0,0 zelfs.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef themole het volgende:
Twee jaar terug veruit het simpelste examen, norm was ook 0.1 ofzo.
De variant voor de HAVO scheen dan weer extreem moeilijk te zijn, je zou bijna denken dat ze de examens hebben omgewisseld.quote:
Hoe kan het dat jij alweer examen doet? Toen ik 2010 afstudeerde dacht ik dat ik jou hier ook een x aantal keer heb gezien.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:52 schreef Etsu het volgende:
Op 14 mei 2012 om 13:30 tot 16:30 buigen de vele VWO kandidaten over het examen Nederlands.
Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten
Wat mee te nemen?
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen
Succes allemaal.
Gelukkig was Engels daarentegen drie keer zo kut.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef themole het volgende:
Twee jaar terug veruit het simpelste examen, norm was ook 0.1 ofzo.
´Afstuderen´ voor middelbare.quote:Op maandag 26 maart 2012 14:56 schreef Travel. het volgende:
[..]
Hoe kan het dat jij alweer examen doet? Toen ik 2010 afstudeerde dacht ik dat ik jou hier ook een x aantal keer heb gezien.
Klopt ja, dat kan ik me nog herinneren van toen ik hem vorig jaar als proefexamen maakte.quote:Op maandag 26 maart 2012 14:27 schreef themole het volgende:
[..]
De variant voor de HAVO scheen dan weer extreem moeilijk te zijn, je zou bijna denken dat ze de examens hebben omgewisseld.
Die heb ik volgens mij toen gemaakt, ik dacht echt dat ik voor de gek werd gehouden of iets in die richtingquote:Op maandag 26 maart 2012 12:56 schreef themole het volgende:
Twee jaar terug veruit het simpelste examen, norm was ook 0.1 ofzo.
Dat kan ik begrijpenquote:Op maandag 26 maart 2012 10:56 schreef Rezania het volgende:
Goed eerste topic.Dit is ook gelijk het enige examen waar ik nerveus voor ben.
Zoveel?quote:Op zondag 15 april 2012 16:14 schreef Lutte het volgende:
Bij welke alinea begint het kopje ... , welke functie heeft alinea ... , dat soort vragen?
Vast niet allemaal natuurlijkquote:
hoe kan je 2 weken van tevoren te laat zijn? Je kan er ruim 5 op een dag maken en nakijken.. In dat geval ben je na een paar dagen klaar omdat ze dan al op zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:23 schreef Peachcore het volgende:
Ben ik te laat om nu pas te beginnen met oude eindexamens oefenen?Ik kreeg in de les al losse examens voor tekstverklaren, maar heel weinig samenvatten
Wij hebben ook nog 'samengevat door' geleerd, tussen auteur en aantal woorden. Ja ja het komt spitsquote:Op woensdag 2 mei 2012 17:01 schreef Peachcore het volgende:
Hmm oké. Iemand enig idee hoe de opbouw van de samenvatting moet zijn?
Dus:
Titel
Auteur
Aantal woorden
Tekst
Samenvatting van: 'titel tekst'quote:Op woensdag 2 mei 2012 17:01 schreef Peachcore het volgende:
Hmm oké. Iemand enig idee hoe de opbouw van de samenvatting moet zijn?
Dus:
Titel
Auteur
Aantal woorden
Tekst
En denk jij dan dat je die functies moet kennen of worden die gegeven en dat je dan kan kiezen uit bijvoorbeeld 5 functies.quote:Op zondag 15 april 2012 16:19 schreef Lutte het volgende:
[..]
Vast niet allemaal natuurlijkMaar drie kopjes en vier functies is zeker niet vreemd, dat zou de eerste zeven al verklaren.
Ik vind Nieuw Nederlands echt zo'n kloteboek. We hebben het gelukkig ook maar maximaal 3 maal opengeslagen dit jaarquote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:52 schreef Lutte het volgende:
Kiezen inderdaad, kijk er maar eens een oud examen op na. Met opties is het al lastig zat![]()
Voor de mensen met het boek Nieuw Nederlands: achterin bij Cursus Eindexamen oid staat een hele lijst met die keuzes, hoe vaak ze voorgekomen zijn de afgelopen jaren, signaalwoorden. Vond het zelf wel fijn een keer doorgelezen te hebben.
Is dat 1 pagina (of 2)? zoja, zou je dat willen scannen? Zou echt goed van pas komenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:52 schreef Lutte het volgende:
Kiezen inderdaad, kijk er maar eens een oud examen op na. Met opties is het al lastig zat![]()
Voor de mensen met het boek Nieuw Nederlands: achterin bij Cursus Eindexamen oid staat een hele lijst met die keuzes, hoe vaak ze voorgekomen zijn de afgelopen jaren, signaalwoorden. Vond het zelf wel fijn een keer doorgelezen te hebben.
quote:Op woensdag 9 mei 2012 11:35 schreef dramatic het volgende:
[..]
Is dat 1 pagina (of 2)? zoja, zou je dat willen scannen? Zou echt goed van pas komen
De scanner werkt niet meequote:Op woensdag 9 mei 2012 11:35 schreef dramatic het volgende:
[..]
Is dat 1 pagina (of 2)? zoja, zou je dat willen scannen? Zou echt goed van pas komen
okeequote:Op woensdag 9 mei 2012 18:11 schreef Lutte het volgende:
[..]
De scanner werkt niet meeKopiëren kan ik wel, dit is iets heel nieuws
Zal morgen eens aan een iets technischer persoon vragen
En anders typ ik het wel over haha, heb ik het gelijk geleerd.
Moet niet, maar is wel fijn voor de corrector.quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:58 schreef Peachcore het volgende:
Moet je bij de samenvatting voor elk punt een aparte alinea maken?
Hier precies hetzelfde.. Elke dag die klotesamenvatting uitstellenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 11:23 schreef Ayca het volgende:
Nog niks aan Nederlands gedaan thuis, andere vakken zijn belangrijker, op school wel een aantal keer samengevat![]()
![]()
Vandaag misschien maar een examen maken.
hier ookquote:Op vrijdag 11 mei 2012 11:23 schreef Ayca het volgende:
Nog niks aan Nederlands gedaan thuis, andere vakken zijn belangrijker, op school wel een aantal keer samengevat![]()
![]()
Vandaag misschien maar een examen maken.
Ik heb iets van een DM gestuurd ofzoquote:Op vrijdag 11 mei 2012 11:15 schreef Lutte het volgende:
Dramatic en anderen die geïnteresseerd zijn in de lijst met functiewoorden mogen hun mailadres PM'en
Het is duidelijk een beschouwing, waarna je 2 opties overhoudt. Activerend is de tekst zeker niet, maar betogend is het ook niet duidelijk..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:50 schreef WJE11 het volgende:
Ik heb net 2010-1 gemaakt en die ging bij tekstverklaring niet zo goed. Alleen bij vraag 16 snap ik de uitleg niet, je moet namelijk noemen wat de tekstsoort is (dus betoog, beschouwing, uiteenzetting etc.). Echter je moet 2 soorten noemen.
De tekst is sowieso een betoog (daar was ik zelf ook achter, ik had antwoord D), maar D (betoog + uiteenzetting) is niet goed, want de lezer wordt nergens opgeroepen om in actie te komen.
Daarom is het B (betoog + beschouwing), ik snap alleen die redenering van het antwoordmodel (examenbundel 2012) niet.
Iemand die mij hierbij kan helpen?
Thanks voor je reactie, ja ik kon dat zelf er moeilijk uithalen. Aangezien als je betoogt, je ook met feiten/bronnen moet komen (dus uiteenzetten).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:42 schreef dramatic het volgende:
[..]
Het is duidelijk een beschouwing, waarna je 2 opties overhoudt. Activerend is de tekst zeker niet, maar betogend is het ook niet duidelijk..
edit: het lijkt inderdaad betogend :p maar de tekst is ook beschouwend omdat dat de schrijver beide kanten belicht.
moet je 2008-1 eens maken, dan krijg je pas zelfvertrouwen!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:03 schreef WJE11 het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie, ja ik kon dat zelf er moeilijk uithalen. Aangezien als je betoogt, je ook met feiten/bronnen moet komen (dus uiteenzetten).
Ik heb net 2009-2 gedaan en had daar 24/30 punten voor tekstverklaring, dus weer wat ik eerst hadKan natuurlijk ook zijn dat je de tekst je niet ligt, hoop dat we maandag geluk hebben haha.
Ja de meeste teksten heb ik al gehad op schoolexamens, volgens mij ging die ook wel lekker haha. Als ik maar over de 20 punten heen zit met tekstverklaren, dan heb je voor de samenvatting al een 4 (met een norm van 0,0).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:16 schreef dramatic het volgende:
[..]
moet je 2008-1 eens maken, dan krijg je pas zelfvertrouwen!
Dat zijn 3 standaardvragen, die in elk Nederlands CE voorkomenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:13 schreef Lutte het volgende:
Als ze over kopjes beginnen haak ik af, dat kan ik gewoon écht niet
Jij hebt nog geen een examen gemaakt?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:15 schreef Paxcon het volgende:
Wat bedoel je? Dat je zelf kopjes moet gaan bedenken?
Oh ja.. maar dat waren tot nu toe volgens mij altijd meerkeuzevragenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:16 schreef Etsu het volgende:
[..]
Jij hebt nog geen een examen gemaakt?
Vertellen bij welke alinea deel 2, 3 en/of 4 begint.
Dat ze een paar kopjes geven en je moet zeggen bij welke alinea het begintquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:15 schreef Paxcon het volgende:
Wat bedoel je? Dat je zelf kopjes moet gaan bedenken?
Nope. Ook zelf invullen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Oh ja.. maar dat waren tot nu toe volgens mij altijd meerkeuzevragen
De rest is de samenvattingquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:19 schreef Paxcon het volgende:
Maar normaal zijn er toch altijd 18 vragen ipv 30?
Lekkere opsteker toch?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef Paxcon het volgende:
Oke nouja zal wel.
Mijn docente mailde mij dat mijn ingeleverde werk voldoende is en ik me geen zorgen hoef te maken
Heb je misschien het linkje hierna?quote:
quote:Op zondag 15 april 2012 16:11 schreef Etsu het volgende:
Ennnnnn puntenverdeling is bekend!
http://www2.cito.nl/vo/ex2012/VW-1001-a-12-1-s.pdf
31 punten tekstverklaren, 18 punten samenvatten.
Best veel open vragen van 1 punt. Iemand eventueel ideeën wat dat zou kunnen zijn?
Das wel balen man, ik had gehoopt op meer meerkeuzevragenquote:
Ik denk het ook ja.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:44 schreef RavagerXLL het volgende:
[..]
Das wel balen man, ik had gehoopt op meer meerkeuzevragen![]()
Wellicht moeten een aantal hoofdgedachten uit de tekst halen of dingen citeren?
Voor mij is het overigens helemaal nieuw dat de puntenverdelingen van de CE's van de talen al bekend zijn, op de een of andere manier lijkt me dit wel handig om te weten.
Niet gezien, bedankt!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik denk het ook ja.![]()
En voor alle vakken is het bekend trouwens, niet alleen de talen.
http://www.cito.nl/examen(...)2012/vwo_ce_tv1.aspx
En dan die S'jes.
Ik wil ook minimaal een 6.8 halen zodat ik een 7 gemiddeld sta, heb door laksheid nog ergens een 1 binnen weten te halen, hopelijk gaat het lukken. Heb eerst havo in 2010 afgerondquote:Op zondag 13 mei 2012 11:20 schreef WJE11 het volgende:
Vandaag nog 2x samenvatten en 1x tekstverklaring, dan ben ik volgens mij wel genoeg voorbereid. Hoop op 6.8, maar dat zal zeker liggen aan de tekst en norm. Baal nu wel een beetje dat ik mijn laatste SE (literatuur) gewoon totaal verneukt heb door niet te leren.
en had voor dat examen een 8.5, dus ik heb er wel vertrouwen in.quote:Op maandag 26 maart 2012 14:27 schreef themole het volgende:
[..]
De variant voor de HAVO scheen dan weer extreem moeilijk te zijn, je zou bijna denken dat ze de examens hebben omgewisseld.
Vind ik soms wel lastig, maar ik merk dat ik echt slecht lees, heel snel vooral. Ik ben steeds maar 1,5 uur bezig met oefenexamens, nu maar wat temporiseren en eerst de hele tekst lezen.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:47 schreef Rummikub het volgende:
[..]
Dan zullen het wel veel zijn van: "Bij welke alinea begint het deel blabla"
ikquote:Op zondag 13 mei 2012 15:27 schreef lamp272 het volgende:
bij 2011-II is tekst verklaren wel makkelijk, maar de samenvatting is daar wel heel kut vond ik.
wij hadden die als proefexamen gemaakt op school.
zijn er meer mensen die morgen het examen met de hele school op de computer mogen doen?
Omdat dat gewoon magquote:
Wij doen het gewoon in Word, dus spellingcontrole aan! hahaquote:Op zondag 13 mei 2012 15:34 schreef dramatic het volgende:
[..]
Omdat dat gewoon magRedelijk chill met de samenvatting schrijven. De spellingscontrole is wel uit en elke typefout is een fout.
Wij ook, maar die zetten ze uit.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:43 schreef lamp272 het volgende:
[..]
Wij doen het gewoon in Word, dus spellingcontrole aan! haha
Tel/Kijk nog eens goed.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:00 schreef RavagerXLL het volgende:
Is het niet een beetje gek dat er, gelet op de puntenverdeling van het CE morgen, maar liefst 63 punten te behalen zijn (alle voorgaande NL examens hadden er maximaal 50)? En ook opmerkelijk dat je 7 punten met meerkeuze kunt verdienen, 16 met het samenvatten tegenover 46 punten aan open vragen?
1:2
Vind ik ook prima, ik had al geen zin om zoveel punten bijeen te sprokkelenquote:Op zondag 13 mei 2012 16:10 schreef lamp272 het volgende:
volgens mij is het 18 samenvatting en 31 tekst
In zijn geheel doorlezen, dan de opdracht, dan de relevante dingen markeren en er ten slotte een goed, niet te lang, geheel van breien.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:15 schreef revolution69 het volgende:
Trouwens als jullie gaan samenvatten lezen jullie dan eerst de tekst door of gaan jullie gelijk beginnen met samenvatten?
Ik lees eerst de punten die ik moet samenvatten.Vervolgens lees ik met die punten in mijn gedachte de tekst en markeer ik.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:15 schreef revolution69 het volgende:
Trouwens als jullie gaan samenvatten lezen jullie dan eerst de tekst door of gaan jullie gelijk beginnen met samenvatten?
Maak ons nou niet bangquote:Op zondag 13 mei 2012 16:36 schreef Zamorak het volgende:
Ik ben bang dat ons examen heel erg veel gaat lijken op die van 2009-I.![]()
Die was best lastig door de vele open vragen en ook zeer slecht gemaakt. Dit jaar hebben we ook maar heel weinig meerkeuze
Gelukkig hebben we dan nog de n-term om de pijn te verzachten![]()
Eerst de vraag lezen. Daarna de tekst lezen waar ik in onderstreep als ik het antwoord gevonden denk te hebben. En daarna dat in mijn samenvatting zetten.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:15 schreef revolution69 het volgende:
Trouwens als jullie gaan samenvatten lezen jullie dan eerst de tekst door of gaan jullie gelijk beginnen met samenvatten?
Die even maken dan maar.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:36 schreef Zamorak het volgende:
Ik ben bang dat ons examen heel erg veel gaat lijken op die van 2009-I.![]()
Die was best lastig door de vele open vragen en ook zeer slecht gemaakt. Dit jaar hebben we ook maar heel weinig meerkeuze
Gelukkig hebben we dan nog de n-term om de pijn te verzachten![]()
2009-II is de moeilijkste van de 3 die ik tot nu toe bekeken heb.. Dus als je nog een lastige zoekt..quote:
Die vond ik juist makkelijkquote:Op zondag 13 mei 2012 16:59 schreef dramatic het volgende:
[..]
2009-II is de moeilijkste van de 3 die ik tot nu toe bekeken heb.. Dus als je nog een lastige zoekt..
Die vond ik ook poep, 2009-I daarentegen ging wel goed.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:59 schreef dramatic het volgende:
[..]
2009-II is de moeilijkste van de 3 die ik tot nu toe bekeken heb.. Dus als je nog een lastige zoekt..
Daar heb ik de samenvatting al eens van gemaakt en had alles goed (nagekeken door docente)quote:Op zondag 13 mei 2012 16:59 schreef dramatic het volgende:
[..]
2009-II is de moeilijkste van de 3 die ik tot nu toe bekeken heb.. Dus als je nog een lastige zoekt..
Soms zitten er nog teksten met ironie bij, ik vond die van het dier is geen burger, hooguit een hamburger wel leuk om te lezen, en die van 2010-I was ook prettig, 2011-1 en 2009quote:Op zondag 13 mei 2012 21:34 schreef Zamorak het volgende:
Die teksten gaan altijd over filosofie of politiek of een of ander vaag onderwerp m.b.t. de maatschappij
Die hamburger tekst heeft voor een derde Punische oorlog gezorgd bij ons in de klasquote:Op zondag 13 mei 2012 21:37 schreef metanite het volgende:
[..]
Soms zitten er nog teksten met ironie bij, ik vond die van het dier is geen burger, hooguit een hamburger wel leuk om te lezen, en die van 2010-I was ook prettig, 2011-1 en 2009waren zo saai
Die over feminisme vind je misschien om obvious redenen leuk maar die was wel uitermate saai en moeilijk!quote:Op zondag 13 mei 2012 21:39 schreef Lutte het volgende:
[..]
Die hamburger tekst heeft voor een derde Punische oorlog gezorgd bij ons in de klas
Die tekst over feminisme uit ik geloof 2009 was ook leuk overigens
Feminisme en over overbodigheid van artikel 6 waren ook m'n favoriet idd.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:39 schreef Lutte het volgende:
[..]
Die hamburger tekst heeft voor een derde Punische oorlog gezorgd bij ons in de klas
Die tekst over feminisme uit ik geloof 2009 was ook leuk overigens
Die shit gewoon overnamen, BAM. Nee serieus, gewoon overnemen en zelf niks verzinnen. Maak je ook geen fouten qua spelling en blijf je bij de tekst (werd hierboven ook gezegd).quote:Op zondag 13 mei 2012 21:52 schreef Vincent. het volgende:
Trouwens, mag je zinnen uit te tekst letterlijk overnemen in je samenvatting? Of MOET je in ieder geval één woord veranderen in de zin?
Ok, mooiquote:Op zondag 13 mei 2012 21:53 schreef WJE11 het volgende:
[..]
Die shit gewoon overnamen, BAM. Nee serieus, gewoon overnemen en zelf niks verzinnen. Maak je ook geen fouten qua spelling en blijf je bij de tekst (werd hierboven ook gezegd).
Oh god, nu weet ik niet meer wat ik moet doenquote:Op zondag 13 mei 2012 21:58 schreef Ayca het volgende:
Er werd bij ons wel gezegd dat je niet mocht citeren... dus gewoon ergens een woordje weglaten
quote:Op zondag 13 mei 2012 22:00 schreef WJE11 het volgende:
Btw over het citeren bij tekstverklaring, moet je dan:
"'Ik zou ... gaan doen'' (regels 2-4)
Of moet je doen:
Ik zou ... gaan doen (regels 2-4)
Wat is het verschil precies?quote:Op zondag 13 mei 2012 22:00 schreef WJE11 het volgende:
Btw over het citeren bij tekstverklaring, moet je dan:
"'Ik zou ... gaan doen'' (regels 2-4)
Of moet je doen:
Ik zou ... gaan doen (regels 2-4)
Prima antwoord, hier zocht ik naar. Ik heb altijd geleerd met '' correctiemodel doet zonder.quote:
Je weet het niet he, mierenneukers verzamel u.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Wat is het verschil precies?
De corrector zal vast en zeker denken: OOOOOOOOH GEEN AANHALINGSTEKENS, PUNTAFTREK!
Doe gewoon met, klaar.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:05 schreef WJE11 het volgende:
[..]
Je weet het niet he, mierenneukers verzamel u.
Ik zou ten eerste, ten tweede, ten derde doen. Je mag namelijk geen opsomming met 1: 2: 3: of bijvoorbeeld zo'n • . Verder getallen tot en met twintig ook altijd voluit schrijven geloof ik.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:52 schreef dramatic het volgende:
Ik heb nog een vraagje. Stel je krijgt met samenvatten iets als 'op welke punten men moet letten en waar men zich bewust van moet zijn bij de bestrijding van corruptie op systeemniveau;'
Dan zou ik iets doen als: Bij de bestrijding van corruptie op systeemniveau moet men op een aantal punten letten namelijk 1 2 en 3
wat is de correcte interpunctie voor zo'n opsomming? dubbele punt achter namelijk? een komma voor namelijk? hoofdletter na namelijk?
ja maar 1 2 en 3 zijn zinnen die ik nog niet bedacht hebquote:Op maandag 14 mei 2012 09:58 schreef Lutte het volgende:
[..]
Ik zou ten eerste, ten tweede, ten derde doen. Je mag namelijk geen opsomming met 1: 2: 3: of bijvoorbeeld zo'n • . Verder getallen tot en met twintig ook altijd voluit schrijven geloof ik.
Geen dubbele punt, mijn lerares zei gewoon of afsluiten met een punt en nieuwe zin beginnen (met begin van je opsomming), of met een komma en daarna je opsomming.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:04 schreef dramatic het volgende:
[..]
ja maar 1 2 en 3 zijn zinnen die ik nog niet bedacht hebgeen opsomming als in een lijstje onder elkaar
Als, als... Als m'n tante wieltjes had was het een wagentje.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:41 schreef Debableful het volgende:
Ik begin nu echt wel zenuwachtig te worden..
Ben echt bang dat ik het helemaal verpest.. namelijk de ene keer maak ik de tekstverklaring weer slecht, en de andere keer de samenvatting.. Gemiddeld kom ik wel altijd op een voldoende.. maar wat nou als ik vandaag allebei verpest..
Van die gefrustreerde overjarige professoren die nog even hun zegje willen doen, nee dank je welquote:Op maandag 14 mei 2012 10:52 schreef Paxcon het volgende:
Ik hoop echt op een leuke tekst.. en niet van die wartaal gelieve..
Of Recht en geweld, dat was ook een slagveld zegquote:Op maandag 14 mei 2012 11:03 schreef dramatic het volgende:
Bijvoorbeeld deze: http://www.eindexamens.le(...)2006%20I_bijlage.pdf![]()
wel bijna helemaal goed maar het leest zo irritant
Telegramstijl is dat je alles zo kort mogelijk gaat opschrijven, dus ook lidwoorden weglaten en zo. En dat kost dus punten.quote:Op maandag 14 mei 2012 11:06 schreef Axel.S het volgende:
Kan iemand uitleggen wat ze precies bedoelen met:
''Het is de kandidaat niet toegestaan telegramstijl te
gebruiken. Voor een informatie-element dat geheel in telegramstijl is weergegeven,
dienen geen scorepunten te worden toegekend. Voor een informatie-element dat
gedeeltelijk in telegramstijl is weergegeven, kan maximaal de helft van het aantal
scorepunten worden toegekend.''
Staat in de syllabus. Ik heb wel vaker samengevat enz, maar kan er niet precies uithalen wat ze bedoelen met telegramstijl :p
Ah oke, bedanktquote:Op maandag 14 mei 2012 11:07 schreef Rummikub het volgende:
[..]
Telegramstijl is dat je alles zo kort mogelijk gaat opschrijven, dus ook lidwoorden weglaten en zo. En dat kost dus punten.
Verschilt per school ofcourse.quote:Op maandag 14 mei 2012 11:11 schreef Paxcon het volgende:
Woordenboek krijg je van school toch? Verder alleen een pen nodig (en evt. markeerstift)?
zelf meenemen hierquote:Op maandag 14 mei 2012 11:11 schreef Paxcon het volgende:
Woordenboek krijg je van school toch? Verder alleen een pen nodig (en evt. markeerstift)?
Wij niet.. Euhm pen, potlood, gum, markeerstift jaquote:Op maandag 14 mei 2012 11:11 schreef Paxcon het volgende:
Woordenboek krijg je van school toch? Verder alleen een pen nodig (en evt. markeerstift)?
Ik heb precies hetzelfdequote:Op maandag 14 mei 2012 11:25 schreef WJE11 het volgende:
Ik zit me nu te vervelen t/m ik naar school kan, duurt lang
Beter dan die teksten met een duidelijk politieke voorkeur.quote:Op maandag 14 mei 2012 15:57 schreef Etsu het volgende:
Saaie tekst over de tijd en cultuur/kunst
Maar wel te doen
Ik had iets van dat het smaakdictaat afgeschaft moet worden.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:04 schreef Rezania het volgende:
Wie heeft het laatste punt van de samenvatting gevonden? Ik kon echt niks vinden.Ik bedoel die ene over de mening van de auteur.
Dat was de conclusie van mijn samenvatting ongeveer, misschien krijg ik dus toch punten.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:10 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik had iets van dat het smaakdictaat afgeschaft moet worden.
De samenvatting was sowieso goed te doen dit jaar.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:16 schreef Etsu het volgende:
Eerste 2 punten waren wel makkelijk te vinden trouwens
2, 7 en 11 waren erg populair bij ons op schoolquote:Op maandag 14 mei 2012 15:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Beter dan die teksten met een duidelijk politieke voorkeur.
Hij was zeker goed te doen ja, geen moeilijk woorden en rare zinnen.
Wie had er nog meer alinea 3, 7 en 9?
Dat viel anders flink tegen bij mij :pquote:Op maandag 14 mei 2012 16:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
De samenvatting was sowieso goed te doen dit jaar.
Hij zei eerder dat hij weende dat ie geen versieringen mocht dus dat heb ik genoemdquote:Op maandag 14 mei 2012 16:04 schreef Rezania het volgende:
Wie heeft het laatste punt van de samenvatting gevonden? Ik kon echt niks vinden.Ik bedoel die ene over de mening van de auteur.
http://www.examenbundel.nl/examenbundel2/pagina.asp?pagkey=101014quote:Op maandag 14 mei 2012 17:01 schreef Paxcon het volgende:
Op welke site komen de antwoorden? examenblad?
28/49 x 9 + (0 » 2) toch? 5,1 - 7,1 die range.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:09 schreef meneer_valk het volgende:
Pff, maar 7 punten bij de samenvatting zo snel gezien. Bij tekstverklaren wel 21 gelukkig.
Heeft trouwens iemand de formule om je cijfer te berekenen trouwens (met als variabele de N-term)? Dan kan ik even kijken wat ik bij verschillende N-termen ongeveer zou hebben.
De tekst was inderdaad niet echt heel moeilijk, samenvatting daarentegen wel..quote:Op maandag 14 mei 2012 18:13 schreef n2012w het volgende:
Heb de tekst net gemaakt. Die was zeker niet moeilijk in vergelijking met vorig jaar. Zo de samenvatting eens doen.
Ik lees die tekst nu. Wat een vreselijk onderwerp zeg. DEze sla ik maar even over...quote:Op maandag 14 mei 2012 18:16 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
De tekst was inderdaad niet echt heel moeilijk, samenvatting daarentegen wel..
Dat vond ik juist de makkelijkste vraag zowat, maar als je 1 fout hebt gewoon 1 punt krijgen ofzo, 0 is wel extreem..quote:Op maandag 14 mei 2012 18:35 schreef Etsu het volgende:
Ik ga klagen over die vraag over op volgorde. als je een '1' verkeerd plaatst, heb je gewoon meteen 0 punten terwijl de rest wel goed is.
Hij was ook te doen, ja.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:36 schreef WJE11 het volgende:
[..]
Dat vond ik juist de makkelijkste vraag zowat, maar als je 1 fout hebt gewoon 1 punt krijgen ofzo, 0 is wel extreem..
Ja idd, wat ik zeg, ik kom nu steeds niet op examenklacht. Ik vond dat bij de kopjes van de SV je het niet goed kon herleiden uit de tekst.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:36 schreef Etsu het volgende:
[..]
Hij was ook te doen, ja.
Maar meteen 0 punten ipv 3.
Ik doe met je mee. je kan in feite nog beter de eerste en de laatste omdraaien, dan de middelste 2, en dat vind ik niet kloppen..quote:Op maandag 14 mei 2012 18:35 schreef Etsu het volgende:
Ik ga klagen over die vraag over op volgorde. als je een '1' verkeerd plaatst, heb je gewoon meteen 0 punten terwijl de rest wel goed is.
Alinea 2 is echt wel goed hoor. Kijk eens laatste zin van alinea 2.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:56 schreef m4urit5 het volgende:
Zijn er niet meer mensen ontevreden over het antwoord op vraag 1? Ik blijf het raar vinden dat alinea 3 daar niet ook mag. Ik heb gelijk even een klachtje ingediend
Nouja, je kan die zin ook als een aankondiging beschouwen van het volgende deel. Er wordt pas in alinea 3 echt gesproken van de verandering. Het grootste deel van alinea 2 gaat in mijn ogen toch echt nog over het tijdsbesef van het moment, en dan niet zozeer over de verandering hiervan.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:57 schreef Etsu het volgende:
[..]
Alinea 2 is echt wel goed hoor. Kijk eens laatste zin van alinea 2.
Ik had ook iets in die richting, maar mijn zin begon met ondanks of terwijl ofzoquote:Op maandag 14 mei 2012 17:56 schreef Ephesis het volgende:
Shit ongeveer 27 punten gehaald.
Krijg ik hier 3 punten voor?
De kern van een goed antwoord is:
• Hoe meer vrije tijd we hebben gekregen, hoe minder tijd we nemen voor rust / Hoe meer vrije tijd de mensen hebben gekregen, hoe drukker ze het hebben 2
• een volledig goed antwoord, niet langer dan 20 woorden
Mijn antwoord:
Hoewel we meer vrije tijd hebben, hebben we steeds meer gebrek aan tijd
nee, dat zou toch een lame begin zijn van de tekst? geschiedenis als eerste zinquote:Op maandag 14 mei 2012 18:58 schreef m4urit5 het volgende:
[..]
Nouja, je kan die zin ook als een aankondiging beschouwen van het volgende deel. Er wordt pas in alinea 3 echt gesproken van de verandering. Het grootste deel van alinea 2 gaat in mijn ogen toch echt nog over het tijdsbesef van het moment, en dan niet zozeer over de verandering hiervan.
Dat vind ik nou ookquote:Op maandag 14 mei 2012 19:00 schreef Etsu het volgende:
Bij vraag 4:
Ik had: "De vrije tijd wordt maximaal gevuld met activiteiten, terwijl men tegelijkertijd tijd als schaarsproduct ervaren"
Ik vind dat dat goed is.
Iemand?
sure dat was het ideequote:Op maandag 14 mei 2012 19:00 schreef Etsu het volgende:
Bij vraag 4:
Ik had: "De vrije tijd wordt maximaal gevuld met activiteiten, terwijl men tegelijkertijd tijd als schaarsproduct ervaren"
Ik vind dat dat goed is.
Iemand?
Idd, en we hebben ook nog zo'n kloteleraar die alles wat niet letterlijk in het correctiemodel staat, fout telt...quote:Op maandag 14 mei 2012 19:01 schreef Etsu het volgende:
Het correctiemodel is echt té beknopt dan vind ik.
Je hoort mij dan ook niet beweren dat het een leuke, sappige tekst is ;P. Maar het is naar mijn idee nog steeds het meest logische, ook omdat nu enkel alinea 1 deel 1 vormt.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:59 schreef dramatic het volgende:
[..]
nee, dat zou toch een lame begin zijn van de tekst? geschiedenis als eerste zin
o my..quote:Op maandag 14 mei 2012 19:01 schreef dramatic het volgende:
je had toch niet echt 'ervaren' aant eind![]()
mja spelfouten boeien niet in het tekstdeel
dat hopen zo'n 30k mensen momenteelquote:Op maandag 14 mei 2012 19:03 schreef Etsu het volgende:
Ik hoop dat er nog een errata komt voor vraag 10.
Ik ookquote:Op maandag 14 mei 2012 19:03 schreef Etsu het volgende:
http://www.examenklachten.nl/vwo/nederlands
Zo te lezen hebben HEEL VEEL mensen 6-1-4-3-2-5.
idd!quote:Op maandag 14 mei 2012 19:03 schreef Etsu het volgende:
http://www.examenklachten.nl/vwo/nederlands
Zo te lezen hebben HEEL VEEL mensen 6-1-4-3-2-5.
Die vraag 15 had ik:quote:Op maandag 14 mei 2012 19:14 schreef Awsom het volgende:
Bij vraag 4 had ik:
"Volgens de tekst vervelen mensen zich wel degelijk, terwijl dat niet zou kunnen als men een gebrek aan tijd heeft."
Wel of geen punten?
Vraag 15 ook zoiets; wel of geen punten :p
"Het pleidooi dat mensen bewuster moeten omgaan met hun tijd, en zich niet langer moeten laten opjagen door economische dwingelandij."
Vraag 16 nog meer feest..
"Met deze uitspraak wordt bedoeld dat de mens pas tot rust kan komen als de economische klok zwijgt."
Bij de samenvatting heb ik 21.1, 21.2, 21.3, 21.4, 21.5 helemaal genoemd vrijwel zoals het er staat. 21.6 heb ik iets anders en mis ik de allochtonen, 21.7 en 21.8 heb ik denk ik de helft van de punten. Samenvatting dus rond de 12 - 15 punten. Tekst heb ik er sowieso 16/17. De rest hangt van de open vragen af en de subjectiviteit van m'n leraar
Het gaat ook om de telling, als je 4 op een rij goed hebt krijg je 2/3 en als je 3 op een rij goed hebt 1/3. Dus als je de laatste en de eerste omwisselt heb je 2 punten, maar zet je die 1 verkeerd neer heb je kans dat je geen punten hebt.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:25 schreef Awsom het volgende:
Ik snap trouwens niet dat mensen huilen over vraag 10. Die vraag was wel zo makkelijkPunt 1 (een in toenemende mate geanonimiseerde samenleving) komt nergens voor tussen punt 6 en 4, ik zal versteld staan als daar wat veranderd
Het stond er gewoon op volgorde, hoe moeilijk kan het dan zijn..
De ontwikkeling dat tijd een politiekeconomische constructie is geworden[6], heeft volgens de Franse filosoof Alain Badiou ook geleid tot een extreme vorm van individualisme. Hoezeer de welvaart voor de westerse samenlevingen de afgelopen eeuw per hoofd van de bevolking ook is toegenomen, de duistere keerzijde hiervan is ons allen ook bekend: een ongelijke verdeling van de rijkdom en uitputting van de energiebronnen. Op meer existentieel niveau heeft dit individualisme volgens Badiou geleid tot het wegvallen van gemeenschapszin en solidariteit met anderen[4] en hiermee tot een toenemende ervaring van fundamentele eenzaamheid.[3]
Zo meldde het Sociaal en Cultureel Planbureau dat we steeds meer tijd kwijt zijn aan werk en verplichtingen en steeds minder tijd overhouden voor vriendschappen en sociale contacten. Veel jongeren in Amerika hebben alleen nog digitale, al dan niet anonieme contacten op internet. [1]Wat de medische gevolgen hiervan zijn, komt in diverse onderzoeken naar voren: een verontrustende stijging van het aantal depressies, burn-outs[2], gevallen van ADHD en andere autistische andoeningen, alsook het massale gebruik van antidepressiva en slaapmiddelen[5] alleen in Nederland al goed voor ruim twee miljoen recepten per jaar.
Ik vond van vorig jaar eenvoudiger, ja.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:45 schreef macigtwisty het volgende:
Pff ik had ongeveer 25 tot 28 van de 49 punten. Kan ik nou niet heel erg tevreden mee zijn. Ligt tussen de 4,6 en de 7,1. Al zal een norm van 2,0 er niet gaan komen en ik in mijn handjes mag knijpen met een voldoende. Ik hoorde wel van de zakkers op mijn school dat het examen van vorig jaar een stuk eenvoudiger was. Ikzelf had hier ook een 6,9 voor toen ik dat examen oefende. Zijn hier toevallig ook zakkers die het vorig jaar een stuk eenvoudiger vonden?
Dit, en tevens moet je in een van de vragen zeggen dat alinea 2 een constatering is, dus dan zou die laatste zin dus geen inleiding zijn.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:50 schreef rasp het volgende:
Wat betreft vraag 1 snap ik het wel. De vraag is "bij welke alinea BEGINT deel ...". Alinea 2 gaat dan nog steeds hoofdzakelijk over tijdbeleving maar gaat wel over op een ander onderwerp nl. de verandering.
Het woord tendens moet je toch wel kennen als VWO'erquote:Op maandag 14 mei 2012 20:25 schreef huayra het volgende:
Die punten van wat er in je samenvatting moest komen te staan waren veels te vaag. En termen als tendensen :S ik werd zelfs niet wijzer van het woordenboek .
in het ergste geval naaien ze me zo hard dat alleen mn meerkeuze maar goed zijnquote:Op maandag 14 mei 2012 20:31 schreef Etsu het volgende:
In ergste geval kom ik op 20 punten uit.
Zucht. Normering, red mijn leven en toekomst en alles, aub.
Hoezo dat dan?quote:Op maandag 14 mei 2012 20:33 schreef dramatic het volgende:
[..]
in het ergste geval naaien ze me zo hard dat alleen mn meerkeuze maar goed zijn
Ja maar volgens mij is het correctiemodel verkeerd geformuleerd want het zou wel heeul vreemd zijn als je 2 punten krijgt als je 2 op een verkeerde plek zet (bijvoorbeeld na de 5) terwijl je als je de 1 op een verkeerde plek zet meteen 0 punten krijgt..quote:Op maandag 14 mei 2012 20:39 schreef Etsu het volgende:
Ik ga echt janken als er niks wordt gedaan aan vraag 10. Scheelt toch 1/2 punt(en).
Laten we hopen.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:42 schreef zoodan het volgende:
[..]
Ja maar volgens mij is het correctiemodel verkeerd geformuleerd want het zou wel heeul vreemd zijn als je 2 punten krijgt als je 2 op een verkeerde plek zet (bijvoorbeeld na de 5) terwijl je als je de 1 op een verkeerde plek zet meteen 0 punten krijgt..
1 van die 2 is toch niet zwaarder? dat zou heeueuul vreemd zijn!!!!111!11!
Lees eens bericht boven je.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:42 schreef marsPlanets het volgende:
wat is er mis met vraag 10? Die vraag vond ik het makkelijkste van het hele examen![]()
Het stond echt letterlijk in de tekst. Van mij mogen ze de samenvatting echt allemaal heel soepel gaan rekenen..
quote:Op maandag 14 mei 2012 20:42 schreef marsPlanets het volgende:
wat is er mis met vraag 10? Die vraag vond ik het makkelijkste van het hele examen![]()
Het stond echt letterlijk in de tekst. Van mij mogen ze de samenvatting echt allemaal heel soepel gaan rekenen..
quote:Op maandag 14 mei 2012 19:46 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Het gaat ook om de telling, als je 4 op een rij goed hebt krijg je 2/3 en als je 3 op een rij goed hebt 1/3. Dus als je de laatste en de eerste omwisselt heb je 2 punten, maar zet je die 1 verkeerd neer heb je kans dat je geen punten hebt.
Nee, want volgens mij interpreteer je de tekst hier niet juist. Het gaat er niet om dat mensen werkelijk een gebrek aan tijd hebben. Er is (objectief gezien) juist meer vrije tijd en toch ervaren mensen een gebrek aan tijd. Dat is de paradox.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:14 schreef Awsom het volgende:
Bij vraag 4 had ik:
"Volgens de tekst vervelen mensen zich wel degelijk, terwijl dat niet zou kunnen als men een gebrek aan tijd heeft."
Wel of geen punten?
Je hebt het aantal punten dat je kunt halen, per aantal punten een cijfer. Bijvoorbeeld bij 25 punten een 5. Als de n-term/norm 0,5 is, krijg je 0,5 bij je cijfer dat je hebt behaald bij je aantal punten.quote:
De zin klopt grammaticaal nog niet eens, laat staan wat inhoud betreft.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:00 schreef Etsu het volgende:
Bij vraag 4:
Ik had: "De vrije tijd wordt maximaal gevuld met activiteiten, terwijl men tegelijkertijd tijd als schaarsproduct ervaren"
Ik vind dat dat goed is.
Iemand?
ja de neuh, ik heb precies het stukjequote:Op dinsdag 15 mei 2012 02:22 schreef Etsu het volgende:
http://www.digischool.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22721
zonder 'het' is het fout, wtf.
geen idee meer wat ik daar had ingevuld, maar godverdomme
Geen, dat is niet de strekking van dat tekstdeel.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:14 schreef Awsom het volgende:
Bij vraag 4 had ik:
"Volgens de tekst vervelen mensen zich wel degelijk, terwijl dat niet zou kunnen als men een gebrek aan tijd heeft."
Wel of geen punten?
2quote:[quote]Op maandag 14 mei 2012 19:11 schreef Etsu het volgende:
Bij vraag 14 had ik die woordgroepen wel goed, maar regelnummers niet bij gezet.Is dat 0 punten of 2?
Ha, leuk dat een docent(e) hier post. Ik had dus ook "de eisen... tijd stelt" -> dus zonder 'overgeven aan'. Zet em opquote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:35 schreef Jentin het volgende:
Ja, hoiIk moest me melden van Etsu.
Ik (docent) vond het examen dit jaar goed te doen. Mijn collega's delen die mening. Ik loop nu met de correctie wel tegen een aantal dingen aan waar ik over twijfel.
Even een tip: vanavond is de landelijke vergadering van Levende Talen over het examen Nederlands. Daar komen docenten uit het hele land bij elkaar om te vergaderen over het eindexamen. Alle vragen worden dan een voor een besproken en er wordt besproken welke andere antwoorden ('andere' als in: niet opgenomen in het correctiemodel) ook goed zouden kunnen worden gerekend. Ook wordt besproken welke andere, veel gegeven, antwoorden echt níet goed zijn. (Bijvoorbeeld: is alinea 3 bij vraag 1 ook goed, of écht niet?)
Veel (niet álle) docenten gebruiken het verslag van deze vergadering ook als richtlijn bij het nakijken van de examens. Zo kan een antwoord dat niet in het correctiemodel staat, toch punten opleveren.
Zo kan ik me ook goed vinden in het antwoord 'eisen die de economische tijd stelt' (dus zonder 'ovegeven aan'), omdat het woord 'eisen' wat mij betreft ook een dwingend karakter heeft. Ik vraag me dus af hoe de vergadering daarover zal beslissen.
Het verslag van die vergadering wordt gepubliceerd op www.levendetalen.nl, meestal een dag na de vergadering. Misschien hebben jullie er iets aan.
Dit is bijvoorbeeld het verslag van 2010:
http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT
Wie weet. Trouwens vraag 1-8 goed dus erg bedanktquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:56 schreef Lutte het volgende:
Vriendin van me post net op FB dat gisteren op de scheurkalender een stuk tekst over tijd stond van Joke Hermsen. Toeval?
Zeg maar jij, hoorquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:48 schreef dramatic het volgende:
Verder lijkt me 6-1-4-3-2-5 ook goed bij vraag 10, hoe kijkt u daar tegenaan?
Dat is ook precies het antwoord dat ik op vraag 14 heb gegeven. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de vergadering; hopelijk wordt het correctievoorschrift op dit soort zaken aangepast.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 08:35 schreef Jentin het volgende:
Zo kan ik me ook goed vinden in het antwoord 'eisen die de economische tijd stelt' (dus zonder 'ovegeven aan'), omdat het woord 'eisen' wat mij betreft ook een dwingend karakter heeft. Ik vraag me dus af hoe de vergadering daarover zal beslissen.
Het verslag van die vergadering wordt gepubliceerd op www.levendetalen.nl, meestal een dag na de vergadering. Misschien hebben jullie er iets aan.
Dit is bijvoorbeeld het verslag van 2010:
http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT
Okee.. Maar dan nog zou je toe moeten geven dat het verbazingwekkend is dat wanneer je '1' op de verkeerde plaats zet zoals ik gedaan heb, je 0 punten zou krijgen. Maar wanneer je tegen de opdracht in de 6 achteraan zet, of de 2e en laatste omdraait, je gewoon 2 punten krijgt. Dat is toch krom?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:22 schreef Jentin het volgende:
[..]
Zeg maar jij, hoor
Over vraag 10: ik heb het examen eerst zelf gemaakt voor ik ging nakijken, en ik schreef eigenlijk zonder twijfel 6,4,3,1,2,5 op. Ik kan me ergens wel voorstellen dat je op 6-1-4 enz. uitkomt, maar volgens mij is dat antwoord dan gebaseerd op oorzaak-gevolgrelaties die je zelf legt: het is in ieder geval níet de volgorde waarin de elementen in de tekst staan.
Ga maar na:
rg. 133 'politiek-economische constructie' = 6
rg. 146-147 'het wegvallen van gemeenschapszin' = 4 (afbrokkelende saamhorigheid)
rg. 149-150 'fundamentele eenzaamheid' = 3 (er alleen voor te staan)
rg. 157-158 'al dan niet anonieme contacten' = 1 (geanonimiseerde samenleving)
rg. 158-164 'Wat de medische...andere autistische aandoeningen' = 2 (geestelijke problemen)
rg. 164-167 'alsook het massale...recepten per jaar' = 5 (medicatie)
Zo ben ik in ieder geval aan het goede antwoord gekomen. Ik zie zelf tussen regel 133-146 niets wat ik kan 'vertalen' als 'anonimisering' o.i.d. Wat mij betreft is het antwoord in het correctiemodel dus gewoon het juiste antwoord. Sorry
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |