Deze man heeft anders wel zijn besef van de realiteit onder ogen gezien, stonk hij in 2008 nog in de praatjes van makelaars en banksters.... nu beseft hij hoe goed hij de lul is.quote:Verzet tegen restschuld
Huiseigenaren die zuchten onder een restschuld kunnen zich vanaf vandaag aansluiten bij de actiegroep Stop De Restschuld. Jurist Sven Hulleman zoekt medestanders in zijn strijd tegen de banken. „Er zijn bijna 700.000 mensen met een restschuld. Banken hebben een zetje van de rechter nodig om met ons dit probleem op te lossen.”
Onder water
Uit recente cijfers van de ING Bank bleek dat een kwart van de Nederlandse huishoudens met een hypotheek in 2013 financieel ’onder water’ zal staan. Dit betekent dat hun hypotheekschuld groter is dan de potentiële waarde van het eigen huis. Dan gaat het meestal om jongeren, tussen de 25 en 35 jaar. Een restschuld is in principe geen probleem, totdat je het huis wilt verkopen. Deze mensen zitten volgens Hulleman daarom gevangen in hun eigen huis. „Zij kunnen niet meer voor of achteruit.”
Hulleman is zelf de geplaagde eigenaar van een appartement in Rotterdam Noord. „Ik heb in 2008 een huis gekocht waarop ik bijna 30.000 euro verlies moet nemen om het te kunnen verkopen. En zelfs dan raak ik het aan de straatstenen niet kwijt.”
Rechter
Volgens Hulleman moeten ook de grote hypotheekverstrekkers bijdragen aan een oplossing. Want de banken hebben door ruimhartige financiering het probleem mede veroorzaakt. Hij schuwt daarbij een gang naar de rechter niet. „Het burgerlijk wetboek is een rechtvaardig instituut. De rechter heeft de macht om bij veranderde omstandigheden, ook met terugwerkende kracht, een contract open te breken. Dat wil ik met een procedure bij de civiele rechter voor elkaar krijgen. Want de omstandigheden zijn veranderd, het is crisis! De woningmarkt is een luchtbel gebleken die leeg moet lopen.”
Dus gaat Hulleman naar de rechter en hoe meer huiseigenaren meedoen hoe sterker zij staan. „Het liefst zou ik voor 1 november 1.000 mensen verzamelen die in dezelfde situatie zitten. Maar ik ga hoe dan ook met mijn eigen restschuld naar de rechtbank. Als het mislukt gaat mijn kop eraf, dat besef ik me heel goed, maar dat heb ik er voor over. Want uiteindelijk zal er pijn gepakt moeten worden en dat moet gelijkwaardig gebeuren. Zowel door huiseigenaren als door de bank.”
bron: spitsnieuws
Mensen met een onderwaterhypotheken zijn juist ideale slachtoffers voor de banksters en het bedrijfleven. Immers de hypotheekbetalingen gaan voor alles, deze groep zal bereid zijn om desnoods tegen minder salaris aan het werk te gaan want ze kunnen toch geen kant op.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik niet, maar henk en ingrid die de probleem gevallen zullen zijn waar we het over hebben zie ik daar wel toe in staat ja. En die mensen daar gaat het om, het gaat niet om jou of mij, het gaat om 700.000 mensen die hun hypotheek onder water hebben staan, dat komt echt niet omdat ze structureel aan het aflossen waren, dat komt ook niet omdat ze een veilige hypotheeksom hebben afgesloten.
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik niet, maar henk en ingrid die de probleem gevallen zullen zijn waar we het over hebben zie ik daar wel toe in staat ja. En die mensen daar gaat het om, het gaat niet om jou of mij, het gaat om 700.000 mensen die hun hypotheek onder water hebben staan, dat komt echt niet omdat ze structureel aan het aflossen waren, dat komt ook niet omdat ze een veilige hypotheeksom hebben afgesloten.
Ooh ja.... de OB en de BTW.... dat doet de markt de das omquote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.
Wat een onzin. Als je hypotheek onder water staat wil dat totaal niet zeggen dat je de maandlasten niet kunt opbrengen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mensen met een onderwaterhypotheken zijn juist ideale slachtoffers voor de banksters en het bedrijfleven. Immers de hypotheekbetalingen gaan voor alles, deze groep zal bereid zijn om desnoods tegen minder salaris aan het werk te gaan want ze kunnen toch geen kant op.
Op een huis van 2 ton waren de KK toch al 20K. Ja, dan sta je 20K onder water. En?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ooh ja.... de OB en de BTW.... dat doet de markt de das om![]()
Of was het die ¤7k aan fantastisch hypotheekadvies door 'jazeker'
Daar hebben banken zelf aan meegedaan. KK waren 6% nou hadden banken nu liniear of anniutaire hypotheken verstrekt dan was even simpel berekend na 2 a 3 jaar die restschuld al ingelost.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vlak de invloed van de KK niet uit. Die zijn vaak meegefinancierd waardoor er vanaf het begin al een 'onderwater' situatie is.
Dus waarom financierden bankster dat bedrag dan toch?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Op een huis van 2 ton waren de KK toch al 20K. Ja, dan sta je 20K onder water. En?
KK waren 10%quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:07 schreef Basp1 het volgende:
Daar hebben banken zelf aan meegedaan. KK waren 6% nou hadden banken nu liniear of anniutaire hypotheken verstrekt dan was even simpel berekend na 2 a 3 jaar die restschuld al ingelost.
Bij mijn weten mag je gewoon de BPM meefinancieren hoor?quote:Als ik een auto op krediet zou kopen financierd die kredietverstrekker die aan de autodealer gelieerd is toch ook niet 6% extra om mijn eerste jaar ook nog mijn benzinekosten te dekken.
BTW toch ook?quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
KK waren 10%
[..]
Bij mijn weten mag je gewoon de BPM meefinancieren hoor?
Ja Xeno. Alle bijkomende kosten, ook het aanvragen van het kenteken e.d.quote:
Auto's dalen dan ook snel in waarde. Die slijten en kun je 15 a 20 jaar weggooien.quote:Was nooit een probleem bij auto's hè... want in tegenstelling tot huizen moest je die leningen gewoon afbetalen en vond men het normaal dat de waarde van auto's snel daalde.
Realiteits besef, daar draait het om.quote:Risico besef, daar draait het om.
quote:Dit is GEEN illegaal of half-illegaal idee. Ik heb goede relaties met elke grote bank in Nederland, dus ik hou me niet bezig met schimmige zaken.
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja Xeno. Alle bijkomende kosten, ook het aanvragen van het kenteken e.d.
[..]
Auto's dalen dan ook snel in waarde. Die slijten en kun je 15 a 20 jaar weggooien.
Bij huizen valt dat best mee, gaan zo 100 of 200 jaar mee. Dus die betaal je in 30 jaar af. Of in 60. Wat je zelf wilt.
[..]
Realiteits besef, daar draait het om.
Zonder enig onderhoud gaat een auto wellicht maar 5 jaar mee.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.
Ik denk dat dat dus wel meevalt. Wel worden woningen door tussentijdse investeringen opgewaardeerd naar huidige maatstaven (bv dubbel glas, isolatie, nieuwe keuken enz.). Ik ken eigenlijk geen oldtimer auto waar naderhand ABS, ASR, Airbags enz enz. ingebouwd worden.quote:De levensduur van onze woningen wordt door tussentijdse investeringen fors verlengd, iets wat we niet gewend zijn om bij auto's te doen.
Dat jij dat doet wil niet zeggen dat het gangbaar is. (Bovendien komt het inbouwen van 1 airbag ongeveer overeen met het vervangen van je keukenraam door dubbelglas. T'is grappig. Maar meer ook niet)quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat jij het niet kent betekend niet dat het niet bestaat. Ik rij met een airbag en overweeg al enige tijd airco.
Zover waren we al. Daarbuiten had je het over een grote renovatie binnen 50 jaar, anders zou na 50 jaar je huis niks meer waard zijn:quote:Zonder schilderwerk aan je woning vallen je kozijnen er na een jaartje of 10 wel onderhand uit.
En dat is gewoon onzin. Als je een huis normaal onderhoud, hoef je echt niet binnen 50 jaar na oplevering grondig te renoveren. Aanpassen aan de huidige wensen van de tijd waarschijnlijk wel, maar dat heeft te maken met comfort verhogen, niet met de levensduur moeten verlengen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder op zijn tijd een grote renovatie, gaat een huis ook maar een jaar of 40 a 50 mee. Zeker geen 100 tot 200. Tussentijds zijn bovenop het normale onderhoud als schilderwerk, goten schoonmaken en een nieuw CV-keteltje ook forsere investeringen nodig. Renoveer je in de eerste 50 jaar niks, dan is je huis na 50 jaar ook nauwelijks meer waard dan de grondwaarde op dat moment.
Ik dacht dat jij juist zo'n fervente voorstander was van invoering daarvanquote:Op maandag 8 oktober 2012 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als VVD en PVDA alle aftrekken en subsidies en kortingen en bijtellingen schrappen
en de Loonheffing aanpassen
en de woonlasten toeslag afbouwen
nee ik ben tegen elke subsidie, maar de tijdelijke woontoeslag zal onvermijdelijk zijn voor de mensen met weinig inkomen en een duur huis die in de knel komen\quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij juist zo'n fervente voorstander was van invoering daarvan
Dus je wilt de woonlasten toeslag al afbouwen voor die überhaupt bestaat?quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:44 schreef michaelmoore het volgende:
nee ik ben tegen elke subsidie, maar de tijdelijke woontoeslag zal onvermijdelijk zijn voor de mensen met weinig inkomen en een duur huis die in de knel komen\
Die heeft de realiteit onder ogen gezien inderdaad. Een appartement, een studieschuld die hij ook af moet betalen, en hij wil een groter huis en kan dat nu niet kopen. Dat is het gevolg van zijn eigen acties eerder, want immers, hij heeft zijn handtekening gezet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deze man heeft anders wel zijn besef van de realiteit onder ogen gezien, stonk hij in 2008 nog in de praatjes van makelaars en banksters.... nu beseft hij hoe goed hij de lul is.
De zeepbel loopt leeg en deelnemers aan het piramidespel gaan inderdaad de prijs betalen, ik opteer ook voor een grotere deelneming door de banksters. Weg bonussen, weg grote fallusgebouwen, weg dikke salarissen voor middelmatige prestaties.... etc.... etc....
ja anders is het een te grote stap van HRA en huursubs naar niksquote:Op maandag 8 oktober 2012 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus je wilt de woonlasten toeslag al afbouwen voor die überhaupt bestaat?
Dan kun je beter zowel de HRA als de huurtoeslag afbouwen, in plaats van een nieuwe toeslag introduceren met alle kosten van dien....quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
ja anders is het een te grote stap van HRA en huursubs naar niks
Ben het eigenlijk altijd met je eens. Eerder las ik een post aan jouw adres, waarin je ervan werd beticht een stroman voor de bankiers te zijn. Echt vreemd, terwijl het zonneklaar is dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de consument ligt. Die heeft zijn handtekening vrijwillig gezet. Het is niet dat ze een pistool tegen het hoofd werd gehouden immers.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die heeft de realiteit onder ogen gezien inderdaad. Een appartement, een studieschuld die hij ook af moet betalen, en hij wil een groter huis en kan dat nu niet kopen. Dat is het gevolg van zijn eigen acties eerder, want immers, hij heeft zijn handtekening gezet.
En nu kan ie niet meer voor- of achteruit inderdaad. Maar dat zint meneer Hulleman niet, nee nee, die wil een groter huis. Dat hij een restschuld heeft is logisch, want dat is het gevolg van het RISICO dat je huis minder waard wordt. Dat hij dat heeft afgesloten in een tijd waarin er over die risico's niet gesproken werd ontslaat hem niet van de verantwoordelijkheid dat hij had kunnen weten dat dat risico er is, en daar rekening mee houden.
Hope for the best, prepare for the worst. Maar dat deed bijna niemand. Ja, dat eerste deel wel, maar dat tweede deel niet. Tja, shit happens. Had je maar een lagere hypotheek moeten nemen.
Daar kun jij voor opteren wat je wil. Maar de wereld draait niet om wat Xeno wil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |