Domme hut, dit is middelbare school biologie kennis. Een hart klopt door zolang het van bloed en zuurstof voorzien wordt. Hoe verklaar je dan dat iemand die hersendood is nog wel een hartslag heeft?quote:
Juist, daarom is Friso ook niet hersendood als ie niet beademd wordt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ow en de ademhaling wordt via de hersenstam geregeld.
Huh? Dat regelen je nieren toch?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ow en de ademhaling wordt via de hersenstam geregeld.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Catbert het volgende:
[..]
Domme hut, dit is middelbare school biologie kennis. Een hart klopt door zolang het van bloed en zuurstof voorzien wordt. Hoe verklaar je dan dat iemand die hersendood is nog wel een hartslag heeft?
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Ripley het volgende:
Al dat verongelijkte gedoe over de oranjes vind ik zo ongepast. Mijn oom heeft op zijn verjaardag 10 jaar geleden een hartaanval gehad waarbij de toevoer van zuurstof naar zijn hersenen enige tijd heeft stil gelegen. Zijn oudste dochter was op dat moment zwanger. De doktoren hebben ook voor hem echt alles gedaan wat ze konden en hij heeft nog 6 weken in een coma gelegen.
Voor ons als familie was het op dat moment heel moeilijk om te accepteren dat er geen kans meer zat op goed ontwaken, ook omdat je soms van die verhalen hoort over mensen die na jaren coma opstaan. Omdat zijn hersenactiviteit nul was hebben we uiteindelijk de beslissing genomen om de behandeling stop te zetten.
Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Huh? Dat regelen je nieren toch?
Ik wist het ook niet hoorquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nog zo'n persoon wie nooit opgelet heeft bij biologie.
Als jij nou eens je hart en je hersenen aan Friso doneert. Je kraamt toch alleen maar onzin uit, en hij kan het misschien wel gebruiken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Copycat, zak in de stront, met je kutopmerkingen.
Ik reageer alleen op iemand die niet snapt dat een hart na een langer hartstilstand weer aan de gang gebracht kan worden.
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijkquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Ripley het volgende:
Al dat verongelijkte gedoe over de oranjes vind ik zo ongepast. Mijn oom heeft op zijn verjaardag 10 jaar geleden een hartaanval gehad waarbij de toevoer van zuurstof naar zijn hersenen enige tijd heeft stil gelegen. Zijn oudste dochter was op dat moment zwanger. De doktoren hebben ook voor hem echt alles gedaan wat ze konden en hij heeft nog 6 weken in een coma gelegen.
Voor ons als familie was het op dat moment heel moeilijk om te accepteren dat er geen kans meer zat op goed ontwaken, ook omdat je soms van die verhalen hoort over mensen die na jaren coma opstaan. Omdat zijn hersenactiviteit nul was hebben we uiteindelijk de beslissing genomen om de behandeling stop te zetten.
Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
Het is echt heel lastig hèquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Lagrinta het volgende:
Hartslag en hersenen werken onafhankelijk. Dacht het niet.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?
quote:Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
Ja tuurlijk, iedereen moet het laatste nieuws + de persconferentie gezien hebben voordat ze hier mogen posten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:32 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt het gewoon alsnog zien. Het is een beetje lastig dat mensen hier vanalles gaan roepen zonder de persco gezien te hebben, die was heel duidelijk.
Maar jij gaat er niet een heel topic keihard tegen in.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik wist het ook niet hoor
Maar ik had dan ook een vier voor biologie.
Biologie is voor mij alweer zoooo lang geleden. Ik wist ook niet precies hoe het zat. Maar who cares.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
http://www.natuurinformat(...)base.nl/i002118.htmlquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En ga jij maar terug naar biologieles.
quote:De hartslag wordt aangestuurd door een electrisch stroompje dat opgewekt wordt door de sinusknoop in het hart. De sinusknoop staat onder invloed van een regelcentrum in de hersenen. Bij inspanning activeert het regelcentrum de sinusknoop tot snellere afgifte van stroomstoten, waardoor het hart sneller gaat kloppen.
Dat ik het belachelijk vindt dat sommige mensen insinueren dat er zoveel voor Friso wordt gedaan qua behandeling, alleen omdat hij een Oranje is. Alsof dat in andere gevallen niet zo is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?
Ik had een 6 voor biologie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En jij gelooft zulke onzinnige websites?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
http://www.natuurinformat(...)base.nl/i002118.html
[..]
oh ja, waarom?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijk
Lees vooral het laatste stukje eens heeeel goed.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Wat mij betreft wel ja, het is gewoon ronduit irritant dat mensen domme vragen gaan stellen zonder heel even nu.nl te checken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Madame_Paon het volgende:
Ja tuurlijk, iedereen moet het laatste nieuws + de persconferentie gezien hebben voordat ze hier mogen posten.
Gezamelijkquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Greys het volgende:
Voor wie de aankomst van de familie bij het ziekenhuis vlak na de persconferentie gemist had.
http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.html
oh dank jequote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Greys het volgende:
Voor wie de aankomst van de familie bij het ziekenhuis vlak na de persconferentie gemist had.
http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.html
Een stoere opmerking voor iemand die het net zelf ook niet wist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En ga jij maar terug naar biologieles.
Bizar kort of lang? Ik vind het redelijk normaal, je hebt misschien eerst (al dan niet tegen beter weten in) hoop, maar als blijkt dat er echt niks meer aan te doen is houdt het toch wel op.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijk
Een hart ja. De hersenen zijn een ander verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een stoere opmerking voor iemand die het net zelf ook niet wist.
Maar ik ben er wel klaar mee. Gia heeft gelijk dat een hart langdurig stil kan staan.
Dat Friso 50 minuten lang is gereanimeerd zegt niets over een mogelijke hersenschade, de periode daarvoor, zonder zuurstof, echter wel.
Precies. Die apparatuur houdt bij een hersendode patient het hart en ademhaling aan de gang.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Jannuk het volgende:
@gia: waarom moet er dan bij een hersendode patiënt wel apparatuur uitgeschakeld worden?
dat zou ik veel te snel vinden... 1 jaar minimaal...quote:
De lengte van reanimatie zegt echter wel iets over diegene zijn overlevingskansen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar ik ben er wel klaar mee. Gia heeft gelijk dat een hart langdurig stil kan staan.
Dat Friso 50 minuten lang is gereanimeerd zegt niets over een mogelijke hersenschade, de periode daarvoor, zonder zuurstof, echter wel.
Tsjah, gister stond er 'besoek' onderquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Gezamelijk
Godverdomme, de taalverloedering.
Niet meteen zo gepikeerd meiske. Je verhaal leek erg op een ander verhaal dat eerder langsgekomen was en daar was de strekking dus dat die persoon het belachelijk vond dat er voor Friso wel en voor haar situatie geen aandacht was. Daarom vroeg ik wat je punt was. Met jouw punt ben ik het gewoon eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Ripley het volgende:
Dat ik het belachelijk vindt dat sommige mensen insinueren dat er zoveel voor Friso wordt gedaan qua behandeling, alleen omdat hij een Oranje is. Alsof dat in andere gevallen niet zo is.
Maar ikw ist niet dat we tegenwoordig alles in Jip en Janneke taal moesten neerpennen, sorry.
tuurlijk jongen, wat jij wil.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Prikkels zijn gewoon veranderingen waar het lichaam op reageert.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Lees vooral het laatste stukje eens heeeel goed.
Bij inspanning zorgt er er voor dat er meer prikkels worden gestuurd.
Ow en je bron doet raar
msxml6.dll error '80070020'
The process cannot access the file because it is being used by another process.
D:\treznet\oper\cultuur/sites/natuurdatabase.nl/asp/shared.inc, line 254
En dan vergeet ik nog 'koninkelijke'quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Tsjah, gister stond er 'besoek' onder
JAAA DAAAAAAGquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
nee, er zit een pool naast hem die hem 24 uur per dag mond op mond beademing geeftquote:
En koninkelijke... hier: http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.htmlquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Tsjah, gister stond er 'besoek' onder
Neuh, ik ga er al vanaf het begin van uit dat ik geen gelijk hebquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar jij gaat er niet een heel topic keihard tegen in.
Is voor ons onbekend. En Mabel,,,,,dat koppie,erg.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet bekend gemaakt.
Dank je.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oh, wacht, jij was het niet die in het vorige topic stelde dat het hart werd aangestuurd door de kleine hersenen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
tuurlijk jongen, wat jij wil.
Ja je hart loopt gewoon door als je niet meer ademt. Right.quote:
Ademhalen niet nee, het hart werkt wel zelfstandig door. Is het echt zo lastig? En ja, als het ademhalen langt stilstaat dan stopt het hart ook, dat betekent niet dat de hersenen het hart regelen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:40 schreef Lagrinta het volgende:
Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. [1] De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Maanvis het volgende:
Die discussie over wel of niet hersenen en hart mag nu wel voorbij zijn vind ik.
Hoe wil jij een hart laten lopen zonder ademhaling?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ademhalen niet nee, het hart werkt wel zelfstandig door. Is het echt zo lastig?
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Maanvis het volgende:
Die discussie over wel of niet hersenen en hart mag nu wel voorbij zijn vind ik.
Dat zeg ik toch niet dombo, leer lezenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Lagrinta het volgende:
Ja je hart loopt gewoon door als je niet meer ademt. Right.
Heb ik ook niets over gehoord, maakt uiteraard wel verschil in de beslissing wat ze gaan doen, hoe minder het lichaam zelf kan hoe makkelijker het gaat worden om een beslissing te nemen hoe nu verder te gaan....beroerd maar wel waar.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet bekend gemaakt.
quote 4 lifequote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:43 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu helemaal klaar met het persoonlijke gehak.
De volgende worden gewist, genote en bij de FA's neergelegd wegens topicvervuiling, bashen, uitlokken van moderatie.
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Lagrinta het volgende:
Hoe wil jij een hart laten lopen zonder ademhaling?
hehe we zijn eruit. Het mocht even duren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.
True, ik kan het alleen niet laten te reageren op mensen die er zo enorm naast zittenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Edit: laat maar, zinloze discussie en ik hoef geen notes
Nee, maar ik heb wel gewoon biologie gehad op de middelbare?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:45 schreef CherryLips het volgende:
Zijn we ineens allemaal arts hier ja?
ja zeker.. mag ik jou vanavond even nader onderzoeken?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:45 schreef CherryLips het volgende:
Zijn we ineens allemaal arts hier ja?
echt grappig.... maar ik weet nu nog niksquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nee, er zit een pool naast hem die hem 24 uur per dag mond op mond beademing geeft
Iedereen neemt risico's, de een soms wat meer dan de ander. Achteraf weten we het natuurlijk allemaal beter.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
kan je naderhand zeggen dat friso zijn leven op het spel heeft gezet???
Of is het gewoon domme pech?
Ze hedden op dat stuk met springstoffen geprobeerd lawines op gang te brengen. Kennelijk is dat mislukt. Het is gewoon domme pech, gecombineerd met dat hij geen anti-lawine spul bij zich had. Zijn skivriend wel, die had zo'n opblaasding op z'n rug.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
En het is van het grootste belang dat je de hersenen van zuurstof voorziet, belangrijker dan de rest van het lichaam. Een hart kan zonder hersenactiviteit redelijk functioneren. Andersom kan het ook, zolang je maar zuurstofrijk bloed rond kan pompen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.
Hij heeft zijn leven op het spel gezet door off-piste te gaan en dat is sowieso al gevaarlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Ja, had net die filmpje op nos.nl ook gezien.quote:
die brillen trouwens..quote:
pech, hoewel een stel tards die nog nooit op wintersport zeggen dat hij een absolute daredevil was en bewust het risico heeft genomen terwijl hij kids heeft. Het was egwoon pech en het stuk waar de lawine plaatsvond was 's-ochtends nog bestookt met lawine knallers vanuit een helikopter dus dat daar een lawine plaats kon vinden was onverwacht en nihilquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Discutabel. Aan de ene kant: wie gaat er buiten een geprepareerde piste skiën terwijl het waarschuwingsniveau voor lawines zo hoog is. Aan de andere kant: de explosies die een lawine zouden kunnen veroorzaken leidden niet tot een lawine en er waren verse skisporen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Laten we het erop houden dat hij een verkeerde beslissing op een verkeerde plek en op een verkeerd tijdstip heeft genomen, kan iedereen gebeuren maar dan b.v. in het verkeer en soms is het gewoon dikke pech hebben als het verkeerd gaat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Iedereen neemt risico's, de een soms wat meer dan de ander. Achteraf weten we het natuurlijk allemaal beter.
en vergeet die helm niet. die beschermt aan de ene kant maar isoleert aan de andere kant.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En het is van het grootste belang dat je de hersenen van zuurstof voorziet, belangrijker dan de rest van het lichaam. Een hart kan zonder hersenactiviteit redelijk functioneren. Andersom kan het ook, zolang je maar zuurstofrijk bloed rond kan pompen.
Wat Friso funest is geworden is die 25 minuten daarvoor in dikke kleding.
Men was op die plek met explosieven bezig geweest. Hij dacht dus dat het daar veilig was. Het is voor een deel ook gewoon dikke vette pech.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:47 schreef Madame_Paon het volgende:
Hij heeft zijn leven op het spel gezet door off-piste te gaan en dat is sowieso al gevaarlijk.
En dan met die hevige sneeuwval ...
Het was gewoon echt niet slim.
Dus off-piste gaan en bepaalde bescherming niet om hebben is ook gewoon pech hebben?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
pech, hoewel een stel tards die nog nooit op wintersport zeggen dat hij een absolute daredevil was en bewust het risico heeft genomen terwijl hij kids heeft. Het was egwoon pech en het stuk waar de lawine plaatsvond was 's-ochtends nog bestookt met lawine knallers vanuit een helikopter dus dat daar een lawine plaats kon vinden was onverwacht en nihil
Als je dat filmpje kijkt zie je dat ze bijna verblind worden door de cameraflitsen.quote:
Oehh, je tante is huisarts en je kent een dokterrsassistente? Dan moet je wel heuul veel medische kennis hebben!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
tuurlijk jongen, wat jij wil.
Ik een huisarts als tante en een zeer goede vriendin welke doktersassistente is.
En ja, mag ik ook iets even een beetje vergeten?
Of ben jij zo perfect dat jij alles weet te herinneren?
Vast niet.
Ow en voor gia:
De snelheid waarmee het hart vanzelf slaat bedraagt zeventig slagen per minuut - bij een volwassen persoon in rust.
Daarmee proberen ze nog wat voor zichzelf te houden, ogen zijn de spiegel van de ziel.quote:
Mabel ziet er uit alsof ze zo instort...quote:
Jij blijft bij een weeralarm ook binnen? Ow en ga nu niet zeggen dat je zelfs gelopen hebt want.....quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Discutabel. Aan de ene kant: wie gaat er buiten een geprepareerde piste skiën terwijl het waarschuwingsniveau voor lawines zo hoog is. Aan de andere kant: de explosies die een lawine zouden kunnen veroorzaken leidden niet tot een lawine en er waren verse skisporen.
Haar linkerhand lijkt wel in een vuist gebald te zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Mabel ziet er uit alsof ze zo instort...
Ze mag/kan nu, nu is het out in the open..... Kippenvel...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Mabel ziet er uit alsof ze zo instort...
Dat denk ik ook, aan die foto te zien.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Deisyy het volgende:
De familie weet het zelf dus ook nog maar net, lijkt wel.
Als de kans 1% is dat het misgaat, en het dan ook inderdaad misgaat, is het gewoon pech ja. Het was natuurlijk allemaal niet gebeurd als hij zo'n opblaasunit meegehad had, maar dat is makkelijk te zeggen achteraf.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Madame_Paon het volgende:
Dus off-piste gaan en bepaalde bescherming niet om hebben is ook gewoon pech hebben?
dan kijk ik elke dag porno uit mn ogen..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Quarant het volgende:
[..]
Daarmee proberen ze nog wat voor zichzelf te houden, ogen zijn de spiegel van de ziel.
Ik vind het, nog steeds, gewoon ongelofelijk dom.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:50 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als de kans 1% is dat het misgaat, en het dan ook inderdaad misgaat, is het gewoon pech ja. Het was natuurlijk allemaal niet gebeurd als hij zo'n opblaasunit meegehad had, maar dat is makkelijk te zeggen achteraf.
Ligt eraan waarvoor het weeralarm is. Als het voor extreme gladheid is blijf ik als het kan wel binnen ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij blijft bij een weeralarm ook binnen? Ow en ga nu niet zeggen dat je zelfs gelopen hebt want.....
Ik niet hoor. Maar de meeste zijn Tullekens.quote:
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef jcdragon het volgende:
Ik heb een topic overgeslagen. Maar sterkte voor de koninklijke familie.
Precies.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En het is van het grootste belang dat je de hersenen van zuurstof voorziet, belangrijker dan de rest van het lichaam. Een hart kan zonder hersenactiviteit redelijk functioneren. Andersom kan het ook, zolang je maar zuurstofrijk bloed rond kan pompen.
Wat Friso funest is geworden is die 25 minuten daarvoor in dikke kleding.
Lawines kunnen altijd gebeuren. Ongelukken kun altijd gebeuren. Als je zo gaat redeneren kom je nooit meer buiten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Ik vind het, nog steeds, gewoon ongelofelijk dom.
Maak dat de situatie nu anders?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Ik vond het enorm dom toen ik hoorde dat hij met Stufe 4 offpiste gegaan was. Maar nu vind ik het vooral een trieste samenloop van omstandigheden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef Etcetera het volgende:
Eens. Er is een alarm 4 op schaal van 5 afgegeven, je gaat buiten de pistes skieen, en je neemt niet de benodigde veiligheidsuitrusting mee. Dan vind ik dat inderdaad ook dom.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Laten we die term erin houden: mensen die interessant lopen te doen en maar wat uit hun nek kletsen zijn Tullekens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Maar de meeste zijn Tullekens.
Betekent niet dat je niet moet uitkijken tijdens het oversteken, of tijdens het autorijden. Of offpiste gaan skien met een lawinewaarschuwing nummer 4. Ongelukken kun je voorkomen, niet altijd, maar het kan wel.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Lawines kunnen altijd gebeuren. Ongelukken kun altijd gebeuren. Als je zo gaat redeneren kom je nooit meer buiten.
offpiste is al 1 meter naast de paal he en wat is fietsen zonder helm, risico nemen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dus off-piste gaan en bepaalde bescherming niet om hebben is ook gewoon pech hebben?
Gewoon zuurstof (door reanimatie of kunstmatige ademhaling) is ook genoeg. Iemand hoeft niet zelfstandig te kunnen ademen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef Gia het volgende:
Een hart kun je altijd wel weer aan de gang krijgen, maar er is zuurstof, dus ademhaling, dus hersenactiviteit nodig om het aan de gang te houden.
Dat is het ookquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vond het enorm dom toen ik hoorde dat hij met Stufe 4 offpiste gegaan was. Maar nu vind ik het vooral een trieste samenloop van omstandigheden.
Jij bent nu mod op NWS?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:43 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu helemaal klaar met het persoonlijke gehak.
De volgende worden gewist, genote en bij de FA's neergelegd wegens topicvervuiling, bashen, uitlokken van moderatie.
Neuh, vandaar dat ik de OP een topic terug heb aangepast.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, iedereen moet het laatste nieuws + de persconferentie gezien hebben voordat ze hier mogen posten.
Dat dit nog steeds door gaatquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:53 schreef Catbert het volgende:
[..]
Gewoon zuurstof (door reanimatie of kunstmatige ademhaling) is ook genoeg. Iemand hoeft niet zelfstandig te kunnen ademen.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Maar de meeste zijn Tullekens.
Ik ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb wel gewoon biologie gehad op de middelbare?
Joh. Als jouw moeder/vader/zus/broer even niet oplet en onder een trein komt dan is het zeker noodlottig maar niet dom?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:51 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Op het nieuws hebben ze het steeds over off-piste, dus ik ga ervan uit dat hij inderdaad off-piste was toen hij dat ongeluk kreeg.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:55 schreef RichardHammond het volgende:
Al die mongolen die het verschil niet weten tussen off-piste en een gebaliseerde piste. Hoe vermoeiend.
Nee hoor. Darwin awards worden uitgereikt aan mensen die zich niet hebben voortgeplant.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef Etcetera het volgende:
Als het iemand anders was geweest had heel FOK! massaal 'DARWIN AWARD' geroepen. Dit ongeluk had voorkomen kunnen worden, als hij a) niet offpiste was gegaan en b) die airbag bij zich had. En dat had hij niet.
Dat is met winterbandjes ook dom.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das net als met enorme gladheid op je zomerbandjes veel te hard rijden zonder veiligheidsgordel om en als je dan crasht zegt 'tja, ik heb gewoon pech gehad'.
Mijn hele punt is dat dit niet had hoeven gebeuren. Al had hij alleen maar die rugzak-airbag bij zicht, dan was het al een stuk minder erg geweest.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:55 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Joh. Als jouw moeder/vader/zus/broer even niet oplet en onder een trein komt dan is het zeker noodlottig maar niet dom?
Tja, ieder heeft z'n eigen mening wat dat betreft. Ik vind het vooral storend dat mensen (niet jij) die nog nooit een skipiste van dichtbij hebben gezien gaan roepen dat offpiste niet mag als je een prins bent.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
Eens. Er is een alarm 4 op schaal van 5 afgegeven, je gaat buiten de pistes skieen, en je neemt niet de benodigde veiligheidsuitrusting mee. Dan vind ik dat inderdaad ook dom.
Das net als met enorme gladheid op je zomerbandjes veel te hard rijden zonder veiligheidsgordel om en als je dan crasht zegt 'tja, ik heb gewoon pech gehad'.
Waarom zouden ze het eerder melden? Gaan mensen alleen maar meer speculeren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef Eensch het volgende:
Met al die berichtgevingen: waarom wordt nu pas bekendgemaakt dat er 50 minuten is gereanimeerd.
Ja sorry, maar als mensen dingen blijven roepen die niet kloppen blijven ze gecorrigeerd worden.quote:
Ja.quote:
Die weten het verschil ook niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:55 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Op het nieuws hebben ze het steeds over off-piste, dus ik ga ervan uit dat hij inderdaad off-piste was toen hij dat ongeluk kreeg.
Typisch tvquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef Haaibaaike het volgende:
Typisch NOS telkens de zelfde filmpje laten zien..
omdat koningshuisquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef Eensch het volgende:
Met al die berichtgevingen: waarom wordt nu pas bekendgemaakt dat er 50 minuten is gereanimeerd.
Ze is al geen lid van het koningshuis, want door hun huwelijk heeft Friso zijn recht op de troon verloren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:54 schreef Barbapapamama het volgende:
wat gaat er trouwens gebeuren met mabel mocht friso het niet overleven? blijft die dan bij het koningshuis?
Al die mensen met hun google capaciteiten die beweren medische kennis te hebbenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:55 schreef RichardHammond het volgende:
Al die mongolen die het verschil niet weten tussen off-piste en een gebaliseerde piste. Hoe vermoeiend.
Nu al bedoel je? De rest van Nederland doet het nooit dus ze zijn vrij vlotquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef Eensch het volgende:
Als er geen waarschuwingssignalen zijn zou je nog kunnen spreken van pech hebben, maar als het een onoverzichtelijke overweg is en alle toeters en bellen gaan af en je rijdt dan TOCH door en wordt door een trein geraakt dan is dat gewoon dom ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:55 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Joh. Als jouw moeder/vader/zus/broer even niet oplet en onder een trein komt dan is het zeker noodlottig maar niet dom?
Je staat nog steeds in geen enkel lijstje.quote:
Doe dan godverdomme eens een slotje op deze belachelijke topicreeksquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:58 schreef Maron het volgende:
Vreselijk triest dit allemaal..en het gehak op elkaar maakt het er ook niet beter op..
Ja doh dat dat dom is, maar je snapt toch wel waarom ik het erbij zet of niet? Oh prima dat je iets gevaarlijks wil doen omdat dat spannend is, maar dat neemt niet weg dat dat gevaarlijke iets doen niet gewoon ook dom kan zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef tralalala het volgende:
[..]
Dat is met winterbandjes ook dom.
Hij heeft gewoon een risico genomen door daar te gaan skien, elk mens wil wel eens iets uitdagends/gevaarlijks doen, houdt het leven spannend.
Tijdelijke hulp. Zie MED.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:58 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je staat nog steeds in geen enkel lijstje.
Exact dat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als er geen waarschuwingssignalen zijn zou je nog kunnen spreken van pech hebben, maar als het een onoverzichtelijke overweg is en alle toeters en bellen gaan af en je rijdt dan TOCH door en wordt door een trein geraakt dan is dat gewoon dom ja.
Maar er zit een verschil tussen 'even niet opletten' en weten wat de situatie is (4 op 5), weten dat er bepaalde veiligheidsmiddelen zijn die je kunt gebruiken maar dat simpelweg niet doet, en dan het gevaar nog eens extra gaat opzoeken door buiten de piste te gaan.
Ja, dat is niet zo slim. Dat het nu een lid van het koninklijke familie betreft maakt dat niet minder dom.
Slechte inschatting van het gevaar geweest. Waarom dragen we niet allemaal een helm op de fiets als er jaarlijks mensen overlijden door hersenletsel?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als er geen waarschuwingssignalen zijn zou je nog kunnen spreken van pech hebben, maar als het een onoverzichtelijke overweg is en alle toeters en bellen gaan af en je rijdt dan TOCH door en wordt door een trein geraakt dan is dat gewoon dom ja.
Maar er zit een verschil tussen 'even niet opletten' en weten wat de situatie is (4 op 5), weten dat er bepaalde veiligheidsmiddelen zijn die je kunt gebruiken maar dat simpelweg niet doet, en dan het gevaar nog eens extra gaat opzoeken door buiten de piste te gaan.
Ja, dat is niet zo slim. Dat het nu een lid van het koninklijke familie betreft maakt dat niet minder dom.
Mwoah, als men met 7 explosieven heeft geprobeerd een lawine op te wekken (zeg ik dat zo goed?) en het gebeurt niet dan kun je zeggen, nou das mooi skieen maar. Maar je kunt ook denken, er is misschien wat beweging in gang gezet dat pas later merkbaar is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Lawines kunnen altijd gebeuren. Ongelukken kun altijd gebeuren. Als je zo gaat redeneren kom je nooit meer buiten.
Valt geewoon niks over te zeggen als we dat stuk waar hij heeft geskied niet kennen IMOquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:52 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vond het enorm dom toen ik hoorde dat hij met Stufe 4 offpiste gegaan was. Maar nu vind ik het vooral een trieste samenloop van omstandigheden.
quote:13.54 uur: Nationaal Songfestival gaat door
Het Nationaal Songfestival van komende zondagavond in Hilversum gaat zeker door, ondanks het slechte nieuws over de toestand van prins Friso. Dat heeft een woordvoerder van organisator TROS laten weten. De omroep bekijkt nog of, en zo ja hoe de organisatie stilstaat bij de gezondheidssituatie van Friso.
quote:13.46 uur: Programma Huishoudbeurs aangepast
De Huishoudbeurs, nog tot zondag in de Amsterdamse RAI, past het artiestenprogramma iets aan. De optredende artiesten zullen op het podium stilstaan bij het nieuws over prins Friso, aldus een woordvoerster. Op het programma staan vrijdag en het weekend artiesten als LA The Voices, Ben Saunders, Danny Froger en Dean Saunders. "We leven erg mee met de koninklijke familie'', aldus de woordvoerster. "Het is verder ook aan exposanten op onze beurs zelf om iets met de berichten te doen."
Waarom zouden ze zulke dingen moeten gaan aflassen dan?quote:13.06 uur: Oefeninterland Oranje gaat door
De oefeninterland Engeland - Nederland van komende woensdag op Wembley gaat zeker door, ongeacht de gezondheidstoestand van prins Friso. Dat heeft de KNVB laten weten.
Mooi geregeld!quote:
Zo werkt dat nietquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mwoah, als men met 7 explosieven heeft geprobeerd een lawine op te wekken (zeg ik dat zo goed?) en het gebeurt niet dan kun je zeggen, nou das mooi skieen maar. Maar je kunt ook denken, er is misschien wat beweging in gang gezet dat pas later merkbaar is.
Men probeert dat niet voor niets, dat zou al een indicatie kunnen zijn voor 'beter ergens anders skieen'.
Maakt het wat uit? Het is toch aan de familie of ze gelijk het meest negatieve, kansloze bericht naar buiten brengen of dat ze de onzekerheid en hoop die ze zelf hebben (gehad) gebruiken voor de berichtgeving?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:56 schreef Eensch het volgende:
Niet het moment om om een handtekening te vragen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mooi geregeld!
Anyhood, hopelijk krijgt de familie een paar dagen rust vanuit de media om dit klotenieuws in alle rust te verwerken. Voor nu.
Dus én zomerbanden én te hard én zonder veiligheidsgordel is vergelijkbaar? Sorry wat een onzinquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En of hij nu off-piste of op een niet-geprepareerde piste aan het skiën was maakt voor de familie ook niet uit. Het is gewoon heel erg triest dat de kansen voor Friso op herstel zo goed als verkeken zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:59 schreef flugeltje het volgende:
En of het nu wel of niet dom was doet er niet toe voor de gevoelens van de familie lijkt me zo. Die hebben in- en intriest nieuws gekregen en hebben verdriet...
Het programma van de huishoudbeurs aangepast, nou nou nou stop de persen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom zouden ze zulke dingen moeten gaan aflassen dan?
Ik heb helaas ooit eens een reanimatie meegemaakt, maar daar gingen ze absoluut geen 50 minuten door. Wellicht dat het 15 minuten geweest zijn, ik weet nog goed dat ik de ambulancemedewerkers al neeschuddend in de ambu zag zitten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Dagonet het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen die reanimatieduur zo spannend vinden eigenlijk. Als je reanimeert is er circulatie, dan is de eerste spoed wat betreft zuurstofvoorziening al voorbij.
Ja, reanimatie is kut, en het is niet gezond en de meesten overleven het niet, maar dat komt meer door de oorzaak van de reanimatienoodzaak dan omdat de reanimatie niet heeft gewerkt.
haten op de huishoudbeursquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:02 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Het programma van de huishoudbeurs aangepast, nou nou nou stop de persen.
Maar goed, de mensen die daar komen zijn wel het leeuwendeel van de oranje fanclub
Neeheequote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:02 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik heb helaas ooit eens een reanimatie meegemaakt, maar daar gingen ze absoluut geen 50 minuten door. Wellicht dat het 15 minuten geweest zijn, ik weet nog goed dat ik de ambulancemedewerkers al neeschuddend in de ambu zag zitten.
Zouden ze hier niet langer zijn doorgegaan omdat het een prins is?
Omdat je bij 3 min toch geneigd bent te denken, nieuwe ronde nieuwe kansen. Bij 50 klinkt het wat uitzichtlozer. Gevoelsmatig dan he.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Dagonet het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen die reanimatieduur zo spannend vinden eigenlijk. Als je reanimeert is er circulatie, dan is de eerste spoed wat betreft zuurstofvoorziening al voorbij.
Ja, reanimatie is kut, en het is niet gezond en de meesten overleven het niet, maar dat komt meer door de oorzaak van de reanimatienoodzaak dan omdat de reanimatie niet heeft gewerkt.
Dit doen ze altijd, of er nou een potentieel gevaar is of niet. Gewoon voor de zekerheid.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mwoah, als men met 7 explosieven heeft geprobeerd een lawine op te wekken (zeg ik dat zo goed?) en het gebeurt niet dan kun je zeggen, nou das mooi skieen maar. Maar je kunt ook denken, er is misschien wat beweging in gang gezet dat pas later merkbaar is.
Men probeert dat niet voor niets, dat zou al een indicatie kunnen zijn voor 'beter ergens anders skieen'.
Ik zou er even mee wachten, was ik jou.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Godtje het volgende:
Niet het moment om om een handtekening te vragen?
bij die huishoudbeurs moeten ze natuurlijk wel een beetje voorzichtig omgaan met mensen zònder hersenactiviteit, dat is hun belangrijkste doelgroepquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mijn zoon was ballenjongen bij het abnamro tennis toernooi vorige week en we kregen te horen dat Krajicek in overleg met de gemeente Rotterdam was. Er is niets gewijzigd, maar het komt/kwam bij andere evenementen dus ook voor.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
Boeiend of jij dat onzin vindt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus én zomerbanden én te hard én zonder veiligheidsgordel is vergelijkbaar? Sorry wat een onzin
sjees, je zit als familie in een complete mallemolen van wat-als en misschien en weet-niet. je weet zelf amper wat er aan de hand is, je moet wachten op wat artsen je vertellen, dat verwerken. laat die mensen dat iig in hun eigen tempo doen! ze zijn van zichzelf hoor, geen algemeen nederlands eigendom voor elke burger!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maakt het wat uit? Het is toch aan de familie of ze gelijk het meest negatieve, kansloze bericht naar buiten brengen of dat ze de onzekerheid en hoop die ze zelf hebben (gehad) gebruiken voor de berichtgeving?
Stabiel maar niet buiten levensgevaar was gewoon vrij correct... dat een Tulleken daar aan voorbij moest gaan om zogenaamd goed nieuws te kunnen brengen doet daar niet aan af.
Het is hun recht om te beslissen wanneer wat naar buiten komt, en het is ook hun recht geweest om wellicht tegen beter weten in het beste te blijven hopen, en dan helpt het niet als je die 50 minuten reanimatie al naar buiten brengt.
Je kunt ook denken, met 7 explosieven is er geen lawine ontstaan. Het zal dus wel redelijk veilig zijnquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af, gewoon door laten gaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik ben niet zwanger maar ik kreeg ook een brok mijn keel en glanzende oogjesquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef flugeltje het volgende:
Die beelden van Mabel... Ze zakt bijna door d'r hoeven nu...
Ik ben veel te zwanger voor dit soort beelden...
Danny Froger?? Wie?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jij zakt ook bijna door je hoeven met die enorme bol.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef flugeltje het volgende:
Die beelden van Mabel... Ze zakt bijna door d'r hoeven nu...
Ik ben veel te zwanger voor dit soort beelden...
Hoe het ook werkt: luisteren naar een waarschuwing blijkt maar weer eens verstandig te zijn.quote:
Goed punt...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:05 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Jij zakt ook bijna door je hoeven met die enorme bol.
Dat zeg ik toch?!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef simmu het volgende:
[..]
sjees, je zit als familie in een complete mallemolen van wat-als en misschien en weet-niet. je weet zelf amper wat er aan de hand is, je moet wachten op wat artsen je vertellen, dat verwerken. laat die mensen dat iig in hun eigen tempo doen! ze zijn van zichzelf hoor, geen algemeen nederlands eigendom voor elke burger!
Die leven in één grote nachtmerrie. Wat een ontspannen familie-vakantie had moeten worden, is een complete tragedie geworden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:59 schreef flugeltje het volgende:
En of het nu wel of niet dom was doet er niet toe voor de gevoelens van de familie lijkt me zo. Die hebben in- en intriest nieuws gekregen en hebben verdriet...
Dat kan. Maar als je daar dan nog bij op telt dat er een hoge alarmfase is, dan zou je toch op z'n minst kunnen besluiten om wat extra veiligheidsmaatregelen te nemen, of in ieder geval niet een gebied buiten de pistes op te zoeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Je kunt ook denken, met 7 explosieven is er geen lawine ontstaan. Het zal dus wel redelijk veilig zijn
Aflassenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:01 schreef Barbapapamama het volgende:
[..]
[..]
[..]
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Veel plezier met bullshitvergelijkingen en vooral nooit gaan skien baas
Ik denk eerder dat het heeft gelegen aan de reden waarom het hart is gestopt. Onderkoeld onder de sneeuw icm zuurstofgebrek is iets anders dan een impacttrauma bij bijv. een ongeluk of zwaar bloedverlies.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:02 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik heb helaas ooit eens een reanimatie meegemaakt, maar daar gingen ze absoluut geen 50 minuten door. Wellicht dat het 15 minuten geweest zijn, ik weet nog goed dat ik de ambulancemedewerkers al neeschuddend in de ambu zag zitten.
Nee, ik denk eerder dat het komt door de oorzaak. Hij had 25 minuten onder de sneeuw gelegen, dan kan je hopen dat hij genoeg is afgekoeld om zoiets te overleven zonder al te zware hersenschade.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:02 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Achteraf gezeik.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kan. Maar als je daar dan nog bij op telt dat er een hoge alarmfase is, dan zou je toch op z'n minst kunnen besluiten om wat extra veiligheidsmaatregelen te nemen, of in ieder geval niet een gebied buiten de pistes op te zoeken.
Kijk, dat het gebeurd is is verschrikkelijk, en het verdriet en pijn die de familie nu mee maken wens je niemand toe, maar dat het nou toevallig een lid van de koninklijke familie betreft betekent niet dat je dan ineens maar een blad voor de mond moet nemen.
Captain Hindsight is ook weer aanwezig zien we.......quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als jij offpiste hoort, waar denk jij dan aan? Aan een groep skiers die door een helikopter gedropt zijn (of 2 uur hebben geklommen naar een bergtop en daar van af skien) of iemand die onder een skilift / 30 meter van de piste / van de éne piste naar de andere piste skiet? Bij het eerste geval ben ik het met je eens, volledigquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kan. Maar als je daar dan nog bij op telt dat er een hoge alarmfase is, dan zou je toch op z'n minst kunnen besluiten om wat extra veiligheidsmaatregelen te nemen, of in ieder geval niet een gebied buiten de pistes op te zoeken.
Afgelasten is zo'n vreemd woord. Het ziet eruit als een voltooid deelwoord, maar het is het hele werkwoord.quote:
Ach, we weten allemaal dat 'afgelasten' bedoeld wordt, boeiendquote:
Ze waarschuwen toch niet voor niets? Dat er dan niet altijd wat gebeurt wil toch niet zeggen dat je zo'n waarschuwing niet serieus hoeft te nemen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Dit doen ze altijd, of er nou een potentieel gevaar is of niet. Gewoon voor de zekerheid.
Als je er geen verstand van hebt, zeg dan niks. alsjeblieft zeg.
Idd. Als iemand compleet leeggebloed is heeft 't weinig zin meer.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:08 schreef Cootz het volgende:
De ene reanimatie is de andere niet, niet omdat het een prins is, maar omdat de ene hartstilstand de andere niet is.
Ze hebben die waarschuwingen ook serieus genomen in de zin dat ze op de beheerde offpiste delen zijn gaan skieeen. Helaas is het lawineschieten daar mislukt. Inschattingsfout en enorme pech, maar omdat nu 'dom' te noemen gaat me te ver.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:09 schreef Marrije het volgende:
Ze waarschuwen toch niet voor niets? Dat er dan niet altijd wat gebeurt wil toch niet zeggen dat je zo'n waarschuwing niet serieus hoeft te nemen?
Jij als wintersporter moet toch wel weten hoe dat met de waarschuwingen in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ze waarschuwen toch niet voor niets? Dat er dan niet altijd wat gebeurt wil toch niet zeggen dat je zo'n waarschuwing niet serieus hoeft te nemen?
Hij denkt aan een helidropping in ontoegankelijk gebied waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als jij offpiste hoort, waar denk jij dan aan? Aan een groep skiers die door een helikopter gedropt zijn (of 2 uur hebben geklommen naar een bergtop en daar van af skien) of iemand die onder een skilift / 30 meter van de piste / van de éne piste naar de andere piste skiet? Bij het eerste geval ben ik het met je eens, volledig
Ze waarschuwen idd niet voor niets, maar als er geen reactie op de explosieven is geweest dan is de kans gewoon vrij klein.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Goed verhaal, thanks!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:08 schreef Arglist het volgende:
[..]
Captain Hindsight is ook weer aanwezig zien we.......
Het leven zelf bevat al een heleboel 'waarschuwingssignalen'. De kans dat je door een piste geschept wordt is misschien 0,0000003541324 en omdat het hier om een lawine gevaar 4 gaat is die kans misschien 0,0000003541325! Net als wanneer ik in Duitsland 180 over de autobahn rij weet ik dondersgoed dat het bij een mogelijk ongeval het stukken linker wordt dan wanneer ik 120 zou rijden. Toch rij ik 180, stiekem gaat een mens er nooit van uit dat er iets zal gebeuren. Ik kan je vertellen dat er maar weinigen zijn die in zo'n situatie hopen dat ze de volgende week hersendood in het ziekenhuis zullen liggen en het om die reden doen, denk jij niet?
Jouw vergelijking met de trein is daarom ook bijzonder krom, als de signalen afgaan dan weet je met de volste zekerheid dat de trein er aan komt, dan oversteken getuigt van gigantische domheid of een wil om een eind te maken aan je leven. Een verhoogde kans blijft en is 'slechts' een verhoogde kans. Stiekem gaat een mens er van uit dat er niets zal gebeuren. Als je dan ook nog eens je hele leven skiet in en dat gebied op je duimpje kent, tsja.......
Soms gebeuren ongelukken gewoon, er zullen die dag of de dag andere mensen hem wel voor gegaan zijn op die helling, hell misschien was hij er de dag ervoor zelf ook wel. Misschien was hij er elk jaar tot nu toe geweest, wie zal het zeggen. Toen gebeurde er in ieder geval niets. Wanneer het gebeurd is het altijd makkelijk zeggen, tsja, het is dom, de waarschuwingen waren duidelijk....
Waarschuwingen zijn altijd duidelijk, de vraag is hoe schat jij je eigen kunde in, hoe voel je je op dat moment, ga je er niet te licht mee om?
Of maak jij ook elke keer weer die afwegingen als jij zat, of zelfs nuchter, op de fiets stapt zonder helm? Dat stoepje of dat steentje kan altijd een pain in the ass zijn, net als dat een lawine dat is.... Dat iemand niet op ieder moment bewust is van de gevaren kan je iemand moeilijk aanrekenen, soms gebeuren hele trieste dingen gewoon, en dit is er zo'n een.... Helaas
Er is altijd een waarschuwing, vaak schaal 1 maar het gebied waar ik met mijn ouders kwam was het bijna altijd 2. En wij gingen met de carnaval/krokus dus hadden niet vaak verse sneeuwquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mij ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
Idd. Als iemand compleet leeggebloed is heeft 't weinig zin meer.
[..]
Ze hebben die waarschuwingen ook serieus genomen in de zin dat ze op de beheerde offpiste delen zijn gaan skieeen. Helaas is het lawineschieten daar mislukt. Inschattingsfout en enorme pech, maar omdat nu 'dom' te noemen gaat me te ver.
Makkelijk om achteraf te zeggen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:13 schreef Madame_Paon het volgende:
Maar het was wel dom dat hij die bescherming niet bij zich had.
Dan was de kans groot dat het beter was afgelopen.
14 jaar hier, maar verder idem. Nooit iemand mee gezien ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ski al meer dan 20 jaar en had tot van de week nog nooit gehoord van die airbags, nu doet iedereen ineens of het dom is dat hij niet zo'n ding om had....
Ik dacht dat ik de enige kwijler wasquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ski al meer dan 20 jaar en had tot van de week nog nooit gehoord van die airbags, nu doet iedereen ineens of het dom is dat hij niet zo'n ding om had....
Ik ben het roerend met je eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Juist ja, maakt nu allemaal niets meer uit of hij nou zelf schuldig is aan de situatie of niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:14 schreef Copycat het volgende:
Would have, should have, could have. Zo makkelijk achteraf.
Jij snapt het.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:08 schreef Arglist het volgende:
[..]
Captain Hindsight is ook weer aanwezig zien we.......
Het leven zelf bevat al een heleboel 'waarschuwingssignalen'. De kans dat je door een piste geschept wordt is misschien 0,0000003541324 en omdat het hier om een lawine gevaar 4 gaat is die kans misschien 0,0000003541325! Net als wanneer ik in Duitsland 180 over de autobahn rij weet ik dondersgoed dat het bij een mogelijk ongeval het stukken linker wordt dan wanneer ik 120 zou rijden. Toch rij ik 180, stiekem gaat een mens er nooit van uit dat er iets zal gebeuren. Ik kan je vertellen dat er maar weinigen zijn die in zo'n situatie hopen dat ze de volgende week hersendood in het ziekenhuis zullen liggen en het om die reden doen, denk jij niet?
Jouw vergelijking met de trein is daarom ook bijzonder krom, als de signalen afgaan dan weet je met de volste zekerheid dat de trein er aan komt, dan oversteken getuigt van gigantische domheid of een wil om een eind te maken aan je leven. Een verhoogde kans blijft en is 'slechts' een verhoogde kans. Stiekem gaat een mens er van uit dat er niets zal gebeuren. Als je dan ook nog eens je hele leven skiet in en dat gebied op je duimpje kent, tsja.......
Soms gebeuren ongelukken gewoon, er zullen die dag of de dag andere mensen hem wel voor gegaan zijn op die helling, hell misschien was hij er de dag ervoor zelf ook wel. Misschien was hij er elk jaar tot nu toe geweest, wie zal het zeggen. Toen gebeurde er in ieder geval niets. Wanneer het gebeurd is het altijd makkelijk zeggen, tsja, het is dom, de waarschuwingen waren duidelijk....
Waarschuwingen zijn altijd duidelijk, de vraag is hoe schat jij je eigen kunde in, hoe voel je je op dat moment, ga je er niet te licht mee om?
Of maak jij ook elke keer weer die afwegingen als jij zat, of zelfs nuchter, op de fiets stapt zonder helm? Dat stoepje of dat steentje kan altijd een pain in the ass zijn, net als dat een lawine dat is.... Dat iemand niet op ieder moment bewust is van de gevaren kan je iemand moeilijk aanrekenen, soms gebeuren hele trieste dingen gewoon, en dit is er zo'n een.... Helaas
Ja foei, eigen schuld dikke bult.... damn, wat maakt het nu allemaal nog uit wat hij wel en niet bij zich had, er is niets meer aan te veranderen, en de toekomst is uitermate somber.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:13 schreef Madame_Paon het volgende:
Zijn helm kan de oorzaak zijn dat zijn hersenen minder snel afkoelden..(in dit geval dus zeer nadelig)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, ik denk eerder dat het komt door de oorzaak. Hij had 25 minuten onder de sneeuw gelegen, dan kan je hopen dat hij genoeg is afgekoeld om zoiets te overleven zonder al te zware hersenschade.
Dan ga je door tot het ziekenhuis waar ze goed kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Dom, das een groot woord. Maar vind het wel apart dat hij als prins dat niet als standaard heeft.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:13 schreef Madame_Paon het volgende:
Waar heb je het over?quote:
Dat je zegt dat het apart is dat hij als vader dat niet heeft zou ik snappen, maar als prins? Wat maakt het uit dat hij prins is?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:17 schreef Marrije het volgende:
Dom, das een groot woord. Maar vind het wel apart dat hij als prins dat niet als standaard heeft.
Zie jij dokter Jan en zuster Reinie hier?quote:
Ik vind dat toch ook wel een interessant punt, niet de schuldvraag, maar op zich zijn de leden an de koninklijke familie goed beschermd / beveiligd. De vriend waarmee hij op pad was had die bescherming wel, dan had ik dat op zijn minst ook wel bij hem verwacht. Maakt op zich niets uit, maar prima als dat besproken wordt wat mij betreft.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja foei, eigen schuld dikke bult.... damn, wat maakt het nu allemaal nog uit wat hij wel en niet bij zich had, er is niets meer aan te veranderen, en de toekomst is uitermate somber.
Word je er gelukkiger van als je hem zelf de schuld kunt geven van het ongeluk?
Wat een gezeik zeg....
Zijn vrouw lijkt me.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:20 schreef Maanvis het volgende:
Het zou ook kunnen dat elk lid van het koninklijk huis, of iig friso, hierover een soort 'testament' heeft gemaakt. Sowieso, wie bepaalt uiteindelijk dat de stekker eruit gaat volgens nederlandse wetgeving?
Wel andere acteurs die denken dat ze dokter zijnquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:20 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zie jij dokter Jan en zuster Reinie hier?
Ook dat is achteraf geklets. Het hele leven zit vol met gecalculeerde risico's nemen. Er zijn technische middelen om die risico's te beinvloeden, maar dat wil niet zeggen dat het dom is als je niet de maximale middelen hebt ingezet om die risico's te beperken. De ene auto is veiliger dan de ander. Ben ik nou ontzettend dom dat ik niet in de veiligste auto rijd terwijl het wel uitmaakt (zelfs al rij je gewoon 120). Achteraf baal ik (of mijn nabestaanden) er natuurlijk wel stevig van dat ik geen veiligere auto had, zeker als het overduidelijk in die situatie wel een verschil had gemaakt. Maar het bestaan van veiligheidsmaatregelen, betekent niet dat je dom bent als je je niet maximaal beschermt bij het nemen van gecalculeerde risico's.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:13 schreef Madame_Paon het volgende:
En al kiest de familie voor euthenasie, dan wordt het gewoon naar buiten gebracht als iets van: overleden aan complicaties.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:18 schreef Goverman het volgende:
Zelf denk ik dat de familie niet voor de keuze zal worden gesteld, maar dat Friso alsnog zal overlijden. Dat zou kunnen zijn in het ziekenhuis in Innsbruck, maar ook tijdens het vervoer van de Prins naar een verpleeginstelling in Nederland. Daarmee wordt voorkomen dat er een antwoord moet worden gegeven op een vraag die niemand wil stellen.
* Goverman geeft hier expliciet GEEN mening over euthenasie / levensbeëindiging in welke vorm dan ook.
Volgens mij snap jij precies wat ik bedoel...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
[..]
En al kiest de familie voor euthenasie, dan wordt het gewoon naar buiten gebracht als iets van: overleden aan complicaties.
Ik weet niet of je dit wist, misschien komt het schokkend bij je aan, maar in Nederland hebben wij gewoon een wet die De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding heet. Een wettelijk basis, vastgesteld door de wetgever en ondertekend door de koning, waarop euthanasie in Nederland gewoon toegestaan is, zelfs als het hier over euthanasie zou gaan want of hij bijkomt weten we niet, we weten niet eens of hij zelf ademt of aan de beademing zit.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:18 schreef Goverman het volgende:
De door de artsen gemelde situatie ('vegetatieve situatie') is een verschrikkelijk dilemma, nog los van het menselijke drama. In elke andere situatie zal de behandeling waarschijnlijk gestopt worden, waarna de patiënt in kwestie zal overlijden (als gevolg van het eerder opgelopen letsel).
In het geval van de koninklijke familie zit er een constitutioneel aspect aan, hoewel Friso geen troonsopvolger meer is (sinds het huwelijk met Mabel). Iedere keuze die de familie maakt kan (en zal) worden opgevat als een mening voor of tegen het beëindigen van de medische zorg. In die situatie wil de koninklijke familie niet terecht komen. Het is ook geen kwestie voor de regering (i.c. de minister-president, aangezien de koningin wat regeringsbeleid betreft onschendbaar is), omdat Friso geen lid is van het koninklijk huis (de Oranjes die in aanmerking komen voor troonsopvolging). Daarnaast wíl Rutte zich natuurlijk niet aan zo'n dilemma branden: enerzijds vanwege inmenging in een privésituatie van de Oranjes en anderzijds vanwege de controverse die met een dergelijke beslissing verbonden is.
Kortom, deze situatie is een verschrikkelijk drama voor de koninklijke familie. Sowieso vanwege het (mogelijke) verlies van een familielid, maar ook omdat er een keuze gemaakt moet worden tussen (idd...) leven en dood. Die keuze wordt verergert door een flinke beroering in de samenleving (ongeacht wat de keuze zal zijn).
Zelf denk ik dat de familie niet voor de keuze zal worden gesteld, maar dat Friso alsnog zal overlijden. Dat zou kunnen zijn in het ziekenhuis in Innsbruck, maar ook tijdens het vervoer van de Prins naar een verpleeginstelling in Nederland. Daarmee wordt voorkomen dat er een antwoord moet worden gegeven op een vraag die niemand wil stellen.
* Goverman geeft hier expliciet GEEN mening over euthenasie / levensbeëindiging in welke vorm dan ook.
Ook als vader inderdaad, maar los daarvan ook als prins. Als prins wordt hij ook in andere situaties voorzien van extra bescherming.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:19 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat je zegt dat het apart is dat hij als vader dat niet heeft zou ik snappen, maar als prins? Wat maakt het uit dat hij prins is?
Als prins wordt hij vooral in andere situaties beschermd tegen mensen die hen bewust kwaad willen doen, ik geloof niet dat ze meer dan andere mensen bescherming krijgen tegen hun eigen veiligheidsinschattingen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ook als vader inderdaad, maar los daarvan ook als prins. Als prins wordt hij ook in andere situaties voorzien van extra bescherming.
Het zal inderdaad officieel niet bekend worden gemaakt mochten ze aan actieve levensbeeindiging gaan doen in dit geval....juist om geen problemen te veroorzaken, en zeker niet omdat een mafkees in Amerika er al van uitgaat dat we hier allemaal het risico lopen om zonder pardon geeuthaniseerd kunnen worden, als dan bekend gaat worden dat de Koninklijke familie ook geen uitzondering is......koren op de molen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
[..]
En al kiest de familie voor euthenasie, dan wordt het gewoon naar buiten gebracht als iets van: overleden aan complicaties.
[Offtopic]quote:
Vervelend is het als je een steentje in je schoen hebt....dit is iets meer.quote:
maar goed dat je er even bij vermeld dat het offtopic is, anders had je maanvis helemaal in de war gebrachtquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:26 schreef vosss het volgende:
[..]
[Offtopic]
Medisch Centrum West werd geregistreerd door Guido Pieters. Dat is mijn achterneef.
Hans Teeuwen had ook iets over Guido.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:26 schreef vosss het volgende:
[..]
[Offtopic]
Medisch Centrum West werd geregistreerd door Guido Pieters. Dat is mijn achterneef.
Van euthenasie gaat sowieso geen sprake zijn omdat dat iets is wat de patient zelf beslist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
Formeel-juridisch zal de situatie ongetwijfeld niet heel gecompliceerd zijn, dat ben ik zondermeer met je eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit wist, misschien komt het schokkend bij je aan, maar in Nederland hebben wij gewoon een wet die De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding heet. Een wettelijk basis, vastgesteld door de wetgever en ondertekend door de koning, waarop euthanasie in Nederland gewoon toegestaan is, zelfs als het hier over euthanasie zou gaan want of hij zelf ademt of aan de beademing zit weten we eigenlijk helemaal niet.
Oh leuk, we gaan iemand die duidelijk medeleven toont aanvallen op woordkeuze...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:27 schreef trovey het volgende:
[..]
Vervelend is het als je een steentje in je schoen hebt....dit is iets meer.
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Van euthenasie gaat sowieso geen sprake zijn omdat dat iets is wat de patient zelf beslist.
Je haalt wat door elkaar. 'Geacht worden geen 'mening' te hebben' dat betekent niet meer dat ze zich niet actief bemoeien in het wetgevende proces. En of dat zij wel een mening heeft! Daarnaast is het maar de vraag of je een actief gebruik van een burgerlijke recht moet interpreteren als 'het verkondingen van je mening'. De koningin heeft net als de burgers het recht om van de wetten gebruik te maken. Zij beroept zich dagelijks ook op vele andere rechten, heeft ze hier ook gelijk een mening over?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:31 schreef Goverman het volgende:
[..]
Formeel-juridisch zal de situatie ongetwijffeld niet heel gecompliceerd zijn, dat ben ik zondermeer met je eens.
Maar... bij de koninklijke familie (die gelet op ons huidige staatsbestel geacht wordt geen mening te hebben over onderwerpen als deze) ligt de situatie iets anders. Elke beslissing die de familie neemt wordt in dit geval geïnterpreteerd als een keuze voor of tegen het beëindigen van het leven. Dit staat eigenlijk los van de formele rechtsvraag over dit onderwerp.
Wat ik eigenlijk zeg is dat de koninklijke familie niet in de situatie terecht wil komen dat er gekozen moet worden voor het toepassen van een wettelijk recht, omdat dit recht omstreden is in de samenleving. Daarom denk ik (los van wat er uiteindelijk gaat gebeuren) een 'externe oorzaak' benoemd zal worden die het overlijden van Friso zal verklaren.
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:34 schreef MaLo het volgende:
[..]
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:34 schreef MaLo het volgende:
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.
Lijkt me niet echt ontopic hier...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef -moppie- het volgende:
hersentransplantatie, dan zou je ook moeten kunnen kiezen van wie je ze krijgt. Ik bedoel, liever niet van iemand met het verstand van het achtereind..... dan maar van een keislim mens
ik reageer alleen op de reactie boven mij meneertje.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:40 schreef Catbert het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt ontopic hier...
Dat denk ik ook niet. Het stoppen met behandelen is wat anders dan iets doen om een leven te beëindigen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.
Onzinquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.
Een oom van mij heeft gekozen voor actieve euthanasie. Mijn vader heeft eigenlijk passieve euthanasie gehad. Ik dacht altijd dat ze dan gewoon heel veel morfine geven, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Van het toedienen van veel morfine alleen ga je blijkbaar niet dood.
Bijvoorbeeld, van wie heeft Mabel die hartketting gehad?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:41 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Wat is hier overigens wel ontopic
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.
Een oom van mij heeft gekozen voor actieve euthanasie. Mijn vader heeft eigenlijk passieve euthanasie gehad. Ik dacht altijd dat ze dan gewoon heel veel morfine geven, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Van het toedienen van veel morfine alleen ga je blijkbaar niet dood.
Was iets wat ik mij afvroeg jaquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:40 schreef Catbert het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt ontopic hier...
Oh excuseer, ik wist niet dat jij ook in de kamer aanwezig was bij zowel mijn oom als mn vaderquote:
Dan moet je eerst computer of iets hebben die krachtig genoeg is om bepaalde functies direct over te kunnen nemen. Zodra je de hersens loskoppelt ben je gewoon op slag dood. Laat staan dat je even andere hersens kan gebruiken. Dan zou je ook opeens alle herinneringen en voorkeuren hebben van diegenequote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef -moppie- het volgende:
hersentransplantatie, dan zou je ook moeten kunnen kiezen van wie je ze krijgt. Ik bedoel, liever niet van iemand met het verstand van het achtereind..... dan maar van een keislim mens
Bij zogenaamde passieve euthanasie wil het ook wel gebeuren dat de morfinedosis omhoog wordt geschroefd, 'vanwege de behandeling'.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Pijnbestrijdingquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bij zogenaamde passieve euthanasie wil het ook wel gebeuren dat de morfinedosis omhoog wordt geschroefd, 'vanwege de behandeling'.
ze doen er hier in nl nogal vagig over. bij kiro hebben we de beademing uiteindelijk zelf gestopt. niemand had het over euthenasie. in het obductierapport staat alleen "resp insufficiency. hypoxy ondanks max ondersteuning". maar goed, dat was een geheel andere situatie. de saturatie verslechterde gewoon almaar, ondanks maximale beademingquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.
Dat. En dat laatste kan een dokter samen met de familie beslissen. Euthanasie niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
Dat denk ik ook niet. Het stoppen met behandelen is wat anders dan iets doen om een leven te beëindigen.
Wat is daar vaag aan dan? Er stond niks over euthanasie omdat ze 'gewoon' gestopt zijn met de behandeling / het kunstmatig in leven houden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef simmu het volgende:
ze doen er hier in nl nogal vagig over. bij kiro hebben we de beademing uiteindelijk zelf gestopt. niemand had het over euthenasie. in het obductierapport staat alleen "resp insufficiency. hypoxy ondanks max ondersteuning". maar goed, dat was een geheel andere situatie. de saturatie verslechterde gewoon almaar, ondanks maximale beademing
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.
Ik was er niet bij, alsnog kan ik je vertellen dat het onzin is. Actief zegt alleen iets over het actief optreden van de medicus, passief zegt slechts iets over zijn nalaten. Voor beide is in ieder geval wil van de patiënt vereist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh excuseer, ik wist niet dat jij ook in de kamer aanwezig was bij zowel mijn oom als mn vader
Dat ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je vader daar niet expliciet om gevraagd heeft dan is dat dus gewoon strafbaar. Misschien niet zo handig dat hier te melden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.
zie de discussie hierbovenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat. En dat laatste kan een dokter samen met de familie beslissen. Euthanasie niet.
[..]
Wat is daar vaag aan dan? Er stond niks over euthanasie omdat ze 'gewoon' gestopt zijn met de behandeling / het kunstmatig in leven houden.
Een middel geven om te overlijden is per definitie actieve euthenastie. Onder zeer strikte voorwaarden toegestaan in Nederland, en anders strafbaar (hoe begrijpelijk de keuze misschien ook was)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.
Prima. Lekker blijven denken. Mijn oom had kanker. Hij zou niet genezen. Hij heeft om euthanasie gevraagd aan de huisarts. Daar is later nog een 2e arts bij geweest, dat moet, en daarna is men daarmee akkoord gegaan. Dat is actieve euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:45 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik was er niet bij, alsnog kan ik je vertellen dat het onzin is. Actief zegt alleen iets over het actief optreden van de medicus, passief zegt slechts iets over zijn nalaten. Voor beide is in ieder geval wil van de patiënt vereist.
Tja, daar zijn redelijk duidelijke regels over. Ik vind het niet zo vaag. Maargoed.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:47 schreef simmu het volgende:
zie de discussie hierboven![]()
tis de vraag of het euthenasie was. een vagig gebied. de een vind van wel, een ander wellicht niet. mij boeit het niet
Dat laatste is voor zover ik weet niet legaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
Mijn vader kon niet meer beslissen, want hij was niet meer aanspreekbaar. Hij zou overlijden, maar dat kon nog een paar dagen duren, en in die dagen had hij wel pijn en ellende. De behandeling (dwz, de bestrijding van kanker) was toen al lang stop gezet. Maar op zijn sterfbed heeft hij, naast morfine ook nog iets anders gekregen, en dát middel heeft veroorzaakt dat hij uiteindelijk overleed. Dát is passieve euthanasie.
De koningin als persoon staat buiten deze discussie. Zij is 'slechts' de moeder van de patiënt, terwijl deze patiënt volwassen is en een echtgenoot heeft. Ook is de precieze handeling die uitgevoerd moet worden (in het kort: euthenasie of stoppen behandeling) voor mij niet heel relevant. Juridisch gezien zal dit een verschil inhouden, maar voor de kwestie over het (moeten) maken van een keuze tussen leven en dood is de keuze voor het juiste juridische voertuigje niet belangrijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef Arglist het volgende:
[..]
Je haalt wat door elkaar. 'Geacht worden geen 'mening' te hebben' dat betekent niet meer dat ze zich niet actief bemoeien in het wetgevende proces. En of dat zij wel een mening heeft! Daarnaast is het maar de vraag of je een actief gebruik van een burgerlijke wet moet interpreteren als 'het verkondingen van je mening'. De koningin heeft net als de burgers het recht om van de wetten gebruik te maken.
Daarnaast, wat misschien niet helemaal duidelijk overkwam in mijn vorige post, is er pas sprake van euthanasie als er sprake is van een verzoek dat afkomstig is van een patiënt. Dit kan overigens ook bij volmacht, just in case er ooit wat moge gebeuren, maar is hier wel sprake van? Het kan zo zijn dat de prins misschien niet eens zelf ademt, dat weten we niet. De beademingsapparatuur stoppen, oftewel, de uitzichtloze behandeling staken, is iets anders dan euthanasie. Dan zegt de behandelend arts de bekende woorden 'er is niets meer wat we konden doen'.
Wat een trieste vraag.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, van wie heeft Mabel die hartketting gehad?
Ik heb dat gemist.
Iedereen kletst over euthanasie, maar lijkt mij dat dat hulp bij zelfdoding is? De behandeling staken valt hier toch niet onder? Of maak ik nu een denkfout..?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit wist, misschien komt het schokkend bij je aan, maar in Nederland hebben wij gewoon een wet die De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding heet. Een wettelijk basis, vastgesteld door de wetgever en ondertekend door de koning, waarop euthanasie in Nederland gewoon toegestaan is, zelfs als het hier over euthanasie zou gaan want of hij bijkomt weten we niet, we weten niet eens of hij zelf ademt of aan de beademing zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |