Van euthenasie gaat sowieso geen sprake zijn omdat dat iets is wat de patient zelf beslist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
En al kiest de familie voor euthenasie, dan wordt het gewoon naar buiten gebracht als iets van: overleden aan complicaties.
Formeel-juridisch zal de situatie ongetwijfeld niet heel gecompliceerd zijn, dat ben ik zondermeer met je eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit wist, misschien komt het schokkend bij je aan, maar in Nederland hebben wij gewoon een wet die De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding heet. Een wettelijk basis, vastgesteld door de wetgever en ondertekend door de koning, waarop euthanasie in Nederland gewoon toegestaan is, zelfs als het hier over euthanasie zou gaan want of hij zelf ademt of aan de beademing zit weten we eigenlijk helemaal niet.
Oh leuk, we gaan iemand die duidelijk medeleven toont aanvallen op woordkeuze...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:27 schreef trovey het volgende:
[..]
Vervelend is het als je een steentje in je schoen hebt....dit is iets meer.
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:30 schreef Catbert het volgende:
[..]
Van euthenasie gaat sowieso geen sprake zijn omdat dat iets is wat de patient zelf beslist.
Je haalt wat door elkaar. 'Geacht worden geen 'mening' te hebben' dat betekent niet meer dat ze zich niet actief bemoeien in het wetgevende proces. En of dat zij wel een mening heeft! Daarnaast is het maar de vraag of je een actief gebruik van een burgerlijke recht moet interpreteren als 'het verkondingen van je mening'. De koningin heeft net als de burgers het recht om van de wetten gebruik te maken. Zij beroept zich dagelijks ook op vele andere rechten, heeft ze hier ook gelijk een mening over?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:31 schreef Goverman het volgende:
[..]
Formeel-juridisch zal de situatie ongetwijffeld niet heel gecompliceerd zijn, dat ben ik zondermeer met je eens.
Maar... bij de koninklijke familie (die gelet op ons huidige staatsbestel geacht wordt geen mening te hebben over onderwerpen als deze) ligt de situatie iets anders. Elke beslissing die de familie neemt wordt in dit geval geïnterpreteerd als een keuze voor of tegen het beëindigen van het leven. Dit staat eigenlijk los van de formele rechtsvraag over dit onderwerp.
Wat ik eigenlijk zeg is dat de koninklijke familie niet in de situatie terecht wil komen dat er gekozen moet worden voor het toepassen van een wettelijk recht, omdat dit recht omstreden is in de samenleving. Daarom denk ik (los van wat er uiteindelijk gaat gebeuren) een 'externe oorzaak' benoemd zal worden die het overlijden van Friso zal verklaren.
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:34 schreef MaLo het volgende:
[..]
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:34 schreef MaLo het volgende:
Je hebt toch actieve en passieve euthanasie? Ik bedoelde er in ieder geval mee dat ze zullen stoppen met de behandeling.
Lijkt me niet echt ontopic hier...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef -moppie- het volgende:
hersentransplantatie, dan zou je ook moeten kunnen kiezen van wie je ze krijgt. Ik bedoel, liever niet van iemand met het verstand van het achtereind..... dan maar van een keislim mens
ik reageer alleen op de reactie boven mij meneertje.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:40 schreef Catbert het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt ontopic hier...
Dat denk ik ook niet. Het stoppen met behandelen is wat anders dan iets doen om een leven te beëindigen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.
Onzinquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.
Een oom van mij heeft gekozen voor actieve euthanasie. Mijn vader heeft eigenlijk passieve euthanasie gehad. Ik dacht altijd dat ze dan gewoon heel veel morfine geven, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Van het toedienen van veel morfine alleen ga je blijkbaar niet dood.
Bijvoorbeeld, van wie heeft Mabel die hartketting gehad?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:41 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Wat is hier overigens wel ontopic
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt. Bij actieve euthanasie kiest de patient zelf willens en wetens voor het beeindigen van zijn leven. Bij passieve euthanasie krijgt een patient bij bijvoorbeeld zijn pijnstilling nog een middel toegediend die het hart stil legt.
Een oom van mij heeft gekozen voor actieve euthanasie. Mijn vader heeft eigenlijk passieve euthanasie gehad. Ik dacht altijd dat ze dan gewoon heel veel morfine geven, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Van het toedienen van veel morfine alleen ga je blijkbaar niet dood.
Was iets wat ik mij afvroeg jaquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:40 schreef Catbert het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt ontopic hier...
Oh excuseer, ik wist niet dat jij ook in de kamer aanwezig was bij zowel mijn oom als mn vaderquote:
Dan moet je eerst computer of iets hebben die krachtig genoeg is om bepaalde functies direct over te kunnen nemen. Zodra je de hersens loskoppelt ben je gewoon op slag dood. Laat staan dat je even andere hersens kan gebruiken. Dan zou je ook opeens alle herinneringen en voorkeuren hebben van diegenequote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef -moppie- het volgende:
hersentransplantatie, dan zou je ook moeten kunnen kiezen van wie je ze krijgt. Ik bedoel, liever niet van iemand met het verstand van het achtereind..... dan maar van een keislim mens
Bij zogenaamde passieve euthanasie wil het ook wel gebeuren dat de morfinedosis omhoog wordt geschroefd, 'vanwege de behandeling'.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Pijnbestrijdingquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bij zogenaamde passieve euthanasie wil het ook wel gebeuren dat de morfinedosis omhoog wordt geschroefd, 'vanwege de behandeling'.
ze doen er hier in nl nogal vagig over. bij kiro hebben we de beademing uiteindelijk zelf gestopt. niemand had het over euthenasie. in het obductierapport staat alleen "resp insufficiency. hypoxy ondanks max ondersteuning". maar goed, dat was een geheel andere situatie. de saturatie verslechterde gewoon almaar, ondanks maximale beademingquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat laatste heet AFAIK geen euthanasie.
Dat. En dat laatste kan een dokter samen met de familie beslissen. Euthanasie niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
Dat denk ik ook niet. Het stoppen met behandelen is wat anders dan iets doen om een leven te beëindigen.
Wat is daar vaag aan dan? Er stond niks over euthanasie omdat ze 'gewoon' gestopt zijn met de behandeling / het kunstmatig in leven houden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef simmu het volgende:
ze doen er hier in nl nogal vagig over. bij kiro hebben we de beademing uiteindelijk zelf gestopt. niemand had het over euthenasie. in het obductierapport staat alleen "resp insufficiency. hypoxy ondanks max ondersteuning". maar goed, dat was een geheel andere situatie. de saturatie verslechterde gewoon almaar, ondanks maximale beademing
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij actieve euthanasie dienen ze iemand middelen toe om te sterven. Passieve euthanasie is eigenlijk geen euthanasie, maar is het toepassen van een abstinentiebeleid. Dan stopt men met behandelen waardoor de patiënt overlijd. Deze laatste vorm is niet strafbaar voor een arts, de eerste vorm wel.
Ik was er niet bij, alsnog kan ik je vertellen dat het onzin is. Actief zegt alleen iets over het actief optreden van de medicus, passief zegt slechts iets over zijn nalaten. Voor beide is in ieder geval wil van de patiënt vereist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh excuseer, ik wist niet dat jij ook in de kamer aanwezig was bij zowel mijn oom als mn vader
Dat ja.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je vader daar niet expliciet om gevraagd heeft dan is dat dus gewoon strafbaar. Misschien niet zo handig dat hier te melden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.
zie de discussie hierbovenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat. En dat laatste kan een dokter samen met de familie beslissen. Euthanasie niet.
[..]
Wat is daar vaag aan dan? Er stond niks over euthanasie omdat ze 'gewoon' gestopt zijn met de behandeling / het kunstmatig in leven houden.
Een middel geven om te overlijden is per definitie actieve euthenastie. Onder zeer strikte voorwaarden toegestaan in Nederland, en anders strafbaar (hoe begrijpelijk de keuze misschien ook was)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die eerste vorm is ook niet strafbaar. Wat versta je onder stoppen met behandelen? Mijn vader zou gaan overlijden, zoveel was duidelijk. Hij was niet meer aanspreekbaar en leed pijn. Daarom hebben ze hem morfine gegeven, maar, van morfine alleen kom je niet te overlijden. Daarom hebben ze hem naast de morfine nog een ander middel gegeven wat dat wel veroorzaakte. Dat is passieve euthanasie.
Prima. Lekker blijven denken. Mijn oom had kanker. Hij zou niet genezen. Hij heeft om euthanasie gevraagd aan de huisarts. Daar is later nog een 2e arts bij geweest, dat moet, en daarna is men daarmee akkoord gegaan. Dat is actieve euthanasie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:45 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik was er niet bij, alsnog kan ik je vertellen dat het onzin is. Actief zegt alleen iets over het actief optreden van de medicus, passief zegt slechts iets over zijn nalaten. Voor beide is in ieder geval wil van de patiënt vereist.
Tja, daar zijn redelijk duidelijke regels over. Ik vind het niet zo vaag. Maargoed.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:47 schreef simmu het volgende:
zie de discussie hierboven![]()
tis de vraag of het euthenasie was. een vagig gebied. de een vind van wel, een ander wellicht niet. mij boeit het niet
Dat laatste is voor zover ik weet niet legaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
Mijn vader kon niet meer beslissen, want hij was niet meer aanspreekbaar. Hij zou overlijden, maar dat kon nog een paar dagen duren, en in die dagen had hij wel pijn en ellende. De behandeling (dwz, de bestrijding van kanker) was toen al lang stop gezet. Maar op zijn sterfbed heeft hij, naast morfine ook nog iets anders gekregen, en dát middel heeft veroorzaakt dat hij uiteindelijk overleed. Dát is passieve euthanasie.
De koningin als persoon staat buiten deze discussie. Zij is 'slechts' de moeder van de patiënt, terwijl deze patiënt volwassen is en een echtgenoot heeft. Ook is de precieze handeling die uitgevoerd moet worden (in het kort: euthenasie of stoppen behandeling) voor mij niet heel relevant. Juridisch gezien zal dit een verschil inhouden, maar voor de kwestie over het (moeten) maken van een keuze tussen leven en dood is de keuze voor het juiste juridische voertuigje niet belangrijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:38 schreef Arglist het volgende:
[..]
Je haalt wat door elkaar. 'Geacht worden geen 'mening' te hebben' dat betekent niet meer dat ze zich niet actief bemoeien in het wetgevende proces. En of dat zij wel een mening heeft! Daarnaast is het maar de vraag of je een actief gebruik van een burgerlijke wet moet interpreteren als 'het verkondingen van je mening'. De koningin heeft net als de burgers het recht om van de wetten gebruik te maken.
Daarnaast, wat misschien niet helemaal duidelijk overkwam in mijn vorige post, is er pas sprake van euthanasie als er sprake is van een verzoek dat afkomstig is van een patiënt. Dit kan overigens ook bij volmacht, just in case er ooit wat moge gebeuren, maar is hier wel sprake van? Het kan zo zijn dat de prins misschien niet eens zelf ademt, dat weten we niet. De beademingsapparatuur stoppen, oftewel, de uitzichtloze behandeling staken, is iets anders dan euthanasie. Dan zegt de behandelend arts de bekende woorden 'er is niets meer wat we konden doen'.
Wat een trieste vraag.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, van wie heeft Mabel die hartketting gehad?
Ik heb dat gemist.
Iedereen kletst over euthanasie, maar lijkt mij dat dat hulp bij zelfdoding is? De behandeling staken valt hier toch niet onder? Of maak ik nu een denkfout..?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit wist, misschien komt het schokkend bij je aan, maar in Nederland hebben wij gewoon een wet die De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding heet. Een wettelijk basis, vastgesteld door de wetgever en ondertekend door de koning, waarop euthanasie in Nederland gewoon toegestaan is, zelfs als het hier over euthanasie zou gaan want of hij bijkomt weten we niet, we weten niet eens of hij zelf ademt of aan de beademing zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |