Waarom niet? Dat extra risico zit toch gewoon in de rente opslag verwerkt? Overigens mag je als je onder NHG leent, al jaren max 50% aflossingsvrij hebben en aangezien de NHG dan garant staat, wat maakt de bank dat dat dan nog uit?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
ik geloof er ook geen barst van dat banken nog aflossingsvrij hypotheken geven aan starters .,
NHG wordt toch verlaagd??quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom niet? Dat extra risico zit toch gewoon in de rente opslag verwerkt? Overigens mag je als je onder NHG leent, al jaren max 50% aflossingsvrij hebben en aangezien de NHG dan garant staat, wat maakt de bank dat dat dan nog uit?
quote:Fasen
Tot 1 januari 2010 zal het maximale NHG-bedrag 350.000 euro bedragen. Daarna wordt het tot 1 juli 2012 320.000 euro. In de periode vanaf 1 juli 2012 tot 1 juli 2013 zal het maximum NHG-bedrag 290.000 euro bedragen, om vervolgens per 1 juli 2014 weer uit te komen op de oorspronkelijke 265.000 euro. makelaars en hypotheekbemiddelaars hebbern enthousiast gereageerd op dit besluit, omdat zij denken dat het een stimulans is voor de stagnerende woningmarkt.
Dit neemt niet weg dat het NHG-bestuur heeft besloten om de premie voor NHG-aanvragen te verhogen van 0,55 naar 0,70 procent, om de verhoogde schade door de toegenomen claims te kunnen dekken.
Ja, en?quote:
Dan zullen de mensen wel moeten blijven aflossen om buiten de gevarenzone te blijvenquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, en?
Bij geen NHG, heb je een hogere rente door het hogere risico. Zoals ik al zei.
Alsof de rente de risico's weergeeftquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, en?
Bij geen NHG, heb je een hogere rente door het hogere risico. Zoals ik al zei.
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe de NHG werkt. De banken dekken daarin niets, Xeno wel.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
En dan de garantstelling onder NHG.... feitelijk dus volledig gedekt voor de banksters.... wat nou risicopremie in de rente![]()
maar die mensen moeten wel aflossenquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe de NHG werkt. De banken dekken daarin niets, Xeno wel.
En dat blijkt ook wel, gemiddeld is de rente met NHG toch al gauw 0,6% lager dan zonder NHG. Dus ja, er zit wel degelijk een risico-opslag in de rentetarieven als je leent zonder NHG.
Nee. (Is dit na de uitgebleven verhoging van het HWF je nieuwe stokpaardje geworden?)quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:32 schreef michaelmoore het volgende:
maar die mensen moeten wel aflossen
Banken zijn dom geweest door aflossingsvrije leningen uit te geven die nu flink onder water staan en die mensen moeten allemaal gaan aflossen
Wat ik bedoel is dat er gewoon geen duidelijke correlatie is tussen de prijs van geld en het risico dat de banken lopen. Als dat zo zou zijn dan hadden we geen crisis waarbij de banken met staatssteun overeind gehouden moesten worden.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe de NHG werkt. De banken dekken daarin niets, Xeno wel.
En dat blijkt ook wel, gemiddeld is de rente met NHG toch al gauw 0,6% lager dan zonder NHG. Dus ja, er zit wel degelijk een risico-opslag in de rentetarieven als je leent zonder NHG.
De bank kan gewoon bijstorting eisen, staat in een vele hypotheek contracten. Er staan geen voorwaarden bij onder welke condities dat is, dus ik ga ervan uit dat het gewoon een kwestie is van hertaxatie en vervolgens de hypotheekgever om meer onderpand of betaling van het verschil eisen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. (Is dit na de uitgebleven verhoging van het HWF je nieuwe stokpaardje geworden?)
Zolang je aan je betalingsverplichtingen voldoet krijgt geen bank dat voor elkaar.
Tel er eens bij op de hypotheekrente in NL structureel 1% hoger is dan in Belgie of Duitsland en je kunt zelf het 'allemachtig' grote risico van de banken wel inschatten.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat ik bedoel is dat er gewoon geen duidelijke correlatie is tussen de prijs van geld en het risico dat de banken lopen. Als dat zo zou zijn dan hadden we geen crisis waarbij de banken met staatssteun overeind gehouden moesten worden.
De banken zijn allemaal al door het afvoerputje gegaan, zelfs Rabobank is technisch failliet.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tel er eens bij op de hypotheekrente in NL structureel 1% hoger is dan in Belgie of Duitsland en je kunt zelf het 'allemachtig' grote risico van de banken wel inschatten.
Zo makkelijk werkt dat niet. Dat heb ik al eerder uitgelegd. De bank waarbij mijn broer werkt heeft het al opgegeven.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
De bank kan gewoon bijstorting eisen, staat in een vele hypotheek contracten. Er staan geen voorwaarden bij onder welke condities dat is, dus ik ga ervan uit dat het gewoon een kwestie is van hertaxatie en vervolgens de hypotheekgever om meer onderpand of betaling van het verschil eisen.
Binnenkort komt de bankenlobby dus met een charme offensief waarbij er een wet word aangenomen dat de banken dus gewoon kunnen eisen wat ze willen van de hypotheekgever. Uiteraard met terugwerkende kracht.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo makkelijk werkt dat niet. Dat heb ik al eerder uitgelegd. De bank waarbij mijn broer werkt heeft het al opgegeven.
Je kunt maar blijven komen met contract dit en contract dat, maar nergens in de wet staat dat je in dat geval moet bijstorten. Een rechter zal dus die bepaling gaan toetsen aan redelijkheid en billijkheid. En zolang je gewoon aan je betalingsverplichting voldoet heeft de bank daar geen zwaarwegend belang bij. Daar had de bank eerder aan moeten denken, dat is gewoon bedrijfsrisico en niet 1-2-3 af te schuiven op de consument.
We zullen zien.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Binnenkort komt de bankenlobby dus met een charme offensief waarbij er een wet word aangenomen dat de banken dus gewoon kunnen eisen wat ze willen van de hypotheekgever. Uiteraard met terugwerkende kracht.
Heb je een linkje naar die eerdere uitleg? Het lijkt mij sterk dat zo'n bijstortclausule niet rechterlijk af te dwingen zou zijn. Of hooguit niet in specifieke gevallen waarbij mensen door zo'n bijstorting bv. niet meer rond zouden kunnen komen. Als ik een hypotheek had en onderwater stond, zou dit voor mij in ieder geval reden zijn om spaargeld, zakelijke rekeningen, salarisstortingen e.d. bij een andere bank onder te brengen, want als er veel bij je te halen is ben je straks als eerste aan de beurt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo makkelijk werkt dat niet. Dat heb ik al eerder uitgelegd. De bank waarbij mijn broer werkt heeft het al opgegeven.
Ja, doei. Lees zelf even 190 topics huizenmarkt terug...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 00:36 schreef dvr het volgende:
Heb je een linkje naar die eerdere uitleg? Het lijkt mij sterk dat zo'n bijstortclausule niet rechterlijk af te dwingen zou zijn. Of hooguit niet in specifieke gevallen waarbij mensen door zo'n bijstorting bv. niet meer rond zouden kunnen komen. Als ik een hypotheek had en onderwater stond, zou dit voor mij in ieder geval reden zijn om spaargeld, zakelijke rekeningen, salarisstortingen e.d. bij een andere bank onder te brengen, want als er veel bij je te halen is ben je straks als eerste aan de beurt.
quote:do 04 okt 2012, 20:11
Banken kunnen hogere aflossing afdwingen
AMSTERDAM - Banken roepen huizenbezitters met een hypotheek op om extra af te lossen. Ze kunnen die extra aflossing zelfs afdwingen, meldt RTL Nieuws.
banken kunnen veel minder dan jij denkt...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 01:14 schreef michaelmoore het volgende:
banken kunnen veel meer dan jij denkt
Er zijn eerder loterijen geweest voor ik-weet-niet-meer wat, en dat mocht niet. Het is een overtreding van de loterijwetgeving. Daarbij zou de winnaar kansspelbelasting moeten betalen over het huis!quote:Op donderdag 4 oktober 2012 18:26 schreef Terrorizer het volgende:
Je kan natuurlijk ook altijd nog je huis verloten als je het niet kwijt kunt.
Je draait de boel om! Nergens in de wet staat dat het dit verboden is, dus is het toegestaan om het in een contract te zetten.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je kunt maar blijven komen met contract dit en contract dat, maar nergens in de wet staat dat je in dat geval moet bijstorten.
Dat maakt nu ook niet meer uit, we zijn allemaal al slaven van de bank. Hadden we van te voren moeten bedenken.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:25 schreef Terrorizer het volgende:
Banken hebben geen imago meer. Ja dat van een oplichter.
Jij zei eerder trouwens dat jij ook een schuld hebt? Wat voor schuld is dat/hoe kom je er aan? Als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:25 schreef Terrorizer het volgende:
Banken hebben geen imago meer. Ja dat van een oplichter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |