat.
Eigenlijk zouden hypotheken (en zorgverzekeringen) hooguit 1 pagina voorwaarden moeten mogen hebben. Dat maakt vergelijken aanzienlijk eenvoudiger, en zorgt ervoor dat mensen het daadwerkelijk kunnen begrijpen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen "voorwaarden" daadwerkelijk doorlezen! Bij een spaarrekening krijg je al snel 10+ pagina's PDF, bij een zorgverzekering 60 pagina's, bij een hypotheek gaat het ook hard die kant op, en als je een lullig stuk software installeert ga je ook akkoord met vele pagina's! Deze overdosis aan voorwaarden maakt het logisch dat mensen niet altijd alles maar kunnen doorlezen.
En met jouw punt onderschrijf je mijn punt. Als je als klant daar zit en de adviseur tegenover je heeft een walhalla verhaal zonder in te gaan op de risico's, en hij stuurt je steeds dezelfde kant op, dan moeten dat signalen zijn voor jou als consument om NIET met die persoon in zee te gaan.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:28 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Ik lees het nu inderdaad. Begrijpend lezen gaat me blijkbaar lastig af.
Het is inderdaad sowieso niet slim om een hypotheek te nemen op basis van 2 salarisjes, voor mezelf wil ik ook in het huis blijven wonen als mijn partner ervandoor wil gaan bijvoorbeeld.
Ben het wel met je eens voor de rest maar gelukkig zijn er ook nog (integere) adviseurs die niet per se het het duurste en (op het 1e gezicht) meest winstgevende product willen aansmeren. Sowieso blijkt nu wel dat sommigen de verplichtingen niet meer kunnen voldoen als gevolg van een te hoge financiering. Het was wellicht beter (voor de bank) om 'nee' te verkopen aan Henk en Ingrid die een superdeluxe villa wilden kopen maar waar men vooraf van wist dat dit wel eens voor problemen kon gaan zorgen en in plaats daarvan te zeggen dat ze maar een goedkopere optie moesten gaan zoeken waarbij de verplichtingen wel (makkelijk) voldaan konden worden. Nu zit men beiden met de gebakken peren.
Maar goed, ddat is altijd achteraf.
Mijn punt was/is dat er ook nog een hoop goede betrouwbare adviseurs zijn die dan liever niets aansmeren in plaats van iets 'onhaalbaars'.
Indeed.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En met jouw punt onderschrijf je mijn punt. Als je als klant daar zit en de adviseur tegenover je heeft een walhalla verhaal zonder in te gaan op de risico's, en hij stuurt je steeds dezelfde kant op, dan moeten dat signalen zijn voor jou als consument om NIET met die persoon in zee te gaan.
Precies, daarom vind ik het nergens op slaan dat iedereen de schuld aan het bankwezen geeft. De consument denkt nergens over na en zegt maar ja en amen. Daarbij hebben ze een mond, dus als ze het niet snappen kunnen ze dit toch aangeven? Maar nee hoor, hyptheekje ondertekenen en gaan maar.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:35 schreef CoolGuy het volgende:
Maar de meeste consumenten doen dat toch wel, want hey, wat is er nou verstandiger dan je krabbel te zetten onder iets waar je de ballen van snapt, nietwaar? Als je maar dat enee huis kunt kopen. Ik kreeg ook zo'n aanbieding hoor, een van de. Beleggingshypotheek, waarbij het rendement wel tig tienduizenden euro's waren in situatie X.
Situatie X was dan de meest gunstige situatie. Maar over situatie Y, wat er gebeurde als het allemaal niet zo rooskleurig ging, daar stond niks over geschreven, maar die vraag had ik me wel bedacht. Ik snap echt echt echt niet dat er mensen zijn die zich die vraag niet bedenken. Als je zoiets leest, dan is toch je eerste gedachte van 'en wat dan als het niet zo loopt, wat gebeurd er dan?'. Dat is toch hele simpele logica?
Nou, weet je wat ik stiekem denk dat het is? Ik denk dat de meeste Henk & Ingrids dat niet WILLEN lezen. Want ze snappen het toch niet, en het gaat hun er ook niet om dat ze het snappen. Nee, zij willen dat ene huis dat net iets te duur is eigenlijk, en er zijn natuurlijk een aantal banken die zeggen 'nee, dat gaan we niet doen'. Dat is vervelend, als dat niet de reactie is waar je naar op zoek bent. Dus shop je verder, tot er een bank is die zegt 'ok, we doen dit!'. Jeeeeej, denken Henk & Ingrid, want ze hebben wat ze willen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:41 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Indeed.
[..]
Precies, daarom vind ik het nergens op slaan dat iedereen de schuld aan het bankwezen geeft. De consument denkt nergens over na en zegt maar ja en amen. Daarbij hebben ze een mond, dus als ze het niet snappen kunnen ze dit toch aangeven? Maar nee hoor, hyptheekje ondertekenen en gaan maar.
Jammerlijk trouwens dat er zulke adviseurs zijn, die niet over de risico's praten. Dan zit je simpelweg (ook) niet op de juiste plek.Aan zulke types dankt het bankwezen o.a. het huidige imago. Maar dat terzijde.
Simpele logica inderdaad, maar blijkbaar te lastig voor velen. "Het zal wel goed zijn!"
quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:53 schreef CoolGuy het volgende:
dan heb je dit topic helemaal niet nodig.
'Nodig hebben' niet. Maar het is toch wel interessant om de verschillende invalshoeken te lezen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:48 schreef Artimunor het volgende:
[quote]Op maandag 8 oktober 2012 14:48 schreef Artimunor het volgende:
zijn er denk je mensen die dit topic 'nodig' hebben?
Nee, ik doe helemaal de aanname niet dat JIJ dit topic daarvoor gebruikt. Jij haalt het echter aan, en ik zeg dan dat ik denk dat als je dergelijke objectieve informatie wil, je door teveel shit in deze topicreeks moet doorworstelen. Dan kun je beter een andere bron aanboren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:48 schreef Artimunor het volgende:
[..]![]()
![]()
je hebt verder wel gelijk natuurlijk, maar je foutieve aanname is dat ik daar dit topic voor gebruik.
zijn er denk je mensen die dit topic 'nodig' hebben?
alhoewel, mn dagelijkse portie xeno... waar zit je man! ik begin helemaal te trillen...
Nopequote:Op maandag 8 oktober 2012 14:17 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Kan je niet stoppen met dat woord?
Toch raar dat er aan elektronische apparaten wel allerlei wettelijke regels worden opgelegd m.b.t. de veiligheid voor dummies.quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:19 schreef CoolGuy het volgende:
Daarom zeg ik 'het liefst'. Banken zijn niet heilig hoor. Als er geld te verdienen valt, dan doen ze dat graag, maar dat is net als alle andere bedrijven. Alsof een electronica zaak je per toeval een bepaald merk/type tv aanraadt. Nee hoor, dat is 9 van de 10 keer een tv waar hij de meeste marge op heeft. Dat is toch niet zo moeilijk?
Toch apart dat ik, samen met heel veel mensen, die WEL hun verstand gebruiken, los van wat de bank wel of niet doet of wil, niet worden opgevreten, en geen wanproducten hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toch raar dat er aan elektronische apparaten wel allerlei wettelijke regels worden opgelegd m.b.t. de veiligheid voor dummies.
Je hoeft niet de interne werking van een wasmachine te begrijpen om niet geëlektrocuteerd te worden. Toch raar dat dit voor financiële producten niet geldt?
Het geeft heel goed weer hoe slecht de overheid voor haar schaapjes zorgt en ze gewoon laat opvreten door banksters en andere stropdas dragende wolven
Oh maar natuurlijk kun je dat wel, dat WIL je gewoon niet. Die frustratie moet er toch uit hequote:
Ik zou ook niet geëlektrocuteerd worden door een onveilige wasmachine.... jij echter welquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Toch apart dat ik, samen met heel veel mensen, die WEL hun verstand gebruiken, los van wat de bank wel of niet doet of wil, niet worden opgevreten, en geen wanproducten hebben.
Waarom zou ik het beest niet noemen naar wat het isquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh maar natuurlijk kun je dat wel, dat WIL je gewoon niet. Die frustratie moet er toch uit he
En toch is het, tenzij je gezond verstand gebruikt, nog steeds een kleine moeite om een paar vingers af te zagen met een afkortzaag.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je hoeft niet de interne werking van een wasmachine te begrijpen om niet geëlektrocuteerd te worden. Toch raar dat dit voor financiële producten niet geldt?
Natuurlijk doe ik de was wel, dohquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zou ook niet geëlektrocuteerd worden door een onveilige wasmachine.... jij echter wel![]()
CG gaat natuurlijk nu als drogredenatie geven dat hij nooit de was doet![]()
Ja... dat lukt ook met een keukenmes.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En toch is het, tenzij je gezond verstand gebruikt, nog steeds een kleine moeite om een paar vingers af te zagen met een afkortzaag.
Let op, hij gaat nu natuurlijk komen dat ik begon over TV's en zo, terwijl het heel duidelijk is wat en hoe ik dat beoelde, maar ja, je moet toch iets aangrijpen om op te reageren he.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:21 schreef Scorpie het volgende:
O ja natuurlijk, financiele producten vergelijken met electrische apparaten. Logisch.
Dus dan mag jij blij zijn dat de wetgevers duidelijke veiligheidseisen heeft gesteld. Of ga je eerst volledig de werking van de machine proberen te doorgronden alvorens deze in gebruik te nemen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk doe ik de was wel, dohIk wel? Ik denk 't niet
Over drogredeneringen gesproken
Is die tekort schietende intelligentie de reden dat je zo het schip in bent gegaan?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja... dat lukt ook met een keukenmes.
Toch gelden voor zulke triviale zaken weinig tot geen regels, simpelweg omdat de werking zo bekend is bij mensen dat een handleiding niet noodzakelijk is. Iedereen die ouders is als 4 jaar weet dat een mes gevaarlijk is bij verkeerd gebruik.
Financiële producten worden echter zo ondoorzichtig mogelijk gemaakt zodat slechts een enkeling nog volledig kan doorgronden wat het product nu werkelijk inhoud.
De overheid verwacht geen expert kennis van consumenten en daarom eist zij garanties m.b.t. de veiligheid van producenten. Echter niet bij de aanbieders van financiële producten daar hebben ze enkel te maken met een hele vage 'zorgplicht' en een instituut dat zijn eigen vlees moet keuren (Kifid).
Nou dan snap jij ook wel dat hier dankbaar misbruik van gemaakt wordt.
Ik had toch de boot gemist?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is die tekort schietende intelligentie de reden dat je zo het schip in bent gegaan?
Ik lees de instructies en de veiligheidsvoorschriften ja. Maar je snapt zelf ook wel dat die vergelijking niet op gaat toch? Dat snap je heel goed zelfs.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dus dan mag jij blij zijn dat de wetgevers duidelijke veiligheidseisen heeft gesteld. Of ga je eerst volledig de werking van de machine proberen te doorgronden alvorens deze in gebruik te nemen?
Dat sowieso, maar geef eens antwoord op de vraag.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik had toch de boot gemist?
Nee... jij maakt gewoon graag scheiding tussen deze twee. Waarom kunnen fabrikanten van wasmachines niet gewoon hele listige contracten opstellen waar zij zichzelf kunnen vrijpleiten van enige verantwoording?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik lees de instructies en de veiligheidsvoorschriften ja. Maar je snapt zelf ook wel dat die vergelijking niet op gaat toch? Dat snap je heel goed zelfs.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En toch is het, tenzij je gezond verstand gebruikt, nog steeds een kleine moeite om een paar vingers af te zagen met een afkortzaag.
Die had ik al een keer op Discovery gezien. Geniaal bedacht.quote:
Banksters zouden nooit zo'n product introduceren zonder je eerst de kosten van het aanzetten van 5 vingers in rekening te brengen. Just in case our product failsquote:
Euh nee, als ik een hypotheek afsluit tegen bepaalde regels, dan is er niks aan de hand zolang ik me aan die regels hou. Als ik een wasmachine koop, dan is er niks aan de hand, zolang ik me aan de veiligheidsvoorschriften hou. Het verschil tussen een hypotheek en een apparaat is dat een apparaat stuk kan gaan, waardoor het andersniet meer functioneert. Een hypotheek blijft geldig voor de duur van de looptijd en daar verandert niks aan.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nee... jij maakt gewoon graag scheiding tussen deze twee. Waarom kunnen fabrikanten van wasmachines niet gewoon hele listige contracten opstellen waar zij zichzelf kunnen vrijpleiten van enige verantwoording?
De wetgever neemt er in ieder geval geen genoegen mee.... behalve als je financiële fragmentatiebommen verkoopt aan schapen... dan mag je ineens bijna alles.
quote:[b]Op maandag 8 oktober 2012 16:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:[/b
Een dergelijke uitvinding hebben we voor huizen overigens ook. Noemen we huren.
De veiligheidsvoorschriften zijn er enkel en alleen maar om te voorkomen dat je hele domme fouten maakt m.b.t. het in gebruik stellen van het product. Het product zelfs is inherent veilig, dit in tegenstelling tot veel financiele producten.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
Euh nee, als ik een hypotheek afsluit tegen bepaalde regels, dan is er niks aan de hand zolang ik me aan die regels hou. Als ik een wasmachine koop, dan is er niks aan de hand, zolang ik me aan de veiligheidsvoorschriften hou. Het verschil tussen een hypotheek en een apparaat is dat een apparaat stuk kan gaan, waardoor het andersniet meer functioneert. Een hypotheek blijft geldig voor de duur van de looptijd en daar verandert niks aan.
Vaak is het niet eens het risico voor de bank, denk maar eens aan NHG.quote:Wat bij een hypotheek wel kan veranderen is de situatie waarin je ZELF verkeerd. En dat is als je je baan kwijt raakt bv, maar dat is een risico wat bij jou ligt, niet bij de bank.
Op de woningmarkt zijn het nu vooral de starters die wel ingestapt zijn die nu hun poten afgezaagd wordenquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die had ik al een keer op Discovery gezien. Geniaal bedacht.![]()
Een dergelijke uitvinding hebben we voor huizen overigens ook. Noemen we huren.
En die mensen die daar amper toe in staat zijn, doen dat toch. Dat mogen ze. Hoort bij volwassen zijn. Dat je niet snugger genoeg bent om 1 en 1 op te tellen doet daar niks aan af. Als ik jou in de winkel een hogedrukreiniger verkoop dan verkoop ik je die, dan ga ik die niet niet verkopen, alleen maar omdat er eventueel het risico is dat jij dat ding op je oog richt. Daar ben je zelf bij.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De veiligheidsvoorschriften zijn er enkel en alleen maar om te voorkomen dat je hele domme fouten maakt m.b.t. het in gebruik stellen van het product. Het product zelfs is inherent veilig, dit in tegenstelling tot veel financiele producten.
[..]
Vaak is het niet eens het risico voor de bank, denk maar eens aan NHG.
Zo'n pervers instrument maakt dat banken geld geven aan mensen die amper in staat zijn om zelfstandig te kunnen beslissen over hun financiele beslissingen.
Maar die hogedrukreiniger zal niet zomaar onder stroom komen te staan vanwege het geval water en stroom bij elkaar, daar kijkt de fabrikant vanwegen CE wel mee uit. De complexe hypotheken die adviseurs niet eens in jip en janneke taal konden uitleggen waren gewoon chinese kopieen van je hogedrukreiniger en konden wel zomaar eens onder stroom komen te staan.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En die mensen die daar amper toe in staat zijn, doen dat toch. Dat mogen ze. Hoort bij volwassen zijn. Dat je niet snugger genoeg bent om 1 en 1 op te tellen doet daar niks aan af. Als ik jou in de winkel een hogedrukreiniger verkoop dan verkoop ik je die, dan ga ik die niet niet verkopen, alleen maar omdat er eventueel het risico is dat jij dat ding op je oog richt. Daar ben je zelf bij.
CC is een kloon van Xeno, en Xeno is volgens mij een mannetje. Voor de rest...in de buurt, maar toch niet helemaalquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:44 schreef ikjijallebei het volgende:
ComplexConjugate.. de vrouw die continu bijzaken aanhaalt omdat ze het maar niet kan accepteren dat ze zelf heeft gefaald met een huis ofzo. Zo kom jij op mij over.
En toen jij de verkoper sprak, en die kwam met een vaag verhaal, toen dacht jij, dit product koop ik niet. Toen je dat wel deed, en de papieren las, en die waren vaag en kwam je niet wijs uit, toen dacht je, dit product gebruik ik niet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar die hogedrukreiniger zal niet zomaar onder stroom komen te staan vanwege het geval water en stroom bij elkaar, daar kijkt de fabrikant vanwegen CE wel mee uit. De complexe hypotheken die adviseurs niet eens in jip en janneke taal konden uitleggen waren gewoon chinese kopieen van je hogedrukreiniger en konden wel zomaar eens onder stroom komen te staan.
Idd dan moet hij maar 716 voorgaande delen doorworstelen om de aversie van xeno tegen bankiers tegen te komen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
CC is een kloon van Xeno, en Xeno is volgens mij een mannetje. Voor de rest...in de buurt, maar toch niet helemaal
Er zat vorig jaar zo'n bankster bij een talk show haast te huilen dat zij dit ook niet gewild hadden, het koste hun nu immers ook veel geldquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd dan moet hij maar 716 voorgaande delen doorworstelen om de aversie van xeno tegen bankiers tegen te komen.![]()
En ik geef xeno op sommige punten wel gelijk dat banken ook niet altijd helemaal netjes zijn geweest omtrent het voorspeiegel van de risico's aan hun hypotheekgevers. Dat banken zelf ook de risico's van sommige producten fout inschatten is natuurlijk helemaal schandalig te noemen.
Ik niet, maar henk en ingrid die de probleem gevallen zullen zijn waar we het over hebben zie ik daar wel toe in staat ja. En die mensen daar gaat het om, het gaat niet om jou of mij, het gaat om 700.000 mensen die hun hypotheek onder water hebben staan, dat komt echt niet omdat ze structureel aan het aflossen waren, dat komt ook niet omdat ze een veilige hypotheeksom hebben afgesloten.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En toen jij de verkoper sprak, en die kwam met een vaag verhaal, toen dacht jij, dit product koop ik niet. Toen je dat wel deed, en de papieren las, en die waren vaag en kwam je niet wijs uit, toen dacht je, dit product gebruik ik niet.
Maar toen je een hypotheek kreeg, waarvan de verkoper een vaag verhaal ophing waar je de kriebels van kreeg, envervolgens de papieren las, waar je geen jota van snapte, toen was de conclusie ineens "hey, ik snap er geen kut van, laat ik dit tekenen en me voor 2 risico op de nek halen!"![]()
Deze man heeft anders wel zijn besef van de realiteit onder ogen gezien, stonk hij in 2008 nog in de praatjes van makelaars en banksters.... nu beseft hij hoe goed hij de lul is.quote:Verzet tegen restschuld
Huiseigenaren die zuchten onder een restschuld kunnen zich vanaf vandaag aansluiten bij de actiegroep Stop De Restschuld. Jurist Sven Hulleman zoekt medestanders in zijn strijd tegen de banken. „Er zijn bijna 700.000 mensen met een restschuld. Banken hebben een zetje van de rechter nodig om met ons dit probleem op te lossen.”
Onder water
Uit recente cijfers van de ING Bank bleek dat een kwart van de Nederlandse huishoudens met een hypotheek in 2013 financieel ’onder water’ zal staan. Dit betekent dat hun hypotheekschuld groter is dan de potentiële waarde van het eigen huis. Dan gaat het meestal om jongeren, tussen de 25 en 35 jaar. Een restschuld is in principe geen probleem, totdat je het huis wilt verkopen. Deze mensen zitten volgens Hulleman daarom gevangen in hun eigen huis. „Zij kunnen niet meer voor of achteruit.”
Hulleman is zelf de geplaagde eigenaar van een appartement in Rotterdam Noord. „Ik heb in 2008 een huis gekocht waarop ik bijna 30.000 euro verlies moet nemen om het te kunnen verkopen. En zelfs dan raak ik het aan de straatstenen niet kwijt.”
Rechter
Volgens Hulleman moeten ook de grote hypotheekverstrekkers bijdragen aan een oplossing. Want de banken hebben door ruimhartige financiering het probleem mede veroorzaakt. Hij schuwt daarbij een gang naar de rechter niet. „Het burgerlijk wetboek is een rechtvaardig instituut. De rechter heeft de macht om bij veranderde omstandigheden, ook met terugwerkende kracht, een contract open te breken. Dat wil ik met een procedure bij de civiele rechter voor elkaar krijgen. Want de omstandigheden zijn veranderd, het is crisis! De woningmarkt is een luchtbel gebleken die leeg moet lopen.”
Dus gaat Hulleman naar de rechter en hoe meer huiseigenaren meedoen hoe sterker zij staan. „Het liefst zou ik voor 1 november 1.000 mensen verzamelen die in dezelfde situatie zitten. Maar ik ga hoe dan ook met mijn eigen restschuld naar de rechtbank. Als het mislukt gaat mijn kop eraf, dat besef ik me heel goed, maar dat heb ik er voor over. Want uiteindelijk zal er pijn gepakt moeten worden en dat moet gelijkwaardig gebeuren. Zowel door huiseigenaren als door de bank.”
bron: spitsnieuws
Mensen met een onderwaterhypotheken zijn juist ideale slachtoffers voor de banksters en het bedrijfleven. Immers de hypotheekbetalingen gaan voor alles, deze groep zal bereid zijn om desnoods tegen minder salaris aan het werk te gaan want ze kunnen toch geen kant op.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik niet, maar henk en ingrid die de probleem gevallen zullen zijn waar we het over hebben zie ik daar wel toe in staat ja. En die mensen daar gaat het om, het gaat niet om jou of mij, het gaat om 700.000 mensen die hun hypotheek onder water hebben staan, dat komt echt niet omdat ze structureel aan het aflossen waren, dat komt ook niet omdat ze een veilige hypotheeksom hebben afgesloten.
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik niet, maar henk en ingrid die de probleem gevallen zullen zijn waar we het over hebben zie ik daar wel toe in staat ja. En die mensen daar gaat het om, het gaat niet om jou of mij, het gaat om 700.000 mensen die hun hypotheek onder water hebben staan, dat komt echt niet omdat ze structureel aan het aflossen waren, dat komt ook niet omdat ze een veilige hypotheeksom hebben afgesloten.
Ooh ja.... de OB en de BTW.... dat doet de markt de das omquote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.
Wat een onzin. Als je hypotheek onder water staat wil dat totaal niet zeggen dat je de maandlasten niet kunt opbrengen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mensen met een onderwaterhypotheken zijn juist ideale slachtoffers voor de banksters en het bedrijfleven. Immers de hypotheekbetalingen gaan voor alles, deze groep zal bereid zijn om desnoods tegen minder salaris aan het werk te gaan want ze kunnen toch geen kant op.
Op een huis van 2 ton waren de KK toch al 20K. Ja, dan sta je 20K onder water. En?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ooh ja.... de OB en de BTW.... dat doet de markt de das om![]()
Of was het die ¤7k aan fantastisch hypotheekadvies door 'jazeker'
Daar hebben banken zelf aan meegedaan. KK waren 6% nou hadden banken nu liniear of anniutaire hypotheken verstrekt dan was even simpel berekend na 2 a 3 jaar die restschuld al ingelost.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.
Dus waarom financierden bankster dat bedrag dan toch?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Op een huis van 2 ton waren de KK toch al 20K. Ja, dan sta je 20K onder water. En?
KK waren 10%quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:07 schreef Basp1 het volgende:
Daar hebben banken zelf aan meegedaan. KK waren 6% nou hadden banken nu liniear of anniutaire hypotheken verstrekt dan was even simpel berekend na 2 a 3 jaar die restschuld al ingelost.
Bij mijn weten mag je gewoon de BPM meefinancieren hoor?quote:Als ik een auto op krediet zou kopen financierd die kredietverstrekker die aan de autodealer gelieerd is toch ook niet 6% extra om mijn eerste jaar ook nog mijn benzinekosten te dekken.
BTW toch ook?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
KK waren 10%
[..]
Bij mijn weten mag je gewoon de BPM meefinancieren hoor?
Ja Xeno. Alle bijkomende kosten, ook het aanvragen van het kenteken e.d.quote:
Auto's dalen dan ook snel in waarde. Die slijten en kun je 15 a 20 jaar weggooien.quote:Was nooit een probleem bij auto's hè... want in tegenstelling tot huizen moest je die leningen gewoon afbetalen en vond men het normaal dat de waarde van auto's snel daalde.
Realiteits besef, daar draait het om.quote:Risico besef, daar draait het om.
quote:Dit is GEEN illegaal of half-illegaal idee. Ik heb goede relaties met elke grote bank in Nederland, dus ik hou me niet bezig met schimmige zaken.
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja Xeno. Alle bijkomende kosten, ook het aanvragen van het kenteken e.d.
[..]
Auto's dalen dan ook snel in waarde. Die slijten en kun je 15 a 20 jaar weggooien.
Bij huizen valt dat best mee, gaan zo 100 of 200 jaar mee. Dus die betaal je in 30 jaar af. Of in 60. Wat je zelf wilt.
[..]
Realiteits besef, daar draait het om.
Zonder enig onderhoud gaat een auto wellicht maar 5 jaar mee.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.
Ik denk dat dat dus wel meevalt. Wel worden woningen door tussentijdse investeringen opgewaardeerd naar huidige maatstaven (bv dubbel glas, isolatie, nieuwe keuken enz.). Ik ken eigenlijk geen oldtimer auto waar naderhand ABS, ASR, Airbags enz enz. ingebouwd worden.quote:De levensduur van onze woningen wordt door tussentijdse investeringen fors verlengd, iets wat we niet gewend zijn om bij auto's te doen.
Dat jij dat doet wil niet zeggen dat het gangbaar is. (Bovendien komt het inbouwen van 1 airbag ongeveer overeen met het vervangen van je keukenraam door dubbelglas. T'is grappig. Maar meer ook niet)quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat jij het niet kent betekend niet dat het niet bestaat. Ik rij met een airbag en overweeg al enige tijd airco.
Zover waren we al. Daarbuiten had je het over een grote renovatie binnen 50 jaar, anders zou na 50 jaar je huis niks meer waard zijn:quote:Zonder schilderwerk aan je woning vallen je kozijnen er na een jaartje of 10 wel onderhand uit.
En dat is gewoon onzin. Als je een huis normaal onderhoud, hoef je echt niet binnen 50 jaar na oplevering grondig te renoveren. Aanpassen aan de huidige wensen van de tijd waarschijnlijk wel, maar dat heeft te maken met comfort verhogen, niet met de levensduur moeten verlengen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.
Ik dacht dat jij juist zo'n fervente voorstander was van invoering daarvanquote:Op maandag 8 oktober 2012 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als VVD en PVDA alle aftrekken en subsidies en kortingen en bijtellingen schrappen
en de Loonheffing aanpassen
en de woonlasten toeslag afbouwen
nee ik ben tegen elke subsidie, maar de tijdelijke woontoeslag zal onvermijdelijk zijn voor de mensen met weinig inkomen en een duur huis die in de knel komen\quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij juist zo'n fervente voorstander was van invoering daarvan
Dus je wilt de woonlasten toeslag al afbouwen voor die überhaupt bestaat?quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:44 schreef michaelmoore het volgende:
nee ik ben tegen elke subsidie, maar de tijdelijke woontoeslag zal onvermijdelijk zijn voor de mensen met weinig inkomen en een duur huis die in de knel komen\
Die heeft de realiteit onder ogen gezien inderdaad. Een appartement, een studieschuld die hij ook af moet betalen, en hij wil een groter huis en kan dat nu niet kopen. Dat is het gevolg van zijn eigen acties eerder, want immers, hij heeft zijn handtekening gezet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deze man heeft anders wel zijn besef van de realiteit onder ogen gezien, stonk hij in 2008 nog in de praatjes van makelaars en banksters.... nu beseft hij hoe goed hij de lul is.
De zeepbel loopt leeg en deelnemers aan het piramidespel gaan inderdaad de prijs betalen, ik opteer ook voor een grotere deelneming door de banksters. Weg bonussen, weg grote fallusgebouwen, weg dikke salarissen voor middelmatige prestaties.... etc.... etc....
ja anders is het een te grote stap van HRA en huursubs naar niksquote:Op maandag 8 oktober 2012 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus je wilt de woonlasten toeslag al afbouwen voor die überhaupt bestaat?
Dan kun je beter zowel de HRA als de huurtoeslag afbouwen, in plaats van een nieuwe toeslag introduceren met alle kosten van dien....quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
ja anders is het een te grote stap van HRA en huursubs naar niks
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die heeft de realiteit onder ogen gezien inderdaad. Een appartement, een studieschuld die hij ook af moet betalen, en hij wil een groter huis en kan dat nu niet kopen. Dat is het gevolg van zijn eigen acties eerder, want immers, hij heeft zijn handtekening gezet.
En nu kan ie niet meer voor- of achteruit inderdaad. Maar dat zint meneer Hulleman niet, nee nee, die wil een groter huis. Dat hij een restschuld heeft is logisch, want dat is het gevolg van het RISICO dat je huis minder waard wordt. Dat hij dat heeft afgesloten in een tijd waarin er over die risico's niet gesproken werd ontslaat hem niet van de verantwoordelijkheid dat hij had kunnen weten dat dat risico er is, en daar rekening mee houden.
Hope for the best, prepare for the worst. Maar dat deed bijna niemand. Ja, dat eerste deel wel, maar dat tweede deel niet. Tja, shit happens. Had je maar een lagere hypotheek moeten nemen.
Daar kun jij voor opteren wat je wil. Maar de wereld draait niet om wat Xeno wil.
Ja, hilarisch is 't niet?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.
Laten we dan wel stellen dat de "zielige mensen" in de minderheid zijn. Ik als dertiger moet er van kotsen als ik al die leeftijdsgenoten met veel te hoge levensstandaard zie.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:44 schreef Artimunor het volgende:
[..]
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?
heb je wel eens gezien wat kinderen doen onder invloed van b.v. iets ongrijpbaars als groepsdruk?
dan hebben we het nog niet eens over de financiele motivator wat toch wel decenia lang door zelfs onze overheid is gepromoot (onze overheid!!)
daarnaast is volgens jou alles geoorloofd zolang het geen dwang is?
erinluizen onder valse voorwendselen is op zn minst malafide, maar in mijn ogen ook een kenmerk van het tijdperk waarin we verkeren, de gevolgen van bijna een eeuw hebzucht gaan nu zijn terugslag hebben.
de mens is een sociaal dier maar we hebben onze samenleving asociaal laten worden, gedreven door een of meer der zeven zonden.
zou er dan toch iets van wijsheid in dat oude boek zitten?
ik zie keer op keer ditzelfde riedeltje gepost worden, terwijl het gewoon nergens op slaat.
je kan dit niet in zijn algemeenheid stellen, het roofdier gedrag van financiele instellingen op minder begaafde medemensen moet gewoon afgelopen zijn.
nou ben ik in dit specifieke geval wel tegen het subsidieren van restschuld door de overheid, het kan niet zo zijn dat iedereen evenveel opdraait voor de gevolgen daarvan, maar het verhaal is een stuk genuanceerder en complexer dan hier gestelt wordt.
het is niet 1 groep of type mensen die hier last van heeft, een heel scala en grijs gebied van mensen die bewust of onbewust risico gelopen hebben, en zelfs mensen die hier miljoenen op gespeculeerd hebben.
in dit geval kan je niet zeggen goh wat zielig voor "die" mensen.
jah voor sommige is het "zielig", voor anderen "eigen schuld dikke bult" en voor weer anderen " beetje jammer".
Groepsdruk? Prima, alle vrienden kopen ook een huis, dus jij doet dat ook? Hoe is dat de bank zijn verantwoordelijkheid? Als jouw vrienden allemaal van een flat springen, dan doe jij dat toch ook niet? Als je groepsdruk belangrijker vindt dan 'wat is verstandig om te doen', dan ben je echt echt echt niet snugger. Maar, dat is niet de bank zn verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:44 schreef Artimunor het volgende:
[..]
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?
heb je wel eens gezien wat kinderen doen onder invloed van b.v. iets ongrijpbaars als groepsdruk?
dan hebben we het nog niet eens over de financiele motivator wat toch wel decenia lang door zelfs onze overheid is gepromoot (onze overheid!!)
daarnaast is volgens jou alles geoorloofd zolang het geen dwang is?
erinluizen onder valse voorwendselen is op zn minst malafide, maar in mijn ogen ook een kenmerk van het tijdperk waarin we verkeren, de gevolgen van bijna een eeuw hebzucht gaan nu zijn terugslag hebben.
de mens is een sociaal dier maar we hebben onze samenleving asociaal laten worden, gedreven door een of meer der zeven zonden.
zou er dan toch iets van wijsheid in dat oude boek zitten?
ik zie keer op keer ditzelfde riedeltje gepost worden, terwijl het gewoon nergens op slaat.
je kan dit niet in zijn algemeenheid stellen, het roofdier gedrag van financiele instellingen op minder begaafde medemensen moet gewoon afgelopen zijn.
nou ben ik in dit specifieke geval wel tegen het subsidieren van restschuld door de overheid, het kan niet zo zijn dat iedereen evenveel opdraait voor de gevolgen daarvan, maar het verhaal is een stuk genuanceerder en complexer dan hier gestelt wordt.
het is niet 1 groep of type mensen die hier last van heeft, een heel scala en grijs gebied van mensen die bewust of onbewust risico gelopen hebben, en zelfs mensen die hier miljoenen op gespeculeerd hebben.
in dit geval kan je niet zeggen goh wat zielig voor "die" mensen.
jah voor sommige is het "zielig", voor anderen "eigen schuld dikke bult" en voor weer anderen " beetje jammer".
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.htmlquote:Huizenkoper kan straks minder lenen
AMSTERDAM - De maximale hypotheek die nog met een Nationale Hyoptheekgarantie (NHG) kan worden afgesloten daalt volgend jaar opnieuw.
Afhankelijk van het inkomen zakt het maximale bedrag met tweeduizend tot 25 duizend euro, schat directeur van de NHG Karel Schiffer dinsdag in het AD.
Het is volgens hem een geluk bij een ongeluk dat de huizenprijzen nu harder dalen dan de gemiddelde leencapaciteit. Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."
.
Als huizenbezitters met een NHG in financiële problemen komen en hun huis gedwongen moeten verkopen, draait de NHG voor de restschuld op. Banken rekenen een lagere rente bij een hyoptheek met garantie omdat het risico voor hen dan kleiner is.
Om deze bescherming te kunnen geven wordt jaarlijks voor verschillende inkomens berekend wat een verantwoord hypotheekbedrag is.
Dalen
Deskundigen verwachten dat de huizenprijzen verder dalen als de maximale hypotheek met NHG afneemt. "Er is een direct verband tussen het bedrag dat mensen kunnen lenen en de prijs van een woning", zegt Matthijs Mons van IG&H Consulting in de krant.
De verlaging draagt volgens hem niet bij aan het hestel van het vertrouwen in de woningmarkt. Ook de Vereniging Eigen Huis zou bezorgd zijn.
Schiffer zegt verder dat het aantal woningen dat gedwongen met verlies wordt verkocht fors is toegenomen, van 1439 vorig jaar naar 2560 in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Die stijging is volgens hem in lijn met de verwachtingen.
om alles te overzien en precies te weten of je de juiste keuze maakt heb je zo ontzetten veel informatie nodig, en ben je bijna een economisch expert, iets wat voor weinig mensen weggelegd is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Groepsdruk? Prima, alle vrienden kopen ook een huis, dus jij doet dat ook? Hoe is dat de bank zijn verantwoordelijkheid? Als jouw vrienden allemaal van een flat springen, dan doe jij dat toch ook niet? Als je groepsdruk belangrijker vindt dan 'wat is verstandig om te doen', dan ben je echt echt echt niet snugger. Maar, dat is niet de bank zn verantwoordelijkheid.
Er in luizen onder valse voorwendselen is wél een verantwoordelijkheid van de bank. Maar, als je de voorwaarden toch niet leest, omdat je al zoveel andere dingen te lezen hebt blijkbaar (zoals iemand hier daadwerkelijk als reden aanvoerde) dan weet je toch niet dat je er in geluisd wordt. Ook niet als je er NIET in geluisd wordt trouwens, want je leest toch niet. En als je het wel leest, snap je het niet, en wat je niet snapt zou je niet moeten tekenen, maar de meeste mensen doen dat toch wél.
Er in luizen is kwalijk, maar, dan blijf ik erbij, dan moeten er een hoop alarmbellen gaan rinkelen op het moment dat je kritische vragen gaat stellen en je daar een vaag, ontwijkend of geen antwoord op krijgt. Maar als je niks vraagt, en alles maar voor zoete koek slikt, dan zul je daar nooit achterkomen nee.
Als je het dan gaat hebben over hebzucht, tja als je een bedrijf hebt dan wil je winst maken ja, das in principe al hebzucht. Maar, die hebzucht komt niet vanuit de banken alleen he, die komt wel degelijk ook vanuit de consument. Vooral dat ene huis willen hebben, gewoon, want DAT huis willen we. En als we dat niet op een normale manier kunnen betalen, dan maar op een wat vagere manier, en we stellen vooral geen vragen, want dat willen/kunnen we niet. Ja, dat is vragen om problemen.
Wat betreft speculeren...ja, dat moet je dus simpelweg niet doen. Als je speculeert gok je in principe, en een gok kan altijd of goed, of niet goed uitpakken. Als het niet goed uitpakt, tja, dat is het risico, dus die mensen moeten niet klagen vind ik.
Echt hoor, ik snap echt niet dat mensen hier de redenering aanhangen dat je, als je 2 ton of meer (of minder) gaat lenen bij een bank, dat je die bank dan maar op zń mooie blauwe ogen gelooft, 0 kritisch bent, geen vragen stelt, niet informeert naar de risico's, niks leest, geen navraag doet, maar gewoon blind de handtekening zetten, en dan achteraf schreeuwen dat de bank een hufter is. Sure, dat die er zijn, zonder meer, maar ik denk dat als het overgrote deel van die mensen die in de shit zitten, kritischer waren geweest naar waar ze mee bezig waren toen ze die gesprekken voerden, dat ze nu die ellende niet hadden gehad.
Ik heb die ellende in ieder geval niet, en met mij tig mensen nog niet. Als banken iedereen willen oplichten dan proberen ze dus iedereen in de val te lokken. Er zijn mensen waarbij dat lukt, en mensen waarbij dat niet lukt. De enige variabele daarin zijn die mensen zelf, en daar ligt ook de eindverantwoordelijkheid.
heb je het uberhaupt wel gelezen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.html
Nou Xeno, begin maar met juichen dat je wederom geen huis kunt kopen
Je draait de boel aardig om! Collectief minder lenen is zeer gunstig voor kopers, het is alleen ongunstig voor verkopers. Minder NHG juich ik dan ook van harte toe! Die werd verhoogd om kopers (en banken) uitstel van prijsdaling te geven, niet om starters te helpen. Wat mij betreft gaat de NHG-grens naar 80.000 euro.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.html
Nou Xeno, begin maar met juichen dat je wederom geen huis kunt kopen
Wat mij betreft moet de staat helemaal geen garanties geven op leningen aan particulierenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je draait de boel aardig om! Collectief minder lenen is zeer gunstig voor kopers, het is alleen ongunstig voor verkopers. Minder NHG juich ik dan ook van harte toe! Die werd verhoogd om kopers (en banken) uitstel van prijsdaling te geven, niet om starters te helpen. Wat mij betreft gaat de NHG-grens naar 80.000 euro.
Nou, het lijkt me dat als je een dermate groot financieel risico aan gaat, dat je zorgt dat je die info krijgt. Je kunt niet maar een huis kopen als een kip zonder kop, en vervolgens achteraf gaan blaten dat je er allemaal geen verstand van had, en dat andere mensen jou hadden moeten wijzen op de risico's. Als je geen zin hebt om je er in te verdiepen, dan moet je gewoon geen huis kopen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
[..]
om alles te overzien en precies te weten of je de juiste keuze maakt heb je zo ontzetten veel informatie nodig, en ben je bijna een economisch expert, iets wat voor weinig mensen weggelegd is.
en andere mensen zitten helemaal niet in hun logisch gedeelte van hun brein. dat valt voor jou blijkbaar moeilijk voor te stellen, dat er hele andere levels van bewustzijn zijn.
die kunnen al die complexe dingen gewoon niet omvatten, en die moet je niet vogelvrij verklaren vind ik (wat ze nu al zijn, we moeten dat soort mensen eigenlijk weer in bescherming gaan nemen en tegelijkertijd risico vol gedrag van anderen inperken)
mensen die teveel vanuit hun hart leven zijn redeloos en mensen die teveel in hun rede zitten harteloos.
de gulden middenweg is gewenst, echter, wederom, niet voor iedereen haalbaar, sommige mensen verkeren simpelweg niet in die luxe.
[..]
heb je het uberhaupt wel gelezen?
er staat dat het kopen van een huis juist makkelijker wordt omdat de huizenprijzen harder dalen dan de leencapaciteit.
"Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
heb je het uberhaupt wel gelezen?
er staat dat het kopen van een huis juist makkelijker wordt omdat de huizenprijzen harder dalen dan de leencapaciteit.
Denk jij serieus dan mensen constant afgewogen beslissingen nemen? De wetenschap heeft reeds lang geleden aangetoond dat mensen niet over een vrije wil beschikken, de meeste mensen luisteren daarnaast vooral naar wat hun brein hen op dat moment ingeeft.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, het lijkt me dat als je een dermate groot financieel risico aan gaat, dat je zorgt dat je die info krijgt.
Minder schulden.... altijd goed.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."
Ja, welke kleur d muren worden en wat voor TV er komt zijn de leuke dingen om over na te denken ja, maar een huis kopen bestaat niet alleen maar uit leuke dingen. Als je je alleen maar met leuke dingen bezig houdt dan volgt de ellende vanzelf wel een keer, dat blijkt wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Denk jij serieus dan mensen constant afgewogen beslissingen nemen? De wetenschap heeft reeds lang geleden aangetoond dat mensen niet over een vrije wil beschikken, de meeste mensen luisteren daarnaast vooral naar wat hun brein hen op dat moment ingeeft.
Als jij een zakje voorgesnipperde uien koopt in de supermarkt ga je toch ook niet analyseren hoeveel winstmarge erop zit? Nee... je hebt gewoon zin in uien en bent te lui om ze zelf te snijden. In het klein geen ramp in het groot wel degelijk. Jij snapt dat, ik snap dat.. maar een groot deel van de mensen snapt of realiseert zich het simpelweg niet. De focus van hun brein ligt er gewoon niet op, dus word de informatie niet geanalyseerd. De vrouw des huizes in in haar hoofd al lang bezig met de vraag welke kleur de muren moeten worden en de heer des huizes vraagt zich af waar zijn werkbank moet komen in de garage.
Juist van geldverstrekkers zou je een zeer kritische blik verwachten maar wat blijkt? Hun focus ligt vooral op het zichzelf rijk rekenen. Zo is iedereen bezig met zaken waar hun focus op ligt maar hetgeen essentieel is word niet waargenomen.
Ik betwijfel ten zeerste of jij ooit een huis gaat kunnen kopen. Daarbij, ik dacht dat jij dat niet wilde, een huis kopen? maar stiekem wil je dat maar al te graag he? Hoe voelt dat nou, dat je afhankelijk bent van allerlei externe factoren, in plaats van je eigen acties, voor je iets kunt wat je wil, terwijl andere mensen dat al lang op eigen kracht konden?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Minder schulden.... altijd goed.
Daarnaast kan ik steeds meer huis krijgen voor mijn uitkering
Het artikel niet gelezen dus. Geeft nietquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Minder schulden.... altijd goed.
Daarnaast kan ik steeds meer huis krijgen voor mijn uitkering
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekkenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het artikel niet gelezen dus. Geeft niet
Precies, cognitieve dissonantie heeft jou ook te pakken, zoals we al wisten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekken
Ja, als als als. Maakt allemaal niet uit, die situatie is zoals hij isquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG:
Waren banken maar normale bedrijven dan bestonden ze nu niet meer, want normale bedrijven laten we gewoon failliet gaan![]()
Dus banken hebben een bijzondere positie en daar hoort dus ook een bijzondere benadering van hun markt bij. Ik heb reeds eerder gezegd dan banken van mij mogen doen en laten wat ze willen zolang ze maar niet gered worden door overheden. Pas als dat de realiteit is dan is er een level playing field.
Dat bedoel ik nou. Je leeft in een droomwereld, of iig, dat wil je graag, want je wil je vooral niet baseren op hoe het momenteel is, en hoe het is is wat anders dan wat jij nu denkt te kunnen concluderen obv dat artikel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekken
Banksters die hun eigen balansen vullen met opgekochte huizen, schijnt de nieuwste trend te zijn om te voorkomen dat huizen op papier al te hard dalen. Stel je voor dat de paniek losbarstquote:Dit is een origineel bericht van Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
NHG-cijfers derde kwartaal 2012
Zoetermeer, 9 oktober 2012
NHG populair bij koper
Tot en met het derde kwartaal van 2012 hebben 68.200 huishoudens de aankoop van hun woning gefinancierd met een Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Bijna evenveel als in de eerste drie kwartalen van vorig jaar (73.000). Het aantal NHG's voor woningverbetering neemt steeds verder af. Deze trend is bedreigend voor de kwaliteit en duurzaamheid van eigen woningen, met name in de oudere wijken.
Kopers en geldgevers kiezen voor NHG
NHG beperkt de financieringsrisico's voor zowel kopers als geldgevers. Hierdoor bevordert NHG de financieringsbereidheid van geldgevers en de koopbereidheid van consumenten. NHG levert hiermee, ook in een onzekere economie, een belangrijke bijdrage aan het functioneren van de woningmarkt. Momenteel wordt ongeveer 90% van alle aankopen onder de Euro 320.000 (NHG-kostengrens) gefinancierd met NHG. Vóór de kredietcrisis, was dit nog 60%. Hierdoor blijft het aantal nieuwe NHG's voor de aankoop van woningen onverminderd hoog.
Woningverbetering neemt verder af
Het aantal nieuwe NHG's voor woningverbetering, waaronder energiebesparing, neemt steeds verder af. In de eerste drie kwartalen van 2012 waren dat er 17.100 tegenover 26.200 in dezelfde periode vorig jaar. Deze afname heeft te maken met de nieuwe bankencode waarin de kosten van woningverbetering niet meer volledig mogen worden meegefinancierd, maar tot maximaal de hieruit voortvloeiende waardevermeerdering. De verwachting is dat deze trend zich zal doorzetten, omdat de financieringscapaciteit vanaf 1 januari 2013 door onder meer het lente-akkoord nog verder wordt beperkt.
"Dit is een bedreiging voor de kwaliteit en duurzaamheid van eigen woningen. Met name in de oudere wijken zoals in Rotterdam-Zuid," zegt Karel Schiffer, algemeen directeur van NHG. "Dit onbedoelde neveneffect van het lente-akkoord kan worden gerepareerd door bij leningen met NHG toe te staan dat woningverbetering volledig kan worden meegefinancierd. Hieraan zijn geen extra kosten en risico's voor het Rijk verbonden".
NHG-verliezen beheersbaar
Onder invloed van een vooralsnog voortdurende negatieve prijsontwikkeling van koopwoningen is het aantal gedwongen verkopen met verlies verder toegenomen. Tot en met het derde kwartaal van 2012 zijn 2.560 verliesdeclaraties ontvangen. In 2012 waren dat er tot en met het derde kwartaal nog 1.439.
Deze weliswaar forse stijging is echter conform de prognoses.
Aanpak verliesbeperking succesvol
Bij dreigende gedwongen verkopen wordt ernaar gestreefd een gedwongen verkoop te voorkomen of het verlies zoveel mogelijk te beperken. Daarbij wordt in overleg met de eigenaar-bewoner en de geldgever allereerst gezocht naar mogelijkheden om de woning te kunnen behouden. Door deze aanpak zijn veel veilingverkopen voorkomen. In een aantal gevallen kon de woning worden behouden; in andere gevallen was sprake van een lager verlies omdat de woning alsnog onderhands via een makelaar kon worden verkocht. Dit beleid zal worden geïntensiveerd.
"De ontwikkeling van de NHG-verliezen is beheersbaar", stelt Karel Schiffer. "We houden er rekening mee dat de verliezen bij verdere prijsdaling nog verder kunnen oplopen. Daarom heeft het voorkomen en beperken van de verliezen onze hoogste prioriteit".
bron
Op basis van mijn eigen data kan ik hier dus hard om blijven lachenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, cognitieve dissonantie heeft jou ook te pakken, zoals we al wisten.
Je frustraties lijken de laatste tijd flink gegroeid te zijn CG, wil je erover praten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou. Je leeft in een droomwereld, of iig, dat wil je graag, want je wil je vooral niet baseren op hoe het momenteel is, en hoe het is is wat anders dan wat jij nu denkt te kunnen concluderen obv dat artikel.
Wat wil je daar nou mee bereiken? Hier de interessante jongen uithangen? Want zodra jij je browser dichtklikt is de realiteit nog steeds de realiteit hoor, en is je conclusie simpelweg nog steeds niet correct.
Precies, gewoon blijven doenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Op basis van mijn eigen data kan ik hier dus hard om blijven lachen
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je frustraties lijken de laatste tijd flink gegroeid te zijn CG, wil je erover praten?
Ik vraag jou toch ook niet wat jou hier iedere keer weer brengt? Ik kan daar lang en breed over speculeren maar daar schiet ik natuurlijk niets mee op.
Wat mij drijft om de huizenmarkt zeepbel te ridiculiseren? Nou wat dacht je van de ziekelijk macht van de financiële sector als geheel? Dit kankergezwel moet gewoon verdelgt worden want het word anders nog de ondergang van onze beschaving.
Meneer Knot blijkt te getuigen van enige intelligentie, noodgedwongen... dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
KNOT, Beperken of Verminderen van de fiscalteit van de HRA , wegens geen goed effect op het eigen woning bezit, aangezien de HRA niet zal leiden tot meer eigen woningbezit
Echt wel alleen dan moet je alleen nog HRA krijgen voor annuitaire of linieare aflossende hyoptheken, zoals ik hier al vaker geroepen heb. En volgens mij was dit ook het kunduzplan maar nu is het even afwachten wat rutte en bos bekonkelen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
KNOT, Beperken of Verminderen van de fiscalteit van de HRA , wegens geen goed effect op het eigen woning bezit, aangezien de HRA niet zal leiden tot meer eigen woningbezit
ik denk dat men het fiscaal aspect eruit gaat halen, en gelijktijdig de LH verlagen en de huren losgooit, dat is meest simpel en t zal de bouw van huurwoningen doen opverenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Echt wel alleen dan moet je alleen nog HRA krijgen voor annuitaire of linieare aflossende hyoptheken, zoals ik hier al vaker geroepen heb. En volgens mij was dit ook het kunduzplan maar nu is het even afwachten wat rutte en bos bekonkelen.
De corporaties zijn ook failliet.... ze moeten namelijk 2 miljard ophoesten voor Vestiaquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat men het fiscaal aspect eruit gaat halen, en gelijktijdig de LH verlagen en de huren losgooit, dat is meest simpel en t zal de bouw van huurwoningen doen opveren
Als de huren 'losgegooit' worden is dat zo opgelost.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
De corporaties zijn ook failliet.... ze moeten namelijk 2 miljard ophoesten voor Vestia![]()
nou ik denk de soc huren voorlopig niet , vrije sector huren welquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als de huren 'losgegooit' worden is dat zo opgelost.
de corporaties zijn 300 miljard waard aan publieke middelenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De corporaties zijn ook failliet.... ze moeten namelijk 2 miljard ophoesten voor Vestia![]()
Dus de bouwsector is wederom hard genaaid door de banksters
Vrije sector huren losgooien...quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:46 schreef michaelmoore het volgende:
nou ik denk de soc huren voorlopig niet , vrije sector huren wel
anders gaat het de staat een godsvermogen aan huursubsidie kosten
nou gewoon onbeperkt huurprijs vaststellen, de max huurstijging van VS worden nu ook door de overheid vastgesteldquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vrije sector huren losgooien...Hoe stel je je dat voor
Volgens mij is het tegenwoordig toch echt huurtoeslag en moeten juist coorporaties en ander commerciele verhuurders zelf daar een gedeelte van ophoesten. Of de regeringsplannen moeten ooit gewijzigd zijn.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik denk de soc huren voorlopig niet , vrije sector huren wel
anders gaat het de staat een godsvermogen aan huursubsidie kosten
quote:12 oktober 2010 10:30
Heffing voor huurtoeslag
Het concept-regeerakkoord kondigt een heffing aan voor woningverhuurders (ook commerciële) als bijdrage aan de huurtoeslag. Onvermijdelijk gaat die fors ten koste van miljarden aan investeringen van corporaties in bijvoorbeeld woningbouw, energiebesparing en wijkaanpak
Huurprijs vrije sectorquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
nou gewoon onbeperkt huurprijs vaststellen, de max huurstijging van VS worden nu ook door de overheid vastgesteld
Kunstof kozijnen, het enige wat ik hoef te schilderen is de voordeurquote:Op maandag 8 oktober 2012 18:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat jij het niet kent betekend niet dat het niet bestaat. Ik rij met een airbag en overweeg al enige tijd airco.
Zonder schilderwerk aan je woning vallen je kozijnen er na een jaartje of 10 wel onderhand uit.
Kunststof kozijnen staat dacht ik maar 30 jaar voor. Hardhouten kozijnen kunnen mits goed onderhouden makkelijk 100 worden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:12 schreef Revolution-NL het volgende:
Kunstof kozijnen, het enige wat ik hoef te schilderen is de voordeur
Misschien dat er na 20 jaar een keer een nieuwe badkamer en keuken in moet. So what.... dat noemt men woongenot, van de woning corporatie krijg je weer een armzalig keukenblokje.
CV ketel vervangen is 1500 euro in de 10 jaar of te wel 12 euro per maand
Vroeger ja, tegenwoordig niet meer.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kunststof kozijnen staat dacht ik maar 30 jaar voor.
Daarentegen vergaat goed onderhouden hardhout niet. Ben je die tien verschillende lagen verf van de laatste 30 jaar zat? Wat let je om het allemaal te verwijderen en met blank hout als nieuw te beginnen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:15 schreef Revolution-NL het volgende:
Daarnaast vind ik oude houten kozijnen die al 10 keer overgeschilderd zijn echt spuug en spuug lelijk, maargoed dat is smaak. Hele volkstammen die kunstof lelijk vinden
en dan is 20 jaar nog aan de lange kant want ik ben er wel eerder op uitgekeken. Hehe, ja zo'n Bruynzeel dingetje...jeuj.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Kunstof kozijnen, het enige wat ik hoef te schilderen is de voordeur
Misschien dat er na 20 jaar een keer een nieuwe badkamer en keuken in moet. So what.... dat noemt men woongenot, van de woning corporatie krijg je weer een armzalig keukenblokje.
CV ketel vervangen is 1500 euro in de 10 jaar of te wel 12 euro per maand
stam plus Tquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:15 schreef Revolution-NL het volgende:
Ga over 50 jaar maar eens uitrekenen hoeveel onderhoud aan de schilder je uitspaard.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:13 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Volgens mij is "ga" de persoonsvorm.
Taalnazi is een woord , dus geen spatiequote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Ach gut.. Inhoudelijk is er niks te melden dus gaat men maar de taal nazi uithangen.
Zinnen sluit je ook af met een punt, dus op deze manier. Als je dan slim wil doen, doe het dan goed.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Taalnazi is een woord , dus geen spatie
Dit is nog niks. Wacht tot ie met zijn green-acres meuk komt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Ach gut.. Inhoudelijk is er niks te melden dus gaat men maar de taal nazi uithangen.
vind je dit wat?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dit is nog niks. Wacht tot ie met zijn green-acres meuk komt.
Inderdaad, maar helaas was je toch nog in staat om hier een account aan te maken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vind je dit wat?
Leuk vrijstaand
http://www.green-acres.com/en/properties/19548a-f1152.htm
Ach, het is toch erg hoe weinig opleiding sommigen hebben
Wanneer komen de nieuwe cijfers?quote:Mike Shedlock; Netherlands House Price Crash Underway......
The Netherlands has the 5th largest economy in the eurozone. Home prices are in the midst of a huge plunge The Netherlands are currently experiencing a housing bust after a huge bubble: strange how this has got so little media and blog coverage. Netherlands is the fifth economy in Eurozone. As usual, the bubble was blown by inane fiscal policies along with cheap money. France could be headed to the same path, even if there are 2 main differences compared to Netherlands, Ireland and Spain : demographics (France has the best demographic trend in Europe) and Paris, which is quite a particular market due to its "status" of very nice and well known city (many buyers in Paris are foreigners, many also from outside EU). But, generally speaking, many data show that prices in France and especially in Paris are hugely above the normal historical standards and a very strong correction in going to come sooner or later. Latest fiscal policies from the government may accelerate the bust.
* ) The Wall Street Journal reports Dutch Housing Prices Tumble... The slump in the Dutch housing market deepened in July as prices posted the steepest drop on record, highlighting the challenges facing the Netherlands ahead of next month's general elections. With prices now plumbing levels last seen in 2004, the downturn is weighing heavily on household consumption and has raised concern about the country's huge mortgage debt pile, among the largest in Europe House prices fell 8% from a year earlier, statistics bureau CBS said Tuesday, the largest decline in the 17-year history of the agency's house-price index. Prices fell 4.4% in June and 5.5% in May. Record Price Drop
* ) Similarly, Bloomberg reports Netherlands House Prices Dropped the Most on Record Last Month... House prices in the Netherlands, the fifth-biggest economy in the euro area, dropped in July by the most since the index started in 1995. Prices declined 8 percent from the same month a year earlier, after falling 4.4 percent in June, national statistics agency CBS in The Hague said on its website today. Values have fallen 15 percent from a peak in 2008 and are back to about the same level as eight years ago, CBS said. Prices had already dropped 5.5 percent in May from a year earlier. The Dutch Central Bank forecast in March that house prices will continue to drop through 2014 because of stricter mortgage lending rules and a reduction of a homeowner tax break that spurred the lending boom. Values may fall another 5 percent next year, ING Groep NV economists said in a note Aug. 9.
Maandelijks. Toch?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:23 schreef fedsingularity het volgende:
Wanneer komen de nieuwe cijfers?
En als niemand dat weet is dat dus een onzekerheid. En waar houden de markten niet van, zeker niet in dit soort tijden? Van onzekerheden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maandelijks. Toch?
Wel altijd leuk om te lezen dat een 'buitenlander' meent te weten hoe het zit.Volgens mij hebben we buiten een flinke hypotheekschuld, ook de grootste pensioentegoeden en spaartegoeden. Alleen weet volgens mij niemand hoe groot het spaardeel t.o.v. de hypotheekschuld is. En welk deel van de totale hypotheekschuld daarmee afgelost wordt aan het eind van de looptijd.
Daar gaat het niet om. Iedereen focust zich op de totale hypotheekschuld, maar niemand weet wat er tegenover staat aan spaartegoeden. Dan heeft een fixatie op alleen het openstaande bedrag weinig zin, laat staan er conclusies aan verbinden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En als niemand dat weet is dat dus een onzekerheid. En waar houden de markten niet van, zeker niet in dit soort tijden? Van onzekerheden.
Maar je weet toch dat het op de financiële markt niet gaat om de precieze cijfers maar om hoe de markt die cijfers interpreteert? En als de markt zich zorgen maakt (en dat doet ze dus over de schuldenberg in NL) dan zal dat vroeg of laat gevolgen hebben.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Iedereen focust zich op de totale hypotheekschuld, maar niemand weet wat er tegenover staat aan spaartegoeden. Dan heeft een fixatie op alleen het openstaande bedrag weinig zin, laat staan er conclusies aan verbinden.
Mijn hypotheek blijft ook tot het eind van de looptijd volledig openstaan (tenzij de omstandigheden fors wijzigen). Dan kun je hem wel voor 100% meetellen, maar krijg je wel ietwat vertroebelde cijfers.
En daarom mag ik niet zeggen dat het altijd grappig is dat zo'n buitenlander, die geen kaas heeft gegeten van de NL situatie, kennelijk wel een mening erover meent te moeten hebben? Of wat?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar je weet toch dat het op de financiële markt niet gaat om de precieze cijfers maar om hoe de markt die cijfers interpreteert? En als de markt zich zorgen maakt (en dat doet ze dus over de schuldenberg in NL) dan zal dat vroeg of laat gevolgen hebben.
De huizenwaanzin heeft in de hele EU toegeslagen, en dat gaat nog jaren durenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:23 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wanneer komen de nieuwe cijfers?
Dus de markt mag dus een onderbuik gevoel gebruiken over cijfers die ze niet weten. Valt dat niet gewoon in het straatje dan van "het gaat nu goed dus moet ergens wel slecht gaan" en "na regen komt zonneschijn. Komen we vanzelf terecht op "het gaat nu slecht dus word vanzelf weer beter" ,waar maken we ons dan allemaal druk om ????quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar je weet toch dat het op de financiële markt niet gaat om de precieze cijfers maar om hoe de markt die cijfers interpreteert? En als de markt zich zorgen maakt (en dat doet ze dus over de schuldenberg in NL) dan zal dat vroeg of laat gevolgen hebben.
Alleen al de titel... 'Hypotheekrente-aftrek heeft niet geleid tot meer eigenwoningbezit'...quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kijk hier maar even naar lieve kijkbuiskinderkes:
Dit is er enkel en alleen maar op gericht om de geesten rijp te maken voor de exit van de HRA.
Jullie geliefde koopdoossubsidie doet heel binnenkrot R.I.P.
Ja dat is de bedoeling dat zegt de VVD ook als voordeel, terwijl het dus niet waar isquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Alsof dat de bedoeling is van de HRA.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen in 1 zin.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
Ja dat is de bedoeling dat zegt de VVD ook als voordeel, terwijl het dus niet waar is
Heb ik niet nodig knul, zoals ik al heel vaak tegen je gezegd heb, maar dat komt je niet uit hequote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dit is er enkel en alleen maar op gericht om de geesten rijp te maken voor de exit van de HRA.
nee, leren lezen knulquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen in 1 zin.
Leer zelf lezen. Daar is de HRA ook niet voor bedoelt...quote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:17 schreef michaelmoore het volgende:
Nee, leren lezen knul
De HRA draagt dus NIET bij aan meer woningbezit , dus kan weg.
Dit kabinet is goed bezig
dus heeft het geen enkel doel, dat zei Knot ookquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leer zelf lezen. Daar is de HRA ook niet voor bedoelt...
De HRA is gewoon een volstrekt logische belastingmaatregel. Over vermogen (bv spaargeld) moet je belasting betalen, dus dan is het niet meer dan normaal dat schuld aftrekbaar is.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:26 schreef michaelmoore het volgende:
dus heeft het geen enkel doel, dat zei Knot ook
Zal mij benieuwen. Maar jij vond ook dat de vrije sector huren vrijgelaten moesten gaan worden ... Toch?quote:Het vrijlaten van huren zal wel leiden tot de bouw van meer huurwoningen en dat is goed voor de bouw
schuld is niet meer aftrekbaar alleen nog op woningen , heeft dus geen nut gehadquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De HRA is gewoon een volstrekt logische belastingmaatregel. Over vermogen (bv spaargeld) moet je belasting betalen, dus dan is het niet meer dan normaal dat schuld aftrekbaar is.
Bedrijven hebben dat ook, over de winst betaal je belasting, de kosten (of verliezen) mag je aftrekken.
De HRA heeft dus wel degelijk een doel, namelijk het eerlijk houden van het belastingstelsel. En daar is het in 1893 ook voor ingevoerd. (Die 'eigenwoningbezitbevordering' is slechts barpraat van de laatste jaren)
Dat het voor jou geen doel heeft (niet meer, want je hebt wel 30 jaar HRA gelurkt toch? Buiten je premia A subsidie...) doet niet terzake.
Ja hoor laat maar vrij,quote:Zal mij benieuwen. Maar jij vond ook dat de vrije sector huren vrijgelaten moesten gaan worden ... Toch?![]()
Droeftoeter... Die zijn al vrij....quote:
Ik vind het al schandalig dat de rente op consumptief krediet niet meer aftrekbaar is. Je kunt in een eerlijk stelsel niet ontvangen rente belasten, en betaalde rente negeren.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:42 schreef michaelmoore het volgende:
schuld is niet meer aftrekbaar alleen nog op woningen , heeft dus geen nut gehad
nou ik woon in Vrije Sector en volgens mij nietquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Droeftoeter... Die zijn al vrij....
Als ik jou mijn woning wil verhuren (dat wordt dan dus vrij sectorquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:49 schreef michaelmoore het volgende:
nou ik woon in Vrije Sector en volgens mij niet
Zo zie je maar, wat de een als straf zou ervaren, is voor een ander een droom.quote:en nog 5 jaar en dan ga ik deels naar mijn hut in Frankrijk en s'winters naar Azie
ja als ik een kever heb en ik vraag 30.000 euro voor dat ding dan ga ik geen koper vindenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik jou mijn woning wil verhuren (dat wordt dan dus vrij sector) dan mag ik jou 800,- vragen, 900,- vragen, of 1500,- vragen. Zolang wij het samen daarmee eens zijn, heb ik een huurder en jij een verhuurder. Hoe vrij wil je het hebben?
Je lult erover heen. Vrije sector is al vrij. (Whats in a name?)quote:Op woensdag 10 oktober 2012 01:02 schreef michaelmoore het volgende:
ja als ik een kever heb en ik vraag 30.000 euro voor dat ding dan ga ik geen koper vinden
Ik zie de relevantie niet met al VRIJ zijn, en het volgens jou VRIJ moeten gaan worden?quote:En ergste voor een verhuurder is dat hij drie keer per jaar een nieuwe huurder moet vinden of huurders die overal uitgezet zijn omdat ze na vier maand stoppen met betalen.
Idem als boven.quote:Twee maand leegstand per jaar is een ramp voor de jaaropbrengst, telkens moet er een bemiddelaar mee om de woning te laten zien
kleine reparaties laten doen tussentijds
En ik betaal een paar honderd minder. Voor minimaal dezelfde woning. En nu?quote:Ik denk dat het maximum van de Soc huurprijs momenteel het maximum is, ik betaal slechts een paar tientjes meer voor een drie verdiep grote woning met tuin en een park voor de deur
En een heel goede service
quote:wo 10 okt 2012, 05:30
Hypotheekgarantie misbruikt
AMSTERDAM - Makelaars moedigen huizenverkopers aan hun huis ook van de hand te doen als de verkoopprijs lager is dan de hypotheek en het waarborgfonds NHG voor het verschil te laten opdraaien.
Soms adviseren makelaars zelfs te gaan scheiden om meer kans te maken dat het fonds de restschuld voor zijn rekening neemt.
De makelaar wint bij verkoop altijd: als het fonds er niet intrapt, strijkt de makelaar in ieder geval de courtage van de woningverkoop op. De huiseigenaren blijven dan wel met een schuld achter.
klopt HRA is een doelloze opklopsubsidie, loonheffingstarieven verlagen is veel beterquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
quote:wo 10 okt 2012, 06:43
|
lees voor
'Bankiers moeten de bak in'
AMSTERDAM - Het Europees Parlement heeft dinsdag een voorstel om foute bankiers en handelaren zwaarder te straffen, unaniem aangenomen.
Het blijkt een Nederlands succes, want het voorstel komt van PvdA-Europarlementariër Emine Bozkurt. In een speciale vergadering werd de stemming 39 tegen 0, meldt Sp!ts.
Als het aan 'Brussel' ligt is de maximumstraf voor marktmanipulatie en -misbruik voortaan zeker 5 jaar.
http://www.rtl.nl/compone(...)-nhg-declaraties.xmlquote:Forse stijging NHG-declaraties
Het aantal keren dat wordt aangeklopt bij het Waarborgfonds Eigen Woningen (NHG) neemt fors toe.
Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen. In het eerste kwartaal werd 765 maal een beroep gedaan op de NHG, dat is een toename van 56% in vergelijking met dezelfde periode van een jaar eerder. In het tweede kwartaal steeg dat naar 783 (+68%). In het derde kwartaal werd de NHG 1013 maal aangesproken, een toename van maar liefst 110%.
Iets minder uitgekeerd
Het bedrag dat wordt uitgekeerd ligt onder dat van vorig jaar. In het derde kwartaal ging het om gemiddeld 30.956 euro per afgehandelde declaratie, tegen 32.921 euro in dezelfde periode van een jaar eerder. In de eerste negen maanden werd er gemiddeld 32.791 euro uitbetaald, tegen 34.018 euro in 2011.
Vanaf 2003 meer NHG's
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woning schrijft de toename van het aantal malen dat beroep wordt gedaan op de garantie aan zowel de voortdurende prijsdaling van woningen als ook aan de toename van het aantal NHG's dat is verstrekt sinds 2003.
Kapitaalratio =0,53%
Op 30 september zat er 770 miljoen euro in het Waarborgfonds. Op basis van een gemiddeld uitbetaald bedrag van 32.800 euro per uitbetaalde declaratie (in de eerste drie kwartalen) kunnen er 23.475 declaraties worden uitbetaald. Eind september stond het waarborgfonds garant voor bijna 1 miljoen woningen.
De 770 miljoen aan garantievermogen in het fonds is slechts 0,53% van het bedrag van ruim 145 miljard euro aan gegarandeerd vermogen. Met andere woorden, het bedrag aan hypotheken waarvoor het Waarborgfonds garant staat is het 188-voudige van het garantievermogen dat hier tegenover staat.
Mee eens... maar probeer dat Betty de Boer maar eens aan het verstand te peuterenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen al de titel... 'Hypotheekrente-aftrek heeft niet geleid tot meer eigenwoningbezit'...
Alsof dat de bedoeling is van de HRA.
Precies.... Betty komt telkens weer met als reden dat we van de HRA moeten afblijven omdat het bezitsvorming stimuleertquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat is de bedoeling dat zegt de VVD ook als voordeel, terwijl het dus niet waar is
Logisch? Stel nu dat dit zo zou zijn? Waarom betaal je dan geen vermogensbelasting over het bezit van je woning en over het eventuele vermogen in je spaarpotje van je spaarhypotheek?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De HRA is gewoon een volstrekt logische belastingmaatregel. Over vermogen (bv spaargeld) moet je belasting betalen, dus dan is het niet meer dan normaal dat schuld aftrekbaar is.
Dus je mag als consument ook eerst al je kosten voor levensonderhoud aftrekken voor het betalen van belasting? Je haalt dingen nu wel heel erg door de war BVZquote:Bedrijven hebben dat ook, over de winst betaal je belasting, de kosten (of verliezen) mag je aftrekken.
Het huurwaarde forfait werd toen ingevoerd om meer doekoes op te halen door de fiscus. In die tijd waren huizen veel vaker gefinancierd met eigen geld. Die stakker die toch nog wat schuld op zijn pandje had kreeg als zakdoekje tegen het bloeden de renteaftrek cadeau.quote:De HRA heeft dus wel degelijk een doel, namelijk het eerlijk houden van het belastingstelsel. En daar is het in 1893 ook voor ingevoerd. (Die 'eigenwoningbezitbevordering' is slechts barpraat van de laatste jaren)
Ja dat riedeltje weten we nu wel, maar laten we nu gewoon eens afwachten met welke maatregelen pvda en vvd komen, ik kan me niet voorstellen dat ze niets gaan doen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Tegenwoordig word de HRA vooral misbruikt om zo min mogelijk bij te hoeven dragen aan de schatkist, wel de lusten maar niet de lasten.
Die WEW gaat pas actie ondernemen als hun eigen voortbestaan in het geding komt, persoonlijk denk ik dat dit niet heel lang meer gaat duren.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:40 schreef michaelmoore het volgende:
Hoog tijd dat dit potje opgeheven gaat worden
http://www.telegraaf.nl/o(...)rdt_misbruikt__.html
[..]
De maximumstraf 5 jaarquote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:57 schreef michaelmoore het volgende:
Banksters gaan voortaan de bak in
http://www.telegraaf.nl/b(...)en_de_bak_in___.html
[..]
Bij het IMF leeft men natuurlijk in een andere realiteit, die mensen moeten snel stoppen met het nemen van geestverruimende middelquote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:02 schreef Whuzz het volgende:
Het IMF vind dat NL en DUI hun lonen moeten laten stijgen en de inflatie tot 4% moet laten oplopen, om zo de posities binnen europa meer in evenwicht te brengen.
Vertaald naar de huizenmarkt: we inflateren mijn hypotheek weg ten koste van huurders (huurstijging van inflatie+5% was het toch?). Ik zeg DOEN!![]()
Babyboomers zoals MichaelMoore moeten hier uiteraard van uitgezonderd worden. In plaats daarvan laten we die voortaan onder de pluk-ze-wetgeving vallen. Criminele graaierts als ze zijn.
Zo ken ik een geval waarvan onlangs het huis een slordige 40k onder de huidige marktwaarde verkocht werd aan een makelaar en de NHG vrolijk het verschil bijlapte. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest lijkt me dan...quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:40 schreef michaelmoore het volgende:
Hoog tijd dat dit potje opgeheven gaat worden
http://www.telegraaf.nl/o(...)rdt_misbruikt__.html
[..]
Ik reageerde even op het standaard riedeltje van BVZquote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat riedeltje weten we nu wel, maar laten we nu gewoon eens afwachten met welke maatregelen pvda en vvd komen, ik kan me niet voorstellen dat ze niets gaan doen.
Nu kan dat nog, maar hoe sneller het aantal claims oploopt hoe kritischer men gaat kijken.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo ken ik een geval waarvan onlangs het huis een slordige 40k onder de huidige marktwaarde verkocht werd aan een makelaar en de NHG vrolijk het verschil bijlapte. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest lijkt me dan...
Maar goed, een verrassing is het niet dat dit soort fondsen misbruikt worden natuurlijk. Wel zuur dat de belastingbetaler uiteindelijk garant staat voor de NHG.
"laten bestelen" ja? Dus je stond er bij en je keek er naar, maar je deed niks? W.s. omdat je zelf eerst acties moest doen om je uberhaupt te 'laten bestelen' maar zodra je dat doet is het met toestemming, dus eigenlijk geen stelen meer he.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nu kan dat nog, maar hoe sneller het aantal claims oploopt hoe kritischer men gaat kijken.
Als je flink wat geld in je zak hebt geef je het ook makkelijk uit, pas als je doorkrijgt dat het toch wel hard gaat dan ga je er ineens anders mee om.
Heb ik wel geleerd in de tijd dat ik moet leven van een uitkering, vroeger liet ik mij ook bestelen door banksters en andere aasgieren
Onzin, dit is helemaal niet uniek, meneer Dirken heeft echter nooit de geschiedenisboeken gelezen gedurende zijn studie.quote:Rabo ziet allereerste krimp in mkb-krediet
door Jarco de Swart
UTRECHT - Voor het eerst in de geschiedenis van de bank ziet Rabobank het totale kredietvolume van mkb-bedrijven in het derde kwartaal van dit jaar dalen. Dat zei directeur bedrijven Paul Dirken van de coöperatieve bank gisteren op een seminar voor ondernemers in Utrecht.
Dirken weet nog niet precies met hoeveel het mkb-krediet van de bank is gedaald. „Die cijfers zijn er nog niet, maar we zien het in het aantal aanvragen en aflossingen. Het is ook niet heel veel, maar er is wel een krimp te zien, en dat is historisch uniek.”
Dirken wijt de terugval aan de aanhoudende onzekerheid bij ondernemers over toekomstige beslissingen op grote onderwerpen als de bouw- en woningmarkt. Ook onzekerheid onder consumenten draagt stevig bij aan de afname in vraag, aldus Dirken.
bron: Telegraaf
Het was niet met toestemming, ik werd gewoon belazert. Als mensen tegen je liegen wil dat niet zeggen dat je daarvoor gekozen hebt hè. Je kan mij hooguit naiviteit verwijtenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
"laten bestelen" ja? Dus je stond er bij en je keek er naar, maar je deed niks? W.s. omdat je zelf eerst acties moest doen om je uberhaupt te 'laten bestelen' maar zodra je dat doet is het met toestemming, dus eigenlijk geen stelen meer he.
Hoe werd jij belazerd dan? Het was een beleggingsproduct ofzo?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het was niet met toestemming, ik werd gewoon belazert. Als mensen tegen je liegen wil dat niet zeggen dat je daarvoor gekozen hebt hè. Je kan mij hooguit naiviteit verwijten
Er werd gelogen over de kosten en de rendementen, uiteraard had ik meer geweten over de ware aard van de producten als ik de voorwaarden van A tot Z had gelezen en helemaal niets van de tussenpersoon had aangenomenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe werd jij belazerd dan? Het was een beleggingsproduct ofzo?
Dat laatste stuk is inderdaad volledig waar, maar je hebt het over rendementen, en dus werd er w.s. geschermd met allerlei geweldige bedragen die (in het gunstigste geval) het zou gaan opleveren. Alleen dat al triggert bij jou toch een vraag 'en wat nou als dat niet gebeurd?' Maar dat deed jij dus niet? Jij zag alleen gouden bergen en ging erin mee zonder acht te slaan op het 'wat als' scenario?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Er werd gelogen over de kosten en de rendementen, uiteraard had ik meer geweten over de ware aard van de producten als ik de voorwaarden van A tot Z had gelezen en helemaal niets van de tussenpersoon had aangenomen
207+4 topicsquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:31 schreef Whuzz het volgende:
We weten toch al zo'n 150+4 topics dat Xeno verbitterd is doordat hij zelf het schip in is gegaan met een simpel beleggingsproductje... oude koeien enzo.
Ik geloof er geen fluit van dat jij in de WSNP zit, want dan zou je daar niet zo happy over doen denk ikquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
207+4 topics![]()
Mijn beleggingshypotheek is als een molensteen om mijn nek, gelukkig leef ik nu van een uitkering en zit ik in de WSNP![]()
Is een heel stuk relaxter dan meedoen aan de rat race waarin je werkt voor de banksters. Gewoon stoppen je te gedragen als een slaaf, dan hebben de banksters stress
Nou, volgens mij is het gewoon zo dat iemand anders nu voor jou heeft bepaald wat de regels zijn, en dus hoef je je eigen broek niet op te houden in dat geval, want je houdt je handje open. Je hoeft er niet zoveel moeite voor te doen dan. Eigenlijk is het gewoon zo dat een stuk verantwoording bij jou is weg gehaald. Tja, als je daar gelukkig van wordt...ik heb liever zelfcontrole over m'n geld.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG: Jij kan het je misschien niet voorstellen maar een mens heeft echt maar heel weinig nodig om daadwerkelijk gelukkig te kunnen zijn
Er zouden een heleboel mensen gelukkiger zijn als jij het ook zonder internet zou moeten stellenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG: Jij kan het je misschien niet voorstellen maar een mens heeft echt maar heel weinig nodig om daadwerkelijk gelukkig te kunnen zijn
Welnee joh, zoveel invloed heeft vriend Xeno met zn geklets toch niet op je?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:21 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Er zouden een heleboel mensen gelukkiger zijn als jij het ook zonder internet zou moeten stellen
Dat is afhankelijk van de mensen, er slingeren hier idd wat matrialisten rond die denken dat ze alleen gelukkig worden van veel of duur.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
Die conclusie kun je niet zomaar trekken. Als je geld hebt, kun je je ook een hoop dingen veroorloven. True. Geld op zich maakt niet gelukkig, maar draagt er wel aan toe bij. Maar ik ben volmaakt gelukkig zonder dure horloges, etentjes en allerlei andere materialistische zaken hoor. Maar dat ik het me wel kan veroorloven, is gewoon icing on the cakequote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de mensen, er slingeren hier idd wat matrialisten rond die denken dat ze alleen gelukkig worden van veel of duur.
Wel.. op het autistenforum voor computernerds liep Whuzzie de hele tijd te bedelen om een forumban voor xeno. Uiteindelijk heeft de administrator die wens ingewilligd (zat waarschijnlijk zelf ook tot zijn oogballen toe gefinancierd en hield liever zijn kop in het zandquote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Welnee joh, zoveel invloed heeft vriend Xeno met zn geklets toch niet op je?
Zelfs met een klein inkomen kan je heel wat cake kopen voor weinig, b.v. via marktplaats. Laatst mijn hele huisje opnieuw ingericht voor maar ¤75,-quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die conclusie kun je niet zomaar trekken. Als je geld hebt, kun je je ook een hoop dingen veroorloven. True. Geld op zich maakt niet gelukkig, maar draagt er wel aan toe bij. Maar ik ben volmaakt gelukkig zonder dure horloges, etentjes en allerlei andere materialistische zaken hoor. Maar dat ik het me wel kan veroorloven, is gewoon icing on the caketenminste, zo zie ik 't toch
Ah je voelt je aangesproken, dan zit er waarschijnlijk kern van waarheid in de opmerking anders was je er niet eens op ingegaan.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die conclusie kun je niet zomaar trekken. Als je geld hebt, kun je je ook een hoop dingen veroorloven. True. Geld op zich maakt niet gelukkig, maar draagt er wel aan toe bij. Maar ik ben volmaakt gelukkig zonder dure horloges, etentjes en allerlei andere materialistische zaken hoor. Maar dat ik het me wel kan veroorloven, is gewoon icing on the caketenminste, zo zie ik 't toch
Het zal dan ook snel andere voorwaarden aannemen , anders heft het fonds zichzelf opquote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo ken ik een geval waarvan onlangs het huis een slordige 40k onder de huidige marktwaarde verkocht werd aan een makelaar en de NHG vrolijk het verschil bijlapte. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest lijkt me dan...
Maar goed, een verrassing is het niet dat dit soort fondsen misbruikt worden natuurlijk. Wel zuur dat de belastingbetaler uiteindelijk garant staat voor de NHG.
als het maar mooi glimt, zijn er al gauw klanten jongen, weet je tochquote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Daarnaast hebben Scorpie en CG reeds een chickie toch? Waarom zou je dan nog doekoe uitgeven aan te dure klokkies?
quote:wo 10 okt 2012, 11:42
Bouwbedrijf met 100 man personeel failliet
RENKUM (AFN) - Bouwbedrijf Gerritsen Bouwgroep uit het Gelderse Renkum is failliet. Hierdoor komen de ruim 100 personeelsleden op straat te staan. CNV Vakmensen heeft dat woensdag bekendgemaakt.
Volgens bestuurder Willem Kruithof van de bond is er inmiddels een curator aangesteld. Het personeel zal op korte termijn nader worden geïnformeerd. ,,Het is erg spijtig dat opnieuw een gerenommeerd bouwbedrijf slachtoffer is geworden van de crisis'', zegt Kruithof.
Gerritsen Bouwgroep werkte aan een aantal woningbouwprojecten op locaties voor stadsuitbreiding. Ook was het bedrijf bezig met de bouw van landhuizen in Loosdrecht, de renovatie van een hotel in het centrum van Arnhem en de bouw van verschillende schoolgebouwen in het land. Wat er met die projecten gaat gebeuren, was woensdag nog niet duidelijk.
Nou, je opmerking was oa voor mij bedoeld, dat weet jij, en dat weet ik. Dat horloge was w.s. zelfs de trigger voor je post, dus natuurlijk reageer ik daar op. En dat ik materialistisch ben is volledig correct. Echter, alleen maar omdat ik t me kan veroorloven. Als ik dat niet kan, geen man overboord, dan is dat jammer, maar dan ben ik nog steeds gelukkigquote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah je voelt je aangesproken, dan zit er waarschijnlijk kern van waarheid in de opmerking anders was je er niet eens op ingegaan.![]()
Waarom ging het dan in deze reeks op een gegveven moment bij jou en nog iemand anders over horloges, waarbij de conclusie was dat nep niet kon en het toch minimaal wel een bepaalde prijsklasse moest zijn. Dat is in mijn optiek niets meer dan het tonen van je matrialistische kant, en wat mij betreft mag dat wel, maar kom nu niet zeggen dat ik aan de hand van zulke discussies geen mening mag vormen als jullie zo lopen te patsen is 1+1 nog altijd 2 in mijn wereld.
Hoe heeft mijn 'chickie'iets te maken met duke klokken en leningen? Mijn hypotheek heeft mijn vriendin niks mee van doen, want ik had dat huis al ruim voor ik haar ook maar kende. Daarnaast los ik netjes af, en hou dan nog steeds geld over om dure klokjes te kopen en te sparen en zo. Dus het kan allemaal.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Daarnaast hebben Scorpie en CG reeds een chickie toch? Waarom zou je dan nog doekoe uitgeven aan te dure klokkies? Betaal liever je lening eerst af
Beetje eenzijdig nietwaar, want datzelfde zou je kunnen roepen over de wannabe-huizenbezitters nietwaar? Maar je dacht, ik doe alsof ik objectief ben, maar stiekem ben ik dat toch niet?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:18 schreef Artimunor het volgende:
ik verbaas me over de negativiteit over en weer, meer over dan weer..
zijn die huizenbezitters echt zo gefrustreerd dat ze mensen zo hard moeten aanvallen? sommige op de persoon?
misselijkmakend.
over de kondratiev winter zoals xeno aanhaalde:
ik ben bang dat het deze keer een long-economic-cycle-winter gaat worden, maar ik hoop dat de dan bijna niet te vermijden oorlog op het dieptepunt van die winder uit blijft, als ik het zuur op dit forum proef vermoed ik zo maar dat dit deze hoop vergeefs is.
zou een atoomschuilkelder mee te financieren zijn in een hypotheek?
dat moet toch flink wat overwaarde op gaan leveren, zeker in tijden van diepe crisis
Dat lijkt me een gezonde houding.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, je opmerking was oa voor mij bedoeld, dat weet jij, en dat weet ik. Dat horloge was w.s. zelfs de trigger voor je post, dus natuurlijk reageer ik daar op. En dat ik materialistisch ben is volledig correct. Echter, alleen maar omdat ik t me kan veroorloven. Als ik dat niet kan, geen man overboord, dan is dat jammer, maar dan ben ik nog steeds gelukkig![]()
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat lijkt me een gezonde houding.
Alles maar dan ook werkelijk ALLES moeten we opofferen om de banksters van de ondergang te behoeden.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:03 schreef michaelmoore het volgende:
De bestaande woningen worden nu wel snel veel duurder als we alle bouwbedrijven failliet laten gaan, de bubble must be saved
We houwe de prijs erop verdikkie
http://www.telegraaf.nl/d(...)neel_failliet__.html
[..]
Meningen kunnen nooit 100% de lading dekken. Menigen zijn per defenitie subjectief alleen echte natuurwetenschappen zijn te objectieveren.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
Natuurlijk mag jij je op basis van dergelijke info een mening vormen, alleen als je denkt je dan 100% de lading dekt, dan heb je het mis
Ooh.... sorry hoor.... ik had niet gezien dat je daadwerkelijk over leuke kwaliteiten beschikte. Sorry dat ik het niet zag, kwam vast door die dikke gouden ketting die aan je molensteen vast zitquote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:17 schreef CoolGuy het volgende:
Dus omdat ik een chickie heb heet is het de vraag waarom ik 'dan nog' geld uit zou geven aan dure klokkies...die redenering kan ik echt niet volgenHoe heeft dat met elkaar te maken dan in jouw ogen?
Zit je nou in de schuldsanering en doe je dan ook alsof je daar bewust voor gekozen hebt?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Alles maar dan ook werkelijk ALLES moeten we opofferen om de banksters van de ondergang te behoeden.
Door dit systeem vergaat eerst de wereld en daarna pas de banksters, dat terwijl het juist de banksters horen te zijn die als eerste verzuipen.
Goed bekeken hadden de bouwbedrijven een gezonde bedrijfsvoering maar omdat we de speculanten wilden beschermen tegen verliezen op hun grondposities en de banksters moesten beschermen tegen afboeken op de leningen die zij verstrekt hebben om mee te speculeren... laten we liever alle bedrijven die daadwerkelijk produceren kapot gaan.
Marktwerking is er immers niet voor banksters![]()
Mensen stop gewoon met werken, ga lekker thuis zitten. Laat de banksters het zelf maar uitzoeken.
Jouw leven is voorbij sinds je aan de ketting bent gelegd door je chickie?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Daarnaast hebben Scorpie en CG reeds een chickie toch? Waarom zou je dan nog doekoe uitgeven aan te dure klokkies? Betaal liever je lening eerst af
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |