Domme hut, dit is middelbare school biologie kennis. Een hart klopt door zolang het van bloed en zuurstof voorzien wordt. Hoe verklaar je dan dat iemand die hersendood is nog wel een hartslag heeft?quote:
Juist, daarom is Friso ook niet hersendood als ie niet beademd wordt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ow en de ademhaling wordt via de hersenstam geregeld.
Huh? Dat regelen je nieren toch?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ow en de ademhaling wordt via de hersenstam geregeld.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Catbert het volgende:
[..]
Domme hut, dit is middelbare school biologie kennis. Een hart klopt door zolang het van bloed en zuurstof voorzien wordt. Hoe verklaar je dan dat iemand die hersendood is nog wel een hartslag heeft?
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Ripley het volgende:
Al dat verongelijkte gedoe over de oranjes vind ik zo ongepast. Mijn oom heeft op zijn verjaardag 10 jaar geleden een hartaanval gehad waarbij de toevoer van zuurstof naar zijn hersenen enige tijd heeft stil gelegen. Zijn oudste dochter was op dat moment zwanger. De doktoren hebben ook voor hem echt alles gedaan wat ze konden en hij heeft nog 6 weken in een coma gelegen.
Voor ons als familie was het op dat moment heel moeilijk om te accepteren dat er geen kans meer zat op goed ontwaken, ook omdat je soms van die verhalen hoort over mensen die na jaren coma opstaan. Omdat zijn hersenactiviteit nul was hebben we uiteindelijk de beslissing genomen om de behandeling stop te zetten.
Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Huh? Dat regelen je nieren toch?
Ik wist het ook niet hoorquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nog zo'n persoon wie nooit opgelet heeft bij biologie.
Als jij nou eens je hart en je hersenen aan Friso doneert. Je kraamt toch alleen maar onzin uit, en hij kan het misschien wel gebruiken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Copycat, zak in de stront, met je kutopmerkingen.
Ik reageer alleen op iemand die niet snapt dat een hart na een langer hartstilstand weer aan de gang gebracht kan worden.
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijkquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Ripley het volgende:
Al dat verongelijkte gedoe over de oranjes vind ik zo ongepast. Mijn oom heeft op zijn verjaardag 10 jaar geleden een hartaanval gehad waarbij de toevoer van zuurstof naar zijn hersenen enige tijd heeft stil gelegen. Zijn oudste dochter was op dat moment zwanger. De doktoren hebben ook voor hem echt alles gedaan wat ze konden en hij heeft nog 6 weken in een coma gelegen.
Voor ons als familie was het op dat moment heel moeilijk om te accepteren dat er geen kans meer zat op goed ontwaken, ook omdat je soms van die verhalen hoort over mensen die na jaren coma opstaan. Omdat zijn hersenactiviteit nul was hebben we uiteindelijk de beslissing genomen om de behandeling stop te zetten.
Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
Het is echt heel lastig hèquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:34 schreef Lagrinta het volgende:
Hartslag en hersenen werken onafhankelijk. Dacht het niet.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?
quote:Ook voor gewone mensen in dergelijke situaties wordt alles gedaan. En die hebben dan nog het relatieve geluk dat niet heel nederland over hun schouders staat mee te kijken.
Ja tuurlijk, iedereen moet het laatste nieuws + de persconferentie gezien hebben voordat ze hier mogen posten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:32 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt het gewoon alsnog zien. Het is een beetje lastig dat mensen hier vanalles gaan roepen zonder de persco gezien te hebben, die was heel duidelijk.
Maar jij gaat er niet een heel topic keihard tegen in.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik wist het ook niet hoor
Maar ik had dan ook een vier voor biologie.
Biologie is voor mij alweer zoooo lang geleden. Ik wist ook niet precies hoe het zat. Maar who cares.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
http://www.natuurinformat(...)base.nl/i002118.htmlquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En ga jij maar terug naar biologieles.
quote:De hartslag wordt aangestuurd door een electrisch stroompje dat opgewekt wordt door de sinusknoop in het hart. De sinusknoop staat onder invloed van een regelcentrum in de hersenen. Bij inspanning activeert het regelcentrum de sinusknoop tot snellere afgifte van stroomstoten, waardoor het hart sneller gaat kloppen.
Dat ik het belachelijk vindt dat sommige mensen insinueren dat er zoveel voor Friso wordt gedaan qua behandeling, alleen omdat hij een Oranje is. Alsof dat in andere gevallen niet zo is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Heel erg voor je, maar wat is je punt nu?
Ik had een 6 voor biologie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En jij gelooft zulke onzinnige websites?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
http://www.natuurinformat(...)base.nl/i002118.html
[..]
oh ja, waarom?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijk
Lees vooral het laatste stukje eens heeeel goed.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Wat mij betreft wel ja, het is gewoon ronduit irritant dat mensen domme vragen gaan stellen zonder heel even nu.nl te checken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Madame_Paon het volgende:
Ja tuurlijk, iedereen moet het laatste nieuws + de persconferentie gezien hebben voordat ze hier mogen posten.
Gezamelijkquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Greys het volgende:
Voor wie de aankomst van de familie bij het ziekenhuis vlak na de persconferentie gemist had.
http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.html
oh dank jequote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Greys het volgende:
Voor wie de aankomst van de familie bij het ziekenhuis vlak na de persconferentie gemist had.
http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.html
Een stoere opmerking voor iemand die het net zelf ook niet wist.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En ga jij maar terug naar biologieles.
Bizar kort of lang? Ik vind het redelijk normaal, je hebt misschien eerst (al dan niet tegen beter weten in) hoop, maar als blijkt dat er echt niks meer aan te doen is houdt het toch wel op.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
na 6 weken de stekker eruit trekken? dat vind ik wel een beetje bizar eigenlijk
Een hart ja. De hersenen zijn een ander verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een stoere opmerking voor iemand die het net zelf ook niet wist.
Maar ik ben er wel klaar mee. Gia heeft gelijk dat een hart langdurig stil kan staan.
Dat Friso 50 minuten lang is gereanimeerd zegt niets over een mogelijke hersenschade, de periode daarvoor, zonder zuurstof, echter wel.
Precies. Die apparatuur houdt bij een hersendode patient het hart en ademhaling aan de gang.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef Jannuk het volgende:
@gia: waarom moet er dan bij een hersendode patiënt wel apparatuur uitgeschakeld worden?
dat zou ik veel te snel vinden... 1 jaar minimaal...quote:
De lengte van reanimatie zegt echter wel iets over diegene zijn overlevingskansen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar ik ben er wel klaar mee. Gia heeft gelijk dat een hart langdurig stil kan staan.
Dat Friso 50 minuten lang is gereanimeerd zegt niets over een mogelijke hersenschade, de periode daarvoor, zonder zuurstof, echter wel.
Tsjah, gister stond er 'besoek' onderquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Gezamelijk
Godverdomme, de taalverloedering.
Niet meteen zo gepikeerd meiske. Je verhaal leek erg op een ander verhaal dat eerder langsgekomen was en daar was de strekking dus dat die persoon het belachelijk vond dat er voor Friso wel en voor haar situatie geen aandacht was. Daarom vroeg ik wat je punt was. Met jouw punt ben ik het gewoon eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Ripley het volgende:
Dat ik het belachelijk vindt dat sommige mensen insinueren dat er zoveel voor Friso wordt gedaan qua behandeling, alleen omdat hij een Oranje is. Alsof dat in andere gevallen niet zo is.
Maar ikw ist niet dat we tegenwoordig alles in Jip en Janneke taal moesten neerpennen, sorry.
tuurlijk jongen, wat jij wil.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Prikkels zijn gewoon veranderingen waar het lichaam op reageert.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Lees vooral het laatste stukje eens heeeel goed.
Bij inspanning zorgt er er voor dat er meer prikkels worden gestuurd.
Ow en je bron doet raar
msxml6.dll error '80070020'
The process cannot access the file because it is being used by another process.
D:\treznet\oper\cultuur/sites/natuurdatabase.nl/asp/shared.inc, line 254
En dan vergeet ik nog 'koninkelijke'quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Tsjah, gister stond er 'besoek' onder
JAAA DAAAAAAGquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
nee, er zit een pool naast hem die hem 24 uur per dag mond op mond beademing geeftquote:
En koninkelijke... hier: http://nos.nl/koningshuis(...)ezamelijk-sterk.htmlquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Tsjah, gister stond er 'besoek' onder
Neuh, ik ga er al vanaf het begin van uit dat ik geen gelijk hebquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar jij gaat er niet een heel topic keihard tegen in.
Is voor ons onbekend. En Mabel,,,,,dat koppie,erg.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet bekend gemaakt.
Dank je.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oh, wacht, jij was het niet die in het vorige topic stelde dat het hart werd aangestuurd door de kleine hersenen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
tuurlijk jongen, wat jij wil.
Ja je hart loopt gewoon door als je niet meer ademt. Right.quote:
Ademhalen niet nee, het hart werkt wel zelfstandig door. Is het echt zo lastig? En ja, als het ademhalen langt stilstaat dan stopt het hart ook, dat betekent niet dat de hersenen het hart regelen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:40 schreef Lagrinta het volgende:
Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. [1] De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Maanvis het volgende:
Die discussie over wel of niet hersenen en hart mag nu wel voorbij zijn vind ik.
Hoe wil jij een hart laten lopen zonder ademhaling?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ademhalen niet nee, het hart werkt wel zelfstandig door. Is het echt zo lastig?
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Maanvis het volgende:
Die discussie over wel of niet hersenen en hart mag nu wel voorbij zijn vind ik.
Dat zeg ik toch niet dombo, leer lezenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Lagrinta het volgende:
Ja je hart loopt gewoon door als je niet meer ademt. Right.
Heb ik ook niets over gehoord, maakt uiteraard wel verschil in de beslissing wat ze gaan doen, hoe minder het lichaam zelf kan hoe makkelijker het gaat worden om een beslissing te nemen hoe nu verder te gaan....beroerd maar wel waar.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet bekend gemaakt.
quote 4 lifequote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:43 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu helemaal klaar met het persoonlijke gehak.
De volgende worden gewist, genote en bij de FA's neergelegd wegens topicvervuiling, bashen, uitlokken van moderatie.
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:42 schreef Lagrinta het volgende:
Hoe wil jij een hart laten lopen zonder ademhaling?
hehe we zijn eruit. Het mocht even duren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.
True, ik kan het alleen niet laten te reageren op mensen die er zo enorm naast zittenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Edit: laat maar, zinloze discussie en ik hoef geen notes
Nee, maar ik heb wel gewoon biologie gehad op de middelbare?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:45 schreef CherryLips het volgende:
Zijn we ineens allemaal arts hier ja?
ja zeker.. mag ik jou vanavond even nader onderzoeken?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:45 schreef CherryLips het volgende:
Zijn we ineens allemaal arts hier ja?
echt grappig.... maar ik weet nu nog niksquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nee, er zit een pool naast hem die hem 24 uur per dag mond op mond beademing geeft
Iedereen neemt risico's, de een soms wat meer dan de ander. Achteraf weten we het natuurlijk allemaal beter.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
kan je naderhand zeggen dat friso zijn leven op het spel heeft gezet???
Of is het gewoon domme pech?
Ze hedden op dat stuk met springstoffen geprobeerd lawines op gang te brengen. Kennelijk is dat mislukt. Het is gewoon domme pech, gecombineerd met dat hij geen anti-lawine spul bij zich had. Zijn skivriend wel, die had zo'n opblaasding op z'n rug.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
En het is van het grootste belang dat je de hersenen van zuurstof voorziet, belangrijker dan de rest van het lichaam. Een hart kan zonder hersenactiviteit redelijk functioneren. Andersom kan het ook, zolang je maar zuurstofrijk bloed rond kan pompen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hij zegt toch dat ademhaling kunstmatig in stand gehouden moet worden, en dat het hart dan gewoon doorklopt? Ik zei al dat het hart gewoon doorklopt zolang het zuurstof krijgt.
Hij heeft zijn leven op het spel gezet door off-piste te gaan en dat is sowieso al gevaarlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Ja, had net die filmpje op nos.nl ook gezien.quote:
die brillen trouwens..quote:
pech, hoewel een stel tards die nog nooit op wintersport zeggen dat hij een absolute daredevil was en bewust het risico heeft genomen terwijl hij kids heeft. Het was egwoon pech en het stuk waar de lawine plaatsvond was 's-ochtends nog bestookt met lawine knallers vanuit een helikopter dus dat daar een lawine plaats kon vinden was onverwacht en nihilquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Discutabel. Aan de ene kant: wie gaat er buiten een geprepareerde piste skiën terwijl het waarschuwingsniveau voor lawines zo hoog is. Aan de andere kant: de explosies die een lawine zouden kunnen veroorzaken leidden niet tot een lawine en er waren verse skisporen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef Onnoman het volgende:
Laten we het erop houden dat hij een verkeerde beslissing op een verkeerde plek en op een verkeerd tijdstip heeft genomen, kan iedereen gebeuren maar dan b.v. in het verkeer en soms is het gewoon dikke pech hebben als het verkeerd gaat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Iedereen neemt risico's, de een soms wat meer dan de ander. Achteraf weten we het natuurlijk allemaal beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |