Het leven van een 1ejaars is zwaar!quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:20 schreef VonBallusseck het volgende:
Oeps, per ongeluk nr. 86 ipv 85 als topictitel. Dat ook nog eens.
Dat boek van De Blick niet? Vak gehaald op colleges/samenvatting?quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:25 schreef eriksd het volgende:
Ah, dat boek heb ik hier ook staan. Nooit opengeslagen.
Niet dat die bachelor combi iets voorstelt aan de uvaquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:14 schreef VonBallusseck het volgende:
Helaas niet voor de commissie uitgekozen. Ze kozen voor een grietje dat bij zo'n 80 commissies heeft gezeten/zit en tevens een dubbele bachelor doet (rechtsgeleerdheid en fiscaal recht). Hoe kun je daar als eerstejaars nou tegenop?
Even gekeken, het was algemeen fiscaal bestuursrecht. Dan heb ik de Blieck wel gebruiktquote:Op maandag 1 oktober 2012 20:26 schreef Valid het volgende:
[..]
Dat boek van De Blick niet? Vak gehaald op colleges/samenvatting?
Sessyquote:Op maandag 1 oktober 2012 21:03 schreef Yreal het volgende:
Ja jongens, ik heb effe hulp nodig met bestuursprocesrecht. Wie was er nou goed in die dingen? Staat wel een pilsje tegenover
Eens.quote:
Niet waar Formeel belastingrecht is één van de allermooiste vakken die er bestaan.quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:07 schreef Valid het volgende:
Oh god. Nu ik (in elk geval voorlopig) ben overgestapt naar fiscaal heb ik ook formeel belastingrecht. Dat ziet er echt heel saai uit. Is het boek Algemene wet inzake rijksbelastingen van De Blieck uit de fed fiscale studieserie hier bekend? Erg inspirerend ziet het er nog niet uit.
Verder ben ik wel blij met belastingrecht 1 ( Belastingrecht voor het HO), geeft denk ik wel een geod beeld of fiscaal iets voor me is omdat alle belangrijke heffingswetten voorbij komen.
Hoe gaat het verder met de eerstejaars hier? De boel een beetje op de rit?
Wij hebben ook echt een geweldige professor voor Formeel. Ook met leuke verhalen enzo.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:18 schreef GlowMouse het volgende:
Voor formeel belastingrecht is er net een professor met emiraat die de mooiste verhalen had uit zijn inspecteurstijd. Dat een bedrijf jaar na jaar een winst had van 50.000, en in een bepaald jaar geen vpb-aangifte meer deed. Hij legde een navorderingsaanslag van 70.000 op. Het jaar erna kwam hij het bedrijf weer tegen omdat er weer geen aangifte vpb was ingediend. De vorige navorderingsaanslag was volledig betaald. Hij legde voor het nieuwe jaar een navorderingsaanslag van 140.000 op. 3x raden hoe dit verhaal afliep.
Ik zag het inderdaad pas na 30 minuten.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:08 schreef GlowMouse het volgende:
fiscalisten die De Blieck niet juist kunnen schrijven
Fiscalisten die niet weten hoe het heet als een hoogleraar met 'pensioen' gaat.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:18 schreef GlowMouse het volgende:
Voor formeel belastingrecht is er net een professor met emiraat emeritaat die de mooiste verhalen had uit zijn inspecteurstijd. Dat een bedrijf jaar na jaar een winst had van 50.000, en in een bepaald jaar geen vpb-aangifte meer deed. Hij legde een navorderingsaanslag van 70.000 op. Het jaar erna kwam hij het bedrijf weer tegen omdat er weer geen aangifte vpb was ingediend. De vorige navorderingsaanslag was volledig betaald. Hij legde voor het nieuwe jaar een navorderingsaanslag van 140.000 op. 3x raden hoe dit verhaal afliep.
Alleen om te tanken.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:31 schreef Maharbal het volgende:
Ik wil best binnenkort naar de Emiraten.
Het is toch maar de Awb johquote:Op maandag 1 oktober 2012 22:10 schreef Yreal het volgende:
plak ik potdomme het awb stickertje scheef in mijn bundel
Niet bijna, die olietankers varen daadwerkelijk heen en weer.quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
het is BIJNA winstgevend om met een olietanker heen en weer te varen
Ik zal het verhaal maar afmaken. Het jaar erop kwam hij het bedrijf weer tegen omdat weer geen aangifte was gedaan, de aanslag van 140.000 was netjes betaald. Hij legde voor het opvolgende jaar een naheffingsaanslag 280.000 euro op. Ook die aanslag werd gewoon betaald. Vervolgens besloot hij maar tot een wtp'tje, en kon hij bij het florerende miljoenenbedrijf direct beslag leggen op veel bezittingen.quote:
best lullig. Niet even een telefoontje, jongens, jullie moeten aangiften doen? Ja?quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Niet bijna, die olietankers varen daadwerkelijk heen en weer.
[..]
Ik zal het verhaal maar afmaken. Het jaar erop kwam hij het bedrijf weer tegen omdat weer geen aangifte was gedaan, de aanslag van 140.000 was netjes betaald. Hij legde voor het opvolgende jaar een naheffingsaanslag 280.000 euro op. Ook die aanslag werd gewoon betaald. Vervolgens besloot hij maar tot een wtp'tje, en kon hij bij het florerende miljoenenbedrijf direct beslag leggen op veel bezittingen.
Bij ons hadden maar 2 personen het gelezen. 'Ja maar.. toen ik het in Word zette was het wel 28 pagina's lang!' Tutor boos natuurlijk.. 'Ah, dus die moeite heb je wel kunnen nemen?'quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:56 schreef Keyos het volgende:
@Von Ballusseck
Hoe vond je het artikel overigens van : The case of the speluncean explorers ?
Was volgens mij de enige van mijn werkgroep die hem volledig gelezen had, ik vind dit soort artikelen eigenlijk interessanter dan de stof zelf.
http://www.studeersnel.nl(...)s-recht-/11/270/7222quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 02:20 schreef Duca_Valentino het volgende:
Ik ben op zoek naar de uitwerkingen van de werkcolleges van het vak Rechtsgeschiedenis 2 (Rijksuniversiteit Groningen) van het jaar 2010-2011. Dit is dus niet vorig collegejaar maar het jaar daarvoor. Ik ben bereid 20 euro te betalen aan degene die mij aan deze antwoorden (van goede kwaliteit) kan helpen.
huh?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:32 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Bij ons hadden maar 2 personen het gelezen. 'Ja maar.. toen ik het in Word zette was het wel 28 pagina's lang!' Tutor boos natuurlijk.. 'Ah, dus die moeite heb je wel kunnen nemen?'![]()
Ik vond hem zelf ook erg interessant ja. Sowieso de meeste arresten die we als extra stof krijgen.
@ Yreal: Ze doet (blijkbaar) de ene bachelor in Leiden en de andere in Rotterdam.. Maar oke, er komen vast nog genoeg mogelijkheden langs.
Dat is natuurlijk nooit verkeerdquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:52 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Ik dacht dat je bedoelde dat je dacht dat ze aan de uva studeerde. Ik denk te veel.![]()
Dat is wel handig ja...weekje is vaak wel minimaal vind ik. Dan heb je nog net genoeg tijd om het ook nog eens kritisch over te lezen en evt aan te passenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:27 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Toch maar eens beginnen aan die paper die ik vrijdag af moet hebben
True. Het scheelt daarentegen dat het een niet al te moeilijk onderwerp is. Dat is dan ook gelijk de reden dat ik er wat later aan beginquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:25 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is wel handig ja...weekje is vaak wel minimaal vind ik. Dan heb je nog net genoeg tijd om het ook nog eens kritisch over te lezen en evt aan te passen
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:32 schreef Yreal het volgende:
Sowieso, uitstellen.![]()
Langstudeerboete is toch weg
Beoordeling is erg streng, dus je moet echt goed leren. je moest vorig jaar op 2 tentamens (allebei 45 vragen) er 60 van de 90 goed hebben voor een 5.5. Zijn erg veel mensen op gezakt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:46 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Fair enough.![]()
Iemand nog tips voor m'n eerste tentamen (IRW) a.s. vrijdag?
Nee je moet nooit onnodig uitstellen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:32 schreef Yreal het volgende:
Sowieso, uitstellen.![]()
Langstudeerboete is toch weg
Ohja dat is een uitzondering jaquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Was een grapjeTenzij het over opruimen gaat
Niet falen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:46 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Fair enough.![]()
Iemand nog tips voor m'n eerste tentamen (IRW) a.s. vrijdag?
Handige tip welquote:
kijk in theorie gaat het allemaal prima, 30 mc vragen van de 45 goed en je bent binnen.quote:
61 uit 90quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:16 schreef Bananenman het volgende:
IRW was echt heel bot eerste tentamen inderdaad. Falen ook elk jaar ontiegelijk veel mensen voor de eerste keer (incluis ondergetekende).
we zien wel waar het schip strandquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:33 schreef eriksd het volgende:
Succes op de arbeidsmarkt, alles wordt nu meegenomen.
Met -dt, schoft!quote:
We zien wel waar het schip loopquote:
Nu heb je de kans om er iets aan te doen.quote:
http://books.google.nl/bo(...)tiebelasting&f=falsequote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:36 schreef GlowMouse het volgende:
Zoveel fiscalisten hier, kent iemand de ratio van de assurantiebelasting?
Opzoeken op officiele bekendmakingen, pdf downloaden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:38 schreef Speedy_T het volgende:
Even een vraag over verwijzen. Ik zit nu een memorie van toelichting door te spitten via de Kluwer Navigator en ik wil graag naar een bepaalde passage verwijzen. Alleen kan ik dus niet zien op welke pagina dit staat aangezien ik gewoon één grote lap tekst voor me heb. Hoe pak je dat aan?
Thx! het is alweer een tijdje geledenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Opzoeken op officiele bekendmakingen, pdf downloaden?
Dat komt neer op "we hebben geld nodig en verbruikers van financiële diensten mogen bijdragen aan de algemene middelen." Waarom er veel financiële diensten onbelast blijven, is een raadsel. Een verhoging lijkt me niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
http://books.google.nl/bo(...)tiebelasting&f=false
Hetzelfde kan gezegd worden voor de overdrachtsbelasting (daarom staan ze beiden in BRV). Er was/is geld nodig. Vanuit fiscaal oogpunt is het namelijk een rare belasting, welke amper is uit te leggen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat komt neer op "we hebben geld nodig en verbruikers van financiële diensten mogen bijdragen aan de algemene middelen." Waarom er veel financiële diensten onbelast blijven, is een raadsel. Een verhoging lijkt me niet uit te leggen.
De aanstaande verhoging van de assurantiebelasting wordt extra leuk omdat er, itt de omzetbelasting, geen wettelijke bepaling is die ziet op aanpassing van bestaande overeenkomsten.
Nou nee, want je hebt een overeenkomst met je verzekeraar dat je maandelijks bedrag x betaalt en daarvoor verzekerd wordt. Dan kan de verzekeraar niet ineens 10,3% meer rekenen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:20 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Even uit m'n hoofd gezegd is de assurantiebelasting verschuldigd als een premie 'vervalt', dus aan het einde van elke maand bijvoorbeeld en er elke keer dus een aparte 'transactie' plaatsvindt. Ik weet niet in hoeverre daar dan elke keer het 'geldend' tarief op wordt toegepast. In dat geval zou deze verhoging namelijk probleemloos doorgevoerd kunnen worden.
Zegt jouw link nou niet wat ik zeg? Ze spreken daar over jaarbetalingen van de premies. Kennelijk kan het dus niet als je maandelijks (of per kwartaal) betaalt, omdat je dan onder het hogere tarief valt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:24 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nou nee, want je hebt een overeenkomst met je verzekeraar dat je maandelijks bedrag x betaalt en daarvoor verzekerd wordt. Dan kan de verzekeraar niet ineens 10,3% meer rekenen.
Het grote ontwijken is overigens net begonnen:
http://www.nu.nl/geldzake(...)d-jaar-omzeilen.html
Ik waardeer je hulp maar als je goed leest zie je dat ik vraag om de uitwerkingen van 2010-2011 , deze uitwerkingen zijn van vorig jaar. Ze switchen om het jaar van goederenrecht naar verbintenissenrecht dus vandaar mijn zoektocht naar de antwoorden van 2010-2011.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:44 schreef Giku het volgende:
[..]
http://www.studeersnel.nl(...)s-recht-/11/270/7222
Dat was makkelijk
Overigens, die vragen veranderen echt niet zo veel dat je ze niet meer snapt. Romeins recht is niet echt een vak dat de nodige veranderingen mee maakt dacht ik zo.
Je mag markeren (maar niet bijv. enkele letters van een paar woorden om zo een code te maken), onderstrepen, plakkertjes erin doen maar enkel met gangbare afkortingen van wetten, en ik meen ook artikelen (maar dit zou ik moeten navragen aan iemand van mijn werkgroep, tutor heeft het wel gezegd). Juncto's en andere verwijzingen mogen daarentegen NIET.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 17:13 schreef Rummikub het volgende:
Ik heb net allemaal mooie plakkertjes in mijn SDU bundel gestopt, maar ik vroeg me af of het op het tentamen toegestaan is om ook die andere plakkertjes met eigen tekst erop erin te stoppen? Ik denk van wel, maar even voor de zekerheid... Het betreft de EUR, mocht dat wat uitmaken.
Vrijdag eerste tentamen
Geen juncto's? Wat is dat voor onzin zeg. Je hebt toch juist een wettenbundel om zo niet de artikelen (en dus verwijzingen) uit je hoofd te leren. Ik weet wel in welke hoek ik moet zoeken, maar een juncto her en der is toch wel handig. Ben ik even blij dat de UvA zoiets niet hanteert...quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:43 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Je mag markeren (maar niet bijv. enkele letters van een paar woorden om zo een code te maken), onderstrepen, plakkertjes erin doen maar enkel met gangbare afkortingen van wetten, en ik meen ook artikelen (maar dit zou ik moeten navragen aan iemand van mijn werkgroep, tutor heeft het wel gezegd). Juncto's en andere verwijzingen mogen daarentegen NIET.
Succes vrijdag.
Aan de RuG mag je helemaal niets in je wettenbundel schrijven, enkel markeren/onderstrepen. Ook op eventuele tabs mag je niet schrijven.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:46 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Geen juncto's? Wat is dat voor onzin zeg. Je hebt toch juist een wettenbundel om zo niet de artikelen (en dus verwijzingen) uit je hoofd te leren. Ik weet wel in welke hoek ik moet zoeken, maar een juncto her en der is toch wel handig. Ben ik even blij dat de UvA zoiets niet hanteert...
Tsja,er staan natuurlijk al verwijzingen in je wettenbundel (Vermande en Kluwer althans), dus deze kun je wel markeren.. En anders gewoon onthouden indd.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:46 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Geen juncto's? Wat is dat voor onzin zeg. Je hebt toch juist een wettenbundel om zo niet de artikelen (en dus verwijzingen) uit je hoofd te leren. Ik weet wel in welke hoek ik moet zoeken, maar een juncto her en der is toch wel handig. Ben ik even blij dat de UvA zoiets niet hanteert...
Doorgeschoten maatregelenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 20:03 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Tsja,er staan natuurlijk al verwijzingen in je wettenbundel (Vermande en Kluwer althans), dus deze kun je wel markeren.. En anders gewoon onthouden indd.
Ze plaatsen tegenwoordig ook al.. 20? camera's in de tentamenzaal om bewijsmiddelen te verzamelen, 'mochten ze enig vermoeden hebben.'
Goed beginquote:
Bij de fiscale vakken aan de RuG mag je wel markeren.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:48 schreef Valid het volgende:
[..]
Aan de RuG mag je helemaal niets in je wettenbundel schrijven, enkel markeren/onderstrepen. Ook op eventuele tabs mag je niet schrijven.
Ik snap de logica wel: je moet de structuur doorzien. Echter ben ik het wel met je eens dat het wat ver gaat.
Zijn ze al geplaatst? Had een tijd geleden wel gelezen dat ze inderdaad plannen hadden om camera's op te hangen in de grote tentamenzaal.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 20:03 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Tsja,er staan natuurlijk al verwijzingen in je wettenbundel (Vermande en Kluwer althans), dus deze kun je wel markeren.. En anders gewoon onthouden indd.
Ze plaatsen tegenwoordig ook al.. 20? camera's in de tentamenzaal om bewijsmiddelen te verzamelen, 'mochten ze enig vermoeden hebben.'
Thanksquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:43 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Je mag markeren (maar niet bijv. enkele letters van een paar woorden om zo een code te maken), onderstrepen, plakkertjes erin doen maar enkel met gangbare afkortingen van wetten, en ik meen ook artikelen (maar dit zou ik moeten navragen aan iemand van mijn werkgroep, tutor heeft het wel gezegd). Juncto's en andere verwijzingen mogen daarentegen NIET.
Succes vrijdag.
Heb je dat bij fiscaal recht? Of op de MER?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
Principles of economics. Kan geen enkel hoorcollege of werkgroep bijwonen
www.studentenwoningweb.nlquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:11 schreef Keyos het volgende:
Als dit zo doorgaat gaan we de Amsterdammers nog inhalen op de EUR in de TS.
Ik heb altijd weinig met Amsterdam gehad, al zou ik een baan in Amsterdam absoluut niet afslaan. Prachtige binnenstad en vrijwel alle concerten waar ik in geïnteresseerd ben zijn daar.
Beetje offtopic overigens, maar is het mogelijk om je voor iets in te schrijven in Amsterdam dat ik eventueel na mijn Bachelor aan een betaalbare kamer kan komen (dit geldt ook voor Utrecht) ?
Ik wil met een eventuele master absoluut niet gebonden zijn aan de EUR maar kiezen voor de master die het beste bij mij past en voor een mooie stad.
Wat doe jij zelf eigenlijk (studie/richting/universiteit), Ryon? Puur uit interesse, omdat ik ondertussen al zoveel (mooie) posts van je gelezen heb.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
www.studentenwoningweb.nl
Met 2 jaar wachttijd heb je dan al een kamer. Hoe meer jaar je hebt, hoe beter ze als het goed is worden.
Rotterdam (en de EUR) heeft mij trouwens nooit getrokken als studentenstad en universiteit. Hoewel ik de stad zelf qua architectuur prachtig vind en er regelmatig kom, kan ik mentaliteit niet heel erg waarderen. Ook de studentencultuur (die met name in Kralingen zit) daar is niet helemaal mijn ding.
UvA, staats- en bestuursrecht samen met nog wat vakken uit de politieke, economische en sociale wetenschappen. Dit is bij elkaar een twee jarige master, die als het goed is ook twee masterdiploma's (recht/sociale wetenschap) oplevert.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:01 schreef Valid het volgende:
[..]
Wat doe jij zelf eigenlijk (studie/richting/universiteit), Ryon? Puur uit interesse, omdat ik ondertussen al zoveel (mooie) posts van je gelezen heb.
Interssante combinatie. Wat wil jij?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
UvA, staats- en bestuursrecht samen met nog wat vakken uit de politieke, economische en sociale wetenschappen. Dit is bij elkaar een twee jarige master, die als het goed is ook twee masterdiploma's (recht/sociale wetenschap) oplevert.
De UvA is een redelijk chaos, maar ook een behoorlijke vrije universiteit (althans, op dit moment nog) die heel veel verantwoordelijkheid bij de student zelf legt. Je krijgt de mogelijkheid om je eigen studiecurriculum op te stellen als je dat wilt en het is zonde om daar geen gebruik van te maken. Moet je wel een duidelijk beeld voor ogen hebben van wat je precies wilt.
El Classicoquote:
Is dit vanuit de uni of heb je dat zelf geregeld?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 22:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
UvA, staats- en bestuursrecht samen met nog wat vakken uit de politieke, economische en sociale wetenschappen. Dit is bij elkaar een twee jarige master, die als het goed is ook twee masterdiploma's (recht/sociale wetenschap) oplevert.
Ik weet het niet zeker, maar de plannen waren in ieder geval goedgekeurd en ik kan me niet voorstellen dat men dan denkt van 'ach, dat komt wel een keertje'..quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 20:49 schreef Keyos het volgende:
[..]
Zijn ze al geplaatst? Had een tijd geleden wel gelezen dat ze inderdaad plannen hadden om camera's op te hangen in de grote tentamenzaal.
Extra minor waar ik mee bezig ben, macro economie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:40 schreef Valid het volgende:
[..]
Heb je dat bij fiscaal recht? Of op de MER?
Interessant. Is dat naast MER / fiscaal recht of past het in je vrije ruimte?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Extra minor waar ik mee bezig ben, macro economie.
Je kunt jezelf toch gewoon met rechtsdogmatische vraagstukken bezig houden als je wilt? Dat is weliswaar niet sociaalwetenschappelijk maar wel wetenschapelijk en erg leuk.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:06 schreef Valid het volgende:
[..]
Interessant. Is dat naast MER / fiscaal recht of past het in je vrije ruimte?
Zijn hier ook meer mensen die het jammer vinden dat rechten enkel over de uitvoering van beleid gaat en zich niet bezighoudt met de vraag hoe het beleid zou moeten zijn? Meer de sociaalwetenschappelijke kant zeg maar, dat mis ik een beetje. Ik snap dat dat gewoon een andere discipline is, maar ik loop er nu tegen aan. Had dat nog niet zo concreet bedacht.
Dat is absoluut leuk, maar ook dat gaat (vooral) over de vraag hoe een leerstuk uitgelegd en/of toegepast moet worden zodat het past in het systeem van het recht.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:13 schreef H-D het volgende:
[..]
Je kunt jezelf toch gewoon met rechtsdogmatische vraagstukken bezig houden als je wilt? Dat is weliswaar niet sociaalwetenschappelijk maar wel wetenschapelijk en erg leuk.
Tjaa dan heb je gewoon verkeerd gekozen. Dan had je beter iets van sociologie oid kunnen doen met een specialisatie in rechtssociologie. Het pas niet in de rechtswetenschap om bij elk rechtsgebied ook te bekijken hoe alles optimaal zou moeten zijn...het is zinniger om te kijken wat mogelijk is met wat er al is. De rest is voor andere disciplines van de wetenschap. Denk ik.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:29 schreef Valid het volgende:
[..]
Dat is absoluut leuk, maar ook dat gaat (vooral) over de vraag hoe een leerstuk uitgelegd en/of toegepast moet worden zodat het past in het systeem van het recht.
Tijdens de studie rechten kijk je bijvoorbeeld wel of een zelfstandige advocaat ondernemer is in de zin van de OB en dus omzetbelasting moet betalen, maar niet wat het optimale BTW-tarief is om economische groei te stimuleren.
Wél kijken of het ontslag van een werknemer juridisch wetmatig is en aan alle voorschriften voldoet, maar niet hoe het arbeidsrecht vorm gegeven zou moeten worden.
Ik zie het ongeveer zo:
Wetenschappelijke inzichten (sociologie/economie/politicologie/etc.)--> beleid --> uitvoering van beleid
Het recht gaat eigenlijk alleen over de uitleg en interpretatie van beleid (uitvoering van beleid) en maar niet over de vormgeving van dat beleid zelf.
Een duidelijke (hoop ik) illustratie van wat ik bedoel is het onderscheid tussen fiscale economie (wat is een verstandig fiscaal systeem voor de lange termijn) en fiscaal recht (hoe pas je vastgelegde belastingwetten toe).
Recht is een normatieve wetenschap. Dat wist ik natuurlijk al wel, maar ik begin nu door te krijgen dat ik dat eigenlijk wel erg jammer vind.
Hmm... kortzichtig vind ik wel een erg hard woord eigenlijk. Met interpretatie kun je iets oprekken of versmallen, uiteraard.Dat zit echter nog steeds aan de 'uitlegkant' van beleid. De essentie van rechtsgeleerdheid zit namelijk in de toepassing van beleid en niet in het vormgeven ervan. Zoals ik al zei, het is een normatieve wetenschap. Misschien is het wel wat kortzichtig van me dat ik niet eerder heb doorzien dat m'n interesse meer aan de andere kant van het beleid ligt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:46 schreef H-D het volgende:
[..]
Tjaa dan heb je gewoon verkeerd gekozen. Dan had je beter iets van sociologie oid kunnen doen met een specialisatie in rechtssociologie. Het pas niet in de rechtswetenschap om bij elk rechtsgebied ook te bekijken hoe alles optimaal zou moeten zijn...het is zinniger om te kijken wat mogelijk is met wat er al is. De rest is voor andere disciplines van de wetenschap. Denk ik.
Overigens ben ik het niet helemaal met je eens. Juist door rechtsvorming door bijv. Rechters of dogmatische interpretaties en discussies is het mogelijk om het recht op te rekken/om te vormen/te versmallen naar gelang van wat wenselijk/beter is. Dan ben je dus met vormgeving van het recht bezig. Ik vind je opvatting derhalve wat kortzichtig.
Klopt daarom heb ik mn woorden ook veranderdquote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:53 schreef Valid het volgende:
[..]
Hmm... kortzichtig vind ik wel een erg hard woord eigenlijk. Met interpretatie kun je iets oprekken of versmallen, uiteraard.Dat zit echter nog steeds aan de 'uitlegkant' van beleid. De essentie van rechtsgeleerdheid zit namelijk in de toepassing van beleid en niet in het vormgeven ervan. Zoals ik al zei, het is een normatieve wetenschap. Misschien is het wel wat kortzichtig van me dat ik niet eerder heb doorzien dat m'n interesse meer aan de andere kant van het beleid ligt.
Kijk eens op UvA.studiegids.nl naar de minor law And economics. Denk dat dat jou wel ligt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:53 schreef Valid het volgende:
[..]
Hmm... kortzichtig vind ik wel een erg hard woord eigenlijk. Met interpretatie kun je iets oprekken of versmallen, uiteraard.Dat zit echter nog steeds aan de 'uitlegkant' van beleid. De essentie van rechtsgeleerdheid zit namelijk in de toepassing van beleid en niet in het vormgeven ervan. Zoals ik al zei, het is een normatieve wetenschap. Misschien is het wel wat kortzichtig van me dat ik niet eerder heb doorzien dat m'n interesse meer aan de andere kant van het beleid ligt.
Ziet er zeker interessant uit. Volgend semester heb ik een vak rechtseconomie (dat is de vertaling van law and economics) en dat lijkt me ook vet. Gelukkig zijn er ook masters law and economics in Utrecht en Rotterdam.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
Kijk eens op UvA.studiegids.nl naar de minor law And economics. Denk dat dat jou wel ligt.
Rechtseconomie is dan echt iets voor jou inderdaadquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:20 schreef Valid het volgende:
[..]
Ziet er zeker interessant uit. Volgend semester heb ik een vak rechtseconomie (dat is de vertaling van law and economics) en dat lijkt me ook vet. Gelukkig zijn er ook masters law and economics in Utrecht en Rotterdam.
Heb er ook zeker zin in, net als in rechtssociologie.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Rechtseconomie is dan echt iets voor jou inderdaadheb het 2 jaar geleden gedaan.
Haha ja ik snap dat je dat zegt. Ik heb mezelf dat ook afgevraagd en had misschien inderdaad economie moeten kiezen. Echter, het juridische metier spreekt me tegelijkertijd ook erg aan en het gaat me goed af dus ik denk dat ik met rechtsgeleerheid + los setje vakken economie en dan eventueel een master rechtseconomie een pakket heb dat erg goed bij me past.quote:Maar je verwachtingen van de studie zijn ook niet helemaal juist denk ik....aangezien je hier best vaak vragen en discussies over stelt/begint moet je je misschien afvragen of het wel echt iets voor je is?
Ah oke , ja dat kan ook natuurlijk. Want je wilt iets in de rechtspraktijk gaan doen dus?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:59 schreef Valid het volgende:
[..]
Heb er ook zeker zin in, net als in rechtssociologie.
[..]
Haha ja ik snap dat je dat zegt. Ik heb mezelf dat ook afgevraagd en had misschien inderdaad economie moeten kiezen. Echter, het juridische metier spreekt me tegelijkertijd ook erg aan en het gaat me goed af dus ik denk dat ik met rechtsgeleerheid + los setje vakken economie en dan eventueel een master rechtseconomie een pakket heb dat erg goed bij me past.
Voorlopig houd ik het nog op advocaat en dan richting privaatrecht (met daarbinnen wellicht financieel-/ondernemingsrecht). Op termijn zie ik mezelf wel bij een toezichthouder financieële markten werken en dan het liefst op Europees niveau.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Ah oke , ja dat kan ook natuurlijk. Want je wilt iets in de rechtspraktijk gaan doen dus?
En dan zeker lekker dictaten uit Brussel sturen hé! Dacht het niet, uilenbal.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:11 schreef Valid het volgende:
[..]
Voorlopig houd ik het nog op advocaat en dan richting privaatrecht (met daarbinnen wellicht financieel-/ondernemingsrecht). Op termijn zie ik mezelf wel bij een toezichthouder financieële markten werken en dan het liefst op Europees niveau.
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dan zeker lekker dictaten uit Brussel sturen hé! Dacht het niet, uilenbal.
Serieus bij een toezichthouder?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:11 schreef Valid het volgende:
[..]
Voorlopig houd ik het nog op advocaat en dan richting privaatrecht (met daarbinnen wellicht financieel-/ondernemingsrecht). Op termijn zie ik mezelf wel bij een toezichthouder financieële markten werken en dan het liefst op Europees niveau.
Lijkt mij niet leuk maar ieder z'n ding uiteraard.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:16 schreef eriksd het volgende:
Is toch lekker? Er is immers niemand toezicht houdt op de toezichthouder. Je kan dus de godganse dag zeggen wat er fout is en vervolgens om 17:00 naar huis gaan.
Geeft al jaren les daar. En ook hier. Prima docent die leuke colleges geeft. En hij weet echt ziek veel.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:18 schreef Keyos het volgende:
Zie ik dit nou goed trouwens, is de vader van oud-NEC voetballer Nuytinck overgestapt naar de EUR dit jaar? Zie hem ineens voor Inleiding Privaatrecht staan (http://www.esl.eur.nl/profile_az/profiel_metis/1001042/)
Zoiets kun je ook helemaal niet bepalen. In een economisch model zouden zoveel aannames gedaan moeten worden, dat het totaal onrealistisch is.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:29 schreef Valid het volgende:
[..]
Tijdens de studie rechten kijk je bijvoorbeeld wel of een zelfstandige advocaat ondernemer is in de zin van de OB en dus omzetbelasting moet betalen, maar niet wat het optimale BTW-tarief is om economische groei te stimuleren.
Ah vandaar, ik las een hele tijd geleden in dit topic over hem dus ik was verbaasd dat ik hem ineens op de lijst zag staan voor komend blok.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:18 schreef H-D het volgende:
[..]
Geeft al jaren les daar. En ook hier. Prima docent die leuke colleges geeft. En hij weet echt ziek veel.
Hij werkt gewoon op twee uni's.
Veel humor altijd in z'n colleges wel leukquote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:21 schreef Keyos het volgende:
[..]
Ah vandaar, ik las een hele tijd geleden in dit topic over hem dus ik was verbaasd dat ik hem ineens op de lijst zag staan voor komend blok.
Van Nuytick heb ik een college gehad bij Goederen- en Insolventierecht. Hij bracht het zeer leuk in ieder geval.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 21:18 schreef Keyos het volgende:
Zie ik dit nou goed trouwens, is de vader van oud-NEC voetballer Nuytinck overgestapt naar de EUR dit jaar? Zie hem ineens voor Inleiding Privaatrecht staan (http://www.esl.eur.nl/profile_az/profiel_metis/1001042/)
Combinatie van beide. De universiteit wil, los van je totale aantal studiepunten en dergelijke, slechts twee diploma's geven aangezien zij ook maar geld krijgen voor twee. Namelijk alleen voor de opleidingen waar je via studielink voor staat ingeschreven. Dat kan 2x recht zijn of 1x recht en 1x sociale/politieke wetenschap.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 07:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Is dit vanuit de uni of heb je dat zelf geregeld?
Leuk. Waarvoor?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:31 schreef eriksd het volgende:
Vandaag een mooi stuk geschreven over winstallocatie en het fundamentele verschil in werking daarvan onder kapitaalimport- en exportneutrale systemen. Morgen bijschaven en uitbreiden, kan ik daarna aan het rechtsvergelijkende gedeelte.
Dat kan later welquote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:09 schreef eriksd het volgende:
Uhu. Trek het nu naar een eu-rechtelijk geoptimaliseerd systeem ipv meer op toetsing. Want het werd zo groot dat het meer een proefschrift zou worden.
Meer rechtsvergelijkend in de zin van echte systemen. Wel op hoofdlijnen, maar geen enkel systeem is ofwel kapitaalimport- of exportneutraal maar een soort hybride vorm. En elk land hangt daar op haar manier een soort uitschud/verrekenmethode onder. Ik pak er een aantal. Maar voordat je aan dat soort vergelijkingen toekomt vind ik wel dat je even conceptueel uit moet leggen wat nou het elementaire verschil is tussen de twee.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:15 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat kan later wel
Wat ik me afvroeg. Hoe zie je het rechtsvergelijkende voor je? Het verschil in winstallocatie tussen kapitaalimport- en exportneutrale systemen is toch eigenlijk al 'rechtsvergelijkend'?
Uiteraard. Ik snapte gewoon niet helemaal wat je met rechtsvergelijkend bedoelde.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Meer rechtsvergelijkend in de zin van echte systemen. Wel op hoofdlijnen, maar geen enkel systeem is ofwel kapitaalimport- of exportneutraal maar een soort hybride vorm. En elk land hangt daar op haar manier een soort uitschud/verrekenmethode onder. Ik pak er een aantal. Maar voordat je aan dat soort vergelijkingen toekomt vind ik wel dat je even conceptueel uit moet leggen wat nou het elementaire verschil is tussen de twee.
UK heeft bijvoorbeeld 50% in de grondslag begrepen zijnde een soort fictieve uitkering (geloof ik, moet ik dus nog aan) terwijl Denemarken gewoon álles op een hoop gooit in de winstgrondslag. Soort fictieve VI-constructie waarbij men gewoon door alle hulzen heenkijkt.
Wat was nou ook alweer de frequentie waarmee 13a moest worden toegepast? Het is me even ontschoten.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:22 schreef eriksd het volgende:
Maargoed, nog genoeg te lezen. Eerst maar alle boeken ontvangen. Ondertussen stort ik me wel op een beschrijving van het Nederlandse mark-to-market systeem van 13a en de verrekening, in feite een soort cfc wetgeving.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wat was nou ook alweer de frequentie waarmee 13a moest worden toegepast? Het is me even ontschoten.
Of was dat gewoon constant? Net als het fantastische 13l.Daar moet ik nog induiken, ben nu bezig met het riedeltje dat er tot 1990 nog eigenlijk geen beperking van de deelnemingsvrijstelling bestond maar het langzaam de spuigaten uit ging lopen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit het nu op te zoeken maar het lijkt wel een constante herwaarderingsverplichting. Lijkt mij niet praktisch. Even uitzoeken morgen.Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
Praktisch is schijnbaar geen beletsel, kijk maar naar 13L. Dat is ook gewoon idioot, maar schijnbaar vinden ze het kunnen daar bij de wetgever.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daar moet ik nog induiken, ben nu bezig met het riedeltje dat er tot 1990 nog eigenlijk geen beperking van de deelnemingsvrijstelling bestond maar het langzaam de spuigaten uit ging lopen.
Zit het nu op te zoeken maar het lijkt wel een constante herwaarderingsverplichting. Lijkt mij niet praktisch. Even uitzoeken morgen.
Geen zin. Heb er niks te zoeken, ken er niemandquote:Op donderdag 4 oktober 2012 18:41 schreef Pascaltjuh het volgende:
Zijn er nog UvA-studenten die vanavond naar de heeren van aemstel gaan?
Daarom mensen leren kennen daar!quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Geen zin. Heb er niks te zoeken, ken er niemand
Dat is dus het probleem altijd. Niet naar dat soort dingen gaan omdat je niemand kent en er tegenop zien om at random lui aan te spreken die elkaar wel allemaal kennen, terwijl je daar juist de mogelijkheid hebt om ze te leren kennen. Altijd wat fijner om dat soort zaken met iemand te doen die je kent, heb je in ieder geval iemand waar je zeker tegen kan praten.quote:
porta was dan nog wel grappig, maar jfas lijkt mij iets te massaal.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:41 schreef Keyos het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem altijd. Niet naar dat soort dingen gaan omdat je niemand kent en er tegenop zien om at random lui aan te spreken die elkaar wel allemaal kennen, terwijl je daar juist de mogelijkheid hebt om ze te leren kennen. Altijd wat fijner om dat soort zaken met iemand te doen die je kent, heb je in ieder geval iemand waar je zeker tegen kan praten.
Je zult er op een gegeven moment toch aan moeten geloven; netwerken. Begin gewoon lekker vroeg, des te makkelijker gaat het je later af.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:41 schreef Keyos het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem altijd. Niet naar dat soort dingen gaan omdat je niemand kent en er tegenop zien om at random lui aan te spreken die elkaar wel allemaal kennen, terwijl je daar juist de mogelijkheid hebt om ze te leren kennen. Altijd wat fijner om dat soort zaken met iemand te doen die je kent, heb je in ieder geval iemand waar je zeker tegen kan praten.
zeker, zeker.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je zult er op een gegeven moment toch aan moeten geloven; netwerken. Begin gewoon lekker vroeg, des te makkelijker gaat het je later af.
Dat heet netwerken...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:41 schreef Keyos het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe het ene het andere uitsluit.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:
ik geef eerlijk toe dat sociale omgang niet mijn sterkste punt. Daarom zit ik op donderdagavond ook nog een wat te werken en te fokken
Ben zelf best sociaal dus dat komt vaak wel goed bij dat soort dingen, ik kan mij er alleen moeilijk aanzetten om er naartoe te gaan door de hiervoor genoemde reden.quote:
Ach je komt altijd wel met iemand aan de praat. Zeker na wat bier. Is ook leuk een keer met hele andere mensen praten.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 00:01 schreef Keyos het volgende:
[..]
Ben zelf best sociaal dus dat komt vaak wel goed bij dat soort dingen, ik kan mij er alleen moeilijk aanzetten om er naartoe te gaan door de hiervoor genoemde reden.
Een goede vriend van mij bleek geinteresseerd te zijn in de JOVD dus dat gaat hem waarschijnlijk met hem worden. Dat is al één stap in ieder geval.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door Maharbal op 05-10-2012 00:08:16 ]
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 00:03 schreef Maharbal het volgende:
Erik, nu je toch online bent. Ik zit er al twee uur op te broeden (vandaag een nerderige modus), maar ik begrijp nog steeds niet waarom ze het begrip 'kapitaal import neutraliteit' hanteren. Vanuit de woonstaat gezien wordt er geen hol geimporteerd, vanuit de bronstaat gezien wordt er juist geimporteerd. Maar als Nederland streeft naar kapitaal import neutraliteit (en dat doen ze over actieve inkomsten), dan heeft dat toch niets met 'import' van kapitaal te maken. Je 'exporteert' juist kapitaal door (bijvoorbeeld) ergens een V.I. in het buitenland te plaatsen.
In de literatuur wordt nergens uitgelegd HOE ze aan dat begrip komen en ik zie het niet.
Ik snap dat KIT letterlijk gekoppeld is aan het het territorialiteitsbeginsel en KET aan wereldinkomen. Ik snap ook waarom ze het begrip KET hanteren; exporteren van je kapitaal door bijvoorbeeld te investeren in het buitenland moet even duur zijn als investeren in binnenland = neutraliteit. Ik zie dit verband alleen niet voor KIT. Bij het ene begrip kijken ze naar de investeerder (KET) en bij de andere naar het geinvesteerde land (KIT). Of ik moet het gewoon accepteren en er geen taalkundige uitleg aan proberen te geven
Dat maakt je een gepassioneerd fiscalistSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Passie of nerderigheid; een fijne lijn!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 00:10 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat maakt je een gepassioneerd fiscalist![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 00:03 schreef Maharbal het volgende:
Erik, nu je toch online bent. Ik zit er al twee uur op te broeden (vandaag een nerderige modus), maar ik begrijp nog steeds niet waarom ze het begrip 'kapitaal import neutraliteit' hanteren. Vanuit de woonstaat gezien wordt er geen hol geimporteerd, vanuit de bronstaat gezien wordt er juist geimporteerd. Maar als Nederland streeft naar kapitaal import neutraliteit (en dat doen ze over actieve inkomsten), dan heeft dat toch niets met 'import' van kapitaal te maken. Je 'exporteert' juist kapitaal door (bijvoorbeeld) ergens een V.I. in het buitenland te plaatsen.
In de literatuur wordt nergens uitgelegd HOE ze aan dat begrip komen en ik zie het niet.
Ik snap dat KIT letterlijk gekoppeld is aan het het territorialiteitsbeginsel en KET aan wereldinkomen. Ik snap ook waarom ze het begrip KET hanteren; exporteren van je kapitaal door bijvoorbeeld te investeren in het buitenland moet even duur zijn als investeren in binnenland = neutraliteit. Ik zie dit verband alleen niet voor KIT. Bij het ene begrip kijken ze naar de investeerder (KET) en bij de andere naar het geinvesteerde land (KIT). Of ik moet het gewoon accepteren en er geen taalkundige uitleg aan proberen te geven
Ik kan u drie dingen vertellen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1: Ik heb mij exact hetzelfde afgevraagd
2: In het gros van de fiscale studieboeken worden deze termen als volstrekt vanzelfsprekend beschouwd. Ik ga dus volgende week het boek opzoeken uit 1960 waarin deze termen werden geintroduceerd.
3: Mijn conceptuele beredenering:
Kapitaalexport-neutraliteit legt het primaat bij de woonstaat. Het is (zoals je aangeeft) irrelevant waar je je kapitaal investeert, het wordt tegen hetzelfde tarief in de woonstaat belast, eventueel met verrekening. Kapitaalimport-neutraliteit bekijkt het vanuit het bronland en creert een level-playing field voor een ondernemer uit woonstaat A om in bronstaat B te concurreren op gelijke fiscale gronden zonder nog met heffing in A geconfronteerd te worden. Het is dus vanuit het bronland gezien importneutraal, terwijl het andere systeem van de "eigen kracht" uitgaat en zichzelf tot leidend voorwerp verheft.
Zodoende wordt het in de literatuur ook m.i. een beetje te vanzelfsprekend neergepend: het is inderdaad een fundamenteel andere fiscale behandeling en in dat opzicht diametraal, maar ook de hele invalshoek is anders. Dat is eigenlijk een extra zin die toegevoegd moet worden. Nu is het teveel van: kapitaalexportneutraal verklaart zichzelf, de tegenhanger is importneutraal, dus dat is gewoon zo. Terwijl het vanuit een heel ander perspectief beredeneerd wordt.Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
Gelukkig, ik ben niet de enige. KEN is inderdaad nog uit te leggen. Je gaat uit van je eigen land, je exporteert vanuit je eigen land. Maar bij KIN ga je ineens uit vanuit het bronland... Het wordt overal inderdaad beschreven als 'nou, dit betekent het en klaar'. Ik heb wel proefschriften gelezen waarin stond dat de termen ergens rond 1960 gebruikt werden door een of andere vrouw (haar naam is me even ontschoten). Ik hoor het graag van jequote:Op vrijdag 5 oktober 2012 01:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik kan u drie dingen vertellen.
1: Ik heb mij exact hetzelfde afgevraagd
2: In het gros van de fiscale studieboeken worden deze termen als volstrekt vanzelfsprekend beschouwd. Ik ga dus volgende week het boek opzoeken uit 1960 waarin deze termen werden geintroduceerd.
3: Mijn conceptuele beredenering:
Kapitaalexport-neutraliteit legt het primaat bij de woonstaat. Het is (zoals je aangeeft) irrelevant waar je je kapitaal investeert, het wordt tegen hetzelfde tarief in de woonstaat belast, eventueel met verrekening. Kapitaalimport-neutraliteit bekijkt het vanuit het bronland en creert een level-playing field voor een ondernemer uit woonstaat A om in bronstaat B te concurreren op gelijke fiscale gronden zonder nog met heffing in A geconfronteerd te worden. Het is dus vanuit het bronland gezien importneutraal, terwijl het andere systeem van de "eigen kracht" uitgaat en zichzelf tot leidend voorwerp verheft.
Zodoende wordt het in de literatuur ook m.i. een beetje te vanzelfsprekend neergepend: het is inderdaad een fundamenteel andere fiscale behandeling en in dat opzicht diametraal, maar ook de hele invalshoek is anders. Dat is eigenlijk een extra zin die toegevoegd moet worden. Nu is het teveel van: kapitaalexportneutraal verklaart zichzelf, de tegenhanger is importneutraal, dus dat is gewoon zo. Terwijl het vanuit een heel ander perspectief beredeneerd wordt.
Als je het ziet als netwerken en een moetje gaat het nog een hele dobber worden. Bier drinken met studiegenoten moet je juist zien als een ontspan momentje. Je kent sowieso wel mensen omdat je ook met ze studeert en ook al ken je ze niet dan heb je iets gemeen waar je over kan lullen en dan leer je mensen kennen. Ook als je geen zin hebt, even die knop om zetten. Na twee bier wordt het sowieso leuk en anders ga je een uurtje eerder naar huis.quote:
Ik wil in je dankwoord staan.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:40 schreef eriksd het volgende:
Dank voor dit kritische punt overigens, als ik het teruglees in mijn concept ga ik hier ook nog even een punt van kritiek plaatsen.
nee, sorryquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:04 schreef frizzel het volgende:
Hoezo heet dit topic WO rechten? zijn niet WO'ers niet slim genoeg om mee te praten?
Wellicht interessant (en/of verdieping): http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1407198quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:40 schreef eriksd het volgende:
Dank voor dit kritische punt overigens, als ik het teruglees in mijn concept ga ik hier ook nog even een punt van kritiek plaatsen.
Even op mijn tablet laden dit weekend, thanks!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wellicht interessant (en/of verdieping): http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1407198
De begrippen CIN/CEN en waarom ze volgens hem verkeerd worden gehanteerd. Leuk weekend-leesvoer (en wellicht van toegevoegde waarde voor je deelanalyse over kin/ken).
Ja dat ook inderdaad. Er zijn altijd wel mensen die je in ieder geval van gezicht kent of waar je ooit eens 5 zinnen mee hebt uitgewisseld tijdens een college.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je het ziet als netwerken en een moetje gaat het nog een hele dobber worden. Bier drinken met studiegenoten moet je juist zien als een ontspan momentje. Je kent sowieso wel mensen omdat je ook met ze studeert en ook al ken je ze niet dan heb je iets gemeen waar je over kan lullen en dan leer je mensen kennen. Ook als je geen zin hebt, even die knop om zetten. Na twee bier wordt het sowieso leuk en anders ga je een uurtje eerder naar huis.
Dan verlies je het recht op het welkomsdrankje.quote:
Ah gadverquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:42 schreef eriksd het volgende:
Wel goed zuipen altijd bij de Amsteltent. Alhoewel ik met de intrede van de herfst weer aan de jagermeistertjes ga.
drink dan meteen dirk3 huismerkquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:57 schreef eriksd het volgende:
Qua drank ben ik erg goedkoopBaco, jagermeister, die troep.
Whyquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:57 schreef eriksd het volgende:
Qua drank ben ik erg goedkoopBaco, jagermeister, die troep.
quote:
Haha, ik zou dat best wel overwegen. Wanneer is de volgende JFAS borrel? Kun je mij mooi 'introduceren' daarquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:33 schreef eriksd het volgende:
WO Rechtenmeet op de volgende JFAS borrel!
Eerste donderdag van de maandquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Haha, ik zou dat best wel overwegen. Wanneer is de volgende JFAS borrel? Kun je mij mooi 'introduceren' daar
Dank! Jij ook uiteraard. Ik voel toch wel een beetje gezonde spanning, om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:30 schreef Keyos het volgende:
Alle eerstejaars EUR studenten, heel veel succes met het tentamen vandaag!
Ik heb zelf alle vertrouwen in een goed cijfer, gelijk knallen vanaf tentamen één.
Spanning is hier ook veel een beetje gekomen vandaag, terwijl ik juist gisteren vol met vertrouwen zat dat het toch wel een zekere voldoende ging worden. Maarja we zien het allemaal wel, ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik er zeer weinig aan gedaan heb (kan altijd meer natuurlijk).quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:41 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dank! Jij ook uiteraard. Ik voel toch wel een beetje gezonde spanning, om eerlijk te zijn.
Dit. Rotterdamse prutsersquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:02 schreef eriksd het volgende:
Succes met jullie aanstaande onvoldoendes.
Ik had op de middelbare school een docent die allemaal stipjes op het bord zette op een schaal van 1 tot 10 en dan moesten leerlingen een tiende van hun cijfer op het spel zetten om te raden welk stipje correspondeerde met hun cijferquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:09 schreef eriksd het volgende:
Ik heb een keer tentamens nagekeken voor een docent die mijn baas was. Heerlijk was dat. Hoogste cijfer was een 7.7. Massa onvoldoendes, genieten. Alleen daarom zou ik al docent willen worden. En dan de cijfers lekker oplezen in een volle collegezaal.
Niets is leuker dan leedvermaak op sommige momenten.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:09 schreef eriksd het volgende:
Ik heb een keer tentamens nagekeken voor een docent die mijn baas was. Heerlijk was dat. Hoogste cijfer was een 7.7. Massa onvoldoendes, genieten. Alleen daarom zou ik al docent willen worden. En dan de cijfers lekker oplezen in een volle collegezaal.
Het klopt dat jfas groot is, maar dat wil niet zeggen dat iedereen komt. Ga gewoon met een paar mensen die je kent, dan krijg je heus wel een leuke avond.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
porta was dan nog wel grappig, maar jfas lijkt mij iets te massaal.
Valt reuze mee. Het is gewoon een druk café met gratis bier.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
porta was dan nog wel grappig, maar jfas lijkt mij iets te massaal.
Op de middelbare school was er een docent die de proefwerken teruggaf en hij begon bij het laagste behaalde cijfer.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:09 schreef eriksd het volgende:
Was bij ons ook vaak het geval. Dan noemden ze de cijfers van laag naar hoog op. Vervolgens werd de 5.5 grens gepasseerd en hoorde je dus overal opluchting. Zo ook 's een klasgenoot. Docent zat al rond de 8 en de betreffende klasgenoot begon te glunderen. 'O, X jij zit hier ook nog tussen. Ja, een 4".quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:36 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Op de middelbare school was er een docent die de proefwerken teruggaf en hij begon bij het laagste behaalde cijfer.
Ik ga naar avond colleges he.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:33 schreef Pascaltjuh het volgende:
[..]
Het klopt dat jfas groot is, maar dat wil niet zeggen dat iedereen komt. Ga gewoon met een paar mensen die je kent, dan krijg je heus wel een leuke avond.
Gratis bier. Ik ben omquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Valt reuze mee. Het is gewoon een druk café met gratis bier.
Wel vroeg komen. Er is voor een bepaald bedrag aan bier gratis en daarna wordt het gewoon betaald, meestal tussen drie kwartier en anderhalf uur nadat het open is.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik ga naar avond colleges he.
[..]
Gratis bier. Ik ben om![]()
jij ook. ik heb mijn eerste 5 alquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:26 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Succes allemaal met de tentamens
Gewoon lenen als je gelooft in het omvallen van de euroquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:38 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Wat de hel.
DUO is weer fijn bezig.
403,85 24-01-2013
¤403,85 22-02-2013
¤403,85 22-03-2013
¤1.179,12 24-04-2013
¤1.179,12 24-05-2013
¤1.179,12 24-06-2013
¤1.179,12 24-07-2013
¤1.179,12 23-08-2013
¤873,12 24-09-2013
¤873,12 24-10-2013
¤873,12 22-11-2013
¤873,12 20-12-2013
Wtf, 1179,12 euro per maand vanaf april 2013?
Gedereguleerde leenvoorziening ¤873,12 Instellingsgebonden collegegeldkrediet ¤306,00
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 17:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gewoon lenen als je gelooft in het omvallen van de euro
uquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:26 schreef VonBallusseck het volgende:
Tentamen ge-aced geloof ik. Wel echt barstende koppijn nu.
@ Keyos: waar/wanneer komt het op sin te staan, enig idee?
Waar komt het te staan dan? Sin heeft nogal veel pagina's...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:29 schreef Keyos het volgende:
[..]
u
Het had er al op moeten staan in principe. Ik ben gestopt met F5en, anders is heel m'n avond naar de klote.
Een goede vraag waar ik geen antwoord op heb.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:30 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Waar komt het te staan dan? Sin heeft nogal veel pagina's...
Jep, op da' mooie blauwe blaadke. En indd.. dat is de enige vraag die ik niet meer wist.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:52 schreef Keyos het volgende:
Jij hebt zeker wel de antwoorden op een blad geschreven? Zit echt te balen. Balen overigens dat er precies een arrest in de mc vragen stond die ik wel heb herkend maar niet meer wist waar die over ging.
Whuahaha. De eerste ging natuurlijk over natuurrecht en de andere over het rechtsrealisme.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:03 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Jep, op da' mooie blauwe blaadke. En indd.. dat is de enige vraag die ik niet meer wist.Nog een meid zei (ik hoorde het gesprek) 'Ja, ik had bij die vraag over de rituele slachting als eerste theorie rechtspositivisme (wtf???
) en bij de tweede dacht ik van.. ja er stond 'welke zijn er nog meer dus ik dacht oke, naast natuurrecht, rechtspositivisme en rechtsrealisme moet er dus nog 1 zijn maarja die heb ik maar leeg gelaten want ik wist echt niet wat ze nou bedoelden hoor..''
Sidenote: ik hoop voor haar dat ze dat niet serieus meende.
Dat had ik ook inderdaad. Ik heb alleen het rechtsrealisme minder goed uit kunnen leggen dan ik had gewild. E.e.a. over verschil 'law in action' en 'law in the books' en het feit dat een wet zijn gelding niet zozeer ontleent aan de totstandkoming, maar aan de naleving van de regel.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:15 schreef Keyos het volgende:
[..]
Whuahaha. De eerste ging natuurlijk over natuurrecht en de andere over het rechtsrealisme.
Waar haalt ze het overigens vandaan dat er een 4de was, de 3 opties werden zelfs weggegeven (of zit ik nou fout?)
Lees net van een paar mensen van mijn werkgroep dat zij ook rechtspositivisme hebben gekozen bij vraag A van ritueel slachting, hoe zij daar bij zijn gekomen mag Joost weten. Er is weinig rechtspositivistisch aan een religieus standpunt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:27 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dat had ik ook inderdaad. Ik heb alleen het rechtsrealisme minder goed uit kunnen leggen dan ik had gewild. E.e.a. over verschil 'law in action' en 'law in the books' en het feit dat een wet zijn gelding niet zozeer ontleent aan de totstandkoming, maar aan de naleving van de regel.
Ik heb geen idee waar mademoiselle het vandaan haalde. Van wat ik ervan kon begrijpen had ze had het erover dat er stond 'welke theorie kun je nog meer noemen..', terwijl bij a. stond uit welke theorieën je kon kiezen. Ze dacht zeker dat het dus een andere moest zijn, niet 1 v die drie..
Ohhh gelukkig,quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:15 schreef Keyos het volgende:
[..]
Whuahaha. De eerste ging natuurlijk over natuurrecht en de andere over het rechtsrealisme.
Waar haalt ze het overigens vandaan dat er een 4de was, de 3 opties werden zelfs weggegeven (of zit ik nou fout?)
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 22:42 schreef Keyos het volgende:
[..]
Lees net van een paar mensen van mijn werkgroep dat zij ook rechtspositivisme hebben gekozen bij vraag A van ritueel slachting, hoe zij daar bij zijn gekomen mag Joost weten. Er is weinig rechtspositivistisch aan een religieus standpunt.
Inleiding tot de rechtswetenschap.quote:
Ga er gewoon vanuit dat ik de juiste theorie heb.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 23:12 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Inleiding tot de rechtswetenschap.
@ N0rah, ik denk dat je wellicht 1 of 2 punten krijgt indien je de 'verkeerde' theorie hebt, maar wel een deugdelijke beargumentering.
Ik verwacht ze niet meer online vanavond/dit weekend, of Taekema (of wie er ook voor verantwoordelijk is) heeft geen leven en upload nog die rotzooi rond 12 uur, maar daar ga ik niet vanuit.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 23:39 schreef N0rah het volgende:
Wil dat die antwoorden online komen, gvd.
Ja ik weet ook niet wat het protocol is, want er wordt alleen vaagjes aangegeven "na het tentamen", wat niet per se die dag nog wil betekenen, maar gerust na het weekend of op het weekend of wie weet ergens volgend week.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 23:41 schreef Keyos het volgende:
[..]
Ik verwacht ze niet meer online vanavond/dit weekend, of Taekema (of wie er ook voor verantwoordelijk is) heeft geen leven en upload nog die rotzooi rond 12 uur, maar daar ga ik niet vanuit.
Ik verwacht eigenlijk alleen het antwoordenmodel online en niet de vragen, dus ik heb er vrij weinig aan waarschijnlijk.
Klopt. Zit zelf ook op de RU namelijkquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:21 schreef Boterbartje het volgende:
Ah ok, op de RU is het pas in december dacht ik..
Oja verklaard een hoop.. welke datum eigenlijk?quote:
Ik ben wel al masterstudentquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:26 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Oja verklaard een hoop.. welke datum eigenlijk?
Weet wel dat privaatrecht binnenkort een keer is..
Jup, Privaat A en Bquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:30 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik ben wel al masterstudent![]()
Maar; http://www.ru.nl/rechten/(...)uele-map/propedeuse/
Privaatrecht is in 2 delen tegenwoordig he.? Toen ik het deed was het nog 1 tentamenmaar hoe bevalt het?
Met HC's voorbereiden is niks mis toch...alleen maar goedquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:36 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Jup, Privaat A en B
A = wg 1t/m 4 en bijbehorende stof en is maar 1/6 van je cijfer.
Als je het niet haalt moet je het volgende tentamen A+B dus het maakt niet zoveel uit
Ah zodoende, is mijn eerste jaar dus maar ik kom dus niet gelijk van vwo af. Studie zelf is prima te doen, heb eigenlijk nog weinig werkgroepen voorbereid maar het is allemaal prima te volgen.
Ik doe alleen Recht en Management en godsamme wat een strebers zeg!
Gewoon hoorcolleges voorbereiden, alles op tijd af en gewoon extra dingen doen en 'meneer als zij het niet weet wil ik die vraag wel doen hoor'
En niet arrogant of dat ik zo volwassen ben maar veel echte kindjes haha, mentorgroepje wil nog steeds elke week met elkaar eten en ze hebben gewoon nog niets van de wereld gezien. Maar het is wel super gezellig en een goede studie. Vind vooral schutgens een geweldige held! En ten Bos, mede twentenaar en droogkloot in hart en nieren.
Nee maar ook aan het begin van de week alles voor de hele week af hebben en kantjes volschrijven bij een HC terwijl er eigenlijk alleen een voorbeeld over de zoon wordt gegeven wat die dat weekend heeft gedaan.. catch my drift?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:41 schreef H-D het volgende:
[..]
Met HC's voorbereiden is niks mis toch...alleen maar goeden samen eten is toch gewoon gezellig?
Schutgens is erg leuk jaTen Bos nooit gehad eigenlijk.
Oohzo. Ja oke. Nja enthousiasmequote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:46 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nee maar ook aan het begin van de week alles voor de hele week af hebben en kantjes volschrijven bij een HC terwijl er eigenlijk alleen een voorbeeld over de zoon wordt gegeven wat die dat weekend heeft gedaan.. catch my drift?
Ten Bos doet Inleiding bedrijfskunde vandaar, maar wat een droogkloot. Tycho Lam wel eens gehad? Dat is ook wel een goeie.. voor de rest vind ik wg privaat wel leuk maar HC van spath is verschrikkelijk. Net als het eten in de refter
Dat is mijn ervaring
Je mist niets, echt niet!quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:57 schreef H-D het volgende:
[..]
Oohzo. Ja oke. Nja enthousiasme
Ja Lam weleens gehad. Voor bestuursrechtbegrippen is ie erg goed inderdaad. Maar dat was het wel:P ik heb gewoon een hekel aan dat vak en daar kan Tycho Lam weinig aan veranderen.
Spath nooit gehad. 'In mijn tijd' werd dat gegeven door Nuytinck en Steneker.
Is het zo saai ja?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 01:00 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Je mist niets, echt niet!
p.s. ik moet een kamer hebben vanaf januari, mocht je nog iets weten, let me know!
Privaat HC, zeker wel. Ze probeert het met humor te brengen, maar het is dan zo'n saaie tang die het niet heeft. En dan krijg je van die geforceerde ingestudeerde grappen. Alsof ze van te voren even een half uur gaat zitten grappige zinnetjes te verzinnen. Gewoon zo triest, moment dat je zo'n krekeltje kunt horen.quote:
Dat is een beetje jammer inderdaadquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 01:51 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Privaat HC, zeker wel. Ze probeert het met humor te brengen, maar het is dan zo'n saaie tang die het niet heeft. En dan krijg je van die geforceerde ingestudeerde grappen. Alsof ze van te voren even een half uur gaat zitten grappige zinnetjes te verzinnen. Gewoon zo triest, moment dat je zo'n krekeltje kunt horen.
Nouja het kan aan mij liggen, maar de rest is het wel mij eens zegmaar.. van mijn jaarquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 02:02 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is een beetje jammer inderdaad
Ik hoorde van iemand anders trouwens een keer vrij positieve verhalen over haar
Klopt. Ken d'r verder ook niet dus kan er ook niet echt over oordelen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 02:06 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nouja het kan aan mij liggen, maar de rest is het wel mij eens zegmaar.. van mijn jaar
Ach wat maakt het ook uit.. je hoeft er niet naar toe
Ik wilde het net hier zeggen inderdaad. Ik heb geen idee wat het wachtwoord is/kan zijn...quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 11:38 schreef N0rah het volgende:
Wtf, ik zie op lawweb "antwoorden mc tentamen" staan, maar om het te kunnen downloaden moet je een wachtwoord invoeren?
Het wachtwoord is blijkbaar 'sec'quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:11 schreef Keyos het volgende:
Denk dat we dat forum op Lawweb maar een beetje in de gaten moeten houden, er hebben wat mensen mails gestuurd.
Wat een kutgrap dit zeg.
Nicequote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:16 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Het wachtwoord is blijkbaar 'sec'
Oh mijn god. Ik heb het dus nagekeken en ik heb 39/40 goed!![]()
Dank! Ik heb helaas ook geen idee meer welke vraag wat was.. Indd maar afwachten.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:24 schreef Keyos het volgende:
[..]
Nice
Ik kan het niet zien, alleen de antwoorden staan er, heb er weinig aan. Dan maar een paar weken wachten.
Er is één vraag waar ik over twijfel, wat had je bij die vraag over alternatieve en cumulatieve voorwaarden van die 2 rechtsregels?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:26 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dank! Ik heb helaas ook geen idee meer welke vraag wat was.. Indd maar afwachten.
Dat had ik ook. Stelling 2 klopte sowieso niet, omdat het indd allemaal cumulatieve waren in 6:162 lid 1 BW. Ik zat heel erg te twijfelen over stelling 1 maar ik heb dat artikel toen ontleed en het was dus indd hij die eenig goed weg wegneemt dat a) geheel aan een ander toebehoort of b) ten dele aan een ander toebehoort.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:29 schreef Keyos het volgende:
[..]
Er is één vraag waar ik over twijfel, wat had je bij die vraag over alternatieve en cumulatieve voorwaarden van die 2 rechtsregels?
Ik heb bij dat eerste regel, volgens mij van Sr dat er zowel alternatieve als cumulatieve waren, en bij de ander dat hij fout was omdat de vraag vroeg naar een alternatieve voorwaarde terwijl er alleen cumulatieve voorwaarden waren bij onrechtmatige daad (voor zover ik weet).
Keigoed!quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:16 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Het wachtwoord is blijkbaar 'sec'
Oh mijn god. Ik heb het dus nagekeken en ik heb 39/40 goed!![]()
Das ook bijzonder goed hoor.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:56 schreef N0rah het volgende:
Ik heb er 34 van de 40 goed.Gvd twee keer veranderd van antwoord terwijl het eerste antwoord goed was.
![]()
Vind je? Ik had er graag meer goed gehad, maar misschien ben ik te streng voor mezelf.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:58 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Das ook bijzonder goed hoor.![]()
Keyos, over welk arrest twijfelde je eigenlijk? Die van KvK of Wrongful Birth?
Die van "Maningen" kon ik mij niet meer herinneren . Die van de KvK weet ik ook niet 100% zeker of ik die goed heb.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:58 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Das ook bijzonder goed hoor.![]()
Keyos, over welk arrest twijfelde je eigenlijk? Die van KvK of Wrongful Birth?
MC vragen kijk ik nooit meer na als ik klaar ben, heeft me alleen maar fouten opgeleverdquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:56 schreef N0rah het volgende:
Ik heb er 34 van de 40 goed.Gvd twee keer veranderd van antwoord terwijl het eerste antwoord goed was.
![]()
Ja stom stom.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
MC vragen kijk ik nooit meer na als ik klaar ben, heeft me alleen maar fouten opgeleverd.
Hahaha, ik keek bijna nooit naar mijn MC vragen, maar sinds die faal vorig jaar bij het deeltentamen Europees Recht (13 van de 40 punten) kijk ik wel naar mijn MC vragen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
MC vragen kijk ik nooit meer na als ik klaar ben, heeft me alleen maar fouten opgeleverd.
Ik bedoel ter plekke, in de zaal.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:12 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Hahaha, ik keek bijna nooit naar mijn MC vragen, maar sinds die faal vorig jaar bij het deeltentamen Europees Recht (13 van de 40 punten) kijk ik wel naar mijn MC vragen.
Oke, maar in de zaal kijk ik ze ook zelden na, omdat ik meestal in tijdnood ben. Alleen deze keer bij het deeltentamen Europees Recht had ik tijd om naar de vragen te kijken met als gevolg dat ik een goed antwoord wijzigde in een fout antwoord.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:13 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik bedoel ter plekke, in de zaal.
Achteraf kijk ik ze vrijwel altijd na natuurlijk.
Niet doen dusquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:15 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Oke, maar in de zaal kijk ik ze ook zelden na, omdat ik meestal in tijdnood ben. Alleen deze keer bij het deeltentamen Europees Recht had ik tijd om naar de vragen te kijken met als gevolg dat ik een goed antwoord wijzigde in een fout antwoord.
Ik kon ze me allebei niet meer herinneren, toen ik maar wat gokte kwamen ze opeens weer naar boven drijven.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:06 schreef Keyos het volgende:
[..]
Die van "Maningen" kon ik mij niet meer herinneren . Die van de KvK weet ik ook niet 100% zeker of ik die goed heb.
Bij dezen mijn oprechte verontschuldigingen. Volgende keer zal ik 40 van de 40 meerkeuzevragen goed hebben.quote:
Je kent wel het verschil tussen alternatieve en cumulatieve vereisten van een bepaling toch?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:44 schreef Paxcon het volgende:
Die termen van jullie heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik wel het vak algemene rechtswetenschap heb. Natuurrecht zit bij ons in rechtsgeschiedenis, maar cumulatieve waren en rechtspositivisme zeggen me niks.
Door de manier van onderwijs die wij nu moeten volgen ligt het tempo bij ons zeer hoog (vandaar al een tentamen na 5 weken), maar wel stabiel. Het vak "Inleiding Rechtswetenschap" is een vrij inleidend vak die onderdelen bevat van: bestuursrecht,staatsrecht, strafrecht ,privaatrecht, rechtsfilosofie en rechtsgeschiedenis.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:44 schreef Paxcon het volgende:
Die termen van jullie heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik wel het vak algemene rechtswetenschap heb. Natuurrecht zit bij ons in rechtsgeschiedenis, maar cumulatieve waren en rechtspositivisme zeggen me niks.
Nee.. maar cumulatief betekend opgeteld, dus net zoiets als juncto?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Je kent wel het verschil tussen alternatieve en cumulatieve vereisten van een bepaling toch?
Nee cumulatieve vereisten zijn zoals in het voorbeeld de vereisten voor onrechtmatige daad in 6:162 BW. Je moet aan al die vereisten opgeteld voldoen voordat er sprake kan zijn van een onrechtmatige daad. Terwijl er zijn ook bepalingen die bijvoorbeeld 3 vereisten geven en als je aan 1 voldoet is de bepaling al van toepassing.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:20 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Nee.. maar cumulatief betekend opgeteld, dus net zoiets als juncto?
Ooooh oke. easy.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Nee cumulatieve vereisten zijn zoals in het voorbeeld de vereisten voor onrechtmatige daad in 6:162 BW. Je moet aan al die vereisten opgeteld voldoen voordat er sprake kan zijn van een onrechtmatige daad. Terwijl er zijn ook bepalingen die bijvoorbeeld 3 vereisten geven en als je aan 1 voldoet is de bepaling al van toepassing.
Juncto geeft gewoon aan dat je een bepaald artikel in verbinding met een ander artikel gebruikt bijvoorbeeld art 570 jo. 514 Rv waarin een aantal bepalingen omtrent de executoriale verkoop van onroerende zaken ook van toepassing worden verklaart op de executoriale verkoop van schepen en luchtvaartuigen.
Je moet kijken naar voldoende samenhang tussen de fout van de werknemer en de aan hem opgedragen taak. EN de werknemer moet zelf ook aansprakelijk gesteld kunnen worden op grond van 6:162.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:33 schreef Paxcon het volgende:
Maar nu we het toch over onrechtmatige daad hebben.. Er staat in art. 6:170 BW (aansprakelijkheid ondergeschikten) dat degene in wiens dienst ondergeschikte stond verantwoordelijk is wanneer deze (o.a.) de kans op fouten vergrootte door het geven van die taak.
Maar moet je dan al aan de meest simpele dingen denken? Geldt dit bijvoorbeeld voor een schilderopdracht waarbij iemand een pot verf over de vloer laat vallen? Heeft de 'baas' dan al - door het geven van de opdracht - de kans op fouten vergroot?
edit: oh volgens mij is het antwoord ja, want is de werknemer enkel in het geval van a: er is geen sprake van onrechtmatige daad door werknemer en b: de onrechtmatige daad is niet 'in dienst' gepleegd, niet verantwoordelijk.
Dus de werknemer hoeft niet alleen te voldoen aan de eisen van 6:162, maar is ook daadwerkelijk mede-aansprakelijk?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Je moet kijken naar voldoende samenhang tussen de fout van de werknemer en de aan hem opgedragen taak. EN de werknemer moet zelf ook aansprakelijk gesteld kunnen worden op grond van 6:162.
Is dat wat je bedoelt of..?
De werknemer moet wel voldoen aan de eisen van 6:162.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:49 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dus de werknemer hoeft niet alleen te voldoen aan de eisen van 6:162, maar is ook daadwerkelijk mede-aansprakelijk?
Oh ik heb het al gevonden. Gedupeerde kan dus zelf kiezen bij wie hij de schadevergoeding indient, aangezien zowel werkgever als werknemer hoofdelijk aansprakelijk zijn. Althans, bij een fout door ondergeschikte.
Ohja topquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:59 schreef H-D het volgende:
[..]
De werknemer moet wel voldoen aan de eisen van 6:162.
En inderdaad hoofdelijk aansprakelijk maar let ook op 6:101 en 6:170 lid 3.
Nog steeds verkeerd. Het gaat om het toepassen van begrippen en regeltjesquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:19 schreef Rummikub het volgende:
Ik heb een beetje verkeerd geleerd geloof ik, ik ben meer op het begrijpen gegaan, maar blijkbaar moet je voor rechten gewoon alle begrippen en personen in je kop stampen en dan herkennen op het tentamen. Oke.
Ging niet heel erg goed dus?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:19 schreef Rummikub het volgende:
Ik heb een beetje verkeerd geleerd geloof ik, ik ben meer op het begrijpen gegaan, maar blijkbaar moet je voor rechten gewoon alle begrippen en personen in je kop stampen en dan herkennen op het tentamen. Oke.
Waar zit je?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:01 schreef Boterbartje het volgende:
Als ik dit zo lees is veel nog abracadabra.. al heb ik ook nog vrij weinig gedaan. Wel gek trouwens dat wij beginnen met een tentamen privaat ipv inleiding in rechtswetenschap. Lijkt mij onlogisch maar ok..
Nijmegen nijmegen, altijd zon en nooit eens regen. Behalve vrijdag toen ik tot op het bot nat was.quote:
Ah oke, H-D ook. Ik zit in Groningen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:06 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nijmegen nijmegen, altijd zon en nooit eens regen. Behalve vrijdag toen ik tot op het bot nat was.
Jij?
Ja had ik ook kunnen weten 'FC groningenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:09 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ah oke, H-D ook. Ik zit in Groningen.
Verschil in budget dit datquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:10 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ja had ik ook kunnen weten 'FC groningen'
HELAAS STAAT TWENTE BOVEN AAN HEHEHE (dit is getypt vanaf twentse bodem gr gr)
Onevenredig verschil budget vs hogere kwaliteitquote:
Jahoor prima, alleen ik woon er niet. Ik reis ma tm do op en neer (uurtje heen, uurtje terug). Verder nog een beetje wennen enzo maar de onderwerpen zijn over het algemeen wel leukquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:16 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Onevenredig verschil budget vs hogere kwaliteit
Bevalt Groningen?
Ah zodoende, fijn dan! Heb vele goede verhalen gehoord over groningenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:18 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Jahoor prima, alleen ik woon er niet. Ik reis ma tm do op en neer (uurtje heen, uurtje terug). Verder nog een beetje wennen enzo maar de onderwerpen zijn over het algemeen wel leuk
Hoe bevalt het jou?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:20 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ah zodoende, fijn dan! Heb vele goede verhalen gehoord over groningen
ja prima! Ik reis alleen de maandag en vrijdag heen en weer, 2 uurtjes maar het bevalt wel. Interessant alleen op RU zijn werkgroepen verplicht dus je hebt wel veel contacturen, dat is wel even omschakelen vanaf een kantoorbaan naar college. Dit vraagt toch wel wat meer moet ik zeggen. Nou ben ik ook wel een lamme zakOh je hebt eerst een tijd gewerkt of zo? Bij ons zijn sommige verplicht om in aanmerking te komen voor de bonusregeling. Ik wil sowieso niks missen want ik wil gewoon die vakken halen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijna onze hele werkgroep is wel gemotiveerd eigenlijk. Volgens mij zijn er iets van 20-25 mensen en komen steeds 2 niet opdagen. Docenten die ook andere werkgroepen dan ons hebben zijn altijd verbaasd dat bij ons het hele lokaal weer vol zit, omdat dit blijkbaar bij andere werkgroepen niet meer het geval is.
Op Fok tel je alleen met een Cum laude diploma van een TU mee.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:11 schreef Keyos het volgende:
Ik kan mij niet meer op Fok vertonen als ik niet Cum Laude afstudeer![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |