Anne | zondag 29 juli 2012 @ 10:42 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. ![]() ![]() Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen! [aanmelden!] De 3e Motorrijders new- & oldbierit! 16-09-2012 #4 ![]() ![]() denkel Eerste rijles: 03-07-2012 Theorie: 31-05-2012 AVB: 06-07-2012 AVD: 24-07-2012 Rijschool: Peter Jansen, Rucphen Lesmotor: n/a DubbelZout Eerste rijles: 28-04-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Eindhoven Lesmotor: Honda CBF600 einschtein Eerste rijles: 27-06-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Voorrang, Hoogezand Lesmotor: n/a GeneraalOnbenul Eerste les: 07-12-2011 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Succes Mimpen, Waddinxveen Lesmotor: Yamaha XJ6 Juicyhil Eerste les: 07-07-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: RVV, Amsterdam Lesmotor: Honda sanger Eerste les: 28-07-2012 Theorie: 21-08-2012 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Rijschool Donald, Purmerend Lesmotor: Kawasaki ER5 Vrieskist Eerste les: 28-07-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: vd Weij, Almere Lesmotor: Honda CB500 Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ ![]() ![]() ![]() ![]() Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 ![]() ![]() ![]() ![]() El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 ![]() ![]() ![]() ![]() daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 ![]() ![]() ![]() ![]() Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 De nieuwe regels vanaf 2013: ![]() Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ( ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 01-08-2012 22:34:15 ] | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 10:45 |
Er zijn zoveel oefeningen die je waarschijnlijk niet daadwerkelijk gaat toepassen zoals je hem leert in je lessen; Hoe vaak zal je bijvoorbeeld de langzame slalom toepassen in werkelijkheid? Volgens mij bijna nooit tot niet. Het 8-je is gewoon ook weer een oefening om te laten zien hoeveel voertuigbeheersing je hebt. AVB staat niet voor niks voor Algemene Voertuig Beheersing ![]() | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 11:32 |
Daar heb je gelijk in. Zou dan inderdaad 2x een halve draai doen. Langzame slalom doe ik wel eens uit verveling als ik aan kom rijden voor een verkeerslicht ![]() ![]() | |
Daantke | zondag 29 juli 2012 @ 12:09 |
Mij wordt juist verteld dat de huidige oefeningen allemaal oefeningen zijn die van pas kunnen komen in het verkeer (in tegenstelling tot de oefeningen van jaren/tientallen jaren (?) geleden). Het achtje gebruik je bijvoorbeeld bij een rotonde, waar je snel van richting moet kunnen veranderen en dus het gewicht van je motor naar de andere kant moet gooien. De techniek die je bij de langzame slalom leert, gebruik je bij het rijden tussen auto's bij file of verkeerslicht. | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 12:13 |
Volgens mij hebben we zulke rotonde's niet in NL waar je een 8-je kunt toepassen. En een langzame slalom zoals je hem in je lessen leert is natuurlijk heel 'overdreven', zoiets pas je niet toe in een file. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het 8-je en de rotondes. | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 12:14 |
Op de rotonde is in mijn ogen niet hetzelfde als een achtje. De techniek deels wel, maar de snelheid ligt hoger en je gebruikt geen achterrem. Ik weet niet wat voor een rij auto's jij bij het stoplicht tegen komt of in de file, maar meestal kun je er zonder al te veel slingeren tussendoor rijden. Overigens vind ik het apart dat de rijschool tegen je zegt dat je het voor voorkruipen/file rijden kunt gebruiken, want het is gedoogd (onder een aantal voorwaarden) en niets meer dan dat. | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 12:15 |
Die oefeningen zijn gewoon bedoeld om je te laten voelen en ervaren wat je allemaal met een motor kunt zonder dat je hem neerlegt. Als je wéét dat je een rondje met een radius van 3 meter kunt maken met het ding, is keren in een straatje van 6 meter breed een makkie, en zul je dat zelfverzekerder doen. | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 12:21 |
Ah pleeease, niet wéér die klote discussie, doe me een lol zeg ![]() ![]() ![]() Van een blikker verwacht ik zulke opmerkingen, maar van een kersvers geslaagde motorrijder vind ik het wel héél erg slekt ![]() Een voorbeeld van GEDOGEN, is het wietbeleid; drugs, inclusief softdrugs zijn VERBODEN in NL, maar je mag het wel op zak hebben, mits niet meer als 10 gram, en shops mogen het verhandelen, mits niet meer als 5 gram per persoon, en ze niet teveel (500gram) in huis hebben. Dát is een voorbeeld van gedogen met regeltjes.. [ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 29-07-2012 12:53:50 (fail :')) ] | |
Tankiej | zondag 29 juli 2012 @ 12:23 |
Inderdaad, het is gewoon toegestaan. Van jou had ik wel beter verwacht Vinniiee ![]() | |
-Trinity- | zondag 29 juli 2012 @ 12:24 |
De WVW is toch van '94? | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 12:27 |
Excuse me, daarvan was ik niet op de hoogte ![]() Edit: ik bedenk me nu dat filerijden ter sprake is gekomen tijdens mijn theorie ![]() Maar voorkruipen bij stoplicht weet ik zo niet ![]() | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 12:32 |
Ja sorry, my bad, ik bedoel het RVV ![]() klik | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 12:36 |
Same thing; een rij wachtende auto's is een file. Mijn vorige AT heb ik aan barrels gereden toen ik een rij auto's inhaalde die voor een brug stonden te wachten, en er halverwege een blikker besloot op te gaan keren vanuit die file.. was binnen de kom, ik reed technisch gezien op de verkeerde weghelft, en ik kreeg alles vergoed van de verzekering; ik reed niet te hard, en hij keek niet; case closed. Voorkruipen bij het verkeerslicht mag overigens alleen als er voor die richting een dubbele rijstrook is; dus 2 banen voor rechtdoor, of 2 banen om af te slaan, dan kun je er tussendoor. Voorpiepen over het voorsorteervak linksaf en dan voor de baan van rechtsdoor gaan staan is wél fout, dan misbruik je een voorsorteervak en volg je niet de richting daarvan; dan heb je een bon te pakken. [ Bericht 6% gewijzigd door Sounddragon op 29-07-2012 12:42:57 ] | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 12:40 |
Duidelijk, weer wat bij geleerd ![]() | |
Daantke | zondag 29 juli 2012 @ 13:21 |
Wat Sounddragon zegt, als je het op langzame snelheid en erg overdreven onder de knie hebt, kun je het zelfverzekerder doen in echte verkeerssituaties. | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 13:49 |
Nee, echt ![]() | |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 14:12 |
Heb ik ook, al weet ik niet wat dat "air twister" precies is... | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 14:19 |
Is los van elkaar. Twister is gewoon de kleurstelling van je helm (de twee kleuren die gebruikt zijn en door elkaar zijn 'getwist'). En Air betekent dat je het Airfit systeem in je helm hebt zitten: "Airfit™ permits a rider to personalize helmet fit through air adjustable cheek pads with additional noise reduction." | |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 14:21 |
Ah, ok. Ik heb matzwart met airfit. Het is een fijne helm. ![]() | |
Bozz187 | zondag 29 juli 2012 @ 14:28 |
en toch zie ik vaak zat onze vrienden in het blauw dit laatste wel doen | |
Daantke | zondag 29 juli 2012 @ 14:29 |
Ligt eraan hoe je het leest... ik bedoelde het wel zo ![]() | |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 14:33 |
Ik wist niet dat dat bij het stoplicht mocht ![]() | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 14:45 |
Mjah, wat doe je eraan? ze rijden ook te hard, door rood, ik heb ze al zien bumperen en verkeer opzij dwingen.. ze hebben een soort van carte blanche in het verkeer; ze hebben maar een half excuus nodig om regels te overtreden. flauw, but true. | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 14:51 |
Mjah, ik weet niet of het de orignele opzet van die wetswijziging is natuurlijk; denk het niet, maar het is gewoon legal, mits je het volgens de regeltjes doet. Het enge van op die manier voorkruipen, is dat je het eigenlijk vrij vlot moet doen, want je bent niet blij als je halverwege die rij bent en de boel gaat op groen; dan moet je soms behoorlijk stevig in je schoenen (of laarzen) staan om ertussen te komen, want dan willen de blikkers je natuurlijk terugpakken door je er niet tussen te laten ![]() Ik kijk meestal een beetje de situatie aan; vaak is er vrij weinig ruimte, en dan ga ik er gewoon achter staan, ook al voelt dat niet fijn als er verkeer achter je aan komt rijden, maar als het effe kan sneak ik er tussendoor ![]() | |
Gkhn | zondag 29 juli 2012 @ 15:13 |
![]() ![]() | |
Danger.Mouse | zondag 29 juli 2012 @ 15:14 |
Ruist 'ie niet als een malle bij hoge snelheden door alle vents? | |
Juicyhil | zondag 29 juli 2012 @ 15:14 |
Ziet er cool uit ![]() Maar ik zou dan toch echt voor een systeemhelm kiezen. Die de politie ook heeft ![]() | |
Gkhn | zondag 29 juli 2012 @ 15:16 |
Geen idee. Je kan ze dicht klikken dus lijkt me niet. Tja ieder zijn ding maar vond deze het beste passen bij mijn motorpak. En voor de prijs waarvoor ik hem meekreeg kon ik hem niet laten liggen. ![]() | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 15:33 |
Zijn ook genoeg systeemhelmen waaraan je niet direct ziet dat het een systeemhelm is, een daarvan is shoei neotec (vind ik). Nog een vraagje mbt voorkruipen bij het stoplicht, als je voorkruipt en je stopt na de stopstreep, dan ben je toch in overtreding? | |
Lindstrøm. | zondag 29 juli 2012 @ 15:38 |
Iemand nog essentiele tips voor AVD examen? Vooral kijken etc. | |
Life2.0 | zondag 29 juli 2012 @ 15:38 |
Je zou motorrijden toch eens stimuleren, wat een gek idee ![]() | |
Life2.0 | zondag 29 juli 2012 @ 15:40 |
Jezelf voorhouden dat het weer een dagelijks ritje is, ontspannen ![]() | |
Life2.0 | zondag 29 juli 2012 @ 15:41 |
officieel moet je voor de streep stoppen ja, maar als je voldoende zicht hebt op het verkeerslicht + niet op een VOP oid staat kan dat prima | |
Lilliesleaf | zondag 29 juli 2012 @ 16:17 |
Grappig. Tijdens het leren van m'n theorie kwam ik in het boek tegen 'dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling was om naar voren te rijden bij een stoplicht'. ![]() | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 16:19 |
Mjah, sort off. Ik blijf er meestal net tussen staan, anders sta je vaak onder de verkeerslichten; niet handig. Als ik collega motorrijders achter me aan zie komen rijd ik er wel tussenuit. | |
Salatrel | zondag 29 juli 2012 @ 16:21 |
sta je tenminste niet in de benzine/diesel dampen ![]() | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2012 @ 16:25 |
Theorie -> praktijk, niet de bedoeling -> veiliger; pick your choice. Het hóeft ook niet he, net als fileslalommen; je mag uiteraard ook gewoon achteraan aansluiten. | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 16:27 |
Zo doe ik het ook, behalve als er van die lage verkeerslichten zijn, dan ga ik er wel voor staan. | |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 18:42 |
Een systeemhelm lijkt me vooral handig als je rookt of veel moet praten als je stilstaat. Qua constructie lijkt mij een integraalhelm altijd veiliger, omdat het 1 geheel is. | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 18:46 |
Dat is niet de twister versie, da's een solid ![]() | |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 18:47 |
Heb ik ook nooit gezegd ![]() | |
Anne | zondag 29 juli 2012 @ 18:49 |
| |
Joooo-pi | zondag 29 juli 2012 @ 18:53 |
ah laat maar...
| |
dribbel79 | zondag 29 juli 2012 @ 19:42 |
Neem een duidelijke eigen beslissing...ze wilden mij een doodlopende straat in sturen, ik ging doodleuk rechtsaf (later zei ik "avb heb ik al gehad, die straat liep dood, straatjekeren vind ik niks aan | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 20:07 |
Had je wel moeten doen en hopen dat de auto achter je aan ging. Jij keert veul sneller namelijk ![]() Maar dan loop je het risico dat je niet slaagt ![]() | |
dribbel79 | zondag 29 juli 2012 @ 21:22 |
Haha, maar ze vonden het wel super, eigen initiatief (maakte een ander klein foutje goed, reed 60 in een 30 km zone) Moest ook rechtsaf, lag een zebrapad, waar iemand op liep...heb vroeg afgeremd/ gas terug genomen, zodat ik niet af hoefde stappen etc. Waardeerden ze ook... | |
Vinniiee | zondag 29 juli 2012 @ 21:28 |
Mag hopen dat je je been neer zetten bedoeld, je gaat niet afstappen bij een zebrapad ![]() ![]() Wel goed initiatief ja ![]() | |
daNpy | zondag 29 juli 2012 @ 21:38 |
Same here, als het groen springt is echt klote, want mensen spiegelen nauwelijks als ze stilstaan en/of wegrijden. Je komt dus uit een onverwachte hoek ineens voorbij en je moet zelf een gaatje zien te vinden. Ik kruip ook niet altijd voor bij het stoplicht, als er weinig auto's staan is het niet zo nodig en als het te smal is ga ik ook niet leip doen. Maar als er plek genoeg is ga ik ook lekker vooraan staan, het scheelt best wel en je bent vaak toch eerder weg ![]() | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 09:01 |
Een klein foutje? Dat is invordering rijbewijs ![]() | |
dribbel79 | maandag 30 juli 2012 @ 09:03 |
De examinator zei: er was werkelijk niemand op straat en je kon goed doorrijden, ik had zelf nóg harder gereden, maar prima, je hebt je goed aangepast aan de omstandigheden.. Invordering toch pas vanaf 50 km boven max speed? | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 09:04 |
En 100% te hard. | |
einschtein | maandag 30 juli 2012 @ 09:54 |
Dat is pas bij een overschrijding van 50 kmp/u. | |
drumstickNL | maandag 30 juli 2012 @ 09:56 |
Ik snap de fout wel; hiervoor is het ook "30" maar het ziet eruit als een weg waar je 80 kan. En dat kan an sich ook best. | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 10:03 |
Ja, en bij 100% overschrijding. | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 10:04 |
Ik was toen met mijn rijexamen met 70 langs wegwerkzaamheden gereden. | |
mstx | maandag 30 juli 2012 @ 10:08 |
http://www.rijksoverheid.(...)ijs-ingevorderd.html
| |
dribbel79 | maandag 30 juli 2012 @ 10:08 |
Nah, de 30 km zone bestond uit 2 delen zag ik later...eerste deel vd woonwijk hield ik me er keurig aan, daarna een grote weg overgestoken en daarna dacht ik dat het 50 km was ofzo (dan mag ik nog geen 60 rijden ![]() | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 10:15 |
Ook ja. In een 30 km zone ligt die grens nog lager. | |
mstx | maandag 30 juli 2012 @ 10:21 |
Bron? | |
Juicyhil | maandag 30 juli 2012 @ 10:25 |
Ervaring ![]() | |
mstx | maandag 30 juli 2012 @ 10:30 |
Oké, dan moet het wel waar zijn. ![]() | |
Vrieskist | maandag 30 juli 2012 @ 10:47 |
Nou, afgelopen zaterdag ook mijn eerste les gehad, voorlopig weer een gevaar op de weg erbij ;-) Moet zeggen dat het wel een coole ervaring was, het rijden in de auto was daarna maar een saaie bedoeling ![]() Voor de OP: Eerste les: 28-07-2012 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: vd Weij, Almere Lesmotor: Honda CB500 | |
sanger | maandag 30 juli 2012 @ 12:56 |
Ik heb zaterdag ook mijn eerste gehad eindelijk ![]() Hij wilde eerst zien hoe het optrekken/stoppen ging. Op het wennen aan de rem na ging dat vlekkeloos, remt veel directer dan een fiets of scooter ![]() Daarna naar het oefenterrein gereden en daar de langzame slalom, lopen met de motor en op de bok zetten en het verlaten van het parkeervak geoefend. Ging redelijk, slalom wilde ik te langzaam nemen waardoor je wat balans verliest. Na paar keer oefenen ging hij al stuk beter. Lopen met de motor is een eitje, net als op de bok zetten. Het parkeervak uitrijden ging nog niet helemaal, vooral omdat ik te voorzichtig was met het omgooien zeg maar. Na de vakantie weer verder ![]() | |
Gkhn | maandag 30 juli 2012 @ 14:24 |
Pff ik sta nu al bijna een maand droog ![]() ![]() | |
Vinniiee | maandag 30 juli 2012 @ 14:25 |
Ik ook, maar dat heeft niet met lessen te maken ![]() ![]() | |
Gkhn | maandag 30 juli 2012 @ 14:26 |
hihi. | |
Saninl | maandag 30 juli 2012 @ 14:31 |
![]() | |
Gkhn | maandag 30 juli 2012 @ 14:32 |
Anyways: 13 augustus AVD herkansing. ![]() | |
Anne | maandag 30 juli 2012 @ 15:01 |
Je staat erbij ![]() | |
Vinniiee | maandag 30 juli 2012 @ 15:27 |
Hihi, vind ik voor vrouwen. Ben jij een vrouw? ![]() Nee dat doe ik nooit, althans niet met plankje ![]() Nu maar weer ontopic ![]() Succes! Nog paar lessen er voor? | |
Gkhn | maandag 30 juli 2012 @ 15:56 |
Ja ik heb nog 2 lessen over in mijn pakket. Maar de punten waarop ik ben gezakt gaat me dat niet weer gebeuren. | |
sanger | maandag 30 juli 2012 @ 16:27 |
Mag aangevuld worden ![]() | |
Vrieskist | maandag 30 juli 2012 @ 16:30 |
Als het goed is liggen de theorieboekjes morgen op de deurmat, kan ik na 9 jaar weer mijn theoriekennis ophalen, jippie ![]() | |
lbeew | maandag 30 juli 2012 @ 17:21 |
Volgens mij is het inderdaad zo dat je rijbewijs kan ingevorderd worden als je meer dan twee keer de toegestane snelheid rijdt. Dus als je 30 mag en je rijdt 60+ dan kan je hem kwijtraken. Voor de rest is de regel in principe meer dan 50 km/h te hard. | |
sanger | maandag 30 juli 2012 @ 20:20 |
Heb je er al zin in ![]() ![]() ![]() | |
Vinniiee | maandag 30 juli 2012 @ 20:25 |
Ah oké scheelt toch. En mocht je 1 of 2 lessen extra nodig hebben kost dat de kop ook niet. Succes! ![]() | |
Vrieskist | maandag 30 juli 2012 @ 20:41 |
Ambitieus om in je vakantie te gaan leren ![]() | |
sanger | maandag 30 juli 2012 @ 21:02 |
Denk ook niet dat het er van gaat komen ![]() ![]() ![]() | |
Saninl | maandag 30 juli 2012 @ 22:44 |
Yes! Toenstraks echt een leuke les gehad! ![]() | |
Vinniiee | maandag 30 juli 2012 @ 23:05 |
Nice! Wat heb je allemaal gedaan? ![]() | |
Saninl | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:07 |
Tot nu toe gehad: 1 tryout: op de weg gereden 1 les: op de weg gereden om schakelen te oefenen 1 les; eerst op de weg gereden daarna naar plek voor bijzonder manoeuvres (snelle slalom) 2 lessen; snelle slalom en heel even uitwijkoefening deze les: even snelle slalom, even uitwijkoefening, daarna de 3 remoefeningen, in een vak parkeren aan de hand en uit een vak rijden op de motor. Daarna heeft hij mij nog op de plek voor de bijzondere manoeuvres (groot parkeerterrein) wat bijzondere dingen laten doen, namelijk even met losse handen rijden, staand op de motor rijden en met mijn rug helemaal naar achter hangen. Dat je dus naar boven kijkt. Het was vooral leuk dat ik verder was en die snelle slalom onder de knie had (volgens de instructeur). Morgen weer bellen voor een afspraak en volgende week vrijdag mijn theorie trouwens ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door Saninl op 31-07-2012 00:12:40 ] | |
Lindstrøm. | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:21 |
Vraagske, wat dien ik in onderstaande situatie te doen? Het invoegende verkeer voor laten gaan (en zelf gas terugnemen) of opschuiven naar de linkerrijbaan? Als optie 2, moet ik vervolgens snel voorbij (140 km/h) de invoegende auto's (die 120 km/h gaan) of kan ik ook rond 125 km/h op de linkerbaan blijven en er dus rustig voorbij?![]() | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:41 |
Ik zou naar links opschuiven en inhalen ![]() | |
hlmllp | dinsdag 31 juli 2012 @ 04:23 |
Straks rijden ze je omver die ouwe invoegers. Dus die auto voor je inhalen lijkt me wel een goeie. | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 06:06 |
Dit. De oprit van de snelweg richting mijn werk rijd iedereen 80 of nog langzamer, levensgevaarlijk. Ik sukkel in het begin altijd 50 en als er dan een gat ontstaat knal ik naar voren en voeg ik in, schuif gelijk een baan op als dat mogelijk is. 130 op je teller mag je aanhouden. | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 07:23 |
WTF lol, zonder handen/staand/liggend rijden ![]() Oefeningen die jij gehad hebt vond ik de leukste ![]() | |
sanger | dinsdag 31 juli 2012 @ 08:32 |
Ik zeg linkerbaan en met 125 ze voorbij rijden. De meesten voegen in met snelheden van max 100 per uur dus ben je er zo voorbij. Daarnaast geef je ze ruimte om in te voegen, wat getuigt van inzicht enzo. | |
Vrieskist | dinsdag 31 juli 2012 @ 09:17 |
Ik zou naar links uitwijken om ze te kunnen laten invoegen. Maar volgens mij zijn de mensen die invoegen zelf verantwoordelijk voor het invoegen, dus hoef je geen ruimte te maken. Correct me if i'm wrong. | |
Joooo-pi | dinsdag 31 juli 2012 @ 09:48 |
Dat is waar, maar 9 van de 10 kan niet fatsoenlijk invoegen en verwacht dat degene naast hem ruimte geeft. Let maar 's op wanneer de invoeger de richtingaanwijzer aan zet. | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:14 |
Als bestuurder op de snelweg zie je ver van te voren aankomen dat er auto's de invoegstrook op komen rijden, dan heb je over het algemeen genoeg tijd om naar links te gaan. Spits zou wat moeilijker kunnen worden. Laatst zag ik een auto op een invoegstrook stil staan op een 80-weg ![]() | |
Vrieskist | dinsdag 31 juli 2012 @ 10:15 |
Klopt, daarom geef ik ook vaak voorrang, ik 'verwacht' het zelf ook te krijgen. Dat maakt het invoegen allemaal wat makkelijker voor iedereen. Maar als ik geen ruimte kan maken, zoekt de invoegende partij het maar lekker uit hoor ![]() | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 11:18 |
Vergeet ook niet dat als motorrijder zijnde je vaak over het hoofd gezien wordt door invoegend verkeer, dus het is vaak voor je eigen veiligheid ook een pré dat je alvast opschuift om zodoende eventuele blinde koeien voor te zijn. | |
Lindstrøm. | dinsdag 31 juli 2012 @ 11:29 |
Bedankt allemaal ![]() Ik heb nog geen autorijbewijs, vandaar het gebrek aan inzicht. | |
Vrieskist | dinsdag 31 juli 2012 @ 11:37 |
Heb maar 1 motorrijles gehad, dus hier moet ik nog het nodige over leren. Maar ik kan me als automobilist voorstellen dat je jezelf wilt beschermen als motorrijder. Ik heb wel auto- maar geen motorrijbewijs, maar als je voelt dat je voor de invoegende partij uitkomt op de snelweg, dan kan je prima met 125 doorrijden zodat de invoeger achter jou kan invoegen. | |
Saninl | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:17 |
![]() | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:31 |
Kijk hier eens naar, werkt velhelderend ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Dekatria op 31-07-2012 12:38:54 ] | |
sanger | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:39 |
Dan ben je meestal al te laat. Vaak gaat deze pas halverwege de baanwissel aan. | |
Joooo-pi | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:18 |
Ja, ik bedoel eigenlijk meer dat jan en alleman de richtingaanwijzer zomaar aanzet, terwijl ze helemaal nog niet in de gelegenheid zijn om netjes in te voegen. (naast of vlak voor een medeweggebruiker, bijv.) | |
Vrieskist | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:21 |
Inderdaad, schrik je jezelf de pleuris omdat je verwacht dat ze ineens hun bak jouw weghelft gaan opsturen ![]() | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:27 |
In weefvakken van meerbaanse snelwegen (zoals hier, waar iedereen van links naar rechts wil en vice versa) snap ik dat dan weer wel, dan helpt dat wel. Dan weet je wie gaat schuiven, en waar je kan ritsen. Het is ook een stukje 'jezelf zichtbaar maken' in dat geval, hoewel het volgens de letter van de wet pas mag als je daadwerkelijk gaat schuiven. Zo gebruik ik bij door de file rijden altijd m'n alarmlichten - volgens de letter van de wet moeten ze eigenlijk uit blijven 'omdat het anders verwarring zou kunnen veroorzaken', maar dat weegt niet op tegen het voordeel dat mensen je veel eerder zien en dus ook aan de kant gaan. Neemt een stuk van de verontwaardiging weg die mensen dikwijls hebben, omdat ze anders vaak motorrijders pas zien als ze langsrijden en resp. daarvan schrikken. Een knipperend licht merk je immers veel sneller op. | |
lbeew | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:33 |
Als je een afrit neemt moet/mag je 300m van te voren al richting aangeven. Alleen bij invoegen moet je wachten tot je daadwerkelijk van rijstrook gaat wisselen. | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:34 |
Klopt, maar een weefvak is geen afrit natuurlijk ![]() | |
lbeew | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:35 |
Dat kun je niet van te voren weten als je er niet bekend bent. | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 13:37 |
Natuurlijk wel, dat kan je zien. Dit is een weefvak Dit is een afrit. Afritten staan vaak al vantevoren aangegeven (1200m, 600m, 300m), weefvakken niet ![]() | |
einschtein | dinsdag 31 juli 2012 @ 14:04 |
Tot nu toe geen goeie ervaring met Motozoom. Eerste bestelling, duurde 2 week voordat het er was. Mail van hun kant kwam langzaam op gang. Toen ik het pakketje binnen had, kreeg ik de mail van hun dat het pakketje verstuurd was en over 1 á 2 dagen kon ontvangen. Laarzen waren te groot, niemands schuld, dus ik wil ze retour sturen. Ik kijk op hun website, staat iets over een retourbon die je moet invullen wanneer je iets retour wilt sturen. Ik mailen, ze geven hetzelfde antwoord. Ik stel nogmaals duidelijk de vraag welke retourbon en waar ik die kan vinden. Turns out, die staat in de mail (als bijlage) die ik heb ontvangen toen het pakketje verstuurd was. Nu heb ik een ruiling/nieuw artikel aangevraagd, ingevuld op de retourbon. Pakketje is vorige week dinsdag verstuur, van mij naar hun met het oude artikel. Gisteren nog geen mail, ik stuur hun een mail met de vraag of mijn retourzending al is aangekomen. Was niet zo, ik heb ze de code gestuurd van de zending en plots kreeg ik vandaag een mail dat het artikel was aangekomen en dat de nieuwe bestelling was geaccepteerd. Bij dat nieuwe artikel stond, toen ik het checkte, dat het overal leverbaar was. Nu zetten ze in de mail dat het product (tijdelijk) niet meer leverbaar is. Nu zit ik dus zonder motorlaarzen, was ik toch maar naar de winkel gegaan. ![]() ----- On topic: gister heb ik na 1,5week weer rijles gehad! Ging goed! Heb de langzame oefeningen weer gedaan. | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 15:28 |
Kleding moet je altijd in een winkel kopen - het kunnen passen is zo belangrijk. Met een pak danwel helm nog veel meer. Voor onderdelen vind ik Motozoom nochthans prima. | |
einschtein | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:42 |
Mailtje van Motozoom gekregen, verwachte levertijd is zo'n 2 a 3 week. Heb gevraagd of ik mijn geld terugkocht, was geen probleem, dusseh. Goede en nette afhandeling dus. Direct maar naar Motoport geweest, zo'n 10 minuten fietsen. Heb motorlaarzen en handschoenen gekocht. 15% korting. ![]() | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:52 |
Je bestelt iets online van een zaak wat op 15 minuten fietsen afstand is? ![]() Talking about your zolder-fokker. | |
einschtein | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:54 |
Nee, online was Motozoom. Die dichtbij was Motoport. ![]() Maar ik maak de fout in ieder geval nooit weer. ![]() | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 17:57 |
Ah zo, verkeerd gelezen. Ik heb voor mijn helm 1 uur gereden omdat die zaak online het goedkoopste was. Toen ik eenmaal daar was stond de helm voor dezelfde prijs te koop als in de andere winkels. Heb het daar aangegeven dat de site goedkoper was en ik kreeg nog eens extra korting op de al lage prijs. ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 18:41 |
Wat was je kwijt aan benzinekosten? ![]() | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 18:50 |
Auto van ouders, dus carebear ![]() Met de prijsverschil van 50 euro was ik er zelfs voor naar toe gefietst. ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 18:57 |
Uurtje in de auto, hoe lang is dat wel niet fietsen ![]() ![]() | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:22 |
Bij wijze van hé. Ik hou niet van fietsen ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:39 |
Euw, dacht al ![]() | |
Juicyhil | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:46 |
Ik woon 5 minuten van een Motoport vestiging. Kwam ik pas achter toen ik een helm nodig had voor op de brommert. | |
einschtein | dinsdag 31 juli 2012 @ 21:27 |
Voor 50eu verschil zou ik de moeite ook doen! ![]() Mijn nieuwe laarzen en handschoenen: ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door einschtein op 31-07-2012 22:07:42 ] | |
Gkhn | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:10 |
Nice, ik hoop dat ze nooit de prijs waard worden ![]() | |
dribbel79 | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:30 |
Dit, plus please please doe je groot licht aan in de file, als blikkers iets opvalt is het dat wel (ze vinden het vervelend, maar je weet zeker dat ze je zien!) Het mag niet, het is vervelend, maar het werkt wel! | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:50 |
Ik heb geen alarmlichten, en ik doe mijn grootlicht ook niet aan. Vind het hoogst irritant als ik andere motorrijders dit doen. Beter kijk je ver vooruit en jaag je er niet als een gek tussendoor. | |
lbeew | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:54 |
Groot licht wekt eerder agressie op, lijkt me niet verstandig. | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:55 |
Inderdaad ![]() | |
Dekatria | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:56 |
De Alp standaard ook niet ![]() | |
daNpy | dinsdag 31 juli 2012 @ 23:00 |
Als ze je niet zien met dimlicht, zien ze je ook niet met grootlicht. | |
Vinniiee | dinsdag 31 juli 2012 @ 23:20 |
Ik weet dat het kan, geen rocket science ![]() Voor file rijden heb ik mijn demper ![]() | |
Vrieskist | woensdag 1 augustus 2012 @ 10:46 |
Gister het theorieboekje binnengekregen, nu lekker studeren ![]() | |
Dekatria | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:05 |
Vergeet ook niet examens te oefenen, daar leer je vaak nog het meest van ![]() | |
Vrieskist | woensdag 1 augustus 2012 @ 11:55 |
Heb er ook een CDtje bij met oefenexamens, maar ga eerst de regels even goed stampen, dat is na bijna 10 jaar autorijbewijs toch wat verwaterd ![]() edit: Heb maar even een theorie-examen aangevraagd voor 31 augustus in Amsterdam. Mezelf een deadline opleggen is wel handig ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Vrieskist op 01-08-2012 12:06:05 ] | |
lbeew | woensdag 1 augustus 2012 @ 12:22 |
Onderschat het examen zeker niet idd. Veel mensen doen er simpelweg te weinig aan of denken "ach ik heb al een autorijbewijs, moet wel goed komen". Hierdoor zakt toch ongeveer de helft voor het theorie-examen. | |
sanger | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:03 |
Dus ik moet het ook echt leren ![]() ![]() | |
lbeew | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:08 |
Zelf heb ik het theorieboek goed doorgelezen en vervolgens alle oefen tentamens gemaakt, in totaal 400 vragen. Geslaagd met 46 van de 50 goed. | |
Vrieskist | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:12 |
Ik onderschat het zeker niet, want ik heb al wat andere oefenexamens gedaan en viel zwaar tegen ![]() | |
sanger | woensdag 1 augustus 2012 @ 13:22 |
Zie de PI ![]() ![]() ![]() | |
RainofDeath | woensdag 1 augustus 2012 @ 14:48 |
Ik mag bij de geslaagden worden gezet! Ik mocht het pasje gaan ophalen van de examinator! | |
Vrieskist | woensdag 1 augustus 2012 @ 15:19 |
Hiep hiep ![]() Geen rare dingen meegemaakt dus? ![]() | |
Vinniiee | woensdag 1 augustus 2012 @ 18:08 |
Nice, gefeliciteerd! ![]() | |
einschtein | woensdag 1 augustus 2012 @ 18:50 |
Gefeliciteerd! | |
RainofDeath | woensdag 1 augustus 2012 @ 19:21 |
Wel een paar foutjes maar verder voldoende (waaronder 1 inschattingsfout, 100 rijden op een autoweg met een stoplicht die net op oranje sprong. Ik dacht, oh, dat haal ik makkelijk... totdat het een halve noodstop werd ![]() | |
Daantke | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:30 |
Gefeliciteerd! Vandaag privelesje van 2 uur ![]() ![]() Nu 6 uur les gehad (vooral AVB) en daarvoor 1 proefles. Volgende week nog 2 uur les, misschien daarna nog en maandag 13 augustus AVB examen. | |
Dekatria | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:43 |
Gefeliciteerd!!! ![]() Zo ja: [aanmelden!] De 3e Motorrijders new- & oldbierit! 16-09-2012 #4 | |
RainofDeath | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:34 |
Nog niet, maar heb wel een Suzuki gs500 voor een mooi prijsje op het oog. Rustig aan beginnen en zie later wel als ik iets snellers koop. Wel rijbewijs met spoed aangevraagd, want ik wil dit weekend proefrijden ![]() | |
Sounddragon | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:35 |
Feli's RoD ![]() | |
Vinniiee | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:51 |
Nice, ik heb ook een GS500. Leuke goedkope beginners motor, zeer gunstig verbruik (1:20 makkelijk haalbaar, zelf doe ik net geen 1:25), onderhoud kun je allemaal zelf doen (wel een beetje technische kennis vereist), en natuurlijk: een twin ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 2 augustus 2012 @ 01:15 |
Vandaag blok 2 van de AVB-lessen. Het gaat op zich beter dan vorige keer, maar ik heb nog steeds vérschrikkelijk veel moeite met de langzame oefeningen: achtje, halve draai, langzame slalom. Instructeur zei, oefen nou eerst maar gewoon rondom een enkele pion, maak eerst grotere cirkels waar je je prettig bij voelt en probeer dan op je eigen tempo de motor steeds schuiner te leggen. Na een tijdje ging het beter, zei de instructeur: sneller en minder bang zijn, je gaat maar 1 keer schrikken, het moment dat je voor het eerst met je teen de grond aanraakt. En dat gebeurde dan ook een kwartiertje later.. man, wat kreeg ik een hartaanval. Niet plat gegaan, gelukkig, maar wel uit schrikreactie het gas flink open, motor recht en ik schoot er best wel vandoor. Ik ontweek alles wonderbaarlijk genoeg wel, maar qua snelheid had ik de motor niet onder controle. Wel fijn om te weten dat ik onderbewust precies weet hoe ik moet sturen, zelfs in zulke situaties.. maar dat bewust nog geen controle had over de motor (of beter gezegd: over mezelf) werd wel erg duidelijk. Behalve dat, ook nog wat stopopdrachten geoefend. Daarmee vind ik het vooral moeilijk om op snelheid te komen, dus: met écht 50 langs de pionnen. Puur iets psychologisch, want als ik dan rem denk ik elke keer: wat heb ik nog veel ruimte over! Vooral omdat ik gewoon nog niet wéét wat ik van een motor kan verwachten.. als ik rem bij een preciesiestop, schok ik steeds, omdat ik denk: ik moet remmen! shit ik rem te hard, doe je rem wat zachter! shit, ik moest toch wat harder remmen! .. oh, toch niet.. Alles gaat met de keer dat ik het doe beter en beter en ik leer de motor steeds beter kennen.. maar het is wel moeilijk om als persoon die van nature zo erg met haar hoofd bezig is, nu al je vertrouwen en intuitie op het lichamelijke te richten. | |
Vinniiee | donderdag 2 augustus 2012 @ 08:51 |
De langzame oefeningen zijn inderdaad erg lastig om mee te beginnen. De langzame slalom is veruit de lastige (in mijn ogen). Goed van die instructeur om je die rondjes te laten draaien, wellicht de volgende keer weer doen aan het begin van de les en proberen je hand onder controle te houden? Je zou kunnen proberen om een deel van het stuurgewicht vast te pakken, waardoor je het gas makkelijker constant/onder controle kunt houden. Afhankelijk van je les-situatie (de plek zelf) zal je wat sneller moeten accelereren, maar over het algemeen is er wel ruimte genoeg om de snelheid te halen. Tip voor het remmen: met je volledige hand naar de remhendel en dan van rechts naar links met je vingers 'aangrijpen'. Hoe verder je de remhendel aan de buitenkant pakt, hoe harder je kunt remmen, belangrijk is ook dat je goed kijkt. Mooi dat er al vooruitgang in zit, je krijgt het heus wel onder controle! Zet 'm op! ![]() | |
Lilliesleaf | zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:22 |
Blok 3! Ging erg goed, moet ik zeggen. Geen wonderen natuurlijk, maar gewoon goed. De uitwijkoefening gaat nu top en snelle slalom gaat nu echt perfect. Eerst had ik wat moeite om die uitwijkoefening echt met 50 te doen. Belangrijker: de langzame oefeningen gaan ook beter! Ik begon weer met een beetje rondjes draaien en ben toen aan de slag gegaan met de halve draai. Halve draai naar links lukte uiteindelijk! Ik was echt zo blij. Nadat ik die een paar keer te pakken had ook maar even de linker draai van het achtje geoefend, en ook die redde ik wel. Volgende les maar aan de slag met de rechterdraai, dan moeten de halve draaien en het achtje wel goed zitten. Remoefeningen gingen wel iets beter, maar nog steeds niet echt geweldig. Ik schok nu niet meer zo veel bij de stopopdracht/preciesiestop, maar het gaat nog niet echt heel vloeiend. Vertragingsoefening vind ik ook nog wel wat ingewikkeld, maar meer omdat die volgorde van handelingen er nog niet in zit. Ik vergeet na het remmen steeds weer gas te geven. ![]() Misschien handig voor de overige lessers: Ik merkte dat de grootste reden waarom ik die cirkels niet kon maken de spanning op m'n achterrem was. Ik duwde de achterrem zo hard in dat (vooral in de vorige les) ik gewoon mijn remblokken kon horen piepen. Totaal niet relaxt, want m'n been was constant gespannen. Uiteindelijk het evenwicht gevonden: Het is echt een kwestie van het gewicht van je schoen gebruiken en niet extra bij gaan drukken met je been. Uiteindelijk ga je dan wel wat sneller, net onder de 20, gok ik, alleen doordat de spanning weg is uit je lichaam kun je de beweging veel vloeiender maken en dan merk je niet eens meer dat je sneller gaat dan in het begin comfortabel is. Oh! En vraag of je achterop mag bij de instructeur! Ik ben meerdere keren achterop geweest, eerst vooral om de bewegen van je lichaam te voelen en daarna om me goed te concentreren op welke snelheid hij die bochten nou maakt. | |
Vrieskist | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:28 |
Vandaag mijn eerste echte les, dus AVB oefeningen gedaan: parkeren van de motor, stopproef, stapvoets rijden en langzame slalom. Alles ging voor mijn gevoel wel redelijk, geen pionnen omgereden. Alles moet nu alleen nog soepeler, meer durven, aldus de instructeur Volgende week weer op de moter ![]() | |
Lilliesleaf | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:30 |
De eerste keer en geen pionnen omgooien bij de langzame slalom? ... wow. Da's.. erg netjes. | |
Vrieskist | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:34 |
Nee, niets geraakt, na alle verhalen verbaasde het mezelf ook ![]() | |
Lilliesleaf | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:35 |
Jaloers. ![]() | |
Vrieskist | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:39 |
![]() Zelf had ik niet het idee dat het zo goed ging. Het scheef hangen op de motor voelt toch nog wat 'eng'. Die 2 uurtjes vliegen ook om btw, had nog wel wat langer willen oefenen ... | |
Vinniiee | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:40 |
Ik ook ![]() | |
Vrieskist | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:42 |
Klaagmodus: veel te warm weer om in vol ornaat die oefeningen te doen ![]() Maar ondertussen vind ik het wel veilig idee om in beschermende kleding te rijden | |
Vinniiee | zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:47 |
Toen ik aan het lessen was regelmatig doorweekt in het pak van de rijschool. Ik stond te gniffelen als de volgende lesser mijn jas nodig had ![]() | |
Vrieskist | zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:02 |
Heel herkenbaar ![]() | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 01:15 |
Ik vraag me trouwens af.. Bij het achtje, hè? De meesten gaan er aan de rechterkant in en beginnen met de bocht naar links. Zou je hem ook gespiegeld mogen doen en met de bocht naar rechts beginnen? (De aan de linkerkant erin rijden) | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 01:55 |
Nee. Halve draai mag wel andersom maar achtje niet. | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 01:56 |
Hmm.. Stom. ![]() | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 01:57 |
Haha gaat ie de andere kant op beter? | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 01:59 |
Ja, naar links toe is mijn 'voorkeurskant'. De motor 'de andere kant' op gooien als ik vanaf links inrijd is gaat dan veel makkelijker en soepeler. | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 02:01 |
Wanneer heb je je examem trouwens? Ik had verder geen voorkeur qua bocht maar met avd hou ik er van om ff met volle vaart door een bocht naar rechts te gaan. | |
picodealion | zondag 5 augustus 2012 @ 02:02 |
Maandag eerste les ![]() | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 02:03 |
Donderdag. Alleen ik heb voor die tijd nog wel 6 uur te gaan. Woensdag een blok van drie uur en dan donderdag weer. | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 02:05 |
Ik zou gek worden. 3 uur achter elkaar die pionnetjes. Was zelf altijd blij als we weer terug mochten crossen. Zorgde er altijd voor dat ik lekker door reed tot ik in me oor hoorde of ik ff wou wachten omdat de mede lesser het niet bij houdt. | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 02:07 |
Ik vind het wel fijn, tis op een afgesloten terrein met steeds 5 oefeningen ofzo uitgezet. Kun je afwisselen en de oefeningen doen die je zelf wil. Ben je het zat: Dan ga je weer iets anders doen. Ik zou dat dus echt niet willen. Gewoon de weg op, zonder dat ik het gevoel heb dat ik de motor 100% onder controle heb. | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 02:10 |
Zat je nog achterop bij de instructeur? Ik heb schakelbrommer gereden misschien helpt dat. Eerste gemotoriseerd voortuig wat ik bestuurde haha. 80cc en een top van 135. Dat waren nog is tijden. Valt mee dat ik nog niet dood ben. | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 02:11 |
Dat heb ik dus niet. Eerste rijles was ook de eerste keer dat ik op een gemotoriseerde tweewieler zat. Maar nee, zoals ik zei: rijschool heeft een eigen oefenterrein. Je gaat daar gewoon zelf heen en kun gelijk oefenen. 3 uur avb les is dan ook echt 3 uur avb en niet 2 uur met nog heen en weer naar het terrein rijden. | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 02:14 |
Ik moest zelf naar de rijschool toe komen. Was gewoon z'n huis ![]() | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 08:58 |
Succes ![]() Nice! Ach, kun je goed oefenen. Dat is beter dan dat je een week moet wachten voordat je AVB hebt na je laatste les ![]() ![]() Wat is dat toch met scooter/brommer lui, je gelooft zelf toch niet dat je daadwerkelijk zo hard gaat ![]() | |
Dekatria | zondag 5 augustus 2012 @ 09:45 |
Da's best luxe, al is het heen en weer rijden natuurlijk ook oefening. Je moet het uiteindelijk natuurlijk ook op de openbare weg kunnen. | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 17:43 |
Klopt, tuurlijk moet je uiteindelijk op de weg kunnen.. noem me een vrouw, aangezien wij anders schijnen te werken, maar: ik zou me heel héél erg ongemakkelijk voelen als ik gelijk de weg op moest, zonder vertrouwen te hebben in de motor en zonder te weten hoe dat ding nou precies op mijn handelingen reageert. Mannen schijnen rijden te leren doordat een instructeur zegt: dit is het doel, ik doe het een keer voor. Nu jij. En dat ze het dan vervolgens maar gewoon gaan dóen, ze zien wel of het lukt of niet en hoe ver ze komen. Vrouwen schijnen te leren door eerst meer auditieve/visuele uitleg te krijgen en stapje voor stapje naar het doel toe te werken, ipv in het diepe springen en maar kijken of het lukt. | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 17:47 |
. Als mijn digitale teller 142 aangeeft ga ik daar vanuit ![]() | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 17:52 |
Berg af wind in de rug zeker ![]() | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 17:57 |
Ontgrenst, uitgehoonde cilindee blablabla. Gewoon rechtuit op een fietspad naast de snelweg ![]() | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 18:29 |
Ga me geen dingen wijsmaken jongen, met alleen ontgrenste uitlaat en een gehoonde cilinder (enkele microns van het oppervlak weg slijpen) ga jij geen 140 halen ![]() Opboren is een ander verhaal, maar een standaard cilinder gaat je dat niet lukken tot 80cc. Andere cilinder monteren is peanuts ![]() Maargoed, dit gaat over motorrijlessen, niet over hoe je brommers kunt opvoeren. | |
Anne | zondag 5 augustus 2012 @ 18:37 |
Aangezien dat ook nog eens wettelijk verboden is, wil ik daar sowieso nergens iets over lezen. | |
Dekatria | zondag 5 augustus 2012 @ 18:41 |
Je moet toch een keer voor het eerst de weg op, en dat gaat in het begin toch wel met wat moeite, ongeacht je geslacht ![]() Als dit echter voor jou werkt, dan is dat echter prima ![]() | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 18:42 |
Ik heb nergens gezegd dat ik 140 reed? | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 18:42 |
Ik wil er niet eens iemand wat over wijsmaken, dat zoeken ze maar lekker zelf uit.Klopt helemaal wat je zegt. Ik leste met een vrouw, en het ging echt precies zoals jij verwoord ![]() | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 18:42 |
Xtc is ook verboden en daar is een hele reeks topics over ![]() | |
Anne | zondag 5 augustus 2012 @ 18:43 |
Leuk. Dan ga je daar toch heen? | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 18:44 |
- genoeg, zei je zelf nog - [ Bericht 97% gewijzigd door Anne op 05-08-2012 18:45:27 ] | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 18:46 |
- weg - [ Bericht 97% gewijzigd door Anne op 05-08-2012 18:47:18 ] | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 18:46 |
Daar zit ik ook.:) | |
Anne | zondag 5 augustus 2012 @ 18:47 |
Ik kan me overigens niet vinden in dat vrouw-gebeuren en vind het ook weer lekker generaliserend ![]() Bij de tweede les reed ik ook gewoon zelf naar het oeffenterrein toe, na de vraag "durf je dat al? want wij weten zeker dat je het kan" -> Anne: " ![]() ![]() ![]() Ik denk eerder dat het met zelfvertrouwen te maken heeft, dan met je geslacht ![]() | |
Dekatria | zondag 5 augustus 2012 @ 18:47 |
Oh. | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 18:48 |
Zou goed kunnen dat het daar ook aan ligt en hoe het motor rijden zich in "je genen" bevind ![]() LOL, hele lap tekst veranderde naar 2 letters ![]() | |
Dekatria | zondag 5 augustus 2012 @ 18:51 |
Ik zag die post van Anne en veranderde het maar even ![]() Het hangt natuurlijk ook af hoe je er zelf in stapt, en of je al ervaring met motorvoertuigen hebt. Ik totaal niet (ook geen opgevoerde brommer ofwat), dus ik er volledig blanco, gung-ho in. En het is noooit meer goedgekomen ![]() | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 18:51 |
Ze hebben er bij autorijders onderzoek naar gedaan en in het algemeen gaat dat bij autorijders wel op. Ik denk eerlijk gezegd dat de groep vrouwen die motor willen rijden niet zó erg verschillen. Ja er zullen (veel) meer zijn die het op de 'mannenmanier' doen, maar bij lange na niet de meerderheid. En het heeft zeker met zelfvertrouwen te maken, ben ik met je eens, alleen, ik bedoel dus meer de te zeggen: Hoe mannen en vrouwen die zelfverzekerdheid verkrijgen, gaat gewoon anders. | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 18:54 |
Strak plan van je ![]() Dat zal inderdaad ook meespelen. Voornamelijk als je een schakelbrommer hebt gehad heb je het voordeel dat je al weet hoe je moet wegrijden/remmen/schakelen. Maar heel vaak brengt dat juist ook veel nadelen met zich mee ![]() | |
Anne | zondag 5 augustus 2012 @ 18:56 |
Nou, ik vond dat babbelen en toekijken altijd maar verspilde tijd. Ik deed gewoon en dan stopte ik even om aan te horen wat ik fout of juist goed deed (echt een paar luttele seconden) en dan ging ik weer verder. Ik ben 1x bij de uitwijkoefening (na mijn val, had ik wat moeite met hard remmen; heb ik nog steeds wel last van) en bij een 8-je achterop gegaan (rijinstructeur liet me zien dat het met 1 hand aan het stuur ook kon, waarna ik hem daarna dus ook met 1 hand deed) en dat was het. En volgens mij gold dat voor alle vrouwen (en mannen) bij die rijschool; je deed gewoon. Zo ging dat gewoon daar. Dus ik denk dat het wel meevalt dat vrouwen hetzelfde denken en doen. Gelukkig maar ook ![]() | |
SilentHunterNL | zondag 5 augustus 2012 @ 18:56 |
Voor deze ene keer ben ik het wel met je eens. De instructeur moest mij meer dingen afleren dan aanleren. | |
bascross | zondag 5 augustus 2012 @ 19:01 |
Wat een onzin. Er worden genoeg sprintwedstrijden georganiseerd waar jij prima legaal met je opgevoerde brommertje/scootertje mag sprinten. | |
Dekatria | zondag 5 augustus 2012 @ 19:06 |
Ik moet bij opgevoerde scooters altijd denken aan een keer dat ze hier in de buurt bij een druk kruispunt de rollerbank hadden opgesteld, en kuddes van die petjes langs de kant aan het zetten waren. Was er eentje die dacht te kunnen ontkomen, werd meteen vastgezet door de 2 motoragenten op Alps. Dat ventje was de illustratie van kansloos ![]() | |
Vrieskist | zondag 5 augustus 2012 @ 19:06 |
Het stukje rijden van het oefenterrein terug naar de verkeersschool voelt voor mij als ervaren automobilist meer vertrouwd dan een slalom ![]() | |
Vinniiee | zondag 5 augustus 2012 @ 19:21 |
Het stukje van en naar de rijschool vond ik vaak leuker dan de oefeningen zelf ![]() | |
Lilliesleaf | zondag 5 augustus 2012 @ 20:02 |
Goed punt.. daar kan het ook wel eens aan liggen. Heb net 2 weken m'n rijbewijs ofzo. ![]() | |
einschtein | maandag 6 augustus 2012 @ 14:37 |
Zo rijles. In de keiharde regen. ![]() | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 14:39 |
Zo, eerste les over een ruim uurtje. Geen regen hier gelukkig. | |
Vinniiee | maandag 6 augustus 2012 @ 15:01 |
Succes! ![]() ![]() Ook succes ![]() | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 15:12 |
Oh, nu wel regen. En flink. | |
Saninl | maandag 6 augustus 2012 @ 15:18 |
Dat vind ik op het moment ook, haha. Op de heenreis denk ik nog; yes, zo ff oefenen op het parkeerterrein. Maar na veel pionnen te hebben gezien denk ik altijd: ooh, nog even en ik mag weer lekker terugrijden! haha | |
Vinniiee | maandag 6 augustus 2012 @ 15:23 |
Hehe ![]() ![]() Soms worden die pionnen een beetje te veel ja ![]() | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 15:25 |
Dank, komt vast goed. | |
einschtein | maandag 6 augustus 2012 @ 17:37 |
Alweer tijdje terug van lessen. Wat blijf ik een ontzettende hekel hebben aan die langzame slalom, ugh. ![]() | |
Lilliesleaf | maandag 6 augustus 2012 @ 18:04 |
Weetje waar ik dus laatst aan dacht? .. Misschien is het wel net een kwestie van je lichaamsgewicht erin gooien, net als bij snelle slalom en precies die beweging doen, maar dan langzamer.. ik heb namelijk steeds de neiging om veel met m'n stuur te gaan sturen, maar dan haal je de bochten niet echt.. | |
Dekatria | maandag 6 augustus 2012 @ 18:13 |
Combinatie van koppeling en gas vast, en je snelheid regelen met je achterrem. Naar verluid helpt het lichtjes staan op de footpegs ook, omdat je zwaartepunt dan lager ligt en je stabieler bent. | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 18:36 |
Zo, dat ging best goed! Vrij snel doorgegaan van stapvoets naar gewoon naar schakelen, en daarna vooral bochtjes en achtjes. Naar rechts blijft lastig, ik trap te hard op de rem waardoor hij afslaat, maar zolang ik gewoon lekker rondrijd en af en toe een bocht pak gaat het prima. Net als met snowboarden eigenlijk, zodra ik mijn gedachten er even vanaf zet en gewoon mijn gevoel volg ga ik al veel beter. Laatste tien minuten even zelf rond mogen rijden, en meteen maar even wat slalommen geoefend. Ik heb het idee dat dit niet al teveel moeite gaat kosten ![]() | |
Lilliesleaf | maandag 6 augustus 2012 @ 18:43 |
Dat ligt lijkt me eerder eraan dat je niet genoeg toeren maakt. Als je maar genoeg toeren blijft maken kun je zo hard op de rem trappen als je wil.. Vinden de remschijfjes niet leuk, maar het kan wel. Top dat het zo goed gaat! ![]() | |
Dekatria | maandag 6 augustus 2012 @ 18:46 |
Wat ikzelf aanraad, als je remoefeningen gaat doen en je bent met iemand anders dan komt het vaak voor dat je even moet wachten - ik oefende dan altijd even m'n halve draai. Zo kon ik op een gegeven moment rondjes draaien binnen de lijnen ![]() Het is tijd waar je voor betaalt, dus gebruik 'm dan ook ![]() | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 19:14 |
Mijn partner werd al direct gepromoveerd naar een andere geoep omdat hij al eerder les had gehad, dus ik was alleen. Maar inderdaad, ik heb het grootste deel van mijn 'vrije' tijd gebruikt om die bocht te oefenen. | |
Vinniiee | maandag 6 augustus 2012 @ 20:52 |
Deed ik ook ja, goeie tip! | |
Gkhn | maandag 6 augustus 2012 @ 21:38 |
Ik zei het al eerder maar nu nog eens. Langzame slalom alleen de koppeling gebruiken, minder handelingen dus meer tijd voor de bochtjes. | |
picodealion | maandag 6 augustus 2012 @ 21:41 |
Daar moet ik nog even aan wennen ja, alleen de koppeling gebruiken om de snelheid te controleren. | |
Lilliesleaf | maandag 6 augustus 2012 @ 22:52 |
Hoe bedoel je 'alleen koppeling gebruiken' precies? | |
Gkhn | dinsdag 7 augustus 2012 @ 00:02 |
Ik heb het als volgt geleerd en na de eerste keer fout ging het altijd goed, ook op het examen. Je komt aanrijden met slippende koppeling, vervolgens trek je de koppeling in zodra je de pion passeert en je de bocht maakt (blauw), op het 'rechte' stuk `tussen de pionen laat je de koppeling weer slippen om je vaart er in te houden (rood). Doordat je de koppeling intrekt op het moment van de bocht raak je de trekkende werking van de motor kwijt waardoor het makkelijker is om de bocht te halen. Pas alleen op dat je het niet te langzaam doet anders val je om. Hoop dat het duidelijker is met deze geweldige paint. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Gkhn op 07-08-2012 00:23:09 ] | |
Lilliesleaf | dinsdag 7 augustus 2012 @ 00:17 |
Dus werkelijk puur en alleen op de koppeling? Gas gewoon dicht houden? Ik ga dit echt even proberen tijdens de volgende les, ik kan namelijk totaal m'n concentratie niet houden op de beweging doordat de motor zo veel wisselende geluiden maakt, het gas draai je namelijk met zo'n precieze beweging altijd wel mee en op zo'n snelheid controle over 4 handelingen moeten houden is gewoon echt heel moeilijk. (Zo'n natuurtalentje ben ik namelijk niet) Dit zou dan echt een uitkomst zijn. -- Ff CBR brochure erbij gepakt: Er staat bij de langzama slalom idd alleen maar dat een slippende koppeling verplicht is, en niks over een trekkende motor, zoals dat er wel bij staat bij de halve draai en het achtje. | |
Gkhn | dinsdag 7 augustus 2012 @ 00:24 |
Succes ermee. Ik heb mijn post aangepast omdat ik rood en blauw door elkaar had gehaald, ff opletten dus. | |
Lilliesleaf | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:02 |
Morgen weer les! ![]() Echt zin in. ![]() ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:04 |
Hehe succes! Betekent in ieder geval wel dat je er veel plezier in hebt ![]() | |
Lilliesleaf | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:05 |
Oh, dat zeker... maar.. kom op.. het is motorrijden! Hoe kun je daar nou géén plezier in hebben. ![]() | |
Saninl | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:08 |
Donderdag theorie! Zaterdag rijles, zondag op vakantie ![]() | |
Gkhn | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:19 |
Ik heb ook morgen eindelijk weer rijles. En dan zaterdag nog en dan maandag examen. Let's roll. | |
Lindstrøm. | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:22 |
bam binnen. ik ben een baas. | |
Vinniiee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:37 |
Als ik over de snelweg moet heb ik geen plezier ![]() ![]() Maargoed, je hebt gelijk ![]() | |
picodealion | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:26 |
Ik werd vandaag gebeld, ik mag maandag en dinsdag 4 uurtjes komen en dan donderdag al meteen afrikden voor AVB. ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:26 |
Nice, das snel! Succes! | |
picodealion | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:28 |
Mits het goed gaat, maar blijkbaar waren ze net zo tevreden over gisteren als ikzelf ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:31 |
Top! ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Vinniiee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:36 |
Kop op en gaan met die banaan ![]() | |
Vrieskist | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:00 |
Ondertussen tel ik alweer af tot zaterdag, weer paar uurtjes pionnetjes ontwijken ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:31 |
Blok.. wat is het ondertussen.. 4? (Bleek dus blok 3 te zijn ![]() Mijn doel: Achtje kunnen, halve draai vaker goed dan fout doen en eindelijk eens 'gedoseerd' kunnen remmen. Achtje lukt! Nog niet perfect natuurlijk, maar ik red hem! ![]() Halve draaien gaan ook steeds beter. 2 op de 3 gingen op het eind goed. Remmen vind ik nog steeds moeilijk... ![]() -- In ieder geval: morgen dus laatste blok en die middag examen. Ik ben niet nerveus - godzijdank - zoals bij het auto-examen, maar er heel positief sta ik er ook niet tegenover.. Zeg maar: Als ik het haal zal het een grotere verrassing voor me zijn dan wanneer ik zak. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Lilliesleaf op 09-08-2012 15:54:26 ] | |
Vinniiee | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:49 |
Lekker bezig! Je zult net zien dat de oefeningen op het examen daadwerkelijk beter gaan dan 's morgens, dat had ik namelijk ook, en de mede examenkandidaten ook ![]() ![]() | |
Dekatria | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:58 |
Bij het achtje loont het ook wel om na de eerste halve draai zo ver mogelijk naar de buitenlijn te rijden. Zo heb je meer ruimte voor je tweede halve draai, en minder risico dat je er dan buiten gaat ![]() Succes morgen! | |
Lilliesleaf | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:06 |
Dat is dus het voordeel aan dat terrein van Oostpoort, ze hebben vaste plekken voor alle pionnen en daarnaast zijn er op het asfalt allemaal hulplijnen gespoten, zoals bijvoorbeeld precies die lijn die je noemt. | |
Lilliesleaf | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:13 |
https://maps.google.nl/ma(...)23&ctz=-120&t=h&z=18 Dit is dus dat oefenterrein. Als je inzoomt kun je puntjes zien op het wegdek. Dat zijn alle vaste markeringen van de oefeningen. Tijdens lessen/examens weet je dus steeds precies waar je naartoe moet kijken omdat je 'kijkpunten' niet veranderen. | |
Vinniiee | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:22 |
Ziet er wel hendig uit ja ![]() Mag je het 8-je niet in het 8-je doen? ![]() | |
Saninl | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:23 |
Jeu, wat een luxe terrein! Groot achtje ook ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:24 |
Dát achtje is HUUUGE. Echt gewoon.. naja.. écht groot. Maar, klein genoeg om in het begin echt even te wennen aan je gas constant houden, beiden kanten op. Het is namelijk net klein genoeg dat je een heel klein beetje je gewicht moet gebruiken en ietsie pietsie moet afschuinen (zeker als je de binnenbocht neemt). | |
Dekatria | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:26 |
Ik neem aan dat de oefeningen uitgezet worden op die grote brede stukken? Ik zie daar volgens mij wel de plaatsen voor pilonnen aangegeven ![]() | |
Vinniiee | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:32 |
Haha weet ik, was ook meer als grap bedoeld ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:33 |
Lange brede kant onder (bij de lijnen) zijn de pionnen voor de remopdrachten + vertragingsopdracht. Andere brede kant staat de snelle slalom. Lange stuk T-splitsing in het midden naar het open stuk toe is uitwijk. En in het middenstuk staan langzame slalom, draaioefeningen en parkeervak. Wat er dan gebeurt: Je komt van een remopdracht, ff wat langzame oefeningen doen, ben het zat, terug naar de remopdracht, ondertussen voor de 100ste keer langs de snelle slalom. Ff gas geven en de remmen nog even uitproberen en dan de opdracht zelf. En opnieuw. | |
Saninl | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:58 |
Toch wel een luxe terrein! Ik heb dit: https://maps.google.nl/?l(...)36,0.008256&t=h&z=18 Soms wel met 5 of 6 motoren ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:10 |
Mooi leeg veld zeg! | |
Gkhn | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:40 |
Eindelijk weer motor gereden ![]() Ging goed, heb goed gelet op de bochten. De truc is om de bochten van kruispunten te nemen zoals je dat ook in de auto doet, dus niks afsnijden. Bij snelle bochten uiteraard wel afsnijden, en op klaverbladen of lange doordraaiers zoveel mogelijk aan de buitenkant blijven totdat je het rechte stuk op kan kijken en dan doorsnijden. Nu vraag ik me toch wel af of ik die 2 extra lessen voor mijn examen nodig heb. ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:50 |
Oh! Een AVD'er! De laatste tijd de hele tijd over AVB gepraat, helemaal vergeten dat dat ook nog in dit topic thuishoort. ![]() Bel je docent? Ik bedoel.. uiteindelijk.. kan het kwaad? Beter twee extra lessen dan straks een nieuw examen. | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:40 |
Ik had dit mini-parkeerplaatsje: klik ![]() Er wordt dus toch ook al voor AVD gelest, goed bezig! ![]() | |
mstx | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:51 |
Ik zie mijn uitwijkoefening en slalom gewoon op streetview staan. ![]() ![]() https://maps.google.nl/ma(...)cbp=12,21.4,,0,24.61 | |
Tankiej | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:52 |
Zoveel mogelijk aan de buitenkant? Ik moest bij lange bochten, zoals op- en afritten van snelwegen, juist in het midden blijven. Liever zelfs nog aan de binnenkant. Aan de buitenkant van de bocht ligt vaak allemaal troep, daar wil je echt niet tijdens je bocht overheen rijden ![]() | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:56 |
Heb ik examen moeten doen ![]() Dit. Ga beter in het midden rijden of de binnenzijde (zodat er geen optie bestaat dat er ongeduldige asociale automobilisten kunnen inhalen), en zo voorkom je inderdaad dat je niet over troep heen rijdt. Hier ligt bij een afrit de buitenkant helemaal vol met blikjes/papiertjes/chipszakken en nog meer van dat soort troep. | |
Skv | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:03 |
Dit ja, je neemt toch geen bochten aan de buitenkant.. ![]() | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:17 |
Sowieso rij je als een slak als je aan de buitenkant de bocht moet nemen. Binnenkant schuin je meer af , en kun je sneller. Kijk maar naar je halve draai. Wil je daar rechtop de bocht door, dan heeft dat een grotere draaicirkel en rijd je langzamer dan wanneer je afschuint. Daarnaast; stel je moet uitwijken, dan kan dat dus niet omdat je al aan de buitenzijde zit. Rij je in het midden of langs de vluchtstrookstreep, dan heb je aan beide zijden nog ongeveer evenveel ruimte om uit te wijken. | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:05 |
YES! ![]() ![]() ![]() Ik heb m'n AVB gehaald! ![]() Was geen geweldig examen, had erg veel last van de stress. ![]() Oefeningen in willekeurige volgorde: Oefening 1: Lopen - ging vrij goed! Kreeg hem in 1 keer op de bok, geen gewiebel etc terwijl dat bij het oefenen nog wat problematisch was. Oefening 2: Langzame slalom - eerste poging ging fout, halverwege redde ik hem niet meer, voetje, gelijk opnieuw. Tweede keer redde ik hem wel, maar niet heel netjes, véél gebrom van de motor omdat ik het gas continue meedraaide. Na afloop zei hij dat het nét goed was, gelukkig maar, want: Oefening 3: Achtje - ik kwam uit de noodstop en schakelde door de stress verkeerd terug. Uiteindelijk was poging 1 een poging om een achtje te maken in de tweede versnelling. Hopeloos. ![]() Oefening 4: Noodstop - netjes! Had iets harder gekund, maar wel gewoon OK. Oefening 5: Precisiestop - was 'OK' deze man was niet erg streng met remopdrachten. Toen ik de instructeur er naar vroeg zei hij dat die man ooit eens tijdens een examen had meegemaakt dat iemand zich zo gepusht voelde, keihard remde, motor blokkeerde en die jongen kon naar het ziekenhuis. Sindsdien doet hij makkelijker erover. Had aan het eind wel een 'hopje' nog, maar alles daarvoor was wel netjes en netjes bij de lijn. Oefening 6: Uitwijkopdracht - perfect. Maar de uitwijkopdracht is dan ook altijd mijn beste geweest. (+ hij is gewoon simpel). Oefening 7: Vertragingsoefening - ik heb tijdens alle lessen nog nóóit een perfecte vertraging gemaakt, ik 'voelde' de oefening gewoon niet aan. Maar toen hij zei dat ik doe oefening moest doen, dacht ik er niet eens bij na, hup, motor naar de start: Gas, schakelen, remmen, schakelen, draaien. Hij ging gewoon werkelijk perfect. Alles ging superstrak en vloeiend. Was er zelf verbaast over. Conclusie: Slalom en achtje moesten 2 keer, de rest was in 1 keer goed. De slalom was nét goedgekeurd. Gelukkig maar, anders was ik gezakt (2 fouten in hetzelfde cluster). | |
picodealion | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:11 |
Netjes hoor, gefeli! ![]() ![]() | |
picodealion | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:13 |
Wat is trouwens die vertragingsoefening precies? Ik heb dat tijdens mijn eerste les nog niet gehad, en uit de filmpjes word ik niet veel wijzer. Is het gewoon terugschakelen en dan rustig remmen oid? | |
Joooo-pi | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:17 |
je moet behoorlijk snel optrekken tot in z'n 3 en dan bij de pylonnen (vrij) hard remmen en 1 terugschakelen. Vervolgens met wederom licht trekkende motor de slalom nemen. ![]() Best een vervelende oefening, want je weet nooit wanneer je het helemaal goed doet. | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:20 |
Dat dus, stil staan bij de eerste pionnen, dan van stilstand naar 50 kmh, 3de versnelling. Afremmen en schakelen en op tijd klaar zijn om met 30-35 kmh door de pionnen te gaan. en dat moet dus allemaal vloeiend gebeuren. Iets wat mij tot op het moment van het examen nog niet was gelukt. | |
ArnosL | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:24 |
Vriendin van mn broer heeft dinsdag dr AVB gehaald en moet volgende week al voor de AVD, terwijl ze dinsdag pas de AVD heeft ingepland. Hoezo wachttijd? ![]() | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:27 |
Gefeliciteerd! ![]() ![]() Maar like wut? Gelijk door vanuit de noodstop naar het achtje? Wel met tussenstop neem ik aan, anders vind ik het wel heel vreemd. Gelukkig ging de vertragingsoefening en de remoefeningen ook goed, ook al had je die gisteren? nog niet zo goed onder de knie. Toppie! ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:33 |
Gisteren ja. ![]() ![]() Noodstop. Ik sta stil. Man komt naar me toe: Rij maar door naar het achtje. Waarom zou het niet kunnen? | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:35 |
Omdat ik niet weet hoe de situatie ging ![]() ![]() Nu ben je van de pionnetjes af in ieder geval ![]() | |
Saninl | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:38 |
Yes, ik heb mijn theorie gehaald ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:39 |
![]() Kwam je nog onmogelijke vragen tegen? | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:43 |
We waren bij AVB trouwens met 9 man, waarvan 7/8 van de rijschool in Groningen gaan lessen, ik dus ook.. (ipv Assen, waar het oefenterrein is). Toen ik dat doorhad heb ik echt gélijk, terwijl iedereen nog naar de overige paar examenkandidaten aan het kijken waren, naar de rijschool gebeld. 'Hey! Ik ben net geslaagd voor m'n AVB, je hebt het nog niet in het systeem, maar het is zo. Wanneer is de eerste mogelijkheid voor een wegles?' 'Morgen vroeg is nog één plekje, anders is volgende week vrijdag de eerste optie.' 'Morgen is goed! Plan maar in!' ![]() (De eerste keer op de weg is altijd een 'speciale les' die als dusdanig ingeplant wordt, vandaar dat er niet heel veel van zijn en je dus wat langer moet wachten) | |
WhiteJoker | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:32 |
Nogmaals gefeliciteerd Lilliesleaf! Lol ik mocht echt gelijk de eerste "echte" les (na de proefles) de weg op. Moest ook wel, oefenterrein lag niet bij de rijschool. Ik had overigens al wel rijbewijs B (A inmiddels ook). Lijkt me trouwens nog wel een keer tof om met m'n eigen motor al die oefeningen te doen. Je leert je motor daar echt mee kennen, en ik heb het gevoel alsof ik die oefeningen alweer vergeten ben. | |
mstx | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:40 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Daantke | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:41 |
Ik mocht in mijn proefles de snelweg op. Terwijl ik nooit eerder had gereden, alleen een uurtje max 30 kmh rijden op een verlaten industrieterrein ![]() | |
mstx | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:58 |
Had je instructeur een hekel aan je? ![]() | |
Vinniiee | donderdag 9 augustus 2012 @ 18:31 |
Nice, jij houd van zaken doen ![]() | |
einschtein | donderdag 9 augustus 2012 @ 19:09 |
Gefeliciteerd, Lilliesleaf en Saninl! | |
Saninl | donderdag 9 augustus 2012 @ 19:33 |
Bedankt allen ![]() uhm, nee. Ik had een vraag over remweg en reactiesnelheid ofzo, dan moet je zo'n rekensom maken die ik gewoon niet wist ![]() En ik denk dat ik een vraag fout had over de positie van de weg. Meermaals zie je een motor op een rijbaan rijden, beetje links van het midden, precies het midden, rechts van het midden. En ik heb tijdens mijn lessen geleerd dat je wat links van het midden moet rijden, maar met oefenexamens was precies in het midden juist goed.. Dusja.. Maargoed, precies weet je natuurlijk nooit waar je fouten liggen ![]() | |
Dekatria | donderdag 9 augustus 2012 @ 19:36 |
Het gaat niet om hóe je het haalt, maar dát je het haalt. Ik weet ook nog dat het bij mij aankwam op het lopen met de motor (laatste oefening en ik had de langzame slalom al als fout). Ik wist dat ik 'm niet normaal op de bok kon krijgen, maar eenmaal in het parkeervak liet de examinator me zelf kiezen welke ik wilde ![]() Gefeliciteerd! ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 21:44 |
Volgens mij vinden die examinatoren die loopopdracht ook gewoon een grote onzin. Zolang je hem niet laat vallen is het goed ![]() | |
Dekatria | donderdag 9 augustus 2012 @ 23:50 |
Gaat eerder erom dat je hebt laten zien in je rest van de oefeningen of je controle over je fiets hebt, denk ![]() | |
Lilliesleaf | donderdag 9 augustus 2012 @ 23:54 |
Dat bedoel ik. Onzin in de zin van: Het toont amper voertuigbeheersing en is eigenlijk niet echt belangrijk in het examen. Dan zou een extra opdracht uit een van de clusters beter zijn. | |
Fruitdrink | vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:03 |
Ik wil graag beginnen met mijn eerste motorrijles maar wat kan ik allemaal verwachten de eerste keer? Ik heb letterlijk geen ervaring met motors maar ik wil het wel graag leren. Ik heb mijn rijbewijs B al anderhalf jaar maar het liefst wil ik een motor gaan halen. Verkeersinzicht zal ik dus niet al te veel problemen hebben lijkt me. Wel vraag ik me af of ik niet te licht ben voor een motor met mijn 60 kg. Het lijkt mij een uitdaging om met iets totaal nieuws te beginnen. Hebben jullie misschien tips? | |
Bozz187 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 04:54 |
mijn eerste les was stoeprandjes oprijden, om zo het gas te leren kennen, en daarna nog ff wat rondjes rijden. En die 60kg is geen probleem, en lengte mag evt ook biet uitmaken, mijn zus heeft hem ook gehaalt en die is 1,57m. en voor de rest, een motor is natuurlijk 10x beter dan een koekblik ![]() | |
Gkhn | vrijdag 10 augustus 2012 @ 07:16 |
Gewoon doen. Het is net alsof je auto rijdt op een fiets. ![]() | |
Vinniiee | vrijdag 10 augustus 2012 @ 08:41 |
Proefles nemen! Zo kom je erachter of je het ook echt leuk vind! Je gewicht is zeker geen probleem, ik ben ook 60kg (en 1,82m ![]() ![]() Ik zag in een of ander motorboek, een V8 4L motor in een fietsframe hangen ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:36 |
Wat voor tips was je naar op zoek? Wij kunnen moeilijk voor jou bepalen of het iets is. Als het je leuk lijkt, neem dan een proefles! Kun je daarna altijd nog bepalen of het wat voor je is en of je het leuk lijkt om er mee verder te gaan. Ik neem aan dat je al weleens achterop hebt meegereden? Zo niet zou je ook eerst dat kunnen proberen. Over het geen ervaring hebben: maakt helemaal niet uit. Goed, je zult er misschien een paar uur langer over doen in totaal, maar ach. Er zijn genoeg die 0 ervaring hebben. Oh, nog iets. Als je onder de 24 bent loont het echt om dit jaar nog je rijbewijs te halen, in januari komen er nieuwe regels namelijk die het moeilijker maken om een 'echt' A rijbewijs te halen. | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:54 |
Ok. Ik ben echt geniaal. Ik ben misschien geen natuurtalentje in het motorrijden, maar slim ben ik wel! En met die slimheid komt: Vooruit kijken, anticiperen en nog voor iets gebeurt erop in spelen. Wat is er gebeurd: Ik had gisteren mijn AVB bij Oostpoort. Die middag waren er 9 examenkandidaten waarvan zo'n 7 in Groningen gingen lessen en waarvan de helft op licht reed. Ik was als tweede. Toen ik door had dat er zo veel in Groningen gingen lessen, heb ik gelijk naar de rijschool gepland om een eerste speciale wegles in te plannen. Ik had namelijk gelijk door dat iedereen natuurlijk die middag zo snel mogelijk lessen in ging plannen en ik op tijd moest zijn, wil ik niet eeuwenlang moeten wachten. 'We hebben morgen nog één plekje, anders wordt het volgende week vrijdag'. 'Morgen is prima!' (vandaag dus) en daarna gelijk nog een blok dat net was vrijgekomen voor volgende week ingepland. Die normale blokken kunnen pas na het speciale eerste keer op de weg - blok. Ik kon dus gelijk beginnen met weglessen, al die anderen moeten nu sowieso 1,5 week wachten. ![]() En nu het echt geniale: Vandaag, na m'n eerste wegles, ben ik naar de administratie gegaan om te kijken wanneer er allemaal ruimte is. Ze hebben 2 instructeurs de volgende 2 weken gepland om de drukte op te vangen, máár ze hebben maar 1 lichte motor (+ 3 zware), dus er kunnen niet zo veel lichte lessers ingepland worden. Ik was op tijd, want nog niemand had zo vroeg van te voren lessen ingepland (ook niet de AVB'ers van vorige week), dus ik heb gelijk bijna al die plekken ingepikt voor die week en de week daarop ( ![]() Je motorrijbewijs halen in letterlijk een maand, zonder dat je een natuurtalent bent die maar 5-10 lessen nodig heeft in totaal? Ja, het kan blijkbaar! ![]() | |
Vinniiee | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:23 |
Nice, dat is echt werkelijk een geniale actie ![]() | |
JK1982 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:28 |
Nog voordat je geslaagd bent al de vlag uithangen bedoel je? ![]() Nou zal ik wel een ouwe zuurpruim zijn, maarre.. één klein detail: je moet het nog wel even waarmaken ![]() Wel knap als het lukt though ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:28 |
Wel een beetje zielig voor al die andere lessers die op licht moeten en na hun eerste les volgende week vrijdag dus praktisch geen ruimte meer hebben! ![]() Klein beetje asociaal? Ja. Voel ik me schuldig erover? Nee. ![]() | |
1517 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:29 |
Hoe zit dat eigenlijk met het rijbewijs zelf als je al een auto rijbewijs hebt? Moet je je oude dan inleveren of krijg je gewoon een rijbewijs? Ik ben namelijk mijn rijbewijs al 3 jaar kwijt | |
Vinniiee | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:29 |
Inderdaad wel een beetje zielig en asociaal, maar als hun ook zo geniaal waren geweest hadden ze precies hetzelfde kunnen doen ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:30 |
Da's waar, maar zelfs dan.. het voor elkaar te krijgen om nog zo veel lessen te plannen in zo'n korte tijd is wel een prestatie op zich. ![]() Hoewel ik er nog helemaal niet over na wil denken, is er best een kans dat ik zak. Bij auto bleek namelijk dat ik hele erge faalangst heb voor rijexamens. Het is nu wat minder, naarmate ik meer examens heb gedaan (3x op moeten gaan voor auto bijvoorbeeld, terwijl ik bij de eerste al ruim op examenniveau zat) hoe minder het wordt, maar het is nog steeds niet over. | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:32 |
Jep, je moet een nieuw rijbewijs aanvragen en een nieuw rijbewijs kopen ook. Dan moet je idd je oude inleveren. | |
JK1982 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:36 |
Ik heb zelf jaren terug inderdaad ook zoveel mogelijk lessen in korte tijd gepland, meestal 2x 2 uur in de week. Heb er in totaal 5 weken over gedaan, incl. afrijden. Maargoed, ik moest lachen om je enthousiasme in ieder geval.. Nu maar hopen dat je inderdaad slaagt, het zou wel heel lullig zijn als jij met je geniale idee straks herexamen moet doen terwijl die anderen, die jij nu zo uitlacht, al lekker aan het toeren zijn ![]() | |
JK1982 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:37 |
Overigens, de beste tip die ik je kan geven is: zie het niet als een examen, maar gewoon als weer een lekker stukje motorrijden. Dan zit je hopelijk wat minder gespannen op de motor.. | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:38 |
Naja, grote kans dat zij gewoon minder lessen nodig hebben en daardoor eerder examen kunnen doen. Dat is dan maar gewoon zo, jammer voor mij dat ik het gewoon wat minder snel oppak. Het is ook meer van: het was mijn bedoeling om echt zo'n marathon te houden, juist omdat het anders veel te lang ging duren omdat ik meer lessen dan gemiddeld nodig heb. Er waren meer mensen die dat ook wilde doen, maar of die dat nu nog voor elkaar krijgen, dat is maar de vraag. ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:39 |
Probeer ik ook, maar het blijft moeilijk.. ik denk dat het sowieso 'makkelijker' wordt omdat je de instructeur niet kunt zien.. en de instructeur ook niet bij je in de buurt zit (zo voelt het niet tenminste, zoals bij autorijden). | |
1517 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:41 |
KOPEN!? Voor die extra regel moet je een nieuwe kopen? | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:42 |
Ja. Bijschrijving van een nieuwe categorie is een compleet nieuw rijbewijs aanvragen, dus je moet ook een nieuw pasje kopen. En niet alleen voor de nieuwe regeling. In het algemeen. Als je bijvoorbeeld E achter B gaat halen moet het ook. (Lijkt me) | |
Dekatria | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:46 |
Iets met 'vel van de beer verkopen voordat ie geschoten is' enzo ![]() | |
mstx | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:51 |
Volgens mij heb je de eerste zin niet gelezen. Lijkt me duidelijk dat ze het dus wel in één keer haalt, anders zou ze niet geniaal zijn hè. ![]() | |
Dekatria | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:54 |
Och ja, natuurlijk. Ik ben dan ook niet geniaal, he ![]() | |
Vinniiee | vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:54 |
Dit, lijkt me vrij logisch. Sowieso moet je een nieuw rijbewijs aanvragen & kopen omdat je hem kwijt bent ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:05 |
Jongens, het geniale sloeg ook meer op het zo van te voren plannen van al die lessen, nog voordat anderen die kans kregen, en niet per se over het 'in een maand je motorrijbewijs halen' ![]() | |
1517 | vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:07 |
Belachelijk dat je iets moet kopen wat in eigendom blijft van de staat! Anyway, ik wacht dan wel met het aanvragen van een nieuw rijbewijs tot ik geslaagd ben met mijn motor | |
Vinniiee | vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:09 |
Vol. |