#ANONIEM | maandag 26 maart 2012 @ 10:52 |
Op 14 mei 2012 om 13:30 tot 16:30 buigen de vele VWO kandidaten over het examen Nederlands. Wat te doen? - Tekstverklaren - Samenvatten Wat mee te nemen? - Pen - Markeerstift - Potlood - Gum - Nog een pen Succes allemaal. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2012 10:53:06 ] | |
Keauning | maandag 26 maart 2012 @ 10:53 |
Boutexamen. | |
Rezania | maandag 26 maart 2012 @ 10:56 |
Goed eerste topic. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 maart 2012 @ 11:07 |
Het eerste examen.. en dan die hele week niks ![]() Niet echt bang voor Nederlands eigenlijk, tekstverklaring ben ik goed in en samenvatten komt ook wel goed. ![]() | |
Dhaha | maandag 26 maart 2012 @ 11:56 |
Nederlands vind ik het makkelijkste examen | |
v-eraax | maandag 26 maart 2012 @ 12:50 |
Niet bang voor, maar kan wel een onvoldoende worden. Ligt een beetje aan de tekst! Samenvatten is klote maar dat is meer omdat ik lui ben. Haha. | |
themole | maandag 26 maart 2012 @ 12:56 |
Twee jaar terug veruit het simpelste examen, norm was ook 0.1 ofzo. ![]() | |
Rezania | maandag 26 maart 2012 @ 13:04 |
0,0 zelfs. ![]() | |
themole | maandag 26 maart 2012 @ 14:27 |
De variant voor de HAVO scheen dan weer extreem moeilijk te zijn, je zou bijna denken dat ze de examens hebben omgewisseld. ![]() | |
v-eraax | maandag 26 maart 2012 @ 14:43 |
Nouja ik heb vorige week 2009 gemaakt, en die was echt niet te doen in 't opzicht dat het alleen maar open vragen waren :/ superirritant! Doe mij maar lekker meerkeuze. | |
Travel. | maandag 26 maart 2012 @ 14:56 |
Hoe kan het dat jij alweer examen doet? Toen ik 2010 afstudeerde dacht ik dat ik jou hier ook een x aantal keer heb gezien. | |
Travel. | maandag 26 maart 2012 @ 14:57 |
Gelukkig was Engels daarentegen drie keer zo kut. | |
dramatic | maandag 26 maart 2012 @ 16:34 |
Sta nu een 5.8 ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 maart 2012 @ 17:02 |
´Afstuderen´ voor middelbare. ![]() Vmbo-havo-vwo^2-strategie. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2012 17:03:03 ] | |
Rezania | maandag 26 maart 2012 @ 19:35 |
Klopt ja, dat kan ik me nog herinneren van toen ik hem vorig jaar als proefexamen maakte. ![]() | |
AlchemistOfSorrows | dinsdag 27 maart 2012 @ 01:41 |
Die heb ik volgens mij toen gemaakt, ik dacht echt dat ik voor de gek werd gehouden of iets in die richting ![]() Dat kan ik begrijpen ![]() ![]() | |
AldoTheApache | dinsdag 27 maart 2012 @ 01:44 |
eitje, vorig jaar VWO nederlands met een 8,5 afgesloten ![]() tip: goed lezen ![]() | |
Lutte | vrijdag 30 maart 2012 @ 19:15 |
Hebben jullie als schoolexamen lezen ook een tekst van Cito moeten maken, iets van www.ikhebaltijdgelijk.nl ofzo? En hoe waren de uitslagen? Hier niet zo best, maak me er echt zorgen om ![]() ![]() | |
Vincent. | zondag 1 april 2012 @ 20:02 |
Nederlands is niet echt een zorg bij mij. Om de een of andere reden heb ik het samenvatten altijd vrijwel foutloos. Het gaat alleen altijd fout bij het tekstverklaren ![]() | |
Lutte | woensdag 11 april 2012 @ 22:29 |
Samenvatten is een zes geworden, zeer blij! Alle toetsen duurden honderd minuten, deze tachtig dus ik zat met de verkeerde tijd in mijn hoofd -> crisis in de laatste minuut. Tellen, strepen, meer tellen, meer strepen. Gemiddelde was weer een vijf nog wat dus *pfieeeeuw*! | |
#ANONIEM | woensdag 11 april 2012 @ 22:34 |
Nederlands wordt bij mij sowieso een drama. ![]() Had op samenvatting 6 punten van de 18. ![]() Ga dat schoolexamen wel herkansen, dus ben benieuwd wat ik ervan bak dan weer. Het blijft de trucjes van CITO doorhebben, en dat heb ik nog steeds niet door. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 15 april 2012 @ 16:11 |
Ennnnnn puntenverdeling is bekend! http://www2.cito.nl/vo/ex2012/VW-1001-a-12-1-s.pdf 31 punten tekstverklaren, 18 punten samenvatten. Best veel open vragen van 1 punt. Iemand eventueel ideeën wat dat zou kunnen zijn? | |
Lutte | zondag 15 april 2012 @ 16:14 |
Bij welke alinea begint het kopje ... , welke functie heeft alinea ... , dat soort vragen? | |
#ANONIEM | zondag 15 april 2012 @ 16:17 |
Zoveel? | |
Lutte | zondag 15 april 2012 @ 16:19 |
Vast niet allemaal natuurlijk ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 april 2012 @ 21:15 |
Ik moet minimaal 24 punten (met n-term van 0,0) halen voor een 4,4, dan heb ik m'n diploma binnen. ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2012 21:16:04 ] | |
Peachcore | woensdag 2 mei 2012 @ 11:20 |
Ik ga het CE in met een 7,2 maar schijt alsnog in mijn broek ![]() | |
Peachcore | woensdag 2 mei 2012 @ 11:23 |
Ben ik te laat om nu pas te beginnen met oude eindexamens oefenen? ![]() ![]() | |
dramatic | woensdag 2 mei 2012 @ 13:26 |
hoe kan je 2 weken van tevoren te laat zijn? Je kan er ruim 5 op een dag maken en nakijken.. In dat geval ben je na een paar dagen klaar omdat ze dan al op zijn. | |
Peachcore | woensdag 2 mei 2012 @ 17:01 |
Hmm oké. Iemand enig idee hoe de opbouw van de samenvatting moet zijn? Dus: Titel Auteur Aantal woorden Tekst | |
#ANONIEM | woensdag 2 mei 2012 @ 17:02 |
Moet is niet het woord. Maar geeft wel indruk voor je examinator. ![]() Titel/auteur is niet verplicht. Altijd met alinea's werken. ![]() | |
Lutte | woensdag 2 mei 2012 @ 17:07 |
Wij hebben ook nog 'samengevat door' geleerd, tussen auteur en aantal woorden. Ja ja het komt spits ![]() | |
Peachcore | donderdag 3 mei 2012 @ 15:04 |
Vandaag een paar oefenexamens gemaakt. Voor tekstverklaren heb ik 19/27 en 15/26 punten. En samenvatten gaat voor geen meter ![]() | |
dramatic | donderdag 3 mei 2012 @ 19:22 |
Samenvatting van: 'titel tekst' Door: 'Auteur' -samenvatting- Samengevat door: Peachcore Aantal woorden: Is hoe ik het geleerd heb! | |
Kamikazie | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:43 |
En denk jij dan dat je die functies moet kennen of worden die gegeven en dat je dan kan kiezen uit bijvoorbeeld 5 functies. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 15:48 |
Dat laatste sowieso. | |
Lutte | vrijdag 4 mei 2012 @ 15:52 |
Kiezen inderdaad, kijk er maar eens een oud examen op na. Met opties is het al lastig zat ![]() Voor de mensen met het boek Nieuw Nederlands: achterin bij Cursus Eindexamen oid staat een hele lijst met die keuzes, hoe vaak ze voorgekomen zijn de afgelopen jaren, signaalwoorden. Vond het zelf wel fijn een keer doorgelezen te hebben. | |
Unsub | zondag 6 mei 2012 @ 21:36 |
Ik vind Nieuw Nederlands echt zo'n kloteboek. We hebben het gelukkig ook maar maximaal 3 maal opengeslagen dit jaar ![]() | |
dramatic | woensdag 9 mei 2012 @ 11:35 |
Is dat 1 pagina (of 2)? zoja, zou je dat willen scannen? Zou echt goed van pas komen ![]() | |
colin-k | woensdag 9 mei 2012 @ 17:22 |
![]() | |
Lutte | woensdag 9 mei 2012 @ 18:11 |
De scanner werkt niet mee ![]() ![]() ![]() | |
dramatic | woensdag 9 mei 2012 @ 22:37 |
okee ![]() | |
Peachcore | woensdag 9 mei 2012 @ 22:58 |
Moet je bij de samenvatting voor elk punt een aparte alinea maken? | |
#ANONIEM | woensdag 9 mei 2012 @ 23:35 |
Moet niet, maar is wel fijn voor de corrector. | |
Lutte | vrijdag 11 mei 2012 @ 11:15 |
Dramatic en anderen die geïnteresseerd zijn in de lijst met functiewoorden mogen hun mailadres PM'en ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 mei 2012 @ 11:23 |
Nog niks aan Nederlands gedaan thuis, andere vakken zijn belangrijker, op school wel een aantal keer samengevat ![]() ![]() Vandaag misschien maar een examen maken. | |
Unsub | vrijdag 11 mei 2012 @ 12:40 |
Hier precies hetzelfde.. Elke dag die klotesamenvatting uitstellen ![]() | |
Dhaha | vrijdag 11 mei 2012 @ 13:23 |
hier ook ![]() ik denk zondag ff een oefenexamen doen | |
dramatic | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:26 |
Ik heb iets van een DM gestuurd ofzo ![]() | |
Lutte | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:31 |
Check, je hebt mail als het goed is ![]() | |
dramatic | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:33 |
Het is niet goed ![]() | |
dramatic | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:35 |
ik zal een ander emailadres geven ![]() | |
Lutte | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:38 |
Foutje ![]() | |
dramatic | vrijdag 11 mei 2012 @ 20:48 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 mei 2012 @ 22:33 |
Ik heb vandaag, morgen en zondag examentraining Nederlands in Utrecht. Opzich wel handig, maar niet veel nieuws geleerd vandaag. ![]() Hoop dat het helpt. ![]() | |
WJE11 | zaterdag 12 mei 2012 @ 12:50 |
Ik heb net 2010-1 gemaakt en die ging bij tekstverklaring niet zo goed. Alleen bij vraag 16 snap ik de uitleg niet, je moet namelijk noemen wat de tekstsoort is (dus betoog, beschouwing, uiteenzetting etc.). Echter je moet 2 soorten noemen. De tekst is sowieso een betoog (daar was ik zelf ook achter, ik had antwoord D), maar D (betoog + uiteenzetting) is niet goed, want de lezer wordt nergens opgeroepen om in actie te komen. Daarom is het B (betoog + beschouwing), ik snap alleen die redenering van het antwoordmodel (examenbundel 2012) niet. Iemand die mij hierbij kan helpen? ![]() | |
dramatic | zaterdag 12 mei 2012 @ 13:42 |
Het is duidelijk een beschouwing, waarna je 2 opties overhoudt. Activerend is de tekst zeker niet, maar betogend is het ook niet duidelijk.. edit: het lijkt inderdaad betogend :p maar de tekst is ook beschouwend omdat dat de schrijver beide kanten belicht. | |
WJE11 | zaterdag 12 mei 2012 @ 14:03 |
Thanks voor je reactie, ja ik kon dat zelf er moeilijk uithalen. Aangezien als je betoogt, je ook met feiten/bronnen moet komen (dus uiteenzetten). Ik heb net 2009-2 gedaan en had daar 24/30 punten voor tekstverklaring, dus weer wat ik eerst had ![]() | |
dramatic | zaterdag 12 mei 2012 @ 14:16 |
moet je 2008-1 eens maken, dan krijg je pas zelfvertrouwen! | |
WJE11 | zaterdag 12 mei 2012 @ 14:25 |
Ja de meeste teksten heb ik al gehad op schoolexamens, volgens mij ging die ook wel lekker haha. Als ik maar over de 20 punten heen zit met tekstverklaren, dan heb je voor de samenvatting al een 4 (met een norm van 0,0). | |
Dhaha | zaterdag 12 mei 2012 @ 15:57 |
![]() bijna allemaal open vragen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:11 |
Veel van 1 punt, dus zal kopjes/alinea, functies etc zijn. 7 vragen waar je meer dan 1 punt kan halen, dus is wel normaal denk ik. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:11 |
Wat is deze? ![]() Weet je zeker dat dat klopt? | |
Lutte | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:13 |
Als ze over kopjes beginnen haak ik af, dat kan ik gewoon écht niet ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:13 |
Staat op Cito. Voor alle vakken. | |
Unsub | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:14 |
Dat zijn 3 standaardvragen, die in elk Nederlands CE voorkomen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:15 |
Wat bedoel je? Dat je zelf kopjes moet gaan bedenken? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:16 |
Jij hebt nog geen een examen gemaakt? ![]() Vertellen bij welke alinea deel 2, 3 en/of 4 begint. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:17 |
Oh ja.. maar dat waren tot nu toe volgens mij altijd meerkeuzevragen | |
Lutte | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:17 |
Dat ze een paar kopjes geven en je moet zeggen bij welke alinea het begint ![]() En verder wat Unsub zegt.. Maar examen wat ik vanmiddag maakte had ik 2/4 goed ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:18 |
Nope. Ook zelf invullen. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:19 |
Maar normaal zijn er toch altijd 18 vragen ipv 30? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:20 |
Laatste deel is de samenvatting ofcourse. | |
Lutte | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:20 |
De rest is de samenvatting ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:22 |
Oke nouja zal wel. Mijn docente mailde mij dat mijn ingeleverde werk voldoende is en ik me geen zorgen hoef te maken ![]() | |
Lutte | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:23 |
Lekkere opsteker toch? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:24 |
Ja opzich wel maar ik heb zelf dat gevoel nog niet ![]() | |
Dhaha | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:37 |
18 van de 22 punten voor 2011-I, t/m vraag 17 gedaan, heb nu geen zin meer. Ik ben klaar voor het examen. | |
WJE11 | zaterdag 12 mei 2012 @ 19:52 |
Heb je misschien het linkje hierna? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 20:00 |
| |
RavagerXLL | zaterdag 12 mei 2012 @ 22:44 |
Das wel balen man, ik had gehoopt op meer meerkeuzevragen ![]() Wellicht moeten een aantal hoofdgedachten uit de tekst halen of dingen citeren? Voor mij is het overigens helemaal nieuw dat de puntenverdelingen van de CE's van de talen al bekend zijn, op de een of andere manier lijkt me dit wel handig om te weten. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 22:47 |
Ik denk het ook ja. ![]() En voor alle vakken is het bekend trouwens, niet alleen de talen. http://www.cito.nl/examen(...)2012/vwo_ce_tv1.aspx En dan die S'jes. | |
RavagerXLL | zaterdag 12 mei 2012 @ 22:59 |
Niet gezien, bedankt! | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 11:20 |
Vandaag nog 2x samenvatten en 1x tekstverklaring, dan ben ik volgens mij wel genoeg voorbereid. Hoop op 6.8, maar dat zal zeker liggen aan de tekst en norm. Baal nu wel een beetje dat ik mijn laatste SE (literatuur) gewoon totaal verneukt heb door niet te leren. | |
Ominom | zondag 13 mei 2012 @ 13:45 |
Ik wil ook minimaal een 6.8 halen zodat ik een 7 gemiddeld sta, heb door laksheid nog ergens een 1 binnen weten te halen, hopelijk gaat het lukken. Heb eerst havo in 2010 afgerond en had voor dat examen een 8.5, dus ik heb er wel vertrouwen in. | |
Rummikub | zondag 13 mei 2012 @ 13:47 |
Dan zullen het wel veel zijn van: "Bij welke alinea begint het deel blabla" | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 13:52 |
Vind ik soms wel lastig, maar ik merk dat ik echt slecht lees, heel snel vooral. Ik ben steeds maar 1,5 uur bezig met oefenexamens, nu maar wat temporiseren en eerst de hele tekst lezen. | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:07 |
ik baal wel dat we zoveel open vragen krijgen.. had liever bijna alleen maar meerkeuze gehad. maar als je moet zeggen vanaf welke alinea dat kopje hoort, kan je toch het beste naar de eerste en laatste zin van de alinea kijken? | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:12 |
of zijn er nog andere tips voor morgen! | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 15:15 |
Ligt het aan mij of valt er gewoon niks te leren voor het examen? | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:17 |
naja door het oefenen van samenvattingen maken ben ik daar denk ik wel wat beter in geworden, maar leren kan je er inderdaad niet voor. | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 15:24 |
Ik vind 2011-II echt kut ![]() | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:27 |
bij 2011-II is tekst verklaren wel makkelijk, maar de samenvatting is daar wel heel kut vond ik. wij hadden die als proefexamen gemaakt op school. zijn er meer mensen die morgen het examen met de hele school op de computer mogen doen? | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 15:29 |
ik | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:30 |
okee dat is wel echt relaxt vind ik! =D | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 15:32 |
Hoezo mogen jullie op pc? | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 15:34 |
Omdat dat gewoon mag ![]() | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:43 |
Wij doen het gewoon in Word, dus spellingcontrole aan! haha | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 15:47 |
Wij ook, maar die zetten ze uit. | |
Ominom | zondag 13 mei 2012 @ 15:48 |
Super handig dat jullie mogen typen, zou heel wat tijd schelen ook aangezien ik veel sneller typ dan dat ik schrijf... Wel op de typefoutjes letten alleen haha | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 15:50 |
ohh bij ons niet hoor! | |
RavagerXLL | zondag 13 mei 2012 @ 16:00 |
Is het niet een beetje gek dat er, gelet op de puntenverdeling van het CE morgen, maar liefst 63 punten te behalen zijn (alle voorgaande NL examens hadden er maximaal 50)? En ook opmerkelijk dat je 7 punten met meerkeuze kunt verdienen, 16 met het samenvatten tegenover 46 punten aan open vragen? 1:2 ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 16:01 |
Tel/Kijk nog eens goed. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2012 16:01:22 ] | |
RavagerXLL | zondag 13 mei 2012 @ 16:05 |
53 punten TV en 16 punten SV? | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 16:08 |
Check laatste kolom. | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 16:10 |
volgens mij is het 18 samenvatting en 31 tekst | |
RavagerXLL | zondag 13 mei 2012 @ 16:14 |
Vind ik ook prima, ik had al geen zin om zoveel punten bijeen te sprokkelen ![]() kben vandaag wel klaar met de voorbereiding, laat maar komen en laat het meevallen. | |
revolution69 | zondag 13 mei 2012 @ 16:15 |
Trouwens als jullie gaan samenvatten lezen jullie dan eerst de tekst door of gaan jullie gelijk beginnen met samenvatten? | |
RavagerXLL | zondag 13 mei 2012 @ 16:16 |
In zijn geheel doorlezen, dan de opdracht, dan de relevante dingen markeren en er ten slotte een goed, niet te lang, geheel van breien. | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 16:17 |
Ik lees eerst de punten die ik moet samenvatten.Vervolgens lees ik met die punten in mijn gedachte de tekst en markeer ik. | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 16:36 |
Ik ben bang dat ons examen heel erg veel gaat lijken op die van 2009-I. ![]() Die was best lastig door de vele open vragen en ook zeer slecht gemaakt. Dit jaar hebben we ook maar heel weinig meerkeuze ![]() Gelukkig hebben we dan nog de n-term om de pijn te verzachten ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 16:40 |
Maak ons nou niet bang ![]() ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 16:45 |
We gaan er allemaal aan ![]() ![]() ![]() | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 16:51 |
Bewaar de rust heren. Ik vind open vragen eigenlijk best wel chill, zo heb je meer ruimte voor het antwoord. Met meerkeuze kun je er vaak 2 wegstrepen, maar vaak genaaid als je een woord verkeerd opvat (of dat niet leest in de tekst) | |
Ominom | zondag 13 mei 2012 @ 16:52 |
Bij Duits zijn het ook al 50 vragen ipv de gebruikelijke +- 40, denk dat de vragen dan wel iets beter te doen zijn aangezien het wel allemaal binnen de tijd gemaakt moet kunnen worden | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 16:52 |
Eerst de vraag lezen. Daarna de tekst lezen waar ik in onderstreep als ik het antwoord gevonden denk te hebben. En daarna dat in mijn samenvatting zetten. ![]() | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 16:55 |
Ik heb echt zeeën van tijd op dat examen, steeds maar 1,5 uur nodig (wat ik zelf niet chill vind). Dus ik ga maar eerst de opdracht lezen en daarna de hele tekst, met onderstrepen van bepaalde kernwoorden en kernzinnen. Ook splitst ik de opdracht in puntjes op (1, 2, 3 enz.) die zet ik dan bij tekstgedeelten, | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 16:57 |
Die even maken dan maar. ![]() | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 16:59 |
2009-II is de moeilijkste van de 3 die ik tot nu toe bekeken heb.. Dus als je nog een lastige zoekt.. | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 17:00 |
Die vond ik juist makkelijk ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 17:00 |
2006-I en 2006-II zijn volgens mij ook vrij lastig (allebei 1,2 N-term, hoger heb ik niet gezien) | |
lamp272 | zondag 13 mei 2012 @ 17:01 |
voor de mensen die het nog meer op de computer mogen doen, als je geen spatie na de 'komma' doet, wordt dit fout gerekend zei mijn NL leraar. Nog een tip, als je teveel woorden hebt, probeer dan de bijvoegelijke naamwooden weg te halen en op die manier onder het maximale aantal woorden te blijven. Meestal als je zinnetjes eruit haalt, verlies je daar weer punten op! | |
Rummikub | zondag 13 mei 2012 @ 17:02 |
Die vond ik ook poep, 2009-I daarentegen ging wel goed. Ik vind open vragen wel relaxt, bij meerkeuze kies ik bijna altijd de optie die net niet goed is ![]() Ik lees altijd eerst de hele tekst, dan lees ik wat de opdracht is en onderstreep alvast de antwoorden als ik de tekst nog een keer na ga (want in principe stellen ze gewoon vragen die je moet beantwoorden). | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 17:05 |
2010-I is wel echt makkelijk zeg ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 18:20 |
Daar heb ik de samenvatting al eens van gemaakt en had alles goed (nagekeken door docente) ![]() 2009-I even snel gemaakt en een 8.5 ![]() ![]() | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 18:56 |
Ik maak er nog een en dan is het mooi geweest, morgen beetje op tijd opstaan en rustig aan naar school toe. | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 21:12 |
Ik heb eigenlijk alleen maar het tekstverklaren deel van 2010-I gedaan. Samenvattingen oefenen heb ik geen zin in, en heb ik toch al zo vaak geoefend op school (zelfs een SE samenvatten gehad ![]() ![]() | |
Axel.S | zondag 13 mei 2012 @ 21:25 |
Beginnen jullie morgen eerst met het samenvatten of met tekstverklaren? Mijn docent zegt dat het verstandigst is om eerst samen te vatten, maar twijfel daar nog aan :p | |
iGiorni | zondag 13 mei 2012 @ 21:28 |
Tekstverklaring, duidelijk. Dat is echt zo makkelijk als je het doorhebt ![]() Met samenvatten kan je trouwens alles letterlijk uit de tekst overschrijven. Mijn docente gaf als tip mee: NIETS ZELF VERZINNEN | |
metanite | zondag 13 mei 2012 @ 21:33 |
Waarschijnlijk met tekstverklaren, beter zijn het teksten die niet al te saai zijn, merk echt bij elk vak des te saaier de tekst: des te slechter ik het maak ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 21:34 |
Die teksten gaan altijd over filosofie of politiek of een of ander vaag onderwerp m.b.t. de maatschappij ![]() ![]() | |
metanite | zondag 13 mei 2012 @ 21:37 |
Soms zitten er nog teksten met ironie bij, ik vond die van het dier is geen burger, hooguit een hamburger wel leuk om te lezen, en die van 2010-I was ook prettig, 2011-1 en 2009 ![]() | |
Lutte | zondag 13 mei 2012 @ 21:39 |
Die hamburger tekst heeft voor een derde Punische oorlog gezorgd bij ons in de klas ![]() Die tekst over feminisme uit ik geloof 2009 was ook leuk overigens ![]() | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 21:40 |
Die over feminisme vind je misschien om obvious redenen leuk maar die was wel uitermate saai en moeilijk! Succes nog! net je dinges doorgelezen | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:46 |
Feminisme en over overbodigheid van artikel 6 waren ook m'n favoriet idd. | |
Vincent. | zondag 13 mei 2012 @ 21:52 |
Trouwens, mag je zinnen uit te tekst letterlijk overnemen in je samenvatting? Of MOET je in ieder geval één woord veranderen in de zin? | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 21:53 |
Die shit gewoon overnamen, BAM. Nee serieus, gewoon overnemen en zelf niks verzinnen. Maak je ook geen fouten qua spelling en blijf je bij de tekst (werd hierboven ook gezegd). | |
Vincent. | zondag 13 mei 2012 @ 21:57 |
Ok, mooi ![]() Iedereen succes morgen! Ik hoop dat het een beetje interessante teksten worden ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:58 |
Er werd bij ons wel gezegd dat je niet mocht citeren... dus gewoon ergens een woordje weglaten ![]() | |
Vincent. | zondag 13 mei 2012 @ 21:59 |
Oh god, nu weet ik niet meer wat ik moet doen ![]() | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 22:00 |
Btw over het citeren bij tekstverklaring, moet je dan: "'Ik zou ... gaan doen'' (regels 2-4) Of moet je doen: Ik zou ... gaan doen (regels 2-4) | |
Vincent. | zondag 13 mei 2012 @ 22:03 |
Op het correctievoorschrift staat het met " | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 22:03 |
![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 22:04 |
Wat is het verschil precies? De corrector zal vast en zeker denken: OOOOOOOOH GEEN AANHALINGSTEKENS, PUNTAFTREK ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2012 22:04:43 ] | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 22:04 |
Prima antwoord, hier zocht ik naar. Ik heb altijd geleerd met '' correctiemodel doet zonder. | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 22:05 |
Je weet het niet he, mierenneukers verzamel u. | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 22:05 |
Doe gewoon met, klaar. | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 22:05 |
dit | |
WJE11 | zondag 13 mei 2012 @ 22:15 |
Ja ben een beetje een neuroot als het op die dingen aankomt, maar ik ben weg. Succes allemaal morgen en zie daarna wel wat iedereen gepresteerd heeft | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 23:02 |
21/23 punten voor 2006-I de tekst [ Bericht 41% gewijzigd door dramatic op 14-05-2012 08:41:04 ] | |
lamp272 | maandag 14 mei 2012 @ 08:49 |
Succes allemaal vanmiddag! | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 09:52 |
Ik heb nog een vraagje. Stel je krijgt met samenvatten iets als 'op welke punten men moet letten en waar men zich bewust van moet zijn bij de bestrijding van corruptie op systeemniveau;' Dan zou ik iets doen als: Bij de bestrijding van corruptie op systeemniveau moet men op een aantal punten letten namelijk 1 2 en 3 wat is de correcte interpunctie voor zo'n opsomming? dubbele punt achter namelijk? een komma voor namelijk? hoofdletter na namelijk? | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 09:58 |
Ik zou ten eerste, ten tweede, ten derde doen. Je mag namelijk geen opsomming met 1: 2: 3: of bijvoorbeeld zo'n • . Verder getallen tot en met twintig ook altijd voluit schrijven geloof ik. | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 10:04 |
ja maar 1 2 en 3 zijn zinnen die ik nog niet bedacht heb ![]() ![]() | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 10:20 |
Geen dubbele punt, mijn lerares zei gewoon of afsluiten met een punt en nieuwe zin beginnen (met begin van je opsomming), of met een komma en daarna je opsomming. | |
Debableful | maandag 14 mei 2012 @ 10:41 |
Ik begin nu echt wel zenuwachtig te worden.. Ben echt bang dat ik het helemaal verpest.. namelijk de ene keer maak ik de tekstverklaring weer slecht, en de andere keer de samenvatting.. Gemiddeld kom ik wel altijd op een voldoende.. maar wat nou als ik vandaag allebei verpest.. | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 10:44 |
Als, als... Als m'n tante wieltjes had was het een wagentje. Je haalt gemiddeld altijd een voldoende zeg je, waarom zou dat vandaag ineens anders zijn? De capaciteiten heb je blijkbaar, alleen de tekst kan tegenvallen. Maar dan zal dat wel bij het overgrote deel zijn en zien we het terug in de N-term. Het komt wel goed ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 10:52 |
Ik hoop echt op een leuke tekst.. en niet van die wartaal gelieve.. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 10:55 |
En niet met debiele woorden svp | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 11:00 |
Van die gefrustreerde overjarige professoren die nog even hun zegje willen doen, nee dank je wel ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 11:03 |
Bijvoorbeeld deze: http://www.eindexamens.le(...)2006%20I_bijlage.pdf ![]() wel bijna helemaal goed maar het leest zo irritant ![]() | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 11:04 |
Of Recht en geweld, dat was ook een slagveld zeg ![]() | |
Axel.S | maandag 14 mei 2012 @ 11:06 |
Kan iemand uitleggen wat ze precies bedoelen met: ''Het is de kandidaat niet toegestaan telegramstijl te gebruiken. Voor een informatie-element dat geheel in telegramstijl is weergegeven, dienen geen scorepunten te worden toegekend. Voor een informatie-element dat gedeeltelijk in telegramstijl is weergegeven, kan maximaal de helft van het aantal scorepunten worden toegekend.'' Staat in de syllabus. Ik heb wel vaker samengevat enz, maar kan er niet precies uithalen wat ze bedoelen met telegramstijl :p | |
Rummikub | maandag 14 mei 2012 @ 11:07 |
Telegramstijl is dat je alles zo kort mogelijk gaat opschrijven, dus ook lidwoorden weglaten en zo. En dat kost dus punten. | |
Axel.S | maandag 14 mei 2012 @ 11:08 |
Ah oke, bedankt ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 11:11 |
Woordenboek krijg je van school toch? Verder alleen een pen nodig (en evt. markeerstift)? | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 11:11 |
Verschilt per school ofcourse. Pen, markeerstift, reservepen. Flesje water ofzo als je dat wil. | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 11:11 |
zelf meenemen hier | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 11:11 |
Wij niet.. Euhm pen, potlood, gum, markeerstift ja ![]() | |
Kamikazie | maandag 14 mei 2012 @ 11:14 |
Nou succes vandaag allemaal ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 11:16 |
Ja jullie ook ![]() | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 11:25 |
Ik zit me nu te vervelen t/m ik naar school kan, duurt lang ![]() | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 11:27 |
Oh, ik heb dus geen woordenboek.. nice ![]() | |
Kamikazie | maandag 14 mei 2012 @ 11:54 |
Ik heb precies hetzelfde ![]() | |
motorbloempje | maandag 14 mei 2012 @ 15:54 |
Nou? Hoe ging 't? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 15:57 |
Saaie tekst over de tijd en cultuur/kunst ![]() Maar wel te doen | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 15:59 |
Beter dan die teksten met een duidelijk politieke voorkeur. ![]() Hij was zeker goed te doen ja, geen moeilijk woorden en rare zinnen. Wie had er nog meer alinea 3, 7 en 9? | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:04 |
Wie heeft het laatste punt van de samenvatting gevonden? Ik kon echt niks vinden. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:10 |
Ik had iets van dat het smaakdictaat afgeschaft moet worden. | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:13 |
Dat was de conclusie van mijn samenvatting ongeveer, misschien krijg ik dus toch punten. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:16 |
Eerste 2 punten waren wel makkelijk te vinden trouwens ![]() | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:17 |
De samenvatting was sowieso goed te doen dit jaar. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:18 |
Dat idee had ik ook. Ik had 196 woorden. 1 zin geschrapt. ![]() | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:19 |
Ik 175 en ik moest moeite doen om eraan te komen. ![]() | |
Awsom | maandag 14 mei 2012 @ 16:47 |
2, 7 en 11 waren erg populair bij ons op school Dat viel anders flink tegen bij mij :p | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:51 |
Bij ons was 3 6 11 populair ![]() Ik had 2 6 11 | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:52 |
Nog 9 minuten en dan weten we het. ![]() | |
Raap | maandag 14 mei 2012 @ 16:55 |
3 7 11 iemand? ![]() | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 16:56 |
Hoezo steeds 11? ![]() ![]() | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 16:56 |
Hij zei eerder dat hij weende dat ie geen versieringen mocht dus dat heb ik genoemd ![]() Maar precies zo'n tekst van een gefrustreerde professor waar ik het eerder over had ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:57 |
Ik begon met 309 woorden... uiteindelijk wel teruggebracht naar iets van 190 maar toch geen fijn gevoel.. | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 16:57 |
Ja ik! Het was hier 2/3, 7, 11 vaak ![]() | |
Raap | maandag 14 mei 2012 @ 16:58 |
High five! | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 16:59 |
Omg ik vond die samenvatting echt moeilijk. Volgens mij heb ik echt hard gefaald ![]() | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 16:59 |
Daar wacht ik nog twee minuutjes mee als je het niet erg vindt ![]() | |
Ominom | maandag 14 mei 2012 @ 17:01 |
Samenvatting vond ik erg goed te doen maar bij Nederlands weet je het nooit... | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:01 |
Op welke site komen de antwoorden? examenblad? | |
Ominom | maandag 14 mei 2012 @ 17:01 |
http://www.examenbundel.nl/examenbundel2/pagina.asp?pagkey=101014 | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 17:01 |
Antwoorden: http://www2.cito.nl/vo/ex2012/VW-1001-a-12-1-c.pdf | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 17:02 |
2 7 11 dus. ![]() ![]() | |
Rezania | maandag 14 mei 2012 @ 17:02 |
De rest wil ik niet eens zien, word ik alleen maar paniekerig van. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:03 |
Samenvatting verneukt in 1 opslag ![]() Straks even nakijken | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:05 |
Godver hoezo is het alinea 2 in het begin.. Dat had ik doorgestreept en 3 van gemaakt. FFUUUUUUUUUU ![]() | |
Ominom | maandag 14 mei 2012 @ 17:07 |
Zo te zien heb ik veel punten weten te sprokkelen bij die samenvatting. Duimen voor een 7tje! | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:07 |
En ik heb toelichting doorgestreept en aanleiding van gemaakt.. godverdomme zeg | |
meneer_valk | maandag 14 mei 2012 @ 17:09 |
Pff, maar 7 punten bij de samenvatting zo snel gezien. Bij tekstverklaren wel 21 gelukkig. Heeft trouwens iemand de formule om je cijfer te berekenen trouwens (met als variabele de N-term)? Dan kan ik even kijken wat ik bij verschillende N-termen ongeveer zou hebben. | |
colin-k | maandag 14 mei 2012 @ 17:14 |
http://www.examen.nl/inde(...)dex.html&h=1300&mw=0 Samenvatting zwaar verneukt | |
Sokz | maandag 14 mei 2012 @ 17:17 |
28/49 x 9 + (0 » 2) toch? 5,1 - 7,1 die range. | |
Sokz | maandag 14 mei 2012 @ 17:18 |
Schijnt makkelijker te zijn geweest dan vorig jaar .. Etsu agreed? | |
Vincent. | maandag 14 mei 2012 @ 17:25 |
Oh god wat een ramp ![]() | |
motorbloempje | maandag 14 mei 2012 @ 17:28 |
Je UI daarbij ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:35 |
Nou als het goed is heb ik 36/49 punten, niet zo hoog waar ik in eerste instantie voor ging maar achteraf gezien ben ik heel erg tevreden ![]() | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 17:44 |
Met ff gauw gekeken, functiewoorden allemaal goed en 2/3 van de kopjes dus mag hoe het cijfer ook uitvalt wel trots zijn. (Kan ik allebei echt niet en heb er hard op geoefend.) Samenvatting zo op het oog een fiasco. Misschien vanavond even tellen, maar ik geef mezelf toch altijd meer punten dan de docent dus ![]() | |
Brandblussert | maandag 14 mei 2012 @ 17:44 |
25 punten maar gehaald, wel erg streng nagekeken. Vond het best moeilijk ![]() | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 17:45 |
Rond de 30, hoop ik. Tegenvaller.. De rest van ons jaar lijkt ook zoiets te hebben, zie ik op facebook. | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 17:45 |
Echt slecht gemaakt zeg, ik had bij vooral meerkeuze steeds de verkeerde terwijl ik die ook overwoog... Samenvatting durf ik niet na te kijken ![]() | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 17:48 |
die laatste 6 punten van de samenvatting... waar halen ze die vandaan? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:50 |
Stond er gewoon in? Die laatste 6 had ik juist ![]() | |
Gaijin | maandag 14 mei 2012 @ 17:52 |
Dit ging echt kak ![]() | |
meneer_valk | maandag 14 mei 2012 @ 17:52 |
Kwam na het examen mijn leraar Nederlands tegen en die vond de tekst van de samenvatting ook vaag. Zegt toch wel wat lijkt me. | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 17:53 |
Tekst: 20 Samenvatting: 4 Kanttekening: paar vragen om teleurstelling te voorkomen geen punten toegekend. Ik wacht het oordeel van de docenten wel even af ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 17:54 |
Ik ben echt sacherijnig nu.. Hopelijk hoge n-tern. Die tekst die we moesten samenvatten was echt onduidelijk ![]() | |
Ephesis | maandag 14 mei 2012 @ 17:56 |
Shit ongeveer 27 punten gehaald. Krijg ik hier 3 punten voor? De kern van een goed antwoord is: • Hoe meer vrije tijd we hebben gekregen, hoe minder tijd we nemen voor rust / Hoe meer vrije tijd de mensen hebben gekregen, hoe drukker ze het hebben 2 • een volledig goed antwoord, niet langer dan 20 woorden Mijn antwoord: Hoewel we meer vrije tijd hebben, hebben we steeds meer gebrek aan tijd | |
m4urit5 | maandag 14 mei 2012 @ 18:02 |
Ik vind het echt raar dat in het correctievoorschrift alinea 2 als enige antwoord staat voor vraag 1. Ik twijfelde zelf ook wel maar heb voor alinea 3 gekozen en volgens mij ben ik niet de enige. Echt een zeer onduidelijke vraag en ik vind dat alinea 3 ten minste ook goed moet worden gerekend. | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 18:05 |
Hoe kan ik nou bij 8 C doen en bij 11 D, ik zat nog zo te denken aan B en C, heel jammer dit. En bij 5 had ik constatering, maar doorgestreept en aanleiding ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 18:08 |
haha ik had alinea 2 als enige van de klas, nu rest bekijken | |
m4urit5 | maandag 14 mei 2012 @ 18:11 |
--->> www.examenklacht.nl <<--- Help mee om de norm omhoog te klagen | |
n2012w | maandag 14 mei 2012 @ 18:13 |
Heb de tekst net gemaakt. Die was zeker niet moeilijk in vergelijking met vorig jaar. Zo de samenvatting eens doen. | |
meneer_valk | maandag 14 mei 2012 @ 18:16 |
De tekst was inderdaad niet echt heel moeilijk, samenvatting daarentegen wel.. | |
n2012w | maandag 14 mei 2012 @ 18:20 |
Ik lees die tekst nu. Wat een vreselijk onderwerp zeg. DEze sla ik maar even over... | |
n2012w | maandag 14 mei 2012 @ 18:23 |
Man man.. Samenvatting is toch wel een flinke domper op VWO. Na de makkelijke tekst had ik hoop, helaas.. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 18:27 |
21 punten. 3,9-5,9 ![]() Wel afgerond een 6, maar geen 5,5 denk ik. Tenzij de norm lief is. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 18:30 |
Ai... nja je moest een 4.4, norm van 0.5 moet wel lukken toch ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2012 18:30:36 ] | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 18:33 |
ik verwacht wel een goede N met zo'n samenvatting lol. Ik las 4 alineas en daarna het eerst puntje en ik dacht van wtf is dit dezelfde tekst. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 18:35 |
Ik ga klagen over die vraag over op volgorde. als je een '1' verkeerd plaatst, heb je gewoon meteen 0 punten terwijl de rest wel goed is. ![]() | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 18:35 |
Ik mag een 4,8 halen voor Nederlands, maarja feit is. Ik ben geen ster in Wis en Duits en als die cijfers ook zo kut zijn wordt 5,5 gemiddeld weer een punt.. Heb er best veel tijd ingestoken, maarja. Nu op naar hele week leren en volgende week geschiedenis. | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 18:36 |
Dat vond ik juist de makkelijkste vraag zowat, maar als je 1 fout hebt gewoon 1 punt krijgen ofzo, 0 is wel extreem.. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 18:36 |
Hij was ook te doen, ja. Maar meteen 0 punten ipv 2 van de 3. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2012 18:36:41 ] | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 18:37 |
Ja idd, wat ik zeg, ik kom nu steeds niet op examenklacht. Ik vond dat bij de kopjes van de SV je het niet goed kon herleiden uit de tekst. | |
Elfenlied | maandag 14 mei 2012 @ 18:42 |
Iemand anders ook problemen met vraag 20? | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 18:56 |
Ik doe met je mee. je kan in feite nog beter de eerste en de laatste omdraaien, dan de middelste 2, en dat vind ik niet kloppen.. | |
m4urit5 | maandag 14 mei 2012 @ 18:56 |
Zijn er niet meer mensen ontevreden over het antwoord op vraag 1? Ik blijf het raar vinden dat alinea 3 daar niet ook mag. Ik heb gelijk even een klachtje ingediend ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 18:57 |
Alinea 2 is echt wel goed hoor. Kijk eens laatste zin van alinea 2. | |
m4urit5 | maandag 14 mei 2012 @ 18:58 |
Nouja, je kan die zin ook als een aankondiging beschouwen van het volgende deel. Er wordt pas in alinea 3 echt gesproken van de verandering. Het grootste deel van alinea 2 gaat in mijn ogen toch echt nog over het tijdsbesef van het moment, en dan niet zozeer over de verandering hiervan. | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 18:58 |
Ik had ook iets in die richting, maar mijn zin begon met ondanks of terwijl ofzo | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 18:59 |
nee, dat zou toch een lame begin zijn van de tekst? geschiedenis als eerste zin ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:00 |
Bij vraag 4: Ik had: "De vrije tijd wordt maximaal gevuld met activiteiten, terwijl men tegelijkertijd tijd als schaarsproduct ervaren" Ik vind dat dat goed is. Iemand? | |
Lutte | maandag 14 mei 2012 @ 19:00 |
Dat vind ik nou ook ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 19:01 |
sure dat was het idee | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:01 |
Het correctiemodel is echt té beknopt dan vind ik. ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 19:01 |
je had toch niet echt 'ervaren' aant eind ![]() mja spelfouten boeien niet in het tekstdeel | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 19:02 |
Idd, en we hebben ook nog zo'n kloteleraar die alles wat niet letterlijk in het correctiemodel staat, fout telt... | |
m4urit5 | maandag 14 mei 2012 @ 19:02 |
Je hoort mij dan ook niet beweren dat het een leuke, sappige tekst is ;P. Maar het is naar mijn idee nog steeds het meest logische, ook omdat nu enkel alinea 1 deel 1 vormt. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:02 |
o my.. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:03 |
Ik hoop dat er nog een errata komt voor vraag 10. | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 19:03 |
dat hopen zo'n 30k mensen momenteel ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:03 |
http://www.examenklachten.nl/vwo/nederlands Zo te lezen hebben HEEL VEEL mensen 6-1-4-3-2-5. | |
Unsub | maandag 14 mei 2012 @ 19:04 |
Ik ook ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 19:04 |
idd! | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 19:06 |
LAKS werkt gewoon weer hoor waarom deze 2ehandse gebruiken ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:11 |
Bij vraag 14 had ik die woordgroepen wel goed, maar regelnummers niet bij gezet. ![]() | |
Awsom | maandag 14 mei 2012 @ 19:14 |
Bij vraag 4 had ik: "Volgens de tekst vervelen mensen zich wel degelijk, terwijl dat niet zou kunnen als men een gebrek aan tijd heeft." Wel of geen punten? Vraag 15 ook zoiets; wel of geen punten :p "Het pleidooi dat mensen bewuster moeten omgaan met hun tijd, en zich niet langer moeten laten opjagen door economische dwingelandij." Vraag 16 nog meer feest.. "Met deze uitspraak wordt bedoeld dat de mens pas tot rust kan komen als de economische klok zwijgt." Bij de samenvatting heb ik 21.1, 21.2, 21.3, 21.4, 21.5 helemaal genoemd vrijwel zoals het er staat. 21.6 heb ik iets anders en mis ik de allochtonen ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:18 |
Die vraag 15 had ik: 'We moeten nieuw leven inblazen, leren de tijd te stilleren en bewuster mee omgaan en niet laten opjagen door dwingelandij.' Komt op zelfde neer. Heb dat fout gerekend. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2012 19:18:47 ] | |
Awsom | maandag 14 mei 2012 @ 19:25 |
Ik snap trouwens niet dat mensen huilen over vraag 10. Die vraag was wel zo makkelijk ![]() ![]() De ontwikkeling dat tijd een politiekeconomische constructie is geworden[6], heeft volgens de Franse filosoof Alain Badiou ook geleid tot een extreme vorm van individualisme. Hoezeer de welvaart voor de westerse samenlevingen de afgelopen eeuw per hoofd van de bevolking ook is toegenomen, de duistere keerzijde hiervan is ons allen ook bekend: een ongelijke verdeling van de rijkdom en uitputting van de energiebronnen. Op meer existentieel niveau heeft dit individualisme volgens Badiou geleid tot het wegvallen van gemeenschapszin en solidariteit met anderen[4] en hiermee tot een toenemende ervaring van fundamentele eenzaamheid.[3] Zo meldde het Sociaal en Cultureel Planbureau dat we steeds meer tijd kwijt zijn aan werk en verplichtingen en steeds minder tijd overhouden voor vriendschappen en sociale contacten. Veel jongeren in Amerika hebben alleen nog digitale, al dan niet anonieme contacten op internet. [1]Wat de medische gevolgen hiervan zijn, komt in diverse onderzoeken naar voren: een verontrustende stijging van het aantal depressies, burn-outs[2], gevallen van ADHD en andere autistische andoeningen, alsook het massale gebruik van antidepressiva en slaapmiddelen[5] alleen in Nederland al goed voor ruim twee miljoen recepten per jaar. | |
macigtwisty | maandag 14 mei 2012 @ 19:45 |
Pff ik had ongeveer 25 tot 28 van de 49 punten. Kan ik nou niet heel erg tevreden mee zijn. Ligt tussen de 4,6 en de 7,1. Al zal een norm van 2,0 er niet gaan komen en ik in mijn handjes mag knijpen met een voldoende. Ik hoorde wel van de zakkers op mijn school dat het examen van vorig jaar een stuk eenvoudiger was. Ikzelf had hier ook een 6,9 voor toen ik dat examen oefende. Zijn hier toevallig ook zakkers die het vorig jaar een stuk eenvoudiger vonden? | |
MadJackthePirate | maandag 14 mei 2012 @ 19:46 |
Het gaat ook om de telling, als je 4 op een rij goed hebt krijg je 2/3 en als je 3 op een rij goed hebt 1/3. Dus als je de laatste en de eerste omwisselt heb je 2 punten, maar zet je die 1 verkeerd neer heb je kans dat je geen punten hebt. | |
rasp | maandag 14 mei 2012 @ 19:50 |
Wat betreft vraag 1 snap ik het wel. De vraag is "bij welke alinea BEGINT deel ...". Alinea 2 gaat dan nog steeds hoofdzakelijk over tijdbeleving maar gaat wel over op een ander onderwerp nl. de verandering. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:52 |
Ik vond van vorig jaar eenvoudiger, ja. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:53 |
Hopen op hoge norm dan | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 19:54 |
Of dat er iets wordt gedaan aan vraag 10. Alle beetjes helpen. | |
MadJackthePirate | maandag 14 mei 2012 @ 19:58 |
Dit, en tevens moet je in een van de vragen zeggen dat alinea 2 een constatering is, dus dan zou die laatste zin dus geen inleiding zijn. | |
huayra | maandag 14 mei 2012 @ 20:25 |
Die punten van wat er in je samenvatting moest komen te staan waren veels te vaag. En termen als tendensen :S ik werd zelfs niet wijzer van het woordenboek . | |
Awsom | maandag 14 mei 2012 @ 20:29 |
Het woord tendens moet je toch wel kennen als VWO'er ![]() | |
zoodan | maandag 14 mei 2012 @ 20:30 |
Is er al duidelijkheid over de puntentelling bij de vraag met de volgorde 643125? ik kan me toch niet voorstellen dat het omwisselen van 2 en 5 dan 2 punten oplevert en het verwisselen van 1 en 4 dan 0 punten?! het was misschien geen moeilijke vraag maar er klopt dan toch niks van die puntentelling?! | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 20:31 |
In ergste geval kom ik op 20 punten uit. ![]() Zucht. Normering, red mijn leven en toekomst en alles, aub. | |
Zamorak | maandag 14 mei 2012 @ 20:31 |
Ohja, dit Nederlands topic is er ook nog. ![]() | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 20:33 |
in het ergste geval naaien ze me zo hard dat alleen mn meerkeuze maar goed zijn | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 20:38 |
Hoezo dat dan? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 20:39 |
Ik ga echt janken als er niks wordt gedaan aan vraag 10. Scheelt toch 1/2 punt(en). | |
zoodan | maandag 14 mei 2012 @ 20:42 |
Ja maar volgens mij is het correctiemodel verkeerd geformuleerd want het zou wel heeul vreemd zijn als je 2 punten krijgt als je 2 op een verkeerde plek zet (bijvoorbeeld na de 5) terwijl je als je de 1 op een verkeerde plek zet meteen 0 punten krijgt.. 1 van die 2 is toch niet zwaarder? dat zou heeueuul vreemd zijn!!!!111!11! ![]() | |
marsPlanets | maandag 14 mei 2012 @ 20:42 |
wat is er mis met vraag 10? Die vraag vond ik het makkelijkste van het hele examen ![]() Het stond echt letterlijk in de tekst. Van mij mogen ze de samenvatting echt allemaal heel soepel gaan rekenen.. | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 20:44 |
Laten we hopen. Is er eigenlijk iemand die al heeft gebeld naar LAKS? | |
#ANONIEM | maandag 14 mei 2012 @ 20:44 |
Lees eens bericht boven je. | |
MadJackthePirate | maandag 14 mei 2012 @ 20:44 |
| |
zoodan | maandag 14 mei 2012 @ 20:45 |
Ik zat echt heel lang te kijken naar dat woord "anonimiseren" echt heel dom want ik legde het verband niet tussen "anoniem maken" en "anonimiseren" ik wist niet wat het betekende ![]() De rest vond ik ook erg simpel, maar het probleem bij die vraag is dat je 0 punten krijgt als je maar 1 letter op een verkeerde plek hebt staan (en dan ligt het er nog aan welke letter waarheen want in een andere situatie krijg je wel gewoon 2 punten v/d 3) | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 21:27 |
Er kunnen altijd nog errata's komen, als de leraren daar overeenstemming overkrijgen, maar het is nu sowieso afwachten tot de norm er is. | |
huayra | maandag 14 mei 2012 @ 21:48 |
Hoe werkt die N - waarde eigenlijk? | |
mane | maandag 14 mei 2012 @ 21:52 |
Nee, want volgens mij interpreteer je de tekst hier niet juist. Het gaat er niet om dat mensen werkelijk een gebrek aan tijd hebben. Er is (objectief gezien) juist meer vrije tijd en toch ervaren mensen een gebrek aan tijd. Dat is de paradox. De verveling die mensen voelen, heeft te maken met het feit dat ze steeds van alles 'moeten' beleven en ervaren. Gewoon 'niets doen', kunnen mensen niet meer. | |
WJE11 | maandag 14 mei 2012 @ 21:52 |
Je hebt het aantal punten dat je kunt halen, per aantal punten een cijfer. Bijvoorbeeld bij 25 punten een 5. Als de n-term/norm 0,5 is, krijg je 0,5 bij je cijfer dat je hebt behaald bij je aantal punten. Oftewel 25 punten, met een n-term van 0,5 is dus 5 + 0,5 = 5,5 als cijfer | |
mane | maandag 14 mei 2012 @ 21:59 |
De zin klopt grammaticaal nog niet eens, laat staan wat inhoud betreft. Ik begrijp niet zo goed dat je zo'n redelijk simpele paradox zo slecht en omslachtig gaat verwoorden. Het hele idee: 'mensen hebben meer vrije tijd gekregen, maar toch hebben mensen het gevoel dat ze tijd tekort komen ' is toch niet zo ingewikkeld? | |
#ANONIEM | dinsdag 15 mei 2012 @ 02:22 |
http://www.digischool.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22721 zonder 'het' is het fout, wtf. geen idee meer wat ik daar had ingevuld, maar godverdomme | |
dramatic | dinsdag 15 mei 2012 @ 07:14 |
ja de neuh, ik heb precies het stukje - de eisen die de economische tijd stelt -> dus zonder 'overgeven aan'. | |
Jentin | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:35 |
Ja, hoi ![]() Ik (docent) vond het examen dit jaar goed te doen. Mijn collega's delen die mening. Ik loop nu met de correctie wel tegen een aantal dingen aan waar ik over twijfel. Even een tip: vanavond is de landelijke vergadering van Levende Talen over het examen Nederlands. Daar komen docenten uit het hele land bij elkaar om te vergaderen over het eindexamen. Alle vragen worden dan een voor een besproken en er wordt besproken welke andere antwoorden ('andere' als in: niet opgenomen in het correctiemodel) ook goed zouden kunnen worden gerekend. Ook wordt besproken welke andere, veel gegeven, antwoorden echt níet goed zijn. (Bijvoorbeeld: is alinea 3 bij vraag 1 ook goed, of écht niet?) Veel (niet álle) docenten gebruiken het verslag van deze vergadering ook als richtlijn bij het nakijken van de examens. Zo kan een antwoord dat niet in het correctiemodel staat, toch punten opleveren. Zo kan ik me ook goed vinden in het antwoord 'eisen die de economische tijd stelt' (dus zonder 'ovegeven aan'), omdat het woord 'eisen' wat mij betreft ook een dwingend karakter heeft. Ik vraag me dus af hoe de vergadering daarover zal beslissen. Het verslag van die vergadering wordt gepubliceerd op www.levendetalen.nl, meestal een dag na de vergadering. Misschien hebben jullie er iets aan ![]() Dit is bijvoorbeeld het verslag van 2010: http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT [ Bericht 7% gewijzigd door Jentin op 15-05-2012 08:42:33 ] | |
Jentin | dinsdag 15 mei 2012 @ 08:49 |
Geen, dat is niet de strekking van dat tekstdeel. 2 ![]() | |
dramatic | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:48 |
Ha, leuk dat een docent(e) hier post. Ik had dus ook "de eisen... tijd stelt" -> dus zonder 'overgeven aan'. Zet em op ![]() Verder lijkt me 6-1-4-3-2-5 ook goed bij vraag 10, hoe kijkt u daar tegenaan? | |
Lutte | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:56 |
Vriendin van me post net op FB dat gisteren op de scheurkalender een stuk tekst over tijd stond van Joke Hermsen. Toeval? ![]() | |
dramatic | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:00 |
Wie weet. Trouwens vraag 1-8 goed dus erg bedankt ![]() | |
Jentin | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:22 |
Zeg maar jij, hoor ![]() Over vraag 10: ik heb het examen eerst zelf gemaakt voor ik ging nakijken, en ik schreef eigenlijk zonder twijfel 6,4,3,1,2,5 op. Ik kan me ergens wel voorstellen dat je op 6-1-4 enz. uitkomt, maar volgens mij is dat antwoord dan gebaseerd op oorzaak-gevolgrelaties die je zelf legt: het is in ieder geval níet de volgorde waarin de elementen in de tekst staan. Ga maar na: rg. 133 'politiek-economische constructie' = 6 rg. 146-147 'het wegvallen van gemeenschapszin' = 4 (afbrokkelende saamhorigheid) rg. 149-150 'fundamentele eenzaamheid' = 3 (er alleen voor te staan) rg. 157-158 'al dan niet anonieme contacten' = 1 (geanonimiseerde samenleving) rg. 158-164 'Wat de medische...andere autistische aandoeningen' = 2 (geestelijke problemen) rg. 164-167 'alsook het massale...recepten per jaar' = 5 (medicatie) Zo ben ik in ieder geval aan het goede antwoord gekomen. Ik zie zelf tussen regel 133-146 niets wat ik kan 'vertalen' als 'anonimisering' o.i.d. Wat mij betreft is het antwoord in het correctiemodel dus gewoon het juiste antwoord. Sorry ![]() | |
m4urit5 | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:29 |
Dat is ook precies het antwoord dat ik op vraag 14 heb gegeven. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de vergadering; hopelijk wordt het correctievoorschrift op dit soort zaken aangepast. | |
dramatic | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:33 |
Okee.. Maar dan nog zou je toe moeten geven dat het verbazingwekkend is dat wanneer je '1' op de verkeerde plaats zet zoals ik gedaan heb, je 0 punten zou krijgen. Maar wanneer je tegen de opdracht in de 6 achteraan zet, of de 2e en laatste omdraait, je gewoon 2 punten krijgt. Dat is toch krom? Ik dacht dat individualisme synoniem was voor anonimisering, wat overigens niet eens in het woordenboek stond. Dat dat op het woordje anoniem zou slaan is onzinnig gelet op de moeilijkheidsgraad van de rest van de tekst. | |
revolution69 | dinsdag 15 mei 2012 @ 10:59 |
Omdat ik geanominseerde samenleving heb opgevat als individualisering heb dus nu 0 punten, beetje jammer dit |