Wat wordt het? Een zwaar feestje of een nietszeggend feestje dat met een sisser afloopt?quote:Noodverordening in Haren om Facebookfeestje
HAREN - De gemeente Haren (Groningen) en de politie hebben een noodverordening afgekondigd met het oog op een verjaardagsfeestje van meisje dat vrijdag haar 16e verjaardag viert.
Via Facebook had zij vrienden en vriendinnen uitgenodigd, maar vergeten aan te geven dat het om een privéfeestje gaat.
Inmiddels hebben 24.000 mensen de uitnodiging gekregen, waarvan 2400 hebben aangegeven vrijdag naar Haren af te reizen, zo meldde de politie dinsdag.
De noodverordening is volgens een woordvoerster nog niet actief, maar kan zo van stal worden gehaald als Haren vrijdag wordt overspoeld met feestgangers. De politie heeft een draaiboek klaarliggen en houdt extra agenten achter de hand.
Ik snap niet waarom je wordt aangevallen idd, ik zou ook gaan kijken als dit in ons dorp was gebeurt.quote:
Een mod die gaat trollen, waar gaat dit heen op fokquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vraag me af wat mensen drijft om daadwerkelijk te gaan. Toegegeven, ik had niet verwacht dat het dermate uit de hand zou lopen.
Wellicht is het puur het feit dat jullie in een dorp wonen. ons kent ons gevoel.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je wordt aangevallen idd, ik zou ook gaan kijken als dit in ons dorp was gebeurt.
Ik geloof an sich ook niet dat mensen hier intentioneel zijn gaan rellen. Heb jij daar iets van meegekregen hoe het rellen begon?
Nop. Ik stond te pissen en opeens begon de hele, daarvoor nog gezellige menigte te rennen. Daarna liep het al snel vrij hard uit de hand.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je wordt aangevallen idd, ik zou ook gaan kijken als dit in ons dorp was gebeurt.
Ik geloof an sich ook niet dat mensen hier intentioneel zijn gaan rellen. Heb jij daar iets van meegekregen hoe het rellen begon?
Ahja de ME/politie zit volgens mensen altijd fout. Dit was gewoon een geval dat het écht onvoorspelbaar was wat er nou daadwerkelijk zou gebeuren.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Er zal wel een uitgebreide analyse komen van alles wat er vandaag in Haren is foutgegaan. Met de nodige 'we konden niet anders' schuldbekentenissen
Wat denk je dan? Mensen zijn gaan rellen omdat ze zich de tering verveelden, teveel drank op hadden.... en nogmaals de mensen die gingen waren de mensen die wel zin hadden om te rellen. want mensen met een beetje fatsoen, die wisten toch echt van te voren al hoe het ging uitvallen... Ik had ook een uitnodiging, net zoals een heleboel andere mensen, maar die hadden zoiets van.... uhhh ok.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik snap ook wel waarom je gaat kijken. Je wilt weten waar de 'media' over praat, en als je zo dicht bij woont, logisch waarom niet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
We konden niet anders, maar ook welke precedenten waren er? Alleen in Duitsland iets dergelijks? Nu pas heb je een precedent.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:37 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Er zal wel een uitgebreide analyse komen van alles wat er vandaag in Haren is foutgegaan. Met de nodige 'we konden niet anders' schuldbekentenissen
Precies.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik snap ook wel waarom je gaat kijken. Je wilt weten waar de 'media' over praat, en als je zo dicht bij woont, logisch waarom niet.
Boerenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:38 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
Wellicht is het puur het feit dat jullie in een dorp wonen. ons kent ons gevoel.
Maar voor dat moment waarop het ineens uit de klauw liep, is je niets grimmigs opgevallen?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Nop. Ik stond te pissen en opeens begon de hele, daarvoor nog gezellige menigte te rennen. Daarna liep het al snel vrij hard uit de hand.
kortom gewoon sensatie zoeken en nieuwsgierigheid.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik snap ook wel waarom je gaat kijken. Je wilt weten waar de 'media' over praat, en als je zo dicht bij woont, logisch waarom niet.
Voor wildplassen mag je ook wel een paar klappen krijgenquote:
Nop. Iedereen was aan het zingen, en stonden een beetje met z'n allen wat te drinken op een kruispunt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar voor dat moment waarop het ineens uit de klauw liep, is je niets grimmigs opgevallen?
Ach ja, eens.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:41 schreef Pek het volgende:
[..]
Voor wildplassen mag je ook wel een paar klappen krijgen
Ik ben echt benieuwd naar de verklaring van de burgermeester waarom hij plots zo hard riep dat er geen feest was. Dat nadat er vandaag eerder hekken geplaatst waren, en er ook vanuit de gemeente duidelijk gemaakt werd dat eventuele feestgangers naar het voetbalveld geleid zouden worden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
We konden niet anders, maar ook welke precedenten waren er? Alleen in Duitsland iets dergelijks? Nu pas heb je een precedent.
hopelijk sta je niet op camera anders kan je ook nog achterhaald worden voor drinken op de openbare weg.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:41 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Nop. Iedereen was aan het zingen, en stonden een beetje met z'n allen wat te drinken op een kruispunt.
Ik denk dat ze in plaats van boompjes met volle vuilniszakken gaan gooien.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat project Clean-X is he, volgens mij is dat gewoon een verkapte afterparty
De bussen waren bijzonder goed geregeld. Op een gegeven moment stond er een rij van wel 13-14 bussen naar Groningen CS in centrum Haren.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef HenkHenkers het volgende:
Hoe ben je er veilig uit weggekomen dan vraag ik me af?
En wildplassen! Aanpakken zeg ik je.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
hopelijk sta je niet op camera anders kan je ook nog achterhaald worden voor drinken op de openbare weg.
Dat sta ik wel. En behoorlijk prominent ook.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
hopelijk sta je niet op camera anders kan je ook nog achterhaald worden voor drinken op de openbare weg.
Dat.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:39 schreef HenkHenkers het volgende:
[..]
Wat denk je dan? Mensen zijn gaan rellen omdat ze zich de tering verveelden, teveel drank op hadden.... en nogmaals de mensen die gingen waren de mensen die wel zin hadden om te rellen. want mensen met een beetje fatsoen, die wisten toch echt van te voren al hoe het ging uitvallen... Ik had ook een uitnodiging, net zoals een heleboel andere mensen, maar die hadden zoiets van.... uhhh ok.
tegen de kerk zekerquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:43 schreef Pek het volgende:
[..]
En wildplassen! Aanpakken zeg ik je.
De schade moet toch op iemand verhaald worden!quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:43 schreef Pek het volgende:
[..]
En wildplassen! Aanpakken zeg ik je.
Ja, okee, dat is dus vreemd. Irrationeel dus waarom de vlam ineens in de pan sloeg. Elke rationele hindsight verklaring treft dus geen doel, denk ik dan. Het hangt samen met het intrinsieke karakter van een dergelijke massa-happening.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:41 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Nop. Iedereen was aan het zingen, en stonden een beetje met z'n allen wat te drinken op een kruispunt.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:41 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
kortom gewoon sensatie zoeken en nieuwsgierigheid.
Als je zag hoe de 'actieve' relschoppers bezig waren denk ik dat ze echt wel van te voren die intentie hebben gehad.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:44 schreef Mercer het volgende:
Wie zegt dat die jongeren vooraf de intentie hadden om te gaan rellen? Als dat niet zo was, dan is de aanpak dus fout geweest. Interessant de psychologie achter dit fenomeen.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:44 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Dat sta ik wel. En behoorlijk prominent ook.
Het was een chaotisch optreden. Hij riep van te voren 'geen feest'. Okay. Maar toen het 'feest' al gaande was riep hij dat nog steeds. Ik denk dat een burgemeester in zo'n kleine stad/dorp helemaal niet gewapend is voor een rel van deze groottequote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd naar de verklaring van de burgermeester waarom hij plots zo hard riep dat er geen feest was. Dat nadat er vandaag eerder hekken geplaatst waren, en er ook vanuit de gemeente duidelijk gemaakt werd dat eventuele feestgangers naar het voetbalveld geleid zouden worden.
Geen feest heeft hij eerder geroepen, maar OK, dan ook hard wezen en de gemeente grenzen op slot zetten, en niet zo halfbakken nog mensen naar je gemeente toe laten komen.
Saamhorig klopt. Met 3k tegen de MEquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:45 schreef Silver_Shark het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)te-gemeente-2011.htm![]()
Haren in Groningen wint omdat daar alle ingrediënten aanwezig zijn voor goed wonen: prachtige huizen en lanen, natuur, weinig overlast, een saamhorige gemeenschap en alle voorzieningen binnen de eigen gemeentegrenzen of anders in de naburige stad Groningen.
haha.
extra bussen?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:43 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
De bussen waren bijzonder goed geregeld. Op een gegeven moment stond er een rij van wel 13-14 bussen naar Groningen CS in centrum Haren.
Ik heb geen fiets aangeraakt, en ik draag zéker geen petje.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:45 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Was jij die knul van de fiets met het grijze petje?
had hij misschien even contact op moeten nemen met zjin collega's van de grote stedenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het was een chaotisch optreden. Hij riep van te voren 'geen feest'. Okay. Maar toen het 'feest' al gaande was riep hij dat nog steeds. Ik denk dat een burgemeester in zo'n kleine stad/dorp helemaal niet gewapend is voor een rel van deze grootte
Ik zal je vertellen, ik had dit bericht eerder gelezen en dacht storm---> glas water, heb er niet eens meer in gekeken, in het topic. Ik begrijp de ondeskundigheid van de burgemeester wel, want ik dacht dat alle ophef al ongegrond was. Dit is voor mij als donder slag bij heldere hemel gekomen. En dan heeft ter vergelijking die burgemeester sws al beter gereageerd...quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd naar de verklaring van de burgermeester waarom hij plots zo hard riep dat er geen feest was. Dat nadat er vandaag eerder hekken geplaatst waren, en er ook vanuit de gemeente duidelijk gemaakt werd dat eventuele feestgangers naar het voetbalveld geleid zouden worden.
Geen feest heeft hij eerder geroepen, maar OK, dan ook hard wezen en de gemeente grenzen op slot zetten, en niet zo halfbakken nog mensen naar je gemeente toe laten komen.
Er wás ook geen feest. Ook later op de avond niet. Als hij had gezegd dat er wel een feest was had er nog een shitload aan idioten op af gekomen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het was een chaotisch optreden. Hij riep van te voren 'geen feest'. Okay. Maar toen het 'feest' al gaande was riep hij dat nog steeds. Ik denk dat een burgemeester in zo'n kleine stad/dorp helemaal niet gewapend is voor een rel van deze grootte
das dan wel weer een goeie zet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:46 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ja. Alleen maar extra bussen.
Nouja goed,er schijnt toch ook op de radio het een en ander gezegd te zijn?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zal je vertellen, ik had dit bericht eerder gelezen en dacht storm---> glas water, heb er niet eens meer in gekeken in het topic. Ik begrijp de onkundigheid van de burgemeester wel, want ik dacht dat alle ophef al ongegrond was. Dit is voor mij als donder slag bij heldere hemel gekomen. En dan heeft ter vergelijking die burgemeester sws al beter gereageerd...
Was ook maar een plagerijtje, denk namelijk dat de knul die wél de fiets naar de ME gooide snel geidentificeerd wordtquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:45 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik heb geen fiets aangeraakt, en ik draag zéker geen petje.
Klopt wel, maar het klinkt net of er helemaal niks aan de hand is, terwijl er toen nog wel een soort van gezellige sfeer hingquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:47 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Er wás ook geen feest. Ook later op de avond niet. Als hij had gezegd dat er wel een feest was had er nog een shitload aan idioten op af gekomen.
Dan creëer je weer meer problemen voor mensen die er wel iets te zoeken hebben.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:48 schreef Silver_Shark het volgende:
als de burgemeester slim was had hij Haren gewoon symmetrisch afgezet moeten worden.
Ja, en dat geloof je dan?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:48 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Nouja goed,er schijnt toch ook op de radio het een en ander gezegd te zijn?
De indruk dat er een mogelijkheid tot een feest heeft de burgermeester wél gewekt door het voetbalveld aan te wijzen als opvang/verzamelplaats.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:47 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Er wás ook geen feest. Ook later op de avond niet. Als hij had gezegd dat er wel een feest was had er nog een shitload aan idioten op af gekomen.
Dat hoeft niet, want de echte relschoppers stappen echt niet in zo'n bus. In de bus waar ik zat was het eigenlijk vrij rustig, wat gemormel zoals je wel vaker ziet bij een bus vol dronken lui maar 'rellen', nee.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:47 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
das dan wel weer een goeie zet.
al heb ik medelijden met de busschauffeurs
hoe wil je dat voor elkaar krijgen , genoeg invalswegen en op fietsafstand van een grote stad?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:48 schreef Silver_Shark het volgende:
als de burgemeester slim was had hij Haren gewoon symmetrisch afgezet moeten worden.
Die problemen waren er sowieso wel, het station werd afgezet zodat niemand meer haren in kon, of je er nou woonde of nietquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dan creëer je weer meer problemen voor mensen die er wel iets te zoeken hebben.
Volgens mij was het idee van dat voetbalveld om iedereen te verzamelen op een plek waar omwonende er minder last van hadden, om vervolgens vanaf daar iedereen weg te leiden naar huis of station.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De indruk dat er een mogelijkheid tot een feest heeft de burgermeester wél gewekt door het voetbalveld aan te wijzen als opvang/verzamelplaats.
Maar dat is mijn penny for a thought.
gewoon Checkpoints neerzetten bij de hoofdwegenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dan creëer je weer meer problemen voor mensen die er wel iets te zoeken hebben.
Nee, maar er zullen zat zijn die dat wel doen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat geloof je dan?
Ik vond de maatregelen die genomen werden sws al far to far.
Maar goed ze waren te licht zelf...
Als is het maar voor ontsnappen van mensen die er weg willen of het verminderen van het aantal personen om het overzichtelijk te makenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, want de echte relschoppers stappen echt niet in zo'n bus. In de bus waar ik zat was het eigenlijk vrij rustig, wat gemormel zoals je wel vaker ziet bij een bus vol dronken lui maar 'rellen', nee.
Dat lukte vrij goed, die bussen zaten allemaal goed vol.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Als is het maar voor ontsnappen van mensen die er weg willen of het verminderen van het aantal personen om het overzichtelijk te maken
Dat was het ook van wat ik zo heb meegekregen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:50 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Volgens mij was het idee van dat voetbalveld om iedereen te verzamelen op een plek waar omwonende er minder last van hadden, om vervolgens vanaf daar iedereen weg te leiden naar huis of station.
Probleem is denk ik alleen dat iedereen bij die stationsstraat/weg bleef hangen en níet door de politie naar het voetbalveld werd geleid.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:50 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Volgens mij was het idee van dat voetbalveld om iedereen te verzamelen op een plek waar omwonende er minder last van hadden, om vervolgens vanaf daar iedereen weg te leiden naar huis of station.
Was het nu asymmetrisch dan?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:48 schreef Silver_Shark het volgende:
kortom de burgemeester heeft dus gefaald.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Probleem is denk ik alleen dat iedereen bij die stationsstraat/weg bleef hangen en níet door de politie naar het voetbalveld werd geleid.
Als er op het voetbalveld spontaan inderdaad optredens waren onstaan, was de kans op rellen m.i. een stuk minder geweest.
De stationsstraat was echt maar een klein onderdeel van het geheel. Wij probeerde vanaf daar terug te komen naar onze fietsen en zijn onderweg nog ongeveer 3-4 kruispunten tegenkomen waar precies hetzelfde afspeelde.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Probleem is denk ik alleen dat iedereen bij die stationsstraat/weg bleef hangen en níet door de politie naar het voetbalveld werd geleid.
Als er op het voetbalveld spontaan inderdaad optredens waren onstaan, was de kans op rellen m.i. een stuk minder geweest.
Er was geen enkele actieve begeleiding of iets dergelijks naar dat voetbalveld.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dat was het ook van wat ik zo heb meegekregen.
Waarom? Je had toch geen echte indicatie over hoeveel mensen er gingen komen?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:52 schreef HenkHenkers het volgende:
Het is gewoon ontzettend dom aangepakt, had die mensen inderdaad naar een voetbalveld gebracht, of in ieder geval een plek waar ze niks konden aanrichten behalve het gras te verminken. Ze hadden op hun klompen... (ik denk dat ze die daar nog wel dragen) kunnen aanvoelen dat dit niet een gezellig feestje ging worden.
quote:02:33:32 22-09-12 BRAN Pr 2 Opkomen en naar de SONTWEG 10 te GRONINGEN.
0303719 BRW Drachten ( COH )
0303711 BRW Drachten ( Chauffeursgroep 2 )
0300055 BRW Friesland ( Monitorcode )
Een grote groep mensen ergens heenleiden is vragen om problemen. De eerste regel van de oproerpolitie is dan ook altijd 'verspreiden'.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Nee, niet per se, hij is de eerste burgemeester die hiermee te maken heeft gehad, en dat is niet goed gegaan...quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:52 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
kortom de burgemeester heeft dus gefaald.
Ja en dan waren er dus (nog meer) mensen op af gekomen om te feesten op een voetbalveldje. Te kleine plek, te veel mensen, in verhouding minder politie: alsnog verdrukkingen en rellen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De indruk dat er een mogelijkheid tot een feest heeft de burgermeester wél gewekt door het voetbalveld aan te wijzen als opvang/verzamelplaats.
Maar dat is mijn penny for a thought.
Waarschijnlijk zal dat ook op het laatste moment besloten zijn om alles in goede banen te leiden maar hebben ze er gewoon de mensen niet voor gehad.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:53 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Er was geen enkele actieve begeleiding of iets dergelijks naar dat voetbalveld.
Als mensen op dat veld worden gehouden kan er iig geen winkelstraat gesloopt/geplunderd wordenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dat is juist de reden geweest van de rellen. Het feest bij het voetbalveld werd afgelast en iedereen aan de Stationsweg werd weggedirigeerd. Aangezien men geen alternatief meer had en eigenlijk wilde hangen begon de frictie. Als ze het feest op het voetbalveld door hadden laten gaan, dan was het wegsturen van de mensen aan de Stationsweg iets makkelijker geweest door ze een andere plek aan te wijzen waar bands gaan optreden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Huh wat zegt dit bericht nouquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:54 schreef MaryMouse het volgende:
't is nog steeds niet rustig
[..]
Dat zou kunnen inderdaad, zou ik niet kunnen bevestigen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:54 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal dat ook op het laatste moment besloten zijn om alles in goede banen te leiden maar hebben ze er gewoon de mensen niet voor gehad.
Daarom juist, dan zou je juist breed moeten inzetten. Vrijdagavond, er woont genoeg petjesvolk wat elkaar de kop graag wil inslaan in NL. Ze wisten dat er een kleine 3000 mensen hadden gezegd dat ze zouden komen, dan ga je dus uit van minstens de helft.... Althans zo zou ik denken. Misschien ben ik debielquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom? Je had toch geen echte indicatie over hoeveel mensen er gingen komen?
Die massa heeft het hem gedaan. Waren er 100 gekomen, dan had je wel rumoer gehad, maar geen rellen.
En dan? Ik zie in de filmpjes alleen dat de mensen ergens heen worden geforceerd of geleidquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een grote groep mensen ergens heenleiden is vragen om problemen. De eerste regel van de oproerpolitie is dan ook altijd 'verspreiden'.
Doe nog eens je vragen stellen en dan begrijpelijk?quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:55 schreef Staal het volgende:
Boem-dikkie, hartstikke leuke ONZ user en mod.
Jazeker, hij rende zo hard naar huis dat hij vijf uur en een kwartier na sluitingstijd pas tot de conclusie kwam een onbeschrijfelijk verhaal te hebben meegemaakt.
Wat deed er allemaal op Boem dikkie, tussen 21:00 uur en 02:00 uur? Die bus waar je het over had?
De relschoppers moeten gescheiden worden van de rest van de massa die minder die intentie heeft.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:56 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
En dan? Ik zie in de filmpjes alleen dat de mensen ergens heen worden geforceerd of geleid
Correct, maar dan hadden ze dat eerder in gang moeten zetten.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een grote groep mensen ergens heenleiden is vragen om problemen. De eerste regel van de oproerpolitie is dan ook altijd 'verspreiden'.
Nee, als je breed inzet en het wordt niets dan doe je het toch ook niet goed? Dat kost te veel geld, zegt men dan. Afzetten met die burgemeester, is het dan. En nu ook. Dus ja hij doet het nooit goed.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:55 schreef HenkHenkers het volgende:
[..]
Daarom juist, dan zou je juist breed moeten inzetten. Vrijdagavond, er woont genoeg petjesvolk wat elkaar de kop graag wil inslaan in NL. Ze wisten dat er een kleine 3000 mensen hadden gezegd dat ze zouden komen, dan ga je dus uit van minstens de helft.... Althans zo zou ik denken. Misschien ben ik debiel
Wel meer, gaan flink wat mensen die hier niks mee te maken hebben de dupe van zijn.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:56 schreef Ro-ald het volgende:
Wel triest dat de supermarkt daar is kapot gemaakt
Hoe wil je dat doen, er zijn daar honderden of duizenden mensenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De relschoppers moeten gescheiden worden van de rest van de massa die minder die intentie heeft.
Volgens mij zijn er verschillende horeca gelegenheden in Groningen die hun tent hebben gesloten omdat ze geen zin hebben in dit volk.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Trouwens, dit zal nog wel de nacht doorgaan, de feestgangers kunnen niet met de trein terug, en velen zullen ook niet snel weg kunnen komen op de fiets door afzettingen
Dat de brandweer vanuit Friesland naar Groningen moet komen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Huh wat zegt dit bericht nou
Gelukkig maar. Een burgemeester moet ook om zijn bewoners denken. Een dorp hermetisch afsluiten heeft ook gevolgen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:57 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Correct, maar dan hadden ze dat eerder in gang moeten zetten.
Ik volgde de streams vanaf 1700 tot 0100, voor wat ik zag was de sfeer tot een uur of 2000 echt best. Ja toen waren er al geruchten dat er 20 bussen vanuit almere op weg waren, maar de mensen die er toen al waren had men m.i. best naar het voetbalveld kunnen leiden.
Dan de stad afsluiten. Maar goed, ik ben geen bestuurder van een stadje
Dus mogelijke rellen in Groningen en Zwolle.... is weer goed geregeldquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Trouwens, dit zal nog wel de nacht doorgaan, de feestgangers kunnen niet met de trein terug, en velen zullen ook niet snel weg kunnen komen op de fiets door afzettingen
21:00 uur ging het volgens jou loos. En circa 2:00 uur meldt je je op FOK! dat je net thuis bent.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:56 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Doe nog eens je vragen stellen en dan begrijpelijk?
Precies, ook dat is volledig onvoorspelbaar. Zoals deze hele avond.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:00 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik snap jullie niet. Bitchen op de burgemeester ipv de rellers
.
Een paar duizend man op een voetbalveldje proppen had vást veel beter afgelopen...
terwijl ze eerst nog afterparty's aankondigdenquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:58 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er verschillende horeca gelegenheden in Groningen die hun tent hebben gesloten omdat ze geen zin hebben in dit volk.
Als het goed is hebben ze daar geen winkels en woonhuizen, dus ja.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:00 schreef clumsy_clown het volgende:
.
Een paar duizend man op een voetbalveldje proppen had vást veel beter afgelopen...
Ik zat om half 12 al in die bus. Ben daarna nog door de stad via een vriend zijn huis naar mijn eigen huis gelopen omdat mijn fiets nog in Haren ligt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:00 schreef Staal het volgende:
[..]
21:00 uur ging het volgens jou loos. En circa 2:00 uur meldt je je op FOK! dat je net thuis bent.
Lullig die rellen in Haren maar ik denk dat je nogal wat mee hebt moeten maken in dat busje toch. Zijn nogal veel uren namelijk.
Mee eens, maar als de burgemeester hier het topic op FOK! had gevolgd had hij wel kunnen lezen wat de gemiddelde 'burger' FOK!er dachtquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Een burgemeester moet ook om zijn bewoners denken. Een dorp hermetisch afsluiten heeft ook gevolgen.
Het punt is dat deze gemeente een vreselijk moeilijke situatie voor zijn neus kreeg, zonder precedent en zonder duidelijkheid. Daarnaar handelen is ontzettend moeilijk.
Nee, dit is het Midden-Oosten.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:02 schreef Grijsbaard het volgende:
Dit is écht niet meer normaal. En dit is beschaafd nederland???? eh eh...NEE!
De gemiddelde FOK!er stemt Piratenpartij blijkbaar, dus gelukkig maar dat niemand daarop gebaseerd beslissingen neemt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:02 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Mee eens, maar als de burgemeester hier het topic op FOK! had gevolgd had hij wel kunnen lezen wat de gemiddelde 'burger' FOK!er dacht
Inderdaad,die burgemeester kon ook niks doen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:00 schreef clumsy_clown het volgende:
.
En en wat mij betreftquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:00 schreef clumsy_clown het volgende:
.
Er rijden na 1:00 gewoon geen treinen meer, relschoppers en niet-relschoppers zullen op de eerste treinen vanaf 6/7 uur morgenochtend moeten wachten. Dikke kans dat het doorstroomt naar groningen dusquote:Op zaterdag 22 september 2012 02:59 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dus mogelijke rellen in Groningen en Zwolle.... is weer goed geregeld
Eindelijk iemand die niet een uitgesproken mening heeftquote:
Die heb je wel gezien, maar ze worden pas relschoppers na 10 bier achter hun kiezenquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:03 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
En en wat mij betreft
Tot 20:00 heb ik op de streams geen echte relschoppers gezien
21:00 uur ging het los volgens je verhaaltje en je rende naar de bus. Dus waar was je dan van 21:00 uur tot 23:30?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:01 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik zat om half 12 al in die bus. Ben daarna nog door de stad via een vriend zijn huis naar mijn eigen huis gelopen omdat mijn fiets nog in Haren ligt.
In de middag was al duidelijk dat er voetbalhooligans die kant op gingen, mensen waar de politie foei tegen zegt en vervolgens weer op straat zet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:02 schreef Grijsbaard het volgende:
Dit is écht niet meer normaal. En dit is beschaafd nederland???? eh eh...NEE!
Ow, klopt ja, want rond 19:00 had ik al een twatje voorbij zien komen dat de enige AH in Haren los was van het bier.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:03 schreef HenkHenkers het volgende:
[..]
Die heb je wel gezien, maar ze worden pas relschoppers na 10 bier achter hun kiezen
Ja? Ook als door overbelasting (het punt is dat er niet genoeg ruimte zou zijn voor al die mongolen!) en rellen verdrukking en veel massalere menselijke schade optreedt en je ipv 2, een tiental of meer zwaargewonden hebt? Zouden "we" dan wel met z'n allen trots zijn op de burgemeester?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als het goed is hebben ze daar geen winkels en woonhuizen, dus ja.
Eerst bij de stationsstraat, daarna naar de sporthal en daarna bij de kerk. Overigens kwamen ook pas rond 23.00 de eerste extra bussen, voor die tijd stond iedereen te dringen voor de paar bussen die volgens reguliere tijden mensen naar Groningen CS wouden brengen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:04 schreef Staal het volgende:
[..]
21:00 uur ging het los volgens je verhaaltje en je rende naar de bus. Dus waar was je dan van 21:00 uur tot 23:30?
Ja, rellers houden niet van regen idd, want het zijn verwende mensen die niet kunnen omgaan met voor hen negatieve omstandigheden, daarom rellen ze nl., alleen tegen de regen kun je niet rellen...quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:04 schreef boem-dikkie het volgende:
Gok overigens dat het behoorlijk uitéénloopt qua mensen want het giet hier al ongeveer een uur.
Tap, tap...quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:04 schreef boem-dikkie het volgende:
Gok overigens dat het behoorlijk uitéénloopt qua mensen want het giet hier al ongeveer een uur.
Verdrukking? Zelfs in die smalle straten waar ze nu stonden is het nog redelijk goed gegaan, dus een open veld is helemaal geen probleem.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja? Ook als door overbelasting (het punt is dat er niet genoeg ruimte zou zijn voor al die mongolen!) en rellen verdrukking en veel massalere menselijke schade optreedt en je ipv 2, een tiental of meer zwaargewonden hebt? Zouden "we" dan wel met z'n allen trots zijn op de burgemeester?
Je had ook gewoon niet kunnen gaan... Dat is mijn mening erover.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef Grijsbaard het volgende:
Stelling: De politie en gemeente hebben gefaald.
Wat is jullie mening daarover?
De burgemeester heeft gefaald, hij zegt eerst toe dat er een uitwijkmogelijkheid is en trekt vervolgens de keutel in. Dat was het moment dat de eerste opstootjes begonnen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef Grijsbaard het volgende:
Hoe zie jij dit voor je dan? Een compleet dorp de gehele dag afsluiten? De burgemeester heeft dagen van te voren geadviseerd vooral NIET te komen. Mocht het uit de hand lopen kon de massa naar het voetbalterrein geloodst worden. Hij heeft nooit gezegd dat daar gefeest ging worden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 02:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Hier ben ik persoonlijk dus ook helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De burgemeester heeft gefaald, hij zegt eerst toe dat er een uitwijkmogelijkheid is en trekt vervolgens de keutel in. Dat was het moment dat de eerste opstootjes begonnen.
Op basis van alle info die ik via diverse bronnen (twitter, HV-forum, FOK!, nieuws-sites) vandaag heb binnen gekregen?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef Grijsbaard het volgende:
Juistemquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:08 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Op basis van alle info die ik via diverse bronnen (twitter, HV-forum, FOK!, nieuws-sites) vandaag heb binnen gekregen?
Politie/ME stond gewoon paraat, Gemeente heeft wat steken laten vallan.
Joh, voor het begin van de rellen werden zelfs de bewoners van de stationstraat door de politie naar hun huis terug gedirigeerd. Zelfs die waren nieuwsgierig.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:06 schreef HenkHenkers het volgende:
[..]
Je had ook gewoon niet kunnen gaan... Dat is mijn mening erover.
QFTquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De burgemeester heeft gefaald, hij zegt eerst toe dat er een uitwijkmogelijkheid is en trekt vervolgens de keutel in. Dat was het moment dat de eerste opstootjes begonnen.
Niet mee eens, aangezien dit groundbreaking territory was.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef Grijsbaard het volgende:
En toen het dorp gesloopt was werden ze alsnog naar het voetbalveld gedirigeerd omdat er een dj zou draaien. Te loat....quote:
Tuurlijk bewoners en mensen die er in de buurt wonen, die snap ik. Als ik in de buurt woonde was ik ook komen kijken. Maar mensen van verder weg.... die kwamen maar met een reden hoor.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:09 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Joh, voor het begin van de rellen werden zelfs de bewoners van de stationstraat door de politie naar hun huis terug gedirigeerd. Zelfs die waren nieuwsgierig.
dan kon je als politie zijnde iedereen die er was oppakken voor verstoring openbare orde. dan was er helemaal niks aan de hand geweest.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet mee eens, aangezien dit groundbreaking territory was.
Niemand heeft ooit met dit bijltje gekapt.
Moet nog blijken. Nog niets van bekend op het moment.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat is nou nog waar van het verhaal dat de familie van het meisje de schade mocht betalen?
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:11 schreef m.k het volgende:
www.hugoenco.selfip.com doet het overigens nog steeds
Bewijs van correlatie?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar heb je de manschappen niet voor.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:11 schreef Silver_Shark het volgende:
[..]
dan kon je als politie zijnde iedereen die er was oppakken voor verstoring openbare orde. dan was er helemaal niks aan de hand geweest.
Geen bron maar ik geloof dat volgens de NL wet en regelgeving de familie niet aansprakelijk is. Dat i.t.t. de Duitse wet- en regelgeving (Het Hamburg incident)quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat is nou nog waar van het verhaal dat de familie van het meisje de schade mocht betalen?
Dit is zeer correct. Je kunt van een burgemeester van Haren niet verwachten dat hij iets als dit direct goed aanpakt terwijl zelfs de meest ervaren burgemeesters van grote steden dit net zo goed hadden kunnen verknallen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet mee eens, aangezien dit groundbreaking territory was.
Niemand heeft ooit met dit bijltje gekapt.
Inderdaad niet haalbaar om met 50 man een menigte van 3000-5000 man te bedwingen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar heb je de manschappen niet voor.
M.k. ga meurenquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:11 schreef m.k het volgende:
www.hugoenco.selfip.com doet het overigens nog steeds
Dus je wilt beweren dat je vanuit die kroeg er naar de bus 1,5 uur hebt over gedaan om daar serieus 2,5 uur hebt staan wachten op een bus? Weet je wat ik denk? Dat jij gewoon gezellig max uit een kroeg gerold komt en even op FOK! komt kijken.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:05 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Eerst bij de stationsstraat, daarna naar de sporthal en daarna bij de kerk. Overigens kwamen ook pas rond 23.00 de eerste extra bussen, voor die tijd stond iedereen te dringen voor de paar bussen die volgens reguliere tijden mensen naar Groningen CS wouden brengen.
Je moet hiervan wel een studie maken idd en er lering uit trekken (zonder garanties dat het in de toekomst beter gaat), ook voor vergelijkbare casussen. Maar om idd nu te zeggen er moeten koppen rollen, nee dat vind ik niet. Een beetje een CDA standpunt wrs, maar that's it dan.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:13 schreef Strani het volgende:
[..]
Dit is zeer correct. Je kunt van een burgemeester van Haren niet verwachten dat hij iets als dit direct goed aanpakt terwijl zelfs de meest ervaren burgemeesters van grote steden dit net zo goed hadden kunnen verknallen.
Laat de relschoppers zelf alle schade betalen en leer op nationaal niveau van het gebeurde. Wijs geen verdere schuldigen aan.
Chronologie, de opstootjes ontstonden nadat de mensen weggestuurd werden van de Stationsweg. De beslissing om de mensen weg te sturen en het feest op het voetbalveld af te gelasten viel tegelijk. Je komt om te feesten, maar er is niets meer te doen, terwijl eerst toegezegd werd dat de bekende bands wél zouden optreden op het voetbalveld. Dan kun je natuurlijk teleurstellingen verwachten. En als er al een hangplek gevormd heeft aan de Stationsweg, dan moet je een alternatief plek bieden waar de menigte heen kan. Dat was er, met muziek en al, en juist dat gaan ze afgelasten. 1+1=quote:
Geheel eens met deze postquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Chronologie, de opstootjes ontstonden nadat de mensen weggestuurd werden van de Stationsweg. De beslissing om de mensen weg te sturen en het feest op het voetbalveld af te lasten viel tegelijk. Je komt om te feesten, maar er is niets meer te doen, terwijl eerst toegezegd werd dat de bekende bands wél zouden optreden op het voetbalveld. Dan kun je natuurlijk teleurstellingen verwachten. En als er al een hangplek gevormd heeft aan de Stationsweg, dan moet je een alternatief plek bieden waar de menigte heen kan. Dat was er, met muziek en al, en juist dat gaan ze afgelasten. 1+1=
Er was geen feest, nooit geweest.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Chronologie, de opstootjes ontstonden nadat de mensen weggestuurd werden van de Stationsweg. De beslissing om de mensen weg te sturen en het feest op het voetbalveld af te lasten viel tegelijk. Je komt om te feesten, maar er is niets meer te doen, terwijl eerst toegezegd werd dat de bekende bands wél zouden optreden op het voetbalveld. Dan kun je natuurlijk teleurstellingen verwachten. En als er al een hangplek gevormd heeft aan de Stationsweg, dan moet je een alternatief plek bieden waar de menigte heen kan. Dat was er, met muziek en al, en juist dat gaan ze afgelasten. 1+1=
Exactquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet hiervan wel een studie maken idd en er lering uit trekken (zonder garanties dat het in de toekomst beter gaat), ook voor vergelijkbare casussen. Maar om idd nu te zeggen er moeten koppen rollen, nee dat vind ik niet. Een beetje een CDA standpunt wrs, maar that's it dan.
Onzin. Er is nooit sprake geweest van een officieel feest. Het voetbalveld werd als alternatieve locatie aangegeven om de eventuele menigte op te vangen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
quote:
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:17 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Er was geen feest, nooit geweest.
Zeker wel, er zouden bands optreden, daarom kwam het volk ook. Bekijk de interviews maar goed waar mensen gevraagd wordt naar de beweegredenen om te komen. De burgemeester heeft aangegeven dat het gebeuren bij het voetbalveld afgelast werd. Het zou raar zijn om een opvangplek af te gelasten vind je niet?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Er is nooit sprake geweest van een officieel feest. Het voetbalveld werd als alternatieve locatie aangegeven om de eventuele menigte op te vangen.
En die menigte kwam er, keek aan, en via twitter waren er echt bevestigingen dat het een feestje zou worden, dus had de menigte gewoon naar het voetbalveld geleid. (m.i.)quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Er is nooit sprake geweest van een officieel feest. Het voetbalveld werd als alternatieve locatie aangegeven om de eventuele menigte op te vangen.
twitter:AlwaysAKnick twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 19:29:49Kraantje Pappie komt niet meer want t is afgelast ook geen voetbalveld reageer retweet
Dat mensen aangeven dat zij dachten dat er een feest zou zijn is geen bewijs dat dat feest er dan ook daadwerkelijk zou zijn. De afgelasting van het voetbalveld was simpelweg omdat er geen mogelijkheid was om de menigte te verplaatsen daar naar toe. Vooral omdat het niet geconcentreerd was maar opgesplitst in meerdere groepen. En een groep ergens geforceerd naar toe leiden is gevaarlijk.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Zeker wel, er zouden bands optreden, daarom kwam het volk ook. Bekijk de interviews maar goed waar mensen gevraagd wordt naar de beweegredenen om te komen. De burgemeester heeft aangegeven dat het gebeuren bij het voetbalveld afgelast werd. Het zou raar zijn om een opvangplek af te gelasten vind je niet?
Het is wel Haren in elk geval.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:22 schreef MaryMouse het volgende:
Hoe serieus ik deze foto's moet nemen weet ik nog niet
http://www.hulpverlenings(...)sg1080347#msg1080347
Kom op, is dat echt toegezegd? Hoe willen ze een heel podium opbouwen daar?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Chronologie, de opstootjes ontstonden nadat de mensen weggestuurd werden van de Stationsweg. De beslissing om de mensen weg te sturen en het feest op het voetbalveld af te gelasten viel tegelijk. Je komt om te feesten, maar er is niets meer te doen, terwijl eerst toegezegd werd dat de bekende bands wél zouden optreden op het voetbalveld. Dan kun je natuurlijk teleurstellingen verwachten. En als er al een hangplek gevormd heeft aan de Stationsweg, dan moet je een alternatief plek bieden waar de menigte heen kan. Dat was er, met muziek en al, en juist dat gaan ze afgelasten. 1+1=
Dat is geen betrouwbare bron, dat snap je zelf ook wel.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:20 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
En die menigte kwam er, keek aan, en via twitter waren er echt bevestigingen dat het een feestje zou worden
Je bedoelt dat het foto's zijn van de rellen in de UK van verleden jaar?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:22 schreef MaryMouse het volgende:
Sinaasappelkratjequote:Op zaterdag 22 september 2012 03:23 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Kom op, is dat echt toegezegd? Hoe willen ze een heel podium opbouwen daar?
Ik heb te weinig onsite info om te kunnen zeggen of het onmogelijk was om de groep naar het voetbalveld te geleiden. Voor wat ik begrepen heb vanuit de streams/twitter/nieuws had de menigte zich toch voornamelijk rond de stationstraat verzameld. Dan heb je nog geen last van verschillende groepen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat mensen aangeven dat zij dachten dat er een feest zou zijn is geen bewijs dat dat feest er dan ook daadwerkelijk zou zijn. De afgelasting van het voetbalveld was simpelweg omdat er geen mogelijkheid was om de menigte te verplaatsen daar naar toe. Vooral omdat het niet geconcentreerd was maar opgesplitst in meerdere groepen. En een groep ergens geforceerd naar toe leiden is gevaarlijk.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat mensen aangeven dat zij dachten dat er een feest zou zijn is geen bewijs dat dat feest er dan ook daadwerkelijk zou zijn. De afgelasting van het voetbalveld was simpelweg omdat er geen mogelijkheid was om de menigte te verplaatsen daar naar toe. Vooral omdat het niet geconcentreerd was maar opgesplitst in meerdere groepen. En een groep ergens geforceerd naar toe leiden is gevaarlijk.
Dat is de shit, in feite is het een gedoogconstructie. Bands en podia waren op eigen initiatief geregeld en de burgemeester heeft een uitwijklocatie aangegeven. Wat denkt de gemiddelde burger dan? O, we kunnen daar terecht! En dat wordt later afgelast, dat was ook op de livestream te horen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:23 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Kom op, is dat echt toegezegd? Hoe willen ze een heel podium opbouwen daar?
Helemaal eens met dit dusquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Dat is de shit, in feite is het een gedoogconstructie. Bands en podia waren op eigen initiatief geregeld en de burgemeester heeft een uitwijklocatie aangegeven. Wat denkt de gemiddelde burger dan? O, we kunnen daar terecht! En dat wordt later afgelast, dat was ook op de livestream te horen.
Dat was overigens ook al heel vroeg. Veel eerder dan de rellen en ook nog voordat de meeste mensen aankwamen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Dat is de shit, in feite is het een gedoogconstructie. Bands en podia waren op eigen initiatief geregeld en de burgemeester heeft een uitwijklocatie aangegeven. Wat denkt de gemiddelde burger dan? O, we kunnen daar terecht! En dat wordt later afgelast, dat was ook op de livestream te horen.
Ja nou. Dat is onze BoemDikkie toen hij uren moest hollen naast de bus he. Echt van Haren naar Tilburg he. Daar zou jouw mascara ook van uitwapperen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:22 schreef MaryMouse het volgende:
Zie ook de frontpage:quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat was overigens ook al heel vroeg. Veel eerder dan de rellen en ook nog voordat de meeste mensen aankwamen.
De meeste mensen kwamen ook daarna pas aan. De rest van de mensen bleef ook gewoon, ondanks dat er dus nu voor de zoveelste keer duidelijk was dat er geen feest was. Feest afgelopen dus je gaat naar huis. Dat zou iemand met gezond verstand denken.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie ook de frontpage:
Update 19.30 uur:
Sander meldt dat het feest niet doorgaat; de burgemeester heeft ingegerepen. De straat van Merthe wordt helemaal afgesloten en de straat ernaast ook. De livestream stopte toen Sander meldde naast een politiepaard te staan.
Project-X Haren: Waar is dat feestje?
De rellen begonnen er na.
Dit is Londenquote:
Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente dat zou toestaanquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
www.hugoenco.selfip.comquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:28 schreef zhe-devilll het volgende:
De livestream stopte toen Sander meldde naast een politiepaard te staan.
quote ...paard zeek over Sander heen...en toen eh toen eh
Joh, hoe ist?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:28 schreef zhe-devilll het volgende:
...maar iemand moet de schuld krijgen toch?
Oh wacht facebook!!!!!!!
Oeps! Google Chrome kan www.hugoenco.selfip.com niet vindenquote:
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zie ook de frontpage:
Update 19.30 uur:
Sander meldt dat het feest niet doorgaat; de burgemeester heeft ingegerepen. De straat van Merthe wordt helemaal afgesloten en de straat ernaast ook. De livestream stopte toen Sander meldde naast een politiepaard te staan.
Project-X Haren: Waar is dat feestje?
De rellen begonnen er na.
quote:Straatnaambordjes zijn verwijderd, wegen zijn afgesloten, politie en pers zijn grootschalig aanwezig en inmiddels beginnen de eerste bezoekers zich ook al te melden.
Hoewel Haren ten stelligste ontkent dat er een feestje is, geven duizenden mensen aan alsnog te komen.
Als er geen feest is, dan valt er ook niks af te gelasten. De burgemeester heeft rond 19:30 toch wel degelijk iets afgelast en jij mag raden wat dat is. Rond die tijd was er aardig wat volk in de Stationsweg en het werd extra druk omdat het voetbalveld geen optie meer was, want dat was afgelast.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De meeste mensen kwamen ook daarna pas aan. De rest van de mensen bleef ook gewoon, ondanks dat er dus nu voor de zoveelste keer duidelijk was dat er geen feest was.
Ik volg dat andere (ONZ) topic niet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat was overigens ook al heel vroeg. Veel eerder dan de rellen en ook nog voordat de meeste mensen aankwamen.
Het is net als in dat andere topic, de relschopper is compleet onschuldig en mag niet verwacht worden gezond verstand te hebben terwijl de gemeente alle verantwoordelijkheid moet nemen en alleen maar intelligente beslissingen (in de ogen van deze mensen dan) mag maken.
Het voetbalveld is nooit een optie geweest. Laat maar een bron zien van voor 19.30 waarin dat voetbalveld expliciet genoemd wordt als definitieve alternatieve locatie.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als er geen feest is, dan valt er ook niks af te gelasten. De burgemeester heeft rond 19:30 toch wel degelijk iets afgelast en jij mag raden wat dat is. Rond die tijd was er aardig wat volk in de Stationsweg en het werd extra druk omdat het voetbalveld geen optie meer was, want dat was afgelast.
Het werd gedoogd, op het voetbalveld, maar na 19:30 niet meer. Toen begon de shit.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente dat zou toestaan
Een dubbelzinnig bericht is geen enkele reden om te gaan rellen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:31 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik volg dat andere (ONZ) topic niet.
Ik weet alleen dat rond 20:00 de burgemeester zei dat er géén feestje was, 'we' hier in NWS als voorspelden dat het tot rellen zou komen.
Rond 20:28 het twatje van Ricardo kwam (naar wie we de hele middag vroege avond hebben zitten kijken) dat er een vuurwerkbom gegooid was, en een klein half uur later de charges van de ME begonnen.
Ik zeg niet dat de relschopper onschuldig is, alleen dat er mogelijk door B&W wat dubbelzinnige berichten zijn afgegeven.
Straatnaambordjes omdraaien heeft goed geholpenquote:
Dat heeft waarschijnlijk als reden dat iedereen bij die straat stond en niet naar dat veld ging.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het werd gedoogd, op het voetbalveld, maar na 19:30 niet meer. Toen begon de shit.
Dat is dan een enorm slechte beslissing, eerst mensen lokken met een locatie voor een groot spontaan feestquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het werd gedoogd, op het voetbalveld, maar na 19:30 niet meer. Toen begon de shit.
Je probeert nu de gemeente de schuld te geven van het Facebook-event bericht?quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dat is dan een enorm slechte beslissing, eerst mensen lokken met een locatie voor een groot spontaan feest
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een dubbelzinnig bericht is geen enkele reden om te gaan rellen.
Mooi. Zijn we het eindelijk eens dat de verantwoordelijkheid hier gewoon volledig bij de relschoppers ligt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:34 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Nee, ik ga geen verdere voorbeelden aandragen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-Facebookfeest.dhtmlquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het voetbalveld is nooit een optie geweest. Laat maar een bron zien van voor 19.30 waarin dat voetbalveld expliciet genoemd wordt als definitieve alternatieve locatie.
Ze moeten die Zuckerberg een nekschot geven.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je probeert nu de gemeente de schuld te geven van het Facebook-event bericht?
'overweegt' dat wil dus niet zeggen dat dat al zo is.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-Facebookfeest.dhtml
En dit was dus gisteren. Vandaag is wel degelijk het voetbalveld aangewezen, anders kun je het ook niet afgelasten.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-Facebookfeest.dhtml
En dit was dus gisteren. Vandaag is wel degelijk het voetbalveld aangewezen, anders kun je het ook niet afgelasten.
Nog maar eens duidelijk maken dus. De gemeente probeerde simpelweg alle opties open te houden.quote:Wel benadrukt ze dat er nog geen concrete plannen zijn, maar dat dit een optie is die wordt overwogen.
Mwah, zou toch wel een nuancering willen aanbrengen. Primaire verantwoordelijkheid ligt bij de relschoppers, maar zoals al vele malen eerder hier gezegt had de gemeente het m.i.ook anders kunnen afhandelenquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mooi. Zijn we het eindelijk eens dat de verantwoordelijkheid hier gewoon volledig bij de relschoppers ligt.
Zonder enkele garantie of aanwijzing dat dit anders was afgelopen. Achteraf gelul dus.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:37 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Mwah, zou toch wel een nuancering willen aanbrengen. Primaire verantwoordelijkheid ligt bij de relschoppers, maar zoals al vele malen eerder hier gezegt had de gemeente het m.i.ook anders kunnen afhandelen
neequote:Op zaterdag 22 september 2012 03:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je probeert nu de gemeente de schuld te geven van het Facebook-event bericht?
GIS-TER-EN. Vandaag was het dus wel zo.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:36 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
'overweegt' dat wil dus niet zeggen dat dat al zo is.
Bewijs het maar.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
GIS-TER-EN. Vandaag was het dus wel zo.
Niet achteraf gelul. Zou wel mooi zijn als we nu via YT een what if hadden kunnen zien van een gewoon leuk cool feest in Harenquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zonder enkele garantie of aanwijzing dat dit anders was afgelopen. Achteraf gelul dus.
Oh, moet het nog gebeuren dan?quote:
Je kunt ook zelf zoeken natuurlijk, een beetje googelen en dit is alvast één:quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:36 schreef Fir3fly het volgende:
Nog maar eens duidelijk maken dus. De gemeente probeerde simpelweg alle opties open te houden.
Ik wacht nog steeds op een bron over dat voetbalveld.
Er staan dranghekken klaar. Het gaat erom of ze gebruikt zijn of niet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt ook zelf zoeken natuurlijk, een beetje googelen en dit is alvast één:
https://twitter.com/Klaas_Haren/status/249160409955848192/photo/1
wordt gefinancieerd door de rothschild familiequote:Op zaterdag 22 september 2012 03:39 schreef zhe-devilll het volgende:
Chemtrails zijn errug duur hé?
Mjah Haren heeft wel schijnbaar...tsss
Wonen vast enkelen in Haren....quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
wordt gefinancieerd door de rothschild familie
Het is afgelast, hoe vaak moet ik dat zeggen? Die hekken zijn gewoon door de gemeente geplaatst hoor.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Er staan dranghekken klaar. Het gaat erom of ze gebruikt zijn of niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tegen die tijd even de auto veilig stellen
:')
Om iets af te lasten moet eerst aangekondigd worden dat het doorgaat. Dat is nooit gedaan. Het is alleen overwogen. Oftewel, de gemeente nam het als voorzorgsmaatregel.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is afgelast, hoe vaak moet ik dat zeggen? Die hekken zijn door gewoon door gemeente geplaatst hoor.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Er staan dranghekken klaar. Het gaat erom of ze gebruikt zijn of niet.
Heerlijk zo'n cirkelredenatie. Om iets af te gelasten moest het wel aangekondigd zijn, en ik verzin het echt niet. Maar hé, als je geloof sterker is dan de feiten die je weigert waar te nemen, prima. Geloven is goed.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Om iets af te lasten moet eerst aangekondigd worden dat het doorgaat. Dat is nooit gedaan. Het is alleen overwogen. Oftewel, de gemeente nam het als voorzorgsmaatregel.
Die verwachting is compleet onterecht. Als de burgemeester niets had gezegd was er exact hetzelfde gebeurt. De menigte kon ook dan nergens heen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:45 schreef MaryMouse het volgende:
[..], sommigen die hier nog wakker zijn hebben het Haren gebeuren al sinds vanmiddag gevolgd. Via twitter, via de Ricardo-stream en NTV-Noord.
Als je dranghekken plaats, en via tv aangeeft dat eventuele feestgangers opgevangen gaan worden op een voetbalveld dan wek je een verwachting. De verwachting dat een spontaan feest mogelijk is.
Er ging niks gebeuren want er was geen feestquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:45 schreef MaryMouse het volgende:
[..], sommigen die hier nog wakker zijn hebben het Haren gebeuren al sinds vanmiddag gevolgd. Via twitter, via de Ricardo-stream en NTV-Noord.
Als je dranghekken plaats, en via tv aangeeft dat eventuele feestgangers opgevangen gaan worden op een voetbalveld dan wek je een verwachting. De verwachting dat een spontaan feest mogelijk is.
Als de sfeer nog goed is rond 20:00 en iedereen eigenlijk alleen maar afwacht of er nog iets gaat gebeuren, en je zegt als burgemeester er is geen feest, ik ga de ME in zetten.
Zo'n opmerking
Naunce. Leer het.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heerlijk zo'n cirkelredenatie. Om iets af te gelasten moest het wel aangekondigd zijn, en ik verzin het echt niet. Maar hé, als je geloof sterker is dan de feiten die je weigert waar te nemen, prima. Geloven is goed.
Ga slapen je bent dronkenquote:Op zaterdag 22 september 2012 03:45 schreef MaryMouse het volgende:
Als de sfeer nog goed is rond 20:00 en iedereen eigenlijk alleen maar afwacht of er nog iets gaat gebeuren, en je zegt als burgemeester er is geen feest, ik ga de ME in zetten.
Zo'n opmerking
^^quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heerlijk zo'n cirkelredenatie. Om iets af te gelasten moest het wel aangekondigd zijn, en ik verzin het echt niet. Maar hé, als je geloof sterker is dan de feiten die je weigert waar te nemen, prima. Geloven is goed.
Ga jij maar lekker het falen van de burgemeester nuanceren.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Naunce. Leer het.
Daar heb je blijkbaar net zoveel problemen mee als die relschoppers.
Ga met je legerautootjes spelenquote:
Ga jij maar eens leren wat een cirkelredenering is. En de definitie van afgelasting.quote:Op zaterdag 22 september 2012 03:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ga jij maar lekker het falen van de burgemeester nuanceren.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:04 schreef ACT-F het volgende:
Oud-voetbalterrein aangewezen als alternatieve locatie Haren
DVHN | Gepubliceerd op 21 september 2012, 13:43 Laatst bijgewerkt op 21 september 2012, 14:47
HAREN - Het oude voetbalterrein Gorecht bij de Oosterweg in Haren wordt gebruikt als locatie waar feestgangers en nieuwsgierigen voor Project X Haren door de politie naar toe zullen worden geleid. Gorecht is het voormalig voetbalpark van de VV Gorecht. De gemeente Haren is inmiddels bezig om twee mobiele lichtmasten op het terrein te zetten.
Het is de bedoeling dat iedereen die op het Project X-feest in Haren afkomt, naar het voetbalterrein zal worden geleid.
Momenteel is er nog niet zo veel te doen. Het is nog steeds koffiedik kijken hoeveel mensen nu daadwerkelijk op het Facebookfeest afkomen. Op Facebook hebben zo'n 30.000 mensen zich aangemeld.
Project X Haren vloeit voort uit een uitnodiging voor een verjaardagsfeestje van een 16-jarig meisje uit Haren dat zich als een olievlek over het internet verspreidt. Duizenden mensen kondigen aan naar Haren te gaan.
De stationsweg in Haren – waar het meisje woont – zal worden afgesloten door de politie. Meerdere jongeren komen even langs en laten zich voor het huis op de foto zetten.
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)atieve-locatie-Haren
quote:A28 is zojuist afgesloten. Jongeren gooien bierflesjes en afval naar automobilisten. #projectxharen
't is gebeurt zoals het is gebeurt, mijn online bronnen beginnen in ieder geval tot rust te komen, dus ik hoop dat de inwoners van Haren nu ook rustig kunnen slapen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:14 schreef Dale. het volgende:
Echt ongelofelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Men had van Haren gewoon een fort moeten maken. Iedereen die met de auto's, bus of trein kwamen meteen terugsturen. Al vanaf 1 uur 's middags hadden daar al 4 peletons ME moeten staan om mensen weg te jagen.
Dan hadden ze alles buiten Haren gesloopt. Wat nu ook al gebeurde volgens verslaggevers op 3FM.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:14 schreef Dale. het volgende:
Echt ongelofelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Men had van Haren gewoon een fort moeten maken. Iedereen die met de auto's, bus of trein kwamen meteen terugsturen. Al vanaf 1 uur 's middags hadden daar al 4 peletons ME moeten staan om mensen weg te jagen.
Ik had overigens helemaal geen hordes mensen verwacht, maar dat is waarschijnlijk mijn inschattingsfout als weldenkend mens. Ik kan me blijkbaar niet zo goed verplaatsen in de mensen die niet kunnen denken.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:14 schreef Dale. het volgende:
Je zal er een winkel hebben of een AH franchise.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:17 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
't is gebeurt zoals het is gebeurt, mijn online bronnen beginnen in ieder geval tot rust te komen, dus ik hoop dat de inwoners van Haren nu ook rustig kunnen slapen.
Nee want dan hadden ze te weinig man. De groep had gewoon weg nooit zo groot mogen worden. Ze hadden vanaf begin af aan iedereen die samenschoolde moeten weg sturen en terug sturen..quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:17 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dan hadden ze alles buiten Haren gesloopt. Wat nu ook al gebeurde volgens verslaggevers op 3FM.
Burgemeester Batsquote:Op zaterdag 22 september 2012 04:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had overigens helemaal geen hordes mensen verwacht, maar dat is waarschijnlijk mijn inschattingsfout als weldenkend mens.
Hehehe, nou hier zie je de kracht dus van social media. Je onderschat die kwablijkelijk.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had overigens helemaal geen hordes mensen verwacht, maar dat is waarschijnlijk mijn inschattingsfout als weldenkend mens. Ik kan me blijkbaar niet zo goed verplaatsen in de mensen die niet kunnen denken.
Ga mij op dit tijdstip niet meer vragen om bronnen, die zijn 10 topics terug al gegeven, de AH was langer open vanwege de verwachtte toeloop. Er was een shoarmatent die maaltijden aanbood voor 3 euro alleen vandaag.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:17 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Je zal er een winkel hebben of een AH franchise.
Ja, en dat is dus een van de fouten bij de opschaling naar een GRIP3quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:19 schreef Isabeau het volgende:
Overigens was het een 'goede avond' voor criminele activiteiten in de dorpen en steden in het noorden. We hadden hier in het ziekenhuis politie nodig, maar er was niemand beschikbaar want alles zat in Haren.
Die manager van de AH is ook dom dan. Ik had mijn tokko gewoon dichtgehouden en wellicht met planken dicht getimmert.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:23 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ga mij op dit tijdstip niet meer vragen om bronnen, die zijn 10 topics terug al gegeven, de AH was langer open vanwege de verwachtte toeloop. Er was een shoarmatent die maaltijden aanbood voor 3 euro alleen vandaag.
Ik hoop voor ze dat ze een goede verzekering hebben
Maar het meest aandoenlijke vandaag wat mij bijgebleven is was het jochie dat door Ricardo werd interviewd en vroeg of ze de AH met rust wilden laten, want daar werkte hij namelijk.
dat uren later daar de ramen werden ingeslagen.
Hordes mensen. Enig idee hoe dat eruit ziet? We hebben het dan niet over 50 man.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:19 schreef Dale. het volgende:
[..]
Nee want dan hadden ze te weinig man. De groep had gewoon weg nooit zo groot mogen worden. Ze hadden vanaf begin af aan iedereen die samenschoolde moeten weg sturen en terug sturen..
Of course maar men had gewoon bij het station moeten staan en bij de belangerijkste instroomende wegen. Bussen met mensen terug sturen en groepjes mensen die tegelijk uit de trein stappen meteen op dezelfde trein terugsturen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:24 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Hordes mensen. Enig idee hoe dat eruit ziet? We hebben het dan niet over 50 man.
We hebben het over het een relatief groot dorp, je had dan 10.000 man ME nodig gehad waarvan ik zeker weet dat Nederland er niet zoveel heeft(as if, al zou half politie Nederland mee hebben geholpen).
Samenscholen etc etc voorkom je niet. Want dan moet je op echt iedere straathoek een ambtenaar hebben staan.
Als er een horde tokkies onderweg is, ga jij echt je tokko niet sluiten hoor.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:24 schreef Dale. het volgende:
[..]
Die manager van de AH is ook dom dan. Ik had mijn tokko gewoon dichtgehouden en wellicht met planken dicht getimmert.
Dat was een optie geweest, maar half Groningen loopt daar rond die op de fiets kwamen of kwamen lopen. Is immers om de hoek.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:26 schreef Dale. het volgende:
[..]
Of course maar men had gewoon bij het station moeten staan en bij de belangerijkste instroomende wegen. Bussen met mensen terug sturen en groepjes mensen die tegelijk uit de trein stappen meteen op dezelfde trein terugsturen.
Ja right jij wilt zeggen dat hij deze avond zoveel winst heeft gemaakt om z'n toko op te knappen én nog steeds winst te hebben? Als ik de verzekeringsmaatschappij was van die winkel zou ik niet uitkeren, eigen schuld dikke bult. Dit was echt wel te verwachten hoor dat het op rellen zou uitlopen en dat mensen zouden gaan plunderen. Mensen die dat niet hadden verwacht zijn gewoon naief in mijn ogen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:27 schreef Pek het volgende:
[..]
Als er een horde tokkies onderweg is, ga jij echt je tokko niet sluiten hoor.![]()
Die patatkraam is binnengelopen vanavond.
Ook zij gaan zeer waarschijnlijk gewoon over de normale wegen en zullen niet helemaal gaan omfietsen om haren binnen te komen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:28 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dat was een optie geweest, maar half Groningen loopt daar rond die op de fiets kwamen of kwamen lopen. Is immers om de hoek.
Ah, kijk. Toch nog een bron. I stand corrected. Blijkbaar was de gemeente toch duidelijk van plan om de menigte hier in eerste instantie naar toe te leiden. Maar niet voor een feest dus, dat werd nog maar eens duidelijk gemaakt. Er is dus nooit sprake geweest van een georganiseerd feest.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:05 schreef ACT-F het volgende:
'Facebookfeest Haren verhuist naar andere locatie'
AMSTERDAM - Een oud voetbalterrein in Haren is aangewezen als alternatieve feestlocatie voor het 'Project X'-feest waar 30.000 Facebook-gebruikers zich voor inschreven.
ANP
Het Dagblad van het Noorden meldt dat feestgangers naar het oud-voetbalterrein Gorecht worden geleid. Daar worden twee mobiele lichtmasten neergezet. De Stationsweg, waar het feest plaats zou vinden, en omliggende wegen worden afgezet.
Het feest kwam tot stand omdat de 16-jarige Merthe de privacy-instellingen van haar verjaardagsfeest op Facebook verkeerd instelde. Daardoor kon iedereen andere mensen uitnodigen.
Tot nu toe lijkt de drukte mee te vallen. Op de hoek bij de afgesloten Stationsweg staan naar schatting 100 à 150 mensen, grotendeels jongeren. Velen van hen staan te bellen of maken foto's met hun mobieltjes.
Via Facebook melden inmiddels ruim 30.000 mensen dat ze bij het feest aanwezig zullen zijn, hoewel onwaarschijnlijk is dat dat aantal daadwerkelijk komt opdagen.
Gemeente
De Gemeente Haren heeft een speciale informatiepagina geopend op haar website. Daarop staat dat de koopavond in Haren vooralsnog doorgaat, maar de georganiseerde Vossenjacht en Hogehakkenrace niet.
"Er is geen feest in Haren. We verwachten wel bezoekers", schrijft de gemeente. "Hoeveel, kunnen we niet goed inschatten. We houden rekening met verschillende scenario’s, van een kleine groep nieuwsgierigen tot een grote groep met een paar raddraaiers." De gemeente zegt 'passende maatregelen' te zullen nemen.
Ook verwijderde de gemeente de straatnaamborden op de Stationsweg, hoewel onduidelijk is of dit jongeren met smartphones op een dwaalspoor zal brengen. Een mediabedrijf is van plan om het feest vanaf 7 uur te livestreamen vanuit een onbemand vliegtuigje.
Yellow Claw
De band Yellow Claw, bekend van de hit Krokobil, treedt vanavond op bij het Facebookfeest. Ook Kraantje Pappie zegt op Twitter aanwezig te zullen zijn. De bandleden van Yellow Claw zeiden op Twitter bereid te zijn om op te treden als iemand anders een feest organiseert.
Verschillende organisatoren lieten weten geïnteresserd te zijn, al is nog niet precies duidelijk waar en wanneer de band zal gaan optreden. "Alles over tijd en locatie hoor je kort voor de show", schrijft de band op Twitter.
Bandlid Nils zegt tegen NU.nl: "We kregen de hele tijd berichten van 'Yellow Claw moet komen draaien op Project X Haren.'" Hij noemt het 'heel erg vet' om op te treden 'op een uit de hand gelopen Facebookfeest'. Het is nog niet duidelijk of er een muziekinstallatie beschikbaar zal zijn op het voetbalterrein.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-andere-locatie.html
De gemeente organiseert en propageert het feest niet, maar faciliteert wel een alternatieve plek. Dat schept natuurlijk verwachtingen. Als je daar vervolgens niets mee doet dan blijven de mensen hangen waar je het niet wilt hebben, en dat is precies wat er gebeurd is. Ga je ze daar proberen weg te sturen naar huis dan krijg je gedonder, want de voetbalhooligans waren opzichtig aanwezig.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah, kijk. Toch nog een bron. I stand corrected. Blijkbaar was de gemeente toch duidelijk van plan om de menigte hier in eerste instantie naar toe te leiden. Maar niet voor een feest dus, dat werd nog maar eens duidelijk gemaakt. Er is dus nooit sprake geweest van een georganiseerd feest.
Blijkbaar is het ook mislukt, want iedereen ging gewoon het dorp in en niet naar dat veld.
Maar het is vooral groot geworden toen het in de gewone media kwam.quote:Op zaterdag 22 september 2012 04:22 schreef Dale. het volgende:
[..]
Hehehe, nou hier zie je de kracht dus van social media. Je onderschat die kwablijkelijk.
Zo gaat dat. Kleine media worden gevolgd door middelgrote media, en middelgrote media worden gevolgd door grote media, en grote media worden wereldwijd gevolgd.quote:Op zaterdag 22 september 2012 05:34 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Maar het is vooral groot geworden toen het in de gewone media kwam.
Klopt, de ultieme vorm van wisselwerking tussen de massa-media en de sociale media. Het begon op Facebook, het werd groot gemaakt door de kranten en tv's waardoor het nog groter werd op Facebook waardoor er nog meer berichten in de media kwamen over hoe groot het al op Facebook was, enz enz enzquote:Op zaterdag 22 september 2012 05:34 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Maar het is vooral groot geworden toen het in de gewone media kwam.
¿ Veendam hooligans ?quote:Op zaterdag 22 september 2012 05:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De gemeente organiseert en propageert het feest niet, maar faciliteert wel een alternatieve plek. Dat schept natuurlijk verwachtingen. Als je daar vervolgens niets mee doet dan blijven de mensen hangen waar je het niet wilt hebben, en dat is precies wat er gebeurd is. Ga je ze daar proberen weg te sturen naar huis dan krijg je gedonder, want de voetbalhooligans waren opzichtig aanwezig.
[ afbeelding ]
Wat een kneusquote:Op zaterdag 22 september 2012 04:20 schreef Pek het volgende:
[..]
Burgemeester Bats! had hetzelfde probleem.
De relschoppers hebben de meeste schuld.quote:Op zaterdag 22 september 2012 07:45 schreef byah het volgende:
Echt degene die hier de meeste schuld aan heeft gehad is de media. Fuck als er vandaag geen aandacht aan was geschonken was de hype vast niet zo groot geworden. En daarnaast, wat een kuddedieren zijn er toch
Hoe zie je dat voor je danquote:Op zaterdag 22 september 2012 08:36 schreef stoeltafel het volgende:
Ben benieuwd wat de straffen straks zullen zijn. Neem aan dat veel kinderen worden opgepakt via sociale media.
Dan kom je al snel uit bij: http://www.zie.nl/video/a(...)k-Haren/m1mzxvrfu2jkquote:Op zaterdag 22 september 2012 08:42 schreef Aikara het volgende:
Dit soort randdebielen mogen ze van mij kei- en keihard aanpakken.
Heftig... Vooral dat bebloede hoofdquote:Op zaterdag 22 september 2012 08:30 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://gigapica.geenstijl.nl/2012/09/riots_in_haren.html
en dan nog een dj die op laffe wijze "zijn excuus" aanbied via twitter...quote:Op zaterdag 22 september 2012 09:14 schreef roelofjan het volgende:
Mooi voorbeeld van selffulfilling prophecy dit.
Denk dat er niets aan de hand zou zijn geweest als de media er niet zo bovenop zou zijn gedoken.
Goed, een meisje post een uitnodiging op facebook en dat gaat viral. Feestje wordt afgelast. Einde verhaal zou je denken. Geen nieuws voor de landelijke media lijkt me.
Ware het niet dat de media er vervolgens een week over doorgaat, over dat feestje in haren wat niet door gaat en waar niemand naar toe mag. Dan kun er er gewoon op wachten dat er wel veel volk op af komt...
Voorbeeldje:
http://www.3fm.nl/gemist#(...)ragment/239311/58690
Maar ook serieuze media als de NOS en RTL brachten constant het 'nieuws' dat er geen feestje was. En dat de jeugd vrijdagavond vooral niet naar de Stationsweg in Haren mocht komen, want daar was geen feestje waar een paar duizend man op af komt.
Er was geen probleem totdat het media het probleem creëerde door het contant over het probleem te hebben.
En vervolgens zal de media zeggen dat het terecht is dat ze er zoveel aandacht hebben besteed, want moet je zien hoe het gisteren uit de hand is gelopen, dat is toch echt nieuws?
Je hebt gelijk natuurlijk, maar ik zou de schuld niet willen neerleggen bij de media. De schuldigen zijn die eikels die in Haren met fietsen en stenen aan het gooien zijn, auto's in de brand steken, bij mensen in de tuin staan te zeiken, ramen van winkels ingooien... En wat mij betreft is iedereen die naar Haren is gegaan om bij dat feestje aanwezig te zijn schuldig.quote:
Nou, dat gevoel krijg je wel inmiddels!quote:Op zaterdag 22 september 2012 09:21 schreef Hoplahopla het volgende:
Jezus wat is Nederland toch een kutland eigenlijk.Dan weten ze dat er mogelijk ongeregeldheden op voet zijn en dan loopt het nog uit de hand...
Waarom waren er maar 50 ME'ers? Waren is er geen traangas gebruikt? Waarom zijn er niet meer arrestaties verricht? En tenslotte waar zijn de nodig "ongelukjes" met politiekogels om mensen te laten leren dat ze nooit meer naar zoiets toe moeten gaan?
Waar betaal ik eigenlijk belasting voor in de land? Zodat anderen de boel aan stukken kunnen slaan?
Hohoho, Timur heeft het er niet zo heel lang over gehad.quote:Op zaterdag 22 september 2012 09:19 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
en dan nog een dj die op laffe wijze "zijn excuus" aanbied via twitter...
ongelovelijk, doe het dan an publiek op de radio maar niet op zo'n laffe manier
twitter:ivovanbreukelen twitterde op dinsdag 18-09-2012 om 23:51:12Wat zal ik aantrekken vrijdag? #projectxharen reageer retweet
twitter:daniellippens twitterde op dinsdag 18-09-2012 om 23:53:58Vanaf morgen bij de #Avondploeg! De Project X Haren-Update! Alles over reistijden, opkomst en andere essentiele zaken rondom #projectxharen reageer retweet
Stel kneuzen.twitter:daniellippens twitterde op woensdag 19-09-2012 om 15:24:47@FrankBemthuis Het gaat al lang niet meer om haar... Het is inmiddels veel groter dan dat
reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |