Ja, hilarisch is 't niet?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.
Laten we dan wel stellen dat de "zielige mensen" in de minderheid zijn. Ik als dertiger moet er van kotsen als ik al die leeftijdsgenoten met veel te hoge levensstandaard zie.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:44 schreef Artimunor het volgende:
[..]
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?
heb je wel eens gezien wat kinderen doen onder invloed van b.v. iets ongrijpbaars als groepsdruk?
dan hebben we het nog niet eens over de financiele motivator wat toch wel decenia lang door zelfs onze overheid is gepromoot (onze overheid!!)
daarnaast is volgens jou alles geoorloofd zolang het geen dwang is?
erinluizen onder valse voorwendselen is op zn minst malafide, maar in mijn ogen ook een kenmerk van het tijdperk waarin we verkeren, de gevolgen van bijna een eeuw hebzucht gaan nu zijn terugslag hebben.
de mens is een sociaal dier maar we hebben onze samenleving asociaal laten worden, gedreven door een of meer der zeven zonden.
zou er dan toch iets van wijsheid in dat oude boek zitten?
ik zie keer op keer ditzelfde riedeltje gepost worden, terwijl het gewoon nergens op slaat.
je kan dit niet in zijn algemeenheid stellen, het roofdier gedrag van financiele instellingen op minder begaafde medemensen moet gewoon afgelopen zijn.
nou ben ik in dit specifieke geval wel tegen het subsidieren van restschuld door de overheid, het kan niet zo zijn dat iedereen evenveel opdraait voor de gevolgen daarvan, maar het verhaal is een stuk genuanceerder en complexer dan hier gestelt wordt.
het is niet 1 groep of type mensen die hier last van heeft, een heel scala en grijs gebied van mensen die bewust of onbewust risico gelopen hebben, en zelfs mensen die hier miljoenen op gespeculeerd hebben.
in dit geval kan je niet zeggen goh wat zielig voor "die" mensen.
jah voor sommige is het "zielig", voor anderen "eigen schuld dikke bult" en voor weer anderen " beetje jammer".
Groepsdruk? Prima, alle vrienden kopen ook een huis, dus jij doet dat ook? Hoe is dat de bank zijn verantwoordelijkheid? Als jouw vrienden allemaal van een flat springen, dan doe jij dat toch ook niet? Als je groepsdruk belangrijker vindt dan 'wat is verstandig om te doen', dan ben je echt echt echt niet snugger. Maar, dat is niet de bank zn verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:44 schreef Artimunor het volgende:
[..]
en een pistool is de enige manier om iemand te dwingen?
heb je wel eens gezien wat kinderen doen onder invloed van b.v. iets ongrijpbaars als groepsdruk?
dan hebben we het nog niet eens over de financiele motivator wat toch wel decenia lang door zelfs onze overheid is gepromoot (onze overheid!!)
daarnaast is volgens jou alles geoorloofd zolang het geen dwang is?
erinluizen onder valse voorwendselen is op zn minst malafide, maar in mijn ogen ook een kenmerk van het tijdperk waarin we verkeren, de gevolgen van bijna een eeuw hebzucht gaan nu zijn terugslag hebben.
de mens is een sociaal dier maar we hebben onze samenleving asociaal laten worden, gedreven door een of meer der zeven zonden.
zou er dan toch iets van wijsheid in dat oude boek zitten?
ik zie keer op keer ditzelfde riedeltje gepost worden, terwijl het gewoon nergens op slaat.
je kan dit niet in zijn algemeenheid stellen, het roofdier gedrag van financiele instellingen op minder begaafde medemensen moet gewoon afgelopen zijn.
nou ben ik in dit specifieke geval wel tegen het subsidieren van restschuld door de overheid, het kan niet zo zijn dat iedereen evenveel opdraait voor de gevolgen daarvan, maar het verhaal is een stuk genuanceerder en complexer dan hier gestelt wordt.
het is niet 1 groep of type mensen die hier last van heeft, een heel scala en grijs gebied van mensen die bewust of onbewust risico gelopen hebben, en zelfs mensen die hier miljoenen op gespeculeerd hebben.
in dit geval kan je niet zeggen goh wat zielig voor "die" mensen.
jah voor sommige is het "zielig", voor anderen "eigen schuld dikke bult" en voor weer anderen " beetje jammer".
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.htmlquote:Huizenkoper kan straks minder lenen
AMSTERDAM - De maximale hypotheek die nog met een Nationale Hyoptheekgarantie (NHG) kan worden afgesloten daalt volgend jaar opnieuw.
Afhankelijk van het inkomen zakt het maximale bedrag met tweeduizend tot 25 duizend euro, schat directeur van de NHG Karel Schiffer dinsdag in het AD.
Het is volgens hem een geluk bij een ongeluk dat de huizenprijzen nu harder dalen dan de gemiddelde leencapaciteit. Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."
.
Als huizenbezitters met een NHG in financiële problemen komen en hun huis gedwongen moeten verkopen, draait de NHG voor de restschuld op. Banken rekenen een lagere rente bij een hyoptheek met garantie omdat het risico voor hen dan kleiner is.
Om deze bescherming te kunnen geven wordt jaarlijks voor verschillende inkomens berekend wat een verantwoord hypotheekbedrag is.
Dalen
Deskundigen verwachten dat de huizenprijzen verder dalen als de maximale hypotheek met NHG afneemt. "Er is een direct verband tussen het bedrag dat mensen kunnen lenen en de prijs van een woning", zegt Matthijs Mons van IG&H Consulting in de krant.
De verlaging draagt volgens hem niet bij aan het hestel van het vertrouwen in de woningmarkt. Ook de Vereniging Eigen Huis zou bezorgd zijn.
Schiffer zegt verder dat het aantal woningen dat gedwongen met verlies wordt verkocht fors is toegenomen, van 1439 vorig jaar naar 2560 in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Die stijging is volgens hem in lijn met de verwachtingen.
om alles te overzien en precies te weten of je de juiste keuze maakt heb je zo ontzetten veel informatie nodig, en ben je bijna een economisch expert, iets wat voor weinig mensen weggelegd is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Groepsdruk? Prima, alle vrienden kopen ook een huis, dus jij doet dat ook? Hoe is dat de bank zijn verantwoordelijkheid? Als jouw vrienden allemaal van een flat springen, dan doe jij dat toch ook niet? Als je groepsdruk belangrijker vindt dan 'wat is verstandig om te doen', dan ben je echt echt echt niet snugger. Maar, dat is niet de bank zn verantwoordelijkheid.
Er in luizen onder valse voorwendselen is wél een verantwoordelijkheid van de bank. Maar, als je de voorwaarden toch niet leest, omdat je al zoveel andere dingen te lezen hebt blijkbaar (zoals iemand hier daadwerkelijk als reden aanvoerde) dan weet je toch niet dat je er in geluisd wordt. Ook niet als je er NIET in geluisd wordt trouwens, want je leest toch niet. En als je het wel leest, snap je het niet, en wat je niet snapt zou je niet moeten tekenen, maar de meeste mensen doen dat toch wél.
Er in luizen is kwalijk, maar, dan blijf ik erbij, dan moeten er een hoop alarmbellen gaan rinkelen op het moment dat je kritische vragen gaat stellen en je daar een vaag, ontwijkend of geen antwoord op krijgt. Maar als je niks vraagt, en alles maar voor zoete koek slikt, dan zul je daar nooit achterkomen nee.
Als je het dan gaat hebben over hebzucht, tja als je een bedrijf hebt dan wil je winst maken ja, das in principe al hebzucht. Maar, die hebzucht komt niet vanuit de banken alleen he, die komt wel degelijk ook vanuit de consument. Vooral dat ene huis willen hebben, gewoon, want DAT huis willen we. En als we dat niet op een normale manier kunnen betalen, dan maar op een wat vagere manier, en we stellen vooral geen vragen, want dat willen/kunnen we niet. Ja, dat is vragen om problemen.
Wat betreft speculeren...ja, dat moet je dus simpelweg niet doen. Als je speculeert gok je in principe, en een gok kan altijd of goed, of niet goed uitpakken. Als het niet goed uitpakt, tja, dat is het risico, dus die mensen moeten niet klagen vind ik.
Echt hoor, ik snap echt niet dat mensen hier de redenering aanhangen dat je, als je 2 ton of meer (of minder) gaat lenen bij een bank, dat je die bank dan maar op zń mooie blauwe ogen gelooft, 0 kritisch bent, geen vragen stelt, niet informeert naar de risico's, niks leest, geen navraag doet, maar gewoon blind de handtekening zetten, en dan achteraf schreeuwen dat de bank een hufter is. Sure, dat die er zijn, zonder meer, maar ik denk dat als het overgrote deel van die mensen die in de shit zitten, kritischer waren geweest naar waar ze mee bezig waren toen ze die gesprekken voerden, dat ze nu die ellende niet hadden gehad.
Ik heb die ellende in ieder geval niet, en met mij tig mensen nog niet. Als banken iedereen willen oplichten dan proberen ze dus iedereen in de val te lokken. Er zijn mensen waarbij dat lukt, en mensen waarbij dat niet lukt. De enige variabele daarin zijn die mensen zelf, en daar ligt ook de eindverantwoordelijkheid.
heb je het uberhaupt wel gelezen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.html
Nou Xeno, begin maar met juichen dat je wederom geen huis kunt kopen
Je draait de boel aardig om! Collectief minder lenen is zeer gunstig voor kopers, het is alleen ongunstig voor verkopers. Minder NHG juich ik dan ook van harte toe! Die werd verhoogd om kopers (en banken) uitstel van prijsdaling te geven, niet om starters te helpen. Wat mij betreft gaat de NHG-grens naar 80.000 euro.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)ks-minder-lenen.html
Nou Xeno, begin maar met juichen dat je wederom geen huis kunt kopen
Wat mij betreft moet de staat helemaal geen garanties geven op leningen aan particulierenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je draait de boel aardig om! Collectief minder lenen is zeer gunstig voor kopers, het is alleen ongunstig voor verkopers. Minder NHG juich ik dan ook van harte toe! Die werd verhoogd om kopers (en banken) uitstel van prijsdaling te geven, niet om starters te helpen. Wat mij betreft gaat de NHG-grens naar 80.000 euro.
Nou, het lijkt me dat als je een dermate groot financieel risico aan gaat, dat je zorgt dat je die info krijgt. Je kunt niet maar een huis kopen als een kip zonder kop, en vervolgens achteraf gaan blaten dat je er allemaal geen verstand van had, en dat andere mensen jou hadden moeten wijzen op de risico's. Als je geen zin hebt om je er in te verdiepen, dan moet je gewoon geen huis kopen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
[..]
om alles te overzien en precies te weten of je de juiste keuze maakt heb je zo ontzetten veel informatie nodig, en ben je bijna een economisch expert, iets wat voor weinig mensen weggelegd is.
en andere mensen zitten helemaal niet in hun logisch gedeelte van hun brein. dat valt voor jou blijkbaar moeilijk voor te stellen, dat er hele andere levels van bewustzijn zijn.
die kunnen al die complexe dingen gewoon niet omvatten, en die moet je niet vogelvrij verklaren vind ik (wat ze nu al zijn, we moeten dat soort mensen eigenlijk weer in bescherming gaan nemen en tegelijkertijd risico vol gedrag van anderen inperken)
mensen die teveel vanuit hun hart leven zijn redeloos en mensen die teveel in hun rede zitten harteloos.
de gulden middenweg is gewenst, echter, wederom, niet voor iedereen haalbaar, sommige mensen verkeren simpelweg niet in die luxe.
[..]
heb je het uberhaupt wel gelezen?
er staat dat het kopen van een huis juist makkelijker wordt omdat de huizenprijzen harder dalen dan de leencapaciteit.
"Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
heb je het uberhaupt wel gelezen?
er staat dat het kopen van een huis juist makkelijker wordt omdat de huizenprijzen harder dalen dan de leencapaciteit.
Denk jij serieus dan mensen constant afgewogen beslissingen nemen? De wetenschap heeft reeds lang geleden aangetoond dat mensen niet over een vrije wil beschikken, de meeste mensen luisteren daarnaast vooral naar wat hun brein hen op dat moment ingeeft.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, het lijkt me dat als je een dermate groot financieel risico aan gaat, dat je zorgt dat je die info krijgt.
Minder schulden.... altijd goed.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Daardoor kan volgend jaar met hetzelfde inkomen hetzelfde huis worden gekocht als dit jaar. "In theorie is er dus geen nadeel voor nieuwe kopers."
Ja, welke kleur d muren worden en wat voor TV er komt zijn de leuke dingen om over na te denken ja, maar een huis kopen bestaat niet alleen maar uit leuke dingen. Als je je alleen maar met leuke dingen bezig houdt dan volgt de ellende vanzelf wel een keer, dat blijkt wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Denk jij serieus dan mensen constant afgewogen beslissingen nemen? De wetenschap heeft reeds lang geleden aangetoond dat mensen niet over een vrije wil beschikken, de meeste mensen luisteren daarnaast vooral naar wat hun brein hen op dat moment ingeeft.
Als jij een zakje voorgesnipperde uien koopt in de supermarkt ga je toch ook niet analyseren hoeveel winstmarge erop zit? Nee... je hebt gewoon zin in uien en bent te lui om ze zelf te snijden. In het klein geen ramp in het groot wel degelijk. Jij snapt dat, ik snap dat.. maar een groot deel van de mensen snapt of realiseert zich het simpelweg niet. De focus van hun brein ligt er gewoon niet op, dus word de informatie niet geanalyseerd. De vrouw des huizes in in haar hoofd al lang bezig met de vraag welke kleur de muren moeten worden en de heer des huizes vraagt zich af waar zijn werkbank moet komen in de garage.
Juist van geldverstrekkers zou je een zeer kritische blik verwachten maar wat blijkt? Hun focus ligt vooral op het zichzelf rijk rekenen. Zo is iedereen bezig met zaken waar hun focus op ligt maar hetgeen essentieel is word niet waargenomen.
Ik betwijfel ten zeerste of jij ooit een huis gaat kunnen kopen. Daarbij, ik dacht dat jij dat niet wilde, een huis kopen? maar stiekem wil je dat maar al te graag he? Hoe voelt dat nou, dat je afhankelijk bent van allerlei externe factoren, in plaats van je eigen acties, voor je iets kunt wat je wil, terwijl andere mensen dat al lang op eigen kracht konden?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Minder schulden.... altijd goed.
Daarnaast kan ik steeds meer huis krijgen voor mijn uitkering
Het artikel niet gelezen dus. Geeft nietquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Minder schulden.... altijd goed.
Daarnaast kan ik steeds meer huis krijgen voor mijn uitkering
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekkenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het artikel niet gelezen dus. Geeft niet
Precies, cognitieve dissonantie heeft jou ook te pakken, zoals we al wisten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekken
Ja, als als als. Maakt allemaal niet uit, die situatie is zoals hij isquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG:
Waren banken maar normale bedrijven dan bestonden ze nu niet meer, want normale bedrijven laten we gewoon failliet gaan![]()
Dus banken hebben een bijzondere positie en daar hoort dus ook een bijzondere benadering van hun markt bij. Ik heb reeds eerder gezegd dan banken van mij mogen doen en laten wat ze willen zolang ze maar niet gered worden door overheden. Pas als dat de realiteit is dan is er een level playing field.
Dat bedoel ik nou. Je leeft in een droomwereld, of iig, dat wil je graag, want je wil je vooral niet baseren op hoe het momenteel is, en hoe het is is wat anders dan wat jij nu denkt te kunnen concluderen obv dat artikel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb geen artikel nodig om die conclusie te trekken
Banksters die hun eigen balansen vullen met opgekochte huizen, schijnt de nieuwste trend te zijn om te voorkomen dat huizen op papier al te hard dalen. Stel je voor dat de paniek losbarstquote:Dit is een origineel bericht van Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
NHG-cijfers derde kwartaal 2012
Zoetermeer, 9 oktober 2012
NHG populair bij koper
Tot en met het derde kwartaal van 2012 hebben 68.200 huishoudens de aankoop van hun woning gefinancierd met een Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Bijna evenveel als in de eerste drie kwartalen van vorig jaar (73.000). Het aantal NHG's voor woningverbetering neemt steeds verder af. Deze trend is bedreigend voor de kwaliteit en duurzaamheid van eigen woningen, met name in de oudere wijken.
Kopers en geldgevers kiezen voor NHG
NHG beperkt de financieringsrisico's voor zowel kopers als geldgevers. Hierdoor bevordert NHG de financieringsbereidheid van geldgevers en de koopbereidheid van consumenten. NHG levert hiermee, ook in een onzekere economie, een belangrijke bijdrage aan het functioneren van de woningmarkt. Momenteel wordt ongeveer 90% van alle aankopen onder de Euro 320.000 (NHG-kostengrens) gefinancierd met NHG. Vóór de kredietcrisis, was dit nog 60%. Hierdoor blijft het aantal nieuwe NHG's voor de aankoop van woningen onverminderd hoog.
Woningverbetering neemt verder af
Het aantal nieuwe NHG's voor woningverbetering, waaronder energiebesparing, neemt steeds verder af. In de eerste drie kwartalen van 2012 waren dat er 17.100 tegenover 26.200 in dezelfde periode vorig jaar. Deze afname heeft te maken met de nieuwe bankencode waarin de kosten van woningverbetering niet meer volledig mogen worden meegefinancierd, maar tot maximaal de hieruit voortvloeiende waardevermeerdering. De verwachting is dat deze trend zich zal doorzetten, omdat de financieringscapaciteit vanaf 1 januari 2013 door onder meer het lente-akkoord nog verder wordt beperkt.
"Dit is een bedreiging voor de kwaliteit en duurzaamheid van eigen woningen. Met name in de oudere wijken zoals in Rotterdam-Zuid," zegt Karel Schiffer, algemeen directeur van NHG. "Dit onbedoelde neveneffect van het lente-akkoord kan worden gerepareerd door bij leningen met NHG toe te staan dat woningverbetering volledig kan worden meegefinancierd. Hieraan zijn geen extra kosten en risico's voor het Rijk verbonden".
NHG-verliezen beheersbaar
Onder invloed van een vooralsnog voortdurende negatieve prijsontwikkeling van koopwoningen is het aantal gedwongen verkopen met verlies verder toegenomen. Tot en met het derde kwartaal van 2012 zijn 2.560 verliesdeclaraties ontvangen. In 2012 waren dat er tot en met het derde kwartaal nog 1.439.
Deze weliswaar forse stijging is echter conform de prognoses.
Aanpak verliesbeperking succesvol
Bij dreigende gedwongen verkopen wordt ernaar gestreefd een gedwongen verkoop te voorkomen of het verlies zoveel mogelijk te beperken. Daarbij wordt in overleg met de eigenaar-bewoner en de geldgever allereerst gezocht naar mogelijkheden om de woning te kunnen behouden. Door deze aanpak zijn veel veilingverkopen voorkomen. In een aantal gevallen kon de woning worden behouden; in andere gevallen was sprake van een lager verlies omdat de woning alsnog onderhands via een makelaar kon worden verkocht. Dit beleid zal worden geïntensiveerd.
"De ontwikkeling van de NHG-verliezen is beheersbaar", stelt Karel Schiffer. "We houden er rekening mee dat de verliezen bij verdere prijsdaling nog verder kunnen oplopen. Daarom heeft het voorkomen en beperken van de verliezen onze hoogste prioriteit".
bron
Op basis van mijn eigen data kan ik hier dus hard om blijven lachenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, cognitieve dissonantie heeft jou ook te pakken, zoals we al wisten.
Je frustraties lijken de laatste tijd flink gegroeid te zijn CG, wil je erover praten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nou. Je leeft in een droomwereld, of iig, dat wil je graag, want je wil je vooral niet baseren op hoe het momenteel is, en hoe het is is wat anders dan wat jij nu denkt te kunnen concluderen obv dat artikel.
Wat wil je daar nou mee bereiken? Hier de interessante jongen uithangen? Want zodra jij je browser dichtklikt is de realiteit nog steeds de realiteit hoor, en is je conclusie simpelweg nog steeds niet correct.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |